I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Je kunt dat circuit zowel L-N meten als ook L-PE. Zolang de PE component in die keten toch veel groter is maakt het weinig uit.Techneut schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:13:
Ik ben het op deze manier met je eens. Mijn punt was het vereiste snelle afschakelen bij een aardfout, dus een zo laag mogelijke circuitweerstand. Jou punt was (terecht) de aanraakspanning.
Wat ik ten overvloede nog wel wil noemen is dat de circuitweerstand (correcter de circuit-impedantie), altijd gemakkelijk is te meten en dat dit bij de aardovergangsweerstand lang niet altijd het geval dan wel praktisch onmogelijk is. In b.v. een bovenwoning zie ik niet voor me hoe je de voor de meting benodigde hulp-elektroden zou moeten plaatsen. Dan kun je alleen het circuit meten.
Euh... ja. Maar dan wel als je alleen thuis bent. En je moet de aardpen alleen doen, dus loshalen van vereffeningen.onetime schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:29:
Ik wil eens gaan meten... als ik een 2200W fohn in de groepenkast aansluiten tussen fase en aarde.
Natuurlijk niet via een aardlek. Als de spanning tussen nul en aarde normaal ook echt nul is, en dan met fohn meten wat dan de spanning tussen nul en aarde is. Dat geeft toch een aardige indicatie?
En dan ook de stroom meten die je weg laat vloeien.
Er bestaan ook gewoon installatietesters voor trouwens, die dat trucje gewoon veilig en nauwkeurig kunnen.
Oké, zo kun je het ook bekijken. Alleen krijg je dan uiteraard geen exacte waarde. Maar goed, je hebt gelijk dat dit niet bijzonder belangrijk is. Qua strekking zijn we het eens.kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:46:
[...]
Je kunt dat circuit zowel L-N meten als ook L-PE. Zolang de PE component in die keten toch veel groter is maakt het weinig uit.
Klopt.onetime schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:29:
Ik wil eens gaan meten... als ik een 2200W fohn in de groepenkast aansluiten tussen fase en aarde.
Natuurlijk niet via een aardlek. Als de spanning tussen nul en aarde normaal ook echt nul is, en dan met fohn meten wat dan de spanning tussen nul en aarde is. Dat geeft toch een aardige indicatie?
Heb toevallig recent de aardlekschakelaars bij mij getest met een installatietester. Begint bij een lage stroom en loopt dan naar 30+ mA, maar als het goed is tript ie daarvoor. (22 mA in mijn geval).
Het testen van het aardcircuit doet mijn installatietester met een stroom van maximaal 4A. Spanning L-PE of N-PE in de gaten houden met een weerstandsbelasting lijkt me een goeie budget oplossing.
@kabeltjekabel
In hoeverre moet ik de NPR5310 aanhouden in plaats van de NEN1010. De NEN1010 zegt dat de installatie gewoon binnen 0,4s (TN) of 0,2s (TT) moet uitschakelen. Maar niks over hoe je dat bewerkstelligd.
De NPR5310 doet nogal wat aannames, en anders moet je een specifieke berekening uitvoeren. Als voorbeeld: Aardverspreidingsweerstand van 1,0 Ohm en een circuitimpedantie van 0,0 Ohm geeft gewoon 230 Volt op alle geaarde objecten in je huis totdat de fout onderbroken wordt. Dus die 0,4/0,2 seconden.
Waarom zou ik bij een B16 installatieautomaat niet een Rv van 2,8 Ohm mogen hebben in geval mijn Zs 0,1 Ohm is. In geval van een kortsluiting zal mijn installatieautomaat aanspreken, want: Ik => 5× Inom. Dus ik voldoe aan de NEN1010 eis 0,4/0,2 seconden, maar niet aan de NPR5310

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
@eymey als die aardelectrode ok is is er geen probleem... en het is om te meten he...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Maar goed, even uitgaande van een goede aarding zal die stroom dus wegvloeien en komt niet alles wat op aarde zit onder stroom te staan.....
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Als gevolg zul je dus ook de installatie spanningsloos moeten maken (op je fohn na), doe je dat niet dan wordt het link ja. Toch vind ik dat de beste meting nog steeds met 2 hulpelektrodes is. In een bovenwoning gaan dan gewoon 2 haspeltjes over de trap naarbeneden dat is geen probleem. Als het echt hoog wordt is er geen aardpen met TT-stelsel.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Naar mijn weten is de NEN1010 leidend.Dre schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:46:
@kabeltjekabel
In hoeverre moet ik de NPR5310 aanhouden in plaats van de NEN1010. De NEN1010 zegt dat de installatie gewoon binnen 0,4s (TN) of 0,2s (TT) moet uitschakelen. Maar niks over hoe je dat bewerkstelligd.
Ja, dat vroeg ik me daarnet ook af. Het gaat natuurlijk om de verhouding tussen die twee. Inderdaar raar verhaal uit de NPR.Dre schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 13:46:
De NPR5310 doet nogal wat aannames, en anders moet je een specifieke berekening uitvoeren. Als voorbeeld: Aardverspreidingsweerstand van 1,0 Ohm en een circuitimpedantie van 0,0 Ohm geeft gewoon 230 Volt op alle geaarde objecten in je huis totdat de fout onderbroken wordt. Dus die 0,4/0,2 seconden.
Waarom zou ik bij een B16 installatieautomaat niet een Rv van 2,8 Ohm mogen hebben in geval mijn Zs 0,1 Ohm is. In geval van een kortsluiting zal mijn installatieautomaat aanspreken, want: Ik => 5× Inom. Dus ik voldoe aan de NEN1010 eis 0,4/0,2 seconden, maar niet aan de NPR5310Raar?
Loskoppelen én meten. De weerstand van die haardroger hoeft geen constante te zijn. Het verbruik zal vast wel gaan schuiven als de spanning afneemt.Jim423 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 15:05:
Je zult de aardelectrode af moeten koppelen van de woning anders is je meting waardeloos. (of je moet de stroom naar de pen ook meten zoals kabeltje zegt).
Als gevolg zul je dus ook de installatie spanningsloos moeten maken (op je fohn na), doe je dat niet dan wordt het link ja. Toch vind ik dat de beste meting nog steeds met 2 hulpelektrodes is. In een bovenwoning gaan dan gewoon 2 haspeltjes over de trap naarbeneden dat is geen probleem. Als het echt hoog wordt is er geen aardpen met TT-stelsel.
Probleem is dat jouw test niet uitschakeld als de foutspanning te hoog wordt, wat bij een installatietester wel gebeurd. Als je dan die aardpen niet los test kan het zijn dat je buurvrouw Truus zapt als die net onder de douche staat en in haar badkamer de potentiaalvereffening niet op orde heeft.onetime schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 14:12:
@kabeltjekabel installatietesters; leen jij me die even uit? Een multimeter heb ik wel gewoon...
@eymey als die aardelectrode ok is is er geen probleem... en het is om te meten he...
Je moet dus echt op de HAR je aardpen loskoppelen en daar naartoe testen.
En nee, ik ga mijn tester niet uitlenen
Hier Enexis 1x40A naar 3x25 kost me 253 euro. Hoeven alleen 2 automaten bij te plaatsen.kabeltjekabel schreef op donderdag 14 november 2019 @ 01:16:
[...]
En gratis en voor niks kom je opeens aan de aardverspreidingsweerstand van 1,9 Ohm? (uitgaande van B16)
Ik was maandag nog in een pand uit de (19)00's. De potentiële aardfoutstroom was daar 7A, onder te verdelen in 5A door de aardpen en 2A door gas- en waterleiding. Dan is aardlekbeveiliging dus 100% verplicht. En sinds de invoering van aardlekschakelaars zijn ze dus die aardpennen minder diep gaan tikken, waardoor je eigenlijk uit kunt gaan van de volgende scenario's;
1) Je had vanaf de bouw al aardlekbeveiliging in het huis > je aardverspreidingsweerstand is niet voldoende laag om zonder aardlekbeveiliging te mogen
of
2) Je huis is nog ouder en zit nog zonder aardlekbeveiliging > waarschijnlijk is ondertussen je aardpen half vergaan en moet je alsnog aan de aardlekbeveiling
Ja, dan heb je nog 3-fase aardlekschakelaars inderdaad, maar die zitten er van te voren als het goed is ook al niet in.
