Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.325.154 views

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@s138
Een dubbele ABB Haf kast vind je niks?
https://www.groepenkastbestellen.nl/abb/3-fase

(zelf samengesteld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DkHmi3JuXHQQYqSoDPeBfvVR/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
leonbong schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 14:39:
[...]

nou dit verdient enige toelichting.

Een hoofdzekering 25A (smelt) met daaronder een zekering 16A (smelt) is selectief.
Echter een automaat 25A met daaronder een automaat 16A is niet volledig selectief.
Niet volledig selectief. Kan je dat uitleggen?
Evenals een hoofzekering 25A (smelt) met daaronder een automaat 16A is beperkt selectief
Beperkt selectief? Kan je dat ook toelichten?
Nu is dat niet zo erg want als je hoofdzekingen als automaat zijn uitgevoerd dan kan je ze ook zelf weer aanzetten.
https://www.induteq.nl/in...tend%20LS%20automaten.pdf
Maar het gevolg is wel dat je hele huis (of 1/3e) zonder stroom zit. Lijkt me niet de bedoeling.

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Die zal prima zijn maar bijna 200 euro duurder.

Een AEG zit ik rond de 470. ABB rond de 670. En dan heb je ook nog EMAT en dan kost het slechts 370. Maar dan heb ik in AEG als groot merk toch meer vertrouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door s138 op 30-08-2018 17:20 ]

Anoniem: 174333

Even een klein vraagje, ik ben op zoek naar een AardlekAutomaat 16A B 30ma 1p+N maar dan 1 Unit breed zoals de ETI 4320 002 04

Nu wil ik deze graag van ABB hebben en ik meen mij te herinneren dat ik vorigjaar ergens zag dat ze ook een 1 unit brede variant hadden uitgebracht ipv hun vele 2 unit brede varianten maar ... ik kan deze niet meer terug vinden. De vraag is nu laat mijn geheugen me in de steek en moet ik nu echt stoppen met drinken of kan ik gewoon niet goed zoeken. Ik had al op de ABB site gekeken alleen hebben die veeel producten en dus niet vinden welke ik zoek dus wie weet dit ? Of weet wel wijs te worden uit de ABB site ?

Bedankt !

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 174333 op 30-08-2018 20:57 . Reden: spelling ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:45
ABB DSE201 misschien?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06
GioStyle schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:03:
[...]

Niet volledig selectief. Kan je dat uitleggen?

[...]

Beperkt selectief? Kan je dat ook toelichten?

[...]

Maar het gevolg is wel dat je hele huis (of 1/3e) zonder stroom zit. Lijkt me niet de bedoeling.
Dat heeft te maken met de verschil in karakteristiek tussen smeltzekering en automaten. Dat heeft als gevolg dat bij sommige korstsluitsituaties de smeltzekering al gesmolten is maar een automaat nog niet is uitgeschakeld.
De factor 1,6 die we hanteren om de selectiviteit te bepalen geldt eigenlijk alleen voor smeltzekeringen in serie.

Alle fabrikanten maken hiervoor prachtige tabellen zoals http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
Hierin staat ook e.a uitgelegd. Wel taaie stof.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 30-08-2018 21:48 ]

Anoniem: 174333

Thanks ! Dat zocht ik inderdaad.

• GioStyle
  • Nu online
leonbong schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:41:
[...]

Dat heeft te maken met de verschil in karakteristiek tussen smeltzekering en automaten. Dat heeft als gevolg dat bij sommige korstsluitsituaties de smeltzekering al gesmolten is maar een automaat nog niet is uitgeschakeld.
De factor 1,6 die we hanteren om de selectiviteit te bepalen geldt eigenlijk alleen voor smeltzekeringen in serie.

Alle fabrikanten maken hiervoor prachtige tabellen zoals http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf
Hierin staat ook e.a uitgelegd. Wel taaie stof.
Ik kwam een tijdje terug deze tegen:

https://fritts.nl/selectiviteit-zonnepanelen/

Daar is het één en ander simpel uitgelegd voor leken zoals ik.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

s138 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

Een AEG zit ik rond de 470. ABB rond de 670. En dan heb je ook nog EMAT en dan kost het slechts 370. Maar dan heb ik in AEG als groot merk toch meer vertrouwen.
http://link.marktplaats.nl/a1136864819?

Goed kijken, los leeg (zelfde) kastje er naast van 56,- en daar kan je de 3 fase in bouwen voor een paar tientjes.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
s138 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:04:
[...]

Je weet dat AEG als los bedrijf niet meer bestaat. De merknaam is voor verschillende delen /type industrie van het bedrijf eigendom van andere die niks met elkaar te maken hebben. Daimler heeft het bedrijf destijds in heel veel delen geknipt.

AEG van bijvoorbeeld wasautomaten is eigendom van Elektrolux
AEG van waar we hier over hebben automaten is eigendom van GE
AEG elektrisch gereedschap is eigendom van TTI (moedermaatschappij van o.a Milwaukee en Ryobi)
Andere delen zijn eigendom van Daimler / ABB /Siemens enz.
Als je ergens AEG op ziet staan kan je niet concluderen dat je met dezelfde fabrikant te maken hebt als je andere AEG product.

Nu zijn AEG zekeringsautomaten die dus technisch gelijk zijn aan GE / GE-merlin toestanden gewoon goed.
GE voor automaten zie in NL niet zo veel maar belgie bijvoorbeeld veel gangbaarder.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 31-08-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-06 22:51
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe groepenkast laten plaatsen, en tevens het deel in huis wat nog geen geaarde WCDs had daarvan laten voorzien.

Dat bleek een goed idee, want het strijkijzer vond een kennismaking met een geaarde WCD niet leuk, en floepte de aardlek om.

Maar ik ben nu alles eens aan het bekijken en meten, en zie dat de fase door het huis op de ene plaats links, en de andere plaats rechts zit. Of de fase overal de juiste kleur heeft weet ik even niet. Ik vermoed van wel, want ik ben de eerste bewoner en ik heb geen beunhazen laten werken.

Maar hoe erg is het dat die fases op verschillende plaatsen zitten?
Rechts is toch de juiste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Daar is niet een vaste regel voor. Ik ken meer dan één elektricien die consequent de fase op het linker contact aansluiten in de veronderstelling dat dit wordt geadviseerd. Los daarvan doe ik het zelf thuis ook. Maar van de stekker die je erin prikt weet je dat ook niet, kortom, erg? Nee, niet in het minst, hooguit is het een wens van mensen zelf, maar voorschrift is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Daar heb ik me eigenlijk nog nooit druk over gemaakt, en dan ben ik een neuroot die schroefjes uitmeet op een schuur van 4x7 :+
Zonder gekheid, het lijkt me dat dat bij een wisselspanning niet zo bijster interessant is (al kan ik me iets herinneren van Remeha ketels die dus wél de fase op een specifieke plek verwacht.
Ik zou me er niet druk over maken in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
leonbong schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:03:
[...]

Je weet dat AEG als los bedrijf niet meer bestaat. De merknaam is voor verschillende delen /type industrie van het bedrijf eigendom van andere die niks met elkaar te maken hebben. Daimler heeft het bedrijf destijds in heel veel delen geknipt.

AEG van bijvoorbeeld wasautomaten is eigendom van Elektrolux
AEG van waar we hier over hebben automaten is eigendom van GE
AEG elektrisch gereedschap is eigendom van TTI (moedermaatschappij van o.a Milwaukee en Ryobi)
Andere delen zijn eigendom van Daimler / ABB /Siemens enz.
Als je ergens AEG op ziet staan kan je niet concluderen dat je met dezelfde fabrikant te maken hebt als je andere AEG product.

Nu zijn AEG zekeringsautomaten die dus technisch gelijk zijn aan GE / GE-merlin toestanden gewoon goed.
GE voor automaten zie in NL niet zo veel maar belgie bijvoorbeeld veel gangbaarder.
Daar was ik niet van op de hoogte. Ik ga nog even wat prijzen vergelijken en dan een keuze maken.

Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-06 21:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
jacovn schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:27:
heb wel een afbeelding (niet zo een duidelijke) van de meterkast hoe die nu is uiteraard
[afbeelding]
Heb je ook een plaatje van de groepenkast voor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1? Het ziet er wel interessant uit, wat daar allemaal in zit.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:36:
[...]

Heb je ook een plaatje van de groepenkast voor in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1? Het ziet er wel interessant uit, wat daar allemaal in zit.
Dat is een Chinese groepenkast van Gacia met Finder meters erin gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7xSupo0BQWw77p37XKAlbLyQ/medium.jpg

Het blauw komt mooi overeen.
Er is nog van alles afgeplakt wat nog niet aangesloten is.

Edit:

3 fase 25A aansluiting.
Finder 3 fase meter tussen officiele meter en de rest van de meterkast. (Het wijkt af ten opzichte van elkaar)
Dan zijn er een 3 fase finder units (linker kant) voor:
- solar systeem
- warmtepomp
- toekomstige EV

Er zitten ook 1 fase finder units in (rechter gedeelte)
- mechanisch ventilatie systeem
- groep waar netwerkspullen en camera en nvr op draaien

Edit:

Ook nog een foto in open toestand toen het ingebouwd werd.
Blootfoto gacia

[ Voor 39% gewijzigd door jacovn op 06-09-2018 06:51 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:36

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nieuwbouwhuis 2 maanden oud.
Nu maak ik pas de groepenkast open (11 kW laadpaal aansluiten)
Een paar verrassingen:
Isolatie zit meegeklemd bij hoofdschakelaar en kookgroep
Hoofdschakelaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zu8pjrPq7EE6mJGgmQJI8Xqo/thumb.jpg

Die eerst maar even opnieuw vastgeschroefd, de kookgroep vond dat wel fijn:
Kookgroep beter
Verder vind ik het verrassend dat er in een nieuwe kast zo veel doorgelust wordt in plaats van fatsoenlijke verdeelblokjes gebruiken.

