Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.081 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:31:
Daarboven ben je natuurlijk wel vrij. Een nieuwe kast hang je direct boven het meterbord. Maar die zijn natuurlijk ook 330mm, dus die ruimte heb je ook wel nodig. Mooiste is als je 550mm kwijt kunt.
Oystein schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:21:
Tussen de meter en groepenkast lijkt de afstand al ruim 20 cm als het niet meer is.
Als alles direct tegen elkaar gezet kan worden kan de nieuwe groepenkast nog steeds ca. 10 cm naar beneden.
Gewoon de buis er tussenin laten vervallen.
habbekrats schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 18:31:
Gezien de hoogte breedte kun je denk ik 2 stuks 220mm breed 330mm hoog naast elkaar zetten
Invoeren van buizen kan wat moeilijk gaan maar is best mgelijk heb je 48 dinmodule beschikbaar.
https://www.elektrototaal...afonorm-lege-kast-4136110
Dank voor jullie feedback. Ik heb even wat maten gepakt vanavond:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KKXnG7P.png
Boven het plafond heb ik nog ca. 60 cm tot de balkenlaag van de verdiepingsvloer. Echter, de rechtermuur houdt hier op dubbel te zijn, dat gaat over naar enkel. Een behoorlijke koudebrug dus, als ik dat allemaal open zou moeten maken.
Ligt nog wel wat leidingwerk boven het plafonnetje, maar ruimte om e.e.a. weg te werken is er zeker.

Ik vind enkel het plateau waar de meter op gemonteerd zit erg groot. Dat zou toch kleiner moeten kunnen? Meter zelf is ook een kleintje. Volgens Liander niet geschikt om terug te leveren, volgens de handleiding en de meter zelf wel. En volgens Enexis zijn ze dat ook. Ik snap wel waar het in zit: dit is een meter met 2 telwerken afgenomen en 1 telwerk teruggeleverd, dan kan niet goed worden geregistreerd op welk moment je teruggeleverd zou hebben. Scheelt dat ik maar 1 tarief heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 22:44
habbekrats schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:21:Voor mijn schuur verdeler heb ik trouwens gewoon een 25A/0,3 aardlekautomaat erin zitten, selectiviteit is voor kleine installaties in een huis niet zo van belang en geeft alleen maar ongewenst uitvallen van de installatie.
Huh? Selectiviteit is juist ter voorkoming van ongewenst uitvallen van de installatie. Ook in een huisinstallatie best wel belangrijk vind ik (immers is het wel fijn als je bij een defecte stofzuiger niet direct het licht verliest in de complete woning) alleen door onze mini hoofdzekeringen in NL dus lastig haalbaar. Ik begrijp dus ook wel weer dat je het risico neemt met een EV laadpunt (met peakshaving) of een grondkabel naar de schuur. Echter vind ik wel dat je de afgaande kabels altijd achter een alamat moet zetten, voor de overzichtelijkheid en ter beveiliging van een plakkende hoofdautomaat. (Dan is je kabeltje namelijk overgeleverd aan 3x250A). Bij een smeltveiligheid zal dit iets minder snel spelen echter die zijn in rap tempo aan het afnemen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:08
Jim423 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:26:
[...]

Huh? Selectiviteit is juist ter voorkoming van ongewenst uitvallen van de installatie. Ook in een huisinstallatie best wel belangrijk vind ik (immers is het wel fijn als je bij een defecte stofzuiger niet direct het licht verliest in de complete woning) alleen door onze mini hoofdzekeringen in NL dus lastig haalbaar. Ik begrijp dus ook wel weer dat je het risico neemt met een EV laadpunt (met peakshaving) of een grondkabel naar de schuur. Echter vind ik wel dat je de afgaande kabels altijd achter een alamat moet zetten, voor de overzichtelijkheid en ter beveiliging van een plakkende hoofdautomaat. (Dan is je kabeltje namelijk overgeleverd aan 3x250A). Bij een smeltveiligheid zal dit iets minder snel spelen echter die zijn in rap tempo aan het afnemen.
Valt wel heel erg mee, in de Enexis aansluiting zit 3x25D automaat die gaan er zomaar niet uit.
Maak ik voor de schuur de hoofdautomaat 20A dan wipte deze er vaak uit bij stevig klussen met meerdere apparaten. Ik zie die 25A automaat meer als een hoofdschakelaar naar de schuur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Pizza_Boom schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:25:
[...]

[...]

[...]
Dank voor jullie feedback. Ik heb even wat maten gepakt vanavond:
[Afbeelding]
Boven het plafond heb ik nog ca. 60 cm tot de balkenlaag van de verdiepingsvloer. Echter, de rechtermuur houdt hier op dubbel te zijn, dat gaat over naar enkel. Een behoorlijke koudebrug dus, als ik dat allemaal open zou moeten maken.
Ligt nog wel wat leidingwerk boven het plafonnetje, maar ruimte om e.e.a. weg te werken is er zeker.

Ik vind enkel het plateau waar de meter op gemonteerd zit erg groot. Dat zou toch kleiner moeten kunnen? Meter zelf is ook een kleintje. Volgens Liander niet geschikt om terug te leveren, volgens de handleiding en de meter zelf wel. En volgens Enexis zijn ze dat ook. Ik snap wel waar het in zit: dit is een meter met 2 telwerken afgenomen en 1 telwerk teruggeleverd, dan kan niet goed worden geregistreerd op welk moment je teruggeleverd zou hebben. Scheelt dat ik maar 1 tarief heb.
Huh, geen spouwmuur boven? Heel raar.

Dat plateau is gewoon een standaard formaat. Deze valt op zich nog wel mee. Het is juist dat de meter die je hebt erg klein is.

• Pizza_Boom
kabeltjekabel schreef op woensdag 11 december 2019 @ 22:10:
Huh, geen spouwmuur boven? Heel raar.
Jawel. Alleen vanaf plafond meterkast tot vloer verdieping niet. 8)7 8)7
Dat plateau is gewoon een standaard formaat. Deze valt op zich nog wel mee. Het is juist dat de meter die je hebt erg klein is.
Mag ook. Het staat niet in verhouding met elkaar waarbij ik de meter eigenlijk wel een prima ding vindt, qua formaat. :P >:)

• kabeltjekabel
Pizza_Boom schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:11:
[...]
Jawel. Alleen vanaf plafond meterkast tot vloer verdieping niet. 8)7 8)7
Heel raar. Verder wel betonnen vloeren? Hoe zit het plafond in die meterkast?
Pizza_Boom schreef op donderdag 12 december 2019 @ 00:11:
[...]
Mag ook. Het staat niet in verhouding met elkaar waarbij ik de meter eigenlijk wel een prima ding vindt, qua formaat. :P >:)
Ja, dat kan ik me voorstellen. De meeste meters zijn echter wat groter. :P

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 12 december 2019 @ 02:28:
[...]

[...]

Het lijkt erop dat dat een domme 1fase meter is, die hadden we voor de slimme meter ook. Slimme meter die we kregen was groter.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Pizza_Boom
kabeltjekabel schreef op donderdag 12 december 2019 @ 02:28:
Nee, hout.
Daar was ik al bang voor. >:)
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 06:44:
Het lijkt erop dat dat een domme 1fase meter is, die hadden we voor de slimme meter ook. Slimme meter die we kregen was groter.
Dat is het ook. 3 telwerken: 2 optellend voor dag/nacht en 1 voor teruglevering. Ik heb geen dag/nacht, dus zie niet zo'n probleem met terugleveren.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Ik kan het zo gauw niet terug vinden in dit topique en het internet lijkt niet eenduidig.

Wat is nou in nederland de meest gangbare kleuren voor 3 fase (400V) aansluitingen?
- zwart bruin grijs?

nomenteel heb ik 4 verschillende groepen in de werkplaats (allemaal aangelegd begin jaren 80)
- zwart bruin zwart (zonder N)
- bruin bruin bruin
- bruin zwart blauw (pijnlijk :X ook zonder N)
- bruin bruin zwart (met blauwe N)

Eigenlijk komt alleen de bruin bruin bruin mijn deel van de werkplaats binnen en opzich wil ik deze wel verder gebruiken (zonder N dan maar), maar welke kleuren ga ik vanaf mijn verdeeldoos aanhouden??

