Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.341.559 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jobr schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:25:
Ik heb even een vraagje over het aansluiten van een kookplaat:

Ik ga deze aansluiten op 2 fases van een krachtgroep in een 3 fase kast. Volgens de handleiding kan dit ook.

Op de kookplaat zitten er 2 Nul aansluitingen die verbonden is dmv een brug. Die brug moet alleen weg als je de plaat aansluit op een kookgroep (wat ik niet doe). In de aansluittekening zetten ze daar toch 2 aders op die in de Perilex weer samenkomen op de N aansluiting.

Maar voor een 3 fase aansluiting is dit toch niet nodig?
Er kan toch nooit meer dan 16A door de Nul gaan lopen.Dus waarom dubbel uitvoeren waarbij deze in de stekker weer samenkomt?
Als je hem op 400V aansluit hoeft dat niet nee, de perilex aansluiten als een krachtgroep waar je 1 fase niet gebruikt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
Xanderk89 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:29:
Even een adviesvraagje

Bij mijn ouders dient het een en ander aangepast te worden. Zo ver ik kon zien stamt de meterkast van begin jaren 90. De groepen rechtsboven zit achter een ALS en linksboven niet.
Het zint mij niet dat ze niet achter een ALS zitten.
Verder is er recent een EV aangeschaft welke ook nog een vast oplaadpunt wenst.
Tevens zal er in de toekomst ook de keuken aangepakt worden waarvoor er extra groepen nodig zijn.

Ik vermoed dat het vervangen van de kast voor een moderne kast het beste is. Vanuit hier kan dan alle toekomstige wensen vervult worden.

Wat is jullie mening hierover?

[Afbeelding: Meterkast]
Err, ik ben zelf geen elektricien, maar zelfs ik zie dat dit een schoolvoorbeeld is van hoe het niet moet :X
- Oude en nieuwe draadbekleuring loopt door elkaar heen
- Die grijze YMVK kabel lijkt niet goed gemonteerd aan de wand;
- Voor aarding is het draad voor normaal en het draad voor de fase gebruikt. Die zwarte kabel zou ik niet weten, ik hoop niet dat het schakeldraad is :p

Eigenlijk zou ik zelf de hele kast laten vervangen door een elektricien, plus een groot deel van de oude bekabeling qua kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Even een adviesvraagje

Bij mijn ouders dient het een en ander aangepast te worden. Zo ver ik kon zien stamt de meterkast van begin jaren 90. De groepen rechtsboven zit achter een ALS en linksboven niet.
Tevens zal er in de toekomst ook de keuken aangepakt worden waarvoor er extra groepen nodig zijn.

Ik vermoed dat het vervangen van de kast voor een moderne kast het beste is. Vanuit hier kan dan alle toekomstige wensen vervult worden.

Ik zou maar gaan voor een complete make over, B25 automaten, draadkleuren van de regenboog, lasdoppen. Nee hier is niet veel eer aan te behalen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
jobr schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:25:
Ik heb even een vraagje over het aansluiten van een kookplaat:

Ik ga deze aansluiten op 2 fases van een krachtgroep in een 3 fase kast. Volgens de handleiding kan dit ook.

Op de kookplaat zitten er 2 Nul aansluitingen die verbonden is dmv een brug. Die brug moet alleen weg als je de plaat aansluit op een kookgroep (wat ik niet doe). In de aansluittekening zetten ze daar toch 2 aders op die in de Perilex weer samenkomen op de N aansluiting.

Maar voor een 3 fase aansluiting is dit toch niet nodig?
Er kan toch nooit meer dan 16A door de Nul gaan lopen.Dus waarom dubbel uitvoeren waarbij deze in de stekker weer samenkomt?
Waar komt het weer samen dan? In de stekker? Nee, is niet nodig. Je kunt ook af met een 4-aderig snoer.
Even een adviesvraagje

Niet nog wat ouder?

Paar observaties;

(*)De kabels die links binnenkomen lijken aan de kast te hangen zonder enige trekontlasten of fatsoenlijke zadeling.
(*)Je hebt alleen op die groene groepen aardlekbeveiliging
(*)Aardlekschakelaar is van verouderd AC-type
(*)Waarom heb je een B25 groep er in zitten? Heb je daar sluiting in, gaat je hoofdzekering mee.
(*)Waarom wandelen er zwarte aders door de kast, bovenin?
(*)Gigantische takkebende bovenin
(*)Is hier nu isolatietape gebruikt om de aders van de fornuisgroep te beschermen tegen de DIN-rail? Kon dat niet gewoon netjes er achterlangs..?

Ja, gewoon vervangen. Nieuwe groepen zijn ook 1 DIN ipv 1,5; dat scheelt al een hoop ruimte. Maar met wat je wilt kom je waarschijnlijk sowieso niet weg met 1 kast.

En geen kleren opslaan in de meterkast!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37

BCC

Een vriend van me heeft een Tesla Wall Connector aangesloten op een krachtgroep, maar nou wil hij ook graag een 3 fase verbruiksmeter erbij (zoiets https://www.vekto.nl/kwh-meter-3-fase-10-100a) en een werkschakelaar. Ik neem aan dat deze NA de krachtgroep moet, zodat je eenvoudig de stroom eraf kan gooien? En zijn er ook 3 fase werkschakelaars in DIN? Dan zou ik de teller en de schakelaar in een losse kast kunnen zetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
@kabeltjekabel @habbekrats @tagican
Bedankt voor het advies! Zelf krijg ik ook al de kriebels en nu met jullie argumenten helemaal!

Tijd voor een nieuwe kast. Alle kabels welke te vervangen zijn moeten vervangen worden en ja die jassen..

Word vervolgd

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
BCC schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:27:
Een vriend van me heeft een Tesla Wall Connector aangesloten op een krachtgroep, maar nou wil hij ook graag een 3 fase verbruiksmeter erbij (zoiets https://www.vekto.nl/kwh-meter-3-fase-10-100a) en een werkschakelaar. Ik neem aan dat deze NA de krachtgroep moet, zodat je eenvoudig de stroom eraf kan gooien? En zijn er ook 3 fase werkschakelaars in DIN? Dan zou ik de teller en de schakelaar in een losse kast kunnen zetten.
Deze heb ik ook tussen het laadpunt van de elektrische auto. Bij mij zit hij inderdaad tussen de aardlekautomaat en de laadpaal in. Let op dat als je wilt meten om een (zakelijke) vergoeding te krijgen voor het verbruik van de laadpaal, dat wel een 'MID-goedkeurde' meter moet zijn. Deze zijn vaak iets duurder.

• BCC

BCC

Thanks. Ik ga er zelf hier ook eentje aanleggen, maar ik ga denk ik gewoon een krachtstroom paaltje zetten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Deze schakelaar zou je kunnen gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl/Files/3/7000/7502/ProductPhotos/Large/3728114.gif

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
kabeltjekabel schreef op woensdag 25 september 2019 @ 02:04:
[...]

Waar komt het weer samen dan? In de stekker? Nee, is niet nodig. Je kunt ook af met een 4-aderig snoer.
Ja het komt weer samen in de stekker op hetzelfde "pootje". Als je het op 2 aparte N's aansluit (kookgroep) dan snap ik het wel dat dit nodig is.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:04
Het verschil tussen een werkschakelaar en hoofdschakelaar is beperkt. Over algemeen is de consensus dat je een werkschakelaar toepast voor veilig-stellen van machine/bewegend deel en hoofdschakelaar voor veilig-stellen van een elektrisch circuit.

Werkschakelaar = Veiligstellen voor niet-elektrotechnische werkzaamheden
Hoofdschakelaar/lastscheider = Veiligstellen voor ook elektrotechnische werkzaamheden
Daarnaast zijn niet alle werkschakelaar geschikt om onder belasting te schakelen of toegelaten voor het elektrisch veiligstellen.
Ofwel elke lastscheider kan worden gebruikt als werkschakelaar maar niet andersom.
Mijn advies neem een din-rail hoofdschakelaar.

Nu vervaagd dit wel steeds meer omdat er steeds werkschakelaars worden verkocht die ook geschikt en toegelaten zijn als lastscheider dat komt een beetje voort uit de wens van industrie om het veiligstellen van machines te vereenvoudigen zodat er minder vaak zekering moeten worden verwijderd voor het betreden van machines.
Zeker voor kleine stromen waar wij het bij woonhuizen over hebben zullen de meeste werkschakelaars van de gerenommeerde merken toegelaten zijn als lastscheider.

• BCC

BCC

@leonbong Thanks! Het gaat er vooral om dat hij als hij op vakantie is, de paal op de oprit stroomloos kan maken. Een werkschakelaar leek me dan netter dan steeds de krachtgroep in de meterkast omflippen.

