http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
De redenen waarom ik dit zou willen:
- Gezien de aanwezige zonnepanelen en de 25A hoofdzekering kan ik niet garanderen dat ik boven de 40A kom, ik zou dus voor een dure 63A aardlek moeten gaan, of mijn aardlekschakelaars voorbeveiligen met een 40A automaat. Bij een aardlekautomaat is dit niet nodig.
- Een aardlekautomaat met de juiste specificaties heb ik liggen, dit scheelt me de aanschaf van een nieuwe aardlekautomaat.
Lezen!henkie196 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:08:
[...]
Ok, maar wat is dan wel de vraag, want in eerste instantie dacht ik ook dat je zo'n tang als @jadjong laat zien wilde hebben. Of zoek je iets dat in één keer een kabel knipt, stript, en een label eromheen plakt?
[...]
De vraag stond zelfs in het cursief.
"Dus dacht toen van, bestaan er eigenlijk bedrijven, die dit doen voor bekabeling in de meterkast? "
Tip1, neem voldoende euro's mee.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Er waren er meer dan 1 die je vraag niet begrepenLord Anubis schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:06:
[...]
Lezen!
De vraag stond zelfs in het cursief.
"Dus dacht toen van, bestaan er eigenlijk bedrijven, die dit doen voor bekabeling in de meterkast? "
Maar wat je wil (kabel op rol in een machine stoppen en er aan de andere kant, kant-en-klare kabels op maat uithalen) zit in de hoek van industriële schaal, dus goedkoop zal het niet zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
/f/image/5zo0agFA1jz8MsjCvwijYYQ0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T3QSebHOQGw7yUVcqGJVqZAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo, de PV installatie ligt op het dak! 4,8Wp aan panelen (Oost/West) op een 4,4Wp Huawei string omvormer. Ik haal toch mooi 3,6Wp op een zonnig moment, dat is netjes!!
Ik heb echter nog een vraag, heeft iemand hier misschien een idee over;
Nu heb ik alleen dat ik een HomeWizard kWh meter wilde aansluiten, maar de installateur gaf aan dit niet te mogen doen, dat ik dit later zelf kon doen. (ivm aansprakelijkheid).
Nu vind ik dat prima, maar als ik de handleiding van de HomeWizard meer kijk, heeft deze de fase aan de ene kant, en de nul draad aan de andere kant van de meter!
Nu is de bedrading naar de aardlekautomaat vrij kort, ik krijg de nul draad nooit naar de onderkant van de meter! (ik had een voorbereide groepenkaart neergelegd en op gewezen dat ik de aardlekautomaat graag onderin de groepenkast wilde, maar dat is dus ook blijkbaar genegeerd).
... Kan ik de kWh meter nu op een veilige manier nog aansluiten, of of dit "helaas pindakaas" dat ik de kWh meter maar terugstuur naar HomeWizard? (niet gebruikt dus). Ik voel niet zo voor verleningen, dus ik neig naar dat laatste.
Verder ken ik het merk Noark niet, kan er ook weinig over vinden. Deze wil ik evt wel vervangen voor een Eaton of ABB.
Zoals bij de oude kast is het natuurlijk niet de bedoeling, er zijn normen die stellen dat ieder omhulsel tenminste IP2X afgesloten moet zijn en voor de bovenzijde (waar stof op kan blijven liggen) zelfs IP4X. Er mogen dus geen voorwerpen / vingers / stof / ongedierte in de kast kunnen komen.boolean schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 01:10:
Omdat het merendeel van de groepen/aansluitingen in onze woning vanuit de kruipruimte komen (dus van beneden), zouden meer onder- en zijingangen wenselijk zijn. Een enkele groepenkast zou resulteren in geen onder invoer en maximaal drie zijingangen, terwijl twee groepenkasten naast elkaar ruimte biedt voor vijf onder ingangen en geen zijingangen i.v.m. de beschikbare ruimte (voornamelijk breedte).
Mijn vraag is eigenlijk simpel: is er wet- en regelgeving die zich uitspreekt over het creëren van extra (onder/zij)ingangen? Zijn hier überhaupt richtlijnen voor? We hebben er nu voor gekozen om alles langs boven in te voeren en gaan dat ook beslist niet meer veranderen, maar ik ben wel benieuwd naar welke regels hiervoor gelden.
Doe je het netjes met een buisinvoerstuk, dan is daar niets mis mee.
Ik had daar in jouw geval ook voor gekozen, door de leidingen die van de onderkant komen langs de onderzijde in te voeren had je een dubbel zo brede kast kwijt gekund, wel zo prettig voor toekomstige uitbreidingen.
Niet zo lang geleden bij mij ouders toevallig hetzelfde gedaan als @leonbong.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0iOgoBAmx6deVBalS3QgIKQ5.jpg?f=user_large)
Daarvoor moet je het ABB buisinvoerstuk inderdaad een klein beetje bewerken voordat het past.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/csqIkM21uTymCwsk1xSId98f.jpg?f=user_large)
A'dam PVOutput
Merci! Hierbij zitten de aansluitingen beide aan de onderkant zie ik? Dat wordt hem dan ook niet. Ook zal deze denk ik niet werken icm de HomeWizard?ericplan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:35:
De Finder 7M series hebben de aansluitingen iets handiger zitten. Verkrijgbaar in S0-, M-bus- of Modbusversie, dus even opletten met bestellen. [Afbeelding]
... is het een idee als ik nog een aardlekautomaat toevoeg?? Dus dan zit de kWh meter tussen 2 Aardlekautomaten in, maar kan ik deze wel doorlussen?
