Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.324.032 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mocht het niet duidelijk zijn, een modbreak betekent dat het genoeg is geweest! Het is niet de bedoeling om daar weer op te gaan reageren in het topic!
leonbong schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:55:
[...]

De tabellen die opwarming van automaten specificeren bij bepaalde stroom gaan er daarbij vanuit dat het automaat niet is ingeklemd tussen andere automaten.
Bij automaten die continu hoge stromen moet verwerken worden er over het algemeen vulplaatjes toegepast om de warmte afvoer te bevorderen. Of ze worden op din-rail los in kast geplaast met niks er direct naast.
Zoals je dat ook veel ziet bij din-relais om overmatige warmte opbouw te voorkomen.

Daarom zie je in schakelkast waarbij continu verbruikers worden gevoed de automaten nooit tegen elkaar zitten. Daarnaast zijn er vaak eisen van verzekeringsmaatschappijen voor periodieke warmtebeeld foto's van de kast. Daaruit concludeer ik dat het niet en te onderschatten probleem is.
De hoofdautomaten van de netbeheerder in woning worden ook nooit direct tegen elkaar gezet.
Zie onderstaand voor wat ik bedoel.
[Afbeelding]
Persoonlijk denk ik dat het grootste risico op schade zit bij slechte verbindingen. Dus bij geen goed elektrisch contact. Een thermografische inspectie is daar zeker een goed hulpmiddel bij.

Volgens deze tabel zou een installatieautomaat bij 60°C omgeving 14,8A kunnen leveren. Dus je moet inderdaad reductiefactoren toepassen. Met naast elkaar geplaatste (belaste) installatieautomaten moet je ook een reductiefactor toepassen. Zie factor 0,95 0,9 0,85 etc. Dat installatieautomaten een gevaar zouden vormen als je ze naast elkaar geplaatst is mij niet bekend. Als netbeheerder lijkt het me bij onder spanning werken wel prettig dat er een grote afstand tussen zit.

Laten we de reactie van de fabrikant even afwachten voordat we zeggen dat installatieautomaten onveilig zijn. Mijn uitgangspunt is namelijk dat het werkelijke verbruik onder de 16A thermisch is (bij mij), en dat in geval van nieuwe bewoners de installatieautomaat niet in de fik vliegt.

[ Voor 24% gewijzigd door deepbass909 op 19-07-2019 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:39
@Dre ik zou je argumenten wellicht begrijpen als het een enorme berg extra werk zou besparen en duizenden euro’s met maar een minieme impact op veiligheid en zekerheid.
Dat is echter allemaal niet aan de hand.

Doet me denken aan een zaalbeheerder bij een klant die een nieuwe server in een rack schroeft met 4 voedingen en 4 verschillende power walls in de kast op 4 groepen en 2 fases en dan 3 voeding op één en dezelfde powerwall aansluit en de laatste op een andere met als argument: “het moet wel heel gek lopen hoor als ze er uit vliegen en dit scheelt mij 1 lange kabel, en achter elke powerwall zit toch een UPS.”

Uiteraard heb ik het veranderd en dat is een beetje hoe jouw argumenten op mij overkomen.

En ik ben een leek op elektragebied.

Dat iets lang kan wil niet zeggen dat het gewenst of goed is.
Of gebruik jij de 6e versnelling in je auto ook niet? In zijn 5 gaat hij toch ook gewoon 130?

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 23:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
@Dre ; je zit overal te liegen, dus dat verhaal dat je de NEN aangeschreven hebt zal ook wel kul zijn. Er staat gewoon in de norm;

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding
TheGhostInc schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:06:
[...]

Ff mijn ervaring, maar da's Liander:

Bij de meterwissel kreeg ik 'gratis' mijn 2 andere fases.
[...]
Wacht even; je hebt bij installatie van slimme meter gratis 3-fasen upgrade gekregen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:09
Dre schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:00:
Laten we de reactie van de fabrikant even afwachten voordat we zeggen dat installatieautomaten onveilig zijn. Mijn uitgangspunt is namelijk dat het werkelijke verbruik onder de 16A thermisch is (bij mij), en dat in geval van nieuwe bewoners de installatieautomaat niet in de fik vliegt.
Even los van de vraag die jij hebt gesteld bij de fabrikant de lading niet dekt ga je natuurlijk nooit een goed antwoord krijgen. Een fabrikant zal altijd zeggen dat zijn product volledig veilig is onder alle omstandigheden waarna jij weer hier komt zie je ik zei het toch.

Echter heb ik al verschillende installatieautomaten gezien met verkleuring aan de zijkant en zekeringhouders voor mini diazed welke vervormd waren omdat iemand het een goed idee vond om een sauna+ir douche+ir sauna op 1 fase te zetten met een 25A hoofdsmelt in 32 app. Structurele overbelasting (welke dus aangetoond in mijn geval bijvoorbeeld plaatsvind), met bijbehorende dagelijkse opwarming, adviseren blijft gewoon een slecht idee. Mijn praktijkervaring wijst dat gewoon uit. In dit geval kunnen we wel stellen: Meten is missen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:31:
[...]

Wacht even; je hebt bij installatie van slimme meter gratis 3-fasen upgrade gekregen :?
Jep.
Ik weet niet hoe de andere netbeheerders zijn, maar ik had 1x25A (wat mij verbaasde, dacht 1x35A) en voor Liander maakt het allemaal weinig uit. Allemaal zelfde tariefcode.
3x25A is fijner dan 1x35A of 1x40A. Immers moet de netbeheerder de 3 fases netjes belasten. Dan heb je liever dat elke aansluiting daarbij helpt, dan dat je maar moet hopen dat de huizen netjes verdeeld zijn.
Liander schijnt dus actief naar 3x25A te willen

Daarnaast: het is niet alsof ze weten of kunnen zien wat voor aansluiting je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TheGhostInc schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:29:
[...]

Jep.
Ik weet niet hoe de andere netbeheerders zijn, maar ik had 1x25A (wat mij verbaasde, dacht 1x35A) en voor Liander maakt het allemaal weinig uit. Allemaal zelfde tariefcode.
3x25A is fijner dan 1x35A of 1x40A. Immers moet de netbeheerder de 3 fases netjes belasten. Dan heb je liever dat elke aansluiting daarbij helpt, dan dat je maar moet hopen dat de huizen netjes verdeeld zijn.
Liander schijnt dus actief naar 3x25A te willen

Daarnaast: het is niet alsof ze weten of kunnen zien wat voor aansluiting je hebt.
Maar hoe heb je dat dan aangepakt? De monteur gevraagd? Tegen Liander gezegd; slimme meter alleen wanneer ik 3F krijg voor nop :?

Lijkt me wel dat ze kunnen zien wat voor aansluiting je hebt, die slimme meters kunnen ook spanningen doorratten, het 1F model zal dus wat minder doorgeven dan het 3F model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:21
Nieuwbouwappartement gekregen en ik heb een opleverpunt gemaakt van de groepenkast. Dit heb ik nog nooit eerder zo gezien.

Afbeeldingslocatie: http://mirror.alshetgaatom.com/tweakers.net/meterkast-twee-fasen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:46
@FrankHe Wat is precies het probleem?

Dat de groepen maar over 2F zijn verdeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:33
Kookgroep achter de aardlek waardoor er effectief 5 groepen achter één aardlek zitten?

@Dre Wederom het kan. Maar moet je het ook willen? Het is een penny wise, pound foolish oplossing Een automaat is geen schakelaar, maar failsafe omdat ergens iets niet goed gaat. Doe je het goed, dan gebruik je hem nooit. Doe je het niet goed, dan heb je in het gunstigste geval een stukje gesmolten plastic in de meterkast. Bij een thermische meterkastinspectie van een TV-winkel weleens de IR-foto's gezien. Ik kan je verklappen dat de boel best heet werd (ik meen 50-60 graden op sommige groepen) zonder ook maar een zekering aan te spreken. En dat is dan elke dag weer. Dat gaat vanzelf storingen geven.

Doet me denken aan een artikel jaren geleden over een vrij nieuwe huurauto die na 150 km kapot ging. Wat gebeurde er nou, de huurder was een automaat gewend en heeft nooit de 1e versnelling verlaten. Toch ging het een tijdje goed... Hetzelfde idee

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:24
Kookgroep telt als 1 groep, dus dat zijn 4 groepen op die ALS.

Maar weer een kookgroep in een 3-fase kast. Waarom toch?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Riep iemand "kookgroep in een 3-fase kast"?

Kwam laatst deze tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2kP4wvyrwnSQKT99kmS8QBc2/full.jpg

En ik had eigenlijk maar één gedachte: Waarom?! :P

Mankeert technisch gezien weinig aan natuurlijk, faseverdeling is prima in orde, tweede nulgeleider is niet nodig (want verschillende fasen) maar zit ook geen mens in de weg, beide nulgeleiders zijn zelfs beveiligd (4P automaat).

Maar wat biedt dit wat normale krachtgroepen niet hadden kunnen bieden behalve vraagtekens bij de kastenbouwer en installateur?

Ik vermoed dat het antwoord "minder gezeur van een eigenwijze keukenleverancier" is geweest. :O

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:42:
[...]

Maar hoe heb je dat dan aangepakt? De monteur gevraagd? Tegen Liander gezegd; slimme meter alleen wanneer ik 3F krijg voor nop :?
De monteur bood het zelf aan, als je kast het kan en je aansluiting ook, tja, waarom niet.

