Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.341.475 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Heb een bestelling geplaatst voor een groepenkast uitbreiding (3 fase Attema).

Nou is deze voorbedraad met 6mm2 flex tussen de krachtgroep en aardlek en zijn de draden angeknepen met een adereindhulstang.

Prima zou je zeggen maar de adereindhulzen zélf ontbreken overal, dit is toch helemaal niet okay of heeft Attema daar vrijstelling voor? :?

attema

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Tja, die hulsen van ABB drukt die schroef ook zo doorheen, zijn half open.
Zou er zelf even gele op knijpen. Kun je ook meteen goed zien hoever je hem erin moet steken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GeoStax schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:30:

Nou is deze voorbedraad met 6mm2 flex tussen de krachtgroep en aardlek en zijn de draden angeknepen met een adereindhulstang.

Prima zou je zeggen maar de adereindhulzen zélf ontbreken overal, dit is toch helemaal niet okay of heeft Attema daar vrijstelling voor? :?

[Afbeelding: attema]
Nee, dat is gewoon de afdruk van die schroef, niet van aanknijpen zonder huls.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-09 13:42

De draden zitten verkeerd om. De adereindhuls moet onder de schroef. De losse aders moeten onder de klem.

De krachtgroep en aardlek hebben een metalen lepel die je met de schroef omhoog draait, zodat het snoer dat er tussen zit vastgeklemd raakt. Dat levert een betere verbinding op dan wanneer je een adereindhuls daar op zou zetten.

De schroefverbinding moet echter wel voorzien zijn van een adereindhuls, want zoals je al kunt zien schroef je nu gewoon de individuele losse aders kapot.

Zal wel een stagiair in elkaar gezet hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:35:
[...]

Nee, dat is gewoon de afdruk van die schroef, niet van aanknijpen zonder huls.
Het is niet zo goed te zien op de foto, bij de nuldraad is het nog een beetje te zien dat ze vierkant zijn 'geknepen' zonder huls.

Maarja, inmiddels voorzien van gele hulzen, lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
Vergeet niet dat je tegenwoordig veel klemmen hebt waarin zo soepel draad in mag zonder huls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
http://cdn.attema.com/downloads/datasheet_als2Pen4P.pdf

Er mag max 2x16 mm2 in de klem, geen vermelding van adereindhulzen. Zoals al eerder gezegd vlakklemmen kan zonder, zie je een schroef uit de klem steken dan adereindhulzen of pennen gebruiken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-09 16:29
Vraag:

Wij hebben een jaren 50 woning gekocht met metalen leidingen (zonder naaf). Wij willen de stopcontacten verlagen mogen we de nieuwe draden door de oude metalen leidingen trekken of moeten we deze door pvc vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Ronaldwest schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:41:
Vraag:

Wij hebben een jaren 50 woning gekocht met metalen leidingen (zonder naaf). Wij willen de stopcontacten verlagen mogen we de nieuwe draden door de oude metalen leidingen trekken of moeten we deze door pvc vervangen?
Beste is gewoon die stalen rommel eruit halen, tenzij je heel zeker weet dat ze niet halverwege verrot zijn en er geen scherpe overgangen tussen zitten.
Ik heb in mijn vorige woning eruit gewipt, kunststof buis weer in de gleuf gedrukt. Stro plfonds moesten er toch uit.

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 20:39
Als installatiegemak en kosten geen overweging zijn, is er dan een reden om voor een YMVK-kabel 5x2,5mm^2 te kiezen boven 5x2,5mm^2 VD-draad? (Bijvoorbeeld vanwege warmte-ontwikkeling) Het gaat door een 19mm buis over een lengte van 16 meter. Is bedoeld voor het aansluiten van een doorstroomboiler van 11-13,5 kW.

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:06:
Meerdere aardlekschakelaars achter elkaar kan wel, maar dan de eerste vertraagd (S type) en 3x hogere rating. Ik zou die hele onderverdelers schrappen en een kabeltje extra aanleggen.

Type B aardlekschakelaars; waar vindt je die in 2-polige variant?
Also; eindgroepen mogen gewoon P+N zijn, hoeft niet 2P.

Grondkabel staat er nu als 5x40 in.. dat is zeker 5x4?
Voor beveiliging van die grondkabel zou ik eerder alleen een aardlekschakelaar gebruiken dan alleen een automaat.
Afgezien van deze al of niet vertraagde exemplaren, hebben meerdere aardlekschakelaars achter elkaar sowieso enig nut? Is er een situatie denkbaar waarin dit zeker het geval is? Ik ben alleen maar theoreticus, maar zoals ik er tegenaan kijk is het nogal overdone.

• kabeltjekabel
Techneut schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:25:
[...]
Afgezien van deze al of niet vertraagde exemplaren, hebben meerdere aardlekschakelaars achter elkaar sowieso enig nut? Is er een situatie denkbaar waarin dit zeker het geval is? Ik ben alleen maar theoreticus, maar zoals ik er tegenaan kijk is het nogal overdone.
Ja, het beveiligen van een kabel naar een onderverdeler bijvoorbeeld, zonder dat je moet teruglopen bij een "normaal" aardlekje in het eind.

De Belgen doen trouwens niet anders met hun "hoofdaardlekschakelaar" van 300 mA en dan een 30 mA er achter. (Oke, slecht argument eigenlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:32

[Afbeelding: attema]
Elektramat zo te zien. Dan zijn ze vergeten hulzen te knijpen. Vaak doen ze alleen een open koperen huls zonder kunstof.

Zou dit wel ff melden. Ik bestel daar regelmatig groepenkasten en daar zaten altijd netjes open koperen hulzen zonder kunstof op

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeoStax
  • Nu online
Speedfightserv schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:21:
[...]

Elektramat zo te zien. Dan zijn ze vergeten hulzen te knijpen. Vaak doen ze alleen een open koperen huls zonder kunstof.

Zou dit wel ff melden. Ik bestel daar regelmatig groepenkasten en daar zaten altijd netjes open koperen hulzen zonder kunstof op
"De aders zijn niet afgeperst met een tang maar ultrasoon gelast in de fabriek,
hierdoor hoeft er geen adereindhuls meer om de kabels heen."

Weer wat geleerd, eindhulzen werken dan toch beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Gisteren langs geweest ivm de omvormer, krachtgroep en bekabeling.
Inmiddels zijn de kabels aangepast naar 4mm2, de krachtgroep is geïnstalleerd en de 3-fase omvormer is in bestelling! De uitvoerder kon mij niet vertellen hoe zwaar de nieuwe omvormer zou zijn maar zodra die binnen is hoor ik het mocht dit voor de oplevering van de woning zijn. Die is namelijk volgende week donderdag :)
Iedereen bedankt voor alle suggesties!

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-09 16:29
Ik lees op verschillende sites dat het verboden is deze leidingen nog te gebruiken, klopt dat? Ik kan het in de nen nergens vinden.
habbekrats schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:27:
[...]

Beste is gewoon die stalen rommel eruit halen, tenzij je heel zeker weet dat ze niet halverwege verrot zijn en er geen scherpe overgangen tussen zitten.
Ik heb in mijn vorige woning eruit gewipt, kunststof buis weer in de gleuf gedrukt. Stro plfonds moesten er toch uit.

• habbekrats
Ronaldwest schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:21:
Ik lees op verschillende sites dat het verboden is deze leidingen nog te gebruiken, klopt dat? Ik kan het in de nen nergens vinden.

[...]
Ik zeg ook niet dat het verboden is, maar na 70 jaar kan stalen leiding best aangetast zijn. In stalen buis met naad mag geen nieuwe bedrading getrokken worden..

• leonbong
GeoStax schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:18:
[...]

"De aders zijn niet afgeperst met een tang maar ultrasoon gelast in de fabriek,
hierdoor hoeft er geen adereindhuls meer om de kabels heen."

Weer wat geleerd, eindhulzen werken dan toch beter :)
Ik denk dat hulzen dan niet beter werkt.Soepel wat ultrasoon gelast is bijna massief geworden.
Fabrikanten als wago geven dit ook aan dat in hun klemmen waar direct soepel in mag dit ook voorkeur heeft bij soepel ipv soepel met huls.

