Ik weet hethabbekrats schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:01:
[...]
Het is niet netjes om oude en nieuwe draadkleuren door elkaar te gebruiken.
Als ik verhuis wijzig ik het weer zoals het hoort te zijn.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik weet hethabbekrats schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:01:
[...]
Het is niet netjes om oude en nieuwe draadkleuren door elkaar te gebruiken.
Punctuality is the politeness of kings
Punctuality is the politeness of kings
Dankje voor de aanvullende informatie. Het huis wordt uiteraard weer aangepast naar hoe het was toen ik het kocht, wanneer ik verhuis. De volgende bewoner zal namelijk niets hebben aan de shelly 1 aangezien die is ingesteld op mijn netwerk met mijn mqtt server. Er zijn verhuisplannen voor de nabije toekomst, wilde middels de shelly gaan kijken of het een goed werkend systeem is. De volgende woning zal redelijk nieuw of helemaal nieuwbouw zijn en daarbij ook de juiste installatie kleuren bevatten. In het volgende huis zal het zeer waarschijnlijk een fibaro worden; vanwege het zwave protocol of iets anders met het zigbee protocol.Techneut schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:11:
Oude (inmiddels meer dan een halve eeuw oud) en nieuwe kleuren door elkaar gebruiken is een af en toe weer terugkerende kwestie. Uiteraard is dan het totaal vervangen door nieuw het allerbeste. Maar als dat echt bezwaarlijk is, dan zou ik in zo'n geval proberen om passende isolatiekous te bemachtigen in de gewenste kleuren. Het is namelijk verstandig om bij een dergelijke klus te denken aan latere bewoners van je huis. Naast uiteenlopende veiligheidsaspecten dient een installatie duidelijk en overzichtelijk te zijn, daarbij passen geen onduidelijkheden. Nu zijn er nog mensen in het vakgebied die weet hebben van hoe het een halve eeuw geleden was, over nog een keer zo'n tijd zal denk ik niemand het meer goed weten.
[ Voor 4% gewijzigd door Ploink op 26-01-2019 13:37 ]
Thanks.Oystein schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 09:17:
Om bovenliggende reden zou het voor soepel draad (met adereindhulzen natuurlijk) om hiervoor WCD’s met schroefklemmen te gebuiken ipv steekklemmen.
Niko heeft beide in het assortiment dus is makkelikk kiezen .. weet niet of de andere merken dit ook hebben.
Fibaro modules zijn leuk, en betrouwbaar maar ook best duur als je ook wilt gaan dimmen enzo.unf0rg0tt3n schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 13:20:
[...]
Dankje voor de aanvullende informatie. Het huis wordt uiteraard weer aangepast naar hoe het was toen ik het kocht, wanneer ik verhuis. De volgende bewoner zal namelijk niets hebben aan de shelly 1 aangezien die is ingesteld op mijn netwerk met mijn mqtt server. Er zijn verhuisplannen voor de nabije toekomst, wilde middels de shelly gaan kijken of het een goed werkend systeem is. De volgende woning zal redelijk nieuw of helemaal nieuwbouw zijn en daarbij ook de juiste installatie kleuren bevatten. In het volgende huis zal het zeer waarschijnlijk een fibaro worden; vanwege het zwave protocol of iets anders met het zigbee protocol.
In het oogpunt van veiligheid ga ik ook liever voor overkill (2,5 mm) omdat hier meer stroom doorheen kan dan de tolerantie van de zekering van de groep. In geval van kortsluiting om wat voor rede dan ook wil ik graag dat de zekering eruit vliegt voordat de bedrading kan gaan smeulen :-)kabeltjekabel schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 01:38:
0,75 mm^2 en 1 mm^2 mogen sowieso alleen maar in uitzonderlijke situaties.
Je mag best dunner gebruiken als je de zekering waarde maar aanhoud bij de diameter.fverschure schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:41:
[...]
In het oogpunt van veiligheid ga ik ook liever voor overkill (2,5 mm) omdat hier meer stroom doorheen kan dan de tolerantie van de zekering van de groep. In geval van kortsluiting om wat voor rede dan ook wil ik graag dat de zekering eruit vliegt voordat de bedrading kan gaan smeulen :-)
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Is dat echt zo, of is dit een veronderstelling?habbekrats schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:30:
[...]
Je mag best dunner gebruiken als je de zekering waarde maar aanhoud bij de diameter.
De NEN1010 schrijft voor dat in woonhuizen groepen voor algemeen gebruik minimaal 2,5 mm2 moeten zijn. Speciale groepen bv sierverlichting mag dus best 1mm2 zijn indiende zekering 6A is.
Voor mij is de Nen1010 ook lang geleden, maar ik zou ook altijd in het oog houden dat indien je weggaat dat het dan nog steeds begrijpelijk is voor de volgende bewoner. Dunnere bedrading in dozen dan de tolerantie van de zekering zou ik dan ook niet willen toepassen en lagere zekeringen plaatsen vind ik dan ook niet handig.Techneut schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:05:
[...]
Is dat echt zo, of is dit een veronderstelling?
Ik ben geen praktijkman en mijn NEN1010 is van heel lang geleden uit mijn studietijd. Maar een passchroef verwisselen tegen eentje van 16A is vlot gedaan en daarna een zekering van 16A erin draaien is nog gemakkelijker. Ingeval van automaten is een zwaardere plaatsen evenmin moeilijk Dus zomaar klaar met een normale groep die van buiten af niet te onderscheiden is van een echte.
Misschien zul jij dat omdat je er verstand van hebt dat nooit doen. Maar heeft een volgende bewoner die kennis ook? Aan de buitenkant zie je niet dat het een afwijkende groep is. Al met al betwijfel ik dan ook of dit mag. Maar waarom zou je dit willen om op zoiets gerings te bezuinigen?
Dat klopt, 50+ euro per module gaat nergens over. Ik kan beamen dat de shelly module heel fijn werkt. geflashed met de tasmota firmware en gekoppeld aan HA. tradfri en hue gaat nietfverschure schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:32:
[...]
Fibaro modules zijn leuk, en betrouwbaar maar ook best duur als je ook wilt gaan dimmen enzo.
Ik ga toch experimenteren met shelly's en push buttons. Voordeel hiervan is dat je van alles kan aansturen via je eigen domotica controller met MQTT (zoals bvb Tradfri of Hue).
Als je een domotica kast in je meterkast hangt ga je dit toch niet bedraden met 2,5 mm2.Techneut schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:05:
[...]
Is dat echt zo, of is dit een veronderstelling?
Ik ben geen praktijkman en mijn NEN1010 is van heel lang geleden uit mijn studietijd. Maar een passchroef verwisselen tegen eentje van 16A is vlot gedaan en daarna een zekering van 16A erin draaien is nog gemakkelijker. Ingeval van automaten is een zwaardere plaatsen evenmin moeilijk Dus zomaar klaar met een normale groep die van buiten af niet te onderscheiden is van een echte.