Dus dan laat ik de huidige Noark aarlekautomaat lekker zitten voor de PV. Dan zet ik daar achter een HomeWizard kWh meter en dan hierna weer een ABB B20 aarlekautomaat. (hierna aangesloten op de hoofdschakelaar dus)
[ Voor 21% gewijzigd door Whiskey48 op 15-08-2022 13:46 ]
Is het draad in buis? Hoe is dit in de meterkast afgewerkt, misschien kun je de buis ietsje inkorten / iets meer de hoek laten afsnijden om een beetje lengte te winnen? Hoe ziet het er aan de andere kant bij de omvormer uit, kun je misschien een beetje draad terugtrekken?Whiskey48 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:26:
Nu vind ik dat prima, maar als ik de handleiding van de HomeWizard meer kijk, heeft deze de fase aan de ene kant, en de nul draad aan de andere kant van de meter!![]()
Nu is de bedrading naar de aardlekautomaat vrij kort, ik krijg de nul draad nooit naar de onderkant van de meter! (ik had een voorbereide groepenkaart neergelegd en op gewezen dat ik de aardlekautomaat graag onderin de groepenkast wilde, maar dat is dus ook blijkbaar genegeerd).
... Kan ik de kWh meter nu op een veilige manier nog aansluiten, of of dit "helaas pindakaas" dat ik de kWh meter maar terugstuur naar HomeWizard? (niet gebruikt dus). Ik voel niet zo voor verleningen, dus ik neig naar dat laatste.
Hoeveel lengte kom je überhaupt te kort? Als je de draad meteen strak onder de DIN-rail door laat lopen valt dit denk ik nog wel mee?
Anders kun je de draad verlengen met rijgklemmen op de DIN-rail.
Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:46:
[...]
Is het draad in buis? Hoe is dit in de meterkast afgewerkt, misschien kun je de buis ietsje inkorten / iets meer de hoek laten afsnijden om een beetje lengte te winnen? Hoe ziet het er aan de andere kant bij de omvormer uit, kun je misschien een beetje draad terugtrekken?
Hoeveel lengte kom je überhaupt te kort? Als je de draad meteen strak onder de DIN-rail door laat lopen valt dit denk ik nog wel mee?
Anders kun je de draad verlengen met rijgklemmen op de DIN-rail.
:strip_exif()/f/image/r9iSKEwIMVZPCogBIG52ryvR.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi Xander! Ja het is draad in buis. In de meterkast kom ik een halve aarldekautomaat te kort zeg maar.
De buis zou ik idd wat in kunnen korten, goede!
... een rijgklem ... dat is net zo'n klem als onderin de meterkast? Ja ... dat is misschien nog een goede makklelijke optie!
... de kWh meter gewoon los er in leggen??ericplan schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:50:
@Whiskey48 Halve slag draaien is geen probleem.
Ahhhh .... hmmm, als ik alleen de fase hoef door te lussen, dat lukt wel ja. Dan de nul door de kWh meter heen en in/uit bovenin de huidige aarlekautomaat??Out.of.Control schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:51:
@Whiskey48 ik weet niet of het bij jouw kWh meter net zo werkt als bij die van mij, maar daar wordt de nul alleen gebruikt als referentie voor de spanning. De stroom wordt gemeten via de fase. Dus je hoeft de nul niet dubbel aan te sluiten. Als de klem bovenop de aardlekautomaat geschikt is voor twee draden, kun je de nul laten zitten zoals hij zit en een klein stukje draad toevoegen tussen de nul boven op de aardlekautomaat en de nul van de kWh meter.
Ik neig er naar om de buizen van de kabel in te korten. Even de PV uit te schakelen, kabels er uit trekken en opnieuw aanleggen. ... Een beetje werk, maar wel het netste misschien.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 15-08-2022 14:07 ]
Nee dus, het is kabel.Whiskey48 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:59:
[...]
[Afbeelding]
Hoi Xander! Ja het is draad in buis.
Dan kun je een draad iets verder doortrekken dus wel vergeten.
Buis inkorten zou nog wel kunnen maar daar wordt het ook niet fraaier van. Hoe ziet het hele traject van de buis in de meterkast eruit? Misschien kun je linksom of langs de onderzijde invoeren?
Zie bijvoorbeeld hier: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"... een rijgklem ... dat is net zo'n klem als onderin de meterkast? Ja ... dat is misschien nog een goede makklelijke optie!
... de kWh meter gewoon los er in leggen??

Dar zou wel een mooie optie zijn als je de nul inderdaad niet op de meter hoeft door te lussen.Ahhhh .... hmmm, als ik alleen de fase hoef door te lussen, dat lukt wel ja. Dan de nul door de kWh meter heen en in/uit bovenin de huidige aarlekautomaat??