[...]
Klopt. Die nul is ook een zwak punt van de enkelfase kookgroep. Ikea plaatje met enkele nulklem er op... en geen beveiliging whatsoever op die nulketen die nu 32A kan gaan voeren.
[...]
Er zijn zoveel manier om dat te doen. Je kunt de ene helft inschakelen en dan even meten. Dan twee draadjes omwisselen als het niet naar je wens is. Of nog makkelijker, sinds Perilex niet gebonden is aan enige standaard... gewoon met de stift er op schrijven hoe je het aangesloten hebt en klaar![]()
[...]
En dan een 3-fase aardlekschakelaar erbij?
[...]
Nee, prijzen zijn hard omhoog gegaan. Liander nu 280 ofzo. Kan meer zijn afhankelijk van wat ze moeten doen ja. Krijg je een totaal nieuwe hoofdzekeringenkast met automaten?
Moet via netbeheerder ja, als je het legaal wilt doen.
Enexis heeft inderdaad vaste tarieven, van 1-fase naar 3x25A is altijd € 253,05 incl. BTW, ongeacht hoeveel er moet gebeuren. Twee automaten bijplaatsen is dus even duur als een compleet nieuwe zekeringenkast. Ook zijn automaten even duur als smeltzekeringen. Bij mijn ouders een gratis upgrade van 1x25A naar 1x40A laten uitvoeren. Daar moest wellicht meer gebeuren dan alleen de zekeringenkast vervangen (wat precies weet ik niet, huidige situatie was geschikt voor 40A), maar ook dat zou allemaal gratis zijn.T.E schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:06:
[...]
Hier Enexis 1x40A naar 3x25 kost me 253 euro. Hoeven alleen 2 automaten bij te plaatsen.
@wian, bij welke netbeheerder zit je? Bij Enexis staan de kosten gewoon online.
Via de aannemer zijn we op gesprek geweest met een elektricien waarmee hij veel samenwerkt en alles onder zijn toezicht en garantie valt, korte lijntjes, je kent het wel. Dit voelt natuurlijk hartstikke fijn en is een stukje ontzorging. Gevoelsmatig zitten we alleen veel te hoog in prijs.
Elektra
€9.075 incl. Btw (€7.500 ex). Dit is nog zelfs exclusief internet en tv. Een kennis van me geeft aan dat wanneer je voor gewoon goed, maar standaard materiaal je voor een gemiddelde woning volgens onze tekeningen ongeveer €3000 aan materiaal kwijt bent. In theorie zou de elektricien dus een uurtarief hebben van €60 op basis van 100 geschatte werkuren. Landelijk ligt dit volgens internet een stuk lager. Klopt dit een beetje en wat vinden jullie van deze prijs? Stroom naar buiten is hier overigens ook nog niet in meegenomen.
Mijn dank is vast heel groot
4500 € werkloon is 45 € /uur en is een normaal gangbaar tarief. Tenzij je voor een een op tandvlees lopende zzp wilt voor 18 euro.Kwakkies schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:21:
Beste mensen, momenteel zitten wij ook vol in de offerte aanvragen voor onze casco opgeleverde nieuwbouwwoning (110m2, 2 verdiepingen met boven 3 slaapkamers en een technische ruimte + badkamer). Oftewel het alles en het complete installatie en elektra werk etc. moet nog worden aangebracht.
Via de aannemer zijn we op gesprek geweest met een elektricien waarmee hij veel samenwerkt en alles onder zijn toezicht en garantie valt, korte lijntjes, je kent het wel. Dit voelt natuurlijk hartstikke fijn en is een stukje ontzorging. Gevoelsmatig zitten we alleen veel te hoog in prijs.
Elektra
€9.075 incl. Btw (€7.500 ex). Dit is nog zelfs exclusief internet en tv. Een kennis van me geeft aan dat wanneer je voor gewoon goed, maar standaard materiaal je voor een gemiddelde woning volgens onze tekeningen ongeveer €3000 aan materiaal kwijt bent. In theorie zou de elektricien dus een uurtarief hebben van €60 op basis van 100 geschatte werkuren. Landelijk ligt dit volgens internet een stuk lager. Klopt dit een beetje en wat vinden jullie van deze prijs? Stroom naar buiten is hier overigens ook nog niet in meegenomen.
Mijn dank is vast heel groot!
In de offerte laten opnemen de te gebruiken materialen voor verdeler, wcd's en niet van die chinese zooi.
Een verdeelkast beter flink groot nemen met reserve plaatsen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Mijn netbeheerder is helaas Westland Infra. Op de offerte staan twee uur arbeidsloon voor een projectvoorbereider (EUR 185) plus twee uur arbeidsloon voor een meterbeheerder (EUR 148). Materiaalkosten zijn maar EUR 67 (drie 25A automaten en een paar meter draad).PeeVv schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:45:
[...]
@wian, bij welke netbeheerder zit je? Bij Enexis staan de kosten gewoon online.
Heb gevraagd of het niet goedkoper kan, maar het antwoord was "in tegenstelling tot andere netbeheerders rekent Westland Infra geen standaardbedrag maar de daadwerkelijke kosten". Toen ik vroeg of ik dan geld terug kreeg als er daadwerkelijk minder tijd aan de klus werd besteed was dat blijkbaar een rare vraag.
Waardeloos dat er geen concurrentie mogelijk is. Dit is echt een standaardklus. Ik woon in een grote projectbouw wijk van na 2000 waar alles gestandaardiseerd is. Heb een klacht ingediend bij de ACM. Verwacht er niet veel van, maar dan heb ik in ieder geval het gevoel dat ik iets geprobeerd heb voordat ik 400 euro overmaak naar onze plaatselijke monopolist.
Gaat een HF sensor door dubbelglas heen? Als wij achterom het huis komen lopen we langs de achterdeur van de garage en daar zit helder glas in. Als zo'n HF sensor dan telkens de lamp in de garage aan maakt, dan ben ik (deels/niet) geholpen
Mijn boefje is liev!
Wat voor bouw is het? Zitten de elektra buizen en inbouwdozen al verwerkt in de ruwbouw of moeten die er nog in gefreesd worden?Kwakkies schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 08:21:
Beste mensen, momenteel zitten wij ook vol in de offerte aanvragen voor onze casco opgeleverde nieuwbouwwoning (110m2, 2 verdiepingen met boven 3 slaapkamers en een technische ruimte + badkamer). Oftewel het alles en het complete installatie en elektra werk etc. moet nog worden aangebracht.
Elektra
Mijn dank is vast heel groot!
100 manuren is net 6 dagen werk met twee man. Lijkt me niet zo gek als echt de hele installatie nog gemaakt moet worden. 5 dagen voor frezen, boren, hakken, breken, leidingen leggen, draad trekken, groepenkast plaatsen en aansluiten en een dagje afmonteren.
En als je kennis er een paar honderd euro naast zit, bijvoorbeeld omdat hij rekent met Chinese meuk in plaats van degelijk materiaal of over het hoofd ziet dat je een paar LED dimmers hebt gekozen in plaats van gewone lichtschakelaars kun je al direct nog wat man-dagen wegstrepen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
wian schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:41:
Heb gevraagd of het niet goedkoper kan, maar het antwoord was "in tegenstelling tot andere netbeheerders rekent Westland Infra geen standaardbedrag maar de daadwerkelijke kosten". Toen ik vroeg of ik dan geld terug kreeg als er daadwerkelijk minder tijd aan de klus werd besteed was dat blijkbaar een rare vraag.
Wij hebben hier 1-fase 35A aansluiting. Op zich zou ik wel willen naar 3-fasen willen gaan, maar om even een paar €100 af te tikken voor letterlijk 2 smeltpatronen en 2 draden gaat mij iets te ver.
Dan maar gewoon lekker alles op 1-fase houden.
De enige winst is dat we onze toekomstige elektrische auto sneller kunnen laden. Als ik kijk hoe vaak en hoe lang onze huidige auto voor de deur staat, is 3,7kW laden misschien nauwelijks een beperking.
