Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.320.806 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1266708

Annuk schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Wil je nu de achterwand weg halen?
Weet je zeker dat er niets zit? Grote kans dat er bijv je standleiding van je riool achter zit.

Gaat je hoofdaansluiting opnieuw gerealiseerd worden? Zo ja grote kans dat ze het afkeuren ivm de standaard afmetingen.

En wat bedoel je later in je bericht met ruimte boven je meterkast?
Standleiding van het riool loopt in een hoek van de keuken, die zal het niet zijn. Hele benedenverdieping is gestript, dus ben vrij zeker dat er niets loopt. Boven de gang, waar de meterkast zich bevindt, is alleen een balkon, dus ook geen doorgaande leidingen naar andere ruimtes in de woning.

Wat ik bedoel met ruimte boven de groepenkast is de ruimte tussen plafond en bovenzijde van de groepenkast in de meterkast. Ik wil daar een verdeelkast ophangen tbv domotica. Het idee wat ik had is boven de groepenkast de meterkast verdiepen, zodat de nieuwe verdeelkast tegen de betonnen wand met de buren aan zit, ipv de houten achterwand in de meterkast.

Aansluiting wordt in ieder geval veranderd, van 1 x 25 naar 3 x 25A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
leonbong schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:07:
[...]

AFDD van de grote fabrikanten Siemens/Eaton/Schneider/Abb.
Beveiligen inmiddels ook allemaal tegen parallelle en seriële vlambogen en vlambogen tussen L en PE.
Voorkrachtgroepen bestaan ze nog niet betaalbaar in een enkele module.

Het is jammer dat de meeste AFDD's twee modules of breder zijn waardoor ze in NL-minikasten al snel tot ruimtegebrek en nog erg aan de prijs.
Ja, maar ook zonder AFDD zal een parallele vlamboog al snel tot uitschakeling leiden dankzij korsluitbeveiliging of aardlekbeveiliging.
Sammy_tukker schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:28:
[...]

schematisch zit het alsvolgt
huisaansluiting (3x25A)-> hoofdschakelaar (1x40A)-> 6 groepen waarvan 1 kookgroep (16/32A stuk)

Mij lijkt dat de hoofdschakelaar nooit zal klappen, maar direct 1 van de 25A huisaansluiting C-kar automaten (bij 2x16A trekken).
Oh leuk, de zoveelste poging tot oplichting van een bouwer.

In jouw installatie hoort een 4-polige hoofdschakelaar... en géén kookgroep.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-10-2019 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik heb een vraag over het maximum doorverbinden van stopcontacten/stroompunten.

Ik heb ooit begrepen dat je maximaal 8 wandcontactdozen met elkaar maar doorverbinden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de maximum belasting die je op de eerste stopcontact legt als je ze allemaal gebruikt en dat er dan potentieel brand gevaar ontstaat.

Maar geld zo'n maximum ook als je meer dan acht wandcontactdozen rechtstreeks met een centraaldoos zou verbinden (via lasdopjes)?
En ook in een situtie waarbij je van laspunt naar laspunt gaat?

Ik zou namelijk verwachten dat een laspunt net zoveel last kan krijgen van maximaal vermogen en daarmee te warm kan worden.
Wat is de theorie daarachter?

Ik wil namelijk in de garage de electra verleggen en uitbereiden. Nu wil ik geen situatie aanleggen die potentieel voor brandgevaar en/of andere gevaarlijke situaties zorgt.

Iemand die mij uit kan leggen en/of kan verwijzen naar de theorie hierachter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
Dat maximale aantal wcd's is om gebruikers geen valse hoop te geven. Als de hele benedenverdieping van een woonhuis achter een enkele automaat zit klapt die er regelmatig uit wanneer een onwetende gebruiker overal wat in de muur prikt met de veronderstelling dat het wel kan.
Voor de belasting van het wcd maakt het weinig uit of je er 23 doorlust in de muur of slechts twee afmonteert en daar een hele batterij stekkerblokken in steekt. Voor de garage heb ik ook een tiental wcd's rondom tegen de muur geschroefd zodat overal de soldeerbout zijn ding kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:18

Zoefff

❤ 

eghie schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:12:
Ik heb ooit begrepen dat je maximaal 8 wandcontactdozen met elkaar maar doorverbinden. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de maximum belasting die je op de eerste stopcontact legt als je ze allemaal gebruikt en dat er dan potentieel brand gevaar ontstaat.
Als je meerdere stopcontacten achter elkaar aanlegt en dan flink belast is het niet alsof de eerste dan meer belast wordt dan mogelijk is. De hele serie is afgezekerd en gedimensioneerd op 16A, dus zodra je aan 16A zit zal de automaat er uit gaan; of dat nou 1 stopcontact is waar je 16A aan vraagt of dat het er 8 zijn met 2. De regelgeving heeft dan volgens mij ook niet zo veel met de maximale belasting te maken, maar meer met het 'forceren' van een juiste verdeling van stopcontacten over groepen zodat je als gebruiker niet na hoeft te denken wat je wel of niet kan doen zonder dat de automaat er uit vliegt.

Oh. Wat @jadjong zegt dus :z

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Het doorlussen van ene wcd naar volgende mag maar één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:05:
Dat had ik inderdaad begrepen.

Maar het ging mij er uiteindelijk om in hoeveel aftakkingen ik zou mogen maken in mijn garage (met lasdozen).
Ik meende dat daar, naast onduidelijkheid voor gebruikers, ook andere gevolgen aan zouden zitten, maar schijnbaar dus niet (zolang je maar binnen je 16A blijft).

Bedankt voor de antwoorden! Hier kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:53
Waar haal je die wijsheid vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:02
Hoe doe je dat dan in kabelgoten?
Hier heb ik 10 dubbele WCD's in Van Geel goten liggen en die zijn gewoon met elkaar doorverbonden.
Toch iets fout gedaan 15 jaar geleden? ;)

(andere kamer, iets minder WCD's)
Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/hpim0930-copyy6k1h.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door LooneyTunes op 22-10-2019 17:21 . Reden: plaatje: ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
Sammy_tukker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Uit de NEN 1010:2015. Er mogen leidingen worden afgetakt van de dozen waarin of waarop wandcontactdozen, schakelaars of combinaties zijn geplaatst. Op deze afgetakte leidingen mogen ten hoogste een of twee wandcontactdozen met beschermingscontact worden aangesloten.

Zie de toelichting van de Kennisbank NEN 1010 http://nen1010.cobouw.nl/...che-installaties-woningen

> Toegestane Installatiesystemen > Gemodificeerd Centraaldozensysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sammy_tukker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:38:
[...]

Ja, ik wist dat die vraag er aan zat te komen. :+

Heb dit uit opgeslagen kennis. Kan het zo niet 1,2,3 terugvinden.

Het blad 4 waar Cobouw naar verwijst is trouwens ondertussen vervallen.

Zo'n serieschakelingen van doorverbindingen zou ik zien te voorkomen. Je ketenweerstand wordt steeds hoger. Doe je dat te vaak dan wordt wellicht de kortsluitstroom ook te laag en voldoet het op die grond al niet meer.

In een normaal woonhuis ga je vaak met slechts 1 of 2 lassen naar de wcd.

Bij vijf wcd's op een rij zou ik ook eerder een 8-voudige lasklem plaatsen dan 4x doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arpeggio schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:47:
[...]

Uit de NEN 1010:2015. Er mogen leidingen worden afgetakt van de dozen waarin of waarop wandcontactdozen, schakelaars of combinaties zijn geplaatst. Op deze afgetakte leidingen mogen ten hoogste een of twee wandcontactdozen met beschermingscontact worden aangesloten.
Grapjas. Niets van die tekst staat in NEN1010:2015.

Dat komt uit een oude uitgave van de NPR5310, uit een blad wat inmiddels vervallen is. En wat schreven ze daar? "Een voorbeeld van een stelselmatige en overzichtelijke installatie is een installatie volgens het centraaldozensysteem."

