Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.325.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik heb een vraag over grondkabel :?

Afgelopen vakantie een mooi afdak gezet in de tuin en een gemantelde grondkabel ingegraven. Nu wil ik de boel aansluiten maar zie ik bij het strippen dat de kabel is voorzien van 1x bruin, 1x grijs en 1x zwart waarvan de zwarte kabel iets dunner is (schakel?). Kan ik bruin en grijs gebruiken als resp. fase en nul en de zwarte (schakel)draad omdopen tot aarde?

Uiteraard ga ik dan bij de in- en uitgang de verschillende aders markeren met gekleurde elektratape zodat het voor een toekomstige klusser/monteur duidelijk is :Y

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Harrie_ schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:27:
Ik heb een vraag over grondkabel :?

Afgelopen vakantie een mooi afdak gezet in de tuin en een gemantelde grondkabel ingegraven. Nu wil ik de boel aansluiten maar zie ik bij het strippen dat de kabel is voorzien van 1x bruin, 1x grijs en 1x zwart waarvan de zwarte kabel iets dunner is (schakel?). Kan ik bruin en grijs gebruiken als resp. fase en nul en de zwarte (schakel)draad omdopen tot aarde?

Uiteraard ga ik dan bij de in- en uitgang de verschillende aders markeren met gekleurde elektratape zodat het voor een toekomstige klusser/monteur duidelijk is :Y
Als je een echte grondkabel hebt ingegraven, dan is de stalen mantel de aarde, en zal er ook een 'aardlitze' mee in de kabel zitten; een blanke gevlochten draad die verbinding maakt met de mantel:
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/183/401/DV_8_6368381_01_4c_NL_20170617011655.jpg

Deze kabel is normaal gesproken bedoeld voor 3-fase (bruin/grijs/zwart).
Je kunt hem gebruiken met bruin=fase, zwart=schakeldraad en grijs=nul.
Dan wel even de grijze op alle plekken hercoderen naar blauw met tape, zoals je zelf al bedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rGz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 16:21

rGz

Ik kon dit zo snel even vinden, dit zou je verder moeten helpen qua kleurcodering.

Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/medias/sys_master/root/hf1/h77/9076887912478.png

Edit: ah, ik zag niet dat er al een antwoord gegeven was :-)

[ Voor 15% gewijzigd door rGz op 14-08-2018 14:42 . Reden: Te sjnel geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Dirtbiter schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 14:40:
[...]

Als je een echte grondkabel hebt ingegraven, dan is de stalen mantel de aarde, en zal er ook een 'aardlitze' mee in de kabel zitten; een blanke gevlochten draad die verbinding maakt met de mantel:
[afbeelding]

Deze kabel is normaal gesproken bedoeld voor 3-fase (bruin/grijs/zwart).
Je kunt hem gebruiken met bruin=fase, zwart=schakeldraad en grijs=nul.
Dan wel even de grijze op alle plekken hercoderen naar blauw met tape, zoals je zelf al bedacht had.
Helder, maar... ben ik verplicht om die 'aardlitze' te gebruiken? Is er iets op tegen om de schakeldraad hiervoor te gebruiken gezien ik deze toch niet gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:13

painkill

Pain(k)(ill)

Bij een grondkabel is daar zeker iets op tegen, die aardlitze zit namelijk aan de buitekant van de kabel zodat altijd eerst de aarde geraakt wordt en later pas de spanning. Ga jij die zwarte ader gebruiken dan had je net zo goed geen grondkabel kunnen gebruiken. Maar waarom die aardlitze niet gebruiken?

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@painkill @Dirtbiter

Ik heb de kabel vanaf de schuur (dus waar hij gevoed wordt) natuurlijk als een gek alles lopen strippen en die aardlitze eraf geknipt (dom-dom-dom ik snap het). Nu heb ik echt geen speling meer om bij de schuur er iets van te maken.

Nu had ik bedacht om dan maar in de schuur de schakeldraad aan te sluiten als aarde en dan aan de kant van het afdak (waar ik wel nog meters over heb) de aardlitze aan de schakeldraad te verbinden. Op die manier ben ik wel weer veilig toch?

Edit: ik realiseer me nu dat als ik de kabel door zou steken deze oplossing nog steeds geen nut heeft. Ik ga kijken of ik de kabel toch niet nog een centimeter of 2 terug kan strippen, dan verbinding ik een los stuk aardedraad aan de litze vanuit de aansluitkant...

[ Voor 21% gewijzigd door Harrie_ op 14-08-2018 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Officieel moet de aarde minimaal net zo dik zijn als de stroomdraad. Als de zwarte 1.5mm2 is en de stroomdraad 2.5mm2 dan mag het officieel nog steeds niet. Mocht je buiten de overkapping nog bij de kabel kunnen dan kun je overwegen om er een lasdoos in te graven en het laatste stuk te verlengen.
Draden omkleuren mag trouwens wel gewoon, alleen de aarde mag nooit wat anders zijn of worden dan aarde.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-05 10:40
painkill schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:17:
Officieel moet de aarde minimaal net zo dik zijn als de stroomdraad. Als de zwarte 1.5mm2 is en de stroomdraad 2.5mm2 dan mag het officieel nog steeds niet.
Geldt dat ook als je bijv. de tuin afzekert op bijv. 6A of 10A waarbij 1,5 mm2 voldoende dik is voor de eisen ?
Dat dan de andere 2 aders wat overbemeten zijn kan nooit een probleem zijn.

Of wordt dat toch niet zo simpel gezien ?

Zo'n situatie ga ik straks krijgen dat ik i.v.m. selectiviteit de tuin op 10A zeker welke afgetakt wordt van de garage welke 16A gezekerd is.
Ik zal wel alles 2,5 mm2 nemen maar puur theoretisch blijft de 1,5 + 2,5 mm2 combi een interessante vraag :)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik zou denken dat die kabel gewoon 3x2,5mm2 is, met een 2,5mm2 aardscherm.
Grondkabel met een echte 1,5mm2 schakeldraad ken ik zelf niet.

@Harrie_ Dat klinkt mij als teveel geknutsel. De functie van de aardmantel heeft @painkill perfect uitgelegd.
Kun je niet ergens een las maken, zodat je een paar meter kabel ergens tussen of aan kunt zetten?
Desnoods een meter voordat je je schuur/woning in/uit gaat, met een grondmof.
Zwart als aarde, en dan doorverbinden met je mantel, is echt not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Oystein schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Geldt dat ook als je bijv. de tuin afzekert op bijv. 6A of 10A waarbij 1,5 mm2 voldoende dik is voor de eisen ?

Zo'n situatie ga ik straks krijgen dat ik i.v.m. selectiviteit de tuin op 10A zeker welke afgetakt wordt van de garage welke 16A gezekerd is.
Ik zal wel alles 2,5 mm2 nemen maar puur theoretisch blijft de 1,5 + 2,5 mm2 combi een interessante vraag :)
In de NEN staat het volgende: gelijk met de faseleiding of berekend met een formule waar je de foutstroom, materiaalsoort en begin en eindtemperatuur etc. meeneemt. maar die zal ik ik hier maar niet plaatsen.
En aangezien je veel van die gegevens niet zelf hebt kun je het niet echt zelf berekenen..

Maar het zou best kunnen dat 1.5mm2 dan genoeg zal zijn.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:29
Oystein schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

In beginsel mag je bij de onderverdeler in je garage de selectiviteit laten varen en je tuin afzekeren op 16 A. Of direct doorverbinden zonder afzekeren. Een aderdikte van 1,5 mm2 moet officieel achter 10 A worden afgezekerd. Als de lengte minder dan 25 meter is dan mag 16 A volgens mij ook nog. Is de kabel langer dan zou ik 2,5 mm2 aanraden. Dan spelen zaken als kortsluitvastheid en spanningsverlies. Het hangt er een beetje van af wat er op aangesloten gaat worden. Tuinverlichting, een zware pomp elektrische terrasverwarmer of elektrische gril? Dingen die je nu misschien nog niet kunt bedenken. Wil je het goed doen dan zou ik 2,5 mm2 YMvK-as in de grond leggen.

