Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.150 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:19
Dat ding vereist een krachtgroep (lees verschillende fases) waarvan er maar twee worden benut en ja die bestaan ook in 20A.
Of je hoofdaansluiting het trekt dat is een tweede. Bij een 3x25A ben je niet selectief, bij 3x35 of meer wel.

De 7kW = 2x16A
De 8kW = 2x20A
De 9kW = 2x25A

Ik zou eens naar een ander merk kijken, Clage en bijvoorbeeld Stiebel hebben ook modellen van 3x16A wat meestal makkelijker is en ook 2X16A (kookgroep oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06

Reptile209

- gers -

Arcadius schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:26:
Ik heb via Amazon een apparaat gekocht met alleen een Amerikaanse stekker. Wilde het toch uitproberen, dus snel bij de bouwmarkt zo'n stekker omvormer gekocht. Volgens mij deze:

https://www.karwei.nl/ass...kers-ra-4-delig/p/B477816

Echter, door opstaande randje past de Amerikaanse stekker er niet in. Heb het randje er af geknipt, want wilde het toch proberen. En nu werkt het. Hoera.

Mijn vraag is nu : is dit gevaarlijk? Stekker zit nu in een stekker contactdoos. Levert dit brandgevaar op?

(apparaat is Netgear Arlo basisstation)
Heb dat ook wel eens gedaan voor een digitale camera uit de VS (dus ook met verkeerde stekker). Is op zichzelf niet gevaarlijk voor zover ik kan bedenken. Het enige risico is dat de stekker een keer half uit de reisstekker hangt. Dan ligt er een behoorlijk stuk metaal van de stekker bloot, waar je mogelijk je vingers op aansluit, of waar iets kortsluiting kan maken. Dus de tip van vastlijmen (of in ieder geval borgen met een tie-wrap of plakband) is wel handig. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcadius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-08 14:57
Reptile209 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:27:
[...]

Heb dat ook wel eens gedaan voor een digitale camera uit de VS (dus ook met verkeerde stekker). Is op zichzelf niet gevaarlijk voor zover ik kan bedenken. Het enige risico is dat de stekker een keer half uit de reisstekker hangt. Dan ligt er een behoorlijk stuk metaal van de stekker bloot, waar je mogelijk je vingers op aansluit, of waar iets kortsluiting kan maken. Dus de tip van vastlijmen (of in ieder geval borgen met een tie-wrap of plakband) is wel handig. :)
Thanks! Ik vreesde voor aardingsproblemen etc, dus dacht voor de zekerheid nog even vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:55
S0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:35:
[...]

De alamats zijn fysiek gekoppeld, dat is goed, ik weet alleen niet zeker of dit zo "mag". Trippen ze beiden als je één van de twee tesknoppen indrukt?
Nee, ze trippen niet beiden: indrukken van de testknop resulteert in het afslaan van die automaat.
leonbong schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:36:
Het zal wel werken maar fraai is het niet.

Bij een kookgroep is het bedoeling dat overbelasting van één groep ook leidt tot uitschakelen van de andere groep. Bij krachtgroep werkt dat net zo omdat de schakelaar gekoppeld is ofwel bij overbelasting van enkele fase leidt tot totale afschakeling.

Nu weet ik niet of dit ALAMAT zijn waarbij het bovenste bruggetje de NUL schakelaar is en de onderste de FASE. Als dat zo is leidt overbelasting van de fase niet tot totale afschakeling.

Het gekozen schema staat ook niet op sticker, maar misschien wel in de handleiding.
Ps een plaatje van siemens geeft wel aan dat 2F 2N toegestaan is. Daarbij ga ik ervanuit dat je een siemens hebt.
[afbeelding]
Het is inderdaad een Siemens inductieplaat en de meest rechtse plaatje is nu inderdaad gemaakt.
leonbong schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:42:
Wel de 11kW platen die steeds meer ziet.

Ik vind het een creatieve oplossing die zorgvuldig omgaat met het ruimte gebrek. Ik heb het nog niet eerder gezien.
Ok, ik concludeer daarmee dat het zo goed is opgelost :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 08:08
Ploink schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:05:
Hier ook even een vraagje over een kookgroep.
Ik heb onlangs onze enkelfase groepenkast vervangen en de aansluiting naar de kookgroep heeft 2 bruine, 2 blauwe en een geel/groene draad. Is het erg als ik die twee bruine of blauwe verwisseld heb?
Zolang je bruin niet met blauw verwisseld is het op een één fase aansluiting niet van belang op welke 'fase' de ene of de andere bruine draad zit. Uiteindelijk is het allemaal één en dezelfde fase. Daarom zijn ze ook dezelfde kleur. Bij een driefase kast zouden de fases bruin, grijs en zwart zijn (bijvoorbeeld) en dan maakt de volgorde wel uit!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
vandermark schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:42:
[...]

Nee, ze trippen niet beiden: indrukken van de testknop resulteert in het afslaan van die automaat.

[...]

Het is inderdaad een Siemens inductieplaat en de meest rechtse plaatje is nu inderdaad gemaakt.
[...]

Ok, ik concludeer daarmee dat het zo goed is opgelost :)
Volgens mij niet, want je hebt deze functionaliteit niet:

Bij een kookgroep is het bedoeling dat overbelasting van één groep ook leidt tot uitschakelen van de andere groep.

Of is dit bij overbelasting wel zo en alleen bij aardlek niet? (Alsnog onwenselijk volgens mij.)

[ Voor 7% gewijzigd door S0epkip op 24-04-2018 11:56 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ach met smeltzekeringen zou ook niet alles afschakelen bij enkelvoudige overbelasting van één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
leonbong schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:01:
Ach met smeltzekeringen zou ook niet alles afschakelen bij enkelvoudige overbelasting van één fase.
Maar hoe is dat een goed argument om een mogelijk non-conpliant / onveilige situatie te laten bestaan?

Ach, isolatie van stof was ondertussen ook allang vergaan, dus gebruik gewoon blank koper als stroomgeleider..ofzo?

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30

Illusion

(the art of)

S0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:15:
[...]

Maar hoe is dat een goed argument om een mogelijk non-conpliant / onveilige situatie te laten bestaan?
Wat is er onveilig/non-compliant dan?

De eisen zijn:
Elke ader beveiligen tegen overbelasting ✅
Met 1 handmatige actie de volledige gebruiker/kabel spanningsloos✅

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
S0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:52:
[...]

Zolang je bruin niet met blauw verwisseld is het op een één fase aansluiting niet van belang op welke 'fase' de ene of de andere bruine draad zit. Uiteindelijk is het allemaal één en dezelfde fase. Daarom zijn ze ook dezelfde kleur. Bij een driefase kast zouden de fases bruin, grijs en zwart zijn (bijvoorbeeld) en dan maakt de volgorde wel uit!
Ok. Ik dacht als de stroom via de ene automaat door de bruine draad gaat en dan via de andere automaat door blauw weer terug.... maar als dat niet uitmaakt dan prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:16
Vraagje: Over een groep mag een bepaalde stroom lopen. Stel dat op een groep van 25A, er een teruglevering plaatsvindt van zonnepanelen. Mag je op die groep nog steeds 25A *verbruiken*, of telt de teruglevering ook als belasting?

Aanvulling : optellen dus, ook als het tegelijkertijd is? In dit geval: electrisch auto opladen en tegelijk opbrengst van zonnepanelen.
Hoe ziet een installatie er dan uit als je dit wilt doen?

