Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.357 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jim423 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 22:25:
Dat is het juiste inderdaad (voor enkelfasig 2x230V).
Ik zou alleen wel even die stekker en aansluitblok opnieuw aansluiten, met adereindhulsen blauw + tang. Dat gepruts met wat soldeer lijkt helemaal nergens op (gevaarlijk, zie aardedraad) waarom is dat zo gedaan, enig idee? Misschien de schroefjes lamgedraaid?

Check ook even verder, scheelt je wat geld: voorbeeldje (geen idee of je mag linken hier)

https://www.elektrototaal...m-55-fornuisgroep-4123890
https://www.elektrototaal...aardlekschakelaar-4123740
Het is helemaal een rommeltje, bruine fase gebruiken als 2e nul ?

@Verwijderd

Wil je het goed doen neem dan een metertje 5x2,5 mm2 flex met de bruin/zwart/grijs/blauw/groengeel aders en sluit die opnieuw aan je kookplaat aan, zijn de schroefjes dol kan je nog eventueel AMP stekkertjes gebruiken, de bruine nu word dan grijs.

Bruin = fase1
Zwart= fase2
Blauw= nul1
Grijs= nul2

Die perilex WCD heb je nodig inderdaad en natuurlijk een 5x2,5 mm2 kabel van de meterkast naar de keuken, en maak die gelijk aan de stekker.
Dubbele b16 groep kan je bij abb ook maken met 2 automaten met een brugje er op, iets goedkoper als de kookgroep automaat.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@B152 vraag het je aannemer.. Bij mijn nieuwbouw woning (oplevering q1 2019) niet standaard, maar voor een klein bedrag maken ze er een 3 fase aansluiting van en vragen ze bij de netwerkbeheerder 3x25 aan. Goedkoper dan naderhand omzetten (alleen al het aanvragen bij de netwerkbeheerder is al duurder dan wat de aannemer bij ons vraagt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Hsb-3 schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:26:
@B152 vraag het je aannemer.. Bij mijn nieuwbouw woning (oplevering q1 2019) niet standaard, maar voor een klein bedrag maken ze er een 3 fase aansluiting van en vragen ze bij de netwerkbeheerder 3x25 aan. Goedkoper dan naderhand omzetten (alleen al het aanvragen bij de netwerkbeheerder is al duurder dan wat de aannemer bij ons vraagt).
Makkelijk verdienen voor de aannemer, echt schandalig... :X |:(
3X25A is standaard wat bij nieuwbouw wordt geleverd door de Lianders van deze wereld. Daar zou je nooit extra voor moeten betalen...

Zie o.a. hier: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
3x25A (standaard huisaansluiting)

[ Voor 7% gewijzigd door vandermark op 11-11-2018 15:41 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 22:41

painkill

Pain(k)(ill)

Standaard komt er een 1 fase groepenkast in denk ik en nu dus een 3 fase groepebkast. Dat zullen dan de kosten verklaren. Het prijsverschil bij de bekende webshops is trouwens maar 30-40 euro tussen 1 fase en 3 fase met verder dezelfde groepen.

Voor zover ik weet en kan vinden plaatsen de netwerkbeheerders standaard 3x25A. Dus dat lijkt een praatje van de aannemer te zijn zodat het lijkt alsof hij meer doet voor het geld?

[ Voor 27% gewijzigd door painkill op 11-11-2018 19:32 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
De aannemer geeft aan dat de groepenkasten wel standaard voorbereid worden voor 3 fasen maar dat een 1x35 wordt aangevraagd. Of iets dergelijks..
Had ook met de groep verdeling te maken, die worden origineel op 1x35 ingesteld, maar bij ons nu dus op 3x25.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hsb-3
Eerder in dit topics zijn mensen langsgekomen die een éénfase kast van de aannemer gekoppeld hebben gekregen aan 3x25A van de netbeheerder.

Dan heb je dus 1x25A voor je hele huis en kan je met alleen een kookgroep al je hoofdzekering overbelasten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
@B152 Betreffende de hoofdschakelaar, vanaf 2005 is een deze verplicht, daarvoor was het een eis vanaf 7 of meer groepen zo even uit mijn hoofd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vandermark schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:39:
[...]

Makkelijk verdienen voor de aannemer, echt schandalig... :X |:(
3X25A is standaard wat bij nieuwbouw wordt geleverd door de Lianders van deze wereld. Daar zou je nooit extra voor moeten betalen...
Enexis doet daar toch echt nog steeds niet standaard aan mee... Ik zie nieuwbouwwijken met overal 1x40. Net wat de aannemer aanvraagt.

Meerwerk in de nieuwbouw is sowieso altijd duur (tekeningen moeten aangepast worden, onderaannemers geïnstrueerd, de afwijkingen worden altijd vergeten dus meerwerk heeft meer faalkosten...). Die €125 valt me mee.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

-

[ Voor 99% gewijzigd door painkill op 11-11-2018 22:56 . Reden: verkeerd gelezen ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
Xander schreef op zondag 11 november 2018 @ 22:24:
[...]

Enexis doet daar toch echt nog steeds niet standaard aan mee... Ik zie nieuwbouwwijken met overal 1x40. Net wat de aannemer aanvraagt.

Meerwerk in de nieuwbouw is sowieso altijd duur (tekeningen moeten aangepast worden, onderaannemers geïnstrueerd, de afwijkingen worden altijd vergeten dus meerwerk heeft meer faalkosten...). Die €125 valt me mee.
Sorry, dat kan ik bijna niet geloven. Op Enexis site zelf staat 1x40A er geen eens bij als optie bij nieuwbouw:
https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_1_2

3X25A is de basis & goedkoopste wat ze aanbieden. Die €125,- is gewoon makkelijk verdienen en erg klantonvriendelijk :X

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!
vandermark schreef op maandag 12 november 2018 @ 09:47:
[...]

Sorry, dat kan ik bijna niet geloven. Op Enexis site zelf staat 1x40A er geen eens bij als optie bij nieuwbouw:
https://www.enexis.nl/con...20de%20kosten%20weten_1_2

3X25A is de basis & goedkoopste wat ze aanbieden. Die €125,- is gewoon makkelijk verdienen en erg klantonvriendelijk :X
Dan geloof je het toch niet? Maakt mij weinig uit hoor. ;)

In de tabel in jouw link staat "t/m 3 x 25A", dat is niet per se exact 3x25A, 1x40A valt daar ook onder. Zo betaal ik met 1x35A bijvoorbeeld ook het capaciteitstarief van "t/m 3 x 25A". Kost dus inderdaad wel precies hetzelfde.

Adviseer @Hsb-3 anders om het niet te betalen, dan kan hij hier binnenkort zijn 1x40A aansluiting komen showen. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 15:26
Laatst ook bij een collega met een nieuwbouwhuis. Gewoon een 1-fase aansluiting is er aangelegd. Enexis is daar de netbeheerder.

[ Voor 14% gewijzigd door adjego op 12-11-2018 10:13 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05:07
1-fase 40A is weer helemaal terug van weggeweest zo te horen :) Mooie werkverschaffing voor de energietransitie straks, kan alles weer omgebouwd worden. Betreffende die €125, de groepenkast wordt vaak wel voorbereid (3 aardleks, groepenverdeling) maar er moet wel een 4P kookalamat en 4P hoofdschakelaar geplaatst worden. (Wil je het netjes doen). Ik denk dat het geen verkeerde prijs is voor deze "special". Dat het eigenlijk in elk huis standaard hoort te zitten zijn we het allemaal over eens natuurlijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:30:
1-fase 40A is weer helemaal terug van weggeweest zo te horen :) Mooie werkverschaffing voor de energietransitie straks, kan alles weer omgebouwd worden.
Diezelfde woningen worden uiteraard ook gewoon opgeleverd met een gasaansluiting voor het fornuis, een mooie gas CV-ketel (met wat geluk dan wel LTV (vloer)verwarming). Soms 1 of 2 excuus PV-panelen op het dak om uit de EPC-berekeningen te komen...

Welke energietransitie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Ik heb een redelijk recent huis 2009 waarbij ik een 1x40A heb gekregen tot mijn verbazing. Het huis van mijn ouders nieuw gebouwd in 1995 had al 3x25A standaard (stadsverwarming)
De hoofdzekeringkast van mij is wel met één hoofdautomaat uitgevoerd 40A klasse D.

