Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.341.449 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
@MrJames
Vanuit de tekening concludeer ik dat de stroomaansluiting uit het zicht onder/achter het bad dient te zitten op 40cm hoogte.
In dat geval zou ik een vaste aansluiting maken met zo'n kabeldoos om niet meteen kortsluiting te hebben als afdichtingskit lekt.
Daarnaast zou ik het bad op een aparte groep/alamat zetten zodat je hem spanningsloos kan maken bij storingen en natuurlijk een goede potentiaal vereffening.

Als een aparte groep lastig eventueel een duppelpolige schakelaar in de badkamer maken waar vandaan de voeding naar het bad gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02

AMDFreak

Intel is zo..

Tweakers,

Binnenkort wordt er een dakkapel op ons dak geplaatst. Hierna ga ik een muurtje plaatsen. Nu wil ik hier wat extra stopcontacten maken en wat lichtpunten.
Nu had ik de gedachte om 1 van de twee groepen te gebruiken van de wasmachine of droger (ik heb het idee wat mijn warmtepompdroger een lagere piek belasting heeft dan mijn wasmachine). Hier komt dan een lasdoos tussen zodat ik het e.e.a. kan doorlussen naar de stopcontacten en naar de droger.

Wat ik op de stopcontacten zal aansluiten is elektrisch kacheltje die instelbaar 750/1250 of 2000watt trekt. In de toekomst zal er wel een normale CV radiator komen.

Ik heb een 1 fase 16 ampere groepenkast..

Is dit conform de NEN1010/NEN3140 richtlijnen acceptabel?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-10 00:23
AMDFreak schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:07:
Tweakers,

Binnenkort wordt er een dakkapel op ons dak geplaatst. Hierna ga ik een muurtje plaatsen. Nu wil ik hier wat extra stopcontacten maken en wat lichtpunten.
Nu had ik de gedachte om 1 van de twee groepen te gebruiken van de wasmachine of droger (ik heb het idee wat mijn warmtepompdroger een lagere piek belasting heeft dan mijn wasmachine). Hier komt dan een lasdoos tussen zodat ik het e.e.a. kan doorlussen naar de stopcontacten en naar de droger.

Wat ik op de stopcontacten zal aansluiten is elektrisch kacheltje die instelbaar 750/1250 of 2000watt trekt. In de toekomst zal er wel een normale CV radiator komen.

Op een groep waar een wasmachine of droger zit mag je ook gewoon andere apparaten aansluiten. Dus dat mag.
Nog een tip waar ikzelf ooit veel plezier van heb gehad. Als je een dakkapel laat plaatsen en je wilt daarna muurtjes maken, dan kan je vragen of ze nadat het gat voor de dakkapel is gemaakt een paar pallets met b.v. gipsblokken naar boven kunnen hijsen. Je wilt die echt niet stuk voor stuk met de trap naar boven brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:32
AMDFreak schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:07:
Tweakers,

Een wasmachine moet een eigen groep hebben. Hier mag niets anders er bij worden aangesloten.

De oude drogers hebben ook een 2000watt+ verbruik dus die moeten ook een eigen groep hebben. Een warmtepomp droger is vaak max 8 a 900 watt. Soms al veel minder. Die droger groep kan je dan opofferen door op de oude plek een centraal doos te maken en meerdere apparaten hier op aan te sluiten. Inclusief de WP droger.
MeTooPV schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:13:
[...]

Op een groep waar een wasmachine of droger zit mag je ook gewoon andere apparaten aansluiten. Dus dat mag.
Dat mag helaas niet. Apparaten met een aansluitwaarde van 2000watt of hoger moeten op een eigen dedicated groep. Hier mogen geen andere apparaten bij op aangesloten worden.

Ze hebben daarom maar 1 WCD zodat er ook maar 1 apparaat op kan.

[ Voor 15% gewijzigd door Speedfightserv op 04-09-2019 16:04 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dat van die 'eigen groep voor alles boven de 2kW blijft een hardnekkig misverstand. Het wordt aangeraden om het niet te doen, maar het mag tegenwoordig wel. En als je er in je ontwerp rekening mee houdt, is er niet zo veel aan de hand.

Het is dus niet slim om je vaatwasser van 2kW op dezelfde groep als vier stopcontacten boven het aanrecht waar je je broodrooster en tosti-ijzer op gaat aansluiten. Maar als er op die groep van de vaatwasser alleen een tweede wcd zit waarop je je koelkast van 180W aansluit, dan is er niets aan de hand.

Heb je een wasmachine van 2kW en een warmtepompdroger van 1kW, dan kun je die op één groep aansluiten. Als dat oorspronkelijk de 'wasmachinegroep' is waar verder geen andere wcd's op zitten, is er niets aan de hand en voldoe je aan de regeltjes van NEN1010.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wat heb je nu echt nodig om te schakelen tussen je netleverancier en "noodstroom" voorziening.

ik zou "3' pv installaties hebben
- 1x pv dak huis bv 18x 325WP wegens de hoeveelheid is dit opgedeeld in 2x 16A groep ?
- 1x pv schuur / (nood)aggregaat

ik zou 1 aparte "nood' kabel aanleggen voor de dingen die ik absoluut aan wil houden (beschermd door ups ding)

- koelkast
- vriezer
- cv (gas of pellet) de onsteking & ventilatoren
- cv (voor verwarming circulatie in de winter)
- omvormers (50hz signaal indien nodig ?)
- opladen telefoon
- radio
- led verlichting (key spots in huis)

Zoiezo denk ik een automatische schakelaar die kan schakelen tussen nood & net nodig te hebben

Mijn vraag is heb ik hiervoor dure apparatuur nodig ? ik vind een paar uur zonder stroom zitten trouwens niet zo erg .. dus dat mijn aggregaat niet automagisch start is niet aan de orde .. en dat de UPS net genoeg stroom heeft om een alarm af te doen gaan is goed zat ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

@Beekforel Er is niks vastgelegd voor Perilex... dat een relatief groot smaldeel zo is aangesloten betekend niet dat je daar vanuit kunt gaan.
[/quote]

Niks vastgelegt... In de stekker staat toch echt N L1 L2 L3. Of is dat toevallig?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
dreamscape schreef op woensdag 4 september 2019 @ 16:52:
Dat van die 'eigen groep voor alles boven de 2kW blijft een hardnekkig misverstand. Het wordt aangeraden om het niet te doen, maar het mag tegenwoordig wel. En als je er in je ontwerp rekening mee houdt, is er niet zo veel aan de hand.
Heb je daar ook een bron van ?
Als je er op zoekt kom je alleen maar tegen dat een aparte groep bij >2kW verplicht is. Erg verwarrend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jobr schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:44:
[...]

Als je er op zoekt kom je alleen maar tegen dat een aparte groep bij >2kW verplicht is. Erg verwarrend.
NEN1010:2015. ;)

Die is helaas niet openbaar. En al was hij dat wel, daar uit kun je niet citeren dat een aparte groep voor apparaten >2kW tegenwoordig niet meer verplicht is. Er staat gewoon simpelweg niet meer in dat het wel verplicht is (zoals dat in eerdere uitgaven wel stond).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 01-10 22:14
jobr schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:44:
[...]

@Xander heeft gelijk. Zie deze link met een presentatie van Eaton over de wijzigingen in NEN1010:2015

http://www.eaton.nl/ecm/g...s/content/pct_1621376.pdf

Op pagina 8 staat dat de grens van 2 kVA is vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:38
Out.of.Control schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 07:14:
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, zal wat foto's plaatsen als het klaar is.
Zoals beloofd een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6uMYmxbgjywUWH0jaooqmBdc/thumb.jpg

meterkast2

Ik heb het kleine kastje links toch laten hangen, daar zit nu het IT-spul en de kookplaat op aangesloten. In de oude kast zit nu een alamat + kWh-meter voor de PV-omvormer, samen met de hoofdschakelaar en overspanningsbeveiliging.
In de nieuwe kast helemaal rechts zitten de overige groepen (3 groepen voor wasmachine, vaatwasser en combi-overn en 3 groepen voor alle overige WCD's in huis) en nog een alamat waar de schuur op zit.

Alleen nog even de groepen nummeren en de groepenkaart opnieuw invullen (en een stickertje bij PV-groep plakken).
Ben er wel tevreden mee. In ieder geval genoeg ruimte voor toekomstige uitbreidingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Out.of.Control op 06-09-2019 22:34 . Reden: EAN weggepoetst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 17:40:
Wat heb je nu echt nodig om te schakelen tussen je netleverancier en "noodstroom" voorziening.

ik zou "3' pv installaties hebben
- 1x pv dak huis bv 18x 325WP wegens de hoeveelheid is dit opgedeeld in 2x 16A groep ?
- 1x pv schuur / (nood)aggregaat

ik zou 1 aparte "nood' kabel aanleggen voor de dingen die ik absoluut aan wil houden (beschermd door ups ding)

- koelkast
- vriezer
- cv (gas of pellet) de onsteking & ventilatoren
- cv (voor verwarming circulatie in de winter)
- omvormers (50hz signaal indien nodig ?)
- opladen telefoon
- radio
- led verlichting (key spots in huis)

Zoiezo denk ik een automatische schakelaar die kan schakelen tussen nood & net nodig te hebben

Mijn vraag is heb ik hiervoor dure apparatuur nodig ? ik vind een paar uur zonder stroom zitten trouwens niet zo erg .. dus dat mijn aggregaat niet automagisch start is niet aan de orde .. en dat de UPS net genoeg stroom heeft om een alarm af te doen gaan is goed zat ..
Ik zou de pv niet meenemen in dit verhaal. Wat doet een omvormer die zijn vermogen niet kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
In het geval van een normaal aggregaat zal deze gaan overtoeren, waarschijnlijk gaat er dan wat stuk.
In het geval van een inverter aggregaat beschadig je waarschijnlijk de inverter omdat deze het PV vermogen niet aan kan, kan hij het wel aan zal hij weer gaan overtoeren. Je moet dan echt een Victron/MP/Sunny Island oplossing hebben wil dat kunnen of een hele zware sine wave omvormer+accu. Alleen als de accu vol is moet je dan wel iets regelen dat je PV omvormer uitschakelt (Jack Rickard doet dit bijv. door de frequentie omhoog te gooien). Reken maar op kosten in alle gevallen op 5K+ euro.

