Mocht het niet duidelijk zijn, een modbreak betekent dat het genoeg is geweest! Het is niet de bedoeling om daar weer op te gaan reageren in het topic!
Volgens deze tabel zou een installatieautomaat bij 60°C omgeving 14,8A kunnen leveren. Dus je moet inderdaad reductiefactoren toepassen. Met naast elkaar geplaatste (belaste) installatieautomaten moet je ook een reductiefactor toepassen. Zie factor 0,95 0,9 0,85 etc. Dat installatieautomaten een gevaar zouden vormen als je ze naast elkaar geplaatst is mij niet bekend. Als netbeheerder lijkt het me bij onder spanning werken wel prettig dat er een grote afstand tussen zit.
Laten we de reactie van de fabrikant even afwachten voordat we zeggen dat installatieautomaten onveilig zijn. Mijn uitgangspunt is namelijk dat het werkelijke verbruik onder de 16A thermisch is (bij mij), en dat in geval van nieuwe bewoners de installatieautomaat niet in de fik vliegt.
Persoonlijk denk ik dat het grootste risico op schade zit bij slechte verbindingen. Dus bij geen goed elektrisch contact. Een thermografische inspectie is daar zeker een goed hulpmiddel bij.leonbong schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:55:
[...]
De tabellen die opwarming van automaten specificeren bij bepaalde stroom gaan er daarbij vanuit dat het automaat niet is ingeklemd tussen andere automaten.
Bij automaten die continu hoge stromen moet verwerken worden er over het algemeen vulplaatjes toegepast om de warmte afvoer te bevorderen. Of ze worden op din-rail los in kast geplaast met niks er direct naast.
Zoals je dat ook veel ziet bij din-relais om overmatige warmte opbouw te voorkomen.
Daarom zie je in schakelkast waarbij continu verbruikers worden gevoed de automaten nooit tegen elkaar zitten. Daarnaast zijn er vaak eisen van verzekeringsmaatschappijen voor periodieke warmtebeeld foto's van de kast. Daaruit concludeer ik dat het niet en te onderschatten probleem is.
De hoofdautomaten van de netbeheerder in woning worden ook nooit direct tegen elkaar gezet.
Zie onderstaand voor wat ik bedoel.
[Afbeelding]
Volgens deze tabel zou een installatieautomaat bij 60°C omgeving 14,8A kunnen leveren. Dus je moet inderdaad reductiefactoren toepassen. Met naast elkaar geplaatste (belaste) installatieautomaten moet je ook een reductiefactor toepassen. Zie factor 0,95 0,9 0,85 etc. Dat installatieautomaten een gevaar zouden vormen als je ze naast elkaar geplaatst is mij niet bekend. Als netbeheerder lijkt het me bij onder spanning werken wel prettig dat er een grote afstand tussen zit.
Laten we de reactie van de fabrikant even afwachten voordat we zeggen dat installatieautomaten onveilig zijn. Mijn uitgangspunt is namelijk dat het werkelijke verbruik onder de 16A thermisch is (bij mij), en dat in geval van nieuwe bewoners de installatieautomaat niet in de fik vliegt.
[ Voor 24% gewijzigd door deepbass909 op 19-07-2019 10:14 ]