Jim423 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:24:
In het geval van een normaal aggregaat zal deze gaan overtoeren, waarschijnlijk gaat er dan wat stuk.
In het geval van een inverter aggregaat beschadig je waarschijnlijk de inverter omdat deze het PV vermogen niet aan kan, kan hij het wel aan zal hij weer gaan overtoeren. Je moet dan echt een Victron/MP/Sunny Island oplossing hebben wil dat kunnen of een hele zware sine wave omvormer+accu. Alleen als de accu vol is moet je dan wel iets regelen dat je PV omvormer uitschakelt (Jack Rickard doet dit bijv. door de frequentie omhoog te gooien). Reken maar op kosten in alle gevallen op 5K+ euro.
Ik zou 1 groep voorzien van een OM schakelaar (1-0-2) kost ongeveer 40 euro. Deze groep sluit je dan je UPS en koelkast/vriezer/cv op aan. Je kan ook 2 groepen omschakelen, heb je wel 2 OM schakelaars nodig. Zijn verkrijgbaar in kastje of DIN montage. PV sluit je niet aan. Is ook niet boeiend voor dat uurtje in een jaar.
thx die zocht ik, zijn ze ook automatisch schakeld ? (al dan niet wat diy gebrowsel ertussen zoals arduino met relais ofzo ?)
Overgens zoek ik een goedkope simple oplossing.
- koelkast (200w, vriezer 200w)
- cv (pomp 40w) ontsteking ? 300w (pellet duurt 10min)
- verlichting, radio, usb 100W ?
dit zijn piek vermogens (duh), en ik schat dat het ontsteken v.d pellets het meeste zorgen baart.. (lees trekt de accu leeg op een slecht moment) maar werkelijke verbruik zal veel lager liggen.
Een goedkope generator/aggregraag rond 1500Kw tot 2,6 kw moet meer dan voldoende zijn.
Mijn ups zal het wellicht (ex onsteking) niet trekken c.q 20min tot een uur
pv is nice to have, minder lawaai dan een generator ding .. maar ik vraag me af of een rack mounted UPS zoiezo een true sinus afgeeft .. en nee ik was niet van plan om veel geld aan een duurdere oplossing uit te geven .. 300,- vind ik leuk bedrag voor die paar uur per jaar ..
En waar koop ik een nette zekering kast voor weinig .. conrad ? ik heb 3 groepen + 2x 230v din rail liggen die ik in de schuur wil plaatsen. (2 groepen worden gebruikt(1x verlichting 1x "werkbank") 1 als toekomst reserve ) de 2x 230v ach ik heb ze toch .. waarom niet aansluiten
is er nog een eis welke hoogte / afsluitbaar ? (ik heb kids mocht je afvragen dus afsluitbaar is wel de wens)
Ook wil ik in mijn verbouwing in huis 2 kabels leggen van dak(zolder) naar meterkast .. PV ready zeg maar ..
hiervoor wil ik ykas kabel gebruiken 3x2,5 oid (zeg ik het goed?) natuurlijk doe ik kleur/labels eraan maar naar de meterkast is het handig deze via CEE stekkers ofzo te laten lopen ? zodat je weet dat deze kabels "retour" zijn ipv normaal .. of zijn daar andere oplossingen voor?