In dat geval sluit je dus 2 nuldraden op de automaat aan. De bestaande en een kort stukje draad om de meter te voeden.
Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:07:
[...]
Nee dus, het is kabel.
Dan kun je een draad iets verder doortrekken dus wel vergeten.
Buis inkorten zou nog wel kunnen maar daar wordt het ook niet fraaier van. Hoe ziet het hele traject van de buis in de meterkast eruit? Misschien kun je linksom of langs de onderzijde invoeren?
[...]
Zie bijvoorbeeld hier: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
[...]
[...]
Dar zou wel een mooie optie zijn als je de nul inderdaad niet op de meter hoeft door te lussen.
In dat geval sluit je dus 2 nuldraden op de automaat aan. De bestaande en een kort stukje draad om de meter te voeden.
:strip_exif()/f/image/ZSOhOi1apxXSJewu9frnqUNN.jpg?f=fotoalbum_large)
De buis komt uit de grond (buis onder het huis) en gaat recht omhoog naar de buis links.
Deze buis links en rechts zou ik een paar centimeter kunnen inkorten? Dan trek ik de kabel helemaal uit beide buizen (is wat gekloot maar lukt wel denk ik) en laat ik de kabel íetsjes lager boven de rechter meterkast hangen!!
/f/image/5zo0agFA1jz8MsjCvwijYYQ0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T3QSebHOQGw7yUVcqGJVqZAZ.jpg?f=fotoalbum_large)
... het makkelijkste zou idd de tip van @mauricej zijn, om enkel de fase door te lussen.
Dan laat ik dus:
- de fasekabel van de PV naar aansluiting 2 gaan. Dan gaat deze via 1 naar de aardlekautomaat.
- de nul draad laat ik lekker zitten op de aardlekautomaat en ... lus ik deze van de bovenkant van de aardlekautomaat door naar 3 & 4 als op de tekening??
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 15-08-2022 14:35 ]
Kan je die meter niet voor de aardlekautomaat zetten? Aan de onderkant heb je volgens mij nog voldoende speelruimte. (al dan niet met nieuwe losse draden)[b]Whiskey48 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:26:
Het enige dat dan voor een probleem kan zorgen is dat de meter rechtstreeks aan de hoofdschakelaar hangt en bij kortsluiting in die meter de hoofdzekering (netbeheerder) meepakt.
Als(!) dit inderdaad werkt met dit type kWh meter, dan is 3 of 4 voldoende. Deze komen intern dan samen.Whiskey48 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:15:
[...]
... het makkelijkste zou idd de tip van @mauricej zijn, om enkel de fase door te lussen.
Dan laat ik dus:
- de fasekabel van de PV naar aansluiting 2 gaan. Dan gaat deze via 1 naar de aardlekautomaat.
- de nul draad laat ik lekker zitten op de aardlekautomaat en ... lus ik deze van de bovenkant van de aardlekautomaat door naar 3 & 4 als op de tekening??
Maar het zou ook kunnen dat dit type ook de stroom door de nul meet en dan gaat het hele feest niet door.
En je moet ook zeker weten dat je 2 draden fatsoenlijk kunt aansluiten op je aardlekautomaat.
Want er loopt wel langdurig flink stroom door de draden, dus als het niet goed zit, gaat het op den duur knetteren.
Hmm, verrek daar heb je een goed punt met de 2 kabels. ... Ik denk dat ik dit toch niet ga riskeren op deze manier, dank voor het meedenken.Out.of.Control schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:06:
[...]
Als(!) dit inderdaad werkt met dit type kWh meter, dan is 3 of 4 voldoende. Deze komen intern dan samen.
Maar het zou ook kunnen dat dit type ook de stroom door de nul meet en dan gaat het hele feest niet door.
En je moet ook zeker weten dat je 2 draden fatsoenlijk kunt aansluiten op je aardlekautomaat.
Want er loopt wel langdurig flink stroom door de draden, dus als het niet goed zit, gaat het op den duur knetteren.
Ik denk dat het iets inkorten van de kabelbuis (waar de kabel doorheen gaat), me net voldoende ruimte zal geven om de meter aan te sluiten hoe het hoort.
De PV kan ik via een schakelaar spanningsvrij maken naar de meterkast, dus dit gaat me wel veilig lukken.
Again ... Dank voor jullie hulp, echt ontzettend waardevol en echt super fijn dat jullie de tijd nemen voor het delen van jullie kennis en het creëeren van veiligheid! Dank!
Ja daar dacht ik ook aan, maar om een meter tussen de hoofdschakelaar en de automaat te zetten ... Misschien toch geen goed idee.LooneyTunes schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Kan je die meter niet voor de aardlekautomaat zetten? Aan de onderkant heb je volgens mij nog voldoende speelruimte. (al dan niet met nieuwe losse draden)
Het enige dat dan voor een probleem kan zorgen is dat de meter rechtstreeks aan de hoofdschakelaar hangt en bij kortsluiting in die meter de hoofdzekering (netbeheerder) meepakt.
Ik krijg wel automaten in de hoofdzekering van de netbeheerder... Die kan ik wel omzetten mocht hij stuk gaan. ... Maar toch vind ik het eng.
