@
dreamscape en @
onetime
Bedankt voor de snelle reacties.
De (inpandige) bedrading kan idd tijdens de verbouwing makkelijker geoptimaliseerd worden ,
volgens mij kan die kookplaat zowel op enkel als op 3 fasen als ik de sheet goed bekijk?
Ik twijfelde met name over 3 fase of dit pas bij EV rijden echt moest of dat het met de verbouwing al zeer wenselijk of zelfs noodzakelijk is met de extra apparatuur.
De L/W heeft op zich niet zo'n extreem opname, ik kan nu met 2KW input bij flink onder nul toch 5-6KW aan warmte genereren met de L/W WP. Echter zit er ook nog een 3KW element in de boiler (260L) welke daar nog overheen kan komen in enkele gevallen (anti legionellarun tijdens fors lage buitentemperaturen), dan kom je toch op 5KW voor alleen de L/W WP, tot op heden geen probleem gelukkig.
@
onetime
Ik heb al een slimme meter, gekregen tijdens de 25A>35A verzwaring.
14 om 14 dan ligt het aan de voorkant (W) vol, de achterkant (O) zou nog plaats kunnen bieden aan 4 extra panelen. We weten alleen nog niet of we evt nog een dakkapel plaatsen op dat verlengde gedeelte op het oostdak.

ps, panelen staan op tekening niet goed, wordt 14/14, dak is 7,9mtr breed(nok)
Dakhoek zit om en nabij de 45gr dakhelling. Ik twijfel wat ik met de huidige set zal doen. Ik heb nog een plat dak op zuid vrij.
Vraag mij zowieso af of een dergelijk formaat PV >10k Wp nog aan te raden valt met de salderingswijzigingen op handen. Het komt er bij ons toch op neer dat de auto 80% van de tijd in avond/nacht wordt opgeladen. Een hoge laadsnelheid is wel een pré omdat ik rond avondeten meestal 2-3 uurtjes thuis ben en dan weer onderweg ben. Overig eigenverbruik hoop ik met O-W PV icm de (grotendeels) alleen overdag draaiende warmtepompen wel flink te optimaliseren t.o.v. nu.