Ik zou 1 groep voorzien van een OM schakelaar (1-0-2) kost ongeveer 40 euro. Deze groep sluit je dan je UPS en koelkast/vriezer/cv op aan. Je kan ook 2 groepen omschakelen, heb je wel 2 OM schakelaars nodig. Zijn verkrijgbaar in kastje of DIN montage. PV sluit je niet aan. Is ook niet boeiend voor dat uurtje in een jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 04-09-2019 23:26 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Jim423 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:24:
In het geval van een normaal aggregaat zal deze gaan overtoeren, waarschijnlijk gaat er dan wat stuk.
In het geval van een inverter aggregaat beschadig je waarschijnlijk de inverter omdat deze het PV vermogen niet aan kan, kan hij het wel aan zal hij weer gaan overtoeren. Je moet dan echt een Victron/MP/Sunny Island oplossing hebben wil dat kunnen of een hele zware sine wave omvormer+accu. Alleen als de accu vol is moet je dan wel iets regelen dat je PV omvormer uitschakelt (Jack Rickard doet dit bijv. door de frequentie omhoog te gooien). Reken maar op kosten in alle gevallen op 5K+ euro.

Ik zou 1 groep voorzien van een OM schakelaar (1-0-2) kost ongeveer 40 euro. Deze groep sluit je dan je UPS en koelkast/vriezer/cv op aan. Je kan ook 2 groepen omschakelen, heb je wel 2 OM schakelaars nodig. Zijn verkrijgbaar in kastje of DIN montage. PV sluit je niet aan. Is ook niet boeiend voor dat uurtje in een jaar.
thx die zocht ik, zijn ze ook automatisch schakeld ? (al dan niet wat diy gebrowsel ertussen zoals arduino met relais ofzo ?)

Overgens zoek ik een goedkope simple oplossing.
- koelkast (200w, vriezer 200w)
- cv (pomp 40w) ontsteking ? 300w (pellet duurt 10min)
- verlichting, radio, usb 100W ?
dit zijn piek vermogens (duh), en ik schat dat het ontsteken v.d pellets het meeste zorgen baart.. (lees trekt de accu leeg op een slecht moment) maar werkelijke verbruik zal veel lager liggen.

Een goedkope generator/aggregraag rond 1500Kw tot 2,6 kw moet meer dan voldoende zijn.
Mijn ups zal het wellicht (ex onsteking) niet trekken c.q 20min tot een uur

pv is nice to have, minder lawaai dan een generator ding .. maar ik vraag me af of een rack mounted UPS zoiezo een true sinus afgeeft .. en nee ik was niet van plan om veel geld aan een duurdere oplossing uit te geven .. 300,- vind ik leuk bedrag voor die paar uur per jaar ..

En waar koop ik een nette zekering kast voor weinig .. conrad ? ik heb 3 groepen + 2x 230v din rail liggen die ik in de schuur wil plaatsen. (2 groepen worden gebruikt(1x verlichting 1x "werkbank") 1 als toekomst reserve ) de 2x 230v ach ik heb ze toch .. waarom niet aansluiten :)
is er nog een eis welke hoogte / afsluitbaar ? (ik heb kids mocht je afvragen dus afsluitbaar is wel de wens)

Ook wil ik in mijn verbouwing in huis 2 kabels leggen van dak(zolder) naar meterkast .. PV ready zeg maar ..
hiervoor wil ik ykas kabel gebruiken 3x2,5 oid (zeg ik het goed?) natuurlijk doe ik kleur/labels eraan maar naar de meterkast is het handig deze via CEE stekkers ofzo te laten lopen ? zodat je weet dat deze kabels "retour" zijn ipv normaal .. of zijn daar andere oplossingen voor?

Tja vanalles

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
vso schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:55:
[...]

thx die zocht ik, zijn ze ook automatisch schakeld ? (al dan niet wat diy gebrowsel ertussen zoals arduino met relais ofzo ?)
Een omschakelrelais zou kunnen, maar als je de aggregaat toch handmatig aanzet, is een knopje omzetten niet zo erg toch?
Opbouw kast: https://www.sandervunderi...a-4-polig-hos404-s34.html
DIN rail module: https://www.elektrobode.n...a-i-0-ii-com-boven-sft440
Als relais moet het lukken met dit maak/verbreek contact: https://www.elektrototaal...magneetschakelaar-4136010

Je moet alleen weten of je 1 of 3 fase gaat gebruiken. 3 fasen maakt het wel een stuk moeilijker om een geschikte relais de vinden.

Nu is er vast meer te vinden.
Overgens zoek ik een goedkope simple oplossing.
- koelkast (200w, vriezer 200w)
- cv (pomp 40w) ontsteking ? 300w (pellet duurt 10min)
- verlichting, radio, usb 100W ?
dit zijn piek vermogens (duh), en ik schat dat het ontsteken v.d pellets het meeste zorgen baart.. (lees trekt de accu leeg op een slecht moment) maar werkelijke verbruik zal veel lager liggen.

Een goedkope generator/aggregraag rond 1500Kw tot 2,6 kw moet meer dan voldoende zijn.
Mijn ups zal het wellicht (ex onsteking) niet trekken c.q 20min tot een uur

pv is nice to have, minder lawaai dan een generator ding .. maar ik vraag me af of een rack mounted UPS zoiezo een true sinus afgeeft .. en nee ik was niet van plan om veel geld aan een duurdere oplossing uit te geven .. 300,- vind ik leuk bedrag voor die paar uur per jaar ..
Ik zou zelf de PV achterwege laten, is een hoop gedoe en heel veel scheelt het ook niet.
En waar koop ik een nette zekering kast voor weinig .. conrad ? ik heb 3 groepen + 2x 230v din rail liggen die ik in de schuur wil plaatsen. (2 groepen worden gebruikt(1x verlichting 1x "werkbank") 1 als toekomst reserve ) de 2x 230v ach ik heb ze toch .. waarom niet aansluiten :)
https://www.sandervunderink.nl/ is grote favoriet hier. Maar je hebt zat winkels die groepenkasten leveren.
is er nog een eis welke hoogte / afsluitbaar ? (ik heb kids mocht je afvragen dus afsluitbaar is wel de wens)
Kijk eens naar ABB mistral. Hager, Eaton... heeft ook zoiets in het assortiment. Of er een verplichte hoogte is, weet ik niet.
Ook wil ik in mijn verbouwing in huis 2 kabels leggen van dak(zolder) naar meterkast .. PV ready zeg maar ..
hiervoor wil ik ykas kabel gebruiken 3x2,5 oid (zeg ik het goed?) natuurlijk doe ik kleur/labels eraan maar naar de meterkast is het handig deze via CEE stekkers ofzo te laten lopen ? zodat je weet dat deze kabels "retour" zijn ipv normaal .. of zijn daar andere oplossingen voor?
Gewoon niet te ingewikkeld, als je het nodig hebt, sluit je hem aan op een automaat met een sticker met iets als teruglevering. Nu gewoon opgerold laten hangen. Beter leg je trouwens twee buizen, ben je later veel flexibeler in wat er doorheen kan (wel 19 mm).

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 5 september 2019 @ 06:30:
Een omschakelrelais zou kunnen, maar als je de aggregaat toch handmatig aanzet, is een knopje omzetten niet zo erg toch?
de 1 staat 20m verwijderd van de ander, dus als je het even kan is automatisering prettig maar het is geen kei harde eis
Opbouw kast: https://www.sandervunderi...a-4-polig-hos404-s34.html
DIN rail module: https://www.elektrobode.n...a-i-0-ii-com-boven-sft440
Als relais moet het lukken met dit maak/verbreek contact: https://www.elektrototaal...magneetschakelaar-4136010

Je moet alleen weten of je 1 of 3 fase gaat gebruiken. 3 fasen maakt het wel een stuk moeilijker om een geschikte relais de vinden.
1 fase moet zat zijn zo niet dan toch. het moet een leuk Doe het zelf ding kunnen zijn met enig nut.
Nu is er vast meer te vinden.

[...]

Ik zou zelf de PV achterwege laten, is een hoop gedoe en heel veel scheelt het ook niet.

[...]

https://www.sandervunderink.nl/ is grote favoriet hier. Maar je hebt zat winkels die groepenkasten leveren.

[...]

Kijk eens naar ABB mistral. Hager, Eaton... heeft ook zoiets in het assortiment. Of er een verplichte hoogte is, weet ik niet.

[...]

Gewoon niet te ingewikkeld, als je het nodig hebt, sluit je hem aan op een automaat met een sticker met iets als teruglevering. Nu gewoon opgerold laten hangen. Beter leg je trouwens twee buizen, ben je later veel flexibeler in wat er doorheen kan (wel 19 mm).
4 buizen gaan we doen ! :)

ingewikkeld is meer omdat ik later misschien toch complex(er) wil al dan niet betaald aangelegd .. en ervaring leert is paar stappen (niet 100 stappen) vooruit kijken soms zeer veel plezier geeft. zelden is het weggegooid geld

Tja vanalles

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:18
arpeggio schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:40:
[...]

@Xander heeft gelijk. Zie deze link met een presentatie van Eaton over de wijzigingen in NEN1010:2015

http://www.eaton.nl/ecm/g...s/content/pct_1621376.pdf

Op pagina 8 staat dat de grens van 2 kVA is vervallen.
Dat is wel mooi om dat ook echt bevestigd te zien :).