De kabel is wel heel dik uitgevoerd 16mm2 uit mijn hoofd.
Kom maar op met die warmtepomp/jacuuzi/stoomcabine/laadpaal/enz. enz neem ik gewoon 3x63A aansluiting voor een enorm vastrecht per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 12-11-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
@leonbong Been there, done that: ThinkPadd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Heb ook een D40 in de meterkast, valt gewoon onder zelfde vastrecht als 1x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Even advies nodig:
In nieuwe aanbouw komen een hoop groepen de vloer uit.
Een aantal groepen gaan op dit punt over in grondkabel voor de tuin/schuur.
Andere groepen zijn voor de keuken (oven etc)
In totaal gaat het om 8 groepen.
Ik wil liever niet 8 verschillende kabel/las dozen hoeven weg te werken, dus ik wil iets van een onderverdeelkastje maken. Ik ken wel de onderverdeelkasten met zekeringen erin. Dat wil ik dus niet (kan ook niet ivm selectiviteit). Zijn er ook kastjes die ik hiervooor kan gebruiken? Dus een redelijk aantal groepen doorverbinden?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
kaasmakert schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:09:
Even advies nodig:
Ik wil liever niet 8 verschillende kabel/las dozen hoeven weg te werken, dus ik wil iets van een onderverdeelkastje maken. Ik ken wel de onderverdeelkasten met zekeringen erin. Dat wil ik dus niet (kan ook niet ivm selectiviteit). Zijn er ook kastjes die ik hiervooor kan gebruiken? Dus een redelijk aantal groepen doorverbinden?
Zoiets? https://www.elektramat.nl...deelkasten-150x100mm-hxb/
Of gewoon zoiets: https://www.elektramat.nl...-abs-idoos-192x121x105mm/

Het is belangrijk dat je een kastje pakt wat helemaal dicht kan. Omdat je niet met modules zult werken, maar met klemmen, zijn die niet aanraakveilig. Je kunt dus bij spanningsvoerende delen, als er geen deksel op zit. Daarom een deksel.

En dan op de DIN rail in dat kastje, rijgklemmen: https://www.elektramat.nl...ponenten/rijgklem/2-5-mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Bedankt!
Die rijgklemmen kende ik inderdaad niet.
Zie dat ze 5mm per klem breed zijn.
Ik heb 8 groepen, waarvan 2 krachtgroepen. In totaal dus (5x3 + 2x5) 25 klemmen naast elkaar nodig volgens mij? Vanavond even tellen hoeveel DIN units dat zijn.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 15:40
kaasmakert schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:01:
Bedankt!
Ik heb 8 groepen, waarvan 2 krachtgroepen. In totaal dus (5x3 + 2x5) 25 klemmen naast elkaar nodig volgens mij? Vanavond even tellen hoeveel DIN units dat zijn.
Er bestaan ook dubbele klemmen. Die bestaan uit twee etages.

Afbeeldingslocatie: https://www.newark.com/productimages/standard/en_US/70W1686-501.jpg

Scheelt je de helft in de breedte.

Edit, nog mooier:
Afbeeldingslocatie: https://www.newark.com/productimages/standard/en_US/29K0833-500.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door FrankHe op 13-11-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Mag ik trouwens in de betreffende verdeelkast een aardrail maken waar ik alle aarddraden op aansluit?
Of moet ik alle aardes van de groepen apart doorverbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:44
kaasmakert schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:09:
Even advies nodig:
Fff een waarschuwing, je mag maar 1 groep in een lasdoos plaatsen, als je dus in 1 (las)doos 2 of meer groepen gaat doorverbinden ben je fout bezig.
Normaal kun je met 1 groep doorverbinden in een lasdoos veilig in zo'n lasdoos werken, als je die groep uitschakelt.
Op de door jouw geschetste situatie dien je alle groepen in de lasdoos uit te schakelen.
Hou er verder ook rekening mee dat als er brand ontstaat, dat een verzekering de schade niet zal uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Bedankt voor de waarschuwing,
Dat dit niet mag was precies mijn eerste gedachte, maar ik neem aan dat dit soort situaties vaak voorkomen, hier moet toch een handige oplossing voor zijn?
Uiteraard moet het allemaal netjes volgens de regels zijn. Ik ga dus maar de NEN1010 er bij pakken en nog eens goed lezen.
Het alternatief is een kast met daarin dus 8 losse lasdozen. Maar dat wordt erg groot en onhandig, plus een hoop gepruts om het netjes te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Vroeger heb ik wel eens van die slanke lasdozen gezien. Pakweg 25 mm breed, 50mm hoog en 120mm lang. Ik weet niet of die nog bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
kaasmakert schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:01:
Bedankt!
Tip van de dag voor particulieren.
Neem rijgklemmen die verend sluiten, steekverbindingen (zonder schroeven).
Schroefverbindingen moet je namelijk na tijdje opnieuw aandraaien voor de brandveiligheid.
Wago's zijn overigens top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Als je dan inderdaad met losse mini lasdozen moet werken omdat meerdere groepen in 1 kast niet mag, dan zou je zoiets kunnen pakken:
https://www.sandervunderink.nl/f-tronic-lasdoos-mini.html
https://www.sandervunderi...rg-mini-lasdoos-q4-l.html
https://www.sandervunderi...rg-lasdoos-mini-25-l.html

En dan met
https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html

of https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html
(als er ook soepele kabel bij komt kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Ik denk dat dit de oplossing is waar ik voor ga.
Stalen, afsluitbare kast zoeken waar alles netjes inpast. Hier doorvoeren in maken en de mini lasdozen bevestigen op een (wrs zelfgekluste) rail.
Voor de finishing touch lampje erin (tis een donker hoekje). Jammer dat er geen nette, kant en klare manier lijkt om dit te doen. Bedankt voor de tips! Als het af is post ik een foto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
kaasmakert schreef op woensdag 14 november 2018 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat dit de oplossing is waar ik voor ga.
Stalen, afsluitbare kast zoeken waar alles netjes inpast. Hier doorvoeren in maken en de mini lasdozen bevestigen op een (wrs zelfgekluste) rail.
Voor de finishing touch lampje erin (tis een donker hoekje). Jammer dat er geen nette, kant en klare manier lijkt om dit te doen. Bedankt voor de tips! Als het af is post ik een foto :)
Het punt is dat je volgens mij met 1 handeling de kast spanningsloos moet kunnen maken, om veilig te kunnen werken. In een meterkast is dat de hoofdschakelaar.

Nu kun je typisch een lasdoos helemaal niet spanningsloos maken op de plek waar de doos zit. Maar dan kun je dat wel doen door de betreffende groep uit te zetten in de meterkast.
Daarom een doos per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:05
I.v.m. mijn aanstaande verbouwing waar ik ook een stukje domotica in ga verwerken - is voor deze vraag alleen relevant dat ik een paar WCD's ga schakelen.

Vanuit bijv. de woonkamer automaat gaat een fase naar de centraaldoos in het plafond.
Tevens gaat er vanaf de automaat een 2e fase draad naar de domotica relais voor de schakelbare stopcontacten.
Achter het relais mag de (geschakelde) fase draad toch ook mee dezelfde buis in naar de centraaldoos ?
De domotica zit trouwens ook in de meterkast direct naast de groepenkast.

Vanuit de centraaldoos gaan dan ook 2 fasen, een nul en een aarde in één buis naar 2 stopcontacten waarvan eentje altijd spanning heeft en het andere stopcontact geschakeld kan worden.
Uiteraard worden de nul en aarde doorverbonden tussen beide WCD's.

Ik neem aan dat het allemaal door dezelfde buis mag omdat het in de groepenkast achter dezelfde automaat hangt ?
Om in de plafonddoos voldoende "werkruimte" te hebben voor o.a. de extra steekklem(men) ga in niet de standaard centraaldoos gebruiken maar een ruimere ABS kast zoals als onderstaand maar dan zonder de deksel.
Het wordt dan wel een variant met wartels/kabelentries waar de 19mm PVC buis in past.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Z0FDpWA8NP2E/360.jpg

Zie ik iets over het hoofd of moet ik toch voor de geschakelde WCD's individuele buizen leggen vanaf de groepenkast ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercyfull_fate
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2023
Oystein schreef op woensdag 14 november 2018 @ 12:11:
.....
Achter het relais mag de (geschakelde) fase draad toch ook mee dezelfde buis in naar de centraaldoos ?
De domotica zit trouwens ook in de meterkast direct naast de groepenkast.