• Oystein
Selectiviteit is toch altijd relevant, dat het hier een aangebouwde garage betreft maakt toch geen onderscheid ?

Als de garage 16A gezekerd is en ik tak daar van af en wil de tuin en schuur nog eens apart zekeren dan moet dit wel met max. 10A zijn.
Ik realiseer mij wel dat ik in de tuin waarschijnlijk een grotere kans loop op een aardlek die er uit vliegt dan echte sluiting maar dat risico moet ik dan maar accepteren :|

Ik ga wel 2,5 mm2 kabel leggen maar de 1,5 mm2 was een puur theoretische vraag ;)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Oystein schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:07:

Ik realiseer mij wel dat ik in de tuin waarschijnlijk een grotere kans loop op een aardlek die er uit vliegt dan echte sluiting maar dat risico moet ik dan maar accepteren :|
Tuin apart op een unieke aardlekautomaat zetten, niet op een groep achter een centrale aardlekschakelaar (voor 4 groepen) Dan is de impact minder als je ergens water lekkage hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Oystein schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:07:
Selectiviteit is toch altijd relevant, dat het hier een aangebouwde garage betreft maakt toch geen onderscheid ?

Als de garage 16A gezekerd is en ik tak daar van af en wil de tuin en schuur nog eens apart zekeren dan moet dit wel met max. 10A zijn.

Ik ga wel 2,5 mm2 kabel leggen maar de 1,5 mm2 was een puur theoretische vraag ;)
Selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekering is belangrijk omdat je als gemiddelde gebruiker geen toegang hebt tot die hoofdzekering en deze dus niet gemakkelijk kunt vervangen / resetten. Ideaal zou inderdaad zijn je tuinverlichting op een eigen 30 mA aardlekautomaat met B10 A of B16 A af te zekeren. Maar als dat niet mogelijk is en je moet via je garage aftakken dan is er niets wat voorschijft dat je daar de selectiviteit moet handhaven. Als de aanvoer vanuit de hoofdkast naar de garage is afgezekerd op B16 A dan kun je die kabel naar de tuin daar direct op aansluiten zonder dat er een zekering tussen hoeft. Mag wel maar het moet niet.
Zolang de kabellengte ruim onder de 122 meter blijft zit je blijkbaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 21:39

SJB

Bij onze verbouwing gaan we de elektra vernieuwen en kom tot het volgende stappen plan:
1. Netbeheerder aansluiting laten verzwaren. Zeer waarschijnlijk is het huidige vermogen te laag.
2. Nieuwe dozen/sleuven maken. Elektra draden trekken / WCD's monteren. Inclusief voorbereiden voor kookgroep (inductie) en warmtepomp + warmtepompboiler.
3. Nieuwe groepenkast plaatsen -> mag/kan je deze zelf aansluiten? Eventueel laat ik hier iemand voor komen om dit netjes te doen.

Of is het beter om de netbeheerder op het laatst te laten komen als de nieuwe groepenkast er hangt? Met aanschaf van een warmtepomp en warmtepompboiler weet ik niet of dat een optie is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 14:19
SJB schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:15:
Of is het beter om de netbeheerder op het laatst te laten komen als de nieuwe groepenkast er hangt? Met aanschaf van een warmtepomp en warmtepompboiler weet ik niet of dat een optie is..
Ligt eraan wat je gaat doen. Als je van 1 naar 3 fase gaat komen ze pas langs als je installatie klaar is.
Wanneer het puur hoger vermogen afzekeren is dan kan het ook daarvoor.

Wat wel handig is is dat wanneer je ze erna laat komen je een eventuele nieuwe aanvoer naar je groepenkast kan laten aansluiten wanneer je huidige niet zo netjes is.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Flappie schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:04:
Ik heb even een vraag over het aansluiten van een aarde draad.
Op het platte dak van onze schuur wil ik zonnepanelen plaatsen. Het frame waarop de panelen liggen moet geaard worden.
Tevens wil ik dan direct een aarde draad doortrekken vanaf de panelen naar een buiten unit van de airco die een stukje verderop staat. Deze is momenteel niet geaard aangesloten!

Mag ik een aardedraad vanaf de panelen door een grijze buis leggen over het platte dak (eventueel op stenen met klemmen om de grijze buis) richting de airco buiten unit? Afstand is dan zo'n 5 meter.
Zo ja, wat voor draad kan ik dan het beste gebruiken? Kan ik dan gewoon aarddraad vertind gebruiken? Of kan ik beter installatiedraad gebruiken en de uiteinde vertinnen met een soldeerbout?
En welke dikte zou ik dan moeten gebruiken?
Hoe dik is de aardedraad tussen de hoofdkast en de zonnepanelen? Op hoeveel Ampère is die buitenunit van de airconditioning afgezekerd? Heel vreemd trouwens dan die niet geaard is. Mogelijk dat 5 meter installatiedraad door een PVC buis volstaat. Als je de aarde intern op het apparaat aansluiten dan heb je als het goed is geen last van vocht en hoef je voor mijn gevoel in beginsel niets te vertinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB

SJB

@Ballebek Ik zal naar een drie fase aansluiting moeten, dus dat betekent alles voorbereiden en dan netbeheerder laten komen als alles gereed is. Dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 14:19
SJB schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:57:
@Ballebek Ik zal naar een drie fase aansluiting moeten, dus dat betekent alles voorbereiden en dan netbeheerder laten komen als alles gereed is. Dank voor je reactie.
Laatste dingetje; als je al ongeveer weet wanneer je het gaat doen meldt het dan nu al aan op https://www.mijnaansluiting.nl/ aangezien sommige netbeheerders 3+ maanden nodig hebben om een afspraak te maken. Bij mij stond er 16 weken voor tussen goedkeuring offerte en daadwerkelijke afspraak.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-06 22:30
Ballebek schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:04:
[...]

Laatste dingetje; als je al ongeveer weet wanneer je het gaat doen meldt het dan nu al aan op https://www.mijnaansluiting.nl/ aangezien sommige netbeheerders 3+ maanden nodig hebben om een afspraak te maken. Bij mij stond er 16 weken voor tussen goedkeuring offerte en daadwerkelijke afspraak.
Enexis is snel, slechts 1-2 weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 12:26
Mag en kan je vanaf een krachtstroom aansluiting, ook een dubbele opbouw wcd "aftappen" als ik gewoon de bruine, blauwe en aarde draad pak, werkt dat dan? Of is dit te simpel gedacht?
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/28upndj.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
duc848 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:04:
Mag en kan je vanaf een krachtstroom aansluiting, ook een dubbele opbouw wcd "aftappen" als ik gewoon de bruine, blauwe en aarde draad pak, werkt dat dan? Of is dit te simpel gedacht?
[afbeelding]
Werkt prima, zolang de kleuren kloppen.
(Het komt weleens voor dat de kleuren wat afwijken, omdat de kabels soms de 'verkeerde' kleur hebben.)

Overigens zou ik het wel afraden. Een enkel fase stopcontact 'hoort' beveiligd te worden door een enkel fase automaat. Ik weet niet wat de NEN zegt.
De correcte oplossing is een paddestoel of krachtstroomverdeler aan een van de 2 krachtstroom aansluitingen hangen.

Ik neem aan van de foto dat het 3x16A spul is en het stopcontact dus ook op 16A is afgezekerd. Is het echter 32A spul, dan zou je stopcontact ineens ook op 32A afgezekerd zijn...
Als er dan iets misgaat, dan kan de verzekering (terecht) moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-06 12:26
TheGhostInc schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:37:
[...]