Hier hadden we op zolder ook slechts 1 wandcontactdoos op een eigen 16A groep voor de wasmachine. 2 jaar terug is daar een warmtepompdroger bij gekomen. De wasmachine heeft volgens het typeplaatsje een opgenomen vermogen van 2300W. De WP-droger slechts 900.

Ik heb toen de overwogen beslissing genomen om van de wandcontactdoos een dubbele te maken en de wasmachine en wp-droger dus op dezelfde groep te plaatsen, ookal vermoedde ik toen wel dat het vanwege de hardnekkige >2 kVA regel misschien niet helemaal mocht.

Heb er sowieso wel even een label boven geplakt dat beide wcd's op dezelfde 16A groep zitten. Niet zo zeer voor mezelf, maar mocht ooit een volgende eigenaar toch alsnog een 'gewone' droger aansluiten, dan wordt dat potentieel natuurlijk veel meer dan 3600W.

edit: Ik kijk eens even in dat document van Eaton. Zie ik daar nou werkelijk staan dat je niet meer meer dan één eindgroep achter een aardlekschakelaar van 0,03A mag hebben? Mag je dan in de huidige situatie eigenlijk alleen nog maar aardlekautomaten gebruiken? Of begrijp ik het niet helemaal goed. Ik heb nog steeds maximaal 4 eindgroepen per aardlekschakelaar in m'n hoofd.

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 05-09-2019 11:29 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:16

Zoefff

❤ 

eymey schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:19:
[...]
edit: Ik kijk eens even in dat document van Eaton. Zie ik daar nou werkelijk staan dat je niet meer meer dan één eindgroep achter een aardlekschakelaar van 0,03A mag hebben? Mag je dan in de huidige situatie eigenlijk alleen nog maar aardlekautomaten gebruiken? Of begrijp ik het niet helemaal goed. Ik heb nog steeds maximaal 4 eindgroepen per aardlekschakelaar in m'n hoofd.
Dat klopt, en wordt ook als zodanig op slide 13 beschreven. Wat er op slide 18 wordt beschreven (ik denk dat je dat bedoelt?) is dat je minimaal 2 aardlekschakelaars moet hebben als je twee of meer eindgroepen hebt. Oftewel, 1 aardlekschakelaar met 1 eindgroep mag. 1 Aardlekschakelaar met 4 eindgroepen mag niet. 2 Aardlekschakelaars met beide 4 eindgroepen (of minder) mag wel.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:18
@Zoefff Ah thanks voor de uitleg (doelde idd op slide 18).

Dan is het me duidelijk. Het gaat er dus idd om dat er bij 2 of meer eindgroeven ook meteen minimaal 2 aardlekschakelaars zijn, zodat niet in één keer alles in huis uit is (behalve als je maar 1 eindgroep hebt :P )

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Heren,

Ik ben elektrotechnicus, werk bij een grote transformatorhuisjes boer als hardware engineer op grote installaties ;) dus ik ben bekend met NEN1010 die ik ook in bezit heb, in november krijg ik ook mijn VP-LS dus ik ben bekend met elektriciteit so to speak.

Nu mijn vraag, ik heb een nieuwbouw huis gekocht, dat krijg ik in januari. Echter wil ik zelf een aantal veranderingen maken in de installatie. Niet heel spannend, wellicht een groep erbij plaatsen etc. Maar de bouwer van het project heeft mij gewaarschuwd dat ik dat door een gecertificeerd elektricien moet laten doen. Bummer..

In principe gaat het alleen om het keuren toch? Mits er de juiste schema's aanwezig zijn en de daadwerkelijke installatie volgens nen1010 aangesloten is.

Kan ik dan gewoon zelf de installatie tekenen, aanleggen en vervolgens alleen een elektricien laten komen om het te keuren?

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Gisteren de meterkast aangepast. De 1f 2 aardlek busboard vervangen voor een 1f 3 aardlek type.
Tevens twee automaten geplaatst voor de warmtepomp(wamtepomp zelf en de 3kw naheater).

Direct een vage storing.. Met het inschakelen van de aardleks nog geen problemen. Bij het omhalen van de automaten vielen er op ten duur 2 aardleks tegelijk. Dit gebeurde telkens bij groep 1 en 2.

Voorheen zat groep 1 en 2 op dezelfde aardlek en ging er niets fout. Hierdoor had ik al een goed vermoeden wat er niet klopte.

Nogmaals groep 1 en 2 achter dezelfde aardlek gezet en jahoor. Geen uitval meer.

Conclusie: groep 1 en 2 zijn met elkaar verbonden ergens in huis! Enkel hierdoor kunnen beide aardleks tegelijk gaan.

Gelukkig had in al een vermoeden waar.. ooit eens een fibaro dimmer geplaatst. Had hier geen nul tot mijn beschikking dus deze vanaf een plafond doos doorgetrokken. Deze doos is groep 1 en bij de schakelaar komt groep 2 binnen. Dus de lijn van 2 en nul van 1 komen beide op de fibaro uit.

Ik heb een andere voeding gepakt waardoor de groepen niet meer verbonden zijn nu en alles blijft goed staan.

Weer wat geleerd! Voortaan beter opletten als ik zoiets doe..

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• Techneut
  • Niet online
LittleKiller schreef op donderdag 5 september 2019 @ 13:29:
Heren,

Ik ben elektrotechnicus, werk bij een grote transformatorhuisjes boer als hardware engineer op grote installaties ;) dus ik ben bekend met NEN1010 die ik ook in bezit heb, in november krijg ik ook mijn VP-LS dus ik ben bekend met elektriciteit so to speak.

Nu mijn vraag, ik heb een nieuwbouw huis gekocht, dat krijg ik in januari. Echter wil ik zelf een aantal veranderingen maken in de installatie. Niet heel spannend, wellicht een groep erbij plaatsen etc. Maar de bouwer van het project heeft mij gewaarschuwd dat ik dat door een gecertificeerd elektricien moet laten doen. Bummer..

In principe gaat het alleen om het keuren toch? Mits er de juiste schema's aanwezig zijn en de daadwerkelijke installatie volgens nen1010 aangesloten is.

Kan ik dan gewoon zelf de installatie tekenen, aanleggen en vervolgens alleen een elektricien laten komen om het te keuren?
Me dunkt dat dit zonder meer moet kunnen.
Maar daarnaast, dat "grote transformatorhuisjes boer" kan ik bijna niet anders lezen dan een vrije vertaling van werkzaam bij een van de netbeheerders in Nederland (of vergis ik me?). Bovendien beschik je naar je aangeeft over de nodige kennis en een aantal bevoegdheden. Als dat het geval is, kan je werkgever dan niet het antwoord geven op die vraag, c.q. een tijdelijke vergunning geven voor die klus? Eerlijk gezegd zie ik geen enkel beletsel

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Techneut schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:09:
[...]
Me dunkt dat dit zonder meer moet kunnen.
Maar daarnaast, dat "grote transformatorhuisjes boer" kan ik bijna niet anders lezen dan een vrije vertaling van werkzaam bij een van de netbeheerders in Nederland (of vergis ik me?). Bovendien beschik je naar je aangeeft over de nodige kennis en een aantal bevoegdheden. Als dat het geval is, kan je werkgever dan niet het antwoord geven op die vraag, c.q. een tijdelijke vergunning geven voor die klus? Eerlijk gezegd zie ik geen enkel beletsel
Is bij het uitgeven van een tijdelijke vergunning de werkgever niet verantwoordelijk?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• LittleKiller
Techneut schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:09:
[...]
Maar daarnaast, dat "grote transformatorhuisjes boer" kan ik bijna niet anders lezen dan een vrije vertaling van werkzaam bij een van de netbeheerders in Nederland (of vergis ik me?).
Nee! De fabrikant is een andere partij! Overigens, wij zijn niet een installatie bedrijf.

Maar wat ik lastig vind is het stukje wat mijn bouwer aangeeft over garantie etc. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik een deugdelijke installatie kan aanleggen. Maar ik weet niet zo goed hoe het met wetgeving zit. Volgens mij moet je NEN1010 certificering hebben, dat heb ik niet. Het is mijn baan om die wetgeving gewoon te begrijpen.. Niet om installaties te maken etc.

Jullie denken dat, zolang ik gewoon een deugdelijke tekening oplever, ik gewoon mijn gang kan gaan? Zouden jullie het ook nog laten keuren of niet?

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 12:10
Volgend jaar willen we een 20 tal zonnepanelen laten plaatsen en daarvoor moet er in ieder geval een nieuw stroompunt komen op de vliering.
Ik wil de kabel (5x 2,5mm2 YMvK) zelf van de meterkast naar boven aanleggen.

De kabel moet vanaf de meterkast via de kruipruimte weer naar boven gaan in een koof (+/- 30cm x 40cm) naar boven gaan.
De kruipruimte is afgesloten met isolatiemateriaal (EPS oid) naar de koof.
De kabel krijg in wel naar boven gedrukt in de koof, maar dan kan ik er pas over 2,5 meter weer bij via een luik in een kamer erboven.
Vanuit dat luik kan ik hem weer naar boven trekken en op de vliering krijgen.

Mijn vraag: kan ik de kabel in de koof gewoon los laten hangen en met beugels vastzetten waar ik wel bij kan komen?
Of moet de kabel in een buis komen die ook ook maar op een 3 tal plekken kan vastzetten in de koof?
(Of mag het uberhaubt niet wat ik wil... :X ivm het gebrek aan trekontlasting)

• TheGhostInc
  • Niet online
Freez schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:42:
Mijn vraag: kan ik de kabel in de koof gewoon los laten hangen en met beugels vastzetten waar ik wel bij kan komen?
Vast is vast. En die kabel hoeft verder niet in een mantelbuis.

