Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.321.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
Ja het is echt na denken, vooral omdat je overal een draai in kan maken maar de kabel, stekker en wcd van de perilex zitten goed, nu het verhaal van de ventilatie zelf...

Apart is ook als we van boven naar beneden aan houden is dat er nu alleen spanning staat op fase 1 en dat als ik het kroonsteentje mag geloven(zie foto hier boven) dat dus fase 1 en 3 spanning hebben :/ terwijl ik zeker weet dat er alleen spanning op de fase staat en NIET op één van de zwarte...
Met deze stand gebeurt en niks.

Nu draai ik aan de schakelaar en krijgt dus 1 zwarte kabel spanning in theorie zou deze nu op stand midden moeten gaan draaien maar gebeurt er niks, als ik weer de kroonsteen mag geloven dan hebben fase 1 (altijd spanning) en fase 2 spanning.. en er gebeurt niks...

Draai ik hem nóg een keer dan krijgt de andere zwarte kabel spanning en springt die aan, als ik dan weer de kroonsteen mag geloven dan hebben alle fasen spanning.....

Ik zou nog in de draaischakelaar de zwarte anders om hebben maar dat zou niet uit maken dan is het hoogstens: hoog-midden ipv midden-hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:09
Het zijn geen fases maar klemmen. Waarbij klem 1 de nul is. Zoals ik al zei, als je er meerdere fases op aansluit is die kapot. Maar ik denk niet dat dat is gebeurd. Als 1 zwarte ader spanning heeft en de rest niet zal de middenstand niet geactiveerd worden, er zal gewoon niets gebeuren. Daarvoor moeten namelijk de zwarte aders doorverbonden worden en op klem 2 (bruin) L1 worden aangesloten. Ik zou het proberen aan te sluiten zoals in mijn vorige bericht. Als dat te complex is zou ik adviseren er een deskundige bij te halen :)
Matthijs.. schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:45:
[...]Dat klinkt niet goed. Er zijn blijkbaar wel vaker problemen met deze typen ventilatoren, als ik google mag geloven. https://www.google.com/search?q=cme+16%2F2-3-12
Inprincipe is dat geen probleem. Bij een nul op klem 1 en 3x 230V op klem 2,3 en 4 zal de hoge stand aan gaan. Het is dus wel mogelijk hem aan te sluiten met een dubbele lichtschakelaar. Echter is een driestandenschakelaar wat netter.

[ Voor 32% gewijzigd door Jim423 op 06-01-2019 15:15 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Jim423 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:08:
Het zijn geen fases maar klemmen. Waarbij klem 1 de nul is. Zoals ik al zei, als je er meerdere fases op aansluit is die kapot. Maar ik denk niet dat dat is gebeurd. Als 1 zwarte ader spanning heeft en de rest niet zal de middenstand niet geactiveerd worden, er zal gewoon niets gebeuren. Daarvoor moeten namelijk de zwarte aders doorverbonden worden en op klem 2 (bruin) L1 worden aangesloten. Ik zou het proberen aan te sluiten zoals in mijn vorige bericht. Als dat te complex is zou ik adviseren er een deskundige bij te halen :)

[...]

Inprincipe is dat geen probleem. Bij een nul op klem 1 en 3x 230V op klem 2,3 en 4 zal de hoge stand aan gaan. Het is dus wel mogelijk hem aan te sluiten met een dubbele lichtschakelaar. Echter is een driestandenschakelaar wat netter.
Ja op die fiets, ik had het anders moet verwoorden. klopt klem 1 heeft de nul (blauw) klem 2 heeft bruin (bruin en continu spanning) klem 3 heeft zwart vanuit de draaischakelaar en 4 heeft ook zwart vanuit de draaischakelaar.
Via de draaischakelaar zet je dus spanning op óf klem 3 óf op klem 4.

Zet je de draaischakelaar op nul (op beide zwarte kabels staat dus géén spanning) heeft zowel klem 2(logisch) en klem 4 spanning(niet logisch), draai ik de schakelaar één stand verder dan blijft het het zelfde, maar zou juist in deze stand spanning op klem 4 moeten komen maar dat heeft ie dus al....
Draai ik hem nog verder dan heeft klem 2 spanning (logisch) en klem 3 spanning (logisch) én klem 4 spanning (niet logisch).

Kortom klem 4 blijft spanning houden, daarbij maakt het dus niet uit of wel of niet spanning staat op de zwarte kabel.
Mij conclusie zou zijn dat het achter de klem niet goed is aangesloten (rode kabels etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
@Qphone Het etiket ziet er nogal gedateerd uit. Met het oog op stroomverbruik is vervangen van de unit door een jonger model wellicht geen verkeerd idee. Kan nogal wat stroom schelen, zo'n ding staat immers 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Qphone schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:52:
[...]Mij conclusie zou zijn dat het achter de klem niet goed is aangesloten (rode kabels etc)
Dat hoeft niet persé. Het kan zijn dat je door een winding of condensator heen meet.
Van het kleine stukje van het schema wat zichtbaar is lijkt bruin/blauw (motor?) in ieder geval goed te zitten.
Wat Thinkpad zegt is nog niet eens zo'n gek idee. Een nieuwe unit kun je gewoon normaal aansluiten op je schakelaar (oftewel klem2 op L1 continu, zet je klem 3 op L1 midden, zet je klem 4 op L1 hoog) en heb je waarschijnlijk binnen 5 jaar terugverdiend.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
@Qphone
onderstaand schema gebruik ik,
De benamingen L1,L2,L3 zijn op de perilex stekker die hiervoor (mis)bruikt wordt.

Zoals gezegd, N,L1Pe met een test snoer in gewoon stopcontact zou de fan al moeten draaien.
Bij de meeste van deze pak je de motor er zo even uit en kun je controleren of deze nog soepel draait. Heeft hij een tijd stil gestaan dan gaan ze snel vast zitten.

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/schema%20centr.afz.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Qphone schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:31:
[...]

Ja denk dat laatste... de aansluiting zat eerst in de keuken (2x zwart) voor midden of hoog, maar deze zat op een dubbelen schakelaar :o !! Dus ja als je beide aan deed en niet weet waarvoor die schakelaars voor dienen komt er dus in feite 3x fase op staan! Nu heb ik boven de twee zwarte draden onderbroken voor een echte ventilatie schakelaar (1-2-3 schakelaar)
Nee hoor, dat hangt er maar net vanaf hoe die schakelaars zijn aangesloten. Je kunt gewoon een enkelpolige schakelaar in serie met een wisselschakelaar zetten; dan krijg je drie uitkomsten op de afgaande twee aders; ofwel geen bekrachtigd, ofwel de ene, ofwel de andere.

Dat die box "het niet doet" op enkel het permanente contact kan ook zijn dat hij versleten is. Datzelfde deed die van mij ook. Pas op M kwam er een beetje leven in; hij had dan wel krap een halve minuut nodig om op te trekken. Op laag bromde hij alleen maar. Nu een DC ventilator die minder verbruikt en ook een beter regelbaar afzuigvolume heeft op de verschillende standen. Zo heb ik stand 1 nu veel lager.

Heb je een amperetang? Op stand 1 zal dat ding normaliter iets van 30 a 100 mA pakken op 230V, wat dan zowel op de nulader als de permanente ader te meten is.

Hoe oud is dat ding eigenlijk? Documentatie ziet er nogal bejaard uit. Zoals @ThinkPad al zegt kun je hem dan sowieso beter vervangen. Even goed kijken wat je precies hebt; soms kun je het deel met motor apart vervangen en kun je de kast gewoon laten hangen. De gelijkstroom ventielatie motoren zijn veel zuiniger. Een verschil van 45 mA is €20 per jaar.
burne schreef op zondag 6 januari 2019 @ 01:50:
[...]

Je hebt de busbar onder de automaten gezien? DIe rechtsonder heet KB5FN. Als je die laat zitten heb je op je 3 fase aardlekautomaat een eigen N die met 10mm2 aan de hoofdschakelaar hangt. Dat zou genoeg moeten zijn voor je kookgroep.
Euh, die busbar is 1-fase, dus hoe wil je dat dan ooit gaan doen met de L1,L2,L3? Sowieso is die busbar te kort en komt die niet bij de nul van de krachtgroep. Zoals ik het zie krijgt hij dan alleen L1, L2 en L3 vanaf dezelfde fase gevoed en is het nulcontact helemaal rechts onderop de krachtgroep nog steeds niet aangesloten. Te gebruiken krachgroep moet dus helemaal geen busbar model zijn.
-Junkiexp- schreef op zondag 6 januari 2019 @ 01:29:
Ik ga een krachtgroep voor een kookplaat plaatsen in onderstaande meterkast:

[Afbeelding]

De kast is inmiddels als 3 fase aangesloten, het bruggetjes onder de hoofdschakelaar is weg.
De kookgroep en ongebruikte groep rechtsonder verdwijnen, dan heb ik nog precies 4 modules over en daar komt dan een 3 fase aardlekautomaat in.
Ik ga het geheel aansluiten met 6mm2 soepel snoer met adereindhulzen.
Nu kan ik boven de hoofdschakelaar er deze wel bij prikken op de fases, alleen de nul is daar al bezet.
Wat is nou een mooie oplossing hiervoor?
Ik kan een dubbele aderindhuls gebruiken waar 2 draden inpassen:

[Afbeelding]

Maar ik weet natuurlijk niet of dat past.
Ik zou hem ook van de bovenste aardlekschakelaar kunnen ''aftappen'', maar dan gaat er wel heel veel stroom kunnen lopen door die nuldraad, die is tenslotte al doorgelust vanaf de onderste aarlekschakelaar.
Nou zal dit al wel 6mm2 zijn maar toch.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Bovenop de hoofdschakelaar een duo huls met 1 draad naar de ALS linksboven, eentje naar de ALS rechtsonder. Bovenop de ALS rechtsonder weer een duo huls met de afgaande draad naar de krachtgroep. Onderin de krachtgroep weer een duo huls met die draad en eentje naar de ALS rechtsboven.

Of een willekeurige andere route; kijk maar wat het mooiste uitkomt. Als het zes kwadraat is heb je trouwens gele hulzen als je het DIN kleurenschema aanhoudt.

