Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.321.685 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:02
GeeMoney schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:21:
Omdat in een ander topic de opmerking voorbijkwam dat mijn nieuwbouw woning met deze opzet qua groepen wellicht niet goed was wil ik de voorgestelde opties hier even laten reviewen.

Vanuit de bouw is er een vaste electraboer aangesloten en die heeft mijn eisen en wensen vertaald naar het volgende lijstje:

[Afbeelding: Volledige electratekening]

Zien jullie problemen omtrent de voorgestelde verdeling of zijn er zaken die wellicht toch anders moeten?
1 side note, de 2 autogroepen worden geschakeld als of/of en niet en/en.
Dit alles op een 3x25A aansluiting.

PS. Ik ben zelf geen elektriciën en dus een leek, maar wellicht komen er tips die ik kan door ventileren naar de electraboer.
Groep 17-20 zijn zonder aardlek aangesloten, dit mag onder voorwaarden in huis installaties voor vaste aansluitpunten EN de aardverspreidingswerstand voldoet aan 25/In.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:48
habbekrats schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:36:
[...]

Groep 17-20 zijn zonder aardlek aangesloten, dit mag onder voorwaarden in huis installaties voor vaste aansluitpunten EN de aardverspreidingswerstand voldoet aan 25/In.
Ok, duidelijk. De kookgroep is in ieder geval naar krachtstroom omgezet. Dan laat ik het verder voor wat het is en kan ik volgens mij tevreden zijn met de keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vraag eens wat de meerprijs naar 100% alamat is. Achter welke groep heb je de rookmelders?

Met 20 panelen op het zuiden en bijbehorende 5 kW omvormer ga je de 16A automaat trippen. Ook met 20A zit je dan nog steeds net over de grens.

Ook al blijf je er net onder is het wellicht handiger om 4mm^2 te trekken. Volgens mij kon dat uit qua afname kabelverliezen vs extra kosten. Sowieso wel goed dat er daar een 19mm buis is ingetekend.

Elektrische radiatoren???
Oilman schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:39:
[...]

Het kan in theorie als je alle regels naast je neerlegt, maar dat moet je echt niet willen of je moet voor een Darwin award in aanmerking willen komen. De enige beveiliging die je dan hebt is de langzame smeltzekering van de netbeheerder, die zekeringen gaan je niet redden als je een fout maakt.

Kast vervangen = zegel verbreken & zekeringen van netbeheerder losdraaien
De gereedschappen en beschermingsmiddelen voor zo'n klus bestaan gewoon. Matje op de vloer, handschoenen, VDE schroevendraaiers en gelaatsmasker.

Maar het kan hier spanningsvrij. Zegeltje laten zetten is ook veel goedkoper.

[ Voor 55% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-01-2019 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:51
GeeMoney schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:03:
[...]

Ok, duidelijk. De kookgroep is in ieder geval naar krachtstroom omgezet. Dan laat ik het verder voor wat het is en kan ik volgens mij tevreden zijn met de keuzes.
Let wel dat je laadpunten geïntegreerde AC lekstroomdetectie+beveiliging moeten hebben en DC lekstroombeveiliging >6mA. Anders moet er dus wel een type-B ALS voor in je groepenkast.
kabeltjekabel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:01:De gereedschappen en beschermingsmiddelen voor zo'n klus bestaan gewoon. Matje op de vloer, handschoenen, VDE schroevendraaiers en gelaatsmasker.

Maar het kan hier spanningsvrij. Zegeltje laten zetten is ook veel goedkoper.
Ooit arc-flash voor je gelaatmasker gehad? Ik wel :+ Moet je niet willen. Gewoon electriciën met zegelrecht lokaal opbellen.

[ Voor 48% gewijzigd door Jim423 op 16-01-2019 00:16 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:13:
[...]

Let wel dat je laadpunten geïntegreerde AC lekstroomdetectie+beveiliging moeten hebben en DC lekstroombeveiliging >6mA. Anders moet er dus wel een type-B ALS voor in je groepenkast.
Sowieso is het makkelijker om een aardlekschakelaar te testen dan die aardverspreidingsweerstand, dus ik zou sowieso alles achter een ALS zetten.
Jim423 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:13:
[...]

[...]

Ooit arc-flash voor je gelaatmasker gehad? Ik wel :+ Moet je niet willen. Gewoon electriciën met zegelrecht lokaal opbellen.
Nee, ook nog geen rondvliegend staal tegen m'n veiligheidsbril of vallende 1000 kg op m'n veiligheidsschoenen. ;)

Wel eenmaal een spijker door de zool van m'n S1 schoen. Daarna S3 gaan dragen :+

Hele punt van die beschermingsmiddelen is natuurlijk dat je ze in principe nooit aanspreekt, maar mocht er iets fout gaan je niet direct de klos bent. Gehoorbescherming is daar dan weer van uitgezonderd.

Hoe denk je trouwens dat de netbeheerders het doen als ze je hoofdzekeringkast vervangen?

Maar inderdaad; nieuw zegel is veel goedkoper. Daar geef ik je gewoon volledig gelijk in.

Hier zit trouwens nog katoenen aderisolatie onder (netzijde) de hoofdzekering. Bij de buren zat het tot een tijdje geleden ook nog tussen hoofdzekering en meter. Toen ze daar kwamen om een nieuwe meter op te hangen zeiden ze; 'We komen later wel een keer terug' :P

[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-01-2019 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

kabeltjekabel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:30:
Hoe denk je trouwens dat de netbeheerders het doen als ze je hoofdzekeringkast vervangen?
Met minimaal risico. PBM is leuk, maar je PBM niet nodig hebben is nog veel leuker.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Er zijn 2 laadpunten voor de auto, binnen en buiten. Heb je 2 auto's of gewoon makkelijk 2 ?
Als je 1 groep genoeg vind kun je ook de 2 wcd's voor binnen buiten laden op 1 eindgroep zetten.

Bespaart je een alamat krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@kabeltjekabel ik zal het vragen wat dat kost maar als het makkelijk achteraf nog te doen is dan heeft dat voor nu mijn voorkeur aangezien de rekening al flink is, is dit dus achteraf makkelijk te laten doen?
Ik krijg 2 elektrische radiatoren in beide badkamers. Er ligt wel vloerverwarming maar ze raden ondanks dat toch elektrische radiatoren aan al dan niet tijdgeschakeld.
De panelen liggen op het zuidwesten en de panelen zijn 320Wattpiek. Is die zwaardere draad nodig en 20A? Dan zal ik dit direct even aangeven en verbaasd het mij dat ze hier zelf niet op komen?

@habbekrats het is voornamelijk gemak, ik heb aangegeven dat ik niet erbij na wil denken of binnen al een auto staat op te laden of niet. Momenteel is er nog helemaal geen EV maar zit wel in de planning voor 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
GeeMoney schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:32:
@kabeltjekabel ik zal het vragen wat dat kost maar als het makkelijk achteraf nog te doen is dan heeft dat voor nu mijn voorkeur aangezien de rekening al flink is, is dit dus achteraf makkelijk te laten doen?
Ik krijg 2 elektrische radiatoren in beide badkamers. Er ligt wel vloerverwarming maar ze raden ondanks dat toch elektrische radiatoren aan al dan niet tijdgeschakeld.
De panelen liggen op het zuidwesten en de panelen zijn 320Wattpiek. Is die zwaardere draad nodig en 20A? Dan zal ik dit direct even aangeven en verbaasd het mij dat ze hier zelf niet op komen?

@habbekrats het is voornamelijk gemak, ik heb aangegeven dat ik niet erbij na wil denken of binnen al een auto staat op te laden of niet. Momenteel is er nog helemaal geen EV maar zit wel in de planning voor 2020.
Als je voor 2 auto's gelijk wil opladen kun je beter je hele meterkast voorbereiden op 63A. Met eigen gebruik en 2 EV's is de 3x25A veel te laag. Zul je eerder op 35 of 50 A uitkomen.

In mijn eigen installatie kast heb ik ook alles voorbereid tot 3x63A voeding. Alle interne bedrading is 10 mm2. Mijn eigen voeding is nu ook nog 3x25A.

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 16-01-2019 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
habbekrats schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:42:
[...]

Als je voor 2 auto's gelijk wil opladen kun je beter je hele meterkast voorbereiden op 63A. Met eigen gebruik en 2 EV's is de 3x25A veel te laag. Zul je eerder op 35 of 50 A uitkomen.

In mijn eigen installatie kast heb ik ook alles voorbereid tot 3x63A voeding. Alle interne bedrading is 10 mm2. Mijn eigen voeding is nu ook nog 3x25A.
Volgens mij maakt hij ze nu wel schakelbaar of/of en niet en/en en in de meterkast zou ik een schakelaar krijgen.
De 3x25A is nu de "gangbare" zwaarste aansluiting zonder extra te hoeven betalen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1169212

Hieronder een praktische vraag over huisinstallatie, ik hoop dat dit het juiste topic is om ze te stellen.

Om groepen in een woonhuisinstallatie te kunnen monitoren zijn er betrekkelijk goedkope oplossingen te vinden waarbij meerdere groepen op een enkel notificatiesysteem aangesloten kunnen worden terwijl deze groepen wel uit elektronisch gescheiden circuits blijven bestaan.
Bijvoorbeeld onderstaand mains-sensor board dat de verschillende circuits met optocouplers gescheiden houdt: http://puretekinnovations...40v-220v-ac-mains-sensor/
De uitgangen hiervan zijn dan weer eenvoudig via een io naar rs485 board op een sms-notificatie module aan te sluiten, bijvoorbeeld deze: http://tellsystem.co.uk/exp8-io/

Hierbij ben ik er wel van overtuigd dat een dergelijke installatie functioneel in orde is, maar ik heb zo mijn twijfels of het ook voldoet - of in overeenstemming te brengen is met - de technische en wettelijke veiligheidsvereisten die in Nederand aan een woonhuisinstallatie worden gesteld.
Kan iemand op dit forum daar misschien meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zie geen KEMA Keur staan op die dingen.

Waarom niet volledig contactloos? Ik heb zo'n stroomtang met NCV, dat werkt prima. Zeker voor een stationaire oplossing moet zoiets kunnen.
GeeMoney schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:32:
Voor nieuwe kast 100% alamat is niet zo veel duurder. Achteraf wordt het veel duurder en houdt je een boel nieuwe componenten over.

Systemen met 20 panelen gaan voor zover ik zie op een 5kW omvormer die piekt op 5.5 kW op de AC zijde. Dat gaat een 1 fase 16A groep niet trekken. Dat ze daar niet op zijn gekomen; tja ik verbaas me nergens meer over. 20 panelen is ook meer da gemiddeld. Alhoewel voor nieuwbouw dit vaker voorkomt. Ze hebben in ieder geval een 19mm leiding ingetekend en dat is goed.