Maar 3F krijg je in principe ook voor nop, je vastrecht is hetzelfde. De kosten zijn puur de monteur die langs moet komen. Dus als die toch al daar staat, tja...
Maar ik denk dat de netbeheerder ook best wil meedenken, dat ze het ook even op de opdrachtbon zetten.
kabeltjekabel schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 00:42:
Lijkt me wel dat ze kunnen zien wat voor aansluiting je hebt, die slimme meters kunnen ook spanningen doorratten, het 1F model zal dus wat minder doorgeven dan het 3F model.
Met een slimme meter zouden ze theoretisch wel wat kunnen zien. Maar waarom zouden ze?
Alsof het iemand iets boeit zolang je maar niet te weinig betaald. Als je de juiste staffel vastrecht betaald zou het puur gaan om de monteur die dan niet nog een keertje in rekening gebracht kan worden.

Maar mijn aansluiting zat er ook al 70 jaar, alsof er iemand dan nog weet of daar 1x25A, 1x35A, 1x40A of 3x25A in zit. Pas na de meterwissel konden ze meekijken en toen was hij dus al 3 fase...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-06 16:28
Ik heb een discussie met de installateur over het wel of niet bundelen van XMvK kabels. Ik lees op diverse internet pagina's (en ook in dit forum) dat XMvK niet gebundeld mag worden vanwege warmteontwikkeling en dus brandgevaar. Nu zegt de installateur dat dit onjuist is.

Is hier ergens naslag over te vinden in een richtlijn oid?

Daarnaast vraag ik mij ook af of XMvK kabel die door een betonnen vloer naar de kruipruimte gaat onbeschermd door de vloer mag en zo op het zand mag liggen van de kruipruimte of dat deze in een PVC buis dient te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Vorige maand is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Toen de electricien vorige week nog in de kast bezig was voor een restpuntje, heb ik maar snel 'n fototje gemaakt ;) (klik voor groter)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NGoSwlBl.jpg

En iets hoger om de bovenkant beter te zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IdUKdlTl.jpg

Woning is gasloos, K1 is de warmtepomp, K2 zijn de zonnepanelen. (en 20 is de kookgroep :/ Ik deed de aanname dat dit in een 3 fase kast vanzelfsprekend een 3 fase aansluiting zou worden, blijkbaar had ik dat eerder moeten controleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
anboni schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:42:
Woning is gasloos, K1 is de warmtepomp, K2 zijn de zonnepanelen. (en 20 is de kookgroep :/ Ik deed de aanname dat dit in een 3 fase kast vanzelfsprekend een 3 fase aansluiting zou worden, blijkbaar had ik dat eerder moeten controleren)
Er is kabel of flexplus gebruikt (want: bruin/zwart/grijs/blauwe aders), dus je hebt al de goede draadkleuren voor een 3-fase groep. Een 3 fase aardlekautomaat klik je letterlijk zo op de kamrail erbij. Als er genoeg lengte in de bedrading zit heb je het in 5 minuten aangepast...

Net kastje wel! Vraag me wel af of je aardverspreidingsweerstand laag genoeg is om de PV-installatie niet achter een aardlekschakelaar aan te sluiten. En wat doet die open wartel daar in de bodem? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Xander schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Er is kabel of flexplus gebruikt (want: bruin/zwart/grijs/blauwe aders), dus je hebt al de goede draadkleuren voor een 3-fase groep. Een 3 fase aardlekautomaat klik je letterlijk zo op de kamrail erbij. Als er genoeg lengte in de bedrading zit heb je het in 5 minuten aangepast...
Ah, da's interessant om te weten :) Niet dat ik zou overwegen dat zelf te gaan prutsen (ik denk genoeg van elektra te weten om te weten dat ik uit die verdeler weg ga blijven ;) ). Maar best kans dat de kookgroep op verzoek van de keukenleverancier is gedaan, maar dat de installateur gewoon vooruit denkt.
Net kastje wel! Vraag me wel af of je aardverspreidingsweerstand laag genoeg is om de PV-installatie niet achter een aardlekschakelaar aan te sluiten.
Wablief? :P Nu je dat zo zegt, zit ik me meteen af te vragen of K1 niet stiekem de zonnepanelen zijn, aangezien daar 'n alamat op zit. Of zou dat voor de warmtepomp juist verplicht zijn?
En wat doet die open wartel daar in de bodem? :P
Goeie vraag, mocht de electricien binnenkort nog over de vloer komen, zal ik dat 'ns vragen ;) Ze moeten me ook nog steeds een groepenkaart aanleveren (ik heb wel tekeningen met een lijstje van alle groepen, maar in het werk zijn ze daar op enkele punten van afgeweken)

Zonnepanelen zijn er trouwens 25, totaal 'n goeie 7kWp achter een Fronius Symo omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wie kan mij op weg helpen? Ik heb net de vooroplevering gehad van onze nieuwbouwwoning. De meterkast is nogal krap :/

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hYf2nPm/photo-2019-07-18-12-15-16.jpg

Uitbreiding benodigd
3 fase groep voor de laadpaal
2x 16a voor de cv warmtepomp
1x 16a warmtepomp boiler
2x 16a voor PV

Wat is de beste optie? Moet de hele kast vervangen worden of zou hij uitgebreid kunnen worden.
De beltrafo zou ik kunnen laten vervallen, ik heb dan 5 sloten vrij.

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 18-07-2019 12:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:27

CodeIT

Code IT

revolution-nl schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:17:
Wie kan mij op weg helpen? Ik heb net de vooroplevering gehad van onze nieuwbouwwoning. De meterkast is nogal krap :/

[Afbeelding]

Uitbreiding benodigd
1x 16a warmtepomp boiler
2x 16a voor PV

Wat is de beste optie? Moet de hele kast vervangen worden of zou hij uitgebreid kunnen worden.
Ik zou een klein groepenkastje ernaast maken met de 3 fase groep voor de laadpaal (bijv: https://www.groepenkastbe...EEG-110x220-per-1-stuk(s) ). De overige groepen passen dan precies in je huidige kast.

Vraag van mijn kant:
Ik moet 2 airco's aansluiten. Hier wil ik een bestaande PV groep voor gebruiken. Mag ik deze 'splitsen' naar een klein kastje met daarin 2 automaten. 1x16A automaat voor de PV en 1x10A alamat voor de airco?
Qua selectiviteit klopt de 16A voor de panelen niet en kan bij kortsluiting de 16A groep in de hoofdkast eruit knallen, maar dat neem ik dan voor lief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
hesselbeertje schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:18:
Kookgroep telt als 1 groep, dus dat zijn 4 groepen op die ALS.

Maar weer een kookgroep in een 3-fase kast. Waarom toch?
Een kookgroep is een gekoppelde groep en telt inderdaad als 1 groep. Ik heb de aannemer in de maand mei een e-mail gestuurd met de vraag of dat een krachtroep zou worden. Communicatie niet optimaal. Geen antwoord gehad. Wel vastgelegd dat ik de vraag heb gesteld.

Vaatwasser, WCD's en 7,2 KW (piekvermogen) inductieplaat op een C25 hoofdzekeringautomaat vindt ik niet acceptabel. Ik wil gewoon een robuuste installatie waarbij ik niet hoef na te denken of ik de vaatwasser, oven, kookplaat en waterkoker wel tegelijk aan kan hebben. Kan prima op 3x25A maar niet op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:54
anboni schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:05:
Goeie vraag, mocht de electricien binnenkort nog over de vloer komen, zal ik dat 'ns vragen ;)
Laat hem dan meteen die zwarte draad van L2 op K2 even in orde maken :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong

[Afbeelding]

Uitbreiding benodigd
1x 16a warmtepomp boiler
2x 16a voor PV

Zonde om de gehele kast te vervangen voor 50 á 60 euro heb je tweede kast van eaton voor 24 modules die je er gewoon aan koppelt en klaar dat is ook veel minder werk in de uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 22:14
Een oproep:
Ik heb een kleine zekeringkast bijgehangen en gebruik hiervoor een profile pengeleider waarbij er uiteraard "schoentjes" zitten over de pennen die niet gebruikt worden. Nu wil ik daar een schakelklok bijhangen maar ik vind nergens een versie die werkt i.c.m. een pengeleider. Bestaat dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Horla schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:25:
Een oproep:
Ik heb een kleine zekeringkast bijgehangen en gebruik hiervoor een profile pengeleider waarbij er uiteraard "schoentjes" zitten over de pennen die niet gebruikt worden. Nu wil ik daar een schakelklok bijhangen maar ik vind nergens een versie die werkt i.c.m. een pengeleider. Bestaat dit niet?
Hoe zie je dat dan precies voor je? Moet de stroomketen die je op de schakelklok aansluit niet beveiligd worden tegen overbelasting of kortsluiting?

Je plaatst eerst een installatieautomaat (die past op de kam), dan ga je met draad naar de schakelklok, en dan pas naar je verbruikers, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Lijkt mij ook, maar het zou niet de eerste keer zijn dat iemand een onafgezekerd relais of beltrafo plaatst. Niet de bedoeling uiteraard.

Edit:

Uitbreiding benodigd
1x 16a warmtepomp boiler
2x 16a voor PV

Zelfde kast er nog eens naast plaatsen. Heb je gelijk nog wat extra uitbreidingsruimte en zo'n grote kast is amper duurder dan een kleintje. En je hebt ruimte zat.