Of je moet onderin zo'n connectorblok kunnen bevestigen ergens ofzo waar je alle nullen individueel heen doet.

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 21:52
ThinkPadd schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:10:
@Qphone Het etiket ziet er nogal gedateerd uit. Met het oog op stroomverbruik is vervangen van de unit door een jonger model wellicht geen verkeerd idee. Kan nogal wat stroom schelen, zo'n ding staat immers 24/7 aan.
Dat is waarschijnlijk het verstandigste, maar niet t leukste ;)
Zit nu ook een beetje te zoeken hoe je één en ander nou aansluit, maar snap er voor mn gevoel steeds minder van. Terug naar het eerst plaatje van de vragensteller, hoe moet je dat schema 3-toerig nou lezen?

Als ik de bedoeling goed begrijp stuur je dmv de schakelaar de spanning naar verschillende klemmen in de aansluiting van de ventilator. En daarachter zitten dan verschillende condensatoren en spoelen die de draaisnelheid bepalen? Mooi zondagavondleermomentje

edit, aanvulling:
Als ik het goed begrijp, kan de ventilatie niet dmv deze schakeling helemaal uitgeschakeld worden? (daarvoor zou je dan een werkschakelaar nodig hebben?)

[ Voor 9% gewijzigd door Matthijs.. op 06-01-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Matthijs.. schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:33:
[...]

Dat is waarschijnlijk het verstandigste, maar niet t leukste ;)
Zit nu ook een beetje te zoeken hoe je één en ander nou aansluit, maar snap er voor mn gevoel steeds minder van. Terug naar het eerst plaatje van de vragensteller, hoe moet je dat schema 3-toerig nou lezen?

Als ik de bedoeling goed begrijp stuur je dmv de schakelaar de spanning naar verschillende klemmen in de aansluiting van de ventilator. En daarachter zitten dan verschillende condensatoren en spoelen die de draaisnelheid bepalen? Mooi zondagavondleermomentje
Drie verschillende condensatoren en een hulpwikkeling. Door de capaciteit te variëren krijg je verschillende draaisnelheden.
[...]
edit, aanvulling:
Als ik het goed begrijp, kan de ventilatie niet dmv deze schakeling helemaal uitgeschakeld worden? (daarvoor zou je dan een werkschakelaar nodig hebben?)
Klopt. Ene poot van de overheid roept hard dat bij luchtalarm ramen en deuren dicht moeten en de ventilatie uit moet, andere poot van dezelfde overheid zegt dat je ventielatie geen nulstand mag hebben.

Nulstand kun je er prima zelf op knutselen hoor. Gewoon een schakelaar in de bruine ader bij de motor. Zal wel per aansluitschema anders zijn. Ik heb ook een model gezien waar het onderbreken van de bruine ader resulteerde in 0 - 0* - 2,5 in plaats van 1-2-3, waarbij hij bij de nul met sterretje wel stond te brommen maar niet op gang kwam.

[ Voor 35% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-01-2019 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
[...]Als ik het goed begrijp, kan de ventilatie niet dmv deze schakeling helemaal uitgeschakeld worden? (daarvoor zou je dan een werkschakelaar nodig hebben?)
Van boven naar beneden. Klem 1 is de nul. Klem 2 is L1. Deze worden niet geschakeld. De box draait nu in de lage stand. Wanneer klem 3 en klem 4 doorverbonden worden (dus niet verbinden met L1 maar met elkaar) gaat hij in de middenstand. Wanneer klem 3 en klem 4 met L1 (dus klem 2) worden verbonden gaat hij in de hoge stand. De werking is wat kabeltje beschrijft.

Ventilatorboxen worden nooit uitgeschakeld. Ivm muffe lucht/vocht e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
kabeltjekabel schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:54:
[...]

Drie verschillende condensatoren en een hulpwikkeling. Door de capaciteit te variëren krijg je verschillende draaisnelheden.

[...]

Klopt. Ene poot van de overheid roept hard dat bij luchtalarm ramen en deuren dicht moeten en de ventilatie uit moet, andere poot van dezelfde overheid zegt dat je ventielatie geen nulstand mag hebben.

Nulstand kun je er prima zelf op knutselen hoor. Gewoon een schakelaar in de bruine ader bij de motor. Zal wel per aansluitschema anders zijn.
Jim423 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:56:
[...]

Van boven naar beneden. Klem 1 is de nul. Klem 2 is L1. Deze worden niet geschakeld. De box draait nu in de lage stand. Wanneer klem 3 en klem 4 doorverbonden worden (dus niet verbinden met L1 maar met elkaar) gaat hij in de middenstand. Wanneer klem 3 en klem 4 met L1 (dus klem 2) worden verbonden gaat hij in de hoge stand. De werking is wat kabeltje beschrijft.

Duidelijk, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:56:
[...]

Maar als je de individuele '1 toerige' schema's vergelijkt met die voor 3-toerig valt wel op dat je bij het aansluitschema voor 'hoog' de L1 niet aansluit. Dat zal dan wel nog net iets hoger zijn vermoed ik.

Zo te zien op de foto staat onder de kabelbende de motorzijde van het aansluitschema, compleet met de condensatoren en weerstanden.

Als hij in stand 1 niet meer draait kan er, naast 'mechanische versleten' ook een condensator niet meer goed zijn. Maargoed, hoe ver wil je gaan om zo'n sluipverbruiker nog langer te gebruiken?

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-01-2019 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik heb mijn garagedeurmotor aangesloten op een schakelaar van GIRA, om de deur te kunnen openen en sluiten. Het zijn simpel 2 draadjes met 12/24 volt (gok ik) die bij maakcontact zorgen dat de deur opengaat, stopt, danwel weer naar beneden gaat.

Ik heb de volgende drukker gekocht: GIRA Wipdrukcontact 10 AX 250 V~ met tekstkader (bovenstuk) - Maakcontact 1-polig met apart meldcontact

Deze werkt prima. Maar: er zou ook een lichtje in moeten kunnen. Ik gok dat ik dan deze moet hebben. Vraag is: doet dat lampje het dan ook? Er is namelijk toch geen stroomkring gesloten?

Ter info: het aansluitschema is zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iL9TP5dbaApQXEnlsX0EIpKC/full.jpg

Ik heb de twee draadjes van de garagedeurmotor aangesloten op de rechter twee ingangen (boven en onder):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kjvOknF8p10kr9xuZ5iB36FQ/full.jpg

Dus vragen:
  1. Als ik dat lampje er in prik, doet hij het dan gewoon op het moment dat de schakelaar geen contact maakt (ingedrukt is)? --> en zo nee: wat moet ik doen om het wel werkend te krijgen? Extra draden en/of andere schakelaar kopen?
  2. Wat is de functie van het aparte meldcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
joost.peeters schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:51:
Ik heb mijn garagedeurmotor aangesloten op een schakelaar van GIRA, om de deur te kunnen openen en sluiten. Het zijn simpel 2 draadjes met 12/24 volt (gok ik) die bij maakcontact zorgen dat de deur opengaat, stopt, danwel weer naar beneden gaat.

Ik heb de volgende drukker gekocht: GIRA Wipdrukcontact 10 AX 250 V~ met tekstkader (bovenstuk) - Maakcontact 1-polig met apart meldcontact

Deze werkt prima. Maar: er zou ook een lichtje in moeten kunnen. Ik gok dat ik dan deze moet hebben. Vraag is: doet dat lampje het dan ook? Er is namelijk toch geen stroomkring gesloten?

[Afbeelding]

Ik heb de twee draadjes van de garagedeurmotor aangesloten op de rechter twee ingangen (boven en onder):

[Afbeelding]

Dus vragen:
  1. Als ik dat lampje er in prik, doet hij het dan gewoon op het moment dat de schakelaar geen contact maakt (ingedrukt is)? --> en zo nee: wat moet ik doen om het wel werkend te krijgen? Extra draden en/of andere schakelaar kopen?
Je link verwijst naar een 12-24V led element, je schema 230V of is dat alleen als voorbeeld.

Als je het ledje over je drukknop contact zet kan het ledje gaan branden of je deur gaat open, is afhangkelijk van de ingang van de automatische deur. Als de deur een elektronische ingang heeft of een klein signaal relais gaat de de deur open.
Wat wel kan indien mogelijk is om de min draad mee te trekken naar je schakelaar.

ff snel gemaakt in paintcad LED OP SCHAKELAAR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
habbekrats schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:07:
[...]
Je link verwijst naar een 12-24V led element, je schema 230V of is dat alleen als voorbeeld.
Het schema is gewoon van de GIRA site. De schakelaar kan 230V aan. dat ik er een lagere spanning op zet, is mijn eigen keuze. Ik vond een simpele beldrukker niet zo mooi, dus heb ik hiervoor gekozen. Een beldrukker werkt ook gewoon ;-). Geen idee of GIRA uberhaupt wel laagspanning knoppen voor buiten verkoopt.
[...]
Als je het ledje over je drukknop contact zet kan het ledje gaan branden of je deur gaat open, is afhankelijk van de ingang van de automatische deur. Als de deur een elektronische ingang heeft of een klein signaal relais gaat de de deur open.
Ik kan die LED er natuurlijk gewoon tussen drukken. Ik kan me inderdaad voorstellen dat hij gaat branden omdat hij over beide draadjes contact maakt. Enige zorg vanuit mij is dat daarmee de 'kring' gesloten is en daarmee dus ook - via de LED - de deur dichtgaat, maar dat zal dan wel niet het geval zijn ;-).

Vraag blijft dan wel wat het meldcontact doet. Wellicht geeft die - als ik het LEDje een halve slag draai - juist een brandend lampje als de knop is ingedrukt, maar dan dus niet op het moment dat de knop niet wordt ingedrukt.

GIRA LED
[...]
Wat wel kan indien mogelijk is om de min draad mee te trekken naar je schakelaar.
Dat zal (dan) niet nodig zijn denk ik?

Ter info: de motor ziet er aan de buitenkant zo uit en ik sluit de twee schakeldraadjes op ingang 1 en 2. De universele handleiding van doormaster-motoren spreekt van laagspanning met drukknop.

Doormaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Bedankt voor alle reacties!!
Als ik alles zo lees dan is het beste om dat ding te vervangen, denk dat ie er al meer dan 20 jaar hangt.