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
s0ulmaster schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:49:
Ik kan het zo gauw niet terug vinden in dit topique en het internet lijkt niet eenduidig.

Wat is nou in nederland de meest gangbare kleuren voor 3 fase (400V) aansluitingen?
- zwart bruin grijs?

nomenteel heb ik 4 verschillende groepen in de werkplaats (allemaal aangelegd begin jaren 80)
- bruin bruin bruin

Eigenlijk komt alleen de bruin bruin bruin mijn deel van de werkplaats binnen en opzich wil ik deze wel verder gebruiken (zonder N dan maar), maar welke kleuren ga ik vanaf mijn verdeeldoos aanhouden??
Volgens de HD308 S2:2001 is het:
Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw = N
Geel/groen = aarde

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:16
s0ulmaster schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:49:

- zwart bruin grijs?

- bruin bruin bruin

Meest gangbaar is 3x zwart met op de draad L1 t/m L3 (in de industrie in elk geval)
Wat er allemaal mag, daar weten andere in dit topic meer over.

Edit:
Ik kwam deze nog tegen: Afbeeldingslocatie: http://www.gouweloos.nl/images/Nieuws/aderkleuren.jpg gevonden op: http://www.gouweloos.nl/n...we-nen-1010-wijzigingen-2

[ Voor 9% gewijzigd door Goof2000 op 12-12-2019 09:32 . Reden: Aanvulling overzicht ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
theredone51 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:22:
[...]

Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw = N
Geel/groen = aarde
Die had ik ook al gevonden, maar @Goof2000 merkt al weer op dat 3x zwart gangbaar is.

Waarom kunnen we in NL hier niet eenduidig over zijn? 8)7

tijd voor wat klusjes!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
s0ulmaster schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:36:
[...]

Die had ik ook al gevonden, maar @Goof2000 merkt al weer op dat 3x zwart gangbaar is.

Waarom kunnen we in NL hier niet eenduidig over zijn? 8)7
Voor de volledigheid, linkje:
https://www.jobarco.com/m...t/kleurcode_hd_308_s2.pdf

Standaard XVB kabels zijn ook voorzien van kabels in dezelfde kleuren, dus die zou ik lekker aanhouden. Alles zwart, met eventuele labels ofzo, dat is vragen om problemen me dunkt. Kleurtjes zijn makkelijk te herkennen, labels zijn niet altijd goed zichtbaar.
Goof2000 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:26:
[...]

Meest gangbaar is 3x zwart met op de draad L1 t/m L3 (in de industrie in elk geval)
Wat er allemaal mag, daar weten andere in dit topic meer over.

Edit:
Ik kwam deze nog tegen: [Afbeelding] gevonden op: http://www.gouweloos.nl/n...we-nen-1010-wijzigingen-2
Ook gewoon volgens DH308 dus :)

[ Voor 29% gewijzigd door theredone51 op 12-12-2019 09:50 ]

• s0ulmaster
theredone51 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:40:
[...]

Voor de volledigheid, linkje:
https://www.jobarco.com/m...t/kleurcode_hd_308_s2.pdf

Standaard XVB kabels zijn ook voorzien van kabels in dezelfde kleuren, dus die zou ik lekker aanhouden. Alles zwart, met eventuele labels ofzo, dat is vragen om problemen me dunkt. Kleurtjes zijn makkelijk te herkennen, labels zijn niet altijd goed zichtbaar.

[...]

Ook gewoon volgens DH308 dus :)
Ik ben zelf ook voorstander van verschillende kleuren om ze makkelijk uit elkaar te houden.
Doe ik dat dan maar :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25

ericplan

5180 Wp PV

Zwevende 0 oorzaak grote Schiphol brandstofstoring:
https://nos.nl/artikel/23...ktrische-installatie.html

Toch wel iets om over na te denken nu er in huisinstallaties steeds meer driefase-aansluitingen komen.

A'dam PVOutput

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
theredone51 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:22:
[...]

Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw = N
Geel/groen = aarde
Hoe kom je er thuis achter welke invoer welke fase is vanuit de meter stedin?

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:27
stormfly schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:53:
[...]

Alle groepen behalve 1 uitschakelen en dan per fase één voor één testen welk telwerk gaat lopen op de meter?

Even er vanuit gaande dat de meter een apart telwerk per fase doet,dan.

• stormfly
  • Nu online
Twam schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:08:
[...]

Alle groepen behalve 1 uitschakelen en dan per fase één voor één testen welk telwerk gaat lopen op de meter?

Hmmmm ja zal ik even moeten doen met DSMR reader.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Is het van belang?

Signatures zijn voor boomers.

• Techneut
  • Niet online
Twam schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:08:
[...]

Zijn die er dan? ? ? :)

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:27
Hm, alleen als tussenmeter, niet als hoofdmeter van netbeheerder? Verrassend. Op m'n werk wel eens die tussenmeters met aparte telling langs zien komen, was er zomaar vanuit gegaan dat die digitale hoofdmeters dat ook konden.

Weer wat geleerd.

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Twam schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:11:
[...]

Hm, alleen als tussenmeter, niet als hoofdmeter van netbeheerder? Verrassend. Op m'n werk wel eens die tussenmeters met aparte telling langs zien komen, was er zomaar vanuit gegaan dat die digitale hoofdmeters dat ook konden.

Weer wat geleerd.
De slimme meters van de netbeheerders meten bij mijn weten ook gewoon per fase hoor. Het wordt vervolgens gewoon bij elkaar opgeteld, en je kunt die metingen per fase ook niet laten weergeven op het display van je meter, maar dat is een softwarematige keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 12-12-2019 12:26 ]

Catch a smile out there!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:01
De meter moet wel per fase meten, aangezien je op 1 fase kan terugleveren en op de andere kan verbruiken. Intern word het dan verrekend en zie je alleen het totaal verbruik of teruglevering. (Als je zonnepanelen hebt)

[ Voor 35% gewijzigd door Erwin_83 op 12-12-2019 13:18 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Techneut
  • Niet online
Natuurlijk doet elke moderne digitale meter dat, ongeacht of het een slimme is of niet, dat ga ik ook niet ontkennen. Alleen zijn het slechts inwendige tellers die je op geen enkele manier kan zien, je ziet alleen het eindresultaat van de tellers leveren en ontvangen. Dus heb je daar niets aan met wat hier werd geopperd.

• habbekrats
ericplan schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:16:
Zwevende 0 oorzaak grote Schiphol brandstofstoring:
https://nos.nl/artikel/23...ktrische-installatie.html

Toch wel iets om over na te denken nu er in huisinstallaties steeds meer driefase-aansluitingen komen.
Wat denk je wat er met je spullen gebeurt als in de straat kabel de nul er uit brand.
3 mogelijkheden

1 je hebt mazzel, de verschuiving zorgt ervoor dat je spanning flink daalt en je buren de volle mep krijgen
2 omgekeerd aan 1 nu ben je zelf de pineut
3 iedereen heeft mazzel door redelijk gelijke belasting blijft de netspanning binnen toelaatbare grenzen.

Ik ben vroeger bij storingen geweest dat er verschillende huizen bijna alle zaken die aan stonden weg konden gooien.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25

ericplan

5180 Wp PV

@habbekrats Ken het van m'n werk, hebben we het ook gehad in een verdeler. Er kon aardig wat duur spul weg. Maar ik vraag me af of de klussende doe-het-zelver zich hiervan bewust is.

A'dam PVOutput

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
habbekrats schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:48:
[...]

Wat denk je wat er met je spullen gebeurt als in de straat kabel de nul er uit brand.
3 mogelijkheden

1 je hebt mazzel, de verschuiving zorgt ervoor dat je spanning flink daalt en je buren de volle mep krijgen
3 iedereen heeft mazzel door redelijk gelijke belasting blijft de netspanning binnen toelaatbare grenzen.