• leonbong
Een dubbelpolig (1P+N of 2P) automaat is per definitie geschikt als lastscheider. Ik zou die lekker omzetten en verder niks doen.

http://www.nieuws1010.nl/...en-en-scheiden-deel-2.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 26-09-2019 12:25 ]

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
leonbong schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:38:
[...]

Het verschil tussen een werkschakelaar en hoofdschakelaar is beperkt. Over algemeen is de consensus dat je een werkschakelaar toepast voor veilig-stellen van machine/bewegend deel en hoofdschakelaar voor veilig-stellen van een elektrisch circuit.

Werkschakelaar = Veiligstellen voor niet-elektrotechnische werkzaamheden
Hoofdschakelaar/lastscheider = Veiligstellen voor ook elektrotechnische werkzaamheden
Daarnaast zijn niet alle werkschakelaar geschikt om onder belasting te schakelen of toegelaten voor het elektrisch veiligstellen.
Ofwel elke lastscheider kan worden gebruikt als werkschakelaar maar niet andersom.
Mijn advies neem een din-rail hoofdschakelaar.

Nu vervaagd dit wel steeds meer omdat er steeds werkschakelaars worden verkocht die ook geschikt en toegelaten zijn als lastscheider dat komt een beetje voort uit de wens van industrie om het veiligstellen van machines te vereenvoudigen zodat er minder vaak zekering moeten worden verwijderd voor het betreden van machines.
Zeker voor kleine stromen waar wij het bij woonhuizen over hebben zullen de meeste werkschakelaars van de gerenommeerde merken toegelaten zijn als lastscheider.
Essentieel verschil is dat je een werkschakelaar moet kunnen vergrendelen in de uit stand (bv met een hangslot). Dit om te voorkomen dat een ander per ongeluk de schakelaar weer in zet, terwijl jij lekker aan het klussen bent.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Even over de discussie over werkschakelaar/hoofdschakelaar, het verschil (voor niet ingewijden) is dat het niet of wel onder volle belasting de schakelaar mogen bedienen. Met een lastscheider als hoofdschakelelaar mag dit dus wel. Maar beide zijn geschikt om alles wat er achter zit spanningsloos te maken, mits in geval van slechts werkschakelaar eerst alle groepen worden uitgeschakeld.

Dat brengt mij tot de volgende vraag. Op de slimme meter zit een knop waarmee je de spanning kan onderbreken. Echter wel met de opmerking erbij dat deze functie niet gebruikt mag worden als werkschakelaar. Tot nu toe is me dat volkomen duidelijk.

Maar, ik kreeg eerder hier nog niet een bevredigend antwoord op, daarom stel ik de vraag nogmaals. Ik kan dus die knop mits hij werkt gerust bedienen als ik eerst alle groepen uitschakel. Alleen krijg ik hem zelf weer ingeschakeld? Want om urenlang of nog langer wachten op een monteur van het netbedrijf is niet zo aantrekkelijk.

Heeft nu we een paar jaar verder zijn iemand hier ervaring mee? Ik weet wel dat het een door een spoel bediende schakelaar is, want oorspronkelijk kon hier ook een wanbetaler op afstand mee worden afgeschakeld worden (die functie is in Nederland overal uitgeschakeld. Dus zou je denken dat je met die spoel hem ook weer in kan schakelen. Omdat ik het niet zeker weet heb ik die knop nooit durven bedienen.

• leonbong
Huis tuin en keuken automaten kan je vergrendelen als je de hulpmiddelen hebt.
Onderstaand werd bij mij vorige werkgever veelvuldig gebruikt en ik ben nog geen automaten tegengekomen die benodigde gaatjes niet hebben.

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/619711_AB_00_FB/image.jpg?x=600&y=600

Het verschil is toch echt of deze aangemerkt als lastscheider wat bij werkschakelaars lang niet altijd het geval is en of deze mag schakelen onder belasting.

Edit:
Zeker in de industrie zijn er nog bergen werkschakelaars die niet geschikt zijn als scheider waarbij de afstand tussen de contacten groot genoeg is om werkzaamheden aan elektrische installatie toe te staan.
Ik ben ooit projectlid geweest van een groot lock-out tag out project waarbij bergen kleine werkschakelaars hebben vervangen omdat deze niet als lastscheider voldeden. Zeker bij grote vermogens komt het vaak voor dat de werkschakelaar niet geschikt is als lastscheider.

[ Voor 216% gewijzigd door leonbong op 26-09-2019 14:02 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:11
Dat is echt het kleinste hangslotje dat ik ooit gezien heb.

• leonbong
@Techneut
Naar mijn weten zijn er uiteindelijk geen slimmemeters geplaatst waar daadwerkelijk de schakelaar in aanwezig is in NL.

[ Voor 186% gewijzigd door leonbong op 26-09-2019 13:44 ]

• Jim423
  • Laatst online: 30-09 22:09
Techneut schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:16:Heeft nu we een paar jaar verder zijn iemand hier ervaring mee? Ik weet wel dat het een door een spoel bediende schakelaar is, want oorspronkelijk kon hier ook een wanbetaler op afstand mee worden afgeschakeld worden (die functie is in Nederland overal uitgeschakeld. Dus zou je denken dat je met die spoel hem ook weer in kan schakelen. Omdat ik het niet zeker weet heb ik die knop nooit durven bedienen.
Als het goed is doet die knop niets. Is softwarematig uitgeschakeld.
Zal ook voor onterechte storingen zijn. Waarom zou je die knop willen bedienen, heb je geen hoofdschakelaar?
Er zwerven hier en daar wel wat verschillende softwareversies rond dus garanties ga je niet krijgen ben ik bang.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:42:
[...]

Als het goed is doet die knop niets. Is softwarematig uitgeschakeld.
Zal ook voor onterechte storingen zijn. Waarom zou je die knop willen bedienen, heb je geen hoofdschakelaar?
Nee, lang niet iedereen heeft een hoofdschakelaar, ik ook niet. En dan mag de wens duidelijk zijn dat men die voorziening daarvoor wil gebruiken. Had ook met het nodige genoemde mits best gekund. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat die functie is uitgeschakeld, want wat ik merk aan de meeste buienstaanders is dat ze zulke "mitsen" niet begrijpen.
leonbong schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:36:
@Techneut
Naar mijn weten zijn er uiteindelijk geen slimmemeters geplaatst waar daadwerkelijk de schakelaar in aanwezig is in NL.
In dat geval is zo'n mededeling naast die knop wel wat verwarrend vind ik. "De functie voor deze knop is verwijderd" was dan duidelijker geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door Techneut op 26-09-2019 14:30 ]

• leonbong
https://www.onsenergie.ne...a-serie-ME-382-MT-382.pdf

In bovenstaand document wordt het in en uitschakelen besproken.

Volgens netbeheer nederland zijn er voor 2015 wel meters met schakelaar geplaatst maar na deze datum zijn er NL geen meters meer geplaatst waarin de schakelaar ook echt aanwezig is. Daarnaast is besloten deze oude modellen al eerder te vervangen. Vanwege de DSMR standaard plus omdat we de schakelaar in NL niet wenselijk vinden.

[ Voor 79% gewijzigd door leonbong op 26-09-2019 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Techneut schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:16:
Even over de discussie over werkschakelaar/hoofdschakelaar, het verschil (voor niet ingewijden) is dat het niet of wel onder volle belasting de schakelaar mogen bedienen. Met een lastscheider als hoofdschakelelaar mag dit dus wel. Maar beide zijn geschikt om alles wat er achter zit spanningsloos te maken, mits in geval van slechts werkschakelaar eerst alle groepen worden uitgeschakeld.

Dat brengt mij tot de volgende vraag. Op de slimme meter zit een knop waarmee je de spanning kan onderbreken. Echter wel met de opmerking erbij dat deze functie niet gebruikt mag worden als werkschakelaar. Tot nu toe is me dat volkomen duidelijk.

Maar, ik kreeg eerder hier nog niet een bevredigend antwoord op, daarom stel ik de vraag nogmaals. Ik kan dus die knop mits hij werkt gerust bedienen als ik eerst alle groepen uitschakel. Alleen krijg ik hem zelf weer ingeschakeld? Want om urenlang of nog langer wachten op een monteur van het netbedrijf is niet zo aantrekkelijk.