De meeste fabrikanten van automaten en dergelijke geven ook aan dat als er direct soepel in mag dat dit voorkeur heeft boven een soepel met huls.
Nu pas ik om praktische bezwaren ook altijd hulzen toe.

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

iemand bekend met een oplossing;

schemerschakelaar die de lamp op 50% schakelt bij bepaalde aantal lux,
en dan vervolgens naar 100% bij beweging.

wil rondom het huis wat gedimde verlichting om de complete duisternis tegen te gaan, maar wel volle bak licht bij ongewenst bezoek.

soort 2 traps dimmer / schemerschakelaar dus;
https://www.steinel.de/nl...ers/is-nm-360-049461.html
(zoiets van steinel al gevonden, maar dit is het net niet helemaal)

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:00
GJ007 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:59:

Als het niet bestaat in een kant-en-klaar product, dan is het best te maken:

Voeding van de lamp via schemerschakelaar en een led-dimmer laten lopen. Dan heb je dus een schakeldraad (1) voor je instelbare lichtsterkte zodra het donker wordt.

Vervolgens zet je een bewegingsmelder op de juiste plek. Daaruit komt schakeldraad 2.

Met schakeldraad 2 bedien je een relais dat kan schakelen tussen schakeldraad 1 en een normale fase.

Vanuit het relais gaat dan de schakeldraad naar de lamp. Op de juiste sterkte wanneer je dat wilt.

Punctuality is the politeness of kings

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
GJ007 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:59:

wil rondom het huis wat gedimde verlichting om de complete duisternis tegen te gaan, maar wel volle bak licht bij ongewenst bezoek.

soort 2 traps dimmer / schemerschakelaar dus;
https://www.steinel.de/nl...ers/is-nm-360-049461.html
(zoiets van steinel al gevonden, maar dit is het net niet helemaal)
De Steinel L 691 LED doet wat jij graag wilt: 25% basislichtniveau en 100% bij beweging.

https://www.steinel.de/nl...pen/l-691-led-053031.html

Alleen is de "bak licht" een beetje beperkt met 750 lumen. Ik ken deze omdat mijn buurman er één heeft...

En dit is er ook één, Steinel L 825 LED, met iets mooiere vormgeving:
https://www.steinel.de/nl...d-ihf-connect-059903.html

[ Voor 26% gewijzigd door arpeggio op 19-09-2019 16:55 ]

• GJ007
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

@dreamscape
Idd zelf bouw is een optie!

@arpeggio
Op zich keurige oplossing, maar inderdaad maar 12w led, beetje weinig voor achter een schuur.

Zit zelf te denken aan circa 50W led.
Vind vooral sjiek als er gedimt verlicht word en pas bij beweging volledig.

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dreamscape schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:37:
[...]

Als het niet bestaat in een kant-en-klaar product, dan is het best te maken:

Voeding van de lamp via schemerschakelaar en een led-dimmer laten lopen. Dan heb je dus een schakeldraad (1) voor je instelbare lichtsterkte zodra het donker wordt.

Vervolgens zet je een bewegingsmelder op de juiste plek. Daaruit komt schakeldraad 2.

Met schakeldraad 2 bedien je een relais dat kan schakelen tussen schakeldraad 1 en een normale fase.

Vanuit het relais gaat dan de schakeldraad naar de lamp. Op de juiste sterkte wanneer je dat wilt.
Wel even opletten met welke dimmer je koopt. Steeds meer dimmers (voornamelijk de zelflerende universele LED exemplaren) kunnen het niet waarderen als de belasting in bedrijf veranderd. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
GJ007 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 17:27:

Zit zelf te denken aan circa 50W led.
Vind vooral sjiek als er gedimt verlicht word en pas bij beweging volledig.
In dat geval zou ik kiezen voor een 2-voudige oplossing:
1 lamp op een schemerschakelaar voor een basislichtniveau en 1 extra lamp type bouwlamp op een bewegingsmelder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

10 van de 10 keer zit in een (led)dimmer een potmeter. Die kan je met een relais overbruggen om voluit te gaan.
Sommigen zijn met een 0-10V of 0-5V signaal te sturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 19-09-2019 18:14 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Proton_ schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:13:
10 van de 10 keer zit in een (led)dimmer een potmeter.
Nee hoor. Je hebt ze ook met pulsdrukker. :+

• Marc O.
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-09 16:32
Beste allemaal,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle 322 pagina's in dit topic heb gelezen, dus bij voorbaat mijn excuses als mijn vraag al eerder is beantwoord.

Het volgende is het geval: Ik heb momenteel een 1x 35A aansluiting die ik wil laten aanpassen naar 3x 25A. De hoofdzekering is een smeltzekering. De bestaande groepenkast is om mij onduidelijke redenen niét voorzien van een hoofdschakelaar.

Ik wil de installatie van een nieuwe groepenkast laten uitvoeren door een bevriend monteur, die echter geen zegelrecht heeft. Ik wil niet dat er aan een live installatie wordt gesleuteld. Ons idee om toch e.e.a. veilig te kunnen uitvoeren, is een nieuwe groepenkast (uiteraard incl. hoofdschakelaar) te plaatsen náást de bestaande groepenkast. Daar is gelukkig voldoende ruimte voor. Het betekent echter ook dat aansluiting vanaf de hoofdzekering/meter schuin naar boven zal moeten lopen in plaats van recht naar boven. Wanneer de nieuwe aansluiting is aangesloten op de nieuwe hoofdschakelaar kunnen we de oude groepenkast verwijderen en de ruimte gebruiken voor een tweede kast (een enkele kast heeft onvoldoende ruimte voor de benodigde automaten en ALS's).

De vraag is nu: In hoeverre gaat dit een probleem zijn als de monteur van Enexis komt? Is voorgeschreven dat die hoofdschakelaar recht boven de hoofdzekering/meter zit? Ik heb e.e.a. uiteraard voorgelegd aan Enexis maar die verwijzen me zonder verdere discussie of enige info te verschaffen naar een monteur met zegelrecht.

Bijgaand nog even een plaatje van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tnnqtg.db.files.1drv.com/y4mpV1TuKtpY8YVv_U5xYbG82djgZJ7B_FQW0UjWIWlzWpTmv0cucRQMeY-g8avt7AEvFZtAiEoi114J1EfYbTlsX7SDe0paBwdQLxFcHjfmBOkNwUF9IPGN9or165kzApw1dagtyA9wnt9-QVUaKTsjC0JaDMcq-qgsLM3ukxo9H9YdTpfixEmXNLslIun0_PwoPbcwATV6gN9Di1Jb7eDjQ?width=495&height=660&cropmode=none

Tesla Model 3 LR 2022 | PVOutput

• Jim423
Dat mag gewoon. Als hij maar duidelijk gemarkeerd is met hoofdschakelaar.
Echter moet je wel zorgen voor 6mm² VD draad met de juiste kleuren 4 maal met voldoende lengte om de nieuwe meter te bereiken vanaf je nieuwe hoofdschakelaar. Ik denk wel dat dat flexbuisje moet wijken voor je nieuwe kast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Marc O.
Klopt, twee linker flexbuisjes worden verplaatst van achterwand naar zijwand. Dienen de draden vanaf de (nieuwe) meter naar nieuwe hoofdschakelaar door een buis te lopen of anderszins afgedekt te worden?

[ Voor 0% gewijzigd door Marc O. op 19-09-2019 19:44 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:38
Waarom plaats je niet gewoon de hoofdschakelaar in deze kast? Ruimte zat en verder lijkt de kast gewoon aan alle eisen te voldoen. De hoofdschakelaar hoeft nu nog niet te worden aangesloten. De monteur van de netbeheerder haalt bij de upgrade gewoon de bestaande voeding los en sluit dan de nieuwe 3-fasen aan op de hoofdschakelaar. Daarna zit je zonder stroom in huis, maar kun je wel gewoon spanningsloos de rest aansluiten op de hoofdschakelaar.