Vanuit de centraaldoos gaan dan ook 2 fasen, een nul en een aarde in één buis naar 2 stopcontacten waarvan eentje altijd spanning heeft en het andere stopcontact geschakeld kan worden.
Uiteraard worden de nul en aarde doorverbonden tussen beide WCD's.

.......
Als beide draden dezelfde groep hebben mogen beiden in dezelfde buis.
Betreft het afzonderlijke fasen van een 3 fasen groep dan weet ik niet of het mag.
Het wordt door de NEN sterk afgeraden om 1 fase apparaten op een 3 fase aardlek aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Zelf zou ik individuele buizen vanaf de meterkast naar de contactdozen laten lopen, zeker als je meerdere contactdozen apart wil schakelen en standaard centraaldozen plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:05
MadDog11 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 16:45:
Zelf zou ik individuele buizen vanaf de meterkast naar de contactdozen laten lopen, zeker als je meerdere contactdozen apart wil schakelen en standaard centraaldozen plaatsen
Dat was ook mijn originele idee maar dat geeft best wel wat extra werk in geulen frezen en aanleggen.

Als mijn nieuwe idee ook mag dan kan ik tenminste beide opties in gedachten houden ;-)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Oystein schreef op woensdag 14 november 2018 @ 18:41:
[...]

Dat was ook mijn originele idee maar dat geeft best wel wat extra werk in geulen frezen en aanleggen.

Als mijn nieuwe idee ook mag dan kan ik tenminste beide opties in gedachten houden ;-)
De draden mogen door dezelfde buis, echter je loopt vaak op tegen de vulgraad van de buis, bij 5/8 buis mogen maximaal 3 x 2.5mm2 en 2 x 1.5mm2 draden lopen, en loop je dus al snel tegen de limieten aan.
Als je 3/4 buis toepast moeten je inbouwdozen en centraaldozen daar wel op aansluiten, daarnaast zijn deze vaak lastiger te bestellen en duurder in aanschaf.
Standaard 5/8 buis toepassen is mede daarom handiger en een extra buis parallel leggen is vaak goedkoper en minder foutgevoelig.

De dozen die je wil toepassen zijn ook niet standaard en geldt hetzelfde voor, daarnaast lastiger te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Heeft iemand ervaring met het verschil tussen glasvezel trekveren als https://www.elektroshop.n...i-blitz-compact-plus.html en de 'oude bekende' metalen trekveren? Vooralsnog heb ik alleen zo'n metalen trekveer die tot nu toe altijd zijn dienst prima bewezen heeft, maar die is met zijn 10 meter helaas niet lang genoeg voor het huidige project.

Aangezien we meer dan een kilometer draad moeten gaan trekken vind ik het niet erg om te investeren in een goede trekveer, maar het is helaas wel lastig om zonder ervaring de voor en nadelen van dergelijk materiaal te vinden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 13:44
Metaal kan je m.i. veel meer mee dan alleen trekken, ook wat duwen namelijk.

PVO

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Momenteel zijn we bezig om een woning te renoveren, en daarbij is door een bevriende elektricien ook alle elektra aangepakt incl nieuwe groepenkast en bedrading.

Ik heb in dit topic wat zitten zoeken over inspecties en keuringen volgens normen, die al dan niet aan moeten worden gehouden volgens bepaalde besluiten. Het klinkt me allemaal een beetje vaag in de oren. De elektricien geeft aan dat ie alles zelf heeft geïnspecteerd, en ik geloof ‘m ook wel dat alles in orde is. Maar ik wil het liefst ook enige discussie met een verzekeraar voorkomen.

Wat kan ik doen om dat laatste te bereiken? Wat voor keuring kan ik laten doen om aan te tonen dat de nieuwe installatie geheel volgens geldende normen aangelegd is? En wat voor partij doet dat dan?

Eigen Huis verwijst me door naar een bouwtechnisch inspectiebureau die een gebrekenonderzoek kan uitvoeren, maar ik twijfel over het nut van zo’n onderzoek.

[ Voor 4% gewijzigd door gday op 15-11-2018 11:49 ]

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Tja, het is dus zonder factuur gegaan? Nmw ben je niet verplicht als particulier bij wet om een keuring te laten doen na ingrijpende wijzigingen, echter is het wel wijs. Niet alleen voor de verzekering maar ook voor letsel. Je kan je installatie laten keuren naar de norm NEN1010/3140 dit kun je laten doen door een installatiebedrijf wat aangesloten is bij een branchevereniging en gecertificeerd is. Dit kan je vaak wel terugvinden op hun website. Je vriend kan dit mogelijk ook zelf, alleen kan dit wel wat vraagtekens oproepen bij zijn baas als zijn werknemer als installateur op het keuringsrapport staat :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-09 20:24

gday

TENACIOUS D TIME!!!

@Jim423 Dank je wel voor je antwoord. Daar kan ik wat mee. :) Gevoelsmatig wil ik toch een keuring laten uitvoeren ondanks ik uit verschillende hoeken inderdaad begrijp dat dat niet strikt noodzakelijk is.

Is er een bepaalde certificering en/of branchevereniging waar ik op moet letten?

ingen vill veta var du köpt din tröja

• Jim423
Niet echt, hij moet gecertificeerd zijn voor bovenstaande norm. Hier heeft het bedrijf een certificaat voor. Check of je (brand)verzekering nog eisen stelt qua aangesloten branchevereniging, soms ook totaal niet.

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:38
Van onze energie leverancier een brief ontvangen om de aarde te controleren ivm vervangen leidingen. Wij wonen er pas sinds kort, maar volgens mij loopt er dus een aarde via de hoofdaansluiting mee. Klopt dit? Daarnaast zijn de gas en waterleiding aangesloten op het blokje op de tweede foto, welke aan de bovenkant van de groepenkast erin gaat .

Moet ik dit blokje nu ook nog aan de "aarde" die met de hoofdleiding mee gaat koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4816/45891456531_cbd446e4b8_z.jpgAfbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4884/45891463561_5b693dedd3_z.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4843/45841874342_11fe302b32_z.jpg

• Jim423
Waar gaat die dikke koperen leiding heen. De grond in?

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:38
Ja die loopt met de hoofdaansluiting door een mantelbuis naar buiten.

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:09:
Waar gaat die dikke koperen leiding heen. De grond in?
Wat bedoel je met die dikke leiding, een dikke koperen draad?
Ik veronderstel dat je die bedoelt, een blanke vertinde koperdraad. Dat is de hoofd-aarddraad van de installatie, meestal 25mm2 die inderdaad naar buiten loopt naar de aardelektrode een in de grond geslagen of gespoten buis. Of heel misschien nog bij een oude installatie naar de omgeving van de watermeter, het schijnt dat die gevallen er nog steeds zijn.
Ik zou je willen adviseren om er wat betreft die controle van de aarding even door een deskundige naar te laten kijken. De foto biedt daarvoor te weinig informatie. Bovendien is daar is een aardingsweertandmeter voor nodig en dat kan niet met de weerstandmeting op een multimeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papafrank99
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 17:27
Je hebt kans dat je aarde is aangesloten op de stalen gasleiding of op de koperen of loden waterleiding. Die gaan ze dus vervangen door kunststof leidingen en daarmee gaat je aarde verloren en zul je dus erin nieuwe aarding moeten maken dmv een aarden.

• Jim423
Techneut schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:35:
[...]
Dat is de hoofd-aarddraad van de installatie, meestal 25mm2 die inderdaad naar buiten loopt naar de aardelektrode een in de grond geslagen of gespoten buis. Of heel misschien nog bij een oude installatie naar de omgeving van de watermeter, het schijnt dat die gevallen er nog steeds zijn.
Ik denk het eigenlijk niet, omdat hij de hoofdstoppenkast in gaat is er een grote kans dat het om een gevalletje ''Netbeheerder biedt aarde aan'' gaat wat dit dan lokale vereff./hulpaarde maakt. Vandaar ook dat je de brief krijgt van de netbeheerder. In alle nieuwe hoofdleidingen wordt deze ''speciale verbinding'' niet meer gelegd. Zou ook nog een collectief netje kunnen zijn. Die koperen draad loopt in dat geval van huis naar huis. Ik ga mee met bovenstaande en zou dus laten controleren of je op een eigen aardpen zit of dat het collectieve netje (als daar sprake van is) geschikt gemaakt kan worden/is om als hoofdaarde te gebruiken. (in samenspraak met de andere bewoners). De aarding vanuit de netbeheerder moet dan afgekoppeld worden als ze dit al niet zelf doen. Het is allemaal wel wat lastig te zeggen met alle kappen op de installatie. Maar die kunnen er niet af want verzegeld :(

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 15-11-2018 19:34 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft iemand hier het gouden idee om een paar elektra buizen onder m'n vloer te monteren? Heb alleen maar piepschuim in de kruipruimte. Kom nu niet veel verder dan eerst een paar latten met hele grove bouten vast schroeven en kitten en daar kabelschoenen op monteren. Kan niet perse veel beters vinden geloof ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

MadDog11 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:47:
[...]

