Dat is nog steeds geen argument waarom jij niet zou hoeven betalen voor je piekbelasting.
Onzin. Of je nu 3x25 hebt met loadbalancing of 3x35; je jaarverbruik in kWh blijft hetzelfde; enkel de pieken worden getopt.
En dat gebeurd ook. Grotendeels kan het gewoon binnen het bestaande net met load balancing, en voor de mensen die te lam zijn om daar aan te doen regelen we het voor 700 euro per jaar op een ander niveau. Liander is bezig in rap tempo 10 kV ringleidingen om te zetten naar 20 kV, de Nordnet kabel heeft zich in recordtijd terugverdiend, etc.
Verder overschat je volgens mij het vermogen van "de overheid" om vooruit te denken.

Ze willen ook graag minimaal investeren in infrastructuur, en het minimaliseren van pieken is daarbij enorm belangrijk. En nogmaals; het kan allemaal prima binnen die 3x25A, maarja, als jij persé twee subsidie-auto's thuis tegelijkertijd wilt opladen zonder aan balancing te willen doen; 700 euro is dan een habbekrats.
MeZZiN schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:50:
[...]
Ik snap niet dat je verschillende verbruikers autos en warmte pomp moet balanceren omdat we zo een vreemd tarief systeem hebben. In frankrijk bijvoorbeeld is alles zelf met de meeste simpele huis zware hoofdzekering.
Ja, en in Frankrijk hebben ze dan weer 80x zoveel bedrijven met 49 werknemers als met 50; daar zijn zij weer uniek in. Overigens staat qua betrouwbaarheid ons Nederlandse elektranet qua uptime zo'n beetje elk jaar in de top 3 wereldwijd.
Dat regel je zelf.
Als ik drie taarten willen bakken en 3 Pizza's wil opwarmen in de oven bepaal ik ook zelf in welke volgorde dat gaat.
We kunnen natuurlijk ook doen dat jij die 3x35A voor bijna niks krijgt en dat de netbeheerder op afstand gewoon jouw verbinding aan en uitzet op momenten dat dat gunstig is voor de belasting van de wijktrafo... heb je dat liever?

Ja, soms wil je ook je huis verwarmen en tegelijkertijd warm douchen. Dan moet je ook een toestel extra kopen of gewoon...
Voor zoiets bestaat gewoon een knopje voor manual override van het automatische programma. In het geval van de douche kun je dan koud douchen.

(Of je koopt een warmtepompboiler met zware subsidie; dat is nog zo'n mooi peak-shaving apparaat)
Overigens... je huis verwarmen; gebruikt ook geen kloot. Tenzij je natuurlijk geen isolatie hebt en je ganse huis van elektrische vloerverwarming hebt voorzien... dan is die 700,- per jaar gewoon verdiend...
MeZZiN schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:50:
[...]
Ik vind het ook prima zonodig iets meer te betalen om luxe van geen gedoe. Maar de tarieven kloppen niet meer met de klimaat doelstelling die de overheid heeft. Als we helemaal van het gas af gaan moeten ze iets gaan doen aan de capaciteitstarief omdat het niet van deze tijd is. Ik trek met mijn autos alleen al per jaar 15000 kwh dan heb ik koken en andere verbruikers niet mee gerekend. einde dit jaar zit ik ruim over de 20000 kwh geen probleem omdat ik anders benzine / gas verbruikt heb.
20.000 kWh kun je in 48 dagen uit een 3x25A aansluiting halen. Ofwel 3 uur per dag, 13% van wat je er uit kunt halen met 24/7/365 100% belasting. Geen enkel probleem dus met 3x25.
Mijn internetverbinding heeft jarenlang een hoger belastingspercentage gekend
[
Voor 8% gewijzigd door
kabeltjekabel op 18-10-2019 16:00
]