Met vervolgens de bijbehorende "regels" van een centraaldozensysteem. Volg je hem nog? "Regels" waarmee je voldoet aan een "voorbeeld"methode om te voldoen aan de norm? Dat is nog niet zo zwart/wit. ;)
kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

In een normaal woonhuis ga je vaak met slechts 1 of 2 lassen naar de wcd.
Dat valt soms nog tegen. Lasdoosje in de meterkast, centraaldoos in het toilet, centraaldoos boven de eettafel, centraaldoos in de woonkamer, WCD, en dan nog naar de andere kant van die wand voor nog een WCD? Niets raars en je bent zomaar 5 lasverbindingen verder. Vervolgens komt @LooneyTunes en die schroeft daar netjes zijn wandgoot over die laatste WCD. :+

Een beetje gezond verstand gebruiken kan natuurlijk nooit kwaad en het aantal verbindingen zo laag mogelijk proberen te houden is ook niet onverstandig. Regels ken ik er eerlijk gezegd niet voor. Alleen maar "Regels" die ik niet met een norm zou kunnen onderbouwen. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Xander schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:46:
Vervolgens komt @LooneyTunes en die schroeft daar netjes zijn wandgoot over die laatste WCD. :+
Nou viel dat hier (gelukkig) wel mee. ;)
Groepenkast --> centraaldoos (las 1) --> WCD (las 2) --> goot. (Alles opnieuw getrokken in 2005 toen ik dit huis kocht. Er zat nergens aarde op deze verdieping (behalve in de badkamer) en nu overal)

[ Voor 2% gewijzigd door LooneyTunes op 23-10-2019 01:28 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-06 22:28
Fontainemelon schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Wat ik wil doen is het volgende:
  • Dimmer 1: 2 identieke LED-lampen parallel (2x4W, E27 fitting), bediend door twee drukknoppen
  • Dimmer 2: 4 identieke inbouwspots parallel (4x12W, embedded dimbare LED chips), bediend door vier drukknoppen
  • Dimmer 3: 4 identieke LED-lampen parallel (4x4W, E27 fitting), bediend door vier drukknoppen
  • Dimmer 4: 4 identieke inbouwspots parallel (4x12W, embedded dimbare LED chips), bediend door vier drukknoppen
Elke dimmer zou apart op een aftakking van de 230V uit de zekeringkast komen. Dus ik denk niet dat in dat geval er verschillende belastingen op één dimmer komen? Een kastje met DIN-rail zou inderdaad ook kunnen, maar op zich heb ik voor elke dimmer zeker in één schakelaar zoveel ruimte achter de holle wand dat er een extreem diep potje in kan en het op zich geen probleem zou zijn om daarin de module weg te werken...
Jung heeft tastdimmers waaraan je meerdere neven toestellen kunt aansluiten.
Bijvoorbeeld de jung 1711 DE met neventoestel 1720 NE (onbegrensd aantal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
Xander schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 18:46:
Een beetje gezond verstand gebruiken kan natuurlijk nooit kwaad en het aantal verbindingen zo laag mogelijk proberen te houden is ook niet onverstandig. Regels ken ik er eerlijk gezegd niet voor. Alleen maar "Regels" die ik niet met een norm zou kunnen onderbouwen. :)
Daarom heb ik ook alles bij mijn benedenverdieping renovatie (alle elektra + groepenkast nieuw) ook zo min mogelijk lassen gebruikt.

Vanaf de uitgang zekeringautomaat heb ik onderweg maar 1 las in een willekeurige plafonddoos en dan de WCD of lichtschakelaar/dimmer.
Alleen in de woonkamer heb ik de 2e plafonddoos van de eerste afgetakt (= 1 extra las) en op één plek 2 LED dimmers met elkaar doorverbonden (fase en nul naar 2e dimmer vanaf 1e dimmer afgetakt) maar zolang je daar bewust rekening mee houdt kun je met minimaal aantal lasklemmen vrij dicht bij een ideale situatie blijven.

Oh ja ... en de WC plafonddoos is van de gang afgetakt....

[ Voor 3% gewijzigd door Oystein op 23-10-2019 11:33 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:14

Nhz

Deventer

Even een korte vraag. Voor mijn schoonvader ga ik wat schakelmateriaal vervangen, waaronder enkele oude dimmers, hij is de disco-led-verlichting wel zat. ;-)

Hij heeft gekozen voor Busch-Jeager Future Linear en wil graag dimmers die hij kan bedienen met een drukknop, ipv een draaiknop.

Ik ben uit gegaan van de Busch-Jager 6560 U-101. De vraag is even of ik hier goed mee zit voor vier tot zes led-spots en of deze bediend kan worden met een reguliere bedieningswip.

Alvast bedankt!

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nhz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:37:
Ik ben uit gegaan van de Busch-Jager 6560 U-101. De vraag is even of ik hier goed mee zit voor vier tot zes led-spots en of deze bediend kan worden met een reguliere bedieningswip.
Nee, daarmee zit je niet goed. Is geen speciale LED dimmer, minimale belasting is met 25W erg hoog (daar kom je amper aan met 4 spots).

En hoe bedoel je een reguliere wip? Je moet de bijbehorende tastsensor hebben anders gaat het weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@Xander Yes, ik ga denk ik maar voor een Eltako Dimmodule, in combinatie met een reguliere pulsdrukker. Maakt het direct mogelijk om op een goedkope manier de hotelschakelingen in stand te houden.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 02:43
Nhz schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:34:
@Xander Yes, ik ga denk ik maar voor een Eltako Dimmodule, in combinatie met een reguliere pulsdrukker. Maakt het direct mogelijk om op een goedkope manier de hotelschakelingen in stand te houden.
Of ga voor een shuttle dimmer :).
https://www.sandervunderink.nl/#search:query=shuttle

Heb er meerdere en werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:46
Ik heb even een vraag over de beveiliging van een onderverdeler in de hoofdverdeler.

Vanuit de meterkast (hoofdverdeler) loopt er een kabel naar de schuur. Hier zit een onderverdeler voor de zonnepanelen en de electriciteit in de schuur.

Momenteel zit er in de hoofdverdeler alleen een 16A automaat. In de onderverdeler zitten aardlekautomaten.

In de hoofdverdeler moet eigenlijk ook een aardlekschakelaar komen. Selectief heb ik begrepen. Echter welke type installatieautomaat moet ik hier gebruiken? Ik heb namelijk al een keer kortsluiting gehad in de schuur, en zowel de aardlekautomaat in de onderverdeler als de installatieautomaat in de hoofdverdeler klappen er dan uit.

Volgens mij zou alleen de aardlekautomaat in de onderverdeler eruit moeten klappen zodat de zonnepanelen gewoon blijven functioneren. Moet ik wellicht een ander soort karakteristiek gebruiken in de hoofdverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@Flappie

Als je selectieve aardlekbeveiliging wilt moet je naar een 3x hogere waarde (dus 100 mA ipv 30 mA) en vertraagd; dus S type.

Voor de afzekeringen zou je naar B25 kunnen, maar dat hangt af van de kabel die naar de schuur ligt. En zeer waarschijnlijk is die B25 dan niet meer selectief tov je hoofdzekering.

Andere karakteristiek gaat niet veel doen. Helpt wel tegen inschakelpieken, niet volledige sluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:04
Kun je de schuur niet beveiligen met C10A aardlekautomaat. Evt. 2 stuks. PV blijft zoals die is.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
Vraag.

Ben aan het verbouwen en dus ook mijn elektra installatie aan het aanpassen. Nu zat eerst mijn hotel schakeling voor de trappenhal op 1 groep en bij de trap. Deze schakeling wordt nu verplaatst. Maar daarmee komt hij te zitten in inbouwdozen, die eigenlijk van een andere groep zijn. Ik leg natuurlijk wel gescheiden buizen, maar mijn vraag is het volgende. Het overzetten naar allemaal dezelfde groep blijkt aardig wat meer voeten in de aarde te hebben dan ik dacht. Nl. boven een zooi heraanleggen en dat gaat nu nog niet.

Dus mijn vraag;
Mogen er inbouwdozen naast elkaar zitten die op 2 verschillende groepen zitten. Inbouwdozen zitten aan elkaar vast en zijn enkel gescheiden door dat plastic rode plaatje.
Het lijkt me sterk, want dan weet je in principe nooit of alles is afgesloten en moet je 2 groepen uitschakelen uit veiligheid om op die ene set dozen te werken. maar ja, het zou me heel veel werk schelen. En dan bedoel ik echt heel veel.

edit ; bedankt voor de antwoorden, maar toch maar op de nette manier aan het doen.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 26-10-2019 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:14
maartend schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:30:
Vraag.

Ben aan het verbouwen en dus ook mijn elektra installatie aan het aanpassen. Nu zat eerst mijn hotel schakeling voor de trappenhal op 1 groep en bij de trap. Deze schakeling wordt nu verplaatst. Maar daarmee komt hij te zitten in inbouwdozen, die eigenlijk van een andere groep zijn. Ik leg natuurlijk wel gescheiden buizen, maar mijn vraag is het volgende. Het overzetten naar allemaal dezelfde groep blijkt aardig wat meer voeten in de aarde te hebben dan ik dacht. Nl. boven een zooi heraanleggen en dat gaat nu nog niet.

