Ik wil de groepenkast (nieuwbouwwoning) wat uitbreiden en anders indelen. Ben nu wat dingen aan het uitzoeken en zou wat advies kunnen gebruiken op sommige punten.
Eerst maar een plaatje hoe het opgeleverd is:
Wat je ziet is het volgende, voor zover niet zichtbaar op de foto:
- 3 x 25 A aansluiting (C25 automaten)
- 4-polige hoofdschakelaar 40 A
- 4-polige alamat (B16, 30 mA) voor de kookplaat
- 3 aardlekschakelaars (30 mA) met daarachter 7 groepen B16 (vaatwasser, combi-oven, wasmachine en PV op eigen groep en verder 3 groepen voor de overige aansluitingen)
- beltrafo
Wat ik graag wil aanpassen:
- overspanningsbeveiliging toevoegen
- kabel naar de schuur achter eigen alamat hangen
- idem voor IT-spul in de meterkast
- ruimte creëren voor toekomstige uitbreidingen (3-f laadpaal, extra PV-omvormer, wellicht ooit een warmtepomp)
- wellicht op zolder een onderverdeler ophangen waar de huidige PV-omvormer, extra WCD en eventuele 2e PV-omvormer op aangesloten kunnen worden).
Mijn plan is als volgt:
- lege HLD33 kast ernaast hangen (past net aan de rechter kant)
- deurbel verplaatsen
- busboard, de 3 aardlekschakelaars en de 7 groepen naar de nieuwe kast verplaatsen (dankzij die flex-bende bovenin is er volgens mij voldoende overlengte om dat te doen). Op zich is dit niet nodig, maar dit komt iets beter uit met de ligging van de buizen.
- overspanningsbeveiliging naast bestaande hoofdschakelaar plaatsen
- 2 alamats bovenin de oude kast en de tuin/IT-spul daarop aansluiten
- huidige kast met de 4-polige alamat voor de kookplaat laten hangen. Deze zou nu wel passen in de grotere kast, maar dan ben ik al meteen weer 4 plekken kwijt.
Mogelijk zet ik de PV-omvormer ook op een eigen alamat (30 of 300 mA), vanwege kans op aanspreken van de huidige aardlek en daarmee gepaard gaande overlast. Van de andere kant: gaat al paar maanden goed, dus echt nodig is het ook niet. Maar mijn onderbuikgevoel zegt toch: doe maar eigen alamat.
Waar ik nu tegen aan loop is de interne bedrading. In de HLD33 zitten als het goed is verdeelblokjes onderin. In de bestaande kast niet, daar is alles doorgelust vanaf de hoofdschakelaar. Met 3 aardlekschakelaars en een paar alamats heb je al snel meer aders om aan te sluiten dan er vrije plekken in die verdeelblokjes zijn. Vooral voor de nul gaat het natuurlijk hard.
Alles doorlussen met duo-adereindhulzen lijkt me niet ideaal, want weinig flexibel.
Misschien is kam-rails wat, maar daar heb ik nog nooit mee gewerkt. Ik snap dat je met een kam-rail bijvoorbeeld de nullen van drie aardlekschakelaars kunt doorverbinden, maar dan zit die rails toch in de weg om de fase aan te sluiten? Of mis ik iets?
Eventueel zo'n
verdeelblok, maar dat neemt weer ruimte in die je niet voor componenten kunt gebruiken.
Andere oplossing zou zijn om een HSK540 onder de tweede kast te hangen. In combinatie met de standaard verdeelblokjes van de HLD33 zou dat voorlopig wel voldoende ruimte geven.
Ben benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn.
Verder nog een vraag over aarding: de aardrail van de beide kasten ga ik uiteraard koppelen (met het standaard stripje van ABB). De huidige aansluiting van de aarding moet dan verlegd worden en daarmee ook verlengd. Nu loopt er een aarddraad vanaf de aardrail bovenaan de groepenkast, via een aansluiting bij de hoofdzekering (zijsprongetje: kan ik er daarmee vanuit gaan dat de netbeheerder aarde meelevert?) naar aan aardblokje onderin de meterkast waarop (zo te zien) de aardpen is aangesloten en de vereffening met gas/water/CAI. Kan ik daar met een aardrailtje (
zoiets) simpelweg een nieuwe aarddraad (6mm2 vertind) aan koppelen? Of is er een eis dat dit één doorgaande aarddraad moet zijn?
Die eventuele onderverdeler op zolder zal ook wel lukken, er ligt al een loze leiding (19 mm) naar de juiste plek.
Als ik het goed heb is er geen aardlekbeveiliging op de verbinding tussen groepenkast en onderverdeler verplicht (zolang de eindgroepen op de onderverdeler maar wel aardlekbeveiliging hebben), maar ik zou daar dan toch liever een 300 mA alamat voor gebruiken (toch fijn als ik of iemand anders er een keer een boormachine of zo in zet). Ik zou dan denk ik 3 fasen van 4 mm2 trekken. Niet nodig, maar de kosten zijn het niet en voor de PV scheelt het weer ietsje qua verlies/spanningsval. Met 5x4mm2 VD-draad zou dat wel eens lastig kunnen worden. Ik neem aan dat je hiervoor ook soepele draad mag gebruiken (H07V2-K, uiteraard met adereindhulzen), dat trekt toch wat makkelijker door de bochten dan stugge draad.
Selectiviteit wordt lastig, maar dat neem ik op de koop toe. Toen de hovenier een paar weken geleden zijn schop in de xmvk-as zette, vlogen zowel de B16, de C25 als de aardlekschakelaar eruit, dus volledig selectief zijn is toch een utopie. Dus voor die onderverdeler zou ik dan een B16/300 mA alamat kunnen nemen in de meterkast met B16 eindgroepen op zolder.
Het is een heel verhaal geworden, dank voor het lezen
Hoor graag of iemand tips/opmerkingen heeft. Alvast bedankt.