Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 18-11 15:18
@ronjansen87 @Xander I stand corrected. Bedankt voor de verbetering.

• Zoefff
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:19

Zoefff

❤ 

Naast al het PV en kookplaatgeweld een bescheiden vraag over het aansluiten van LED spots. Wat is de netste manier om deze dunne draadjes aan te sluiten op de 1mm2 (soepele) kabel die ik heb getrokken?

De diameter is op het oog ongeveer een millimeter, wat het waarschijnlijk iets van 0,8mm2 aders maakt. Ik zou ze in Wago 221's kunnen stoppen, maar dat voelt wat rommelig om allemaal losse lasklemmen in het plafond te hebben slingeren. Een andere optie lijkt me dergelijke doorverbinders, maar ik heb er geen ervaring mee. Gaat dat fatsoenlijk als je er draad van verschillende diktes in knijpt?

Of zijn er nog geniale andere oplossingen die ik niet ken?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14:42
Los draad hoort sowieso in buis. De lassen dus ook in een doosje.

Als je binnen de aangegeven dwarsdoorsnedes van die verbinders blijft en de juiste krimptang gebruikt kun je verschillende dwardoorsnedes met elkaar verbinden. Die dingen krimp je ook aan beide zijden.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 21-08-2019 23:19 (61%)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Zoefff schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:06:
Naast al het PV en kookplaatgeweld een bescheiden vraag over het aansluiten van LED spots. Wat is de netste manier om deze dunne draadjes aan te sluiten op de 1mm2 (soepele) kabel die ik heb getrokken?

[...]

Ik zou er zo'n soort stekkerverbinding tussen zetten:
https://www.rdae.nl/mc2-connector.html

Veel netter gaat het niet worden denk ik? :P

Krimpverbinders kunnrn natuurlijk ook.
kabeltjekabel schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:18:
Los draad hoort sowieso in buis. De lassen dus ook in een doosje.
Het is zwakstroom, neem ik aan. Geen 230V.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• kabeltjekabel
Aah, dat had ik even gemist.

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
@GeeMoney ik lees 2.5 mm2 voor solar.
Geen idee hoe veel solar je krijgt. en in wat voor buurt je woont maar in nieuwbouw wijken gaat de spanning soms ver omhoog als de zon er is. Om niet een afschakelende inverter te hebben (253 volt) zou je 4 mm2 of zelfs 6 mm2 kunnen overwegen. Dan schakel jij later af dan al je buren is de gedachte.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Had ik er ook niet expliciet bij gemeld, dus makkelijk te missen. Maar het gaat inderdaad om DC spots.
Xander schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 23:56:
[...]
Ik zou er zo'n soort stekkerverbinding tussen zetten:
https://www.rdae.nl/mc2-connector.html

Veel netter gaat het niet worden denk ik? :P

Krimpverbinders kunnrn natuurlijk ook.
Die stekkers zien er best keurig uit! Maak het ook wat makkelijker te onderhouden. Maar ik zie (nu pas :X ) dat er een aantal krimpverbinders is meegeleverd bij de spots. Die hadden zich verstopt in de doos 8)7 Dat ga ik dus maar eerst proberen. Thnx voor de input!

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18-11 07:24

[Afbeelding]

De diameter is op het oog ongeveer een millimeter, wat het waarschijnlijk iets van 0,8mm2 aders maakt. Ik zou ze in Wago 221's kunnen stoppen, maar dat voelt wat rommelig om allemaal losse lasklemmen in het plafond te hebben slingeren. Een andere optie lijkt me dergelijke doorverbinders, maar ik heb er geen ervaring mee. Gaat dat fatsoenlijk als je er draad van verschillende diktes in knijpt?

Gewoon voor de Wago's gaan. Voelt misschien rommelig maar als je goed op de montage let (zit indicatie voor de afstrip lengte op) dan is dat prima.

Zie ook; https://www.sandervunderink.nl/inbouwspots-aansluiten/

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
jacovn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:03:
@GeeMoney ik lees 2.5 mm2 voor solar.
Geen idee hoe veel solar je krijgt. en in wat voor buurt je woont maar in nieuwbouw wijken gaat de spanning soms ver omhoog als de zon er is. Om niet een afschakelende inverter te hebben (253 volt) zou je 4 mm2 of zelfs 6 mm2 kunnen overwegen. Dan schakel jij later af dan al je buren is de gedachte.
Heb ik hier een vraag over gesteld of begrijp ik iets niet :9 ?

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• jacovn
GeeMoney schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Heb ik hier een vraag over gesteld of begrijp ik iets niet :9 ?
Nee, het is advies voor je. Solar inverter schakelt af bij 253 volt en moet iets meer spanning op de leiding zetten om te kunnen leveren. Loopt het te veel op in je straat zou je afschakeling kunnen krijgen.

Voorkomen door 4 mm2 of zelfs 6 mm2 te laten leggen. Kost nu weinig of niets en bespaart je wellicht problemen.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 14:55

Als er geen 'connectors' bij hadden gezeten, en er van uitgaande dat 't 12V DC is, zou er dan iets mis geweest zijn met kroonsteentjes?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:21
jacovn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Nee, het is advies voor je. Solar inverter schakelt af bij 253 volt en moet iets meer spanning op de leiding zetten om te kunnen leveren. Loopt het te veel op in je straat zou je afschakeling kunnen krijgen.

Voorkomen door 4 mm2 of zelfs 6 mm2 te laten leggen. Kost nu weinig of niets en bespaart je wellicht problemen.
Het huis is de ruwbouw al lang al voorbij dus of het niet duur is niet te beoordelen op afstand. Op tekeningen zoals eerder gepost zie ik alleen 16mm buis behalve de kookgroepen en krachtgroepen die zijn 19mm.
4mm2 VD draad wordt dan lastig zonder mogelijk breekwerk om de PVC-buis te vervangen. Maar dat ligt er maar aan waar de PV-omvormer komt.

• jacovn
leonbong schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:39:
[...]

Het huis is de ruwbouw al lang al voorbij dus of het niet duur is niet te beoordelen op afstand. Op tekeningen zoals eerder gepost zie ik alleen 16mm buis behalve de kookgroepen en krachtgroepen die zijn 19mm.
4mm2 VD draad wordt dan lastig zonder mogelijk breekwerk om de PVC-buis te vervangen. Maar dat ligt er maar aan waar de PV-omvormer komt.
Dan wordt het inderdaad moeilijker of onmogelijk, maar dan is de instalateur niet helemaal handig of snapt niet al te veel van Solar. Maar goed wellicht zijn het maar 3 EPC correctie panelen, en dan maakt het niet uit wat het produceert natuurlijk.
Alleen dacht ik met 2 oplaadpunten dat er wellicht ook een flinke Pv installatie zou komen, maar het is niet een 3 fase maar 1 fase groep zie ik nu.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Freeaqingme schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:02:
[...]

Als er geen 'connectors' bij hadden gezeten, en er van uitgaande dat 't 12V DC is, zou er dan iets mis geweest zijn met kroonsteentjes?
Of het qua regelgeving toegestaan is weet ik niet, maar kroonsteentjes voelen altijd wat krakkemikkig. In de meterkast heb ik op alle soepele draad adereindhulzen geperst daar waar deze in schroefterminals komen, dan zou ik dat voor mijn gevoel bij kroonsteentjes ook moeten doen. En als ik dan toch al aan het persen ben dan kan ik het net zo goed met die connectors doen.

Het is overigens geen 12V, maar constant current LED van 500mA. Voltage komt (bij 3 10W spots) op max. 60V te liggen.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 17:29
Moet ook bij kroonsteen tenzij er zo'n flapje in zit. Het probleem met Wago en kroonsteen aan zo'n LED spot is dat de trekontlasting ontbreekt. Dus de Wago en kroonsteen zou dan in een doosje moeten met trekontlasting op in/uitgang. Een goed stekkertje heeft naast een krimp op de ader ook een krimp om de aderisolatie.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• GeeMoney
jacovn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:28:
[...]

Dan wordt het inderdaad moeilijker of onmogelijk, maar dan is de instalateur niet helemaal handig of snapt niet al te veel van Solar. Maar goed wellicht zijn het maar 3 EPC correctie panelen, en dan maakt het niet uit wat het produceert natuurlijk.
Alleen dacht ik met 2 oplaadpunten dat er wellicht ook een flinke Pv installatie zou komen, maar het is niet een 3 fase maar 1 fase groep zie ik nu.
We hebben 18x320Wattpiek op het dak en naar de PV omvormer gaat een 19mm PVC(die komt op de bovenste verdieping in de technische ruimte te hangen).
Ook heb ik naar diezelfde technische ruimte nog twee lege 19mm PVC als loze leiding laten leggen. Die zijn momenteel dus nog ongebruikt.

GeeMoney wijzigde deze reactie 22-08-2019 13:14 (9%)

• Sparco
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12:37
Ik zou graag een kWh teller plaatsen om mijn verbruik in de garage te monitoren. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

De elektricteit komt binnen via het plafond en gaat naar een lasdoos, van hier uit gaat het naar 2 stopcontacten en enkele TL lampen.