Hier nog een overzicht fototje:
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/v2/150x100q90/922/8jZV8p.jpg

Ik heb (nog) geen ampère(multi) meter, iemand toevallig nog tips voor een goede, degelijke meter? Dus ik kan het nog niet meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:02
joost.peeters schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus vragen:
Sorry, maar ik vraag me echt af, wat jij probeert te bereiken met dat lampje.
Je kunt het lampje niet aansluiten op die twee draadjes, die je hebt aangesloten op de schakelaar om daarmee de deur te openen. Al kon dat wel, wat had je dan gehoopt, dat het lampje zal gaan branden zolang de knop wordt ingedrukt of hoop je dat je een status terug zou krijgen dat de deur geopend/gesloten is?
Wil je dat het lampje altijd gaat branden, zal je een extra draad moeten hebben, die voor een continu + of - zorgt (afhankelijk wat je nu al hebt).

Lees ik het trouwens goed dat jou schakelaar gewoon buiten zit, of is het niet een afgesloten garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
Clumsy Smurf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:59:
[...]
Sorry, maar ik vraag me echt af, wat jij probeert te bereiken met dat lampje.
Sorry is niet nodig hoor. "Gewoon" een brandend ledje achter de drukknop met het venstertje, op het moment dat de knop niet is ingedrukt. Net zoals mijn draaidimmers in huis een brandend lampje achter de draaiknop hebben op het moment dat de lamp uit is. Als het donker is, dan zie je tenminste waar de knop is... Daar zijn die ledjes toch voor bedoeld?
Je kunt het lampje niet aansluiten op die twee draadjes, die je hebt aangesloten op de schakelaar om daarmee de deur te openen. Al kon dat wel, wat had je dan gehoopt, dat het lampje zal gaan branden zolang de knop wordt ingedrukt of hoop je dat je een status terug zou krijgen dat de deur geopend/gesloten is?
De hoop is dus een brandend lampje LED'je achter het venstertje van de drukknop, zolang je niet op de knop drukt (als ik druk mag hij ook best branden, maar hoef niet).
[...]

Lees ik het trouwens goed dat jou schakelaar gewoon buiten zit, of is het niet een afgesloten garage?
De drukknop zit binnen, in een afgesloten garage.

Edit: ik heb de lampjes maar gewoon besteld, kost bijna niets. Ik ga het wel even testen en laat het resultaat weten. Dank voor het meedenken (y) .

[ Voor 5% gewijzigd door pekelveld op 08-01-2019 11:24 . Reden: Bestelling lampjes geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-06 16:10
In de categorie 'Mag dit?', heb ik het volgende.
Om de heatlink voor de slimme thermostaat heb ik een extra stopcontact nodig in de berging (CV aangesloten zit op een enkele WCD aangesloten).

1) Deze plaat monteren op de inbouwdoos,

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/705/211/257/DV_8_4116341_01_4c_NL_20141110161504.jpg

2) Via een M20 wartel en XMVK-kabel door een buis (anders heb je een open verbinding onder in de lasdoos),
3) Naar een lasdoos met stopcontacten opbouw:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/8/9/1/9200000081391981.jpg

Mag dit O-) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Vitamine op 08-01-2019 15:05 ]

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:36
Waarom niet gewoon inbouw gat bij boren?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
CurlyMo schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:06:
[...]

Waarom niet gewoon inbouw gat bij boren?
Is ook een optie, alleen heb ik voor deze oplossing het materiaal en in de berging hoeft alles niet sexy opgelost te worden.
Zal vanavond eens kijken of het een optie is om bij te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
Als je de buis fatsoenlijk vast zet, lijkt me geen probleem.

De enkele WCD is inbouw? Je zou ook een dubbele half-opbouw kunnen plaatsen op die plek.
https://www.elektramat.nl...cds-2v-ra-l-wit-half-opb/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
Vitamine schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:04:
Om de heatlink voor de slimme thermostaat heb ik een extra stopcontact nodig in de berging (CV aangesloten zit op een enkele WCD aangesloten).

[Afbeelding]

2) Via een M20 wartel en XMVK-kabel door een buis (anders heb je een open verbinding onder in de lasdoos),

[Afbeelding]

Mag dit O-) ?
Het mag, maar ik zou in plaats daarvoor het volgende kiezen, scheelt een hoop moeite
https://www.elektramat.nl...-montagedeksel-mwcds-2-v/

Of voor als je al een opbouw WCD hebt, kun je het volgende gebruiken, je kan daarin direct een WCD vastschroeven en de draden netjes doorvoeren
https://www.elektramat.nl/3543-haf-montagedeksel-voor-3611/

[ Voor 10% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 08-01-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
Matthijs.. schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:04:
[...]

Als je de buis fatsoenlijk vast zet, lijkt me geen probleem.

De enkele WCD is inbouw? Je zou ook een dubbele half-opbouw kunnen plaatsen op die plek.
https://www.elektramat.nl...cds-2v-ra-l-wit-half-opb/
Dit is natuurlijk ook een prima oplossing. Dat ik dat zelf niet bedacht heb |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Vitamine schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mag dit O-) ?
Je kunt ook met eens stukje plattebuis systeem gaan werken

van inbouw naar opbouw
https://www.attema.com/nl...618-a25-uitbreidingsdoos/

platte goot
https://www.attema.com/nl...k25-koker-deksel-2-meter/

dubbele wcd
https://www.attema.com/nl...25-2-voudige-contactdoos/

Samen een euro of 17 , wel ff kleuren checken ze hebben 2 kleuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:46
Hoi,

Ik heb in m'n nieuwbouwwoning de volgende groepenkast.
Het gaat om een 3 fase aansluiting, maar zo te zien is de kamrail en de ALS enkel fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UecQT0rQr5oAadlPJZH4yE4e/medium.jpg

Nu wil ik hier een inductie kookplaat om aansluiten met een aansluitwaarde van 7.4kW en met het volgende aansluitschema.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/11UHnsv1zNMuCUZEEJJAIlP5/medium.png

Plaatje drie zal m moeten worden een 2x230v aansluiting. Ik weet niet goed wat ik nu nodig heb om deze aan te sluiten.

Lijkt me dat de 1F+N ALS eruit moet en daar een 3 fase ALS voor in de plaats, de beltrafo zal dan ook weg moeten. En dan een 2L+2N kookgroep? Moet de kamrail dan ook weg vervangen worden? En daarna alles herverdelen.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Centauriprime schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:57:
Hoi,

Het gaat om een 3 fase aansluiting, maar zo te zien is de kamrail en de ALS enkel fase.

[Afbeelding]

Nu wil ik hier een inductie kookplaat om aansluiten met een aansluitwaarde van 7.4kW en met het volgende aansluitschema.
[Afbeelding]

Plaatje drie zal m moeten worden een 2x230v aansluiting. Ik weet niet goed wat ik nu nodig heb om deze aan te sluiten.

Lijkt me dat de 1F+N ALS eruit moet en daar een 3 fase ALS voor in de plaats, de beltrafo zal dan ook weg moeten. En dan een 2L+2N kookgroep? Moet de kamrail dan ook weg vervangen worden? En daarna alles herverdelen.
even de foto's in een ander mapje zetten, wij weten jouw wachtwoord niet.

als je groep 4-5-6 nu 1 positie naar links schuift kan een kookgroep daarnaast zitten. deze zit dan op 1 aardlek zoals de nen1010 graag ziet.

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 08-01-2019 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
habbekrats schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:10:
[...]

even de foto's in een ander mapje zetten, wij weten jouw wachtwoord niet.
Stom, heb het aangepast.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hoi,

Een kookgroep is eigenlijk niet de bedoeling bij 3x25A hoofdzekeringen.
Het beste is een los kastje te plaatsen met een 4P 30mA 16A alamat erin. Je sluit deze alamat aan op de hoofdschakelaar (bovenkant) en de perilex. In de stekker van de kookplaat wordt 1 fase niet bedraad. Het is wijs om deze fase zo te kiezen dat hier apparaten op zitten die tegelijkertijd worden gebruikt met de kookplaat. Je sluit de kookplaat aan volgens afbeelding 1. Stel je wilt het persé in de huidige kast moet 1 aardlekschakelaar vervallen en de beltrafo naarboven met nieuwe kamrails. De 3 vrijgekomen groepen moeten herverdeeld worden over de 2 andere aardlekschakelaars.
habbekrats schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:10:
[...]als je groep 4-5-6 nu 1 positie naar links schuift kan een kookgroep daarnaast zitten. deze zit dan op 1 aardlek zoals de nen1010 graag ziet.
Dit wordt erg krap met 25A voorbeveiliging van Liander (en ook nog andere groepen erbij).

[ Voor 20% gewijzigd door Jim423 op 08-01-2019 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:25:
[...]

De 3 vrijgekomen groepen moeten herverdeeld worden over de 2 andere aardlekschakelaars.
Dat gaat al niet, 9 groepen op 2 aardlekschakelaars.

Ik zou inderdaad voor een uitbreidingskastje met 4-polige aardlekautomaat gaan.

edit:
Er lijken trouwens wat automaten ongebruikt, al kan dat aan de hoek van de foto liggen. :P Als deze kunnen vervallen en de kammetjes in te korten zijn dan krijg je die 4p aardlekautomaat misschien nog wel erbij gepropt.

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 08-01-2019 22:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Ik snap dit echt niet eerlijk gezegd. Het is een nieuwbouwwoning, met gas dat wel. Maar de overheid heeft dat liever niet dus dan ga je naar inductie kijken krijg je dit.

Toeval is dat er al een kast naast komt i.v.m. loxone automation, wellicht kan ik die groep erbij zetten in die kast. Hoe mag de benodigde bekabeling omgelegd worden naar die kast?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Xander schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:34:
[...]

Dat gaat al niet, 9 groepen op 2 aardlekschakelaars.
Dacht dat eentje een kookgroep was, foto was nogal klein net. Maar volgens mij heb je gelijk.