En de netbeheerder zijn niet eens de grootste kosten, daarna moet er nog een nieuwe 3-fase groepenkast, nieuwe hoofdschakelaar en een 3 fase aardlekautomaat geplaatst worden.
Je bedoelt dat je voor die paar100€ het volgende krijgt:GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:24:
[...]
Wij hebben hier 1-fase 35A aansluiting. Op zich zou ik wel willen naar 3-fasen willen gaan, maar om even een paar €100 af te tikken voor letterlijk 2 smeltpatronen en 2 draden gaat mij iets te ver.
3 smeltpatronen
Een set bedrading incl adereindhulzen
Een nieuwe meter, evt incl aanpassing meterbord
Een uurtje of meer arbeid van een opgeleide monteur die in een niet aanraakveilige kast die deels onder spanning staat, veilig en correct bedrading aan moet sluiten.
Een bus met reserve onderdelen, gereedschap en PBM die die monteur naar je huis brengt. Incl brandstof&verzekering.
Een backoffice die plant dat (hopelijk op de afgesproken tijd) die monteur voor je deur staat, die netjes de telefoon voor je opneemt, netjes de oude meterstanden verwerkt, nieuwe meternummer aan je woning hangt, nieuwe meterstanden verwerkt.
En afhankelijk van de leverancier voor hetzelfde geld ook: de straat opengraaft en onder spanning een compleet nieuwe kabel naar je huis trekt en onder spanning inlast.
Duur hoor.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Smeltpatronen en draden kost niets. Laten we zeggen: €25Illusion schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:17:
[...]
Je bedoelt dat je voor die paar100€ het volgende krijgt:
3 smeltpatronen
Een set bedrading incl adereindhulzen
Een nieuwe meter, evt incl aanpassing meterbord
Een uurtje of meer arbeid van een opgeleide monteur die in een niet aanraakveilige kast die deels onder spanning staat, veilig en correct bedrading aan moet sluiten.
Een bus met reserve onderdelen, gereedschap en PBM die die monteur naar je huis brengt. Incl brandstof&verzekering.
Een backoffice die plant dat (hopelijk op de afgesproken tijd) die monteur voor je deur staat, die netjes de telefoon voor je opneemt, netjes de oude meterstanden verwerkt, nieuwe meternummer aan je woning hangt, nieuwe meterstanden verwerkt.
En afhankelijk van de leverancier voor hetzelfde geld ook: de straat opengraaft en onder spanning een compleet nieuwe kabel naar je huis trekt en onder spanning inlast.
Duur hoor.
Een nieuwe meter? Je weet dat je jaarlijks huur betaalt voor je meter? Dus volgens jou betaal je voor het plaatsen van een 'nieuwe' meter die je zelf huurt?
Een uurtje of meer aan arbeid? Zegeltjes doorknippen, kastje openen, 2 draden plaatsen, 2 smeltpatronen, kastje dicht, zegeltjes plaatsen. Dat is 10 minuten werk.Jaarlijks betaalt u aan Stedin een vast bedrag voor het plaatsen, beheren en
onderhouden van uw elektriciteitsmeter

En Stedin vraagt geen €250, maar rustig het dubbele. Niet voor niets moet je een offerte aanvragen in plaats van gewoon transparant de prijzen op de website zetten.
En de hele bus, backoffice geneuzel valt gewoon onder 'netwerkbeheerkosten' die je jaarlijks betaalt voor het elektriciteitsnetwerk.
Ik ga geen paar €100 betalen voor iets waar ik geen profijt van heb.
Correct.GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
[...]
Smeltpatronen en draden kost niets. Laten we zeggen: €25
Ja, als je een gehuurde CV ketel midden levensduur omruilt betaal je ook eenmalig.GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
Een nieuwe meter? Je weet dat je jaarlijks huur betaalt voor je meter? Dus volgens jou betaal je voor het plaatsen van een 'nieuwe' meter die je zelf huurt?
Beetje simpel hoe Stedin het stelt. Dat vaste bedrag betaal je ook gewoon voor onderhoud van het netwerk tot aan je huis. Dus mooie 380 kV palen, onderstations, 20 kV netten, wijktrafo's, etc. etc.GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
[...]
Een uurtje of meer aan arbeid? Zegeltjes doorknippen, kastje openen, 2 draden plaatsen, 2 smeltpatronen, kastje dicht, zegeltjes plaatsen. Dat is 10 minuten werk.
De kosten verschillen ook enorm per situatie, ook al kun je daar zelf natuurlijk niks aan doen. Maar inderdaad; Liander heeft de tarieven er wel gewoon op staan.GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
En Stedin vraagt geen €250, maar rustig het dubbele. Niet voor niets moet je een offerte aanvragen in plaats van gewoon transparant de prijzen op de website zetten.
Niet echt. Upgraden is natuurlijk geen onderhoud. Maargoed. Wat mij betreft pakken ze dit gewoon standaard mee bij metervervangingen, zoals Liander nu sinds de jaarwisseling ook gratisch je Ferraris meter vervangt door een 3-fase nieuw exemplaar..GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
En de hele bus, backoffice geneuzel valt gewoon onder 'netwerkbeheerkosten' die je jaarlijks betaalt voor het elektriciteitsnetwerk.
In dat geval blijf je gewoon zitten met wat je hebt en betaal je niks extra's.GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
Ik ga geen paar €100 betalen voor iets waar ik geen profijt van heb.
Maar hij zal toch de meter moeten vervangen want het huidige exemplaar kan geen 3 fasen meten.GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
Het gaat allemaal om gemiddelden he. Er zullen klanten zijn waar de monteur al meer dan die 10 minuten nodig heeft om met zijn gereedschap bij de klant binnen te staan (autoluwe binnenstad o.i.d.). Of waar de monteur meer dan 10 minuten kan wachten tot de klant de kapstok voor de meterkastdeur heeft leeggeruimd en de jaarvoorraad pampers uit de meterkast. Of waar het meterbord toch vervangen moet worden. Of...Een uurtje of meer aan arbeid? Zegeltjes doorknippen, kastje openen, 2 draden plaatsen, 2 smeltpatronen, kastje dicht, zegeltjes plaatsen. Dat is 10 minuten werk.
Anyway, een uur is misschien wel ruim ja. Maar 10 minuten lijkt me toch echt te krap. Heb jij inzicht in de gemiddelde tijdsduur? Ik ook niet maar de netbeheerder ongetwijfeld wel.
Dit (en het vervangen van een nog goede meter wat volgens jou gratis moet zijn) is natuurlijk geen regulier onderhoud.En de hele bus, backoffice geneuzel valt gewoon onder 'netwerkbeheerkosten' die je jaarlijks betaalt voor het elektriciteitsnetwerk.
Maar het is ongetwijfeld op te vangen door die kosten te verhogen en heel Nederland mee te laten betalen ja.
Ik heb geen cijfers maar het zou me niet verbazen als die vaste kosten het normale onderhoud amper dekken. En van dat geld moeten ze dan ook nog gratis alle huisaansluitingen verzwaren, alle gasaansluitingen verwijderen (inclusief de ongebruikte leidingen ondergronds), én het elektriciteitsnet zodanig verzwaren dat iedereen om 12:00 volop zonne-energie kan invoeden en om 18:00 elektrisch kan koken, elektrisch kan verwarmen en een elektrische auto kan laden? Dat lijkt me een utopie.
Werkzaamheden bij jou in huis is 1) maar als de hele buurt dat wil moet de wijktrafo misschien wel vervangen worden, of moeten er meer komen, moeten de kabels onder het straatwerk wellicht vervangen en verzwaard worden...
Als je er geen profijt van hebt dan laat je het toch lekker zo?Ik ga geen paar €100 betalen voor iets waar ik geen profijt van heb.
Maar dan zou ik denken dat je juist blij bent met het prijsmodel waarbij degene die een wijziging aanvraagt betaalt, in plaats van dat jij toch indirect betaalt aan het verzwaren van de aansluiting van de buurman.
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 17-11-2019 14:19 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Als Tweaker heb ik er helemaal geen probleem mee om te betalen voor een goede monteur (148 euro), of goed materiaal (67 euro). Maar die post van 185 euro voor een projectvoorbereider terwijl het een routineklusje is in een recente projectbouwwoning, dat vind ik inderdaad duur.