Misschien zul jij dat omdat je er verstand van hebt dat nooit doen. Maar heeft een volgende bewoner die kennis ook? Aan de buitenkant zie je niet dat het een afwijkende groep is. Al met al betwijfel ik dan ook of dit mag. Maar waarom zou je dit willen om op zoiets gerings te bezuinigen?
Kan niet bestaat niet :-). De Shelly direct laten praten met tradfri of hue kan niet met de standaard firmware, maar daar heb je dan weer HA voor. Als je pulsdrukkers gebruikt ipv schakelaars kun je mbv automations in HA je smart lichten bedienen met meer dan aan en uit. Hiervoor heb je overigens helemaal geen tasmota nodig.unf0rg0tt3n schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:26:
[...]
Dat klopt, 50+ euro per module gaat nergens over. Ik kan beamen dat de shelly module heel fijn werkt. geflashed met de tasmota firmware en gekoppeld aan HA. tradfri en hue gaat nietdat is allemaal zigbee; wel heb ik op HA een extra virtuele HUE bridge draaien die dan weer praat met de echte bridge. Als een zonnetje allemaal.
Het gaat hier niet om domotica in de meterkast. Deze modules zijn zo klein dat ze in een doos achter je schakelaar passen. De shelly modules zijn getest op 16A. Zie testrapport Voor fibaro kan ik dat niet met zekerheid zeggen, maar verwacht ik eigenlijk wel omdat ze al lang in de europesche markt actief zijn en ze in sommige landen niet verkocht mogen worden als ze niet voldoen aan deze eisen.habbekrats schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 22:20:
[...]
Als je een domotica kast in je meterkast hangt ga je dit toch niet bedraden met 2,5 mm2.
Ik vraag me namelijk wel eens af of die fibaro shelly en andere items een kortsluitstroom van 16A zekering aan kunnen.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee. Bepaling 524.1 schrijft voor dat voor vaste installaties voor vermogens en verlichtingsketens met koperen aders minimaal 1,5 mm2 gebruikt wordt. Mocht je een NEN1010 vinden, in mijn exemplaar NEN1010:2015 is dat tabel 52.2habbekrats schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:30:
[...]
Je mag best dunner gebruiken als je de zekering waarde maar aanhoud bij de diameter.
[...]
Ja. Dit staat in bepaling 514.3.6 b) uit de NEN1010:2015CurlyMo schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:47:
Als ik een 5-aderige XMVK installatiedraad heb, mag grijs, naast zwart, dan gebruik worden als schakeldraad?
Dit geldt dus alleen voor 'aders'. Ga je losse draden in buis trekken, dan mag bruin geen schakeldraad zijn. Grijs mag dan nog steeds wel.schakeladers; zwart, bruin of grijs;
[ Voor 25% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-01-2019 12:52 ]
Moet je welheel 524.1 vermeldenkabeltjekabel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:48:
[...]
Nee. Bepaling 524.1 schrijft voor dat voor vaste installaties voor vermogens en verlichtingsketens met koperen aders minimaal 1,5 mm2 gebruikt wordt. Mocht je een NEN1010 vinden, in mijn exemplaar NEN1010:2015 is dat tabel 52.2
Deze minimumwaarde staat er in vanwege de mechanische belastbaarheid. Dus ook al zeker je af met B6 dan nog geldt die 1,5 mm2
Voor "signalerings en besturingsketens" mag je wel 0,5mm2 gebruiken. Zelfs met de toevoeging dat "Voor signalerings- en besturingsketens bedoeld voor elektronische uitrusting is een minimale
kerndoorsnede van 0,1 mm2 toegelaten."
[...]
Ja. Dit staat in bepaling 514.3.6 b) uit de NEN1010:2015
[...]
Dit geldt dus alleen voor 'aders'. Ga je losse draden in buis trekken, dan mag bruin geen schakeldraad zijn. Grijs mag dan nog steeds wel.
Als je een iets oudere 5-aderige kabel hebt is er zelfs geen grijs maar twee keer zwart.
[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 27-01-2019 20:02 ]
Dat is enkel opmerking n die in 254.1 staat onder tabel 52.2habbekrats schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:54:
[...]
Moet je welheel 524.1 vermelden
Bepaling 524.1
Om overbelasting te voorkomen moet voor de voeding van
wandcontactdozen voor algemeen gebruik in tot bewoning bestemde
gebouwen, woonschepen, logiesverblijven en keukens bij toepassing van
installatiedraad in buis, aangebracht volgens basisinstallatiemethode A1
of B1 volgens tabel 52.A.3 installatiedraad worden toegepast met een
kerndoorsnede van ten minste 2,5 mm2
Een leiding met een kerndoorsnede van 0,75 mm2 kan alleen worden gebruikt voor het aansluiten van één enkel verlichtingsarmatuur. Vanaf dat armatuur mag niet worden doorgelust naar een volgend armatuur.
Dunner mag dus wel als ik een domotica kast op hang mag je de afgaande lampen bv met 0,75 mm2 aanleggen. Volgens de NEN1010 mag dan nog steeds 16A als voorbeveiliging gebruikt worden wat mij een beetje al te gortig lijkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Oystein op 28-01-2019 13:26 ]
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
[ Voor 2% gewijzigd door Herbiek616 op 28-01-2019 15:01 . Reden: Aangepast n.a.v. opmerking @Techneut ]
[ Voor 63% gewijzigd door GioStyle op 28-01-2019 13:36 ]
Weliswaar heeft deze aanmerking helemaal niets met het onderwerp te maken. Maar de term hoogspanning is hier verkeerd gebruikt, Je bedoelt hier netspanning.Herbiek616 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:31:
Ik heb een vraag over draden/bekabeling in een PVC buis in mijn huis installatie.
Op 2 aan elkaar gemonteerde inbouwdozen wil ik zowel hoog als laagspanning gebruiken.
Is dit niet wat kort door de bocht? Als alle bedrading door dezelfde buis een minimale isolatieweerstand heeft overeenkomstig de hoogst geldende spanning dan mag dit toch gewoon?GioStyle schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:36:
Nee, dat mag niet.
Ik was zeker kort door de bocht, had even geen tijd om tekst en uitleg te geven.Exigence schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:18:
[...]
Is dit niet wat kort door de bocht? Als alle bedrading door dezelfde buis een minimale isolatieweerstand heeft overeenkomstig de hoogst geldende spanning dan mag dit toch gewoon?
Kortom, als de isolatie van de SVV of UTP 230V aankan (zie specs. SVV of UTP kabel) dan mag dit toch?
OK, bedankt.devino schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 17:10:
[...]
Klinkt als een leuke uitdaging om zo'n domotica systeem te maken. Je mag alle draden gewoon door de bedrading kokers laten lopen, hoef je geen flex omheen te doen. Let wel op dat je wel in 1 eenvoudige handeling de volledige kast spanningsloos moet kunnen maken.
Maar kijk eens in het domotica topic, staat genoeg info in.