@Centauriprime Er zijn een hoop groepen niet aangesloten. Worden deze in de nabije toekomst nog aangesloten? Anders zou ik ze gewoon weghalen. Deze kast is niet ingericht op een kookplaat i.i.g. Ik zou kiezen voor een uitbreidingskast of past dat niet? Anders moet je namelijk ongezekerd naar je Loxone kast, niet erg netjes. Als je overigens 1 groep laat vallen dan past de alamat er al in.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 08-01-2019 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Centauriprime schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:41:
Ik snap dit echt niet eerlijk gezegd. Het is een nieuwbouwwoning, met gas dat wel.
Geld, geld en nog eens geld. Dezelfde reden als dat er nog bij bosjes nieuwbouwwoningen worden opgeleverd met Cv-ketel (want bouwvergunning in 2015 ofzo afgegeven) en dat er "Gewiss" op de componenten in jouw groepenkast staat in plaats van ABB, Hager of Eaton. Als ze ergens €100 kunnen besparen x 100 woningen dan doet men dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hoi,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Exact ditzelfde is twee weken geleden ook nog langsgekomen in een apart topic.

Even gerekend met 12 modules per rail; de groep op plek 7 verhuizen naar plek 4, de groep op plek 10 er uit. Dan ontstaan er vier lege plekken. Daar past dan mooi een 4P alamat in. Wel twee setjes nieuwe kamrails kopen voor 2-breed.

Kan ook nog mooi zo te zien

En what on earth is "Gewiss"???
Xander schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:45:
[...]

Geld, geld en nog eens geld. Dezelfde reden als dat er nog bij bosjes nieuwbouwwoningen worden opgeleverd met Cv-ketel (want bouwvergunning in 2015 ofzo afgegeven) en dat er "Gewiss" op de componenten in jouw groepenkast staat in plaats van ABB, Hager of Eaton. Als ze ergens €100 kunnen besparen x 100 woningen dan doet men dat...
Valt me hier nog mee. Had goedkoper gekund; geen ongebruikte groepen, geen 3-fase maar 1-fase. Dan alle groepen achter 2 aardlekschakelaars. Of toch 3-fase en dan een groep minder en twee 4P aardlekschakelaars. Maar dat merk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:05:

Valt me hier nog mee. Had goedkoper gekund; geen ongebruikte groepen, geen 3-fase maar 1-fase.
Niet alle netbeheerders willen nog 1 fase leveren geloof ik...

En de reserve groepen... Tja, onderschat de partijkorting niet als je 2500 van die groepenkasten kunt inkopen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Italiaans merk volgens mij. Heb het nog nooit ergens gezien IRL.
Het ziet er wel beter uit dan sommige andere merken (welke in webwinkels verkocht worden), die automaten hebben enorm veel weg van (goedkope) Chinese makelij. En die automaten dan in een DIN kast plaatsen van een wel gerenommeerd merk, erg bijzonder. Maar het zal allemaal wel werken uiteindelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Jim423 op 08-01-2019 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:09:
[...]

Niet alle netbeheerders willen nog 1 fase leveren geloof ik...

En de reserve groepen... Tja, onderschat de partijkorting niet als je 2500 van die groepenkasten kunt inkopen. :+
Dat werd tijd.

Maar wat betreft die kast; zie ik nou goed dat er maar 4 van de 9 groepen in gebruik zijn? Dat is dan 5 ongebruikte groepen 8)7

Wat voor keuken zit er in dat huis??

Laatst overigens een jaren '90 huis aangetroffen met ongeaard wcd + dito metalen lamp armatuur in de badkamer; beiden niet achter aardlekschakelaar. Totaal 8 groepen waarvan 3 achter de enige aardlekschakelaar. Dan dan zat de schuur, de tuin, alles in de woonkamer, trapkast, hal, keuken zichtbare wcd's + verlichting, diepvries, koelkast en afzuigkap op een enkele groep. _/-\o_ Alle verlichting trouwens ook halogeen, ramen op het zuiden kleiner gemaakt en aan de andere kant uitgebouwd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:05:
[...]

Exact ditzelfde is twee weken geleden ook nog langsgekomen in een apart topic.

Even gerekend met 12 modules per rail; de groep op plek 7 verhuizen naar plek 4, de groep op plek 10 er uit. Dan ontstaan er vier lege plekken. Daar past dan mooi een 4P alamat in. Wel twee setjes nieuwe kamrails kopen voor 2-breed.
Zo'n 4P alamat is toch een krachtgroep? Die staat niet op het aanlsuitschema.

Met de loxone kast er al bij is de ruimte schaars geworden, denk nog een extra kast erbij lastig wordt. Idd zijn er nu maar 4 groepen in gebruik. Plan was er zeker nog wat bij in te zetten, oa twee ovens quooker enz. Als dat niet kan zou de quooker nog op zo'n verdeler kunnen.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Centauriprime schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:34:
[...]

Met de loxone kast er al bij is de ruimte schaars geworden, denk nog een extra kast erbij lastig wordt. Idd zijn er nu maar 4 groepen in gebruik. Plan was er zeker nog wat bij in te zetten, oa twee ovens quooker enz. Als dat niet kan zou de quooker nog op zo'n verdeler kunnen.
Dat staat wel degelijk op het aansluitschema, direct bij het linker plaatje;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/11UHnsv1zNMuCUZEEJJAIlP5/full.png

Het maakt voor kookplaten geen ene bal uit wat je precies aanbied. Al het verbruik gaat tussen een fase en nul (230V). Of er tussen de fasen nu 0 of 400V zit maakt de kookplaat niks uit. Het wordt alleen een issue als je probeert 32A of 48A door een enkele nulgeleider te drukken. Daarom maakt het ook weinig uit hoe de Perilex bedraad is zolang de nul maar op de goede plek zit. Bij een CEE outlet is vastgelegd hoe de draairichting van de fasen hoort te zijn. Dat is nogal handig voor grote motoren die verbruiken tussen de fasen. Maarja, dat er bij de Perilex niet echt is vastgelegd waar de 2e nul blijft in een 1-fase uitvoering zorgt nogal eens voor wat ergernis. Perilex wcd's die ik tegenkom bewerk ik altijd met de watervaste stiften om op het kapje aan te geven wat er achter zit.

Het linker plaatje is dé manier van aansluiten op 3-fasen aansluiting (eentje van de drie onbenut), het rechtse plaatje is dé manier van aansluiten op een 2L + 2N kookgroep. Het middelste plaatje doen we in Nederland niet; dan zou je een 32A groep moeten gebruiken (uitgaande van 7 kW plaat).

Alternatief kun je de middelste gebruiken op een 16A groep als je de kookplaat in het service menu afknijpt op 3,5 - 4 kW. Dan wel een eigen groep gebruiken. In studenten huisvesting wil het nog wel eens foutgaan omdat die centen knijpen en zo'n kookplaatje met schuko stekker kopen terwijl er een prachtige kookgroep is voorzien. Vervolgens gaat de automaat er uit als ze de waterkoker aanzetten. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-01-2019 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
Centauriprime schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:34:
[...]

Als je er nog (veel) meer vermogen bij wilt zetten, is een uitbreiding misschien nodig. Kun je iets specifieker zijn wat je er bij wilt plaatsen? Liefst met de vermogens erbij.
Voor de kookplaat is een krachtgroep wel echt de netste oplossing.
kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:49:
[...]
In studenten huisvesting wil het nog wel eens foutgaan omdat die centen knijpen en zo'n kookplaatje met schuko stekker kopen terwijl er een prachtige kookgroep is voorzien. Vervolgens gaat de automaat er uit als ze de waterkoker aanzetten. |:(
Hoe treft jij dit precies aan dan? Bedoel je dat je verwacht dat studenten een dure inductieplaat voor hun studentenkamertje aanschaffen? :?
Lijkt me een stuk verstandiger dat als verhuurder, als je een kookgroep plaatst, ook de plaat installeert en bij de keuken verhuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Centauriprime schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:41:
Toeval is dat er al een kast naast komt i.v.m. loxone automation, wellicht kan ik die groep erbij zetten in die kast. Hoe mag de benodigde bekabeling omgelegd worden naar die kast?
Met deze vraag zit ik ook. Kun je na de hoofdschakelaar met de juiste bekabeling doorlussen na een 2e kast? Of moet deze zijn eigen 4P hoofdschakelaar hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:52
Die moet je doorlussen na de hoofdschakelaar, anders is de hoofdschakelaar niet meer de hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
B152 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:58:
[...]
Met deze vraag zit ik ook. Kun je na de hoofdschakelaar met de juiste bekabeling doorlussen na een 2e kast? Of moet deze zijn eigen 4P hoofdschakelaar hebben?
De functie van de hoofdschakelaar is dat je in één handeling de gehele installatie spanningsloos kun maken. Je mag je kast dus niet dusdanig aanpassen dat dit niet meer mogelijk is. Je mag natuurlijk wel een uitbreiding van een eigen schakelaar voorzien na de hoofdschakelaar, maar dan moet je dit wel dusdanig uitvoeren dat er geen enkele twijfel kan ontstaan wat de hoofdschakelaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kabeltjekabel schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 23:49:
[...]

Het maakt voor kookplaten geen ene bal uit wat je precies aanbied. Al het verbruik gaat tussen een fase en nul (230V).
Oei !!!!! en foei

Dat is niet waar, als je bijvoorbeeld alle 3 fases aansluit die gelijk belast worden Loopt er nul komma niets door de nul-draad en toch wordt er 14000 watt dat ding in gepompt.

De Stromen worden vectorisch opgeteld door de nul.

Dat de belasting door een kookplaat nooit ideaal verdeeld is ga ik niet over discussiëren dus een nul blijft nodig. Maar je stelling blijft onwaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Matthijs.. schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:19:
[...]

Hoe treft jij dit precies aan dan? Bedoel je dat je verwacht dat studenten een dure inductieplaat voor hun studentenkamertje aanschaffen? :?
Lijkt me een stuk verstandiger dat als verhuurder, als je een kookgroep plaatst, ook de plaat installeert en bij de keuken verhuurt.
Dat tref je overal aan in studentenhuisvesting; kaal keukenblokje met strategisch vrijgelaten aanrecht of fornuisplek en Perilex achter ofwel kookgroep of krachtgroep. Maarja, in de praktijk zie je er zo ongeveer net zo vaak een fornuis als een verlengblok met losse plaatjes met schuko...
Fish schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 19:52:
[...]