Wel met 6mm2 doen. Een klusje van misschien een kwartiertje. Het plaatsen en nog niet aansluiten van de hoofdschakelaar is nog geen 5 minuten werk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Marc O.
Da's eigenlijk best een goed idee! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:38
Ronaldwest schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:21:

[...]
In de NEN wordt ook zelden iets verboden voor bestaande situaties wat in het verleden wel toegestaan was. In het algemeen geldt dat alles moet voldoen aan de eisen van het jaar waarin de installatie is aangelegd of het betreffende deel van de installatie substantieel is gewijzigd. Is het verplaatsen van een WCD en als gevolg daarvan noodzakelijkerwijs nieuw draad trekken een substantiële wijziging? Mijns inziens niet.

Dus indien staal zonder naad zou het mogen blijven zitten. Als je toch de stukadoor op bezoek krijgt, zou mijn voorkeur echter zijn om alles er meteen uit te trekken en volledig vernieuwen.

Doe het meteen goed of stel het uit tot je geld hebt om het goed te doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ronaldwest schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:41:
Vraag:

Mijn ouders woonden destijds ook in een huurhuis dat gebouwd was in 1950. Op zeker moment werden deze huizen gerenoveerd, inclusief de elektrische installatie. Dat gebeurde gewoon met nieuwe draden trekken door de bestaande stalen buizen. Een en ander werd uitgevoerd door een erkend installatiebedrijf.

• kabeltjekabel
Bedrading tussen meter en kast moet altijd in kast of buis. Ik zou persoonlijk gewoon een foto maken met zegel en meterstand (en krant met datum ofzo) er op en dan zegel knippen en zekering verwijderen. In sommige gevallen zitten de zegels trouwens dusdanig dat je de kap ver genoeg kunt openen om die zekering eruit te draaien. Verzegelen is maar 60 euro ofzo. Je kunt ze ook gewoon bellen met die vraag / mededeling.

Overigens is die hoofdzekeringkast ook niet helemaal aanraakveilig..
Jim423 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:35:
Dat mag gewoon. Als hij maar duidelijk gemarkeerd is met hoofdschakelaar.
Echter moet je wel zorgen voor 6mm² VD draad met de juiste kleuren 4 maal met voldoende lengte om de nieuwe meter te bereiken vanaf je nieuwe hoofdschakelaar. Ik denk wel dat dat flexbuisje moet wijken voor je nieuwe kast.
Er zitten wel regels aan de maximale afstand tussen meter en hoofdschakelaar, dacht ik. Die draden worden trouwens geleverd door de netbeheerder, omdat ze er zelf voor gekozen hebben beide kanten van de meter te verzegelen..

• Jim423
Klopt als je hem in de bestaande kast zet dan kunnen ze het wel voor je aansluiten mits een bakkie. Al zou ik voor de zekerheid maar wat klaarleggen maar dat ben ik dan...

Knippen en bellen durf ik persoonlijk niet: stel na de 3x25A upgrade stijgt jouw verbruik flink (logisch in veel gevallen) dan kunnen ''ze'' natuurlijk zeggen dat je in de periode ervoor dus te weinig hebt betaald. Al is dat niet zo. Een foto doen ze niks mee dus wie zegt dat het zegel is verdwenen op de datum die jij zegt? Lastig...

• Marc O.
Jim423 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:29:
Al zou ik voor de zekerheid maar wat klaarleggen maar dat ben ik dan...
Wat klaarleggen?

• thijnjacobs
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-10 12:54
Goedenavond,

Ik heb een perilexvraag waar ik na lang speuren nog niet helemaal uit ben.

In mijn meterkast heb ik een kookgroep geplaatst van 2x 16 ampère.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/057615/files/022526661/hager-uitbreiding-fornuisgroep-2x1fase-16a.jpg

Tevens heb ik een Koopman perilex WCD en Koopman perilex snoer en stekker besteld.

Afbeeldingslocatie: https://media-frontend.tweakwise.com/handyman/medium/10418/scanpart-oven-aansluitkabel-5-x-1-50mm-perilex.png

Nu twijfel ik over de aansluiting van de WCD.
Van de groepenkast naar de WCD heb ik 2x bruin, 2x blauw en een aarddraad getrokken. Volgens de standaard zou ik deze aansluiten (vanaf rechtsboven gezien, met de klok mee) in de volgorde N2, L2, L1, N1. Aarde laat ik gemakshalve even achterwege.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iDOEezkcdf1SiP8nHB8sr0Mw/full.png

De stekker heeft echter 5 gekleurde aders (bruin,zwart, grijs,blauw, groen/geel) en is gemaakt volgens een 3 fase aansluiting. Oftewel L1, L2, L3, N1).

Dit gaat dus niet samen.

Aangezien de stekker gegoten is kan ik daar niets aan veranderen. Ik ben dan ook van plan om de WCD als volgt aan te sluiten: L1(bruin in stekker), L2 (zwart in stekker), N2 (grijs in stekker), N1(blauw in stekker). Grijs wordt dan dus de tweede nul.

Kan ik dit zo doen of zie ik iets over het hoofd.
Dank voor het meedenken.

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

thijnjacobs schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:02:
Goedenavond,

[Afbeelding]

Tevens heb ik een Koopman perilex WCD en Koopman perilex snoer en stekker besteld.

[Afbeelding]

Van de groepenkast naar de WCD heb ik 2x bruin, 2x blauw en een aarddraad getrokken. Volgens de standaard zou ik deze aansluiten (vanaf rechtsboven gezien, met de klok mee) in de volgorde N2, L2, L1, N1. Aarde laat ik gemakshalve even achterwege.

[Afbeelding]

De stekker heeft echter 5 gekleurde aders (bruin,zwart, grijs,blauw, groen/geel) en is gemaakt volgens een 3 fase aansluiting. Oftewel L1, L2, L3, N1).

Dit gaat dus niet samen.

Aangezien de stekker gegoten is kan ik daar niets aan veranderen. Ik ben dan ook van plan om de WCD als volgt aan te sluiten: L1(bruin in stekker), L2 (zwart in stekker), N2 (grijs in stekker), N1(blauw in stekker). Grijs wordt dan dus de tweede nul.

Dank voor het meedenken.
De polen doormeten welke grijs is en welke zwart. Grijs als N2 gebruiken.
Zwart als L2 gebruiken. ( Bruin L1 en blauw N1 ) Op zijn minst even met isolatie tape blauw en bruin maken. ( heel officieel mag dit niet meer maargoed er is niemand die je een boete geeft )

• thijnjacobs
T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:06:
[...]

Zwart als L2 gebruiken. ( Bruin L1 en blauw N1 ) Op zijn minst even met isolatie tape blauw en bruin maken. ( heel officieel mag dit niet meer maargoed er is niemand die je een boete geeft )
En de WCD?

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Marc O. schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:25:
Beste allemaal,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet alle 322 pagina's in dit topic heb gelezen, dus bij voorbaat mijn excuses als mijn vraag al eerder is beantwoord.

Het volgende is het geval: Ik heb momenteel een 1x 35A aansluiting die ik wil laten aanpassen naar 3x 25A. De hoofdzekering is een smeltzekering. De bestaande groepenkast is om mij onduidelijke redenen niét voorzien van een hoofdschakelaar.

Ik wil de installatie van een nieuwe groepenkast laten uitvoeren door een bevriend monteur, die echter geen zegelrecht heeft. Ik wil niet dat er aan een live installatie wordt gesleuteld. Ons idee om toch e.e.a. veilig te kunnen uitvoeren, is een nieuwe groepenkast (uiteraard incl. hoofdschakelaar) te plaatsen náást de bestaande groepenkast. Daar is gelukkig voldoende ruimte voor. Het betekent echter ook dat aansluiting vanaf de hoofdzekering/meter schuin naar boven zal moeten lopen in plaats van recht naar boven. Wanneer de nieuwe aansluiting is aangesloten op de nieuwe hoofdschakelaar kunnen we de oude groepenkast verwijderen en de ruimte gebruiken voor een tweede kast (een enkele kast heeft onvoldoende ruimte voor de benodigde automaten en ALS's).