[ Voor 30% gewijzigd door Jan Smit op 25-04-2018 16:31 ]

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:20
Jan Smit schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:26:
Mag je op die groep nog steeds 25A *verbruiken*, of telt de teruglevering ook als belasting?
Je moet het niet zien als los verbruiken of terugleveren, maar als belasten. Dat betekent een optelling van beide.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ja, maar dan voor alle duidelijkheid wel algebraïsch optellen. Dus verbruiken plus en terug leveren.
Eigenlijk vindt er natuurlijk bij die 15 en 25A geen terug levering plaats, maar gaat die 15A volledig naar de installatie, zodat die 10A uit het net trekt. Zo logisch als het maar kan zal menigeen zeggen., maar blijkbaar hebben sommigen hier een beetje moeite mee.

[ Voor 58% gewijzigd door Techneut op 25-04-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 10:59
Jan Smit schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:26:
Vraagje: Over een groep mag een bepaalde stroom lopen. Stel dat op een groep van 25A, er een teruglevering plaatsvindt van zonnepanelen. Mag je op die groep nog steeds 25A *verbruiken*, of telt de teruglevering ook als belasting?

Aanvulling : optellen dus, ook als het tegelijkertijd is? In dit geval: electrisch auto opladen en tegelijk opbrengst van zonnepanelen.
Hoe ziet een installatie er dan uit als je dit wilt doen?
als je op dezelfde groep gebruikt snoep je dat af van de teruglevering, dus netto gaat er minder door de zekering

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Precies. Om te voorkomen dat er 50A door een stuk kabel gaat die 25A is gezekerd (25A uit de panelen en 25A uit het net) mag je niet op dezelfde eindgroep verbruiken en terugleveren.
Hier zijn (PV-)verdelers voor te vinden. Met zo'n onderverdeler is dit beveiligd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Alleen gaat dat optelsommetje van 25 plus 25 naar 50A niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
Mmm. Nu snap ik het niet meer. De ene zegt : verrekenen de andere zegt optellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08 11:41
Wat Proton_ bedoelt is niet de zekering maar de kabels daarachter. Als je 50A gebruikt waarvan 25 uit de panelen en 25 via de zekering binnenkomt, kan er alsnog ergens 50 door een kabel gaan die daar niet voor gemaakt is. De zekering schakelt in dat scenario natuurlijk niet uit maar dat betekent niet dat het een goed idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jan Smit schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:30:
Mmm. Nu snap ik het niet meer. De ene zegt : verrekenen de andere zegt optellen...
Ik doe een poging om het nog iets anders uit te leggen.
Stel heel even dat je met gelijkspanning hebt te maken, een accu en een gloeilamp die 10A vraagt. Vervolgens maak je op de draad naar de lamp een aftak naar een dynamo, met andere woorden een apparaat dat een stroom levert van 8A. De accuspanning verandert niet of nauwelijks, de lamp blijft dan 10A vragen en die laadstroom gaat naar de accu. Deze zal dan niet meer 10A hoeven te leveren, maar slechts 10 - 8 = 2A. Ik hoop dat het tot zover duidelijk is. De stroom naar de lamp is tegenovergesteld aan de laadstroom.

Vervolgens gaan we weer naar de werkelijkheid. De enige verschillen zijn dat we niet met een accu hebben te maken maar met de wisselstroom uit het net. Maar het principe blijft het zelfde, de stroom wisselt voortdurend van richting, maar de lstroom uit het net en die uit de zone energie zijn steeds tegenovergesteld. In de elektrotechniek heet dat in tegenfase. Wat dus inderdaad zoals jij het noemt verrekenen betekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Techneut
Ik denk dat je antwoord het niet echt duidelijker maakt.

Een zekering/automaat is bedoelt om de installatie achter de zekering te beveiligen tegen overbelasting.

Voorbeeld
Je zekering is 16A en de installatie daarachter bestaat uit PV-omvormer van max 16A en een wasmachine.
De omvormer levert max vermogen, de zon schijnt volop.

Dat betekent dat bij een kortsluiting of overbelasting door de wasmachine de zekering pas bij
een stroom van >32A door wasmachine uitschakelt. Omdat op dat moment pas de zekering voor 16A belast is.
(32A door wasmachine = 16A afkomstig zekering + 16A afkomstig PV)

Schets ontleend van andere website.
Afbeeldingslocatie: https://fritts.nl/wp-content/upload_folders/fritts.nl/2012/08/Omvormer-op-eigen-groep-1024x551.jpg

Dit alles kan o.a brand veroorzaken in de elektrische installatie ter hoogte van de wasmachine.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 26-04-2018 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Jan Smit schreef op woensdag 25 april 2018 @ 17:30:
Gewoon niet doen.

Een huisinstallatie is niet gemaakt voor 'creativiteit' of 'rekenwerk'.
Bijvoorbeeld een installatieautomaat heeft een bepaalde karakteristiek. Als je doorhebt hoe het verrekenen werkt, mag je dus gaan uitzoeken hoe de karakteristieken werken en wat jouw geknutsel daarvoor betekent.

Het is heel simpel:
Auto naar groepenkast op eigen groep (eigen metertje erbij voor het tanken?)
Zonnepanelen naar groepenkast op eigen groep (eigen metertje erbij voor de opwek?)
Klaar!

En dat is 'na de meter' dus niks te maken met teruglevering oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Enige tussenoplossing als je die groep nog niet hebt liggen (zoals ik*) is de wasmachine groep gebruiken voor de zonnepanelen en de wasmachine zelf weer op een gezamenlijke groep zetten. Zo houdt je in ieder geval het verbruik en terugleveren over de kabel gescheiden. Als de gezamenlijke groep waar nu de wasmachine op zit dan overbelast dan springt in ieder geval de groep eruit i.p.v. dat je kabels te heet worden.

*Groep is al wel aangemaakt in de meterkast en de bekabeling ligt ook al tot de 1ste verdieping, maar wegens verbouwing moet ik nog even wachten voordat ik naar zolder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:01:
@Techneut
Ik denk dat je antwoord het niet echt duidelijker maakt.

Een zekering/automaat is bedoelt om de installatie achter de zekering te beveiligen tegen overbelasting.

Voorbeeld
Je zekering is 16A en de installatie daarachter bestaat uit PV-omvormer van max 16A en een wasmachine.
De omvormer levert max vermogen, de zon schijnt volop.

Dat betekent dat bij een kortsluiting of overbelasting door de wasmachine de zekering pas bij
een stroom van >32A door wasmachine uitschakelt. Omdat op dat moment pas de zekering voor 16A belast is.
(32A door wasmachine = 16A afkomstig zekering + 16A afkomstig PV)

Schets ontleend van andere website.
[afbeelding]

Dit alles kan o.a brand veroorzaken in de elektrische installatie ter hoogte van de wasmachine.
@leonbong,
Mijn uitleg was een antwoord op de vraag van Jan Smit die niet begreep hoe de beide stromen met elkaar verrekend dienen te worden. Stel in jouw voorbeeld dat het donker is en er helemaal geen zonne-energie is, dan moet het volle vermogen 6000W uit het net gehaald worden. Het vermogen naar de twee machines blijft in beide gevallen 6000W. Maar als de zon schijnt kan het vermogen uit het net met 2500W worden verminderd. Tot zover is het vergelijkbaar, de stromen worden ook hier met elkaar verrekend.