[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 15-08-2022 15:33 ]
Hetgeen jij schrijft klinkt mij logisch in de oren, maar ABB denkt daar zelf anders over. De reden dat wij hier uiteindelijk niet voor hebben gekozen is tweeledig:Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 13:34:
[...]
Zoals bij de oude kast is het natuurlijk niet de bedoeling, er zijn normen die stellen dat ieder omhulsel tenminste IP2X afgesloten moet zijn en voor de bovenzijde (waar stof op kan blijven liggen) zelfs IP4X. Er mogen dus geen voorwerpen / vingers / stof / ongedierte in de kast kunnen komen.
Doe je het netjes met een buisinvoerstuk, dan is daar niets mis mee.
Ik had daar in jouw geval ook voor gekozen, door de leidingen die van de onderkant komen langs de onderzijde in te voeren had je een dubbel zo brede kast kwijt gekund, wel zo prettig voor toekomstige uitbreidingen.
Niet zo lang geleden bij mij ouders toevallig hetzelfde gedaan als @leonbong.
[Afbeelding]
Daarvoor moet je het ABB buisinvoerstuk inderdaad een klein beetje bewerken voordat het past.
1. De fabrikant gaf aan dat het invoerstuk (175-04R) dat ik op het oog had, niet geschikt was voor onder invoer. Het was volgens de technische dienst niet toegestaan om te gaan "hobbyen" om het passend te maken.
2. De extra ruimte zou overkill zijn voor onze toepassing. We hebben reeds zonnepanelen en voor een toekomstige elektrische auto hebben we nog vier plekken vrij.
Een tweede groepenkast er naast had in onze situatie wel veel werk gescheeld, dus dat zou een legitieme reden zijn geweest om daarvoor te kiezen.
PS. Puur uit interesse: waarom heb je zelf niet voor een centrale overspanningsbeveiliging gekozen? Je hebt tenslotte ruimte in overvloed!
De datasheet van Noark zou daar uitsluitsel over moeten geven.Out.of.Control schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:06:
Anders werkt een aftakblokje daar natuurlijk prima voor.
Tja nogal logisch dat men geen ondersteuning gaat geven voor het modificeren van hun producten. Maar we zitten hier op "Tweakers" toch.boolean schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 15:35:
[...]
Hetgeen jij schrijft klinkt mij logisch in de oren, maar ABB denkt daar zelf anders over. De reden dat wij hier uiteindelijk niet voor hebben gekozen is tweeledig:
1. De fabrikant gaf aan dat het invoerstuk (175-04R) dat ik op het oog had, niet geschikt was voor onder invoer. Het was volgens de technische dienst niet toegestaan om te gaan "hobbyen" om het passend te maken.
ABB verkoopt wel dit en dit inzetstuk om 5 leidingen via de onderzijde in te voeren. Ik doe nu hetzelfde via een ander stukje kunststof, ik zie het bezwaar niet.
Ja, dat denk je nu.2. De extra ruimte zou overkill zijn voor onze toepassing. We hebben reeds zonnepanelen en voor een toekomstige elektrische auto hebben we nog vier plekken vrij.
Ik ben niet zo overuigd van het nut van overspanningsbeveiliging als je het niet meteen goed / volledig aanpakt. Dus ook overspanningsbeveiliging op andere kabels die de meterkast binnenkomen (coax / telefonie), type 3 overspanningsbeveiliging nabij gevoelige apparatuur, etc. Daarmee maak je het wel meteen een stukje duurder.PS. Puur uit interesse: waarom heb je zelf niet voor een centrale overspanningsbeveiliging gekozen? Je hebt tenslotte ruimte in overvloed!
Het is trouwens niet mijn groepenkast, maar die van mijn ouders. De wens was "nieuwe keuken", dan krijg je ook niet zomaar alles erbij gepraat hè.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2k8KMOQqsnZD40mjagiBYlf7.jpg?f=user_large)
Blij dat ik daar wel een "nee" op heb kunnen verkopen.
Maareh, in mijn eigen groepenkast heb ik toevallig ook geen overspanningsbeveiliging.
Uiteraard heb ik op de coax ook overspanningsbeveiliging. Internet komt binnen via glasvezel (XS4ALL/KPN), dus daar heb ik niets aan hoeven te doen. Tegen directe inslag helpt overigens niets, maar de kans daarop is natuurlijk aanzienlijk kleiner.Xander schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 18:33:
Ik ben niet zo overuigd van het nut van overspanningsbeveiliging als je het niet meteen goed / volledig aanpakt. Dus ook overspanningsbeveiliging op andere kabels die de meterkast binnenkomen (coax / telefonie), type 3 overspanningsbeveiliging nabij gevoelige apparatuur, etc. Daarmee maak je het wel meteen een stukje duurder.
De kasten van Hager kun je gewoon zonder modificaties ombouwen naar onderinvoer. Heb ik ook gedaan en werkt perfect. Dan heb je dus naast je meter nog een extra kast met onderinvoer, scheelt een hoop verloren ruimte in je meterkast door al die buizen die langs je groepenkast eerst omhoog moeten. En vervolgens krijg je er in je groepenkast weer veel ruimte voor terug.jordje schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:06:
[...]