Ook nog wonderlijk dat ook bij mij een 7.2 kW inductieplaat op één fase (25A) is aangesloten (en één van de fasen uberhaupt niet gebruikt werd).

Voor eigenaren van een nieuwbouwwoning: check alles, de goedkoopste prutser mocht jouw huis aansluiten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
jacovn schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:47:
[...]

Dat is een Chinese groepenkast van Gacia met Finder meters erin gezet.

[afbeelding]

Het blauw komt mooi overeen.
Er is nog van alles afgeplakt wat nog niet aangesloten is.

Edit:

3 fase 25A aansluiting.
Finder 3 fase meter tussen officiele meter en de rest van de meterkast. (Het wijkt af ten opzichte van elkaar)
Dan zijn er een 3 fase finder units (linker kant) voor:
- solar systeem
- warmtepomp
- toekomstige EV

Er zitten ook 1 fase finder units in (rechter gedeelte)
- mechanisch ventilatie systeem
- groep waar netwerkspullen en camera en nvr op draaien
Bedankt. Ik zie wel erg veel krachtgroepen. Waar is dat allemaal voor nodig. Ik kan bedenken:
  1. Laadpaal auto
  2. Inductie kookplaat
  3. PV
  4. Warmtepomp
Maar dan zijn er nog twee over. :?

Sowieso wel een flinke kast.
Proton_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:01:
Nieuwbouwhuis 2 maanden oud.
Nu maak ik pas de groepenkast open (11 kW laadpaal aansluiten)
Een paar verrassingen:
Isolatie zit meegeklemd bij hoofdschakelaar en kookgroep
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Verder vind ik het verrassend dat er in een nieuwe kast zo veel doorgelust wordt in plaats van fatsoenlijke verdeelblokjes gebruiken.

Ook nog wonderlijk dat ook bij mij een 7.2 kW inductieplaat op één fase (25A) is aangesloten (en één van de fasen uberhaupt niet gebruikt werd).

Voor eigenaren van een nieuwbouwwoning: check alles, de goedkoopste prutser mocht jouw huis aansluiten.
Nog meer prutswerk. Ik zie het ook bij ons gebeuren dat de 5 pits 7kw inductie op 1 fase 25A komt. En dan een fase niet aansluiten... 8)7 Hoe ziet de rest eruit?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:01:
[...]

Bedankt. Ik zie wel erg veel krachtgroepen. Waar is dat allemaal voor nodig. Ik kan bedenken:
  1. Laadpaal auto
  2. Inductie kookplaat
  3. PV
  4. Warmtepomp
Maar dan zijn er nog twee over. :?

Sowieso wel een flinke kast.
2 meer voor:
- inductie kook plaat
- electrische warmte aansluiting in warmtepomp (3 of 6 kW element om de wp bij te staan)

Die hoef ik beide niet zo nodig te meten apart. Als ik kook zie ik wel extra load op de unit die achter de officiele meter zit.
En als electrisch element voor legionella programma bijgeschakeld zou worden zie je die piek ook wel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
jacovn schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:25:
[...]

2 meer voor:
- inductie kook plaat
- electrische warmte aansluiting in warmtepomp (3 of 6 kW element om de wp bij te staan)

Die hoef ik beide niet zo nodig te meten apart. Als ik kook zie ik wel extra load op de unit die achter de officiele meter zit.
En als electrisch element voor legionella programma bijgeschakeld zou worden zie je die piek ook wel.
Ah juist. Over een jaar dan maar plaatjes onze niet MK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

timovd

Voorsprong door techniek

T.Kreeftmeijer schreef op maandag 3 september 2018 @ 13:01:
[...]
Nog meer prutswerk. Ik zie het ook bij ons gebeuren dat de 5 pits 7kw inductie op 1 fase 25A komt. En dan een fase niet aansluiten... 8)7 Hoe ziet de rest eruit?
Heb ik zelf nog nooit over nagedacht. Ik heb nu 1x35A aansluiting. Straks met warmtepomp wil ik naar 3x25A. Die moet ik dan verdelen over de drie fasen.
Komt toch een hoop meer bij kijken zo.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
timovd schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:57:
[...]

Heb ik zelf nog nooit over nagedacht. Ik heb nu 1x35A aansluiting. Straks met warmtepomp wil ik naar 3x25A. Die moet ik dan verdelen over de drie fasen.
Komt toch een hoop meer bij kijken zo.
Dan zou ik aanraden om 3 2-polig ALS met daarachter de groepen te gebruiken. En een Alamat/ALS met krachtgroepen voor inductie/warmtepomp en dergelijke. Nu krijgen we in het nieuwe huis volgens mij 11 (inclusief 3-fase voor inductie en pv of niet, weet ik niet. Daar komt hopelijk snel eentje voor een e-auto bij en mogelijk een alamat of iets dergelijks voor de netwerkapparatuur in de berging. En wellecht iets voor gereedschap, maar dan wordt het al gauw duurder...) groepen, waar we er 11 jaar geleden nog met 5 of 6 (5 B16 + Kookgroep + PV op 1*40A) uit de voeten konden. Hangt er net vanaf wat je meetelt.

Helaas is 3*40/50A zo duur, dat maakt het gebruiken van onderverdelers haast onmogelijk, zonder op B10/6 uit te komen.

Dit viel me gewoon op. :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@T.Kreeftmeijer
Een beetje spaghetti omdat het twee elementen naast elkaar zijn, maar alle kabels van het huis alleen in de rechterkast uitkomen.

Verder heeft de elektricien (loodgieter?) een hotelschakeling verprutst (in plaats van XOR is hij AND geschakeld) en een nuldraad in een lichtpunt vergeten.

B10 is trouwens vaak nog prima bruikbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 12:12:
@T.Kreeftmeijer
Een beetje spaghetti omdat het twee elementen naast elkaar zijn, maar alle kabels van het huis alleen in de rechterkast uitkomen.

Verder heeft de elektricien (loodgieter?) een hotelschakeling verprutst (in plaats van XOR is hij AND geschakeld) en een nuldraad in een lichtpunt vergeten.
Oja, die fout. Kwestie van niet goed testen... 8)7
B10 is trouwens vaak nog prima bruikbaar.
Klopt. Veel is nog geen 2300W. Maar ik doelde meer op een 3*16A op onderverdeler, bijvoorbeeld in de berging/schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Tja, ik ga precies datzelfde doen. Ik denk dan maar, als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat. Wél met 4mm2 ivm met de kortsluitstroom van de C20 automaat die ik in de hoofdkast ga plaatsen, maar daarna gewoon met 16a afgezekerd in de schuur. Aardlek trouwens ook pas in de tweede kast. Selectiviteit is leuk, gewoon je afkortzaag (2500w) aan kunnen sluiten is pas écht leuk. 10a groepen zou ik niemand aanraden, al helemaal niet voor de schuur (slijptol, cirkelzaag en compressor kunnen allemaal makkelijk meer dan 2300W trekken).
Gewoon 20a (of zelfs 25a) afzekeren in de hoofdkast (niet selectief dus), die zekering is er vooral om overbelasting van de kabel zelf te voorkomen (en om 'm af te schakelen, of als je 'm door zou steken, maar dat lijkt me wel heel zeldzaam). Dus netjes 4mm2 gebruiken naar de onderverdeler, in het ergste geval kan de hoofdstop doorbranden (maar dus zeker niet de bekabeling). Dat kun je trouwens ook wel zonder selectiviteit voor elkaar krijgen, een beetje groepenkast heeft 8-12 16A groepen. Als je die allemaal vol belast knalt je hoofdstop er ook uit. En ja, wie weet moet je een keer naar binnen omdat de groep in de garage niet afschakelde voordat die in huis dat deed (vandaar dat ik kies voor een C-karakteristiek ipv een B ) maar gevaarlijk is het niet (als je maar de juiste kabeldikte gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Steyn_E schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 14:35:
Aardlek trouwens ook pas in de tweede kast.

[...]

of als je 'm door zou steken, maar dat lijkt me wel heel zeldzaam
Als je een grondkabel toepast zonder aardlekschakelaar hoop ik wel dat de aardcircuitweerstand laag genoeg is! Anders heb je helemaal niets aan dat staalscherm als beveiliging...

Een selectieve aardlekschakelaar toepassen in de hoofdverdeler kan natuurlijk altijd...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Die moet ik nog (laten) nameten (de lijst met klussen is echt ontzettend lang), maar de kabel ligt er ook nog niet. Een aardlekschakelaar is natuurlijk zo geplaatst, dus als dat nodig is gebeurt dat uiteraard (maar dan wel een 300ma). Ben in ieder geval voorbereid met 48din kastruimte binnen en nu 6 groepjes (alamats) :+. Maar vanwege de renovatie beneden gelijk maar netjes alle zware apparaten een eigen groep geven, een 3-fase kookplaat en een zware omvormer in de nabije toekomst (en dus die krachtgroep voor de garage) leek me dat wel verstandig, die extra ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Steyn_E schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:44:

Een aardlekschakelaar is natuurlijk zo geplaatst, dus als dat nodig is gebeurt dat uiteraard (maar dan wel een 300ma).
Neem dan wel een aardlekschakelaar 300mA selectief, te herkennen aan een vierkantje met een S erop. Deze reageert niet alleen bij een hogere stroom dan een standaard 30mA aardlekschakelaar, maar hij reageert ook nog eens trager.