Sterker nog, als je de kabel in een mantelbuis doet kan de kabel schuiven in de buis. Dus is de mechanische belasting boven alleen maar groter. Dan moet je de buis en de kabel beiden gaan vastzetten.

• Dre
  • Niet online

Dre

LittleKiller schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:39:
[...]

Nee! De fabrikant is een andere partij! Overigens, wij zijn niet een installatie bedrijf.

Maar wat ik lastig vind is het stukje wat mijn bouwer aangeeft over garantie etc. Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik een deugdelijke installatie kan aanleggen. Maar ik weet niet zo goed hoe het met wetgeving zit. Volgens mij moet je NEN1010 certificering hebben, dat heb ik niet. Het is mijn baan om die wetgeving gewoon te begrijpen.. Niet om installaties te maken etc.

Jullie denken dat, zolang ik gewoon een deugdelijke tekening oplever, ik gewoon mijn gang kan gaan? Zouden jullie het ook nog laten keuren of niet?
Wat is volgens de bouwer een "gecertificeerd elektricien"? Vraag eens op welke papieren de huidige installateur minimaal moet hebben. Zwemdiploma t/m scios.

• jobr
Freez schreef op donderdag 5 september 2019 @ 14:42:
Volgend jaar willen we een 20 tal zonnepanelen laten plaatsen en daarvoor moet er in ieder geval een nieuw stroompunt komen op de vliering.
Ik wil de kabel (5x 2,5mm2 YMvK) zelf van de meterkast naar boven aanleggen.
Als het kan zou ik 4mm2 nemen. Geeft minder spanningsverlies. Mocht je netspanning erg hoog zijn dan schakelt de omvormer minder snel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleKiller
Dre schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:03:
[...]

Wat is volgens de bouwer een "gecertificeerd elektricien"? Vraag eens op welke papieren de huidige installateur minimaal moet hebben. Zwemdiploma t/m scios.
Fair point! Had ik nog niet aan gedacht. Bedankt!

• Dre
  • Niet online

Dre

jobr schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:14:
[...]

Als het kan zou ik 4mm2 nemen. Geeft minder spanningsverlies. Mocht je netspanning erg hoog zijn dan schakelt de omvormer minder snel uit.
Er loopt hooguit 8 Ampère en de nul wordt niet belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-10 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Sorry, ik moet even mijn frustratie kwijt over het volgende:
TIP 1: Gebruik eventueel wat vloeibaar afwasmiddel om de kabel soepel in
de buis te trekken.
8)7 8)7 |:(
Komt uit de opleverinformatie van de installateur bij het stukje over loze leidingen…

Wat ik altijd begrepen heb, wordt dit hard en zorgt het later alleen maar voor meer problemen. Ja het zal nu vast helpen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@T.Kreeftmeijer Fixed:
TIP 1: Gebruik eventueel wat vloeibaar afwasmiddel om de kabel soepel in de buis vast te trekken.
Overigens staat er nergens dat de kabel door de buis komt, alleen maar in. :+

Je komt wel vaker 'tips' tegen. https://www.klium.nl/blog/zelf-kabels-trekken/
Geeft als tip om de kabels pas te trekken als alles af is.... ik heb zelf al een keer een vers gestucced plafond & muur opengebroken zien worden voor een geknikte pijp. En dat kabels zouden beschadigen? Die rol je gewoon op in de doos, klepje erop. Klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 23-09 12:10
jobr schreef op donderdag 5 september 2019 @ 18:14:
[...]

De 2.5mm² heb ik eigenlijk al liggen (meegekregen van wat over was van een project op het werk).
De afstand tussen meterkast en omvormer zal ongeveer 15 meter zijn.
Zou dat echt toegevoegde waarde hebben qua verlies voor 5500 - 6000 Wp?

[ Voor 1% gewijzigd door Freez op 06-09-2019 11:33 . Reden: 2 -> ² ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
Freez schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:08:
[...]

De 2.5mm2 heb ik eigenlijk al liggen (meegekregen van wat over was van een project op het werk).
De afstand tussen meterkast en omvormer zal ongeveer 15 meter zijn.
Zou dat echt toegevoegde waarde hebben qua verlies voor 5500 - 6000 Wp?
Nee. Die 2,5mm² is voor 3-fase omvormer prima! Voor enkele fase omvormer moet je al vrij snel kiezen voor 4mm² of 6mm² om spanningsverlies te voorkomen. En ja grotere kabeldoorsnedes zijn altijd beter, maar op een gegeven moment gaat het nog om tienden van procenten. 15m 2,5mm² 3-fase bij 6kW = 0,8% verlies, ga je naar 4mm² wordt dit 0,5%. Dus neem de moeite niet de kabel te wisselen.

PS: Bij 1-fase: 15m, 2,5mm² bij 6kW = 2,4% verlies, ga je naar 4mm² wordt dit 1,5% verlies. Dat is nog de moeite, reductie van 0.9%.

Handig tooltje: https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/

PS2: Wat is toch de moeite bij mensen om netjes mm² te typen ipv mm2. Ben ik de enige die me hier aan stoort? Tip: Rechter Alt + 2 = superscript 2

[ Voor 9% gewijzigd door DARKviper123 op 06-09-2019 10:23 ]

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 5 september 2019 @ 20:31:
Sorry, ik moet even mijn frustratie kwijt over het volgende:

[...]
8)7 8)7 |:(
Komt uit de opleverinformatie van de installateur bij het stukje over loze leidingen…

Wat ik altijd begrepen heb, wordt dit hard en zorgt het later alleen maar voor meer problemen. Ja het zal nu vast helpen.
Ik moest bij het gaan van gas naar elektrisch koken een krachtgroep door een bestaande buis trekken. Daar is het wasmiddel toch echt een uitkomst geweest. trek jij maar eens 5x2,5mm² door een buis met twee haakse bochten, metertje of 15, zonder lubricant ;). Ruikt nog lekker ook. Dat die zeep uithard zal me een worst wezen. Mocht het ooit echt nodig zijn, dan krijg je die buis wel weer vrij. En wanneer is het nodig om een krachtgroep uit een buis te trekken? Dus zoals altijd... is ook hier weer een nuancering aan te brengen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:27
DARKviper123 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:28:
[...]

Ik moest bij het gaan van gas naar elektrisch koken een krachtgroep door een bestaande buis trekken. Daar is het wasmiddel toch echt een uitkomst geweest. trek jij maar eens 5x2,5mm² door een buis met twee haakse bochten, metertje of 15, zonder lubricant ;). Ruikt nog lekker ook. Dat die zeep uithard zal me een worst wezen. Mocht het ooit echt nodig zijn, dan krijg je die buis wel weer vrij. En wanneer is het nodig om een krachtgroep uit een buis te trekken? Dus zoals altijd... is ook hier weer een nuancering aan te brengen ;)
Probleem is dat sommige zepen ook de aderisolatie laten uitharden /afbrokkelen.

Draad trekken 5 x 2,5 mm2 gaat best met een goed merk draad en een spuitbusje cellpack glijmiddel. Busje kost tussen 7,5 - 10 euro

Talkpoeder kan ook, meeste kabels zit ook talkpoeder tussen de aders om schade door buigen te voorkomen

[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 06-09-2019 10:50 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DARKviper123
habbekrats schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:39:
[...]

Probleem is dat sommige zepen ook de aderisolatie laten uitharden /afbrokkelen.
Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Heb je daar een onderbouwing van? Volgens mij is het voor een huis-tuin keuken klusje waarbij je eens in de 10 jaar eens een groepje door een buis moet trekken echt niet schokkend om dat met een beetje (vloeibaar) afwasmiddel te doen, but correct me if I am wrong...
Ik ben iig niet van plan om mijn krachtgroep er weer uit te trekken, de buis schoon te maken en deze zonder afwasmiddel er weer in te trekken ;)
Draad trekken 5 x 2,5 mm2 gaat best met een goed merk draad en een spuitbusje cellpack glijmiddel. Busje kost tussen 7,5 - 10 euro
Uiteraard moet ik je wel even complimenteren voor het gebruiken van de ² ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Vraagje voor de wat meer doorgewinterde elektramonteur hier. Mijn nieuwe huis heeft deze knoppen in de kast zitten:

Stop

Heeft iemand een idee hoe deze heten, of ze nog gangbaar zijn, en of het heel noodzakelijk is om deze snel te vervangen. Ik kan helemaal niets vinden wat betreft deze half?automaten. Geen leeftijd, naam etc..

Thanks alvast jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Powergrim schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:50:
Vraagje voor de wat meer doorgewinterde elektramonteur hier. Mijn nieuwe huis heeft deze knoppen in de kast zitten:

[Afbeelding: Stop]

Heeft iemand een idee hoe deze heten, of ze nog gangbaar zijn, en of het heel noodzakelijk is om deze snel te vervangen. Ik kan helemaal niets vinden wat betreft deze half?automaten. Geen leeftijd, naam etc..

Thanks alvast jongens!
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/925570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Powergrim schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:50:

[Afbeelding: Stop]

Thanks alvast jongens!
Dat zou deze moeten zijn: http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/925570
Dit zijn geen (half)automaten, het is alleen dat de schakelaar om de groep in/uit te schakelen geïntegreerd is in de zekeringhouder ipv dat er een losse knop boven zit.

Ik denk dat het wel verstandig is om ze te vervangen door schakelautomaten, zodat je geen zekeringen meer hoef te vervangen bij sluiting.

Edit: Freakstar was net was sneller :*)

[ Voor 12% gewijzigd door alexwel op 06-09-2019 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09 20:27
Top, dankjewel jongens! Gelukkig dus gewoon d-zekeringen, wat dat betreft nog soort van oud maar gangbaar. Tezijnertijd ga ik die wel vervangen voor automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 16:30
Betreft uitbreiding meterkast also post in offerte zonnepanelen.