De vraag is nu: In hoeverre gaat dit een probleem zijn als de monteur van Enexis komt? Is voorgeschreven dat die hoofdschakelaar recht boven de hoofdzekering/meter zit? Ik heb e.e.a. uiteraard voorgelegd aan Enexis maar die verwijzen me zonder verdere discussie of enige info te verschaffen naar een monteur met zegelrecht.

Bijgaand nog even een plaatje van de meterkast:

[Afbeelding]
Niet te moeilijk doen over dat zegel. Dus; zegel weghalen, smeltzekering eruit draaien, groepenkast weghalen, nieuwe ophangen op gewenste plek met hoofdschakelaar. Smelzekering erin draaien en deurtje dichtdoen.
Enexis bellen en upgrade laten uitvoeren.

Als de monteur vraagt waarom er geen zegel zit zeg je: 'geen idee, dat was al zo toen ik het huis kocht'

Dit voorkomt echt veel gedoe met tijdelijke plekken, te korte draden en alles.

• T.E

T.E

• thijnjacobs
Ja, hier staat duidelijk hoe je een WCD aansluit als je een 3 fase of een 1 fase aansluiting hebt. Ik heb een 1 fase aansluiting maar wel een 3 fase stekker.
Hoe sluit je dan de WCD aan?
Een 1 fase WCD aansluiting gaat niet samen met een 3 fase stekker.

• T.E

T.E

thijnjacobs schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:25:
[...]

Ja, hier staat duidelijk hoe je een WCD aansluit als je een 3 fase of een 1 fase aansluiting hebt. Ik heb een 1 fase aansluiting maar wel een 3 fase stekker.
Hoe sluit je dan de WCD aan?
Een 1 fase WCD aansluiting gaat niet samen met een 3 fase stekker.
Je stekker heeft de verkeerde kleuren. Jij moet officieel 2x blauw en 2x bruin hebben ( 2x230 ). Maar jou stekker heeft 3 fase kleuren: bruin, zwart, grijs en blauw ( en aarde groen/geel ) .

Dus even de polen doormeten en de juiste kleuren tapen. Ik kan natuurlijk niet zien op welke pool zwart of grijs zit. ( ik ga vanuit dat de draden blauw N1 is en bruin L1 )

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/us8kw8jbd.png

• thijnjacobs
T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:36:
[...]

Je stekker heeft de verkeerde kleuren. Jij moet officieel 2x blauw en 2x bruin hebben ( 2x230 ). Maar jou stekker heeft 3 fase kleuren: bruin, zwart, grijs en blauw ( en aarde groen/geel ) .

Dus even de polen doormeten en de juiste kleuren tapen. Ik kan natuurlijk niet zien op welke pool zwart of grijs zit. ( ik ga vanuit dat de draden blauw N1 is en bruin L1 )

[Afbeelding]
Wat is dan het verschil met de 3 fase perilex aansluiting aan het begin van dit topic?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vayeWe4a2yCkvhDQHHcvnV7F/full.png

Die is namelijk anders...

• T.E

T.E

thijnjacobs schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:44:
[...]

Wat is dan het verschil met de 3 fase perilex aansluiting aan het begin van dit topic?
[Afbeelding]

Die is namelijk anders...
Die fases staan in andere volgorde. Maar misschien beter iemand even naar laten kijken die er verstand van heeft voor de plaat kapot gaat.

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 08:14

KRC

Eindelijk juiste topic te pakken...

Kan het volgende kwaad, tijdens de voorschouw kwam im het volgende tegen in de meterkast.

De kast zelf is een 3fase kast als ik google op het type nummer, maar mijn aansluiting zelf is nog 1fase. Ik heb dit aangegeven bij de bouwer en die gaan het nakijken. In de tussentijd is mijn oplevering bijna en vraag ik mij af of er nu wel gewoon stroom in huis is of dat de 3fase kast niet werkt op de 1fase aansluiting?

Ik heb betaald voor het veranderen van 1fase naar 3fase kast/aansluiting.
Mijn nieuwe kookplaat heeft max vermogen van 7,6 kw. Bora pure.

Heb nog geen uitsluitsel van de bouwer maar dacht mss heeft hier iemand er een mening over :) wil graag weten waar ik aan toe ben.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120999_C1D9E3DEF20643AEBB7296B0EB831DF2_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/120999_19DAD0076857496AABD927A0D62685C1_1.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

KRC schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:00:
Eindelijk juiste topic te pakken...

Kan het volgende kwaad, tijdens de voorschouw kwam im het volgende tegen in de meterkast.

De kast zelf is een 3fase kast als ik google op het type nummer, maar mijn aansluiting zelf is nog 1fase. Ik heb dit aangegeven bij de bouwer en die gaan het nakijken. In de tussentijd is mijn oplevering bijna en vraag ik mij af of er nu wel gewoon stroom in huis is of dat de 3fase kast niet werkt op de 1fase aansluiting?

Ik heb betaald voor het veranderen van 1fase naar 3fase kast/aansluiting.
Mijn nieuwe kookplaat heeft max vermogen van 7,6 kw. Bora pure.

Heb nog geen uitsluitsel van de bouwer maar dacht mss heeft hier iemand er een mening over :) wil graag weten waar ik aan toe ben.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk zitten er 2 lusjes bij de hoofdschakelaar zodat je gewoon overal stroom op hebt, ga je over op 3 fase halen ze de lusjes weg omdat er 3 fasen aangesloten worden vanaf de meter.

Nu zit je bora op een kookgroep, dat is prima op enkel fase maar die moet je wel veranderen als je 3 fase hebt, dan moet hij eigenlijk op een 3 fase automaat.

De enkele groepen zitten nu op een 3 fase aardlek, de aanbeveling is ook om dit niet te doen maar enkel fase aardlek schakelaars gebruiken als je een 3 fase aansluiting hebt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:32
wmeester schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:16:
[...]

Niet te moeilijk doen over dat zegel. Dus; zegel weghalen, smeltzekering eruit draaien, groepenkast weghalen, nieuwe ophangen op gewenste plek met hoofdschakelaar. Smelzekering erin draaien en deurtje dichtdoen.
Enexis bellen en upgrade laten uitvoeren.

Als de monteur vraagt waarom er geen zegel zit zeg je: 'geen idee, dat was al zo toen ik het huis kocht'

Dit voorkomt echt veel gedoe met tijdelijke plekken, te korte draden en alles.
@Marc O. Dit dus :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Goedenavond,

Heb je een 1-fase aansluiting? Of 3-fase?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit gaat dus niet samen.

Dank voor het meedenken.
Er is geen standaard voor de Perilex naast dat aarde in het midden moet. De rest gewoon doen zoals uit komt, of doe het zoals in de stekker zit. Grijs als 2e nul is het meest logisch ja. Meestal zit er een plaatje bij welke ader aan welke pen zit. Anders dat even doormeten.

Welke kookplaat heb je? Niet alle platen zijn geschikt voor enkelfase aansluiten.
T.E schreef op donderdag 19 september 2019 @ 21:06:
[...]

Het is een apparaataansluitsnoer, daar zijn gans geen regels voor. Ze hadden het ook roze, geel, gestreept paars, wit en oranje kunnen doen. Maarja, het is nu eenmaal logisch wel dezelfde kleuren aan te houden. Succes ook met het vinden van een 5-polig aansluitsnoer met 2xblauw, 2xbruin en geelgroen...
Jim423 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 20:29:
[...]

Knippen en bellen durf ik persoonlijk niet: stel na de 3x25A upgrade stijgt jouw verbruik flink (logisch in veel gevallen) dan kunnen ''ze'' natuurlijk zeggen dat je in de periode ervoor dus te weinig hebt betaald. Al is dat niet zo. Een foto doen ze niks mee dus wie zegt dat het zegel is verdwenen op de datum die jij zegt? Lastig...
Altijd veel verhalen, maar in de praktijk alleen maar berichten van mensen die er geen problemen mee krijgen...

Foto kunnen ze wel degelijk wat mee, dat is namelijk direct bewijs. Van mijn part zet je het allemaal op film.