[ Voor 72% gewijzigd door Steyn_E op 18-07-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 22:14
Xander schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:21:
[...]

Hoe zie je dat dan precies voor je? Moet de stroomketen die je op de schakelklok aansluit niet beveiligd worden tegen overbelasting of kortsluiting?

Je plaatst eerst een installatieautomaat (die past op de kam), dan ga je met draad naar de schakelklok, en dan pas naar je verbruikers, toch?
Ik dacht dat de overbelasting/kortsluiting werden opgevangen door de differentieelschakelaar maar verder onderzoek leert mij dat is enkel bij een differentieelautomaat. Nog een geluk dat ik het toch eens navraag. Aangezien ik maar één rail heb moet ik dus een kleinere kam kopen zodat ik dat schakelklok toch op dezelfde rail kan bevestigen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 23:40
Vandaag de rest van de kast bedraad, wacht alleen op vervangend relais, aangezien het de verkeerde was (nominale stroom 230V ipv 24V)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7tixLTIt2eTw7KAUPXxI7vzt/thumb.jpg

De 24V trafo wordt gevoed vanaf de 3de aardlekautomaat (2,5mm2 VD).

Zowel de 2de als de 3de aardlekautomaat zit op L3. De eerste zit op L1. Omdat de buitenunit van de WP (op de C16), op L2 zit, wilde ik die verder ontzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@revolution-nl
Zoals gezegd zelfde type en merk kast er links naast, netjes en geen last van die aarding.
Dan heb je 2 rijen van 24 naast elkaar.
Kan je makkelijk nog wat kWh meters kwijt eventueel. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:08

Illusion

(the art of)

kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:31:
@Dre ; je zit overal te liegen, dus dat verhaal dat je de NEN aangeschreven hebt zal ook wel kul zijn. Er staat gewoon in de norm;

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding
Voor de volledigheid in de hoop dat @Dre het ook zelf eens opzoekt. Het betreft artikel 433.1 van de NEN1010-2015.. De tekst luidt:
De functionele karakteristieken van beveiligingstoestellen die een leiding tegen overbelastingsstroom beschermen, moeten aan de volgende twee voorwaarden voldoen:

IB < In < IZ
[...]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

[Afbeelding]

Uitbreiding benodigd
1x 16a warmtepomp boiler
2x 16a voor PV

Je hebt daar ruimte zat. Je kunt zo te zien aan elke zijkant nog een 220x330 kwijt. Als je veel moeite wilt doen kun je ook je huidige kast voorzien van een 165mm verhogingsstuk. Gewoon in dezelfde serie (Eaton systeem 55) een kast bijkopen. Ik zou er eentje kopen met reeds aardlekautomaten er in; dat is de goedkoopste manier om aan die dingen te komen ;)

Verder positief dat er een 3P+N aardlekautomaat voor de kookgroep is geplaatst. Beetje jammer dat verders alle enkelfase groepen over 2/3 fasen verdeeld zijn.
CodeIT schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:35:
[...]

Ik zou een klein groepenkastje ernaast maken met de 3 fase groep voor de laadpaal (bijv: https://www.groepenkastbe...EEG-110x220-per-1-stuk(s) ). De overige groepen passen dan precies in je huidige kast.

Vraag van mijn kant:
Ik moet 2 airco's aansluiten. Hier wil ik een bestaande PV groep voor gebruiken. Mag ik deze 'splitsen' naar een klein kastje met daarin 2 automaten. 1x16A automaat voor de PV en 1x10A alamat voor de airco?
Qua selectiviteit klopt de 16A voor de panelen niet en kan bij kortsluiting de 16A groep in de hoofdkast eruit knallen, maar dat neem ik dan voor lief.
Ja dat mag. Bestaan kant en klaar. Keywoord; "PV verdeler"
FrankHe schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:56:
Nieuwbouwappartement gekregen en ik heb een opleverpunt gemaakt van de groepenkast. Dit heb ik nog nooit eerder zo gezien.

[Afbeelding]
Lame ;( ; 3e fase niet gebruikt, kookgroep in 3x25 installatie... en mini-spoelen ipv overtollig draad als Z opgeborgen.
Xander schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:47:

Kwam laatst deze tegen:
[Afbeelding]

En ik had eigenlijk maar één gedachte: Waarom?! :P

Mankeert technisch gezien weinig aan natuurlijk, faseverdeling is prima in orde, tweede nulgeleider is niet nodig (want verschillende fasen) maar zit ook geen mens in de weg, beide nulgeleiders zijn zelfs beveiligd (4P automaat).

Maar wat biedt dit wat normale krachtgroepen niet hadden kunnen bieden behalve vraagtekens bij de kastenbouwer en installateur?

Ik vermoed dat het antwoord "minder gezeur van een eigenwijze keukenleverancier" is geweest. :O
Pffft, die is echt absurd. Ja... laten we nog even extra geld uitgeven om er voor te zorgen dat er geen 11 kW platen worden geplaatst :| . Ook nog C-kar..
TheGhostInc schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:58:
[...]

De monteur bood het zelf aan, als je kast het kan en je aansluiting ook, tja, waarom niet.

Maar 3F krijg je in principe ook voor nop, je vastrecht is hetzelfde. De kosten zijn puur de monteur die langs moet komen. Dus als die toch al daar staat, tja...
Maar ik denk dat de netbeheerder ook best wil meedenken, dat ze het ook even op de opdrachtbon zetten.

[...]

Met een slimme meter zouden ze theoretisch wel wat kunnen zien. Maar waarom zouden ze?
Alsof het iemand iets boeit zolang je maar niet te weinig betaald. Als je de juiste staffel vastrecht betaald zou het puur gaan om de monteur die dan niet nog een keertje in rekening gebracht kan worden.

Maar mijn aansluiting zat er ook al 70 jaar, alsof er iemand dan nog weet of daar 1x25A, 1x35A, 1x40A of 3x25A in zit. Pas na de meterwissel konden ze meekijken en toen was hij dus al 3 fase...
Ja, helemaal mee eens hoor. Maar dat meedenken moet je dan dus wel zelf om vragen? Het zou mooi zijn als ze het uit zichzelf aanbieden... dat zou eens het imago van bureaucratisch werken wegnemen.

Bij mijn broer zit de hoofdzekering van hem, zijn buren en de buren daar weer naast bij de middelste van drie huizen...; een kastje met 3 zekeringhouders; 2 zekeringen; eentje gedeeld door m'n broer en buur van buur, en eentje voor de buren. Saneren... ho maar... netbeheerder wil 700 euri zien... maar int wel natuurlijk gewoon 3x vastrecht al die tijd...

De drie daarop volgende huizen kregen helemaal geen slimme meter... want water in de kelder van het huis met de hoofdzekeringen. Echt super tof...
Straat er achter hebben ze wel op eigen (netbeheerder's) kosten gesaneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30

Dirty

Is it capputime yet?

In de berging van mijn huurflat wil ik mijn E-bike op gaan laden, max 2A laadstroom. Hier zit een dubbele WCD zonder (eigen) toegang tot de bijbehorende zekering.
Nu wil ik een automaat van 6A of 10A plaatsen, in een installatiekastje met DIN rail welke gevoed wordt door een stekker in de dubbele WCD.

6A automaat is een ABB installatieautomaat 1P+N 6A B-karakteristiek SN201L, 10A automaat is een EATON installatieautomaat 1P+N 16A B-karakteristiek, installatiekast is een Spelsberg AKe 03 modulaire verdeler 150x100mm.

Voeding komt dus uit voornoemde WCD, maakt het veel uit voor de werking van de automaat hoe de stekker zit? Mogelijk zal de spanning een keer door stekkerdraaing op de N-ingang van de automaat komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dirty waarom wil je er een automaat tussen? De WCD zal ongetwijfeld al adequaat beveiligd zijn.

Verwacht je vaak de zekering waar je niet bij kunt aan te spreken met de lader van je fiets? Dan wordt het misschien tijd voor een betere lader. :P

Bij een 1P+N automaat moet de fase natuurlijk altijd op het juiste contact zijn aangesloten.

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 18-07-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Illusion schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Voor de volledigheid in de hoop dat @Dre het ook zelf eens opzoekt. Het betreft artikel 433.1 van de NEN1010-2015.. De tekst luidt:

[...]
Wat een toeval. Een kennis van me is een woning aan het bouwen en vraagt vandaag wat voor hoofdzekering hij moet nemen. Lijkt me een goeie vraag voor hier op Tweakers.
De kennis wilt het volgende installeren:
  • Inductiekookplaat 11 kW (Siemens EH975LVC1E). Aansluitwaarde 3× 16A.
  • Oven (Siemens CM636GBS1). Aansluitwaarde 1× 16A.
Daarnaast andere apparatuur die in een huishouden gebruikelijk is. Eventueel nog een warmtepomp (Panasonic WH-MDC05H3E5). Aansluitwaarde 2× 13A.

Wat is de "ontwerpstroom" van bovenstaande situatie, en wat voor hoofdzekering heeft hij dan nodig voor bovenstaande apparatuur?
De vraag is dus hoe bepaal je de ontwerpstroom voor de hoofdzekering.
@kabeltjekabel

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 18-07-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:30

Dirty

Is it capputime yet?