Plaats ik een kastje vlak voor de eerste verdeeldoos met daarin een DIN rail en een 1fase kWh meter (digitaal)? Eventueel zou ik er dan zelf ook een automaat kunnen tussen plaatsen.
Of gebruik ik zo'n clamp on kWh teller?
Of maak ik het te duur en plaats ik gewoon een oude analoge kwh teller van €10?
vb: https://www.amazon.de/Uni...%C3%A4hler/dp/B002ZHAF60/

De reden waarom ik dit wil doen is als volgt:
Ik heb een garage achter mijn appartement en onlangs is daar de stroom uitgevallen. Bij het zoeken naar de betreffende automaat kwam ik erachter dat deze bij de buurman op het gelijkvloers zit. Vooraleer ik hem contacteer met de vraag om deze terug op te zetten wil ik er een meter tussen plaatsen zodat ik kan zien hoeveel elektriciteit ik van hem 'aftap' om hem zo een vergoeding te kunnen geven...

Sparco wijzigde deze reactie 22-08-2019 13:09 (3%)

• Speedfightserv
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 16:52

[Afbeelding]

dit gebruik ik altijd:

Verbindingen:
https://www.elektramat.nl/221-412-verbindingsklem-2-voudig/

Doosjes:
https://www.elektramat.nl/q4l-spe-kabeldoos-56x40x23/

13 x Trina 300 = 3900 wp op Solax omvormer, dak zuid | PVOutput

• PvT.Arj
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:13
Die lasklemmen zoals Speedfightserv net zei zijn inderdaad al dikke prima.
Mooie doosjes trouwens voor dit soort toepassingen, is nog wel wat veiliger dan gewoon los op het plafond!

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Xander
  • Nu online
Freakie1NL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:10:
[...]

Gewoon voor de Wago's gaan. Voelt misschien rommelig maar als je goed op de montage let (zit indicatie voor de afstrip lengte op) dan is dat prima.

Zie ook; https://www.sandervunderink.nl/inbouwspots-aansluiten/
Sorry maar met 230V spots is deze uitleg gewoon heel erg fout.

Die installatie moet dubbel geïsoleerd zijn, dus geen aangestript snoer en wago's los op het plafond. Er moet dan een doosje zoals @Speedfightserv voorstelt omheen.

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 18-11 07:24
Xander schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:03:
[...]

Sorry maar met 230V spots is deze uitleg gewoon heel erg fout.

Die installatie moet dubbel geïsoleerd zijn, dus geen aangestript snoer en wago's los op het plafond. Er moet dan een doosje zoals @Speedfightserv voorstelt omheen.
De installatie is dubbel geïsoleerd. Als je tenminste de juiste kabel, zoals ze op hun site schrijven, haalt. En dan inderdaad de doosjes.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• Jim423
Sparco schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:06:
Ik zou graag een kWh teller plaatsen om mijn verbruik in de garage te monitoren. Hoe kan ik dit het best aanpakken?

De elektricteit komt binnen via het plafond en gaat naar een lasdoos, van hier uit gaat het naar 2 stopcontacten en enkele TL lampen.

Plaats ik een kastje vlak voor de eerste verdeeldoos met daarin een DIN rail en een 1fase kWh meter (digitaal)? Eventueel zou ik er dan zelf ook een automaat kunnen tussen plaatsen.
Of gebruik ik zo'n clamp on kWh teller?
Of maak ik het te duur en plaats ik gewoon een oude analoge kwh teller van €10?
vb: https://www.amazon.de/Uni...%C3%A4hler/dp/B002ZHAF60/

De reden waarom ik dit wil doen is als volgt:
Ik heb een garage achter mijn appartement en onlangs is daar de stroom uitgevallen. Bij het zoeken naar de betreffende automaat kwam ik erachter dat deze bij de buurman op het gelijkvloers zit. Vooraleer ik hem contacteer met de vraag om deze terug op te zetten wil ik er een meter tussen plaatsen zodat ik kan zien hoeveel elektriciteit ik van hem 'aftap' om hem zo een vergoeding te kunnen geven...
Weet je wel zeker dat jouw groepje achter de kWh meter zit van de buurman? Zou dit eerst maar even testen met een kacheltje in je garage. Makkelijkste is om vanuit de lasdoos naar IP44 DIN kastje en daar een DIN kWh meter in te doen. Analoge kan ook alleen deze is niet echt vochtproof...
Freakie1NL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:11:
[...]

De installatie is dubbel geïsoleerd. Als je tenminste de juiste kabel, zoals ze op hun site schrijven, haalt. En dan inderdaad de doosjes.
Maar dan zit je nog steeds zonder trekontlasting. Wat ook niet mag volgens de NEN1010:2015 vanwege de harmonisatie. Nagy uit de UK heeft altijd mooie doosjes op zijn kanaal :) met ingebouwde kroonsteen en trekontlasting. Kan ze hier alleen nergens zo 123 vinden.

Jim423 wijzigde deze reactie 22-08-2019 20:32 (15%)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xander
  • Nu online
Freakie1NL schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:11:
[...]

Dit is niet dubbel geïsoleerd:

En over doosjes zeggen ze totaal niets (ook niet in de materiaalbenodigdheden). Slechte uitleg dus.

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:22:

Maar dan zit je nog steeds zonder trekontlasting. Wat ook niet mag volgens de NEN1010:2015 vanwege de harmonisatie. Nagy uit de UK heeft altijd mooie doosjes op zijn kanaal :) met ingebouwde kroonsteen en trekontlasting. Kan ze hier alleen nergens zo 123 vinden.
WAGOBOX

EAN 4050821131526

:+

Alhoel; geen ingebouwde kroonsteen. Maar dat wil je juist ook niet. :P

Ha, er is zelfs een aparte website die ze verkoopt;
www.wagobox.nl

EDIT: Dat was natuurlijk niet wat je bedoelde, dus tja... must find :P

Debox

:P

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 22-08-2019 23:10 (28%)

• Jim423
Thx.
Die Debox SL ziet er inderdaad wel goed uit. Misschien binnenkort maar paar bestellen.

• Mr GAmba
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:45

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Voor mijn PV installatie van ~2000W heb ik de beschikking over een 19mm buis welke voorheen voor de wasmachine gebruikt werd. Hierin zitten 2.5mm2 bruin, blauw en PE draden. De lengte van deze buis vanaf de meterkast is ~20m en heeft ~3 bochten.

Nu geeft de handleiding van de inverter aan dat bij een kabellengte van >15m er een 4mm2 aansluiting gebruikt moet worden.

Nu is mijn vraag: krijg ik een 3x4mm YMVK kabel door deze buis getrokken of wordt dat een grote ellende?

Zo nee, wat is het alternatief, 4mm2 VD draad kan ik niet vinden, en 4mm2 flexibele draad is ruim 3x zo duur...

Signature unavailable

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:20
Mr GAmba schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 07:09:
Voor mijn PV installatie van ~2000W heb ik de beschikking over een 19mm buis welke voorheen voor de wasmachine gebruikt werd. Hierin zitten 2.5mm2 bruin, blauw en PE draden. De lengte van deze buis vanaf de meterkast is ~20m en heeft ~3 bochten.

Nu geeft de handleiding van de inverter aan dat bij een kabellengte van >15m er een 4mm2 aansluiting gebruikt moet worden.

Nu is mijn vraag: krijg ik een 3x4mm YMVK kabel door deze buis getrokken of wordt dat een grote ellende?

Zo nee, wat is het alternatief, 4mm2 VD draad kan ik niet vinden, en 4mm2 flexibele draad is ruim 3x zo duur...
4mm2 is gewoon verkrijgbaar, en volgens mij de gemakkelijkste optie om er doorheen te trekken.
Eerste resultaat in Google: https://www.euro-electronics.nl/Vd-draad-bruin-4mm-100-meter

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Xanderk89
  • Registratie: oktober 2013
  • Niet online
U
Xanderk89 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:56:
Hallo,
Ik zit met het volgende. Betreft een nieuwbouwhuis uit 2015.
Mijn meterkast beschikt over een 40A hoofdschakelaar. Verder gaat hij hierna naar 2 aardlekschakelaars.

Nu komt het volgende: op 1 aardlek zijn 5(16A) groepen aangesloten. De andere vier(16A)

Ik heb nog twee groepen(16A) nodig vanwege het plaatsen van een warmtepomp. Initieel dacht ik gewoon eentje bij te prikken bij de ene en voor de laatste groep een alamat te gebruiken..

Helaas net gelezen in de ts dat er maar 4 groepen per aardlek mogen! Mijn installatie klopt dus niet..

Hebben jullie advies wat het beste is om nu te doen? Mijn gevoel zegt een derde aardlekschakelaar te plaatsen en hierachter 3 groepen te plaatsen.

Mag dit zomaar? Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?
Alvast bedankt
Ik vermoed het volgende. Ik moet deze busboard nemen. Hieronder kunnen wel 3 stuks ALS. Dan heb ik ruimte voor de benodigde 11 groepen. De beltrafo gaat er dan uit.

Optie 2 is een uitbreidingskast ernaast.
Optie 3 is een uitbreidingskast in de garage.

Wat is jullie mening hierin?

pv: 4960Wp op ZW 44°

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Onbekend schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:00:
[...]

