Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.341.097 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 12:42
En nog een vraag: Is er een richtlijn hoeveel stopcontacten en lichtpunten je op een groep aan kan sluiten. In mijn geval gaat het om een bovenetage met een hal, 4 kamers en een badkamer, In totaal 19 dubbele stopcontacten (dus 38 in totaal) en 12 lichtpunten (8 spots en 4 gewone dozen in het plafond).

Aan aan te sluiten apparatuur kan je denken aan TVs, xbox/playstation, hi-fi receiver, laptop/desktop PC, strijkbout, smart speakers.

Ik vraag me af over hoeveel groepen je dit het beste kan verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
in belgie zijn daar regels voor in NL zo ver ik weet niet.
In mijn huis zijn alle huishoudelijk gebruik stopcontacten maar over 3 groepen verdeeld, wat ik persoonlijk weinig vind, voor een huis met 5 slaapkamer.
Alleen al in woonkamer 11 (WCD)

De drie groepen van de vertrekken zijn verdeeld als volgt.
1) Woonkamer / /keuken licht / WCD keuken / Schuur
2) Keuken WCD / Hal / Toilet / Badkamer / Zolderslaapkamer 2 / Overloop / Ventilator / Rookmelder
3) Slaapkamer 1 / Slaapkamer 2 / Slaapkamer 3/ Zolderslaapkamer 1 / Zolder

Bijna elke slaapkamer heeft 3 á 4 dubbele WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:02
Uiteindelijk gaat het om de grootverbruikers, de meeste apparaten in de woonkamer en slaapkamers trekken bijna niets. Van het bovenstaande rijtje van @Schweino is enkel de strijkbout een behoorlijke verbruiker, maar ik neem toch aan dat die niet de hele dag aan staat.

Daarnaast zijn de meeste WCD's om flexibiliteit te houden, althans dat is bij ons het geval. 80% van de WCD's wordt niet dagelijks gebruikt in de woonkamer. De keuken en de bijkeuken verdienen een stuk meer aandacht qua elektrische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-09 17:21
Schweino schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:31:
En nog een vraag: Is er een richtlijn hoeveel stopcontacten en lichtpunten je op een groep aan kan sluiten. In mijn geval gaat het om een bovenetage met een hal, 4 kamers en een badkamer, In totaal 19 dubbele stopcontacten (dus 38 in totaal) en 12 lichtpunten (8 spots en 4 gewone dozen in het plafond).

Aan aan te sluiten apparatuur kan je denken aan TVs, xbox/playstation, hi-fi receiver, laptop/desktop PC, strijkbout, smart speakers.

Ik vraag me af over hoeveel groepen je dit het beste kan verdelen.
2 groepen lijkt me voldoende, er wordt gerekend voor een algemeen WCD (ongeacht enkel of dubbel) met 200VA of 400VA per WCD.

Ik zou wel de verlichting slim verdelen, dus elke aangrenzende ruimte weer de andere groep qua verlichting, en de 2 groepen elk achter een andere aardlekschakelaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 10:16:
in belgie zijn daar regels voor in NL zo ver ik weet niet.
In mijn huis zijn alle huishoudelijk gebruik stopcontacten maar over 3 groepen verdeeld, wat ik persoonlijk weinig vind, voor een huis met 5 slaapkamer.
Alleen al in woonkamer 11 (WCD)

De drie groepen van de vertrekken zijn verdeeld als volgt.
1) Woonkamer / /keuken licht / WCD keuken / Schuur
2) Keuken WCD / Hal / Toilet / Badkamer / Zolderslaapkamer 2 / Overloop / Ventilator / Rookmelder
3) Slaapkamer 1 / Slaapkamer 2 / Slaapkamer 3/ Zolderslaapkamer 1 / Zolder

Bijna elke slaapkamer heeft 3 á 4 dubbele WCD.
In de oudere NEN1010 was het heel duidelijk, het maximum aantal aansluitpunten per groep was 15 en bij de eerste aanleg 12. Bij dat laatste werd dus rekening gehouden met een kleine uitbreiding. Aangezien ik niet in het installateurswerk terecht ben gekomen is me niet bekend of dit bij de latere edities van de NEN1010 al of niet is vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Daar ga ik sinds de nieuwbouw in 2009 al overheen voor 1
2&3 niet.
Ik heb wel heel strict al echte vermogens verbruikers gescheiden op een aparte groep dus in praktijk is helemaal geen probleem.

Edit:
Van de bulk van de wcd kan ik mij niet herinneren wanneer ik die heb gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 13-07-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:27

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

In België mag je 8 punten op 1 zekering hebben, (zet je er 5 tegen elkaar met 1 plaat telt dat ook als 1, dus maximum 40 stopcontacten op 1 zekering, maar of dat dat slim is? )

Elke groot verbruiker/vast toestel krijgt een aparte groep, zoals wasmachine/droogkast.

Lichtpunten zijn er maximum 10.

Maar dit is dus in België.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08
Daarnaast is het slim om op een verdieping minstens twee groepen (bij voorkeur op verschillende ALS) te hebben. Als 's nachts een groep eruit vliegt (of een ALS), dan heb je in ieder geval in een paar kamers nog licht.

Geen idee of dat een regel of richtlijn is, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
dreamscape schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:25:
Daarnaast is het slim om op een verdieping minstens twee groepen (bij voorkeur op verschillende ALS) te hebben. Als 's nachts een groep eruit vliegt (of een ALS), dan heb je in ieder geval in een paar kamers nog licht.

Geen idee of dat een regel of richtlijn is, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
Volgens mij is dat geen regel, maar wel de achterliggende gedachten. Ach, wie heeft er nu geen zaklamp / telefoon met lampje / lantaarnpaal voor de deur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schweino schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 09:24:
Wat voor een kabel zou de donkergrijze kabel kunnen zijn? De lichtgrijze kabel die er naast loopt is een XMvK kabel, de donkergrijze is dunner en er staat geen tekst oid op gedrukt.

[Afbeelding]
Waarschijnlijk vult, goed kijken, staat er wel op maar niet gedrukt waarschijnlijk maar in geperst.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:30

mark-k

AKA markkNL

Even een stomme vraag, ik moet n nieuwe groepenkast aanschaffen en wil mn inductieplaat op n krachtgroep aansluiten. Hoort hier dan ook nog een 3fase aardlekschakelaar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hangt ervanaf of je een installatieautomaat krachtgroep pakt of aardlekautomaat. In het laatste geval hoeft daar geen aardlekschakelaar voor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08
Als je die krachtgroep maar niet achter drie eenfase aardlekschakelaars hangt. Als het je enige krachtgroep is, is een 3-fase alamat wellicht goedkoper dan een 3-fase automaat plus 3-fase ALS. Nog even los van de hoeveelheid ruimte in je groepenkast.

Bij meer krachtgroepen en voldoende ruimte is een losse ALS natuurlijk handiger.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
In bepaalde gevallen mag je een kookplaat ("vast opgesteld") zonder aardlekschakelaar installeren. Maar de benodigd lage aardverspreidingsweerstand wordt vaak niet gehaald, dus praktisch gezien; ja, daar moet nog een 3-fase aardlekschakelaar bij.

Maar zoals hierboven al gezegd is; als het je enige 3-fase groep is, is het veel goedkoper om een 3-fase aardlekautomaat te kopen, en ook 4DIN compacter. Heb je bijvoorbeeld een laadpaal, 3-fase omvormer en nog een 3-fase draaibank in de schuur... ja, dan gewoon een 3-fase aardlekschakelaar toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Zoiets dacht ik wel al ja. Ik wil mogelijk nog wel een keer uitbreiden naar 3fase voor de garage (moet ik wel eerst geld vinden voor n garage), dus momenteel mr gewoon een 3fase alamat.

Laadpaal zal er niet komen, tenzij iemand n tesla wil doneren? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotus11
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-09 22:02
Hallo ,

Ik heb op marktplaats een kookgroep/fornuisgroep gekocht.
De verkoper beweerd dat het een kookgroep met aardlekschakelaar is.
Nu is mijn vraag is deze geschikt voor inductie 2 fase aansluitwaarde 7,4kw.
16A 0,03A B 0903.837

Afbeeldingslocatie: https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Industriele-componenten/Industrieel-schakelmateriaal-en-detectie/Beveiligingscomponenten/Aardlekautomaat/ABB-Hafonorm-aardlekautomaat-16A-0%2C03A-B-0903-837/p/2700432931

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lotus11 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 00:22:
Hallo ,

16A 0,03A B 0903.837

[Afbeelding]
Dat is geen kookgroep, maar gewoon een normale 1P+N aardlekautomaat. Is geschikt voor verbruikers tot maximaal 3,7kW. Dus niet voor je kookplaat van 7,4kW.

Hoe dacht je 4 draden aan te sluiten op 2 contacten???

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotus11
Hoe dacht je 4 draden aan te sluiten op 2 contacten???
Je kan wel 4 draden aansluiten, het betreft een combi automaat. Met aardlek.
Die verkoper is zelf ook elektricien. Maar ik twijfel omdat ik deze nooit heb gezien.

https://www.rexel.nl/nln/...A-B-0903-837/p/2700432931

Als je op deze link drukt en vervolgens op productsheet kom je bij de afbeelding.

Anders zou ik niet weten hoe je een afbeelding post.

