Heb je een 1-fase aansluiting? Of 3-fase?
thijnjacobs schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:02:
[
Afbeelding]
Tevens heb ik een Koopman perilex WCD en Koopman perilex snoer en stekker besteld.
[
Afbeelding]
Nu twijfel ik over de aansluiting van de WCD.
Van de groepenkast naar de WCD heb ik 2x bruin, 2x blauw en een aarddraad getrokken. Volgens de standaard zou ik deze aansluiten (vanaf rechtsboven gezien, met de klok mee) in de volgorde N2, L2, L1, N1. Aarde laat ik gemakshalve even achterwege.
[
Afbeelding]
De stekker heeft echter 5 gekleurde aders (bruin,zwart, grijs,blauw, groen/geel) en is gemaakt volgens een 3 fase aansluiting. Oftewel L1, L2, L3, N1).
Dit gaat dus niet samen.
Aangezien de stekker gegoten is kan ik daar niets aan veranderen. Ik ben dan ook van plan om de WCD als volgt aan te sluiten: L1(bruin in stekker), L2 (zwart in stekker), N2 (grijs in stekker), N1(blauw in stekker). Grijs wordt dan dus de tweede nul.
Kan ik dit zo doen of zie ik iets over het hoofd.
Dank voor het meedenken.
Er is geen standaard voor de Perilex naast dat aarde in het midden moet. De rest gewoon doen zoals uit komt, of doe het zoals in de stekker zit. Grijs als 2e nul is het meest logisch ja. Meestal zit er een plaatje bij welke ader aan welke pen zit. Anders dat even doormeten.
Welke kookplaat heb je? Niet alle platen zijn geschikt voor enkelfase aansluiten.
T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:06:
[...]
De polen doormeten welke grijs is en welke zwart. Grijs als N2 gebruiken.
Zwart als L2 gebruiken. ( Bruin L1 en blauw N1 ) Op zijn minst even met isolatie tape blauw en bruin maken. ( heel officieel mag dit niet meer maargoed er is niemand die je een boete geeft )
Het is een apparaataansluitsnoer, daar zijn gans geen regels voor. Ze hadden het ook roze, geel, gestreept paars, wit en oranje kunnen doen. Maarja, het is nu eenmaal logisch wel dezelfde kleuren aan te houden. Succes ook met het vinden van een 5-polig aansluitsnoer met 2xblauw, 2xbruin en geelgroen...
Jim423 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:29:
[...]
Knippen en bellen durf ik persoonlijk niet: stel na de 3x25A upgrade stijgt jouw verbruik flink (logisch in veel gevallen) dan kunnen ''ze'' natuurlijk zeggen dat je in de periode ervoor dus te weinig hebt betaald. Al is dat niet zo. Een foto doen ze niks mee dus wie zegt dat het zegel is verdwenen op de datum die jij zegt? Lastig...
Altijd veel verhalen, maar in de praktijk alleen maar berichten van mensen die er geen problemen mee krijgen...
Foto kunnen ze wel degelijk wat mee, dat is namelijk direct bewijs. Van mijn part zet je het allemaal op film.
Je kunt ook altijd nog zeggen dat je het niet wist of dat het altijd al zo zat (indien je nog oude meter hebt of recent daar bent komen wonen), je het ding er uit woede afgetrokken hebt omdat je je er aan bezeert hebt bij het opruimen, whatever.
Of laat de hoofdzekering doorfikken op overbelasting, kan ook. Even netjes verdeeld over de groepen de waterkoker, oven, magnetron, straalkachel, verfbrander en wat stofzuigers aan. Kost je wellicht helemaal niks, want de 1x35A moest er toch uit.
Of maskertje op, {op matje staan,} handschoen aan en live doen.
6mm2 draad voor tussen meter en hoofdschakelaar. No way dus. Netbeheerders hebben er zelf voor gekozen de afgaande kant van de meter onbereikbaar te maken, daaruit volgt direct dat zij de klos zijn voor die aansluitdraden. Staat ook zo in werkinstructies van bijv. Enexis "dit is deel van de klantinstallatie, maar uit praktische redenen doen wij dit".
[
Voor 56% gewijzigd door
kabeltjekabel op 20-09-2019 01:18
]