[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 29-01-2019 10:46 ]
Er staat toch nergens dat het verschillende stroomkringen/groepen zijn. Kan toch best zijn dat die gehele installatiekast achter één groep zit?Techneut schreef op maandag 28 januari 2019 @ 15:47:
Ja op de eerste vraag, zonder nadere uitleg is het inderdaad kort door de bocht.
Op de tweede vraag is het nee, want in dezelfde NEN1010 staat ook dat het niet toegestaan is om draden van verschillende stroomkringen in één buis te leggen. Dat staat er beslist niet zonder reden in. Het is onder meer wegens de eis van overzichtelijkheid, maar ook (nog belangrijker) wegens de veiligheid. Als je namelijk bewust een groep uitschakelt, mag je er van uit gaan dat alles op die groep spanningsloos is. En daar beantwoord je dan niet aan. Dus staat in de NEN1010 dat dit niet mag.
Hoe kan 230V en 24V in 1 groep zitten?Exigence schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:30:
[...]
Er staat toch nergens dat het verschillende stroomkringen/groepen zijn. Kan toch best zijn dat die gehele installatiekast achter één groep zit?
https://tweakers.net/ext/f/4MLVWavrBu9Ul5KD0eSL2oge/full.jpg ?
[ Voor 47% gewijzigd door Exigence op 28-01-2019 16:41 ]
En jij bent van mening dat het wel mag?Exigence schreef op maandag 28 januari 2019 @ 16:38:
[...]
https://tweakers.net/ext/f/4MLVWavrBu9Ul5KD0eSL2oge/full.jpg ?
Als ik het goed tussen de regels door lees dan gaat het om een installatiekast met daarin bijvoorbeeld wat domotica. In de ene inbouwdoos komt een geschakelde WCD die vanuit die kast wordt geschakeld, in de andere inbouwdoos een pulsdrukker die met 24V gevoed wordt en een PLC of een relais in de desbetreffende kast schakelt. Zowel die WCD als de 24V stuurstroom wil hij door dezelfde buis laten lopen.
[ Voor 15% gewijzigd door Techneut op 28-01-2019 19:35 ]
Als de trafo voor 230V -> 24V op dezelfde groep is aangesloten, bijvoorbeeld in de meterkast?
Zo scherp als een voetbal!
Goed punt.Reptile209 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 18:31:
[...]
Als de trafo voor 230V -> 24V op dezelfde groep is aangesloten, bijvoorbeeld in de meterkast?
[ Voor 15% gewijzigd door Exigence op 28-01-2019 19:24 ]
Ik denk het wel. In een kabelgoot is het niet anders. Daar liggen tig kabels van verschillende groepen in en vaak ook zwakstroom/utp bij (als is het netter/mooier om een scheidingsschot toe te passen.GioStyle schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:41:
Interessant. Dus dat zou betekenen als je lichtschakelaars/wcd’s wil besturen via domotica, dat je vd draden moet vervangen door een kabel en dan mag daar opeens utp erbij...
Nee, WCD's met 2,5mm^2 bedraden. Doe je losse VD dan voor de geschakelde wcd de fase zwart of grijs. Indien kabel mag bruin ook. 1,5mm^2 sowieso nietOystein schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:25:
Inhakend op de discussie over draaddiktes ...
Ik ben ook met een domotica ontwerp bezig (bij mij zelf thuis) waarbij ik Siemens Logo PLC's gebruik welke relais uitgangen hebben met 10 A rating.
Hiermee ga ik geschakelde WCD's maken.
Omdat ze geschakeld zijn lijtk het mij de bedoeling om een zwarte schakeldraad (1,5 mm2) erheen te trekken ipv een bruine 2.5 mm2.
Ik ben van plan om de aanvoer fase (dit is wel een bruine 2,5 mm2) naar de Logo relais te beveiligen met een B10 automaat.
Dit is dan een aftakking op een standaard B16 groep.
Voldoe ik dan aan de eisen of toch niet ?
[ Voor 6% gewijzigd door Rob Z op 29-01-2019 16:15 ]
Volgens mij wel, omdat er bij een WCD altijd de mogelijkheid bestaat dat je er een grootverbruiker (stofzuiger, kacheltje, etc.) in prikt. Daar moet de bedrading dan wel op voorzien zijn, en is 2,5mm2 dus verplicht.Rob Z schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:48:
@kabeltjekabel Dus geschakelde WCD's geheel met 2,5 doen... is dat echt verplicht tegenwoordig qua NEN?
[ Voor 3% gewijzigd door Zoefff op 30-01-2019 09:14 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ben je bewust van het feit dat die 2,5mm eigenlijk 2,5mm2 moet zijn? Enkel 2,5mm geeft de diameter aan en dat komt op een veel dikkere draad uit.Zoefff schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:58:
[...]
Volgens mij wel, omdat er bij een WCD altijd de mogelijkheid bestaat dat je er een grootverbruiker (stofzuiger, kacheltje, etc.) in prikt. Daar moet de bedrading dan wel op voorzien zijn, en is 2,5mm dus verplicht.
Om het verhaal compleet te maken, dit is het geworden. Zit allemaal achter het spiegelkastje boven de wastafel (ruim in zone3, ver weg van douche en bad).mitsumark schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:13:
Ik wil in de badkamer een 600W infraroodpaneel aansluiten met een sonoff wifi schakelaar, deze heeft alleen geen aansluiting voor de aarde draad.
Kan ik de aardedraad gewoon gelijk doortrekken (bypass) naar een andere willekeurige aardedraad, of is dat niet veilig (genoeg)?
Sonoff: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN
Beschikbare draden:
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 02-03-2019 12:24 ]
Ik denk dat iedereen wel weet wat er bedoeld wordt ... VD draad van 2,5mm kopen zal anders een flinke uitdaging wordenTechneut schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:20:
[...]
Ben je bewust van het feit dat die 2,5mm eigenlijk 2,5mm2 moet zijn? Enkel 2,5mm geeft de diameter aan en dat komt op een veel dikkere draad uit.
Inderdaad ... de geschakelde WCD's lopen via een B10 automaat .. en dat dan 3x.Andrehj schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:38:
Maar hij ging het met een B10 automaat afzekeren, dus overbelasting is al uitgesloten.
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Het voldoet in ieder geval aan geen enkele norm...mitsumark schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:00:
[...]
Om het verhaal compleet te maken, dit is het geworden. Zit allemaal achter het spiegelkastje boven de wastafel (ruim in zone3, ver weg van douche en bad).
Wellicht niet erg professioneel, maar is het veilig genoeg?
Het werkt in ieder geval wel naar behoren![]()
[Afbeelding]
Onderste draden gaan net als voorheen naar het spiegelkastje (IP44 stopcontact en verlichting)
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 29-01-2019 23:22 ]
Dit komt letterlijk uit 524.1;Rob Z schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:48:
@kabeltjekabel Dus geschakelde WCD's geheel met 2,5 doen... is dat echt verplicht tegenwoordig qua NEN?