Je kunt ook altijd nog zeggen dat je het niet wist of dat het altijd al zo zat (indien je nog oude meter hebt of recent daar bent komen wonen), je het ding er uit woede afgetrokken hebt omdat je je er aan bezeert hebt bij het opruimen, whatever.

Of laat de hoofdzekering doorfikken op overbelasting, kan ook. Even netjes verdeeld over de groepen de waterkoker, oven, magnetron, straalkachel, verfbrander en wat stofzuigers aan. Kost je wellicht helemaal niks, want de 1x35A moest er toch uit. :+

Of maskertje op, {op matje staan,} handschoen aan en live doen.
6mm2 draad voor tussen meter en hoofdschakelaar. No way dus. Netbeheerders hebben er zelf voor gekozen de afgaande kant van de meter onbereikbaar te maken, daaruit volgt direct dat zij de klos zijn voor die aansluitdraden. Staat ook zo in werkinstructies van bijv. Enexis "dit is deel van de klantinstallatie, maar uit praktische redenen doen wij dit".

[ Voor 56% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-09-2019 01:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:08:
[..

De enkele groepen zitten nu op een 3 fase aardlek, de aanbeveling is ook om dit niet te doen maar enkel fase aardlek schakelaars gebruiken als je een 3 fase aansluiting hebt.
Klopt alleen ABB levert ze standaard zo uit de doos. Zowel busboard als normaal.
(3F kasten met 3F-aardlek waarbij de niet kracht groepen op de 3F aardlek zitten)
Beide kasten die gekoppeld zijn types die kant en klaar bij ABB te koop zijn alleen die kookgroep doet ABB niet op deze manier. Daar heeft de installateur zelf een brugje tussen gezet.

Ik zou al lang blij zijn dat ze niet alles in die enkele kast hebben gepropt.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 20-09-2019 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc O.
@wmeester @Speedfightserv @kabeltjekabel Ik heb ook geen zin om de eerste te zijn die er wél problemen mee gaat krijgen (vaak ben je te bang, ik weet het ;w :X ). We gaan dus een 3F hoofdschakelaar in de groepenkast plaatsen waar Enexis de aansluiting op kan maken, en van daaruit verder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zijn niet alleen verhalen, check Radar maar eens. Ook als je zelf belt wordt er een nader onderzoek ingesteld. Eigen ervaringen ga ik niet hier op een publiek forum zetten. Als je er met 65 euro mee wegkomt heb je gewoon geluk. Het blijft een strafbaar feit en zeker niet iets wat ik op een forum zou gaan adviseren. Stel iets klapt als je gaat draaien in dat doosje heb je 10kA lopen met tot wel 500A voorbeveiliging. Als je PBM's moet gaan regelen hiervoor kun je beter iemand met zegelrecht regelen.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 01:07:
[...]Of maskertje op, {op matje staan,} handschoen aan en live doen.
Heb jij soms een biertje gedaan met onze piratenvlag :+
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 01:07:6mm2 draad voor tussen meter en hoofdschakelaar. No way dus. Netbeheerders hebben er zelf voor gekozen de afgaande kant van de meter onbereikbaar te maken, daaruit volgt direct dat zij de klos zijn voor die aansluitdraden. Staat ook zo in werkinstructies van bijv. Enexis "dit is deel van de klantinstallatie, maar uit praktische redenen doen wij dit".
Klopt maar mijn insteek was/is dat ik het niet stuk wil laten lopen op een principekwestie. Al zal dit doorgaans wel goed gaan natuurlijk maar het blijft klantinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:54:
Zijn niet alleen verhalen, check Radar maar eens.
Waar?
Ook als je zelf belt wordt er een nader onderzoek ingesteld.
Genoeg posts in dit topic die het tegendeel zeggen. Of dat "onderzoek" moet zich beperken tot wat bureauwerk.
Eigen ervaringen ga ik niet hier op een publiek forum zetten. Als je er met 65 euro mee wegkomt heb je gewoon geluk.
Haha, dus die eigen ervaring is ook gewoon dat er niks gedaan wordt.
Het blijft een strafbaar feit en zeker niet iets wat ik op een forum zou gaan adviseren.
"Strafbaar feit"... Liander heeft in de prijslijst het item "Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking € 56,50" staan.
Stel iets klapt als je gaat draaien in dat doosje heb je 10kA lopen met tot wel 500A voorbeveiliging. Als je PBM's moet gaan regelen hiervoor kun je beter iemand met zegelrecht regelen.
Voor 10 kA moet je wel net naast de trafo wonen. :+

Maar doe je de vervanging van hoofdschakelaar "live" dan heb je dat probleem dus niet zo zeer.

Ja, als je het spul al niet hebt, dan is het inderdaad goedkoper het te laten doen dan voor éénmalig kopen.
[...]

Heb jij soms een biertje gedaan met onze piratenvlag :+
:D
[...]

Klopt maar mijn insteek was/is dat ik het niet stuk wil laten lopen op een principekwestie. Al zal dit doorgaans wel goed gaan natuurlijk maar het blijft klantinstallatie.
Geen enkele leek heeft 6mm2 in huis liggen. Verder; prima hoor, maar dan wel de afgaande kant niet zegelen. Dan is het ook veel makkelijker live te wisselen. Of herstel gewoon die schakelaar in de meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Tros Radar. Al zal er ook ongetwijfeld wel een hoop weer zijn teruggetrokken ivm slechte reclame.
De mensen die hem moedwillig doorknippen gaan dat waarschijnlijk sowieso niet zo snel op internet posten dus om daar nou meteen conclusies aan te verbinden...
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:05:Geen enkele leek heeft 6mm2 in huis liggen. Verder; prima hoor, maar dan wel de afgaande kant niet zegelen. Dan is het ook veel makkelijker live te wisselen. Of herstel gewoon die schakelaar in de meter...
Een leek niet, maar ik neem aan dat er ook nog iemand in het spel is die de groepenkast naar 3-fase aan gaat passen. Die komt meestal voor de netbeheerder. Maar dat wist jij ook wel.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:05:"Strafbaar feit"... Liander heeft in de prijslijst het item "Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking € 56,50" staan.
Dus omdat het in de prijslijst staat is het niet strafbaar meer? Voor 10km/h te hard heb ik ook een mooie prijslijst, nog steeds een strafbaar iets :)
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:05:Haha, dus die eigen ervaring is ook gewoon dat er niks gedaan wordt.
Als er echt niks gedaan wordt dan had ik dat wel gepost natuurlijk.
kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:05:Genoeg posts in dit topic die het tegendeel zeggen. Of dat "onderzoek" moet zich beperken tot wat bureauwerk.
Dat onderzoek zal zich inderdaad beperken tot wat bureauwerk als jouw voor/na verbruik binnen modaal valt.
Als je jouw hogere verbruik kan verklaren na het herzegelen verwacht ik ook vrij weinig problemen mocht het zover komen. 9/10x zal het inderdaad goed gaan en hoor je niks meer maar als je eenmaal in zo'n traject komt dan wordt je niet blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 21:49:
[...]

Dus omdat het in de prijslijst staat is het niet strafbaar meer? Voor 10km/h te hard heb ik ook een mooie prijslijst, nog steeds een strafbaar iets :)
Het is meer een "overtreding". Ze kunnen nooit bewijzen dat a) het zegel er zat, dat b) jij hem doorgeknipt hebt... dus..

En net zoals te hard rijden met de auto... geen enkele consequentie naast een paar euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
Dookiy schreef op woensdag 18 september 2019 @ 19:15:
Als installatiegemak en kosten geen overweging zijn, is er dan een reden om voor een YMVK-kabel 5x2,5mm^2 te kiezen boven 5x2,5mm^2 VD-draad? (Bijvoorbeeld vanwege warmte-ontwikkeling) Het gaat door een 19mm buis over een lengte van 16 meter. Is bedoeld voor het aansluiten van een doorstroomboiler van 11-13,5 kW.
Als je alleen die 16 meter nodig hebt dan zou ik YMVK-kabel op exact deze lengte bestellen. Anders blijf je met dozen VD-draad zitten waarvan je nog niet eens de helft gebruikt. Als je warmteontwikkeling echt een probleem vindt dan kun je voor 4 mm2 kiezen maar dat lijkt mij bij deze afstand een beetje overkill. Ik neem aan dat je de doorstromer niet volcontinu gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FrankHe schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:51:
[...]