Heb je ook leidingen voor UTP voorzien?

[ Voor 76% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-01-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:53:
Ik zie geen KEMA Keur staan op die dingen.

Waarom niet volledig contactloos? Ik heb zo'n stroomtang met NCV, dat werkt prima. Zeker voor een stationaire oplossing moet zoiets kunnen.

[...]

Voor nieuwe kast 100% alamat is niet zo veel duurder. Achteraf wordt het veel duurder en houdt je een boel nieuwe componenten over.

Systemen met 20 panelen gaan voor zover ik zie op een 5kW omvormer die piekt op 5.5 kW op de AC zijde. Dat gaat een 1 fase 16A groep niet trekken. Dat ze daar niet op zijn gekomen; tja ik verbaas me nergens meer over. 20 panelen is ook meer da gemiddeld. Alhoewel voor nieuwbouw dit vaker voorkomt. Ze hebben in ieder geval een 19mm leiding ingetekend en dat is goed.

Heb je ook leidingen voor UTP voorzien?
Ik heb de opmerkingen uitgezet bij de electraboer.
Ik heb 21 loze leidingen door de hele woning >:) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Illusion

(the art of)

Anoniem: 1169212 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:50:
Hieronder een praktische vraag over huisinstallatie, ik hoop dat dit het juiste topic is om ze te stellen.

Om groepen in een woonhuisinstallatie te kunnen monitoren zijn er betrekkelijk goedkope oplossingen te vinden waarbij meerdere groepen op een enkel notificatiesysteem aangesloten kunnen worden terwijl deze groepen wel uit elektronisch gescheiden circuits blijven bestaan.
Bijvoorbeeld onderstaand mains-sensor board dat de verschillende circuits met optocouplers gescheiden houdt: http://puretekinnovations...40v-220v-ac-mains-sensor/
De uitgangen hiervan zijn dan weer eenvoudig via een io naar rs485 board op een sms-notificatie module aan te sluiten, bijvoorbeeld deze: http://tellsystem.co.uk/exp8-io/

Hierbij ben ik er wel van overtuigd dat een dergelijke installatie functioneel in orde is, maar ik heb zo mijn twijfels of het ook voldoet - of in overeenstemming te brengen is met - de technische en wettelijke veiligheidsvereisten die in Nederand aan een woonhuisinstallatie worden gesteld.
Kan iemand op dit forum daar misschien meer over vertellen?
Wat zou je willen monitoren? En waarom?
Als je wilt monitoren of de groep uitgevallen is, kan je beter een slave-contact aan je automaat hangen.

Die print staat geen CE, geen KeMa keur of wat dan ook op. Daarnaast doen die dikke weerstanden me vermoeden dat er veel warmte gegeneerd gaat worden. In alle opzichten een slecht plan...

[ Voor 6% gewijzigd door Illusion op 16-01-2019 13:59 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1169212

Bedankt voor je antwoord Illusion.
Illusion schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:57:
Wat zou je willen monitoren? En waarom?
Als je wilt monitoren of de groep uitgevallen is, kan je beter een slave-contact aan je automaat hangen.
Ik wil inderdaad zien of een groep uitgevallen is. Het gebruik van slave-contacten is een goede suggestie maar in de betreffende meterkast zijn de groepen nog met smeltzekeringen uitgevoerd en niet met automaten. Het vervangen van de hele groepenkast is geen optie.
Ik wil graag een meldsysteem, omdat ik op een paar honderd kilometer afstand een oogje in het zeil wil kunnen houden en op deze lokatie wel eens knaagdieren komen die ook de isolatie van aanwezige elektriciteits grondkabels lekker blijken te vinden.
Het aanpassen van de installatie zodat alle bekabeling door electroducten loopt die ook bescherming bieden tegen knaagdieren zou wel mooi zijn maar is niet haalbaar en ook kunnen de groepen niet uitgeschakeld blijven.
Illusion schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:57:
Die print staat geen CE, geen KeMa keur of wat dan ook op. Daarnaast doen die dikke weerstanden me vermoeden dat er veel warmte gegeneerd gaat worden. In alle opzichten een slecht plan...
Inderdaad geen keurmerk. Als die er wel op stond dan had ik de vraag hier niet hoeven stellen. Maar het ontbreken van een keurmerk wil als ik mij niet vergis toch niet direct zeggen dat het dus niet aan de technische of wettelijke veiligheidsvereisten voldoet.
De weerstanden op de print zijn 100k, ze dissiperen dus elk zo'n 0,6 watt. Ik vermoed dat dit heel gering is vergeleken met de warmte die opgewekt wordt in menig snoerddimmer die je vaak aan schemerlampen zit zitten en zie wat dat betreft dus ook niet direct een veiligheidsrisico dat we binnen de Nederlandse maatstaven als onverantwoord zouden moeten beschouwen.

Enfin.. nogmaals dank voor het becommentariëren en de goede suggesties, maar de aangedragen argumenten overtuigen mij nog niet direct dat de voorgestelde schakeling echt zo'n slecht plan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Illusion

(the art of)

Anoniem: 1169212 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:24:
Bedankt voor je antwoord Illusion.

[...]

Ik wil inderdaad zien of een groep uitgevallen is. Het gebruik van slave-contacten is een goede suggestie maar in de betreffende meterkast zijn de groepen nog met smeltzekeringen uitgevoerd en niet met automaten. Het vervangen van de hele groepenkast is geen optie.
Ik wil graag een meldsysteem, omdat ik op een paar honderd kilometer afstand een oogje in het zeil wil kunnen houden en op deze lokatie wel eens knaagdieren komen die ook de isolatie van aanwezige elektriciteits grondkabels lekker blijken te vinden.
Het aanpassen van de installatie zodat alle bekabeling door electroducten loopt die ook bescherming bieden tegen knaagdieren zou wel mooi zijn maar is niet haalbaar en ook kunnen de groepen niet uitgeschakeld blijven.

[...]

Inderdaad geen keurmerk. Als die er wel op stond dan had ik de vraag hier niet hoeven stellen. Maar het ontbreken van een keurmerk wil als ik mij niet vergis toch niet direct zeggen dat het dus niet aan de technische of wettelijke veiligheidsvereisten voldoet.
De weerstanden op de print zijn 100k, ze dissiperen dus elk zo'n 0,6 watt. Ik vermoed dat dit heel gering is vergeleken met de warmte die opgewekt wordt in menig snoerddimmer die je vaak aan schemerlampen zit zitten en zie wat dat betreft dus ook niet direct een veiligheidsrisico dat we binnen de Nederlandse maatstaven als onverantwoord zouden moeten beschouwen.

Enfin.. nogmaals dank voor het becommentariëren en de goede suggesties, maar de aangedragen argumenten overtuigen mij nog niet direct dat de voorgestelde schakeling echt zo'n slecht plan is.
0,6 watt keer 8 = 5 watt. In een afgesloten behuizing. Dat is best een hoop hoor....

In dit geval lijkt voorkomen van de stroomuitval me een veel betere oplossing dan detecteren.....
En als je dan tóch wil detecteren, gebruik dan gewoon relais. Die vallen ook af als de spanning uitvalt, en zijn gewoon goedgekeurd. Daarnaast kan je elk relais bij de groep zelf inbouwen, en hoef je dus niet alle groepen in 1 kast te brengen. Dat mag namelijk niet zomaar..

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Illusion schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:14:
[...]

0,6 watt keer 8 = 5 watt. In een afgesloten behuizing. Dat is best een hoop hoor....

In dit geval lijkt voorkomen van de stroomuitval me een veel betere oplossing dan detecteren.....
En als je dan tóch wil detecteren, gebruik dan gewoon relais. Die vallen ook af als de spanning uitvalt, en zijn gewoon goedgekeurd. Daarnaast kan je elk relais bij de groep zelf inbouwen, en hoef je dus niet alle groepen in 1 kast te brengen. Dat mag namelijk niet zomaar..
BV dit relais
https://www.phoenixcontac...ab=1&selectedCategory=ALL
doet zo'n 3,2 mA . Heeft een veilige scheiding en een hele rits keurmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Wie zou kunnen helpen?

GU4 halogeen lampjes van 20w die op een transformator waren aangesloten vervangen voor GU10 led's op 2.6w zonder transfo. Gewoon direct op het net dus.

Alles werkt maar de lamp produceert een hoge pieptoon?
Ik gebruik geen dimmer.

Dit is de lamp:
https://ibb.co/qFwWW3m

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 736981 op 16-01-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Anoniem: 736981 kan nog maar aan 1 ding liggen dus: de lichtbron zelf.

Betere lampjes kopen dus als je hier vanaf wilt komen.

edit:
Valt me wel tegen van Osram lampen...

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 16-01-2019 20:30 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 736981

Xander schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:26:
@Anoniem: 736981 kan nog maar aan 1 ding liggen dus: de lichtbron zelf.

Betere lampjes kopen dus als je hier vanaf wilt komen.

edit:
Valt me wel tegen van Osram lampen...
Jep, mij ook. Ik dacht wel safe te zitten met die lampjes.
Vanavond maar eens shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 10:36
Anoniem: 736981 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:07:
Wie zou kunnen helpen?

GU4 halogeen lampjes van 20w die op een transformator waren aangesloten vervangen voor GU10 led's op 2.6w zonder transfo. Gewoon direct op het net dus.
Heb je dat met dezelfde bekabeling gedaan die voor de laagspanning-lampjes gebruikt werd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 16:03
Ik woon nu een aantal maanden in mijn nieuwe huis en ik wil graag mijn wasmachine en droger van de badkamer naar een andere kamer verplaatsen. Deze moeten natuurlijk ook van stroom voorzien worden. Vanuit de badkamer verleggen naar die kamer is niet handig, dus ik wil in principe door de vloer gaan boren en nieuwe kabels naar die kamer brengen. Dit betekend dat ik dan dus ook twee nieuwe groepen moet hebben. (wil wasmachine en droger tegelijk kunnen draaien) Als ik dan toch bezig ben wil ik eigenlijk ook een 3e kabel trekken, of in ieder geval voorbereiden, voor toekomstige zonnepanelen.

Nu kan ik op zich wel veel zelf, maar de meterkast heb ik geen verstand van en ga ik ook laten doen. Echter, nu ik wat beter naar de meterkast gekeken heb en wat ingelezen heb vraag ik mij af of het niet slimmer is om de meterkast gelijk te vernieuwen.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/209q81k.jpg

Groep 1: deel stopcontacten, lampen, cv
Groep 2 deel stopcontacten, lampen
Groep 3: huidige wasmachine
Groep 4: vaatwasser
Groep 5: Oven
Groep 6: Boiler keuken

Na wat inlezen twijfel ik of deze nog aan de huidige eisen voldoet. Maar 1 aardlekschakelaar die tevens als hoofdschakelaar dient?