Heeft nu we een paar jaar verder zijn iemand hier ervaring mee? Ik weet wel dat het een door een spoel bediende schakelaar is, want oorspronkelijk kon hier ook een wanbetaler op afstand mee worden afgeschakeld worden (die functie is in Nederland overal uitgeschakeld. Dus zou je denken dat je met die spoel hem ook weer in kan schakelen. Omdat ik het niet zeker weet heb ik die knop nooit durven bedienen.
Ik had ook zon slimme meter met knop waarmee je de stroom kon afschakelen, was dsmr 2.2. Werkte goed maar deze functie is inmiddels jaren geleden d.m.v. een software update door Enexis eruit gehaald. Ik heb het enkele maanden geleden nog eens getest i.v.m. overgang naar 3 fase, het werkte niet meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Techneut
  • Niet online
Realiseer je je wel dat overgang naar een drie fasen-aansluiting een 3-fasen meter, dus een andere, betekende? De vorige was geschikt voor 1 fase. De nieuwe zal sowieso niet meer deze voorziening hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Techneut schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:54:
Realiseer je je wel dat overgang naar een drie fasen-aansluiting een 3-fasen meter, dus een andere, betekende? De vorige was geschikt voor 1 fase. De nieuwe zal sowieso niet meer deze voorziening hebben.
Ik geef alleen maar antwoord op je vraag of die knop werkte of niet, bij mij werkte hij toen gewoon, aan en uit echter na de software update dus niet meer en dat had ik nog even getest voordat ik een nieuwe 3-fase meter kreeg i.p.v. de oude een-fase slimme meter.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:34
@kabeltjekabel , @Xander en @onetime Ik heb vandaag de oplevering van de woning gehad.
Omvormer was aangepast naar een 3-fase variant van ruim 6000watt. Draad was aangepast en hij zit nu op een krachtgroep.
De nummering in de kast is niet aangepast zoals verwacht dus en de 3e kast hebben jullie al gezien dacht ik. Daar is dus de beltrafo naartoe verplaatst en de krachtgroep van de PV installatie zit daar.
Geluk bij een ongeluk hebben ze me toch op een 3x25A aansluiting opgeleverd. Ik ga het dus voorlopig gewoon proberen en steek nog even die €700,- in mijn zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Voor 700€ kan je beter eenmalig een loadbalancer kopen voor je laadpaal. Dan jaarlijks 700€ extra te betalen, je zal zien dan heb je voorlopig geen 3x35A/3x40A nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
leonbong schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:25:
Voor 700€ kan je beter eenmalig een loadbalancer kopen voor je laadpaal. Dan jaarlijks 700€ extra te betalen, je zal zien dan heb je voorlopig geen 3x35A/3x40A nodig zal hebben.
Wat doet zo'n loadbalancer? Bedoel je dan dat je in de hoofdkast meet hoeveel stroom er uit het net wordt getrokken en de autolader zich daar automatisch op aanpast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:04:
[...]

Wat doet zo'n loadbalancer? Bedoel je dan dat je in de hoofdkast meet hoeveel stroom er uit het net wordt getrokken en de autolader zich daar automatisch op aanpast?
Ja. Ofwel slimme meter uitlezen ofwel drie CT's in de kast. De autolader regelt dan terug zodat je beveiliging van de netbeheerder niet aan spreekt.

Ook te gebruiken om vooral te laden tijdens PV-invoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:58
FrankHe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:04:
[...]

Exact. En daarmee levert een 3x25A aansluiting méér dan genoeg vermogen voor een all-electric huishouden met één of twee elektrische auto's.

3x25A ofwel 75A kan per dag maximaal 414kWh leveren. Op een koude winterdag waarop de warmtepomp met gemiddeld 2,5kW pruttelt (= 60kWh) én ook nog een aantal defrosts heeft van samen 10kWh én je stevig met het huishouden bezig bent a 20 kWh voor wasjes, droger, kookplaat, oven, verlichting etc heb je in 24 uur nog 324kWh over om je auto's op te laden.

Genoeg voor het dagelijks volledig opladen van maar liefst 4 Tesla's M3 Long Range. Bij een verbruik van 20kWh/100km voor de elektrische auto is een 3x25A aansluiting dus goed voor 1600km rijplezier per dag, naast al het overige verbruik van een actief all-electric huishouden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
Ivow85 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:48:
[...]

Exact. En daarmee levert een 3x25A aansluiting méér dan genoeg vermogen voor een all-electric huishouden met één of twee elektrische auto's.

3x25A ofwel 75A kan per dag maximaal 414kWh leveren. Op een koude winterdag waarop de warmtepomp met gemiddeld 2,5kW pruttelt (= 60kWh) én ook nog een aantal defrosts heeft van samen 10kWh én je stevig met het huishouden bezig bent a 20 kWh voor wasjes, droger, kookplaat, oven, verlichting etc heb je in 24 uur nog 324kWh over om je auto's op te laden.

Genoeg voor het dagelijks volledig opladen van maar liefst 4 Tesla's M3 Long Range. Bij een verbruik van 20kWh/100km voor de elektrische auto is een 3x25A aansluiting dus goed voor 1600km rijplezier per dag, naast al het overige verbruik van een actief all-electric huishouden.
Een mooie berekening, het sluit als een bus!

Het enige ding is dat slechts een deel van het elektrische voertuigpark driefase geladen kan worden. Er zijn de nodige EV's die op één of twee fasen willen laden en dat maakt het toch weer een beetje gecompliceerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:58
FrankHe schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:58:
[...]

Een mooie berekening, het sluit als een bus!

Het enige ding is dat slechts een deel van het elektrische voertuigpark driefase geladen kan worden. Er zijn de nodige EV's die op één of twee fasen willen laden en dat maakt het toch weer een beetje gecompliceerder.
Gezien de overkill aan laadcapaciteit op een normale huisaansluiting en de gemiddelde woon-werk afstand van nog geen 30 kilometer (enkele reis) zie ik eigenlijk geen extra complicaties wanneer slechts één fase gebruikt wordt voor het laden van de auto. Behalve dan dat je er het beste voor kunt kiezen om de compressor van je warmtepomp niet op dezelfde fase als de lader van je auto te zetten.

Voor 'gewoon' 's nachts thuisladen van de auto op de eigen oprit is bij het overgrote deel van de gebruikers 1x16A al meer dan voldoende. In 10 uur tijd kun je dan 36kWh laden, goed voor bijna 180 kilometer. Elke dag (nacht) opnieuw. Er zijn in Nederland maar relatief weinig mensen die bijna elke dag meer kilometers nodig hebben. Al die paniek om 7,4kW, 11kW of zelfs 22kW laden omdat je een volledige lege auto-accu anders niet in een paar uurtjes vol krijgt is nergens voor nodig. Maar wel goed voor de werkgelegenheid bij ons op de zaak O-).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 19:10
In ons nieuwe huis (bouwjaar 1931) zijn we inmiddels al twee maanden aan het klussen. 1st verdieping alle plafonds en elektra eruit gehaald en nieuw aangelegd. Aangezien de muren nog niet opnieuw gestucd zijn, slapen we voorlopig op de zolder. Nu heb ik een elektra leiding getrokken van de meterkast naar de zolder en daar in een lasdoos aangesloten op de bestaande bedrading. Op de zolder heb ik dus niets vernieuwd. De plafondlamp in het vertrek waar we slapen is aan/uit te maken met een trekkoord en een schakelaar. Ik had verwacht dat dit een normale wisselschakeling zou zijn. Echter zit op de wandschakelaar alleen een fase en een schakeldraad. Toch werkt het als een wisselschakeling. Hou zouden zit gedaan kunnen hebben. Heb de schakelaar met trekkoord nog niet los gehad. Inmiddels staat daar het bed onder. Dus kom er niet heel makkelijk bij.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dit is heel vreemd wat je hier beschrijft, want zoals het er staat kan dit helemaal niet.
Toch denk ik absoluut dat het echt zo is, dus vermoed ik dat de vorige bewoner iets heeft geknutseld met een relais met een wisselcontact in plaats van de gebruikelijke wisselschakelaar. Er kunnen op die manier zelfs twee relais zijn gebruikt als de trekschakelaar op dezelfde manier is aangesloten. Eigenlijk heel eenvoudig en tegelijkertijd toch wel vindingrijk. Als dat allemaal beslist niet het geval is,dan moet je gewoon een draad over het hoofd hebben gezien. Maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Misschien zit dat relais in de buurt van de lamp, dat lijkt me het meest aannemelijk.

• jobr
Op zolder heb ik een stopcontact zonder randaarde. De randaarde zou ik willen toevoegen.
De leiding loopt naar de muur en verdwijnt daar. Het is een huis van 1991.

Aan de andere kant van de zolder (muur) is wel een stopcontact met randaarde.
Hoe kan ik er nu achter komen waar deze leiding naar toe loopt om vanaf daar een randaarde toe te voegen (als deze daar aanwezig is)?

• Oilman
  • Laatst online: 18:42
@jobr Dat mag niet op die manier aangesloten worden. Leidingen verdwijnen niet alleen in de muur, ze komen er ook weer ergens uit.