Werkt prima, zolang de kleuren kloppen.
(Het komt weleens voor dat de kleuren wat afwijken, omdat de kabels soms de 'verkeerde' kleur hebben.)

Overigens zou ik het wel afraden. Een enkel fase stopcontact 'hoort' beveiligd te worden door een enkel fase automaat. Ik weet niet wat de NEN zegt.
De correcte oplossing is een paddestoel of krachtstroomverdeler aan een van de 2 krachtstroom aansluitingen hangen.

Ik neem aan van de foto dat het 3x16A spul is en het stopcontact dus ook op 16A is afgezekerd. Is het echter 32A spul, dan zou je stopcontact ineens ook op 32A afgezekerd zijn...
Als er dan iets misgaat, dan kan de verzekering (terecht) moeilijk gaan doen.
Oke, ik kan opzich wel vanaf een ander punt stroom pakken, maar dit was het makkelijkst geweest.

De groep is wel op 16A afgezekerd, maar ik pak wel ergens anders stroom vandaan, het is voor mijn zaak, en ik wil absoluut geen gezeur met de verzekering, mocht ik hem ooit nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duc848 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 13:04:
[afbeelding]
Ik durf niet te zeggen of dat zo mag vanuit een dergelijke lasdoos, maar er zijn wel 5-polige wcd's die uitgevoerd zijn met een normaal 230V wcd.
Die gebruiken ze bij ons op het werk ook (de 5p zitten achter C- automaten)
https://www.sandervunderi...-16a-wandcontactdoos.html

Ze hebben ze ook van 32A met en ingebouwde glaszekering van 10A voor de 230V

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
@duc848 Je geen enkel probleem als die op 16 A is afgezekerd. Check nog wel even of je in verband met aanraakgevaar een aardlekschakelaar verwacht nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJB

SJB

Met welke factor is gebruikelijk voor gemiddeld vermogen om te rekenen voor je netaansluiting?
Als ik alle maximale vermogens van mijn (toekomstige) apparatuur optel, kom ik over de 30kW. De oven bijvoorbeeld heeft een aansluitwaarde van 3,6kW, maar dit zal deze niet altijd gebruiken.
Zal ik met de standaard 3x25A / 17kW haalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Even de aansluitwaardes optellen van de apparatuur die tegelijkertijd aanstaat en je hebt je antwoord.
Zo te horen komt het wel goed. Ik heb het dubbele aan apparatuur staan qua aansluitvermogen maar ik zit ook gewoon op een 8kW netaansluiting :) Een airco zal bijvoorbeeld niet snel tegelijkertijd aanstaan met een 3kW heater. Een oven zal niet snel tegelijkertijd aanstaan met een vaatwasser. etc.etc.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
SJB schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 20:35:
Met welke factor is gebruikelijk voor gemiddeld vermogen om te rekenen voor je netaansluiting?
Als ik alle maximale vermogens van mijn (toekomstige) apparatuur optel, kom ik over de 30kW. De oven bijvoorbeeld heeft een aansluitwaarde van 3,6kW, maar dit zal deze niet altijd gebruiken.
Zal ik met de standaard 3x25A / 17kW haalbaar zijn?
De gelijktijdigheidsfactor hangt af van de functie en het gebruik van de apparatuur. Verder gebruikt niet ieder apparaat altijd het maximaal vermogen. Als een oven opwarmt dan zal die voor een bepaalde periode het maximaalvermogen gebruiken. Wanneer de temperatuur is bereikt dan zal de oven alleen af en toe moeten bijverwarmen om op temperatuur te blijven. Het gemiddelde vermogen is op dat moment veel lager dan het maximaal vermogen.

De kans dat de oven, kookplaat, vaatwasser, wasmachine en droger allemaal tegelijk vol vermogen gebruiken is heel klein. Je zou hier kunnen rekenen met een gelijktijdigheidsfactor van 50% van het maximaal vermogen. Ook een warmtepomp zal in de praktijk bijna nooit het opgegeven vermogen gebruiken. Heel misschien een keer als het buiten -10 graden is dat je dan een keer het maximaal vermogen zult aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Bovendien kan de langzame smeltzekering in de hoofdaansluiting wel een paar pieken hebben zonder eruit te springen.

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
De waterleiding wordt binnenkort vervangen, daar zit nu m'n aarding op. Dus moet er een aardpen komen. Nu heb ik iemand langs gehad die de pen in de kelder wil slaan. Want, lekker makkelijk aan te sluiten. De kelder is ruim dus dat past wel, maar mag dit in Nederland wel??

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
De netbeheerder biedt toch gewoon de aarde aan bij de hoofdinvoer?

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
De Rikster schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:12:
Op sommige plaatsen wel inderdaad. Hier (en op de meeste plekken in Nederland volgens mij) niet. Vroeger ging het dus via de waterleiding, maar die wordt dus kunststof.
Maar of die pen zomaar in de kelder de grond in gemept mag worden?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Weet niet hoe hoog je grondwater staat maar krijg je dan geen lekkage? Ziet er ook niet uit, kan toch ook in d ekruipruimte of desnoods buiten...
kaasmakert schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:24:
[...]

Op sommige plaatsen wel inderdaad. Hier (en op de meeste plekken in Nederland volgens mij) niet. Vroeger ging het dus via de waterleiding, maar die wordt dus kunststof.
Maar of die pen zomaar in de kelder de grond in gemept mag worden?

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-06 22:48
Zouden jullie met me mee kunnen denken over het volgende?

Wij gaan onze keuken vernieuwen en moeten daarvoor onze huidige groepenkast (uit 2010) uitbreiden.

Huidige meterkast

We hebben nu (in de foto: bovenste rij van links naar rechts):
  • 3P+N automaat op de 3 fasen (inductie 2x + oven)
  • 1P automaat keuken-algemeen
In de nieuwe situatie hebben we nodig:
  • inductie 2x
  • vaatwasser
  • kokendwaterkraan
  • oven
  • combimagnetron
  • keuken-algemeen
Ik denk dat dit niet meer in de huidige kast past (tenzij jullie een creatief idee hebben).

Wat denken jullie: gewoon een klein kastje ernaast met 3P+N aardlekautomaat en 3 automaten? Wat is de zo klein mogelijke kast waarmee dat kan, en hoe kunnen we dan goed de aanvoer regelen, moet dat direct vanuit de hoofdschakelaar in de bestaande kast?

Vast dank voor het meedenken.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SvenHazejager schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:37:

Wij gaan onze keuken vernieuwen en moeten daarvoor onze huidige groepenkast (uit 2010) uitbreiden.

[afbeelding]

• inductie 2x
  • vaatwasser
  • kokendwaterkraan
  • oven
  • combimagnetron
  • keuken-algemeen
Ik denk dat dit niet meer in de huidige kast past (tenzij jullie een creatief idee hebben).

Wat denken jullie: gewoon een klein kastje ernaast met 3P+N aardlekautomaat en 3 automaten? Wat is de zo klein mogelijke kast waarmee dat kan, en hoe kunnen we dan goed de aanvoer regelen, moet dat direct vanuit de hoofdschakelaar in de bestaande kast?

Ik zie niet goed wat er nu bij komt maar je hebt best nog ruimte als je die dinrail wcd en bel trafo skipt, dan kan de ALS en automaat van de kookgroep naast de hoofdschakelaar en kan je boven nog een 3 fase ALS met 4 groepen erboven net als het nu zit.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Techneut
  • Niet online
De Rikster schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:12:
Dat is in sommige gebieden zo geweest ja, andere regio's naar mijn weten nooit. Maar ik las dat ze daar een poosje geleden overal voor nieuwe gevallen mee opgehouden zijn. Voor nieuwe aansluitingen zal de installateur er dus weer voor moeten zorgen.