De aangegeven basisinstallatiemethodes A1 en B2 dekken zo'n beetje al het normale gebruik in huis; VD draad in buis in de muur, VD draad in buis door holle muur (tenzij muur >20x zo dik als de buis..), VD draad in buis op muur gezadeld en tevens zo'n beetje alle normale toepassingen met Ymvk. Ga je met afstand tegen de muur zadelen zou met Ymvk 1,5mm^2 wel mogen... maar alle uitzonderingen en grapperij terzijde; 2,5mm2 dus mits je een absurde toepassing hebt die erg veel koeling toelaat. E.e.a. heeft weer te maken met de maximale toelaatbare continu-stroom in de keten en temperatuur.quote: NEN1010:2015Om overbelasting te voorkomen moet voor de voeding van contactdozen voor algemeen gebruik in tot
bewoning bestemde gebouwen, woonschepen, logiesverblijven en keukens bij toepassing van
installatiedraad in buis, aangebracht volgens basisinstallatiemethode A1 of B1 volgens tabel 52.A.3
installatiedraad worden toegepast met een kerndoorsnede van ten minste 2,5 mm2.
Maar het enige wat je dus nodig hebt om het norm-conform te doen is zwart VD in 2,5mm2. Gezien de schaarsheid zullen hele volksstammen het wel verkeerd aanleggen, maar zwart in 2,5mm2 bestaat wel gewoon. Bijvoorbeeld hier;Een contactdoos voor algemeen gebruik is een contactdoos die niet voor specifiek gebruik is
bestemd. Contactdozen voor specifiek gebruik zijn duidelijk herkenbaar door de plaatsing van de contactdoos of een aanduiding bij de contactdoos.
Ja, en de volgende bewoner vraagt zich af waarom er B10 op zit, wil z'n wasmachine er op aansluiten, gaat uit van correcte bedrading van de wcd, vervangt B10 door B16 of B20...Andrehj schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 19:38:
Maar hij ging het met een B10 automaat afzekeren, dus overbelasting is al uitgesloten.
Ik zou er gewoon geen risico's mee nemen.mitsumark schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:16:
Ik maak me dus meer zorgen om een hoge luchtvochtigheid en eventueel kapot gaan van de sonoffs (en/of lasklemmen blijkbaar) dan om stromend/spetterend water.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 30-01-2019 00:13 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
En dat hangt gewoon op de muur achter een kastje? Echt, dit is fout op zoveel manieren...mitsumark schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:00:
[...]
Om het verhaal compleet te maken, dit is het geworden. Zit allemaal achter het spiegelkastje boven de wastafel (ruim in zone3, ver weg van douche en bad).
Wellicht niet erg professioneel, maar is het veilig genoeg?
Het werkt in ieder geval wel naar behoren![]()
[Afbeelding]
Onderste draden gaan net als voorheen naar het spiegelkastje (IP44 stopcontact en verlichting)
Ja, check. Ik denk dat als je over 2,5mm draad spreekt bijna iedereen wel begrijpt dat dit om de oppervlakte gaat, maar het inderdaad is wel zo netjes om het goed op te schrijven. Fixed voor een mogelijke voorbijganger in de toekomstTechneut schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:20:
[...]
Ben je bewust van het feit dat die 2,5mm eigenlijk 2,5mm2 moet zijn? Enkel 2,5mm geeft de diameter aan en dat komt op een veel dikkere draad uit.
A'dam PVOutput
Dat veronderstelde ik ook wel, dus daarover geen misverstanden.Oystein schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:05:
[...]
Ik denk dat iedereen wel weet wat er bedoeld wordt ...
Ik heb er hier 2 hangen die als het ware in serie lopen met de stroomkring. (gemaakt van Chineesium, dat dan weer wel) Ze zijn nog niet ontploftericplan schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:59:
Zijn er DIN-rail 1-fase kWh-meters met S0 uitgang en een aansluiting gelijk aan een installatieautomaat? Meeste die ik tegenkom hebben de fase aan de onderkant en de N aan de bovenkant. Ik zoek een meter met F-Nin aan de onderkant en F-Nuit aan de bovenkant.
Toegegeven, bij mij hangt er alleen een solar omvormer aan (cos-φ +/- 1) en daar loopt het dus redelijk gelijk met de MID gekeurde ferrarismeter.Techneut schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:12:
Dat laatste "loopt redelijk gelijk met …." ben ik altijd nogal op gespitst met deze metertjes.
Sander Vunderink verkoopt deze. Volgens de site MID gekeurd.LooneyTunes schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:24:
[...]
Toegegeven, bij mij hangt er alleen een solar omvormer aan (cos-φ +/- 1) en daar loopt het dus redelijk gelijk met de MID gekeurde ferrarismeter.
De (MID gekeurde) meters van 18mm, waar de fase en nul "in serie" staan ( invoer onder, uitvoer boven ipv L-boven, N-onder) heb ik ook niet zo snel kunnen vinden.
A'dam PVOutput
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-02-2019 18:35 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dat ziet er op zich netjes uit inderdaad, dan komt hij dus niet uit een inbouwdoos maar weet jij hoe ze dat kleine ronde gaatje noemen en hoe die in de wand komt? Of is dat rechtstreeks op de PVC buis?kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:06:
Die foto is zo genomen dat je precies niet ziet wat er achter zit.
Voor hetzelfde geldt zit daar gewoon een wandcontactdoos achter. Of anders zoiets;
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 01-02-2019 19:24 ]
Volgens mij is dit meer de Amerikaanse oplossing met gipswandjes waar ze willekeurig kabels achter gooien. Ik gok zo dat dat n.v.t. is op jouw nieuwbouwhuis volgens Nederlandse normen.GeeMoney schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:11:
[...]
Dat ziet er op zich netjes uit inderdaad, dan komt hij dus niet uit een inbouwdoos maar weet jij hoe ze dat kleine ronde gaatje noemen en hoe die in de wand komt? Of is dat rechtstreeks op de PVC buis?
Dank je, die blindplaat invoer komt dan naast het stopcontact ofzo? Ik snap die niet echt. Blindplaat ok, die dekt een ongebruikte inbouw doos af?kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 19:49:
[...]
Volgens mij is dit meer de Amerikaanse oplossing met gipswandjes waar ze willekeurig kabels achter gooien. Ik gok zo dat dat n.v.t. is op jouw nieuwbouwhuis volgens Nederlandse normen.![]()
Zie;
YouTube: CEDIA 2017: MIDLITE Corporation Intros Sonos In-Wall Power and Mount...