Jij gaat echter in op een andere vraag, de beveiliging van het circuit en dat is een heel ander aspect. Dat werd al als een apart item genoemd en ook beantwoord. Namelijk dat daarom zonnepanelen op een afzonderlijke groep moeten worden geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@Techneut
Ah ok ik begreep er ook al geen snars van het antwoord.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
Ik nu wel.
Ik knutsel niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
En ik heb nu pv, later komt er een ev. Ik heb nu 3 fasen en ben benieuwd hoe dit gaat passen als ik een thuis laadpaal laat installeren. Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Jan Smit schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:39:
Ik nu wel.
Ik knutsel niet. Ik ben gewoon nieuwsgierig.
En ik heb nu pv, later komt er een ev. Ik heb nu 3 fasen en ben benieuwd hoe dit gaat passen als ik een thuis laadpaal laat installeren. Bedankt voor de info!
Heel simpel dus, via een extra groep in de meterkast. Niet op dezelfde groep als de PV. Mag wel op dezelfde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

CurlyMo schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:25:
[...]

Enige tussenoplossing als je die groep nog niet hebt liggen (zoals ik*) is de wasmachine groep gebruiken voor de zonnepanelen en de wasmachine zelf weer op een gezamenlijke groep zetten. Zo houdt je in ieder geval het verbruik en terugleveren over de kabel gescheiden. Als de gezamenlijke groep waar nu de wasmachine op zit dan overbelast dan springt in ieder geval de groep eruit i.p.v. dat je kabels te heet worden.

*Groep is al wel aangemaakt in de meterkast en de bekabeling ligt ook al tot de 1ste verdieping, maar wegens verbouwing moet ik nog even wachten voordat ik naar zolder kan.
Je hebt op het stopcontact( de verbinding waarschijnlijk) tussen de wasmachine groep en de waswasmachine nog een automaat zitten neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 16:19
Nee, hij drukt de wasmachine in een lichtgroep, op deze groep zitten meerdere WCD's en lichtpunten. Met een 2200W model kan dat doorgaans mits er verder geen vaste grote verbruikers op deze groep zitten. De dedicated wasmachine WCD wordt dan omgetoverd naar een PV-groep. Ik zou dan wel adviseren het WCD te verwijderen en de omvormer vast aan te sluiten met een blindplaatwartel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mr_gadget schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 17:32:
[...]

Je hebt op het stopcontact( de verbinding waarschijnlijk) tussen de wasmachine groep en de waswasmachine nog een automaat zitten neem ik aan?
Nee, op de oorspronkelijke wasmachine groep zit nu niks anders dan de zonnepanelen. Als de nieuwe groep de bovenverdieping heeft bereikt, dan gaat de wasmachine weer terug en hebben de zonnepanelen en wasmachine hun eigen groep weer.

Wat @Jim423 zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Aha :) Maar voor mijn begrip: als je de wasmachine met een extra automaat er tussenop de wasmachine groep had gezet was het ook veilig toch? Want de wasmachine kan dan alsnog maar 16A trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Technisch gezien is het veilig. Maar omdat er bij weinig/geen teruglevering niet wordt voldaan aan selectiviteit van de beveiligingen is het beter om een eigen groep te maken in de groepenkast voor elk apparaat, daarnaast is dit ook overzichtelijker.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
(Over de kookgroep) Dat beide groepen tegelijk af moeten schakelen is volgens mij niet waar (de eaton doet dat ook niet, ouderwetse stoppen ook niet; ABB klem ook niet). Hij moet in 1 handeling spanningvrij gemaakt kunnen worden en dat gebeurd. Lijkt me een keurige oplossing :) .

[ Voor 3% gewijzigd door timleferink op 27-04-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

S0epkip schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:52:
[...]

Nou, de fase en de nul zijn wel het zelfde maar dat is voor de automaat, nu kan het dat de kookplaat die vaak in 2 delen is dus een fase van de één en de nul van de andere automaat heeft.
Ik zou het wel even checken dat het dezelfde automaat is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Op dit moment heb ik voor zo'n 3300Wp aan zonnepanelen op het dak liggen (Noord en Zuid). Zoals jullie al lazen moeten deze uiteindelijk op een aparte groep in de meterkast komen. De omvormer hangt op zolder dus het is in ons huis een aardige klus om daar te komen.

Nu zit ik er voor de toekomst aan te denken om ook de schuur vol te leggen met 900Wp (Oost). Daar zal een aparte (micro)omvormer voor moeten komen. Mag ik dan deze omvormer uit de schuur op dezelfde groep aansluiten als bedoeld voor mijn huidige omvormer? De locaties van beide apparaten liggen dan ver uit elkaar, maar dienen wel hetzelfde doel. Daarbij gaat het dan over het opwekken over 3 windrichtingen, dus ik verwacht ondanks de totale wattpiek onder de 3600Wp te blijven over de dag. Het grootste piek moment sinds februari is 2300Wp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:48
dreamscape schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 20:54:
[...]
Gewoon gestructureerd eerst alle blauwe draden bij elkaar pakken en netjes opzij duwen. Dan de geel/groene netjes in een andere hoek. En hetzelfde met bruin en wellicht een paar kleine lasdopjes met zwart.
OOooOoohhhhh... is DAT de truc!

De draadjes met dezelfde kleuren bij mekaar knopen dus!!! _/-\o_

Ik schroefde (als onderdeel van mn verbouwing) deze lasdozen in mijn schuur eens even open, en ik HAD al het vermoeden dat er ERGENS iets niet helemaal precies klopte aan wat de vorige bewoners hadden zitten maken...
Maar wát hè..... tja.... ik kon er mn vinger niet precies op leggen eigenlijk! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eYZvFTb0z5KlfcOnTZMasvtZ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2B6ZP6q4wlCzXIVPQ9WPaufb/full.jpg

:'( 8)7 :'( :X

Maar nu is het me duidelijk! Kleur bij kleur! :+

..........
Oke, nu ff zonder flauwekul..., dat was dus een werkende elektra-installatie in de schuur, door de vorige bewoners erin gebeund.

Deze zat er ook nog bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V7TY6Os6WDcijdFFDyO2ebAQ/full.jpg

En yup, ook DAT was gewoon 230 bedrading. (ene plakbandje zal er wel afgevallen zijn of zo)

Spreekt voor zich dat ik de schuur nu volledig losgekoppeld heb van alle elektra,
en ik ben ZEER blij dat ik tijdens de verbouwing ALLE elektra in het huis zelf, incl. WCDs, bedrading, centraaldozen en leidingen compleet eruit gesloopt heb en alles heb vervangen (muv een enkele leiding en lichtpunt-centraaldoos die in de verdiepingsvloer gestort zijn)

De rest van de horrordingen die ik qua elektra ben tegengekomen zal ik jullie nog maar even besparen...
(dit was idd niet het enige) :X

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@BrainCrash Ik ben wel eens gekke dingen tegen gekomen maar dit overtreft alles wat ik heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Damn. Het jammere is dat je door dit soort figuren straks misschien iedereen een jaarlijkse keuring aan zijn broek heeft hangen. Ook wel bijzonder trouwens dat 'ie zelf niet in de war is geraakt met z'n kleurplaat.
CurlyMo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:10:
Op dit moment heb ik voor zo'n 3300Wp aan zonnepanelen op het dak liggen (Noord en Zuid). Zoals jullie al lazen moeten deze uiteindelijk op een aparte groep in de meterkast komen. De omvormer hangt op zolder dus het is in ons huis een aardige klus om daar te komen.
Naar mijn weten moet elke PV-omvormer zijn eigen eindgroep hebben. Echter kan ik geen (veiligheids)technische reden bedenken waarom je deze 2 omvormers niet achter dezelfde eindgroep kan zetten. Ik zou wel erop letten dat 4200Wp gezamelijk de max blijft. Ook zou ik elke omvormer zijn eigen kabel geven naar de eindgroep ivm de spanning.