Dus mijn vraag;
Mogen er inbouwdozen naast elkaar zitten die op 2 verschillende groepen zitten. Inbouwdozen zitten aan elkaar vast en zijn enkel gescheiden door dat plastic rode plaatje.
Het lijkt me sterk, want dan weet je in principe nooit of alles is afgesloten en moet je 2 groepen uitschakelen uit veiligheid om op die ene set dozen te werken. maar ja, het zou me heel veel werk schelen. En dan bedoel ik echt heel veel.
Lijkt me geen probleem, NEN1010 heeft een artikel dat verschillende groepen niet in 1 buis mogen. In de groepenkast zit ook alles aan elkaar.
Mocht er later iemand aan gaan werken dan hoor je eerst te meten en niet te gokken.
Enigste is dat er iemand over doelmatige installatie kan zeuren.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
habbekrats schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:37:
[...]

Lijkt me geen probleem, NEN1010 heeft een artikel dat verschillende groepen niet in 1 buis mogen. In de groepenkast zit ook alles aan elkaar.
Mocht er later iemand aan gaan werken dan hoor je eerst te meten en niet te gokken.
Enigste is dat er iemand over doelmatige installatie kan zeuren.
Thnx. Dat laatste is idd ook beetje waar ik aan denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:57
En anders plak je op het schakelmateriaal (op het metaal, onder de kunststof onderdelen) gewoon stickertjes met 'Let op: groep 3' en 'Let op: groep 5'. Of andere nummers, maar you catch my drift.

* dreamscape heeft een vergelijkbare situatie met twee dozen van verschillende groepen naast elkaar.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
dreamscape schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:32:
En anders plak je op het schakelmateriaal (op het metaal, onder de kunststof onderdelen) gewoon stickertjes met 'Let op: groep 3' en 'Let op: groep 5'. Of andere nummers, maar you catch my drift.

* dreamscape heeft een vergelijkbare situatie met twee dozen van verschillende groepen naast elkaar.
Heeft me een dag werk gekost en nog niet klaar, maar ik heb het toch maar op de nette manier gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:30:
Helemaal geen enkel probleem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 10:50

timovd

Voorsprong door techniek

@maartend, dat zie je vaak in professionele keukens om het vermogen te verdelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:30
Xander schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 19:47:
[...]

Helemaal geen enkel probleem. :)
Dat heb ik ook in mijn huis, maar het mag/hoort niet.
De wasmachine en droger hebben elk een eigen groep. De 2 stopcontacten zitten samen in 1 raam (2 gekoppelde dozen). Heb het indertijd uitgezocht en had eigenlijk 2 lossen stopcontacten moeten maken zodat duidelijk is dat ze niet bij elkaar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Volgens mij is dat het kardinale punt, naast elkaar zitten is geen enkel punt. Is volgens mij ook niet verwarrend, want twee wandcontactdozen op tegenover elkaar liggende wanden in dezelfde kamer is dit wat dat betreft ook niet. Maar het zich in het zelfde raampje bevinden doet heel begrijpelijk denken dat het dezelfde groep is. Gezien dat het toch verschillende buizen zijn die er heen leiden, moet het ook geen probleem zijn om voldoende afstand te creëren om voor afzonderlijke raampjes te kunnen zorgen.

Ten overvloede, het mag duidelijk zijn wat al is genoemd, dat van beide groepen de draden door één buis leggen niet is toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Techneut schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:17:
Volgens mij is dat het kardinale punt, naast elkaar zitten is geen enkel punt. Is volgens mij ook niet verwarrend, want twee wandcontactdozen op tegenover elkaar liggende wanden in dezelfde kamer is dit wat dat betreft ook niet. Maar het zich in het zelfde raampje bevinden doet heel begrijpelijk denken dat het dezelfde groep is. Gezien dat het toch verschillende buizen zijn die er heen leiden, moet het ook geen probleem zijn om voldoende afstand te creëren om voor afzonderlijke raampjes te kunnen zorgen.

Ten overvloede, het mag duidelijk zijn wat al is genoemd, dat van beide groepen de draden door één buis leggen niet is toegestaan.
Gaat om een hotelschakelaar, zit natuurlijk ook wel spanning op. En neen, ze moeten 9wegens het zicht) in 1 raam zitten. Natuurlijk aparte buizen gedaan en de dozen zaten wel aan elkaar vast, maar het tussenstuk was niet verwijderd.
Maar zoals al eerder gezegd, toch gekozen om het op 1 groep t egooien, moest daardorr wel in totaal dag her en der van alles loskoppelen en her-aanleggen. Maar dan kan het ook nooit meer fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeTooPV schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 10:35:
[...]

Dat heb ik ook in mijn huis, maar het mag/hoort niet.
Bron graag?

Het mag/hoort wel.

Wasmachine/droger groep kiest men er inderdaad vaak voor om de dozen bij elkaar uit de buurt te houden, maar dat hoeft niet. Bij lichtschakelaars zie je een dergelijke situatie heel vaak. In mijn woning zitten de lichtschakelaars van de woonkamer en keuken ook in hetzelfde afdekraam, ook twee verschillende groepen. Gewoon projectmatige bouw en echt geen rare uitzonderlijke situatie.

Volgens jouw redenering zou je ook niet WCD's en een coax/UTP outlet onder hetzelfde afdekraam mogen plaatsen? Daarvan kun je immers precies hetzelfde roepen als van 2 verschillende groepen.
maartend schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:35:
[...]

Gaat om een hotelschakelaar, zit natuurlijk ook wel spanning op. En neen, ze moeten 9wegens het zicht) in 1 raam zitten. Natuurlijk aparte buizen gedaan en de dozen zaten wel aan elkaar vast, maar het tussenstuk was niet verwijderd.
Maar zoals al eerder gezegd, toch gekozen om het op 1 groep t egooien, moest daardorr wel in totaal dag her en der van alles loskoppelen en her-aanleggen. Maar dan kan het ook nooit meer fout gaan.
Hoop moeite voor niets, er was echt geen probleem.

Misschien heb je de situatie juist slechter gemaakt door het op dezelfde groep te zetten, een groepsverdeling wordt soms ook wel een klein beetje over na gedacht. ;) Zo heb ik hier thuis op iedere verdieping altijd nog licht als er een groep of aardlekschakelaar uitvalt, de verlichting op de overloop zit bijvoorbeeld op een andere groep en aardlekschakelaar als de verlichting op de slaapkamers.

Dat is toch wel erg fijn als er 's nachts een keer iets uit mocht vallen. Deze verdeling zou ik niet willen veranderen alleen maar om een niet bestaand probleem met 2 groepen achter één afdekraam op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Xander schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 12:25:
[...]
Misschien heb je de situatie juist slechter gemaakt door het op dezelfde groep te zetten, een groepsverdeling wordt soms ook wel een klein beetje over na gedacht. ;) Zo heb ik hier thuis op iedere verdieping altijd nog licht als er een groep of aardlekschakelaar uitvalt, de verlichting op de overloop zit bijvoorbeeld op een andere groep en aardlekschakelaar als de verlichting op de slaapkamers.

Dat is toch wel erg fijn als er 's nachts een keer iets uit mocht vallen. Deze verdeling zou ik niet willen veranderen alleen maar om een niet bestaand probleem met 2 groepen achter één afdekraam op te lossen.
Oud huis, zit zelfs boven nog groen/rood. Dus dat zegt al voldoende. heb de situatie juist beter gemaakt.
Mijn trap/hal verlichting zit nu los van de bovenverdieping en ook los van de woonkamer. Die trap/hal verlichting zat eerst op de boven verdieping. Heb daar nu in totaal al 3 verschillende groepen lopen, wel zo blij mee.

Was voor mij juist een bijkomende bjikomstigheid die me wel beviel.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 27-10-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rood / groen dan ook gesaneerd voor bruin, blauw, geelgroen? Overal randaarde aangelegd?

Twee groepen onder 1 raam; geen enkel probleem. Wel de tussenschotjes van de dozen dichtlaten en niet stiekem een nul "lenen" voor de nieuwe hippe dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 21:17
Ik wil een UTP kabel naar zolder leggen maar ik heb geen loze leidingen meer. Wel heb ik een aparte wasdroger groep en een aparte wasmachine groep. We hebben geen wasdroger, dus mijn idee is om die kabel eruit te trekken en dan UTP erachteraan. Mijn huis is uit 2005.