Aarding via de waterleiding is sinds zowat een halve eeuw al verleden tijd. Dit inderdaad ten gevolge van het toen al toenemende gebruik van kunststof leidingen. Toen al werd deze manier van aarden verboden. De leiding aarden bleef natuurlijk wel verplicht.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:59
Techneut schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 19:09:
Maar ik las dat ze daar een poosje geleden overal voor nieuwe gevallen mee opgehouden zijn. Voor nieuwe aansluitingen zal de installateur er dus weer voor moeten zorgen.
Dat is dan wel een vrij kort poosje. In mei 2017 heeft Liander hier thuis een nieuwe aansluiting gemaakt en meteen de aarde erbij geleverd. Met een mooi stickertje op het meterbord waarop staat 'De netbeheerder biedt aarde aan'.

Punctuality is the politeness of kings

• Techneut
  • Niet online
Helaas kan ik de bron van dat bericht niet meer vinden. Ik herinner me dat niet alle netbedrijven dit aanboden. Verder, ik ben geen praktijkman op installatiegebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PA5AM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 05:27

PA5AM

Hallo test 1 2

Ik heb vorige week aan apartement gekocht heb heb daar deze schoonheid aangetroffen:
Afbeeldingslocatie: https://pa5am.nl/~jelle/meterkast1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://pa5am.nl/~jelle/meterkast2.jpg
Nu heb ik het idee om de stoppenkast te (laten) vervangen met iets moderners om aardlekbeveiliging te krijgen en een extra groep in de keuken voor de wasmachine/vaatwasser. Ik neem aan dat het zelf vervangen niet veel kans heeft door het ontbreken van een hoofschakelaar?

En is het gekkigheid om de aansluiting direct te upgraden naar 3 fasen als ik toch bezig ben?

Jij krijgt van mij 8 punten en 3 strepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 07:19

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Techneut schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:41:
Helaas kan ik de bron van dat bericht niet meer vinden. Ik herinner me dat niet alle netbedrijven dit aanboden. Verder, ik ben geen praktijkman op installatiegebied.
Nee, het is juiste de andere kant op gewijzigd, zelfs voor grootverbruik aansluitingen en middenspanningsaansluitingen dient volgens de huidige netcode de netbeheerder de aarde aan te bieden.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenHazejager
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-06 22:48
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 18:18:
[...]
Ik zie niet goed wat er nu bij komt maar je hebt best nog ruimte als je die dinrail wcd en bel trafo skipt, dan kan de ALS en automaat van de kookgroep naast de hoofdschakelaar en kan je boven nog een 3 fase ALS met 4 groepen erboven net als het nu zit.
Slim, zo had ik het nog niet bekeken. WCD gebruik ik niet en ik ben ook niet gehecht aan een DIN trafo :). Goeie tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
SvenHazejager schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 17:37:

[afbeelding]

• inductie 2x
  • vaatwasser
  • kokendwaterkraan
  • oven
  • combimagnetron
  • keuken-algemeen

Op de middelste rij kun je de middelste en rechter aardlek vervangen door een 1-fase uitvoering.
Die zijn de helft breed van de huidige en dat levert ook al weer 4 vrije plaatsen op voor extra groepen.
Probleem is alleen wel omdat je al 8 groepen hebt op 2 aardlek moet je voor nog meer groepen ook weer een extra (1-fase) aardlek erbij plaatsen.

Heb je de ruimte zet er dan een kastje (links ?) naast, liefst 220 breed (dit soort ruimte heb je nooit teveel ;-) of anders 110 breed als 220 niet gaat passen.

Ik denk dat ik een vergelijkbare hoeveelheid in mijn kast heb als waar jij naar toe wil:

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/WY6Vi7RODyVS/1k0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik ben van plan mijn huidige PV-installatie vanuit de bouw (3 paneeltjes) te gaan vervangen door een fatsoenlijke installatie.
Daarbij zal het een 3-fase PV-installatie gaan worden, in plaats van de 1-fase die het nu is.

Nu ligt er dus een leiding van de MK naar de zolder, waar nu gewoon 3x2,5 doorheen gaat voor de PV.
Ik vrees dat dit een 16mm leiding is.
Voor de 3-fase PV-installatie heb ik een 5x2,5 mm2 aansluiting nodig. Volgens de NEN mag dat niet door een 16mm buis.

Mag je wel een YVMK 5x2,5mm2 door een 16mm buis heentrekken voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

SvenHazejager schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:41:
[...]

Slim, zo had ik het nog niet bekeken. WCD gebruik ik niet en ik ben ook niet gehecht aan een DIN trafo :). Goeie tip!
Je kan ook nog de huidige kookgroep ALS gebruiken voor de extra 4 goepen (dan is hij het zelfde kwa uiterlijk) de 3 fase automaat er uit en voor de kookgroep een alamat (aardlek en beveiliging in 1) plaatsen naast de hoofdschakelaar, dan kan de beltrafo zelfs blijven. Wcd niet omdat die vaak 2,5 unit kwa maat is dus kom je op 12,5 wat niet past.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PA5AM schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:41:
Ik heb vorige week aan apartement gekocht heb heb daar deze schoonheid aangetroffen:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu heb ik het idee om de stoppenkast te (laten) vervangen met iets moderners om aardlekbeveiliging te krijgen en een extra groep in de keuken voor de wasmachine/vaatwasser. Ik neem aan dat het zelf vervangen niet veel kans heeft door het ontbreken van een hoofschakelaar?

En is het gekkigheid om de aansluiting direct te upgraden naar 3 fasen als ik toch bezig ben?
Tja, de spanning moet er wel even af in dit geval, een nieuw kastje is al snel hoger dus zal je het pijpje tussen huidige kast en meterboard wat in moeten korten dus betekent dat de bekabeling er even uit moet.
Je hebt wel 220x220 kastjes maar die hebben ook maar 1 rij dus ben je zo weer vol als je plannen hebt voor meer groepen.
3 fase heb je alleen nodig als je echt 3 fase gaat gebruiken (400v) of als je heel veel groepen/verbruikers hebt, dat lijkt me eigenlijk niet in een appartement, daar is meestal 1x35A wel voldoende. Zeker nu aangezien je maar 3 groepen hebt.
Mooiste is een 220x220 kast (1 rij) waar 2xALS en 2x4 groepen, met los hoofdschakelaar kastje er onder of een 330x220 kast (2rij) met 2xALS en 2x 4 groepen met de hoofdschakelaar in de onderste rij, dan kan je nog wat uitbouwen (beltrafo, wcd, kookgroepje,kWh meter enz enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dirtbiter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:52:
Ik ben van plan mijn huidige PV-installatie vanuit de bouw (3 paneeltjes) te gaan vervangen door een fatsoenlijke installatie.
Daarbij zal het een 3-fase PV-installatie gaan worden, in plaats van de 1-fase die het nu is.

Nu ligt er dus een leiding van de MK naar de zolder, waar nu gewoon 3x2,5 doorheen gaat voor de PV.
Ik vrees dat dit een 16mm leiding is.
Voor de 3-fase PV-installatie heb ik een 5x2,5 mm2 aansluiting nodig. Volgens de NEN mag dat niet door een 16mm buis.

Mag je wel een YVMK 5x2,5mm2 door een 16mm buis heentrekken voor dit doel?
5x 2,5 ga jij niet door een 16mm krijgen. Hoeveel Wp komt er op dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54
PA5AM schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 02:41:
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb je wel een centrale aarde-aansluiting? Ik zie bovenin het railtje zitten, maar vermoed dat daar de draden op zitten die van de groepen komen. Of is die vertinde draad je aardpunt in de meterkast? Al kan dat ook nog van de aarde in de badkamer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:38:
[...]