Maar goed, laten we deze discussie maar stoppen. Meningen verschillen.
Ik lees hier [EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen dat een 1-fase 32A laadpaal wellicht ook een optie is. Ga me daar even in verdiepen.
Stel dat er geen 3-fasen kabel tot aan je meterkast is aangelegd, dan moeten er graafwerkzaamheden plaatsvinden. Dan is €500 natuurlijk een koopje.
In mijn specifieke geval vind ik het gewoon te prijzig.
Dat idee had ik ook geopperd, maar dat kon destijds (2014) niet.kabeltjekabel schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:06:
Niet echt. Upgraden is natuurlijk geen onderhoud. Maargoed. Wat mij betreft pakken ze dit gewoon standaard mee bij metervervangingen, zoals Liander nu sinds de jaarwisseling ook gratisch je Ferraris meter vervangt door een 3-fase nieuw exemplaar..
Ik zie het niet echt als upgraden, maar meer om het verbruik en opwek (2 omvormers) beter te verdelen over de fasen. Lijkt mij juist gunstiger voor de netwerkbeheerder.
Los van het consumentenspul zijn nagenoeg alle routers en switches geaard. C13 is standaard. Zelfs de instap Cisco router (800 serie) heeft een aparte aansluiting voor aarde; bij 12Jim423 schreef op maandag 11 november 2019 @ 21:06:
Dit ken ik niet. Ethernet is galvanisch gescheiden. Daarnaast zijn switches/routers e.d. vaak ook niet geaard.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
monteur is je buurman natuurlijk, komt op fiets gereedschap van de ac-tionGioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 13:53:
[...]
Smeltpatronen en draden kost niets. Laten we zeggen: €25
[...]
Een uurtje of meer aan arbeid? Zegeltjes doorknippen, kastje openen, 2 draden plaatsen, 2 smeltpatronen, kastje dicht, zegeltjes plaatsen. Dat is 10 minuten werk.
bij mij duurde meter wissel naar digitale 1/2 uur, zonder bijplaatsen van draden en zekeringen.
Bovend de 5,75 kW moet je toch al 3-fasig invoeden, ook al wordt dat natuurlijk toch niet gecontroleerd...GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:18:
Ik snap het aan de andere kant ook wel:
Stel dat er geen 3-fasen kabel tot aan je meterkast is aangelegd, dan moeten er graafwerkzaamheden plaatsvinden. Dan is €500 natuurlijk een koopje.
In mijn specifieke geval vind ik het gewoon te prijzig.
[...]
Dat idee had ik ook geopperd, maar dat kon destijds (2014) niet.
Ik zie het niet echt als upgraden, maar meer om het verbruik en opwek (2 omvormers) beter te verdelen over de fasen. Lijkt mij juist gunstiger voor de netwerkbeheerder.
Die graafwerkzaamheden; tja, iedereen moet wel eens iets vervangen uit 1960. De kabel die hier het huis binnenkomt heeft katoenen aderisolatie. "Dat laten we gewoon zitten tot er een probleem mee is."
Stel dat dat enkelfase kabel was geweest en ze gaan dan euro's rekenen voor het vervangen van dat kreng... bij upgrade naar 3F... ja hallo, waar betaal ik dan die netwerkkosten voor?
Maar ook al zie jij het niet als een upgrade, de netbeheerder ziet wel een aangeslotene die ineens ruim twee keer zoveel vermogen kan afnemen. Je snapt toch wel dat dit invloed kan hebben op de rekenmodellen van zo'n netbeheerder en op het totale vermogen wat ze in jouw wijk beschikbaar willen hebben?GioStyle schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:18:
Voor jou houdt het op bij de voordeur maar met veel van dit soort wijzigingen heeft het misschien wel verdere gevolgen.
En wat was je kwijt?habbekrats schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:35:
[...]
monteur is je buurman natuurlijk, komt op fiets gereedschap van de ac-tion
bij mij duurde meter wissel naar digitale 1/2 uur, zonder bijplaatsen van draden en zekeringen.
helemaal niets maar voor 25 euro staat er nog geen monteur op de stoep
Volgens mij is dat voor potentiaalvereff. niet zozeer om te aarden. Hebben we op het werk ook (dmv isolatiebewaking).
Doet wel de vraag oproepen of je aardlussen gaat creëren op die manier. Maar het punt was meer dat veel niet geaard is (dmv het netsnoer). Dus de enige manier die je dan overhoud is via de shield via een desktop oid een aardlus gaan maken. Maar dat is snel te ondervangen door alleen de shield te persen bij de vertrekkende kant.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
In jouw geval stond er dus een monteur voor je op de stoep voor €0. Het kan dus wel.habbekrats schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:36:
[...]
helemaal niets maar voor 25 euro staat er nog geen monteur op de stoep
Het is compleet casco. Onze ontwikkelaar maakt woning scheidende wanden, het trapgat en bereid de meterkast voor, that's it.Ivow85 schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:33:
[...]
Wat voor bouw is het? Zitten de elektra buizen en inbouwdozen al verwerkt in de ruwbouw of moeten die er nog in gefreesd worden?
100 manuren is net 6 dagen werk met twee man. Lijkt me niet zo gek als echt de hele installatie nog gemaakt moet worden. 5 dagen voor frezen, boren, hakken, breken, leidingen leggen, draad trekken, groepenkast plaatsen en aansluiten en een dagje afmonteren.
En als je kennis er een paar honderd euro naast zit, bijvoorbeeld omdat hij rekent met Chinese meuk in plaats van degelijk materiaal of over het hoofd ziet dat je een paar LED dimmers hebt gekozen in plaats van gewone lichtschakelaars kun je al direct nog wat man-dagen wegstrepen.
Maar als ik het zo hoor is het bedrag dus zo gek nog niet. Daar ging het me in elk geval even om, dank!!
Dat alleen thuis begrijp ik wel, maar is nergens voor nodig. Zo slecht is het echt niet.kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:46:
[...] Euh... ja. Maar dan wel als je alleen thuis bent. En je moet de aardpen alleen doen, dus loshalen van vereffeningen.
En dan ook de stroom meten die je weg laat vloeien.
Er bestaan ook gewoon installatietesters voor trouwens, die dat trucje gewoon veilig en nauwkeurig kunnen.
En waarom loshalen? Ik wil de normale situatie weten. Natuurlijk wel extra stukje informatie, dat wel.
Kijk hier eens: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?) , met loadbalancing zou je meer kunnen laden op een enkele fase en toch alles in huis zonder nadenken gebruiken.wian schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:58:
@GioStyle je hebt gelijk.
De enige winst is dat we onze toekomstige elektrische auto sneller kunnen laden. Als ik kijk hoe vaak en hoe lang onze huidige auto voor de deur staat, is 3,7kW laden misschien nauwelijks een beperking.
En de netbeheerder zijn niet eens de grootste kosten, daarna moet er nog een nieuwe 3-fase groepenkast, nieuwe hoofdschakelaar en een 3 fase aardlekautomaat geplaatst worden.
3fase kast duur? nee, hoofdschakelaar 3fase, ja, verder de bestaande zaken verdelen over de fases. Klaar.
En dan heb je idd wel de mogelijkheid om een krachtgroep te plaatsen, maar dat moet niet.
Ja die kost een paar tientjes. Afhankelijk van wat je precies wilt.
@Xander Waar komt dat grote dividend van de netbeheerders dan vandaan?
Dat weet je dus niet van te voren.onetime schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:21:
[...]
Dat alleen thuis begrijp ik wel, maar is nergens voor nodig. Zo slecht is het echt niet.
Omdat je anders het totaal van aardpen + gas / water meet. Je wilt die aardpen los weten. Als die voldoet kun je alsnog wel nog een meting uitvoeren en zien wat gas/water nog toevoegen. Doe je alleen het totaal is het redelijk nikszeggend. Gas en water mag je niet als aarding gebruiken. Je moet ze wel vereffenen. Dus de te behalen weerstand moet je met enkel aardpen kunnen halen.onetime schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:21:
[...]
En waarom loshalen? Ik wil de normale situatie weten. Natuurlijk wel extra stukje informatie, dat wel.