4mm2 is gewoon verkrijgbaar, en volgens mij de gemakkelijkste optie om er doorheen te trekken.
Eerste resultaat in Google: https://www.euro-electronics.nl/Vd-draad-bruin-4mm-100-meter
En die krijg je wel door ~20m buis heen? Dan rest het alleen een leverancier vinden die het per meter verkoopt, anders wordt het echt heel duur 7(8)7

Signature unavailable

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:10

Waarom zou dat moeten? Ivm theoretisch verlies? Qua vermogen zou het geen enkel probleem moeten opleveren.

• tinus5
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17:20
Dan kun je beter de juiste lengte 4 mm2 YMVK kopen en dan strippen naar VD draad en dat door de buis trekken.

• The Wizard
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 16-11 13:38

The Wizard

Moderator Mobile

Bij max 2000 Watt zou ik mij totaal niet druk maken over de bestaande 2,5 mm2, mooi laten liggen. Upgraden naar 4 mm2 is in dit geval overkill.

6760 kWp, 3 subsystemen (19x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

Je kunt er ook een soort kookgroep van maken, dus 2x 2.5mm2 blauw en 2x 2.5mm2 bruin en 1x 2.5mm2 geel/groen. Wil je toch 4mm2, dan zou ik inderdaad overwegen om te gaan strippen, want los is het lastig te krijgen voor een goede prijs.

Maar in dit geval met @The Wizard.
Je kunt altijd nog moeilijk gaan doen als je inderdaad een issue hebt/krijgt. Maar als het prima werkt, dan is het goed. Krijg je problemen met een te hoog voltage kun je altijd nog de trekveer gaan zoeken. Die paar Watt aan verlies ga je met de huidige prijs van koper niet snel terugverdienen.
(Snelle rekensom: 8760 uur * 1 Wh * €0.22 = €1,93 per jaar per Watt aan verlies.)

• kabeltjekabel
Drie bochten; volgens de NPR kun je het dan beschouwen als 1 maat kleiner... ofwel 16mm. Wat helemaal prima is voor 3x4mm2.

YMVK strippen; dan kun je beter beginnen bij de goedkopere XMVK. En ten tweede; niet doen. De draden die je dan overhoudt zijn niet voorzien van de glijcoating zoals losse VD dat wel is.

10A... 2.5mm2 vs 4mm2. Scheelt dacht ik 1V. Dat is dus 10A * 1V = 10W. Dus bij 24/7/365 is dat 20 euro per jaar. Maar zo vaak schijnt de zon niet, dus maak daar maar 2 euro van...

YMVK 3x4 is ook iets van 2 euro per meter... dus 40 euro verder... voor je 2 euro / jaar besparing.

VD in 4mm2 is gewoon zeldzaam. In de industrie gaat dat per YMVK... en dan van de grote haspels. In woningbouw wordt er niks gedaan met 4mm2. Het mooie van het NL systeem is dat alles met 2,5mm2 gaat. Tot 3,7 kW als enkel circuit... 7,4 (kookplaat) nog als dubbel circuit en verder (7,4 liefst eigenlijk ook) gewoon 3-fase en dan kom je al tot 11,1 kW.

Maarja, bij PV speelt die spanningsopdrijving natuurlijk ook een rol en als je daar daadwerkelijk last van hebt is dat snel terugverdiend.

• Skidmarks
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16:49
Xander schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:33:
[...]

Dit is niet dubbel geïsoleerd:
[Afbeelding]

En over doosjes zeggen ze totaal niets (ook niet in de materiaalbenodigdheden). Slechte uitleg dus.
Het gebruik van een doosje is netter en beter. Maar hoe zit het dan met het laatste stukje, het draad wat aan de GU10 fitting vast zit? Dat is ook niet dubbel geïsoleerd en ligt ook los op het plafond.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:18:
@kabeltjekabel als ik de originele lijst aanhoud met de groepen nummering zou achter 14 de reguliere stopcontacten moeten zitten van de garage. Er komt daar geen aparte onderverdeler.

@FrankHe dank! Ik krijg steeds meer het gevoel dat ze de kast nog gaan ordenen, zou het niet?
Bedenk wel dat dit even stiekem een snelle foto was(ik was voor iets anders even langs de voorman en spiekte even naar binnen).
Ik houd het in ieder geval even in de gaten!
En nog meer uitbreiding als nu verwacht ik niet snel :+ ik heb immers al twee EV laadpunten, een kook krachtgroep, meerdere ovens, warmtepomp, boilers en zonnepanelen :p .

Niet de allerlaatste versie maar zo goed als definitief:
[Afbeelding: Volledige electratekening]
Ik weet niet of je maar 2 excuus paneeltjes voor het milieu label van de woning krijgt of een serieuze solar setup, maar als je serieus met solar aan de gang gaat is het echt veel beter om de solar groep in 4mm2 uit te voeren. Of gewoon als krachtgroep. In verband met verliezen en mogelijk te hoge (net)spanning bij je omvormer als de hele wijk aan het terugleveren is. En overspannigsbeveiliging vind ik ook een aanrader.
Je krijgt toch wel automaten als hoofdzekering? Anders zou ik het aantal groepen drastisch snoeien, ik wil niet het risico lopen dat mijn (niet automaat) hoofdzekering er uit gaat en ik de netbeheerder moet bellen om die te vervangen. Dan beperk ik liever de gelijktijdigheid direct in mijn eigen groepen.

edit: En vergeet vooral niet om die kookgroep om te laten zetten in een krachtgroep. Met je hele kookplaat op één fase loop je het risico alleen daarmee al je hoofdzekering eruit te krijgen. Er zijn hier hele discussies over kookgroepen geweest, ik heb zelf de hele kookplaat achter 1x 16A, ivm hoofdzekering, maar jij hebt nieuwe aanleg, doe het meteen goed.
BCC schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:38:
[...] Waarom zou dat moeten? Ivm theoretisch verlies? Qua vermogen zou het geen enkel probleem moeten opleveren.
Nee, in verband met practisch verlies en de mogelijke maar practische problemen qua vermogen (hoge spanning) als de hele buurt opwekt en omvormers door te hoge (net)spanning gaan afschakelen.

onetime wijzigde deze reactie 24-08-2019 10:31 (18%)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Xander
  • Nu online
Skidmarks schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:31:
[...]

Het gebruik van een doosje is netter en beter. Maar hoe zit het dan met het laatste stukje, het draad wat aan de GU10 fitting vast zit? Dat is ook niet dubbel geïsoleerd en ligt ook los op het plafond.
Dan heb je een fitting die alleen geschikt is voor inbouw in een armatuur.

Als de fitting of bedrading nergens in zit moet je er zo een:

Bij de laatste heb je er meteen een aansluitdoosje bij (let ook op het "dubbel geïsoleerd" teken)

• GeeMoney
onetime schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:28:
[...]

Ik weet niet of je maar 2 excuus paneeltjes voor het milieu label van de woning krijgt of een serieuze solar setup, maar als je serieus met solar aan de gang gaat is het echt veel beter om de solar groep in 4mm2 uit te voeren. Of gewoon als krachtgroep. In verband met verliezen en mogelijk te hoge (net)spanning bij je omvormer als de hele wijk aan het terugleveren is. En overspannigsbeveiliging vind ik ook een aanrader.
Je krijgt toch wel automaten als hoofdzekering? Anders zou ik het aantal groepen drastisch snoeien, ik wil niet het risico lopen dat mijn (niet automaat) hoofdzekering er uit gaat en ik de netbeheerder moet bellen om die te vervangen. Dan beperk ik liever de gelijktijdigheid direct in mijn eigen groepen.

edit: En vergeet vooral niet om die kookgroep om te laten zetten in een krachtgroep. Met je hele kookplaat op één fase loop je het risico alleen daarmee al je hoofdzekering eruit te krijgen. Er zijn hier hele discussies over kookgroepen geweest, ik heb zelf de hele kookplaat achter 1x 16A, ivm hoofdzekering, maar jij hebt nieuwe aanleg, doe het meteen goed.

[...]

Nee, in verband met practisch verlies en de mogelijke maar practische problemen qua vermogen (hoge spanning) als de hele buurt opwekt en omvormers door te hoge (net)spanning gaan afschakelen.
Ik heb 18x320wp op het dak en die zitten nu achter nummer 16 volgens de meest recente lijst die ik heb ontvangen. De kook krachtgroep zit achter 14 en dus ook achter een ALS.
Alles zit achter 19mm PVC en draad heb ik naar geinformeerd en die is over gedimensioneerd geven ze aan.

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-08-2019 12:09 (3%)

• Jim423
Volgens mij haal je echt vanalles door elkaar. Een kookgroep is geen krachtgroep.
Die 18x320Wp ligt waarschijnlijk niet allemaal op zuid anders vliegen die 16A je om de oren.
Misschien eens wijs om die recente lijst hier te delen maar volgens mij klopt er geen bal van. (verwacht ook niet anders in de nieuwbouw hoor).

Edit: heb even je posts teruggelezen. Dit was dus die electraboer die het verschil niet wist tussen een type B automaat en type B aardlekschakelaar. Nou hopelijk zijn zijn praktijkvaardigheden wat beter dan de theoretische :o Ook moet de aardlekschakelaar op de fase van de PV eigenlijk 63A 2P zijn of maar 2 eindgroepen erachter.