Oei !!!!! en foei

Dat is niet waar, als je bijvoorbeeld alle 3 fases aansluit die gelijk belast worden Loopt er nul komma niets door de nul-draad en toch wordt er 14000 watt dat ding in gepompt.

De Stromen worden vectorisch opgeteld door de nul.

Dat de belasting door een kookplaat nooit ideaal verdeeld is ga ik niet over discussiëren dus een nul blijft nodig. Maar je stelling blijft onwaar
Dat zeg ik ook daarna; het wordt een probleem als je probeert 32 of 48A door een enkele nulgeleider te doen. Sluit je het echt 3-fasen aan dan heb je over de nul bij een powerfactor van 1 nooit meer dan wat een enkele fase heeft. Ik heb nooit gezegd dat een nul niet nodig is. Wat niet uitmaakt is of je nu 1x32A of 2x16A op dezelfde fase aanbied of 2x16A van verschillende fasen.

Hoe kom je trouwens aan 14 kW :? In Nederland doen we niet zoveel met 20A groepen als in België he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03

bonyuri

Investigator!

Niet zo zeer voor in huis, maar voor in de tuin:

Hoe sluit ik nou het beste een lamp met een stekker aan in de tuin? Ik heb op 30cm hoogte op verschillende plekken waterdichte (IP44) stekkerdozen zitten, maar ik neem aan dat ik daar niet permanent een stekker op aangesloten kan laten? Of denk ik te moeilijk?

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22

Dirty

Is it capputime yet?

bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:54:

Hoe sluit ik nou het beste een lamp met een stekker aan in de tuin? Ik heb op 30cm hoogte op verschillende plekken waterdichte (IP44) stekkerdozen zitten, maar ik neem aan dat ik daar niet permanent een stekker op aangesloten kan laten? Of denk ik te moeilijk?
Als de lamp constant in de tuin moet blijven, is het mogelijk slimmer om de lamp rechtstreeks (vanuit een waterdichte doos) aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Dat dacht ik al, jammer genoeg heeft een gedeelte van mijn verlichting (Osram Lightify) een soor ingebouwde trafo "in" de stekker zitten, dus afknippen is geen optie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kabeltjekabel schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:23:
[...]

Dat zeg ik ook daarna; het wordt een probleem als je probeert 32 of 48A door een enkele nulgeleider te doen. Sluit je het echt 3-fasen aan dan heb je over de nul bij een powerfactor van 1 nooit meer dan wat een enkele fase heeft. Ik heb nooit gezegd dat een nul niet nodig is. Wat niet uitmaakt is of je nu 1x32A of 2x16A op dezelfde fase aanbied of 2x16A van verschillende fasen.

Hoe kom je trouwens aan 14 kW :? In Nederland doen we niet zoveel met 20A groepen als in België he :P
11 .. sorry

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirty
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:22

Dirty

Is it capputime yet?

bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:23:
Dat dacht ik al, jammer genoeg heeft een gedeelte van mijn verlichting (Osram Lightify) een soor ingebouwde trafo "in" de stekker zitten, dus afknippen is geen optie :(
Bescherm stekker&stopcontact door een dakje erboven te maken, omgekeerde PET fles bodem oid. Iets om de neervallende (en opspattende) regen te weren. Groot uitgevallen vogelhuis? /creabea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Hij komt aan een schutting te zitten, dus redelijk uit de wind enzo.
Verlichting is wel officieel voor buiten, en de adapter zou ip44 certified zijn, maar toch.
Bakje er omheen is wel slim idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:40:
Verlichting is wel officieel voor buiten, en de adapter zou ip44 certified zijn, maar toch.
Ik zou gewoon van de zelfde soort schutting plank afdakjes timmeren in de vorm van een n

Ondanks dat ga je na een paar jaar toch erosie krijgen op de stekker pennen en bussen, invetten met vaseline helpt hier wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dirty schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:21:
[...]

Bescherm stekker&stopcontact door een dakje erboven te maken, omgekeerde PET fles bodem oid. Iets om de neervallende (en opspattende) regen te weren. Groot uitgevallen vogelhuis? /creabea
Geen idee of dan ook het armatuur wel een waterdichte is ...

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Ja, armatuur is waterdicht. Het is echt de stekker die ik niet 100% waterdicht kan maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:22:
Ja, armatuur is waterdicht. Het is echt de stekker die ik niet 100% waterdicht kan maken...
anders zoiets

http://www.kampeerartikel...ox-slotje-waterdicht.html
Afbeeldingslocatie: http://www.kampeerartikelenspot.nl/5482-thickbox_default/stekkerbox-slotje-waterdicht.jpg

of een kleinere

https://www.speurders.nl/...ectro-safe-148348326.html

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs..
bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:22:
De connectie van de stekker in het stopcontact bedoel je denk ik? Aangezien je al schreef dat de stekker op zich aan IP44 voldoet?
Voor spatwater (regen) kun je er een plankje/afdakje bij plaatsen, voor optrekkend vocht zoals reeds geopperd een beetje zuurvrije vaseline op de pennen smeren.

Of, als je t niet vertrouwt, een grotere waterdichte aansluitdoos plaatsen, daar een stopcontactje inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:40:
Kabeldoos met wartels en volgieten met hars?

Zoiets bijvoorbeeld: https://www.elektrobode.n...k1-m25-gietmofpakket-2511

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Die heb ik inderdaad al gebruikt om direct YMvK door te lussen, maar deze verlichting heeft zo'n ingebouwde trafo

Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/465/465/detailed/60/LED_transformator_24VDC_-_24W_(stekker_model).jpg?t=1491527785

Dus dat kun je wat lastig in hars gieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:07
bonyuri schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:13:
Dus dat kun je wat lastig in hars gieten :)
Open zagen en de losse print ingieten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

bonyuri schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:54:

Je denkt te moeilijk :)
Met een IP44 stekker erin is een IP44 stopcontact beter afgedicht dan met alleen het klepje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
WCD in een waterdichte kast zetten kan natuurlijk ook

Afbeeldingslocatie: https://www.elektrototaalmarkt.nl/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/s/c/schneider-electric-sarel-thalassa-tbs-lege-kast-4150482.jpg
https://www.elektrototaal...ZTvfrD-QdUE0aAlOXEALw_wcB

of een maatje groter
WCD tegen de zijwand en stekker erin

[ Voor 30% gewijzigd door habbekrats op 11-01-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Linkje naar een inmiddels opgelost aardprobleem van mijn WP. (Ter lering... :) )

Gasschuif in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor een kast is dat? Heb je een foto van die aardrail? Heb iets dergelijks met "centrale schroeven" nog nooit gezien.

Ter lering ende vermaak... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Indd. Ik heb een ABB kast, deze heeft een klemsysteem met sterke klemmaar die krijg je er ook gewoon niet meer uit. Je hebt geen potentiaalverff. ergens op de cv leidingen zitten?
3,3mA lijkt me overigens niks geks, volgens mij doen pc-voedingen ook wel zoiets (SMPS). Waarschijnlijk zit er ook ergens in de WP een netfilter.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 11-01-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:12

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Xander schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 20:07:
[...]

Wat voor een kast is dat? Heb je een foto van die aardrail? Heb iets dergelijks met "centrale schroeven" nog nooit gezien.

Ter lering ende vermaak... ;)
Dat ziet eruit als onderstaand. Als je de aarde ietsjes te kort aansnijd en de draad staat een beetje onder spanning (mechanisch...) kan hij ietsje naar beneden zakken zonder dat je dat goed ziet
Met de 2 kruiskopen schroeven los zitten alle aard draden in principe los. Bij mij zijn dat er 13, en je moet dit goed checken na werkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/2464_Abbgroepenkastbinnenkant_1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 11-01-2019 20:51 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Gasschuif gewoon een ABB kast dus. Die aardrail zijn steekcontacten, een extra draad aansluiten doe je door die er gewoon in te prikken. Los halen door met een schroevendraaier het veercontact open te duwen zoals je kunt lezen bij de bron waar je het plaatje vandaan geleend hebt. :+

Die 4 schroeven zijn extra contacten om bijvoorbeeld draden >2,5mm² of soepele draad aan te sluiten welke niet in de steekcontacten gaan. Zoals hier bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tVEUbxs7cspQNnO7V4KesvNm/full.jpg

Volgens mij hoort het niet dat er iets loskomt wanneer je zo'n schroef losdraait anders dan de draad die recht daar onder is aangesloten.... (maar ik doe maar zelden iets met ABB en heb nooit aan die draden zitten trekken met de schroeven los...)

Lang genoeg aanstrippen is sowieso belangrijk natuurlijk! Anders kunnen je draden op ieder moment uit die steekcontacten loskomen.

edit:
Zie hier ook afbeeldingen uit de installatiehandleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mkGUwHyF6qLpSovtrVxscFKu/full.png

Die 4 schroeven aan de zijkant zijn voor deze klemmen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0IGmcAHwC1kx2AskeXaGpeNL/full.png

Zouden helemaal niets mogen doen met de steekklemmen in het midden...

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 11-01-2019 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/v2/150x100q90/923/ahk4Bd.jpg

Keukenboer is geweest om de keuken én elktra te plaatsen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qphone schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:24:
[...]

[Afbeelding]

Jammer dat hij de krachtgroep onnodig heeft vervangen door een kookgroep... Had gewoon kunnen blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Klopt ik heb dezelfde. Volgens mij komt er niks los als ik die 4 schroeven losdraai. Krijg het overigens ook niet los als ik een schroevedraaier erin steek zit enorm strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Xander schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:30:
[...]

Jammer dat hij de krachtgroep onnodig heeft vervangen door een kookgroep... Had gewoon kunnen blijven zitten.
Precies, heb het nog niet van de binnenkant gekeken, maar een driepolig aardschakelaar op een kookgroep én enkele installatieautomaat.
Waarschijnlijk word de kookgroep gevoed door twee verschillende fases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266145

Ik wil de Ring doorbell pro gaan kopen en installeren, daar hoort een beltrafo bij van 230 naar 24V. Moet die trafo in de groepenkast achter een automaat aangesloten worden?