Ik ben vroeger bij storingen geweest dat er verschillende huizen bijna alle zaken die aan stonden weg konden gooien.
Inderdaad, dat heb ik een paar jaar geleden ervaren, werkzaamheden in het transformatorhuisje valk bij mij, waar een monteur de nul los liet liggen toen de spanning er weer op kwam.En ik viel, met een aantal andere buren in groep 2 hierboven. En inderdaad alles wat op dat moment aan stond, al was het maar op standby, was uitgefikt: CV, Laptopvoeding, inductieplaten klokken timers thermostaten, koelkast diepvries, en nog een rij andere zaken die ik nu zo even niet meer weet.
Maar een bedrijf naast mij had vele 10.000 den schade.

De netbeheerder vergoedde alles wat vast aan het huis zat, maar niet wat vrijstaand met een stekker aangesloten was (zoals de koelers/vriezers PC e.d).: daar werd een afschrijvings formule op los gelaten, dus koste ons toch nog een aardige hap geld.
Als je dit hebt mee gemaakt dan ben je heeeeel alert op losse nullen......

Trouwens dit heeft niets te maken met "nu er in huisinstallaties steeds meer driefase-aansluitingen komen" want iedereen heeft 1 of meerdere fasen, en als je toevallig op een van de 2 hoge voltages zit, dan ben je evengoed de pineut op je enkel fase aansluiting.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
Naalroc schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:35:
Trouwens dit heeft niets te maken met "nu er in huisinstallaties steeds meer driefase-aansluitingen komen" want iedereen heeft 1 of meerdere fasen, en als je toevallig op een van de 2 hoge voltages zit, dan ben je evengoed de pineut op je enkel fase aansluiting.
Het heeft er in zoverre mee te maken dat in een huisinstallatie de eigenaar als amateurklusser ook aan de installatie kan knutselen, waarmee dit soort fouten ook in je eigen huis kunnen optreden met een driefasen aansluiting. In een huis met eenfase aansluiting speelt dat niet.

Punctuality is the politeness of kings

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
stormfly schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:53:
[...]
Testen door iets op die fase in te schakelen en dan op je slimme meter kijken op welke fase het verbruik oploopt.
Ik heb (voor ons nieuwe huis) de hele meterkast consequent voorzien van de juiste kleuren (bruin, zwart en grijs) en had bedacht om aan de ingaande kant voor de aansluitende monteur van Liander deze draden ook klaar te hangen. Hoeft ie ze in de meter alleen maar aan de juiste aansluitingen aan te sluiten. Dat scheelt achteraf weer gepuzzel.
habbekrats schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:48:
[...]
4. Je hebt een drie-fasen aansluiting, en kunt alle apparatuur op de laagst belaste fase wegkieperen.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 12-12-2019 19:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:58:
@habbekrats Ken het van m'n werk, hebben we het ook gehad in een verdeler. Er kon aardig wat duur spul weg. Maar ik vraag me af of de klussende doe-het-zelver zich hiervan bewust is.
Als die doe-het-zelver een persoon is die geen opleiding heeft gehad in de elektrotechniek, dan kun met bijna honderd procent zekerheid aannemen dat hij dit niet weet en er zelfs nog nooit van heeft gehoord. Dat terwijl het bij deskundigen een van de meest gevreesde fouten is.

Maar dit heb je op alle fronten. Ik hoorde destijds van een doe-het-zelver die aan het "bouvakken" was geweest en een dragende binnenmuur had verwijderd --------.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Naalroc schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:35:
[...]
De netbeheerder vergoedde alles wat vast aan het huis zat, maar niet wat vrijstaand met een stekker aangesloten was
Dus alleen de omvormer van de zonnepanelen en de beltrafo :? En eventueel de airco unit?

Verder kan ik niet echt bedenken wat "vast" zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Daar is een juridische omschrijving voor, maar om een tip te geven: een cv en een inductieplaat zitten vast; of pak jij die op om ze even te verschuiven.
*snip* dit hoeft ook weer niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Señor Sjon op 13-12-2019 10:27 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Maar hoe kan een enkel fase apparaat kapot gaan wanneer de nul niet aangesloten zit? Kan iemand dat in lekentaal uitleggen?
Never mind, google heeft het antwoord al gegeven. Als ik het goed heb begrepen gaat dit over wanneer de gezamelijke nul weg valt, niet over wanneer de nul van een enkele groep/apparaat weg valt.

In de praktijk dus voordat hij verdeeld wordt over meerdere groepen. In de meterkast, of ergens bij de netbeheerder.

[ Voor 61% gewijzigd door Nhz op 13-12-2019 14:40 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nhz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:25:
Maar hoe kan een enkel fase apparaat kapot gaan wanneer de nul niet aangesloten zit? Kan iemand dat in lekentaal uitleggen?
Never mind, google heeft het antwoord al gegeven. Als ik het goed heb begrepen gaat dit over wanneer de gezamelijke nul weg valt, niet over wanneer de nul van een enkele groep/apparaat weg valt.

In de praktijk dus voordat hij verdeeld wordt over meerdere groepen. In de meterkast, of ergens bij de netbeheerder.
Bij knippen van de nul verder in het net krijg je een serieschakeling tussen twee fasen. Als de belasting aan beide kanten van die geknipte nul gelijk is krijg je dan 200V ipv 230V. Als de belasting niet gelijk is kun je ook prima 350V en 50V krijgen. Dat schuift door tot aan 400V / 0V.
Naalroc schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:16:
Daar is een juridische omschrijving voor, maar om een tip te geven: een cv en een inductieplaat zitten vast; of pak jij die op om ze even te verschuiven.
[mbr]*snip* dit hoeft ook weer niet.[/]
Die zijn allebei gestekkerd, althans meestal. Elektrisch dus niet "vast" aangesloten. Maar goed, aangezien jij de koelkast noemde als iets wat niet vergoed werd... pak jij die wel even op om te verschuiven? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis. De keuken gaan we vervangen en is nu voorzien van een fikse keramische kookplaat. Deze is aangesloten via 3x 2-fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9bUNwJSimCnxyshjiMNtBPEm/full.png

Wij gaan op inductie koken. Ik zit in de Siemens installatiehandleiding te kijken en zie daar een tweetal aansluitingen terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tjCyRrr7GyDvr3gcMexwrErT/full.png

Ik heb op zich groepen zat. Klopt mijn redenatie dat ik deze twee plaatjes zou kunnen combineren en de plaat op 2x 2-fase aan kan sluiten? Uiteraard zonder de groepen nog voor iets anders in te zetten dan de kookplaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4rPoAxlts9CePvfPJQgKoGTr/full.png

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:19:

Die zijn allebei gestekkerd, althans meestal. Elektrisch dus niet "vast" aangesloten. Maar goed, aangezien jij de koelkast noemde als iets wat niet vergoed werd... pak jij die wel even op om te verschuiven? 8)7
JA,, en nu moet je ophouden met zeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
breinonline schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:30:
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis. De keuken gaan we vervangen en is nu voorzien van een fikse keramische kookplaat. Deze is aangesloten via 3x 2-fase:
[Afbeelding]

Wij gaan op inductie koken. Ik zit in de Siemens installatiehandleiding te kijken en zie daar een tweetal aansluitingen terug:
[Afbeelding]

Ik heb op zich groepen zat. Klopt mijn redenatie dat ik deze twee plaatjes zou kunnen combineren en de plaat op 2x 2-fase aan kan sluiten? Uiteraard zonder de groepen nog voor iets anders in te zetten dan de kookplaat:
[Afbeelding]
Welk land, welke plaat?

Kort antwoord > nee
Naalroc schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:42:
[...]

JA,, en nu moet je ophouden met zeuren
:?
Met verkeerde been uit bed gestapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Kort vraagje:
Vanwege een verbouwing op zolder is deze stroomloos. Nu heb ik één wandcontactdoos op een aparte groep waar de wasmachine op zit, alsmede de zonnepanelen (althans, de omvormer). Deze staat nog wel op spanning, want apart gezekerde groep. Begrepen van de installateur dat dit mag volgens een nen regel, helemaal prima.