Nu heb ik net de meterkast geopend en loop ik tegen de volgende zaken aan:
1) de wasdrogergroep zit met alleen blauw en bruin in 1 automaat, moet hier geen randaarde bij? Ter vergelijking, de wasmachine groep heeft dit wel netjes 3 aders.
2) ik heb de blauwe en bruine draad losgemaakt uit die automaat en het stopcontact op zolder los gemaakt. Als ik aan de draden trek, zit er 0,0 beweging in. Klopt het dat een groep vanaf de meterkast in 1 keer door de leiding naar het stopcontact loopt? Of is dat een verkeerde aanname?

Volgende stap is voor mij de wasmachine groep loskoppelen en te kijken of in die kabels wel beweging zit, maar ik wilde eerst even kijken of jullie tips hebben. De draden van de wasmachine groep zijn namelijk lastiger te bereiken in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rvtk de aarddraad zit nooit op de automaat, maar op de aardrail in de verdeelkast. Dat zal bij de wasmachinegroep niet anders zijn.

Haal de draad uit de kast en haal het laatste stuk buis tussen de groepenkast en het plafond weg voordat je aan de draden gaat trekken, dat laatste stuk zitten vaak veel bochten in en/of er is een flexleiding gebruikt, dat maakt het draden trekken niet makkelijker. ;)

2005, dat is nog voordat de voorbedraade flex populair werd toch? Als dat er ligt kan het sowieso wel eens een lastig klusje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
Xander schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:26:
@rvtk de aarddraad zit nooit op de automaat, maar op de aardrail in de verdeelkast. Dat zal bij de wasmachinegroep niet anders zijn.

Haal de draad uit de kast en haal het laatste stuk buis tussen de groepenkast en het plafond weg voordat je aan de draden gaat trekken, dat laatste stuk zitten vaak veel bochten in en/of er is een flexleiding gebruikt, dat maakt het draden trekken niet makkelijker. ;)

2005, dat is nog voordat de voorbedraade flex populair werd toch? Als dat er ligt kan het sowieso wel eens een lastig klusje worden.
Bedankt voor de info! De randaarde zit inderdaad op de aardrail, er gaat dus een randaarde in de buis van de wasmachine, maar niet naar de buis van de wasdroger.

Voor zover ik weet is alles bedraad met pijpen, bochten en kleine stukjes flex. Vanaf de meterkast gaat er inderdaad een stukje flex (50cm) naar het plafond, in het plafond zijn een tiental buizen gestoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rvtk schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:10:
[...]

Bedankt voor de info! De randaarde zit inderdaad op de aardrail, er gaat dus een randaarde in de buis van de wasmachine, maar niet naar de buis van de wasdroger.
Vreemd, die hoort er zeker wel te zitten.

Maar maakt niet meer uit als je deze leiding opoffert om een UTP doorheen te trekken.

Ik zou er nu zeker niet voor kiezen om dr wasmachine om te steken naar de drogeraansluiting, tenzij je daar nog even een groen/gele draad bij trekt.
Voor zover ik weet is alles bedraad met pijpen, bochten en kleine stukjes flex. Vanaf de meterkast gaat er inderdaad een stukje flex (50cm) naar het plafond, in het plafond zijn een tiental buizen gestoken.
Ik zou dat stukje flex dus even weghalen zodat je aan de draad uit het plafond kunt gaan hangen. ;)

Wel eerst de WCD demonteren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ontbreken van geelgroen in huis uit 2005 deugd sowieso niet. Maar dan mist die draad bij het stopcontact ook...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of de doos was halverwege leeg tijdens het draad trekken :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 23:32
Waarschijnlijk de aarde geleend bij de wasmachine wcd

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:54:
Of de doos was halverwege leeg tijdens het draad trekken :|
Ja, da's nog fouter, als je het dan zo laat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Volgende vraag. Gipswandmuur geplaatst, daar komen lampjes op te hangen. Er kont geen doos waar die lampjes opzitten, het gaat echt kabel door het gips worden.

Hoe doe je dat vanuit een doos? flex buis, daar draad door, buis stukje uit het gios laten en da de draad via kroonsteentje aan snoer van lamp? Of mag het snoer door een gat in het gips, zo naar een doos en dan daar via een kroonsteendje aan draad?

is mijn vraag beetje te begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
snameroc schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 17:28:
Waarschijnlijk de aarde geleend bij de wasmachine wcd
Op de droger wcd zit geen aarde, dus geen aarde geleend, blijf het vreemd vinden.

Morgen eens proberen of ik de twee vd draden eruit krijg door eraan te gaan hangen. Klinkt niet zo straightforward allemaal...

[ Voor 8% gewijzigd door rvtk op 27-10-2019 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
maartend schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:45:
Volgende vraag. Gipswandmuur geplaatst, daar komen lampjes op te hangen. Er kont geen doos waar die lampjes opzitten, het gaat echt kabel door het gips worden.

Hoe doe je dat vanuit een doos? flex buis, daar draad door, buis stukje uit het gios laten en da de draad via kroonsteentje aan snoer van lamp? Of mag het snoer door een gat in het gips, zo naar een doos en dan daar via een kroonsteendje aan draad?

is mijn vraag beetje te begrijpen?
Ik maak er wat van: tegenwoordig mag je met dubbel geïsoleerde kabel zó door een holle wand van schakelaar of lasdoos naar een lamp!

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
frisianstar schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:22:
[...]

Ik maak er wat van: tegenwoordig mag je met dubbel geïsoleerde kabel zó door een holle wand van schakelaar of lasdoos naar een lamp!
Dus de s 2 aders geisloeerd in zo'n witte kabel? Daar heb ik nog wel wat meters voor liggen. En dan vast met kroonsteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-06 12:58
maartend schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:25:
[...]

Dus de s 2 aders geisloeerd in zo'n witte kabel? Daar heb ik nog wel wat meters voor liggen. En dan vast met kroonsteen?
Dat lijkt me enkel geïsoleerd. Ik denk dat hij YMVK bedoelt. Dat mag je zelfs door de kruipruimte leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
maartend schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:25:
[...]

Jep, maar die witte kabel is waarschijnlijk met soepele kern dus eerst nog even adereind-hulsen er op knijpen voordat je de schroef aan draait. En zet de kabel aan beide kanten goed vast aan de constructie zodat een lompe boer hem niet los kan trekken.
Meester_J schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:34:
[...]

Dat lijkt me enkel geïsoleerd. Ik denk dat hij YMVK bedoelt. Dat mag je zelfs door de kruipruimte leggen.
Enkel geisoleerd zie je alleen nog bij rood/zwarte dropveters. Als de kabel een enkele kleur heeft met meerdere aders is deze dubbel geisoleerd, anders heb je nogal snel kortsluiting. :P

[ Voor 29% gewijzigd door jadjong op 27-10-2019 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meester_J
jadjong schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:34:
[...]

Jep, maar die witte kabel is waarschijnlijk met soepele kern dus eerst nog even adereind-hulsen er op knijpen voordat je de schroef aan draait. En zet de kabel aan beide kanten goed vast aan de constructie zodat een lompe boer hem niet los kan trekken.

[...]

Enkel geisoleerd zie je alleen nog bij rood/zwarte dropveters. Als de kabel een enkele kleur heeft met meerdere aders is deze dubbel geisoleerd, anders heb je nogal snel kortsluiting. :P
Ik dacht even dat het over zogenaamd "tweelingsnoer" ging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jadjong schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:34:
[...]

Adereind-huls. Noot van gehoord, maar we hebben hier sinds kort een Toolstation, dus moet dat wel kunnen scoren daar. En idd, goed vastzetten is een strak plan voordat iemand later de lamp en mijn halve flexbuis door de muur trekken.

Is dit goed? https://www.toolstation.nl/rondsteker/p75450
Heb ik nl liggen

Grappig. Heb iets gevonden, maar dat lijkt wel om de hulsjes die ik om het uiteinde van de kabels van mijn ATB moet doen om te zorgen dat ze niet gaan splitten

edit; gevonden bij Gamma. Is idd iets dat ook op mijn ATB zit.
https://www.gamma.nl/asso...sdoos-440-stuks/p/B601518

[ Voor 24% gewijzigd door maartend op 27-10-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
maartend schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:02:
[...]

Adereind-huls. Noot van gehoord, maar we hebben hier sinds kort een Toolstation, dus moet dat wel kunnen scoren daar. En idd, goed vastzetten is een strak plan voordat iemand later de lamp en mijn halve flexbuis door de muur trekken.