Handleiding heb ik bekeken, maar is mij niet helemaal helder:

https://s.s-bol.com/imgba.../7/3/9200000082883791.pdf

De bestaande deurbel wordt helemaal vervangen, dus parallel aansluiten hoeft niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 266145 op 14-01-2019 09:05 . Reden: oude deurbel vervalt ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Anoniem: 266145 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:02:
Ik wil de Ring doorbell pro gaan kopen en installeren, daar hoort een beltrafo bij van 230 naar 24V. Moet die trafo in de groepenkast achter een automaat aangesloten worden?
Ja, alle stroomverbruikers in huis moeten achter een groep (automaat of zekering) aangesloten zijn in huis.

Zo'n bel-trafo die je in de groepenkast hangt is eigenlijk maar een raar ding, het heeft een totaal andere functie dan alle andere zaken (hoofdschakelaar, aardlek-schakelaars, groep-automaten) die daar in de kast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:36
Ik ga waarschijnlijk een redelijk standaard vraag voor jullie stellen, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden. Ik heb nu een ABB HAF 3 fase groepenkast hangen. Deze zit vol en in de toekomst voor zonnepanelen, inductie koken, iets waar een 3 fase groep voor nodig is wil ik een nieuwe groepenkast ernaast zetten. Kwestie van 3 fase groep, 4P ALS bestellen en de ALS komt dan op de hoofdschakelaar van de andere groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:23
Ik zou me beperkten tot 1 hoofdschakelaar, en de 2e kast niet van een extra hoofdschakelaar voorzien. :-)
Kast ernaast en intern verbinden inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vinom schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:34:
Ik ga waarschijnlijk een redelijk standaard vraag voor jullie stellen, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden. Ik heb nu een ABB HAF 3 fase groepenkast hangen. Deze zit vol en in de toekomst voor zonnepanelen, inductie koken, iets waar een 3 fase groep voor nodig is wil ik een nieuwe groepenkast ernaast zetten. Kwestie van 3 fase groep, 4P ALS bestellen en de ALS komt dan op de hoofdschakelaar van de andere groepenkast?
Als jij b.v. deze kast koopt: https://www.sandervunderi...enkast-22x33cm-hld33.html

Daar zitten onderin aansluitblokjes voor de 3 fasen en de nul (aarde zou ik alleen op de aardrail doorlussen en niet op/via zo'n blokje).

Dan zou ik het als volgt doen:
Bestaande hoofdschakelaar > per fase (en nul natuurlijk) naar zo'n aansluitblokje in kast 2
Vanaf de aansluit blokjes kan je je gewenste ALS'en en/of Alamat's aansluiten.

Op zo'n aansluitblokje is het dus 1 kabel in, en 4 kabels uit.. dus kan je voorlopig weer wat nieuws aansluiten

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Qphone schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:24:
[...]

[Afbeelding]

Dat is de hele installatie? Heb je een 3-fase aansluiting? Dan heb je een lekker evenwichte belasting maar niet heus. Sowieso is er wel meer aan te merken. Die aardlekschakelaars zijn type AC, ter herkennen aan enkel een golfje in dat kleine kadertje. Die zijn al sinds ~1994 niet meer toegestaan bij nieuwe installaties.

En serieus; hebben ze de krachtgroep eruit gesloopt? Beunhazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
kabeltjekabel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:25:
[...]

Dat is de hele installatie? Heb je een 3-fase aansluiting? Dan heb je een lekker evenwichte belasting maar niet heus. Sowieso is er wel meer aan te merken. Die aardlekschakelaars zijn type AC, ter herkennen aan enkel een golfje in dat kleine kadertje. Die zijn al sinds ~1994 niet meer toegestaan bij nieuwe installaties.

En serieus; hebben ze de krachtgroep eruit gesloopt? Beunhazen.
Precies, vandaag ook maar de binnenkant geopend: en dan wordt het alleen maar erger;
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.com/v2/150x100q90/921/t4fp1Y.jpg
Van boven naar beneden en van links naar rechts:

Op de eerste aardlekschakelaar zitten;
Groep 1: slaapkamer en badkamer
Groep 2: keuken(eigenlijk maar 1 stopcontact), cv, bijkeuken en garage.
Groep 3: woonkamer, stopcontacten keuken en afzuigkap.
(Klopt dat de beschrijving van groep 1&3 niet goed is deze zijn omgedraaid)
Groep 4(geplaatst door de keuken boer): wasmachine(zat eerst bij de tweede 3polige aardlekschakelaar op)

Op de tweede 3 polige aardlekschakelaar zitten nu:
Groep 5(geplaatst door keuken boer): kookgroep(zat voor heen een krachtgroep (ook voor een kookplaat))
Groep 6(geplaatst door keuken boer): zit de vaatwasser én spotjes
Groep 7(geplaatst door keuken boer): oven(3600watt) en koelkast en vriezer.

En dit alles zit aangesloten op 1 fase! Twee worden er nu dus niet gebruikt!

Hierbij ook mijn vraag: de meeste huizen draaien vaak ook maar op 1 fase kan dit ook zo blijven zitten?
Mooier zou zijn om dit natuurlijk te verdelen. Dan zou ik die ene fase van die 3 polige aardlekschakelaar even moeten verplaatsen.

Nog veel beter zou een hele nieuwe kast zijn maar dat zit er nu niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Qphone schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:39:
[...]

Precies, vandaag ook maar de binnenkant geopend: en dan wordt het alleen maar erger;
[Afbeelding]

Groep 4(geplaatst door de keuken boer): wasmachine(zat eerst bij de tweede 3polige aardlekschakelaar op)

Groep 5(geplaatst door keuken boer): kookgroep(zat voor heen een krachtgroep (ook voor een kookplaat))

Hierbij ook mijn vraag: de meeste huizen draaien vaak ook maar op 1 fase kan dit ook zo blijven zitten?
Mooier zou zijn om dit natuurlijk te verdelen. Dan zou ik die ene fase van die 3 polige aardlekschakelaar even moeten verplaatsen.

Die 3-fase aardlekschakelaars zijn 4-polig.

Maar heb je nu een 3-fase hoofdaansluiting?

Veel huizen hebben inderdaad een 1-fase aansluiting, maar dat is dan 1x 35A. Dan kan dit gewoon. Maar gezien de aanwezigheid van een 4P aardlekschakelaar en (voor zover zichtbaar) 3 fase draden heb je gewoon een 3 fase aansluiting en dan deugd deze aansluitmethode dus niet.

Want als jij wel 3 fase hebt heb je zeer waarschijnlijk 3x25A. Zoals het nu is aangesloten zit je met alles achter die 4 polige aardlekschakelaar op 1 fase, en dan heb je een wel *iets* verhoogde kans om die hoofdzekering te trippen. Welke kookplaat heb je? Ik ken geen 4 pitters die niet overweg kunnen met een 3 fase aansluiting.

Sowieso ziet het er wat slordig uit met die kamrails onderin. Lijkt alsof ze alleen de 2 en 3 brede variant bij zich hadden ofzo en dan die maar achter elkaar geklust hebben.

Die twee aarde draden rechtsbovenin moeten zeker ook vast blijven zitten op basis van magie? Zoals ik het zie zitten die zeg maar alleen met hun vel onder de te kleine schroefkop.

Ook zonder grote delen te vernieuwen had dit veel netter gekund. Bijvoorbeeld kookgroep op L1, L2, rest van huis op L1, oven en vaatwasser op L3. Of zelfs kookgroep volledig op L1, huis op L2, oven en vaatwasser op L3; alsnog beter dan zoals het nu zit.

Is de beveiliging van je netbeheerder door jou bedienbare automaten of nog smeltzekeringen? In dat laatste geval; gaat die keukenboer jouw een weekendtarief van de netbeheerder vergoeden?

Alhoewel; weekend tarief... als je nu die ene hoofdzekering doorbrand kun je altijd nog even 1 draadje opschuiven bovenop die 4 polige aardlekschakelaar en je hebt weer een verse hoofdzekering :P

Kijk ook even na of ze aan de onderkant wel correct doorgelust hebben. Dus niet vanaf de onderkant van de 4P ALS naar de groepen, ook niet met de nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Qphone @kabeltjekabel naast dat er van de 4-polige aardlekschakelaar maar één fase gebruikt wordt... is dat ook dezelfde fase als waar de andere 2-polige aardlekschakelaar op zit aangesloten. 7(8)7

Deze keukenzetter lijkt wel overal de slechtste oplossing gezocht te hebben. Één draadje in een andere klem steken maakt de huidige oplossing al weer net ietsje minder kneuterig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:54:
@Qphone @kabeltjekabel naast dat er van de 4-polige aardlekschakelaar maar één fase gebruikt wordt... is dat ook dezelfde fase als waar de andere 2-polige aardlekschakelaar op zit aangesloten. 7(8)7

Deze keukenzetter lijkt wel overal de slechtste oplossing gezocht te hebben. Één draadje in een andere klem steken maakt de huidige oplossing al weer net ietsje minder kneuterig.
Oeps, dat schreef @Qphone ook al gewoon. Ja, dan is het wel heel erg.

Of er moet daadwerkelijk een 1 fase aansluiting onder zitten, maar ik zet in op de beunkwaliteiten van deze keukenboer.

Heeft hij de krachtgroep wel netjes achtergelaten? Of meegenomen?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-01-2019 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:29

timovd

Voorsprong door techniek

Ze doen het altijd zo bij de keukenboer, dus nu ook.
Advies aan @Qphone om de oude automaten te vervangen voor nieuwe voor een mooi geheel en een ALS bij te laten plaatsen. Je kunt er volgens mij ook nog twee bij plaatsen als je wil. De krachtgroep hoeft niet per sé achter een (3-p) ALS, omdat de kookplaat niet los staat. Maar eerst even duidelijk krijgen of je 3-fase hoofdaansluiting hebt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
timovd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 04:07:
Advies aan @Qphone om de oude automaten te vervangen voor nieuwe voor een mooi geheel en een ALS bij te laten plaatsen. Je kunt er volgens mij ook nog twee bij plaatsen als je wil. De krachtgroep hoeft niet per sé achter een (3-p) ALS, omdat de kookplaat niet los staat. Maar eerst even duidelijk krijgen of je 3-fase hoofdaansluiting hebt.
Ook al hoeft het strict genomen niet; ik zou het alsnog wél doen.

