GeneralX schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 22:45:
Beste mede-Tweakers,
[...]
De betreffende kookplaat is, volgens de fabrikant Etna, geschikt voor een aansluiting op een 2P+2N aansluiting. Met ander woorden: een aansluiting met dubbele nul en dubbele fase.
Uitsluitend? De meeste platen kun je ook prima op een 3 fasen aansluiting aansluiten.
Om die reden liggen er dus twee 16mm buizen van een Perilex contact naar de groepenkast: eentje met 1x blauw en 1x bruin 2.5mm2 VD-draad en eentje met 1x blauw, 1x bruin en 1x geel-groen voor de randaarde.
Wat is dat nu weer voor rare constructie? Waarom niet gewoon alles in één (19mm) buis?
De aansluitingen op het betreffende Etna fornuis vond ik heel bijzonder. Ik heb het aansluitschema er even bijgeplakt:
[
afbeelding]
Het lijkt nu alsof er twee nullen aangesloten worden en er twee gescheiden circuits zijn, 1 per fase. Maar het blijkt dat de nulleiders intern doorverbonden zijn. Dit lijkt mij onwenselijk, bij een draadbreuk smelt dan gewoon een ader in de 5-aderige kabel (indien je de door de fabrikant voorgeschreven 1.5mm2 aders hebt). Wat denken jullie daarvan?
Ja, rare constructie, maar helaas niet uniek. Komt een beetje voort uit de situatie in andere landen waar ze gewoon 4mm^2 trekken met 32A.
Ten tweede; dat je in Nederland 2,5mm^2 zou moeten gebruiken.
Ten slotte weet ik niet wat jij met je kookplaat doet, maar de braadlappen gaan hier niet met vier pannen tegelijk op stand 9 op de kookplaat.
Tot slot kom ik bij mijn grootste verwonderpunt.
Onlangs heb ik mij laten informeren door een niet nader te noemen bedrijf over het aansluiten van fornuisgroepen (de 2-polige, niet de 4-polige krachtgroep). Dit bedrijf was van mening dat een fornuisgroep gebruikt mag worden om bovenstaande aansluiting te maken met 2 echte fasen. Hier en daar (op internetfora) lees ik dat een fornuisgroep niet gebruikt zou mogen worden in dit geval, die zou alleen bedoeld zijn voor 1-fase aansluitingen.
Maar... waarom

Pak gewoon een 3-fasen alamat, heb je geen gekloot met die bruggetjes (die soms geeneens werken) en sluit daar twee van de drie fasen naar keuze en de nul aan.
Ondertussen ben ik wel benieuwd welke kookplaat je nu precies hebt

Het valt vaak terug op de NEN1010, en die is niet publiek beschikbaar. Ik heb hem wel, maar moet eerlijk zeggen dat ik hem nog niet helemaal uitgelezen heb, hehe.
dus ben ik zelf maar gaan zoeken. In de meest recente NPR5310 (2017) kan ik geen direct bezwaar vinden tegen het gebruik van een 2-polige kookgroep om 2 fasen af te schakelen. Sterker nog ze zeggen er eigenlijk niks over. In de vorige versie (2015) kwam ik de opmerking tegen dat alleen een 1-fasige of 3-fasige installatie toegestaan zou zijn.
Ik kan zelf echter geen theoretisch bezwaar bedenken tegen een 2-fasenuitvoering van een kookgroep (2-polig). Is er iemand die hier een mening over zou willen uitten?
Als je ze achter twee 1-fase aardlekschakelaars hangt, kun je krijgen dat je halve plaat spanningsvrij is, en de andere helft niet. Dat zou niet moeten. In het geval met de doorgeluste nul gaat dat natuurlijk sowieso niet goed, zoals je zelf al opmerkt.
Dus dan moet het achter een 3-fase aardlekschakelaar.
De NEN1010 doet de
aanbeveling 1-fase groepen niet achter een 3-fase aardlekschakelaar te plaatsen en geeft de verplichting tot minimaal twee aardlekschakelaars. De goedkoopste route blijft dan altijd twee éénfasige aardlekschakelaars, en dat is dan wat er in veel meterkasten zit.
Nu rijst wel de vraag; wat voor hoofdaansluiting heb je? Meestvoorkomend is 1x35(of 40)A of 3x25A. In het laatste geval moet je sowieso geen 2L2N op dezelfde fase doen, voor de simpele reden dat 2x16 > 25..
Het lijkt me namelijk prima te voldoen aan alle eisen. Beide groepen zijn samen af te schakelen door de brug, als er 1 overbelast raakt dan kan deze afschakelen zonder de andere groep af te hoeven schakelen, want aparte buizen.
Persoonlijk vind ik die hele kookgroep maar een rare constructie, althans zoals hij hier is; bij sluiting in de ene helft wordt het apparaat alsnog niet spanningsvrij gemaakt. Overigens wil dat niet zeggen dat je ook nog kunt koken; links en de hele controlunit zitten op de ene fase..., maar de tweede fase wordt alleen gebruikt voor de rechter pitten (bij mijn plaat), dus dan kun je wel koken.
Aardlek kan ingebouwd zijn per groep (dus een aardlekautomaat-fornuisgroep) want de groepen/fasen zitten in aparte buizen, maar kan ook met een 3-fasenaardlekschakelaar gedaan worden.
Je hebt natuurlijk wel een probleempje als de fornuisgroep ingebouwde aardlek heeft en de nulleiders worden in de kookplaat doorverbonden. Dan slaat de aardlek eruit zodra je een kookzone inschakelt, omdat een deel van de stroom door de tweede nulleider en de tweede alamat loopt. En daar liep ik dus tegenaan.
Hoe had ik dit van te voren kunnen zien aan de hand van bovenstaand aansluitschema?
Bij voorbaat dank voor jullie inzichten

Er staat "230V, 50 Hz", niet "230/400V"
Siemens is wat dat betreft duidelijker;
Ofwel; gewoon derde fase afdoppen en klaar.