Ik zou nu dus in ieder geval 2 groepen toe willen voegen (wasmachine & droger) en wellicht dan gelijk één voor toekomstige zonnepanelen, maar dit zou ook later kunnen. Oude wasmachine groep wil ik in principe behouden om eventueel elektrische vloerverwarming op aan te sluiten in de toekomst. Dit zou dus in totaal 8 of 9 groepen totaal worden. Beltrafo mag achterwege blijven, gebruik toch zo'n draadloos setje. Met 9 groepen zou ik als ik het goed begrijp sowieso 3 aardlekschakelaars moeten hebben om dit over te verdelen. Lijkt mij dat dit niet gaat passen in de huidige, nog even los van de hoofdschakelaar. (of gebrek daaraan?)

De oud bewoner was nogal een klusser en hoewel hij veel netjes heeft gedaan heb ik qua elektra wel gekke dingen gezien. :X Het zou mij niet verbazen als hij zelf ook aan de meterkast heeft gesleuteld, dus sowieso verstandig om iemand te laten komen, maar een beetje elektricien zal maar al te graag een nieuwe meterkast plaatsen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een objectief beeld of dit echt nodig is of dat de huidige simpel up-to-date te krijgen is. Wil nu best geld investeren in een nieuwe, maar moet natuurlijk wel nuttig en zinnig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dat is zo'n rottig Attema kastje van 10 modules breed wat nog irritanter opent dan de gemiddelde blister verpakking. Zal destijds wel in de mode zijn geweest (lees; het goedkoopst). Op 10 modules kun je net niks. Naja; 6 groepen en twee aardlekschakelaars en dan houdt het alweer op.

Maar zo te zien heb je er onder nog iets met een DIN rail. Foto is daar wat onduidelijk.

Die aardlekschakelaar; lees ik het nou goed; is dat ding 300 mA? Tja; tegenwoordig is het 30 mA voor een reden. 300 mA was zo gekozen dat je zo min mogelijk uitval had. 30 mA is zo gekozen dat je het overleeft... Wel een 3 fase exemplaar voor zover ik zie.

Je kunt wel nieuwe componenten in oude kasten gaan monteren en qua componenten ben je dan misschien een stuiver minder kwijt. Maar aan arbeid des te meer. Nieuwe kasten worden in vele varianten gewoon compleet geassembleerd verkocht. Dat is economisch gezien een stuk logischer.

Overweeg ook om alle stopcontacten te aarden, dan heb je alles in 1x gehad. Best kans dat je tot de centraaldozen al geel/groen hebt.

Denk niet dat er veel geklust is in de meterkast. Ik heb slordiger gezien. Nu zijn er geen "groene" groepen meer, dat is wel wat vreemd, maar alle groepen zijn van hetzelfde type, dat stemt al hoopvol.

Ik trof laatst zo'n kastje aan met drie keer B16 en aardlekschakelaar van Merlin Gerin Multi 9, dan twee B16 van Hager, twee B16 van ABB en nog een ongemarkeerde automaat waar zo'n beetje alleen Kema Keur op staat.. dat was niet alleen kosmetisch onaangenaam maar ook daadwerkelijk een indicatie wat er verder te verwachten was, want dat deugde daadwerkelijk niet.

Voor wasmachine en droger hoef je trouwens niet twee groepen te hebben. Hangt wel af van wat je hebt. Je hebt tegenwoordig gewoon drogers van nog geen 1 kW en wasmachines van <2,5. Dat gaat prima op een enkele B16. Maar voor spreiding over de fasen is een extra groep altijd leuk.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2019 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-06 16:03
Bedankt voor het nuttige inzicht! Er staat overigens 30 mA op de ALS, heel klein.

Wat bedoel je met spreiding over de fasen? Ik heb gewoon een 1 fase aansluiting of bedoel je wat anders?

Bevestigd wel enigszins mijn vermoeden dat vervangen geen slecht idee is, nogmaals dan geef ik liever nu wat geld uit voor iets wat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Gisteren heb ik een post van de meterkast van mijn nieuwe woning gedaan in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4. Ging om de vraag voor plaatsing van 19" apparatuur.

Daar werden echter wat opmerkingen geplaatst over de aardlekschakelaar die mogelijk niet volgens de norm is toegepast.

Meterkast

Als ik het goed begrijp (ben geen electricien) zitten er nu 4P aardlek schakelaars en dit zouden dus 2P aardlek schakelaars moeten zijn.

Heb over 2 weken oplevering, dus dan zou ik dit als punt kunnen aangeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:40
petermdevries schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:45:
Gisteren heb ik een post van de meterkast van mijn nieuwe woning gedaan in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4. Ging om de vraag voor plaatsing van 19" apparatuur.

Daar werden echter wat opmerkingen geplaatst over de aardlekschakelaar die mogelijk niet volgens de norm is toegepast.

[Afbeelding: Meterkast]

Als ik het goed begrijp (ben geen electricien) zitten er nu 4P aardlek schakelaars en dit zouden dus 2P aardlek schakelaars moeten zijn.

Heb over 2 weken oplevering, dus dan zou ik dit als punt kunnen aangeven.
Er vanuitgaande dat de twee aardlekschakelaars op de onderste rij 3-fase / 4-polig zijn (99,99% zeker, maar kan het niet 100% zeker zeggen op basis van de onduidelijke foto), mag dit inderdaad vanaf 1 juli 2016 niet meer van NEN1010:2015 (daarvoor was dit zo ongeveer de standaard).

[ Voor 4% gewijzigd door 0fbe op 17-01-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
@Anoniem: 1169212

Waaron hang je niet achter elke groep een 230V relais ?
Relais bekrachtigd is spanning = relais niet bekrachtigd is geen spanning.

De contacten zijn potentiaalvrij dus daar kun je elke terugmelding aan hangen die je wilt.

Er zijn ook modules te koop welke een sms verstuurt zodra een ingang status verandert ...

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
@petermdevries

Volgens de huidige normering zou je inderdaad een 2P ALS moeten hebben voor je normale groepen en gebruik je alleen een 4P ALS voor een krachtgroep.

Zo heb ik het dus ook uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/SbGfEdVQMJgk/1k0.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Oystein op 17-01-2019 09:20 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:51
Officieel is het geen verplichting maar een aanbeveling. Dit is rond juli 2017 weer gewijzigd.

Zie laatste stukje hier: https://www.groepenkastbe...groepenkast-samenstelling

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Dit is het stukje tekst:

Let op (juli 2017): Onlangs is in de NEN 1010 gewijzigd dat 1P+N installatieautomaten wel aangesloten mogen worden 4-polige aardlekschakelaars. Echter wordt aangeven dat het niet wenselijk is (en om zodoende 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken).

Ik zou me er van voor kunnen stellen dat in een bestaande situatie waar reeds een 4P ALS zit je dit nog zou doen.
Wellicht is dat ook de intentie achter deze aanpassing geweest maar is dit in de uiteindelijke tekst niet zo expliciet uitgewerkt is en het daardoor ook voor nieuwe installaties toegestaan is ... bewust of onbewust ... we zullen het nooit weten ...

[ Voor 4% gewijzigd door Oystein op 17-01-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oystein schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:19:
@petermdevries

Volgens de huidige normering zou je inderdaad een 2P ALS moeten hebben voor je normale groepen en gebruik je alleen een 4P ALS voor een krachtgroep.

Zo heb ik het dus ook uitgevoerd:

[Afbeelding]
Is dat de permanente situatie, of een proefopstelling? Als het permanent s verdient het niet bepaald een schoonheidsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Het is een werkende installatie ... ik heb omgebouwd vanuit deze oude situatie zie onderstaande foto.

Dit heb ik afgelopen zomer gedaan als voorbereiding op de grote verbouwing welke april a.s. begint waarbij alle elektra opnieuw ingedeeld gaat worden en natuurlijk ook netjes aangelegd boven de kast ;)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/3oc5FZV0Lrbk/540.jpg

Links al een stukje nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/imq6QadSX217/540.jpg

Zo was het toen we het huis begin 2017 kochten ... alleen de lasklemmen heb ik zelf gedaan om wat leidingwerk op de houten achterwand die in de weg zat door te verbinden.

Het was al een geknikte bende en PVC in stukjes ...

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/a8KnwMqIspfS/540.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Oystein op 17-01-2019 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@petermdevries
2P groep achter 4P ALS mag helaas weer na dat wijzigingsblad. Twee keer 4P ALS met 8 groepen is nog steeds het goedkoopst bij 3 fase aansluiting, dus de Nederlandse bouw veegt z'n achterste af met de aanbeveling het niet te doen en geniet van de 10 euro besparing.
Maar deze kast.. is 10 een alamat? 6 zit helemaal niet achter een ALS lijkt het. In sommige gevallen is dat ook niet strict vereist, maar ik zou dat wel gewoon doen.
Zodra je de twee 4P ALS'e vervangt door drie 2P ALS'en heb je meer ruimte en kun je 6 ook achter een ALS doen zonder over de limiet van vier groepen per ALS te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:06:
Maar deze kast.. is 10 een alamat? 6 zit helemaal niet achter een ALS lijkt het.
10 en 6 zijn allebei aardlekautomaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen wat voor type 10 en 6 zijn. Over 2 weken oplevering dan kan ik het goed zien. Wellicht dat @Xander het al goed gezien heeft 😇

Als ik het nu goed begrijp is het dus wel volgens voorschriften maar niet volgens advies. Dus kan er een opmerking over maken tijdens oplevering, maar ze zullen er waarschijnlijk niets aan doen.

Ik dacht dat 6 wellicht voor de inverter van de zonnepanelen is. Kan net niet lezen wat er geschreven is op het papier ernaast, lijkt op iets als PV ..... Moet/hoort die ook achter een aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Oh oeps. Ja, 6 is ook een alamat. Ik had iets beter moeten kijken. Dan klopt het gewoon. Voldoet aan de verplichtingen, helaas niet aan de aanbevelingen... maar ja.. Ik zou er zeker een opmerking over maken.

Met drie maal 2P ALS is uitbreiden ook makkelijker. Dan kun je linksboven nog 4 groepen erbij zetten als je de beltrafo naar onderen verhuist (wat dan wél past).