Heb je wel een centrale aarde-aansluiting? Ik zie bovenin het railtje zitten, maar vermoed dat daar de draden op zitten die van de groepen komen. Of is die vertinde draad je aardpunt in de meterkast? Al kan dat ook nog van de aarde in de badkamer zijn.
Goed punt!
Die aardleiding zit er wel aan maar gaat in het linkse 4e pijpje naar boven, geen idee hoe dat in appartementen geregeld is.
Nou maakt dat niet veel uit om aardlekschakelaars te monteren, die meten foutstroom en is altijd beter dan zonder maar misschien wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:17:
[...]

5x 2,5 ga jij niet door een 16mm krijgen. Hoeveel Wp komt er op dak?
Ongeveer 8000-10000 Wp. Die 3-fase is wel een harde eis. Het is een all-electric huis, met 3-fase warmtepomp. Dus maar op 1-fase terugleveren, dat vind ik niets.

[ Voor 24% gewijzigd door Dirtbiter op 24-08-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dirtbiter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 11:59:
[...]

Ongeveer 8000-10000 Wp. Die 3-fase is wel een harde eis. Het is een all-electric huis, met 3-fase warmtepomp. Dus maar op 1-fase terugleveren, dat vind ik niets.
Mag ook niet, je mag maximaal iets van 5700Wac per fase invoeden op een 3x25A.

5x2,5mm2 vult is het kleinst in diameter denk ik zo maar al snel nog iets van 12-13mm, je zou ook naar 5x1,5 kunnen, al snap ik dat dikker beter is en misschien ook geadviseerd in de manual, maar een 8000Wac omvormer geeft natuurlijk nog geen 12A per fase.

Edit
11,5 mm voor de 2,5 mm2
https://www.groepenkastbe...2eJwQCEAQYASABEgKMafD_BwE

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 24-08-2018 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Rol-Co schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:17:
[...]

Mag ook niet, je mag maximaal iets van 5700Wac per fase invoeden op een 3x25A.

5x2,5mm2 vult is het kleinst in diameter denk ik zo maar al snel nog iets van 12-13mm, je zou ook naar 5x1,5 kunnen, al snap ik dat dikker beter is en misschien ook geadviseerd in de manual, maar een 8000Wac omvormer geeft natuurlijk nog geen 12A per fase.

Edit
11,5 mm voor de 2,5 mm2
https://www.groepenkastbe...2eJwQCEAQYASABEgKMafD_BwE
De binnenmaat van een 16mm buis is 13,25mm. YVMK 5x2,5 van Donné is 11,97mm. Het zal niet makkelijk zijn, maar een poging waard?

Meer dan 5700Wac per fase ga ik niet aan komen met 8000-10000Wp? Ik snap dat 8-10k Wp nooit gaat passen op 1-fase, dan zou de PV-installatie kleiner moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dirtbiter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:32:
[...]

De binnenmaat van een 16mm buis is 13,25mm. YVMK 5x2,5 van Donné is 11,97mm. Het zal niet makkelijk zijn, maar een poging waard?

Meer dan 5700Wac per fase ga ik niet aan komen met 8000-10000Wp? Ik snap dat 8-10k Wp nooit gaat passen op 1-fase, dan zou de PV-installatie kleiner moeten worden.
Als je geen scherpe bochten hebt zou ik het proberen.

8 tot 10 kWp past wel op 1 fase hoor, je kan toch 2x 5kWp enkel fase omvormer hebben ;) alleen zit er officieel een max aan invoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:12
@Dirtbiter van te voren wat 3M LUB - Kabelglijmiddel is dan wel aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JL-IP(!) schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:09:
@Dirtbiter van te voren wat 3M LUB - Kabelglijmiddel is dan wel aanbevolen
Zeep, vaseline werkt ook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Als je zeep gebruikt kun je ook net zo goed lijm gebruiken. Vaseline werkt wel goed.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@painkill

Ik snap je even niet, je gebruikt toch ook geen lijm om een ring van je vinger te halen? Dreft werkt prima als glijmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ik bedoel ermee te zeggen dat dreft opdroogt en de kabel dan vast in de buis zit.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 20:12
Nop, met dreft ben je idd het haas als het er nog eens uit moet.

Talkpoeder oid werkt ook prima.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dirtbiter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:32:
[...]
V-installatie kleiner moeten worden.
Waarom zou je in hemelsnaam YVMK 5x2,5 door een 16mm buisje willen trekken? Dat loopt geheid bij de eerste bocht al vast. Je kunt toch veel beter proberen de losse aders (even netjes in de juiste kleur bestellen) erdoor te trekken? Eigenlijk hoort dat natuurlijk in 19mm, maar proberen kan altijd.
Ik heb wel eens 3x2.5 en 4x1.5mm² in een 16mm buisje gekregen (bestaande woning, slechts 1 bochtje), en dat ging nog, dus ik denk dat 5x2.5mm² best zou kunnen lukken als je niet te veel bochten hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andrehj schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam YVMK 5x2,5 door een 16mm buisje willen trekken? Dat loopt geheid bij de eerste bocht al vast. Je kunt toch veel beter proberen de losse aders (even netjes in de juiste kleur bestellen) erdoor te trekken? Eigenlijk hoort dat natuurlijk in 19mm, maar proberen kan altijd.
Ik heb wel eens 3x2.5 en 4x1.5mm² in een 16mm buisje gekregen (bestaande woning, slechts 1 bochtje), en dat ging nog, dus ik denk dat 5x2.5mm² best zou kunnen lukken als je niet te veel bochten hebt.
Afhankelijk van de lengte een stuk goedkoper, VD gaat per 100m dus een doosje bruin, zwart, grijs, blauw, aarde.
Als je 20 meter nodig hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
Andrehj schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

5x2,5 in losse aders mag volgens de NEN niet in een 16mm buisje.
Helaas ligt er een 16mm buisje, zonder de mogelijkheid om daar redelijk eenvoudig een 19mm buisje van of naast te maken.

Dus was mijn originele vraag of een YVMK of XMVK in een 16mm buisje dan wel mag van de NEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-06 22:51
Ik heb pas mijn groepenkast laten ombouwen naar een met AAB aardlekautomaten, en gelijk overal in huis geaarde WCD laten aanleggen.
Stel dat nu een van de aardlekautomaten omslaat, kan ik dan zien of een en ander komt door een lekstroom (aardlek) of een overbelasting?
Boven de “wipschakelaar” is een soort venster, dus het zou kunnen dat de kleur oid dat aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wjvh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:17:
Ik heb pas mijn groepenkast laten ombouwen naar een met AAB aardlekautomaten, en gelijk overal in huis geaarde WCD laten aanleggen.
Stel dat nu een van de aardlekautomaten omslaat, kan ik dan zien of een en ander komt door een lekstroom (aardlek) of een overbelasting?
Boven de “wipschakelaar” is een soort venster, dus het zou kunnen dat de kleur oid dat aangeeft.
Nee, maar in beide gevallen lijkt het me niet goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

wjvh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:17:
ABB FAQ: De aardlekautomaat is uitgeschakeld. Wat nu?
"Is de blauwe indicator bij de bedieningshendel zichtbaar, dan is de aardlekautomaat uitgeschakeld als gevolg van een 'lekstroom'."
?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Dank. Ik had kennelijk niet goed gezocht naar een FAQ oid.

Het schuldige apparaat (strijkijzer die nu op een geaarde WCD kwam) is inmiddels vervangen.

[ Voor 45% gewijzigd door wjvh op 25-08-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Raven schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:27:
[...]