Als je alleen die 16 meter nodig hebt dan zou ik YMVK-kabel op exact deze lengte bestellen. Anders blijf je met dozen VD-draad zitten waarvan je nog niet eens de helft gebruikt. Als je warmteontwikkeling echt een probleem vindt dan kun je voor 4 mm2 kiezen maar dat lijkt mij bij deze afstand een beetje overkill. Ik neem aan dat je de doorstromer niet volcontinu gaat gebruiken?
VD draad vergaat niet zomaar. Komt altijd nog wel een keer van pas zou ik zeggen. Maar als je het mooi wilt doen moet je ook zwart en grijs in 2,5mm2 kopen, en dat gaat niet heel hard qua gebruik :+

Maar ook dat is te koop per 20 meter bij bijv. Sandervunderink.nl Denk wel dat dezelfde meters aan YMVK dan goedkoper wordt..

YMVK door buis... wordt wel proppen. VD is makkelijker.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-09-2019 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

Vraagje over het aansluiten van een Clage CEX doorstroomverwarmer.

Deze dient aangesloten te worden op een 3 fase aansluiting, echter met een zwevende nul.
Wat houd dit in wat je qua automaat in de meterkast moet plaatsen?

Gewoon een standaard 3P+N? (kracht automaat)

We willen namelijk onze meterkast gaan/laten vernieuwen van 1 fase (8 automaten) naar een 3 fase met 12 automaten en aantal krachtgroepen (o.a. de doorstroomverwarmer en inductie koken op 3fasen.)

Aansluitschema:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rZ5vLqL/Capture.png

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Helhond schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:50:

Deze dient aangesloten te worden op een 3 fase aansluiting, echter met een zwevende nul.

We willen namelijk onze meterkast gaan/laten vernieuwen van 1 fase (8 automaten) naar een 3 fase met 12 automaten en aantal krachtgroepen (o.a. de doorstroomverwarmer en inductie koken op 3fasen.)

Aansluitschema:

[Afbeelding]
Die gebruikt de nul niet, dus kan je af met een 4 polig CEE stekker (of vast aansluiten) en een 3P automaat. Wil met het met een 5 polig stekker aansluiten, dan neem je tot aan de WCD de nul mee, dus een 3P+N aansluiting.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een 3polige maar 3p+n kan ook maar dan heb je een niet aangesloten n contact op het automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Ik heb sinds enige tijd een clage cex op 11kw op een 3p+1n 16a krachtgroep op een 3x25a hoofdaansluiting. Ben enigszins teleurgesteld over de doorstroom van de douche.

Hoe wijs is het om het toestel op een 20 ampere 3p+1n te zetten terwijl de aansluiting 3x25a blijft, zodat ik het toestel op 13.5kw kan zetten? Ik snap selectiviteit maar daar zit een marge in toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@jelle2503 ik heb er niet heel veel verstand van maar heeft dat niet te maken met de snelheid van het opwarmen van het water ipv de doorstroom? De buizen die erop gaan zijn ook maar 12mm zie ik. Als daar gewoon 2 bar druk op staat dan lijkt me dat eerder een knelpunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
@GeeMoney precies en 13.5kw is dus een modus waarin het water sneller opgewarmd kan worden waardoor je met bijmenging van koud water meer doorstroom bereikt dan met 11kw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jelle2503 schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:36:
Ik heb sinds enige tijd een clage cex op 11kw op een 3p+1n 16a krachtgroep op een 3x25a hoofdaansluiting. Ben enigszins teleurgesteld over de doorstroom van de douche.

Hoe wijs is het om het toestel op een 20 ampere 3p+1n te zetten terwijl de aansluiting 3x25a blijft, zodat ik het toestel op 13.5kw kan zetten? Ik snap selectiviteit maar daar zit een marge in toch?
Ik zou eerder kijken of je de aanvoer wat kan opwarmen, met een dwtw of doormiddel van een voorloop boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jelle2503 schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:36:

Sluiting in 16A groep zou de 25A hoofdzekering moeten overleven. Bij 20A overlapt het, dus kans dat ze allebei door gaan. (=géén selectiviteit).

Kijk eens naar een douche WTW. 50% van de warmte terugwinnen... heb je effectief 22 kW
Helhond schreef op zondag 22 september 2019 @ 20:50:

Aansluitschema:

[Afbeelding]
Je kunt dan af met vier aders en een 3P automaat. Is voor thuis echter niet gangbaar. Ik zou gewoon 3p+n groep gebruiken en 5 aders leggen tm het aansluitpunt.

[ Voor 36% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-09-2019 22:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Is het mogelijk dat een aardlekschakelaar er pas uit knalt als er stroom gevraagd wordt op een groep?

oorzaak lijkt in stekkerdoos te zitten;
- pas als ik een lamp aan doe op dezelfde groep (maar niet op de stekkerdoos aangesloten) knalt de aardlek er uit.
- zonder de desbetreffende stekkerdoos in het stopcontact gaat het goed.
- Ik vraag geen stroom via de stekkerdoos.

Wil graag uitsluiten dat het elders zit, vind het raar dat een ogenschijnlijk ongerelateerde lamp de boel triggert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kjast schreef op maandag 23 september 2019 @ 00:35:
Is het mogelijk dat een aardlekschakelaar er pas uit knalt als er stroom gevraagd wordt op een groep?

oorzaak lijkt in stekkerdoos te zitten;
- pas als ik een lamp aan doe op dezelfde groep (maar niet op de stekkerdoos aangesloten) knalt de aardlek er uit.
- zonder de desbetreffende stekkerdoos in het stopcontact gaat het goed.
- Ik vraag geen stroom via de stekkerdoos.

Wil graag uitsluiten dat het elders zit, vind het raar dat een ogenschijnlijk ongerelateerde lamp de boel triggert.
Dat kan. Als in de stekkerdoos een nul-aarde sluiting zit kan verbruik elders in de groep zorgen voor een parallel nulpad en de ALS doen trippen. Afhankelijk van de weerstand in die sluiting kan het zelfs er voor zorgen dat je ALS tript bij groot verbruik in een andere groep op zelfs een andere ALS.

Makkelijkste manier om uitsluitsel te krijgen is de stekkerdoos aan een isolatieweerstandstest te onderwerpen op 500V of 1kV. Maar als je speciaal daarvoor apparatuur moet kopen of huren kun je beter gewoon een nieuwe stekkerdoos kopen lol.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-09-2019 02:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Bedankt iedereen voor de snelle reacties.
Wordt dan een gewone 3P+N automaat.

@jelle2503 Ik ga de doorstroomverwarmer gebruiken na de zonneboiler, het inkomende douchewater is eigenlijk altijd wel minstens 15 a 20 graden ook in de winter door de Douche-WTW die er ook nog achter zit. Daarbij komt gelijk met de doorstroomverwarmer ook nog een warmtepomp die het water in de buffers op ±30-35 graden (=temperatuur voor vloerverwarming) gaat houden in het stookseizoen. Hierdoor is de dT die de doorstroomverwarmer in mijn geval toe dient te voegen minimaal.

Misschien dat jij nog één van deze dingen kan combineren om zo je warmte behoefte te verlagen.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
kabeltjekabel schreef op maandag 23 september 2019 @ 02:42:
[...]
Makkelijkste manier om uitsluitsel te krijgen is de stekkerdoos aan een isolatieweerstandstest te onderwerpen op 500V of 1kV. Maar als je speciaal daarvoor apparatuur moet kopen of huren kun je beter gewoon een nieuwe stekkerdoos kopen lol.
Dank, weer wat geleerd :). Ik heb de stekkerdoos vanochtend opengehaald, bleek een oudje te zijn. Ongeaard snoer maar wel met aarde op stekker en doos..