Beste mede tweakers,
Mijn ouders willen zonnepanelen aanschaffen en hebben enkele offertes aangevraagd. De leveranciers zijn ter plaatse geweest.
Het valt op dat er grote verschillen zitten in de aanpassing van de groepenkast.In 1 offerte staat dat de gehele kast moet worden vervangen door:
- kast van 220 x 330 mm
- 6 inst. automaten,
- 2 aardlekschakelaars
- en hoofdschakelaar.

Kosten in offerte voor dit onderdeel: 550 Euro incl montage. Bij navraag, bij de leverancier die de hele meterkast wil vervangen, werd verwezen naar recente wijzigingen in de regels en dat dit echt het beste was.

Bij de andere offerte gaat men uit van het monteren van een extra kastje met inst. automaat.

De huidige groepenkast bevat:
- 5 groepen met nog ouderwetse smeltpatronen
- 1 aardlekschakelaar (volgens mij 500mA)
- Er is geen hoofdschakelaar

Omdat ze niet zo heel veel zonnepanelen kwijt kunnen, lijkt een nieuwe groepenkast overkill, ook omdat mijn ouders al op leeftijd zijn.

Kan iemand aangeven wat hier wijsheid is en wat er minimaal moet gebeuren om ca 8 zonnepanelen te plaatsen om aan de (elektriciteits) regels te voldoen?

Alvast dank voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:32
@Taatort

Ik zou gaan voor een nieuwe groepenkast. 550 is wel aardig aan de prijs trouwens. Wat voor merk bieden ze aan?

Een Eaton kast met 6 groepen 2 ALS en een hoofdschakelaar kost 221 euro inclusief BTW..

Groepenkast vervang ik doorgaans in 1,5 uur (ruim genomen)
Maximaal 150 euro montage kosten zou ik dan aanhouden (Voor rij kosten, uren en klein materiaal)

Dan zit je op 370 euro. Dat is een heel ander bedrag

[ Voor 21% gewijzigd door Speedfightserv op 06-09-2019 12:57 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Taatort
Als veiligheid zou ik een nieuwe kast nemen, een 500 mA is in ieder geval niet geschikt bij zonnepanelen. Ook een 500mA bied geen bescherming tegen directe aanraking. Mocht je dit niet doen dan zou ik in ieder geval de veiligheidsaarding eens laten meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
alexwel schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:16:
[...]

Dat zou deze moeten zijn: http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/925570
Dit zijn geen (half)automaten, het is alleen dat de schakelaar om de groep in/uit te schakelen geïntegreerd is in de zekeringhouder ipv dat er een losse knop boven zit.

Ik denk dat het wel verstandig is om ze te vervangen door schakelautomaten, zodat je geen zekeringen meer hoef te vervangen bij sluiting.

Edit: Freakstar was net was sneller :*)
Daarnaast zijn de patroon-lastscheider ook nog 2 polig wat normale smeltzekeringen met schakelaar niet zijn.
Als bij deze de schakelaar omzet schakel je 1F+N. Technisch zeker geen noodzaak om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@leonbong
Huh? In Nederland is voor afschakelen van een eindgroep in alle polen verplicht, sinds 1963 of 1969. Ik vind die abb hafonorm prut dingen, onder flinke belasting hendeltje langzaam bewegen en stuk gaat hij.

Edit ik vermoed al langer in mijn eerste bedrijf met hazemeijer gietijzer zaten dubbelpolige groepsschakelaars voor verlichting.

[ Voor 23% gewijzigd door habbekrats op 06-09-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Klopt echter bij de meeste smeltzekering zit de eventuele schakelaar na de zekering.
De houder staat dus altijd onder spanning bij deze modellen zit de schakelaar voor de zekering.

Waardoor je dus zekering kan vervangen terwijl de boel duppel-polig spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Taatort schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:20:
Betreft uitbreiding meterkast also post in offerte zonnepanelen.

Beste mede tweakers,
Mijn ouders willen zonnepanelen aanschaffen en hebben enkele offertes aangevraagd. De leveranciers zijn ter plaatse geweest.
Het valt op dat er grote verschillen zitten in de aanpassing van de groepenkast.In 1 offerte staat dat de gehele kast moet worden vervangen door:
- kast van 220 x 330 mm
- 6 inst. automaten,
- 2 aardlekschakelaars
- en hoofdschakelaar.

Kosten in offerte voor dit onderdeel: 550 Euro incl montage. Bij navraag, bij de leverancier die de hele meterkast wil vervangen, werd verwezen naar recente wijzigingen in de regels en dat dit echt het beste was.

Bij de andere offerte gaat men uit van het monteren van een extra kastje met inst. automaat.

De huidige groepenkast bevat:
- 5 groepen met nog ouderwetse smeltpatronen
- 1 aardlekschakelaar (volgens mij 500mA)
- Er is geen hoofdschakelaar

Omdat ze niet zo heel veel zonnepanelen kwijt kunnen, lijkt een nieuwe groepenkast overkill, ook omdat mijn ouders al op leeftijd zijn.

Kan iemand aangeven wat hier wijsheid is en wat er minimaal moet gebeuren om ca 8 zonnepanelen te plaatsen om aan de (elektriciteits) regels te voldoen?

Alvast dank voor jullie reactie
Die oude reut is vaak gemaakt voor 25A.. dan stiekem 35A hoofdzekering er voor + invoeden PV, deugd gewoon niet.

Wag mij betreft is het tweede bedrijf een stel prutsers. Die kast komt wel degelijk in aanmerking voor vervangen. Er moet sowieso een hoofdschakelaar komen, de aardlek is antiek, waarschijnlijk van het verkeerde type en te hoge rating. Hoge leeftijd bewoners veranderd daar niks aan, behalve dat bij voortijdige dood door effectief geen aardlekbescherming er minder levensjaren verloren gaan.
leonbong schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:17:
[...]

Daarnaast zijn de patroon-lastscheider ook nog 2 polig wat normale smeltzekeringen met schakelaar niet zijn.
Als bij deze de schakelaar omzet schakel je 1F+N. Technisch zeker geen noodzaak om te vervangen.
Whut? Die groepschakelaars zijn hier altijd dubbelpolig. En de afgebeelde patroonlastscheiders zijn ook gewoon 1F+N, de nul wordt niet gezekerd. Er zijn ook oude netten (geweest), in België hebben ze dat her en der nog steeds, waar 230V verkregen wordt uit het aansluiten tussen twee fasen van 127V; dan moet je ook dubbelpolig zekeren. Dat zijn die kasten met twee rijen zekeringen en 1 rij schakelaars.

Die antieke schakelaars worden trouwens enkelpolig als er zooi van bovenaf in valt... als je dan de tweepolige spanningstester in een stopcontact steekt krijg je 0V... maar wel met de driehoek van gevaarlijke spanning.

Spanningsvrij zekering vervangen kan door afschakelen aardlekschakelaar. Belangrijkste is stroomvrij, en daarvoor maakt het niet uit of de schakelaar voor of na de zekering zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@kabeltjekabel
Sorry ik verwoorde het misschien onduidelijk maar F is gezekerd.
En het schakelaardeel doet F+N.

Ik bedoelde niet dat F+N allebei gezekerd zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 07-09-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hoeveel stroom mag er door een 6mm2 in de interne bedrading in een meterkast. Het staat me bij dat daar een norm voor was, maar niet de NEN1010. Weet iemand welke norm dat is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Dre schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:10:
Hoeveel stroom mag er door een 6mm2 in de interne bedrading in een meterkast. Het staat me bij dat daar een norm voor was, maar niet de NEN1010. Weet iemand welke norm dat is?
IEC 61439 denk ik
Neem je H07V2-K Dan is het 48A bij drie belaste aders bij elkaar en omgevingstemperatuur 30 graden.
Leg je ze vrij hangend in de kast dan kun je wel hoger belasten. Bij hogere temperaturen moet je een reductie factor toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik een 5x6mm2 kabel naar zolder laten leggen als voorbereiding voor pv panelen. Nu komen we er achter dat we eigenlijk ook een kabel hadden moeten leggen naar zolder voor het aansluiten van de airconditioning.

Is het mogelijk om de 5x6mm2 voor beiden te gebruiken en op zolder een onderverdeelkast te plaatsen waar zowel omvormer als airco op komen?

De meterkast krijgt een 3x25 aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DARKviper123
ATCO schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:39:
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik een 5x6mm2 kabel naar zolder laten leggen als voorbereiding voor pv panelen. Nu komen we er achter dat we eigenlijk ook een kabel hadden moeten leggen naar zolder voor het aansluiten van de airconditioning.

Is het mogelijk om de 5x6mm2 voor beiden te gebruiken en op zolder een onderverdeelkast te plaatsen waar zowel omvormer als airco op komen?

De meterkast krijgt een 3x25 aansluiting.
Lijkt me gezien de zwaarte van de verbinding geen probleem! Bovenin onderverdeler met 3-fase alamat voor pv b10a ofzo (afhankelijk van vermogen pv-installatie) en een 1-fase alamat voor airco b16a.

Afgaande kabel in meterkast afzekeren met b16a automaat. Tenzij je intern iets selctief wilt zijn, dan kun je meterkast een b25a zetten.

Kabel hoeft in meterkast niet achter aardlekschakelaar, mag wel, maar dan zou ik een 100ma in meterkast zetten en in de onderverdeler 30ma's. Let wel even op dat je pv-installatie overweg kan met 30ma. Anders 300ma meterkast 100ma pv-installatie en 30ma airco.

Had met een 5x2,5mm² ook prima gekund. Wel extreem laag spanningsverlies met 6mm², gunstig tbv pv.