Maar zoek eens op iets als blindplaat kabelinvoer. Zie ook Jung AS590AWW
Ik snap hem, de speaker werkt direct op 230V.kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:52:
Nee, die doos is niet ongebruikt, maar binnenin sluit je e.e.a. 'vast' aan met lasklemmen bijvoorbeeld. Het snoer van het (semi)stationaire apparaat gaat dan door die kabeldoorvoer uit de doos. Vergelijl het met een wasmachine achter trekschakelaar. E.e.a. is dan compacter en gladder dan een stopcontact en stekker. Maar let wel op met de trekontlasting. Die kabel van de sonos zal wel te dun zijn voor de standaard aanwezige trekontlasting. Of wacht; die speaker werkt niet op 230V maar heeft nog een voedingsblok nodig?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dat is dus "Installatiedraad of eenaderige kabel in kabelkoker aangebracht tegen een houten, gemetselde of betonnen wand"cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:51:
Ik wil mijn beide PV systemen aansluiten met 6mm2 VD draad naar een onderverdeler en de VD draad in een kunststof gootje leggen. Imax=20.3A door 1 van de fasen en 7.2A door de andere 2.
Hier een doorsnee tekening met de VD draad op schaal:
[Afbeelding]
Kan dit/mag dit?
[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-02-2019 18:17 ]
Bedankt; heel nuttig! Hierbij de volgende opmerkingen/vragen:kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:14:
[...]
Dat is dus "Installatiedraad of eenaderige kabel in kabelkoker aangebracht tegen een houten, gemetselde of betonnen wand"
Ofwel 'basisinstallatiemethode B1'
Hierbij gelden nog de volgende voetnoten;
Voor horizontaal;
"De aangegeven waarden voor de installatiemethoden B1 en B2 in bijlage 52.B gelden voor enkelvoudige
stroomketens. Waar meer dan één stroomketen is aangebracht in een kabelgoot, moeten, ongeacht de
aanwezigheid van een inwendige afscheiding, de correctiefactoren worden gebruikt uit tabel 52.B.17."
Voor verticaal;
De binnenkant van de wand bezit een warmteoverdrachtscoëfficiënt van niet minder dan 10 W/K·m2.
en
Speciale aandacht moet worden besteed aan verticaal aangebrachte kabels waarbij de ventilatie beperkt is. Boven
aan de kabels kan de omgevingstemperatuur aanzienlijk oplopen. Dit onderwerp is in behandeling.
Bladeren we door naar Tabel 52.B.4, PVC isolatie, koper, kerndoorsnede 6mm2, omgevingstemperatuur 30 graden Celsius (lucht) / 20 (grond), 3 belaste aders. Dan wordt de toelaatbare stroom 36 Ampere.
Ga je naar XLPE of EPR aderisolatie, waardoor de kerntemperatuur 90 graden mag worden, wordt het zelfs 36 Ampere
Voor zover ik het zie mag dit dus gewoon. 4mm2 mag zelfs ook nog (28A versus 36A)
Mits je uiteraard de voetnoten wat betreft warmtegeleiding van de koker hebt meegenomen. Als je hogere omgevingstemperaturen verwacht moet je ook gaan deraten.
Ik begrijp uit de post van @cville dat het om twee groepen gaat, die mogen niet in 1 buis heb ik altijd begrepen. In hoeverre is zo'n kabelgootje dan anders?kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:14:
[...]
Voor zover ik het zie mag dit dus gewoon. 4mm2 mag zelfs ook nog (28A versus 36A)
Mits je uiteraard de voetnoten wat betreft warmtegeleiding van de koker hebt meegenomen. Als je hogere omgevingstemperaturen verwacht moet je ook gaan deraten.
Ik wil de opsplitsing in groepen pas in de onderverdeler doen; de kabel gaat dus van het punt in de meterkast na de hoofdschakelaar naar de hoofdschakelaar in de onderverdeler en wordt dan pas omgezet naar 2 groepen (met automaat en aardlekschakelaar). OK?Wolly schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:32:
[...]
Ik begrijp uit de post van @cville dat het om twee groepen gaat, die mogen niet in 1 buis heb ik altijd begrepen. In hoeverre is zo'n kabelgootje dan anders?
Je moet deze bedrading natuurlijk wel afzekeren in de hoofdverdeler... En bij een hoofdzekering van 25A mag je maximaal met 16A afzekeren i.v.m. selectiviteit.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:35:
[...]
Ik wil de opsplitsing in groepen pas in de onderverdeler doen; de kabel gaat dus van het punt in de meterkast na de hoofdschakelaar naar de hoofdschakelaar in de onderverdeler en wordt dan pas omgezet naar 2 groepen (met automaat en aardlekschakelaar). OK?
Ik heb het selectiviteitstool van Schneider gebruikt en dat laat zien dat B20A nog net selectief is t.o.v. de 3xC25A zekering van Enexis. De situatie bij een PV systeem is anders dan bij gebruikersgroepen omdat het PV systeem nooit boven zijn nominale vermogen kan komen.Xander schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:23:
[...]
Je moet deze bedrading natuurlijk wel afzekeren in de hoofdverdeler... En bij een hoofdzekering van 25A mag je maximaal met 16A afzekeren i.v.m. selectiviteit.
Gaat het om een driefasen omvormer en een eenfase omvormer ofzo? Waarom niet gewoon een 5x2,5 en 3x2,5 leggen en twee groepen plaatsen?
Ik zag je bijdrage pas nadat ik net op de vorige gereageerd had - kijk daar s.v.p. ook even naar.Jim423 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:54:
En als je de selectiviteit toch laat varen plaats dan op zijn minst een B25A met een 30mA S aardlekschakelaar voor de kabelgoot in de hoofdverdeler.
Zeker zo'n kabelgootje is nogal kwetsbaar daarnaast zijn de hoofdautomaten niet bedoeld voor afzekeren van zaken buiten de hoofdverdeler aka groepenkast met kWh meter eronder.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 02-02-2019 20:10 ]
Op de huidige inverter zit ook 100mA. Kwetsbaarheid: ik begrijp je opmerkingen maar het gootje zit niet op een plaats waar ooit nog activiteiten te verwachten zijn. Dit lijkt me een behapbaar risico.Jim423 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:08:
B20A lijkt mij acceptabel als dat volgens de tool nog net kan.
Ik zou wel nog iets van aardlekbeveiliging toepassen, als je niet met 30mA uit de voeten kan (je hebt overigens ook 30mA High Immunity, deze vallen er minder snel uit bij blikseminslag) i.v.m. de SMA zou ik een 300mA aardlekschakelaar toepassen. Een 100mA is lastig te vinden denk ik. Kwetsbaar als in de regel: ik sla er een paar keer op met een stalen hamer (ik probeer mn schilderij op te hangen) en ik sta onder stroom. Dit zal met slagvaste pijp of een buis in het beton niet zo snel gebeuren. En je hebt ook te maken met een mogelijke aardsluiting: zonder de aardverspreidingsweerstand te kennen zou het dan kunnen dat bij een sluiting tussen de fase-aarde (met het gebrek aan een aardlekbeveiliging) de 25A automaat gewoon erin blijft zitten. Met alle gevolgen van dien.
1) Dat is allemaal wel uit te rekenen. 6mm2 koper heeft een spanningsverlies van 6,2 mV per Ampere per meter. Daarmee kun je het verliesvermogen uitrekenen. Uiteindelijk is het dan een serieschakeling van thermische weerstanden. Er bestaan wel tabellen voor allerlei standaard situaties. Verder is warmteoverdracht echt een b*tch om aan te rekenen.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 18:25:
[...]