Als je een normale 300mA en 30mA aardlekschakelaar in serie zet zullen ze waarschijnlijk allebei uitschakelen bij een lekstroom >300mA.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-06 21:28
Proton_ schreef op zondag 2 september 2018 @ 22:01:
[afbeelding]
Of eventueel een dubbele adereindhuls, als dat past. Is het 2x6mm2?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zijn gelukkig wel adereindhulzen gebruikt, zo te zien fabrieksmatig. Geen dubbele.
Op zich zijn de klemmen wel geschikt voor 2 aders van dezelfde diameter, het ziet er alleen wat slordig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
@Xander
Dank voor de tip, die ga ik er 1 zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik persoonlijk hou ik niet adereindhulzen zonder isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:20
In mijn appartement wil ik al het schakelmateriaal vervangen, waarbij er veel WCD’s niet geaard zijn (appartement is in 1972 gebouwd).

Nu heb ik een vergelijkbare groepenkast met 5 groepen (foto van het internet):

Afbeeldingslocatie: http://www.johngeus.dds.nl/Oude-meterkast.jpg
Als ik de NEN goed begrijp, moet ik mijn groepenkast vervangen wanneer ik het schakelmateriaal wil vervangen. Daar komt bij dat wanneer ik de groepenkast vervang, de rest van de installatie dus aan de nieuwste eisen moet voldoen. Waarmee alle WCD’s geaard moeten worden, klopt dit?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:20
Vitamine schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:26:
In mijn appartement wil ik al het schakelmateriaal vervangen, waarbij er veel WCD’s niet geaard zijn (appartement is in 1972 gebouwd).

Nu heb ik een vergelijkbare groepenkast met 5 groepen (foto van het internet):

[afbeelding]
Als ik de NEN goed begrijp, moet ik mijn groepenkast vervangen wanneer ik het schakelmateriaal wil vervangen. Daar komt bij dat wanneer ik de groepenkast vervang, de rest van de installatie dus aan de nieuwste eisen moet voldoen. Waarmee alle WCD’s geaard moeten worden, klopt dit?
Wanneer je het goed wilt doen en het geld er voor over hebt dan zou ik inderdaad alles vervangen. Het is al best een tijd geleden 1972. Als je toch bezig bent trek dan ook meteen nieuw installatiedraad. Alles er uit en compleet nieuw (fase, nul, schakeldraad en aarde) er in, in plaats van proberen de aarde erbij te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Heb je al wel aardlekbeveiliging? Bij ons thuis hadden we dat ook nog niet, dus was de keuze voor een nieuwe groepenkast natuurlijk wel heel makkelijk. Wij hebben echter niet meteen het hele huis opnieuw bedraad of van randaarde voorzien, volgens mij is dat alleen verplicht bij een renovatie (en dan ook alleen in het gerenoveerde bouwdeel). De woonkamer wordt binnenkort opgekapt en dus gaan we dan ook randaarde naar de wcd's leggen.

Hoe dan ook lijkt me een nieuwe groepenkast (met aardlek) een hogere prioriteit dan randaarde, dat voegt namelijk (tenzij meegeleverde veiligheidsaarde) weinig toe aan de veiligheid. Aardlekbeveiliging wel uiteraard (en dat werkt ook met de bestaande bedrading en wcd's).

Randaarde toevoegen is een nobel en goed streven, maar vziw nog altijd geen eis voor bestaande woningen. Dus eerst de groepenkast, dan de rest (en automaten zijn wel zo makkelijk, nooit meer 's avonds laat in het donker op zoek naar die laatste smeltstop die je nog ergens moet hebben liggen :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Prioriteit 1 is inderdaad het bijplaatsen van een 30 mA aardlekschakelaar. Dan wel een compleet nieuwe groepenkast monteren. Verplicht is het niet maar prettig is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Ik heb een vraag over aansluiten van meerdere PV omvormers op een 1 fase aansluiting van 35A.
Een PV omvormer moet aan een eigen groep hangen en er mag verder niets op worden aangesloten.

Elders lees ik dus als voorbeeld bij 1x35A:
“Er kan ook een groep van 10A en een van 25A geplaatst worden, er kunnen dan 2 omvormers met totaal max 8050W, bv een SMA SB2000HF op 10A en een SB5000 op 25A, geplaatst worden.”

Maar ik lees ook dat je maar maximaal 5kW op 1 fase mag invoeden. En dan klopt bovenstaande dus niet.
(of is dit alleen van toepassing op 1 fase van een 3 fase aansluiting en niet op een 1 fase aansluiting?)

Mag je dus bij een 1 fase kast met 35A hoofdzekering 2 extra groepen met 20A automaat (=selectief) (laten) plaatsen, waar je aan elke groep een omvormer van circa 4kW hangt?
Dus totaal 2 x 4kW.
20A is selectief en 2x4kW is totaal 35A.

Ik weet dat 3 fase omvormer wellicht een betere oplossing is maar daar gaat het nu even niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je mag gewoon 35A invoeden op een 1x35A hoofdaansluiting. Je mag maximaal met 5kW invoeden met een enkele omvormer ivm de selectiviteit. Overigens is 25A niet helemaal selectief op 35A volgens de vuistregel 1,6x. 2x4kW op 2x20A mag dus gewoon. Als de panelen in verschillende oriëntaties liggen (bijv. oost west) kun je zelfs 2x4.5kW plaatsen.
Steyn_E schreef op maandag 10 september 2018 @ 15:39:Randaarde toevoegen is een nobel en goed streven, maar vziw nog altijd geen eis voor bestaande woningen. Dus eerst de groepenkast, dan de rest (en automaten zijn wel zo makkelijk, nooit meer 's avonds laat in het donker op zoek naar die laatste smeltstop die je nog ergens moet hebben liggen :+).
Heeft vrij weinig te maken met bestaande woningen. Bij een ''ingrijpende wijziging'' (wat dit dus is) moet alles up to date gebracht worden volgens de NEN. Dit is echter niet wettelijk verplicht daar de NEN gewoon een norm is. Desondanks zal het niet enorm veel werk zijn, ik heb/had dezelfde kast uit hetzelfde jaar, bijna alle centraaldozen hebben al een aardedraad.

[ Voor 53% gewijzigd door Jim423 op 12-09-2018 20:30 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-06 16:11
Jim423 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 22:50:
Overigens is 25A niet helemaal selectief op 35A volgens de stelregel 1,6x.
Het is geen stelregel, maar meer een vuistregel. Of e.e.a. selectief is, kan je terugvinden in de grafieken van de zekering(en)leverancier.

• jobr
Je mag gewoon 35A invoeden op een 1x35A hoofdaansluiting. Je mag maximaal met 5kW invoeden met een enkele omvormer ivm de selectiviteit. Overigens is 25A niet helemaal selectief op 35A volgens de stelregel 1,6x. 2x4kW op 2x20A mag dus gewoon. Als de panelen in verschillende oriëntaties liggen (bijv. oost west) kun je zelfs 2x4.5kW plaatsen.
Dat is mooi. Scheelt me weer omschakeling naar een 3-fase kast. Die heb ik namelijk voorlopig nog niet nodig.

• Jim423
Xiphalon schreef op woensdag 12 september 2018 @ 09:43:
[...]

Het is geen stelregel, maar meer een vuistregel. Of e.e.a. selectief is, kan je terugvinden in de grafieken van de zekering(en)leverancier.
Vuistregel bedoelde ik inderdaad, ff aangepast.

• Techneut
  • Niet online
Wat die vuistregel betreft, is bij die 25A zekering achter een 35A wel gerealiseerd dat een hoofdzekering doorgaans een trage patroon is? Dan kan men dacht ik met iets minder verschil dan een factor 1,6 volstaan. Ik vrees dat bij twee gewoon snelle patronen achter elkaar niet gegarandeerd die selectiviteit wordt bereikt

• Proton_

Proton_

Team Welles

In mijn vorige huis is de 35A smelt vervangen voor een 40A automaat bij regulier onderhoud. Administratief nog steeds 1x35A. Volgens de monteur ivm selectiviteit. Toen ik naar 3x25A ging kreeg wel 25A automaten ;)

• Jim423
Klopt, D-kar automaten worden amper meer gebruikt, dus hebben ze gekozen voor 1 stap hoger, een C40 i.p.v. een D32. Omdat de huisautomaten doorgaans B-kar zijn heb je op het eerste gezicht de juiste selectiviteit met 1,6x. In de praktijk wil met een volle sluiting dat nog wel eens anders uitpakken, zeker als je dicht bij de trafo zit en de nieuwe stijl 16mm² huisaansluitkabel hebt.

Automaten vs. ''trage'' smeltpatronen is een lastig verhaal, door slijtage van het patroon is hier eigenlijk weinig over selectiviteit te zeggen. Zo zie ik vaak dat de 1x35A na 2-3 sluitingen er toch uit ploft, gewoon omdat automaten eigenlijk weinig doen qua ''begrenzing'' van de kortsluitstroom. Terwijl het in theorie gewoon goed moet gaan. Er zit niet veel anders op dan de vuistregel maar te hanteren.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 12-09-2018 21:37 ]

• GreyusNomadicus
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 15-01-2024
Greetings!

Interessant topic wat ik net gevonden heb en graag ga volgen.
Tevens heb ik een paar vragen die ik jullie graag zou voorleggen:

Ik heb een PV installatie op ons bijgebouw liggen (7kWp) welke uitgebreid wordt naar 10kWp.
Daarvoor zijn 2 omvormers in bedrijf, 1x 7kW en 1x 3kW uitgangsvermogen. Alles in 3 fases uitgevoerd.
Gezien de afstand tussen de omvormers en de meterkast (42 mtr) moet er nogal wat aan kabel gelegd worden. Mijn gedachtes op dit moment gaan uit naar een tussenbord in het bijgebouw waar de twee omvormers "gebundeld" worden dmv 2 installatieautomaten (3P+N, 16A-B-kar) en dan via 1 kabel (5x 10 mm2) naar de meterkast om daar afgezekerd te worden met een alamat (3P+N 20A)
De vragen zijn:
1) is dit de goede volgorde qua afzekeren (Instalatie automaten in het tussenbord en Alamat in hoofdbord)
2) Moet de Alamat óók B karakteristiek hebben of juist C-kar?