Dat lijk heel erg op deze buisinvoer, maar daar staat bij dat die niet geschikt is voor aan de onderkant. Heb jij iets anders gebruikt, of hem er gewoon tegenaan geschroefd?
Geen idee waarom in dit topic ABB zo veel wordt gepromoot, Hager is minimaal net zo goed, heeft geen problemen met busbars, ziet er veel beter uit doordat de kasten lichtgrijs zijn (OK, dat is persoonlijk) en de kasten zijn dus zonder meer geschikt voor onderinvoer (gewoon een kwestie van het buisinvoerstuk aan de onderzijde plaatsen).
[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 16-08-2022 12:46 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is wel heel persoonlijk jaAndrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
ziet er veel beter uit doordat de kasten lichtgrijs zijn (OK, dat is persoonlijk)
- de meeste mensen komen maar een paar keer per jaar in de meterkast
- het tellerbord is altijd zwart, dus dan is een zwarte groepenkast mooier dan een grijze
Ik ben zo gek dat ik een zwarte ABB kast wil voor mijn hoofdschakelaar, alleen al omdat dat beter matcht met de rest. Vervolgens een kabel naar de verdeelkast waar ik dan Hager in wil. Gewoon omdat OCD
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Waarschijnlijk door de prijs. Een ABB kast met busboard is al goedkoper dan een Hager. Helemaal als je de ABB SN lijn neemt. Een klant die offertes vergelijkt zal het worst wezen dat het een of ander makkelijker of mooier is. De installateur knutselt wel een buisinvoer op die ABB kast en is daarmee veel goedkoper.Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
Geen idee waarom in dit topic ABB zo veel wordt gepromoot
Edit: Ik heb zelf trouwens een kastje van Eaton met ABB binnenwerk
[ Voor 19% gewijzigd door jordje op 16-08-2022 13:20 ]
Met een 175-01 inzet stuk kun je tot 5 buizen aan de onderzijde invoeren. Ik had er aan 2 genoeg.
Hager is uiteraard ook heel mooi spul waar ik ook graag mee werk.Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
Geen idee waarom in dit topic ABB zo veel wordt gepromoot, Hager is minimaal net zo goed, heeft geen problemen met busbars, ziet er veel beter uit doordat de kasten lichtgrijs zijn (OK, dat is persoonlijk) en de kasten zijn dus zonder meer geschikt voor onderinvoer (gewoon een kwestie van het buisinvoerstuk aan de onderzijde plaatsen).
Maar het is wel veel duurder dan ABB en ik vind het lichtgrijs lelijk aangezien er ook al een zwart meterbord zit.
Toen ik in 2019 de vergelijking tussen die twee maakte was het prijsverschil nagenoeg nul. Ik zal het sheetje van toen er wel weer eens bijzoeken als er belangstelling voor is.Xander schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:16:
Hager is uiteraard ook heel mooi
Maar het is wel veel duurder dan ABB
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het prijsverschil tussen zoiets van Hager (€392,09) en een ABB SN-lijn alternatief (€265,99) is bijna 50%. Dat verschil vind ik het persoonlijk niet waard als het allebei goed bekend staande A-merken zijn.Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Toen ik in 2019 de vergelijking tussen die twee maakte was het prijsverschil nagenoeg nul. Ik zal het sheetje van toen er wel weer eens bijzoeken als er belangstelling voor is.
Of vergelijkbaar bij dezelfde leverancier, zelfs een whopping €490,88Xander schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:15:
[...]
Het prijsverschil tussen zoiets van Hager (€392,09) en een ABB SN-lijn alternatief (€265,99) is bijna 50%. Dat verschil vind ik het persoonlijk niet waard als het allebei goed bekend staande A-merken zijn.

* Ethirty gaat het gebruik van Hager toch maar eens heroverwegen
#team_UTC+1
Ik had inderdaad wel voor beide opties even een goedkope leverancier gezocht om het eerlijk te houden.Ethirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:40:
[...]
Of vergelijkbaar bij dezelfde leverancier, zelfs een whopping €490,88
Ik heb niet het idee dat ABB hier op een voetstuk wordt geplaatst. Beide merken leveren prima kwaliteit groepenkasten. De kasten van ABB zijn doorgaans "slanker", hun schakelaars voelen soepeler aan en de componenten zijn praktisch(er) om aan te sluiten en te wijzigen. Hager oogt daarentegen veel moderner (alsof er 30 jaar tussen zit) en past beter in een nieuw huis.Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 12:41:
[...]
De kasten van Hager kun je gewoon zonder modificaties ombouwen naar onderinvoer. Heb ik ook gedaan en werkt perfect. Dan heb je dus naast je meter nog een extra kast met onderinvoer, scheelt een hoop verloren ruimte in je meterkast door al die buizen die langs je groepenkast eerst omhoog moeten. En vervolgens krijg je er in je groepenkast weer veel ruimte voor terug.
En dat is op zich knap, aangezien het Hager spul in mijn vorige huis (uit 2006, dat is 16 jaar geleden!) er exact hetzelfde uitzagen als tegenwoordigboolean schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:22:
[...]