@MartijnV03 Ik hoop dat ik het verkeerd lees, maar zoals ik het interpreteer heb je een groep dubbel aangesloten vanaf de meterkast. De zolder was immers al aangesloten en die heb je nu via een lasdoos ook op de nieuwe bedrading aangesloten. Maar buiten dit, hoe weet je zeker dat de schakelaar is aangesloten met een schakel en fasedraad? Op basis van de kleuren draad? Helaas zijn sommige installateurs/knutselaars kleurenblind, dus ik zou er niet blind op vertrouwen dat de juiste kleuren zijn gebruikt. Maar één oplossing en dat is nagaan waar het vandaan komt en hoe het precies aangesloten is.

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09 19:10
@Oilman Heb ik verkeerd beschreven, ik heb nieuwe kabels getrokken vanuit de meterkast naar de 1st verdieping en vanuit daar door naar de zolder. Maar inderdaad ik ben uitgegaan van de kleuren draad die nu zijn aangesloten. Aangezien de oude kabels tot aan de lasdoos op zolder nog oude kleuren waren (rood/groen) en in de lasdoos overgingen naar huidige kleurcode, ben ik ervanuit gegaan dat dit juist gebruikt is. Dat weet ik inderdaad niet zeker. Eigenlijk bevalt dat me al niet, zodra de 1st verdieping klaar is gaat de elektra op de zolder eruit en sluit ik het opnieuw aan.

Maar ondanks dat ik niet zeker weet of de bruine draad de daadwerkelijke fase is, zou een normale wisselschakeling niet werken met maar 2 aangesloten draden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 30-09 22:09
Is het niet zo dat wanneer je de lamp uitzet met de wandschakelaar het trekkoord niks meer doet?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Oilman schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:17:
@jobr Dat mag niet op die manier aangesloten worden. Leidingen verdwijnen niet alleen in de muur, ze komen er ook weer ergens uit.
Wat bedoel precies je met "Dat mag niet op die manier aangesloten worden" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 18:42
Je mag niet de draden van 2 groepen combineren, eis is namelijk dat de installatie overzichtelijk is en dat is niet het geval als je gaat combineren.

Jij weet misschien dat de aarde door verbonden is, maar een volgende bewoner trekt de andere groep los en denkt dat het wcd geaard is, terwijl deze los hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56
jobr schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 19:15:
Op zolder heb ik een stopcontact zonder randaarde. De randaarde zou ik willen toevoegen.

Hoe kan ik er nu achter komen waar deze leiding naar toe loopt om vanaf daar een randaarde toe te voegen (als deze daar aanwezig is)?
In 1991 zullen ze toch al wel met centraaldozen hebben gewerkt? Grote kans dat ie daar dus heen loopt. Die is vaak te vinden achter de plafondlamp.
Oilman schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:31:
Je mag niet de draden van 2 groepen combineren, eis is namelijk dat de installatie overzichtelijk is en dat is niet het geval als je gaat combineren.

Jij weet misschien dat de aarde door verbonden is, maar een volgende bewoner trekt de andere groep los en denkt dat het wcd geaard is, terwijl deze los hangt.
Als het inderdaad 2 verschillende groepen zijn, dan heb je inderdaad gelijk. Maar het is nog helemaal niet zeker dat het verschillende groepen zijn, misschien is het wel dezelfde groep en dan mag het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Kijk op welke groep die zit en wat daar nog meer op zit. Zit waarschijnlijk samen met onderliggende slaapkamer. Dus kijk in de centraaldoos van de onderliggende slaapkamer. Daar zal een buis vertrekken die daar op zolder naar dat stopcontact loopt. In sommige gevallen ligt er al wel aarde tm de eerste centraaldoos van elke groep. Soms ook niet, dan moet je dat stukje ook doen.
1 zaterdag= alles voorzien van randaarde ;)

Of als je een universeel antwoord wilt; koop een tracer en volg de leiding. Of trek alles los en breng alles in kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Hoe zit dat precies wat je vertelt:
Aan de andere kant van de zolder (muur) is wel een stopcontact met randaarde?
Zitten die beide stopcontacten pal tegenover elkaar aan weerszijden van dezelfde muur?
Zo ja, dan is het heel goed mogelijk dat het ene door gelust is met het andere. De moeite waard om dat te bekijken, want dan is de oplossing natuurlijk super eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 14:27
Ik heb een korte vraag over het gebruik van kleuren in een schakeling. Ik heb begrepen dat je in plaats van zwart als schakeldraad ook bruin mag gebruiken. Maar de volgende situatie kom ik niet helemaal uit. Ik ben van plan met YMVK kabels te werken in een schakeling met een lichtpunt en een schakelaar. Dit komt er als volgt uit te zien.

1. Aanvoer vanuit meterkast. YMVK 3-aderig (geel/groen, blauw, bruin ) - > Lasdoos
2. Lasdoos -> YMVK 3-aderig (geel/groen,blauw, bruin) naar het lichtunt. Hier gebruik ik dan de blauw (nul) en bruin als schakeldraad.

Maar nu de laatste.

3. Lasdoos - > Lichtschakelaar. YMVK.??

Ik wil dus een aanvoer fase (bruin) en een schakeldraad (kleur ???) terug brengen naar de lasdoos. Deze verbind ik dan weer op de bruine uit punt 2.

Ik kom er niet uit welke kabel met welke kleuren ik voor punt 3 moet nemen. Ik kan natuurlijk met krimpkous of tape gaan spelen om aan te geven dat groen/geel, blauw eigenlijk een schakeldraad is. Maar eigenlijk doe ik dit liever niet.

PS. De reden dat ik geen VD-draad gebruik is dat ik de kabels via de kruipruimte moet laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Grodor op 29-09-2019 16:49 . Reden: Uitleg waarom geen VD. ]

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Grodor
Waarom trek je dan niet door grijze buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
maartend schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:00:
@Grodor
Waarom trek je dan niet door grijze buis?
Mag je onder de vloer door grijze buis VD draad trekken dan ? Ik dacht dat je i.v.m. vochtige ruimte YMVK moest gebruiken. Maar dit is meer een aanname van mij dan dat ik ergens een bron kan vinden.

No coffee, no nothing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Techneut schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:28:
[...]
Hoe zit dat precies wat je vertelt:
Aan de andere kant van de zolder (muur) is wel een stopcontact met randaarde?
Zitten die beide stopcontacten pal tegenover elkaar?
Zo ja, dan is het heel goed mogelijk dat het ene door gelust is met het andere. De moeite waard om dat te bekijken, want dan is de oplossing natuurlijk super eenvoudig.
Zoals ik het lees; aan de ene kant wcd voor CV; zoals altijd voorzien van RA, en aan de andere kant van de zolder (wederom in woningscheidende muur) een normaal wcd zonder RA. Centraaldoos op zolder... meestal niet, dus die zit op de centraaldoos er onder. Die van de CV komt ook gewoon van een lager gelegen CD of rechtstreeks vanaf de mk.

Zo is het bij heel veel woningen in NL.
Grodor schreef op zondag 29 september 2019 @ 16:46:
Ik heb een korte vraag over het gebruik van kleuren in een schakeling. Ik heb begrepen dat je in plaats van zwart als schakeldraad ook bruin mag gebruiken. Maar de volgende situatie kom ik niet helemaal uit. Ik ben van plan met YMVK kabels te werken in een schakeling met een lichtpunt en een schakelaar. Dit komt er als volgt uit te zien.

1. Aanvoer vanuit meterkast. YMVK 3-aderig (geel/groen, blauw, bruin ) - > Lasdoos
2. Lasdoos -> YMVK 3-aderig (geel/groen,blauw, bruin) naar het lichtunt. Hier gebruik ik dan de blauw (nul) en bruin als schakeldraad.

Maar nu de laatste.

3. Lasdoos - > Lichtschakelaar. YMVK.??

Ik wil dus een aanvoer fase (bruin) en een schakeldraad (kleur ???) terug brengen naar de lasdoos. Deze verbind ik dan weer op de bruine uit punt 2.

Ik kom er niet uit welke kabel met welke kleuren ik voor punt 3 moet nemen. Ik kan natuurlijk met krimpkous of tape gaan spelen om aan te geven dat groen/geel, blauw eigenlijk een schakeldraad is. Maar eigenlijk doe ik dit liever niet.

PS. De reden dat ik geen VD-draad gebruik is dat ik de kabels via de kruipruimte moet laten lopen.
Makkelijker is gewoon meterkast > schakelaar > lamp.

Er is ook wel YMVK met zwart, bruin, grijs. Maarja, exoten jagen en die per meter kopen schiet ook niet op.