De draden mogen door dezelfde buis, echter je loopt vaak op tegen de vulgraad van de buis, bij 5/8 buis mogen maximaal 3 x 2.5mm2 en 2 x 1.5mm2 draden lopen, en loop je dus al snel tegen de limieten aan.
Als je 3/4 buis toepast moeten je inbouwdozen en centraaldozen daar wel op aansluiten, daarnaast zijn deze vaak lastiger te bestellen en duurder in aanschaf.
Standaard 5/8 buis toepassen is mede daarom handiger en een extra buis parallel leggen is vaak goedkoper en minder foutgevoelig.

De dozen die je wil toepassen zijn ook niet standaard en geldt hetzelfde voor, daarnaast lastiger te verwerken.
De vulgraad staat niet meer in de norm,je mag er zoveel draden in hebben als je zelf wilt. Het is geen aanrader trouwens, maar het mag wel.

Mijn SNES verzameling!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:38:
Heeft iemand hier het gouden idee om een paar elektra buizen onder m'n vloer te monteren? Heb alleen maar piepschuim in de kruipruimte. Kom nu niet veel verder dan eerst een paar latten met hele grove bouten vast schroeven en kitten en daar kabelschoenen op monteren. Kan niet perse veel beters vinden geloof ik...
Zie Wolly in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

• Rol-Co

Rol-Co

MikeyMan schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:38:
Koop 1-2 hardhouten palen van 10 bij 10 ongeveer bij een tuincentrum en zaag die in stukken waar je de hoeveelheid pijpjes benodigd naast elkaar vast kan zetten met pijpbeugeltjes (geen klikzadels), zet die op de vloer van de kruipruimte, pijpjes er op schroeven en je kan de kabels er zo doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
painkill schreef op donderdag 15 november 2018 @ 19:59:
[...]

De vulgraad staat niet meer in de norm,je mag er zoveel draden in hebben als je zelf wilt. Het is geen aanrader trouwens, maar het mag wel.
Klopt, staat niet meer in de NEN1010:2015+C2:2016 maar wel in de NPR 5310:2017 – deel 522 waarnaar in de NEN1010 wordt verwezen voor nadere info

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UOV2gDEqOKMKk48Rfye5DZaD/thumb.jpg?nohitcount=1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D6EYWTA0cWtlJ43C7GH67tyS/thumb.jpg?nohitcount=1

trouwens vulgraad heet nu vulfactor trouwens

[ Voor 3% gewijzigd door MadDog11 op 16-11-2018 08:55 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
@MadDog11 Kun je ze iets groter maken, ik heb de NPR niet liggen n.l. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 16:50
@Jim423 Ik ben ook in bezit van de NEN1010 en NPR5310, Hierbij een foto van de betreffende pagina die niet leesbaar is/was op de post van MadDog11.
Afbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/NwYlI_rYQJKmDEH71Uqgsg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-09 17:12
Wellicht heeft iemand het al eerder gevraagd maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik wil een elektrische auto aanschaffen en wil op mijn oprit een 32A laadpaal plaatsen. Ik heb momenteel in huis een 3 fase 25A aansluiting maar wil voor de laadpaal een separate 1 fase 35A aansluiting (sneller laden, goedkoper dan een verzwaring naar 3 fase 35A en de auto en laadpaal gebruik ik zakelijk dus administratief makkelijker). Die nieuwe aansluiting wil ik echter niet op de bestaande meterkast aansluiten maar op een nieuwe meterkast in mijn buitenberging: veel dichter bij de plaats waar ik mijn laadpaal wil plaatsen en veel minder breekwerk. Ik ben er inmiddels achter dat dit geen probleem is, maar worstel nog met de vraag of ik ook nog met selectiviteit rekening moet houden, dus de laadpaal moet afzekeren op 25A? Als ik dat namelijk doe, beperk ik het opladen tot 25A ipv 32A en duurt opladen (onnodig) langer. Ik begrijp dat de reden voor selectiviteit is dat je wilt voorkomen dat door een kortsluiting in 1 apparaat de hoofdzekering eruit klapt en dat het dan lastig kan zijn om erachter te komen welk apparaat in welke groep nu precies de kortsluiting heeft veroorzaakt en dat meteen je hele huis in het donker komt te zitten. Dat is echter met mijn laadpaal niet het geval: dat is het enige apparaat dat ik op mijn nieuwe aansluiting wil aansluiten dus waarom zou ik die afzekeren op 25A en niet de volle 32A benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Selectiviteit is een beetje een dode letter en in dit geval krijg je er inderdaad niets voor terug.
Afgezien daarvan is mijn ervaring na 4 jaar elektrisch rijden dat ik met 5.5 kW laden (1 fase 25A, smart laadpaal, ook niet selectief) prima rond zou komen: óf je accu is zo klein dat hij snel vol is, óf zo groot dat hij niet vol hoeft (en anders zijn 5min snellader vaak ook genoeg).
Het zou mij het vastrecht niet waard zijn, als 25A niet snel genoeg is zou ik een 11 kW DC lader pakken. Niet goedkoop, maar je hebt er meer aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Harvest2002 schreef op zondag 18 november 2018 @ 07:59:
Wellicht heeft iemand het al eerder gevraagd maar ik kan het antwoord niet vinden.

Ik wil een elektrische auto aanschaffen en wil op mijn oprit een 32A laadpaal plaatsen. Ik heb momenteel in huis een 3 fase 25A aansluiting maar wil voor de laadpaal een separate 1 fase 35A aansluiting (sneller laden, goedkoper dan een verzwaring naar 3 fase 35A en de auto en laadpaal gebruik ik zakelijk dus administratief makkelijker). Die nieuwe aansluiting wil ik echter niet op de bestaande meterkast aansluiten maar op een nieuwe meterkast in mijn buitenberging: veel dichter bij de plaats waar ik mijn laadpaal wil plaatsen en veel minder breekwerk. Ik ben er inmiddels achter dat dit geen probleem is, maar worstel nog met de vraag of ik ook nog met selectiviteit rekening moet houden, dus de laadpaal moet afzekeren op 25A? Als ik dat namelijk doe, beperk ik het opladen tot 25A ipv 32A en duurt opladen (onnodig) langer. Ik begrijp dat de reden voor selectiviteit is dat je wilt voorkomen dat door een kortsluiting in 1 apparaat de hoofdzekering eruit klapt en dat het dan lastig kan zijn om erachter te komen welk apparaat in welke groep nu precies de kortsluiting heeft veroorzaakt en dat meteen je hele huis in het donker komt te zitten. Dat is echter met mijn laadpaal niet het geval: dat is het enige apparaat dat ik op mijn nieuwe aansluiting wil aansluiten dus waarom zou ik die afzekeren op 25A en niet de volle 32A benutten?
Kan de auto wel dat vermogen laden? Veel hybride kunnen dat niet eens bijv.
Welke lader ga je plaatsen? Icu? De Zappi is bijvoorbeeld mooi voor thuis en als je zonnepanelen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Bedankt voor jullie reacties. Goed om te horen dat ik de volle 32A kan gebruiken.

Kosten vallen wel mee. Ik rijd 40 tot 50.000 km per jaar. Extra aansluiting kost me privé ongeveer 0,2 eurocent per km (dus 2 euro per 1000 km). Laadpaal aansluiten op bestaande meterkast wordt lastig: afstand is lang, ik heb geen kruipruimte en door de vloer in de woning kan ik ook geen extra kabels leggen.

Ja de auto kan 32A aan vandaar dat ik ook een 32A laadpaal wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Is dat 32A op een enkele fase, 7,3 kW? Kun je ook laden op 3 fase bij 10 A, 6,9 kW? Dan ben je in de meterkast met 10 A netjes selectief ten opzichte van je hoofdaansluiting. Wellicht een duurdere paal maar onder de streep wellicht goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
FrankHe schreef op zondag 18 november 2018 @ 10:27:
Is dat 32A op een enkele fase, 7,3 kW? Kun je ook laden op 3 fase bij 10 A, 6,9 kW? Dan ben je in de meterkast met 10 A netjes selectief ten opzichte van je hoofdaansluiting. Wellicht een duurdere paal maar onder de streep wellicht goedkoper.
Ja enkele fase. 1 fase 25A zoals Proton_ voorstelde zou ook geen probleem zijn maar zoals ik al zei: aansluiten in mijn huidige meterkast is niet de ideale oplossing.

De aparte aansluiting voor alleen de laadpaal is ook fiscaal gezien voor mij makkelijker: auto behoort tot mijn zakelijk vermogen dus laadpaal ook en als ik aansluiting alleen voor mijn laadpaal gebruik kan ik makkelijk aantonen dat de kosten daarvan zakelijk zijn. Volgens mij kan ik dan ook volstaan met een simpele laadpaal (geen load balancing nodig) en heb ik ook geen abonnementen nodig om zakelijk verbruik bij te houden en aan te tonen. Scheelt ook weer kosten.

Aanlegkosten van extra 1 fase 35A aansluiting kost me privé ongeveer 330 euro en het vastrecht tarief ongeveer 90 euro per jaar. Het zou mij niet verbazen als duurdere paal plus abonnement me meer kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Harvest2002 en zeker weten dat die extra aansluiting geen probleem is? Heeft die berging een eigen huisnummer o.i.d.? De meeste netbeheerders willen geen 2 aansluitingen op 1 adres realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
Xander schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:48:
@Harvest2002 en zeker weten dat die extra aansluiting geen probleem is? Heeft die berging een eigen huisnummer o.i.d.? De meeste netbeheerders willen geen 2 aansluitingen op 1 adres realiseren.
Ik heb al een offerte gekregen van mijn netwerkbeheerder dus nee dat is geen probleem. Heb ook eerst mijn plannen met hen besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Harvest2002 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:43:
[...]

Ja enkele fase. 1 fase 25A zoals Proton_ voorstelde zou ook geen probleem zijn maar zoals ik al zei: aansluiten in mijn huidige meterkast is niet de ideale oplossing.

De aparte aansluiting voor alleen de laadpaal is ook fiscaal gezien voor mij makkelijker: auto behoort tot mijn zakelijk vermogen dus laadpaal ook en als ik aansluiting alleen voor mijn laadpaal gebruik kan ik makkelijk aantonen dat de kosten daarvan zakelijk zijn. Volgens mij kan ik dan ook volstaan met een simpele laadpaal (geen load balancing nodig) en heb ik ook geen abonnementen nodig om zakelijk verbruik bij te houden en aan te tonen. Scheelt ook weer kosten.

Aanlegkosten van extra 1 fase 35A aansluiting kost me privé ongeveer 330 euro en het vastrecht tarief ongeveer 90 euro per jaar. Het zou mij niet verbazen als duurdere paal plus abonnement me meer kost.
Voor de volledigheid: dat zijn alleen de kosten voor de netwerkbeheerder. Daar komen de kosten van de elektricien voor de installatie van meterkast nog bij. Daarvoor wacht ik nog op een offerte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Harvest2002 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:43:
[...]

In dat geval kun je er inderdaad voor kiezen om een aparte aansluiting te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:25
Harvest2002 schreef op zondag 18 november 2018 @ 11:58:
[...]

Voor de volledigheid: dat zijn alleen de kosten voor de netwerkbeheerder. Daar komen de kosten van de elektricien voor de installatie van meterkast nog bij. Daarvoor wacht ik nog op een offerte..
Mag ik vragen wie je netbeheerder is? Als ik de kosten bij de mijne opzoek is dat zo'n €800, dat ze onderling verschillen is mij bekend maar dit is wel erg veel.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
De regels die ik vind zijn: Per kadastraal perceel: 1 electriciteitsaansluiting. 1 gasaansluiting.
Lijkt me ook een zooitje worden qua administratie, een aansluiting heeft geen EAN code i.t.t. een meter. Deze is puur gekoppeld aan je adres. Dus ik ben benieuwd of het gaat lukken :) Qua selectiviteit lijkt een 32A automaat me geen probleem, je krijgt waarschijnlijk een 1x40A automaat als hoofdzekering.
markje1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:42:
[...]

Mag ik vragen wie je netbeheerder is? Als ik de kosten bij de mijne opzoek is dat zo'n €800, dat ze onderling verschillen is mij bekend maar dit is wel erg veel.
Hij zet alles op de zaak vermoed ik, aftrekbaar dus vandaar dat de prijs een stuk lager is. Mag inprincipe in dit geval gewoon, als de wagen ook op de zaak staat.

[ Voor 35% gewijzigd door Jim423 op 18-11-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
Jim423 schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:12:
De regels die ik vind zijn: Per kadastraal perceel: 1 electriciteitsaansluiting. 1 gasaansluiting.
Lijkt me ook een zooitje worden qua administratie, een aansluiting heeft geen EAN code i.t.t. een meter. Deze is puur gekoppeld aan je adres. Dus ik ben benieuwd of het gaat lukken :) Qua selectiviteit lijkt een 32A automaat me geen probleem, je krijgt waarschijnlijk een 1x40A automaat als hoofdzekering.
Had ik ook al even naar gezocht maar kon zo snel niet vinden waar de netbeheerder dit op baseert. Weet jij dat? Netcode, elektriciteitswet of iets anders?
Hij zet alles op de zaak vermoed ik, aftrekbaar dus vandaar dat de prijs een stuk lager is. Mag inprincipe in dit geval gewoon, als de wagen ook op de zaak staat.
Ook in de kleinzakelijke tarieven kom ik niet in de buurt. Enige wat er op lijkt in de zelfde prijsrange is een extra meetpunt (mloea). Dit is geen extra aansluiting maar een 2e meter voor zonnepanelen of een elektrische auto, en geen extra aansluiting

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het tarief is dan ook veel hoger, maar dit wordt vanuit je zaak betaald simpel gezegd. Het uiteindelijke nettobedrag wat je zelf dus kwijt bent is veel lager. Bijvoorbeeld een subwoofer of navigatiesysteem ben ik ook maar fractie van de aanschafsprijs voor kwijt als ik dit op de zaak zet. Maargoed, e-aansluitingen en electriciteitsmeters is sowieso wat offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
markje1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 14:30:
[...]

Had ik ook al even naar gezocht maar kon zo snel niet vinden waar de netbeheerder dit op baseert. Weet jij dat? Netcode, elektriciteitswet of iets anders?

[...]

Ook in de kleinzakelijke tarieven kom ik niet in de buurt. Enige wat er op lijkt in de zelfde prijsrange is een extra meetpunt (mloea). Dit is geen extra aansluiting maar een 2e meter voor zonnepanelen of een elektrische auto, en geen extra aansluiting
Kosten aansluiting inc btw zijn 715 euro exc btw 591. Zakelijk betaal ik dus 591 euro. Omdat het zakelijk is levert mij dat in mijn geval een aftrek op van ongeveer 44.5%, dus betaal ik privé 55.5% van 591 euro = 328 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:33
Weet hier toevallig iemand of er schakelaars op de markt zijn waarmee ik draadloos een andere schakelaar B kan schakelen als schakelaar A aan gaat.

De situatie is als volgt.
Schakelaar A schakelt Lamp A, elektriciteitsgroep 1.
Lamp B heeft nog geen schakelaar, zit op elektriciteitsgroep 2.
Alle lampen en schakelaars zijn 230 volt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5ku0IouzfVAgEk2SHIjHzf7g/full.png

Wat ik nu wil bereiken is dat als schakelaar A op aan gaat, lamp A aangaat (dat is uiteraard geen probleem). Maar als lamp A aangaat, moet er automatisch een draadloos signaal naar lamp B gaan zodat deze ook ingeschakeld wordt. Ik ben dus op zoek naar een soort schakelaar die extern ingeschakeld wordt bij inschakeling van lamp A. Het trekken van een kabel tussen lamp A en lamp B is eigenlijk geen optie aangezien alles in de muur is verwerkt, alleen over 2 andere groepen gaat. Doordat het 2 groepen zijn mag ik volgens mij ook geen schakeldraad hier tussen zetten. Verder is lamp B onderverdeeld op een meterkastje voor buiten die in de schuur staat. Vandaar dat ik echt op zoek ben naar een draadloze optie.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand wat je hiervoor zou kunnen gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door bundit op 18-11-2018 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Waarom zou dat een administratief zooitje worden? Als ik het goed begrijp is een EAN code gekoppeld aan een adres, dus waarom zou je geen twee EAN codes aan 1 adres kunnen koppelen? De EAN code is bedoeld om de communicatie tussen de leverancier van de energie en de netwerkbeheerder te vergemakkelijken zodat beide het over dezelfde aansluiting hebben. Bovendien komt er uiteraard een meter aan te hangen, anders kun je het verbruik niet meten. Zover ik begrijp, kun je nu al binnen 1 aansluiting meerdere meters hangen met ieder hun eigen leverancier dus vergeleken daarmee is mijn oplossing niet ingewikkeld.

Volgens een aantal mensen op dit forum staan (sommige) netbeheerders een tweede aansluiting niet toe. Eerlijk gezegd ben ik benieuwd of dat klopt en vooral op basis waarvan een netbeheerder een tweede aansluiting zou kunnen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bundit schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:52:
Weet hier toevallig iemand of er schakelaars op de markt zijn waarmee ik draadloos een andere schakelaar B kan schakelen als schakelaar A aan gaat.

[Afbeelding]

Wat ik nu wil bereiken is dat als schakelaar A op aan gaat, lamp A aangaat (dat is uiteraard geen probleem). Maar als lamp A aangaat, moet er automatisch een draadloos signaal naar lamp B gaan zodat deze ook ingeschakeld wordt. Ik ben dus op zoek naar een soort schakelaar die extern ingeschakeld wordt bij inschakeling van lamp A. Het trekken van een kabel tussen lamp A en lamp B is eigenlijk geen optie aangezien alles in de muur is verwerkt, alleen over 2 andere groepen gaat. Doordat het 2 groepen zijn mag ik volgens mij ook geen schakeldraad hier tussen zetten. Verder is lamp B onderverdeeld op een meterkastje voor buiten die in de schuur staat. Vandaar dat ik echt op zoek ben naar een draadloze optie.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee, of weet iemand wat je hiervoor zou kunnen gebruiken.
Geen ervaring, maar wel de nodige fantasie en kennis op gebied van elektrotechniek en elektronica. Een vaste verbinding is inderdaad niet toegestaan tussen tee groepen. Maar een draadloze verbinding mag wel, dus zet op groep 2 een optocoupler parallel aan de lamp. De uitgang van de optocoupler verbinden aan een versterkertje. Kun je zelf maken van twee transistors, klein relais er op en een contact daarvan schakelt de lamp. Super eenvoudig!

Edit:
Ik realiseer me dat iets te kort door de bocht ga, want met die optocoupler creëer je niet voldoende scheiding. Je zult die optocoupler daarom zelf moeten samenstellen uit een fotodiode die geen daglicht maar alleen het licht van de lamp opvangt.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 18-11-2018 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:58
Harvest2002 schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:55:
[...]
Waarom zou dat een administratief zooitje worden? Als ik het goed begrijp is een EAN code gekoppeld aan een adres, dus waarom zou je geen twee EAN codes aan 1 adres kunnen koppelen?
Ik vermoed dat dat heeft te maken met o.a. de heffingskorting (vermindering energiebelasting). Het is vast niet de bedoeling dat je die meermaals opstrijkt door meerdere aansluitingen per adres te hebben. Ook capaciteitstarief gas etc., men wil grootverbruikers anders kunnen belasten dan kleinverbruikers dus dan moet alles over 1 aansluiting lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ASW1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:13:
[...]

Ik vermoed dat dat heeft te maken met o.a. de heffingskorting (vermindering energiebelasting). Het is vast niet de bedoeling dat je die meermaals opstrijkt door meerdere aansluitingen per adres te hebben. Ook capaciteitstarief gas etc., men wil grootverbruikers anders kunnen belasten dan kleinverbruikers dus dan moet alles over 1 aansluiting lopen.
Op de website van Enexis (mijn netbeheerder) staat:
Bij Enexis Netbeheer kunt u een nieuwe gas- of elektriciteitsaansluiting aanvragen. Ook een bouwaansluiting of een extra aansluiting kunt u door ons laten aanleggen.

Vermindering energiebelasting is een vast bedrag dat je per jaar op een locatie met verblijfsfunctie krijgt. Staat dus los van aantal aansluitingen.

Voor grootverbruikers geldt dat zij het totale verbruik kunnen combineren om het (fiscaal) meest gunstige tarief te krijgen. Zie bijvoorbeeld: https://www.ltoledenvoord...-lagere-energiebelasting/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markje1
bundit schreef op zondag 18 november 2018 @ 17:52:

[Afbeelding]

Denk dat je met onderstaande wel wat kan maken zonder een fysieke koppeling nodig te hebben.

https://www.klikaanklikui...gebouwde-mini-zender.html
https://www.klikaanklikui...ngebouwde-schakelaar.html

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
ASW1 schreef op zondag 18 november 2018 @ 18:13:
[...]

Bij Enduris zie ik dat er per perceel maar 1 aansluiting is toegestaan: https://www.enduris.nl/co...-vragen-aansluitingen.htm

De enige reden die ik kan verzinnen is (en dat heb ik ergens gelezen maar ik kan het niet meer zo snel terugvinden) dat de vastrechttarieven voor de standaard huishoudaansluitingen (t/m 1 fase 35A of 40A of 3 x 25A) door de netbeheerder gesubsidieerd zouden worden en dat dit ook de reden is waarom het vastrechttarief van hogere aansluitingen (bijvoorbeeld 3 x 35A) veel duurder is: meer dan 3,5 keer zo duur bij bijvoorbeeld Enexis. Wellicht vindt Enduris dat je maar 1 x per adres recht hebt op dit (gesubsidieerde) tarief. Blijft natuurlijk de vraag over of zij als monopolist het recht hebben om een tweede aansluiting om die reden te weigeren. Zeker als je op 1 adres zowel een privé als een zakelijke aansluiting wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Het lijkt mij dat een aansluiting gewoon een postadres moet hebben want je hebt op straat toch ook voldoende aansluitingen zonder direct adres.

Elektra-kasten straatverlichting hebben een eigen aansluiting in de schakelkast
Maar ook kathodische bescherming van leidingwerk heeft een aansluiting
Enz enz

Dat zijn allemaal meters zonder adres.

Daarnaast mijn VVE heeft ook e-kast met meter voor de straatverlichting maar dat kadestraal perceel heeft ook geen adres. De aansluiting heeft wel postadres bij het administratie kantoor voor de facturen in hele andere plaats.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 19-11-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Postadres is natuurlijk louter administratief, het gaat om het kadastraal perceel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:30:
Postadres is natuurlijk louter administratief, het gaat om het kadastraal perceel.
En dat is dan juist weer vreemd, want er zijn heel veel kadastrale percelen waar veel meer dan 1 aansluiting is. Namelijk ieder appartementencomplex waar het gebouw op één kadastraal perceel staat, maar er echt wel meer dan 1 aansluiting is. Het antwoord op de vraag bij Enduris over meerdere aansluitingen is wat mij betreft dan ook vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Jarod schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:52:
[...]

En dat is dan juist weer vreemd, want er zijn heel veel kadastrale percelen waar veel meer dan 1 aansluiting is. Namelijk ieder appartementencomplex waar het gebouw op één kadastraal perceel staat, maar er echt wel meer dan 1 aansluiting is. Het antwoord op de vraag bij Enduris over meerdere aansluitingen is wat mij betreft dan ook vreemd.
Misschien dat perceel in deze context niet het juiste woord is; appartementsrechten staan ook geregistreerd met een eigen kadastraal nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:04:
[Elektra-kasten straatverlichting hebben een eigen aansluiting in de schakelkast
Enz enz

Al eerder ter sprake geweest, daarvan bekend is dat straatverlichting niet wordt gemeten, maar wordt verrekend per straatlantaarn. Namelijk het gemiddelde vermogen en het aantal branduren zijn bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
leonbong schreef op maandag 19 november 2018 @ 10:04:
[...]

Het lijkt mij dat een aansluiting gewoon een postadres moet hebben want je hebt op straat toch ook voldoende aansluitingen zonder direct adres.