[ Voor 12% gewijzigd door lotus11 op 14-07-2019 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Hallo ,

16A 0,03A B 0903.837

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Include/Scripts/Resize/resize.php?w=800&h=800&zc=2&src=http://afbeelding.elektramat.nl/webdata/getpic.php%3FCUSTOMERID%3Ddee882d6ed46ebb7385d9f0036e91364%26ARTIKELNUMMER%3D2700432931

bedoel je deze?
Zo ja dit is normaal aardlekautomaat. Wel een heel oud type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 12:42
Rol-Co schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:39:
[...]

Waarschijnlijk vult, goed kijken, staat er wel op maar niet gedrukt waarschijnlijk maar in geperst.
Heb het gevonden, is XMvK kabel staat er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotus11
leonbong schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:30:
[...]

bedoel je deze?
Zo ja dit is normaal aardlekautomaat. Wel een heel oud type.
Ja die is het. Maar kan je deze niet als kookgroep gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:13
lotus11 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Ja die is het. Maar kan je deze niet als kookgroep gebruiken?
Nope dit is een 1 fase aardlekautomaat. Wat jij nodig hebt is een kookgroep oftewel 2 groepen verbonden met een brug.
Google maar eens kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hallo ,

16A 0,03A B 0903.837

[Afbeelding]
Zie hier:
Dre's blog: Inductiekookplaat 7,2 kW op 1×16A

Je kookgedrag is wel bepalend of 1×16A voldoende is. Koken voor een weeshuis zal meer belasting geven dan een 1-persoonshuishouden. Helaas is er tot op heden maar 1 persoon geweest met metingen van het kookgedrag, dus N=1. Meten is weten en gissen is missen.

Antwoord op je vraag: Wat je hebt gekocht lijkt meer op een aardlekautomaat. Een kookgroep is normaal 2×16A (32A totaal).

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 14-07-2019 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Koop dit bijvoorbeeld. Kookgroep niet duur gerenomeerd merk.
https://www.vekto.nl/kook...K3jrxtfjORjwaAt_XEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moet er wel uitbreidingsruimte zijn achter een bestaande aardlekschakelaar. Of de aardverspreidingsweerstand moet voldoende laag zijn om het spul zonder aardlekschakelaar aan te sluiten.

@lotus11 zal vast niet voor niets aan het zoeken zijn geweest naar een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotus11
Xander schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:08:
[...]

Moet er wel uitbreidingsruimte zijn achter een bestaande aardlekschakelaar. Of de aardverspreidingsweerstand moet voldoende laag zijn om het spul zonder aardlekschakelaar aan te sluiten.

@lotus11 zal vast niet voor niets aan het zoeken zijn geweest naar een aardlekautomaat.
Nee ik hoef niet per se een aardlekautomaat. Had alleen een kookgroep nodig. Die verkoper van marktplaats zei dat dit ook kon en een aardlekschakelaar erbij is altijd wel beter. Zodoende deze gekocht.

Als deze niet te gebruiken is voor de kookgroep. Is het dan wel te gebruiken voor een combimagnetron. Er moet namelijk ook een draad getrokken worden voor een combimagnetron. Aansluitwaarde 3100w?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lotus11 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:24:
[...]

Nee ik hoef niet per se een aardlekautomaat. Had alleen een kookgroep nodig. Die verkoper van marktplaats zei dat dit ook kon en een aardlekschakelaar erbij is altijd wel beter. Zodoende deze gekocht.
8)7 hoop dat het goedkoop was. :>
Als deze niet te gebruiken is voor de kookgroep. Is het dan wel te gebruiken voor een combimagnetron. Er moet namelijk ook een draad getrokken worden voor een combimagnetron. Aansluitwaarde 3100w?
Ja hoor, daarvoor is hij wel bruikbaar. Let wel op dat je een aardlekautomaat dus niet achter een bestaande aardlekschakelaar hoort aan te sluiten, een normale automaat of kookgroep wel. Ga je zelf de groepenkast aanpassen? Heb je daar zelf wel voldoende kennis voor als je een kookgroep niet kunt herkennen?

Ik zou wel mijn twijfels hebben bij die antieke aardlekautomaat, verkocht door iemand met klaarblijkelijk geen kennis van zaken. Probeer op zijn minst even middels de testknop of het ding wel functioneert, of laat hem middels een installatietester controleren door de vakman die je wellicht toch al inschakelt voor de werkzaamheden aan de groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotus11
Xander schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:32:
[...]

8)7 hoop dat het goedkoop was. :>

[...]

Ja hoor, daarvoor is hij wel bruikbaar. Let wel op dat je een aardlekautomaat dus niet achter een bestaande aardlekschakelaar hoort aan te sluiten, een normale automaat of kookgroep wel. Ga je zelf de groepenkast aanpassen? Heb je daar zelf wel voldoende kennis voor als je een kookgroep niet kunt herkennen?

Ik zou wel mijn twijfels hebben bij die antieke aardlekautomaat, verkocht door iemand met klaarblijkelijk geen kennis van zaken. Probeer op zijn minst even middels de testknop of het ding wel functioneert, of laat hem middels een installatietester controleren door de vakman die je wellicht toch al inschakelt voor de werkzaamheden aan de groepenkast.
Ja kostte 5 euro en ik laat het door een zonnepanelen installateur gelijk aansluiten. Hij moet toch in de meterkast zijn.

Maar ik denk dat ik het terug ga brengen.
Aardlek heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:53
Xander schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:32:
[...]
Let wel op dat je een aardlekautomaat dus niet achter een bestaande aardlekschakelaar hoort aan te sluiten, een normale automaat of kookgroep wel. Ga je zelf de groepenkast aanpassen?
Is hier ook goed naslagwerk voor wat de best-practices zijn, en hoe je dit goed plant? Natuurlijk heb je nen1010, maar die vertelt vooral wat er allemaal niet mag, maar niet per se hoe je e.e.a. het beste inricht. In mijn geval zit ik zo af en toe met een schuin oog te kijken om PV + tesla wall (allebei op 3 fasen) aan te sluiten, en dat zo te doen dat ik ook bij stroomuitval op het centrale net nog spanning op m'n stopcontacten heb.

Dat ga ik dan echt niet allemaal zelf doen, maar als ik een electricien over de vloer heb wil ik wel kunnen toetsen of zijn voorstel een logische is. En eventueel zelf ook wal wat bedacht hebben.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:32
In zo'n opstelling moet je denk ik wel zorgen dat je geen vermogen aan het stroomnet teruglevert tijdens stroomstoring. Schakelaar die je omzet als de stroom eruit ligt om zo jezelf van het net naar puur eigen opwekking te schakelen ofzo.

Twee redenen :
1: netbeheerders worden er niet blij van als je stroom op hun wijkkasten zet terwijl die volgens hun info spanningsvrij zouden moeten zijn
2: meeste gangbare omvormers hebben volgens mij externe stroomvoorziening nodig, deels wegens punt 1. Dus ook met omvormer eventueel rekening mee houden, dat je ook nog wat kan als power wall leeg is.

Het kan zeker, natuurlijk, maar inderdaad heel goed uitzoeken dat het ook voor buitenshuis veilig blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Dat staat allemaal in de installateurshandleidingen van die apparatuur. Er komt een backup gateway tussen voor de scheiding en die doet de interface met de PV omvormer. Dit is wel vanaf Powerwall 3 pas driefase en in NL geloof ik. Zorg wel voor een goede installateur want dit soort installaties zijn zeker geen sinecure.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Zie hier:

Je kookgedrag is wel bepalend of 1×16A voldoende is. Koken voor een weeshuis zal meer belasting geven dan een 1-persoonshuishouden. Helaas is er tot op heden maar 1 persoon geweest met metingen van het kookgedrag, dus N=1. Meten is weten en gissen is missen.

Antwoord op je vraag: Wat je hebt gekocht lijkt meer op een aardlekautomaat. Een kookgroep is normaal 2×16A (32A totaal).
Er is al eerder aangegeven door mensen dat ze die grens van 16A fors passeren, maar iedereen met resultaten die niet in jouw straat vallen tel je niet mee, je liegt zelf herhaaldelijk over uitschakeltijden, je negeerd dat jouw manier van installeren de normen aan alle kanten overtreed.

Maar dat gezegd hebbende; ik vroeg me eigenlijk af of jij de Marktplaats verkoper was die @lotus11 op de mouw gespeld heeft dat dit een kookgroep is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
Dre schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:19:
[...]