ABB FAQ: De aardlekautomaat is uitgeschakeld. Wat nu?
"Is de blauwe indicator bij de bedieningshendel zichtbaar, dan is de aardlekautomaat uitgeschakeld als gevolg van een 'lekstroom'."
?
Daar haal je toch niet uit of het de aardlek is of een overbelasting? Dat het vakje een andere kleur geeft dan ingeschakeld lijkt me wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik interpreteer het als hij niet blauw is dat er dan sprake is van uitschakeling wegens overbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wjvh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:54:
Ik interpreteer het als hij niet blauw is dat er dan sprake is van uitschakeling wegens overbelasting.
Dan is hij waarschijnlijk rood en ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:39:
[...]

Daar haal je toch niet uit of het de aardlek is of een overbelasting? Dat het vakje een andere kleur geeft dan ingeschakeld lijkt me wel logisch.
Ik ken ABB aardlekautomaten niet maar bij 9 van de 10 aardlekautomaten zie je wel degelijk verschil of hij is uitgeschakeld door een aardfout of door overbelasting.

Hager heeft bijvoorbeeld een venstertje wat geel kleurt. ABB dus blijkbaar een venster wat blauw kleurt.

Je kunt het zelf ook snel genoeg uittesten. Druk op de testknop: zo ziet de automaat er uit als hij is uitgeschakeld door een aardfout. Doe met de hand de schakelhendel naar beneden: zo ziet de automaat er uit als hij is uitgeschakeld door overbelasting of kortsluiting (of door jezelf).
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 10:59:
[...]

Dan is hij waarschijnlijk rood en ingeschakeld.
Ik vind alleen een plaatje van een 4 polige aardlekautomaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1251mUwofG59Xu5bdbJbO13a/full.jpg
Die 4 vensterrjes onder de bedieningshendel, zullen rood kleuren bij ingeschakeld / groen bij uitgeschakeld.
Dat blauwe onder de testknop zal tevoorschijn komen wanneer de schakelaar uitschakelt vanwege een aardfout (die FAQ spreekt ook van een "blauwe indicator bij de bedieningshendel").

Geen idee hoe dat er bij een 2 polige automaat uit ziet. Misschien kan @wjvh een foto verzorgen voor de duidelijkheid. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Xander op 25-08-2018 11:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb dit getest op een Eaton PKN6, zowel aardfout als overbelasting geven een rood naar groen vakje.
Staat ook niks in de documentatie van deze over verschillende kleurtjes. Kan er bij ABB ook bar weinig over vinden. Heb hier een ABB DS751 los liggen maar die doet helemaal geen kleurtjes :+

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 25-08-2018 12:05 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jim423 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:03:
Heb dit getest op een Eaton PKN6, zowel aardfout als overbelasting geven een rood naar groen vakje.
Waardeloos om storingen te zoeken dan. :X Dat rechter driehoekje naast de groen/rode / onder de testknop is alleen sier?

Hier even getest met een Hager:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7rENFA0q3WmGo7VUoefFNbUt/full.jpg
"aan"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WMZWDDEbpSxOof93khrVN0SX/full.jpg
"uit door overbelasting of kortsluiting"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0BcS7EzDVPd0dLyrjoHsMKsc/full.jpg
"uit door aardfout"

Dacht dat dit anno nu toch wel een basic feature was voor een aardlekautomaat.

Het lijkt trouwens dat de 4 polige Eaton automaten nog wel een aparte verklikker hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O3Ym27MHhe1Z2hxviphOSsT7/full.gif
Dat vierkante venstertje tussen L3 en N.
Kan er bij ABB ook bar weinig over vinden. Heb hier een ABB DS751 los liggen maar die doet helemaal geen kleurtjes :+
Nouja, dit kun je er bij ABB over vinden: http://lv.support.abb.nl/...-is-uitgeschakeld-wat-nu/ :+

Die DS751 is al een oudje.

Dit is het ABB model wat daarna kwam (maar ook al weer vervangen is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WEVAMZgkT1geJfz0VvneShre/full.jpg
Inclusief mooi blauw venstertje links onderin. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Xander op 25-08-2018 12:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Xander

Bij die abb haal ik het er ook niet uit, ik heb ze zelf niet maar losse ALS dus durf het niet te zeggen.
Als het geen verschil is word het best lastig zoeken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Xander schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:15:
[...]

Waardeloos om storingen te zoeken dan. :X Dat rechter driehoekje naast de groen/rode / onder de testknop is alleen sier?
Yup, blijft gewoon wit. Voor de toekomst maar even op letten bij aanschaf, is toch wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Zowel de testknop als handmatig uitzetten geeft een groen vak.
Maar naast de wipschakelaar staat een blauw vak of niet, afhankelijk of hij wel (blauw) of niet via de aardlek test is uitgezet.

Ik zal straks wat foto’s toevoegen.

[ Voor 60% gewijzigd door wjvh op 25-08-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je kan over 3 stopcontacten verspreid 3 apparaten van 2500W-3000W aansluiten. Op die groep. Dan gaat hij er binnen een paar seconden uit. Sluiting maken moet je nooit doen, je hoofdstop krijgt dan ook een behoorlijke klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
wjvh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:36:
Zowel de testknop als handmatig uitzetten geeft een groen vak.
Maar naast de wipschakelaar staat een blauw vak of niet, afhankelijk of hij wel (blauw) of niet via de aardlek test is uitgezet.

Ik zal straks wat foto’s toevoegen.
De foto's zijn gemaakt, maar ik kan alleen een link invoeren (http.....). Hoe include ik ze vanaf mijn D drive?

Ok, via een link dus:

https://afbeelding.im/w1toQZ8t
Als ik hem uitzet via de testknop

https://afbeelding.im/DvLM84Qg
Als ik hem handmatig uitzet

[ Voor 14% gewijzigd door wjvh op 25-08-2018 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Even verkleinen, rechtsonderin hier Reageer. Dan klik je op fotoalbum in de zin ''Voeg een afbeelding toe vanuit het fotoalbum''. Via bladeren de foto op D: selecteren. Ik weet niet of je al genoeg karma hebt maar probeer maar even. Anders via een website als afbeeldinguploaden.nl ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Mijn karma is onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 19:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
[URL=<link naar grote foto>[img]<link naar kleine foto>[/img][/url]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

wjvh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

De foto's zijn gemaakt, maar ik kan alleen een link invoeren (http.....). Hoe include ik ze vanaf mijn D drive?

Ok, via een link dus:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/454630/w1toQZ8t.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1808/454632/DvLM84Qg.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wjvh schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 13:18:
[...]

Ok, via een link dus:

https://afbeelding.im/w1toQZ8t

https://afbeelding.im/DvLM84Qg
Zo werken ze toch goed als ik de foto's bekijk?
Uitschakelen door aard-fout (of testknop) gaat het blauwe palletje bij de hendel mee naar buiten, dus duidelijk zichtbaar.

Zet je hem handmatig uit of hij gaat uit door overbelasting dan komt het blauwe palletje niet mee ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-06 07:49

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Aangezien wij binnenkort een warmtepomp en zonnepanelen willen gaan installeren in ons woonhuis is het tijd voor een upgrade van de meterkast. Dit is tot daar aan toe en ik moet denk ik toch een compleet nieuwe gaan bestellen voor een hoofdschakelaar en een aantal nieuwe 3 fase groepen voor de omvormer en warmtepomp. Ook wil ik voor in de garage rekening houden met een 3 fasen aansluiting mocht ik ooit in de gekke bui komen om een draaibank te gaan aanschaffen.