Is dit goed? https://www.toolstation.nl/rondsteker/p75450
Heb ik nl liggen

Grappig. Heb iets gevonden, maar dat lijkt wel om de hulsjes die ik om het uiteinde van de kabels van mijn ATB moet doen om te zorgen dat ze niet gaan splitten

edit; gevonden bij Gamma. Is idd iets dat ook op mijn ATB zit.
https://www.gamma.nl/asso...sdoos-440-stuks/p/B601518
Jep, die van de Gamma. Spul van Toolstation gebruik je bij de boot of auto. :+ Enige nadeel aan die hulsjes is de krimptang, die zijn nogal aan de prijs.
https://knipex-tangen.nl/...zij-invoering-knipex.html

https://www.wikiwand.com/nl/Adereindhuls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jadjong schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:10:
[...]

Jep, die van de Gamma. Spul van Toolstation gebruik je bij de boot of auto. :+ Enige nadeel aan die hulsjes is de krimptang, die zijn nogal aan de prijs.

Ja, met zo'n tang snap ik dat wel. Maar gelukkig heb ik een buurman die klusser is. Ga daar even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rvtk schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:09:
[...]

Op de droger wcd zit geen aarde, dus geen aarde geleend, blijf het vreemd vinden.

Morgen eens proberen of ik de twee vd draden eruit krijg door eraan te gaan hangen. Klinkt niet zo straightforward allemaal...
Dus ook geen aardlippen op de wcd? Superfout. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
De aardlippen zitten wel op de wcd... 8)7
kabeltjekabel schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:31:
[...]

Dus ook geen aardlippen op de wcd? Superfout. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
rvtk schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:14:
De aardlippen zitten wel op de wcd... 8)7
Dat is nog fouter. Of gewoon misdadig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zal dan wel als loze leiding geleverd zijn waar de eerste bewoner (of zijn beunhaas) dit zo aangelegd hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Enige nadeel aan die hulsjes is de krimptang, die zijn nogal aan de prijs.
Kan goedkoper ;) Zeker voor een hobbyist.
https://www.bol.com/nl/p/...matische-afstelling-rood/
https://www.bol.com/nl/p/...ng-rood/9200000096877315/
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/thumb/FC/5/1/3/7/9200000096877315.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door LooneyTunes op 28-10-2019 11:46 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
1) Link doet het niet
2) Tangen tot 6mm2 zijn altijd goedkoper dan die tot 12mm2.

Ik heb die nieuwe van Knipex en ik vergeet graag het prijskaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 10:05

The Wizard

Moderator Mobile
Bij Aliexpress heb je ze ook (goedkoop), maar dan moet je wel eventjes wachten..

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
The Wizard schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:47:
Bij Aliexpress heb je ze ook (goedkoop), maar dan moet je wel eventjes wachten..
Heb je een linkje, want werkelijk totaal geen idee hoe dat heet op Ali. En dat zoekt wat rottig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:21
Zoeken op 'crimping tool', bestel dan ook gelijk adereindhulzen. Die zijn daar ook goedkoop.

[ Voor 57% gewijzigd door GioStyle op 28-10-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
maartend schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 08:26:

Heb je een linkje, want werkelijk totaal geen idee hoe dat heet op Ali. En dat zoekt wat rottig
Ik heb deze gehaald.
https://nl.aliexpress.com/item/32831768783.html
Zowel de gele hex als de vierkante tang.
Hulsjes gewoon bij Conrad gekocht. (kwam ook de rest van de materialen voor de klus vandaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GioStyle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:04:
Zoeken op 'crimping tool', bestel dan ook gelijk adereindhulzen. Die zijn daar ook goedkoop.
En waarschijnlijk ook half zo dun...

Ik heb ook zo'n doosje met diverse soorten stekkertjes. Maar wat een blik is dat zeg. De adereindhulzen toen maar bij Conrad gekocht, die voelen een stuk degelijker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
Ik heb de Knipex 9772180. Die is voor de thuisgebruiker ook prima. Assortiment adereindhulsjes bij de Conrad besteld en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beltoni
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 14:38
Probleem met ALS, hoop dat ik hier aan het goede adres ben.

De aardlekschakelaar is hier zojuist gesprongen. Toen we deze weer aanzette maakte de vaatwasser (bezig met programma) direct een "splash" geluid aldus mijn vriendin en begon deze te lekken. Aardlekschakelaar sprong ook binnen 5 seconden weer uit. Kabels/stopcontacten gecontroleerd, deze zijn niet nat geworden. Hebben de vaatwasser van de stroom gehaald en dan is het probleem verholpen.

Klinkt dit herkenbaar voor iemand? Vaatwasser is redelijk oud maar heeft de afgelopen 2 jaar niet voor problemen gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:52
Beltoni schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:52:
Probleem met ALS, hoop dat ik hier aan het goede adres ben.

De aardlekschakelaar is hier zojuist gesprongen. Toen we deze weer aanzette maakte de vaatwasser (bezig met programma) direct een "splash" geluid aldus mijn vriendin en begon deze te lekken. Aardlekschakelaar sprong ook binnen 5 seconden weer uit. Kabels/stopcontacten gecontroleerd, deze zijn niet nat geworden. Hebben de vaatwasser van de stroom gehaald en dan is het probleem verholpen.

Klinkt dit herkenbaar voor iemand? Vaatwasser is redelijk oud maar heeft de afgelopen 2 jaar niet voor problemen gezorgd.
Je hebt geen probleem met je ALS (die werkt juist prima), maar met je vaatwasser... En dan is dit het niet het goede topic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beltoni
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-06 14:38
Klinkt logisch, excuses. Mijn bericht kan verder genegeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-10-2022
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 16:25:
De exemplaren van Eaton zijn gewoon 3-in-1, dus een aangevulde aardlekautomaat.

Vlamboogdetectie kun je doen door te kijken naar de stroom. Als je bijvoorbeeld een 0,1mm gat aanbrengt in een geleider zal de stroom-sinus rond het nulpunt telkens afgekapt worden.

Je moet het eigenlijk zien als een beveiliging tegen draadloze seriële energieoverdracht :+

Als de vlamboog namelijk tussen L-N, of L-PE zit trip je al heel snel de automaat of de aardlekschakelaar. Pas als je een vlamboog hebt L > L zullen die niet trippen en de vlamboogdetectie wel.

Gewone slechte contacten die niet vonken laten de AFDD niet trippen en kunnen alsnog gewoon brand veroorzaken. Zo gaat je 1mm2 opgerold verlengsnoer gewoon nog steeds in rook op als je er drie wafelijzers op aansluit, ongeacht AFDD.
KabeltjeKabel, ik zat te kijken naar die 3-in-1 automaten van Eaton. Zou je ze kunnen inzetten als vervanging van de aardlek aan het begin van een set groepen? Dat wil zeggen, de normale aardlek weglaten en vier normale automaten achter de AFDD hangen. Dan zou je met één AFDD meerdere groepen tegen vlamboog beschermen.

Of moet een AFDD altijd op slechts één groep gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 11:44
Ik ben van plan de oude mut in de meterkast te (laten) vervangen en ben nu een nieuwe kast aan het samenstellen.

Het valt mij op dat er echt een enorm verschil in prijzen zitten. Omdat de nieuwe groepenkast weer een 20-30 jaar mee moet probeer ik bij 'goedkope' merken als Emat/E-Norm/Gacia etc weg te blijven.

Huidige setup:
  • 1 Fase (1x35A)
  • 11x lichtgroep
  • 1x kookgroep
  • 3x aardlek
Nieuwe setup:
  • 3 Fase (3x25A)
  • 11x lichtgroep
  • 3x aardlek 2p
  • 2x krachtgroep
  • 1x aardlek 4p
  • 1x hoofdschakelaar
Formaat: 440x330 of vergelijkbaar zodat de kabels niet te kort worden..

De prijzen wanneer ik de configurator van Elektramat gebruik:

ABB HAF: 653,35
Eaton: 589,84
Hager: 731,28
Schneider: 493,08

Da's dus 237 euro verschil tussen goedkoopste en duurste... Aangezien ik nu geen hoofdschakelaar heb kan ik dat geld mooi gebruiken om een e-installateur te bekostigen.

Naar mijn idee is Schneider gewoon een prima merk, iemand ervaring hiermee? Verder nog tips/merken/webwinkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 27-05 05:41
Ik heb eigenlijk alleen maar Hager gehad moet zeggen prima spul of het zijn prijs waard is geen idee maar nooit issues mee gehad. Ik heb ook een paar onderdelen ABB en siemens allemaal goed spul.

Schneider ken ik verder niet maar gokt dat het net veel beter is dan Emat.

Als ik zou moeten kiezen is het ABB / HAGER gaan en dan ik heb lichte voorkeur voor HAGER omdat ik het systeem redelijk nu ken. Heb nu 3 groepen kasten vol met dat spul geen moment spijt. Plus ik vind de vision een heel mooi systeem om mee te werken.