Jim423 wijzigde deze reactie 24-08-2019 11:34 (34%)

• GeeMoney
Jim423 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:30:
Volgens mij haal je echt vanalles door elkaar. Een kookgroep is geen krachtgroep.
Die 18x320Wp ligt waarschijnlijk niet allemaal op zuid anders vliegen die 16A je om de oren.
Misschien eens wijs om die recente lijst hier te delen maar volgens mij klopt er geen bal van. (verwacht ook niet anders in de nieuwbouw hoor).

Edit: heb even je posts teruggelezen. Dit was dus die electraboer die het verschil niet wist tussen een type B automaat en type B aardlekschakelaar. Nou hopelijk zijn zijn praktijkvaardigheden wat beter dan de theoretische :o Ook moet de aardlekschakelaar op de fase van de PV eigenlijk 63A 2P zijn of maar 2 eindgroepen erachter.
De kookgroep zou een echte krachtgroep moeten zijn en niet 2 reguliere groepen samen.

• Xander
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:36:
[...]

De kookgroep zou een echte kookgroep moeten zijn en niet 2 reguliere groepen samen.

[Afbeelding: Recent-elektra]
Een "echte kookgroep" is dus geen krachtgroep.

• onetime
  • Niet online
@GeeMoney Wat je nu net schrijft klopt niet met de plaatjes waar ik op reageerde...
Ik hoop dat de pv-groep 3fase is. En bij nieuwbouw wil je geen kookgroep maar een krachtgroep.
Een kookgroep is een "noodoplossing" voor een bestaande situatie. Om veel werk en kosten uit te sparen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• GeeMoney
onetime schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 11:49:
@GeeMoney Wat je nu net schrijft klopt niet met de plaatjes waar ik op reageerde...
Ik hoop dat de pv-groep 3fase is. En bij nieuwbouw wil je geen kookgroep maar een krachtgroep.
Een kookgroep is een "noodoplossing" voor een bestaande situatie. Om veel werk en kosten uit te sparen.
De inductie plaat komt op een krachtgroep, zo heb ik het officieel besteld. Naar aanleiding van tips hier want origineel zat er wel een foute kookgroep in.Van elektra heb ik weinig kaas gegeten maar dat merken jullie al.
Als de PV achter nummer 16 zit (volgens de lijst) dan lijkt me dat niet 3-fase? Maar dat basseer ik op het feit dat hij maar 1 “automaatje” breed is?

@Jim423 de panelen liggen ZZW .

Overigens het hernummeren en reorganiseren van de kast gaat niet gebeuren. Heeft technisch geen enkele meerwaarde volgens de leverancier. Bij een eventuele uitbreiding moet er gewoon eenzelfde kast naast geplaatst worden en daar hebben ze al rekening mee gehouden. Zo werd mij telefonisch verzekerd.

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-08-2019 12:18 (23%)

• Jim423
De PV is volgens het schema en de foto van de groepenkast 1-fase. Ik zou dan wel voor 4mm² gaan. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe nummer 16 dan 16A kan zijn (volgens het schema). Immers leveren de panelen 4600W continu, de groep is max. 3700W, de foto van je groepenkast is niet scherp genoeg om de automaten af te lezen. Spanningsval zal ongeveer 5-6Volt zijn voor je PV dat is wel fors en die 2,5mm² zal ook wel redelijk warm worden bij 20-22A continu.

Ik zou de laatste 40A 2P aardlekschakelaar met 2 groepen uitvoeren, deze als enige 40A 2P aardlek op de fase zetten van PV. Als er dan een 40A 4P 0,03A aardlekschakelaar voor die krachtgroep zit voor je inductie of deze krachtgroep als aardlekautomaat wordt uitgevoerd dan moet je er volgens mij wel zijn.

Jim423 wijzigde deze reactie 24-08-2019 15:07 (4%)

• GeeMoney
Jim423 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:03:
De PV is volgens het schema en de foto van de groepenkast 1-fase. Ik zou dan wel voor 4mm² gaan. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe nummer 16 dan 16A kan zijn (volgens het schema). Immers leveren de panelen 4600W continu, de groep is max. 3700W, de foto van je groepenkast is niet scherp genoeg om de automaten af te lezen. Spanningsval zal ongeveer 5-6Volt zijn voor je PV dat is wel fors en die 2,5mm² zal ook wel redelijk warm worden bij 20-22A continu.

Ik zou de laatste 40A 2P aardlekschakelaar met 2 groepen uitvoeren, deze als enige 40A 2P aardlek op de fase zetten van PV. Als er dan een 40A 4P 0,03A aardlekschakelaar voor die krachtgroep zit voor je inductie of deze krachtgroep als aardlekautomaat wordt uitgevoerd dan moet je er volgens mij wel zijn.
Ik zal van de week even een scherpere foto maken. Hoe weten jullie dat het draad maar 2.5mm2 is? Ik heb ze gebeld dat er ruim boven de 3700Watt opgewekt wordt en of dit wel kan met de huidige situatie. Zei antwoorden met dat er zelfs overdimensionering is toegepast?

• Jim423
Staat in je eigen schema. 16A en 2,5mm² >> PV installatie. Maar het kan natuurlijk zijn dat dit voor 3 panelen was en er in het laatste schema wel 25A en 4mm² staat. We houden hoop :)

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
onetime schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:28:
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar een te dunne kabel over een flinke lengte kan toch voor spanningsverlies zorgen? Heb je dan niet juist een voordeel wanneer de netspanning te hoog wordt?

Of zit ik nu helemaal verkeerd te redeneren?

* dreamscape heeft in ieder geval vanaf de meterkast tot aan de potentiële dakdoorvoer 19mm buis voorbereid, dus trekt er met alle plezier 4mm2 doorheen.

Punctuality is the politeness of kings

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
https://www.wildkamp.nl/ heeft dat of in ieder geval 6mm2 per meter maar is het wel 20 meter hoe hoog is het huis?

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-11 22:15
dreamscape schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 18:14:
[...]
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar een te dunne kabel over een flinke lengte kan toch voor spanningsverlies zorgen? Heb je dan niet juist een voordeel wanneer de netspanning te hoog wordt?
Of zit ik nu helemaal verkeerd te redeneren?
Ja. De hoogste spanning vind je bij je omvormer. Anders zou de stroom naar je omvormer toe lopen, ipv ervan af. Dus die te dunne kabel is wel degelijk nadelig.

• kabeltjekabel
10A, (2x)20m is maar 1V verschil tussen 2.5mm2 en 4mm2

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-08-2019 20:29 (40%)

• Jim423
Hoe kom je bij die 10A?
5,7kWp is eerder 20-25A.
GeeMoney schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:24:
[...]

Ik zal van de week even een scherpere foto maken. Hoe weten jullie dat het draad maar 2.5mm2 is? Ik heb ze gebeld dat er ruim boven de 3700Watt opgewekt wordt en of dit wel kan met de huidige situatie. Zei antwoorden met dat er zelfs overdimensionering is toegepast?
Post het laatste schema eens. Het vorige definitieve schema klopt totaal niet met de foto van je kast nr 75.

Jim423 wijzigde deze reactie 24-08-2019 20:52 (83%)

• GeeMoney
Jim423 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:51:
Hoe kom je bij die 10A?
5,7kWp is eerder 20-25A.

[...]

Post het laatste schema eens. Het vorige definitieve schema klopt totaal niet met de foto van je kast nr 75.
Ik gaf bij de leverancier aan dat die panelen inderdaad ruim boven de reguliere grens van een enkele groep komen of dat geen probleem was ook icm die kabel.
Beiden was niet het geval en hoefde ik me neit druk om te maken gaven ze aan.
Laatste officiële schema :

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Had je hier al gepost of ontdekt hoe je panelen geplaatst worden ten opzichte van de zon. Dat kon ik niet terugvinden.
10 kWp hoeft geen probleem te zijn voor 1×16A. Als het allemaal op zuid ligt is het een ander verhaal. Of je moet een 4 kW omvormer nemen die niet tript bij 1×16A...
Heb hier ook 5080 Wp op een 4200 W omvormer op 1×16A, maar veel meer moet je niet hebben denk ik.

Dre wijzigde deze reactie 24-08-2019 21:07 (20%)

• GeeMoney
Dre schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:06:
Had je hier al gepost of ontdekt hoe je panelen geplaatst worden ten opzichte van de zon. Dat kon ik niet terugvinden.
10 kWp hoeft geen probleem te zijn voor 1×16A. Als het allemaal op zuid ligt is het een ander verhaal. Of je moet een 4 kW omvormer nemen die niet tript bij 1×16A...
Heb hier ook 5080 Wp op een 4200 W omvormer op 1×16A, maar veel meer moet je niet hebben denk ik.
Ja, ze liggen op ZZW onder een hoek van 40graden. (Redelijk volle bak dus) ook geen enkele slagschaduw. (18x320Wattpiek)

• kabeltjekabel
@GeeMoney zo te zien aan de foto's van de kast is 17 uitgevoerd als krachtgroep en niet als normale 1F B16. Niks aan de hand dus. Mits 3F omvormer.
In de war met iemand anders.