Wat ik tot nu toe nog niet in dit topic gevonden heb en wat toch wel een interessant item is, is de problemen die op kunnen treden door spanningsval. (lange kabels etc)

Ik weet het, ik woon ruim ;) en dan komen die dingen eerder voor dan bij het gemiddelde huis (no offence!)

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:31
Beste mede-tweakers,

In ons nieuwe huis hebben we een meterkast met daarin nog ouderwetse stoppen, zie foto.

Meterkast

Nu wil ik ook zonnepanelen op onze garage, en die man adviseerde mij om een kabel te laten trekken vanuit de meterkast naar de garage om daar (in de garage) een 3 fase omvormer te hangen. Ik dacht dan laat ik gelijk naar de meterkast kijken, want als er een stop springt is het niet handig om steeds stoppen voorradig te moeten hebben, dan kan dit gelijk geüpdatet worden.

Dus ik heb hier de plaatselijke elektricien gevraagd wat de kosten zijn van het vervangen van de meterkast en een kabel te trekken van de meterkast naar de garage (geen kruipruimte, en afstand is +- 25 meter.

Nu krijg ik van deze man de volgende mail terug, en ik snap niet alles wat er staat, hij vraagt of ik nog meer dok heb? (is dat een bekende term?)

De kosten kan ik niet inschatten, maar is dit redelijk? Ik dacht dat een nieuwe installatie rond de 1200 euro zat, dit is toch wel een stukje duurder.

Dit is de mail:
Volgens tekening ligt de woning op zand, dus geen kruip/kelderruimte, vraag; zijn er loze leidingen in de mk, en waar gaan die naar toe?
Heeft U bij de woning nog meer dok.?
Groepenverdeling?
Kookt u electrisch?? inductie?? en welke toestellen zijn er nu in de woning/keuken/bijkeuken/garage
De 3-fase kabel zal dan inzicht via kamer achter mk naar voren en dan naar garage moeten lengte 25+10mt.
kosten grondkabel incl. stelpost 8u plaatsen 1000eur. (deze wordt dikker gekozen dan standaard. Dit om problemen met terugleveren zonnestroom te voorkomen)
MK ziet er technisch goed uit, echter geen fraai geheel, vraag is;
Als dat u niets uitmaakt kan alles eenvoudig worden aangepast/uitgebreid echter..
Als U rekening wilt houden met verduurzamen en het allemaal netjes en af wil hebben zoals de woning heeft U een ruimer budget nodig.
We vervangen dan de gehele huidige verdeelkast met hergebruik van een aantal componenten. kosten +/-2000 eur
plus de extra Krachtgroep automaat 16 of 20A kost standaard 101eur en met aardlek 180eur, echter deze zal van een speciaal typeB moeten zijn indien hier de PVomvormer aan komt te hangen. Dient echter per installatie/omvormer apart te worden bekeken. Meerprijs zal max. 100eur bedragen.
of we plaatsen een subverdeler in de garage op een standaard 20A krachtautomaat in de MK van 101eur
waarachter andere uitbreidingen met/voor daar meerdere groepen kunnen worden geplaatst en
met reserveruimte voor de gevraagde solar

Ik hoor vooral + prijzen, dus naast die 2000 euro betaal ik ook nog een 400 euro extra, dus komt alles op 2400 euro + 1000 euro voor die kabel, dat is 3400 euro.
Dus is dit een redelijk bedrag voor wat ik wil?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Je mag gewoon 35A invoeden op een 1x35A hoofdaansluiting. Je mag maximaal met 5kW invoeden met een enkele omvormer ivm de selectiviteit. Overigens is 25A niet helemaal selectief op 35A volgens de vuistregel 1,6x. 2x4kW op 2x20A mag dus gewoon. Als de panelen in verschillende oriëntaties liggen (bijv. oost west) kun je zelfs 2x4.5kW plaatsen.
Nu sprak ik vandaag een zonnepanelen installateur/adviseur en die raadde dit sterk af.
Zijn argument was dat de hoofdzekering niet voor "langere tijd" op de max belast moet worden. Zou flink warm worden dan.
Hoofdzekering van 1x35A zou hij niet meer willen belasten dan 25A. Die van 40A (die lijk ik ook te kunnen aanvragen) max 32A.
Hoe het nu werkelijk zit?

Nu vraag ik me ook even af met welk gegeven van de omvormer ik moet rekenen voor de AC stroomsterkte bepaling c.q. berekening van de zekeringen?
Bij een omvormer van 4K zou je denken dat het dan 4000/230 = 17,4A zou zijn.
De omvormer van 4K geeft in de datasheet echter een maximale uitgangsstroom van 22A aan. Gek genoeg is dat identiek bij de 5K omvormer.
Dus moet je rekenen met 17,4A of 22A in dit geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-06 22:50
@carpebios Ik denk dat met dok. wordt bedoeld of er nog documentatie aanwezig is.

• Jim423
jobr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:20:
[...]

Nu sprak ik vandaag een zonnepanelen installateur/adviseur en die raadde dit sterk af.
Zijn argument was dat de hoofdzekering niet voor "langere tijd" op de max belast moet worden. Zou flink warm worden dan.
Hoofdzekering van 1x35A zou hij niet meer willen belasten dan 25A. Die van 40A (die lijk ik ook te kunnen aanvragen) max 32A.
Hoe het nu werkelijk zit?
Flink warm valt wel mee. Hij zal wel enigzins lauw worden, zo'n 40 graden. Dit is geen probleem. Uiteraard slijt hij wel iets harder dus de stop zal bijvoorbeeld 10 jaar meegaan i.p.v. 20 jaar. Er zijn meerdere tweakers die hun hoofdaansluiting maximaal belasten (ook met zonnepanelen). De vraag is hoelang jij 35A terug gaat leveren. Dit zullen maar kortstondige periodes zijn waardoor ik niet bang voor problemen ben. Een 16A stop sluit je immers ook gewoon een 3500 Watt wasdroger of kachel op aan welke een paar uur dit vermogen verbruikt. Precies hetzelfde. Een omvormer van 4000Watt kan geen 22A leveren, 17,4A it is dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 15-09-2018 00:04 ]

• jobr
Jim423 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 00:03:
[...]

Een omvormer van 4000Watt kan geen 22A leveren, 17,4A it is dus.
Ja dat dacht ik ook. Weet jij dan ook waarom ze dit dan toch zo specificeren?
In dit geval betreft het SMA.

• Jim423
Het enige wat ik kan bedenken is een soort kortstondig vermogen of slechte power factor waarvoor ze zichzelf indekken. En dat het continuvermogen 4000Watt/4000VA is. Maar ook dat is geen probleem voor de zekeringen, een 20A kan 22A ook kortstondig aan. Volgens ohms law is meer dan 17,4A in ieder geval niet mogelijk bij 4000VA en 230Vac. Je hebt sowieso nog 2,6A speling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
carpebios schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 17:38:
Ik hoor vooral + prijzen, dus naast die 2000 euro betaal ik ook nog een 400 euro extra, dus komt alles op 2400 euro + 1000 euro voor die kabel, dat is 3400 euro.
Dus is dit een redelijk bedrag voor wat ik wil?
Ik vind het vrij prijzig. Hoeveel Wp zonnepanelen gaat het om? Je hebt ook al zonnepanelen op het huis? Subverdeler zou ik laten vallen, gewoon een eigen groep voor de omvormer in de garage. Wil je nog meer groepen naast wat er al zit en de omvormer? Bij behoud van de hoofdschakelaar kost het ongeveer 750 euro (bekend merk), hij rekent dus ongeveer 1000-1250 euro voor arbeidsuren en voorrijden, vind ik erg fors. 1200-1400 euro incl btw excl de kabel trekken zou ik een nette prijs vinden voor het vervangen van alles boven de hoofdschakelaar en niks hergebruiken. Goedkoopste optie is (nieuw) kastje met enkele automaat netjes monteren tegen de bestaande kast, daar een 3 fase automaat en evt type B aardlekschakelaar voor de nieuwe kabel in bijplaatsen. Kosten ongeveer 500 euro incl btw (excl kabel trekken). Heb je enig idee waar die stoppen voor zijn? Lijkt op een oude krachtgroep. Met of je nog meer dok. hebt betekend waarschijnlijk of je nog meer documentatie hebt van de woning. (Oude schrijfstijl) edittt Maurice was me voor :+

Anoniem: 100386

Xander schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 18:05:
[...]

Als je een grondkabel toepast zonder aardlekschakelaar hoop ik wel dat de aardcircuitweerstand laag genoeg is! Anders heb je helemaal niets aan dat staalscherm als beveiliging...

Een selectieve aardlekschakelaar toepassen in de hoofdverdeler kan natuurlijk altijd...
Ik heb ervoor gekozen de buitenstroom (1 groep, met schuur, alle buitenverlichting en zelfs de deurbel erop) op een eigen alamat ze zetten. Het staalscherm van de grondkabel is rechtstreeks op het aardblok verbonden (niet op de aardrail in de verdeler)

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:31
Jim423 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 02:58:
[...]