Het snoer ligt in de prullenbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 14:58
Kan je ook ergens online schema maken qua verlichting / stopcontacten?
van het weekend ff bezig geweest met herplaatsen van lampen en stopcontacten in de schuur, maarja niks onthouden natuurlijk en kom er nu niet meer uit hoe alles precies zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
GeeMoney schreef op zondag 22 september 2019 @ 21:42:
@jelle2503 ik heb er niet heel veel verstand van maar heeft dat niet te maken met de snelheid van het opwarmen van het water ipv de doorstroom? De buizen die erop gaan zijn ook maar 12mm zie ik. Als daar gewoon 2 bar druk op staat dan lijkt me dat eerder een knelpunt?
12mm buizen is tegenwoordig zeker bij kunstofleidingen zo ongeveer de "standaard" voor warmwaterleidingen. Dit komt voort uit het streven om het volume in de leidingen te beperken ivm o.a legionella maar energieefficiëntie omdat er dan minder dood volume is en na het heet watertappen koelt de boel ook sneller af wat gunstig voor voorkomen van bacteriën aangroei.

Ik heb ook maar 12mm in mijn hele huis voor warmwater maar ik heb raket waterstroom op allen kranen zelfs tijdens het douchen.
@jelle2503
Die clage doorstromers hebben fabriekaf wel een ingebouwde flowrestrictie, de goedkopere modellen. De duurdere hebben soms een elektronisch flowrestrictie. Mogelijk die even verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Afgelopen weekend was ik bij mijn buurman waar een elektricien de meterkast had aangepast omdat ze zijn overgestapt op inductie koken.

Ik zag hier dat vanaf de 3-fase hoofdaansluiting er een extra 3-fase groep was gemaakt. Hier was een 3F 16A automaat voor geïnstalleerd. Mij verbaasde echter dat dit geen aardlekautomaat was. In theorie zit de inductie kookplaat nu toch niet achter een aardlek? Wat zijn hier de officiële regels voor (ik ben niet in het bezit van de NEN1010)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Rebunted
Weet je dat zeker was er niet al een 3F aardlek aanwezig waar deze op aangesloten is.

Daarnaast mag je onder bepaalde voorwaarden zo iets zonder aardlek aansluiten of verstandig is en verkeerde zuinigheid dat is iets anders.
Het enigste wat echt niet mag is wandcontacten voor huishoudelijk gebruik zonder aardlek 30mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Wij zijn bezig met realisatie van een uitbouw en ook gelijk de renovatie van de beganegrond.
Hieronder valt ook het vernieuwen van de groepenkast om over te gaan naar All-electric, d.m.v. warmtepomp en doorstroomverwarmer.

Het plan is om de huidige oude groepenkast uit '72 te vernieuwen naar een 3-fasen kast en daarna over te gaan van 1x35A naar 3x25A. Daarbij wil ik een onderverdeler in de garage plaatsen welke met een grondkabel van 5x4mm² verbonden is. Op deze onderverdeler komt onder andere de warmtepomp, de zonnepanelen (3x Alamat) en een kracht aansluiting voor gebruik in de garage en eventueel later een EV.

Heb zorgvuldig de twee kasten samengesteld, maar ben altijd benieuwd naar jullie opmerkingen of reacties.

Hoofd groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xJpF6JM/Knipsel.png

Onder verdeelkast in garage:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6tksxV2/Knipsel2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:50:
@Rebunted
Weet je dat zeker was er niet al een 3F aardlek aanwezig waar deze op aangesloten is.

Daarnaast mag je onder bepaalde voorwaarden zo iets zonder aardlek aansluiten of verstandig is en verkeerde zuinigheid dat is iets anders.
Het enigste wat echt niet mag is wandcontacten voor huishoudelijk gebruik zonder aardlek 30mA.
Nee, ik zag 2x een 1F aardlek waarachter dan elk 4 groepen zaten. Maar die zijn voor de normale groepen. Ik zag geen 3F aardlek voor de 3F automaat voor de inductieplaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Rebunted op 23-09-2019 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tja het blijft lastig hier op afstand te beoordelen of de situatie goed is.
1) Het kan zijn dat elektricien het als beperkt uitbreiding beschouwt en daardoor het bouwjaar van het huis en elektrische installatie aan houd omdat het daarvoor een kookgroep was. (zou ik het niet mee eens zijn)
2) Hij heeft keurig de aardweerstand gemeten en geconcludeerd dat het niet hoeft, dan is wat mij betreft prima. (Verwacht ik niet omdat in uitvoering duurder is dan gewoon alamat toepassen)
3) Hij heeft gewoon lekker simpel, goedkoop gedacht met oude argument dat vast opgestelde apparaten geen aardlek behoeven. (Mijn gok)

Nu zullen je buren echt niet op eens dood naast hun aanrecht liggen. Mijn ouders hebben ook nog steeds de 3Fkookplaat en wasmachine niet op een aardlek sinds de bouw in 1995. Zo zullen er nog bergen huizen zijn. Ik zie persoonlijk op dit moment geen reden om dat nu acuut aan te passen.

@Helhond
Ik zou de warmtepomp en hulp element direct vanuit je hoofdverdeler voeden met een krachtgroep. Dat kan omdat blijkbaar de warmtpomp maar 1F max 16A is en het hulpelement ook, hou je één fase over.
De kans dat je dan selectieviteitsprobleem krijgt met zware belasting in garage wordt dan eigenlijk nul omdat je een permanente verbruiker weg haalt op die verdeler.
Ik zou de doorstromer aansluiten met 4mm2.
Daarnaast zou ik de woonvertrekken (BG en 1e verdieping) verdelen over de aarleks en niet allemaal op ALS1.

Eigenlijk is het altijd makkelijker om geen onderverdeler te gebruiken maar soms is dat niet zo praktisch/kostenefficient.

[ Voor 27% gewijzigd door leonbong op 23-09-2019 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 21:58
leonbong schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:11:

Nu zullen je buren echt niet op eens dood naast hun aanrecht liggen. Mijn ouders hebben ook nog steeds de 3Fkookplaat en wasmachine niet op een aardlek sinds de bouw in 1995.
Ik mag toch wel veronderstellen dat de apparaten zelf wel gewoon aan de aarde liggen?
Bij mijn ouders (kast uit begin jaren 80, huis uit '32) hadden! we ook zo'n "wasmachine groep" (geen ALS) maar wel allemaal geaard.
En dat zonder hoofdschakelaar ;)
(bij de installatie van zonnepanelen meteen aangepakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Tuurlijk het zijn wel geaarde stopcontacten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Rol-Co schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:08:
[...]

Nu zit je bora op een kookgroep, dat is prima op enkel fase maar die moet je wel veranderen als je 3 fase hebt, dan moet hij eigenlijk op een 3 fase automaat.
Moet? Van wie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Van jezelf als je hem volledig wil gebruiken, hij kan nu 32A trekken maar je hoofdzekering wordt dan 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Rol-Co schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:49:
[...]

Van jezelf als je hem volledig wil gebruiken, hij kan nu 32A trekken maar je hoofdzekering wordt dan 25A
Ah, moet = kan.
Ik heb mijn kookplaat op een kookgroep en als ik alle pitten vol aanzet gaat dat prima. Er is in mijn geval dus geen technische beperking.

[ Voor 22% gewijzigd door No Hands op 23-09-2019 14:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
No Hands schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:31:
[...]

Ah, moet = kan.
Ik heb mijn kookplaat op een kookgroep en als ik alle pitten vol aanzet gaat dat prima. Er is in mijn geval dus geen technische beperking.
Tijdelijk ja. Zodra je een zwembadje voor de kids gaat voorzien met per 4 pannen opgewarmd water omdat de close-in boiler leeg is >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

No Hands schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:31:
[...]

Ah, moet = kan.
Tja, er kan natuurlijk niet veel bij op die fase, niet iets wat aan kan rond etenstijd ;)
Ook iets met verzekering en zo he, maar dat snap je wel denk ik.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rol-Co schreef op maandag 23 september 2019 @ 17:38:
[...]