@Mattor ; die ALS is 4 polig, vandaar dat ik uitging van 3 fase aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shikaka
  • Laatst online: 07:32
petermdevries schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:43:
Als ik het nu goed begrijp is het dus wel volgens voorschriften maar niet volgens advies. Dus kan er een opmerking over maken tijdens oplevering, maar ze zullen er waarschijnlijk niets aan doen.
Goed om te weten, over 1,5week ook oplevering en bij ons ook het geval dat alles achter 4-polig aardlek zit. Ga het ook aangeven bij oplevering, maar zoals je zegt het “mag” dus zal er hoogst waarschijnlijk niets mee gedaan gaan worden.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:22
Anoniem: 736981 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:07:
Draad in de lamp ook vervangen? Die zal voorheen voor laagspanning zijn gedimensioneerd en qua isolatie waarschijnlijk niet geschikt zijn voor netspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Shikaka schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:06:
[...]

Goed om te weten, over 1,5week ook oplevering en bij ons ook het geval dat alles achter 4-polig aardlek zit. Ga het ook aangeven bij oplevering, maar zoals je zegt het “mag” dus zal er hoogst waarschijnlijk niets mee gedaan gaan worden.
Laat ze maar formuleren waarom ze het advies van de NEN1010 om het niet te doen negeren. Ik ben benieuwd of ze verder komen dat "het scheelt 5 euro".

Als je een standaard kastje hebt voor totaal 24 modules en alleen maar 2 polige eindgroepen (bijvoorbeeld acht stuks en een beltrafo) zijn die 4P aardlekschakelaars sowieso een naaistreek als je wilt uitbreiden. 9e groep = 3e aardlekschakelaar... maar als je die er in 2 polige variant inzet heb je geen ruimte meer voor die groep. Terwijl met drie keer 2P aardlekschakelaar kun je 12 groepen en beltrafo kwijt. (Even er vanuit gaande dat je een 4 moduuls brede hoofdschakelaar in de kast zelf hebt)

[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 17-01-2019 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shikaka
  • Laatst online: 07:32
Overleg gehad met de installateur. Was nog bezig op locatie en heeft het meteen vervangen voor 3x 2 polig. Waarom het oorspronkelijk zo geïnstalleerd was kon hij niet zeggen.

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@timovd @Jim423 @habbekrats @kabeltjekabel

Bedankt voor jullie tips, alles komt in orde volgens mijn electraboer.
De omvormer is nog niet concreet maar ze verzekeren mij dat hij juist wordt afgezekerd en bekabeld.
Alles komt ook achter een type B aardlek automaat!

PS. dit is de lay-out van de begane grond geworden (bijna compleet en rood is meerwerk :+ )
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 18-01-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Waar is die 15 meter 2x 1,5mm^2 voor? Voor tuinverlichting? Aard je de armaturen daar niet?

Hier zat 5x2,5 mm^2 in de tuin. Die is gesneuveld en met een lier 3x2,5mm^2 er doorheen getrokken zonder de bestrating open te halen.

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-01-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 18:00

painkill

Pain(k)(ill)

Omdat het een grondkabel is, deze heeft een litze welke gebruikt wordt als aarde.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@kabeltjekabel betreft inderdaad een grondkabel wat @painkill aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
painkill schreef op zondag 20 januari 2019 @ 17:20:
Omdat het een grondkabel is, deze heeft een litze welke gebruikt wordt als aarde.
Ah, ik had even over de '-as' heen gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-06 18:46
Hallo Mede-Tweakers,

In het "elektriciteit opwekken met zonnepanelen-topic" werd ik geattendeerd op dit topic. Ik had een specifieke vraag over de inrichting van een nieuwe groepenkast in combinatie met een PV installatie. Ik heb een offerte binnen van een installateur, maar we begrijpen elkaar niet helemaal.

Ik ben zelf geen expert, maar ik dacht dat ik het wel begreep. Misschien dat jullie wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen:

Situatie:

Momenteel heb ik nog een oude groepenkast met smeltzekeringen. Enige automaat in de installatie is een aardlekautomaat voor mijn PV installatie (16A, wordt nog door 20A vervangen, aangezien de omvormer 16A levert, fout van PV installateur).De PV installatie hangt nu nog na een van de bestaande 40A aardlekschakelaars.

Indeling is al volgt:

35A hoofdzekering
9 x 16A groep
1 x 2x16A kookgroep
1 X aardlekautomaat tbv PV installatie (16A)

De installateur biedt mij het volgende aan:

Omschrijving.
- Het demonteren en Milieuvriendelijk afvoeren van de bestaande groepenkast.
- Het leveren en monteren van een nieuwe groepenkast merk Hager model VB218P
Voorzien van onderstaande componenten:
1 stuk Hoofdschakelaar 400V~ 40A.
3 stuks 230V~ aardlekschakelaars 40A 30mA.
9 stuks B16A automaten.
1 stuk B16A 2X230v~fornuis automaat.
- Het verplaatsen van de voorbeveiliging t.b.v. de zonnepanelen, de aardlekautomaat die al
aanwezig is zullen wij in de nieuwe kast plaatsen en aansluiten voor de hoofdschakelaar.

Wat ik niet begrijp:

- PV aardlekautomaat voor de hoofdschakelaar??? Mag dit? Ik dacht dat hij na de hoofdschakelaar moest? en voor de ALS?

- Indien de PV installatie voor de aardlek schakelaars hangt: moeten aardlekschakelaars dan niet meer dan 40A zijn? Je hebt namelijk naast de netstroom (35A) toch parallel de PV stroom (+- 16A). Dit kan dus samen 51A door de aardlek duwen indien gevraagd door bovenliggende groepen? Zelfde geldt toch voor de hoofdschakelaar als de PV installatie ervoor zit (als dit al mag?). Dat moet dan toch allemaal 63A worden of niet? Theoretisch zal dit natuurlijk weinig tot nooit voorkomen, maar toch?

Groet,

Oliver

[ Voor 3% gewijzigd door copywrong1982 op 21-01-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copywrong1982 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:27:
- PV aardlekautomaat voor de hoofdschakelaar??? Mag dit? Ik dacht dat hij na de hoofdschakelaar moest? en voor de ALS?
Die moet inderdaad na de hoofdschakelaar.
- Indien de PV installatie voor de aardlek schakelaars hangt: moeten aardlekschakelaars dan niet meer dan 40A zijn? Je hebt namelijk naast de netstroom (35A) toch parallel de PV stroom (+- 16A). Dit kan dus samen 51A door de aardlek duwen indien gevraagd door bovenliggende groepen? Zelfde geldt toch voor de hoofdschakelaar als de PV installatie ervoor zit (als dit al mag?). Dat moet dan toch allemaal 63A worden of niet? Theoretisch zal dit natuurlijk weinig tot nooit voorkomen, maar toch?
Ja je hebt helemaal gelijk. Denk ook aan de aderdoorsnede van de interne kastbedrading.

Dit kwartje is bij de meeste installateurs alleen nog niet gevallen.

edit:
Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X5vje8jPFNgcSfyGOyRAiDm5/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wc36Vkg3E6LW4c3mNxhxS0Mc/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 21-01-2019 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kabeltjekabel schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:49:
[...]

Laat ze maar formuleren waarom ze het advies van de NEN1010 om het niet te doen negeren. Ik ben benieuwd of ze verder komen dat "het scheelt 5 euro".

Als je een standaard kastje hebt voor totaal 24 modules en alleen maar 2 polige eindgroepen (bijvoorbeeld acht stuks en een beltrafo) zijn die 4P aardlekschakelaars sowieso een naaistreek als je wilt uitbreiden. 9e groep = 3e aardlekschakelaar... maar als je die er in 2 polige variant inzet heb je geen ruimte meer voor die groep. Terwijl met drie keer 2P aardlekschakelaar kun je 12 groepen en beltrafo kwijt. (Even er vanuit gaande dat je een 4 moduuls brede hoofdschakelaar in de kast zelf hebt)
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Wij hebben vandaag een huis gekocht uit 1994 waarin een 1-fase 220x330 ABB/HAF kast hangt met een allegaartje aan smeltveiligheden, automaten en een kookgroep. Er is slechts 1 aardlekschakelaar aanwezig die maar 3 van de 9 groepen beveiligt. De kookgroep (2P+2N B16) zit niet achter een aardlekschakelaar. De zijkanten van deze kast zijn bros geworden en zijn deels gebroken, maar de kast is nog wel dicht. Nu heb ik het idee om deze kast te vervangen met een nieuwe ABB Busboard kast waarin dezelfde groepen worden ondergebracht. Daarnaast wil ik vast een aantal reservegroepen voorzien, mochten we ooit elektrisch gaan rijden of zonnepanelen installeren. Deze worden nu niet aangesloten en blijven ook uitgeschakeld staan. Het totaal komt dan op 11 groepen + de kookgroep. Deze zitten dan achter 3 aardlekschakelaars (dus er komen er twee bij).

Echter: als ik de hele kast vervang, zou ik volgens de TS overal aarde heen moeten trekken. Nu hebben bijna alle groepen wel aarde, maar niet alle WCD's in die groep hebben randaarde. Zou ik dat dan alsnog moeten realiseren? Is het gangbaar om in een ouder huis alle leidingen opnieuw te trekken als de groepenkast vervangen moet worden?

Daarnaast: onder de groepenkast bevindt zich een 3-fase hoofdschakelaar, maar er is maar 1 fase aangesloten. Deze is vervolgens aan de voedende zijde vanaf L3 naar L2 en L1 doorgelust. Mag dat zomaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
insan1ty schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:50:
Wij hebben vandaag een huis gekocht uit 1994 waarin een 1-fase 220x330 ABB/HAF kast hangt met een allegaartje aan smeltveiligheden, automaten en een kookgroep. Er is slechts 1 aardlekschakelaar aanwezig die maar 3 van de 9 groepen beveiligt. De kookgroep (2P+2N B16) zit niet achter een aardlekschakelaar. De zijkanten van deze kast zijn bros geworden en zijn deels gebroken, maar de kast is nog wel dicht. Nu heb ik het idee om deze kast te vervangen met een nieuwe ABB Busboard kast waarin dezelfde groepen worden ondergebracht. Daarnaast wil ik vast een aantal reservegroepen voorzien, mochten we ooit elektrisch gaan rijden of zonnepanelen installeren. Deze worden nu niet aangesloten en blijven ook uitgeschakeld staan. Het totaal komt dan op 11 groepen + de kookgroep. Deze zitten dan achter 3 aardlekschakelaars (dus er komen er twee bij).

Echter: als ik de hele kast vervang, zou ik volgens de TS overal aarde heen moeten trekken. Nu hebben bijna alle groepen wel aarde, maar niet alle WCD's in die groep hebben randaarde. Zou ik dat dan alsnog moeten realiseren? Is het gangbaar om in een ouder huis alle leidingen opnieuw te trekken als de groepenkast vervangen moet worden?