Geen idee;onetime schreef op zondag 17 november 2019 @ 20:21:
@Xander Waar komt dat grote dividend van de netbeheerders dan vandaan?
Xander schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:17:
Ik heb geen cijfers maar het zou me niet verbazen als [...]
Aangezien ik de andere kant niet kan vinden, deze lijkt te lopen onder het terras wat ik net aangelegd heb, dus die wil ik niet uitgraven.
Is er een mogelijkheid om te meten of er stroom door de kabel loopt, zonder bij het uiteinde te komen, of hem open te snijden?
Zo niet ga ik hem toch maar laten zitten. Hij zit niet in de weg. Had hem alleen graag weggehaald nu ik er voor een deel nog bij kan.
Danig gecorrigeerd hieronder. Weer wat wijzer.
[ Voor 11% gewijzigd door Twam op 18-11-2019 11:19 ]
Zoiets zocht ik inderdaad! Dank!Twam schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:08:
@aergrimm374 Ik denk dat je met een stroomtang een heel eind zou moeten komen. Om alleen ja/nee te bepalen moet je met model van 2 tientjes heel eind komen, vermoed ik...
Signatures zijn voor boomers.
Wat het dan wel is? Je zult ongetwijfeld zelf ook wel hebben gedacht aan een garage of iets dergelijks. Misschien een garage die bij vroegere bewoners van het huis hoorde?
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Dat zou inderdaad kunnen. Maar kan ik er niet vanuit gaan dat als de aders onder de grond open liggen, de groep er ondertussen wel uit gelegen hadden?Maasluip schreef op maandag 18 november 2019 @ 10:35:
Ho even, als een kabel aan een kant nog aangesloten is maar aan de andere kant niet, dan loopt er geen stroom maar er staat nog altijd spanning op. Dan ga je er in knippen en *zap*.
Metaaldetector is niet echt een optie. Er liggen ook draadeinden in de grond van de beschoeiing.
De kabel lijkt af te buigen richting de plek waar vroeger een pomp stond. Het huis naast ons is 2 jaar oud, net als de woonwijk achter ons. De kabel lag onder een betonnen/asfalt weg in de tuin welke er al minimaal 10 jaar ligt. Achter ons huis is een sloot gegraven (3 jaar geleden), dus daar kan de kabel ook niet heen.
Maar anders laat ik hem gewoon zitten. Had alleen netter geweest als hij eruit kon nu ik erbij kan. Er komen namelijk een tuinkas en moestuin bakken op.
Maar uit je eerdere bericht begreep ik dat je geen van beide einden hebt.
Maar de kans bestaat inderdaad dat hij loos is, maar er wel spanning op staat. Dan heb ik een probleem als ik hem door snij, dat ben ik met je (jullie) eens.
Meest veilige optie is dus laten zitten, mss proberen hem wat dieper te graven.
Maar als er geen stroom loopt, wil het in ieder geval zeggen dat ik (of de buren) niet zonder stroom komt te zitten als ik hem raak met een schep. Het is dan alleen onveilig om hem weg te halen.
Met de toevoeging van Jim, laat ik hem maar zitten. Bedankt!
[ Voor 5% gewijzigd door aergrimm op 18-11-2019 11:51 ]
Je kan nog even in de kruipruimte kijken of hij daar misschien binnenkomt.aergrimm374 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:50:
Dat klopt, heb geen van beide uiteinden. Maar het kan haast niet dat hij ergens naar toe loopt, dus hij moet haast wel een loos einde ergens onder de grond hebben.
Maar de kans bestaat inderdaad dat hij loos is, maar er wel spanning op staat. Dan heb ik een probleem als ik hem door snij, dat ben ik met je (jullie) eens.
Meest veilige optie is dus laten zitten, mss proberen hem wat dieper te graven.
Maar als er geen stroom loopt, wil het in ieder geval zeggen dat ik (of de buren) niet zonder stroom komt te zitten als ik hem raak met een schep. Het is dan alleen onveilig om hem weg te halen.
Met de toevoeging van Jim, laat ik hem maar zitten. Bedankt!
Je kan ook voor een paar tientjes (als ik me niet vergis) een klic-melding doen: https://www.kadaster.nl/k...abel-en-leidinginformatieaergrimm374 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:27:
Maar anders laat ik hem gewoon zitten. Had alleen netter geweest als hij eruit kon nu ik erbij kan. Er komen namelijk een tuinkas en moestuin bakken op.
Dan krijg je de informatie over alle bekende kabels die in de grond zitten.
For-the-record: €16,50JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:05:
[...]
Je kan ook voor een paar tientjes (als ik me niet vergis) een klic-melding doen: https://www.kadaster.nl/k...abel-en-leidinginformatie
Gelijk maar even gedaan, wellicht handig om andere verrassingen te voorkomen (fundering kas, en fruitboompjes).
In mijn geval was er eerst een afspraak gemaakt (op initiatief van de Netbeheerder) om de (1-fase) Ferrarismeter te vervangen door een slimme meter.Xander schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:17:
[...]
Maar hij zal toch de meter moeten vervangen want het huidige exemplaar kan geen 3 fasen meten.
[...]
Hierna heb ik daar een aanvraag aan gekoppeld om een upgrade te doen van 1 * 35A naar 3 * 25 A.
De enige handeling die de monteur heeft gedaan voor de upgrade zelf is het inschroeven van 2 zekeringen.
Ondanks dat toch de standaardrekening van 280 euro ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Die Ferraris hier heeft er 30+ jaar gehangen ofzo. Toen die slimme meter... en 2-3 jaar later weer de volgende slimme meter.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-11-2019 17:58 ]
Een grijze kabel die maar één spa diep zit, is vast niet in KLIC gezet. Zeker niet als hij op eigen grond loopt. Dus je kan het proberen, maar hou er rekening mee dat je alleen de indicatieve ligging van bekende kabels en leidingen krijgt, en geen melding van onbekende kabels. Het is dus geen carte blanche on te gaan graven met grof geschut.JeroenE schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:05:
[...]
Je kan ook voor een paar tientjes (als ik me niet vergis) een klic-melding doen: https://www.kadaster.nl/k...abel-en-leidinginformatie
Zo scherp als een voetbal!
Ook een klic aangevraagd, en toch finaal door een voeding gejoekeld, 4 huizen in de directe omgeving spanningsloos. Was weliswaar in een bos, maar toch.....Reptile209 schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:05:
[...]
Een grijze kabel die maar één spa diep zit, is vast niet in KLIC gezet. Zeker niet als hij op eigen grond loopt. Dus je kan het proberen, maar hou er rekening mee dat je alleen de indicatieve ligging van bekende kabels en leidingen krijgt, en geen melding van onbekende kabels. Het is dus geen carte blanche on te gaan graven met grof geschut.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Zie onderstaande foto, linksonder.

Catch a smile out there!
Teveel whisky op???Glenfiddich schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:34:
............Wat zou dat kunnen zijn?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
M'n glazen bol is helaas net stuk, maar ze zien eruit als rood/zwart tweelingsnoer, in de volksmond ook wel luidsprekerkabel genoemd. Vaak gebruikt voor laagspanning, bijvoorbeeld een bel of thermostaat.Glenfiddich schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:34:
Wat zou dat kunnen zijn?
Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat ie echt uit de krachtgroep komt. Kijk dus vooral zelf waar ie wel vandaan komt.
Daarna foto's maken en hier plaatsen zodat wij ons vrolijk kunnen maken aan het hobbyisme wat daar plaats heeft gevonden
Ga ik doen.Maasluip schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:19:
Je kunt die afdekplaten er gewoon afhalen, die zijn niet verzegeld. Dat lijkt me de eerste actie.
Daarna foto's maken en hier plaatsen zodat wij ons vrolijk kunnen maken aan het hobbyisme wat daar plaats heeft gevonden
Zou een rare plek zijn voor een thermostaat, en een beltrafo heb ik niet in de meterkast (die hangt namelijk aan de muur náást de meterkast

Ik laat het weten als ik meer weet
Catch a smile out there!
Toen wij ons huis gingen verbouwen kwamen we overal 0,5mm luidsprekersnoer tegen met daaraan stekkerblokken of lampen.