Voor twee schakelaars wordt nog wel eens 4-aderige kabel met bruin, zwart, grijs, geelgroen gebruik. Die laatste afdoppen dan.

[ Voor 47% gewijzigd door kabeltjekabel op 29-09-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:23:
[...]
Zoals ik het lees; aan de ene kant wcd voor CV; zoals altijd voorzien van RA, en aan de andere kant van de zolder ........
[...]
Zo kan het zeker ook gelezen worden, helemaal aan de andere kant van de zolder. Tja, in dat geval is het inderdaad nog even zoeken naar de juiste centraaldoos. Ik achtte het echter ook mogelijk dat de andere kant van dezelfde muur werd bedoeld, En in dat geval is die simpele doorlussing van twee stopcontacten niet denkbeeldig. Eén kort draadje erbij en klaar. Het woord is aan jobr.

Edit:
Zo simpel blijkt het uit nu het antwoord van jobr dus niet te zijn, het is wel de andere kant van de zolder. Geen eenvoudig doorlussen dus. Ik acht het overigens ook mogelijk dat je met die aarde uiteindelijk toch uitkomt bij een lasdoos op zolder.

[ Voor 32% gewijzigd door Techneut op 29-09-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Techneut schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:41:
[...]
Zo kan het zeker ook gelezen worden, helemaal aan de andere kant van de zolder. Tja, in dat geval is het inderdaad nog even zoeken naar de juiste centraaldoos. Ik achtte het echter ook mogelijk dat de andere kant van dezelfde muur werd bedoeld, En in dat geval is die simpele doorlussing van twee stopcontacten niet denkbeeldig. Eén kort draadje erbij en klaar. Het woord is aan jobr.
Het is inderdaad aan de andere kant van de zolder.
Ik ga eens een verdieping lager zoeken, dat lijkt me het meest logische inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
kabeltjekabel schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:23:
[...]

Makkelijker is gewoon meterkast > schakelaar > lamp.

Er is ook wel YMVK met zwart, bruin, grijs. Maarja, exoten jagen en die per meter kopen schiet ook niet op.

Voor twee schakelaars wordt nog wel eens 4-aderige kabel met bruin, zwart, grijs, geelgroen gebruik. Die laatste afdoppen dan.
Helaas kan ik niet via de schakelaar naar de lamp. Ik moet eerst terug naar de lasdoos, dus meterkast -> lasdoos -> schakelaar -> lasdoos -> lamp

Ik zag bij de lokale gamma xmvk 4x2,5mm met zwart en bruin erin die verkocht wordt per meter. Het gaat maar om een paar meter. Dus ik denk dat ik die maar haal.

Mag ik dan de niet gebruikte aders. (geel/groen, grijs) afknippen aan beide kanten ? Of moet ik die afdoppen ?

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

OcGuru

Giulietta Qv

Afknippen mag altijd. Maar wat als je in de toekomst toch die aders nodig hebt en je hebt ze weggeknipt. Dat zou jammer zijn. Afdoppen is wel zo netjes(en volgens mij ook verplicht? in meterkast sowieso )

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Hoe deze dan aan te sluiten dan, op een kookgroep? 2X P en 2X N.

Brugje weghalen 4 5?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G6bw2kbu6DJ0U64ZKwx1PWhZ/full.jpg[/img]

[ Voor 30% gewijzigd door hrt op 30-09-2019 16:37 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Met het weghalen van de brug zou de interne bedrading door kunnen branden, of je moet zeker twee gescheiden stroomkringen kunnen meten. 10,5 kW is teveel voor een kookgroep, aanpassen aansluiting/groep naar 3-fase is hier eigenlijk de enige optie.

[ Voor 15% gewijzigd door nescafe op 30-09-2019 16:45 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

nescafe schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:44:
Met het weghalen van de brug zou de interne bedrading door kunnen branden, of je moet zeker twee gescheiden stroomkringen kunnen meten. 10,5 kW is teveel voor een kookgroep, aanpassen aansluiting/groep naar 3-fase is hier eigenlijk de enige optie.
Maar er staat op het schema dat het ook op 2P kan, zal intern het vermogen vast wel worden teruggeschroefd, doet bosch vaker met kookplaten. Zelfs dat je een enkele 16A de kookplaat kan voeden.

Staat idd natuurlijk niet bij 2P 16A.......

[ Voor 4% gewijzigd door hrt op 30-09-2019 16:50 ]

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
hrt schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:48:
[...]

Maar er staat op het schema dat het ook op 2P kan, zal intern het vermogen vast wel worden teruggeschroefd, doet bosch vaker met kookplaten. Zelfs dat je een enkele 16A de kookplaat kan voeden.

Ze hebben het juiste schema voor je al voorzien van een dik kader.

Gewoon 3-fase 16A groep dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

kabeltjekabel schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:58:
[...]

Ze hebben het juiste schema voor je al voorzien van een dik kader.

Gewoon 3-fase 16A groep dus.
Scherp opgemerkt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:40

BrZ

hrt schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:48:
[...]

2P kan ja, maar een kookgroep is maar 1 fase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

BrZ schreef op maandag 30 september 2019 @ 17:51:
[...]

2P kan ja, maar een kookgroep is maar 1 fase ;)
Groep en 1, kan ik niet rijmen... 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
OcGuru schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:58:
Afknippen mag altijd. Maar wat als je in de toekomst toch die aders nodig hebt en je hebt ze weggeknipt. Dat zou jammer zijn. Afdoppen is wel zo netjes(en volgens mij ook verplicht? in meterkast sowieso )
Ik zal ze netjes afdoppen.

Nu de volgende uitdaging. Aangezien de woning geen centraaldozen heeft en deze ook niet makkelijk te plaatsen zijn ivm betonnen plafond breng ik de kabels van de wcd's onder de vloer samen met die van een lichtpunt en schakelaar. In totaal kom ik op 1 aanvoer, 7 wcd's een lichtpunt en een schakelaar uit. Dit zijn 10 ymvk kabels. Onder de vloer lassen mag niet. Nu dacht ik om een grote kabeldoos te plaatsen in de hal. Hier komt toch al een kast voor de verdeler van de vloerverwarming. Maar hoe ga ik dit netjes lassen. 10 voudige lasdoppen? Of is er een beter systeem ?

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grodor schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:55:
[...]

Nu de volgende uitdaging. Aangezien de woning geen centraaldozen heeft en deze ook niet makkelijk te plaatsen zijn ivm betonnen plafond breng ik de kabels van de wcd's onder de vloer samen met die van een lichtpunt en schakelaar. In totaal kom ik op 1 aanvoer, 7 wcd's een lichtpunt en een schakelaar uit. Dit zijn 10 ymvk kabels. Onder de vloer lassen mag niet. Nu dacht ik om een grote kabeldoos te plaatsen in de hal. Hier komt toch al een kast voor de verdeler van de vloerverwarming. Maar hoe ga ik dit netjes lassen. 10 voudige lasdoppen? Of is er een beter systeem ?
Railklemmen met een brug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Grodor schreef op maandag 30 september 2019 @ 22:55:
[...]

Al dat spul op 1 groep :?

En je kunt gewoon een lasdop van 8 en een lasdop van 5 doorverbinden met een kort stukje draad.

Net zoals ze voorheen 2x5 ipv 1x8 deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grodor
kabeltjekabel schreef op maandag 30 september 2019 @ 23:21:
[...]

Al dat spul op 1 groep :?

En je kunt gewoon een lasdop van 8 en een lasdop van 5 doorverbinden met een kort stukje draad.

Net zoals ze voorheen 2x5 ipv 1x8 deden.
Dat is al een verbetering. Er zat ook nog de bovenverdieping op de orginele groep. Er zit ook niet veel spannends op. Een paar lampjes en de televisie. Maar ik kan ze nog verdelen over 2 groepen. De groepenkast moet toch nog besteld worden. Bijvoorbeeld zitgedeelte/eetgedeelte. Maar dan moet ik het ook verdeler over 2 lasdozen toch ?

En van dat doorlussen met die lasklemmen leek mij niet zo netjes. Maar dit is een gebruikelijke manier begrijp ik.

No coffee, no nothing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-09 22:23
Beste Tweakers,

Misschien kan iemand me hierbij helpen.

Ongeveer een maand geleden de lichtschakelaar in de wc vervangen voor mijn moeder. Omdat het knopje defect was.

Heb de schakelaar bij Gamma gekocht €5,- had het dezelfde dag nog vervangen en alles werkte perfect. Geen flikkeren in of dat er iets merkwaardig was.

Tot gisteren opeens de lamp niet meer aanging. Had eerst gedacht lamp zelf is stuk andere erin gedraaid precies het zelfde.
Weer geprobeerd maar nu ging de lamp flikkeren en blijft soms aan maar gaat ook soms meteen uit.