[ Voor 62% gewijzigd door Jim423 op 28-04-2018 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploink
Rol-Co schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 22:54:
[...]

Nou, de fase en de nul zijn wel het zelfde maar dat is voor de automaat, nu kan het dat de kookplaat die vaak in 2 delen is dus een fase van de één en de nul van de andere automaat heeft.
Ik zou het wel even checken dat het dezelfde automaat is.
Zoiets dacht ik dus ook. Ik zal het binnenkort even controleren en zonodig draadjes verwisselen.
Al was het alleen maar om mijn OCD te bevredigen dat L1 netjes naast N1 en L2 bij N2 zit. We doen hier niet aan partnerruil zeg maar :+

@BrainCrash Was die man totaal kleurenblind? Dat maakt het een stuk lastiger, maar dan nog zou je op zijn minst de gestreepte apart kunnen houden :?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6cVwcIP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:39

Onbekend

...

Dat krijg je als je met vmvk-kabels werkt waarvan je niet zelf de kleuren kunt bepalen. :(
De draden hadden zeker gelabeld moeten worden met de juiste kleuren, want nu heb je een geelgroene en een blauwe draad in 1 lasdop wat totaal niet is toegestaan.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Onbekend schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:52:
Dat krijg je als je met vmvk-kabels werkt waarvan je niet zelf de kleuren kunt bepalen. :(
De draden hadden zeker gelabeld moeten worden met de juiste kleuren, want nu heb je een geelgroene en een blauwe draad in 1 lasdop wat totaal niet is toegestaan.....
Onzin, heeft niets met kabel te maken, heeft meer te maken met de betekenis van de kleuren niet weten. Dan maakt het niet uit welke je waar aan knoopt.
Dat zijn die personen die aan je vragen of bruin de nul is en waar die geel groene voor is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:50:
Ik zou wel erop letten dat 4200Wp gezamenlijk de max blijft.
Waarom dit en niet de max piek van 3600 gezamenlijk?
Ook zou ik elke omvormer zijn eigen kabel geven naar de eindgroep ivm de spanning.
Dus helemaal tot de eindgroep en geen verdeeldoos in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een lasdoos boven de groepenkast is prima, het gaat om de lengte kabel waar de omvormers gezamelijk op zitten. Deze wil je zo kort mogelijk hebben. 4200Wp is ongeveer de max. wat ik op een 16A automaat zou durven zetten. Wp staat natuurlijk niet gelijk aan Wac. Als alle panelen in dezelfde oriëntatie liggen zou ik wel 3600-3700Wp als max. aanhouden echter heb je nog wel wat speling daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jim423 schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:17:
Een lasdoos boven de groepenkast is prima, het gaat om de lengte kabel waar de omvormers gezamelijk op zitten. Deze wil je zo kort mogelijk hebben. 4200Wp is ongeveer de max. wat ik op een 16A automaat zou durven zetten. Wp staat natuurlijk niet gelijk aan Wac. Als alle panelen in dezelfde oriëntatie liggen zou ik wel 3600-3700Wp als max. aanhouden echter heb je nog wel wat speling daarin.
Het maximale doel zou zijn:
Zuid: 9 x 275Wp
Noord: 6 x 275Wp
Oost: 3 x 300Wp
Oftewel, absolute max. van 5025Wp.

Maar ik ben het met je eens dat ik eerst eens moet nagaan wat de maximale piek is dat ik op elk moment van het jaar haal. Ik verwacht namelijk nog steeds dat dat ook met die 5025Wp onder de 3600Wp zal blijven. De opbrengst zal alleen gelijkmatiger over de dag verdeeld zijn.

Een pseudoplaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hRP5dXCfTA8zUUCfXcsCXKvL/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
CurlyMo schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 23:10:

Nu zit ik er voor de toekomst aan te denken om ook de schuur vol te leggen met 900Wp (Oost). Daar zal een aparte (micro)omvormer voor moeten komen. Mag ik dan deze omvormer uit de schuur op dezelfde groep aansluiten als bedoeld voor mijn huidige omvormer? De locaties van beide apparaten liggen dan ver uit elkaar, maar dienen wel hetzelfde doel. Daarbij gaat het dan over het opwekken over 3 windrichtingen, dus ik verwacht ondanks de totale wattpiek onder de 3600Wp te blijven over de dag. Het grootste piek moment sinds februari is 2300Wp.
de hoeveelheid Wp is niet belangrijk en hoef je niet te melden. ;)
het gaat om hoeveel W (of A) die de omvormer geeft.
(ik heb zelf 6430Wp op een 4000VA omvormer, die weer aan een 16A groep hangt. >:) )

de natuur kan vreemde dingen doen, nu zie je pieken die niet zo hoog zijn, maar als er een onweer over de panelen is geweest en ze zijn lekker afgekoeld en het is lekker schoon in de lucht (smog weg geregend).
dan kunnen er vreemd hoge pieken ontstaan met een beetje zon.
ik heb uit panelen die max een 5,6A leveren, soms 6,3A zien komen op die momenten.
maar de omvormer zijn W (of A) is leidend, die topt het af.

het is verstandig om apparaten die >2000W gebruiken/leveren.
op hun eigen groep te zetten.
stukje bedrijf zekerheid en veiligheid. ;)

edit:
met een plaatje, voor de lol want het doet er niet toe.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
dit was 5660Wp op een 3300VA omvormer (+/-14A)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-04-2018 11:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
migjes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:40:
[...]
met een plaatje, voor de lol want het doet er niet toe.
[afbeelding]
dit was 5660Wp op een 3300VA omvormer (+/-14A)
Ik ben nu zelf ook aan het meten en ga eens zien hoeveel buffer ik heb met deze Noord / Zuid opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
CurlyMo schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:51:
[...]

Ik ben nu zelf ook aan het meten en ga eens zien hoeveel buffer ik heb met deze Noord / Zuid opstelling.
hoef je niet eens te doen voor je vraag.
de hoeveelheid die je omvormer max levert is het antwoord. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
migjes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:53:
[...]

hoef je niet eens te doen voor je vraag.
de hoeveelheid die je omvormer max levert is het antwoord. ;)
De Noord/Zuid omvormer kan max. 3650W leveren. Op Oost zou een 1300W omvormer komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
CurlyMo schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:58:
[...]