Bedankt; heel nuttig! Hierbij de volgende opmerkingen/vragen:
1. Is er iets te zeggen over de te verwachten oppervlakte temperatuur van het PVC gootje. M.a.w. de VD draad kan dit gemakkelijk aan maar kan het gootje het aan?
2. De goot is 7.5 meter lang waarvan 5 meter horizontaal en 2 x 1.25m verticaal. Het lijkt me dat de verticale stukken kort genoeg zijn om geen extra problemen op te leveren.
Dat gaat nooit en te nimmer werken. Je kunt geen 3-fase groep achter drie 1-fase aardlekschakelaars plaatsen. Dat geldt zowel voor je hoofdgroepenkast, je onderverdeler en je EVSE. Hier moet je 4-polige aardlekschakelaars gebruiken.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:25:
[...]
Op de huidige inverter zit ook 100mA. Kwetsbaarheid: ik begrijp je opmerkingen maar het gootje zit niet op een plaats waar ooit nog activiteiten te verwachten zijn. Dit lijkt me een behapbaar risico.
Ik heb met behulp van de vandaag opgedane kennis, het complete schema getekend (met Visio en helaas zonder de juiste symbolen - sorry). Zo zou het dan moeten kunnen:
[Afbeelding]
Tja, hoever wil je dat toepassen? De NEN heeft het er over dat een sluiting in een eindgroep niet de bovenliggende beveiliging mag meenemen. Maar 25-16-10 gaat hem natuurlijk ook niet worden he. Zoals ik het lees kun je prima 25-25-16 gebruiken als je de middelste 25 niet ziet als eindgroep. Sowieso; met helemaal niet afzekeren (en vooral aardlekbeveiliging) ben je slechter af dan met niet-selectief afzekeren.Xander schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:23:
[...]
Je moet deze bedrading natuurlijk wel afzekeren in de hoofdverdeler... En bij een hoofdzekering van 25A mag je maximaal met 16A afzekeren i.v.m. selectiviteit.
Gaat het om een driefasen omvormer en een eenfase omvormer ofzo? Waarom niet gewoon een 5x2,5 en 3x2,5 leggen en twee groepen plaatsen?
Euh, die buizen zijn de heilige graal niet hoor. Kun je overal voor een habbekrats halen. Zelfs op de fiets. Karwei verkoopt ze zelfs in lengtes van 3m (ipv de standaard 4m) om het voor de fietsers makkelijker te makencville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:54:
[...]
Ik wil graag een onderverdeler toepassen omdat ik geen beschikbare 19mm buizen heb waar de bedrading door kan en dus een goot/koker moet toepassen.
[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-02-2019 20:58 ]
Dat heb ik uiteraard zo bedoeld maar ik heb het blijkbaar onhandig getekend. Ik zal de tekst in het blokje vervangen door "4-polige aardlekschakelaar".kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:48:
[...]
1) Dat is allemaal wel uit te rekenen. 6mm2 koper heeft een spanningsverlies van 6,2 mV per Ampere per meter. Daarmee kun je het verliesvermogen uitrekenen. Uiteindelijk is het dan een serieschakeling van thermische weerstanden. Er bestaan wel tabellen voor allerlei standaard situaties. Verder is warmteoverdracht echt een b*tch om aan te rekenen.
Bij vier aders 6mm2 met 10A zit je aan 2,5W per strekkende meter. Dat is dus ongeveer hetzelfde als een standaard fietskoplamp (2,4W) qua warmteafgifte... dat zal zo heet niet worden.
2) Zo uit de duim verwacht ik dat ook niet.
[...]
Dat gaat nooit en te nimmer werken. Je kunt geen 3-fase groep achter drie 1-fase aardlekschakelaars plaatsen. Dat geldt zowel voor je hoofdgroepenkast, je onderverdeler en je EVSE. Hier moet je 4-polige aardlekschakelaars gebruiken.
Ook heeft het in serie zetten van meerdere aardlekschakelaars met dezelfde aanspreekstroom helemaal geen zin.
[...]
Tja, hoever wil je dat toepassen? De NEN heeft het er over dat een sluiting in een eindgroep niet de bovenliggende beveiliging mag meenemen. Maar 25-16-10 gaat hem natuurlijk ook niet worden he. Zoals ik het lees kun je prima 25-25-16 gebruiken als je de middelste 25 niet ziet als eindgroep. Sowieso; met helemaal niet afzekeren (en vooral aardlekbeveiliging) ben je slechter af dan met niet-selectief afzekeren.
[...]
Euh, die buizen zijn de heilige graal niet hoor. Kun je overal voor een habbekrats halen. Zelfs op de fiets. Karwei verkoopt ze zelfs in lengtes van 3m (ipv de standaard 4m) om het voor de fietsers makkelijker te maken
Ik heb - hoop ik - je aanpassingen aangebracht. Zo goed?kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:59:
Het stukje waar je op reageert heb ik nog bewerkt 5 tellen nadat jij weer postte. Niet alleen de ALS'en, ook de normale automaten staan er verkeerd in.
Het magnetische gedeelte van de beveiliging wel, het thermische gedeelte niet...cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:54:
[...]
Ik heb het selectiviteitstool van Schneider gebruikt en dat laat zien dat B20A nog net selectief is t.o.v. de 3xC25A zekering van Enexis.
Selectiviteit gaat over wat er gebeurd bij kortsluiting. Dat kan op jouw PV groep evengoed gebeuren als op iedere andere willekeurige eindgroep.De situatie bij een PV systeem is anders dan bij gebruikersgroepen omdat het PV systeem nooit boven zijn nominale vermogen kan komen.
Geen NEN voor nodig, de elektriciteitswet vertelt toch al genoeg?kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:48:
Tja, hoever wil je dat toepassen? De NEN heeft het er over dat een sluiting in een eindgroep niet de bovenliggende beveiliging mag meenemen. Maar 25-16-10 gaat hem natuurlijk ook niet worden he. Zoals ik het lees kun je prima 25-25-16 gebruiken als je de middelste 25 niet ziet als eindgroep. Sowieso; met helemaal niet afzekeren (en vooral aardlekbeveiliging) ben je slechter af dan met niet-selectief afzekeren.
Helemaal niet afzekeren is inderdaad een nog slechtere optie...De beveiliging van elektrische installaties (en onderdelen daarvan) is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 02-02-2019 21:19 ]
Jouw selectiviteitsplaatje ziet er anders uit dan mijn resultaat. Helaas heb ik het tool niet meer openstaan maar ik heb toen wel een screenshot van het eindresultaat gemaakt en dat gaf selectiviteit aan; althans dat was mijn interpretatie:Xander schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:13:
[...]
Het magnetische gedeelte van de beveiliging wel, het thermische gedeelte niet...
[Afbeelding]
[...]