In de tuin ook gewoon huishoudsnoer (2 draads) met 3voudig stekkerblok met plastic zakje eromheen in de grond.
Het is een wonder dat het huis afgefikt was door een kaars, en niet door de elektrische installatie.

nu kunnen we op je foto alleen de uiteinden zien.
Maar de dopjes die erop zitten beloven niet veel goeds ben ik bang

Da's wel héél krasFrankBlom schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 16:35:
@Glenfiddich
Toen wij ons huis gingen verbouwen kwamen we overal 0,5mm luidsprekersnoer tegen met daaraan stekkerblokken of lampen.
In de tuin ook gewoon huishoudsnoer (2 draads) met 3voudig stekkerblok met plastic zakje eromheen in de grond.
Het is een wonder dat het huis afgefikt was door een kaars, en niet door de elektrische installatie.
nu kunnen we op je foto alleen de uiteinden zien.
Maar de dopjes die erop zitten beloven niet veel goeds ben ik bang

Nu verwacht ik dergelijke zaken bij ons niet direct aan te treffen, overal waar ik stopcontacten los heb gehad trof ik gewoon massieve installatiedraad in buizen aan, het enige "gekke" dat ik aantrof waren twee stopcontacten met niet werkende randaarde (bij 1 geen aardedraad aanwezig, bij 1 wel aanwezig maar kennelijk ergens in een tussenliggende lasdoos onderbroken/niet aangesloten).
Maar... assumption is the mother of all fuckups, dus ik ga eerdaags nog wel eens goed kijken hoe die twee draden precies lopen. Want, inderdaad, de dopjes er op suggereren dat er stroom op staat.
Catch a smile out there!
Je hebt ook nog spanningzoekers die je extern kunt gebruiken, zonder de kabel open te moeten halen.aergrimm374 schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:35:
Bij het graven in de tuin ben ik een dikke grijze kabel tegengekomen, maar 1 schep diep. Hij komt of gaat naar het huis, maar ik kan me niet voorstellen dat hij nog "actief" is. Ik denk dat het een oude kabel is die naar de (gesloopte) kassen achter ons huis loopt/liep.
Aangezien ik de andere kant niet kan vinden, deze lijkt te lopen onder het terras wat ik net aangelegd heb, dus die wil ik niet uitgraven.
Is er een mogelijkheid om te meten of er stroom door de kabel loopt, zonder bij het uiteinde te komen, of hem open te snijden?
Zo niet ga ik hem toch maar laten zitten. Hij zit niet in de weg. Had hem alleen graag weggehaald nu ik er voor een deel nog bij kan.
Met een beetje gelukt werkt dit ook.
https://www.google.com/se...fox-b-d&q=VoltBeeper+Plus
of
https://www.google.com/se...d&q=fluke+spanningszoeker
Maar dan kun je je handen wassen in onschuldhrt schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 13:44:
[...]
Ook een klic aangevraagd, en toch finaal door een voeding gejoekeld, 4 huizen in de directe omgeving spanningsloos. Was weliswaar in een bos, maar toch.....
Zonder die melding komen ze waarschijnlijk bij jou met de rekening.
Ooh leuk. Doet die 0,5A aardlekschakelaar het uberhaupt nog?Glenfiddich schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 14:34:
We willen onze meterkast compleet laten vernieuwen, en in het kader van het inventariseren wat er op dit moment hangt viel me op dat er uit het kastje van de aardlekschakelaar van de (kracht?)groep waar de inductiekookplaat op zit, een tweetal draden steekt die zijn "afgedopt". Wat zou dat kunnen zijn?
Zie onderstaande foto, linksonder.
[Afbeelding]
En inderdaad; kappen er af, dan zie je meer. Heb je nog een hoofdschakelaar hier onder? Want het grut wat er achter de kap zit is niet aanraakveilig bij dit type kast.
Dat is nog maar de vraag als dat ding een aardscherm heeft.Basement schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 17:51:
[...]
Je hebt ook nog spanningzoekers die je extern kunt gebruiken, zonder de kabel open te moeten halen.
Met een beetje gelukt werkt dit ook.
https://www.google.com/se...fox-b-d&q=VoltBeeper+Plus
of
https://www.google.com/se...d&q=fluke+spanningszoeker
Verklaar je nader, ik snap überhaupt niet waarom je over een aardscherm begint, als ik al zou weten wat een aardscherm is.Dat is nog maar de vraag als dat ding een aardscherm heeft.
Aardlek doet het nog wel, af en toe test ik hem dmv de knop. De aardlek van de overige groepen test ik af en toe dmv een installatietester in een stopcontact.kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:26:
[...]
[...]
Ooh leuk. Doet die 0,5A aardlekschakelaar het uberhaupt nog?
En inderdaad; kappen er af, dan zie je meer. Heb je nog een hoofdschakelaar hier onder? Want het grut wat er achter de kap zit is niet aanraakveilig bij dit type kast.
[...]
Ik heb helaas geen hoofdschakelaar. De hoofdzekering zit achter een verzegelde kap.
Catch a smile out there!
Als je niet weet wat het is kan ik me voorstellen waar je niet snapt dat ik er over beginBasement schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:46:
[...]
Verklaar je nader, ik snap überhaupt niet waarom je over een aardscherm begint, als ik al zou weten wat een aardscherm is.

Die schermt dus alles af waardoor je met zo'n NCV (non-contact voltage detection) ook niks detecteerd terwijl het ding dus wel live kan zijn.
Zie ook;
Jim423 schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:38:
@Techneut Gezien het een grondkabel betreft denk ik dat je sowieso niks zal meten vanwege het gevlochten shield. Ik heb het wel eens geprobeerd met zo'n Fluke pen (geen stroomtang) maar die sloeg totaal niet aan.
Op die manier, het is maar net hoe je het uitlegt. Ik ken het niet beter als dat het een stalen afscherming tegen mechanische invloeden met een aardelitze die er ook doorheen loopt.kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:10:
[...]
Als je niet weet wat het is kan ik me voorstellen waar je niet snapt dat ik er over begin![]()
[Afbeelding]
Die schermt dus alles af waardoor je met zo'n NCV (non-contact voltage detection) ook niks detecteerd terwijl het ding dus wel live kan zijn.
Zie ook;
[...]
Zoals onderstaand uitgelegd:
https://www.kabel24.nl/de...dlitze-van-een-grondkabel.
Ik zij ook dat het met een beetje geluk zou kunnen werken, niet geschoten is altijd mis denk ik dan.
Maar dat was toch ook de vraag? Als ie niet live is, issie dood, meten is weten ;-)kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:23:
Ja, maar daarmee kun je hooguit aantonen dat die 'ie live is, niet dat 'ie dood is.
Als je met NCV aantoont dat 'ie live is...zal 'ie live zijn. Als je geen detectie krijgt... kan 'ie alsnog live zijn.Basement schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:29:
[...]
Maar dat was toch ook de vraag? Als ie niet live is, issie dood, meten is weten ;-)
Klopt en dan moet je andere middelen in gaan zetten.kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 20:48:
[...]
Als je met NCV aantoont dat 'ie live is...zal 'ie live zijn. Als je geen detectie krijgt... kan 'ie alsnog live zijn.
Hier de anticlimax: ik heb de kappen er af gehaald en weet nog steeds niet waar die draadjes voor zijnMaasluip schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 15:19:
Je kunt die afdekplaten er gewoon afhalen, die zijn niet verzegeld. Dat lijkt me de eerste actie.
Zoals op de foto te zien is komen de draden aan de onderkant in de kast van de aardlek binnen, en gaan er aan de achterkant weer uit.

Nu ik toch bezig was heb ik ook de kap van de andere aardlek eens losgemaakt.

Al met al niet een kast waar je je hand eens lekker in steekt, met metalen "kroonsteentjes" onder de aardlekken.
Catch a smile out there!
die rood/zwart die linksonder binnenkomt, is dezelfde kabel/draad als wat er buiten hangt?Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:32:
[...]
Hier de anticlimax: ik heb de kappen er af gehaald en weet nog steeds niet waar die draadjes voor zijn![]()
Zoals op de foto te zien is komen de draden aan de onderkant in de kast van de aardlek binnen, en gaan er aan de achterkant weer uit.