Ik vind het vrij prijzig. Hoeveel Wp zonnepanelen gaat het om? Je hebt ook al zonnepanelen op het huis? Subverdeler zou ik laten vallen, gewoon een eigen groep voor de omvormer in de garage. Wil je nog meer groepen naast wat er al zit en de omvormer? Bij behoud van de hoofdschakelaar kost het ongeveer 750 euro (bekend merk), hij rekent dus ongeveer 1000-1250 euro voor arbeidsuren en voorrijden, vind ik erg fors. 1200-1400 euro incl btw excl de kabel trekken zou ik een nette prijs vinden voor het vervangen van alles boven de hoofdschakelaar en niks hergebruiken. Goedkoopste optie is (nieuw) kastje met enkele automaat netjes monteren tegen de bestaande kast, daar een 3 fase automaat en evt type B aardlekschakelaar voor de nieuwe kabel in bijplaatsen. Kosten ongeveer 500 euro incl btw (excl kabel trekken). Heb je enig idee waar die stoppen voor zijn? Lijkt op een oude krachtgroep. Met of je nog meer dok. hebt betekend waarschijnlijk of je nog meer documentatie hebt van de woning. (Oude schrijfstijl) edittt Maurice was me voor :+
Dank voor je antwoord! Ik vond het zelf ook al prijzig klinken. Nee, ik heb geen idee waar die stoppen voor zijn, er is 0,0 documentatie, er staat alleen op de buizen erboven waar het heen gaat. Mogelijk voor de garage? Daar staat ook een pomp voor het grondwater die een 3fase stekker heeft. Ik heb nog geen zonnepanelen liggen, de gene die de panelen gaat plaatsen verzocht eerst een kabel van de meterkast naar de garage te laten leggen om zo een extra groep daar te hebben.

Maar ik neem aan dat die stoppen toch nog ergens voor dienen daaronder? Het is nu wel zo dat in de garage we geen stroom meer hebben sinds twee dagen, ik vermoedde eerst een stop die is doorgeslagen, maar dat kan ik niet 123 zien, ze lijken mij niet doorgeslagen. Dus het kan ook nog de schakelaar zijn die kapot is. Maar er hangt zoveel rotzooi, waarvan de helft ook niet werkt (geen stroom of iets van de deurbel denk ik wat is blijven hangen).

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Jim423
Als die pomp een stekker met meerdere pennen heeft dan kan het haast niet anders dat die stoppen daarvoor zijn. Let wel; die stoppen zijn dan alleen voor de pomp, als je verlichting en/of stopcontacten in de garage niet meer werken moet je dat ergens anders zoeken tenzij er gebeund is. (wat niet onwaarschijnlijk is gezien het enkele kastje met het enkele automaatje met een 3x2,5mm² ingaand. Overigens kan je coax aansluiting ook wel een update gebruiken mits je die nog gebruikt of gaat gebruiken. (Kunststof connectoren, oude splitter, oud overnamepunt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19
Edit: vraag was al eerder beantwoord in dit topic. :)

[ Voor 103% gewijzigd door Uberprutser op 16-09-2018 14:37 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb eens een offerte gevraagd om in een 1 fase meterkast alvast een hoofdschakelaar voor 3 fase te monteren waarbij de 2 bestaande aardleks alvast verdeeld wordt over die hoofdschakelaar. Ik heb nu geen hoofdschakelaar en wil waarschijnlijk straks over naar 3 fases.

Nu kwamen ze terug met 225 euro (incl btw).
Lijkt me niet zo'n tijdrovend klusje toch. Hoofdzekering eruit (ze hebben zegelrecht), schakelaar erin, draden van meter aan de schakelaar en de 2x2 draden van de bestaande aardleks aan de schakelaar en de hoofdzekering er weer in.
Schakelaar kost ook niet echt veel.

Is dat niet erg veel of vergis ik me daar nu in ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:48
Personeel kost geld...
3fase hoofdschakelaar: zeg even 50-75 eur (Hier zit uiteraard ook marge op). Zeg in totaal een uurtje of 2 incl reistijd wat ze rekenen a 75/uur... dan zit je er al.

Ik vind het iig geen gek bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Lijkt me een gangbare prijs.

Hoofdaansluiting van 1x 35A naar 3x 25A verzwaren kost €285 bij Stedin.

‘t Enige wat ze hier moeten doen is twee draden bijplaatsen, twee smeltpatronen plaatsen en een metertje wisselen.

Zolang het kan blijven we hier wel op 1 fase zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dit soort dingen worden ook alleen maar duurder als ik de uitstroom van de e-techniek opleidingen zie.
Kleine klusjes zijn ook relatief duur: naarmate de klus groter wordt (mits in 1 bezoek) wordt de prijs relatief lager, de voorrijkosten zijn immers al betaald en de marge kan iets verkleind worden bij een groot bedrag. Kortom, misschien de gehele groepenkast direct laten vervangen? De fase bruggen over de 3 polen onderop de nieuwe hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
DJSmiley schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:32:
Personeel kost geld...
3fase hoofdschakelaar: zeg even 50-75 eur (Hier zit uiteraard ook marge op). Zeg in totaal een uurtje of 2 incl reistijd wat ze rekenen a 75/uur... dan zit je er al.
Ik vind het iig geen gek bedrag.
Reistijd is 1 km. 2 uur werk lijkt me wel heel veel. Kun je bijna de meterkast voor vervangen (ik heb maar 4 groepen).
GioStyle schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:36:
Hoofdaansluiting van 1x 35A naar 3x 25A verzwaren kost €285 bij Stedin.
Dat komt er nog bij dus. Dit is alleen het plaatsen van een hoofdschakelaar.
Jim423 schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:44:
Kortom, misschien de gehele groepenkast direct laten vervangen? De fase bruggen over de 3 polen onderop de nieuwe hoofdschakelaar.
Ja, ik zit ook te aan te denken. Alleen vraag ik me af of dat wel echt handig c.q. nodig is.
Huidige kast is van 1990.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30Lg0o4h1RC7kSf1okLVgXtz/medium.jpg

Naar mijn idee schiet ik er dan niet zoveel mee op. Spullen voor de zonnepanelen worden door de zonnepanelen man geïnstalleerd.
Dus dan koop ik een kast die bijna gelijk is aan mijn huidige. Ik heb nog niet gevraagd wat dat kost om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je bent dan wel van je oude type AC aardlekschakelaars af ;) Bij een ingrijpende wijziging is dit volgens mij ook verplicht, en dat is dit.
Maar als je bij 4 groepen blijft waarom zou je dan naar 3 fase toe gaan? Alleen maar omdat je geen 35A durft te leveren gedurende een paar uur? Als jij op elke groep een 2000W kachel aansluit en deze tegelijk aanzet gebeurd er toch ook niets bijzonders? (Op de aangename temperatuur binnen na dan). Naar 3-fase toe gaan kost je aardige bak geld voor niets eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16
Dat hangt er maar van af. Als @jobr in de toekomst naar een all-electric huis wil gaan, is 3-fasen eigenlijk gewoon noodzaak, anders lukt dat nooit met de combinatie warmtepomp, elektrisch koken en alle andere verbruikers. Dus je moet dit zien als een goede investering in de toekomst.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 18:48:
Je bent dan wel van je oude type AC aardlekschakelaars af ;) Bij een ingrijpende wijziging is dit volgens mij ook verplicht, en dat is dit.
Maar als je bij 4 groepen blijft waarom zou je dan naar 3 fase toe gaan? Alleen maar omdat je geen 35A durft te leveren gedurende een paar uur? Als jij op elke groep een 2000W kachel aansluit en deze tegelijk aanzet gebeurd er toch ook niets bijzonders? (Op de aangename temperatuur binnen na dan). Naar 3-fase toe gaan kost je aardige bak geld voor niets eigenlijk.
Hoe zie jij op zo'n vage foto dat dit een AC type is?
Bedankt voor de opmerkzaamheid. Installateur had dit niet gezien die ik ook de foto heb gestuurd.

Dan kan ik waarschijnlijk beter mijn meterkast wisselen voor een kant en klare. Kan ik die 225 weer voor gebruiken.
En volgens mij kan ik de BTW weer aftrekken als nodig voor mijn zonnepanelen. :)
Andrehj schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:34:
Dat hangt er maar van af. Als @jobr in de toekomst naar een all-electric huis wil gaan, is 3-fasen eigenlijk gewoon noodzaak, anders lukt dat nooit met de combinatie warmtepomp, elektrisch koken en alle andere verbruikers. Dus je moet dit zien als een goede investering in de toekomst.
Ja dat is uiteindelijk wel de bedoeling. En ik kan dan het aantal zonnepanelen nog wat verder opvoeren.
En daar komt bij dat de spanning bij mij behoorlijk hoog is kwam ik achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wJc863eqxDc20W4YwfnjdFZ1/medium.jpg

De omvormer trekt het nog wat hoger. Een 3 fase zal dit iets minder doen begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zag ik aan het golfje. Ik zou maar niet bezuinigen op de voedingskabel naar je omvormer want met deze spanningen heb je echt weinig headroom. En voor de netbeheerder in beweging komt ben je ook wel weer een stukje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 19:55:
Zag ik aan het golfje. Ik zou maar niet bezuinigen op de voedingskabel naar je omvormer want met deze spanningen heb je echt weinig headroom. En voor de netbeheerder in beweging komt ben je ook wel weer een stukje verder.
Ik ga de 3 fase omvormer op circa 3-5 meter plaatsen, zeker nu ik dit weet. De 1 fase zal denk ik op 5-6 meter zijn.
De 3 fase zou circa 7A per fase gaan leveren. De 1 fase 10A.
Ik zie in Sunny Design Web dat bij 10m bij 3 fase en 2.5 mm2 een spanningsval geeft van 0,5 V. Een 4 mm2 geeft 0,3V. Ik heb geen 10m dus zou denk ik 2.4 voldoende moeten zijn toch?