Selectiviteit gaat over wat er gebeurd bij kortsluiting. Dat kan op jouw PV groep evengoed gebeuren als op iedere andere willekeurige eindgroep.
[...]
Geen NEN voor nodig, de elektriciteitswet vertelt toch al genoeg?
[...]
Helemaal niet afzekeren is inderdaad een nog slechtere optie...
Ik zit me even te bedenken hoe de regeltjes nou precies waren omtrend afschakelen van PV. Want je hebt bij het overhalen van de hoofdschakelaar nog steeds een verbinding tussen PV en je autolader.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:11:
[...]
Ik heb - hoop ik - je aanpassingen aangebracht. Zo goed?
[Afbeelding]
Als niet-afzekeren mag, zou ik niet te zwaar tillen aan het selectiviteitspunt. Apart bedraden voorkomt meer issues, zie boven.Xander schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:13:
[...]
Het magnetische gedeelte van de beveiliging wel, het thermische gedeelte niet...
[Afbeelding]
[...]
Selectiviteit gaat over wat er gebeurd bij kortsluiting. Dat kan op jouw PV groep evengoed gebeuren als op iedere andere willekeurige eindgroep.
[...]
Geen NEN voor nodig, de elektriciteitswet vertelt toch al genoeg?
[...]
Helemaal niet afzekeren is inderdaad een nog slechtere optie...
Hoe zwaar je hier aan tilt moet je natuurlijk helemaal zelf weten... Maar ik zou persoonlijk gewoon een paar extra kabels trekken i.p.v. te gaan werken met onderverdelers. Als de wil er is zijn ook 3 kabels wel netjes weg te werken...
Selectiviteit heb je wanneer beide grafieken elkaar niet overlappen.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:22:
[...]
Jouw selectiviteitsplaatje ziet er anders uit dan mijn resultaat. Helaas heb ik het tool niet meer openstaan maar ik heb toen wel een screenshot van het eindresultaat gemaakt en dat gaf selectiviteit aan; althans dat was mijn interpretatie:
[Afbeelding]
Interpreteer ik het resultaat verkeerd?
3 kabels in een gootje mag wel hoor.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:30:
Het belangrijkste probleem dat ik hier zie is dat ik een bescheiden gootje wil aangezien het erg in het gezicht zit; er zijn geen redelijke ander opties.
Ik kan niet 3 kabels door 1 gootje trekken (mag toch niet?) en begrijp verder niet wat het verschil t.a.v. zekeringen en selectiviteit in die situatie is. Hier schiet mijn kennis tekort.
[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 02-02-2019 21:38 ]
De inverter schakelt onmiddellijk uit als hij geen netspanning meer ziet (anti-islanding)kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:28:
[...]
Ik zit me even te bedenken hoe de regeltjes nou precies waren omtrend afschakelen van PV. Want je hebt bij het overhalen van de hoofdschakelaar nog steeds een verbinding tussen PV en je autolader.
Help me even: die ken ik nietOok moet je, afhankelijk van het type omvormer een type B aardlekschakelaar hebben ipv AC
Zie mijn uitleg zojuist aan @Xander : het is een ruimte/zichtbaarheidprobleem waarbij 1 gootje acceptabeler is dan 3Waarom eigenlijk zo moeilijk met die onderverdeler? Is apart bedraden met 2,5mm^2 en standaard buizen niet gewoon veel makkelijker? Vervalt die hele verdeler en alle componenten die daar (dubbel) zitten.
1 van de 3 fasen moet ook nog de 1-fase load van de 1-fase inverter erbij nemen. Zie de genoemde amperages in mijn 1ste post.Waarom zit die STP achter een 20A groep eigenlijk? Het ding leverd 7,6A maximaal per fase volgens de specsheet.
Kun je bij dit punt iets meer uitleg geven?Als niet-afzekeren mag, zou ik niet te zwaar tillen aan het selectiviteitspunt. Apart bedraden voorkomt meer issues, zie boven.
Hierbij mijn curve die er fors anders uitziet. Ik denk dat dat komt omdat ik een ander type heb gekozen (C60)Xander schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:33:
[...]
Selectiviteit heb je wanneer beide grafieken elkaar niet overlappen.
Wat die 200A die er uit rolt betekent durf ik eerlijk gezegd ook niet te vertellen. Maar ehm, even voor de beeldvorming, dit roept 'ie bij C20 achter een B25...
[Afbeelding]
Met deze bijbehorende grafiek:
[Afbeelding]
Rood is de achterliggende C20 automaat, die in het magnetische gebied dus later reageert dan de blauwe B25 voorbeveiliging, dus hoe dit tot 100A selectief moet zijn?
[...]
Ik heb een paar haakse bochten en om die reden wil ik ook VD draad gebruiken. Ook omdat ik precies in de hoeken een gat moet boren dat niet helemaal recht is en de VD draad daar gemakkelijk doorheen gaat. Dit is dus een practisch argument.3 kabels in een gootje mag wel hoor.En zo heel lomp groot hoeft dat toch niet te zijn? Met een 40x40 kokertje red je rechte stukken ook wel. Alleen haakse hoeken worden dan lastig.
En zeker weten dat er geen andere opties zijn? Als je hier wat plattegronden en foto's deelt komen er misschien andere inzichten. Er is geen kruipruimte? Kun je niet vanuit de meterkast naar buiten boren, de boel ingraven en elders weer naar binnen?
Zoals eerder aangegeven moet ik 1 van de fases op 20A afzekerenHet verschil qua selectiviteit is dat bij aparte kabels iedere kabel die uit de groepenkast vertrekt met maximaal B16 afgezekerd is. Als je daar sluiting maakt blijft de hoofdzekering als het goed is in. Met jouw plan niet.
Ook jouw curve overlapt dus.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:57:
[...]
Hierbij mijn curve die er fors anders uitziet. Ik denk dat dat komt omdat ik een ander type heb gekozen (C60)
[Afbeelding]
Ehm, je mag VD sowieso niet zomaar door een gat in de muur steken he? Installatiedraad moet altijd volledig in buis of een ander geschikt installatiesysteem (zoals geschikt koker) worden geplaatst.[...]
Ik heb een paar haakse bochten en om die reden wil ik ook VD draad gebruiken. Ook omdat ik precies in de hoeken een gat moet boren dat niet helemaal recht is en de VD draad daar gemakkelijk doorheen gaat. Dit is dus een practisch argument.
Verlaagd plafond in de hal maken? Is maar een kleine ruimte dus ook een werkje van niets, netter dan een gootje en het geeft ineens wat opties om bijvoorbeeld de verlichte anders aan te pakken als je dat zou willen (spotjes ofzo).Hierbij wat foto's die de route van het gootje laten zien:
[Afbeelding]
Er is geen kruipruimte en buitenom zou inderdaad kunnen door een kabel door de Zigo mantelbuis te trekken maar die oplossing is heel lastig en verdient zeker ook geen schoonheidsprijs. Het gootje kan in ieder geval op een veilige plek geplaatst worden.