[Afbeelding]
Nu ik toch bezig was heb ik ook de kap van de andere aardlek eens losgemaakt.
[Afbeelding]
Al met al niet een kast waar je je hand eens lekker in steekt, met metalen "kroonsteentjes" onder de aardlekken.
Het lijkt er op dat een groep van de 5-groeps kast rechtsboven naar onder gehaald is en dan weer naar boven gaat via de linker aardlek....
de 3-f zekeringkast linksboven moet open om te begrijpen waar die groep voor gebruikt is. (spanningsvrij maken, zekeringen los, dan kan de kap er af)
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ik ben het eigenlijk vergeten te vragen na de eerste foto: maar wat is er onder dat schap wat daar te zien is? Dat is ook hobbyisme, dus ook verdacht. Daaronder zit namelijk de hoofdschakelaar en die moet ook gewoon bereikbaar zijn.Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:32:
[...]
Ik denk dat zo'n schap in de meterkast op zich al twijfelachtig is, maar als je niet kunt zien wat eronder zit dan is het echt niet toegestaan.
Dus: ga eens wat naar onder met je camera.
Ben ook benieuwd , maar ik denk alleen een kWh meter. Deze installatie zal gezien de ouderdom geen hoofdschakelaar hebben.Maasluip schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:50:
[...]
Ik ben het eigenlijk vergeten te vragen na de eerste foto: maar wat is er onder dat schap wat daar te zien is? Dat is ook hobbyisme, dus ook verdacht. Daaronder zit namelijk de hoofdschakelaar en die moet ook gewoon bereikbaar zijn.
Ik denk dat zo'n schap in de meterkast op zich al twijfelachtig is, maar als je niet kunt zien wat eronder zit dan is het echt niet toegestaan.
Die open kroonstenen zijn heel normaal voor die tijd. Dit soort installaties zijn niet voor hobbyisten en eraan werken kan gewoon spanningsloos.
Klopt. Zelfs die van mij (1988) heeft dat niet. Ik bedoelde ook meer de hoofdzekering. En inderdaad, de kWh meter zit er ook onder.habbekrats schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:55:
[...]
Ben ook benieuwd , maar ik denk alleen een kWh meter. Deze installatie zal gezien de ouderdom geen hoofdschakelaar hebben.
Misschien is het wel een pre-hoofdzekeringaftap voor de wietplantage van de vorige eigenaar
Dat is dezelfde kabel inderdaad. Maar hij loopt niet naar boven naar de zekeringkast; hij gaat in de aardlek-kast naar achteren de muur in. Waarschijnlijk is het dus een kabel die er al lag voordat de 3-fase zekeringkast- en aardlek zijn aangelegd, zat hij in de weg maar wilde de elektricien destijds die kabel niet afknippen en heeft hij het maar "opgelost" door hem gewoon door die aardlek-kast heen te laten lopen.Tens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:47:
[...]
die rood/zwart die linksonder binnenkomt, is dezelfde kabel/draad als wat er buiten hangt?
Het lijkt er op dat een groep van de 5-groeps kast rechtsboven naar onder gehaald is en dan weer naar boven gaat via de linker aardlek....![]()
de 3-f zekeringkast linksboven moet open om te begrijpen waar die groep voor gebruikt is. (spanningsvrij maken, zekeringen los, dan kan de kap er af)
Dat is niet zo spannendMaasluip schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:50:
[...]
Ik ben het eigenlijk vergeten te vragen na de eerste foto: maar wat is er onder dat schap wat daar te zien is? Dat is ook hobbyisme, dus ook verdacht. Daaronder zit namelijk de hoofdschakelaar en die moet ook gewoon bereikbaar zijn.

Daar zit dus gewoon de meter en hoofdzekering. Een hoofdschakelaar heb ik helaas niet.
Catch a smile out there!
En wat zit er aan de andere kant van de muur?Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:19:
hij gaat in de aardlek-kast naar achteren de muur in
Misschien dat iemand daar ooit een thermostaat, luidspreker, bel o.i.d. heeft wille ophangen en makkelijk naar de meterkast dacht te boren? En toen in de groepenkast uit kwam...
Volgende stap: verwijder dat schap eens? Hoe dik is dat eigenlijk? Want ik zie de bovenste schroeven van de plaat waar de meter op zit niet.
Ik heb het over die bruin/blauw/geelgroen (op de foto van de linker aardlek) die van rechts komt en naar boven verdwijnt. op de ander foto lijkt die vanaf de 5-groeps kast te komen.Glenfiddich schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:19:
[...]
Dat is dezelfde kabel inderdaad. Maar hij loopt niet naar boven naar de zekeringkast; hij gaat in de aardlek-kast naar achteren de muur in. Waarschijnlijk is het dus een kabel die er al lag voordat de 3-fase zekeringkast- en aardlek zijn aangelegd, zat hij in de weg maar wilde de elektricien destijds die kabel niet afknippen en heeft hij het maar "opgelost" door hem gewoon door die aardlek-kast heen te laten lopen.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat is ook wel een interessante ja. De aardekabel zou nog te verklaren zijn omdat de aarde ook in de linkerkant moet komen (en de grondaansluiting komt er rechts uit). Wat die fase en nul daar doen?Tens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:25:
[...]
Ik heb het over die bruin/blauw/geelgroen (op de foto van de linker aardlek) die van rechts komt en naar boven verdwijnt. op de ander foto lijkt die vanaf de 5-groeps kast te komen.
De keuken. Althans achter de spaanplaat waar de meterkast tegenaan is gemonteerd zit nog een kleine holle ruimte, dan komt de muur, en daarachter zit te keuken.Xander schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:24:
[...]
En wat zit er aan de andere kant van de muur?
Misschien dat iemand daar ooit een thermostaat, luidspreker, bel o.i.d. heeft wille ophangen en makkelijk naar de meterkast dacht te boren? En toen in de groepenkast uit kwam...
Ik heb er geen foto van, maar ik heb dat schap er uit gehaald, en dan zie ik dat het rood/zwarte kabeltje dat links van de aardlek zit tussen schap en aardlek doorloopt, dan aan de onderkant de aardlek in komt, en dan naar achteren de muur in verdwijnt.Maasluip schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:25:
Dat onderste deel sluit aan op de rechterkant van het bovenste deel. Onder de linkerkant met de drie stoppen zit niets. Terwijl die luidsprekerkabel toch naar beneden lijkt te gaan.
Volgende stap: verwijder dat schap eens? Hoe dik is dat eigenlijk? Want ik zie de bovenste schroeven van de plaat waar de meter op zit niet.
Klopt. Het lijkt er op dat één van de fases van de driefasenkast naar rechts wordt geleid en ergens voor gebruikt wordt. Waarvoor? Geen idee. Wellicht één van de huisgroepen, wellicht voor de beltrafo, geen idee. Ik zou de zekeringen er uit moeten draaien en de kappen er af moeten halen om precies te weten hoe het verder loopt. Da's meer iets voor het weekend, want 's avonds zit ik anders in het donkerTens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:25:
[...]
Ik heb het over die bruin/blauw/geelgroen (op de foto van de linker aardlek) die van rechts komt en naar boven verdwijnt. op de ander foto lijkt die vanaf de 5-groeps kast te komen.
Catch a smile out there!
De Klic is al binnen, en zoals verwacht lopen alle "zakelijke" leidingen (Gas, Water, electra), naar de voorkant, en niks naar de achterkant. Daarmee durf ik inderdaad wel te stellen dat de wijk achter me (of de buren, want die stonden ook op de klic) niet zonder stroom komen te zitten.kabeltjekabel schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:26:
[...]
Maar dan kun je je handen wassen in onschuld. (Even vanuitgaande dat je eea overleeft natuurlijk)
Zonder die melding komen ze waarschijnlijk bij jou met de rekening.
[...]
Toch ga ik hem niet afknippen zonder dat ik weet wat er aan uiteinde zit, dat durf ik niet aan. Maar mocht ik hem een keer per ongeluk raken met een schep of paal, dan voel ik me in ieder geval niet schuldig dat er iets van de buren zonder stroom zit.
https://www.pdok.nl/viewer/#%20aergrimm374 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:48:
[...]