• Xander
  • Nu online
GeeMoney schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

Ik gaf bij de leverancier aan dat die panelen inderdaad ruim boven de reguliere grens van een enkele groep komen of dat geen probleem was ook icm die kabel.
Beiden was niet het geval en hoefde ik me neit druk om te maken gaven ze aan.
Laatste officiële schema :

[Afbeelding: controle-tekening]
Als dat schema is hoe het daadwerkelijk wordt uitgevoerd, dan heb je:
- De PV op een éénfase 16A groep (dus maximaal 3680W opwek)
- De kookplaat op een kookgroep (2x16A op dezelfde fase), dus geen krachtgroep
- Een probleem als je tijdens het koken graag de was draait
- Een 40mA aardlekautomaat voor de buiteninstallatie (lijkt me moeilijk waar te maken voor de installateur aangezien die niet bestaan)
- 3 krachtgroepen zonder aardlekbeveiliging

• GeeMoney
@kabeltjekabel en @Xander dank.
Ik zie nu zelf dat ze er qua administratie een behoorlijke bende van maken. (Zowel de controlelijst die ik heb is anders dan het lijstje momenteel in de woning)
Kijk naar onderstaande lijstje die dus nu naast de meterkast hangt in de woning:

En dit is wat ik als laatste controlelijstje heb ontvangen:

Nu merk ik ook op dat ik een mail had verstuurd om voor de kookplaat een krachtgroep te gebruiken en die mail is NA de laatste controlelijstje verstuurd. Ik heb dus na mijn mail geen nieuwe controlelijst ontvangen. Wat zal ik nu doen? Gewoon even de bouw maar op denk ik?

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-08-2019 21:32 (5%)

• kabeltjekabel
Dat schema komt gewoon niet overeen met de kast.

In de kast zitten 4 krachtgroepen, op het schema staan er 3.
Groep 12 is normale 1xB16, volgens schema een kookgroep (kookgroep wil je toch niet..)
Groep 14 is uitgevoerd als krachtgroep maar staat niet als zodanig op schema
Groep 15 staat als normale automaat op het schema maar is een aardlekautomaat
Groep 16 staat als aardlekautomaat op het schema maar is een normale automaat
Groep 17 is uitgevoerd als krachtgroep maar staat niet als zodanig op schema
Groep 20 zie ik nergens in de kast.

En aardlekautomaat met verschilstroom bovengrens van 40 mA bestaat inderdaad niet.

• Xander
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:35:

Groep 14 is uitgevoerd als krachtgroep maar staat niet als zodanig op schema
Volgens de groepenverklaring is groep 14 de kookplaat. Volgens de kastcodering zit deze achter de 2e aardlekschakelaar.

Misschien hebben ze een 4-polige automaat wel als 2L2N aangesloten. :')

• GeeMoney
@kabeltjekabel ok, dus 12 is dan inderdaad vervangen voor een elektrische radiator zoals het schema in de woning doet vermoeden?
Want origineel had de woning maar 1 elektrische radiator maar daar is een tweede bijgekomen ivm een 2e badkamer. (En betekend dat mijn opmerking dan dus goed is ontvangen dat mijn inductie naar een krachtgroep moest).
En 14 is dan de nieuwe krachtgroep voor de inductie.
15 zou dan de tuin betekenen, is dan een aardlek goed?
16 is wellicht dus de PV maar dan dus als normale automaat uitgevoerd wat dan dus niet goed is?
En 17 is een krachtgroep voor de warmtepomp wat mij juist lijkt want de documentatie van de pomp vraagt daar wel om als ik Itho daalderop mag geloven.

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-08-2019 21:47 (10%)

• vso
  • Laatst online: 10:58

vso

raap voor zijn recht

vraagje (sorry als het verkeerde topic is)..hoe zet ik dit om naar een dimbaar iets ? wat is de ingangs spanning van de LED paneel ..

op dit moment kan het alleen aan/uit (nog niet aangesloten)

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• kabeltjekabel
LED panelen werken niet met een ingangsspanning maar hangen aan een stroombron..

• Xander
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:48:
wat is de ingangs spanning van de LED paneel ..
Tussen de 25 en 42V.
Het is een constant current driver, oftewel een stroombron met een constante stroom van 1000mA (1A). Afhankelijk van de aangesloten verbruiker varieert de uitgangsspanning om aan die constante stroom te komen.

Je kunt deze driver niet zomaar vervangen door een normale spanningsbron met vaste uitgangsspanning (constant voltage), want waarschijnlijk zit er niets in het LED-paneel om de stroom te begrenzen en dan sloop je het.

Je zult dus op zoek moeten naar een dimbare constant current LED-driver van 1000mA met een vergelijkbaar vermogen, en vergelijkbare of grotere spanningsrange.

• vso
  • Laatst online: 10:58

vso

raap voor zijn recht

Xander schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:56:
[...]

Tussen de 25 en 42V.

[...]

Het is een constant current driver, oftewel een stroombron met een constante stroom van 1000mA (1A). Afhankelijk van de aangesloten verbruiker varieert de uitgangsspanning om aan die constante stroom te komen.

Je kunt deze driver niet zomaar vervangen door een normale spanningsbron met vaste uitgangsspanning (constant voltage), want waarschijnlijk zit er niets in het LED-paneel om de stroom te begrenzen en dan sloop je het.

Je zult dus op zoek moeten naar een dimbare constant current LED-driver van 1000mA met een vergelijkbaar vermogen, en vergelijkbare of grotere spanningsrange.
Deze ? https://www.conrad.nl/p/l...mean-well-ldc-35b-2113493

Alleen dim met 0-10v ? dus geen standaard dimmer oid ?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• kabeltjekabel

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:46:
@kabeltjekabel ok, dus 12 is dan inderdaad vervangen voor een elektrische radiator zoals het schema in de woning doet vermoeden?
Dat zou goed kunnen.
Want origineel had de woning maar 1 elektrische radiator maar daar is een tweede bijgekomen ivm een 2e badkamer. (En betekend dat mijn opmerking dan dus goed is ontvangen dat mijn inductie naar een krachtgroep moest).
Dunno; je mist wat krachtgroepen volgens mij.
En 14 is dan de nieuwe krachtgroep voor de inductie.
Ok, maar waar is 20?
15 zou dan de tuin betekenen, is dan een aardlek goed?
Aparte aardlekbeveiliging voor de tuin is ideal.
16 is wellicht dus de PV maar dan dus als normale automaat uitgevoerd wat dan dus niet goed is?
Hangt af van voorschrift fabrikant omvormer en aardverspreidingsweerstand.
En 17 is een krachtgroep voor de warmtepomp wat mij juist lijkt want de documentatie van de pomp vraagt daar wel om als ik Itho daalderop mag geloven.
Ok

• onetime
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:26:
@kabeltjekabel en @Xander dank.
Ik zie nu zelf dat ze er qua administratie een behoorlijke bende van maken. (Zowel de controlelijst die ik heb is anders dan het lijstje momenteel in de woning)
Kijk naar onderstaande lijstje die dus nu naast de meterkast hangt in de woning:

[Afbeelding: Recent-elektra]

En dit is wat ik als laatste controlelijstje heb ontvangen:
[Afbeelding: controle-tekening]

Nu merk ik ook op dat ik een mail had verstuurd om voor de kookplaat een krachtgroep te gebruiken en die mail is NA de laatste controlelijstje verstuurd. Ik heb dus na mijn mail geen nieuwe controlelijst ontvangen. Wat zal ik nu doen? Gewoon even de bouw maar op denk ik?
Je hebt 5 krachtgroepen nodig; die zitten niet in de kast. Deze kast is niet bruikbaar.
Op tekening; een krachtgroep achter een 1fase aardlek???
Ik zou zelf een nieuwe indeling maken en ze die opgeven. Deze onduidelijke rommel hoort niet in nieuwbouw. Nummeren op de kast van links boven naar rechts onder. De lijst mag anders.

Ook zou ik 3 aardleks gebruiken; ik wil de belasting gelijk verdeeld over de fases. Dus 12 automaten achter een aardlek, en behalve de krachtgroepen, de rest zonder aardlek. Je hebt genoeg apparaten die niet achter een aardlek hoeven. Of alamats voor de resterende groepen. Of 6 aardleks. Bepaal eerst van zowel de lijst als de tekening wat je nodig hebt qua apparaten. Desnoods de beltrafo eruit voor de ruimte. Hoeft niet in de groepenkast. Of zo een miezerig los kastje.

• Freeaqingme
onetime schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 01:19:
[...]

Ik zou zelf een nieuwe indeling maken en ze die opgeven. Deze onduidelijke rommel hoort niet in nieuwbouw.
Dit hoort juist in de nieuwbouw. Mijn beeld van nieuwbouwprojecten waarbij een heel rijtje huizen in 1 keer wordt neergezet wordt op _alles_ bespaard waar dat enigzins kan, en dus ook op elektra.