Nu hangt mijn CV ook op zolder. Kan het kwaad als ik tijdelijk de CV aansluit ipv de wasmachine? Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom een wasmachine wel zo mogen en andere apparatuur niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
-MD- schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:51:
Kort vraagje:
Vanwege een verbouwing op zolder is deze stroomloos. Nu heb ik één wandcontactdoos op een aparte groep waar de wasmachine op zit, alsmede de zonnepanelen (althans, de omvormer). Deze staat nog wel op spanning, want apart gezekerde groep. Begrepen van de installateur dat dit mag volgens een nen regel, helemaal prima.

Nu hangt mijn CV ook op zolder. Kan het kwaad als ik tijdelijk de CV aansluit ipv de wasmachine? Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom een wasmachine wel zo mogen en andere apparatuur niet?
Heb je een "PV verdeler" daar hangen? Anders deugd het sowieso al niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@kabeltjekabel als je daarmee bedoelt dat losse kastje naast de wandcontactdoos met twee groepen, ja. Een Google zoekopdracht op 'PV verdeler' geeft mij soortgelijke plaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:46:
[...]

Welk land, welke plaat?

Kort antwoord > nee
Duitse plaat, geïnstalleerd in Nederland. Waar gaat mijn redenatie fout?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
breinonline schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:06:
[...]

Op zich nergens. In het buitenland zijn ze wel eens wat royaler met de hoofdzekering en kun je de plaat op 1 groep van bijvoorbeeld 40A aansluiten. In Nederland kan dit meestal niet ivm selectiviteit van de zekeringen.

Heb je een 1 of 3-fase hoofdaansluiting? Dit staat op de meter of anders weet je netbeheerder dat. Ik vermoed vanwege de dubble automaten dat dit 1 fase is.

Wat is het totale vermogen van de plaat. Als dit meer is dan 7,2 KW dan moet je over naar een driefase aanluiting. Een 7,2 KW of kleiner kan meestal op een gekoppelde groep(kookgroep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
breinonline schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:06:
[...]

Welk aansluitvermogen heeft die plaat?

In Nederland werken we eigenlijk alleen met 16A circuits, in andere landen ook met (veel) hogere waarden. Als je dit ding enkelfase aansluit volgens jouw plaatje krijg je een nulstroom die veel groter wordt dan wat hier toelaatbaar is met gangbaar materiaal.
-MD- schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:57:
@kabeltjekabel als je daarmee bedoelt dat losse kastje naast de wandcontactdoos met twee groepen, ja. Een Google zoekopdracht op 'PV verdeler' geeft mij soortgelijke plaatjes :)
Dan kun je daar natuurlijk willekeurig wat insteken. CV ketel is sowieso een nihielverbruiker.

Gaat er met PV om dat je niet netvoeding stapelt met PV invoeding omdat je dan de boel kunt overbelasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
-MD- schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:51:
Kort vraagje:

Als ik het goed heb, dan heeft zo'n PV verdeler een vaste aansluiting voor de panelen, en een stopcontact doos op die verdeler, en daar mag je dan je wasmachine op aansluiten, omdat origineel die kabel/aansluiting voor de wasmachine bedacht was, maar nu de kabel deelt met de PV.
Ik zou dus zeggen, in dat stopcontactdoos mag je insteken wat je wilt, tot de max. belasting van de zekering (denk 16A) , dus die 100 W van de cv zal geen probleem zijn. Zeker tijdelijk niet....
Volgens mijn boerenverstand... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
@kabeltjekabel @Naalroc. Thanks, ook mijn idee. Heb geen linker handen maar mijn kennis is wat dat betreft niet goed, zodoende even anderen bevragen voor de zekerheid. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:18
Ik volg al enige tijd met veel interesse dit topic en heb er veel van opgestoken.

Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Deze wordt voorzien een bodemwarmtepomp en 12 zonnepanelen op één zijde van het dak. In de koperskeuzelijst is er een mogelijkheid om een 3-fase aansluiting naar zolder aan te laten leggen voor €240,-.

In de omschrijving staat het volgende:
Leveren van een 3fase aansluiting op zolder t.b.v. de omvormer. Dit is een verplichte optie indien er 13 of meer zonnepanelen op uw dak geplaatst worden. Indien noodzakelijk zullen deze kosten aan u doorberekend worden.
In de toekomst lijkt het mij wel interessant om ook de andere zijde van het dak te voorzien van panelen. Is het een verstandige optie om hiervoor te kiezen?
Als ik hiervoor kies denk ik dat de omvormer die tijdens de bouw wordt geïnstalleerd daar al wel op gemonteerd zal worden. Kan er bijvoorbeeld dan nog een tweede omvormer bij zonder nieuwe bedrading naar de meterkast te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Misschien kunnen die extra panelen op een ander dakvlak wel op dezelfde verdeler worden aangesloten, want die leveren waarschijnlijk niet gelijkertijd (het volle) vermogen.

En als er al een buis ligt, die redelijk recht verloopt, dan kunnen er vast nog wel 2 draden bij getrokken worden later, zeker als het een 3/4"buis is, dacht ik.
Voor zo'n korte afstand, zal wel niet meer dan een meter of 6 zijn, lijkt me de meerprijs voor een 5 aderige kabel nogal wat, uitgaande van hooguit 5 x 4 mm2 over zo'n korte afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

kabeltjekabel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:31:
[...]

Welk aansluitvermogen heeft die plaat?

In Nederland werken we eigenlijk alleen met 16A circuits, in andere landen ook met (veel) hogere waarden. Als je dit ding enkelfase aansluit volgens jouw plaatje krijg je een nulstroom die veel groter wordt dan wat hier toelaatbaar is met gangbaar materiaal.
11.100 W. Dus precies 3x 16A. Dank, ik snap mijn denkfout.

Van groep 1 en 2 komen twee fase draden af. Als ik gewoon volgens het eerste plaatje aansluit en dan L1 op het linkergedeelte van groep 1 aansluit, L2 op het rechtergedeelte van groep 1 en L3 op het linkergedeelte van groep 2, mag dat? Of moet ik voor L1 t/m L3 elk een eigen groep kiezen, ondanks dat het 2-fase groepen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
breinonline schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:28:
[...]

Van groep 1 en 2 komen twee fase draden af. Als ik gewoon volgens het eerste plaatje aansluit en dan L1 op het linkergedeelte van groep 1 aansluit, L2 op het rechtergedeelte van groep 1 en L3 op het linkergedeelte van groep 2, mag dat? Of moet ik voor L1 t/m L3 elk een eigen groep kiezen, ondanks dat het 2-fase groepen zijn?
Je moet hiervoor een 3 fase aansluiting hebben.. dan moet er er een krachtgroep geplaatst worden, zodat je de kookplaat netjes kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@breinonline Dit onderwerp komt regelmatig terug, maar niet iedereen begrijpt de terminologie;
Ik denk dus dat hier een zekering automaat van 3P+N geplaatst moet worden, als er al een 3 fasen aardlekschakelaar in de kast zit; zo niet dan kan je kiezen voor een aardlek automaat (alamat), hetgeen een aardlekschakelaar en een 3x16A+N zekering automaat in 1 huis is
Zijn prijzig > €70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koos.d schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:23:
Ik volg al enige tijd met veel interesse dit topic en heb er veel van opgestoken.

Momenteel ben ik bezig met de aankoop van een nieuwbouwwoning. Deze wordt voorzien een bodemwarmtepomp en 12 zonnepanelen op één zijde van het dak. In de koperskeuzelijst is er een mogelijkheid om een 3-fase aansluiting naar zolder aan te laten leggen voor €240,-.

In de omschrijving staat het volgende:

[...]

In de toekomst lijkt het mij wel interessant om ook de andere zijde van het dak te voorzien van panelen. Is het een verstandige optie om hiervoor te kiezen?
Als ik hiervoor kies denk ik dat de omvormer die tijdens de bouw wordt geïnstalleerd daar al wel op gemonteerd zal worden. Kan er bijvoorbeeld dan nog een tweede omvormer bij zonder nieuwe bedrading naar de meterkast te leggen?
Vage omschrijving. Wat krijg je daarvoor? Een aardlekautomaat in de kast en een 19mm buis met 5 draden?