De Klic is al binnen, en zoals verwacht lopen alle "zakelijke" leidingen (Gas, Water, electra), naar de voorkant, en niks naar de achterkant. Daarmee durf ik inderdaad wel te stellen dat de wijk achter me (of de buren, want die stonden ook op de klic) niet zonder stroom komen te zitten.
Toch ga ik hem niet afknippen zonder dat ik weet wat er aan uiteinde zit, dat durf ik niet aan. Maar mocht ik hem een keer per ongeluk raken met een schep of paal, dan voel ik me in ieder geval niet schuldig dat er iets van de buren zonder stroom zit.
Selecteer: overige kaarten - elektriciteitsnetten - laagspanningskabels. (en evt middenspanningskabels)
Dan zie je hoe de wijk achter je aan zijn stroom komt.
De aansluitkabel tussen de straat en je woning staat daar echter niet op.
PS ik heb deze vraag voortgezet in Verbouwing vrijst '60 woning + elektrificerenAppie Heijn schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:43:
Wij hebben op dit moment een oldskool meterkastje met 1x 35A aansluiting. Deze is door de netbeheerder een 5-6 jaar geleden al geupgrade van 25A>35A.
Voorjaar 2020 gaan wij verbouwen en ik twijfel of ik de meterkast ook meteen een upgrade naar 3 fasen ga laten geven. Er komen wel 3 fasen het huis binnen, maar 1 is aangesloten.
..................
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Tens schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:25:
[...]
Dit mysterie is ook weer opgehelderd.Maasluip schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:31:
[...]
Dat is ook wel een interessante ja. De aardekabel zou nog te verklaren zijn omdat de aarde ook in de linkerkant moet komen (en de grondaansluiting komt er rechts uit). Wat die fase en nul daar doen?
Hier de verschillende plaatjes in één schematisch plaatje

Het lijkt er op dat men om de één of andere reden de wasmachine via de 0.5A aardlek wilde laten lopen ipv de 0.03A aardlek.
Catch a smile out there!
Glenfiddich in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Toch? of heb ik de oplossing daarvan gemist?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nee, dát mysterie blijft nog onopgehelderd.Naalroc schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:34:
Maar daar ging het toch helemaal niet over? Het mysterie was de afgedopte rood/zwarte "luidsprekerkabel"
Glenfiddich in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Toch? of heb ik de oplossing daarvan gemist?
Maar @Tens vroeg zich daarnaast ook af waarom er een extra setje bruin/blauw/geel installatiedraad tussen de twee groepenkasten liep. En dat weet ik nu.
Catch a smile out there!
Volgende mysterie dan:Glenfiddich schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 18:52:
[...]
Nee, dát mysterie blijft nog onopgehelderd.
Maar @Tens vroeg zich daarnaast ook af waarom er een extra setje bruin/blauw/geel installatiedraad tussen de twee groepenkasten liep. En dat weet ik nu.
Hoe loopt die aarding? Het lijkt net alsof ze via het ene apparaat (buis naar boven) naar de wasmachine (rode pijl) gaan, maar verder nergens aan vast zitten...
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Ik veronderstel dat de aardedraad naar een aarderail bovenin gaat waar de aardes van de rest van de groepen en de aardpen op zitten.APClll schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:29:
[...]
Volgende mysterie dan:
Hoe loopt die aarding? Het lijkt net alsof ze via het ene apparaat (buis naar boven) naar de wasmachine (rode pijl) gaan, maar verder nergens aan vast zitten...

Alle randaarding in het huis (op 2 stopcontacten na) is namelijk verbonden met de aardpen (ooit eens alles nagemeten).
Catch a smile out there!
[ Voor 5% gewijzigd door APClll op 22-11-2019 20:10 ]
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
De eerste rij is inmiddels bezet en zoek nu een soort rij buisklemmen op een verhoging zodat ze over de achterste buizen lopen.
Heb al op allerlei zoektermen en websites van elektra leveranciers gezocht, maar kan zoiets niet vinden. Wie weet hoe dit heet?
Edit: wel een foto gevonden waar iets soortgelijks is toegepast (witte ding boven de groepenkast)
[ Voor 13% gewijzigd door MochiGohan op 23-11-2019 10:56 ]
Waar zijn die twee dan mee verbonden?Glenfiddich schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:50:
[...]
Alle randaarding in het huis (op 2 stopcontacten na) is namelijk verbonden met de aardpen (ooit eens alles nagemeten).
https://www.elektramat.nl/z8-s-haf-zadel-8-v-1619mm-stapelb/MochiGohan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:55:
In mijn groepenkast heb ik bovenaan twee rijen invoeren. Één rij direct tegen de achterwand en één rij ervoor (in het midden zeg maar). De bedoeling daarvan is uiteraard dat je de elektra pijpen twee tijden "dik" kan invoeren.
De eerste rij is inmiddels bezet en zoek nu een soort rij buisklemmen op een verhoging zodat ze over de achterste buizen lopen.
Heb al op allerlei zoektermen en websites van elektra leveranciers gezocht, maar kan zoiets niet vinden. Wie weet hoe dit heet?
Edit: wel een foto gevonden waar iets soortgelijks is toegepast (witte ding boven de groepenkast)
[Afbeelding]
"Buisklem stapelbaar" of "zadel stapelbaar".MochiGohan schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 10:55:
Bijvoorbeeld:
ABB Z8-S
Hager VKG83T
Diverse merken maken zoiets. Zoek degene die bij jouw groepenkast hoort dan klopt het qua maatvoering precies.
Je kunt ze natuurlijk alleen stapelen als de achterste rij buizen ook in zo'n zelfde klem zitten.
[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 23-11-2019 11:27 ]
In 1 geval zat er een WCD met randaarde terwijl daar geen aardedraad aanwezig was, de andere was wel aardedraad aanwezig maar zal ergens in een centraaldoos oid onderbroken zijn.
Catch a smile out there!
Edit:
Er komt me een voorvalletje naar boven borrelen van heel lang geleden. Het was in de tijd dat onze kinderen ook een computer kregen op hun kamer. Ik vond dat de stopcontacten daar van een randaarde moesten worden voorzien. Onze jongste dochter dacht dat ze papa daarmee wel even behulpzaam kon zijn (mooi toch) en fietste uit school even langs de Mediamarkt en kocht een verloopstekker met randaarde. Ach ze was een kind van 13 à 14 jaar.
Maar ze was toch wel zo slim om het toch even te vragen aan een verkoper. En nu komt het, die zei dat wat ze er mee wilde doen, een stopcontact zonder aarde veranderen in eentje met, in orde was! ! !
[ Voor 84% gewijzigd door Techneut op 23-11-2019 17:07 ]
De eerste rij is inderdaad niet met een stapelbare buisklem uitgevoerd, maar je tweede link zal ook vast lukken. Bedankt!Xander schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:22:
[...]
"Buisklem stapelbaar" of "zadel stapelbaar".
Bijvoorbeeld:
ABB Z8-S
Hager VKG83T
Diverse merken maken zoiets. Zoek degene die bij jouw groepenkast hoort dan klopt het qua maatvoering precies.
Je kunt ze natuurlijk alleen stapelen als de achterste rij buizen ook in zo'n zelfde klem zitten.Als dat al op andere wijze aangelegd is en je wilt nu simpelweg 1 of 2 buizen toevoegen dan wordt je misschien blijer van zoiets: http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/100398
De lampen is niet zo het probleem op 1 punt na lopen ze rechtsreeks na een verdeeldoos vlakbij de meterkast dus alleen even de laatste paar meter wat extra buisjes en nieuwe kabels.
Echter willen we op ~6 plekken dubbele stopcontacten waarvan de linker geschakeld kan worden. Omdat al deze kabels via de kelder gaan komen er dus ymvk kabels en daar zit het probleem.
Ik kan nergens ymvk met fase + nul + aarde + schakeldraad vinden. Wel kabels zonder blauwe nul maar met grijze fase draad.
Is het volgens het nen toegestaan waarneer ik de ymvk kabel strip dan de zichtbare grijze fase draad te voorzien van blauwe tape en voor de nul te gebruiken ?
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.