Hager oogt daarentegen veel moderner (alsof er 30 jaar tussen zit) en past beter in een nieuw huis.
#team_UTC+1
ABB groepenkasten zien er uit alsof ze in 1975 zijn ontworpen en Hager in 2005.Ethirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
En dat is op zich knap, aangezien het Hager spul in mijn vorige huis (uit 2006, dat is 16 jaar geleden!) er exact hetzelfde uitzagen als tegenwoordig
Desondanks ben ik alsnog voor ABB gegaan.
Nou, dit is dan wel het geschikte moment om een kleine irritatie te delen denk ik. Zowel ABB als Hager maken van die mooie 8-voudige buiszadels.
ABB heeft zwarte groepenkasten en...
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BAx3rlzCLcbUBAlWntkRATAw.jpg?f=user_large)
... lichtgrijze buiszadels.
Hager heeft lichtgrijze groepenkasten en...
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v8XtPBV3Zjy9B1hlp4Uj4chY.webp?f=user_large)
... zwarte buiszadels.
Toch maar Eaton gebruiken dan voortaan.
De Vision kasten zijn wel gewijzigd in de loop der jaren (het buisinvoerstuk, de dekselschroeven, de kleur). Valt niet direct op maar het is wel irritant als je een bestaande kast hebt en er eenzelfde naast wilt hangen.Ethirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:29:
[...]
En dat is op zich knap, aangezien het Hager spul in mijn vorige huis (uit 2006, dat is 16 jaar geleden!) er exact hetzelfde uitzagen als tegenwoordig
Automaten etc. zijn wel al heel lang hetzelfde. Alleen als je ver genoeg terug gaat heb je zwarte hendels in plaats van grijze, en ronde testknopjes op de aardlekschakelaars in plaats van rechthoekige.
The horror!Xander schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:01:
Wat een conclusies mensen aan het uiterlijk van een groepenkast kunnen verbinden.....
Nou, dit is dan wel het geschikte moment om een kleine irritatie te delen denk ik. Zowel ABB als Hager maken van die mooie 8-voudige buiszadels.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
... zwarte buiszadels.
Toch maar Eaton gebruiken dan voortaan.
En dan weer wat meer on-topic: de product catalogus van Hager kan ik mijn weg nu goed in vinden. Iemand een tip waar ik bij ABB moet zijn voor hun groepenkast assortiment?
#team_UTC+1
Geassembleerde kasten voor de woningbouw: https://new.abb.com/low-v...iekasten-en-groepenkastenEthirty schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:16:
[...]
The horror!
En dan weer wat meer on-topic: de product catalogus van Hager kan ik mijn weg nu goed in vinden. Iemand een tip waar ik bij ABB moet zijn voor hun groepenkast assortiment?
Configurator voor HAF kasten: http://www.abbconnect.nl/hafonorm/index.aspx
Losse DIN componenten: https://new.abb.com/low-voltage/nl/producten/system-pro-m
Die SN-lijn kasten kun je bij ABB niet in de catalogus vinden, deze worden namelijk zelf door de webshops samengesteld. De gebruikte componenten vind je wel via de laatste link.
Maar, die zadels zijn wel geschikt voor beide buisinvoeren. Dus hoe gek het ook klinkt, je kunt prima de Hager zwarte zadels boven je zwarte ABB kast hangen.Xander schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:01:
Wat een conclusies mensen aan het uiterlijk van een groepenkast kunnen verbinden.....
... zwarte buiszadels.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
En Hager heeft de mooist sluitende kasten met de schroefjes in de kap.
Schneider snap ik niet dat mensen dat kiezen, kut kasten
Heb zelf een grote medusa kast van Eaton. Sluit minder mooi, maar wel super dat je zo'n grote kast hebt wat een geheel is vind ik.
[ Voor 19% gewijzigd door Makrolon op 17-08-2022 10:11 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Zeker mooi. En een deur voor de kast vond ik ook een belangrijk pluspunt, omdat hij bij mij niet in de meterkast hangt, maar bovenaan de keldertrap. De kans dat je er tegenaan stoot is dan best aanwezig.Makrolon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:10:
Heb zelf een grote medusa kast van Eaton. Sluit minder mooi, maar wel super dat je zo'n grote kast hebt wat een geheel is vind ik.
Ik vind het wel echt ontzettend jammer dat Eton de transparante strip van de System 55, waar je mooie geprinte labels in kunt verwerken, niet heeft toegepast op de Medusa.
Punctuality is the politeness of kings
Je kunt ABB prima gebruiken zonder busboard of zelfs met busboard en railmount componenten over/naast elkaar, want die zitten elkaar niet in de weg. Ook sluiten de deksels prima op de bodems, maar voor grotere maten moet je al heel snel kasten gaan koppelen.Makrolon schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:10:
Ik vind bij wat aparte installaties t busboard systeem van abb niet flexibel. Voor standaard woningbouw kastjes is t natuurlijk perfect.
En Hager heeft de mooist sluitende kasten met de schroefjes in de kap.
Schneider snap ik niet dat mensen dat kiezen, kut kasten
Weet ik, maar als er bv een 1 fase 2x6 busboard in zit en je moet over naar 3 fase kan je weer de halve kast gaan verbouwen bv. En ik zeg ook niet dat de abb kasten slecht sluiten hoor. Maar die van Hager sluiten perfect, ook als ze wat voller zitten omdat je de deksel er zo naartoe draait.jeronimo schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Je kunt ABB prima gebruiken zonder busboard of zelfs met busboard en railmount componenten over/naast elkaar, want die zitten elkaar niet in de weg. Ook sluiten de deksels prima op de bodems, maar voor grotere maten moet je al heel snel kasten gaan koppelen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
https://new.abb.com/products/nl/6939.352/105251
Staat er dat deze geschikt is tot 63A.
Maar in principe moet je een 63A kast altijd bedraden met 10mm2, aan het busboard zelf zitten echter 6mm2 draden.
Hoe zit dat precies?
[ Voor 3% gewijzigd door Navi op 18-08-2022 10:29 ]
De maximale stroom door een geleider hangt niet alleen af van de doorsnede, maar ook van de installatiemethode, omgevingstemperatuur, maximale temperatuur van het isolatiemateriaal.Navi schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:29:
Als ik de specificaties van een ABB busboard, bv het 3-fase model lees:
https://new.abb.com/products/nl/6939.352/105251
Staat er dat deze geschikt is tot 63A.
Maar in principe moet je een 63A kast altijd bedraden met 10mm2, aan het busboard zelf zitten echter 6mm2 draden.
Hoe zit dat precies?
https://www.hager.nl/file..._bedradingsdoorsnedes.pdf
Dan kan 6mm² ook ineens geschikt zijn voor 66A.
Volgens mij gebruikt ABB hiervoor zelfs draden met een toelaatbare isolatietemperatuur van 105°C ofzo? Heb even geen busboard bij de hand maar er staat tekst op de draden gedrukt.
[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 18-08-2022 11:31 ]
45 reviews op Trustoo, maar alles uit Mei 2022. Ben ik paranoïde of moet ik hier wegblijven? Bedrijf heeft ook een advertentieplaats bij Google resultaten
-------
Verder een andere installatiebedrijf gesproken en zij werken enkel met Schrack groepenkast. Nooit gehoord van dit merk, maar volgens hen is dit net zo goed als de "marketingmerken" ABB en Hager. Het is wel een erkend installatiebedrijf en redelijke positieve reviews (4.0 gemiddeld). Iemand ervaring met Schrack en klopt deze bewering?
[ Voor 26% gewijzigd door KrsOne op 18-08-2022 22:40 ]
Zo scherp als een voetbal!
Kijk ik even rond dan zie ik dat een Schrack automaat ongeveer de helft kost van een ABB/Hager/Eaton. Dat zegt niet alles, maar wel iets.
Ik denk dat je gelijk hebt, dit waren de woorden van de installateur. Heb het nu tussen haakjes gezetjeronimo schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:33:
Ik denk dat je ABB, Hager en Eaton tekort doet door ze marketing merken te noemen. Alle 3 zijn al jaren op de markt en hebben en goede naam.
Kijk ik even rond dan zie ik dat een Schrack automaat ongeveer de helft kost van een ABB/Hager/Eaton. Dat zegt niet alles, maar wel iets.
:strip_exif()/f/image/EKJznvncq9Bz0sacbJ4omcrz.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik de uitgaande draden van de 2 micro-omvormers gewoon aansluiten op deze kroonsteentjes? Je krijgt dan wel 3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages enzovoort.
This title is for sale, please send me a PM
Aangezien ik buiten nog wat slimme oplossingen wil hebben die ook op een din rail gaan lijkt met me zin om dit samen te voegen.
Ik kwam een beetje uit op deze kast: https://www.elektramat.nl...ij-12-modules-250x200-mm/
Deze heeft een IP55 rating, als ik deze niet in de stromende regen hang, is dat dan voldoende of kan ik beter een veel duurdere IP65 kast nemen?
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Van de IP rating slaat het tweede getal op de waterdichtheid, het eerste op de stofdichtheid. Qua waterdichtheid is een IP55 en IP65 dus identiek (spatwaterdicht, zeg maar). Voor beter dan IP55 zou je dan eerder naar IPx7 moeten kijken (tot 1m onder water waterdicht).Toppe schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:
Ik krijg vandaag een AED geleverd en hier zit een DIN module bij voor 230v naar 24v. Deze moet in een kast geplaatst worden met din rail.
Aangezien ik buiten nog wat slimme oplossingen wil hebben die ook op een din rail gaan lijkt met me zin om dit samen te voegen.
Ik kwam een beetje uit op deze kast: https://www.elektramat.nl...ij-12-modules-250x200-mm/
Deze heeft een IP55 rating, als ik deze niet in de stromende regen hang, is dat dan voldoende of kan ik beter een veel duurdere IP65 kast nemen?
Maar voor buiten in de regen zou IP55 ook wel moeten volstaan, zou ik denken.
Voor de '5':
Water projected by a nozzle (6.3 mm (0.25 in)) against enclosure from any direction shall have no harmful effects.