De Noord/Zuid omvormer kan max. 3650W leveren. Op Oost zou een 1300W omvormer komen.
Noord/Zuid is dus >2000W, dus eigen groep nodig.
16A groep in dit geval. ;)

oost zou je op een 10A groep kunnen doen, maar de meesten nemen dan een 16A groep.
(maakt niet veel uit wat je kiest. dat hangt van de kabel af, grote kans is dat je 2,5mm gebruikt dus 16A groep geschikt.)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 28-04-2018 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
migjes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:01:
[...]

dus is >2000W, dus eigen groep nodig.
16A groep in dit geval. ;)

oost zou je op een 10A groep kunnen doen, maar de meesten nemen dan een 16A groep.
Die Noord/Zuid heeft ook zijn eigen groep. Het ging om de toekomstige Oost opstelling? Kan die erbij? Of kan die desnoods op zijn eigen groep met een WP? Laatste groep die zou kunnen is een groep met alleen één lamp en één WCD. Ik heb namelijk geen ruimte meer voor meer groepen, dus moet combineren, of Oost laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
CurlyMo schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:03:
[...]

Die Noord/Zuid heeft ook zijn eigen groep. Het ging om de toekomstige Oost opstelling? Kan die erbij? Of kan die desnoods op zijn eigen groep met een WP? Laatste groep die zou kunnen is een groep met alleen één lamp en één WCD. Ik heb namelijk geen ruimte meer voor meer groepen, dus moet combineren, of Oost laten zitten.
>2000W = eigen groep.
en dus niet combineren. ;)
(een versimpeld antwoord. ;) )

kastje bij plaatsen en je hebt weer plek voor meer groepen.
(of heb je al meer als +/-12 groepen in de meter kast zitten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Je reageert te eenzijdig. Voor de Noord/Zuid heb je waarschijnlijk gelijk, maar ik heb het ook over Oost met max. 1300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
migjes schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 11:40:
[...]
de natuur kan vreemde dingen doen, nu zie je pieken die niet zo hoog zijn, maar als er een onweer over de panelen is geweest en ze zijn lekker afgekoeld en het is lekker schoon in de lucht (smog weg geregend).
dan kunnen er vreemd hoge pieken ontstaan met een beetje zon.
ik heb uit panelen die max een 5,6A leveren, soms 6,3A zien komen op die momenten.
maar de omvormer zijn W (of A) is leidend, die topt het af.
Kan inderdaad. Bij omstandigheden met een gat in de bewolking waar net even de zon door schijnt heb je niet alleen direct zonlicht dat de panelen raakt, maar ook diffuus licht via de wolken. De opbrengst is dan hoger dan onder een strak blauwe hemel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ploink schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 15:59:
[...]

Kan inderdaad. Bij omstandigheden met een gat in de bewolking waar net even de zon door schijnt heb je niet alleen direct zonlicht dat de panelen raakt, maar ook diffuus licht via de wolken. De opbrengst is dan hoger dan onder een strak blauwe hemel.
Dat zie ik inderdaad ook. Zolang het bewolkt is presteren noord en zuid evenwijdig. Zolang de zon schijnt presteren noord en zuid over de dag heen zoals je verwacht. Dus eerste deel van de dag noord, daarna over naar zuid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:52:
Bovendien mag dat helemaal geen probleem zijn. Kabel met meer dan twee aders is altijd wat betreft kleuren in twee uitvoeringen te koop, met groen-gele ader of zonder. Geen enkele reden om kunst en vliegwerk te verrichten dat in strijd is met voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Nou, ik ga er nog een schepje bovenop doen..
Ik heb echt het idee dat die mensen totaal geen benul hadden van elektriciteit.
(heb het huis gekocht van een 75 jaar oud vrouwtje, wiens man een jaar of 10 eerder overleden was. Hij was timmerman...)
Zelfs met volledige kleurenblindheid krijg je niet voor mekaar wat ik hieronder laat zien...
Techneut schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 16:27:
[...]
kunst en vliegwerk [...] dat in strijd is met voorschriften.
Rol-Co schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 09:40:
[...]

Dat zijn die personen die aan je vragen of bruin de nul is en waar die geel groene voor is. ;)
@Indoubt @Ploink @Onbekend

Nou... dan heb ik voor jullie de volgende quiz-vraag... En ik beloof je: het kan NOG gekker dan die vorige post!

Heb wel even in mn fotocollectie van de verbouwing moeten zoeken of ik een foto van de situatie had, en die heb ik gelukkig gevonden:
Dit is een crop uit een foto die ik een aantal jaren geleden gemaakt heb (ben al efkes bezig met de verbouwing 8) )

QuizzVraag: WAAR dient de loshangende zwarte stekker voor?... Wat is de bedoeling daarvan?... En hoe denken jullie dat die aangesloten zit?.... (Heeft iets met een lamp te maken, kan ik wel alvast zeggen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ps2vuWy86A4myo7fCabyUaF5/full.jpg

Tip: die lasdoos bovenaan aan die balk, dat is dezelfde als die op de laatste twee fotos van mijn vorige post.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Uit die foto is het gewoon duidelijk dat iemand te lui was om een nette opbouwinstallatie aan te leggen, en lekker makkelijk met een grijze kabel aan de gang is geweest. :)

En die stekker, die gaat natuurlijk naar een buitenlampje toe. Achter die schakelaar zit een gat naar buiten waar die dat snoer doorheen gaat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Onbekend schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:31:
En die stekker, die gaat natuurlijk naar een buitenlampje toe. Achter die schakelaar zit een gat naar buiten waar die dat snoer doorheen gaat? ;)
Dat zou inderdaad wel de meest voor de hand liggende situatie zijn.
Maar helaas. Volgende poging.
Er zit daar géén gat naar buiten toe, en de kabel loopt ook niet stiekem rechts van de opbouwdoos langs het raamkozijn weg of iets dergelijks. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 18:38
BrainCrash schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:24:
QuizzVraag: WAAR dient de loshangende zwarte stekker voor?... Wat is de bedoeling daarvan?... En hoe denken jullie dat die aangesloten zit?.... (Heeft iets met een lamp te maken, kan ik wel alvast zeggen)

[afbeelding]

Tip: die lasdoos bovenaan aan die balk, dat is dezelfde als die op de laatste twee fotos van mijn vorige post.
Ik heb zo sterk vermoeden dat die stekker het wcd doet voeden, welke dan de schakelaar voed om vervolgens de lamp te kunnen bedienen via de schakelaar.

Al hoop ik ergens dat het toch niet zo heel erg is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Precies, bedoeld voor in de WCD zodat de schakelaar van stroom wordt voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BrainCrash schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:37:
[...]

Dat zou inderdaad wel de meest voor de hand liggende situatie zijn.
Maar helaas. Volgende poging.
Er zit daar géén gat naar buiten toe, en de kabel loopt ook niet stiekem rechts van de opbouwdoos langs het raamkozijn weg of iets dergelijks. ;)
Yep die moet je in de wcd steken om de lamp aan te doen, heb ik ook allemaal zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

En waarom is die wcd zo zwart van onderen? :X
Wel netjes dat de wcd met een geaarde stekker is aangesloten! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 18:35
Denk dat die stekker bedoeld is om in een schakelklok te gaan en de hele tuin moet verlichten met 500 W halogeenlampen stuk of 5 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ChrisTum schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 22:49:
[...]

Ik heb zo sterk vermoeden dat die stekker het wcd doet voeden, welke dan de schakelaar voed om vervolgens de lamp te kunnen bedienen via de schakelaar.