Welke richting staan je dakvlakken op? Als je oost-west hebt kan het handig zijn om nu een heel iets grotere omvormer te doen dan nodig is, dan kun je die gebruiken voor beide vlakken.
breinonline schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:28:
[...]

Eén enkele 3-fase groep. Je moet dan wel een 3-fase aansluiting hebben. Heb je die niet, moet je dat eerst nog regelen. Kosten verschillen per netbeheerder. Indicatie 200-300 euro.

Zoals op je foto kan ten eerste nooit werken op een plaat met 1 nulklem en deugd sowieso niet.

[ Voor 48% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-12-2019 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Laatst online: 06:18
kabeltjekabel schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:14:
[...]

Vage omschrijving. Wat krijg je daarvoor? Een aardlekautomaat in de kast en een 19mm buis met 5 draden?

Welke richting staan je dakvlakken op? Als je oost-west hebt kan het handig zijn om nu een heel iets grotere omvormer te doen dan nodig is, dan kun je die gebruiken voor beide vlakken.
Bedankt voor je reactie! Ik verwacht inderdaad wat jij omschrijft. Het is helaas geen optie om voor een grotere omvormer te kiezen. Het is onbekend wat voor soort panelen en omvormer er komen. Alleen dat het er 12 zijn op het oosten.
Heeft een 3-fase aansluiting op zolder zin als ik over een paar jaar op west wat panelen met een eigen omvormer wil plaatsen? Of kan ik net zo goed kiezen voor een loze leiding (16mm) extra naar zolder voor een 1-fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 15:14
Ik heb nu een 1fase 25a voor 6 groepen+2x aardlek, maar de aansluiting wil ik verzwaren naar 3x25A vanwege een laadpaal en mogelijk in de toekomst een elektrische kookplaat.

Keuze:
1) 6x aardlekautomaat en 2x krachtgroep (aardlekautomaat)
2) 6x aardlekautomaat en 1x krachtgroep (aardlekautomaat) + 1x aardlekschakelaar + kookgroep
3) 3x aardlekschakelaar + 6x installatieautomaat + 1x kookgroep en 1x krachtgroep aardlekautomaat

Zit te twijfelen tussen aardlekautomaten en aparte aardlekschakelaar + groepen
Zelfde geld voor een krachtgroep versus een kookgroep

Enig idee wat verstandig is of andere suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
JohnD1 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:30:
Ik heb nu een 1fase 25a voor 6 groepen+2x aardlek, maar de aansluiting wil ik verzwaren naar 3x25A vanwege een laadpaal en mogelijk in de toekomst een elektrische kookplaat.

Keuze:
2) 6x aardlekautomaat en 1x krachtgroep (aardlekautomaat) + 1x aardlekschakelaar + kookgroep
3) 3x aardlekschakelaar + 6x installatieautomaat + 1x kookgroep en 1x krachtgroep aardlekautomaat

Daar 'zat' ik ook mee...ook omdat ik uit een groepenkast bruikbare onderdelen heb liggen.
Ik heb besloten dat apparaten die op een afzonderlijke groep komen via een aardlekschakelaar gaan, en de algemene groepen op (nieuwe) afzonderlijke aardlek-automaten.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 14-12-2019 15:49 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:58
Sinds gisteren eigenaar van een appartement. Heb een vraag over de groepenkast:
Zou het nodig zijn om deze te vervangen?
Kamerindeling:
Hal met toilet en douche
Keuken
Berging
Slaapkamer
Woonkamer

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qxcVEj5.jpg?1
Het zijn 7 groepen.
Groep 1 is de woonkamer
Groep 2 is de keuken ( hier zit een keramische kookplaat in dus verwacht dat groep 3 ook de keuken is.
Groep 4 is voor de Boiler
Groep 5 is een groep stekkers in de slaapkamer
Groep 6 en 7 zijn mij niet bekend. (nog geen tijd gehad om dit uit te testen.

Voor groep 1 tot en met 3 zit er een aardlekschakelaar links. En een hoofdschakelaar natuurlijk.
Het lijkt mij een oude variant van een meterkast en twijfel of er echt een kookgroep in zit.

Verder hangt dit kastje ernaast. Ik heb gegoogeld en dit is een relais volgens mij voor de boiler?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/U96x0P3.jpg?1
Weet alleen niet precies wat dit doet.

Het beste is denk ik om een elektricien ernaar te laten kijken? Ik wil de keramische kookplaat laten vervangen door een inductie namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
koos.d schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:18:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik verwacht inderdaad wat jij omschrijft. Het is helaas geen optie om voor een grotere omvormer te kiezen. Het is onbekend wat voor soort panelen en omvormer er komen. Alleen dat het er 12 zijn op het oosten.
Heeft een 3-fase aansluiting op zolder zin als ik over een paar jaar op west wat panelen met een eigen omvormer wil plaatsen? Of kan ik net zo goed kiezen voor een loze leiding (16mm) extra naar zolder voor een 1-fase aansluiting?
Laat dan alle PV weg. Dan leg je zelf 2x12 panelen oost-west op een 3-fase 5 kW omvormer of zoiets. (Even uitgaande van 320 Wp panelen).

Twee enkelfase omvormers kan ook. Twee keer 3 kW ofzo.
JohnD1 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:30:

Keuze:

Optie 1, want kookgroep heeft niks te zoeken in een 3x25 installatie.

De krachtgroepen kun je ook uitvoeren als normale krachtgroep achter 4 polige aardlekschakelaar. Dat kost iets meer ruimte, maar is iets goedkoper.

[ Voor 38% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-12-2019 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnD1
Optie 1, want kookgroep heeft niks te zoeken in een 3x25 installatie.

De krachtgroepen kun je ook uitvoeren als normale krachtgroep achter 4 polige aardlekschakelaar. Dat kost iets meer ruimte, maar is iets goedkoper.
Aah, bedankt.
Ik had voor de krachtgroep aardlekautomaat gekozen, omdat ik ook nog een kwh meter wil plaatsen in de kast voor de krachtgroep van de laadpaal..... en het moet nog passen in een 220x330 kast.
Met die aardlekautomaten past dat allemaal net in een EMAT kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@daveytje

Die kast links onder is voor je boiler, kun je hem ls hij leeggetrokken is overdag ook handmatig aanzetten tegen hoog tarief stroom.
Zo te zie heb je een goede lage veiligheids aarde aangezien slechts 3 groepen achter een ALS zittten,

Kastje lijkt groep voor een moederhaard te hebben voor zover ik de tekst kan ontcijferen.

Waarom zit de hoofdschakelaar op de kop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
habbekrats schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:28:
@daveytje

Die kast links onder is voor je boiler, kun je hem ls hij leeggetrokken is overdag ook handmatig aanzetten tegen hoog tarief stroom.
Zo te zie heb je een goede lage veiligheids aarde aangezien slechts 3 groepen achter een ALS zittten,

Kastje lijkt groep voor een moederhaard te hebben voor zover ik de tekst kan ontcijferen.

Waarom zit de hoofdschakelaar op de kop ?
Eigenlijk moeten alle stoppen achter een aardlek zitten toch?

De stop rechts staat stopcontact meterkast. Die bedoel je denk ik met moederhaard.

Hoofdschakelaarcon zijn kop. Al sla je mij dood. Dat weet ik niet. Morgen moet ik hem toch uit zetten dus zal eens kijken of ik hem ook een half slag kan draaien.

Conclusie is dus eigenlijk hij is aan vervanging toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:28:
@daveytje

Hoe zie je aan "slechts 3 groepen" dat die aarding voldoende laag is, als ik mag vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gevaarlijke aanname ja. Nameten kan sowieso.
JohnD1 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:16:
[...]