Zie hier:

Wat een beun-de-haas opmerkingen weer. Je gedrag heeft helemaal NIKS met de installatievoorschriften van doen. Je verwacht dat bepaalde apparaten op een bepaalde manier (volgens voorschrift dus) zijn aangesloten. Dat wil zeggen dat je een kookplaat op een kookgroep of een krachtgroep verwacht (inclusief bijbehorende bedrading) en dat iemand die een huis koopt ook mag verwachten dat je een kookplaat normaal kunt gebruiken (lees: voluit). De missende vraag in dit hele verhaal is dan ook: @lotus11, heb je een 1-fase of een 3-fase hoofdaansluiting? Dat is hetgeen (en zelfs het enige) bepaalt of je een krachtgroep of een kookgroep gebruikt. Elke moderne kookplaat kan op beide aangesloten worden, afhankelijk dus van je hoofdaansluiting kies je dan voor een kookgroep of een krachtgroep. Als we dat weten helpen we je aan de juiste materialen zodat die installateur die voor de zonnepanelen komt het meteen mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Correct, met 10A overig verbruik doet mijn fornuisje dit als ik alles aangooi:

abb

Nu zal een moderne inductiekookplaat wel iets minder extreem zijn qua vermogen maar toch onwenselijk. Je gaat een WCD toch ook niet met een B6A afzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Steyn_E schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:36:
[...]
Elke moderne kookplaat kan op beide aangesloten worden,
Incorrect. O.a. Ikea en AEG verkopen 7 kW platen met enkele nulgeleider. De enige manier is dan met 6mm2 en 32A groep, via bijvoorbeeld zo'n Vynckier aansluitbox, zoals de Belgen doen, of op 2 verschillende fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lotus11
Steyn_E schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:36:
[...]

Wat een beun-de-haas opmerkingen weer. Je gedrag heeft helemaal NIKS met de installatievoorschriften van doen. Je verwacht dat bepaalde apparaten op een bepaalde manier (volgens voorschrift dus) zijn aangesloten. Dat wil zeggen dat je een kookplaat op een kookgroep of een krachtgroep verwacht (inclusief bijbehorende bedrading) en dat iemand die een huis koopt ook mag verwachten dat je een kookplaat normaal kunt gebruiken (lees: voluit). De missende vraag in dit hele verhaal is dan ook: @lotus11, heb je een 1-fase of een 3-fase hoofdaansluiting? Dat is hetgeen (en zelfs het enige) bepaalt of je een krachtgroep of een kookgroep gebruikt. Elke moderne kookplaat kan op beide aangesloten worden, afhankelijk dus van je hoofdaansluiting kies je dan voor een kookgroep of een krachtgroep. Als we dat weten helpen we je aan de juiste materialen zodat die installateur die voor de zonnepanelen komt het meteen mee kan nemen.
Mijn hoofd aansluiting is een 1 fase. Dus heb een kookgroep nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
En dus een plaat aanschaffen met dubbele nulklem. Bosch/Siemens heeft dat meestal. Ikea nooit.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 19:33:
Correct, met 10A overig verbruik doet mijn fornuisje dit als ik alles aangooi:

[Afbeelding: abb]
Heb je hier ook logging op zitten :). Ik ben wel benieuwd hoe het kookgedrag bij iemand anders is. Uiteraard zijn andere mensen met logging ook welkom.

Tot nu toe heb ik maar 1 iemand gezien die daadwerkelijk de in de praktijk optredende stroom heeft geregistreerd. Een hoofdzekering wordt toch ook niet gedimensioneerd op het worst-case scenario, maar gaat uit van iets wat in de praktijk realistisch is. Of hebben jullie allemaal 3×80A?

Meten is weten en gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er zit enelogic op echter is deze te traag met loggen om bruikbaar te zijn voor dit.
Ik heb wel een display op mijn kamer, als ik deze bekijk als er gekookt wordt schommelt de stroom tussen de 5A-21A. Wel staat de oven dan uit. Een 16A automaat zul je flink overbelasten en zal waarschijnlijk soms eruit gaan. Heb je de oven aan tijdens het koken zal hij vrijwel direct eruit gaan. Continu onder de 16A blijven zal een onwerkbare situatie worden met max. 2 pannen erop. Een hoofdzekering kun je hier niet mee vergelijken vind ik, immers hoe meer afnemers hoe meer kans dat er afnemers niet tegelijk aanstaan/verwarmen. De overboeking zal steeds groter worden hoe hoger je in het sternetwerk komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:06:
Er zit enelogic op echter is deze te traag met loggen om bruikbaar te zijn voor dit.
Ik heb wel een display op mijn kamer, als ik deze bekijk als er gekookt wordt schommelt de stroom tussen de 5A-21A. Wel staat de oven dan uit. Een 16A automaat zul je flink overbelasten en zal waarschijnlijk soms eruit gaan. Heb je de oven aan tijdens het koken zal hij vrijwel direct eruit gaan. Continu onder de 16A blijven zal een onwerkbare situatie worden met max. 2 pannen erop. Een hoofdzekering kun je hier niet mee vergelijken vind ik, immers hoe meer afnemers hoe meer kans dat er afnemers niet tegelijk aanstaan/verwarmen. De overboeking zal steeds groter worden hoe hoger je in het sternetwerk komt.
Heb je de mogelijkheid om de kookgroep van 2×16A aan te passen naar 1×16A. Dan ben ik toch wel benieuwd hoelang je dan een stroom van circa 23 Ampère kan leveren. Die C11 is een mooie meter daarvoor. Bij mij kon ik minuten lang 23 Ampère leveren. De keuken hing vol met waterdamp toen dat testte :o

Daarnaast is een praktijktest van enkele weken ook wel interessant of de groep er daadwerkelijk uitgaat. Zo ben ik ook aan mijn ervaring gekomen in plaats van te gissen. Naar mijn mening is een overstroombeveiliging geschikt is om op veilige wijze overstromen uit te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Nou dat hoef ik niet te testen er zit een hele mooie grafiek vanuit de fabrikant bij.
Die 21A of 23A kun je een aantal minuten volhouden voordat hij eruit klapt. Exacte tijd hangt van een hoop omstandigheden af per situatie. Ik ga geen 16A plaatsen om te testen want ik heb geen zin in gezeur als die oven toch een keer gelijk aan staat met de pannen bijv. op pizza avond. Een overstroombeveiliging is zeker geschikt om op veilige wijze af te schakelen een automaat is gewoon een lastscheider in feite. Echter blijft mijn standpunt staan dat het niet goed is om het thermische deel telkens (elke avond) flink te gaan opwarmen, het wordt flink warm daarbinnen (>50gr) en het is allemaal kunststof eromheen. Een smeltveiligheid is dan nog beter denk ik voor jou en onetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

An inconvenient truth?

De echte praktijkervaring blijft dan alleen nog even bij Dre en onetime vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die kerel kraamt inderdaad ook een berg onzin uit ja maar dat is een ander onderwerp ;)
Ook jij weet dat bij 31A die automaat er na 10sec uit ligt. Beetje zonde van mijn tijd om mijn hele groepenkast uit elkaar te gaan trekken om aan te tonen dat een grafiek van een toonaangevend bedrijf klopt. Bovendien zegt mijn praktijkervaring uiteindelijk ook weer niets omdat ik geen moderne inductiekookplaat heb maar een fornuis. Misschien kun je een of twee DS18B20 op de zijkant van die automaat doen om te kijken of die opwarmt bij jou en met hoeveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zondag 14 juli 2019 @ 21:50:
[...]

Heb je hier ook logging op zitten :). Ik ben wel benieuwd hoe het kookgedrag bij iemand anders is. Uiteraard zijn andere mensen met logging ook welkom.

Tot nu toe heb ik maar 1 iemand gezien die daadwerkelijk de in de praktijk optredende stroom heeft geregistreerd. Een hoofdzekering wordt toch ook niet gedimensioneerd op het worst-case scenario, maar gaat uit van iets wat in de praktijk realistisch is. Of hebben jullie allemaal 3×80A?

Elke verbruiker kan (indien anderen uit staan) gewoon de maximale aansluitwaarde pakken. Je kunt ook wel je GTX 1080 met een dikke i7 achter een 250W voeding hangen en claimen dat het allemaal geen probleem is voor de 90%, maar dat is nu eenmaal geen fatsoenlijk ontwerp. Individueel houdt je rekening met een worst case, over het collectief ga je pas overboeking toepassen. Dus voor het riool van je WC houdt je er rekening mee dat de 1% ontzettend dikke drollen uitpoept, en als collectief voor het hele appartementencomplex reken je dat niet iedereen dat tegelijk doet...

23A zit ik ruim aan met 2 pitten op boost, de opvolger van mijn plaat heeft nog veel hogere boostwaarden, daar tik je 27A aan met 2 pitten op boost.

En ja, als het hier in de winter kurkdroog is breng ik inderdaad wel eens een soeppan vol water aan de kook om de boel lekker snel te bevochtigen en op te warmen.

Het is al eerder gezegd; afzekering > kabel > apparaat. Telkens net tot het randje gaan is domweg niet goed voor je automaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonbong
Dre schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:47:
An inconvenient truth?

De echte praktijkervaring blijft dan alleen nog even bij Dre en onetime vrees ik.
Tja gebruik jij lekker een 16A zekering/automaat frequent op maximum stroomsterkte, maar om het nou andere te adviseren.
Vraag rij jij in de auto ook altijd in de toerenbegrenzer?
Als je dagelijks 200km/uur wil rijden moet je geen auto kopen 201km/uur als top heeft, dat is vragen om problemen.

Zekeringen/Automaten/kabeldoorsnedes kies je dusdanig zodat bij nominaal verbruik niks noemenswaardig opwarmt, want uiteindelijk is dat een brandgevaar.
Jij stelt permanent voor om dat wel te doen. Dat is gewoon slecht advies zelfs eigenlijk onkundig omdat je pretendeert er verstand van te hebben maar klaarblijkelijk niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:49
Jim423 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 00:37:
[...]