Maar dan de vraag, ik ga voor het plaatsen van een waterontharder een gat laten boren door de vloer in de meterkast voor de afvoer, Nu wil ik direct een gat laten boren voor een mantelbuis richting de garage waar ik de bekabeling verder opsplits naar omvormer en warmtepomp. Hiervoor denk ik het volgende nodig te hebben:
- 3 maal 5 x 2.5mm2: omvormer, warmtepomp en "draaibank"
- 1 maal 3 x 2.5mm2 voor de doorstroom verwarming van de warmtepomp
- 1 maal 4mm2 aarde voor buitenunit.
- 2 maal UTP waar dan ook maar voor qua logging.
- 2 of 3 stuks dunne signaal kabels voor bediening vermogen en koelen warmtepomp.

Mag dit in 1 mantelbuis? zoja welke diameter is dan het advies. Zo nee, hoe dan wel :)

Hoop dat dit duidelijk genoeg is geformuleerd voor het juiste advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 23:09
TriLithium schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:38:
Aangezien wij binnenkort een warmtepomp en zonnepanelen willen gaan installeren in ons woonhuis is het tijd voor een upgrade van de meterkast. Dit is tot daar aan toe en ik moet denk ik toch een compleet nieuwe gaan bestellen voor een hoofdschakelaar en een aantal nieuwe 3 fase groepen voor de omvormer en warmtepomp. Ook wil ik voor in de garage rekening houden met een 3 fasen aansluiting mocht ik ooit in de gekke bui komen om een draaibank te gaan aanschaffen.

Maar dan de vraag, ik ga voor het plaatsen van een waterontharder een gat laten boren door de vloer in de meterkast voor de afvoer, Nu wil ik direct een gat laten boren voor een mantelbuis richting de garage waar ik de bekabeling verder opsplits naar omvormer en warmtepomp. Hiervoor denk ik het volgende nodig te hebben:
- 3 maal 5 x 2.5mm2: omvormer, warmtepomp en "draaibank"
- 1 maal 3 x 2.5mm2 voor de doorstroom verwarming van de warmtepomp
- 2 of 3 stuks dunne signaal kabels voor bediening vermogen en koelen warmtepomp.

Mag dit in 1 mantelbuis? zoja welke diameter is dan het advies. Zo nee, hoe dan wel :)

Hoop dat dit duidelijk genoeg is geformuleerd voor het juiste advies.
Waarom alles vanuit de meterkast? Dan heb je toch wel wat ruimte nodig als je zoveel krachtgroepen kwijt wilt. Moet maar net de ruimte voor zijn, en je zit nog met de kabels.

Ik zou persoonlijk eerder een onderverdeler overwegen: Je normale zut in de meterkast en met 1x 5x4 of 5x6 (afhankelijk van de lengte) naar je garage, op een B20/300mA automaat
Daar hang je een kleine kast neer met hierin je overige groepen (incl 30mA aardleks). Voor je garage zou ik voor alamats gaan, dan kun je lekker hobby-en zonder dat je woning er last van heeft, en je hoeft niet naar je meterkast te lopen. Tzt kun je dan ook makkelijk een extra krachtgroep bijplaatsen als je bv een auto wilt opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

DJSmiley schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 18:20:
[...]

Waarom alles vanuit de meterkast? Dan heb je toch wel wat ruimte nodig als je zoveel krachtgroepen kwijt wilt. Moet maar net de ruimte voor zijn, en je zit nog met de kabels.

Ik zou persoonlijk eerder een onderverdeler overwegen: Je normale zut in de meterkast en met 1x 5x4 of 5x6 (afhankelijk van de lengte) naar je garage, op een B20/300mA automaat
Daar hang je een kleine kast neer met hierin je overige groepen (incl 30mA aardleks). Voor je garage zou ik voor alamats gaan, dan kun je lekker hobby-en zonder dat je woning er last van heeft, en je hoeft niet naar je meterkast te lopen. Tzt kun je dan ook makkelijk een extra krachtgroep bijplaatsen als je bv een auto wilt opladen.
Dat is even een idee wat ik vergeten was :) Dit lijkt mij een prima oplossing. Heb ik voor mijn bestaande meterkast ook wat ademruimte inderdaad. Scheelt leuk.

Komt mijn mantelbuis vraag een stuk simpeler uit de verf:
- 1 maal 5 x 6mm2 voor de onderverdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:34

Reptile209

- gers -

TriLithium schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:09:
[...]

Dat is even een idee wat ik vergeten was :) Dit lijkt mij een prima oplossing. Heb ik voor mijn bestaande meterkast ook wat ademruimte inderdaad. Scheelt leuk.

Ik zou voor 2 buizen gaan, desnoods weer samen in 1 mantelbuis. Eentje voor de 230V en eentje voor UTP en (laagspanning?!) signaalkabels. Dan kan je nooit opeens 230V op je router krijgen en verminder je eventuele onderlinge storing.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-06 23:09
Onderlinge storing heb je geen last van, zelfs niet als je gewoon CAT5 gebruikt. Dat wordt pas relevanter als je 100kW met frequentieregelaars gaat aansturen.
Ik zou gewoon 2x40 mantelbuis leggen, kost weinig en je kan altijd nog wat erbij trekken tzt.
Of 1x 40mm voor je netwerk/stuurkabeltjes en gewoon 1x ymvk-as in de grond voor de voeding

2x UTP lijkt me genoeg, je kan altijd nog een switchje in je garage hangen tbv wifi/internetradio/tvtje/cameras/zonnepanelen/domotica/enz

Hoever is die garage? Bij een enorme tuin zou je nog glas kunnen overwegen om zo eea minder gevoelig te maken voor inductie/bliksem enz.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 27-08-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

Is het iets wat niet mag, of beter van niet? Storing zit ik niet overin. Evt 230 op mijn switch vind ik niet spannend. Komt toch op een 2e switch in de meterkast voor de 100mbit meuk. Gigabit gebruikers zitten op een andere switch.

Nu kan ik prima in een 60 buis 2 stuks 25..30 weer kwijt. Kan ook zeggen dat ik eentje van 40 of 50 pak en daar eentje voor de 5x6mm2 weer in doe voor extra sheiding en dan de UTP en laagspanning kabels gewoon er los in doe. 2x40 is een idee, Kost alleen meer boren.

De afstand is weinig, als ik 10 meter kabel nodig heb dan zit ik ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Ik zou voor 2x40mm gaan. Kun je mooi een rol van 25m kopen en dan heb je overal mooi de ruimte voor.
Heb je ook minder kans dat de dunne kabels beschadigd worden bij het kabels trekken.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

ik heb een kleine klusvraag.

in de badkamer heb ik een standaard 50mm inbouwdoos achter de spiegel. Daar zit de spiegel aan gekoppeld dmv een lasdop met klemmen (ivm het snoer van de spiegel). Verder wat lasdoppen ivm de stopcontact die er in de buurt zijn.

Moet de inbouwdoos nog afgedekt worden met een bepaald plaatje en zoja welke? Het snoer moet er nog wel uit kunnen komen en er mogen geen uitstupsels uitsteken ivm de spiegel. Of kan dit nu geen kwaad? Het wordt zeker niet nat oid, maar het blijft wel een badkamer natuurlijk met enigszins vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 19:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Waypoint schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 23:42:
ik heb een kleine klusvraag.

in de badkamer heb ik een standaard 50mm inbouwdoos achter de spiegel. Daar zit de spiegel aan gekoppeld dmv een lasdop met klemmen (ivm het snoer van de spiegel). Verder wat lasdoppen ivm de stopcontact die er in de buurt zijn.

Moet de inbouwdoos nog afgedekt worden met een bepaald plaatje en zoja welke? Het snoer moet er nog wel uit kunnen komen en er mogen geen uitstupsels uitsteken ivm de spiegel. Of kan dit nu geen kwaad? Het wordt zeker niet nat oid, maar het blijft wel een badkamer natuurlijk met enigszins vocht
Waarschijnlijk is het antwoord ja. Maar heb je een foto van de situatie? Ik zie niet hoe dat snoer nu zit.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
TriLithium schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 19:09:
[...]