Xander schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:15:
@Dirty waarom wil je er een automaat tussen? De WCD zal ongetwijfeld al adequaat beveiligd zijn.

Verwacht je vaak de zekering waar je niet bij kunt aan te spreken met de lader van je fiets? Dan wordt het misschien tijd voor een betere lader. :P
Ik wil een zekering waar ik in nood bij kan, niet omdat de lader onbetrouwbaar is.
Volgens de wet van Murphy zal de zekering altijd op vrijdagavond aanspreken, als de woningbouw niet te bereiken is... :X
Bij een 1P+N automaat moet de fase natuurlijk altijd op het juiste contact zijn aangesloten.
Dan is mijn vraag beantwoord, dank.

[ Voor 17% gewijzigd door Dirty op 18-07-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Dre schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:28:
@kabeltjekabel
Maximale stroom x gelijktijdigheidsfactor

Of, je pakt een 3x25A aansluiting en zorgt voor automaten als hoofdstoppen. 3x35A is namelijk >€500 per jaar duurder, van 3x25A -> 3x35A kost je iets meer dan €200.
Zodra het irritant wordt dat de hoofdstop eruit gaat, waardeer je op. Maar dikke kans dat het 1x per jaar tijdens kerst gebeurd.
Maar als je 6 maanden zonder problemen draait heb je al niet meer kosten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Wat een toeval. Een kennis van me is een woning aan het bouwen en vraagt vandaag wat voor hoofdzekering hij moet nemen. Lijkt me een goeie vraag voor hier op Tweakers.
Daarnaast andere apparatuur die in een huishouden gebruikelijk is. Eventueel nog een warmtepomp (Panasonic WH-MDC05H3E5). Aansluitwaarde 2× 13A.

Wat is de "ontwerpstroom" van bovenstaande situatie, en wat voor hoofdzekering heeft hij dan nodig voor bovenstaande apparatuur?
@kabeltjekabel
Heb dit bovenstaand allemaal, + 3f 6kW e-boiler + vaatwasser + wasmachine + wasdroger op 3x16A B-kar zitten....
En nog een 15kW bouwkraan achter 3x20 C-kar.
Dit allemaal op 3x25A zonder problemen so far. Maar is tijdelijk he, zou dit in een huissituatie niet perse aanbevelen...

Wat je noemt is totaal niet spannend. Genoeg mensen die dit (of vergelijkbaar) op een standaard 1x35 of 1x40A aansluiting hebben. Leg er 20kW PV bij en een paar autoladers, dan zou ik mss 3x35A gaan overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-06 12:35

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Gisteren snel even een plaatje kunnen maken van de meterkast in het nieuwe huis (deur stond open).
Meterkast 17-7-2019
Opzich prima, maar een aantal vragen dan wel opmerkingen.

Het lijkt erop dat er gebruik is gemaakt van de ABB Busboard 2*1 fase. Waarom? Erg jammer, maakt uitbreiden zo omslachtig. Helaas.

Kookgroep gaat eruit en wordt vervangen door een echte krachtgroep, omdat we toch voor een 11kw plaat gaan. Doen we zelf, want vanuit de bouw kost het een hoop en het mag (keuken via aansluitende partij). Maar de vraag hoe dat aan te pakken.

We kunnen natuurlijk een kast als dit er rechts naast plaatsen: https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
Die WCD verplaatsen we dan wel.
Dit heeft als voordeel dat het makkelijk past. Maar is groter en duurder. Volgens een grove schatting past dat net. Er zit wel een aarde draad, kan die dan gewoon binnendoor?

Of gewoon een alamat (alhoewel ALS + automaat voordeliger is) erbij, kan nog wel. Is iets goedkoper en schilt een kast. Maar is wel krapper.

Daarnaast verwacht ik dat er binnenkort de volgende uitbreidingen zullen plaatsvinden. Ik wil er in ieder geval een beetje op voorbereid zijn.
  • Terrasverwarming (1 of 2extra flexomaat (of die van de kookgroep)
  • Elektrische auto (reken nu op 3 fase, krachtgroep)
  • Groep/alamat voor netwerk ed (alamat heeft voorkeur)
  • Zelfde voor kluswerktuig in berging (alamat heeft voorkeur)
  • Extra stroom buitenkeuken (ooit misschien, wild idee ;) ) (3 fase voor kookplaatje en gril)
  • WCD MK op aparte groep (extra flexomaat)
Mijn vraag is dus hoe zouden jullie het aanpakken?
Ideeën en tips zijn allemaal welkom, dan nemen we het mee.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:08

Illusion

(the art of)

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 22:30:
Gisteren snel even een plaatje kunnen maken van de meterkast in het nieuwe huis (deur stond open).
[Afbeelding: Meterkast 17-7-2019]

Het lijkt erop dat er gebruik is gemaakt van de ABB Busboard 2*1 fase. Waarom? Erg jammer, maakt uitbreiden zo omslachtig. Helaas.

Kookgroep gaat eruit en wordt vervangen door een echte krachtgroep, omdat we toch voor een 11kw plaat gaan. Doen we zelf, want vanuit de bouw kost het een hoop en het mag (keuken via aansluitende partij). Maar de vraag hoe dat aan te pakken.

We kunnen natuurlijk een kast als dit er rechts naast plaatsen: https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
Dit heeft als voordeel dat het makkelijk past. Maar is groter en duurder. Volgens een grove schatting past dat net.

Of gewoon een alamat (alhoewel ALS + automaat voordeliger is) erbij, kan nog wel. Is iets goedkoper en schilt een kast. Maar is wel krapper.

Daarnaast verwacht ik dat er binnenkort de volgende uitbreidingen zullen plaatsvinden. Ik wil er in ieder geval een beetje op voorbereid zijn.
  • Extra stroom buitenkeuken (ooit misschien, wild idee ;) ) (3 fase voor kookplaatje en gril)
Rechterkast bovenin een 3*1fase bus-board plaatsen Alle 12 huidige normale groepen daarop plaatsen en over de 3 ALS verdelen(die dus ook naar rechtsonder verplaatsen).
Linkerkast vullen met Alamats voor krachtgroep kookplaat en alle andere extra groepen. Ik zou die allemaal op alamats willen, aangezien ze allemaal buiten/vochtgevoelig zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dirty schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:04:
In de berging van mijn huurflat wil ik mijn E-bike op gaan laden, max 2A laadstroom. Hier zit een dubbele WCD zonder (eigen) toegang tot de bijbehorende zekering.
Nu wil ik een automaat van 6A of 10A plaatsen, in een installatiekastje met DIN rail welke gevoed wordt door een stekker in de dubbele WCD.

6A automaat is een ABB installatieautomaat 1P+N 6A B-karakteristiek SN201L, 10A automaat is een EATON installatieautomaat 1P+N 16A B-karakteristiek, installatiekast is een Spelsberg AKe 03 modulaire verdeler 150x100mm.

Voeding komt dus uit voornoemde WCD, maakt het veel uit voor de werking van de automaat hoe de stekker zit? Mogelijk zal de spanning een keer door stekkerdraaing op de N-ingang van de automaat komen te staan.
Nee, geen vaste installatie opbouwen vanuit een stopcontact...
[...]

@kabeltjekabel
Dat doe je door in overleg te gaan met de gebruiker(s); dat is in de laatste NEN1010 een stuk belangrijker geworden dan voorschriften over x stopcontacten per y m2 etc.

Ik zie niet veel bijzonders; zou gewoon bij 3x25A beginnen.
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:00:
[...]

Heb dit bovenstaand allemaal, + 3f 6kW e-boiler + vaatwasser + wasmachine + wasdroger op 3x16A B-kar zitten....
En nog een 15kW bouwkraan achter 3x20 C-kar.
Dit allemaal op 3x25A zonder problemen so far. Maar is tijdelijk he, zou dit in een huissituatie niet perse aanbevelen...

Wat je noemt is totaal niet spannend. Genoeg mensen die dit (of vergelijkbaar) op een standaard 1x35 of 1x40A aansluiting hebben. Leg er 20kW PV bij en een paar autoladers, dan zou ik mss 3x35A gaan overwegen.
Interessanter om je dan te beperken tot 17 kW aan omvormers. :+

Als je je schuurtje op een andere kavel hebt; daar een aparte 3x25 aanvragen ;)

2x3x25 is goedkoper dan 3x35

Dit heeft als voordeel dat het makkelijk past. Maar is groter en duurder. Volgens een grove schatting past dat net. Er zit wel een aarde draad, kan die dan gewoon binnendoor?

De koppelstrip van de aardrail ontbreekt nog steeds.