[ Voor 15% gewijzigd door DARKviper123 op 07-09-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Korte vraag tussendoor,

Mag je in één klem van een automaat twee adereindhulzen steken om hem door te verbinden?

Zag dit langskomen bij een kast die door elektricien is in elkaar gezet. Er zitten doorverbindrails voor de eindgroepen, maar de krachtgroepen en aardleks zijn doorverbonden door twee hulzen in dezelfde klem te steken. (Dus ook geen dubbele huls).

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
kaasmakert schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:00:

Mag je in één klem van een automaat twee adereindhulzen steken om hem door te verbinden?
Moet je kijken wat de fabrikant van het desbetreffende component daar over verklaard.

Ik zou zeggen; nee. Je komt ook al snel met de kragen in conflict, tenzij je hulzen zonder kunststof kraag gebruikt.

En als je verschillend geknepen hulzen gebruikt (bijv. 4-kant persing + 6-kant persing) gebruikt sowieso ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-09-2019 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@kaasmakert

Onder andere Hager heeft serie welke met dubbelle aders mogen worden aangesloten. De oude series zoals @kabeltjekabel aangeeft met gelijke diameters en uitvoering.
Nieuwe hager mogen ook met verschillende diameters aangesloten worden dit zijn de push in techniek automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik ben op zoek naar een goede verdeling van de zwaardere apparatuur over de verschillende fases van mijn 3 fase 3x25 aansluiting.

Ik heb de volgende (zware) apparatuur:

- combi magnetron/oven (900W/1450W)
- wasmachine (2300W)
- oven (aansluitwaarde 3650W)
- inductieplaat (7200W), komt op 2 fases van de 3 fase krachtgroep
- wcd keuken waterkoker (2000W)

- volgend jaar nog een warmtepompboiler (2465W)

Ze zitten/komen allemaal op een apart groep. De laatste oven gebruik ik minder. Beide ovens tegelijk komt waarschijnlijk niet voor.

Zelf denk ik aan:
L3: wasmachine + Inductie 1
L2: Oven + combi magnetron/oven + WPB
L1: inductie 2 + WCD waterkoker

Hoe zouden jullie dit verdelen en waarom (zodat ik er ook nog wat van leer)?

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 07-09-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Inductieplaat: L1/L2
Oven: L3
Combi magnetron: L1
Wasmachine: L2
WPB: L3
Waterkoker: L1

Volgens mij heb je dan wel een aardige verdeling?

[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 07-09-2019 22:21 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die ovens pakken vaak alleen het maximale tijdens versneld voorverwarmen.

Een WPB van 2,5 kW? Dat is dan zeker de gloeispiraal tegen legionalla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
kabeltjekabel schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:23:
Die ovens pakken vaak alleen het maximale tijdens versneld voorverwarmen.

Een WPB van 2,5 kW? Dat is dan zeker de gloeispiraal tegen legionalla?
Er zit ook een verwarmingselement in inderdaad. Wordt alleen gebruikt als het vriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-09 16:30
@kabeltjekabel @Speedfightserv @leonbong

Dank voor jullie antwoorden en advies! Goed om te weten dat het vervangen moet worden maar dat de genoemde prijs van een van de leveranciers zeker aan de hoge kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb een vraag in dezelfde richting. Ook wij gaan de elektra opnieuw indelen in ons nieuw huis. Er komt een nieuwe keuken in en daar zijn meer groepen voor nodig, daarnaast komen er zonnepanelen.
Het plan is om te werken met een hoofdverdeelkast (2x24) en een onderverdeler in de garage (2x18, de oude hoofdkast). Het is een 3x25 aansluiting.

Ik wil de kabel (5x4mm ymvk) naar de onderverdeler afzekeren met een C20 automaat. Is het noodzakelijk om hier een alamat van te maken? En zo ja hoeveel mA? In de onderverdeler komt eerst een hoofdschakelaar en alle eindgroepen zit een aardlek voor.

Is onderstaande fase verdeling logisch? Hebben mensen nog tips?

De hoofdkast krijgt een hoofdschakelaar, 4p automaat of alamat naar de onderverdeler en 4p B16 alamat voor de 7kw kookplaat, die komt op P1 en P2. Daarnaast komen er 5 2p ALS

P1
1 Oven (weinig gebruikt) + Borden Warmer
2 Slaapkamer (2x) wcd + verlichting
3 Woonkamer wcd + verlichting
4 Vrij

P2
5 Wasmachine/droger
6 Vaatwasser
7 Badkamer + slaapkamer wcd + verlichting
8 Hal, overloop, vliering, toilet, keuken wcd

P3
9 Quooker
10 Oven (meest gebruikt)
11 Kelder + inloopkast + gang wcd + verlichting
12 Vrij

P1
13 Tuinverlichting achter + tuinhuisje
14 Buitenverlichting + tuinverlichting voor
15 Vrij
16 Vrij

P3
17 Alarmcentrale
18 Alarm
19 Vrij
20 Vrij

In de onderverdeler komt:
Hoofdschakelaar, 4P aardlek, 3x 2P aardlek
B16 voor zonnepanelen
B16 voor lader elektrische auto (11kw)

P1
1 WCD zwaar gereedschap
2 WCD's
3 Vrij

P2
4 WCD's (Frituurpan)
5 Terras Verwarming
6 CV

P3
7 Terras Verwarming
8 Warmtepomp boiler
9 Vrij

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Waarom een onderverdeler (die ook nog eens niet selectief is) en dan zoveel vrije slots in je hoofdverdeler?
Je kan beter stuk of 8 kabeltjes van je groepenkast naar je terras en garage trekken i.p.v. die 5x4mm². Houdt de boel veel overzichtelijker. Heb je ook een vermogensregeling op je EV-lader zitten? Anders gaat het niet goed komen met die 3x25A. Wijzig je bericht even en zet de vermogens erbij anders is er geen zinnig woord over te zeggen, immers je hebt terrasverwarmers van 1200Watt maar ook van 3500Watt.

Sowieso wordt dit erg krap, stel de oven staat aan, Quooker gaat verwarmen en WPB gaat even bij element bijschakelen (doet ie random soms) zit je al op (3000+2200+2300) 7500Watt op een 5750Watt fase. Dan komt ook misschien nog eens die terrasverwarmer erbij :o

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 09-09-2019 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Devil
Ik vind het best wel een aardige verdeling.

De garage verdeler zou je op C20 kunnen zetten, eventueel een 300 mA aardlek.

Ik zit zelf straks ook met het probleem, ik kan geen 6 kabels extra meer kwijt in mijn kleine meterkast.
Ik heb al een 5*6 mm2 liggen voor straks. Komt op een alamat 3FN C25A/300 mA

Mijn voeding is ook 3xD25 automaat.
Ik weet dat het niet selectief is,maar vind dit in een huisinstallatie niet relevant en onwerkbaar.
Die ene keer dat er sluiting gemaakt wordt in de kabel neem ik wel voor lief. Bovendien kan ik zelf de boel weer bijzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jim423 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:18:
Waarom een onderverdeler (die ook nog eens niet selectief is) en dan zoveel vrije slots in je hoofdverdeler?
Je kan beter stuk of 8 kabeltjes van je groepenkast naar je terras en garage trekken i.p.v. die 5x4mm². Houdt de boel veel overzichtelijker. Heb je ook een vermogensregeling op je EV-lader zitten? Anders gaat het niet goed komen met die 3x25A. Wijzig je bericht even en zet de vermogens erbij anders is er geen zinnig woord over te zeggen, immers je hebt terrasverwarmers van 1200Watt maar ook van 3500Watt.

Sowieso wordt dit erg krap, stel de oven staat aan, Quooker gaat verwarmen en WPB gaat even bij element bijschakelen (doet ie random soms) zit je al op (3000+2200+2300) 7500Watt op een 5750Watt fase. Dan komt ook misschien nog eens die terrasverwarmer erbij :o
Dankjewel voor je reactie! Het is nu inderdaad heel ruim, maar zonder onderverdeler is het direct heel krap. De hoofdverdeler zou dan direct vol zitten, waardoor ik bij elke toekomstige uitbreiden (warmtepomp?) alsnog een extra kast moet gaan plaatsen. In de meterkast past die niet, dus moet ik dan toch met een onderverdeler gaan werken. Op deze manier hou ik ook nog ruimte open voor een kWh meter bij de auto lader en zonnepannelen.

Ik heb de sleutel nog niet, dus weet niet van alle aparaten (voornamelijk de terrasverwarmers) de vermogens niet. Maar ze zitten nu ook op een eigen groep dus denk dat ze zeker meer dan 1200W zijn.
habbekrats schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:46:
@Devil
Ik vind het best wel een aardige verdeling.

De garage verdeler zou je op C20 kunnen zetten, eventueel een 300 mA aardlek.

Ik zit zelf straks ook met het probleem, ik kan geen 6 kabels extra meer kwijt in mijn kleine meterkast.
Ik heb al een 5*6 mm2 liggen voor straks. Komt op een alamat 3FN C25A/300 mA

Mijn voeding is ook 3xD25 automaat.
Ik weet dat het niet selectief is,maar vind dit in een huisinstallatie niet relevant en onwerkbaar.
Die ene keer dat er sluiting gemaakt wordt in de kabel neem ik wel voor lief. Bovendien kan ik zelf de boel weer bijzetten.
Ja precies dat selectieve vind ik om dezelfde reden ook niet super belangrijk (3x25D automaat). In het extreem uitzonderlijke geval dat er in de kabel zelf kortsluiting ontstaat vindt ik het belangrijk dat er geen brand ontstaat en als m'n hoofdzekering dan aangesproken wordt is het jammer de bammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Kortsluiting zal eigenlijk nooit ontstaan in een kabel maar eerder in de onderverdeler zelf.
Het is vaak een component of overgang daar die warmte gaat ontwikkelen en de isolatie smelt dan. Wel is het goed om de kabel van aardlekbeveiliging te voorzien met name voor persoonsbeveiliging. 100mA heeft dan de voorkeur met 2P 30mA in de onderverdeler zelf voor 2P eindgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Devil schreef op maandag 9 september 2019 @ 19:06:
[...]