Tja, er kan natuurlijk niet veel bij op die fase, niet iets wat aan kan rond etenstijd ;)
Ook iets met verzekering en zo he, maar dat snap je wel denk ik.... :P
Ondergrens bij 1,28x In ligt ook op iets van 10 minuten, dus zelfs met die plaat alleen kun je daar al prima aan komen.
leonbong schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:11:
Tja het blijft lastig hier op afstand te beoordelen of de situatie goed is.
1) Het kan zijn dat elektricien het als beperkt uitbreiding beschouwt en daardoor het bouwjaar van het huis en elektrische installatie aan houd omdat het daarvoor een kookgroep was. (zou ik het niet mee eens zijn)
2) Hij heeft keurig de aardweerstand gemeten en geconcludeerd dat het niet hoeft, dan is wat mij betreft prima. (Verwacht ik niet omdat in uitvoering duurder is dan gewoon alamat toepassen)
3) Hij heeft gewoon lekker simpel, goedkoop gedacht met oude argument dat vast opgestelde apparaten geen aardlek behoeven. (Mijn gok)
Ik zet ook in op 3. Ofwel "niet gedacht" / "Altijd zo gedaan" / "Mijn opa rookte ook en werd 90"

[ Voor 50% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-09-2019 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Laatst online: 01-10 23:55
Dit is de groepenkast die in mijn nieuwe woning aanwezig is. Kan ik met deze groepenkast nog vooruit als ik naar 8 groepen wil en een (grote) inductie kookplaat wil gaan gebruiken? Die beltrafo gaat er sowieso uit want die gebruik ik niet.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/cb/9a/GDQI3h3M_t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/a5/78/zIukj28S_t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/49/26/H2X5mff4_t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs2.imgbox.com/f4/02/nZIAGBMg_t.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:44

ericplan

5180 Wp PV

@GodDamage Geen hoofdschakelaar?

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 14:17

BrZ

GodDamage schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:08:
Dit is de groepenkast die in mijn nieuwe woning aanwezig is. Kan ik met deze groepenkast nog vooruit als ik naar 8 groepen wil en een (grote) inductie kookplaat wil gaan gebruiken? Die beltrafo gaat er sowieso uit want die gebruik ik niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat zijn zo te zien 3 fase aardleks? Bijzondere opzet... Heb zo het vermoeden dat er per aardlek 1 automaat per fase zit.

Heb je een 3 fase aansluiting? Kan je eens een foto zonder de kap maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:13

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Enkelfase installatieautomaten achter een driefase aardlek wordt niet aangeraden inderdaad. Je kan de aardlekschakelaars vervangen voor 3 1-fase aardlekschakelaars. Hoofdschakelaar erbij, en voor de krachtgroep een aardlekautomaat om ruimte te besparen. Dan kan je, met wat puzzelen, naar 10 groepen, dan zit je kast helemaal vol.

Voorbeeld (krachtgroep is hier alleen geen aardlekautomaat):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VW4akY0vTpzKRsUfQgimEpou/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Wat ziet die kast er sowieso uit (deze kast vind ik al geen hoogvlieger qua looks) hebben ze hem 3x op de grond laten vallen in het zand ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
BrZ schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:31:
[...]

Dat zijn zo te zien 3 fase aardleks? Bijzondere opzet... Heb zo het vermoeden dat er per aardlek 1 automaat per fase zit.

Heb je een 3 fase aansluiting? Kan je eens een foto zonder de kap maken?
Helaas kan ik geen foto maken want we hebben over 3 weken de sleuteloverdracht pas. Ik snap er zelf dus niet zoveel van; probeer slechts een inschatting te maken met jullie hulp of ik deze kast moet vervangen of dat hij kan blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@GodDamage of jij hem moet vervangen weet ik niet maar ik zou beginnen met verifiëren of je krijgt waarvoor je betaald hebt en of alles volgens voorschriften is opgeleverd.
Daar gaat het al vaak genoeg mis is helaas ook mijn ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 23-09-2019 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb je echt 8 groepen nodig? Je kan namelijk 2 afgaande aansluitingen ook op 1 automaat zetten, bijv schuur en boven om maar een voorbeeld te noemen. Alleen verbruikers groter dan 2000W moeten wel een eigen groep.
Uitgaande van enkel fase kan je bijv in de bovenste rij een kookgoep zetten met 7 groepen op de huidige aardlek schakelaars, onderste rij een hoofdschakelaar bij.
Bij 3 fase zou ik 2 goepen bij zetten op de huidige aardleks fase 3, een 3f alamat voor de kookplaat fase 1-2 of 123 (afhankelijk kookplaat) en onder een 3f hoofdschakelaar.
Dan past het net. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dit er bij de oplevering nog hangt even subtiel vragen wanneer ze hun vieze placeholder-kast gaan omwisselen voor de echte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 14:17

BrZ

kabeltjekabel schreef op maandag 23 september 2019 @ 23:49:
[...]

Als dit er bij de oplevering nog hangt even subtiel vragen wanneer ze hun vieze placeholder-kast gaan omwisselen voor de echte...
Ik ga er vanuit dat dit geen nieuwbouw is? Anders is het wel erg kansloos :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jim423 @GeeMoney @kabeltjekabel het is natuurlijk geen nieuwbouwwoning hè. Die kast hangt er zo te zien al 15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oh oeps. Even "nieuwe" wat te letterlijk genomen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 03:21:
Oh oeps. Even "nieuwe" wat te letterlijk genomen dan.
Inderdaad, geen nieuwe kast natuurlijk en zeker geen nieuwbouw want de woning is van '62. Excuus voor de verwarring en bedankt voor de reacties.

Waarom 8 groepen? De schuur (eigenlijk een dubbele garage) zal mettertijd verbouwd worden tot studio/oefenruimte. Die wil ik op een aparte groep hebben ten opzichte van de rest en er komt ook een airco in en ook die wil ik gescheiden van de apparatuur ondanks dat die met het opgenomen vermogen niet boven de 2000 watt uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GodDamage schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:34:
[...]

Inderdaad, geen nieuwe kast natuurlijk en zeker geen nieuwbouw want de woning is van '62. Excuus voor de verwarring en bedankt voor de reacties.

Waarom 8 groepen? De schuur (eigenlijk een dubbele garage) zal mettertijd verbouwd worden tot studio/oefenruimte. Die wil ik op een aparte groep hebben ten opzichte van de rest en er komt ook een airco in en ook die wil ik gescheiden van de apparatuur ondanks dat die met het opgenomen vermogen niet boven de 2000 watt uitkomt.
Heb je enkel of 3 fase? Kan je op je meter zien of aan de beveiliging voor de meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik heb even een vraagje over het aansluiten van een kookplaat:

Ik ga deze aansluiten op 2 fases van een krachtgroep in een 3 fase kast. Volgens de handleiding kan dit ook.

Op de kookplaat zitten er 2 Nul aansluitingen die verbonden is dmv een brug. Die brug moet alleen weg als je de plaat aansluit op een kookgroep (wat ik niet doe). In de aansluittekening zetten ze daar toch 2 aders op die in de Perilex weer samenkomen op de N aansluiting.

Maar voor een 3 fase aansluiting is dit toch niet nodig?
Er kan toch nooit meer dan 16A door de Nul gaan lopen.Dus waarom dubbel uitvoeren waarbij deze in de stekker weer samenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Even een adviesvraagje

Bij mijn ouders dient het een en ander aangepast te worden. Zo ver ik kon zien stamt de meterkast van begin jaren 90. De groepen rechtsboven zit achter een ALS en linksboven niet.
Het zint mij niet dat ze niet achter een ALS zitten.
Verder is er recent een EV aangeschaft welke ook nog een vast oplaadpunt wenst.
Tevens zal er in de toekomst ook de keuken aangepakt worden waarvoor er extra groepen nodig zijn.

Ik vermoed dat het vervangen van de kast voor een moderne kast het beste is. Vanuit hier kan dan alle toekomstige wensen vervult worden.

Wat is jullie mening hierover?

Meterkast

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Pagina: 1 ... 81 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.