Aah, bedankt.
Ik had voor de krachtgroep aardlekautomaat gekozen, omdat ik ook nog een kwh meter wil plaatsen in de kast voor de krachtgroep van de laadpaal..... en het moet nog passen in een 220x330 kast.
Met die aardlekautomaten past dat allemaal net in een EMAT kast.
Bij 2-modules brede enkelfase aardlekautomaten past het toch al niet in 24DIN kast. Of heb je de hoofdschakelaar in een eigen kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnD1
Bij 2-modules brede enkelfase aardlekautomaten past het toch al niet in 24DIN kast. Of heb je de hoofdschakelaar in een eigen kast?
nee, maar EMAT heeft aardlekautomaten die maar 1 module in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Techneut schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:46:
[...]
Hoe zie je aan "slechts 3 groepen" dat die aarding voldoende laag is, als ik mag vragen?
Gezien het bouwjaar van het huis zit hier een groepen kast met een aantal groepen achter de aardlek en de overige niet. De NEN1010 1975 schreef voor het eerst aardleks voor, hier waren nogal wat uitzonderingen op.

En zo kreeg je dus verdeelkastjes met een aantal groepen achter de aardlek en de rest niet. De eerding moest dan wel voldoen aan 25/In.
Bij vernieuwing hoort men dit uiteraard ook te meten want ook met een als dien je veiligheidsaarding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@daveytje

Alle pasco's eruit en vervangen door https://www.elektramat.nl...omaat-1pn-16a-b-kar-30ma/
( zo even van website geplukt)
Aangezien de kasten er nog netjes uitzien heb je ook nog een plekje over van de oude aardlekschakelaar.

eventueel nog wat meer schuiven en een 3f+n aardlek automaat past wel in het rechtse kastje, de meterkast wcd groep komt dan op de plaats van de oude aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:56

timovd

Voorsprong door techniek

@daveytje, so te zien kun je de kast houden en alleen de zekeringen vervangen voor automaten en meerdere aardlekschakelaars toevoegen. Tenzij je van plan bent flink uit te breiden. Maar waarom zou je willen vervangen als het goed werkt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Ik heb een vraag over een verdeel klem voor 3 fase.

In de meterkast zitten nu de standaard 5 voudige blokjes (stukje uit elkaar)
Er komt een rij kast naast voor wat extra groepen in de tuin en solar.
Nu leek het me beter een goede verdeel oplossing te plaatsen, daar de hoofd aansluting op en dan een verbinding naar de oude kast op de vrijgekomen positie. Lijkt me minste werk aan bestaande kast,

Je ziet van die etage dingen, en die gaan wel tot 11 breed.

Zoals: https://www.vekto.nl/verd...jen-11-aansluitingen-160a

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/3dd081c4e68105eb95a8107ee37f9453/a/3/a3e8df4403830b23d8042d3b5e10fbd9.jpg

Maar is dat nog werkbaar met 3 fase en nul boven elkaar gemaakt ?

Anders zouden het 4 stuks naast elkaar worden. De ruimte is er wel voor, en het lijkt me wat beter met enige afstand tussen de fases en de nul en niet redelijk open en bloot bij elkaar.

Iemand ervarig hier mee, of en link naar een praktische oplossing ?

Als losse oplossing zie ik dingen als: legrand 12 voudige verdeelstrip: https://www.elektramat.nl/004844-leg-verdeelstrblauw-afg12x/

Of een hager quick connect:

https://www.hager.nl/prod...ckconnect/kn14p/41084.htm

Of zoiets: https://www.vekto.nl/aftakklem-cpdb-125a-1x35mm-9x4mm

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/3dd081c4e68105eb95a8107ee37f9453/d/6/d65ccf0c3577a045d0a90a957c128e1e.jpg

Alleen 35 mm2 input, als er een 6 mm2 max op komt vanaf de hoofdschakelaar.. kan dat met een aderhuls ?
1x35mm² en 9x4mm²

Edit:
Deze ook nog gevonden: https://schotmanelektro.e...50mm2-8x-6mm2-busbar.html

Dan is 3 fase en N 4 units breed, maar erg lange kabelhulzen nodig, maar het zou ook met flexibele kabel mogen, dus ook massief neem ik aan.

Afbeeldingslocatie: https://schotmanelektro.eu/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/a/gacia_jx2-9-4_1024x.jpg

Dat is dan zelfs een 50 mm2 aansluting en 8x 6mm2
Die 50 mm2 aansluting kan dan 1x 1,5-35mm2
En die 6 mm2 aansluitingen dan 1,5-6mm2

Dus die verdelers klemmen een 6 mm2 met aderhuls blijkbaar prima.

[ Voor 64% gewijzigd door jacovn op 15-12-2019 14:00 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
@habbekrats bedankt voor de uitleg. Dus enkel de paccos vervangen voor emats groepen en 2 aardlekschakelaars erin.

@timovd p zich wil ik niet de hele kasr vervangen. (Dacht dat dat nodig zal zijn als je de zekeringen ging vervangen voor schakelaars en voor het toevoegen van een aardlekschakelaar.

Ik ga een elektricien vragen mee te kijken en bovenstaande te laten vervangen zonder dat de kast eruit hoeft. Kan hij gelijk controleren of er een kookgroep in zit en welke dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@daveytje, kookgroep zit er - aan de foto's te zien - niet in. Die kan toegevoegd worden (twee aan elkaar geplakt 16A 1+N).
Edit: en ja, 3-fase automaat voor koken is nog mooier, maar mijns inziens niet nodig voor een appartement.

[ Voor 30% gewijzigd door timovd op 15-12-2019 09:28 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
@timovd hmm.... eens kijken hoe de keramische kookplaat aangesloten zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:27
Hoi,

Ik ben in mijn woning lekker aan de klus/verbouwen.

Nu ben ik echter de volgende installatie tegengekomen bij het opentrekken van eea:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ozu36G.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nSyK0Zl.png

De centraaldoos IN is VD draad 2.5mm2
Echter nu lopen naar de beide WCD een draad (met isolatie) van 1.5mm2 over een afstand van +-25cm.
Waarschijnlijk was de VD draad op :+.

Vraag is of dit (brand)gevaarlijk is?
Zekeringen in de kast zijn B16.
Op internet vind ik heel veel verschillende meningen.

EDIT: buiten het feit dat we dit natuurlijk gewoon netjes gaan maken!

[ Voor 13% gewijzigd door FitTiv op 15-12-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zolang jij geen 4kW kachel in dat stopcontact doet is het niet direct brandgevaarlijk.
Over zo'n kort stukje zal het heel lastig zijn om deze draad te overbelasten achter een B16. Ik ga ervanuit dat het VD-1.5mm² is?
Desondanks zou ik het vervangen voor VD-2.5mm².

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Jim423 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:32:
Zolang jij geen 4kW kachel in dat stopcontact doet is het niet direct brandgevaarlijk.
Over zo'n kort stukje zal het heel lastig zijn om deze draad te overbelasten achter een B16. Ik ga ervanuit dat het VD-1.5mm² is?
Desondanks zou ik het vervangen voor VD-2.5mm².
Het lijkt op gewone huishouddraad ala VMVL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zonder adereindhulsen zeker? Dat is wel redelijk link, dat gaat wel mis als je een flinke belasting op dat stopcontact prikt.
timovd schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:27:
@daveytjeEdit: en ja, 3-fase automaat voor koken is nog mooier, maar mijns inziens niet nodig voor een appartement.
Wat heeft een 3-fase automaat met een appartement te maken? Of je een kookgroep of krachtgroep plaatst hangt gewoon af van je hoofdaansluiting, omdat een kookgroep niet achter een 25A hoofdstop kan en ook niet achter meerdere aardlekschakelaars over verschillende fases. Ook is een 11kW toestel niet uitgesloten in een appartement, heb er al meerdere gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Jim423 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:38:
Zonder adereindhulsen zeker? Dat is wel redelijk link, dat gaat wel mis als je een flinke belasting op dat stopcontact prikt.
Mijn idee inderdaad. Dank voor de terugkoppeling, gelijk even langs de elektroboer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:54
daveytje schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:55:
@habbekrats bedankt voor de uitleg. Dus enkel de paccos vervangen voor emats groepen en 2 aardlekschakelaars erin.

@timovd p zich wil ik niet de hele kasr vervangen. (Dacht dat dat nodig zal zijn als je de zekeringen ging vervangen voor schakelaars en voor het toevoegen van een aardlekschakelaar.