Dat busboard van 2x6 op één rail kun je ook gebruiken met de ALS er naast ipv er onder, dan komt het wel uit. Busboard zit alleen bovenin toch? Dan zou je driekwart van de 24DIN brede bovenste rail (dus over beide kasten) kwijt zijn aan 12 groepen + 3x 2P ALS. Je houdt ook nog een aardlekschakelaar over dan. Verder heb je dan nog 26 DIN vrij (na verwijderen kookgroep en 4e ALS dus). Lijkt me toch genoeg. Anders rechts nog een kast erbij (ABB doet niet aan een verhogingsstuk a la Eaton Systeem 55?), dan wel de aarde verleggen. (stukje vertind draad dus ook vervangen van kast naar HAR)

[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-07-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-04 15:16
Ik weet niet zeker of dit hier hoort, maar hoop een antwoord te vinden op mijn vraag. Lijkt me wel gerelateerd aan dit topic

Situatie: Woning uit 2009, keuken ook uit die tijd. We zijn de 2e bewoners, wonen hier sinds 2.5 jaar
Deze week heeft onze vaatwasser het begeven. Gisteren heb ik de oude vaatwasser uitgebouwd, zodat ik vanavond de nieuwe vaatwasser in kan bouwen.
Tot mijn grote verbazing zag ik hierbij (ik heb de keukenplint niet eerder open hoeven te halen) dat de WCD voor de vaatwasser ca. 0-1 CM boven de vloer is gemonteerd onder de keukenkast met de kraan.
Dit is voor mij al vraagteken #1: dit lijkt me in te druisen tegen alle richtlijnen op het gebied van electra (hoort dit niet minimaal 15-25 cm te zijn, of was dat per 2009 nog niet zo)?

Daar bovenop kom ik nog tegen vraagteken #2: recht boven deze WCD zit dan ook nog de koudwaterkraan waarop de vaatwasser is aangesloten. Ik ben geen professional, als amateur redelijk handig, maar dit lijkt me direct in te gaan tegen alle richtlijnen?

Ik hoor graag wat jullie visie hier op is?
Ik krijg sterke vermoedens dat door de vorige bewoners flink is bespaard op de keukeninstallatie door het zelf te doen of door een beunhaas te laten doen?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
@LauryanF

Waar wil je die WCD's anders plaatsen? (voor vaatwasser, koelkast oven etc.)
Achter de apparaten is 9 vd 10 keer geen ruimte en alles onder de wasbak is ook niet handig.

Bijna standaard wordt alles tegenwoordig achter de plint geplaatst, dit is geen probleem.

De WCD onder een kraan is niet de bedoeling en mag inderdaad niet.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedfightserv schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:57:
Waar staat dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:43

2 flexomaatjes kun je zo bijplaatsen en de kookgroep mag dan gesplitst worden. Dan heb je dus 4 gewone B16 groepen extra. Automaten gewoon wat opschuiven voor een logischer indeling.
Dan is er op de bovenste rij plek voor 2x 2 B16 alamats.

En na verschuiven van de huidige aardlekschakelaars heb je plaats voor 3 stuks 3-fase alamats op de onderste rij. Plek genoeg.

Helemaal herschikken kan ook, maar dan moet je nieuwe busboards monteren. Is wat meer gedoe, maar levert wel een netter resultaat op. Ene kastje alle 1-fase automaten, andere kast alle 3-fasen spul.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Speedfightserv schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:57:
@LauryanF

Waar wil je die WCD's anders plaatsen? (voor vaatwasser, koelkast oven etc.)
Achter de apparaten is 9 vd 10 keer geen ruimte en alles onder de wasbak is ook niet handig.

Bijna standaard wordt alles tegenwoordig achter de plint geplaatst, dit is geen probleem.

Onder de wasbak van keukenkastje mag je echt gewoon een WCD monteren.
WCD moet 50cm van het tappunt verwijderd zijn echter als je plank/wasbak/aanrecht er tussen hebt heb je gewoon een scheiding mag gewoon.

Onderstaand schema met kastje en zonder kastje.

A]
Afbeeldingslocatie: https://www.mijnkluswijzer.nl/wp-content/uploads/2015/09/Elektra-badkamer.jpg
B]
Afbeeldingslocatie: https://www.proheating.nl/image/catalog/Zone-in-de-badkamer.png
Bij A teken de cirkel van de zone niet door in het kastje.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 19-07-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:53
Bovenstaande geldt enkel voor badkamer, niet voor de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:12:
[...]

WCD moet 50cm van het tappunt verwijderd zijn echter als je plank/wasbak/aanrecht er tussen hebt heb je gewoon een scheiding mag gewoon.

Onderstaand schema met kastje en zonder kastje.

A]
[Afbeelding]
B]
[Afbeelding]
Bij A teken de cirkel van de zone niet door in het kastje.
Die plaatjes komen niet uit de (huidige) NEN1010.

NEN1010 spreekt enkel over zones rondom bad of douche. Niet bij een wastafel / kraan.

En dan nog is dat hele hoofdstuk zoals gezegd alleen van toepassing op badkamers. Niet op de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
En waarom zou het principe met kastje opeens heel anders zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonbong schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:22:
En waarom zou het principe met kastje opeens heel anders zijn?
Is dit een reactie op mij?

NEN1010 kent alleen zone-indelingen op plaatsen waar mensen nat worden. Dus de douche of de badkuip. Of een zwembad (weer een heel apart verhaal). Dit gaat om persoonsveiligheid, niet om het feit of er water in de WCD kan druppen.

Een vaatwasserkraantje ga je zelf doorgaans niet onder staan, en zonder nat lichaam is er een kleinere kans op elektrocutie. Dat is het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:41
LauryanF schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 10:10:
Ik weet niet zeker of dit hier hoort, maar hoop een antwoord te vinden op mijn vraag. Lijkt me wel gerelateerd aan dit topic

Situatie: Woning uit 2009, keuken ook uit die tijd. We zijn de 2e bewoners, wonen hier sinds 2.5 jaar
Deze week heeft onze vaatwasser het begeven. Gisteren heb ik de oude vaatwasser uitgebouwd, zodat ik vanavond de nieuwe vaatwasser in kan bouwen.
Tot mijn grote verbazing zag ik hierbij (ik heb de keukenplint niet eerder open hoeven te halen) dat de WCD voor de vaatwasser ca. 0-1 CM boven de vloer is gemonteerd onder de keukenkast met de kraan.
Dit is voor mij al vraagteken #1: dit lijkt me in te druisen tegen alle richtlijnen op het gebied van electra (hoort dit niet minimaal 15-25 cm te zijn, of was dat per 2009 nog niet zo)?

Daar bovenop kom ik nog tegen vraagteken #2: recht boven deze WCD zit dan ook nog de koudwaterkraan waarop de vaatwasser is aangesloten. Ik ben geen professional, als amateur redelijk handig, maar dit lijkt me direct in te gaan tegen alle richtlijnen?

Ik hoor graag wat jullie visie hier op is?
Ik krijg sterke vermoedens dat door de vorige bewoners flink is bespaard op de keukeninstallatie door het zelf te doen of door een beunhaas te laten doen?
Wat is je doel van je vraag?
Wil je ze aanklagen voor een verborgen gebrek? Dat is lastig omdat het een norm is en geen eis.
Wil je het verbeteren? Dan zou ik het doen, want een opbouw? WCD verplaatsen is niet zo ingewikkeld.

Dit valt nog mee qua "beunhazerij", er zijn wel dramatischer verhalen langs gekomen. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Goof2000 op 19-07-2019 15:08 . Reden: beunhazerij tussen haakjes gezet omdat het de vraag is of het beunhazerij is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Is het eigenlijk zinvol, gebruikelijk of zelfs verplicht om bij een groepenkast waar zonnepanelen op zitten hier een waarschuwingssticker oid bij te plaatsen? En zoja, is hier dan een standaard methode voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:50

Exigence

dnkroz

Goof2000 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:32:
[...]
Dit valt nog mee qua beunhazerij, er zijn wel dramatischer verhalen langs gekomen. ;)
Het is niet eens beunhazerij, want hoe het aangelegd is mag gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
Mag is een groot woord idd, handig is het niet laat ik het daar bij laten ;)
leonbong schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:12:
[...]

Ik zeg ook niet dat het niet mag :) alleen dat het niet handig is, als je tegenwoordig kijk, staat er vaak al een boiler/kokendwater boiler met overstort, water en afvoer aansluiting van de vaatwasser. Allemaal aan de muur gemonteerd onder de spoelbak, T wordt steeds krapper.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 19-07-2019 14:18 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
anboni schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:42:
Is het eigenlijk zinvol, gebruikelijk of zelfs verplicht om bij een groepenkast waar zonnepanelen op zitten hier een waarschuwingssticker oid bij te plaatsen? En zoja, is hier dan een standaard methode voor?
Verplicht
712.514.6 Om veiligheidsredenen voor de verschillende betrokkenen (onderhoudspersoneel, inspecteurs,
personeel van netbeheerders, hulpdiensten enz.) is het noodzakelijk dat de aanwezigheid van een
PV-installatie op een gebouw wordt aangegeven.
Een markering zoals in figuur 712.1 moet worden aangebracht:
— bij het voedingspunt (van het openbare net) van de elektrische installatie;
— bij de elektriciteitsmeter, indien deze zich niet bij het voedingspunt bevindt;
— bij de verbruikende eenheid of de schakel- en verdeelinrichting waarop het voedingspunt van de
omvormer is aangesloten.

Figuur 712.1 – Aanduiding voor de aanwezigheid van een PV-installatie op een gebouw
712.514.7 Elk toegangspunt naar actieve delen aan de DC-zijde, zoals schakel- en verdeelinrichtingen en
aansluitkasten, moet zijn voorzien van een permanent aangebrachte aanduiding, bijv. de tekst “PV-installatie
– DC – Actieve delen kunnen ook na afschakelen en scheiden onder spanning blijven staan”.
712.514.8 Alle omvormers moeten zijn voorzien van een aanduiding dat voorafgaand aan het uitvoeren van
onderhoud de omvormer zowel aan DC-zijde als aan de AC-zijde moet worden gescheiden.
Die figuur;
https://klantportal.solar...700102-5c7c3b26629cb.jpeg

Die afbeelding staat trouwens in de norm zonder de tekst er in!