Dankjewel voor je reactie! Het is nu inderdaad heel ruim, maar zonder onderverdeler is het direct heel krap. De hoofdverdeler zou dan direct vol zitten, waardoor ik bij elke toekomstige uitbreiden (warmtepomp?) alsnog een extra kast moet gaan plaatsen. In de meterkast past die niet, dus moet ik dan toch met een onderverdeler gaan werken. Op deze manier hou ik ook nog ruimte open voor een kWh meter bij de auto lader en zonnepannelen.

Ik heb de sleutel nog niet, dus weet niet van alle aparaten (voornamelijk de terrasverwarmers) de vermogens niet. Maar ze zitten nu ook op een eigen groep dus denk dat ze zeker meer dan 1200W zijn.

[...]

Ja precies dat selectieve vind ik om dezelfde reden ook niet super belangrijk (3x25D automaat). In het extreem uitzonderlijke geval dat er in de kabel zelf kortsluiting ontstaat vindt ik het belangrijk dat er geen brand ontstaat en als m'n hoofdzekering dan aangesproken wordt is het jammer de bammer.
Wat voor rare meterkast heb je dat er geen 2e kast in past? 8)7

Inderdaad; schrappen die onderverdeler.

Sowieso past je huidige plan ook al niet in een enkele 220x330 kast...

Ik tel; 4P HS, 5x2P ALS + 14x 1P+N eindgroep = 28 DIN

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-09-2019 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 03:07:
[...]

Sowieso past je huidige plan ook al niet in een enkele 220x330 kast...

Ik tel; 4P HS, 5x2P ALS + 14x 1P+N eindgroep = 28 DIN
@Devil heeft het over 2x24 voor de hoofdverdeler = 48 DIN

Lijkt op 2 kasten naast elkaar van 220x330 met 2x12 per kast ??

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oystein schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 08:35:
[...]

@Devil heeft het over 2x24 voor de hoofdverdeler = 48 DIN

Lijkt op 2 kasten naast elkaar van 220x330 met 2x12 per kast ??
Ah, dat stukje had ik even gemist.

Maar dat maakt het nog makkelijker; Ruimte zat dus.

En anders direct Eaton Systeem 55 220x330 met 165mm verhoging er bovenop. Heb je met dezelfde breedte 72 DIN te pakken. Voor makkelijker verwerken dan nog het 55mm verhogingsstuk er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Hebben jullie nog tips om groepenverdeling in kaart te brengen? Ik heb installatietekeningen vanuit de bouw, maar in het werk zijn ze daar op punten van afgeweken. Ik heb ook een groepenkaart, maar daar staat 5 keer nietszeggend 'lichtgroep' op. Is er een handiger methode dan de groepen per stuk aanzetten en met een spanningzoeker oid iedere wcd en lichtpunt langs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nee. Groepen uit, voorzien van zendertjes en rondlopen met de ontvanger kost netzoveel tijd.

Het gaat sneller met z'n tweeën.

Als je het in je eentje gaat doen... neem iets dat lawaai maakt. Tweepolige spanningszoeker die piept... stofzuiger... radio

[ Voor 47% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-09-2019 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
anboni schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:15:
Hebben jullie nog tips om groepenverdeling in kaart te brengen? Ik heb installatietekeningen vanuit de bouw, maar in het werk zijn ze daar op punten van afgeweken. Ik heb ook een groepenkaart, maar daar staat 5 keer nietszeggend 'lichtgroep' op. Is er een handiger methode dan de groepen per stuk aanzetten en met een spanningzoeker oid iedere wcd en lichtpunt langs?
In mijn huis redelijk nieuw was het niet veel beter.
Eerst van alle ruimten schets met alle schakelaars,wcd,lichtpunten
Daarna alle groepen uit
1 groep aanzetten
De boel nalopen waar prik is, gaat snel met duspol
De eerste groepen duren wat langer.

Nog een aanvulling, gelijk ook even de aarde aansluitingen van de wcd gemeten , toch weer 1 gevonden waarvan de aarde draad los in de doos lag

[ Voor 8% gewijzigd door habbekrats op 10-09-2019 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:35:
[...]

Nog een aanvulling, gelijk ook even de aarde aansluitingen van de wcd gemeten , toch weer 1 gevonden waarvan de aarde draad los in de doos lag
Dan weet je dus ook dat ze daar niet de potentiële aardfoutstroom hebben gemeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:25:
[...]

Dan weet je dus ook dat ze daar niet de potentiële aardfoutstroom hebben gemeten...
Ik heb ook niet de illusie dat ze in elke nieuwbouw woning alle wcd's meten. In mijn woning zitten er al bijna 70
stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@habbekrats De installatietesters bieden er echter wel een prachtige modus voor, dat je dat achter elkaar kunt doen en hij gewoon de extremen onthoud.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-09-2019 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:00:
[...]

Ah, dat stukje had ik even gemist.

Maar dat maakt het nog makkelijker; Ruimte zat dus.

En anders direct Eaton Systeem 55 220x330 met 165mm verhoging er bovenop. Heb je met dezelfde breedte 72 DIN te pakken. Voor makkelijker verwerken dan nog het 55mm verhogingsstuk er op.
Dat past dus niet 8)7 Het is ook geen traditionele meterkast maar gewoon een ‘kast’ waar de meters hangen. 2x 220x330 past zonder ingrijpende verbouwing. Hoger of breder niet.

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
Die 55mm opzetstukken zijn wel handig ... zeker als je het zelf gaat aansluiten.

Je hebt dan veel meer ruimte bovenin om je VD-draad een beetje normaal weg te kunnen werken i.p.v. dat je het er echt in moet proppen wat je anders vaak ziet.

Ik was er blij mee: :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/WY6Vi7RODyVS/1k0.jpg

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:45:
@habbekrats De installatietesters bieden er echter wel een prachtige modus voor, dat je dat achter elkaar kunt doen en hij gewoon de extremen onthoud.
Klopt maar bij woningbouw projecten en iemand 40 woningen op een dag moet doen wordt dit meestal "vergeten"

• Nicklazzz
  • Laatst online: 01-10 23:09
Welke buizen gebruiken jullie in een houtskeletbouw? Geheel flex, enkel het laatste stukje aan de inbouwdoos of helemaal geen flex?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03
Na veel bellen is er nog niet super veel veranderd behalve dat de uitbreiding geplaatst is en de beltrafo verplaatst is:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Helaas niet de gewenste 3-dins kasten gekregen. Vanwege beperkte bovenruimte en de vele leidingen was dat echt geen optie zeiden ze. (Er zitten nog 21 loze leidingen)
Members only:

En dan is nu ook de aap uit de bouw waarom de PV installatie op een enkele groep gezet is:
Members only:

Die moet dus 18x320Wp ontvangen :+ die op ZZW liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2019 20:38 ]

• habbekrats
GeeMoney schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:34:
Na veel bellen is er nog niet super veel veranderd behalve dat de uitbreiding geplaatst is en de beltrafo verplaatst is:
Members only:

Helaas niet de gewenste 3-dins kasten gekregen. Vanwege beperkte bovenruimte en de vele leidingen was dat echt geen optie zeiden ze. (Er zitten nog 21 loze leidingen)
Members only:

En dan is nu ook de aap uit de bouw waarom de PV installatie op een enkele groep gezet is:
Members only:

Die moet dus 18x320Wp ontvangen :+ die op ZZW liggen.
PV moet toch ook op een eigen groep toch, zal wel flink aftoppen af en toe als alles op ZZW zonder schaduw ligt. Er zijn hele horden die niet tegen aftoppen kunnen en een 5000 omvormer nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:03
habbekrats schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:49:
[...]

PV moet toch ook op een eigen groep toch, zal wel flink aftoppen af en toe als alles op ZZW zonder schaduw ligt. Er zijn hele horden die niet tegen aftoppen kunnen en een 5000 omvormer nemen.
Ik wil natuurlijk niet ruim 25% niet kunnen benutten. (had ik net zo goed de extra panelen niet hoeven nemen)
Er moet of een omvormer bij, of een grotere omvormer komen lijkt me.
Het is gemeld bij de bouwer/leverancier in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 11-09-2019 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik denk omdat de PV panelen mee tellen voor de EPC, maar het juist aansluiten niet :+

Kasten met 3 rijen past wel, maar niet dit type Hager. Voor 2 cm meer heb je wel de Eaton met verhogingsstuk, dus totaal 3 rijen.

• KrL
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

Ook ik ben bezig met een onderverdeler in de garage tbv m'n toekomstige EV lader. Er ligt al een 5 aderige kabel naar de garage waarvan ik nu 3 aders gebruik (1 fase, voor licht en druppellader), deze kabel wil ik gebruiken om de onderverdeler te voeden.

Ik zat te denken aan onderstaande schema, zie ik iets over het hoofd? De 3 fase automaat is een reguliere automaat (geen alemat) ter bescherming tegen sluiting in de grondkabel, de aardlekschakelaars zitten in de onderverdeler. Voor de 3 fase groep is dit een type B vanwege de EV gelijkstroom. Hij is niet volledig selectief (3x25 -> 3x20 -> 3x16) maar de eindgroepen zijn wel selectief tov de hoofdzekering.

Garage scenario A v2
(plaatje aangepast obv opmerkingen kabeltjekabel)

Moet hier bijvoorbeeld nog een aparte hoofdschakelaar voor in de onderverdeler of gelden de aadlekschakelaars/automaten als voldoende schakeling? En moet er alsnog een alemat in de meterkast ipv de automaat (bijvoorbeeld 300mA) of is hij zo goed? Ik begreep dat meerdere aardlekschakelaars achter elkaar ongewenst is?