Daarmee wil ik het niet rechtpraten, en ik ben het met je eens dat je in een nieuwe situatie zou verwachten dat er niet direct compromissen gemaakt worden, maar helaas horen dit soort praktijken er tegenwoordig wel bij :(

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• onetime
  • Niet online
@GeeMoney Nog even een toevoeging; ik zou geen kasten met 2 rijen maar met 3 rijen nemen. Niet 24 posities per kast maar 36. Kan alles er ruim in zonder gepriegel. Suggestie.
En kan je bijvoorbeeld alle 3-fase spul aan 1 kant en dan per rij 1 fase in de andere kast. Vindt ik wel net.

edit: kan je er nog overspanningsbeveiliging in zetten, meters voor (PV) bepaalde groepen, schakelaars die bepaalde groepen bij PV-overschot aan zetten...

onetime wijzigde deze reactie 25-08-2019 10:28 (21%)

• GeeMoney
onetime schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:25:
@GeeMoney Nog even een toevoeging; ik zou geen kasten met 2 rijen maar met 3 rijen nemen. Niet 24 posities per kast maar 36. Kan alles er ruim in zonder gepriegel. Suggestie.
En kan je bijvoorbeeld alle 3-fase spul aan 1 kant en dan per rij 1 fase in de andere kast. Vindt ik wel net.

edit: kan je er nog overspanningsbeveiliging in zetten, meters voor (PV) bepaalde groepen, schakelaars die bepaalde groepen bij PV-overschot aan zetten...
Vanuit de huidige leverancier hoeven we dat allemaal niet te verwachten.
Ik heb al gevraagd de indeling te wijzigen maar dat doen ze niet. Ook het bijplaatsen of vergroten van de kasten is geen optie.
Alles past erin geven ze aan en als ik wil uitbreiden kan er eenzelfde kast naast geplaatst worden en daar houden ze dan weer wel rekening mee, dat heb ik al gezien.

@kabeltjekabel jij komt op 5 krachtgroepen uit? Ik heb: warmtepomp, inductie, autolaadpunt 1, autolaadpunt 2. Waarvoor is die 5e?
En groep 20 ontbreekt denk ik omdat de oude kookgroep is vervangen voor 1 krachtgroep? Ik lijk alles te hebben namelijk als je het lijstje bekijkt wat in de meterkast inmiddels hangt?

Wat zou het kosten als ik een tweaker straks vraag om bepaalde zaken aan te passen? >:)

• Jim423
Hebben die autolaadpunten trouwens wel een loadbalancer/vermogensregeling?
Ik zat er nog even over na te denken maar dit wordt echt wel heel krap op 3x25A. Stel je bent lekker 's avonds aan het laden op 3x10A of 3x16A. WP is aan het verwarmen want het is koud buiten, Quooker gaat verwarmen want je vult een pan en je zet hem daarna op de inductieplaat. Volgens mij zit je dan (allergunstigste: 10A+6A+9A+8A+2A) al op 35A op een fase. Volgens mij hebben best weinig laadpalen/WP een vermogensregeling realtime in de praktijk, dus het valt me echt mee hoe weinig problemen hiermee zijn in all-electric woningen. Verdelen over de fases en bepaalde apparaten dan niet gebruiken tijdens het laden+koken is wel echt key hier.

Stel je laat die 4mm² wel erin trekken voor die 1-fase PV omvormer. Dan kost het achteraf aanpassen van alle zaken die mis zijn niet zoveel, ik denk <150 euro.

Jim423 wijzigde deze reactie 25-08-2019 12:53 (6%)

• Xander
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

Wat zou het kosten als ik een tweaker straks vraag om bepaalde zaken aan te passen? >:)
Als blijkt dat de krachtgroepen toch aardlekautomaten zouden moeten zijn... Best veel. Dingen kosten je zo €80 per stuk, dus dan heb je de eerste €320 al te pakken.

Als dan ook nog blijkt dat de PV vanwege het vermogen op een 3-fase omvormer zou moeten dan kun je er een 5e aardlekautomaat en een nieuwe omvormer bij optellen.

Kortom, zorg dat dit gewoon goed gedaan wordt vanuit de bouw.

Regel bij de (voor)oplevering een expert waarbij je ook je elektrotechnische vraagstukken kwijt kunt.

• GeeMoney
@Jim423 ik verwacht een 3-fase omvormer voor de PV maar dit zal ik even navragen.
Het probleem is dat die aardlekken niet “verplicht” zijn, wel beter maar geen eis en dat is nu net het probleem.
Als er geen wetgeving is die ze verplicht dan doen ze alleen het broodnodige.
Daarnaast verwacht ik dat ze bij hen zeker duurder zijn dan €80,- per stuk :+ .

Uiteraard zal ik proberen om jullie tips uit te laten voeren maar als ik ze niet kan dwingen met een wet/regel ben ik er bang voor.

Ik krijg trouwens een 3x35 aansluiting vanwege al de elektra installatie. Anders wilden/konden ze niet alles opleveren. Die 700 euro per jaar weet ik maar het niet hoeven nadenken en met vol vermogen kunnen laden zijn belangrijker voor me.

GeeMoney wijzigde deze reactie 25-08-2019 13:17 (17%)

• Xander
  • Nu online
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:15:
Het probleem is dat die aardlekken niet “verplicht” zijn, wel beter maar geen eis en dat is nu net het probleem.
Ah, ik had even gemist dat je ondertussen de aardverspreidingsweerstand kende. :)

Hoe laag is die?

In de meeste nieuwbouwwoningen in mijn regio amper lager dan 10 ohm. Dan kan wat ze nu bij jou maken dus echt niet!

Xander wijzigde deze reactie 25-08-2019 13:20 (13%)

• Dre
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:15:
@Jim423 ik verwacht een 3-fase omvormer voor de PV maar dit zal ik even navragen.
Daarnaast verwacht ik dat ze bij hen zeker duurder zijn dan €80,- per stuk :+ .

Uiteraard zal ik proberen om jullie tips uit te laten voeren maar als ik ze niet kan dwingen met een wet/regel ben ik er bang voor.

Ik krijg trouwens een 3x35 aansluiting vanwege al de elektra installatie. Anders wilden/konden ze niet alles opleveren. Die 700 euro per jaar weet ik maar het niet hoeven nadenken en met vol vermogen kunnen laden zijn belangrijker voor me.
2×16A=32A laden met twee auto's uren lang. Dan moet je dus net zo goed nadenken. Als je langdurig volgas kookt op alle pitten zit je op 46A met die 16A extra. Treurig dat een nieuwbouwwoning met een nieuwe laadpaal geen peakshave installatie ingebouwd heeft :'( Wat zijn de meerkosten? Je moet nu de komende 15 jaar 10500 euro extra aan capaciteitstarief betalen en kan niet twee auto's tegelijk opladen "zonder erbij na te denken". Zo'n peakshave paal moet toch wel goedkoper zijn dan 10500 euro.

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:40:
[...]

@kabeltjekabel jij komt op 5 krachtgroepen uit? Ik heb: warmtepomp, inductie, autolaadpunt 1, autolaadpunt 2. Waarvoor is die 5e?
Ik zie 2x autolaadpunt staan in de lijst.

Dus
1x kookplaat
1x PV
1x WP
2x autlaadpunt

=5

Zoals gezegd; 3x35 niet doen. Achterlijk duur qua vastrecht. Investeer wat meer in *slimme* autolader (Zappi) en klaar.
onetime schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 01:19:
[...]

Je hebt 5 krachtgroepen nodig; die zitten niet in de kast. Deze kast is niet bruikbaar.
Op tekening; een krachtgroep achter een 1fase aardlek???
Ik zou zelf een nieuwe indeling maken en ze die opgeven. Deze onduidelijke rommel hoort niet in nieuwbouw. Nummeren op de kast van links boven naar rechts onder. De lijst mag anders.

Ook zou ik 3 aardleks gebruiken; ik wil de belasting gelijk verdeeld over de fases. Dus 12 automaten achter een aardlek, en behalve de krachtgroepen, de rest zonder aardlek. Je hebt genoeg apparaten die niet achter een aardlek hoeven. Of alamats voor de resterende groepen. Of 6 aardleks. Bepaal eerst van zowel de lijst als de tekening wat je nodig hebt qua apparaten. Desnoods de beltrafo eruit voor de ruimte. Hoeft niet in de groepenkast. Of zo een miezerig los kastje.
Weglaten van aardlekbeveiliging mag alleen indien aardverspreidingsweerstand zeer laag is. Veel plezier om dat voor elkaar te krijgen..
Tenzij netbeheerder de aarde leverd, dan is het meestal al een stuk lager.

• Xander
  • Nu online
Dre schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 13:41:
[...]

2×16A=32A laden met twee auto's uren lang. Dan moet je dus net zo goed nadenken. Als je langdurig volgas kookt op alle pitten zit je op 46A met die 16A extra. Treurig dat een nieuwbouwwoning met een nieuwe laadpaal geen peakshave installatie ingebouwd heeft :'( Wat zijn de meerkosten? Je moet nu de komende 15 jaar 10500 euro extra aan capaciteitstarief betalen en kan niet twee auto's tegelijk opladen "zonder erbij na te denken". Zo'n peakshave paal moet toch wel goedkoper zijn dan 10500 euro.
Als ik het goed herinner wil hij maar één laadpaal tegelijkertijd gebruiken.

En zou de installateur daar zelfs een keuzeschakelaar voor inbouwen? Ben benieuwd hoe, dat zou je dan juist in de groepenkast verwachten (of maar 1 groep voor beide laadpalen en verderop in de installatie die schakelaar).
GeeMoney schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:46:
[...]

Volgens mij maakt hij ze nu wel schakelbaar of/of en niet en/en en in de meterkast zou ik een schakelaar krijgen.
GeeMoney schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:21:
1 side note, de 2 autogroepen worden geschakeld als of/of en niet en/en.
Of het moeten slimme laders zijn die met elkaar communiceren...