Daarnaast: onder de groepenkast bevindt zich een 3-fase hoofdschakelaar, maar er is maar 1 fase aangesloten. Deze is vervolgens aan de voedende zijde vanaf L3 naar L2 en L1 doorgelust. Mag dat zomaar?
Als ik een advies mag geven; neem geen busboard groepenkast. Heb bij diverse mensen al gezien dat er slecht contact werd gemaakt met de groep met alle gevolgen nadien.
Dan komt er ook nog eens bij dat de meeste elektro winkels de groepen voor een busboard groepenkast niet op vooraad hebben. Mocht er dan een groep defect raken ben je of 1 dag aan het wachten tot er een nieuwe is verschenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel

Absoluut na de hoofdschakelaar ja.

Groet,

Oliver
Strikt genomen zou je dan inderdaad alles een stapje groter moeten dimensioneren, of je zet tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars nog een C40 automaat in de fase. Dat lijkt me een stukje goedkoper dan alles in 63A uitvoeren. Hoofdschakelaar zelf hoeft ook niet naar 63A, want die is afgezekerd op 35A door de netbeheerder.

Wel interessant. @GeeMoney; houdt jouw installateur daar rekening mee, zeker gezien je 20A+ aan PV hebt? Alhoewel op 3 fase het probleem wat minder reëel is bij normale 16A groepen. 16+25 = 41 versus 16+35=51
GoldenSample schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:22:
[...]

Members only:
Ja, vragen om schriftelijke bevestiging is altijd goud :P

Ik snap ook niet waarom ze toch weer teruggekrabbeld zijn. Ze hadden gewoon dat verbod moeten houden in plaats van hier weer van afwijken en het toch toestaan maar "afraden"...

Maarja, er staan inderdaad wel meer kromme dingen dingen. YMVK mag je tegenwoordig ook gewoon vast ingieten in de muur. Al wordt ook dat afgeraden ;)
insan1ty schreef op maandag 21 januari 2019 @ 22:50:
Wordt zelfs zo verkocht;
https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-01-2019 03:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hallo Mede-Tweakers,

In het "elektriciteit opwekken met zonnepanelen-topic" werd ik geattendeerd op dit topic. Ik had een specifieke vraag over de inrichting van een nieuwe groepenkast in combinatie met een PV installatie. Ik heb een offerte binnen van een installateur, maar we begrijpen elkaar niet helemaal.

Ik ben zelf geen expert, maar ik dacht dat ik het wel begreep. Misschien dat jullie wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen:

Situatie:

Momenteel heb ik nog een oude groepenkast met smeltzekeringen. Enige automaat in de installatie is een aardlekautomaat voor mijn PV installatie (16A, wordt nog door 20A vervangen, aangezien de omvormer 16A levert, fout van PV installateur).De PV installatie hangt nu nog na een van de bestaande 40A aardlekschakelaars.

Indeling is al volgt:

35A hoofdzekering
9 x 16A groep
1 x 2x16A kookgroep
1 X aardlekautomaat tbv PV installatie (16A)

De installateur biedt mij het volgende aan:

Omschrijving.
- Het demonteren en Milieuvriendelijk afvoeren van de bestaande groepenkast.
- Het leveren en monteren van een nieuwe groepenkast merk Hager model VB218P
Voorzien van onderstaande componenten:
1 stuk Hoofdschakelaar 400V~ 40A.
3 stuks 230V~ aardlekschakelaars 40A 30mA.
9 stuks B16A automaten.
1 stuk B16A 2X230v~fornuis automaat.
- Het verplaatsen van de voorbeveiliging t.b.v. de zonnepanelen, de aardlekautomaat die al
aanwezig is zullen wij in de nieuwe kast plaatsen en aansluiten voor de hoofdschakelaar.

Wat ik niet begrijp:

Groet,

Oliver
Je kan de 9 endgroepen en 3 aardlekschakelaars ook vervangen door 9 aardlek automaten. Neem een hoofdschakelaar van 63A is ca 10 euro meer als een 40A.

9 alamats zijn wat duurder dan 9 automaten en 3 aardleks. alleen een aardlek 63A to 40A is een flinke meerprijs. Ander voordeel van alamats is dat bij uitval van een aardlek je halve huis niet gelijk donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Zoefff

❤ 

Ons huis bestaat uit oorspronkelijk 2 huizen en heeft zodoende nog 2 meterkasten en bijbehorende aansluitingen vanuit de straat. Binnenkort wordt 1 van deze aansluitingen weg gehaald (meterkast A) en de ander vernieuwd naar 3x25A (meterkast B ). Meterkast B wordt uiteindelijk de kast die het hele huis gaat voorzien van stroom.

Om soepel te kunnen schakelen wil ik tijdelijk een kabel leggen voor één fase (6mm2) uit meterkast B naar A zodat ik later de groepen van meterkast A rustig kan ombouwen naar meterkast B. Wat ik echter niet zo goed kan vinden is of ik deze kabel nog moet afzekeren (25A is voldoende voor meterkast A) of dat dit in principe al voldoende is gezekerd door de hoofdzekering(automaat) die immers ook op 25A per fase is afgezekerd.

Het is natuurlijk een kleine moeite om naast de hoofdschakelaar in meterkast B tijdelijk een 25A automaat te hangen, maar als dat overdreven is doe ik het natuurlijk liever niet.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Xander schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:39:
[...]

Die moet inderdaad na de hoofdschakelaar.

[...]

Ja je hebt helemaal gelijk. Denk ook aan de aderdoorsnede van de interne kastbedrading.

Dit kwartje is bij de meeste installateurs alleen nog niet gevallen.

edit:
Plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik realiseer mij dat ik straks een situatie krijg zoals in het "foute" voorbeeld genoemd ... nou ja, bij dan ...

Ik heb 3x 25A hoofdzekeringen en dan een 3-fase automaat B16 voor de PV installatie.
Naar de rails krijg ik theoretisch 25+16 = 41 A

Ook ik heb 40A aardlekschakelaars.
Die ene ampere extra is dat een issue of wordt dit wel als "gelijk aan elkaar" gezien.

De realiteit is wel dat de PV omvormer over 3 fasen bij lange na nooit 16 A terug kan leveren (kom niet boven de 6 A) maar als de automaat 16A is, dan is die waarde bepalend ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
habbekrats schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:21:
[...]

Je kan de 9 endgroepen en 3 aardlekschakelaars ook vervangen door 9 aardlek automaten. Neem een hoofdschakelaar van 63A is ca 10 euro meer als een 40A.

9 alamats zijn wat duurder dan 9 automaten en 3 aardleks. alleen een aardlek 63A to 40A is een flinke meerprijs. Ander voordeel van alamats is dat bij uitval van een aardlek je halve huis niet gelijk donker is.
En dat mag volgens nen1010? Zal een rekenen, maar dat wordt wel een stuk duurdere oplossing denk ik.

Overigens, als ik wel zou besluiten om alles te verhogen naar 63A, heeft dat geen invloed op het type kast toch? Alleen rekening houden met aderdikte toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 12:53

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Weet iemand waar ik Aardlekschakelaars, klasse High Immunity kan kopen voor 3p 16A? Ik kom vaak als minimaal 25A tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
copywrong1982 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 12:54:
[...]

En dat mag volgens nen1010? Zal een rekenen, maar dat wordt wel een stuk duurdere oplossing denk ik.

Overigens, als ik wel zou besluiten om alles te verhogen naar 63A, heeft dat geen invloed op het type kast toch? Alleen rekening houden met aderdikte toch?
Als de hoofdschakelaar 63A gaat worden moet de interne bedrading hierop berekend zijn.
bij bv https://www.elektramat.nl...?bid=24&fid=3&sid=1&sid=5 kun je samenstellen op 63A. Rare is dat bij ABB en Eaton dit niet kan op de website.

Ik ben alleen geen fan van EMAT en Geyer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
TriLithium schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:31:
Weet iemand waar ik Aardlekschakelaars, klasse High Immunity kan kopen voor 3p 16A? Ik kom vaak als minimaal 25A tegen.
16 of 25 ampère is de maximaal te schakelen stroomsterkte, maar wat high immunity betekend? kennelijk een begrip die niet in Nederland wordt gebruikt (China, USA?)
In principe moet een aardlekschakelaar uitschakelen bij een stroomsterkte verschil van 0.03 Ampère tussen de heen gaande en de terug gaande stroom leiding..

Koop in ieder geval géén aardlekschakelaars uit het buitenland die voor hun eigen elektrische installaties geschikt zijn (China, USA...).
Aardlekschakelaars zijn er voor JOU eigen veiligheid bijvoorbeeld bij elektrische storingen of dat je stroom leidingen aanraakt, niet om een elektrische installatie te beveiligen, daarvoor is er de Installatie automaat voorheen de 'stop'
Een combinatie van een aardlekschakelaar en een installatie automaat wordt ook 'Alamat' genoemd.

[ Voor 9% gewijzigd door frisianstar op 22-01-2019 19:53 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is een begrip wat alleen onder vakidioten doorgaans bekend is. Het is niets buitenlands maar wordt meer gebruikt in de utiliteit. Deze aardlekschakelaars zijn minder gevoelig voor onterecht aanspreken en worden vaak gebruikt bij kritische processen waar er toch een aardfoutbeveiliging aanwezig moet zijn. Zijn dus niet bedoeld voor een lichtgroep thuis. De reden dat je deze moeilijk onder de 25A vind is dat een voorbeveiliging van 16A of 20A voor zoiets bijna niet voorkomt.
habbekrats schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:27:
[...]Als de hoofdschakelaar 63A gaat worden moet de interne bedrading hierop berekend zijn.
bij bv https://www.elektramat.nl...?bid=24&fid=3&sid=1&sid=5 kun je samenstellen op 63A. Rare is dat bij ABB en Eaton dit niet kan op de website.
De bedrading moet berekend zijn op de voorbeveiliging cq maximale stroom. De hoofdschakelaar moet dan even groot of hoger gekozen worden afh. van de voorbeveiliging (hoofdzekeringen dus). Een hoofdschakelaar 63A bedraden met 2,5mm² mag dus prima als de voorbeveiliging 3x16A is. De invoeding vind in dit geval pas plaats na de hoofdschakelaar.
Oystein schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:13:
[...]De realiteit is wel dat de PV omvormer over 3 fasen bij lange na nooit 16 A terug kan leveren (kom niet boven de 6 A) maar als de automaat 16A is, dan is die waarde bepalend ??
Die waarde is in mijn ogen bepalend. Stel er word ooit een 12.000Wp met 11kW Tripower geplaatst op deze automaat moet dat gewoon kunnen. Is het geen optie om een 3x10A te plaatsen, dan is het ''probleem'' opgelost toch?

[ Voor 75% gewijzigd door Jim423 op 22-01-2019 19:53 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
frisianstar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:31:
[...]