Niet als je een S/High Immunity neemt. En anders is het tot 100mA selectief. Dus niet bij een volle aardsluiting. Ook geen ramp natuurlijk. Het probleem is dat je je circuitimpedantie niet kent. Dus het is niet gewaarborgd dat jij bij een aardfout in je nieuwe kastje je uitschakeltijden gaat halen als je daar geen alamat gebruikt.

Overigens kan dit ook wel op een C kar 3x20A alamat S zo te zien. Die 24A ga je niet halen.
Bovendien als je dat wel zou halen gaat je hoofdbeveiliging 25A na verloop van tijd eruit, dit is smelt? Omdat er ook nog zaken vanuit de HVK worden gevoed.
Omdat ik de achterliggende groepen toch niet wil limiteren (kan zo maar zijn dat ik voor de rest van de groepen van 5A nodig heb) heb ik toch voor 25A voorbeveiliging gekozen. Uiteindelijk wel een alamat genomen en dan 300mA. Het was de enige nog enigszins betaalbare C-char die ik kon vinden op 3x 25A ALS selectief.

https://www.superflink.nl...-300ma-c-type-a-10ka.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33
Als ik op zolder een UPS wil plaatsen (een simpele, max 1kVA) en vervolgens in m'n meterkast een aantal stopcontacten wil plaatsen die achter die UPS zitten (zodat m'n router en met name m'n domotica RPi blijven draaien), kan ik dan in een loze leiding VD draad naar beneden brengen en in een nette opbouw WCD afmonteren? (WCD wel duidelijk markeren, zodat iemand zonder kennis van de installatie niet verrast wordt als de hoofdschakelaar uit staat en die WCD nog steeds spanning heeft). Of zijn er nettere/veiligere manieren om dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:16
anboni schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:24:
Als ik op zolder een UPS wil plaatsen (een simpele, max 1kVA) en vervolgens in m'n meterkast een aantal stopcontacten wil plaatsen die achter die UPS zitten (zodat m'n router en met name m'n domotica RPi blijven draaien), kan ik dan in een loze leiding VD draad naar beneden brengen en in een nette opbouw WCD afmonteren? (WCD wel duidelijk markeren, zodat iemand zonder kennis van de installatie niet verrast wordt als de hoofdschakelaar uit staat en die WCD nog steeds spanning heeft). Of zijn er nettere/veiligere manieren om dit op te lossen?
De netste oplossing zou zijn om de spullen in je meterkast te voeden via POE. Zet anders een tweede / kleinere UPS in je meterkast neer. Dan is voor iedereen duidelijk waar de voeding zit en voorkom je onduidelijkheid en potentieel gevaarlijke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 22:52
Advies voor een nieuwe groepenkast

Ik ben voornemens zonnepanelen te gaan aanschaffen. Ik heb 4 leveranciers over de vloer gehad en allemaal adviseren ze iets anders.

Ik heb een bijna 30 jaar oude woning met een één fase aansluiting van 25A. Ik verbruik circa 5000kWh per jaar. Wij koken altijd al met inductie. Mijn groepenkast is dermate oud dat deze vervangen moet worden. Er zit bijv. geen hoofdschakelaar in wat een vereiste is met zonnepanelen.

Moet ik kiezen voor een 3 fase aansluiting met 3 x 25A?
Moet ik de netbeheerder voor omzetten naar 3 x 25A inschakelen?
Past de slimme meter nu op 1 fase straks ook op 3 fase of moet deze ook vervangen worden?
Zijn er veel meerkosten aan het omzetten van 1 naar 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tilhorn schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:46:

Moet ik kiezen voor een 3 fase aansluiting met 3 x 25A?
Als je meer dan 5 kWp legt wel.
Moet ik de netbeheerder voor omzetten naar 3 x 25A inschakelen?
Als je naar 3-fase wilt wel ja. Dat gaat via https://www.mijnaansluiting.nl/
Past de slimme meter nu op 1 fase straks ook op 3 fase of moet deze ook vervangen worden?
Die meter wordt dan vervangen door een 3-fase exemplaar.
Zijn er veel meerkosten aan het omzetten van 1 naar 3 fase?
Prijzen staan op de website van je netbeheerder. Het is afgelopen paar jaard hard opgelopen. Iets van 200-300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tilhorn
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 22:52
[quote]kabeltjekabel schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:57:
[...]

Als je meer dan 5 kWp legt wel.

Ik kan max 11 panelen kwijt, 8 op het oosten en 3 op het westen dus niet maximale vermogens.

Is het zo en zo verstandig om over te gaan naar 3 fase met het oog op de toekomst (zoals elektrisch rijden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hangt van de auto af, van de lader, etc.

Op 3x25A kun je natuurlijk meer vermogen afnemen dan op 1x35 / 40.

25A enkelfase kun je meestal gratis laten upgraden naar 1x35

Ook al blijf je voorlopig bij enkelfase; laat er wel een 4-polige hoofdschakelaar inzetten en niet een 2-polige. Dan kun je namelijk altijd nog erg makkelijker over naar 3-fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
anboni schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:24:
Koop zo'n rood WCD is vrij gebruikelijk voor stopcontact wat op UPS zit.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/14166/large/gira-wcd-2-voudig-randaarde-kinderbeveiliging-rood-1841949-078343_0.png?1455758369
of
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/3841/large/attema-deksel-2voudig-wcd-ak2-rood-3576154-2218_0.png?1455735472

Labelen en klaar
Of koop z'on stopcontact/stekkerdoos met indicatielampje dat spanning op staat.
Zo heb ik het zelf gedaan in mijn meterkast, nu staat UPS daar ook dus de pieptoon hoor je. Maar mijn stekkerblok heeft indicatielampje.

Zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://www.gira-kopen.nl/13856-large_default/gira-wandcontactdoos-ra-osb-rood-gl-55.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 16-07-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:34
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning. Daarin komt een (KNX) domoticasysteem en de verlichting wordt allemaal LED met de drivers in de meterkast.

Dit heeft tot gevolg dat we geen logische 'centraaldoos' per ruimte hebben. Er zitten wel wat inbouwdozen in de plafonds maar die zijn voor LED (24V), aanwezigheidsmelders (KNX) of brandmelders (KNX). Allemaal niet heel geschikt voor het aansluiten van de 230V WCDs.

Nu is het centraaldoossysteem niet verplicht in Nederland. We mogen b.v. ook een leiding van een schakelkast/meterkast naar de WCDs doen en dan via de wand doorlussen. Het wordt me alleen niet duidelijk of je in dit geval wel 'de hoek om' mag en tot hoeveel WCDs er mag worden doorgelust?

Nog mooier is een overzicht van alternatieven voor het centraaldoossysteem maar daar kan ik helemaal niets over vinden? Enige dat ik heb gevonden is het hoofdleidingsysteem dat in oude woningen werd gebruikt.

Verder nog een praktische vraag; als het toegestaan is om 'de hoek om' te gaan met het doorlussen van WCDs; is dat ook te doen met het infrezen van leidingen in kalkzandsteen? Kan me voorstellen dat dat praktisch gezien nog best een uitdaging is om tot in de hoek te frezen en te zorgen dat de leiding geen enorm scherpe 90 graden bocht krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Je zou kunnen bedraden volgens het "belgie" principe.
Alle WCD en lichtpunten terug bedraden naar een central punt, dat kan de meterkast zijn maar ook een schakelkast in een ruimte/verdieping.

Dan je daar ook mooi KNX spullen in kwijt en het mooie daarvan is als je op eens wilt dat een WCD schakelt samen met lichtpunt dan is doen goed mogelijk.
Je kan dan eventueel ook loxone gebruiken ipv KNX.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 16-07-2019 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:47

Zoefff

❤ 

bartvb schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:16:
Nu is het centraaldoossysteem niet verplicht in Nederland. We mogen b.v. ook een leiding van een schakelkast/meterkast naar de WCDs doen en dan via de wand doorlussen. Het wordt me alleen niet duidelijk of je in dit geval wel 'de hoek om' mag en tot hoeveel WCDs er mag worden doorgelust?
De NEN schrijft daar iets over onder het kopje 'Toegestane installatiesystemen':
Er mogen leidingen worden afgetakt van de dozen waarin of waarop wandcontactdozen, schakelaars of combinaties zijn geplaatst. Op deze afgetakte leidingen mogen ten hoogste een of twee wandcontactdozen met beschermingscontact worden aangesloten. Daarbij geldt dat deze wandcontactdozen geplaatst moeten zijn op dezelfde wand in hetzelfde vertrek of in een lager, hoger of naastliggend vertrek. Van de op deze manier aangesloten wandcontactdozen mogen niet weer aftakkingen worden gemaakt.
Maximaal 2 WCD's dus die je vervolgens niet verder mag aftakken. En zoals ik dit interpreteer is 'om de hoek' niet toegestaan.
Verder nog een praktische vraag; als het toegestaan is om 'de hoek om' te gaan met het doorlussen van WCDs; is dat ook te doen met het infrezen van leidingen in kalkzandsteen? Kan me voorstellen dat dat praktisch gezien nog best een uitdaging is om tot in de hoek te frezen en te zorgen dat de leiding geen enorm scherpe 90 graden bocht krijgt.
Dat lijkt me inderdaad nog de voornaamste reden om dit niet te doen. Je moet echt een behoorlijke hap uit de hoek frezen om er een fatsoenlijke 90 graden bocht in te krijgen. Als je al om de hoek zou willen doorlassen, kan je dan niet beter de leidingen verticaal in de muur leggen en dan via plafond / vloer naar de vogende locatie en dan weer verticaal naar de WCD positie? Op die manier is het ook in de toekomst veel duidelijker waar leidingen lopen (altijd recht boven of onder de WCD's) en kan je zonder al te veel angsten gaten in de muur boren.