• GeeMoney
Inderdaad 1 paal tegelijk en dan is het nu redelijk risicoloos altijd vol vermogen laden. Ik maak dermate veel kilometers dat ik in een uur of 7-8 gewoon 300km geladen moet hebben.
Vastrecht is inderdaad duur(der) maar ik vraag me af of dat gehandhaafd blijft de komende tien jaren. Zeker omdat elektrisch only steeds meer de norm gaat worden?

Van de week ben ik op de bouw en schiet ik even de elektra man aan en stel ik hem kritische vragen :+ .

• kabeltjekabel
Natuurlijk gaat dat gehandhaafd worden. Het laatste wat we willen is nog meer pieken in het net.

• Dre
  • Niet online
@GeeMoney
Gissen is missen. De verwachting nu is dat je ruim 10k euro kwijt bent omdat er een domme laadpaal geleverd is.

Persoonlijk zou ik gekozen hebben voor 2 laadpalen 22 kW elk, met peakshave installatie op 3×25A en dan waarschijnlijk PV op 3-fase PV terugvoeden. In de praktijk zal je auto sneller vol zitten en je bent 10k euro minder kwijt aan het capaciteitstarief. Een domme laadpaal is een verkeerde bezuiniging.

Met kabeltjekabel denk ik juist dat het energienet 'slimmer' gemaakt gaat worden, een domme laadpaal past daar niet tussen.

Wat kost de aanpassing naar een peakshave paal?

Dre wijzigde deze reactie 25-08-2019 16:05 (4%)

• Jim423
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:54:
Inderdaad 1 paal tegelijk en dan is het nu redelijk risicoloos altijd vol vermogen laden. Ik maak dermate veel kilometers dat ik in een uur of 7-8 gewoon 300km geladen moet hebben.
Op 3x25A met 3-fase laden (3x16A) met peakshaving in jouw situatie laad je ruim 300km in 7 uur.
Bedenk dat de laadpaal niet compleet stopt, hij gaat alleen terug naar 3x10A of 3x6A als er veel aan staat. Dit zal echter nooit heel lang duren, binnen een uur gaat hij weer volgas. Die 7 uur is met name 's nachts denk ik dus dan zal er weinig aanspraak gemaakt worden op peakshaving. Maar 3x35A heeft ook weer zijn voordelen natuurlijk, dus als je wat cash to burn hebt moet je dat gewoon doen natuurlijk.

De Zappi is erg mooi, alleen de 3-fase V2 is nog mondjesmaat leverbaar dacht ik.
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:54:
Vastrecht is inderdaad duur(der) maar ik vraag me af of dat gehandhaafd blijft de komende tien jaren. Zeker omdat elektrisch only steeds meer de norm gaat worden?
Ga er maar vanuit dat vastrecht op de 3x25A en groter flink omhoog gaat komende 15 jaar. Er moeten enorme investeringen worden gemaakt en die gaan echt niet compleet uit subsidies komen. Ik zit redelijk dicht op het vuur ;)

Jim423 wijzigde deze reactie 25-08-2019 16:35 (22%)

• kabeltjekabel
En dan voor 1x40 nog net wat harder omhoog ;)

Die enorme investeringen zijn deels ook achterstallig onderhoud.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
Waarom dan twee krachtgroepen? Dan kunnen ze toch samen op één groep?

Normaliter krijgt ook niet ieder stopcontact dat 16A kan leveren een eigen 16A groep. Waarom laadpunten (basically intelligente stopcontacten) dan wel?

* dreamscape heeft nu aan de voorgevel en achter in de tuin een 3*16A CEE om later ooit iets te gaan doen met zwaar gereedschap of het opladen van een auto, maar die twee delen een driefasen alamat.

Punctuality is the politeness of kings

• GeeMoney
@Jim423 ik heb wellicht nog meer plannen die de 3x35 rechtvaardigen maar dat is nu nog niet aan de orde. Laten we het erop houden dat het een bewuste keuze is in ieder geval :) .
Ik zal ook een kast ernaast laten plaatsen en vragen om zaken te verdelen/herschikken.

Als eerste even naar de bouw van de week en kijken hoe ze reageren.

• onetime
  • Niet online
@GeeMoney Ter herinnering; ik zou geen kasten met 2 rijen maar met 3 rijen nemen. Niet 24 posities per kast maar 36. Kan alles er ruim in zonder gepriegel.
En kan je de hoofdschakelaar en alle 3-fase spul aan 1 kant en dan per rij 1 fase in de andere kast.
Is echt wel net.

Niet 3 kasten met 2 rijen. Yuk.

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 18:14:
@Jim423 ik heb wellicht nog meer plannen die de 3x35 rechtvaardigen maar dat is nu nog niet aan de orde. [...]
Een hele kleine railgun :+

• Jim423
dreamscape schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 17:13:
[...]Waarom dan twee krachtgroepen? Dan kunnen ze toch samen op één groep?

Normaliter krijgt ook niet ieder stopcontact dat 16A kan leveren een eigen 16A groep. Waarom laadpunten (basically intelligente stopcontacten) dan wel?
Omdat het aannemelijk is dat er bijv. met 3x16A geladen gaat worden op een 3x16A laadpunt. Het is ook aannemelijk dat wanneer je 2 laadpunten hebt er af en toe 2 auto's staan te laden (waarom anders 2 laadpunten?). Het is echter niet erg aannemelijk dat er op een algemeen stopcontact in huis een apparaat wordt aangesloten wat meer dan 2000 Watt verbruikt. Ik moest in CAD altijd een vermogen gebruiken van 400VA per stopcontact ongeacht of dit dubbel of enkel was. Geen idee wat het nu is, ontwerp al tijdje geen huisinstallaties meer. In theorie kan het wel op 1 groep, als je de 2 connected gebruikt met load balancing. Ze zullen dan beide terug gaan naar 3x8A bij gelijktijdig gebruik. Zo werken die laadpaalparken ook.
Haha, of groene vingers :+

Jim423 wijzigde deze reactie 25-08-2019 20:23 (7%)

• onetime
  • Niet online
@GeeMoney suggestie . . . :

Linker kast . . . . . . . . . . . . . . . . Rechter kast
1 2 3 4 AL ? ? ? ? AL . . . . . . PV . . WP .
5 6 7 8 AL ? ? ? ? AL KOOK CAR1 CAR2
9 10 11 12 AL ? ? ? ? AL . HS . (OVP) . . . .

• GeeMoney
@kabeltjekabel en @Xander en @onetime ik ben zojuist langs geweest en op de bouw konden ze me niet meer vertellen dan: Dit is de opdracht die wij hebben gekregen.
Ik heb daarop wederom met de leverancier gebeld en deze kwam ook tot de conclusie dat de PV installatie nu mogelijk niet klopt met de installatie zoals voorgesteld.
Daarover bellen ze me zo terug, hij gaf aan dat het goed was dat ik nu belde en niet over een week want dan zouden ze al afgemonteerd zijn namelijk.
Tevens de vraag/eis uitgezet om de kasten te vervangen voor 3-rails ipv 2 omdat ik nu mokervast zit.

To be continued !
(aardlekbeveiliging op de krachtgroepen doen ze niet omdat dat juist tegen je zou werken volgens de beste man en omdat de beveiliging al in de apparaten zou zitten ?)

Edit: Jullie hadden gelijk! Label 16 moet een krachtgroep zijn/worden en komt over alle fases en draad wordt 4mm2 tbv de zonnepanelen/omvormer.
Er komt helaas een kast naast, de huidige vervangen voor kasten met 3-rails doen ze niet.
Mede doordat de leverancier van de panelen en omvormers de specs niet juist heeft doorgegeven en ze nu gewoon de factuur van een nieuwe kast die kant op sturen.

Op zich is er ruimte en smoelt het misschien niet het mooiste maar als het straks "goed" is, zit de kast toch dicht dus zie ik het niet :9 .

GeeMoney wijzigde deze reactie 26-08-2019 14:42 (26%)

• Sander
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18-11 20:42
Vraagje waar ik niet helemaal uit kom, in onze badkamer heb ik de 12V halogeen spots na zoveelste kapotte trafo vervangen door IP65 let spots met een eigen trafootje per spot. Dit kon allemaal vrij makkelijk omdat er een goede doorvoer was naar zolder en via de gaten in plafond kon ik vrij makkelijk de bedrading opnieuw trekken voor 220v. Ik heb op zolder de schakeldraad en nul, dus geen constante plus, dit komt denk ik omdat vorige bewoner bij renovatie wel de trafo's op zolder geplaatst heeft maar niet de centraaldoos, daar kan ik dan ook niet bij ivm verlaagd plafond.

Nu wil ik deze spots graag dimbaar maken (het is nu net een winkel etalage :-)), en kwam uit op https://www.sandervunderi...n-en-led-lampen-125w.html om er tussen te zetten. Dit betekent echter dat de bestaande schakelaar een polsdrukker moet worden en daar komt de crux: dit is een dubbele schakelaar met aan 1 kant de badkamer ventilator en andere kant de verlichting. Nu zat ik te zoeken en volgens mij heeft GIRA in System 55 geen dubbele schakelaar waarvan 1tje puls is en de ander niet. Opties zijn dus:
- Ook iets tussen ventilator om puls naar constant aan of uit te gaan.
- Andere dim-oplossing, idealiter iets dat regelbaar is in de badkamer zelf.