Op de bekabeling kan ik ook niks zien.
De stoppen zelf sluiten zich niet af. Geen rook etc.

Voordat ik de huurwoning belt en die mij een rekening van €100,- geeft omdat er een monteur langs moet komen.

Kan iemand misschien nog wat tips geven? Kan het de schakelaar zelf zijn of ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
theduke1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:38:
Beste Tweakers,

Ongeveer een maand geleden de lichtschakelaar in de wc vervangen voor mijn moeder. Omdat het knopje defect was.

Heb de schakelaar bij Gamma gekocht €5,- had het dezelfde dag nog vervangen en alles werkte perfect. Geen flikkeren in of dat er iets merkwaardig was.

Tot gisteren opeens de lamp niet meer aanging. Had eerst gedacht lamp zelf is stuk andere erin gedraaid precies het zelfde.
Weer geprobeerd maar nu ging de lamp flikkeren en blijft soms aan maar gaat ook soms meteen uit.

Voordat ik de huurwoning belt en die mij een rekening van €100,- geeft omdat er een monteur langs moet komen.

Als je de schakelaar weer helemaal los haalt en de zwarte en bruine draad in een lasklem steekt. Blijft de lamp dan goed branden of knippert die dan ook? Zodoende kun je zien of de schakelaar de boosdoener is. Verder zou je de centraaldoos eens kunnen inspecteren of daar iets losgeraakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@theduke1989 Haal de schakelaar eens los zoals @tsjoender zegt, en controleer eens of de lamp wel werkt zoals hij zegt.
Ik vermoed dat de één van de (of beide) draden zijn losgeraakt v/d schakelaar, ik vermoed dat deze schroefklemmen heeft en geen insteekklemmen, of wel insteekklemmen maar die lam zijn (al eens ervaren met schakelaar v/d hornbach huismerk).
Daardoor maakt de bedrading geen goed contact (met de schakelaar) en zal de lamp dus niet aan gaan.

Tevens kan je zoals @tsjoender al zegt ook nog de centraaldoos kunnen checken, al verwacht ik eerder dat de schakelaar niet goed is persoonlijk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik ga eens kijken via een lasklem om te controleren. Helaas wordt dat een nieuwe schakelaar kopen zonder geld terug. Bon weggegooid had verwacht werkt goed.
Gaat om deze: https://www.gamma.nl/asso...chakelaar-creme/p/B460373

Bestaan er schakelaars met klip?
Daarnaast vandaag geprobeerd om opnieuw te koppelen de kabels precies het zelfde. Ga inderdaad via lasklem proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
theduke1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:34:
Ik ga eens kijken via een lasklem om te controleren. Helaas wordt dat een nieuwe schakelaar kopen zonder geld terug. Bon weggegooid had verwacht werkt goed.
Gaat om deze: https://www.gamma.nl/asso...chakelaar-creme/p/B460373
Als ik die pagina bekijk en naar beneden scroll en de montagehandleiding bekijk lijkt het er inderdaad op dat het schroefklemmen zijn, die vind ik persoonlijk niet altijd even betrouwbaar (en sowieso het huismerk gamma niet bepaald).
Bestaan er schakelaars met klip?
Daarnaast vandaag geprobeerd om opnieuw te koppelen de kabels precies het zelfde. Ga inderdaad via lasklem proberen
Ik gebruik in geval van opbouw eigenlijk altijd deze van Gira.

Zijn 2 verschillende linkjes, ene hagelwit, andere creme wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ik ga eens kijken ik blijf niet lang in Nederland dus ga even kijken of ik ze ergens hier in een bouwmarkt kan krijgen. Maar gebroken geel aangezien de plaat vergeeld is.

Nog een stomme vraag. Ik ben geen electro monteur. Maar heb de kabels los gedraaid en op dezelfde manier in de schakelaar vast gedraaid. Vaak is het in/uit waarbij de schakelaar ze verbindt en meer niet. Maar bij de nieuwe zit er een extra gat om een kabel vast te draaien. Zelf heb ik gewoon de bruine direct onder de zwarte vast gedraaid. Dus daar kan de fout niet in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:26
Foto ?

Wellicht de draad uiteinden afknippen en opnieuw strippen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:24:
Foto ?

Wellicht de draad uiteinden afknippen en opnieuw strippen.
Helemaal niet nodig, gewoon de schroefjes beter vast draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:13:

Vaak is het in/uit waarbij de schakelaar ze verbindt en meer niet. Maar bij de nieuwe zit er een extra gat om een kabel vast te draaien. Zelf heb ik gewoon de bruine direct onder de zwarte vast gedraaid. Dus daar kan de fout niet in zitten.
Ziet het binnenwerk v/d schakelaar er net zo uit als de montagehandleiding zoals de pagina die je linkte?
Want het is een wisselschakelaar, dan kan je b.v. aansluiten om een dergelijke schakelaar zowel boven als onderaan een trap te plaatsen om op beide plaatsen de verlichting aan/uit te schakelen (lees => een wisselschakeling plaatsen).
Daarom zit er 1x "in" en 2x "uit" op zo'n schakelaar.

Staan er symbooltjes bij? Vaak staan er 2x dezelfde symbolen op (evt genummerd) en 1 ander symbool/letter.

Onder het andere symbool/letter plaats je de bruine fase draad, en onder 1 v/d 2 van dezelfde symbolen de zwarte schakeldraad.

Afhankelijk van waar je bent (bij je moeder (regio)) kan iemand hier je vast wel een tip geven waar je dergelijke Gira schakelaars kunt halen.
Evt. bestel je hem op de site die ik je stuurde, als je voor 17u besteld heb je hem morgen in huis.
(klein tipje erbij.. bestel direct even zo'n bijpassende grondplaat erbij, staat wel net zo netjes en kost je de kop ook niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Annuk schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:53:
[...]

Ziet het binnenwerk v/d schakelaar er net zo uit als de montagehandleiding zoals de pagina die je linkte?
Want het is een wisselschakelaar, dan kan je b.v. aansluiten om een dergelijke schakelaar zowel boven als onderaan een trap te plaatsen om op beide plaatsen de verlichting aan/uit te schakelen (lees => een wisselschakeling plaatsen).
Daarom zit er 1x "in" en 2x "uit" op zo'n schakelaar.

Staan er symbooltjes bij? Vaak staan er 2x dezelfde symbolen op (evt genummerd) en 1 ander symbool/letter.

Onder het andere symbool/letter plaats je de bruine fase draad, en onder 1 v/d 2 van dezelfde symbolen de zwarte schakeldraad.

Afhankelijk van waar je bent (bij je moeder (regio)) kan iemand hier je vast wel een tip geven waar je dergelijke Gira schakelaars kunt halen.
Evt. bestel je hem op de site die ik je stuurde, als je voor 17u besteld heb je hem morgen in huis.
(klein tipje erbij.. bestel direct even zo'n bijpassende grondplaat erbij, staat wel net zo netjes en kost je de kop ook niet.)
Ik heb inderdaad de eerste schakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FaMceuwAXZPXEmLGJrKXkS0o/full.jpg
Verkoper zei ook al, als het alleen uit/aan schakelaar is het voldoende. Zoals je ziet heb je boven 2 schroefjes, onder maar 1. Maar in principe de schakelaar zelf verbindt ze wel of niet afhankelijk van hoe en wat.

Zelf woon ik in Dordrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:11:
[...]

Ik heb inderdaad de eerste schakelaar
[Afbeelding]
Verkoper zei ook al, als het alleen uit/aan schakelaar is het voldoende. Zoals je ziet heb je boven 2 schroefjes, onder maar 1. Maar in principe de schakelaar zelf verbindt ze wel of niet afhankelijk van hoe en wat.
Het is niet moeilijk >
• P = de bruine fase draad
• Lampje = waar je de lamp op aansluit (aansluiting A)
• Schroefje naast P = daar kan je evt. ook de lamp op aansluiten maar dan staat de schakelaar in een andere stand uit (aansluiting B)

Oftewel in het geval van lampje op aansluiting A is het bovenste deel "vlak" met de behuizing en de lamp is uit, plaats je de zwarte draad van de lamp op aansluiting B dan is het onderste deel "vlak" met de behuizing en is de lamp uit.