Zelf heb ik overigens alle WCD's direct naar de meterkast getrokken. Dat levert wel aardig wat buis op, maar geeft wel de meeste flexibiliteit en is lekker duidelijk. In iedere buis zitten dan 2 of 3 fasedraden waardoor je in principe alle WCD's apart kan schakelen. Als je gaat doorlussen zal je waarschijnlijk consessies moeten doen in welke dozen wel en niet schakelbaar zijn, en dat is iets wat ik nou juist niet van tevoren wou doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 16-07-2019 10:39 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 14 juli 2019 @ 20:11:
[...]

Incorrect. O.a. Ikea en AEG verkopen 7 kW platen met enkele nulgeleider. De enige manier is dan met 6mm2 en 32A groep, via bijvoorbeeld zo'n Vynckier aansluitbox, zoals de Belgen doen, of op 2 verschillende fasen.
Weet je dit heel zeker? Ik tikte op Google even "aansluiten AEG kookplaten" in en kreeg als eerste link https://www.klusidee.nl/F...t-op-perilex-t107416.html Daar zie ik toch heel duidelijk twee nulklemmen die je naar keuze door middel van een bruggetje (ingeval van 2 fasen) kan doorverbinden, of dit bruggetje verwijderen voor als je werkt met twee groepen op één fase. Betekent dit dat dit niet geldt voor al hun modellen?

Wat Dre z'n nogal wijdlopige betoog betreft, ik zou hem niet zo gauw een beun de haas of zo willen noemen. Maar kan het niet zijn dat hij met zijn gebruik héél ver onder die twee maal 3,6 kW zit?

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 16-07-2019 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien het al een tijdje geleden is dat ik in de schoolbanken heb gezeten, ik mij niet dagelijks met installaties bezig houdt en regeltjes wel eens willen veranderen, zit ik nu met een vraagje... wellicht dat een iemand mij hier antwoord op kan geven.

Mijn zus heeft een nieuwbouw woning opgeleverd gekregen met daarin een 'normale' enkelfasige 2x16A kookgroep, afgemonteerd op een perilex. In haar oneindige wijsheid heeft ze alleen een AEG fornuis besteld met een vermogen van bijna 11 kW. Dat gaat dus nooit lekker werken op de kookgroep.

Nu is haar meterkast wel driefasig uitgevoerd vanwege de aanwezigheid van zonnepanelen en de gebruiksgroepen zitten verdeeld over 2 fases, elk met een eigen aardlekschakelaar.

Mijn idee is nu om de kookgroep-automaat te vervangen door een krachtgroep aardlekautomaat (3P+N 16B). Maar dan de bedrading tussen meterkast en perilex... Die is nu uitgevoerd als 2x bruin, 2x blauw en geel-groen, elk 2,5 mm2. Is het toegestaan om in dit geval om een van de nul-draden aan weerszijden te voorzien van een bruine markering of moet die draad echt helemaal vervangen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Techneut schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:30:
[...]
Weet je dit heel zeker? Ik tikte op Google even "aansluiten AEG kookplaten" in en kreeg als eerste link https://www.klusidee.nl/F...t-op-perilex-t107416.html Daar zie ik toch heel duidelijk twee nulklemmen die je naar keuze door middel van een bruggetje (ingeval van 2 fasen) kan doorverbinden, of dit bruggetje verwijderen voor als je werkt met twee groepen op één fase. Betekent dit dat dit niet geldt voor al hun modellen?

Wat Dre z'n nogal wijdlopige betoog betreft, ik zou hem niet zo gauw een beun de haas of zo willen noemen. Maar kan het niet zijn dat hij met zijn gebruik héél ver onder die twee maal 3,6 kW zit?
Even met je mee gekeken, waar zit je die brug dan? Klem 4 is de nulklem bij deze plaat. Dus ook niet geschikt voor een 1-fase kookgroep.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 01:33
RiDo78 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:58:
Aangezien het al een tijdje geleden is dat ik in de schoolbanken heb gezeten, ik mij niet dagelijks met installaties bezig houdt en regeltjes wel eens willen veranderen, zit ik nu met een vraagje... wellicht dat een iemand mij hier antwoord op kan geven.

Mijn zus heeft een nieuwbouw woning opgeleverd gekregen met daarin een 'normale' enkelfasige 2x16A kookgroep, afgemonteerd op een perilex. In haar oneindige wijsheid heeft ze alleen een AEG fornuis besteld met een vermogen van bijna 11 kW. Dat gaat dus nooit lekker werken op de kookgroep.

Nu is haar meterkast wel driefasig uitgevoerd vanwege de aanwezigheid van zonnepanelen en de gebruiksgroepen zitten verdeeld over 2 fases, elk met een eigen aardlekschakelaar.

Mijn idee is nu om de kookgroep-automaat te vervangen door een krachtgroep aardlekautomaat (3P+N 16B). Maar dan de bedrading tussen meterkast en perilex... Die is nu uitgevoerd als 2x bruin, 2x blauw en geel-groen, elk 2,5 mm2. Is het toegestaan om in dit geval om een van de nul-draden aan weerszijden te voorzien van een bruine markering of moet die draad echt helemaal vervangen worden?
Het is niet toegestaan om een nuldraad als fase te markeren. Je zal dus naar 3xbr1xbl1xgr/gl moeten. Of nog liever bruin-zwart-grijs voor de fasen, maar daar is lastiger aan te komen (als 2,5mmq, let op dat je niet per ongeluk de schakeldraad gebruikt, die is te dun). Dat betekent hoe dan ook buis leeg en opnieuw trekken, erbij gaat nooit lukken en geeft veel te veel risico op beschadiging.

Verder prima plan, wel zou ik nog een derde aardlekschakelaar halen om de overige verbruiksgroepen over alle 3 de fasen te spreiden. Zeker de zware apparatuur even netjes verdelen (wasmachine, vaatwasser, oven, boiler etc).

En helaas wéér een voorbeeld van een elektromonteur die z'n huiswerk niet gedaan heeft, een kookgroep op 3x25A zou eigenlijk inleveren papiertje moeten zijn :X . Om droevig van te worden ;(
hesselbeertje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:04:
[...]

Even met je mee gekeken, waar zit je die brug dan? Klem 4 is de nulklem bij deze plaat. Dus ook niet geschikt voor een 1-fase kookgroep.
Dit is helemaal om verdrietig van te worden, de fabrikant beweert met droge ogen dat het mag! Niet dus, nullen doorverbinden na de kookgroep is niet toegestaan. Er zou er maar 1 losschieten zeg, heb je mooi brand in die perilex achter je spaanderplaat keuken. Da's op z'n zachtst gezegd een slechte manier om te besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door Steyn_E op 16-07-2019 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/117503_Schema_kookplaat_1.jpg

Als je hem op kookgroep aansluit verwijder je de brug tussen 1 en 2. Hierop sluit je de 2L op aan.
Op 4 en 5 plaats je de brug en sluit je 1xN op 4 1xN op 5.
Niet moeilijk of zoals eerder geopperd een dubbele aderhuls, kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
leonbong schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:41:
[...]

[Afbeelding]

Als je hem op kookgroep aansluit verwijder je de brug tussen 1 en 2. Hierop sluit je de 2L op aan.
Op 4 en 5 plaats je de brug en sluit je 1xN op 4 1xN op 5.
Niet moeilijk of zoals eerder geopperd een dubbele aderhuls, kan ook.
Onzin, 5 is geen nulklem maar ongebruikt. Raakt er 1 van de 2 los (of slecht contact ergens onderweg), dan krijgt de ander 32A voor zijn kiezen. Zo blijft de brandweer wel werk houden.

Nogmaals, plaat is niet geschikt voor 1-fase kookgroep. Einde discussie.

[ Voor 12% gewijzigd door hesselbeertje op 16-07-2019 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Steyn_E schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:31:
Het is niet toegestaan om een nuldraad als fase te markeren. Je zal dus naar 3xbr1xbl1xgr/gl moeten. Of nog liever bruin-zwart-grijs voor de fasen, maar daar is lastiger aan te komen (als 2,5mmq, let op dat je niet per ongeluk de schakeldraad gebruikt, die is te dun). Dat betekent hoe dan ook buis leeg en opnieuw trekken, erbij gaat nooit lukken en geeft veel te veel risico op beschadiging.

Verder prima plan, wel zou ik nog een derde aardlekschakelaar halen om de overige verbruiksgroepen over alle 3 de fasen te spreiden. Zeker de zware apparatuur even netjes verdelen (wasmachine, vaatwasser, oven, boiler etc).
Dank je voor je antwoord. Daar was ik al bang voor inderdaad.

In plaats van een extra aardlek aan te schaffen ga ik gebruik maken van een aardlek-automaat.