Verder is als je het besteld bij elktramat eigenlijk bestellen en ophangen alles is al aangesloten dus weinig werk. Alleen even de hoofdschakelaar omzetten wat lastig kan zijn als je oude stoppen heb als hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Schneider is een topmerk, wordt ook volop in datacentra gebruikt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Ja daar ken ik het ook van, de spullen die ik in het DC in mijn handen heb gehad waren echt goed.

Geen idee hoe de niet-zakelijke producten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
schijndel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 07:44:
[...]

KabeltjeKabel, ik zat te kijken naar die 3-in-1 automaten van Eaton. Zou je ze kunnen inzetten als vervanging van de aardlek aan het begin van een set groepen? Dat wil zeggen, de normale aardlek weglaten en vier normale automaten achter de AFDD hangen. Dan zou je met één AFDD meerdere groepen tegen vlamboog beschermen.

Of moet een AFDD altijd op slechts één groep gezet worden.
Eaton zelf ziet ze als vervanger van de aardlekautomaat, dus niet boven installatieautomaten zoals normale aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LiquidSmoke schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:12:
Ik ben van plan de oude mut in de meterkast te (laten) vervangen en ben nu een nieuwe kast aan het samenstellen.

Het valt mij op dat er echt een enorm verschil in prijzen zitten. Omdat de nieuwe groepenkast weer een 20-30 jaar mee moet probeer ik bij 'goedkope' merken als Emat/E-Norm/Gacia etc weg te blijven.

Huidige setup:
  • 1 Fase (1x35A)
  • 11x lichtgroep
  • 1x kookgroep
  • 3x aardlek
Nieuwe setup:
  • 3 Fase (3x25A)
  • 11x lichtgroep
  • 3x aardlek 2p
  • 2x krachtgroep
  • 1x aardlek 4p
  • 1x hoofdschakelaar
Formaat: 440x330 of vergelijkbaar zodat de kabels niet te kort worden..

De prijzen wanneer ik de configurator van Elektramat gebruik:

Da's dus 237 euro verschil tussen goedkoopste en duurste... Aangezien ik nu geen hoofdschakelaar heb kan ik dat geld mooi gebruiken om een e-installateur te bekostigen.

Naar mijn idee is Schneider gewoon een prima merk, iemand ervaring hiermee? Verder nog tips/merken/webwinkels?
Die Eaton als Systeem 55?

Hier, in Medusa;

https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html

1x 4P hoofdschakelaar
3x 2P 30 mA aardlekschakelaars
12x B16 enkelfase groep
2x 4P B16 0,03 aardlekautomaat

€499 (Edit 01-2021; nu €529)
En luxer (krachtaardlekautomaten ipv groepen met losse ALS). Wel duurder om uit te breiden met 3e, 4e krachtgroep.

Nog 6 DIN vrije ruimte.

Geen idee waarom, maar hetzelfde in Systeem 55 krijgen is ~€90 duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-01-2021 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:24:
[...]

Die Eaton als Systeem 55?

Hier, in Medusa;

https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html

1x 4P hoofdschakelaar
3x 2P 30 mA aardlekschakelaars
12x B16 enkelfase groep
2x 4P B16 0,03 aardlekautomaat

€499
En luxer (krachtaardlekautomaten ipv groepen met losse ALS). Wel duurder om uit te breiden met 3e, 4e krachtgroep.

Nog 6 DIN vrije ruimte.

Geen idee waarom, maar hetzelfde in Systeem 55 krijgen is ~€90 duurder.
De prijs is prima alleen ben ik bang dat mijn draden te kort worden met 220x550:

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/mkast.jpg

440x330 of daar dichtbij zou prima passen.

-De kabels uiterst rechts in zwarte flexbuis kunnen nog naar het midden opschuiven, de kabels in het midden kunnen nog een tikkie naar links.

-De kookgroep helemaal linksonder heeft een klein beetje speelruimte. Krachtgroep zou ook op die plek moeten komen

-Hoofdschakelijkaar rechtsonderin dan komt ie ongeveer boven de meter uit met 440x330, die zwarte tussendoos blijft dan.

[ Voor 18% gewijzigd door LiquidSmoke op 30-10-2019 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LiquidSmoke schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

De prijs is prima alleen ben ik bang dat mijn draden te kort worden met 220x550:

[Afbeelding]

440x330 of daar dichtbij zou prima passen...
Wauw, mooie verzameling

Bovenste stukje meterbord saneren zou ik zeggen. Kom je dan net uit?

Anders kan 2x 220x330 ook wel. Maar draden zijn juist niet te kort als de kast hoog is.

Ik tel trouwens wat anders op de foto dan in je beschrijving :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:37:
[...]

Wauw, mooie verzameling

Bovenste stukje meterbord saneren zou ik zeggen. Kom je dan net uit?

Anders kan 2x 220x330 ook wel. Maar draden zijn juist niet te kort als de kast hoog is.

Ik tel trouwens wat anders op de foto dan in je beschrijving :+
Morgen eens meten... Als de kast to hoog word dan haal ik het misschien niet met die drie buizen linksboven.

Wat tel je anders op de foto trouwens? Van die drie groepen linksonder zijn er maar 2 in gebruik als kookgroep, de meest rechts is leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LiquidSmoke schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 14:12:
Allemaal A-merken in mijn beleving.

Vind alleen die Advanced kasten van Schneider niet prettig... die zijn hetzelfde als de Attema Clickmate XL kasten. Heb altijd ruzie met die sluitingen en heel duurzaam is dat volgens mij ook niet.

Maar qua compenten doet het niets onder en je zult je kast niet dagelijks openen en sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 10:47
LiquidSmoke schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:29:
[...]

[Afbeelding]

440x330 of daar dichtbij zou prima passen.

-De kabels uiterst rechts in zwarte flexbuis kunnen nog naar het midden opschuiven, de kabels in het midden kunnen nog een tikkie naar links.

-De kookgroep helemaal linksonder heeft een klein beetje speelruimte. Krachtgroep zou ook op die plek moeten komen

-Hoofdschakelijkaar rechtsonderin dan komt ie ongeveer boven de meter uit met 440x330, die zwarte tussendoos blijft dan.
Ik heb in het verleden ook zn kast met grote oppervlak vervangen. Ik ben toen uitgekomen op een Medusa kast van Eaton, en die zijn best betaalbaar. Afmeting 440X550.

https://www.elektramat.nl...g-6x12-modules-550x440mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
LiquidSmoke schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:39:
[...]

Morgen eens meten... Als de kast to hoog word dan haal ik het misschien niet met die drie buizen linksboven.

Wat tel je anders op de foto trouwens? Van die drie groepen linksonder zijn er maar 2 in gebruik als kookgroep, de meest rechts is leeg.
Ah ja, dan klopt het. Hoe heb je dat gedaan met de 2e nul dan van die kookgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:42:
[...]

Ah ja, dan klopt het. Hoe heb je dat gedaan met de 2e nul dan van die kookgroep?
Krachtgroep met 2 fases onder spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:06:
[...]

Krachtgroep met 2 fases onder spanning?
Hij schrjift dat het een enkelfase aansluiting is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
kabeltjekabel schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:42:
[...]

Dit zat er al in toen ik hier kwam wonen, is nu ingezet als kookgroep.

Er gaat 5x2,5mm2 naar de perilex in de keuken bestaande uit 1x blauw, 3x bruin en 1x geel/groen.
Als kookgroep aangesloten, 2x bruin als L, 1x bruin en 1x blauw als N. Helaas niet omgetaped of dergelijke.

Kookplaat (Pelgrim CTK745) is geschikt voor kracht dus als de groepenkast vervangen word trekken we dit ook recht. Netjes omtapen en op 2F+N aansluiten (of eigenlijk 3F+N, 3e fase word niet gebruikt door de plaat).

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidSmoke op 30-10-2019 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
Sinds afgelopen juli heb ik zonnepanelen op het dak laten plaatsen. Daarvoor is de oude meter vervangen door een slimme meter (drie fasen). De hoofdaansluiting is op dit moment nog 1 fase, maar de monteur is zo vriendelijk geweest om alvast de andere twee fasen klaar te leggen (zie twee zwarte draden op de foto).

Nu wil ik graag elektrisch gaan koken en daarvoor moet de meterkast “omgebouwd” worden. Alle fasen moeten aangesloten worden en ik heb een extra keukengroep nodig voor de Perilex-aansluiting in de keuken.

Wat heb ik in mijn situatie nodig om dit voor elkaar te krijgen? Is het een kwestie van een nieuwe 3-fasen hoofdschakelaar en 1 extra aardlek of denk ik nu te simpel?