Voorbeeld
Misschien maakt dit plaatje iets duidelijker :)
Zelf woon ik in Dordrecht
Ik ben daar niet zo bekend ;) vast wel anderen hier :)

[ Voor 9% gewijzigd door Annuk op 01-10-2019 12:28 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Zo zoals beloofd heb ik het volgende gedaan.
Via een lasklem beide kabels verbinden stop weer omhoog gedrukt, maar lamp brandt niet.
Dus wou de lamp even vernieuwen. Tot mijn verbazing wanneer je de lamp beetje heen en weer drukt flikkert de lamp zoals met de schakelaar zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19:12
theduke1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:06:
Zo zoals beloofd heb ik het volgende gedaan.
Via een lasklem beide kabels verbinden stop weer omhoog gedrukt, maar lamp brandt niet.
Dus wou de lamp even vernieuwen. Tot mijn verbazing wanneer je de lamp beetje heen en weer drukt flikkert de lamp zoals met de schakelaar zelf ook.
Wellicht is de fitting gammel of zit de bedrading aan de kant van de fitting los. Groep weer even uitschakelen en de lamp loshalen is dan het devies. De schakelaar kan dan weer terug op zijn plek zoals je hem laatst al had gemonteerd, want daar is waarschijnlijk niets mis mee.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Grodor schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 08:15:
[...]

Dat is al een verbetering. Er zat ook nog de bovenverdieping op de orginele groep. Er zit ook niet veel spannends op. Een paar lampjes en de televisie. Maar ik kan ze nog verdelen over 2 groepen. De groepenkast moet toch nog besteld worden. Bijvoorbeeld zitgedeelte/eetgedeelte. Maar dan moet ik het ook verdeler over 2 lasdozen toch ?

En van dat doorlussen met die lasklemmen leek mij niet zo netjes. Maar dit is een gebruikelijke manier begrijp ik.
Ja, elke groep eigen doos ja.
theduke1989 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:38:
Beste Tweakers,

Zeker met LED lampen heb je veel vaker het gezeur dat de fitting geen goed contact maakt met de lamp. Dan werkt het ofwel niet ofwel knipperend ja. Of als je een te zware lamp er in gehad hebt (bijv. 100W gloeilamp) in een fitting voor 60W kan het contact ook half verschroeid zijn.

Naar mijn idee zit dit er in dat die LED lampen meer kunststof onderaan de lamp hebben. Bij fittingen die ook het nulcontact zo'n beetje op de onderkant hebben gaat dat dan niet werken. Heb laatst bij de Gamma voor 8 euro per pak van die gekleurde Philips LED lampen gehaald. De helft daarvan werkt ook niet fatsoenlijk in de eerste fitting die ik probeerde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Bedankt alle,

Fitting was aan de slechte kant, was aan het afbrokkelen, nooit geweten. Maar goed gebouw is van 1945 en de fitting is na mijn weten nooit vervangen.
- nieuwe schakelaar gekocht, gemonteerd €12.
- nieuwe fitting gekocht Gemonteerd €45,-
- nieuwe lampen LED 75watt wat sterkere €10,- per pak.
Alles is voorlopig goed "wacht wel een maandje weer" nu de nonnen bewaard..

[ Voor 23% gewijzigd door theduke1989 op 01-10-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
Even een vraagje aan de kenners. Wij willen een ledstrip (of lamp) aansluiten op een schakelaar. Het liefst doen we dit met een schakelaar op de muur. Dus liever geen Hue of losse schakelaar. Reden is hiervoor omdat we binnen komen uit de regen in het donker. De schakelaar zit om de hoek en kan ik direct indrukken. De LED strips werken voornamelijk op stekker allemaal.

Mag je naar een stopcontact officieel dan blauw, zwart en aarde (eigenlijk onnodig) trekken? Zodat je dus blauw continue op je stopcontact zet en bruin dus schakelt. Daarmee kan je dan de lamp / LED strip aanzetten, die dus vervolgens met een stekker in het stopcontact zit.

Is dit toegestaan?

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 07-10-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:01

Zoefff

❤ 

Dat kan, maar let op dat je dan voor de schakeldraad over het hele traject (liefst zwarte) 2,5mm2 draad gebruikt en niet 1,5mm2 zoals vaak als schakeldraad gebruikt wordt! In theorie kan je namelijk ook gewoon een stofzuiger of andere grootverbruiker op het geschakelde stopcontact aansluiten, daar moet de bedrading dan wel op gedimensioneerd zijn.

Of de aarde verplicht is weet ik niet precies. Volgens mij geldt dat als je wijzigingen aan de installatie doet deze volgens de huidige normen moeten, wat een randaarde dan verplicht maakt. Met oog op het vorige punt (dat er in theorie ook andere apparaten dan een lamp aangesloten kunnen worden) lijkt het me ook niet zo heel gek. Zeker niet als het een kleine moeite is.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ID-College Als je de aansluiting van de ledstrip op het normale lichtpunt op het plafond aansluit zou ik daar gewoon in plaats van de fitting een stopcontact monteren. Zonder aarde. Dat ding heeft allen als doel om de adapter van de leds in te steken. Als de aarde al beschikbaar is kan je overwegen toch een geaard stopcontact te nemen maar dat is groter en lelijker.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ID-College schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:48:
Even een vraagje aan de kenners. Wij willen een ledstrip (of lamp) aansluiten op een schakelaar. Het liefst doen we dit met een schakelaar op de muur. Dus liever geen Hue of losse schakelaar. Reden is hiervoor omdat we binnen komen uit de regen in het donker. De schakelaar zit om de hoek en kan ik direct indrukken. De LED strips werken voornamelijk op stekker allemaal.

Mag je naar een stopcontact officieel dan blauw, zwart en aarde (eigenlijk onnodig) trekken? Zodat je dus blauw continue op je stopcontact zet en bruin dus schakelt. Daarmee kan je dan de lamp / LED strip aanzetten, die dus vervolgens met een stekker in het stopcontact zit.

Is dit toegestaan?
De meest eenvoudige oplossing, en ook veel toegepast, is om hiervoor gewoon een combinatie schakelaar en stopcontact te nemen. Van ouds her kunnen die combi's, op twee manieren worden aangesloten:

1. De meest gebruikelijke waar de schakelaar de lamp in het vertrek bedient en apart daarvan een stopcontact. Tussen stopcontact en schakelaar bevindt zich een brugje, zodat ze gebruik maken van dezelfde fasedraad.

2. Je maakt er een door de schakelaar bediend stopcontact van. Dat vraagstuk of wat je wilt toegestaan is, zit je dan helemaal niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die combi's zijn ook de meest gammele zooi qua schakelmateriaal met de grootste kans op losse aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Waarom? Het komt hoegenaamd niet overeen met mijn ervaring.
Als iemand dat wel heeft, kan ik alleen veronderstellen dat het goedkope rotzooi moet zijn geweest. Helaas bestaat dat en dat zie je er niet onmiddellijk aan zonder dat je het kapje er even afhaalt. Wat ik ben tegengekomen is dat stopcontact en schakelaar afzonderlijke delen waren die alleen maar samen op één metalen plaatje zaten met een gemeenschappelijk kapje. Geen idee waar dat gammele dan in moet zitten, anders dan wat ik aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Omdat ze maar net in de doos passen, en dan bij monteren wordt er veel meer aan de aders getrokken. Vaak hebben ze ook schroefklemmen in plaats van insteekklemmen. De schakelaar is vaak miniscuul. Bij die combi's staat er ook altijd met koeienletters op dat ze alleen voor wisselstroom zijn. De schakelaars zelf blijven ook vaker hangen. Bij de varianten waar je een raampje er op zet luisterd dat zeer nauwkeurig, anders blijft de schakelaar zelfs daar op hangen.

En dan krijg je dus van die dingen dat het licht gaat knipperen als je er een stekker in of uit doet.

Combi's staan hier altijd direct op de 'te ruimen' lijst. Wat een klote dingen.

En goedkoop zijn ze ook niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:18
Haha.. bedankt voor de antwoorden. Idd een optie maar ook wat rommelig.. beetje ouderwets oogt het.. ben er ook niet een fan van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 21:37:
Omdat ze maar net in de doos passen, en dan bij monteren wordt er veel meer aan de aders getrokken. Vaak hebben ze ook schroefklemmen in plaats van insteekklemmen. De schakelaar is vaak miniscuul. Bij die combi's staat er ook altijd met koeienletters op dat ze alleen voor wisselstroom zijn. De schakelaars zelf blijven ook vaker hangen. Bij de varianten waar je een raampje er op zet luisterd dat zeer nauwkeurig, anders blijft de schakelaar zelfs daar op hangen.

En dan krijg je dus van die dingen dat het licht gaat knipperen als je er een stekker in of uit doet.

Combi's staan hier altijd direct op de 'te ruimen' lijst. Wat een klote dingen.