Maar toch alleen maar omdat je beide omvormers op 1 kabel wilt zetten?? Bij aparte kabels naar de hoofdgroepenkast kun je het toch met B16 automaten af?Zoals eerder aangegeven moet ik 1 van de fases op 20A afzekeren
Volgens mij mag je VD draad niet zomaar door een gat door de muur stoppen. Moet je dus in een flexbuis bijvoorbeeld doen bij een scheve hoek.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:57:
Ook omdat ik precies in de hoeken een gat moet boren dat niet helemaal recht is en de VD draad daar gemakkelijk doorheen gaat. Dit is dus een practisch argument.
Als de laadpaal dus geen 6mA DC beveiligingsinrichting heeft moet je een type-B aardlekschakelaar toepassen.Als in een gedeelte van de installatie meer dan 6mA DC lekstroom kan lekken, dan dient dat beveiligd met een aardlekschakelaar van het type B. Een type B aardlekschakelaar is een combinatie AC DC en heeft een extra meetcircuit om DC stromen te kunnen meten.
Dat is wel de bedoeling ja. Maar de hele groepenkast is er om te beveiligen tegen dingen die niet de bedoeling zijn.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:38:
[...]
De inverter schakelt onmiddellijk uit als hij geen netspanning meer ziet (anti-islanding)
Is een type aardlekschakelaar die beter overweg kan met gelijkstroomlekstromen. Moet voor omvormers tenzij er een "6 ma' verklaring" bij zit.
Dan 3x YMVK gebruiken.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:38:
[...]
Zie mijn uitleg zojuist aan @Xander : het is een ruimte/zichtbaarheidprobleem waarbij 1 gootje acceptabeler is dan 3
Ja, maar niet daar, zie boven.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:38:[...]
1 van de 3 fasen moet ook nog de 1-fase load van de 1-fase inverter erbij nemen. Zie de genoemde amperages in mijn 1ste post.
Het afzekeren van kabels tussen hoofdverdeler en onderverdeler is een terugkerend punt in het topic. Het schijnt niet te hoeven, ook al is het zo logisch dat wel te doen.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 21:38:
Kun je bij dit punt iets meer uitleg geven?
Mee eens; tot die conclusie was ik ook gekomen.Xander schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:07:
[...]
Ook jouw curve overlapt dus.
En zoals je ziet maakt het type automaat nog uit, dus eigenlijk zou je curves van de fabrikant van het materiaal dat je toe gaat passen moeten gebruiken.
[...]
Daar ga ik dus voor zorgenEhm, je mag VD sowieso niet zomaar door een gat in de muur steken he? Installatiedraad moet altijd volledig in buis of een ander geschikt installatiesysteem (zoals geschikt koker) worden geplaatst.
De verlichting is gelukkige prima in orde.[...]
Verlaagd plafond in de hal maken? Is maar een kleine ruimte dus ook een werkje van niets, netter dan een gootje en het geeft ineens wat opties om bijvoorbeeld de verlichte anders aan te pakken als je dat zou willen (spotjes ofzo).
Ik ben zojuist ook tot die conclusie gekomen; zie de edit in mijn vorige post[...]
Maar toch alleen maar omdat je beide omvormers op 1 kabel wilt zetten?? Bij aparte kabels naar de hoofdgroepenkast kun je het toch met B16 automaten af?
Dat klopt inderdaad. Mijn oorspronkelijke schema had een B20 naar de verdeler toe en daar is nu een B25 van gemaakt. Ik heb dus de B20 vergeleken met de C25 van de netbeheerder en daarvan geeft het Schneider tool aan dat ze selectief zijn (niet mijn interpretatie maar een mededeling van het tool)kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:13:
Jullie vergelijken andere dingen volgens mij
C25 vs B20
en
C20 vs B25
Zoals ik net in een van mijn vorige posts opgemerkt heb, klopt dat inderdaad: er is geen enkele reden om een B20 in de verdeler te hebben.De overlap daartussen in het magnetische deel is nogal verschillend...
De B20 in de onderverdeler zit inderdaad enkel voor je omvormer; die heeft daar niks te maken met de andere 1-fase omvromer.
Wij proberen zoveel mogelijk een nette verdeling over de 3 fasen te houden (de hele buurt heeft PV) of moeten we daar helemaal niet op letten?Wat heeft de omvormer van de buurman er trouwens mee te maken?
[...]
Dat is wel de bedoeling ja. Maar de hele groepenkast is er om te beveiligen tegen dingen die niet de bedoeling zijn.
[...]
Is een type aardlekschakelaar die beter overweg kan met gelijkstroomlekstromen. Moet voor omvormers tenzij er een "6 ma' verklaring" bij zit.
[...]
Dan 3x YMVK gebruiken.
[...]
Ja, maar niet daar, zie boven.
[...]
Het afzekeren van kabels tussen hoofdverdeler en onderverdeler is een terugkerend punt in het topic. Het schijnt niet te hoeven, ook al is het zo logisch dat wel te doen.
Het hoeft niet specifiek van de NEN1010 omdat de NEN1010 niets doet met de installatie van de netbeheerder. Echter moet het wel van de netbeheerder (ik moet ook een 3x160A Gg netaansluiting nemen als ik een 3xC100A automaat boven de hoofdschakelaar plaats, terwijl een 3x125A Gg netaansluiting ook zou kunnen, eindgroepen in ovks zijn allemaal C50A of minder). Daarnaast zou ik wel een ''backup'' willen hebben voor het geval de hoofdautomaat dienst weigert (oudjes willen nog wel eens vastplakken en dan wordt je kabelgootje sneller ontstoken dan een benzinespoor) en voor een aardsluiting/lek.kabeltjekabel schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:13:
Het afzekeren van kabels tussen hoofdverdeler en onderverdeler is een terugkerend punt in het topic. Het schijnt niet te hoeven, ook al is het zo logisch dat wel te doen.
Zou ik wel op letten. Heb je uiteindelijk allemaal voordeel van.cville schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:24:
Wij proberen zoveel mogelijk een nette verdeling over de 3 fasen te houden (de hele buurt heeft PV) of moeten we daar helemaal niet op letten?
Kun je voor mijn geval deze backup specifiek maken?Jim423 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:25:
[...]
Het hoeft niet specifiek van de NEN1010 omdat de NEN1010 niets doet met de installatie van de netbeheerder. Echter moet het wel van de netbeheerder (ik moet ook een 3x160A Gg netaansluiting nemen als ik een 3xC100A automaat boven de hoofdschakelaar plaats, terwijl een 3x125A Gg netaansluiting ook zou kunnen, eindgroepen in ovks zijn allemaal C50A of minder). Daarnaast zou ik wel een backup willen hebben voor het geval de hoofdautomaat dienst weigert (oudjes willen nog wel eens vastplakken en dan wordt je kabelgootje sneller ontstoken dan een benzinespoor) en voor een aardsluiting/lek.
Blijven we zeker doen.[...]
Zou ik wel op letten. Heb je uiteindelijk allemaal voordeel van.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq