Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.341 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marc.r schreef op zondag 30 september 2018 @ 16:19:
Iemand wel eens problemen gehad met de gietmoffen van Attema? 3 jaar na aanleg werkt er een deel van mijn buitenverlichting niet meer. Lampen zijn goed, als ik spanning zet op het deel wat niet meer werkt dan gaat juist dat deel weer aan.
Ik ben wel eens problemen met die gietmoffen tegengekomen ja, maar dan lag het aan de manier waarop ze gebruikt waren (niet goed afgegoten). Dat zorgt er voor dat er vocht bij de verbindingen kan komen en dat geeft storingen, voornamelijk aardlekschakelaars die uitspringen.

Jouw storing (een deel wat niet meer werkt) kan daar eigenlijk niet aan liggen. Ik denk dat het aan een slechte verbinding in een lasklem ligt. Wanneer die niet helemaal goed zijn aangesloten (draad niet goed ingestoken, draad niet recht, draad te kort aangestript of domweg een slechte lasklem) willen ze wel eens uitbranden, dat kunnen ze natuurlijk nog steeds doen als ze ingegoten zijn in hars. ;)
marc.r schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:43:
Even een situatie schets; ik heb 7 lampen in serie staan waarbij bij lamp 2 de toevoer is vanaf het huis, hier zit dan ook een gietmof. Als ik nu de schakelaar omzet gaat alleen lamp 2 branden. Als ik de toevoer vanaf huis loskoppel en provisorisch spanning zet op bijvoorbeeld lamp 6 dan gaan alle lampen branden behalve lamp 2 8)7.
Raar. :) Als alle 7 lampen in serie staan zou niets meer mogen werken als er ergens iets onderbroken is. Weet je zeker dat de lampen niet parallel zijn aangesloten?

Ik gok nog steeds op een slechte verbinding. Zijn alle verbindingen in grondmoffen gemaakt of ook nog in de lampen zelf? In dat laatste geval heb je misschien geluk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
marc.r,
Ik krijg de indruk dat jij met "in serie staan" aan heel wat anders denkt dan iemand die in het vak elektrotechniek zit :). Lamp 2 gaat branden bij normaal inschakelen. Even doordenken, de rest doet het niet en bij direct spanning op één van de andere lampen gaat die rest die het eerst niet deed juist wel branden en die ene van eerst niet.
Welnu, dan is de diagnose volgens mij duidelijk, een onderbreking tussen lamp 2 en de rest. En het is zoals ik het zie niet een serie- maar een gewone parallelschakeling. Jij bedoelt denk ik met serie alleen maar dat ze in een rij staan? Dat zet menig iemand in de elektriciteitswereld op een dwaalspoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-09 21:05
Thanks voor de input!

Even een wat uitgebreidere uitleg. Er gaat een grondkabel naar een gietmof, hiervan gaat er 1 kabel naar lamp 1, een kabel naar lamp 2 en een kabel naar lamp 3. Vanaf lamp 3 naar 4, van 4 naar 5 enz.. tot lamp 7. Lamp 2 werkt bij normale inschakeling, vanwege mijn test weet ik ook dat 1 en 3 t/m 7 gekoppeld zijn. Ik vermoed dus dat er in de gietmof een verbinding van een lasklem los gekomen is, op zo’n manier dat dus niet alles spanningsloos wordt bij normale inschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
Wolly schreef op zondag 30 september 2018 @ 10:32:
[...]

De binnendiameter van 19mm PVC is 16,7mm, een 5x4mm YMVK is 14mm.

Het gaat daarnaast alleen om de rechte stukken.

Zou wel moeten passen toch?
De kabel die je wilt trekken is nooit volledig recht. Elk minimale knikje in je kabel levert dus direct flink weerstand op met invoeren/trekken. Ik denk inderdaad niet dat het gat lukken om de kabel er in te trekken.
Waarom haal je niet gewoon wat los VD draad in de juiste diameter :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Techneut schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:31:
marc.r,
Ik krijg de indruk dat jij met "in serie staan" aan heel wat anders denkt dan iemand die in het vak elektrotechniek zit :). Lamp 2 gaat branden bij normaal inschakelen. Even doordenken, de rest doet het niet en bij direct spanning op één van de andere lampen gaat die rest die het eerst niet deed juist wel branden en die ene van eerst niet.
Welnu, dan is de diagnose volgens mij duidelijk, een onderbreking tussen lamp 2 en de rest. En het is zoals ik het zie niet een serie- maar een gewone parallelschakeling. Jij bedoelt denk ik met serie alleen maar dat ze in een rij staan? Dat zet menig iemand in de elektriciteitswereld op een dwaalspoor.
Ik snap dat er een onderbreking is ;) dat was ook niet mijn vraag. Ik ben vooral benieuwd wat er precies mis gegaan is. Ik moet sowieso de gietmof vervangen, maar ik ben niet van plan dit elke 3 jaar te doen. Als ik weet wat er misgegaan is kan ik het ook voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:00
Als het echt in de gietmof zit (kan ook zijn dat de kabel is doorgeknaagd) dan is het die (steek)las. Waarschijnlijk is de ader er niet goed ingestoken. Als je zekerheid wilt hebben moet je een (goede) draailas zetten dan zitten de aders fysiek aan elkaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Jim423 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:00:
Als het echt in de gietmof zit (kan ook zijn dat de kabel is doorgeknaagd) dan is het die (steek)las. Waarschijnlijk is de ader er niet goed ingestoken. Als je zekerheid wilt hebben moet je een (goede) draailas zetten dan zitten de aders fysiek aan elkaar.
Thanks!

Kabel kan niet, anders waren 1 en 3 t/m 7 niet met elkaar verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
marc.r schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:58:
[...]

Ik snap dat er een onderbreking is ;) dat was ook niet mijn vraag. Ik ben vooral benieuwd wat er precies mis gegaan is. Ik moet sowieso de gietmof vervangen, maar ik ben niet van plan dit elke 3 jaar te doen. Als ik weet wat er misgegaan is kan ik het ook voorkomen.
Ik begrijp door je nadere uitleg hoe je tot de woordkeuze "in serie staan" kwam. Hoe je zoiets als dit kan voorkomen kan ik geen ander antwoord op bedenken dan met name met dat afgieten uiterst zorgvuldig te werken. Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee, maar van mensen die deze ervaring wel hebben weet ik dat dat dit wel die zorgvuldigheid vereist. Misschien kan zo iemand je tips geven waar je bij dat afgieten vooral op moet letten. In ieder geval mag dat na slechts een paar jaar nooit zonder meer mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
Techneut schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:26:
[...]
Ik begrijp door je nadere uitleg hoe je tot de woordkeuze "in serie staan" kwam. Hoe je zoiets als dit kan voorkomen kan ik geen ander antwoord op bedenken dan met name met dat afgieten uiterst zorgvuldig te werken. Zelf heb ik er totaal geen ervaring mee, maar van mensen die deze ervaring wel hebben weet ik dat dat dit wel die zorgvuldigheid vereist. Misschien kan zo iemand je tips geven waar je bij dat afgieten vooral op moet letten. In ieder geval mag dat na slechts een paar jaar nooit zonder meer mis gaan.
No problem, officieel staan ze idd parallel ;)

Lamp 2 zit overigens recht boven betreffende gietmof en de shield bij de lamp was nogal verroest, misschien vergezocht maar zou er water door de kabel heen zijn gekropen tot in de gietmof? Wat incl luchtbellen in de mof zorgt voor oxidatie/roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 22:41

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb al wel meegemaakt dat water op die manier na enkele weken al 20-30cm de kabel in was gekomen. Dus een grotere afstand in langere tijd lijkt mij niet ondenkbaar.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:56
Om even terug te komen op mijn probleem dat de lampen F2 en F3 in de woonkamer niet werkten: er zat inderdaad een kabel los. Er was er één niet aangesloten.
In de contactdoos van lamp F1, die wel brandde, kwamen 3 draden toe. 2 Wit en 1 blauw. Als ik de 2 witte draden in dezelfde klem van de fitting steek werken F2 en F3 wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Maar werken ze nu ook als F1 uit staat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Laatst online: 11-09 02:56
Jim423 schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:07:
Maar werken ze nu ook als F1 uit staat?
Ja alles werkt nu los van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Een (historisch) vraagje tussendoor:

Wanneer is er ongeveer overgegaan van administratief 1 fase naar administratief 3 fase?
In mijn vorige woning (huur) had ik inderdaad 3 fasen, dus de stroomboer zette dat ook op de rekening.
In mijn huidige woning (bouwjaar 1979, ik zit er sinds 2005) staat er nog steeds 3 X 25 op de rekening, maar ik krijg er maar 1 binnen.

Daar lig ik niet wakker van, maar....

Hoeveel A krijg ik nou écht binnen? (lees: wat is de waarde van de hoofddstop? ik kan het niet zien, verzegelde zwarte doos)?

Was dat niet standaard 35A in de jaren 80? (volgens mijn herinnering leerde ik nog op de ETS (wtf, gesloopt!) dat de standaard 35 A was voor huisinstallaties, eind jaren 80)

Iemand die mij gerust kan stellen voordat ik bij Liander voor niets een "verzwaring" ga aanvragen? (Liander zegt/denkt namelijk dat ik 1 X 25 A heb)

[ Voor 11% gewijzigd door LooneyTunes op 03-10-2018 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 22:58
Als er 3x25 op de rekening staat dan betekent dat het tarief tot en met 3x25.
Wanneer liander aangeeft dat er 1x25 in je huis zit dan kun je er vanuit gaan dat dat zo is. Ik heb precies hetzelfde, verzwaren naar 1x35 is gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt, maar 3 x 25A kost evenveel als 1 x 25A of 1 x 35A. Overgegaan van administratief 1 fase naar administratief 3 fasen is dan ook een niet bestaand begrip. Heel vroeger kregen woonhuizen maar 1 fase aangeboden, welke dat was wisselde per woning. Maar sinds heel veel jaren worden bij elke woning 3 fasen aangebracht, ongeacht of ze alle drie worden gebruikt of maar één. Mijn huis is van 1973 m een éénfase-installatie, maar alle drie de fasen zijn aangesloten in de hoofdpatronenkast. Kwestie van welke van de drie de hoofdzekering wordt gedraaid. Ook dat wisselt uiteraard per woning.

Een huis van 1979 zal dus bijna zeker voorzien zijn van drie fasen, of de installatie ook drie fasen gebruikt of maar één zul je moeten uitzoeken. Volgens mij moet dat aan de kWh-meter te zien zijn. Met de oude ferrarismeters weet ik dat zeker, met de slimme of niet slimme elektronische meter vermoed ik het ook, ze zijn namelijk breder. Qua kosten (tarief) maakt het niet uit. Niet druk over maken, tenzij je helemaal van het gas af wil (of als dat al het geval is), want voor wat je dan aan elektrisch vermogen hebt staan zijn meestal drie fasen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Nu online
ASW1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:23:
Wanneer liander aangeeft dat er 1x25 in je huis zit dan kun je er vanuit gaan dat dat zo is.
Maar dat conflicteert dus met mijn idee (herinnering) dat er standaard op 35A werd afgezekerd (heb de boeken niet meer uit die tijd), en dat was ruim 10 jaar later (1989).

Techneut schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 11:15:
Heel vroeger kregen woonhuizen maar 1 fase aangeboden, welke dat was wisselde per woning.
Klopt. In mijn ouderlijk huis werkte de babyfoon niet met de buren. Andere fase. (draadje in de steeg deed wonderen ;))
Een huis van 1979 zal dus bijna zeker voorzien zijn van drie fasen, of de installatie ook drie fasen gebruikt of maar één zul je moeten uitzoeken.
Alles is hier ingericht op 1 fase, dat was al duidelijk.

Ik wil namelijk een groep er bij hebben op 20A voor een lastrafo (ligt er al, maar nu met C16 automaat). Dat ding trekt 19A op hoogste stand (waardoor de C16 er uit knalt) en met 20A groep en een 25A hoofdzekering ben je niet meer selectief. (als je de 25A nou zelf kon vervangen, was het een minder groot probleem geweest :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
LooneyTunes schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:09:
[...]
Klopt. In mijn ouderlijk huis werkte de babyfoon niet met de buren. Andere fase. (draadje in de steeg deed wonderen ;))
Helemaal waar een bekend verschijnsel, maar dat zou je nu ook hebben. Jij zit b.v. op fase L1 en je buren op L2. De fysieke afstand is maar gering, maar de signaalafstand is het dubbele van die naar het transformatorstation. Dat heeft dus helemaal niets te maken met vroeger of nu. Je zou het als je huis op drie fasen zit ook kunnen hebben in je eigen woning, de overdracht werkt prima op een bepaald stopcontact en op een ander dat toevallig op een andere fase zit totaal niet. Te vergelijken met de huidige signaaloverdracht tussen computers via lichtnetadapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 12-09 13:44
ASW1 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 08:23:
verzwaren naar 1x35 is gratis.
+1

dus vraag dat gewoon aan. Zie je vanzelf wat er gebeurt.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Nu online
S0epkip schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:55:
[...]
dus vraag dat gewoon aan. Zie je vanzelf wat er gebeurt.
Aangevraagd, (mijnaansluiting.nl) en binnen no-time iemand aan de lijn. Er zit inderdaad 25A in.
De meter heeft namelijk (10)30A op de plaat staan.

Na contact met Liander zal dus ook de meter vervangen moeten worden.
En dát is dus een grote no-no.
Ik vertrouw nog op échte natuurkunde in de ferrarismeter i.p.v. electronisch gereken bij teruglevering :)
Kortom: De lastrafo zal ongebruikt blijven op de zwaarste stand. (zoals de afgelopen 2 jaar)
Mocht het écht een keer nodig zijn huur ik wel een aggregaat :)

En mocht de meter afgekeurd gaan worden in de toekomst, dán pas zal ik meteen gaan verzwaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Die slimme meter discussie is een ander topic voor. Die 25A smeltzekering kun je voor korte tijd wel wat meer doorheen jagen mocht je dat willen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Nu online
Techneut schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:12:
[...]
Dat heeft dus helemaal niets te maken met vroeger of nu.
:) Maar nu hebben we geen babyfoon meer nodig voor de buurkinderen ;)
Te vergelijken met de huidige signaaloverdracht tussen computers via lichtnetadapters.
Mijn Devolo's komen hier zelfs niet goed door de groepenkast heen. (extra WCD in de meterkast op de "Devolo-groep" werkt wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38

orf

Vandaag heb ik m'n meterkast erin geklust als voorbereiding op de verzwaring naar 3-fase door de netbeheerder maandag.

Ik heb een paar vragen over de meterkast:
  • Er zit een kookgroep in de (voorbedrade) meterkast. Is dat met 3x 25A wel zo handig? Met de kookgroep kan maximaal 2x 16A van een enkele fase getrokken worden. Is een krachtgroep een betere optie? Al moet dat wel een aardlekautomaat worden (zoals de twee andere krachtgroepen)
  • Hoe zou je een extra krachtgroep voor het koken aan moeten sluiten? De andere krachtgroepen zitten met een kam/brug en er is daardoor geen plek meer op de hoofdschakelaar.
  • De kabel naar de inductieplaat heeft 1x bruin, 1x blauw en 2x zwart. Hoe sluit ik die aan op de kookgroep? Moet ik beide zwarte draden op het tweede deel van de groep monteren, of moet ik uitvinden welk draad in de perilex gebruikt wordt? In de perilex zijn wel alletwee de zwarte draden aangesloten.
Wat foto's van de meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YPWZANxl8JbPIpT70JnJJJyR/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/49S8wMAf6Jq7XVrgnyCDwcTa/full.jpg

Compleet, op de kookgroep na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:04:
Vandaag heb ik m'n meterkast erin geklust als voorbereiding op de verzwaring naar 3-fase door de netbeheerder maandag.

• Er zit een kookgroep in de (voorbedrade) meterkast. Is dat met 3x 25A wel zo handig? Met de kookgroep kan maximaal 2x 16A van een enkele fase getrokken worden. Is een krachtgroep een betere optie? Al moet dat wel een aardlekautomaat worden (zoals de twee andere krachtgroepen)
  • Hoe zou je een extra krachtgroep voor het koken aan moeten sluiten? De andere krachtgroepen zitten met een kam/brug en er is daardoor geen plek meer op de hoofdschakelaar.
  • De kabel naar de inductieplaat heeft 1x bruin, 1x blauw en 2x zwart. Hoe sluit ik die aan op de kookgroep? Moet ik beide zwarte draden op het tweede deel van de groep monteren, of moet ik uitvinden welk draad in de perilex gebruikt wordt? In de perilex zijn wel alletwee de zwarte draden aangesloten.
Wat foto's van de meterkast:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Compleet, op de kookgroep na.
Ik zag je foto's net in orf in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4".

Er was vorige week ook weer een discussie/vraag over de kookgroep. Bij 3 fasen moet je je dus een 3 fase Alamat gebruiken. Die kan gewoon naast de ALS opdrachtgever middelste rij met draden op de HS aangesloten worden. Mocht daar geen plek meer voor zijn, dan heb je ook van die koperen verdeelblokjes.

Rol-Co in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:38:
[...]

Ik zag je foto's net in orf in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 4".

Er was vorige week ook weer een discussie/vraag over de kookgroep. Bij 3 fasen moet je je dus een 3 fase Alamat gebruiken. Die kan gewoon naast de ALS opdrachtgever middelste rij met draden op de HS aangesloten worden. Mocht daar geen plek meer voor zijn, dan heb je ook van die koperen verdeelblokjes.

Bedankt. Balen dat het weer €90 extra is en dat ik de kookgroep dan alsnog wil vervangen met twee groepen. Best gek dat het zo bedraad wordt verkocht terwijl je met 2x 16A meer stroom trekt dan je hoofdzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:49:
[...]

Bedankt. Balen dat het weer €90 extra is en dat ik de kookgroep dan alsnog wil vervangen met twee groepen. Best gek dat het zo bedraad wordt verkocht terwijl je met 2x 16A meer stroom trekt dan je hoofdzekering.
https://www.ebay.de/itm/E...e531f3:g:Qz8AAOSwAL9UeI2F

Ow wacht, je hebt al 2 alamat, waar zijn die voor dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 04-10-2018 21:18 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Dat is toch alleen een aardlek (4p)? Dan moet ik nog een krachtgroep en dat kan ik niet kwijt. Het wordt dus een aardlekautomaat, of kijken hoe het in de praktijk werkt. Op andere plekken lees ik dat het totaal vermogen vaak heel kortstondig gevraagd wordt door een inductieplaat en dat het dus uit kan met 25A / 5750W.

edit
Rol-Co schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:16:
[...]
Ow wacht, je hebt al 2 alamat, waar zijn die voor dan?
Voor twee zaagmachines. Zijn ook C-karakteristiek.

[ Voor 15% gewijzigd door orf op 04-10-2018 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:19:
[...]

Dat is toch alleen een aardlek (4p)? Dan moet ik nog een krachtgroep en dat kan ik niet kwijt. Het wordt dus een aardlekautomaat, of kijken hoe het in de praktijk werkt. Op andere plekken lees ik dat het totaal vermogen vaak heel kortstondig gevraagd wordt door een inductieplaat en dat het dus uit kan met 25A / 5750W.

edit

[...]

Ok, ik doe voor een enkel groepje wel eens een alamat maar als het al 2 word pak ik 1 ALS met automaten, dat is ook maximaal 4 dus zelfde als enkel fase.
Krijg je 1 ALS onderin met 3 ALS enkel fase er naast, 3 krachtgroepen in de midden, 12 enkel fase groepjes bovenin. Hoofdschakelaar er onder, maar ik vermoed dat je die 110 boven niet hebt.

Of een krachtgroep kast er naast net zoals hier. 2x 330x220 naast elkaar.
https://static.afbeelding...1809/469505/zBOBqGRc.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 04-10-2018 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:19:
[...]
.

edit

[...]

Heb je nou afgaande stroomgeleiders onderin die 4p alamats zitten of kijk ik verkeerd?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

S0epkip schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:45:
[...]

Heb je nou afgaande stroomgeleiders onderin die 4p alamats zitten of kijk ik verkeerd?
Ze worden van de bovenkant gevoed vanuit de hoofdschakelaar met een aansluitkam. Aan de onderkant zijn ze inderdaad bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat zie je prima. Ook wel handig toch om daar de afgaande geleiders aan te sluiten, als de voeding middels een kam via de bovenkant komt? ;)
orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:04:

Als de huidige aardlekautomaten aan de bovenkant ruimte hebben voor zowel een kamrail als draad, kun je daar van aftakken voor je extra groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Xander schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:47:
[...]
Als de huidige aardlekautomaten aan de bovenkant ruimte hebben voor zowel een kamrail als draad, kun je daar van aftakken voor je extra groep.
Hoe werkt dat? 3x de fase over de aardleks en dan een aardlekautomaat? Op alle aardleks zitten ook al 4 groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ja, maakt voor de alamat ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:50:
[...]

Hoe werkt dat? 3x de fase over de aardleks en dan een aardlekautomaat? Op alle aardleks zitten ook al 4 groepen?
De aardlekautomaten, niet de aardlekschakelaars. Die dingen onderin. ;)

Boven de hoofdschakelaar zit daar nu een kam en draad ingestoken. Als de klemmen op de aardlekautomaten hetzelfde zijn kun je daar behalve de kam die er al in zit, dus ook draad bij steken. 4 stukjes 6mm² naar een nieuwe aardlekautomaat op de rail erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Xander schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:47:
[...]

Dat zie je prima. Ook wel handig toch om daar de afgaande geleiders aan te sluiten, als de voeding middels een kam via de bovenkant komt? ;)

[...]

Ohja ik zie nu de voedingsrail ook! Thanks.
Wist niet dat hij ' andersom ' ook werkt, maar verschil is verschil natuurlijk, en het is geen import/export meter.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Xander schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:52:
[...]

De aardlekautomaten, niet de aardlekschakelaars. Die dingen onderin. ;)

Boven de hoofdschakelaar zit daar nu een kam en draad ingestoken. Als de klemmen op de aardlekautomaten hetzelfde zijn kun je daar behalve de kam die er al in zit, dus ook draad bij steken. 4 stukjes 6mm² naar een nieuwe aardlekautomaat op de rail erboven.
Ah, ik las nogal scheef! Dat klinkt een stuk logischer. :)
Volgens mij hebben die aardlekautomaten geen dubbele aansluiting zoals de hoofdschakelaar, maar daar ga ik morgen naar kijken. Eventueel heb ik deze aftakblokjes liggen om te gebruiken op de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jernst
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-06-2024

Jernst

In een slaapkamer ben ik de elektra/verlichting aan het vernieuwen. Hier komen 3 dimbare led spots en een niet dimbare led lamp. Ik zou graag willen dat de spots met de dimmer (Busch-Jaeger 6523 U-102 LED Dimmer) te regelen zijn en de niet dimbare led lamp bij gedimd licht uit is en bij vrij sterk signaal aan. Tussen de dimmer en de niet dimbare lamp zal ik hiervoor een omzetter/transformator moeten plaatsen? Bij voorkeur iets waarbij ik kan instellen bij welke sterkte van het inkomende signaal er vol/geen stroom doorgestuurd wordt. Ik heb hierop zitten zoeken maar ik kom er zelf niet uit wat ik precies nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
orf schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:55:
[...]
Volgens mij hebben die aardlekautomaten geen dubbele aansluiting zoals de hoofdschakelaar, maar daar ga ik morgen naar kijken.
Ik zou het niet weten, heb nauwelijks Eaton componenten irl gezien. Maar als het een kamrail is met van die vorkjes, dan zal er bovenop de automaat net als onderop een aparte sleuf zitten voor de kamrail, waarbij de kooiklem geheel vrij blijft voor een draad.

Eventueel kun je de kamrail ook van boven naar beneden verplaatsen, daar heb je zeker dubbele contacten. Moet je alleen de voeding bovenop de hoofdschakelaar aansluiten, maar dat lijkt me niet zo'n probleem als de netbeheerder toch nog nieuwe draden moet aansluiten. En dan natuurlijk de afgaande bedrading van de huidige krachtgroepen aan de bovenkant aansluiten.
Eventueel heb ik deze aftakblokjes liggen om te gebruiken op de hoofdschakelaar.
Denk niet dat je die kwijt kunt, achter de kamrail. Dan zou ik eerder twinhulsen gebruiken.
S0epkip schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:55:
[...]

Ohja ik zie nu de voedingsrail ook! Thanks.
Wist niet dat hij ' andersom ' ook werkt, maar verschil is verschil natuurlijk
Er zijn aardlekautomaat waar het wel verschil maakt maar daar staat doorgaans duidelijk "Line" en "Load" op. Verder werken zo ongeveer alle componenten in de groepenkast ook prima "andersom". Niet bij de beltrafo uittesten...

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 04-10-2018 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Xander schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 22:00:
[...]

Ik zou het niet weten, heb nauwelijks Eaton componenten irl gezien. Maar als het een kamrail is met van die vorkjes, dan zal er bovenop de automaat net als onderop een aparte sleuf zitten voor de kamrail, waarbij de kooiklem geheel vrij blijft voor een draad.

Eventueel kun je de kamrail ook van boven naar beneden verplaatsen, daar heb je zeker dubbe contacten. Moet je alleen de voeding bovenop de hoofdschakelaar aansluiten, maar dat lijkt me niet zo'n probleem als de netbeheerder toch nog nieuwe draden moet aansluiten. En dan natuurlijk de afgaande bedrading van de huidige krachtgroepen aan de bovenkant aansluiten.

[...]

Denk niet dat je die kwijt kunt, achter de kamrail. Dan zou ik eerder twinhulsen gebruiken.

[...]

Er zijn aardlekautomaat waar het wel verschil maakt maar daar staat doorgaans duidelijk "Line" en "Load" op. Verder werken zo ongeveer alle componenten in de groepenkast ook prima "andersom". Niet bij de beltrafo uittesten...
Ik dacht dat het geen kammen waren maar stiften die in de kooiklemmen zitten. De hoofschakelaar heeft dubbele kooiklemmen waar volgens mij wel zo'n aftakblokje kan, maar ik ga morgen even goed kijken naar de andere mogelijkheden die je noemt. Bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:05
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:38:
[...]

Je kunt toch ook prima werken met een 3-fase ALS en daarachter één of meerdere krachtgroepen ?

Het kost je dan wel 4 posities in je groepenkast voor de extra ALS maar als je de ruimte hebt is het vanaf 2 krachtgroepen al goedkoper dan elke krachtgroep een alamat te laten zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door Oystein op 08-10-2018 11:00 ]

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 16:59
Afgelopen week is dan eindelijke de groepenkast vervangen:

Voor:
Kast voor

Na:
Kast na

Het is een 1:1 vervanging geweest met een uitbreiding van vier wcd's in de meterkast.
In het appartement nog niet de behoefte om de groepen te herindelen en voor de rest werkt het prima.
Alleen de aansluiting van de wcd's vind ik zelf er niet super uit zien. Misschien dat ik nog eens tijd maak om dit aan te passen :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Vitamine waar is in de nieuwe kast de gekoppelde kookgroep?

Die had je eerst wel toch? Dat kastje rechts onderin? Al zit daar op de foto maar 1 zekering in? :?

[ Voor 45% gewijzigd door Xander op 08-10-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
Vitamine schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:52:

Alleen de aansluiting van de wcd's vind ik zelf er niet super uit zien. Misschien dat ik nog eens tijd maak om dit aan te passen :).
Mee eens. Ik had daar gewoon een viervoudige WCD in gezet. Ziet er veel netter uit toch? En nog makkelijker met bedraden ook:
Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/thumbnails/405/405/detailed/15/abl-wandcontactdoos-4-voudig-creme-nl.jpg?t=1493031319

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 16:59
Xander schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:34:
@Vitamine waar is in de nieuwe kast de gekoppelde kookgroep?

Die had je eerst wel toch? Dat kastje rechts onderin? Al zit daar op de foto maar 1 zekering in? :?
Dat was een uitbreiding op de originele kast, gewoon uitbouw van een extra groep.
Andrehj schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 17:53:
[...]

Mee eens. Ik had daar gewoon een viervoudige WCD in gezet. Ziet er veel netter uit toch? En nog makkelijker met bedraden ook:
[Afbeelding]
Heb bewust 2x2 wcd’s afgesproken. De apparatuur die ik in de meterkast wilt hebben dikke adapters en zo weet ik zeker dat alles er ook past :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Oystein schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 10:56:
[...]

Je kunt toch ook prima werken met een 3-fase ALS en daarachter één of meerdere krachtgroepen ?
Dat mag volgens de NEN1010 wel, maar met de toevoeging dat het afgeraden wordt. Dat komt omdat de lekstromen elkaar op dit punt kunnen opheffen.

Vroeger voor de aanpassing was het verboden.

Dat ging over 1 fase eindgroepen.

@Xander helemaal de 3 gemist...

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-10-2018 15:22 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
inductieplaat op 220 + air fryer + blijkbaar de hele huiskamer met tv/desktop aan was blijkbaar toch net ff teveel voor mijn ene groep...

denk dat ik vanavond maar even de aparte kabel die ik express nieuw had getrokken toch op een andere groep ga aansluiten had niet verwacht dat de hele huiskamer ook nog eens op de keuken aangesloten zou zijn...

en laat mijn afdekplaat met schroefzekeringen nou net niet plek hebben voor een nieuwe groep voor de inductie plaat :(

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Laatst online: 09-09 14:15
Vraagje ik heb een recent een 4200W omvormer geplaatst die ik heb begrensd op 85% omdat deze op een standaard 16A alamat is aangesloten. Tevens zit tussen meterkast en omvormer standaard 3x2.5mm2 VMVK kabel van ca 15m.

Dit omdat ik dan in een later fase wel de kabel en alamat zou upgraden (eerst maar eens meer panelen scoren, op dit moment benut ik de omvormer nog niet volledig)).

Echter de vraag kwam bij me op of het wel echt nodig is. Volgens veel zonnepaneel sites zou zoveel watt eigenlijk op 3x4mm2 aangesloten moeten zijn, maar als ik een calculator van een kabel fabrikant pak moet de huidige kabel prima 4200W kunnen doorgeven , bv van tkf of de kabulator van draka krijg ik een verlies van 0,73% en een maximale lengte van 122m bij 16A. Bij 18A blijven de cijfers goed genoeg, met 0,83% en 85M. Is die 3x4mm2 meer een natte droom, of het creeren van extra handel , of hebben ze toch een punt.

Blijft over de alamat. Ik ging altijd uit van 16A = 3600W, vandaar de 85%. Ipv een nieuw alamat te plaatsen ging ik ook daar rekenen. Als deze alamat inderdaad 16A doorlaat ongeacht de spanning, en ik ga er van uit dat de spanning bij zonnige dagen door alle PV installaties zeker 240V is (meestal loopt ie zelfs nog iets verder op in de omvormer ) dan zou ik toch 16x240 =3840 W moeten kunnen halen en dus de omvomer op 90% begrenzen? Of zelfs nog een procentje meer? Bij 245V is het zelfs 93%.

.

[ Voor 6% gewijzigd door exroosje op 11-10-2018 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:24:
[...]

Dat mag volgens de NEN1010 wel, maar met de toevoeging dat het afgeraden wordt. Dat komt omdat de lekstromen elkaar op dit punt kunnen opheffen.

Vroeger voor de aanpassing was het verboden.
Een krachtgroep aansluiten op een 4-polige aardlekschakelaar wordt nergens afgeraden hoor. ;)
AjDuLion schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:36:
denk dat ik vanavond maar even de aparte kabel die ik express nieuw had getrokken toch op een andere groep ga aansluiten had niet verwacht dat de hele huiskamer ook nog eens op de keuken aangesloten zou zijn...

en laat mijn afdekplaat met schroefzekeringen nou net niet plek hebben voor een nieuwe groep voor de inductie plaat :(
Zou je niet toch gewoon een extra groep regelen als de bekabeling al tot in de meterkast ligt? Het rotste werk heb je al gehad!

Simpel uitbreidingskastje ernaast plaatsen kan altijd natuurlijk.
exroosje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:35:
Echter de vraag kwam bij me op of het wel echt nodig is. Volgens veel zonnepaneel sites zou zoveel watt eigenlijk op 3x4mm2 aangeslotenmoeten zijn, maar als ik een calculator van een kabel fabrikant pak moet de huidige kabel prima 4200W kunnen doorgeven , bv van tkf of de kabulator van draka krijg ik een verlies van 0,73% en een maximale lengte van 122m bij 16A. Bij 18A blijven de cijfers goed genoeg, met 0,83% en 85M.
Heb je die berekening gemaakt rekening gehouden met VMVK (i.p.v. YMVK) en met de juiste installatiemethode? Er zit nogal een verschil tussen "kabel vrij in de lucht" of bijvoorbeeld "kabel in buis tegen de wand".
Blijft over de alamat. Ik ging altijd uit van 16A = 3600W, vandaar de 85%. Ipv een nieuw alamat te plaatsen ging ik ook daar rekenen. Als deze alamat inderdaad 16A doorlaat ongeacht de spanning, en ik ga er van uit dat de spanning bij zonnige dagen door alle PV installaties zeker 240V is (meestal loopt ie zelfs nog iets verder op in de omvormer ) dan zou ik toch 16x240 =3840 W moeten kunnen halen en dus de omvomer op 90% begrenzen? Of zelfs nog een procentje meer?
Met 15 tot 20% overbelasting gaat de gemiddelde automaat er nog steeds nooit uit.

Hoe zwaar is de hoofdzekering? Als je een automaat zwaarder dan 16A plaatst kom je waarschijnlijk met de selectiviteit in de knoei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@exroosje Rond 253 volt gaat je omvormer uit (bij een goedkope) of in derating (bij de betere).
De kabel kan het (waarschijnlijk) allemaal prima hebben en ook de automaat kan een paar uur lang gegarandeerd 15% meer hebben zonder overbelast te worden.
Je hebt dus wel kans dat je omvormer door de hogere kabelweerstand van 2.5 mm² tov van 4 mm² eerder zelf terugschroeft of uitvalt, maar dat levert je dus geen gemiste opbrengst op tov zelf begrenzen op 85% en je ziet het snel genoeg in de logging.

@Dre heeft deze opstelling (een 4 kW omvormer op een 16A automaat) al een paar jaar probleemloos.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Xander schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

Een krachtgroep aansluiten op een 4-polige aardlekschakelaar wordt nergens afgeraden hoor. ;)

[...]

Zou je niet toch gewoon een extra groep regelen als de bekabeling al tot in de meterkast ligt? Het rotste werk heb je al gehad!

Simpel uitbreidingskastje ernaast plaatsen kan altijd natuurlijk.

[...]

Heb je die berekening gemaakt rekening gehouden met VMVK (i.p.v. YMVK) en met de juiste installatiemethode? Er zit nogal een verschil tussen "kabel vrij in de lucht" of bijvoorbeeld "kabel in buis tegen de wand".

[...]

Met 15 tot 20% overbelasting gaat de gemiddelde automaat er nog steeds nooit uit.

Hoe zwaar is de hoofdzekering? Als je een automaat zwaarder dan 16A plaatst kom je waarschijnlijk met de selectiviteit in de knoei.
ja en nee, tis een huurhuis waar ik dit soort permanente oplossingen liever niet wil doen (het liefst vervang ik de hele meterkast voor een nieuwe met wat meer groepen erin maar de 800 euro wat het mij gaat kosten en de verhuurder bespaard (die roept doodleuk dat het voorlopig nog niet hoeft) ik moet zelf gewoon even de groep van de slaapkamers zoeken en daar de inductie plaat op zetten dan zou alles weer netjes verdeelt moeten zijn.

en tevens is het ook wel fijn om te weten waar de 3 groepen nu eigenlijk allemaal in verdeelt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AjDuLion schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

ja en nee, tis een huurhuis waar ik dit soort permanente oplossingen liever niet wil doen (het liefst vervang ik de hele meterkast voor een nieuwe met wat meer groepen erin maar de 800 euro wat het mij gaat kosten en de verhuurder bespaard (die roept doodleuk dat het voorlopig nog niet hoeft)
Ik snap dat je geen 800 euro gaat investeren in een huurwoning, maar daar hebben we het toch niet over?

Klein uitbreidingskastje à €9,60: https://www.klusspullen.n...leeg-110x180mm-1rij(en)-i
Automaat à €16,31: https://www.klusspullen.n...llatieautomaat-b-kar-1p-2
Nog een blindstrook à €2,72: https://www.klusspullen.n...kprof-216-x54mm-kunststof

Totaal € 28,63. Is dat ook al een te grote investering voor je huurwoning? :+

Neem dan wel aan dat je de groep nog achter een bestaande aardlekschakelaar kunt aansluiten (zal wel als je totaal maar 3 groepen hebt), indien noodzakelijk. En die kleine Hager kastjes zijn een hel om netjes een buis/kabel in te voeren maar dat kun je gewoon via de bestaande verdeler invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Laatst online: 09-09 14:15
Xander schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:19:
[...]

[...]

Ik denk dat het Ymvk is. Dat is toch de meest standaard grijze kabel? Die is door de electricien getrekken, Loopt grotendeels vrij, door kruip en vert beluchting schacht. Hier en daar zit ie in pvcbuis.

De tkf site komt met kabel in buis in muur met 18A nog steeds op 1.7% verlies en max 97m. Dus zou OK moeten zijn. Een 4mm zou op 1% verlies uitkomen.

De aansluiting is 3x25A . Dus inderdaad, 20A alamat plaats je liever niet.
Maar als 4Kw prima gaat bij anderen, dan zou ik probleemloos tot 95% moeten kunnen gaan. En misschien zelfs nog wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
Xander schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

Ik snap dat je geen 800 euro gaat investeren in een huurwoning, maar daar hebben we het toch niet over?

Klein uitbreidingskastje à €9,60: https://www.klusspullen.n...leeg-110x180mm-1rij(en)-i
Automaat à €16,31: https://www.klusspullen.n...llatieautomaat-b-kar-1p-2
Nog een blindstrook à €2,72: https://www.klusspullen.n...kprof-216-x54mm-kunststof

Totaal € 28,63. Is dat ook al een te grote investering voor je huurwoning? :+

Neem dan wel aan dat je de groep nog achter een bestaande aardlekschakelaar kunt aansluiten (zal wel als je totaal maar 3 groepen hebt), indien noodzakelijk. En die kleine Hager kastjes zijn een hel om netjes een buis/kabel in te voeren maar dat kun je gewoon via de bestaande verdeler invoeren.
dat is idd nog wel een optie en klopt ik heb nog 1 groep vrij op de aardlek (de wasmachine groep is niet gezekerd met de aardlek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exroosje schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Ik denk dat het Ymvk is. Dat is toch de meest standaard grijze kabel? Die is door de electricien getrekken, Loopt grotendeels vrij, door kruip en vert beluchting schacht. Hier en daar zit ie in pvcbuis.

De tkf site komt met kabel in buis in muur met 18A nog steeds op 1.7% verlies en max 97m. Dus zou OK moeten zijn. Een 4mm zou op 1% verlies uitkomen.
Het zou ook xmvk kunnen zijn.

Het materiaal van de isolatie maakt een flink verschil in de maximale belasting. De isolatie bepaalt hoe warm de geleider mag worden en dus hoeveel stroom er doorheen mag lopen (rubber: 60°C, PVC: 70°C, XLPE: 90°C).

Het soort isolatiemateriaal en de installatiemethode hebben alleen invloed op de maximaal toelaatbare stroom door de geleider, niet op spanningsverlies of maximale kortsluitlengte. Voor de berekeningen die die tools doen maakt het dus geen verschil, maar op een gegeven moment kun je meemaken dat de stroom überhaupt niet door je kabel mag (ook niet door een stukje van 1 meter lengte, bij wijze van spreken).

Dat gezegd hebbende: ik kom in de tabellen voor een geleider van 2,5mm² geen stroom tegen lager dan 18,5A, dat is voor kabel met PVC isolatie in buis aangebracht in een thermische geïsoleerde wand. Dat is dan wel zonder rekening te houden met correctiefactoren zoals een hogere dan normale omgevingstemperatuur, of wanneer er meerdere kabels gebundeld zouden zijn.

4200W door een 3x2,5mm² zou dus nooit een probleem mogen zijn, ongeacht de installatiemethode en het type kabel. Alleen mocht je met 20A willen afzekeren, dan moet je natuurlijk met 20A rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Ik heb een 2-tal vragen welke vermoedelijk in dit topic passen:

1. Ik heb begin vorig jaar een PV-installatie laten aanleggen. In mijn groepenkast is de bestaande ABB-HAF 0025-050 B16 automaat vervangen door een GACIA M80N automaat, met dezelfde specs (16A-B). Dit was voorheen de wasmachine groep waar nu een extra GACIA M80N automaat en aardlek is geplaatst. Omdat ik mijn groepenkast wil herindelen, zie punt twee. Is er een bezwaar dat ik de GACIA weer vervang door een ABB automaat zodat dit netjes is/wordt? Of dient dan ook de achterliggende automaat vervangen te worden? Nu is de GACIA automaat 'onofficieel' aangesloten (niet via het busboard)....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iCmx17i1qbpJQdQFKL0S9sue/full.jpg
groepenkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KdVbC2XYkVEtpQtK4YLXCTn7/full.jpg
PV onderverdeler in wasmachine ruimte

2. Ik ben van plan om op inductie te gaan koken, klopt de volgende veronderstelling?
Er kunnen maximaal 8 groepen achter 2 aardlekautomaten. Ik zit nu op 7 groepen (zie ook PV installatie). Een gecombineerde kookgroep van 2x16A telt als één groep. De hoofdzekering onderin de kast is 40A en er is 1 fase beschikbaar. Uiteraard kan het zijn dat er één groep verplaatst dient te worden, ik zie dat de vorige eigenaar een nieuwe sticker van de groepindelingen heeft gemaakt waardoor nu aan de buitenkant niet te zien is welke groep op welke aardlekautomaat zit....De PV installatie is overigens 2160wp.

Graag jullie expertise zodat ik weet of dit alles op één fase kan in de huidige kast op 2 aardlekautomaten. Dat scheelt toch flink wat kosten ivm overgang naar 3 fase (Enexis doet dit niet voor niets, plus meterkast componenten én extra uurloon van een elektricien)...Uiteraard ga ik zelf niet sleutelen, hoogstens een automaatje bijplaatsen/vervangen, de rest laat ik over aan de specialist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Thijs82
Ik zou een busboard met 3 aansluitingen erin zetten. Zodoende kan je 3x 4 groepen maken.
https://www.sandervunderi...laars-2-polig-120313.html
Ook handig als je ooit overstapt naar 3-fase

Dan nog een aardlekschakelaar erbij en een hoofdschakelaar plaatsen.
En een bruggetje voor de 1 fase kookgroep. (twee automaten)
En een nieuwe stikkervel.

Ook allemaal te vinden op die website.
Wat voor merk omvormer heb je? (misschien is die ene Gacia groep wel buiten je aardlek om aangesloten :| )

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-10-2018 09:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Thijs82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:36:
Ik heb een 2-tal vragen welke vermoedelijk in dit topic passen:

1. Ik heb begin vorig jaar een PV-installatie laten aanleggen. In mijn groepenkast is de bestaande ABB-HAF 0025-050 B16 automaat vervangen door een GACIA M80N automaat, met dezelfde specs (16A-B). Dit was voorheen de wasmachine groep waar nu een extra GACIA M80N automaat en aardlek is geplaatst. Omdat ik mijn groepenkast wil herindelen, zie punt twee. Is er een bezwaar dat ik de GACIA weer vervang door een ABB automaat zodat dit netjes is/wordt? Of dient dan ook de achterliggende automaat vervangen te worden? Nu is de GACIA automaat 'onofficieel' aangesloten (niet via het busboard)....

[Afbeelding]
groepenkast

[Afbeelding]
PV onderverdeler in wasmachine ruimte

2. Ik ben van plan om op inductie te gaan koken, klopt de volgende veronderstelling?
Er kunnen maximaal 8 groepen achter 2 aardlekautomaten. Ik zit nu op 7 groepen (zie ook PV installatie). Een gecombineerde kookgroep van 2x16A telt als één groep. De hoofdzekering onderin de kast is 40A en er is 1 fase beschikbaar. Uiteraard kan het zijn dat er één groep verplaatst dient te worden, ik zie dat de vorige eigenaar een nieuwe sticker van de groepindelingen heeft gemaakt waardoor nu aan de buitenkant niet te zien is welke groep op welke aardlekautomaat zit....De PV installatie is overigens 2160wp.

Graag jullie expertise zodat ik weet of dit alles op één fase kan in de huidige kast op 2 aardlekautomaten. Dat scheelt toch flink wat kosten ivm overgang naar 3 fase (Enexis doet dit niet voor niets, plus meterkast componenten én extra uurloon van een elektricien)...Uiteraard ga ik zelf niet sleutelen, hoogstens een automaatje bijplaatsen/vervangen, de rest laat ik over aan de specialist ;)
Je hebt 1x35A aansluiting? Dan kan dat allemaal best met de kookplaat op een kookgroep, nog boilers of kokend waterkraan? Of andere verwarmers elektrisch?
Die groep van de onderverdeler kan natuurlijk wel terug op het busboard maar ik vermoed dat ze daar om de aardlek gegaan zijn en dat de reden is van de gacia, dan zal je de voorkant er even af moeten halen.
Zo te zien zit de pv helemaal niet over een aardlek als dat in de hoofdkast er omheen zit.

@AUijtdehaag
Busboard kan nog wel, kookgroep van 2 units en 3 losse is 1 ALS en 4 groepen voor de 2e ALS.
hij heeft zelfs nog een groep over. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 14-10-2018 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Rol-Co
En waar komt dan de quooker en l/w warmtepomp op?
Doe het dan meteen goed? :>

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:25:
@Rol-Co
En waar komt dan de quooker en l/w warmtepomp op?
Doe het dan meteen goed? :>
Die komen later, in het budget van het warmtepomp project, nu is het nog kookplaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
Rol-Co schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:20:
[...]

Je hebt 1x35A aansluiting? Dan kan dat allemaal best met de kookplaat op een kookgroep, nog boilers of kokend waterkraan? Of andere verwarmers elektrisch?
Die groep van de onderverdeler kan natuurlijk wel terug op het busboard maar ik vermoed dat ze daar om de aardlek gegaan zijn en dat de reden is van de gacia, dan zal je de voorkant er even af moeten halen.
Zo te zien zit de pv helemaal niet over een aardlek als dat in de hoofdkast er omheen zit.
Ja 1x35A, de hoofdzekering is 40A.

Een L/W warmtepomp (airco) met een maximaal opgenomen vermogen van 1,1KW.

Er zit een aardlek autom. in de PV onderverdeler.
AUijtdehaag schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 09:17:
Ook allemaal te vinden op die website.
Wat voor merk omvormer heb je? (misschien is die ene Gacia groep wel buiten je aardlek om aangesloten :| )
Klopt, deze zit niet achter een aardlek. In de onderverdeler zit ook reeds een aardlekautomaat, zou dat de reden zijn? Waarom zou er voor deze oplossing door de PV leverancier gekozen zijn en gaat twee aarlekautomaten achter elkaar problemen opleveren zowel installatietechnisch alsmede de veiligheid en installatie voorschriften? Met andere woorden Gacia in de MK er uit en ABB erin?

Ik kom nog een paar dingetjes tegen:

ABB automaat 0025-50 is niet meer leverbaar en vervangen door de 0025-60? Verschil zit met name in de schroefloze aansluiting aan de bovenkant zo te zien.

Een kookgroep kan ik samenstellen door 2x de 0025-60 incl. brug hendeltje? Dat is een stuk voordeliger dan een combineerde kookgroep als één artikel. Geldt deze dan nog steeds als één groep ivm maximaal 4 groepen achter één aardlekautomaat?

Hieronder nog even een foto-tje van het binnenwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vjnfhp5926A3ARDzqiSBJdXc/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het gevolg is dat je omvormer achter een 30mA aardlekschakelaar komt te zitten. Dit moet je zelf even nakijken of dat kan met jouw omvormer in de handleiding. Ze hadden beter de gacia onderste rij volledig rechts kunnen zetten, over je busboard heen is een beetje jammer. Wat je kan doen is ABB non busboard automaat gebruiken en deze weer op dezelfde manier aansluiten. 2 dezelfde aardlekschakelaars achter elkaar is inderdaad ook niet de bedoeling. De alamat van de wasmachine zal dan vervangen moeten worden voor de gacia van beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Thijs82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:05:
~~~[img]
[...]

Klopt, deze zit niet achter een aardlek. In de onderverdeler zit ook reeds een aardlekautomaat, zou dat de reden zijn? Waarom zou er voor deze oplossing door de PV leverancier gekozen zijn en gaat twee aarlekautomaten achter elkaar problemen opleveren zowel installatietechnisch alsmede de veiligheid en installatie voorschriften? Met andere woorden Gacia in de MK er uit en ABB erin?

Ik kom nog een paar dingetjes tegen:

ABB automaat 0025-50 is niet meer leverbaar en vervangen door de 0025-60? Verschil zit met name in de schroefloze aansluiting aan de bovenkant zo te zien.

Een kookgroep kan ik samenstellen door 2x de 0025-60 incl. brug hendeltje? Dat is een stuk voordeliger dan een combineerde kookgroep als één artikel. Geldt deze dan nog steeds als één groep ivm maximaal 4 groepen achter één aardlekautomaat?
Die WCD voor de wasmachine zit idd achter een alamat. 2 aardleks kan prima, alleen moet je dan wel selecitviteit hebben.

Je hebt nu geen aardlek. Als je dus toevallig met een boormachine oid de leiding tussen MK en je onderverdeelkastje raakt heb je een probleem: Die is niet beveiligd.

Wat betreft die ABB automaten: Geen probleem. Tegenwoordig is een klemverbinding standaard, waar dit vroeger schroef was. Reden: Een klemverbinding is niet gevoelig voor thermische werking en 'veroudering', terwijl een schroef los zou kunnen raken en een overgangsweerstand kan creeeren (=warmte ontwikkeling)

Kookgroep: Ja, dat kan. Maar in jouw geval wordt het denk ik verstandiger om over te gaan naar 3-fase, je gaat het wel wat 'druk' maken op 1x35A. Kan wel, maar het wordt dan wel oppassen. Ik gok even dat je bv ook een oven hebt en een vaatwasser...

Overigens zou ik persoonlijk liever voor Eaton/ABB/Hager gaan ipv Chinese automaatjes. Ja, het scheelt een keer 10-20 eur per automaat, maar je meterkast gaat 10+ jaar mee en het is veiligheid. Daar ga ik niet 10 eur op besparen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Foutje

Maar zoals hierboven staat inderdaad. Alleen 3 fase is niet nodig, ik heb het jaren zo gehad, kennissen hebben het nog zo en geen probleem.

[ Voor 146% gewijzigd door Rol-Co op 14-10-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
Bedankt voor jullie reacties! Daar kan ik wat mee, zoals het maken van een kleine shopping list ;)

Voor nu blijf ik op 1-fase, wanneer er in de toekomst meer elektrisch verwarmt gaat worden zal er een upgrade naar 3 fasen plaatsvinden, dat lijkt mij nu nog niet noodzakelijk. De nieuwe kookplaat maximaal aan (7,2kw) zal vrijwel nooit gebeuren.

Ik heb een loze leiding van de keuken naar de MK lopen. De diameter is daarvan is 3/4".

Voor de kookgroep (2x16A) moeten er 5 draden worden getrokken (2xL, 2xN, 1x aarde).

Moet ik hier volgens de NEN 5x2,5mm VD draad voor gebruiken of mag dit ook een 5x XMVK 2,5mm kabel zijn? Er zitten wel een heel aantal bochtjes in waardoor ik vermoed dat één XMVK kabel trekken makkelijker door te voeren zal zijn. Ik kan alleen terug vinden dat er geen 5 2,5mm kabels door een 5/8 buis mogen, maar omtrent XMVK lees ik zo niets terug...
Jim423 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 10:52:
Het gevolg is dat je omvormer achter een 30mA aardlekschakelaar komt te zitten. Dit moet je zelf even nakijken of dat kan met jouw omvormer in de handleiding. Ze hadden beter de gacia onderste rij volledig rechts kunnen zetten, over je busboard heen is een beetje jammer. Wat je kan doen is ABB non busboard automaat gebruiken en deze weer op dezelfde manier aansluiten. 2 dezelfde aardlekschakelaars achter elkaar is inderdaad ook niet de bedoeling. De alamat van de wasmachine zal dan vervangen moeten worden voor de gacia van beneden.
De Gacia aardlekschakelaar in de PV verdeler is ook 30mA...wat kan ik hier het beste mee doen?

[ Voor 29% gewijzigd door Thijs82 op 14-10-2018 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 17:55
Thijs82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:28:

Ik heb een loze leiding van de keuken naar de MK lopen. De diameter is daarvan is 3/4".

Voor de kookgroep (2x16A) moeten er 5 draden worden getrokken (2xL, 2xN, 1x aarde).

Moet ik hier volgens de NEN 5x2,5mm VD draad voor gebruiken of mag dit ook een 5x XMVK 2,5mm kabel zijn? Er zitten wel een heel aantal bochtjes in waardoor ik vermoed dat één XMVK kabel trekken makkelijker door te voeren zal zijn. Ik kan alleen terug vinden dat er geen 5 2,5mm kabels door een 5/8 buis mogen, maar omtrent XMVK lees ik zo niets terug...
Dat gaat je niet lukken om xmvk of ymvk kabel door die buis te trekken als er ook enkele bochtjes in zitten. Doordat de kabel dikker is dan losse draden. Dus dat wordt losse draden kopen.
[...]

De Gacia aardlekschakelaar in de PV verdeler is ook 30mA...wat kan ik hier het beste mee doen?
Gewoon laten zitten ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Thijs82 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:28:

[...]

Ik zie geen Gacia aardlekschakelaar. Bedoel je die SEP alamat? Wat je daarmee het beste kan doen hangt af van wat je in de groepenkast van plan bent? Je het kan hem laten zitten als je via het ABB busboard gaat voeden of je kan de Gacia van de groepenkast daar plaatsen i.p.v. de SEP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:46
Gisteren Sander Vunderink leeggekocht en vandaag bestelling ontvangen van mijn schakelmateriaal.
Ben gegaan voor Busch-Jaeger future linear en net even gekeken hoe het er in het echt uit ziet en nu steken de wcd afdekplaten uit op de plaat en de overige onderdelen niet?

Beetje raar want het is exact dezelfde serie.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/44110975_10156131976444858_6310424388055334912_o.jpg?_nc_cat=102&oh=62cbac01887addcefc5a59de7057fef5&oe=5C5B1187

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
Ballebek schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:47:
Gisteren Sander Vunderink leeggekocht en vandaag bestelling ontvangen van mijn schakelmateriaal.
Ben gegaan voor Busch-Jaeger future linear en net even gekeken hoe het er in het echt uit ziet en nu steken de wcd afdekplaten uit op de plaat en de overige onderdelen niet?

Beetje raar want het is exact dezelfde serie.

[Afbeelding]
De afdekplaat van de CAI-aansluiting heeft behoorlijk afgeronde hoeken. Weet je zeker dat het dezelfde serie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
FrankHe schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:00:
[...]

De afdekplaat van de CAI-aansluiting heeft behoorlijk afgeronde hoeken. Weet je zeker dat het dezelfde serie is?
Zeker weten; heb alles uit dezelfde catalogus en triple checked op diverse websites (waaronder Sander Vunderink waar je de line en kleur moet kiezen voor je de items ziet).

Nu heb ik niet echt platen met verschillende items in het zicht (vooral dubbel wcd) dus heel erg is het niet maar ben verbaasd dat het uitsteekt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
Het geeft desalniettemin toch een beetje een slordige indruk. Gelukkig is het niet in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 17:55
@Ballebek Het klopt inderdaad dat de WCD's in die lijn iets voor het front uitsteken, maar is me eigenlijk nooit opgevallen dat de CAI doos dat niet doet..
Heb je ook nog UTP dozen? Zo ja, steken deze ook wel/niet uit?

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Ideetje: Spacertjes maken/3D printen? Zit je alleen nog met de vraag of je stekkers dan nog ver genoeg erin passen.

Wij zijn momenteel aan het verbouwen en hebben in principe ook dit schakelmateriaal op het oog, maar dit is wel jammer. En ook ik ben wel benieuwd naar UTP, dan zou ik namelijk 2 keer een dubbel raampje onder elkaar kunnen maken met de (iets uitstekende) stopcontacten in de ene en de (niet uitstekende) COAX en UTP samen in de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Annuk schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:51:
@Ballebek
Heb je ook nog UTP dozen? Zo ja, steken deze ook wel/niet uit?
Die staan nog in nalevering, heb ik morgen binnen (utp, cai en multimedia).
Zal eens kijken wat die naastelkaar doen, misschien steekt het dan wel allemaal uit als je de units erachter knutselt.
Steyn_E schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:51:
Ideetje: Spacertjes maken/3D printen? Zit je alleen nog met de vraag of je stekkers dan nog ver genoeg erin passen.
Als ik voor 1200 euro aan schakelmateriaal in mijn huis ram dan hoop ik dat het gewoon voldoet out of the box. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Tsja, daar kan ik me iets bij voorstellen inderdaad. Ik heb echt geen flauw benul of het zo hoort, ik dacht juist dat alle plaatjes zouden uitsteken zoals de stopcontacten. Al is dat zo te zien gedaan om minder inbouwdiepte te hebben (40mm diepe inbouwdoosjes zijn nog altijd vrij veel voorkomend).
Het gekke is dat de oudere series (Reflex etc die je overal ziet) dat dus helemaal niet hebben, die zitten altijd vlak met de afwerkrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Gisteren eens wat spullen ingebouwd in wat potjes die ik nog had liggen en helaas steken alleen de WCDs uit... Weet nog niet of ik daar blij mee ben en om nou 56 WCDs de dremel in te zetten om het wel te laten verzinken is wat aan de fanatieke kant.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/44514326_10156137990239858_6221953104049340416_o.jpg?_nc_cat=103&oh=899efbda0bb3aa3e16e6a1474dd3e96c&oe=5C4B009D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:51
Waarom niet even ‘klagen’ bij de fabrikant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
GioStyle schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:24:
Waarom niet even ‘klagen’ bij de fabrikant?
Ik heb een stapje terug gedaan en gemailed met de leverancier waar ik het besteld heb met de vraag wat ik verkeerd doe. :)

Eerst morgen eens de nieuwe groepenkast op z'n plek hangen want Stedin komt over een week de boel ompluggen van 1x25 naar 3x25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 18:10
Hier heb ik Gira schakelmateriaal en die steken gelijk uit. Op de foto dubbel wcd, utp en blindplaat met cai kabel er achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygAEZuUNbJehyGxw4QFS0Lez/full.jpg

EDIT, foto upload aangepast. (Ja ik moet nog schoonmaken na het plaatsen van de schuifpui en de plinten moeten nog)

[ Voor 33% gewijzigd door Erwin_83 op 19-10-2018 19:54 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@Erwin_83 : Je afbeelding is wel erg klein (en wordt ook niet groter als je erop klikt).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb onlangs een huis uit '62 gekocht. Inmiddels is vrijwel alles gestript en ben ik in de opbouwende fase (hoera!).

Vandaag voor het eerst wat centraaldozen vervangen/aangelegd. Ik vraag me echter 2 dingen af:
- Is er volgens de NEN 1010 een minimumafstand van een centraaldoos tot de muur? Ik wil aan beide zijden van mijn bed een hanglamp hebben, dus daar plaats ik centraaldozen pakweg 20cm van de muur (muur>hart centraaldoos)
- Ik gebruik niet alle tuitjes van de centraaldozen. Moet ik die nog afdekken oid?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/qoKlD8R.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A91jbsx.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik denk dat de NEN wel wat vind van de oude draad kleuren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Erwin_83 Haha. Jep. Ga alles nog opnieuw trekken. Deels al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
@sOid Off-topic: Nu je toch je plafonds eruit hebt: Isoleer ze gelijk met steen- of glaswol, dat scheelt warmte die nodeloos de zolder (of je bovenverdieping) verwarmt, en dempt ook nog wat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Andrehj Ja, ik heb lang zitten twijfelen maar dat ga ik inderdaad doen. Punt is dat het echt een bergzolder is, en ik het dak ook nog ga isoleren. Las tegenstrijdige verhalen over het nut van dubbel isoleren. Maar met het juiste spul is het waarschijnlijk wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Laatst online: 23:12
Erwin_83 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:42:
Hier heb ik Gira schakelmateriaal en die steken gelijk uit. Op de foto dubbel wcd, utp en blindplaat met cai kabel er achter.

[Afbeelding]

EDIT, foto upload aangepast. (Ja ik moet nog schoonmaken na het plaatsen van de schuifpui en de plinten moeten nog)
Welke serie is dat dan? Bij mij zijn de Gira 55 stopcontacten mooi vlak.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:50
hansvk schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 08:40:
[...]

Welke serie is dat dan? Bij mij zijn de Gira 55 stopcontacten mooi vlak.
Gira Systeem 55 modules met de Gira E2 ramen, heb de zelfde schakelmateriaal namelijk ook in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
ChrisTum schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:17:
[...]

Gira Systeem 55 modules met de Gira E2 ramen, heb de zelfde schakelmateriaal namelijk ook in huis.
Die dus, weet de nummers zo niet uit me hoofd.

Het uitsteken zie je alleen van dichtbij, vanaf een afstandje lijkt het vlak als je er tegen aan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Verdict:
Goedemorgen,

U doet niet wat verkeerd. Helaas is het zo dat de wandcontactdoos iets meer uitsteekt dan het overige materiaal. Hier kunnen we helaas niks aan doen en wordt zo door Busch Jaeger geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
sOid schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:51:
@Andrehj Ja, ik heb lang zitten twijfelen maar dat ga ik inderdaad doen. Punt is dat het echt een bergzolder is, en ik het dak ook nog ga isoleren. Las tegenstrijdige verhalen over het nut van dubbel isoleren. Maar met het juiste spul is het waarschijnlijk wel verstandig.
Omdat het binnen is én omdat je jezelf waarschijnlijk geen geluidsoverlast gaat geven kun je ook gaan isoleren met ecologisch spul. Hennep of houtwol doet het prima voor binnen, zeker wanneer je later het dak ook nog een keer gaat doen. En dubbel isoleren is zeker niet onzinnig: alle warmte die je in een ruimte kunt houden die je gebruikt gaat is meegenomen. Als die warmte naar een ruimte gaat die je niet gebruikt is dat ook verloren energie.

Verder: de plaatsing van centraaldozen maakt niet zoveel uit volgens de NEN1010. De draadkleuren wel, zoals al opgemerkt. Wanneer je een deel van een installatie wijzigt moet je dat deel helemaal conform NEN 1010 maken. Dat betekent dus dat bestaande (stalen) leidingen mogelijk vervangen moeten worden en dat oude draadkleuren er uit moeten en geheel vervangen dienen te worden met de huidige draadkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

Die stalen leidingen kan je toch nog wel hergebruiken als je daar bedrading met een grijze mantel doorheen legt? Kale installatie draden lijkt me niet handig (een braampje zet zo het hele huis onder spanning :) maar zo’n grijze kabel lijkt me toch veilig zat.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
sypie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Omdat het binnen is én omdat je jezelf waarschijnlijk geen geluidsoverlast gaat geven kun je ook gaan isoleren met ecologisch spul. Hennep of houtwol doet het prima voor binnen, zeker wanneer je later het dak ook nog een keer gaat doen. En dubbel isoleren is zeker niet onzinnig: alle warmte die je in een ruimte kunt houden die je gebruikt gaat is meegenomen. Als die warmte naar een ruimte gaat die je niet gebruikt is dat ook verloren energie.

Verder: de plaatsing van centraaldozen maakt niet zoveel uit volgens de NEN1010. De draadkleuren wel, zoals al opgemerkt. Wanneer je een deel van een installatie wijzigt moet je dat deel helemaal conform NEN 1010 maken. Dat betekent dus dat bestaande (stalen) leidingen mogelijk vervangen moeten worden en dat oude draadkleuren er uit moeten en geheel vervangen dienen te worden met de huidige draadkleuren.
Thanks Sypie! Ik begreep dat dubbel isoleren mogelijk het negatieve bijeffect heeft dat er vocht blijft hangen. Moet me nog inlezen in dampopen folie etc. Isoleren met ecologisch-verantwoord materiaal spreekt me sowieso aan :)

Ik ga inderdaad álle draden opnieuw trekken. De leidingen zijn allemaal al pvc, dus die hoef ik niet te vervangen, toch? Op de benedenverdieping kán dat ook helemaal niet. Dan moet ik alle muren openbreken. Als ik klaar ben laat ik de installatie ook keuren, dus wil alles volgens de NEN1010 doen.

Edit: oh, en de open tuitjes van de centraaldozen waar ik niks mee doe, moet ik die nog afdekken? Zo nee, is dat niet brandgevaarlijk als er dan isolatiemateriaal tegenaan zit?

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 24-10-2018 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mjl schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 01:04:
Die stalen leidingen kan je toch nog wel hergebruiken als je daar bedrading met een grijze mantel doorheen legt?
Het zal je niet meevallen om dat door die buizen te duwen/trekken, hooguit voor heel korte rechte stukjes. Niet gebruikelijk dus. Echte vaklui uit de tijd van hen die ons voorgingen zorgden destijds dat bramen werden weg gevijld en de buiseinden werden afgewerkt met tules, kortom geen enkel probleem.Het zou trouwens een enorme klus worden om weg gemetselde metalen buizen te vervangen en de muren opnieuw te stukadoren etc. Het huis van mijn ouders werd lang geleden gerenoveerd en daarmee ook de elektrische installatie waarin zich nog draden bevonden met jute omspinning. Geen sprake van dat die stalen buizen vervangen moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Vanwege waterschade lijkt het me verstandig de hele meterkast te renoveren. Nu wil ik niet zelf gaan sleutelen aan de verdeelkast (of daarvoor), dus dat klusje wil ik graag professioneel laten doen.

Op wat voor een prijs moet ik rekenen als een redelijk standaard verdeelkast (8 groepen, perilex, kookgroep, beltrafo) professioneel volledig wordt vervangen, en ook eventuele schade aan de toevoerleidingen moet worden gecontroleerd (of moet de netbeheerder dat laatste voor zijn rekening nemen?)

Zijn er nog zaken waarvoor de vervanging van de groepenkast een goed moment is voor een aanvullende overweging (bijvoorbeeld van 1-fase naar drie, aardeleidingen laten bijleggen of weet ik wat ik nu niet kan bedenken, suggesties zijn zeer welkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Er staat veel te weinig informatie in je post om een goede schatting te doen. Of het verstandig is om nog bijzaken te laten plaatsen is helemaal afhankelijk of je zelf iets van plan bent (warmtepomp, PV,EV?) en de huidige staat van zaken.

Schade aan de meter/hoofdkast van de netbeheerder ben je voor verzekerd neem ik aan. Laat dat dus ook nu taxeren als je denkt dat daar problemen mee zijn. De netbeheerder gaat dat niet zelf betalen uiteraard.
Maar een gokje voor een 1-fase kast: €850 euro incl plaatsing incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
begintmeta schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:08:

Op wat voor een prijs moet ik rekenen als een redelijk standaard verdeelkast (8 groepen, perilex, kookgroep, beltrafo) professioneel volledig wordt vervangen, en ook eventuele schade aan de toevoerleidingen moet worden gecontroleerd (of moet de netbeheerder dat laatste voor zijn rekening nemen?)
Hier kun je wat prijzen vinden incl installatie.

Je kan ook kiezen voor een 1/3 fase kast. Kan eerst op 1 fase en daarna probleemloos op 3 fases.
Dan moet je een kast kiezen met een 4 polige hoofdschakelaar en bijv 3 aardleks 2 polig.

[ Voor 6% gewijzigd door jobr op 25-10-2018 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jim423 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 18:31:
Er staat veel te weinig informatie in je post om een goede schatting te doen. Of het verstandig is om nog bijzaken te laten plaatsen is helemaal afhankelijk of je zelf iets van plan bent (warmtepomp, PV,EV?) en de huidige staat van zaken.
Klopt natuurlijk (ik weet ook niet echt welke informatie ik zou moeten geven denk ik), op het moment niet veel grootverbruikers, alleen ovens, inductieplaat. Op termijn wel PV&warmtepomp. Zo'n 1/3 fasekast zoals door @jobr geopperd is dan misschien wel een idee.
Schade aan de meter/hoofdkast van de netbeheerder ben je voor verzekerd neem ik aan. Laat dat dus ook nu taxeren als je denkt dat daar problemen mee zijn. De netbeheerder gaat dat niet zelf betalen uiteraard.
Maar een gokje voor een 1-fase kast: €850 euro incl plaatsing incl btw.
Ik vermoed dat de opstelverzekering en anders de avp het wel zou dekken, maar ik moet zeggen dat de polis daarover niet helemaal duidelijk zijn. De verzekeraar zal haar mening morgen wel geven denk ik. Dank je voor de tip&indicatie.
jobr schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

Hier kun je wat prijzen vinden incl installatie.

Je kan ook kiezen voor een 1/3 fase kast. Kan eerst op 1 fase en daarna probleemloos op 3 fases.
Dan moet je een kast kiezen met een 4 polige hoofdschakelaar en bijv 3 aardleks 2 polig.
Die site geeft wel wat prijsideeen inderdaa,d ik heb ook elders maar wat rondgegoogled, voor materiaalkosten. Dank je, dat is misschien wel een idee.

Maakt het nog uit welk merk groepenkast je kiest? Hebben alamaten behalve minder ruimtegebruik en minder kruisuitval met andere groepen (en prijs) nog voor of nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Als je op termijn naar PV en warmtepomp wilt, en nu al op stroom kookt, zou ik gelijk nu al naar drie fasen gaan. Je bent nu toch bezig. Waarom zou je dat uitstellen? Koop een meterkast met ruimte over (of zorg voor lege ruimte op de muur ernaast), dan kun je later altijd 3-fasengroepen voor PV, WP en evt elektrisch rijden bijplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 01:51
Bij Stedin kost je aansluiting verzwaren van 1 fase naar 3 fasen €285. Dat vind ik erg veel voor 2 draadjes plus stoppen en een andere metertje.

Hier stappen we ook pas over als de noodzaak daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
3 fase is wel handig, maar niet perse noodzakelijk.
In de praktijk moet je aardig je best doen om een hoofdzekering eruit te jagen, veel grootverbruikers trekken het vermogen maar korte tijd.

Wel zou ik de groepenkast voorbereiden op 3 fases. Gewoon alle fases aan elkaar op de ingang. Dan is het, mocht het tzt zover zijn, een kwestie van de fases loskoppelen en splitsen. Hoef je tenminste niet je kast (nogmaals) te renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Goede kans dat er ook regelingen gaan komen voor overstap naar 3-fase (net zoals het weghalen/afsluiten van gas) via de gemeente in de toekomst dus het kan best wel lonen om voor nu de 3-fase kast nog even op 1-fase te laten draaien :)

Pagina: 1 ... 48 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.