En goedkoop zijn ze ook niet overigens.
Oké, je zou gelijk kunnen hebben, ik zit als theorieman zelf niet in het installatievak en ik heb alleen ervaring met die dingen met opbouw. En daar werkt het gewoon probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De opbouw exemplaren zijn wat beter ja, maar die zijn dan ook veel groter. En opbouw in woonruimte staat op dezelfde lijst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@kabeltjekabel
Misschien begrijp ik je verkeerd maar we bedoelen toch iets als onderstaand.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?w=260&h=260&zc=2&src=http://afbeelding.elektramat.nl/webdata/getpic.php%3FCUSTOMERID%3Ddee882d6ed46ebb7385d9f0036e91364%26ARTIKELNUMMER%3D2700197028

Ik heb nou niet echt de ervaring dat dit rommel is van de gerenommeerde merken. (Bv. Busch Jaeger / Merten / Berker / Jung / Niko / Gira)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33
Inderdaad. Vanuit de bouw van ons huis zitten in alle slaapkamers bij de deur van die combi stopcontacten en dat functioneert al jaren meer dan prima .OK, mooi vind ik ze niet en als ik handiger was geweest met DHZ'en had ik allang een tweede inbouwdoos naast de bestaande gemaakt voor een losse wcd en losse schakelaar , maar hey, het werkt en van hangende schakelaars heb ik nog nooit last gehad.

En ja, steekklemmen zijn veel fijner bij het aansluiten, maar schroefklemmen gaat ook prima. En dan ben ik niet eens écht super handig .

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:12:
@kabeltjekabel
Misschien begrijp ik je verkeerd maar we bedoelen toch iets als onderstaand.
[Afbeelding]

Ik heb nou niet echt de ervaring dat dit rommel is van de gerenommeerde merken. (Bv. Busch Jaeger / Merten / Berker / Jung / Niko / Gira)
Dat is de minste erge van de combi's. Probeer dezelfde uitvoering eens met dubbele schakelaar.

Of erger nog;
Dit type; inbouw voor op 1 doos;
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/41031/123

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@kabeltjekabel
Ja ik denk dat die inderdaad nogal krap zal zijn van binnen om het knap aan te sluiten.
Het door mij geplaatste model komt voor bij op zolder en die vind ik niet zo verkeerd van binnen helaas geen steek aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

kabeltjekabel schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:17:
[...]

Dat is de minste erge van de combi's. Probeer dezelfde uitvoering eens met dubbele schakelaar.

Of erger nog;
Dit type; inbouw voor op 1 doos;
[Afbeelding]
ik heb dit soort combi`s en serie ottawa van de praxis is heel behoorlijk..gebruik ze al 4 jaar en doen het nog prima.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
leonbong schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:52:
@kabeltjekabel
Ja ik denk dat die inderdaad nogal krap zal zijn van binnen om het knap aan te sluiten.
Het door mij geplaatste model komt voor bij op zolder en die vind ik niet zo verkeerd van binnen helaas geen steek aansluitingen.
Die van jouw zit op een Y-doos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:52:
@kabeltjekabel
Tja, wat heet helaas met geen steekaansluiting. Vroeger had je niet anders dan schroefjes die je gewoon met zorg stevig diende aan te draaien en dan was er zelden iets mis mee, het bleef jaren probleemloos zitten. Meer dan eens een oude rot in het vak gesproken die in het begin nogal bedenkingen had tegen die moderne steekverbindingen. Daaronder vielen met name ook lasdoppen. Hoor je daar tegenwoordig nog wel iemand over? In feite is dat toch helemaal hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die combi dingen zitten veel meer gepropt in de doos, het is dus ook veel waarschijnlijker dat er bij het monteren veel meer aan de aders getrokken en getordeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
cactusman schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:55:
[...]

ik heb dit soort combi`s en serie ottawa van de praxis is heel behoorlijk..gebruik ze al 4 jaar en doen het nog prima.
In mijn vorige huis jaren 30 heb ik er een tiental geplaatst in 1990 en ze zitten er nu nog zonder problemen.

Die wilde verhalen kunnen dus naar land der fabelen. Ik denk eerder door slecht aansluiten, kromme ader te kort aangestript in de klem problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

kabeltjekabel schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 01:53:
Die combi dingen zitten veel meer gepropt in de doos, het is dus ook veel waarschijnlijker dat er bij het monteren veel meer aan de aders getrokken en getordeerd wordt.
Gaat gewoon prima, je moet alleen even wat extra opletten met in de doos drukken.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 19:12
In jaren zestig doorzonwoningen zitten die combidingen ook vaak. Op iedere slaapkamer bij de deur de lichtschakelaar met een stopcontact en dan in een andere hoek nog één stopcontact. Destijds hadden mensen geen tv's, telefoonopladers, elektrische wekkers en wat dies meer zij. Eén nachtlampje was voldoende.

Als je de afgelopen jaren zo'n huis hebt gekocht en gaat renoveren, dan sloop je die rommel eruit en blijkt het intussen vergane troep te zijn. De afgelopen twintig jaar heeft iedereen in die slaapkamers met verlengsnoeren lopen kloten voor tv's, audiosets, gameconsoles, waterbedden, zonnebanken en allerlei andere apparatuur. Als je nu zo'n ding uit elkaar haalt, blijkt hij helemaal stoffig, uitgedroogd en bros te zijn. Het gevolg van jarenlange zware belasting, terwijl ze bedoeld waren voor een simpel lampje of om ééns in de week de stofzuiger in te pluggen.

Dan snap ik best dat mensen een hekel krijgen aan die combidingen. Maar als je nu een verse nieuwe koopt van zo'n ding, dan is het gewoon degelijk materiaal. Alleen zou ik eerder een dozenboor in de muur zetten voor een extra wcd, maar soms moet je het doen met het materiaal dat voorhanden is...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Oystein schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 15:58:

Met de aarde vanaf de energie centrale zou het een TNS systeem moeten zijn.
Tenzij de aarde in de wijkcentrale gecreeerd is en die beschikbaar is voor de woonhuizen lijkt het op een TNC-S systeem.
Correct zo ver ?

[Afbeelding]

De beredenering dat er door de afstand tussen het aardpunt en de nul een hoger potentiaalverschil kan zijn klinkt logisch dus dan zou ik de nul wel mee moeten schakelen thuis.
Maar dan lijkt mij een 3P+N lastscheider met vertraagd verbrekende / vervroegd makende N de enige juiste keuze.
Uit bovenstaande quote:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/05b6c231-ebf8-4b57-8f0c-e968834804af.jpg

Ik heb een vraag over wat voor soort aansluiting of beter gezegd wat voor soort systeem ik heb.

Dit staat onder de hoofd zekering op de behuizing, en je ziet een aarde aansluiting:
hoofd zekering

Dan de hoofd schakelaar NA de meter in de meterkast zelf:
hoofd schakelaar
Alleen de fases en de nul worden van onder doorgevoerd. Er is een opening naast voor de aarde lijkt het.

En tenslotte mijn aard rail:
aardrail

Volgens mij heeft de instalatuer er een TT systeem van gemaakt en komt er een TNS systeem binnen.

De 3 fases en de 0 worden geschakeld, en de aarde is via een eigen aardpen.
(1,22 Ohm volgens oplever rapport)
Alle groepen zitten acher aardlek schakelaars.

Ik zit met de vraag welke AC overspanning beveiliging ik moet plaatsen. Ik neem aan een TT variant die dan aan de null en de 3 fases hangt en die ik met een 16 mm2 aan mijn aardrail hang.
een TNS versie zou niet werken omdat er geen aarde is.

ziets als een Dehnschield TT: https://www.dehn.nl/nl/40...tml/42828/DEHNshield.html

zie ook een voorbeeld video:

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 11-10-2019 06:16 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Heeft de installateur ook aardpen geslagen in de grond dan.
Of heeft hij de aardrail verbonden met de aarde zoals geleverd door netbeheerder.

Ik heb zelf ook een TN-S systeem en daar heb ik geen aardaansluiting aan de zijkant zitten van de hoofzekeringkast. Het aarddraad komt binnen zoals F en N ook binnen komen en loopt meteen door naar aardrail bovenin de automaten kast.

Maak eens een foto van aardrail/aansluitingblok zoals in automatenkast aanwezig is.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 10-10-2019 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Ik heb aardnet een aarde laten maken. 50 mm2 draad 6 meter diep, 1,22 Ohm weerstand.

De dunnere draad op het aarde blok loopt langs de zijkant door de draadgoot naar boven en gaat van boven de meterkast in. Ik neem aan dat het daar op de aardrail zit, maar ik zal kijken of ik die kap los kan krijgen.

Edit:
aarde draad op rail bovenin

Het is de binnenkomende draad in de bovenste laag buizen en dan de meest linker. Die loopt naar de aard rail. dit lijkt een 4 mm2

[ Voor 87% gewijzigd door jacovn op 10-10-2019 11:25 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Pagina: 1 ... 82 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.