Spreiden over 3 fases gaat lastig gaan, het is een ABB-kast met steek-rail. De linker helft van die rail zit in de eerste fase, te rechter helft in de tweede. Dus als ik dat wil doen, moet ik alle automaten vervangen.
Dit is helemaal om verdrietig van te worden, de fabrikant beweert met droge ogen dat het mag! Niet dus, nullen doorverbinden na de kookgroep is niet toegestaan. Er zou er maar 1 losschieten zeg, heb je mooi brand in die perilex achter je spaanderplaat keuken. Da's op z'n zachtst gezegd een slechte manier om te besparen.
Dat was exact exact de situatie toen ik mijn eigen appartement betrok. De fase ging met 2x 2.5mmq vanaf de verdeelrail. Maar voor de nul waren beide delen van de kookgroep met een kam verbonden. Vervolgens ging die met een enkele 2,5mm naar de verdeel-rail. Het vervangen van de zekeringenkast door een moderne kast met automaten was t eerste wat ik deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
hesselbeertje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Onzin, 5 is geen nulklem maar ongebruikt. Raakt er 1 van de 2 los (of slecht contact ergens onderweg), dan krijgt de ander 32A voor zijn kiezen. Zo blijft de brandweer wel werk houden.

Je hebt eigenlijk wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

hesselbeertje,
Je hebt gelijk sorry, ik had blijkbaar mijn ogen half dicht. Op dat schema is in tegenstelling tot mijn aanvankelijke veronderstelling inderdaad klem 5 leeg. Dat heeft dan inderdaad met maar één fase bepaalde consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Laatst online: 16-07 14:24
RiDo78 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Dank je voor je antwoord. Daar was ik al bang voor inderdaad.

In plaats van een extra aardlek aan te schaffen ga ik gebruik maken van een aardlek-automaat.

Spreiden over 3 fases gaat lastig gaan, het is een ABB-kast met steek-rail. De linker helft van die rail zit in de eerste fase, te rechter helft in de tweede. Dus als ik dat wil doen, moet ik alle automaten vervangen.
Of gewoon vanaf je hoofdschakkelaar een nieuwe kast maken met alles netjes op 3 fase. Het is even niet anders en stukken goedkoper dan het vervangen van je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07 12:33
hesselbeertje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Hij zou nog kunnen overwegen om een enkele 6mm2 nuldraad te trekken ipv de 2x 2,5mm2. Op de kookgroep de nul doorlussen. Kan er nooit een geleider overbelast worden zonder af te schakelen. Volgens mij kun je die plaat dan prima veilig gebruiken. Dus wel beide 2,5mm2 nulgeleiders weghalen.

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:02
Technisch kan dat inderdaad, maar dan ben je wel even de NEN1010 vergeten. De voorgestelde constructie is een beunhazen oplossing. Niemand verwacht dat een kookgroep een enkele 6 mm nuldraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@kabeltjekabel @leonbong @Jim423

Stel eens deze vraag aan wat fabrikanten, in plaats wat ongefundeerde uitspraken te doen:
De aardlekautomaat type xxx (16A 0,03A) wil ik gebruiken om een verbruiker te voeden die continue 16 Ampère vraagt. Niet meer en niet minder dan 16 Ampère. Conform reductiefactoren, omgevingstemperatuur, et cetera zou deze automaat ten minste 16 Ampère continue kunnen leveren. Nu lees ik op internet echter dat automaten niet maximaal belast mogen worden in verband brandgevaar. Kunt u mij zeggen of het gevaarlijk is om installatieautomaat maximaal te belasten?
Vliegt de boel in de de fik? Kan "kunststof" niet meer dan ">50gr" aan? Vraag het aan iemand die er verstand van heeft.

En ga eens meten en testen. Gissen is missen. Er wordt hier een hoop gemist. Ik heb al eerder aangegeven dat 16A voor mij voldoende is, maar niet voor een weeshuis. Al hoewel ik voorzichtig moet zijn met die uitspraak: Ik heb nog nooit in een weeshuis gemeten, dus het is een beetje gissen is missen. De publicatie van jullie meetgegevens en antwoorden van de fabrikanten zijn een welkome aanvulling in dit topic, ik zie ze graag tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als één nuldraad 32A krijgt, dan klapt de 2P automaat er toch uit en kan de brandweer blijven klaverjassen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:14:
Als één nuldraad 32A krijgt, dan klapt de 2P automaat er toch uit en kan de brandweer blijven klaverjassen?
Welke 2P automaat? We hadden het toch over een kookgroep (2P+2N)?

Die beveiligen de fasen. De nul wordt alleen maar meegeschakeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
bartvb schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:16:
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning. Daarin komt een (KNX) domoticasysteem en de verlichting wordt allemaal LED met de drivers in de meterkast.

Dit heeft tot gevolg dat we geen logische 'centraaldoos' per ruimte hebben. Er zitten wel wat inbouwdozen in de plafonds maar die zijn voor LED (24V), aanwezigheidsmelders (KNX) of brandmelders (KNX). Allemaal niet heel geschikt voor het aansluiten van de 230V WCDs.

Nog mooier is een overzicht van alternatieven voor het centraaldoossysteem maar daar kan ik helemaal niets over vinden? Enige dat ik heb gevonden is het hoofdleidingsysteem dat in oude woningen werd gebruikt.

Aftakken mag inderdaad niet eindeloos, bocht heeft een radius van 4x de dikte of zoiets, dus met 16mm buis zit je dan aan 5 cm. Dan moet je inderdaad ruim 3cm diep gaan zitten met het hart van de buis en zit je in de hoek aan het oppervlak.

Ik zou wel gewoon het centraaldozensysteem gebruiken. Desnoods dop je dat ding maar af. Dat is veel praktischer al met al.
[...]
Dit is al afgehamerd hierboven. Ja, dat weet ik zeker. Die brug is er niet voor de nul, maar voor de fase om aan te kunnen sluiten op enkelfase 32A of 2x16A van verschillende fasen.

Het zou kunnen dat ze ook wat platen hebben mét twee nulklemmen, maar Ikea en AEG spannen vooralsnog de kroon met platen die dat niet hebben.
[...]
Als je op 3,6 kW wilt koken moet je gewoon een 3,6 kW kookplaat kopen, niet een 7 kW exemplaar achter een enkele 16A zetten en dan telkens dat ding tot het randje duwen. Dit is nu al de zoveelste keer dat dit behandeld is. Het is een beetje de rookmelder als kookwekker gebruiken, zoals m'n oma deed.

Ja, veel mensen komen niet aan het maximum, maar dat staat er los van.
[...]
Dat betekent hoe dan ook buis leeg en opnieuw trekken, erbij gaat nooit lukken en geeft veel te veel risico op beschadiging.
Erbij trekken lukt zeker wel met nylon trekveer of stukje parallel getapte ader. Beschadigingen hangt af van hoe lomp je de twee aan elkaar geknoopt hebt.
[...]
Ze zouden die kookgroepen verplicht als dubbele aardlekautomaten moeten uitvoeren, dan zijn we van dit geouwehoer af.

En ja, die afikkende Perilexen; dan staat er weer in de krant "brand door kortsluiting"...
DARKviper123 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:12:
[...]

Hij zou nog kunnen overwegen om een enkele 6mm2 nuldraad te trekken ipv de 2x 2,5mm2. Op de kookgroep de nul doorlussen. Kan er nooit een geleider overbelast worden zonder af te schakelen. Volgens mij kun je die plaat dan prima veilig gebruiken. Dus wel beide 2,5mm2 nulgeleiders weghalen.
Ja, moet je wel even het zeer waarschijnlijk meegeleverde 4x1,5mm2 aansluitsnoer vervangen en iets als een Vynckier aansluitbox gebruiken; géén Perilex, want die is er niet in 32A uitvoering.

En dan nog zit je aan de kant van de meterkast; je gaat dan 32A terugleveren door de onbewaakte pool van een B16; die zal dan nog steeds excessief warm worden.
Dre schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:44:

Stel eens deze vraag aan wat fabrikanten, in plaats wat ongefundeerde uitspraken te doen:
*snip* hou het beschaafd
De vraag die jij daar in die quote hebt staan;
De aardlekautomaat type xxx (16A 0,03A) wil ik gebruiken om een verbruiker te voeden die continue 16 Ampère vraagt. Niet meer en niet minder dan 16 Ampère. Conform reductiefactoren, omgevingstemperatuur, et cetera zou deze automaat ten minste 16 Ampère continue kunnen leveren. Nu lees ik op internet echter dat automaten niet maximaal belast mogen worden in verband brandgevaar. Kunt u mij zeggen of het gevaarlijk is om installatieautomaat maximaal te belasten?
Is totaal offtopic. De vraag die JIJ zou moeten stellen is;
"Ik wil een 16A automaat gebruiken met een 32A verbruiker. Hiermee wil ik elke dag weer de 16A automaat net tot het randje van de thermische trip brengen. Is dit een juist gebruik van uw product?"
Persoonlijk denk ik dat je geeneens antwoord krijgt, want de eerste persoon bij wie zo'n email aankomt snap het niet, en degene die hem technisch moet beantwoorden heeft allang door dat de vraagsteller ofwel debiel is ofwel een troll is.
[...]