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-07-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
kabeltjekabel schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 17:12:
[...]

Verplicht

[...]

Die figuur;
https://klantportal.solar...700102-5c7c3b26629cb.jpeg

Die afbeelding staat trouwens in de norm zonder de tekst er in!
Dank, dan heeft de installateur dus nog 'n restpuntje erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zeker dit voorbeeld zou de "boekenwijheid" die hier wordt gepushed toch enigszins in toom moeten houden.

Ook over automaten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Onzin, ook dat voorbeeld klopt niet. Dat het een wat grotere kast betreft die door een installateur is geplaatst wil niet zeggen dat dat direct het walhalla is wat we allemaal moeten gaan volgen. Alles uitvoeren met een dubbele nul op een krachtnet is redelijk kansloos natuurlijk.
De boekenwijsheid valt wel mee, ik durf te stellen dat Xander en kabeltje meer automaten in een week aanraken dan ook maar iemand hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 20-07-2019 23:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hoe zou je dan een 3-fasengroep noemen die enkel een 3-fasen fornuis plus kookplaat voedt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:03
Een krachtgroep.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauryanF
  • Laatst online: 18-04 15:16
Goof2000 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:32:
[...]

Wat is je doel van je vraag?
Wil je ze aanklagen voor een verborgen gebrek? Dat is lastig omdat het een norm is en geen eis.
Wil je het verbeteren? Dan zou ik het doen, want een opbouw? WCD verplaatsen is niet zo ingewikkeld.

Dit valt nog mee qua "beunhazerij", er zijn wel dramatischer verhalen langs gekomen. ;)
Dank voor je toelichting.
Ik zit niet te denken aan verborgen gebrek, dat zou uberhaupt wel erg lastig worden.
Wilde even zien wat jullie visie hierop is; aanpassen ivm onveilige situatie of is het wel gangbaar zo.
WCD verplaatsen is inderdaad nog wel te doen, ondanks de beperkte ruimte achter de kastjes.
(WCD zit wel recht onder de vaatwasserkraan zonder scheiding/plank zoals iemand anders opperde)
Exigence schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:50:
[...]

Het is niet eens beunhazerij, want hoe het aangelegd is mag gewoon.
Check, dank voor je reactie!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
onetime schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Zeker dit voorbeeld zou de "boekenwijheid" die hier wordt gepushed toch enigszins in toom moeten houden.

Ook over automaten.
Onzin. Getoonde kast zal geen 3x25 zijn geweest. En het gebruik van 4-polige automaten betekend dat dit helemaal een troll-actie is geweest; er is geen kostenbesparing (zoals wel met kookgroep achter bestaande 2P ALS vs krachtaardlekautomaat in huisinstallaties).

Er is dus gewoon net zoveel werk geleverd, minstens zoveel materiaal gebruik en wat je er netto voor teruggekregen hebt is dat je geen 11 kW platen kunt gebruiken....

De kookgroep heeft praktisch maar één toepassing; en dat is het aansluiten van kookplaten op een _kleine_ (50A en kleiner) 1-fase aansluiting zodat een sluiting daar niet resulteerd in het meenemen van de hoofdzekering. (En daarnaast als obscure toepassing als distributiegroep voor 1-fase keukenverdelers... het enige waar de NPR uberhaupt de kookgroep nog durft te noemen)
Heb je 1x80A... 100A... 200A... zoals in Frankrijk, VK... dan gebruik je gewoon een 32A groep met 6mm2.
Kijk ook maar eens in buitenlandse webshops die installatiematerialen verkopen. Veel plezier om daar een kookgroep te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:20:
[...]

Onzin. Getoonde kast zal geen 3x25 zijn geweest.
Nee daar mag je nog een 1 tussenfrotten denk ik, 3x125A. :+
En het gebruik van 4-polige automaten betekend dat dit helemaal een troll-actie is geweest; er is geen kostenbesparing (zoals wel met kookgroep achter bestaande 2P ALS vs krachtaardlekautomaat in huisinstallaties).

Er is dus gewoon net zoveel werk geleverd, minstens zoveel materiaal gebruik en wat je er netto voor teruggekregen hebt is dat je geen 11 kW platen kunt gebruiken....
Mjah en misschien nog als bijkomend "voordeel" dat de installateur de faseverdeling bepaald. Als je 6 krachtgroepen installeert en het plaatsen van de kookplaat aan een derde overlaat zitten ze misschien wel allemaal op L1 en L2...

Maar ik gok dat dit op uitdrukkelijk verzoek van de keukenleverancier is gebeurd. Daar heb je ook raar volk tussen zitten. Heb ze al meer dan eens groepenkasten zien verbouwen, krachtgroep eruit, kookgroep erin, want ja een 7,4kW plaat moet op een kookgroep. :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, zulke keukenboeren moeten vooral wegwezen uit de meterkast...

Faseverdeling kun je ook met krachtgroepen bereiken door gewoon op elke volgende krachtgroep de boel op te schuiven. Al wordt het dan wel wat chaotisch... zeker als je in de kast zwart-zwart-zwart gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:49:
Faseverdeling kun je ook met krachtgroepen bereiken door gewoon op elke volgende krachtgroep de boel op te schuiven. Al wordt het dan wel wat chaotisch... zeker als je in de kast zwart-zwart-zwart gebruikt.
En dan iemand treffen die wel bedenkt om alle kookplaten verschillend aan te sluiten waardoor het effectief nogsteeds allemaal op 2 fases zit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hmm ja

In dat geval superlame een draad minder naar de aansluitpunten leggen... dan heb je voor de naaiactie om 11 kW platen niet te kunnen aansluiten nog wat bespaard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wat is de gewenste manier om dit soort spotjes aan te sluiten?
Afbeeldingslocatie: https://houbenweb.nl/verbouwing/spotje_aansluiting.jpg[
Een kroonsteentje kan natuurlijk, maar ik geloof dat ik met het noemen van het k-woord alleen al 34% van de bevolking trigger :+

Ik heb in ieder geval geprobeerd het draadje in een Wago steekklem te proppen, maar dat lukte niet. Is zo'n universele klem (met 'klepjes') wel geschikt?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:36
Arjan schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:48:
[Afbeelding][
Een kroonsteentje kan natuurlijk, maar ik geloof dat ik met het noemen van het k-woord alleen al 34% van de bevolking trigger :+

Ik heb in ieder geval geprobeerd het draadje in een Wago steekklem te proppen, maar dat lukte niet. Is zo'n universele klem (met 'klepjes') wel geschikt?
Met Wago met klepjes/hendeltjes gaat dit wel goed, zelfs als je de busjes eraf haalt en nieuw aan stript. Half Nederland hangt vol kroonstenen in lichtpunten.
Kroonstenen hoeven geen probleem te zijn voor lichtpunten, zolang je er bv geen kroonluchter 2 kw mee aansluit. Alhoewel je ook 16 mm2 kroonstenen hebt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arjan schreef op zondag 21 juli 2019 @ 09:48:
[Afbeelding][
Geen gewenste manier... Als je hier wago's op zet en het zo in je plafond meubelt dan heb je
A) enkel geïsoleerde draden (die dienen dubbel geïsoleerd te zijn dus bijvoorbeeld in buis of een ander omhulsel te zitten)
B) verbindingen buiten een geschikte behuizing (voor verbindingen hebben ze lasdozen)
C) geen enkele vorm van trekontlasting (spotje eruit en een spot verder trek je perongeluk het draadje los? Fijn je hele metalstudplafond onder spanning d:)b)

Een fatsoenlijke GU10 spot of fitting voorziet je in een fatsoenlijke manier van aansluiten. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wJOd9LNUpcug0h2pdkQAFaOc/full.jpg

Jouw fitting is hooguit geschikt voor inbouw in een gesloten armatuur of apparaat (bijvoorbeeld een geaarde metalen afzuigkap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op zondag 21 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Met Wago met klepjes/hendeltjes gaat dit wel goed, zelfs als je de busjes eraf haalt en nieuw aan stript. Half Nederland hangt vol kroonstenen in lichtpunten.
Kroonstenen hoeven geen probleem te zijn voor lichtpunten, zolang je er bv geen kroonluchter 2 kw mee aansluit. Alhoewel je ook 16 mm2 kroonstenen hebt.
Het probleem is vooral onafgewerkte aders in kroonstenen. En dan vooral met een enkele lamp in 16mm2 kroonsteen. Een kwart van de aders breekt af, een kwart zit met wat geluk onder de schroef en de laatste helft zweeft er los in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

@Xander duidelijk. Dit spotje komt uit een Nederlandse webshop dus het leek me wel ok. Het was me ook al opgevallen dat de andere spotjes die ik heb inderdaad een lasdoos eraan hebben.
Wat betreft enkel geïsoleerde draden, wat is vanaf de lasdoos (met Vd draad) dan de beoogde route naar de lasdoos van het spotje?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arjan schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:13:
@Xander duidelijk. Dit spotje komt uit een Nederlandse webshop dus het leek me wel ok. Het was me ook al opgevallen dat de andere spotjes die ik heb inderdaad een lasdoos eraan hebben.
Wat betreft enkel geïsoleerde draden, wat is vanaf de lasdoos (met Vd draad) dan de beoogde route naar de lasdoos van het spotje?
Een soepele aansluitleiding. Iets als edratheen als het hittebestendig moet zijn voor bijvoorbeeld halogeenspots. Voor LED-spots voldoet simpele vmvl ook wel.