Elektra-kasten straatverlichting hebben een eigen aansluiting in de schakelkast
Enz enz

Klopt, maar toch wordt er een adres aan gekoppeld. Als ik een pompschakelkast oplever schrijf ik het dichtbijzijnde huisadres op. Het kastje zelf heeft geen huisadres natuurlijk. Zo weet de netbeheerder aldaar bij welke kast ze moeten zijn/moeten plaatsen, het komt nog wel eens voor dat bij een energiestoring de monteur dan bijna bij het desbetreffende huis(adres) aanbelt i.p.v. bij de kast, gelukkig wacht ik ze altijd op. De rekening + EAN staat uiteraard gewoon op naam backoffice van het bedrijf. De exacte details over het adresbeheer weet ik helaas niet omdat ik niet bij een netbeheerder werk, daarom kan ik ook geen definitief antwoord geven :/ Wel weet ik dat zakelijk andere opties heeft dan particulier, misschien omdat de aansluiting via de zaak wordt aangevraagd dat het in dit geval wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Jim423 schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:44:
[...]

Klopt, maar toch wordt er een adres aan gekoppeld. Als ik een pompschakelkast oplever schrijf ik het dichtbijzijnde huisadres op. Het kastje zelf heeft geen huisadres natuurlijk. Zo weet de netbeheerder aldaar bij welke kast ze moeten zijn/moeten plaatsen, het komt nog wel eens voor dat bij een energiestoring de monteur dan bijna bij het desbetreffende huis(adres) aanbelt i.p.v. bij de kast, gelukkig wacht ik ze altijd op. De rekening + EAN staat uiteraard gewoon op naam backoffice van het bedrijf. De exacte details over het adresbeheer weet ik helaas niet omdat ik niet bij een netbeheerder werk, daarom kan ik ook geen definitief antwoord geven :/ Wel weet ik dat zakelijk andere opties heeft dan particulier, misschien omdat de aansluiting via de zaak wordt aangevraagd dat het in dit geval wel gaat lukken.
Kan zijn dat Enexis het toestaat omdat ik een nieuwe zakelijke aansluiting wil maar uit hun website is dat niet op te maken ('wilt u een 2e (of 3e enz) aansluiting aanvragen'):
https://www.enexis.nl/con...sluiting%20moet%20komen_1

In mijn eerste contact met hen heb ik ook niet aangegeven of het een zakelijke of particuliere aansluiting zou worden. Alleen gezegd dat ik een aparte aansluiting wil voor mijn laadpaal omdat 3 x 25A plus 1 x 35A goedkoper is qua vastrechttarief dan 3 x 35A. Dat beaamde Enexis ook.

Waarschijnlijk zullen niet veel mensen behoefte hebben aan tweede aansluiting maar ik zie geen goede reden waarom een netbeheerder dat zou (kunnen) weigeren. De EAN code lijkt mij in ieder geval geen reden want die is gekoppeld aan de aansluiting en niet aan de meter en je kunt op 1 adres meerdere EAN codes hebben, bijvoorbeeld 1 voor gas en 1 voor elektriciteit. Of zoals in een appartementencomplex 1 voor elk appartement en 1 voor de elektriciteit in de gemeenschappelijke ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Techneut schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:29:
[...]
Al eerder ter sprake geweest, daarvan bekend is dat straatverlichting niet wordt gemeten, maar wordt verrekend per straatlantaarn. Namelijk het gemiddelde vermogen en het aantal branduren zijn bekend.
Ik dan vervang je wordt straatverlichting door: schakelkast stoplichten of laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Beetje koeterwaals, maar ik kan het lezen. Echter hoe bedoel je dit? Het mag duidelijk zijn dat een laadpaal van iemand is, dus die hoort niet in dat rijtje thuis, valt natuurlijk niet onder openbare voorzieningen. En uiteraard wordt die ergens gemeten, stel je voor van niet! De rest bestaat uit dingen waarvoor gewoon hetzelfde geldt als voor straatverlichting. Ik vermoed dat je dat er mee bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Even checken bij de Pro's hier.
Bij de bouw van mijn woning is een pijpje aangelegd vanaf de meterkast naar buiten. Ik weet nog niet wat het voor pijpje is (loze leiding of wat anders), omdat het onder de grond zit en we na oplevering pas alle foto's krijgen.

Na oplevering willen we de oprit naast de woning gaan aanleggen. En dus elektra alvast naar achter. Over 5 jaar komt naast de woning een garage. In de tuin komt een tuinhuis met verlichting.

Het handigste lijkt mij: grondkabel van voor naar achter en nabij de achterkant van de woning omhoog laten komen in een doos. Dan vanuit daar de grond weer in en naar het tuinhuis. Als de garage gebouwd wordt hoeft zo niet de hele oprit open.

Maar.. Als er een loze leiding als "pijpje" de is aangebracht, dan lijkt het me dat ik daar iets van een gietmof moet aanbrengen om de overgang naar de grondkabel te maken.

Klopt mijn gedachtegang? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Is dat loze pijpje niet dik genoeg om een grondkabel doorheen te trekken? De mof wil je eigenlijk binnen hebben, uit de gevel hoort al grondkabel te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
@Jim423 ik hoop dat het groot genoeg is, maar dat weet ik nu nog niet. Als het groot genoeg is zal ik de grondkabel uiteraard naar binnen leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Wat je misschien kan doen (maar dat is wel hobby), pijpje afsnijden 1cm uit de gevel. Hij moet binnen wel goed gebeugeld zijn zodat hij niet naarbinnen kan schieten. Je zet over het pijpje een lasdoos (attema AK1 bijv) door de achteringang uit te breken van de lasdoos. Pijpje en evt doorvoer beetje dichtsmeren/kitten rond de binnenkomende kabel. Je kan via een wartel met je grondkabel uit de lasdoos (juiste wartel kopen voor grondkabel). Daarna giet je van bovenaf (normaal via het deksel) de lasdoos vol met giethars. Maar de lasdoos in de meterkast is natuurlijk het beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik probeer een coax aansluiting te vervangen door twee utp kabels. Nu was bij het lostrekken de coax kabel gebroken, aan twee kanten. Dus toen zat er een stuk coax vast in de muur :-( . Nu is het me gelukt met een trekveer het eruit te duwen. Echter wilde ik vandaag eindelijk eens de utp gaan trekken. Maar de trekveer komt er niet doorheen...Aan beide kanten de trekveer erin geduwd. Maar hij lijkt halverwege ergens op vast te lopen...Het is volgens mij ook een ribbelbuis. Iemand een tip hoe ik de trekveer er wel doorheen zou kunnen krijgen?
Had al 3M kabelsmeermiddel gebruikt maar dat hielp ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Als een trekveer blijft steken, kan je proberen om hem tijdens het duwen rond te draaien. Je zou ook nog het beginpunt kunnen inwikkelen met teflon-tape zodat hij gemakkelijker krappere bochten doorheen komt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47
Met een stofzuiger een metselkoortje erdoorheen “zuigen”. Als dat lukt trekveer aan het touwtje knuppen en gaan met die banaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Mr_gadget schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:54:
Ik probeer een coax aansluiting te vervangen door twee utp kabels. Nu was bij het lostrekken de coax kabel gebroken, aan twee kanten. Dus toen zat er een stuk coax vast in de muur :-( . Nu is het me gelukt met een trekveer het eruit te duwen. Echter wilde ik vandaag eindelijk eens de utp gaan trekken. Maar de trekveer komt er niet doorheen...Aan beide kanten de trekveer erin geduwd. Maar hij lijkt halverwege ergens op vast te lopen...Het is volgens mij ook een ribbelbuis. Iemand een tip hoe ik de trekveer er wel doorheen zou kunnen krijgen?
Had al 3M kabelsmeermiddel gebruikt maar dat hielp ook niet echt.
Probeer het zonder trekveer: dun draadje met een propje eraan met een stofzuiger door de leiding heen 'trekken'. Dan een dikker touwtje met het draadje trekken. Evt nog een keer herhalen met nog dikkere draad (of de trekveer). Tenslotte je UTP.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 17:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

Lees al tijd mee en zie dat vaak het woord selectiviteit valt. O.a. in relatie tot laadpalen.

Nu kwam ik vandaag bepaling 722 uit de nen1010 op het spoor.

http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen

Begrijp ik het goed dat ik op deze wijze mijn 1x35a aansluiting kan gebruiken met een laadpaal achter een 32a zekering ipv 16a?

Bepaling 722 komt niet voor in de zoekresultaten. Ook niet bij de topics over laadpalen en elektrische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexkroeze schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:53:
http://nen1010.cobouw.nl/...or-elektrische-voertuigen

Begrijp ik het goed dat ik op deze wijze mijn 1x35a aansluiting kan gebruiken met een laadpaal achter een 32a zekering ipv 16a?
Waar in jouw bron lees je dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Technisch gezien kun je prima je laadpaal achter een 32A automaat gebruiken. (Of een 25A bij een 3x25A) Helaas is dit niet selectief, en dus officieel niet toegestaan vanuit de netbeheerder (netcode). Echter is volledige selectiviteit bij kortsluiting ook niet aanwezig bij de 25A<>16A combo in een ''normale'' installatie. Dan blijft overbelasting over: dit wordt afgevangen door de laadstroomsturing van de EVSE. Bedenk wel dat bij elke fout hierin de hoofdzekering eruit vliegt en de netbeheerder ingeschakeld moet worden. De vraag is dus is er noodzaak om sneller dan 20A te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Xander schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:17:
[...]

Waar in jouw bron lees je dat dan?
Staat niet in deze bron. Excuus. Kwam hier op uit via https://larsboelen.nl/kennisbank/thuisladen-ev/

Om het veilig te houden moet er wel een regeling in zitten die de maximale stroomafname beperkt indien nodig.

Bijvoorbeeld de Zappi https://www.zappi.info kan het verbruik meten en het overige beschikbare vermogen naar auto sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alexkroeze schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:44:
[...]

Staat niet in deze bron. Excuus. Kwam hier op uit via https://larsboelen.nl/kennisbank/thuisladen-ev/

Om het veilig te houden moet er wel een regeling in zitten die de maximale stroomafname beperkt indien nodig.

Bijvoorbeeld de Zappi https://www.zappi.info kan het verbruik meten en het overige beschikbare vermogen naar auto sturen.
Tja. Heel mooi dat die paal zijn laadsnelheid reguleert, er voor zorgt dat er geen overbelasting plaats kan vinden en dat er "wel degelijk met een gelijktijdigheidsfactor gerekend mag worden" zoals staat in artikel 722.

Maar selectiviteit gaat over kortsluiting en daar doet dat "regelmechanisme" echt niets mee. Dit zo aansluiten voldoet dus niet aan de netcode.

Het gaat uiteraard wel werken. Maar als je een uitweg zoekt die volgens de normen is, dan heb je die hiermee niet gevonden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Xander schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:57:
[...]

Het gaat uiteraard wel werken. Maar als je een uitweg zoekt die volgens de normen is, dan heb je die hiermee niet gevonden. :P
Nee is ook een antwoord. ;-) Het klonk allemaal wel mooi. Doe zelf vooral dingen met beton en de enige stroom die daarbij aan te pas komt is kathodische bescherming. Is net iets lager vermogen.

• Dirtbiter
In mijn 3-fase groepenkast zitten ondertussen een krachtgroep, 3 normale aardleks (1 per fase) met groepen erachter en sinds kort een krachtgroep voor de zonnepanelen.
Dat is gedaan door vanaf de hoofdschakelaar met twin-hulzen naar de aardlek+krachtgroep te gaan, en op de primaire kant van iedere aardlek weer met een twinhuls naar de zonnepanelen-groep.
Dat is nog allemaal installateurswerk geweest...

Nu zit er binnenkort een 2e krachtgroep aan te komen. Dat betekent dat ik vanaf iedere fase van de hoofdschakelaar naar 3 elementen moet: de aardlek + 3 krachtgroepen (alamat).
Vanaf de nul moet ik naar 6 elementen: 3 aardlekken + 3 krachtgroepen (alamat).

Dan moeten al die draden verdeeld of doorgelust worden. Het zal helaas ook een beetje af komen te hangen van de ruimte in mijn meterkast, want de plek op de DIN-rail zal beperkt zijn na de komende aanpassing.

Ik had zitten kijken naar deze aftakkingsklemmen die keurig in alle kleuren en maten te krijgen zijn.
Maar van die dingen krijg ik niet goed gevonden hoe die precies werken. Is het een klem- of een schroefaansluiting? En kun je daar gewoon 6mm2 met een enkele adereindhuls in gebruiken, in alle aansluitpunten?
Volgens mij is het gebruikelijk om op dat punt in de installatie (hoofdschakelaar -> aardleks) voor 6mm te gaan? 4mm zou volgens mij ook kunnen, hoofdzekeringen zijn 25A.

Iemand goede tips of voorbeelden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dirtbiter schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:58:
Nu zit er binnenkort een 2e krachtgroep aan te komen. Dat betekent dat ik vanaf iedere fase van de hoofdschakelaar naar 3 elementen moet: de aardlek + 3 krachtgroepen (alamat).
Vanaf de nul moet ik naar 6 elementen: 3 aardlekken + 3 krachtgroepen (alamat).
Heb je een plaatje bij het praatje? :)

Het mooiste zou zijn als je de krachtgroepen en/of de aardlekschakelaars op een kamrail kon zetten. Dit kost je geen enkele extra ruimte. De indeling moet er natuurlijk wel naar zijn...
Ik had zitten kijken naar deze aftakkingsklemmen die keurig in alle kleuren en maten te krijgen zijn.
Maar van die dingen krijg ik niet goed gevonden hoe die precies werken. Is het een klem- of een schroefaansluiting? En kun je daar gewoon 6mm2 met een enkele adereindhuls in gebruiken, in alle aansluitpunten?
Het zijn schroefaansluitingen. Je ziet aan de onderkant 2 ingangen zitten, aan de bovenkant zitten er ook 2. Aan de voorkant 8 schroeven, 2 per klem.

Waarom 25mm² klemmen? Die zijn toch veel groter dan wat je nodig hebt. Misschien zelfs wel te groot, passen ze wel achter het deksel met blindstrook van je kast?
Volgens mij is het gebruikelijk om op dat punt in de installatie (hoofdschakelaar -> aardleks) voor 6mm te gaan? 4mm zou volgens mij ook kunnen, hoofdzekeringen zijn 25A.
6mm² is inderdaad gebruikelijk voor standaard woning kastjes, deze zijn dan ook vrijwel altijd geschikt voor 40A (ook 40A hoofdschakelaar en aardlekschakelaars etc.). Voor 25A zou 4mm² in theorie inderdaad genoeg zijn. Let er wel op dat je twee voedingsbronnen hebt, 25A uit het net en ??A vanuit je PV installatie? Daar zou je de boel op moeten dimensioneren.
Iemand goede tips of voorbeelden?
Wat voor een kast is het? Zijn er geen klemmen zoals onderin onderstaand voorbeeld voor te krijgen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1LAxDEtTwT3cVS89vInbajfr/full.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 29-11-2018 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Xander schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:27:
[...]
Heb je een plaatje bij het praatje? :)
Dit is de hele meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xqqDgf8q/IMG-20181130-101339.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/k230nWct/IMG-20181130-101415.jpg
In het rode vlak komt een nieuwe krachtgroep.
In het groene vlak wordt de alamat vervangen door een gewone aardlek met 2 groepen.
In het oranje vlak vervallen 2 groepen (kookgroep -> krachtgroep).

Zo zit het nu doorverbonden:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/gwG1hd1z/IMG-20181130-101425.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FfG8g8Qj/IMG-20181130-101439.jpg
Het zijn schroefaansluitingen. Je ziet aan de onderkant 2 ingangen zitten, aan de bovenkant zitten er ook 2. Aan de voorkant 8 schroeven, 2 per klem.

Waarom 25mm² klemmen? Die zijn toch veel groter dan wat je nodig hebt. Misschien zelfs wel te groot, passen ze wel achter het deksel met blindstrook van je kast?
Duidelijk. Ik dacht dat het veel meer aansluitingen waren. Dan hebben deze geen zin.
6mm² is inderdaad gebruikelijk voor standaard woning kastjes, deze zijn dan ook vrijwel altijd geschikt voor 40A (ook 40A hoofdschakelaar en aardlekschakelaars etc.). Voor 25A zou 4mm² in theorie inderdaad genoeg zijn. Let er wel op dat je twee voedingsbronnen hebt, 25A uit het net en ??A vanuit je PV installatie? Daar zou je de boel op moeten dimensioneren.
Goed punt van die zonnepanelen.
Wat voor een kast is het? Zijn er geen klemmen zoals onderin onderstaand voorbeeld voor te krijgen?
[Afbeelding]
Een Hager. Dat is nog wel een hele mooie oplossing, daar ga ik eens naar kijken.
Pagina: 1 ... 50 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.