Vliegt de boel in de de fik? Kan "kunststof" niet meer dan ">50gr" aan? Vraag het aan iemand die er verstand van heeft.
Aan de orde is 7 kW plaat met 1 nulgeleider achter hele kookgroep, niet halve kookgroep.
En ga eens meten en testen. Gissen is missen. Er wordt hier een hoop gemist. Ik heb al eerder aangegeven dat 16A voor mij voldoende is, maar niet voor een weeshuis. Al hoewel ik voorzichtig moet zijn met die uitspraak: Ik heb nog nooit in een weeshuis gemeten, dus het is een beetje gissen is missen. De publicatie van jullie meetgegevens en antwoorden van de fabrikanten zijn een welkome aanvulling in dit topic, ik zie ze graag tegemoet.
Die zijn er al; ik heb 24A met 2 pitten. Volgens de normen is de triptijd dan ergens tussen de ~45 en ~380 seconden. In 45 seconden is dit liter water echter nog niet aan de kook. En als ik visite heb en er dus alleen maar meer water in de pan zit, heb ik er al helemaal geen behoefte aan als er een automaat afslaat.

Echt; TYF eens op!!!
Proton_ schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:14:
Nee, meeste automaten zijn 1P+N, of bij krachtgroep 3P+N; de 'N' wordt niet gemeten / bewaakt, enkel mee uitgeschakeld (met kleine vertraging) als er een 'P' overbelast wordt.

Een kookgroep is dan meestal weer twee keer P+N naast elkaar, dus de nul wordt ook daar niet bewaak; al is het daar wel zeer zinvol...

[ Voor 0% gewijzigd door Señor Sjon op 17-07-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Nog een keertje een stomme vraag voordat ik n nieuwe kast koop of Enexis laat komen voor niks. Momenteel zit mn meter en de groepenkast nogal hoog. De buis met hoofdaansluiting komt meer dan n meter omhoog voor deze op de meter aangesloten wordt en daarna moet de groepenkast er nog boven. Ik gok dat ik met de huidige situatie nogal krap uitkom qua plafond en de lengte van de nieuwe kast. Aangezien ik toch van 1 naar 3fase wil moet Enexis mn aansluiting komen veranderen en ik gok dat ze daarbij ook meteen mijn ferrarismeter verwijderen (snik).

Nou is de vraag, kunnen ze hierbij ook meteen ff alles wat lager plaatsen zodat mn groepenkast erboven kan? En vraag 2, moet mn groepenkast officieel al hangen als ze 3fase komen aansluiten of is het ook prima te doen dat ze de hoofdaansluiting spanningsloos maken, nieuwe kabel trekken (oud huis, verwacht dat er ook maar echt 1fase naar het huis ligt), en dat ik ondertussen ff de groepenkast wissel van oude meuk naar eentje met 3fase hoofdschakelaar?
Dat alles kan ik natuurlijk ook aan Enexis vragen, maar ik gok dat die op dit moment de telefoon niet opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De regel is dat je al een 4 polige hoofdschakelaar hebt als Enexis langs komt.

Verplaatsen van hoofdzekeringenkast gaan ze waarschijnlijk 700 euro voor vragen. "Nee meneer, dat is het verplaatsen van de aansluiting." |:(

Maar heb je nu ook vrije ruimte tussen hoofdzekeringenkast en meterbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
mark-k schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:11:
Nou is de vraag, kunnen ze hierbij ook meteen ff alles wat lager plaatsen zodat mn groepenkast erboven kan?
Los van de formele manier, kan je natuurlijk altijd die monteurs wat koffie aanbieden en er een lekker koekje/gebakje/etc bij doen. Als je vervolgens aardig vraagt van "als jullie nu toch bezig zijn, zou je 'm misschien ook x cm lager kunnen hangen?", dan is de kans groot dat ze zeggen "is eigenlijk niet de bedoeling, maar vooruit". Is het antwoord 'nee', dan kan je alsnog de formele weg bewandelen.

Is overigens niet gebaseerd op ervaring mbt installateurs van Enexis maar meer in het algemeen met monteurs van ziggo/xs4all.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Freeaqingme schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:40:
[...]

Los van de formele manier, kan je natuurlijk altijd die monteurs wat koffie aanbieden en er een lekker koekje/gebakje/etc bij doen. Als je vervolgens aardig vraagt van "als jullie nu toch bezig zijn, zou je 'm misschien ook x cm lager kunnen hangen?", dan is de kans groot dat ze zeggen "is eigenlijk niet de bedoeling, maar vooruit". Is het antwoord 'nee', dan kan je alsnog de formele weg bewandelen.

Is overigens niet gebaseerd op ervaring mbt installateurs van Enexis maar meer in het algemeen met monteurs van ziggo/xs4all.
Enige probleem daarmee is natuurlijk dat ze er dan al zijn, en je dus waarschijnlijk nog een keer moet betalen wil je de formele weg bewandelen. Verder zal ik utieraard die mensen netjes behandelen en ze de dingen vragen als ze er zijn. Die mannen die hier thuis toen geweest zijn om de kabel te leggen (moest ook nog vanaf de straat) waren ook prima kerels. Op n gegeven moment heb ik nog mee helpen scheppen op straat :P

Edit: Moet ook mn glasvezel nog verlegd hebben, die zit nu in een uithoek in de woonkamer ipv netjes in de meterkast... Hopen dat die van Tmobile dat kunnen als mn betonvloer er straks uit ligt.

[ Voor 8% gewijzigd door mark-k op 16-07-2019 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
mark-k schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:32:

Enige probleem daarmee is natuurlijk dat ze er dan al zijn, en je dus waarschijnlijk nog een keer moet betalen wil je de formele weg bewandelen.
Ja, klopt. Maar dat leek me inherent aan de formele weg. Door het eerst informeel te doen als die mannen er zijn heb je kans dat het buiten alle systemen omgaat en je er dus ook niet voor hoeft te betalen. Lukt dat niet, dan staan ze 3 weken later nog een keertje voor de deur, en nemen ze dan een acceptgiro mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Freeaqingme schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:42:
[...]

Ja, klopt. Maar dat leek me inherent aan de formele weg. Door het eerst informeel te doen als die mannen er zijn heb je kans dat het buiten alle systemen omgaat en je er dus ook niet voor hoeft te betalen. Lukt dat niet, dan staan ze 3 weken later nog een keertje voor de deur, en nemen ze dan een acceptgiro mee.
Mr wel aardige kans dat als je het formeel regelt tijdens de 3fase conversie t niks extra's kost, terwijl t wel geld kost als ze n tweede keer langs moeten komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
mark-k schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Mr wel aardige kans dat als je het formeel regelt tijdens de 3fase conversie t niks extra's kost
Wellicht praten we langs elkaar heen. Onder 'formeel regelen' versta ik het vooraf aanvragen via de administratieve afdeling, dan een opdrachtbevestiging tekenen dat je voor X bedrag daar inderdaad opdracht toe geeft, en dat die mannen mensen* daarna langskomen om alles van het werkbriefje 1:1 uit te voeren.

offtopic:
* Genderneutraal natuurlijk, het is 2019...

[ Voor 6% gewijzigd door Freeaqingme op 16-07-2019 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Freeaqingme schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:57:
[...]

Wellicht praten we langs elkaar heen. Onder 'formeel regelen' versta ik het vooraf aanvragen via de administratieve afdeling, dan een opdrachtbevestiging tekenen dat je voor X bedrag daar inderdaad opdracht toe geeft, en dat die mannen mensen* daarna langskomen om alles van het werkbriefje 1:1 uit te voeren.

offtopic:
* Genderneutraal natuurlijk, het is 2019...
Ah ok, ja ik bedoel het gewoon meteen aanvragen bij de 3fase in de hoop dat de heren meteen ook de opdracht meekrijgen om het wat lager te hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong

[...]

De tabellen die opwarming van automaten specificeren bij bepaalde stroom gaan er daarbij vanuit dat het automaat niet is ingeklemd tussen andere automaten.
Bij automaten die continu hoge stromen moet verwerken worden er over het algemeen vulplaatjes toegepast om de warmte afvoer te bevorderen. Of ze worden op din-rail los in kast geplaast met niks er direct naast.
Zoals je dat ook veel ziet bij din-relais om overmatige warmte opbouw te voorkomen.

Daarom zie je in schakelkast waarbij continu verbruikers worden gevoed de automaten nooit tegen elkaar zitten. Daarnaast zijn er vaak eisen van verzekeringsmaatschappijen voor periodieke warmtebeeld foto's van de kast. Daaruit concludeer ik dat het niet en te onderschatten probleem is.
De hoofdautomaten van de netbeheerder in woning worden ook nooit direct tegen elkaar gezet.
Zie onderstaand voor wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/uploads/2013/09/Automaten-als-hoofdzekeringen.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 17-07-2019 11:27 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Modbreak:@Dre Wil je je houden aan o.a. de NEN1010 in je suggesties hier? Als mensen je MacGyver adviezen gaan opvolgen kan het goed foutgaan, maar natuurlijk niet altijd. En dat is nou net het probleem. Derhalve is besloten met veilige marges te werken in de voorschriften en aansluitwaardes om de installatie het gestuntel te laten overleven.

En ja, iets zal niet instant doorfikken als je 23A erdoorheen jaagt, hoewel je kookplaat het ook niet altijd max stroom vraagt ondanks de aansluitwaarde. Maar na 2 jaar? Of na 10 jaar? Of na verhuizing door de volgende bewoner?