Als je er bij kunt voor de bonuspunten gewoon een contactdoos monteren en de spotjes met een stekker aansluiten. Als je ze moet doorlussen (meerdere spots) ben ik zelf nogal snel geneigd om dat met Wieland connectors te stekkeren maar dat is niet bepaald de goedkoopste optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Vraagje, de keuken in mijn nieuwbouwappartement wordt volgende week geplaatst. Echter zitten er nu twee WCD's direct achter de oven. Mijn plan is om met een stukje YMVK in een buis, of direct met zadeltjes op de muur naar beneden te gaan en de WCD op plinthoogte te monteren. Wasbak en vaatwasser zitten aan de andere kant van de keuken, er is dus geen vocht in de nabijheid van de oven. In de betonmuur vrezen is erg kostbaar en tijdsintensief. Ik mag aannemen dat de achterkant van de oven geen 200 graden gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zolang je oven niet de buis aanraakt zal het wel loslopen lijkt me. Er moet ook een bepaalde tussenafstand zijn staat in de handleiding. Ik zou het wel in buis doen, of gewoon VD in buis, biedt toch wat extra bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Je hebt toch geen maximaal ondiep werkblad? Dan kan die wcd gewoon blijven zitten waar 'ie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jim423 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:48:
Zolang je oven niet de buis aanraakt zal het wel loslopen lijkt me. Er moet ook een bepaalde tussenafstand zijn staat in de handleiding. Ik zou het wel in buis doen, of gewoon VD in buis, biedt toch wat extra bescherming.
kabeltjekabel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:28:
Je hebt toch geen maximaal ondiep werkblad? Dan kan die wcd gewoon blijven zitten waar 'ie zit.
Dank voor de reacties. De handleiding die ik online kan downloaden maakt geen melding van een minimum afstand. Het ding lijkt volledig ingebouwd te kunnen worden in een houten keukenombouw.

Het werkblad wordt kennelijk 650mm diep, dus niet waanzinnig ruimbemeten. De ene WCD voor de oven zou wellicht kunnen blijven zitten, de tweede zou er toch achter vandaan moeten komen. Dan kan ik ze net zo goed allebei op een iets meer bereikbare plek zetten.

Desnoods duw ik er een plaatje steenwol tussen om de boek thermisch te isoleren. Ik geef eind komende week een update over wat het is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-06 16:52
De bedrading van de hoofdschakelaar naar de ALSsen, uiteraard 6mm2. Maakt het uit of deze een flexibele kern (met eindedraadhuls) heeft of dat deze massief is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
Jullie even laten meegenieten in de 'wat trof ik nu weer aan' in mijn huis. Grote verbouwing.

Oude WTF situatie:
  • 1 ALS: droger, woongroep 2, woongroep 3
  • Zonder ALS: woongroep 1 (huiskamer, kantoor (en dure apparatuur) en de schuur!), WCD buiten (ja 1!), wasmachine, “kookgroep” (nou ja, opgesplitst in de keuken naar 2 aparte stopcontacten voor oven, vaatwasser en koelkast)
  • Schuur op dezelfde groep als de woonkamer en niet achter een ALS
  • Woongroep 1 fase direct op automaat, null op een andere automaat. Duidelijk afgetakt voor de aardlek. Why? Is dit dan de reden waarom er 10V op de null staat?
  • Geaard WCD met stekker levert de stroom aan de vloerverwarming in het toilet die naast de meterkast zit. Dit geaarde WCD is aangesloten met een heel dun huishoudsnoertje zonder aarde. Dit dunne draadje komt uit een afgetimmerd plafond en is niet te bereiken
  • Aardleiding naar de meterkast een dun 1,5mm2 ijzerdraadje
  • Niet werkende tuinverlichting. Blijkbaar wilde vorige eigenaar zijn tuinverlichting schakelen op én een schemerschakelaar én een handschakelaar én KAKU
  • Doorgefikt WDC bij wasmachine
  • 5 cat 3 kabels (telefoon) van meterkast naar zolder en terug, want je telefooncentrale moet je op zolder hebben?!
  • Perilex schakeling centrale afzuiging compleet naar de gallemiezen, alleen 1 schakeldraad in keuken.
Nieuwe situatie:
  • ALS 1: Woongroep 1, Woongroep 3, Droger, Meterkast en Schuur
  • ALS 2: Woongroep 2, Oven, Koelkast/Vaatwasser, Wasmachine
  • Keukengroep ontmanteld, 2 aparte 19mm buizen getrokken naar keuken voor elk een aparte groep voor koelkast/vaatwasser en oven (Vloer lag open ivm vloerverwarming)
  • Schuur op ‘aparte’ groep en achter ALS
  • WCD op BGG nu volledig geaard
  • Nieuw WCD wasmachine
  • 6mm2 aarding naar groepenkast vanaf aardrail
  • 2x4 WCD's in meterkast voor netwerkapparatuur e.d.
  • Vloerverwarming toilet nu wel 3x2,5mm2 (incl aarde)
  • 50meter draad en 3 lasdozen verwijderd uit de schuur, nu alleen via KAKU
  • Telefoonmeuk volledig weggetrokken
  • Centrale afzuiging op normaal WCD aangesloten en KAKU ertussen gezet voor bediening in badkamer.
  • Spanning op Null is nu 0.
  • Helaas: dunne draadje die in de meterkast loopt levert nog wel stroom, draadjes veilig ‘afgedopt’, komt bij de volgende strip actie.
  • Helaas 2: Oude spanningsloze WCD's zitten nog achter het aanrechtblok. Kan ik niet bijkomen om ze te ontmantelen

[ Voor 2% gewijzigd door Joost1981_2 op 28-07-2019 20:55 . Reden: fixed typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Doe eens een foto van dat ''dunne'' draadje die spanning terugvoed?
Zou misschien ook gewoon telefoon kunnen zijn?

Het is trouwens WCD. Anders heb je een WandDoosContact :+

[ Voor 21% gewijzigd door Jim423 op 28-07-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Jim423 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:41:
Doe eens een foto van dat ''dunne'' draadje die spanning terugvoed?
Zou misschien ook gewoon telefoon kunnen zijn?
Nee het is echt gewoon een huishoudsnoertje. Plafonnetje waar ik niet bij kan gaat er volgend jaar uit dus refactoren we dat ook ;)
Jim423 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:41:
Het is trouwens WCD. Anders heb je een WandDoosContact :+
So damn... fixed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Joost1981_2 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:57:
[...]

Nee het is echt gewoon een huishoudsnoertje. Plafonnetje waar ik niet bij kan gaat er volgend jaar uit dus refactoren we dat ook ;)
Van waar naar waar? Zwerfspanning of echt nuttige powerrr?
Er staat nog 9x "WDC" in je post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
kabeltjekabel schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:00:
[...]

Van waar naar waar? Zwerfspanning of echt nuttige powerrr?
[...]
Er liep een dun huishoudsnoertje (zonder randaarde) uit het plafond naar de meterkast. Dit huishoudsnoertje gaf de spanning op een WCD in de meterkast. Op deze WCD was vervolgens de elektrische vloerverwarming van toilet en netwerk apparatuur aangesloten. Dus nuttige power: Jazeker, Kansloos aangelegd: Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dus dat snoertje komt waarschijnlijk ergens uit een centraaldoos oid?
Ik zou dat toch even aanpakken, dat punt waar hij afgetakt is in het plafond kan wel eens brandgevaar opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Jim423 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:10:
Dus dat snoertje komt waarschijnlijk ergens uit een centraaldoos oid?
Ik zou dat toch even aanpakken, dat punt waar hij afgetakt is in het plafond kan wel eens brandgevaar opleveren.
Dat zou ik graag willen maar het is niet bereikbaar. Een stuk plafond moet er dan uitgesloopt worden Zou mij verbazen als het uit een centraaldoos komt, verwacht eerder een aftakking ergens uit. Eens van brandgevaar en ik vind het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En naar alle waarschijnlijkheid denken die knoeiers gewoon doodleuk dat ze handig zijn en dat ze voldoende verstand hebben van elektriciteit. Ik ben dit ooit ook een keer tegengekomen, een wirwar aan dunne tweelingsnoeren waar grote stromen over liepen. Doodgriezelig en totaal een niet begrijpen reactie. Nog een wonder dat het nooit heeft geleid tot brand. Erger je maar niet. verbaas je slechts! ! !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Techneut schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:38:
En naar alle waarschijnlijkheid denken die knoeiers gewoon doodleuk dat ze handig zijn en dat ze voldoende verstand hebben van elektriciteit. Ik ben dit ooit ook een keer tegengekomen, een wirwar aan dunne tweelingsnoeren waar grote stromen over liepen. Doodgriezelig en totaal een niet begrijpen reactie. Nog een wonder dat het nooit heeft geleid tot brand. Erger je maar niet. verbaas je slechts! ! !
Ben gestopt met ergeren. Ben wel de vorige bewoner tegen gekomen vorige week en heb midden in zijn gezicht verteld dat hij zich dood moet schamen dat hij zijn vrouw en 3 kinderen heeft laten wonen in het huis. Idd... het totaal niet begrijpen. Ikzelf was wat naief met het kopen van dit huis.

