kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:35:
[...]
Die 3-fase aardlekschakelaars zijn 4-polig.
Maar heb je nu een 3-fase hoofdaansluiting?
Veel huizen hebben inderdaad een 1-fase aansluiting, maar dat is dan 1x 35A. Dan kan dit gewoon. Maar gezien de aanwezigheid van een 4P aardlekschakelaar en (voor zover zichtbaar) 3 fase draden heb je gewoon een 3 fase aansluiting en dan deugd deze aansluitmethode dus niet.
Want als jij wel 3 fase hebt heb je zeer waarschijnlijk 3x25A. Zoals het nu is aangesloten zit je met alles achter die 4 polige aardlekschakelaar op 1 fase, en dan heb je een wel *iets* verhoogde kans om die hoofdzekering te trippen. Welke kookplaat heb je? Ik ken geen 4 pitters die niet overweg kunnen met een 3 fase aansluiting.
Sowieso ziet het er wat slordig uit met die kamrails onderin. Lijkt alsof ze alleen de 2 en 3 brede variant bij zich hadden ofzo en dan die maar achter elkaar geklust hebben.
Die twee aarde draden rechtsbovenin moeten zeker ook vast blijven zitten op basis van magie? Zoals ik het zie zitten die zeg maar alleen met hun vel onder de te kleine schroefkop.
Ook zonder grote delen te vernieuwen had dit veel netter gekund. Bijvoorbeeld kookgroep op L1, L2, rest van huis op L1, oven en vaatwasser op L3. Of zelfs kookgroep volledig op L1, huis op L2, oven en vaatwasser op L3; alsnog beter dan zoals het nu zit.
Is de beveiliging van je netbeheerder door jou bedienbare automaten of nog smeltzekeringen? In dat laatste geval; gaat die keukenboer jouw een weekendtarief van de netbeheerder vergoeden?
Alhoewel; weekend tarief... als je nu die ene hoofdzekering doorbrand kun je altijd nog even 1 draadje opschuiven bovenop die 4 polige aardlekschakelaar en je hebt weer een verse hoofdzekering
Kijk ook even na of ze aan de onderkant wel correct doorgelust hebben. Dus niet vanaf de onderkant van de 4P ALS naar de groepen, ook niet met de nul.
Ja ik ga er vanuit dat het een 3 fase aansluiting is; er komen van beneden 3 fase draden die op de 4-polige aardlekschakelaar zit aangesloten.
Daar onder zit ook op de 3de fase de aftakking voor de bovenste aardlekschakelaar.
Jaa die aardedraden zitten gewoon los... Schrok ik ook van.
Precies het had zonder grote aanpassingen ook veel netter gekund, het is echt houtje touwtje...
De beveiliging van de netbeheerder zit afgesloten dus die kan ik niet zien, ik neem aan dat het een automaat is.
Xander schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:54:
@
Qphone @
kabeltjekabel naast dat er van de 4-polige aardlekschakelaar maar één fase gebruikt wordt... is dat ook dezelfde fase als waar de andere 2-polige aardlekschakelaar op zit aangesloten.
Deze keukenzetter lijkt wel overal de slechtste oplossing gezocht te hebben. Één draadje in een andere klem steken maakt de huidige oplossing al weer net ietsje minder kneuterig.
Ja exact, dat kan ik nog wel veilig doen, aan de andere kant laat ik het zo zitten zodat als het fout gaat dit natuurlijk wordt verhaalt op de keukenboer

kabeltjekabel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 01:20:
[...]
Oeps, dat schreef @
Qphone ook al gewoon. Ja, dan is het wel heel erg.
Of er moet daadwerkelijk een 1 fase aansluiting onder zitten, maar ik zet in op de beunkwaliteiten van deze keukenboer.
Heeft hij de krachtgroep wel netjes achtergelaten? Of meegenomen?
Nee die heeft hij meegenomen...
timovd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 04:07:
Ze doen het altijd zo bij de keukenboer, dus nu ook.
Advies aan @
Qphone om de oude automaten te vervangen voor nieuwe voor een mooi geheel en een ALS bij te laten plaatsen. Je kunt er volgens mij ook nog twee bij plaatsen als je wil. De krachtgroep hoeft niet per sé achter een (3-p) ALS, omdat de kookplaat niet los staat. Maar eerst even duidelijk krijgen of je 3-fase hoofdaansluiting hebt.
Ja dat zou kunnen, eigenlijk zou ik het dan het liefst alles in één keer vervangen.
En ja het is een 3 fase aansluiting.
Precies, dat zou het mooiste zijn! Maar ik begreep dat het mooier is om een krachtgroep(alamat) te gebruiken bij een 3 fase aansluiting ipv een kookgroep?
Ja precies als mijn reactie hierboven, beter een krachtgroep ipv kookgroep.
Ja allemaal alamats zou ook kunnen. In de toekomst willen ze buiten ook elektra dan is zo'n losse 2P alaam handig!
Genoeg mogelijkheden.
Er zit geen hoofdschakelaar op nu natuurlijk wel onder de meter maar die is helaas gezegeld...
Oilman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:35:
Ik zou zeker niet zelf het nu op gaan lossen, met enkel een nieuwe kast bestellen ben je er namelijk niet, dan zal je ook een elektricien (met zegelrecht) nodig hebben om de oude kast weg te halen en de nieuwe kast te plaatsen.
Keukenboer heeft dit geleverd, dus die is aansprakelijk om het fatsoenlijk op te lossen. Dit is geen kwestie van smaak, maar gewoon ondeugdelijk aangesloten. Laat hem maar op papier zetten hoe hij dit op wilt lossen.
Daarom, netter is eigenlijk om het helemaal nieuw aan te pakken... maar ik wacht nu af of het straks allemaal draait er niet uit vliegt, ze zijn nog niet over naar het huis, staat nu alleen een nieuwe keuken in.
Ja het is heel ondeugdelijk aan gesloten..
Het is het nieuwe huis van mijn schoonvader, hij is nog niet verhuist omdat we nog bezig zijn met klussen etc.
Ben benieuwd of als alles straks draait de hoofdzekering er uit vliegt, dan kunnen ze dit later verhalen op de keukenboer.
Het mooiste is natuurlijk om het allemaal te vervangen, maar goed eerst maar even afwachten.
Eventueel het vervangen zou ik zelf kunnen doen met uitzondering van de inkomende fase draden, als die éénmaal op de nieuwe hoofdschakelaar zitten zou ik de rest kunnen doen.