• Mr GAmba

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 20:28:
10A, (2x)20m is maar 1V verschil tussen 2.5mm2 en 4mm2
Inderdaad, ik kom ook op hetzelfde uit. Volgens de Inverter zouden er dikkere kabels in moeten, maar als ik er zo naar kijk valt het allemaal wel mee.

Echter, volgens de handleiding, moet er ook een losse aardedraad naar de inverter (voor het aarden van de panelen) en kan deze niet alleen via de PE van de elektra groep lopen. Hoe dit volgens de NEN1010 uitgevoerd moet worden is me niet helemaal duidelijk.

Gezien de CV-ketel pal naast de inverter zit en deze ook geen aardedraad heeft ben ik van plan om toch een sleuf te gaan frezen voor de aardedraad. En dan kan ik net zo goed ook een extra buis voor de inverter trekken zodat de afstand van 20m naar ~7m gaat.

Signature unavailable

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 18-11 23:22
Sander schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 13:06:
Nu zat ik te zoeken en volgens mij heeft GIRA in System 55 geen dubbele schakelaar waarvan 1tje puls is en de ander niet. Opties zijn dus:
- Ook iets tussen ventilator om puls naar constant aan of uit te gaan.
- Andere dim-oplossing, idealiter iets dat regelbaar is in de badkamer zelf.
en deze dan? https://www.girashop.nl/g...issel-wissel-basiselement

Kenmerken:

- Wipschakelaar en -drukcontact waarbij de linker wip een schakelaar is en de rechter wip een drukcontact.

WVL_KsZeN wijzigde deze reactie 26-08-2019 16:22 (44%)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• leonbong
GeeMoney schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 08:04:

To be continued !
(aardlekbeveiliging op de krachtgroepen doen ze niet omdat dat juist tegen je zou werken volgens de beste man en omdat de beveiliging al in de apparaten zou zitten ?)
Het zou mij niet verbazen als de aarde wordt geleverd door de netbeheerder we hebben in NL nogal een probleem met zwerfstromen waardoor er steeds meer bij grootschalige nieuwbouw projecten TN-S stelsel worden gebouwd door netbeheerder.

En ja het kan dat apparatuur op een krachtgroep storend is met een type A aardlek. Voorbeelden PV-omvormers maar toerentalregelaars voor 3F motoren zoals aanwezig warmtepompen maar ook autolaadpalen, omvormers in inductieplaten kookplaaten (met name oudere types dus dat is niet zo relevant meer).
Wat dat betreft snap ik wel dat deze bouwer dat allemaal zonder ALS aansluit.

• kabeltjekabel
Mr GAmba schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 14:12:
[...]

Inderdaad, ik kom ook op hetzelfde uit. Volgens de Inverter zouden er dikkere kabels in moeten, maar als ik er zo naar kijk valt het allemaal wel mee.

Echter, volgens de handleiding, moet er ook een losse aardedraad naar de inverter (voor het aarden van de panelen) en kan deze niet alleen via de PE van de elektra groep lopen. Hoe dit volgens de NEN1010 uitgevoerd moet worden is me niet helemaal duidelijk.

Gezien de CV-ketel pal naast de inverter zit en deze ook geen aardedraad heeft ben ik van plan om toch een sleuf te gaan frezen voor de aardedraad. En dan kan ik net zo goed ook een extra buis voor de inverter trekken zodat de afstand van 20m naar ~7m gaat.
CV zonder aarde? Wat?

Aarde voor panelen juist wel via de PV groep, lijkt me zo. Maar ik ben niet helemaal wakker meer...
leonbong schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:47:
[...]

Het zou mij niet verbazen als de aarde wordt geleverd door de netbeheerder we hebben in NL nogal een probleem met zwerfstromen waardoor er steeds meer bij grootschalige nieuwbouw projecten TN-S stelsel worden gebouwd door netbeheerder.

En ja het kan dat apparatuur op een krachtgroep storend is met een type A aardlek. Voorbeelden PV-omvormers maar toerentalregelaars voor 3F motoren zoals aanwezig warmtepompen maar ook autolaadpalen, omvormers in inductieplaten kookplaaten (met name oudere types dus dat is niet zo relevant meer).
Wat dat betreft snap ik wel dat deze bouwer dat allemaal zonder ALS aansluit.
Is gewoon een centenkwestie, heeft niks met genoemde flutexcuses te maken. Als je een zeer zware frequentieomvormer hebt moet je type F hebben, heb je DC-lekker moet je type B hebben, etc.

Kookplaat met ingebouwde aardlekbeveiliging... yeah right; nooit van gehoord!

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 26-08-2019 20:25 (35%)

• leonbong
@kabeltjekabel
Ik bedoel niet dat kookplaten waren met ingebouwde als.
Ik bedoel inductiekookplaten van +/- 15 jaar en ouder gaven nog wel eens problemen met de als zoals in woningen aanwezig.

Zoals je vroeger ook vaak had dat de wasmachine die te grote lekstromen had.

leonbong wijzigde deze reactie 26-08-2019 20:53 (25%)

• kabeltjekabel
leonbong schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:50:
@kabeltjekabel
Ik bedoel niet dat kookplaten waren met ingebouwde als.
Ik bedoel inductiekookplaten van +/- 15 jaar en ouder gaven nog wel eens problemen met als
I know. Laatste regeltje was een rant richting het excuus dat de bouwer aan @GeeMoney gaf; "omdat de beveiliging al in de apparaten zou zitten"

• leonbong
Wat eigenlijk het knullige is voor goed ontwerp van de installatie moet eigen de specs voor de bijzondere apparatuur bekend zijn. ( type laadpaal / omvormer / warmtepomp) dat soort apparatuur is nog niet zo standaard als een stofzuiger of een wasmachine.

Zoals je dat ook in een industriële installatie doet.

leonbong wijzigde deze reactie 26-08-2019 21:01 (10%)

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:23:

Is gewoon een centenkwestie, heeft niks met genoemde flutexcuses te maken. Als je een zeer zware frequentieomvormer hebt moet je type F hebben, heb je DC-lekker moet je type B hebben, etc.

Kookplaat met ingebouwde aardlekbeveiliging... yeah right; nooit van gehoord!
Het gekke is, ik wil er gewoon voor betalen en dat weten ze ook maar toch doen ze het dan niet :s .
Stel dat ik straks die PV ook op een krachtgroep heb en dus een kast ernaast, dan zijn de andere wijzigingen relatief makkelijk te (laten) wijzigen?
Behalve de volgorde dan wellicht maar daar kan ik op zich prima mee leven. Veiligheid staat voorop.

• Freeaqingme
leonbong schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:59:
Wat eigenlijk het knullige is voor goed ontwerp van de installatie moet eigen de specs voor de bijzondere apparatuur bekend zijn. ( type laadpaal / omvormer / warmtepomp) dat soort apparatuur is nog niet zo standaard als een stofzuiger of een wasmachine.

Zoals je dat ook in een industriële installatie doet.
Zelfs al zou je dat doen, dan gaan die particulieren echt niet hun elektrische installatie deels laten overdoen als er na 5 jaar een keer een andere kookplaat in moet. Denk dat alleen daarom al je beter uit kunt gaan van een oplossing die in het algemeen gewoon de meeste voordelen biedt.

Wat alleen wel jammer is is dat de nieuwbouwsector er ook 1 is waarbij ze op iedere cent proberen te besparen, dus de afwegingen zullen wellicht niet altijd over future readiness gaan, maar meer over geld :(

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:21:
[...]

Het gekke is, ik wil er gewoon voor betalen en dat weten ze ook maar toch doen ze het dan niet :s .
Stel dat ik straks die PV ook op een krachtgroep heb en dus een kast ernaast, dan zijn de andere wijzigingen relatief makkelijk te (laten) wijzigen?
Behalve de volgorde dan wellicht maar daar kan ik op zich prima mee leven. Veiligheid staat voorop.
Zolang je genoeg ruimte in de bedrading hebt kun je ongestraft schuiven wat je wilt. Zelfs de hele kast op Markplaats zetten en een 3-rij kast er voor terughangen; kan allemaal en relatief makkelijk.

Ze willen zich gewoon indekken; zo zonder aardlekbeveiliging betekend dat ze zich niet hoeven te verdiepen in voorschriften van de fabrikant van je omvormer, je laadpaal, je warmtepomp. Ook al schrijven die waarschijnlijk expliciet wel aardlekbeveiliging voor.

Zo zetten leveranciers van airco's steevast in de handleiding een zinnetje; "een aardlekschakelaar moet worden gebruikt die harmonischen kan hanteren om ervoor te zorgen dat er geen storingen in de aardlekschakelaar zelf kunnen optreden" wat strikt genomen op een type F aardlekschakelaar zou uitkomen. Het kan aan mij liggen, maar ik heb niet de indruk dat ook maar iemand dat doet. En die buitenunits van 1 kW trippen ook de type A niet.

Er staat dacht ik ook nog ergens een bepaling in de norm dat je alle aardlekschakelaars van hetzelfde type moet hebben... en als dat dus type B zou zijn... kassa kassa... niemand die dat doet.

Wat sowieso wel duidelijk is; zonder voldoende lage aardverspreidingsweerstand mag zonder ALS sowieso niet. Krijg je aarde van de netbeheerder of dmv een eigen aardpen / mat?
Pagina: 1 ... 78 ... 87 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True