Of in zo'n geval met 3 fase hoofdaansluiting; een 4P alamat en de rest van de 1-fase groepen achter drie stuks 2P aardlekschakelaars.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-01-2019 05:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De krachtgroep hoeft niet per sé achter een (3-p) ALS, omdat de kookplaat niet los staat.
Heeft je keukenzetter je dat wijs gemaakt?

Ben jij bekend met de aardverspreidingsweerstand bij @Qphone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41

R-B

Blokkert

[...]

[Afbeelding]
Oei, dat doet zeer aan me ogen..
Als ik teruglees is er genoeg over gezegd..

Nieuwe meuk erin!
Tip:
https://www.sandervunderi...nkast-3-fase-1968213.html
Extra: Kookgroep + Beltrafo bijbestellen, dan bouwt sander die samen voor je.
Kookgroep wordt dan bij 1 van de aardleks erbij gezet.

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
R-B schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:59:
[...]

Nieuwe meuk erin!
Tip:
Waarom zou je een 2x16A kookgroep op een enkele 25A hoofdzekering nog bij een paar andere groepen proppen? Sowieso niet netjes om een kookgroep op 1 fase te proppen. Ik zou gewoon een 4P alamat er in doen. Mocht je dan een 5 pits 11 kW plaat willen kan dat ook gewoon. Mocht je dat wel willen kun je dat ook zelf doen zonder dubbel spul te kopen.

Of bij niks hergebruiken;
Een kast met 9 alamats goedkoper dan een kast met drie 2P aardlekschakelaars en 9 normale groepen ;)
Afgebeelde kast in dit topic hier heeft geeneens 9 normale groepen maar slechts 6. Je kunt in zo'n 220x330 kast 7 2P alamats + 4P hoofdschakelaar + 4P alamat + beltrafo proppen. :*)

https://www.sandervunderi...dlekautomaten-3-fase.html
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
https://www.sandervunderi...-8-s-met-aansluitset.html

Maar er zal hier vast nog wel een hoofdschakelaar onder zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41

R-B

Blokkert

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:01:
[...]

Waarom zou je een 2x16A kookgroep op een enkele 25A hoofdzekering nog bij een paar andere groepen proppen? Sowieso niet netjes om een kookgroep op 1 fase te proppen. I
Ik ging even uit van 3-fase, maar er zijn genoeg opties. Laten we het daar bij houden :P

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 | Marstek 5.12KWh V151+CT003 V115 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Ik zou zeker niet zelf het nu op gaan lossen, met enkel een nieuwe kast bestellen ben je er namelijk niet, dan zal je ook een elektricien (met zegelrecht) nodig hebben om de oude kast weg te halen en de nieuwe kast te plaatsen.

Keukenboer heeft dit geleverd, dus die is aansprakelijk om het fatsoenlijk op te lossen. Dit is geen kwestie van smaak, maar gewoon ondeugdelijk aangesloten. Laat hem maar op papier zetten hoe hij dit op wilt lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:35:
[...]

Die 3-fase aardlekschakelaars zijn 4-polig.

Maar heb je nu een 3-fase hoofdaansluiting?

Veel huizen hebben inderdaad een 1-fase aansluiting, maar dat is dan 1x 35A. Dan kan dit gewoon. Maar gezien de aanwezigheid van een 4P aardlekschakelaar en (voor zover zichtbaar) 3 fase draden heb je gewoon een 3 fase aansluiting en dan deugd deze aansluitmethode dus niet.

Want als jij wel 3 fase hebt heb je zeer waarschijnlijk 3x25A. Zoals het nu is aangesloten zit je met alles achter die 4 polige aardlekschakelaar op 1 fase, en dan heb je een wel *iets* verhoogde kans om die hoofdzekering te trippen. Welke kookplaat heb je? Ik ken geen 4 pitters die niet overweg kunnen met een 3 fase aansluiting.

Sowieso ziet het er wat slordig uit met die kamrails onderin. Lijkt alsof ze alleen de 2 en 3 brede variant bij zich hadden ofzo en dan die maar achter elkaar geklust hebben.

Die twee aarde draden rechtsbovenin moeten zeker ook vast blijven zitten op basis van magie? Zoals ik het zie zitten die zeg maar alleen met hun vel onder de te kleine schroefkop.

Ook zonder grote delen te vernieuwen had dit veel netter gekund. Bijvoorbeeld kookgroep op L1, L2, rest van huis op L1, oven en vaatwasser op L3. Of zelfs kookgroep volledig op L1, huis op L2, oven en vaatwasser op L3; alsnog beter dan zoals het nu zit.

Is de beveiliging van je netbeheerder door jou bedienbare automaten of nog smeltzekeringen? In dat laatste geval; gaat die keukenboer jouw een weekendtarief van de netbeheerder vergoeden?

Alhoewel; weekend tarief... als je nu die ene hoofdzekering doorbrand kun je altijd nog even 1 draadje opschuiven bovenop die 4 polige aardlekschakelaar en je hebt weer een verse hoofdzekering :P

Kijk ook even na of ze aan de onderkant wel correct doorgelust hebben. Dus niet vanaf de onderkant van de 4P ALS naar de groepen, ook niet met de nul.
Ja ik ga er vanuit dat het een 3 fase aansluiting is; er komen van beneden 3 fase draden die op de 4-polige aardlekschakelaar zit aangesloten.
Daar onder zit ook op de 3de fase de aftakking voor de bovenste aardlekschakelaar.

Jaa die aardedraden zitten gewoon los... Schrok ik ook van.
Precies het had zonder grote aanpassingen ook veel netter gekund, het is echt houtje touwtje...

De beveiliging van de netbeheerder zit afgesloten dus die kan ik niet zien, ik neem aan dat het een automaat is.
Xander schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:54:

Ja exact, dat kan ik nog wel veilig doen, aan de andere kant laat ik het zo zitten zodat als het fout gaat dit natuurlijk wordt verhaalt op de keukenboer :P
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:20:
[...]

Oeps, dat schreef @Qphone ook al gewoon. Ja, dan is het wel heel erg.

Of er moet daadwerkelijk een 1 fase aansluiting onder zitten, maar ik zet in op de beunkwaliteiten van deze keukenboer.

Heeft hij de krachtgroep wel netjes achtergelaten? Of meegenomen?
Nee die heeft hij meegenomen...
Ja dat zou kunnen, eigenlijk zou ik het dan het liefst alles in één keer vervangen.
En ja het is een 3 fase aansluiting.
R-B schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 07:59:
[...]

Nieuwe meuk erin!
Tip:
Precies, dat zou het mooiste zijn! Maar ik begreep dat het mooier is om een krachtgroep(alamat) te gebruiken bij een 3 fase aansluiting ipv een kookgroep?
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:01:
[...]

Waarom zou je een 2x16A kookgroep op een enkele 25A hoofdzekering nog bij een paar andere groepen proppen? Sowieso niet netjes om een kookgroep op 1 fase te proppen. Ik zou gewoon een 4P alamat er in doen. Mocht je dan een 5 pits 11 kW plaat willen kan dat ook gewoon. Mocht je dat wel willen kun je dat ook zelf doen zonder dubbel spul te kopen.

Of bij niks hergebruiken;
Een kast met 9 alamats goedkoper dan een kast met drie 2P aardlekschakelaars en 9 normale groepen ;)
Afgebeelde kast in dit topic hier heeft geeneens 9 normale groepen maar slechts 6. Je kunt in zo'n 220x330 kast 7 2P alamats + 4P hoofdschakelaar + 4P alamat + beltrafo proppen. :*)

https://www.sandervunderi...dlekautomaten-3-fase.html
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html
https://www.sandervunderi...-8-s-met-aansluitset.html

Maar er zal hier vast nog wel een hoofdschakelaar onder zitten..
Ja precies als mijn reactie hierboven, beter een krachtgroep ipv kookgroep.
Ja allemaal alamats zou ook kunnen. In de toekomst willen ze buiten ook elektra dan is zo'n losse 2P alaam handig!
Genoeg mogelijkheden.
Er zit geen hoofdschakelaar op nu natuurlijk wel onder de meter maar die is helaas gezegeld...
Oilman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:35:
Ik zou zeker niet zelf het nu op gaan lossen, met enkel een nieuwe kast bestellen ben je er namelijk niet, dan zal je ook een elektricien (met zegelrecht) nodig hebben om de oude kast weg te halen en de nieuwe kast te plaatsen.

Keukenboer heeft dit geleverd, dus die is aansprakelijk om het fatsoenlijk op te lossen. Dit is geen kwestie van smaak, maar gewoon ondeugdelijk aangesloten. Laat hem maar op papier zetten hoe hij dit op wilt lossen.
Daarom, netter is eigenlijk om het helemaal nieuw aan te pakken... maar ik wacht nu af of het straks allemaal draait er niet uit vliegt, ze zijn nog niet over naar het huis, staat nu alleen een nieuwe keuken in.

Ja het is heel ondeugdelijk aan gesloten..

Het is het nieuwe huis van mijn schoonvader, hij is nog niet verhuist omdat we nog bezig zijn met klussen etc.
Ben benieuwd of als alles straks draait de hoofdzekering er uit vliegt, dan kunnen ze dit later verhalen op de keukenboer.

Het mooiste is natuurlijk om het allemaal te vervangen, maar goed eerst maar even afwachten.
Eventueel het vervangen zou ik zelf kunnen doen met uitzondering van de inkomende fase draden, als die éénmaal op de nieuwe hoofdschakelaar zitten zou ik de rest kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Waarom ga je er op wachten of het mis gaat? Het is gewoon niet goed, dus je moet diegene die dit heeft aangenomen gewoon nu in gebreken stellen. Het is nu fout en gaat niet vanzelf beter worden. Als je de kookplaat en de oven tegelijk maximaal aanzet gaat het gegarandeerd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oilman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:35:

Zegels zitten pas lager. Dit kan gedaan worden door iemand zonder zegelrecht. Naja, met de nadruk op kan. Om spanningsvrij te werken moet er wel een zegel door ja gezien er geen hoofdschakelaar is.
Qphone schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:51:
[...]