16 of 25 ampère is de maximaal te schakelen stroomsterkte, maar wat high immunity betekend? kennelijk een begrip die niet in Nederland wordt gebruikt (China, USA?)
In principe moet een aardlekschakelaar uitschakelen bij een stroomsterkte verschil van 0.03 Ampère tussen de heen gaande en de terug gaande stroom leiding..

Koop in ieder geval géén aardlekschakelaars uit het buitenland die voor hun eigen elektrische installaties geschikt zijn (China, USA...).
Aardlekschakelaars zijn er voor JOU eigen veiligheid bijvoorbeeld bij elektrische storingen of dat je stroom leidingen aanraakt, niet om een elektrische installatie te beveiligen, daarvoor is er de Installatie automaat voorheen de 'stop'
Een combinatie van een aardlekschakelaar en een installatie automaat wordt ook 'Alamat' genoemd.
http://www.hager.nl/produ...e-high-immunity/23024.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterrrr
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01 11:34
Beste mede Tweakers,

Wellicht een gekke vraag, maar wij hebben er (nog) geen verstand van.
Bij ons nieuwbouwhuis hebben we een hoop meegenomen qua elektra en leidingen etc, echter ben ik vergeten UTP aansluitingen naar buiten te leggen (i.v.m. camera's).

Is het mogelijk om een UTP kabel door dezelfde buis als buitenverlichting zijkant te trekken? Of gaat dit storen?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2ntepo3.jpg

Alvast dank voor jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:41
Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen. Het idee is om gelijk mijn zuid-dak vol te leggen. Echter wil ik dan wel graag weten of het allemaal "veilig" volgens alle regelgeving is aan te sluiten. Uiteindelijk laat ik wel alles door een specialist uitvoeren, maar graag heb ik een klein beetje extra informatie over de mogelijkheden.

Tussen de meterkast en zolder lopen 2 flexbuizen met 3 draden welke beide als aparte 16A groep zijn afgemonteerd. 1x voor de droger én 1x voor de wasmachine.

Stel ik heb een opbrengst tussen de 4-5 kWh. Dan mag ik de omvormer niet meer met een PV-verdeler aansluiten gezien dit de 3 kWh overschrijd. (Als ik alle voorgaande berichten goed begrepen heb). Ook gezien de opbrengst lijkt mij een 3 fase omvormer dan een verstandigere keuze. 16A x 230 volt is 3680 Watt, dus in theorie te weinig voor 4-5 kWh.

Is het toegestaan om deze 2 flexleidingen om te zetten naar 1x 3 fase? Ik heb namelijk 6 draden ter beschikking en voor 3 fase heb ik er 5 nodig. Ik weet alleen niet of je een 3 fase aansluiting mag verdelen over 2 fysieke buizen. Voor de duidelijkheid kan ik de laatste meter bij de meterkast wel al deze draden door 1 buis trekken, om misverstanden of verwarring in de toekomst te voorkomen. Draad nummer 6 heb ik dan "over".

Daarnaast ben ik benieuwd of ik dan wel de mogelijkheid heb om alles volgens de norm aan te sluiten.

Samenvattend; is het toegestaan om een 3 fase aansluiting te verdelen over 2 fysieke buizen én daarnaast nog het volgende hierop (gelijktijdig) aan te sluiten:
1) Omvormer tussen de 4-5 kWh
2) Wasmachine (2000 Watt)
3) Droger (1000 Watt)

Zelf leek mij dit mogelijk gezien 3680 kW per fase is toegestaan, dat keer 3 komt neer op 11,04 kWh. Al weet ik dan niet hoe dit met de verdeling gaat werken over de 3 fases heen, ik ben namelijk geen elektricien.... Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
peterrrr schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:28:
Is het mogelijk om een UTP kabel door dezelfde buis als buitenverlichting zijkant te trekken? Of gaat dit storen?
UTP wil je eigenlijk in zijn eigen buis. Net zoals coax. Dit omdat een utp/coax onvoldoende is geïsoleerd (tot 500V/1000V AC) en het tot een andere (stroom)kring behoort. Als je het toch gaat doen zou ik de buitenverlichting op 12V/24V kiezen. Netjes is anders uiteraard.
bundit schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:34:
Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen. Het idee is om gelijk mijn zuid-dak vol te leggen. Echter wil ik dan wel graag weten of het allemaal "veilig" volgens alle regelgeving is aan te sluiten. Uiteindelijk laat ik wel alles door een specialist uitvoeren, maar graag heb ik een klein beetje extra informatie over de mogelijkheden.
Ik zie enorm veel verkeerde benamingen en nmw is een krachtgroep door 2 buizen niet toegestaan. Al is het maar vanwege het feit dat de NEN1010 een overzichtelijke installatie eist. Een fase in die buis en 2 andere fases in die buis is niet erg overzichtelijk. Ook is het niet mogelijk om zonder PV verdeler de hele handel aan te sluiten op 3x16A. Je hebt denk ik 3 opties: 5x1,5mm² (3x10A) trekken door de flexbuis (vroegere max. was alleen 4x 1,5mm² meen ik, nmw vervallen) met boven een 3x10A PV-verdeler of de volle 5000Wp plaatsen op 2 2500Watt omvormers, 1 omvormer bij de drogergroep met een pv-verdeler, 1 omvormer bij de wasmachinegroep met een pv-verdeler of niet meer dan een 3600Watt omvormer plaatsen op 1 groep en de wasmachine+droger bij elkaar op de andere groep. Dat laatste lijkt me misschien nog wel het meest wijze.

[ Voor 55% gewijzigd door Jim423 op 22-01-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:25
Ik wil in de badkamer een 600W infraroodpaneel aansluiten met een sonoff wifi schakelaar, deze heeft alleen geen aansluiting voor de aarde draad.
Kan ik de aardedraad gewoon gelijk doortrekken (bypass) naar een andere willekeurige aardedraad, of is dat niet veilig (genoeg)?

Sonoff: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Beschikbare draden:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sfB7k48c/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:33
De linker doos is het aardpunt van je badkamer, rechter doos is de doos waarop je Sonoff schakelaar op aan wilt sluiten? Zo ja dan pak je daar vandaan de aardedraad en die slaat de Sonoff over en sluit je rechtstreeks aan op het infrarood paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

frisianstar schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:31:
[...]

high immunity is voor de moderne apparaten met lekker veel hogere harmonischen die ze terug het net op sturen. Voor mijn toekomstige warmtepomp en PV omvormer wordt er in beide manuals aangeraden om dit soort types te gaan gebruiken.

De veiligheid van 30mA is mij bekend gelukkig. Maar een juiste type vinden van 3p+n 16A is tot nu toe vruchteloos.

De link van @habbekrats staan de types die ik onder andere ook weer, maar allemaal vanaf 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 20:36:
[...]
UTP wil je eigenlijk in zijn eigen buis. Net zoals coax. Dit omdat een utp/coax onvoldoende is geïsoleerd (tot 500V/1000V AC) en het tot een andere (stroom)kring behoort. Als je het toch gaat doen zou ik de buitenverlichting op 12V/24V kiezen. Netjes is anders uiteraard.
Niet alleen "dat wil je eigenlijk niet", volkomen terecht trouwens, combineren met de 230V-installatie mag ook niet onbelangrijk volgens de installatievoorschriften niet. Naast wat je noemt ook omdat in één buis niet draden van verschillende stroomkringen mogen liggen. Dus dan kan inderdaad voor die ene lamp 12V een optie zijn, anders ontkom je gewoon niet aan (ook beter) aparte buizen. Een spanning van 12V valt net als elektrische bellen en telefoonleidingen onder de wat verouderde term zwakstroom en dat valt buiten de NEN1010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
habbekrats schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:21:
[...]

Waarom een 63A hoofdschakelaar? Wat daar doorheen gaat is afgezekerd op 35A door de netbeheerder. Als je 35+16 = 51A naar je aardlekschakelaars wilt voorkomen ga je vanaf de hoodschakelaar via een twinadereindhuls (1) rechtstreeks naar de alamat van de PV installatie en (2) naar een C40 automaat. Vanuit die C40 automaat bedraad je dan de aardlekschakelaars van de verbruikende groepen. Je hebt dan je hele verbruikende systeem afgezekerd op 40A en kunt derhalve dus niet die 51A gebruiken. Geen 10mm^2 bedrading nodig en ook geen exotische aardlekschakelaars. C40 automaatje erbij kost ook geen klap. Kan zelfs enkelpolig.
Zoefff schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 08:07:
Ons huis bestaat uit oorspronkelijk 2 huizen en heeft zodoende nog 2 meterkasten en bijbehorende aansluitingen vanuit de straat. Binnenkort wordt 1 van deze aansluitingen weg gehaald (meterkast A) en de ander vernieuwd naar 3x25A (meterkast B ). Meterkast B wordt uiteindelijk de kast die het hele huis gaat voorzien van stroom.

Om soepel te kunnen schakelen wil ik tijdelijk een kabel leggen voor één fase (6mm2) uit meterkast B naar A zodat ik later de groepen van meterkast A rustig kan ombouwen naar meterkast B. Wat ik echter niet zo goed kan vinden is of ik deze kabel nog moet afzekeren (25A is voldoende voor meterkast A) of dat dit in principe al voldoende is gezekerd door de hoofdzekering(automaat) die immers ook op 25A per fase is afgezekerd.

Het is natuurlijk een kleine moeite om naast de hoofdschakelaar in meterkast B tijdelijk een 25A automaat te hangen, maar als dat overdreven is doe ik het natuurlijk liever niet.
Het is niet alleen afzekeren, maar ook beveiligen tegen aardlek. De hoofdzekeringen doen dat niet. Als je jezelf dan tussen fase en aarde heb omdat je door de kabel heen steekt gaat de prik er pas af als de (35A?) smeltzekering van de netbeheerder door is.

Persoonlijk wil ik zulk soort onbeveiligde kabels niet in m'n huis hebben.
mitsumark schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:13:
Ik wil in de badkamer een 600W infraroodpaneel aansluiten met een sonoff wifi schakelaar, deze heeft alleen geen aansluiting voor de aarde draad.
Kan ik de aardedraad gewoon gelijk doortrekken (bypass) naar een andere willekeurige aardedraad, of is dat niet veilig (genoeg)?

Sonoff: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Beschikbare draden:
[Afbeelding]
Aarding nooit schakelen. Gaat altijd ongeschakeld langs welke schakelaar dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TriLithium schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:33:
[...]

De link van @habbekrats staan de types die ik onder andere ook weer, maar allemaal vanaf 25A.
Wat is dan het probleem met 25A of 40A aardlekschakelaars? Zolang ze niet onnodig duur worden is een hogere maximaalstroom alleen maar beter.

Er moet natuurlijk nog wel een installatieautomaat van 16A achter.

Of ben je toevallig op zoek naar een aardlekautomaat, die beide toestellen in één combineert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:29:
[...]

Waarom een 63A hoofdschakelaar? Wat daar doorheen gaat is afgezekerd op 35A door de netbeheerder. Als je 35+16 = 51A naar je aardlekschakelaars wilt voorkomen ga je vanaf de hoodschakelaar via een twinadereindhuls (1) rechtstreeks naar de alamat van de PV installatie en (2) naar een C40 automaat. Vanuit die C40 automaat bedraad je dan de aardlekschakelaars van de verbruikende groepen. Je hebt dan je hele verbruikende systeem afgezekerd op 40A en kunt derhalve dus niet die 51A gebruiken. Geen 10mm^2 bedrading nodig en ook geen exotische aardlekschakelaars. C40 automaatje erbij kost ook geen klap. Kan zelfs enkelpolig.

[...]

Het is niet alleen afzekeren, maar ook beveiligen tegen aardlek. De hoofdzekeringen doen dat niet. Als je jezelf dan tussen fase en aarde heb omdat je door de kabel heen steekt gaat de prik er pas af als de (35A?) smeltzekering van de netbeheerder door is.

[...]

Aarding nooit schakelen. Gaat altijd ongeschakeld langs welke schakelaar dan ook.
Prijs verschil is een 10 euro, het is een keuze net als je kast bedraden met 10mm2 ipv 6 mm2
Als je straks een warmtepomp hebt, elektrisch laden van een auto zit ik zelf liever aan de veilige kant.

Het is een keuze, geen verplichting maar een goede verdeelkast koop je voor 30 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
habbekrats schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 06:17:
[...]

Prijs verschil is een 10 euro, het is een keuze net als je kast bedraden met 10mm2 ipv 6 mm2
Als je straks een warmtepomp hebt, elektrisch laden van een auto zit ik zelf liever aan de veilige kant.

Het is een keuze, geen verplichting maar een goede verdeelkast koop je voor 30 jaar.
Als je een 60kW WP neemt en een Tesla semi wil laden misschien...
Nu is overdimensiineren niet slecht, maar met 6mm2 zit je toch al heel ruim voor een 3x25 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Xander schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 23:36:
[...]

Wat is dan het probleem met 25A of 40A aardlekschakelaars? Zolang ze niet onnodig duur worden is een hogere maximaalstroom alleen maar beter.

Er moet natuurlijk nog wel een installatieautomaat van 16A achter.

Of ben je toevallig op zoek naar een aardlekautomaat, die beide toestellen in één combineert?
Dat laatste ja, aardlekautomaat. Had ik ook vermeld in mijn eerste post als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Jim423 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:37:
Die waarde is in mijn ogen bepalend. Stel er word ooit een 12.000Wp met 11kW Tripower geplaatst op deze automaat moet dat gewoon kunnen. Is het geen optie om een 3x10A te plaatsen, dan is het ''probleem'' opgelost toch?
Thanks ... dat was ook een overweging maar nu weet ik zeker dat dit ook de beste methode is.
Zal dan 3x10 alamat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TriLithium schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 07:06:
[...]

Dat laatste ja, aardlekautomaat. Had ik ook vermeld in mijn eerste post als het goed is.
Nee hoor, je zei aardlekschakelaars:
TriLithium schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:31:
En daarmee breng je iedereen in de war, o.a. @frisianstar die benoemt dat die rating "de maximaal te schakelen stroomsterkte" is, @Jim423 die over de voorbeveiliging begint en @habbekrats die je een linkje naar Hager aardlekschakelaars geeft.

Een aardlekautomaat is heel iets anders, daar vind ik zo snel überhaupt geen 4-polige HI varianten van.

Een mogelijke oplossing is natuurlijk een HI aardlekschakelaar met daar achter 1 of meerdere 16A installatieautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywrong1982
[...]

Dit :). Scheelt behoorlijk, nog niet over nagedacht. Het allerergste is dat ik nu 3 elektriciens thuis heb gehad en geen van allen met dat idee komt. Sterker nog, ik heb moeten lullen als brugman om ze te overtuigen dat er een mogelijke overbelasting kon plaatsvinden.

Feit is natuurlijk wel dat denk ik 99,9% van alle huisinstallaties met een PV installatie gewoon 6mm bedrading hebben en 40A aardlekschakelaars. Je moet ook al echt gekke dingen doen om dit te veroorzaken. Het moet 1) zonnig zijn, 2) ongeveer elke grootverbruiker in huis aan hebben staan.

Edit: selectiviteit is wel een dingetje...35A - 40A - 16A mag niet volgens nen1010....Dus gaat toch 63A ALS en 10mm worden.

[ Voor 4% gewijzigd door copywrong1982 op 23-01-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Zoefff

❤ 

[...]

Het is maar een kort eind van meterkast A naar B, maar je hebt er inderdaad wel een punt mee. Dan hang ik er inderdaad een 25A alamat (b.v. http://www.hager.nl/produ...g+n-6ka/ada925g/41144.htm) tussen om de boel op die manier extra af te zekeren.

Er ontstaat op die manier dan overigens tijdelijk een situatie waarbij je meerdere aardlekschakelaars achter elkaar hebt omdat er in de oude meterkast ook weer een aantal groepen achter een aardlekschakelaar hangen (niet eens allemaal). Maar voor zover ik kan bedenken zal dat, zij het wat gek of overdreven, geen issues opleveren toch?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 08:34
Goedemiddag medetweakers!

recentelijk heb ik een shelly 1 aangeschaft (als test) en wil graag de lamp met zowel de schakelaar als mijn domotica set schakelen. Nu is de vraag niet domotica gerelateerd maar puur het elektra verhaal.

Over mijn elektra:
Ik woon in een huis van voor 1975 dus de bedrading is nog oldschool, ik heb in mijn muur voor de wandschakelaar alleen een Zware schaldraad en groene fasedraad zitten.
In mijn centraal doos zit een groene fasedraad, rode nudraad en een zwarte schakeldraad.
De groene fasedraad kom in de centraaldoos uit op een lasdop die vervolgens weer doorgaat naar de andere kant door het plafond, naar een stopcontact, evenals de nudraad.
Een foto: https://imgur.com/7f8RZEP

Mijn vraag; waarom zitten er in mijn lamp op de centraal doos een rode en zwarte draad aangesloten; als er op mijn wandschakelaar een zwarte en groene draad zitten? Hoe krijgt die lamp dan stroom?

Mijn vraag 2: Hoe sluit in de shelly 1 in in die centraaldoos?
de shelly: https://imgur.com/e1lA2sJ

Ik weet niet helemaal precies of mijn vraag hier thuis hoort, want het is domotica hardware. Mijn vraag gaat puur over hoe aan te sluiten?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 20:58
unf0rg0tt3n schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:28:
Goedemiddag medetweakers!

recentelijk heb ik een shelly 1 aangeschaft (als test) en wil graag de lamp met zowel de schakelaar als mijn domotica set schakelen. Nu is de vraag niet domotica gerelateerd maar puur het elektra verhaal.

Over mijn elektra:
Ik woon in een huis van voor 1975 dus de bedrading is nog oldschool, ik heb in mijn muur voor de wandschakelaar alleen een Zware schaldraad en groene fasedraad zitten.
In mijn centraal doos zit een groene fasedraad, rode nudraad en een zwarte schakeldraad.
De groene fasedraad kom in de centraaldoos uit op een lasdop die vervolgens weer doorgaat naar de andere kant door het plafond, naar een stopcontact, evenals de nudraad.
Een foto: https://imgur.com/7f8RZEP

Mijn vraag; waarom zitten er in mijn lamp op de centraal doos een rode en zwarte draad aangesloten; als er op mijn wandschakelaar een zwarte en groene draad zitten? Hoe krijgt die lamp dan stroom?

Mijn vraag 2: Hoe sluit in de shelly 1 in in die centraaldoos?
de shelly: https://imgur.com/e1lA2sJ

Ik weet niet helemaal precies of mijn vraag hier thuis hoort, want het is domotica hardware. Mijn vraag gaat puur over hoe aan te sluiten?
Alvast bedankt!
1) Als de schakelaar gesloten is, dan is de groene fase met de zwarte schakeldraad verbonden en krijgt de lamp de fase via die zwarte draad. Samen met de rode nuldraad doet dat de lamp branden.

2) De rode draad op de N, de groene op de L en de 1. De zwarte welke met de schakelaar verbonden is op de SW en een nieuwe zwarte welke met de lamp verbonden is naar de 0.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61DVMIIbFaL._SL1200_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
tsjoender schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:36:
[...]

1) Als de schakelaar gesloten is, dan is de groene fase met de zwarte schakeldraad verbonden en krijgt de lamp de fase via die zwarte draad. Samen met de rode nuldraad doet dat de lamp branden.

2) De rode draad op de N, de groene op de L en de 1. De zwarte welke met de schakelaar verbonden is op de SW en een nieuwe zwarte welke met de lamp verbonden is naar de 0.

[Afbeelding]
Bedankt! Voor de groene op L en 1, mag dit afgetakt worden middels een lasklem? dus 1 fase draad via een lasklem naar zowel L als 1 (met elk een eigen draad uiteraard) en moet ik daarbij rekening houden welke van de twee groene draden in de lasdop ik gebruik, ik neem wel aan dat beide groene draden die nu in de lasdop zitten aan elkaar horen aangezien deze doorlopen naar het stopcontact aan de andere kant van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 20:58
unf0rg0tt3n schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Bedankt! Voor de groene op L en 1, mag dit afgetakt worden middels een lasklem? dus 1 fase draad via een lasklem naar zowel L als 1 (met elk een eigen draad uiteraard) en moet ik daarbij rekening houden welke van de twee groene draden in de lasdop ik gebruik, ik neem wel aan dat beide groene draden die nu in de lasdop zitten aan elkaar horen aangezien deze doorlopen naar het stopcontact aan de andere kant van de ruimte.
Klopt, waar de draden kruisen in het schema en een stipje staat wordt een lasklem toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
tsjoender schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Klopt, waar de draden kruisen in het schema en een stipje staat wordt een lasklem toegepast.
Helemaal top! bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
copywrong1982 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Dit :). Scheelt behoorlijk, nog niet over nagedacht. Het allerergste is dat ik nu 3 elektriciens thuis heb gehad en geen van allen met dat idee komt. Sterker nog, ik heb moeten lullen als brugman om ze te overtuigen dat er een mogelijke overbelasting kon plaatsvinden.

Feit is natuurlijk wel dat denk ik 99,9% van alle huisinstallaties met een PV installatie gewoon 6mm bedrading hebben en 40A aardlekschakelaars. Je moet ook al echt gekke dingen doen om dit te veroorzaken. Het moet 1) zonnig zijn, 2) ongeveer elke grootverbruiker in huis aan hebben staan.
Kwamen die drie wel met andere suggesties dan?
Zoefff schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:55:
[...]

Het is maar een kort eind van meterkast A naar B, maar je hebt er inderdaad wel een punt mee. Dan hang ik er inderdaad een 25A alamat (b.v. http://www.hager.nl/produ...g+n-6ka/ada925g/41144.htm) tussen om de boel op die manier extra af te zekeren.

Er ontstaat op die manier dan overigens tijdelijk een situatie waarbij je meerdere aardlekschakelaars achter elkaar hebt omdat er in de oude meterkast ook weer een aantal groepen achter een aardlekschakelaar hangen (niet eens allemaal). Maar voor zover ik kan bedenken zal dat, zij het wat gek of overdreven, geen issues opleveren toch?
Nee, maar bij aardlek zou het kunnen dat ze allebei uitvallen.
habbekrats schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 06:17:
[...]

Klopt, maar als je geen automaat van de netbeheerder hebt wordt het toch een spannend of duur klusje om een hoofdschakelaar te vervangen. Dan is een C40 automaat toevoegen na de hoofdschakelaar een veel goedkopere oplossing.

Tevens; enkel 63A hoofdschakelaar en 10 mm^2 bedrading gaat het mogelijke scenario van >40A door de aardlekschakelaars niet oplossen. Allemaal alamats kan ook, maar die dingen zijn los ook aardig prijzig. Een C40 automaat erbij blijft dan voor reeds bestaande installaties gewoon veruit de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 18:02
In een nieuwe woning wil ik een verdeelkast maken met een PLC, relais, klemmen etc.
Boven en onder komen alle buizen de kast in.
De kast bevat bedradingskoker en DIN rail etc.

Mag ik vanaf de buizen met de vinyldraden 'los' door de bedradingskoker naar de relais etc?
Of moet ik nog 'ns met flex buis door de goot?
Ik ben van plan de 230V en de rest zoveel mogelijk uit elkaar te houden en eigen goten te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:54

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je een 4-polige (3-fase + PE _zonder_ 0) motor of lasapparaat aansluiten achter een (3-fase) ALS of aardlekautomaat? Als er een (te groot) verschil wordt gemeten tussen de fasen en de 0, grijpt de ALS toch in?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Rob Z schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:57:
In een nieuwe woning wil ik een verdeelkast maken met een PLC, relais, klemmen etc.

Mag ik vanaf de buizen met de vinyldraden 'los' door de bedradingskoker naar de relais etc?
Ik ben van plan de 230V en de rest zoveel mogelijk uit elkaar te houden en eigen goten te geven.
Klinkt een beetje domotica-achtig ??

Ik denk dat je een probleem gaat krijgen als je dan je hele huis via de PLC gaat besturen en deze over verschillende groepen hebt en dat je dan draden van verschillende groepen door dezelfde koker hebt lopen.

Met PVC buis mag je ook al niet verschillende groepen door dezelfde buis laten lopen.

Een beetje meer achtergrond info kan hier geen kwaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
timovd schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:09:
Kun je een 4-polige (3-fase + PE _zonder_ 0) motor of lasapparaat aansluiten achter een (3-fase) ALS of aardlekautomaat? Als er een (te groot) verschil wordt gemeten tussen de fasen en de 0, grijpt de ALS toch in?
Een 3P+N ALS kijkt naar de som van de stromen van alle 4 de geleiders.
In jouw geval loopt er door N geen stroom maar als de som van de stromen in de 3 fasen ook niet gelijk aan 0 is (of niet kleiner dan bijv. 30 mA) dan schakelt die ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 18:02
@Oystein Ja het is domotica op PLC basis. Het gaat om de bedrading in de kast.
Dus inderdaad in de kast met flex door de koker tot aan de klem denk je? Met als doel verschillende groepen uit elkaar te houden.

[ Voor 34% gewijzigd door Rob Z op 25-01-2019 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Ik weet niet precies wat dan de eisen zijn omdat een dergelijke kast eigenlijk nooit in een normale huisinstallatie voor komt.

Mijn opmerking was meer om duidelijkheid te krijgen zodat anderen (die hier wel meer in thuis zijn ?) weten wat je van plan bent.

Er is trouwens ook een apart topic over domotica op basis van PLC's waar dit soort zaken ook relevant zijn en er reeds ervaring mee is.

Dan kan het helpen je vraag (ook) daar te stellen: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1632953/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oystein schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Een 3P+N ALS kijkt naar de som van de stromen van alle 4 de geleiders.
In jouw geval loopt er door N geen stroom maar als de som van de stromen in de 3 fasen ook niet gelijk aan 0 is (of niet kleiner dan bijv. 30 mA) dan schakelt die ook af.
Ik kan me die gedachte voor iemand met beperkte kennis van de elektrotechniek wel een heel klein beetje voorstellen. Maar als je op een driefasen groep alleen apparaten hebt die enkel maar aangesloten zijn tussen de fasen heb je nooit een stroom door de nul. Immers waar zou die nuldraad op zijn aangesloten? Ook op een motor in ster gebruik je geen nuldraad. Dit betekent dat ook al zijn het ongelijk belaste fasen, hoe asymmetrisch het ook mag zijn, toch altijd de vectoriële som van de fasestromen nul blijft. Ten overvloede, als dan toch een afschakeling plaats vindt, dan kan dat alleen maar terecht zijn.

PS:
Ik kan het ook anders uitleggen. Bij een driefasen net loopt de som van de stromen door de nul. En als er een stroom door de nul loopt en je onderbreekt die, dan lopen de stromen zodanig dat alsnog de som nul is. Ik laat even buiten beschouwing dat dit ernstige gevolgen kan hebben wegens te hoge spanning op een fase, op de andere fase(n) kan deze veel te laag worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Techneut op 25-01-2019 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:01

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Rob Z schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 13:57:

Klinkt als een leuke uitdaging om zo'n domotica systeem te maken. Je mag alle draden gewoon door de bedrading kokers laten lopen, hoef je geen flex omheen te doen. Let wel op dat je wel in 1 eenvoudige handeling de volledige kast spanningsloos moet kunnen maken.

Maar kijk eens in het domotica topic, staat genoeg info in.

[ Voor 3% gewijzigd door devino op 25-01-2019 17:11 ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fverschure
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-10-2021
Is het eigenlijk toegestaan om flexibel vd draad toe te passen in een centraaldoos of doos waar een WCD of schakelaar zit?

Ik ga in ons nieuwe huis wat domotica modules toepassen zoals bijvoorbeeld Shelly's. Nu is het in de installatiedozen prettiger werken als je gebruik zou mogen maken van flexibel VD ipv de vaste kern.

Ik las in het topic dat er draad van het type h07v2-k bestaat. Ik zou dan 2,5 mm willen toepassen met aderhulzen om het geheel netjes aan te sluiten. Weet iemand waar je dit soort draad kan kopen in lengtes minder dan 100m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fverschure schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:34:
Is het eigenlijk toegestaan om flexibel vd draad toe te passen in een centraaldoos of doos waar een WCD of schakelaar zit?
Dit durf ik te betwijfelen, maar kan het nu zo 1,2,3 niet even voor je checken.. mogelijk is er hier iemand anders die je daar "direct" een sluitend antwoord op kan geven.
Ik ga in ons nieuwe huis wat domotica modules toepassen zoals bijvoorbeeld Shelly's. Nu is het in de installatiedozen prettiger werken als je gebruik zou mogen maken van flexibel VD ipv de vaste kern.

Ik las in het topic dat er draad van het type h07v2-k bestaat. Ik zou dan 2,5 mm willen toepassen met aderhulzen om het geheel netjes aan te sluiten. Weet iemand waar je dit soort draad kan kopen in lengtes minder dan 100m?
Hier kan ik je dan wel weer mee helpen 8)
Kijk even hier: https://www.sandervunderink.nl/draad-kabel/montagesnoer/
Daar hebben ze variërend van 1,5mm2 t/m 252 per meter te bestellen

Let op de 0,75mm2 & 1,00mm2 is H05V2-K kabel

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
0,75 mm^2 en 1 mm^2 mogen sowieso alleen maar in uitzonderlijke situaties.
Ik zou dan 2,5 mm willen toepassen met aderhulzen om het geheel netjes aan te sluiten. Weet iemand waar je dit soort draad kan kopen in lengtes minder dan 100m?
Gewone adereindhulzen moet je niet in normale lasklemmen proppen. Flexibel draad kan direct in speciaal daarvoor geschikte lasklemmen (zoals de Wago 221) of anders met stiftkabelschoen in gewone Wago 2273

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats

Als je soepel draad neem wat gelijk te stellen is aan "gewoon" koperdraad zie ik er geen probleem in.
Neem wel H07V2-K is iets duurder maar is in de meterkast zelf al verplicht.
Houd er rekening mee dat soepel iets dikker is en het max aantal draden per buis somsniet haalbaar is. Trekken door buis over lange afstanden gaat ook wat moeilijker.
Er zijn lasdoppen waar massief en soepel ingaan. Wandschakelaars met veerdrukklem zijn niet altijd geschikt voor soepel draad. Een adereindhuls loopt daarin soms vast of zijn bijna niet meer te verwijderen omdat de persgroeven van de adereindhuls vast lopen in de veer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oystein
Om bovenliggende reden zou het voor soepel draad (met adereindhulzen natuurlijk) om hiervoor WCD’s met schroefklemmen te gebuiken ipv steekklemmen.
Niko heeft beide in het assortiment dus is makkelikk kiezen .. weet niet of de andere merken dit ook hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
tsjoender schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 13:06:
[...]

Het is gelukt _/-\o_

1) https://imgur.com/L7j9cgN
2) https://imgur.com/EHeX1Si

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:28
Omschakelaar toegestaan als hoofdschakelaar?

Ik vraag me af of het toegestaan is om deze omschakelaar te gebruiken als hoofdschakelaar in mijn meterkast?
Hager SFT440
Reden hiervoor is dat ik mijn meterkast vast wil voorbereiden op het aansluiten van een generator, en daarvoor lijkt dit een ideale hoofdschakelaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07-06 18:00

painkill

Pain(k)(ill)

lijkt mij niet want als de generator en het net spanning leveren dan kun je niet met 1 handeling de installatie spanningsloos maken.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-06 22:28
De schakelaar heeft een middenstand waarin zowel de generator als het net losgekoppeld zijn van de huisinstallatie, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Het is niet netjes om oude en nieuwe draadkleuren door elkaar te gebruiken.

Pagina: 1 ... 54 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.