Een mantelbuis is alleen 'nodig' als je VD draad trekt of als je bekabeling onder de grond gaat en zelf niet stevig genoeg is. Dus het hangt af van je 5x6mm2 wat mag.
Zelf zou ik een grondkabel pakken met stalen mantel en de laagspanning in een mantelbuis stoppen.
De stuurkabels kunnen trouwens prima UTP zijn als het 12-24V is.

Overigens moet je even kijken naar die aardekabel. Het idee is dat de weerstand heel laag is, maar dan moet je wel een goede aardpen hebben. Als je huis wat ouder is kan dat weleens aan de hoge kant zijn en dan nog 10m erbij helpt dan niet.
In plaats van de aardekabel kun je dan ook een aardepen laten slaan bij de garage.

Tip: Als je een stugge kabel op rol hebt, niet gewoon uit elkaar trekken, maar netjes afrollen. Dan is de kabel niet een enorme spiraal, maar gewoon netjes recht. Vooral handig als hij door een mantelbuis moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

TheGhostInc schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:07:
[...]

Een mantelbuis is alleen 'nodig' als je VD draad trekt of als je bekabeling onder de grond gaat en zelf niet stevig genoeg is. Dus het hangt af van je 5x6mm2 wat mag.
Zelf zou ik een grondkabel pakken met stalen mantel en de laagspanning in een mantelbuis stoppen.
De stuurkabels kunnen trouwens prima UTP zijn als het 12-24V is.

Overigens moet je even kijken naar die aardekabel. Het idee is dat de weerstand heel laag is, maar dan moet je wel een goede aardpen hebben. Als je huis wat ouder is kan dat weleens aan de hoge kant zijn en dan nog 10m erbij helpt dan niet.
In plaats van de aardekabel kun je dan ook een aardepen laten slaan bij de garage.

Tip: Als je een stugge kabel op rol hebt, niet gewoon uit elkaar trekken, maar netjes afrollen. Dan is de kabel niet een enorme spiraal, maar gewoon netjes recht. Vooral handig als hij door een mantelbuis moet.
Klinkt wel als een idee, een "as" kabel gewoon door de kruipruimte, of is zelfs een niet "as" genoeg door de kruipruimte?
5 tal UTP kabels door een mantelbuis is snel klaar inderdaad, bedankt voor het inzicht.

Aarde kabel zit ik ook al wat mee in dubio, hij staat op de tekening van de warmtepomp manuals. Is meer voor vereffening dan wat dan ook maar. Woonhuis verwacht ik wel OK. Kruipruimte is altijd knap vochtig.

Uitrollen is de standaard al jaren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
TriLithium schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Klinkt wel als een idee, een "as" kabel gewoon door de kruipruimte, of is zelfs een niet "as" genoeg door de kruipruimte?
5 tal UTP kabels door een mantelbuis is snel klaar inderdaad, bedankt voor het inzicht.

Aarde kabel zit ik ook al wat mee in dubio, hij staat op de tekening van de warmtepomp manuals. Is meer voor vereffening dan wat dan ook maar. Woonhuis verwacht ik wel OK. Kruipruimte is altijd knap vochtig.
Non-as is prima. De stalenmantel is echt alleen nodig voor onder de grond als je geen slagbeveiliging (mantelbuis) hebt.

Aardekabel zou ik dan gewoon in een 16mm buisje doen.
(Ik dacht dat je een vrijstaande garage had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

TheGhostInc schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:50:
[...]

Non-as is prima. De stalenmantel is echt alleen nodig voor onder de grond als je geen slagbeveiliging (mantelbuis) hebt.

Aardekabel zou ik dan gewoon in een 16mm buisje doen.
(Ik dacht dat je een vrijstaande garage had)
Is allemaal aan het huis vast, ga via de kruipruimte naar een later gebouwde garage zonder kruipruimte. Denk dat het verhaal van de mantelbuis die heeft getriggered. Komt alleen op het platdak waar de buitenunit komt te staan even buiten de bakstenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-_ratjetoe_-_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
Even een lekenvraag, maar wat is nou precies het voordeel van het verdelen over groepen?

Neem het volgende voorbeeld. Je hebt een aansluiting van 3x25A. Een fase zou dan 5750 Watt aankunnen. Echter, verdeeld over 16A groepen kan je maar 3680 W aan per groep. Dus als je twee apparaten van 2 kW aan hebt staan op een groep heb je een probleem, terwijl je dat probleem niet zou hebben als ze op een fase aangesloten zouden zijn. Zo bezien lijkt het verdelen over groepen eerder een belemmering dan een oplossing.

Of is die 16A een benodigdheid voor de apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
16A is selectief aan 25A. Je wil dat die 16A eerder uitklapt dan je hoofdverzekering.

Als je een één fase hoofdaansluiting hebt is deze meestal 35A. Daar kan je een 20A automaat achter aansluiten die dan selectief is aan de hoofdzekering.

In beide gevallen zou ik jouw genoemde apparaten een eigen groep geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill

painkill

Pain(k)(ill)

Daar komt bij dat je dan vanaf 16A al snel niet meer met 2.5mm2 kunt werken ivm de weerstand.
Maar er zijn wel landen waar elk stopcontact apart afgezekerd is en de groep met stopcontacten hoger is afgezekerd dan bijvoorbeeld 16A. Maar dat zijn meestal ook landen waar je 50A of nog hoger hebt als aansluiting.

Mijn SNES verzameling!

• RadioX
  • Nu online
Ik heb een vraag betreffende aarding in de badkamer, de badkamer wordt verbouwd en ik ben hier de elektra aan het vernieuwen en heb de volgende situatie:

Meterkast -> CD -> WCD groep (2 stopcontacten + lichtschakelaar) -> Lege Inbouwdoos

Mag ik het CAP in de lege inbouwdoos plaatsen? En zo dus een CAP hebben die op een aarde draad zit die 2x is doorgelast (1 keer in CD, 1 keer in WCD groep)? Of moet deze op een aardedraad zitten die rechtstreeks van het CD komt?

Verder ligt er een blanke aardedraad vanuit de meterkast richting de badkamer, deze kan in mijn ogen dan weg? Aangezien volgens de NEN nu de CAP op de aardedraad van de badkamer groep moet zitten.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:47
GioStyle schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:50:
16A is selectief aan 25A. Je wil dat die 16A eerder uitklapt dan je hoofdverzekering.

Als je een één fase hoofdaansluiting hebt is deze meestal 35A. Daar kan je een 20A automaat achter aansluiten die dan selectief is aan de hoofdzekering.

In beide gevallen zou ik jouw genoemde apparaten een eigen groep geven.
nou dit verdient enige toelichting.

Een hoofdzekering 25A (smelt) met daaronder een zekering 16A (smelt) is selectief.
Echter een automaat 25A met daaronder een automaat 16A is niet volledig selectief.
Evenals een hoofzekering 25A (smelt) met daaronder een automaat 16A is beperkt selectief

Nu is dat niet zo erg want als je hoofdzekingen als automaat zijn uitgevoerd dan kan je ze ook zelf weer aanzetten.
https://www.induteq.nl/in...tend%20LS%20automaten.pdf

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Ik heb een nieuwe groepenkast nodig. Nu heb ik al veel gelezen en de meest goedkope kasten worden toch wel afgeraden. Zeker in verband in de toekomst een elektricien vinden die er aan wil werken.

Maar is AEG voor groepenkasten een goed merk?
https://www.groepenkastbe...roepenkast-330x440-3-fase

Ik ben op zoek naar een kast met afmeting 330x440, 3-fase, 12 groepen en 1 krachtgroep. Met de mogelijkheid om later nog uit te breiden met 1 krachtgroep en eventueel zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 45 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.