Is het de moeite waard om deze relatief oude meterkast (1978) aan te laten passen of kan ik beter een volledig nieuwe laten plaatsen?

Kunnen jullie advies geven waar ik op moet letten of dingen die ik mee moet nemen nu het toch aangepast wordt? Ik ben zelf niet thuis in elektra en het zou vervelend zijn als ik er achteraf achter kom dat het toch anders had gemoeten.

Huidige setup:
1 Fase (1x 35A)
6x Eindgroep (16A)
2x Aardlek

Gewenste setup:
3 Fasen (3x 25A)
6x Eindgroep (16A)
1x Keukengroep
3x Aardlek?

meterkast

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

[...]

Om nog even terug te komen op die krimptangen. Ik was vorige week genoodzaakt om een nieuwe set tangen te kopen en ben toen voor de KNIPEX 97 53 04 gegaan (de enige die op dat moment op voorraad was). Deze krimpt de hulsjes in het vierkant. Nu zag ik dat diezelfde tang er ook is om te krimpen in een zeskant. Waarom is dat en wat is 'beter'?

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 31-10-2019 12:35 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
MuKkEzZz schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:58:
Sinds afgelopen juli heb ik zonnepanelen op het dak laten plaatsen. Daarvoor is de oude meter vervangen door een slimme meter (drie fasen). De hoofdaansluiting is op dit moment nog 1 fase, maar de monteur is zo vriendelijk geweest om alvast de andere twee fasen klaar te leggen (zie twee zwarte draden op de foto).

Nu wil ik graag elektrisch gaan koken en daarvoor moet de meterkast “omgebouwd” worden. Alle fasen moeten aangesloten worden en ik heb een extra keukengroep nodig voor de Perilex-aansluiting in de keuken.

Wat heb ik in mijn situatie nodig om dit voor elkaar te krijgen? Is het een kwestie van een nieuwe 3-fasen hoofdschakelaar en 1 extra aardlek of denk ik nu te simpel?

Is het de moeite waard om deze relatief oude meterkast (1978) aan te laten passen of kan ik beter een volledig nieuwe laten plaatsen?

Kunnen jullie advies geven waar ik op moet letten of dingen die ik mee moet nemen nu het toch aangepast wordt? Ik ben zelf niet thuis in elektra en het zou vervelend zijn als ik er achteraf achter kom dat het toch anders had gemoeten.

Huidige setup:
1 Fase (1x 35A)
6x Eindgroep (16A)
2x Aardlek

Gewenste setup:
3 Fasen (3x 25A)
6x Eindgroep (16A)
1x Keukengroep
3x Aardlek?

[Afbeelding: meterkast]
Ik heb niet het idee dat die groepenkast uit 1978 is. Ik denk zelfs dat je een deel van die spullen gewoon kunt blijven gebruiken. Als je voor je fornuis een driefasen alamat (aardlek plus groepschakelaar in één) neemt, past het allemaal makkelijk in je kast. Eenfase hoofdschakelaar eruit en op de onderste rail plaats je dan een driefasen hoofdschakelaar plus die alamat. Dat past er gewoon in. Geen 'kookgroep' gebruiken als je een driefasen aansluiting hebt. Tenzij je met maximaal 25A gaat koken, dan krijgt die kookgroep gewoon zijn eigen fase. Maar de driefasen-versie heeft altijd de voorkeur.

Voor het koken is een derde aardlek niet nodig als je met een alamat gaat werken. Of het voor je andere groepen verstandig is, is afhankelijk van de verdeling over de fases van je nieuwe kookplaat/fornuis. Als die alledrie de fases evenveel belast, is het misschien beter om een extra 1-fase aardlek erbij te plaatsen en de huidige zes groepen (op basis van belasting of soort gebruik*) netjes te verdelen. Op de bovenste rail plaats je dan:

[ALS1][Gr1][Gr2] [ALS2][Gr3][Gr4] [ALS3][Gr5][Gr6]

Zijn er bij het plaatsen van de nieuwe meter met driefasen ook een nieuw hoofdzekeringen geplaatst? Als dat automaten zijn die je zelf kunt uitschakelen, is de upgrade van de kast ook wel zelf te doen, of te doen door een vriend of kennis met verstand van elektra.

* op basis van belasting: zet niet te veel zware verbruikers op één en dezelfde fase, dat kan gedoe op leveren.
* op basis van soort gebruik: zet bijvoorbeeld de vaatwasser en keukenboiler op dezelfde aardlek als je schuur en buitenverlichting. Die laatste heeft een groter risico op een aardlek. Koelkast en diepvries wil je dus juist niet op die ALS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nhz schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 12:34:
[...]

Om nog even terug te komen op die krimptangen. Ik was vorige week genoodzaakt om een nieuwe set tangen te kopen en ben toen voor de KNIPEX 97 53 04 gegaan (de enige die op dat moment op voorraad was). Deze krimpt de hulsjes in het vierkant. Nu zag ik dat diezelfde tang er ook is om te krimpen in een zeskant. Waarom is dat en wat is 'beter'?
Hangt van de vorm van je klem af. Als de klem rond is, bijvoorbeeld zo'n kroonsteentje met schroef, dan kun je met zeskantpersing een grotere dwarsdoorsnede er in krijgen.

Voor van die rechthoekige kooiklemmen heb je met een vierkantpersing juist meer contactvlak (en past er ook weer meer in).

Huidige setup:
1 Fase (1x 35A)
6x Eindgroep (16A)
2x Aardlek

Gewenste setup:
3 Fasen (3x 25A)
6x Eindgroep (16A)
1x Keukengroep
3x Aardlek?

Dat is inderdaad géén 1978 maar veel nieuwer.

Inderdaad een krachtaardlekautomaat toevoegen. Eventueel nog een derde aardlekschakelaar. Groot deel van je groepen mist nog randaarde zo te zien.

[ Voor 52% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2019 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 20:25

Huidige setup:
1 Fase (1x 35A)
6x Eindgroep (16A)
2x Aardlek

Gewenste setup:
3 Fasen (3x 25A)
6x Eindgroep (16A)
1x Keukengroep
3x Aardlek?

Dat is gloednieuwe kast, echt helemaal niks mee.
Gewiss zie alleen niet zo veel in NL maar is echt een prima merk.
Even een 4 polig hoofdschakelaar plaatsen en 3F+N alamat en gaan met die banaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuKkEzZz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-07-2022
@dreamscape Kan ik ook de vrije groep op de andere aardlek aansluiten en dan een kookgroep bijplaatsen zonder alles om te bouwen naar 3-fasen? Als het goed is mogen er vier groepen per aardlek. Heeft deze oplossing nadelen t.o.v. het volledig ombouwen?

[ALS1][Gr1][Gr2][Nieuwe kookgroep] [ALS2][Gr3][Gr4][Gr5][Gr6]

10x S-Energy 300Wp @ GoodWe 3000-NS (3000 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MuKkEzZz schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:17:
@dreamscape Kan ik ook de vrije groep op de andere aardlek aansluiten en dan een kookgroep bijplaatsen zonder alles om te bouwen naar 3-fasen? Als het goed is mogen er vier groepen per aardlek. Heeft deze oplossing nadelen t.o.v. het volledig ombouwen?

[ALS1][Gr1][Gr2][Nieuwe kookgroep] [ALS2][Gr3][Gr4][Gr5][Gr6]
Als je daadwerkelijk 1x35A hebt kun je het inderdaad zo oplossen met een kookgroep.

Echter betwijfel ik of je 1x35A hebt sinds je "gratis" upgrade naar 3 fasen. Staat er al spanning op die 2 losse draden? Er hangt neem ik aan een 3-fasen meter? Dan verwacht ik dat je nu 3x25A hebt waarvan je maar 1x25A gebruikt. Dit is wat krap om elektrisch op te koken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Laatst online: 11-03 21:36
Dag allemaal,

Wellicht heeft hier iemand advies over het volgende;

Ik heb een appartement uit 1970 en ik ben nu bezig om het appartement weer netjes te krijgen (nieuwe stuclaag, keuken, kozijnen verven etc.) Voor de keuken moeten groepen bijgeplaatst worden. De meterkast ziet er gewoon rommelig uit, nog de ouderwetse stoppen, naast de modernere schakelgroepen:

Oude meterkast

V.l.n.r. boiler, woonkamer/slaapkamer, keuken/badkamer, wasmachine, kookgroep, krachtstroom

Wat is wijsheid? De aanwezige kookgroep wordt weer gebruikt, de krachtstroomaansluiting (?) helemaal rechts niet meer. Kan deze simpelweg laten vervangen worden voor automaten/kastje met drie groepen (voor vaatwasser, oven en stopcontacten werkblad)? Dit zou een relatief goedkope klus zijn.