Al hoop ik ergens dat het toch niet zo heel erg is...
CurlyMo schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 23:11:
Precies, bedoeld voor in de WCD zodat de schakelaar van stroom wordt voorzien.
Wou je zeggen dat de pinnen van die stekker dan altijd onder spanning staan? :F
Of komt de stroom uit het WCD en gaat dan via de stekker weer naar de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ploink schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:43:
Of komt de stroom uit het WCD en gaat dan via de stekker weer naar de schakelaar?
Het zou zomaar dat eerste kunnen zijn. Als er in deze situaties nog wat te hopen valt, dan het tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

@BrainCrash Ik leef met je mee:)

slopen en opnieuw beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:17
Weet iemand waar de linker kast voor dient? Die lijkt aangesloten voor de meter (gratis stroom?).
Er zit geen zekering in.
Weet ook niet waar de leiding naar toe gaat.

Sorry voor gedraaide foto. Zit op mijn telefoon en krijg hem niet gedraaid in mijn Tweakers fotoalbum.

Meterkast

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Dat lijkt op een aftakking vanuit de tf-schakeling en is waarschijnlijk vroeger in gebruik geweest als boiler signaal. Zal niet permanent spanning op staan vermoed ik, maar zal sowieso met een paar jaar helemaal niets meer doen omdat tf wordt uitgefaseerd.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xyphoid schreef op zondag 29 april 2018 @ 14:59:
Weet iemand waar de linker kast voor dient? Die lijkt aangesloten voor de meter (gratis stroom?).
Er zit geen zekering in.

Sorry voor gedraaide foto. Zit op mijn telefoon en krijg hem niet gedraaid in mijn Tweakers fotoalbum.

[afbeelding]
Nooit eerder gezien maar het lijkt wel de aansluiting voor een bruto productie meter, het heeft te maken met die kast onder je meter waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-09 18:38
[...]

[...]

Inderdaad dat eerste wat jij zegt, het verbaast me niet als dat zo zou zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Er zit geen zekering in.

[afbeelding]
Daar zat waarschijnlijk een verwarmingstoestel op die door op een signaal van de netbeheerder reageerde. (Waarschijnlijk dat witte kastje.)

Let er op dat dat ding niet achter een hoofdschakelaar zit, maar waarschijnlijk na de kWh-meter via een lus naar beneden zit aangesloten. Het kan ook zijn dat het een loze buis is geworden, maar dat kan je alleen maar zien door dat groepenkastje open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:58
@BrainCrash Het zijn fraaie voorbeelden van hoe het vooral niet moet, maar sommige zijn zo zichtbaar dat het nooit een complete verrassing kan zijn. De foto van de draden met een stukje tape er om moeten toch eerder opgevallen zijn. Enfin, zoals Indoubt ook als zegt. Slopen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Onbekend schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:37:
[...]

Daar zat waarschijnlijk een verwarmingstoestel op die door op een signaal van de netbeheerder reageerde. (Waarschijnlijk dat witte kastje.)

Let er op dat dat ding niet achter een hoofdschakelaar zit, maar waarschijnlijk na de kWh-meter via een lus naar beneden zit aangesloten. Het kan ook zijn dat het een loze buis is geworden, maar dat kan je alleen maar zien door dat groepenkastje open te maken.
Helaas zijn alle kastjes verzegeld.
Volgens mijn vader wordt tf niet verzegeld en ziet hij er geen zitten.
Zal nog aan wat andere mensen vragen. En anders Eneco even bellen. Maar die wil ik echt als laatste spreken. Eerst wat info inwinnen, zodat ik weet of ze onzin vertellen of niet :P

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Xyphoid schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:00:
[...]

Zal nog aan wat andere mensen vragen. En anders Eneco even bellen. Maar die wil ik echt als laatste spreken. Eerst wat info inwinnen, zodat ik weet of ze onzin vertellen of niet :P
Ik bedoel dat kastje met die ene stop erin. Die is niet verzegeld. Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
@Xyphoid
Misschien een aftakking naar een tweede meterkast voor openbare/portiek verlichting oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
@ChrisTum @CurlyMo
[...]

[...]

YUP !!!!! :F 7(8)7

Vanwege het kleurencircus en de onnoemlijke hoeveelheid omwegen die de gehele warboel aan draden in de schuur maakt ben ik nog steeds niet achter de precieze werking, en ik heb de loshangende stekker een tijd geleden maar direct weggehaald, dus kan de exacte aansluiting nu niet meer nagaan, maar dit was het geval:

- Als de stekker in dat stopcontact zat, dan was een TL-balk ergens anders in de tuin altijd aan..
De schakelaar op de wcd deed in dat geval helemaal niets, lamp bleef aan.
- Toen trok ik de stekker eruit (die bleef dus los bungelen), en ging de lamp uit.
Mijn tussenconclusie destijds: OK, dus die stekker hangt aan die lamp.
- Toen ik vervolgens de schakelaar op de WCD omzette... GING DE LAMP WEER AAN!!
(ff nadenken... maar als de stekker ook al met de lamp verbonden was, en die lamp is nu aan.... dan... WTF!!!)

Dus met stekker los kon je de schakelaar gebruiken om de lamp aan en uit te zetten, met de stekker erin was de lamp zowiezo altijd aan.

Mijn proef op de som leerde dat er sowiezo ALTIJD 230V L/N op die stekker stond. (ik had mn multimeter niet bij, dus maar even getest door voorzichtig de stekker van een boormachine tegen de loshangende stekker te houden. Yup! Boormachine aan!. )

Als ik het rebelse idee zou hebben gehad om de stekker omgedraaid in het stopcontact te steken, (stel je toch eens voor) had ik gewoon kortsluiting gemaakt tussen fase en nul.

BTW: op dat moment was het gehele huis, dus ook de schuur, nog voorzien van een aardlekschakelaar uit het jaar nul, met een triplevel op 300mA (!!)

(op dit moment is en blijft de stroom van de gehele schuur afgekoppeld, dat spreekt voor zich)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Onbekend schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:17:
[...]

Ik bedoel dat kastje met die ene stop erin. Die is niet verzegeld. Of wel?
Nee, die niet.
Net aan mijn oom (elektricien) gevraagd. Volgens hem is het een oude groepen kast. Zit geen zekering in, dus doet het ook niet meer.
Dat mysterie is ook opgelost.

Nu nog uitzoeken waar mijn groep 6 naar toe gaat. Alle groepen van 1 tot 8 zijn bekend wat er op is aangesloten, behalve 6.
Had gehoopt dat het de tuin was, maar in de tuin heb ik geen kabel gevonden (tot 80 cm afgegraven).
Werkt een leidingdetector goed genoeg om een leiding te volgen of raakt ie in de war als er twee naast elkaar liggen?
Alle leidingen gaan het plafond in en die zit potdicht.

[ Voor 38% gewijzigd door Xyphoid op 29-04-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Xyphoid schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:00:
[...]

Waarom zou een tf-ontvanger in een meterkast niet verzegeld worden? Het zou betekenen dat hij gemakkelijk is te manipuleren van hoog- naar laagtarief. Waar komt zo'n stellige uitspraak vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Techneut schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:52:
[...]
Waarom zou een tf-ontvanger in een meterkast niet verzegeld worden? Het zou betekenen dat hij gemakkelijk is te manipuleren van hoog- naar laagtarief. Waar komt zo'n stellige uitspraak vandaan?
Was een aanname van hem. Hij kon niks vinden over verzegeling van tf schakelaars. Maar had jouw argument ook al naar hem gestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Xyphoid schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:44:
[...]
Net aan mijn oom (elektricien) gevraagd. Volgens hem is het een oude groepen kast. Zit geen zekering in, dus doet het ook niet meer.
Dat het een oude kast was (met maar een groep, dus niet 'groepen-'), dat hadden we hier ook al gezien. En dat de boel niet in gebruik is (en de rest van je huis gewoon voorzien is van stroom), dat is ook allemaal heel fijn.