Bij de 1 fase geeft 10m 2.5mm2 1,3V en 4mm2 geeft 0,8V. Dus daar wellicht 4mm2. Afstand ook korter dan 10m.

Ik zal trouwens zeker geen B-merk meterkast gaan kopen. Is Eaton of Schneider ook kwalitatief voldoende?
Zit volgens mij weer wat onder ABB en Hager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een metertje meer of minder zal het niet om hangen hoor. Ik dacht even dat je meer Wp wilde plaatsen.
Op zo'n korte afstand kun je met 2.5mm² wel af voor 3fase. Enige voordeel van 4mm² is dat het contactoppervlak wat beter is bij het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Jim423 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:28:
Een metertje meer of minder zal het niet om hangen hoor. Ik dacht even dat je meer Wp wilde plaatsen.
Op zo'n korte afstand kun je met 2.5mm² wel af voor 3fase. Enige voordeel van 4mm² is dat het contactoppervlak wat beter is bij het aansluiten.
Ik wil nu eerst 8400 Wp (verdeeld over ZO-NW) plaatsen op 3 fase en 2400 Wp (ZW) op 1 fase. Bij 3 fase zouden later nog 2x3x300 Wp bij kunnen.

En wat vindt jij van Eaton of Schneider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bij ons heb ik nu voor de 3 fase omvormer een leiding van ongeveer 8 meter 5 x 6 mm2 laten leggen.
Om minder volt te verliezen om hopenlijk geen afschakling te kijgen van de omvormer als de spanning hoog wordt op het net. Wellicht vallen dan eerst de andere omvormers eruit. Baat het niet, het schaad ook niet, ik hoefde er niet meer voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeris49
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-06 14:21
Ik heb veel gezocht en gelezen maar elke situatie is weer anders en ik hoop dat iemand mij kan helpen met het onderstaande:

Ik heb een 3x25A meterkast met ABB Busboard (2x6). Hierin dus 2 aardlekschakelaars. Het volgende zit er al in:
5 groepen (bezet, waarvan 1 groep – zonnepanelen (1050 watt) niet op de Busboard zit)
1 beltrafo

Het volgende moet er nog bij:
1 groep (kombi-oven 2500 watt)
1 groep (vaatwasser 2400 watt + koel-vriezer 300 watt)
1 kookgroep (inductieplaat met geïntegreerde afzuiging 7400 watt)

In de toekomst zal er nog 1 groep bij komen voor een droger.

Bij mijn weten heb ik hier 2 installatieautomaten 16A nodig om de kookplaat via Perilex van stroom te voorzien. Ik heb nog 6 plekken over op het Busboard omdat de zonnepanelen (1050 watt) daar niet op geprikt zitten maar mag dit (officieel maar 4 groepen achter een aardlek)?

Kortom mijn vraag is of mijn kookplaat met Perilex via een kookgroep aangesloten mag worden en of dit mag in mijn huidige opstelling van mijn meterkast of komt het erop neer dat ik mijn kast moet uitbreiden met een extra kast.

Specificaties inductieplaat (aansluitschema tussen de foto's)
COMBO HOB
IDE84241IB
Ampère: 2x16
Aansluitwaarde (W): 7400

1

2

3

4

5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Die kookgroep gaat hem niet worden. Je moet schema c. gebruiken, als krachtgroep voor de perilex zou ik een 3P+N 16A 30mA alamat adviseren. Als je die zonnestroomgroep op de bovenste DIN rail zet (maar niet aangesloten op het busboard, gewoon zoals nu) kun je op beide aardlekschakelaars nog een groep toevoegen wel op het busboard voor de kombi en vaatwasser. De alamat kan dan naast de aardlekschakelaars op de onderste DIN rail.
jobr schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:44:
[...]En wat vindt jij van Eaton of Schneider?
Prima. Heb zelf Eaton en ABB. Schneider heb ik wel 2 UPSsen van staan :+ Hager is ook wel een goede onder vakmensen.

[ Voor 24% gewijzigd door Jim423 op 18-09-2018 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeris49
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-06 14:21
Jim423 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:42:
Die kookgroep gaat hem niet worden. Je moet schema c. gebruiken, als krachtgroep voor de perilex zou ik een 3P+N 16A 30mA alamat adviseren. Als je die zonnestroomgroep op de bovenste DIN rail zet (maar niet aangesloten op het busboard, gewoon zoals nu) kun je op beide aardlekschakelaars nog een groep toevoegen wel op het busboard voor de kombi en vaatwasser. De alamat kan dan naast de aardlekschakelaars op de onderste DIN rail.

[...]

Prima. Heb zelf Eaton en ABB. Schneider heb ik wel 2 UPSsen van staan :+ Hager is ook wel een goede onder vakmensen.
Dit heb ik ook net geadviseerd gekregen, fijn dat het nu ook normaals bevestigd is. Bedankt voor het meedenken _/-\o_

Dan nog wel een vraagje, hoe moet ik die 3P+N aansluiten? Ik heb een vermoeden, maar zekerheid is toch fijner

[ Voor 6% gewijzigd door joeris49 op 18-09-2018 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
Bovenkant hoofdschakelaar L1,L2,L3 gaat naar de 3 polen. De blauwe N (bovenkant) gaat naar de N.
Let wel dat op de onderkant van de hoofdschakelaar spanning blijft staan ook al zet je hem uit. Ik raad je wel aan om hier iemand bij te hebben met verstand van zaken, adereindhulsen en tangen, momentschroevendraaier zijn o.a. zaken die je eigenlijk wel nodig hebt wil je het netjes installeren. Een losse N ergens kan zomaar enorme schade tot gevolg hebben.

• leonbong
jobr schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 20:44:
[...]

Ik wil nu eerst 8400 Wp (verdeeld over ZO-NW) plaatsen op 3 fase en 2400 Wp (ZW) op 1 fase. Bij 3 fase zouden later nog 2x3x300 Wp bij kunnen.

En wat vindt jij van Eaton of Schneider?
Ik zou persoonlijk voor een wat diepere kast gaan die ABB/Hager/Schneider/Eaton allemaal maken.
Is makkelijker zelf werken in zo'n ding.

Ik heb zelf een ABB busboard en ik snap dat bouwers die heerlijk vinden maar ik zou het zelf niet kopen omdat het eigenlijk niet handig is dat je niet alle merken componenten kan gebruiken. Daarnaast zijn ze erg krap in diepte.
Een eaton medusa of hager vega is een mooie kast niet zo ondiep.
Ik zou in moderne huizen iets meer het belgie principe hanteren grote ruime kasten met kamrails.

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 19-09-2018 08:56 ]

• jobr
leonbong schreef op woensdag 19 september 2018 @ 08:52:
[...]

Ik zou persoonlijk voor een wat diepere kast gaan die ABB/Hager/Schneider/Eaton allemaal maken.
Is makkelijker zelf werken in zo'n ding.

Ik heb zelf een ABB busboard en ik snap dat bouwers die heerlijk vinden maar ik zou het zelf niet kopen omdat het eigenlijk niet handig is dat je niet alle merken componenten kan gebruiken. Daarnaast zijn ze erg krap in diepte.
Een eaton medusa of hager vega is een mooie kast niet zo ondiep.
Ik zou in moderne huizen iets meer het belgie principe hanteren grote ruime kasten met kamrails.
Bedoeling is dat ik een kant en klaar 3 fase kast ga kopen. Zelf ga ik er in principe niet in werken.

Maar nu nog bepalen wat erin te stoppen. Ik heb nu maar 4 groepen.
Stop ik er alvast een kookgroep in of een krachtgroep, of beide. Ik heb nu nog geen inductie kookplaat. Is in de toekomst wellicht wel nodig.
Extra groepen toevoegen, maar hoeveel.
Voor 2 omvormers moeten er wel extra spullen in. Maar die zitten meestal bij installatie zonnepanel inbegrepen.
Allemaal keuzes.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:16
@jobr
Bij een 3-fasen kast zou ik helemaal geen kookgroepen meer willen gebruiken, maar alleen nog met krachtgroepen werken, die je dan netjes op een Perilex stopcontact laat uitkomen. Dan kun je daar elke kookplaat (2 of 3 fasen) aanhangen die je maar wilt.
Kookgroepen (2 gekoppelde automaten) zijn meer geschikt voor een huis met slechts 1 fase.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
Zolang je in de groepenkast de ruimte hebt is het allemaal niet zo spannend, je kunt later automaten toevoegen en dan bedenken hoe je het oplost, ik zou me daar nu niet druk over maken.
De echte uitdaging bij overstappen naar elektrisch koken wordt het trekken van nieuwe bedrading van meterkast naar keuken. Als je al loze leidingen hebt liggen naar de keuken is het natuurlijk een eitje.

• jobr
ASW1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:24:
Zolang je in de groepenkast de ruimte hebt is het allemaal niet zo spannend, je kunt later automaten toevoegen en dan bedenken hoe je het oplost, ik zou me daar nu niet druk over maken.
De echte uitdaging bij overstappen naar elektrisch koken wordt het trekken van nieuwe bedrading van meterkast naar keuken. Als je al loze leidingen hebt liggen naar de keuken is het natuurlijk een eitje.
Volgens mij is het goedkoper om daar alvast rekening mee te houden. Meterkast moet inderdaad voldoende groot zijn voor ook de zonnepanelen spullen.
Meterkast muur is ook muur van de keuken dus dat lijkt niet zo'n probleem.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:41
Als je zeker weet dat je binnen afzienbare tijd op inductie over wilt dan moet je uiteraard wel al voorbereiden nu. Maar als het alleen maar is omdat je denkt in de toekomst ooit nog een keer te moeten overstappen... Misschien heb jij alweer een ander huis tegen die tijd. Op die zonnepanelen kun je toch nauwelijks koken qua tijd van de dag dus dat is ook geen reden om snel op inductie over te gaan. (behalve het staartje van de salderingsregeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Waarom moet je een kast voorbereiden op zaken die je nu nog niet nodig hebt lijkt mij zonde van het geld.
Beter kan je een grote kast kopen met het aantal groepen dat je nu nodig hebt ipv nu al voorzien in krachtgroepen voor eventuele kookplaten/zonne panelen die je nu nog niet hebt.