[ Voor 24% gewijzigd door KrL op 13-09-2019 08:29 ]

• kabeltjekabel
Meerdere aardlekschakelaars achter elkaar kan wel, maar dan de eerste vertraagd (S type) en 3x hogere rating. Ik zou die hele onderverdelers schrappen en een kabeltje extra aanleggen.

Type B aardlekschakelaars; waar vindt je die in 2-polige variant?
Also; eindgroepen mogen gewoon P+N zijn, hoeft niet 2P.

Grondkabel staat er nu als 5x40 in.. dat is zeker 5x4?
Voor beveiliging van die grondkabel zou ik eerder alleen een aardlekschakelaar gebruiken dan alleen een automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
In huiselijke sfeer zie ik de meerwaarde niet zo hard van vertraagde aardlekschakelaars. Zelf heb ik ook een onderverdeler in de schuur hangen, momenteel hangt daar enkel de PV omvormer aan, maar ik heb alles voorbereid dat er ook een elektrische lader aan kan. Deze ene kabel (5x 4 mm²), samen met de ethernet kabel door de mantelbuis (35 meter) trekken was al uitdaging genoeg. Met de kennis van nu had ik bij ook bemoeid met hoe de mantelbuis erin gelegd is, maar goed die ligt nu eenmaal onder de vloer en daar kan ik niet meer bij.

Om terug te komen op de dubbele aardlekschakelaars, als in de schuur een lekstroom ontstaat, dan is de kans dat de aardlek in de (hoofd)meterkast er als eerste uitschiet, maar met maximaal 2 apparaten op de onderverdeler aangesloten is dat niet zo spannend. Eigenlijk hetzelfde verhaal als selectiviteit.

De kabel heb ik beveiligd met een aardlekautomaat (B20-30mA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

kabeltjekabel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:06:
Meerdere aardlekschakelaars achter elkaar kan wel, maar dan de eerste vertraagd (S type) en 3x hogere rating. Ik zou die hele onderverdelers schrappen en een kabeltje extra aanleggen.

Voor beveiliging van die grondkabel zou ik eerder alleen een aardlekschakelaar gebruiken dan alleen een automaat.
Onderverdeler schrappen kan maar leg liever geen extra kabel aan, garage staat los dus moet dan de tuin weer opengooien. Maar als ik er niet uitkom kan dat uiteraard altijd nog. Ik heb het plaatje aangepast obv je opmerkingen, stond er verkeerd in.

Mbt aardlek ipv automaat: als ik de 3P+N aardlek type B naar de meterkast verplaats dan komt effectief de 2P aardlek achter de 3P+N te zitten, geeft dit geen problemen? Of haal ik die er dan tussenuit? Ik heb ergens gelezen dat in de laatste NEN een 3P+N aardlek als beveiliging voor een 1 fase automaat weer mag maar niet wordt aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Oilman schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:22:
In huiselijke sfeer zie ik de meerwaarde niet zo hard van vertraagde aardlekschakelaars. Zelf heb ik ook een onderverdeler in de schuur hangen, momenteel hangt daar enkel de PV omvormer aan, maar ik heb alles voorbereid dat er ook een elektrische lader aan kan. Deze ene kabel (5x 4 mm²), samen met de ethernet kabel door de mantelbuis (35 meter) trekken was al uitdaging genoeg. Met de kennis van nu had ik bij ook bemoeid met hoe de mantelbuis erin gelegd is, maar goed die ligt nu eenmaal onder de vloer en daar kan ik niet meer bij.

Om terug te komen op de dubbele aardlekschakelaars, als in de schuur een lekstroom ontstaat, dan is de kans dat de aardlek in de (hoofd)meterkast er als eerste uitschiet, maar met maximaal 2 apparaten op de onderverdeler aangesloten is dat niet zo spannend. Eigenlijk hetzelfde verhaal als selectiviteit.

De kabel heb ik beveiligd met een aardlekautomaat (B20-30mA).
En wat is je setup in de onderverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
Hoofdschakelaar met daar achter een aardlekautomaat voor de PV omvormer. De ruimte is er om een laadpaal aan te sluiten al dan niet met extra kWh meter, maar dat doe ik niet voordat er een elektrische auto is.

Hoofdschakelaar is op zich niet strikt noodzakelijk (ik weet niet hoe het qua regelgeving zit), maar vooral een stuk gemak om ter plekke de boel stroomvrij te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Oilman schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:07:
Hoofdschakelaar met daar achter een aardlekautomaat voor de PV omvormer. De ruimte is er om een laadpaal aan te sluiten al dan niet met extra kWh meter, maar dat doe ik niet voordat er een elektrische auto is.

Hoofdschakelaar is op zich niet strikt noodzakelijk (ik weet niet hoe het qua regelgeving zit), maar vooral een stuk gemak om ter plekke de boel stroomvrij te kunnen maken.
Sinds 2005 is een hoofdschakelaar in elke (onder)verdeel installatie verplicht.

Ik zou in de hvd gewoon een C20/0,3 zetten, mocht 1 van je aardleks in de garage tuin weigeren heb je nog een 2e trap. In BE zijn hier een stuk verder mee daar is het verplicht om een 2 aardlek 300mA te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kabeltjekabel schreef op donderdag 12 september 2019 @ 23:06:

Hier voor 200€
https://www.superflink.nl...-type-b-10ms-ce-10ka.html

Helaas is al eerder in dit topic gebleken dat veel mensen niet verschil weten 1polig + N en 2-polig.
Ik heb eerder de discussie gevoerd over 3P+N en 4P.
Mensen tellen het aantal aansluitingen en noemen dat het aantal polen, wat niet correct is.
Een Alamat een gewone op 300mA ofzo, omdat in de subverdeler er toch nog 30mA ALS komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ster opstelling: voorbedrade flex of vaste buizen en los trekken. Qua materiaalkosten maakt het elkaar weinig, qua werk is voorbedrade flex echt sneller. Hoe reeel is de kans nu echt dat er nieuwe draden getrokken moeten worden in bestaande buizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
deWit schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:31:
Ster opstelling: voorbedrade flex of vaste buizen en los trekken. Qua materiaalkosten maakt het elkaar weinig, qua werk is voorbedrade flex echt sneller. Hoe reeel is de kans nu echt dat er nieuwe draden getrokken moeten worden in bestaande buizen.
Hangt er nogal vanaf of je water in de leidingen hebt :P

Flex is veel rotter om achteraf nog wat doorheen te krijgen en bij dezelfde diameter mag er ook minder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Flex in holle wanden wordt meestal niet goed gebeugeld. Helemaal als er dan wat bochtjes inzitten is trekken van draden een ramp. Voor bedrade flex is niet voor niets op de markt gezet om de ellende bij de bouw voor de te zijn.
Kun je net zo goed vmvk in gooien

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 13-09-2019 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Maar flex in de muur/betonvloer etc geeft je een stuk minder dat probleem + geen koppelstukken waar er water naar binnen kan lopen ;-)

vmvk zou kunnen en mogen, maar dan weet je zeker da t het niet kan. Flex, ondanks het gedoe, geeft in ieder geval de optie nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
deWit schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:31:
Hoe reeel is de kans nu echt dat er nieuwe draden getrokken moeten worden in bestaande buizen.
Die kans is best voor te stellen wanneer er sprake is van een sterschakeling. Dan leg je nu 3P+E in een buis en blijkt er in de toekomst toch 3P+N+E nodig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

dreamscape schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:58:
[...]

Die kans is best voor te stellen wanneer er sprake is van een sterschakeling. Dan leg je nu 3P+E in een buis en blijkt er in de toekomst toch 3P+N+E nodig te zijn.
Ik bedoel ster als in; elk schakelpunt gaat naar de kast ivm domotica, ipv een traditioneel centraaldozensysteem. Ik begrijp je verwarring, dan zou het best logisch zijn om dat niet te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
deWit schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:16:
[...]

Ik bedoel ster als in; elk schakelpunt gaat naar de kast ivm domotica, ipv een traditioneel centraaldozensysteem. Ik begrijp je verwarring, dan zou het best logisch zijn om dat niet te doen.
Ah, ik snap het.
Tsja, ook in het geval van domotica kun je je afvragen of je later niet op één plek twee verschillende dingen wilt schakelen. Ik vind het persoonlijk wel prettig als je later altijd nog iets kunt aanpassen. Ook al denk je nu wellicht dat dat niet gebeurt.

Zo heb ik achter al mijn Jaga convectors een inbouw wcd gemaakt, dat in veel gevallen is afgetakt vanaf een ander stopcontact op dezelfde wand als waar de lichtschakelaar zit. Die wcd's zijn als voorbereiding op een soort DBE-systeem met ventilatoren.

Nu, twee jaar na het bouwen van de hele installatie, wil ik in twee kamers die wcd kunnen schakelen door bij de lichtschakelaar een dubbele versie te monteren. Dat betekent dus dat ik extra schakeldraden moet gaan trekken. Dat had ik twee jaar geleden niet voorzien.

Dus wellicht denk je nu dat er later niets aangepast hoeft te worden, maar zulks kan in de toekomst misschien toch veranderen...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 13:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

[b]habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:35

Hoe heb je dat gemeten? Spanning tussen de fase en aarde?

• habbekrats
Mr_gadget schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 16:01:
[...]

Hoe heb je dat gemeten? Spanning tussen de fase en aarde?
Met de duspol en dan niet de knop indrukken anders vliegt de aardlek eruit, ik had geen zin om dat 70 keer de aardlek weer omhoog te zetten. Als duspol spanning meet zit er ook echt een draad aan anders meet deze niets.

Pagina: 1 ... 80 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.