In ieder geval staat er nog wel spanning op die ene draad maar is er geen afname meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Hier ook een mooi project gestart. Oud huisje met 1x25a aansluiting k4ijgt straks een nieuwe aanbouw met:
- 21 zonnepanelen à 320wp
- l/w warmtepomp à 9kw
- quooker
All-electric dus.

Meterkast komt op een andere plek en de aansluiting zal aangepast moeten worden. Mijn installateur raadt 3x35a aan, waarbij m.i. 3x25a voldoende is. Dit scheelt zoals vaker aangegeven in dit topic 700 euro per jaar.
De panelen hoef je er niet bij te tellen wordt gezegd op het zonnepanelen topic hier op GOT.
Andre1973 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8"
Maar volgens de NEN 2015 wel?
Wat zijn jullie ervaringen, hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door DeWâl op 28-07-2019 21:59 ]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Gewoon 3x25A, genoeg Tweakers die hebben laten zien dat dit echt geen probleem is. Koop je er ook nog een elektrische auto bij en zet je een jacuzzi in de tuin, dan moet je weer eens gaan denken aan 3x35A.

Dus gewoon de boel netjes over de 3 fases verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWâl
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08-11-2024
Krijg je daar geen controles oid op @Oilman ?

[ Voor 13% gewijzigd door DeWâl op 28-07-2019 22:23 ]

Daikin Altherma 3 LT - 6 kW EHBX08D6V+ERGA06DV // 9170wWp op Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DeWâl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:06:
Waarop?
DeWâl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:52:
[...]
De panelen hoef je er niet bij te tellen wordt gezegd op het zonnepanelen topic hier op GOT.
[...]
Je moet rekening houden met overbelasting van je railsysteem en aardlekschakelaars. Dat speelt voornamelijk bij 1x35 aansluitingen. Met 3x25A kun je 3x15 invoeden en per fase onder de 40A blijven.

21x320Wp op 3-fase omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

DeWâl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:52:
Hier ook een mooi project gestart. Oud huisje met 1x25a aansluiting k4ijgt straks een nieuwe aanbouw met:
- 21 zonnepanelen à 320wp
- l/w warmtepomp à 9kw
- quooker
All-electric dus.

Meterkast komt op een andere plek en de aansluiting zal aangepast moeten worden. Mijn installateur raadt 3x35a aan, waarbij m.i. 3x25a voldoende is. Dit scheelt zoals vaker aangegeven in dit topic 700 euro per jaar.
Wat zijn jullie ervaringen, hoe hebben jullie dit opgelost?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
3x25a is prima. Hier ook all electric 11kw wp, 35 pv, quooker, 3 fase koken, vaatwasser, wasmachine, droger 2 split aircos (4 binnen delen) en er komt er nog 1 bij. Sinds kort EV erbij dus allemaal geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door Bl4ckviper op 28-07-2019 23:59 ]

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
3x25 kun je ca. 50 pv panelen op kwijt. Nieuwe aansluiting is ook met automaten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
DeWâl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:06:
Nee, er zijn geen regels hoeveel je maximaal aan mag sluiten, enkel regels hoe je het aan moet sluiten (max 4 groepen per aardlek, enz). Als je het maximale energieverbruik van alle apparaten bij elkaar optelt heb je misschien zelfs aan 3x35A niet voldoende, maar in de praktijk trek je niet gelijktijdig overal het maximale vermogen.

Daarnaast is die 25A geen harde grens, die automaat klapt er niet uit bij 1 seconde 25,1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 18-06 15:35

Freakie1NL

Grote Baas

Xander schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Een soepele aansluitleiding. Iets als edratheen als het hittebestendig moet zijn voor bijvoorbeeld halogeenspots. Voor LED-spots voldoet simpele vmvl ook wel.

Als je er bij kunt voor de bonuspunten gewoon een contactdoos monteren en de spotjes met een stekker aansluiten. Als je ze moet doorlussen (meerdere spots) ben ik zelf nogal snel geneigd om dat met Wieland connectors te stekkeren maar dat is niet bepaald de goedkoopste optie...
Voor het verlaagd plafond wat ik nu wil aanleggen overweg ik inderdaad doorlusdoos met WCD. Kan dit enige invloed op de dim capaciteit hebben?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

In mijn soon-to-be nieuwe huis zit een slimme meter, een ISKRA MT382-D2A52, 3 fase, (metercode ZBBD). Nu lees ik dat deze op de/een lijst staat dat ze tot 600% teveel verbruik kunnen meten.

Verder lees ik ook dat leveranciers pas actie ondernemen (vervangen vd meter) nadat uit historisch onderzoek heeft uitgewezen dat er inderdaad een afwijking is.

Hoe makkelijk kom ik van deze meter af (lees, zorgen dat er een nieuwe komt te hangen), gezien het electra verbruik-historie straks op basis van de oude bewoners is?

https://www.deingenieur.n...r-zit-er-soms-flink-naast
https://community.qurrent...bbd-staat-in-de-lijst-995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
_Arthur schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:10:
In mijn soon-to-be nieuwe huis zit een slimme meter, een ISKRA MT382-D2A52, 3 fase, (metercode ZBBD). Nu lees ik dat deze op de/een lijst staat dat ze tot 600% teveel verbruik kunnen meten.
Die oude (analoge) kWh meters zijn ook geen pretje, er is altijd een risico met meetapparatuur dat het niet klopt.
_Arthur schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:10:
Hoe makkelijk kom ik van deze meter af (lees, zorgen dat er een nieuwe komt te hangen), gezien het electra verbruik-historie straks op basis van de oude bewoners is?
Ik zou een eigen kWh meter ertussen zetten, dan ben je voor €100 denk ik wel klaar.
Het risico is namelijk dat je een nieuwe meter krijgt en dat je daarna een internet post leest waarbij die nieuwe meter wel 1000% kan afwijken en dan begint het feest weer van vooraf aan. Helemaal als je later nog een keer elektrisch wilt rijden, dan wil je misschien toch meten hoeveel erin gaat en kun je hem daarna nog daarvoor gebruiken.

En veel mensen die maar een gedeelte van hun verbruik/opwek meten hebben alvast wel een gevoel of de meter klopt. Als je zonnepanelen hebt zou je ook een keer een test kunnen uitvoeren. Op je omvormer kijken en de rest van het huis 'uit' en dan zie je vanzelf wel of je meter in de buurt komt. Daar kan nog best een paar procent tussen zitten, maar >10% zou al verdacht zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 14:45
Ouders hebben een nieuw huis gekocht (grachtenpand). De meterkast was behoorlijk verouderd (schroefzekeringen, geen ALS op alle groepen, ratelende meter). Ik heb een paar weken geleden de groepenkast helemaal vernieuwd. Vandaag kwam Stedin langs voor de rest, het vervangen van de elektriciteitsmeter en gasmeter en het verwijderen van wat oude rommel (toonfrequentontvanger e.d.).

De man had een hoop ervaring maar wist geen raad met de zekeringen in de huisaansluitkast. Ter pleke wat collega's gebeld (echte veteranen) maar die hadden dit ook nog nooit gezien. Vervolg is dat de straat wordt opengegraven en een volledig nieuwe elektriciteitsaansluiting wordt gerealiseerd. Kan iemand me hier meer over vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ja9vrAK.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
3 fase mespatronen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar wel zeer oud, honderd jaar zou me niet verbazen. Tot nu toe zag ik deze alleen in een museum. Ik vermoed dat het in tegenstelling tot wat tegenwoordig gebruikelijk is patronen zijn met een vervangbare smeltdraad. Ik vraag me af of dat nog los verkrijgbaar is. Zeker geen slecht idee om de hele aansluiting te vernieuwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-06 14:45
Gevonden in een monteursinstructie van Enexis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r0yoqIN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:04
DiedB schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:14:
Gevonden in een monteursinstructie van Enexis:
Wel opvallend is dat de draden naar de installatie in de Enexis instructie keurig de oude kleuren hebben (rood-groen) en bij DiedB alles al bruin-blauw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:06
Ik zie 3 witte patronen met een kabel er door, en links iets dat van hout lijkt. Wat is dat houten ding dan?

@DiedB verder een goed moment om even te kijken waar je die aansluiting exact wil hebben (iets naar lager levert soms wat meer werkruimte op voor de toekomst). Dit is natuurlijk het ideale moment om dat gedaan te krijgen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

DiedB schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:57:
Ouders hebben een nieuw huis gekocht (grachtenpand). De meterkast was behoorlijk verouderd (schroefzekeringen, geen ALS op alle groepen, ratelende meter). Ik heb een paar weken geleden de groepenkast helemaal vernieuwd. Vandaag kwam Stedin langs voor de rest, het vervangen van de elektriciteitsmeter en gasmeter en het verwijderen van wat oude rommel (toonfrequentontvanger e.d.).

De man had een hoop ervaring maar wist geen raad met de zekeringen in de huisaansluitkast. Ter pleke wat collega's gebeld (echte veteranen) maar die hadden dit ook nog nooit gezien. Vervolg is dat de straat wordt opengegraven en een volledig nieuwe elektriciteitsaansluiting wordt gerealiseerd. Kan iemand me hier meer over vertellen?

[Afbeelding]
O prachtig, open zekeringen in een stalen kast, museumstuk! O+

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Pagina: 1 ... 75 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.