Lisabella schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 09:16:
[...]
Fornuis is een boretti met 5 zones + 2 ovens.
Volgens de specs en de keukenboer 14.8kw.
Naast dit fornuis komen er straks nog andere zonnepanelen. Die 5 schaampaneeltjes gaan er af of er komt wat anders naast. Er is dus kans op twee omvormers. Cv ketel op gas voor boven en zolder, vloerverwarming voor beneden.
Die elc auto is er nog niet, maar ik ben een leaserijder dus wat niet is zou nog kunnen komen. Verder geen sauna of jacuzzi, wel meerdere pcs ...
Ik twijfel echt, dit is niet mijn kennisgebied en het is niet zomaar iets.
Verwacht je compleet los te gaan met alle kook zones en die 2 ovens tegelijker tijd ?
Het punt wat iedereen maakt is dat met selectief afzekeren je met een 3x25A hoofd aansluiting op 3x16A uit komt wat dan weer 11 kW is.
Voor die 14.8 kW zou je 3x25A moeten afzekeren en dan moet je als je die vol gebruik er 20,99 A per fase voor rekenen. Je kunt dan op die andere 3 fase's nog maar 4A maximaal gebruiken.
Dus als je tijdens koken iemand een zware PC opstart (4Ax235volt= 940 watt) dan schiet je door de 25A heen. Nu zal de hoofd Zekering er niet zo maar uit gaan, maar er zijn vast nog wel meer gebruikers die always on zijn.
Als je bijvoorbeeld een Quooker of ander close in heet water ding ook in de keuken zou hebben en die moet even bijwarmen komt er in een keer 6-8A of zo op een fase bij.
Of een was machine of droger die even verwarmings element inschakeld etc.
Meestal kun je een inductie plaat ook wel terugschakelen bij aansluiten. Alleen zullen dan wellicht niet alle zones meer in boost werken etc.
Als de oven eenmaal warm is verbuikt die ook niet heel veel meer, gaat ook een beetje voor inductie koken, dat zul je ook niet op 5 pitten met boost tegelijk doen.
Ik heb wel eens een zekering voor 1 fase eruit gehad in begin.
Was en droger liepen, en WP liep toen compleet electrisch met 2000 watt per fase, vrouw was koekjes met de kinderen aan het maken (oven aan opwarmen) en toen zette ik een PC aan. (750 watt platinum power supply) Alles wat op die fase zat was toen uit..
Bleek toen ik het uitzocht dus de Was, Droog en Oven en PC op 1 fase te zitten.
Daar is toen wat in geschoven en de WP loopt nu over de bron met 1/5 van vermogen, dus nooit weer probleem gehad.
Edit: als je naar Boretti site gaat zie je aansluit vermogen van 14,8 kW maar verder alleen de inductie zones:
Zones 1: 1x ø 145mm 1400/2200W
Zones 2: 2x ø 180mm 1850/3000W
Zones 3: 1x ø 210mm 2300/3700W
Zones 4: 1x ø 260mm 2600/3700W
Dus normaal 10000 Watt, met boost zelfs 15600 Watt
Daar moeten dan ook nog de ovens bij.
Dus boost en oven samen gaat al niet. Ik hoop dat je genoeg documentatie kunt krijgen, maar daarin blinkt Boretti niet uit. Blij dat ik er vanaf ben. (minder geld voor betere spullen, of althans betere documentatie)
[
Voor 22% gewijzigd door
jacovn op 16-10-2019 10:23
]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase