Hallo Mede-Tweakers,
In het "elektriciteit opwekken met zonnepanelen-topic" werd ik geattendeerd op dit topic. Ik had een specifieke vraag over de inrichting van een nieuwe groepenkast in combinatie met een PV installatie. Ik heb een offerte binnen van een installateur, maar we begrijpen elkaar niet helemaal.
Ik ben zelf geen expert, maar ik dacht dat ik het wel begreep. Misschien dat jullie wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen:
Situatie:
Momenteel heb ik nog een oude groepenkast met smeltzekeringen. Enige automaat in de installatie is een aardlekautomaat voor mijn PV installatie (16A, wordt nog door 20A vervangen, aangezien de omvormer 16A levert, fout van PV installateur).De PV installatie hangt nu nog na een van de bestaande 40A aardlekschakelaars.
Indeling is al volgt:
35A hoofdzekering
9 x 16A groep
1 x 2x16A kookgroep
1 X aardlekautomaat tbv PV installatie (16A)
De installateur biedt mij het volgende aan:
Omschrijving.
- Het demonteren en Milieuvriendelijk afvoeren van de bestaande groepenkast.
- Het leveren en monteren van een nieuwe groepenkast merk Hager model VB218P
Voorzien van onderstaande componenten:
1 stuk Hoofdschakelaar 400V~ 40A.
3 stuks 230V~ aardlekschakelaars 40A 30mA.
9 stuks B16A automaten.
1 stuk B16A 2X230v~fornuis automaat.
- Het verplaatsen van de voorbeveiliging t.b.v. de zonnepanelen, de aardlekautomaat die al
aanwezig is zullen wij in de nieuwe kast plaatsen en aansluiten voor de hoofdschakelaar.
Wat ik niet begrijp:
- PV aardlekautomaat voor de hoofdschakelaar??? Mag dit? Ik dacht dat hij na de hoofdschakelaar moest? en voor de ALS?
- Indien de PV installatie voor de aardlek schakelaars hangt: moeten aardlekschakelaars dan niet meer dan 40A zijn? Je hebt namelijk naast de netstroom (35A) toch parallel de PV stroom (+- 16A). Dit kan dus samen 51A door de aardlek duwen indien gevraagd door bovenliggende groepen? Zelfde geldt toch voor de hoofdschakelaar als de PV installatie ervoor zit (als dit al mag?). Dat moet dan toch allemaal 63A worden of niet? Theoretisch zal dit natuurlijk weinig tot nooit voorkomen, maar toch?
Groet,
Oliver
[
Voor 3% gewijzigd door
copywrong1982 op 21-01-2019 21:29
]