Ik ga een elektricien vragen mee te kijken en bovenstaande te laten vervangen zonder dat de kast eruit hoeft. Kan hij gelijk controleren of er een kookgroep in zit en welke dit is.
No offence verder, maar geef een paar euro's meer uit en gooi er dan automaten in van een gerenommeerd merk en geen emat.
Als je b.v. even kijkt bij www.sandervunderink.nl naar de losse automaten van evt. Eaton of ETI (als je ze max 1 module breed wilt hebben).
Zijn inderdaad ietsjes duurder dan die emat-meuk maar zijn in ieder geval gerenomeerde merken.

Evt. kan je ook nog overwegen inderdaad om direct een kant-en-klare kast te bestellen (zonder hoofdschakelaar, want die heb je er los onder zo te zien) en kan je de boel netjes en makkelijk ombouwen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
@Annuk bedankt, ga ik meenemen. Ik ga van de week een elektricien bellen en een afspraak maken en er naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Jim423, 3 fase hoofdaansluiting is vaak een stuk gecompliceerder om aan te leggen in een appartement en dus ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik vraag me af waar je die informatie vandaan haalt, inprincipe zit er geen verschil tussen een appartement en een woonhuis.
Ook in een appartement zijn vaak alle 3 de fases gewoon afgemonteerd net zoals in een woonhuis en dan maar 1 stop erin. Het enige verschil is dat de appartementen per 3 via een stijgleiding op de hoofdkabel in de stoep zitten. Echter een upgrade naar 3-fase is dan nog steeds hetzelfde als bij een woonhuis, 2 stoppen erbij en een nieuwe meter. (Qua hoofdaansluiting).

Maar even los van dat, het ging om je stelling een 3-fase automaat zou mooier zijn maar n.m.i. niet nodig in een appartement. Dat vond ik bijzonder, vandaar dat ik erop reageerde, aangezien dat afhangt van de hoofdaansluiting (bij >1x35A plaats je kook, bij >3x25A kracht) en natuurlijk van het type kookplaat/fornuis. (Een 11kW fornuis gaat niet op een 7,4kW kookgroep). En niet of het een huis/appartement/woonboot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

daveytje schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:46:
[...]

Eigenlijk moeten alle stoppen achter een aardlek zitten toch?

De stop rechts staat stopcontact meterkast. Die bedoel je denk ik met moederhaard.

Hoofdschakelaarcon zijn kop. Al sla je mij dood. Dat weet ik niet. Morgen moet ik hem toch uit zetten dus zal eens kijken of ik hem ook een half slag kan draaien.

Conclusie is dus eigenlijk hij is aan vervanging toe?
Krachtgroepen mogen buiten de aardlek zitten.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barktus schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:06:
[...]

Krachtgroepen mogen buiten de aardlek zitten.
Zonder extra informatie kun je dit niet zomaar stellen.

Normale groepen mogen ook buiten de aardlek zitten.*

* Mits ze geen wandcontactdozen welke niet zijn bestemd voor een specifiek toestel of lichtpunten in een ruimte met woonfunctie voeden en mits de aardcircuitweerstand laag genoeg is om bij een sluiting naar aarde de beveiliging binnen de gestelde tijd te doen uitschakelen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Xander schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:10:
[...]

Zonder extra informatie kun je dit niet zomaar stellen.

Normale groepen mogen ook buiten de aardlek zitten.*

* Mits ze geen wandcontactdozen welke niet zijn bestemd voor een specifiek toestel of lichtpunten in een ruimte met woonfunctie voeden en mits de aardcircuitweerstand laag genoeg is om bij een sluiting naar aarde de beveiliging binnen de gestelde tijd te doen uitschakelen.
Klopt. het gaat om vaste apparaten die op een krachtgroep zitten. Dus heb je een kolomboor en zaagtafel die je zo af en toe afwisselt, dan kan het niet. Heb je een 3 fasen kook aansluiting dan mag het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barktus schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:16:
Heb je een 3 fasen kook aansluiting dan mag het wel :)
Maar dus niet in een TT-stelsel met een te hoge aardverspreidingsweerstand. Zoals in 90% van de woningen hier in de regio.

Geen onbelangrijk detail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus

barktus

Moehhhh!

Xander schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:20:
[...]

Maar dus niet in een TT-stelsel met een te hoge aardverspreidingsweerstand. Zoals in 90% van de woningen hier in de regio.

Goed punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 10:31
jacovn schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:53:

In de meterkast zitten nu de standaard 5 voudige blokjes (stukje uit elkaar)
Er komt een rij kast naast voor wat extra groepen in de tuin en solar.
Nu leek het me beter een goede verdeel oplossing te plaatsen, daar de hoofd aansluting op en dan een verbinding naar de oude kast op de vrijgekomen positie. Lijkt me minste werk aan bestaande kast,

Je ziet van die etage dingen, en die gaan wel tot 11 breed.

Zoals: https://www.vekto.nl/verd...jen-11-aansluitingen-160a

[Afbeelding]

Maar is dat nog werkbaar met 3 fase en nul boven elkaar gemaakt ?

Anders zouden het 4 stuks naast elkaar worden. De ruimte is er wel voor, en het lijkt me wat beter met enige afstand tussen de fases en de nul en niet redelijk open en bloot bij elkaar.

Iemand ervarig hier mee, of en link naar een praktische oplossing ?

Als losse oplossing zie ik dingen als: legrand 12 voudige verdeelstrip: https://www.elektramat.nl/004844-leg-verdeelstrblauw-afg12x/

Of een hager quick connect:

https://www.hager.nl/prod...ckconnect/kn14p/41084.htm

Of zoiets: https://www.vekto.nl/aftakklem-cpdb-125a-1x35mm-9x4mm

[Afbeelding]

Alleen 35 mm2 input, als er een 6 mm2 max op komt vanaf de hoofdschakelaar.. kan dat met een aderhuls ?
1x35mm² en 9x4mm²

Edit:
Deze ook nog gevonden: https://schotmanelektro.e...50mm2-8x-6mm2-busbar.html

Dan is 3 fase en N 4 units breed, maar erg lange kabelhulzen nodig, maar het zou ook met flexibele kabel mogen, dus ook massief neem ik aan.

[Afbeelding]

Dat is dan zelfs een 50 mm2 aansluting en 8x 6mm2
Die 50 mm2 aansluting kan dan 1x 1,5-35mm2
En die 6 mm2 aansluitingen dan 1,5-6mm2

Dus die verdelers klemmen een 6 mm2 met aderhuls blijkbaar prima.
Eaton heeft ze ook.

https://www.elektramat.nl...2hQQFnEAQYAiABEgIb7vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Thx, maar ik ga denk ik toch maar voor de gacia verdeler, 4 voudige voor 3 fase en null gvonden voor €48,40

https://www.elektroshop.n...50mm2-8x-6mm2-busbar.html

€6,95 postnl kosten erbij welliswaar.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

jacovn schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:53:
Dit soort klemmen werken prima, meer dan genoeg ruimte om de draad in te voeren. Scheelt een hoop spaghetti en doorlussen met dubbele adereindhulzen.

Kan nog goedkoper; https://www.sandervunderi...B9BNSOscr-AcaAuJ2EALw_wcB

[ Voor 22% gewijzigd door deWit op 15-12-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
deWit schreef op zondag 15 december 2019 @ 19:38:
[...]

Dit soort klemmen werken prima, meer dan genoeg ruimte om de draad in te voeren. Scheelt een hoop spaghetti en doorlussen met dubbele adereindhulzen.

Kan nog goedkoper; https://www.sandervunderi...B9BNSOscr-AcaAuJ2EALw_wcB
Doorlussen heb ik nu ook, maar dat ziet er niet echt geweldig uit. Dus om het niet verder met doorlussen op te lossen toch maar een nieuw verdeler dacht ik.

Bij de unit die je linkt zie ik inderdaad de kunstof afscherming zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
Jim423 schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:38:
Dingdingding!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/djya9c2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, dat is dus heel fout.

Waarom heb je een veel groter gat in de muur trouwens?
Xander schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:20:
[...]

Meten is weten. Vandaag ook nog eentje gemeten. PEFC van 200+ A. Positieve verrassing. Aardpen 30 jaar oud.