Of is het wijsheid om de hele groepkast te vervangen voor één met 7 normale groepen plus 1 kookgroep? Ik lees in de OP dat in dit geval het hele appartement moet voldoen aan de codes, wat betekend dat alle stopcontacten bedraad moeten worden met een aardedraad (behalve in de keuken en badkamer, die zijn wel geaard), wat mij niet bijzonder nuttig lijkt.

Ik zie ook dat de deur te klein is volgens de codes. Lijkt me niet redelijk deze te vervangen. :|

[ Voor 7% gewijzigd door iDaniel op 01-11-2019 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Ik kom even mijn gal spuwen.

De buren iets verderop in de straat zijn van 1 naar 3 fasen gegaan in verband met de nieuwe keuken. Ze hadden een hele oude groepenkast, zonder hoofdschakelaar, deze kast is dus in zijn geheel vervangen voor een kant en klare Eaton kast. Wat denk je? Een fornuisgroep. Nog erger: de wasmachine, oven, magnetron en de kookgroep allemaal op dezelfde fase. De keuken wordt dit weekend geplaatst, maar dat gaat natuurlijk nooit goed.

Waarom zien mensen niet in dat een kookgroep gewoon niet 'the way to go' is wanneer er drie fasen in de woning aanwezig zijn. Je kan roepen wat je wil, maar je hebt altijd lui die dan met de dooddoener komen: "zo werkt het toch ook prima, nooit ergens last van". Ze moeten die hele 'fornuisgroep' gewoon verbieden in een 3-fasen installatie. Dat de gewone consument dit niet ziet/snapt/belangrijk vind snap ik nog, maar iemand die zo'n nieuwe kast komt monteren zou toch beter moeten weten lijkt me. Als je er als 'niet-in-de-branche-werkende-amateur' iets van zegt vinden ze je alleen maar irritant en bijdehand.

Zo dat ben ik weer even kwijt.

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 01-11-2019 11:49 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@iDaniel ik zou hier zonder een moment twijfel een nieuwe kast neerhangen. Dit heeft na 50 jaar zijn beste tijd wel gehad. Anno 2019 zijn aardlekschakelaars misschien ook wel fijn voor je eigen veiligheid en die van andere bezoekers/gebruikers? Zéker als je nog veel WCD's hebt zonder beschermingscontact en als je daar klasse I apparaten in zou steken.

P.S. hoe is je aarding nu überhaupt geregeld? Lopen daar links onder en links boven de kast blanke draden? Als ik inzoom op de foto lijken het ineens schaduwen. :+ Of ontbrekende verf omdat er ooit een draad heeft gezeten?!

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 01-11-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iDaniel schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:32:
Dag allemaal,

Wellicht heeft hier iemand advies over het volgende;

Ik heb een appartement uit 1970 en ik ben nu bezig om het appartement weer netjes te krijgen (nieuwe stuclaag, keuken, kozijnen verven etc.) Voor de keuken moeten groepen bijgeplaatst worden. De meterkast ziet er gewoon rommelig uit, nog de ouderwetse stoppen, naast de modernere schakelgroepen:

[Afbeelding: Oude meterkast]

V.l.n.r. boiler, woonkamer/slaapkamer, keuken/badkamer, wasmachine, kookgroep, krachtstroom

Wat is wijsheid? De aanwezige kookgroep wordt weer gebruikt, de krachtstroomaansluiting (?) helemaal rechts niet meer. Kan deze simpelweg laten vervangen worden voor automaten/kastje met drie groepen (voor vaatwasser, oven en stopcontacten werkblad)? Dit zou een relatief goedkope klus zijn.

Of is het wijsheid om de hele groepkast te vervangen voor één met 7 normale groepen plus 1 kookgroep? Ik lees in de OP dat in dit geval het hele appartement moet voldoen aan de codes, wat betekend dat alle stopcontacten bedraad moeten worden met een aardedraad (behalve in de keuken en badkamer, die zijn wel geaard), wat mij niet bijzonder nuttig lijkt.

Ik zie ook dat de deur te klein is volgens de codes. Lijkt me niet redelijk deze te vervangen. :|
Als je alles aanpakt / vervangt zou ik dit ook doen. Iets met een vlag en een modderschuit.
Maar als het alleen een likje verf is, zou ik zoals je zelf al voorstelt alleen die krachtgroep vervangen door wat je nodig hebt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
Dank voor de reply's :)

@Xander, er loopt vanaf de meterkast een aarddraad die in de vloer verdwijnt in een pvc buis. Wat het linksboven is weet ik nu niet uit m'n hoofd. Ik heb de deurbel en transformator verwijderd, dus het kan ook een verf schaduw zijn. Ik zal eens kijken.

@onetime Eigenlijk is alles aan het appartement opgeknapt.

Als er gekozen wordt om de groepenkast te vervangen is het dan een optie om de rest van de bedrading te laten zitten zoals het is, ookal is dit niet voorgeschreven? Er zijn nog 6 ongeaarde WCD welke uit geaarde centraaldozen komen (open en gebruikt voor plafondverlichting). Eventueel kan ik deze ook zelf aanleggen? Dit om kosten te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@iDaniel
Stopcontacten van randaarde voorzien is optioneel maar gewoon wel wenselijjk. Zoveel moeite is het ook niet.

Je hebt een 3-fase aansluiting? Dan geen kookgroep.

Ik zou inderdaad alles vervangen. Die rechtse twee kastjes kun je nog wel op Marktplaats slijten..

Er hangt ook nog een losse kabel voorlangs zie ik..?
Nhz schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:48:
Ik kom even mijn gal spuwen.

De buren iets verderop in de straat zijn van 1 naar 3 fasen gegaan in verband met de nieuwe keuken. Ze hadden een hele oude groepenkast, zonder hoofdschakelaar, deze kast is dus in zijn geheel vervangen voor een kant en klare Eaton kast. Wat denk je? Een fornuisgroep. Nog erger: de wasmachine, oven, magnetron en de kookgroep allemaal op dezelfde fase. De keuken wordt dit weekend geplaatst, maar dat gaat natuurlijk nooit goed.

Waarom zien mensen niet in dat een kookgroep gewoon niet 'the way to go' is wanneer er drie fasen in de woning aanwezig zijn. Je kan roepen wat je wil, maar je hebt altijd lui die dan met de dooddoener komen: "zo werkt het toch ook prima, nooit ergens last van". Ze moeten die hele 'fornuisgroep' gewoon verbieden in een 3-fasen installatie. Dat de gewone consument dit niet ziet/snapt/belangrijk vind snap ik nog, maar iemand die zo'n nieuwe kast komt monteren zou toch beter moeten weten lijkt me. Als je er als 'niet-in-de-branche-werkende-amateur' iets van zegt vinden ze je alleen maar irritant en bijdehand.

Zo dat ben ik weer even kwijt.
Helemaal mee eens :)

De grote merken zouden het ook niet moeten aanbieden als prefab kast.

[ Voor 72% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2019 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDaniel
@kabeltjekabel Ik ben niet zo bekent met de krachtstroom, maar het ene kastje heeft een drievoudig gekoppelde schakelaar en die andere heeft een viervoudige gekoppelde schakelaar (dus krachtstroom, nietwaar?). Uit beide kastjes komt een ymvk (-achtige) kabel in een pvc buis. Aan de achterkant van de meterkast zit de keuken, dus in ieder geval makkelijk met het leggen van de kabels.

Die losse kabel is de oude kabel van de afzuigkap. Deze was te kort voor de nieuwe plek, en moet nog vervangen worden.

Ik heb nieuwe leidingen in de keuken al liggen, deze komen onder in de meterkast uit, met zo'n 3 meter kabel over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dwsJw4EHoNtbqExj2nlbXgNk/full.jpg

Ik neem aan dat de elektricien deze dan gelijk kan aansluiten in de meterkast? En is het volgende zo voldoende verdeeld:

Groep 1: Licht en stopcontacten slaapkamer/woonkamer
Groep 2: Licht keuken/badkamer, helft stopcontacten keuken, koelkast, afzuigkap
Groep 3: Andere helft stopcontacten keuken
Groep 4: Boiler douche
Groep 5: Oven
Groep 6: Kookplaat (2-fase perilex)
Groep 7: Vaatwasser
Groep 8: Wasmachine

Ik begrijp dat als er inderdaad een drie-fasen aansluiting is, de meterkast ook drie-fasen moet worden? Ook al zou het bovenste ook met één fase kunnen?

[ Voor 12% gewijzigd door iDaniel op 01-11-2019 17:13 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.