Ja ik ga er vanuit dat het een 3 fase aansluiting is; er komen van beneden 3 fase draden die op de 4-polige aardlekschakelaar zit aangesloten.
Daar onder zit ook op de 3de fase de aftakking voor de bovenste aardlekschakelaar.
Je kunt ook op je meter kijken. Bij 3-fase staat er een ander circuitje (drie lijnen met bemetering, eentje zonder) op getekend en staat er iets van "3x230 400V" ipv alleen "230 en dat circuitje met 2 bemeterde lijnen minder".
[...]
Jaa die aardedraden zitten gewoon los... Schrok ik ook van.
Dat laat je toch hopelijk niet zitten tot het fout gaat?
[...]
Precies het had zonder grote aanpassingen ook veel netter gekund, het is echt houtje touwtje...

De beveiliging van de netbeheerder zit afgesloten dus die kan ik niet zien, ik neem aan dat het een automaat is.
Nee, dat zullen dan gewoon drie 25A smeltzekeringen zijn. Ofwel; die zekering gaat gegarandeerd een keer door, maar dan als de hele familie op bezoek is, op een feestdag // weekend en je dus voor 200% de klos bent qua tarief voor een nieuwe.

Automaten vanuit de netbeheerder kun je wel zelf bedienen, dat maakt het makkelijker en goedkoper. Maar dat is bij nieuwe aansluitingen.
[...]

Ja exact, dat kan ik nog wel veilig doen, aan de andere kant laat ik het zo zitten zodat als het fout gaat dit natuurlijk wordt verhaalt op de keukenboer :P
Wat wil je precies verhalen dan? Dat je een uur in het donker en de koude zat terwijl je oliebollen aan het bakken was met de hele familie, nu het beslag teruggelopen is en de kalkoen uitgedroogd in de oven staat :?
[...]

Nee die heeft hij meegenomen...
Ben benieuwd of hij die dan weer aan iemand anders verkoopt :+

Toch leuk; een downgrade doorvoeren en het materiaal meegappen.
[...]

Precies, dat zou het mooiste zijn! Maar ik begreep dat het mooier is om een krachtgroep(alamat) te gebruiken bij een 3 fase aansluiting ipv een kookgroep?
[...]

Ja precies als mijn reactie hierboven, beter een krachtgroep ipv kookgroep.
Ja allemaal alamats zou ook kunnen. In de toekomst willen ze buiten ook elektra dan is zo'n losse 2P alaam handig!
Genoeg mogelijkheden.
Er zit geen hoofdschakelaar op nu natuurlijk wel onder de meter maar die is helaas gezegeld...
Ja, krachtgroep is veel logischer bij 3x25A aansluiting.

Onder die meter zit gewoon een zekeringhouder. Wat een electricien met zegelrecht doet is die zegels doorknippen, de zekeringen eruit draaien en dan de kast vervangen. Tenslotte de zekeringen er weer in en de kast verzegelen. Er zit daar heus geen losse schakelaar.
[...]

Daarom, netter is eigenlijk om het helemaal nieuw aan te pakken... maar ik wacht nu af of het straks allemaal draait er niet uit vliegt, ze zijn nog niet over naar het huis, staat nu alleen een nieuwe keuken in.

Ja het is heel ondeugdelijk aan gesloten..

Het is het nieuwe huis van mijn schoonvader, hij is nog niet verhuist omdat we nog bezig zijn met klussen etc.
Ben benieuwd of als alles straks draait de hoofdzekering er uit vliegt, dan kunnen ze dit later verhalen op de keukenboer.

Het mooiste is natuurlijk om het allemaal te vervangen, maar goed eerst maar even afwachten.
Eventueel het vervangen zou ik zelf kunnen doen met uitzondering van de inkomende fase draden, als die éénmaal op de nieuwe hoofdschakelaar zitten zou ik de rest kunnen doen.
Niet afwachten... meteen actie ondernemen. Die 25A zekering gaat een keer door, maar dan op het allerslechtste moment. Voorkom dat gewoon. Alliander vraagt trouwens € 108,90 voor het vervangen van je 25A hoofdzekering (uit een set van 3) in het weekend, avond... etc. Waarom onnodig de gok wagen? Sowieso moet die keukenboer hier op aangesproken worden. Elke week dat dat niet gebeurd flikt hij het kunstje elders nog een keer.

Er is natuurlijk een reden dat ze bij 25A 1 fasig ze wel gratis komen.... en er 35A in draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Illusion

(the art of)

[...]

[Afbeelding]

Die hele kast is gewoon een bende. Je kan de keukenboer erop aanspreken dat hij het slechter gemaakt heeft, maar je kan niet van hem verwachten dat hij de gehele kast op orde brengt, dat stond immers niet in zijn offerte.
Dus zelfs als hij zijn eigen prutswerk herstelt, blijft het een zootje. Denk aan:
*alle normale verlichtingsgroepen achter 1 aardlek
*Verouderde AC aardleks (onveilig)
*Geen hoofschakelaar
*11 buisinvoeren op 7 groepen (rommelig, niet onveilig)
*geen aanraakveilige busbars (*alleen onveilig tijdens werkzaamheden)
*geen fatsoenlijke faseverdeling
*buisinvoer zonder fatsoenlijke trekontlasting/bevestiging (rechtsboven)
En ga zo maar door.

Al zou hij het willen, een keukenboer is simpelweg niet in staat dit allemaal netjes op te lossen. Doe het dus zelf of huur een echte vakman in.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die faseverdeling en de invoer zonder trekontlasting zijn juist creaties van die keukenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Als ik dit allemaal zo lees ben ik heel blij dat onze keukenboer gewoon eerlijk was en vertelde dat we zelf maar een elektricien moesten regelen voor alle aansluitingen voordat ze de keuken kwamen plaatsen.
Wat een gepruts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:31
Omdat in een ander topic de opmerking voorbijkwam dat mijn nieuwbouw woning met deze opzet qua groepen wellicht niet goed was wil ik de voorgestelde opties hier even laten reviewen.

Vanuit de bouw is er een vaste electraboer aangesloten en die heeft mijn eisen en wensen vertaald naar het volgende lijstje:

Volledige electratekening

Zien jullie problemen omtrent de voorgestelde verdeling of zijn er zaken die wellicht toch anders moeten?
1 side note, de 2 autogroepen worden geschakeld als of/of en niet en/en.
Dit alles op een 3x25A aansluiting.

PS. Ik ben zelf geen elektriciën en dus een leek, maar wellicht komen er tips die ik kan door ventileren naar de electraboer.

[ Voor 24% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:47:
[...]

Zegels zitten pas lager. Dit kan gedaan worden door iemand zonder zegelrecht. Naja, met de nadruk op kan. Om spanningsvrij te werken moet er wel een zegel door ja gezien er geen hoofdschakelaar is.
Het kan in theorie als je alle regels naast je neerlegt, maar dat moet je echt niet willen of je moet voor een Darwin award in aanmerking willen komen. De enige beveiliging die je dan hebt is de langzame smeltzekering van de netbeheerder, die zekeringen gaan je niet redden als je een fout maakt.

Kast vervangen = zegel verbreken & zekeringen van netbeheerder losdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjibbie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 16:23
Gezien de diepgang van de overige vragen hier wellicht een enomre NOOB vraag, maar ik probeer het toch:

Ik ben van plan om mijn lichtschakelaars te vervangen door Hue compatibel schakelaars (Zigbee).

Ik heb gelezen dat je de betreffende lamp op spanning kan houden door de zwarte en bruine draad samen te voegen in een lasklem. Die snap ik nog :)
Maar hoe doe ik dat met een wisselschakeling? Voeg ik dan:
-in doos 1 de bruine en de 2 zwarte schakeldraden samen in 1 klem
-in doos 2 de 2 zwarte schakeldraden en de zwarte draad naar lamp ook alle drie in 1 lasklem.

Of gebruik ik maar 1 van de 2 schakeldraden? Of nog anders?

Screw you guys... I'm going home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@GeeMoney, komen groep 17 TM 20 achter een 3-p aardlekschakelaar, of worden dit losse ALAMATs? Dat laatste wordt een stuk duurder.
Ik snap niet goed hoe de buiteninstallatie wordt aangesloten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
timovd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:51:
@GeeMoney, komen groep 17 TM 20 achter een 3-p aardlekschakelaar, of worden dit losse ALAMATs? Dat laatste wordt een stuk duurder.
Ik snap niet goed hoe de buiteninstallatie wordt aangesloten.
Dat staat ook net niet op het plaatje zie ik, die 17 tm20 lijken direct op de 40A hoofdzekering te zitten?

Edit: plaatje volledig erop nu:
Volledige electratekening

Als ik de symbolen google dan kom ik op elk een eigen alamat ? Gezien de prijzen zou ik dat ook haast zeggen :+ .

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@GeeMoney voor de buiteninstallatie is een alamat prima. Vraag de installateur waarom het niet op een 3p ALS kan met losse krachtgroepen. Is je PV en WP 3 fase?
Edit: PV is 1 fase zo te zien.
Edit 2: de kookgroep wordt als één groep gezien, dus er mag nog een groep bij de zelfde ALS (bijvoorbeeld buiten). Nu we het toch over de kookgroep hebben. Waarom niet op een krachtgroep? Is pagina's vol over geschreven.

[ Voor 44% gewijzigd door timovd op 15-01-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
timovd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:12:
@GeeMoney voor de buiteninstallatie is een alamat prima. Vraag de installateur waarom het niet op een 3p ALS kan met losse krachtgroepen. Is je PV en WP 3 fase?
Edit: PV is 1 fase zo te zien.
Edit 2: de kookgroep wordt als één groep gezien, dus er mag nog een groep bij de zelfde ALS (bijvoorbeeld buiten). Nu we het toch over de kookgroep hebben. Waarom niet op een krachtgroep? Is pagina's vol over geschreven.
PV is 1 fase en de WP volgens mij 3 als ik het begrijp?
Ik zit ook aan mijn limiet van aantal panelen (dak ligt vol op de zuid kant, 20 stuks) dus dan is een 1 fase ook voldoende ?
@timovd ik laat de kookgroep omzetten naar een 3 fase 380V !

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 15-01-2019 14:48 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.