Vereffening badkamer dan weer totaal achterwege gelaten door de (Poolse) knutselaars.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-12-2019 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:14:
Meten is weten. Vandaag ook nog eentje gemeten. PEFC van 200+ A. Positieve verrassing. Aardpen 30 jaar oud.
Ik ben even de weg kwijt, wat bedoel je met PEFC van 200+ A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:14:
Uiteraard meten. :) Mijn ervaring met oude aardpennen is over het algemeen beter dan met recente. :+ Vroeger deed men nog moeite om een goede aarde te slaan, tegenwoordig in de nieuwbouw stampen ze 6m in de grond "want alles zit toch achter een 30mA aardlekschakelaar en het zal wel <166 ohm zijn". Hier thuis meet het 13 ohm ofzo, en tja, dat voldoet. Moet de aardlekschakelaar alleen niet kapot gaan want met een foutstroom van amper 18A duurt het wel even om een B16 automaat uit te krijgen. :+

Maarehm, jouw meting meet wellicht ook niet alleen de aardelektrode? Als het goed is is er vereffening aangebracht op de gas- en waterleidingen die de woning binnen komen, die kunnen ook wel eens meehelpen. Totdat ze de leidingen buiten een keer vervangen door kunststof, dan is het gedaan met de pret. Wat dat betreft vind ik het een beetje link om op basis van een circuitmeting te concluderen dat je eindgroepen zonder aardlekbeveiliging kunt toepassen, eigenlijk zou je dan de elektrode los moeten meten.
Vereffening badkamer dan weer totaal achterwege gelaten door de (Poolse) knutselaars.
Dat kunnen Nederlandse knutselaars (en gerenommeerde bedrijven) helaas net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:46:
[...]
Ik ben even de weg kwijt, wat bedoel je met PEFC van 200+ A
Ik snap wat hij bedoelt maar moest ook gokken naar de afkorting. Protective Earth Fault Current? Prospective Earth Fault Current?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja sorry, ik doe zoveel mogelijk in het Engels. Is de potentiële aardfoutstroom. Dus stel je stopt een stekker die gebrugd is tusse L en PE in het stopcontact, dan loopt er 200A... Hoger is beter, want sneller afschakelen van beveiligingen.

Klopt, deze was met gas en water er nog aan. Boeit ook niet zoveel, want betreffende bewoner-eigenaar is toch doof voor advies over dingen die ze niet snapt. Dan krijg ik als antwoord dat bij overlijden ik X% van haar nalatenschap krijg... (familie). Meest gevaarlijke shit heb ik begin van het jaar al aangepakt en toen ook alle stopcontacten zonder randaarde vervangen.

Zelfde meting kun je ook prima doen op alleen de aardpen. Kortsluitstroom was met 800+A toch veel groter.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-12-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:02
habbekrats schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:21:
@lithoijen
Die 500 mA is waarschijnlijk al flink op leeftijd en zou ik eerst maar eens goed testen met een aardlek tester of deze nog functioneert. Daarnaast is deze van het type AC en die zijn voor nieuwe installaties niet meer toegestaan. Neem gewoon een nieuwe 300mA als voor beveiliginvan een goed merk en jij en je familie kunnen rustig slapen.

Voor mijn schuur verdeler heb ik trouwens gewoon een 25A/0,3 aardlekautomaat erin zitten, selectiviteit is voor kleine installaties in een huis niet zo van belang en geeft alleen maar ongewenst uitvallen van de installatie.
Sorry voor de laate reactie, mag bij deze alsnog. De aardlek is "nieuw" , lees waarschijnlijk wel wat ouder maar nog mint in box. Hij is overigens van het type A en niet AC. Overigens verwacht ik niet dat dit voor deze toepassing veel verschil maakt, maar het is natuurlijk altijd beter. Testen is natuurlijk altijd een goede tip en dan niet alleen voor oudere aardlekschakelaars.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 20:05
jacovn schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:08:
[...]

Doorlussen heb ik nu ook, maar dat ziet er niet echt geweldig uit. Dus om het niet verder met doorlussen op te lossen toch maar een nieuw verdeler dacht ik.

Bij de unit die je linkt zie ik inderdaad de kunstof afscherming zitten.
Een andere nette oplossing zijn deze klemmen, in meerdere kleuren verkrijgbaar en compact.
Kunnen makkelijk meerdere 2,5mm2 aders per aansluiting en elk blokje heeft daar 4 van.

https://www.sandervunderink.nl/#search:query=Leipold

Ziet er bij mij dan zo uit: ( stukje domotica met geschakelde WCD's )

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/sWkJ8aETeYhh/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Oystein schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:04:
[...]

Een andere nette oplossing zijn deze klemmen, in meerdere kleuren verkrijgbaar en compact.
Kunnen makkelijk meerdere 2,5mm2 aders per aansluiting en elk blokje heeft daar 4 van.

https://www.sandervunderink.nl/#search:query=Leipold
Daarbij gaat het om de blauwe klemmen in het midden van de foto?
Ik heb op de fabrikanten site gekeken, en daar staan ze op pagina 3 van de volgende .pdf
http://www.calpe.nl/wp-co...1/Klemblokken-Leipold.pdf

Maar het is me nog niet duidelijk wat hier precies bedoeld wordt:
Ingang 2 x 25-2,5
Uitgang 2 x 16-2,5
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je 2 bussen hebt waarin 25 (resp. 16) draden van 2,5mm2 geplaatst kunnen worden. Maar wat betekent het dan wel? Ook uit de foto's is het niet echt duidelijk hoeveel draden hierin kunnen.
Het lijken me mooie klemmen, maar snap de capaciteit van deze klem niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je kan er twee draadjes in steken met een dikte tussen de 2.5 en 16mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
jadjong schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:42:
Je kan er twee draadjes in steken met een dikte tussen de 2.5 en 16mm.
Ahh, dat is dan de uitgang, en de ingang is dan 2 draden tussen de 2,5 en 25 mm2
Maar dan klopt de toepassing op de foto toch niet helemaal, met 4 blauwe draden aan 1 kant?

Niet wat ik zoek, maar wèl bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Naalroc op 16-12-2019 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:30:
Maar het is me nog niet duidelijk wat hier precies bedoeld wordt:
Ingang 2 x 25-2,5
Uitgang 2 x 16-2,5
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je 2 bussen hebt waarin 25 (resp. 16) draden van 2,5mm2 geplaatst kunnen worden. Maar wat betekent het dan wel?
Er kunnen 4 draden in. 2 draden van 2,5mm² tot 16mm², 2 draden van 2,5mm² tot 25mm².
Oystein schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:04:
[...]

Dat het past wil niet per se zeggen dat het een goed idee is... meerdere draden onder één schroefklem is over het algemeen niet toegestaan, het zou me ook niet verrassen als je in jouw toepassing de middelste draad er zo tussenuit trekt. Wellicht zit het allemaal prima, maar een component buiten de specs van de fabrikant gebruiken en dat dan verkondigen als een "nette oplossing" zou ik toch ook niet doen.

Wat heb je links onderin die kast eigenlijk voor klemmen? Die zien er ook wel bruikbaar uit?

Die klem die @deWit aanhaalde lijkt me voor @jacovn prima.

In jouw situatie @Oystein, had ik iets als dit gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xs54wyHK4A48PIfucjyo5rZe/full.jpg
Wago heeft mooie houders voor op DIN-rail waar hun steekklemmen in passen. 1 zo'n houder met 3x8-voudige klem is amper breder dan één van jouw klemmen en je kunt er 20x2,5mm² zo in prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik zoek eigenlijk klemmen voor DIN rail montage, zoals Hager ze heeft voor hun eigen plastic 'rail'
Zie hier
https://www.hager.nl/prod...en-quickconnect/23290.htm

Daar kunnen 1 of meerdere dikke aanvoerleidingen onderin, en meerdere 2,5 - 1,5 mm2 afgaande draden. Aantal afhankelijk van de grootte van de klem die je kiest.

Is hier een din rail alternatief voor?

De klem die @deWit voorstelde is wel erg groot qua draad diktes...

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 16-12-2019 12:03 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.