In moderne kast is het namelijk helemaal geen werk om later een groep bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
leonbong schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 11:45:
Waarom moet je een kast voorbereiden op zaken die je nu nog niet nodig hebt lijkt mij zonde van het geld.
Beter kan je een grote kast kopen met het aantal groepen dat je nu nodig hebt ipv nu al voorzien in krachtgroepen voor eventuele kookplaten/zonne panelen die je nu nog niet hebt.

In moderne kast is het namelijk helemaal geen werk om later een groep bij te plaatsen.
Als je binnen afzienbare tijd, laten we zeggen een half jaar tot een jaar, dingen gaat uitbreiden dan zou ik alles alvast inbouwen. Wanneer het gaat om "misschien over drie jaar" dan zou ik het inderdaad laten. Het voorbereiden van kabels kan echter wel verstandig zijn wanneer aanleg op een later moment lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Een leiding aanleggen naar een inductie plan lukt mij nog wel. Aansluiten op de lege groep in de meterkast lukt ook wel. Als ik dan iemand moet laten komen om er een groep oid in te laten zetten kost behoorlijk wat geld. Daarom laat ik deze er alvast inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:58

Reptile209

- gers -

jobr schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:46:
Een leiding aanleggen naar een inductie plan lukt mij nog wel. Aansluiten op de lege groep in de meterkast lukt ook wel. Als ik dan iemand moet laten komen om er een groep oid in te laten zetten kost behoorlijk wat geld. Daarom laat ik deze er alvast inzetten.
Waarom zou je dat allemaal kunnen en dan niet zelf de laatste stap in de meterkast kunnen doen? Kwestie van de automaat op de rails klikken/schroeven en de de uitgaande draden verbinden. Afdekkapjes van het frontje afhalen en de boel weer dicht maken. Zo spannend is dat niet ;). Als je maar een hoofdschakelaar hebt om de boel spanningsvrij te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Reptile209 op 21-09-2018 19:09 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Reptile209 Ik vermoed dat @jobr bedoelt dat hij het afgaande stuk vanuit de groepenkast wel kan (en wil en durft) aansluiten, maar het stukje tussen hoofdschakelaar <> aardlek <> eindgroep niet aandurft of aankan.
B.v. doordat hij geen adereind-hulzen tang heeft en/of het verzekeringstechnisch dat stukje niet aan durft.. Who know's? ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Annuk schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:15:
@Reptile209 Ik vermoed dat @jobr bedoelt dat hij het afgaande stuk vanuit de groepenkast wel kan (en wil en durft) aansluiten, maar het stukje tussen hoofdschakelaar <> aardlek <> eindgroep niet aandurft of aankan.
B.v. doordat hij geen adereind-hulzen tang heeft en/of het verzekeringstechnisch dat stukje niet aan durft.. Who know's? ;)
Dat klopt. Daar kom ik liever niet aan ook al zou ik dat technisch wellicht wel kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door jobr op 21-09-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:48
In mijn jaren '30 huis heb ik een tweetal WCD's + schakelaar die in een deurkozijn verwerkt zitten. Haaks op beide deuren en dus schakelaars zit een andere deur van een opbergkast. Probleem is echter dat ik wanneer ik die kastdeur te ver open doe, de schakelaar uit gaat. Beide WCD's zijn geaard uitgevoerd. Nu hoeft voor mij deze WCD's niet geaard uitgevoerd te worden, als ik daarmee smallere opbouw WCD's zou kunnen installeren.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar extra smalle opbouw WCD's zonder aarde met schakelaar. Deze heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden. Nu zijn de verlengsnoeren zonde randaarde wel een stuk platter dan diegene met randaarde. Ik kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat er geen extra platte opbouw WCD's zijn.

TLDR; Bestaan er extra platte opbouw WCD's en schakelaars?

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2018 17:09 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Dirtbiter
  • Laatst online: 13:06
Ik heb met mijn aannemer van mijn nieuwbouwhuis (en/of de E-installateur daarvan) een discussie:

Er zit een netwerkkabel in dezelfde leiding als de krachtaansluiting van mijn warmtepomp.
Even de manier waarop het gemaakt is buiten beschouwing gelaten (gat achter perilex wat groter geboord en en kabel erlangs, en in de meterkast buis open geknipt, datakabel eruit, rest de meterkast in) was ik in de veronderstelling dat het volgens de NEN1010 helemaal niet mocht.
Geen data en voeding in 1 buis, sterker nog, geen 2 verschillende groepen in 1 buis.

Nu geeft de installateur aan dat in de laatste update van de NEN1010 een hele hoop versoepeld is, en dat dat allemaal wél mag. "Zoek het maar na".

Helaas beschik ik niet over de NEN1010. Ik heb een klein stukje kunnen vinden waarin aangegeven wordt dat "verschillende stroomketens in hetzelfde buissysteem mogen zijn ondergebracht, mits alle geleiders zijn geïsoleerd voor de hoogste voorkomende nominale spanning". Dat zou betekenen dat het wél mag.
Maar er staat ook dat "in Nederland mogen bij buissystemen alleen installatiedraden van één hoofdstroomketen worden gelegd". Dat zou kunnen betekenen dat het niet mag. Ik weet niet welke revisie dit stukje NEN1010 is.

Iemand met verstand van zaken die uitsluitsel kan geven, liefst met een stukje tekst uit de betreffende norm erbij?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:00

painkill

Pain(k)(ill)

Dus als ik het goed begrijp een 3/4 buis met 5 vd-draden erin en daar ook nog een netwerkkabel bij in dezelfde buis?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
3 jaar geleden heb ik als elektromonteur de nieuwe NEN1010 gekocht, ik wil graag weten hoe ik een installatie moet aanleggen, toch?
Waar vroeger de NEN 1010 de leidraad was hoe een elektrische installatie gemaakt moest worden, met de nieuwste norm mag ik 'rustig' maar wat aanklooien.
Daarbij staat de NEN1010 vol met verwijzingen naar andere normen die ik niet bezit, als monteur heb ik weinig aan de nieuwe NEN1010.

[ Voor 4% gewijzigd door frisianstar op 22-09-2018 13:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
Een grote buis waarin meerder kabels passen kun je zien als een kabel-koker waarin meerdere groepen/ stroomstelsels doorheen mogen.

Edit: Ik denk dat ik het heb gevonden:

Norm NEN 1010.521.6
Uitzondering op deze norm:

"(n) In Nederland mogen bij buis en overige systemen alleen installatiedraden van één hoofdstroomketen en bijbehorende hulp stroomketens in een buis of kanaal/ koker/ goot worden aangelegd"

Dus kabels van verschillende groepen / stroomstelsels mag wel in één buis...losse draden niet.

[ Voor 62% gewijzigd door frisianstar op 22-09-2018 13:48 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54
Dirtbiter schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:32:
Ik heb met mijn aannemer van mijn nieuwbouwhuis (en/of de E-installateur daarvan) een discussie:

Er zit een netwerkkabel in dezelfde leiding als de krachtaansluiting van mijn warmtepomp.
Even de manier waarop het gemaakt is buiten beschouwing gelaten (gat achter perilex wat groter geboord en en kabel erlangs, en in de meterkast buis open geknipt, datakabel eruit, rest de meterkast in) was ik in de veronderstelling dat het volgens de NEN1010 helemaal niet mocht.
Geen data en voeding in 1 buis, sterker nog, geen 2 verschillende groepen in 1 buis.

Nu geeft de installateur aan dat in de laatste update van de NEN1010 een hele hoop versoepeld is, en dat dat allemaal wél mag. "Zoek het maar na".

Helaas beschik ik niet over de NEN1010. Ik heb een klein stukje kunnen vinden waarin aangegeven wordt dat "verschillende stroomketens in hetzelfde buissysteem mogen zijn ondergebracht, mits alle geleiders zijn geïsoleerd voor de hoogste voorkomende nominale spanning". Dat zou betekenen dat het wél mag.
Maar er staat ook dat "in Nederland mogen bij buissystemen alleen installatiedraden van één hoofdstroomketen worden gelegd". Dat zou kunnen betekenen dat het niet mag. Ik weet niet welke revisie dit stukje NEN1010 is.

Iemand met verstand van zaken die uitsluitsel kan geven, liefst met een stukje tekst uit de betreffende norm erbij?
Losse vd draad met utp mag niet. Als het ymvk kabel en losse utp is dan mag het wel.

Zelf zou ik het nooit accepteren want die utp krijg je nooit meer vervangen.....

• Jim423
Dirtbiter schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:32:Ik heb een klein stukje kunnen vinden waarin aangegeven wordt dat "verschillende stroomketens in hetzelfde buissysteem mogen zijn ondergebracht, mits alle geleiders zijn geïsoleerd voor de hoogste voorkomende nominale spanning". Dat zou betekenen dat het wél mag.
Dat betekend helemaal niet dat het mag. Immers een netwerkkabel is (doorgaans) niet geisoleerd voor 230/400Vac. Een netwerkkabel is een geleider, de hoogst voorkomende nominale spanning is netspanning. Wat een gebeun trouwens, wat als je die netwerkkabel later een keer wilt vervangen? Dat wordt vrijwel onmogelijk zo.
Jan-man schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:43:
[...]Losse vd draad met utp mag niet. Als het ymvk kabel en losse utp is dan mag het wel.
Dat trek ik wel in twijfel, vanwege bovenstaande. Daarom voeren fabrikanten van kabelgoten ook uit met een apart kanaal voor data/sturing.
Het zou alleen mogen als de UTP-kabel geïsoleerd is voor de 230 die ernaast loopt en als er inderdaad geen ontoelaatbare beïnvloeding plaatsvindt. En je niet over de maximale vulling van een buis gaat.

