bartvb schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:16:
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwbouwwoning. Daarin komt een (KNX) domoticasysteem en de verlichting wordt allemaal LED met de drivers in de meterkast.
Dit heeft tot gevolg dat we geen logische 'centraaldoos' per ruimte hebben. Er zitten wel wat inbouwdozen in de plafonds maar die zijn voor LED (24V), aanwezigheidsmelders (KNX) of brandmelders (KNX). Allemaal niet heel geschikt voor het aansluiten van de 230V WCDs.
Nu is het centraaldoossysteem niet verplicht in Nederland. We mogen b.v. ook een leiding van een schakelkast/meterkast naar de WCDs doen en dan via de wand doorlussen. Het wordt me alleen niet duidelijk of je in dit geval wel 'de hoek om' mag en tot hoeveel WCDs er mag worden doorgelust?
Nog mooier is een overzicht van alternatieven voor het centraaldoossysteem maar daar kan ik helemaal niets over vinden? Enige dat ik heb gevonden is het hoofdleidingsysteem dat in oude woningen werd gebruikt.
Verder nog een praktische vraag; als het toegestaan is om 'de hoek om' te gaan met het doorlussen van WCDs; is dat ook te doen met het infrezen van leidingen in kalkzandsteen? Kan me voorstellen dat dat praktisch gezien nog best een uitdaging is om tot in de hoek te frezen en te zorgen dat de leiding geen enorm scherpe 90 graden bocht krijgt.
Aftakken mag inderdaad niet eindeloos, bocht heeft een radius van 4x de dikte of zoiets, dus met 16mm buis zit je dan aan 5 cm. Dan moet je inderdaad ruim 3cm diep gaan zitten met het hart van de buis en zit je in de hoek aan het oppervlak.
Ik zou wel gewoon het centraaldozensysteem gebruiken. Desnoods dop je dat ding maar af. Dat is veel praktischer al met al.
Dit is al afgehamerd hierboven. Ja, dat weet ik zeker. Die brug is er niet voor de nul, maar voor de fase om aan te kunnen sluiten op enkelfase 32A of 2x16A van verschillende fasen.
Het zou kunnen dat ze ook wat platen hebben mét twee nulklemmen, maar Ikea en AEG spannen vooralsnog de kroon met platen die dat niet hebben.
Techneut schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:30:
[...]
Wat Dre z'n nogal wijdlopige betoog betreft, ik zou hem niet zo gauw een beun de haas of zo willen noemen. Maar kan het niet zijn dat hij met zijn gebruik héél ver onder die twee maal 3,6 kW zit?
Als je op 3,6 kW wilt koken moet je gewoon een 3,6 kW kookplaat kopen, niet een 7 kW exemplaar achter een enkele 16A zetten en dan telkens dat ding tot het randje duwen. Dit is nu al de zoveelste keer dat dit behandeld is. Het is een beetje de rookmelder als kookwekker gebruiken, zoals m'n oma deed.
Ja, veel mensen komen niet aan het maximum, maar dat staat er los van.
Erbij trekken lukt zeker wel met nylon trekveer of stukje parallel getapte ader. Beschadigingen hangt af van hoe lomp je de twee aan elkaar geknoopt hebt.
Steyn_E schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:31:
[...]
Dit is helemaal om verdrietig van te worden, de fabrikant beweert met droge ogen dat het mag! Niet dus, nullen doorverbinden na de kookgroep is niet toegestaan. Er zou er maar 1 losschieten zeg, heb je mooi brand in die perilex achter je spaanderplaat keuken. Da's op z'n zachtst gezegd een slechte manier om te besparen.
Ze zouden die kookgroepen verplicht als dubbele aardlekautomaten moeten uitvoeren, dan zijn we van dit geouwehoer af.
En ja, die afikkende Perilexen; dan staat er weer in de krant "brand door kortsluiting"...
DARKviper123 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:12:
[...]
Hij zou nog kunnen overwegen om een enkele 6mm2 nuldraad te trekken ipv de 2x 2,5mm2. Op de kookgroep de nul doorlussen. Kan er nooit een geleider overbelast worden zonder af te schakelen. Volgens mij kun je die plaat dan prima veilig gebruiken. Dus wel beide 2,5mm2 nulgeleiders weghalen.
Ja, moet je wel even het zeer waarschijnlijk meegeleverde 4x1,5mm2 aansluitsnoer vervangen en iets als een Vynckier aansluitbox gebruiken; géén Perilex, want die is er niet in 32A uitvoering.
En dan nog zit je aan de kant van de meterkast; je gaat dan 32A terugleveren door de onbewaakte pool van een B16; die zal dan nog steeds excessief warm worden.
*snip* hou het beschaafd
De vraag die jij daar in die quote hebt staan;
De aardlekautomaat type xxx (16A 0,03A) wil ik gebruiken om een verbruiker te voeden die continue 16 Ampère vraagt. Niet meer en niet minder dan 16 Ampère. Conform reductiefactoren, omgevingstemperatuur, et cetera zou deze automaat ten minste 16 Ampère continue kunnen leveren. Nu lees ik op internet echter dat automaten niet maximaal belast mogen worden in verband brandgevaar. Kunt u mij zeggen of het gevaarlijk is om installatieautomaat maximaal te belasten?
Is totaal offtopic. De vraag die JIJ zou moeten stellen is;
"Ik wil een 16A automaat gebruiken met een 32A verbruiker. Hiermee wil ik elke dag weer de 16A automaat net tot het randje van de thermische trip brengen. Is dit een juist gebruik van uw product?"
Persoonlijk denk ik dat je geeneens antwoord krijgt, want de eerste persoon bij wie zo'n email aankomt snap het niet, en degene die hem technisch moet beantwoorden heeft allang door dat de vraagsteller ofwel debiel is ofwel een troll is.
Aan de orde is 7 kW plaat met 1 nulgeleider achter hele kookgroep, niet halve kookgroep.
Dre schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:44:
En ga eens meten en testen. Gissen is missen. Er wordt hier een hoop gemist. Ik heb al eerder aangegeven dat 16A voor mij voldoende is, maar niet voor een weeshuis. Al hoewel ik voorzichtig moet zijn met die uitspraak: Ik heb nog nooit in een weeshuis gemeten, dus het is een beetje gissen is missen. De publicatie van jullie meetgegevens en antwoorden van de fabrikanten zijn een welkome aanvulling in dit topic, ik zie ze graag tegemoet.
Die zijn er al; ik heb 24A met 2 pitten. Volgens de normen is de triptijd dan ergens tussen de ~45 en ~380 seconden. In 45 seconden is dit liter water echter nog niet aan de kook. En als ik visite heb en er dus alleen maar meer water in de pan zit, heb ik er al helemaal geen behoefte aan als er een automaat afslaat.
Echt; TYF eens op!!!
Nee, meeste automaten zijn 1P+N, of bij krachtgroep 3P+N; de 'N' wordt niet gemeten / bewaakt, enkel mee uitgeschakeld (met kleine vertraging) als er een 'P' overbelast wordt.
Een kookgroep is dan meestal weer twee keer P+N naast elkaar, dus de nul wordt ook daar niet bewaak; al is het daar wel zeer zinvol...
[
Voor 0% gewijzigd door
Señor Sjon op 17-07-2019 15:25
]