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 17-07-2019 15:33 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Misschien hele domme vraag, maar ik heb sinds vandaag een slimme meter - waaronder dus voor gas. En het leek me dat alles voor de komma minder was dan 1m3, maar Stedin medewerker wist dit niet zeker. Is mijn twijfel terecht of is common sense “gewoon” van toepassing hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4NvdQtJ3izG3BfqXvNIeH7ux/thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door N1ckk op 17-07-2019 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N1ckk schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:44:
Misschien hele domme vraag, maar ik heb sinds vandaag een slimme meter - waaronder dus voor gas.
Wat heeft je gasmeter te maken met elektra huisinstallaties?
En het leek me dat alles voor de komma minder was dan 1m3,
Hoe bedoel je dat alles voor de komma minder is dan 1m³? Niet alles voor de komma is minder dan 1m³. Als er 100 staat voor de komma is het 100m³.
0,1164m³ is natuurlijk wel minder dan 1m³ (maar dat zijn toch voornamelijk cijfers ná de komma :?). Veel duidelijker dan dit met een decimale notatie inclusief scheidingsteken ga je het niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

1. Het is een elektrisch apparaat in de meterkast?
2. Precies hoe ik het zeg
3. Ook mijn verwachting, maar Stedin zei iets anders - dus ik wilde het hier navragen Xander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oke. In dat geval: Nee, niet alles voor de komma is minder dan 1m³.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkyFlyer
Voor de geïnteresseerden:

Mijn onderverdeelkast voor in de kelder is compleet: (ben nu de draden nog aan het knijpen, maar het past allemaal 😋)

Ovk kelder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De labels ontbreken nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
SkyFlyer schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:37:

Mijn onderverdeelkast voor in de kelder is compleet: (ben nu de draden nog aan het knijpen, maar het past allemaal 😋)

[Afbeelding: Ovk kelder]
Nice! Als je het geheel gewired hebt, mogen we dan ook de binnenkant zien? Ben vooral naar hoe je de kabels wegwerkt van die kwh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

SkyFlyer schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:37:

[Afbeelding: Ovk kelder]
Mij verbaast het altijd hoe klein jullie kasten zijn in NL

Dit is van mijn vorig huisje, 90m2 met 1 slaapkamer:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bmW6RzP/FB-IMG-1563383000114.jpg

Edit: erover gelezen, die kast is dus enkel voor je kelder? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Jellabie op 17-07-2019 19:05 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:02
Jellabie schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding]

In Nederland gebruiken we knoppen op de muren in de kamer zelf om licht aan en uit te zetten. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[Afbeelding]

Is dat België? Is het daar normaal om oma's poetslap als kabelinvoer te gebruiken :?

Die twee live vorkjes... ook lekker

Om nog maar te zwijgen van die flexbuis die komt binnen wandelen door een groot gat etc.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-07-2019 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:13:
[...]

Is dat België? Is het daar normaal om oma's poetslap als kabelinvoer te gebruiken :?

Die twee live vorkjes... ook lekker

Om nog maar te zwijgen van die flexbuis die komt binnen wandelen door een groot gat etc.
Dit is een foto midden in een verbouwing, vot was om het stof voorlopig buiten te houden.

Die vorkjes, idem... Nog bezig met de kast ;)

Onderkant, weer idem, nog bezig met de kast toen.
Alle zekeringen staan uit, net zoals de hoofdzekering (die niet bij op de foto staat)

[ Voor 17% gewijzigd door Jellabie op 17-07-2019 19:22 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad voor de kelder, maar het is hetzelfde formaat als de gemiddelde huis verdeler in Nederland inderdaad. Meeste mensen hebben in Nederland maar 6-8 (16A) groepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
In een 220x330 kast met 24 DIN kun je 12 groepen, 3 aardlekschakelaars, een beltrafo en een 4 polige hoofdschakelaar kwijt. Dat is gewoon genoeg voor de 99%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mark-k schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:11:
Nog een keertje een stomme vraag voordat ik n nieuwe kast koop of Enexis laat komen voor niks. Momenteel zit mn meter en de groepenkast nogal hoog. De buis met hoofdaansluiting komt meer dan n meter omhoog voor deze op de meter aangesloten wordt en daarna moet de groepenkast er nog boven. Ik gok dat ik met de huidige situatie nogal krap uitkom qua plafond en de lengte van de nieuwe kast. Aangezien ik toch van 1 naar 3fase wil moet Enexis mn aansluiting komen veranderen en ik gok dat ze daarbij ook meteen mijn ferrarismeter verwijderen (snik).

Nou is de vraag, kunnen ze hierbij ook meteen ff alles wat lager plaatsen zodat mn groepenkast erboven kan? En vraag 2, moet mn groepenkast officieel al hangen als ze 3fase komen aansluiten of is het ook prima te doen dat ze de hoofdaansluiting spanningsloos maken, nieuwe kabel trekken (oud huis, verwacht dat er ook maar echt 1fase naar het huis ligt), en dat ik ondertussen ff de groepenkast wissel van oude meuk naar eentje met 3fase hoofdschakelaar?
Dat alles kan ik natuurlijk ook aan Enexis vragen, maar ik gok dat die op dit moment de telefoon niet opnemen.
Ff mijn ervaring, maar da's Liander:

Bij de meterwissel kreeg ik 'gratis' mijn 2 andere fases. Echter mocht hij ze niet aansluiten, omdat ik geen 3 fase kast had.
Dus super meedenken, maar als het niet klopt, dan doen ze het niet. (Dus niet iets afdoppen oid)

Iets later trokken ze mijn aansluiting kapot en kreeg ik een nieuwe. Toen hebben ze alles vervangen en was het geen probleem om de aansluiting wat te verplaatsen. Kreeg toen ook een nieuw meterbord en automaten .... JIPPIE!!!

Echter! De jongen van de meterwissel had volgens mij niet de spullen om een aansluiting te verleggen en ook niet 'het mandaat'. Hij moet namelijk onder spanning die kabel gaan inkorten. Ook maken ze vaak foto's vooraf/achteraf. Als er dan ineens een meter kabel loshangt in de kruipruimte krijgen ze ook gezeur.

Dus het is een beetje een twijfelgeval. Als het echt antiek is wat je hebt liggen, dan kun je dreigen met zonnepanelen en elektrische auto's en komen ze het fixen (zoals bij mijn buren). Maar anders kan het zijn dat je met alle koekjes in de wereld er niet voor nop uitkomt.

Meterwissel en opwaarderen moet normaal kunnen zonder de aansluiting aan te passen, dus waarschijnlijk zullen ze dat dus ook niet willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkyFlyer
Freeaqingme schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:44:
[...]

Nice! Als je het geheel gewired hebt, mogen we dan ook de binnenkant zien? Ben vooral naar hoe je de kabels wegwerkt van die kwh meter.
Waar ben je precies naar op zoek? Hier is het 230V gedeelte bedraad, alleen de signaal draad (richting Warmtepomp) nog niet. Ik met met de kWh meter alleen de warmtepomp (de EATON krachtgroep en C16)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/obURBY9KBF0GTEcnDo3Tb5L4/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/teCkoTi2iWTvypY0iP5ln0VN/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
SkyFlyer schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:53:
[...]

Waar ben je precies naar op zoek? Hier is het 230V gedeelte bedraad, alleen de signaal draad (richting Warmtepomp) nog niet. Ik met met de kWh meter alleen de warmtepomp (de EATON krachtgroep en C16)
Hmz, ik dacht dat je daar dit soort klemmen voor nodig had, maar dat werkt bij jou dan toch anders(?). En verder dacht ik dat dit een modbus ding was, maar dat lijkt het toch niet te zijn.

Denk dat ik het al zie. Ik had dit apparaat in m'n hoofd, maar ondanks dat het frontje er op lijkt is dit toch heel iets anders ;)

Overigens, rechtsbovenaan zie ik bij die 2 zwarte kabels wel wat koper. Moet je dat niet nog ff net iets beter afdichten zodat er geen koper meer zichtbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Freeaqingme
Er bestaan ook Eastron sdm630 modbus, zonder die stroom klemmen hoor.
Hier een voorbeeldje hoe uit te lezen: http://domoticx.com/modbus-kwh-meter-eastron-sdm120/

Ik maak zelf gebruik van finder 7E series, met meterbus (M-bus) en een M-bus to usb adapter van ali

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2019 22:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
Freeaqingme schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Hmz, ik dacht dat je daar dit soort klemmen voor nodig had, maar dat werkt bij jou dan toch anders(?). En verder dacht ik dat dit een modbus ding was, maar dat lijkt het toch niet te zijn.

Denk dat ik het al zie. Ik had dit apparaat in m'n hoofd, maar ondanks dat het frontje er op lijkt is dit toch heel iets anders ;)

Overigens, rechtsbovenaan zie ik bij die 2 zwarte kabels wel wat koper. Moet je dat niet nog ff net iets beter afdichten zodat er geen koper meer zichtbaar is?
M.b.t. het koper, alle geïsoleerde adereindhulzen zijn door mij gezet, diegene waar je koper in ziet, zijn de originele die bij de krachtgroep zijn geleverd met adereindhulzen zonder isolatie.
Pagina: 1 ... 74 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.