[ Voor 29% gewijzigd door Jim423 op 22-09-2018 15:23 ]

• Jan-man
Jim423 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:08:
[...]

Dat betekend helemaal niet dat het mag. Immers een netwerkkabel is niet geisoleerd voor 230/400Vac. Een netwerkkabel is een geleider, de hoogst voorkomende nominale spanning is netspanning. Wat een gebeun trouwens, wat als je die netwerkkabel later een keer wilt vervangen? Dat wordt vrijwel onmogelijk zo.

[...]

Dat trek ik wel in twijfel, vanwege bovenstaande. Daarom voeren fabrikanten van kabelgoten ook uit met een apart kanaal voor data/sturing.
Omdat ymvk kabel geïsoleerd is mag het wel dat is wat ik er van begreep.

• Jim423
Die uitzondering kan ik nergens vinden, heb je daar een bron van? Ik weet wel dat het op een (geaarde) kabelladder mag. Uiteraard zover mogelijk uit elkaar. In een buis geldt bovenstaande norm gewoon, dit omdat de kabels tegen elkaar aan zitten. Bovendien denk ik niet dat er een 5x2,5mm² ymvk samen met een cat5e door die buis zit, zelfs 3/4 is te krap dan.

• Dirtbiter
painkill schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:05:
Dus als ik het goed begrijp een 3/4 buis met 5 vd-draden erin en daar ook nog een netwerkkabel bij in dezelfde buis?
Klopt.
frisianstar schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:18:
Een grote buis waarin meerder kabels passen kun je zien als een kabel-koker waarin meerdere groepen/ stroomstelsels doorheen mogen.

Edit: Ik denk dat ik het heb gevonden:

Norm NEN 1010.521.6
Uitzondering op deze norm:

"(n) In Nederland mogen bij buis en overige systemen alleen installatiedraden van één hoofdstroomketen en bijbehorende hulp stroomketens in een buis of kanaal/ koker/ goot worden aangelegd"

Dus kabels van verschillende groepen / stroomstelsels mag wel in één buis...losse draden niet.
Dit had ik inderdaad ook gevonden. Maar gaat het hier wel om verschillende hoofdstroomketens, aangezien een van de twee een datakabel is?
Jan-man schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:43:
[...]

Losse vd draad met utp mag niet. Als het ymvk kabel en losse utp is dan mag het wel.

Zelf zou ik het nooit accepteren want die utp krijg je nooit meer vervangen.....
Heb je daar een linkje of stukje tekst van waarmee ik dat aan kan tonen?
Ik moet het wel hard kunnen maken namelijk. Ik kan zoveel niet accepteren...
Jim423 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:08:
[...]

Dat betekend helemaal niet dat het mag. Immers een netwerkkabel is (doorgaans) niet geisoleerd voor 230/400Vac. Een netwerkkabel is een geleider, de hoogst voorkomende nominale spanning is netspanning. Wat een gebeun trouwens, wat als je die netwerkkabel later een keer wilt vervangen? Dat wordt vrijwel onmogelijk zo.
Van een Belden kabel kon ik het terugvinden, maar die is 300V geïsoleerd.
Jim423 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:30:
Die uitzondering kan ik nergens vinden, heb je daar een bron van? Ik weet wel dat het op een (geaarde) kabelladder mag. Uiteraard zover mogelijk uit elkaar. In een buis geldt bovenstaande norm gewoon, dit omdat de kabels tegen elkaar aan zitten. Bovendien denk ik niet dat er een 5x2,5mm² ymvk samen met een cat5e door die buis zit, zelfs 3/4 is te krap dan.
Het is losse VD draad met een UTP kabel.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:00

painkill

Pain(k)(ill)

In de NEN staat het volgende:
In Nederland mogen bij buissystemen en kabelgoot- en kabelkokersystemen alleen installatiedraden van één hoofdstroomketen (met inbegrip van de bijbehorende hulpstroomketens) in een buis, een kanaal in een kabelgoot of een koker van een meerkanaals kokersysteem worden gelegd, behalve bij:
a) systemen in elektrische en omsloten bedieningsruimten;
b) systemen die hiervoor zijn ingericht en die in overeenstemming met de instructies van de fabrikant
worden toegepast.
De specifieke regels van netwerkbekabeling staat in NEN-EN 50174-2:2009, en daar zal ook echt wel in staan dat dit zo niet mag. Ik denk dat de buis voor de netwerkkabel vergeten is en dat dit maar verzonnen is. Geen enkele goede monteur zou achter deze oplossing moeten willen staan.

Kan verder niet echt iets specifieks over netwerkbekabeling vinden, of een zijn waarin staat dat het wel mag als beide dubbel geisoleerd zijn. Er is wel een hoofdstuk over netwerkbekabeling maar die verwijst naar die NEN.

[ Voor 12% gewijzigd door painkill op 22-09-2018 16:28 ]

Mijn SNES verzameling!

• Dirtbiter
painkill schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 16:21:
In de NEN staat het volgende:

[...]

De specifieke regels van netwerkbekabeling staat in NEN-EN 50174-2:2009, en daar zal ook echt wel in staan dat dit zo niet mag. Ik denk dat de buis voor de netwerkkabel vergeten is en dat dit maar verzonnen is. Geen enkele goede monteur zou achter deze oplossing moeten willen staan.

Kan verder niet echt iets specifieks over netwerkbekabeling vinden, of een zijn waarin staat dat het wel mag als beide dubbel geisoleerd zijn. Er is wel een hoofdstuk over netwerkbekabeling maar die verwijst naar die NEN.
Alles in mij denkt ook dat dit niet de bedoeling is. Ik weet zeker dat die buis voor de netwerkbekabeling vergeten is, en nu niet meer aangelegd kan worden.

Ik zou best naar een alternatief willen kijken, zoals een WiFi-bridge of Homeplug voor die ene netwerkaansluiting.

Maar dan moet ik wel hard kunnen maken tegen die installateur dat dit niet mág, in plaats van dat ik het alleen niet chique vind. Daar heeft een aannemer natuurlijk geen boodschap aan.

Die installateur zegt (in persoon) tegen mij dat dit gewoon mag, en dat het in de laatste versie van de NEN1010 allemaal veel soepeler is geworden.

• Jim423
Nou, dan zou ik de rest vd installatie ook maar even goed nakijken want dat is een redelijke beunhaas dan. Je hebt denk ik 2 opties: Met de NEN (of een foto van dat stuk) weer naar hem toe gaan. Of gewoon af laten maken, perilex los, utp doorknippen en vanuit de meterkast terugtrekken. Ik zou persoonlijk geen netwerkaansluitingen willen gebruiken waarvan de kabels met VD draad zitten namelijk. Je netwerkkabel is namelijk niet geaard. Je zou ook een keuring kunnen laten doen, maar dit vind ik geen optie daar je zelf die kosten moet dragen. Kun je misschien wel weer verhalen op de aannemer maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
Annuk schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:20:
[...]

[...]

Vereist enige nuance ;)

"hoogspanning" mag wel bij "laagspanning" langs mits beide dubbel geïsoleerd zijn, dus in geval van YMvK + UTP (of shielded versies hiervan) is het wel toegestaan, ook bedrijfsmatig in kabelladders/goten.
Je mag alleen absoluut niet met losse VD-draden langs UTP (of coax) ;)

Maar ook bij "hoogspanning" is SFTP (of consorten) nog niet direct nodig, het heeft er meer mee te maken als je (zware) industriële frequentieregelaars e.d. hebt, dan KAN het gaan storen als deze kabels bij elkaar langs liggen.
Heb zelf nog geen storingen mee gemaakt op UTP kabels die langs gewone YMvK 380V 50hz kabels lagen (voor simpele draaistroom motoren), maar wel als ze naast kabels van/naar freq-regelaars lagen ;)

Nu is het wel zo dat door de hogere bandbreedte in/voor de Cat6A en Cat7 kabels deze al shielded moeten zijn (in de specs), omdat deze nog gevoeliger zijn/worden voor storing bij hogere snelheden =/= frequenties.
@Dirtbiter ik denk dat je even moet zoeken in nen naar enkel geïsoleerd gecombineerd met dubbel geïsoleerde bekabeling.

Vd is namelijk enkel geïsoleerd en de buis zorgt voor de 2e laag isolatie en daarom mag utp niet er bij in. Maar waar dat in de nen staat ????

• frisianstar
Uit eigen ervaring als elektromonteur meegemaakt dat de coax kabel samen door één buis met elektra werd aangelegd omdat de buis van de coax aansluiting op een centraaldoos uitkwam en niet in de coax aansluitdoos of meterkast...

Zijn het VD draden die in de buis zitten dan kan de isolatie naar verloop van tijd en warmte gaar worden en scheuren, komt echter maar zeer zeldzaam voor, en ik zou mij daar persoonlijk niet druk over maken.

Is het vermogen dat door de draden gaat laag overweeg dan 5x1.5 mm2 kabel type XMVK + de utp kabel.
XMVK kabel heeft dunnere isolatie en mag alleen in buizen aangelegd worden (tenminste dat was wel zo...)

[ Voor 11% gewijzigd door frisianstar op 22-09-2018 19:35 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.