Maar het mysterie is zeker nog niet opgelost :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
[...]

Zit geen zekering in, dus doet het ook niet meer.
Euhm, maar die kan je er dan toch zelf gewoon opnieuw inschroeven, die zekering?
Of bedoel je dat die ook nog op de verzegelde hoofdaansluiting apart afgezekerd was, en dat dáár de zekering van is verwijderd? (dat zou me logischer lijken, maar volgens mij kun je dat helemaal niet zien omdat de hoofdzekeringen achter die zwarte bakelieten deksel zitten helemaal op de onderste rand van je foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:27
Ik wil in mijn huis ook de laatste kamers van geaarde WCDs laten voorzien.
In de slaapkamer is er echter 1 WCD van de drie aanwezige die wat lastiger te bereiken is: naast de kledingkast (en die kan echt niet verplaatst worden) in een nis van circa 34 breed en 60 diep.

1) denken jullie dat een electricien dit voor elkaar krijgt?
2) stel dat dit niet lukt, kan ik dan wel de andere twee WCDs laten aarden? Ik meen me
te herinneren dat het binnen 1 vertrek alles of niets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Techneut schreef op zondag 29 april 2018 @ 18:52:
[...]
Als hij bedoeld was om bijvoorbeeld een boiler/wasmachine/kippenhok in te schakelen op laagtarief, dan boeit het toch niemand of je dat manipuleert? Daar heb je dan alleen jezelf mee ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:49

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Reptile209 schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:30:
[...]

Als hij bedoeld was om bijvoorbeeld een boiler/wasmachine/kippenhok in te schakelen op laagtarief, dan boeit het toch niemand of je dat manipuleert? Daar heb je dan alleen jezelf mee ;).
Yep, maar zijn meter heeft ook een tarief schakeling, dus als je dan het tf relais modificeert terwijl het laagtarief actief is, blijkt je meter laag tarief staan. Dus is tf meestal gewoon verzegeld.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zit geen zekering in.

[afbeelding]
Woon je in een flat?

Misschien heeft er in het verleden een 2e meter gezeten (ipv meter + TF ontvanger) en was dit een apart groepenkastje op een aparte aansluiting voor de portiek/gallerij verlichting, voor rekening VVE?

Je zou sowieso eens kunnen kijken of je nog spanning hebt in de zekeringhouder. Probeer dat dan voor de grap eens twee keer, tijdens hoog- en laagtarief.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
wjvh schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:24:
[...]
in een nis van circa 34 breed en 60 diep.

1) denken jullie dat een electricien dit voor elkaar krijgt?
2) stel dat dit niet lukt, kan ik dan wel de andere twee WCDs laten aarden? Ik meen me
te herinneren dat het binnen 1 vertrek alles of niets is.
Moet wel lukken en zo niet:
De electricien kan kiezen tussen niks geaard of 2/3 geaard. Een pragmatische electrcicien zal dan dus gewoon de 2 wel aarden. Dat is veilger dan niks geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 15:33
TheGhostInc schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:02:
[...]

Moet wel lukken en zo niet:
De electricien kan kiezen tussen niks geaard of 2/3 geaard. Een pragmatische electrcicien zal dan dus gewoon de 2 wel aarden. Dat is veilger dan niks geaard.
Zolang het niet-geaarde stopcontact maar een niet-geaard stopcontactdekplaat heeft / krijgt. (anders denk je dat die 3e geaarde is, terwijl dat niet zo blijkt te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Overigens zijn de meeste apparaten tegenwoordig dubbel geïsoleerd en ook nog zwakstroom... zijn we net naar 100% randaarde aan het gaan is het probleem weg... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(Rand)aarde is nog steeds nodig voor een fatsoenlijk netfilter, dat is dan wel niet het oorspronkelijke doel maar dat wordt steeds belangrijker :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
BrainCrash schreef op zondag 29 april 2018 @ 19:15:
[...]

Euhm, maar die kan je er dan toch zelf gewoon opnieuw inschroeven, die zekering?
Of bedoel je dat die ook nog op de verzegelde hoofdaansluiting apart afgezekerd was, en dat dáár de zekering van is verwijderd? (dat zou me logischer lijken, maar volgens mij kun je dat helemaal niet zien omdat de hoofdzekeringen achter die zwarte bakelieten deksel zitten helemaal op de onderste rand van je foto).
Ik zou er een zekering in kunnen schroeven om te kijken of er een wcd of een schakelaar op is aangesloten.
Maar eerst even checken of er sowieso spanning op staat. Moet nog multimeter kopen.
En als er nog spanning op staat, dan even testen of ie voor of na de meter is aangesloten :P

Meterkast is op andere punten ook vaag.
Kan ISRA van KPN niet vinden. Er zitten wel telefoonstekkers (vierpolig) in het huis, dus lijkt me dat er ooit telefoon is geweest.
En de televisie van de buren komt eerst bij mij binnen en gaat dan naar de buren toe (ik woon in een hoekhuis). Daarvoor moet ik nog de aannemer bellen (als ik er achter kan komen wie dat is). Toen wij er kwamen wonen, hadden we dat aan de buren gevraagd, maar zij wisten er ook niet waarom het zo zat. Had eergister dus die kabel losgehaald, omdat ik dat helemaal vergeten was. Kwamen ze bij ons vragen of wij ook storing hadden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
ISRA van KPN kan ook in de woonkamer zitten, ik weet niet hoe oud je huis is, maar vroeger zat het overname punt meestal in de woonkamer en het zelfde geld voor coax.
[...]

Nu nog uitzoeken waar mijn groep 6 naar toe gaat. Alle groepen van 1 tot 8 zijn bekend wat er op is aangesloten, behalve 6.
Had gehoopt dat het de tuin was, maar in de tuin heb ik geen kabel gevonden (tot 80 cm afgegraven).
Werkt een leidingdetector goed genoeg om een leiding te volgen of raakt ie in de war als er twee naast elkaar liggen?
Alle leidingen gaan het plafond in en die zit potdicht.
Deze zal inderdaad niet snel naar de tuin toe gaan als alle leidingen naar boven lopen.

Ik neem aan dat jullie de meterkast ook open hebben gehad en gekeken hebben of groep 6 ook wel daadwerkelijk is aangesloten?

Ik zou gewoon even al je stopcontacten nalopen of je overal spanning op hebt, is dat niet zo kijken of je wel spanning hebt als je de groep aan zet. (mocht je nog steeds geen multimeter hebben, kun je natuurlijk ook een ander apparaat pakken met een stekker, zoals een boormachine of een radio).

Wat betreft de leiding detector, weet niet wat voor iets je in gedachten had, maar ik denk dat het sneller is gebeurd om even alle stopcontacten door te meten, zo weet je ook meteen of alles wel werkt (of niet werkt).

Wat bereft je zekeringkastje naast de automaten kast, ik zou hem even open schroeven en kijken of er nog wel draden in zitten, zo niet zou ik het meteen weghalen. mocht er nog wel bedrading in zitten naar beneden toe, en je hebt hem open kun je meteen meten of er spanning op zit/of niet.

[ Voor 89% gewijzigd door Clumsy Smurf op 01-05-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ALvHelvoort schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:33:
ISRA van KPN kan ook in de woonkamer zitten, ik weet niet hoe oud je huis is, maar vroeger zat het overname punt meestal in de woonkamer en het zelfde geld voor coax.

[...]

Deze zal inderdaad niet snel naar de tuin toe gaan als alle leidingen naar boven lopen.

Ik neem aan dat jullie de meterkast ook open hebben gehad en gekeken hebben of groep 6 ook wel daadwerkelijk is aangesloten?

Ik zou gewoon even al je stopcontacten nalopen of je overal spanning op hebt, is dat niet zo kijken of je wel spanning hebt als je de groep aan zet. (mocht je nog steeds geen multimeter hebben, kun je natuurlijk ook een ander apparaat pakken met een stekker, zoals een boormachine of een radio).

Wat betreft de leiding detector, weet niet wat voor iets je in gedachten had, maar ik denk dat het sneller is gebeurd om even alle stopcontacten door te meten, zo weet je ook meteen of alles wel werkt (of niet werkt).
Huis is van 1976.
Coax komt wel in meterkast binnen.
ISRA zou in woonkamer kunnen zitten, maar dat is de achterkant van het huis. Van de week even bij de buren vragen. Misschien dat zij het weten.

Groep 2 gaat ook naar boven, maar komt wel bij de WCD binnen naast de tuindeur uit. Dus alles gaat via het plafond. Plafond is helaas helemaal dicht.
Groep 6 is aangesloten. Heb hem uitgezet, maar geen enkel WCD of schakelaar is uitgeschakeld. Heb verder geen lasdozen of ongebruikte WCD's gevonden (of er is overheen gestucd).

Vandaar dat ik de leiding vanaf de groepenkast wil proberen te volgen, zodat ik weet waar ik verder kan zoeken.
Maar als dat niet lukt, haal ik alles van groep 6 af en trek ik een nieuwe leiding onder de vloer naar de tuin. En sluit die aan op 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Xyphoid schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Huis is van 1976.
Coax komt wel in meterkast binnen.
ISRA zou in woonkamer kunnen zitten, maar dat is de achterkant van het huis. Van de week even bij de buren vragen. Misschien dat zij het weten.
In huizen uit die tijd zit vaak een 4-pin varkenssnuit in de woonkamer (dat is het ISRA punt, direct op de kabel in de kruipruimte) plus een in de grote slaapkamer die via een PVC buis met die in de woonkamer verbonden is (handig om ethernet door te trekken).
Groep 6 is aangesloten. Heb hem uitgezet, maar geen enkel WCD of schakelaar is uitgeschakeld. Heb verder geen lasdozen of ongebruikte WCD's gevonden (of er is overheen gestucd).
Wij hadden ook zo'n mysterie groep. Bleek dus dat er hoog in de badkamer muur een doosje zit waar de draden uit komen. Deze aparte groep is vermoedelijk om een warmte straler of wasmachine oid op aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Mag je meerdere draden aansluiten op een automaat? Mijn meterkast zit namelijk vol. Op een van de groepen zit echter alleen maar één WCD en één lamp. Deze zou ik graag willen samenvoegen met een van de andere licht belaste groepen. Het makkelijkste zou dan zijn om de kabels van beide groepen samen te voegen op één automaat, mits dit mag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:25:
Mag je meerdere draden aansluiten op een automaat? Mijn meterkast zit namelijk vol. Op een van de groepen zit echter alleen maar één WCD en één lamp. Deze zou ik graag willen samenvoegen met een van de andere licht belaste groepen. Het makkelijkste zou dan zijn om de kabels van beide groepen samen te voegen op één automaat, mits dit mag natuurlijk.
Ja mag, flexomaten hebben ook 2 aansluitingen. Mits de verbruiker niet boven de 2000W is.
2 lichter belaste groepen kan je gewoon samenvoegen op 1 automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rol-Co schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:37:
[...]
Ja mag, flexomaten hebben ook 2 aansluitingen. Mits de verbruiker niet boven de 2000W is.
2 lichter belaste groepen kan je gewoon samenvoegen op 1 automaat.
Volgens mij heb ik van die Aeton (achtige) automaten waarin je de draden vast moet klemmen met een schroef. Ruimte zat voor meerdere kabels, maar zit het dan ook goed klemvast? Dat laatste is waar volgens het internet het probleem zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

CurlyMo schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Volgens mij heb ik van die Aeton (achtige) automaten waarin je de draden vast moet klemmen met een schroef. Ruimte zat voor meerdere kabels, maar zit het dan ook goed klemvast? Dat laatste is waar volgens het internet het probleem zit.
Als het 2 met dezelfde dikte zijn kan je er 1 links en 1 rechts naast de schroef zetten, wel even aan trekken of hij goed vast zit natuurlijk. Officieel moet je een verdeelblokje gebruiken voor zoiets, dat is een pennetje met 2 aansluitingen maar zijn vrij grof vind ik, 2x een 2,5mm2 in een schroefverbinding zou ik gewoon doen, zeker als het allemaal geen grote vermogens trekt of leverd.

Edit:
Deze dus
https://www.vekto.nl/kamrail-aansluitblokje-automaat-boven

Je zou ook een lasdoos boven je meterkast kunnen maken waar beide in zitten en dan enkel naar je automaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 02-05-2018 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ploink schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 07:31:
[...]

In huizen uit die tijd zit vaak een 4-pin varkenssnuit in de woonkamer (dat is het ISRA punt, direct op de kabel in de kruipruimte) plus een in de grote slaapkamer die via een PVC buis met die in de woonkamer verbonden is (handig om ethernet door te trekken).

[...]

Wij hadden ook zo'n mysterie groep. Bleek dus dat er hoog in de badkamer muur een doosje zit waar de draden uit komen. Deze aparte groep is vermoedelijk om een warmte straler of wasmachine oid op aan te sluiten
Thanks voor de tip. Heb inderdaad één varkenssnuit in de woonkamer en één in de slaapkamer. En zelfs één op zolder. Met een beetje geluk kan er nog een utp kabel doorheen.

Van het weekend verder met "Xyphoid en de zoektocht naar de verdwenen groep".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 20:34
Mijn oven is kapot. Ik kan van iemand een andere krijgen. Mijn vraag is...gaat dat lukken?

Ik heb gewone schuko wandcontactdozen. De oven heeft een perilex stekker. Echter, max vermogen is volgens de sticker 3680w, zie foto. Dat moet dus op een gewone groep kunnen. Kan ik door een elektricien de perilex stekker om laten zetten naar schuko? (Geen opmerkingen over aanpassen groepenkast aub...dat gaat hier fors kosten, dan kan ik beter een andere oven kopen)

Foto: https://ibb.co/nm7Lw7

[ Voor 3% gewijzigd door BuZZem op 03-05-2018 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
Is het een perilex stekker omdat er een perilex inbouw doos zat en daardoor niet makkelijk een normaal schuko stopcontact geplaatst kon worden? dan hadden ze namelijk bij iemand die ik ken ook gedaan.
Maar is het origineel zo dan zou ik er niet aan beginnen.
Pagina: 1 ... 37 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.