Test duration: 1 minute per square meter for at least 3 minutes
Water volume: 12.5 litres per minute Pressure: 30 kPa (4.4 psi) at distance of 3 meters (9.8 ft)
[ Voor 14% gewijzigd door henkie196 op 19-08-2022 11:50 ]
Voor de AED zelf moet ik ook nog een ‘huisje’ maken waar hij in komt te hangen, de elektra komt daar wat onder te hangen maar nog steeds grotendeels uit ‘het weer’.henkie196 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
Van de IP rating slaat het tweede getal op de waterdichtheid, het eerste op de stofdichtheid. Qua waterdichtheid is een IP55 en IP65 dus identiek (spatwaterdicht, zeg maar). Voor beter dan IP55 zou je dan eerder naar IPx7 moeten kijken (tot 1m onder water waterdicht).
Maar voor buiten in de regen zou IP55 ook wel moeten volstaan, zou ik denken.
Voor de '5':
[...]
Zal eens kijken wat een x6 kost
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Gezien je vraagstelling lijkt het me verstandig als je hier iemand met meer kennis van zaken bij haalt. Scheelt weer een uitruk van de lokale brandweer.the-body schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:52:
Ik heb momenteel 8 zonnepanelen op mijn dak en wil er 4 bijplaatsen, 2 op de schuur en 2 op mijn aanbouw. Deze wil ik met 2 micro-controllers (Hoymiles HM-800) aansluiten op mijn meterkast . Direct na mijn huidige omvormer zijn de draden zo aangesloten voordat ze naar een aparte groep gaan in de meterkast:
[Afbeelding]
Kan ik de uitgaande draden van de 2 micro-controllers gewoon aansluiten op deze kroonsteentjes? Je krijgt dan wel 3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages enzovoort.
Sowieso is het parallel aansluiten van apparatuur met verschillende voltages (zoals jij schrijft) niet heel verstandig...
En je bedoel je geen micro-omvormers?
Verder denk ik dat op de plek van dit lasdoosje een werkschakelaar had moeten zitten, maar ik heb geen totaalbeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 19-08-2022 12:20 ]
In de MK, lasdoos of op een gezamenlijke werkschakelaar zitten ze toch ook gewoon parralel?Andrehj schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:19:
[...]
Gezien je vraagstelling lijkt het me verstandig als je hier iemand met meer kennis van zaken bij haalt. Scheelt weer een uitruk van de lokale brandweer.![]()
Sowieso is het parallel aansluiten van apparatuur met verschillende voltages (zoals jij schrijft) niet heel verstandig...
En je bedoel je geen micro-omvormers?
Verder denk ik dat op de plek van dit lasdoosje een werkschakelaar had moeten zitten, maar ik heb geen totaalbeeld.
Zolang het totale vermogen/stroom van de lasdoppen, bekabeling en automaat niet overschreden word zie ik het probleem niet zo.
Ik schrijf ook niet dat het niet kan. Maar de vraagsteller heeft het over "kroonsteentjes", "controllers" en "verschillende voltages", dan vraag ik mij af of het verstandig is als iemand met zo weinig kennis van elektrotechniek PV-systemen gaat aansluiten...bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:29:
[...]
In de MK, lasdoos of op een gezamenlijke werkschakelaar zitten ze toch ook gewoon parralel?
Zolang het totale vermogen/stroom van de lasdoppen, bekabeling en automaat niet overschreden word zie ik het probleem niet zo.
Haha! Valt mee hoor, ik heb soms wat last met woorden, sinds ik de ziekte van Lyme hebAndrehj schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:36:
[...]
Ik schrijf ook niet dat het niet kan. Maar de vraagsteller heeft het over "kroonsteentjes", "controllers" en "verschillende voltages", dan vraag ik mij af of het verstandig is als iemand met zo weinig kennis van elektrotechniek PV-systemen gaat aansluiten...

PV-systemen aansluiten is nou ook weer niet heel moeilijk, en als afgestudeerde werktuigbouwer hoop ik dat ik wel wat snap. Parate kennis is wel wat minder, en daarom dit forum (en andere), Google etcetera.
Je hebt ook plug-in zonnepanelen die je gewoon in een stopcontact op een bestaande groep kunt aansluiten (max 500 W en max 600Wp-panelen). Dan zit je feitelijk met dezelfde situatie die ik beschrijf alleen heb ik dan nog alle panelen op een eigen groep. Totale vermogen blijft ruim onder de 3680 Watt.
Dan zou ik netjes alle omvormers parallel zetten, met lasklemmen met hendeltjes, liefst de Wago 221-415.the-body schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:46:
[...]
Haha! Valt mee hoor, ik heb soms wat last met woorden, sinds ik de ziekte van Lyme heb. En ja, ik bedoel micro-omvormer...
PV-systemen aansluiten is nou ook weer niet heel moeilijk, en als afgestudeerde werktuigbouwer hoop ik dat ik wel wat snap. Parate kennis is wel wat minder, en daarom dit forum (en andere), Google etcetera.
Je hebt ook plug-in zonnepanelen die je gewoon in een stopcontact op een bestaande groep kunt aansluiten (max 500 W en max 600Wp-panelen). Dan zit je feitelijk met dezelfde situatie die ik beschrijf alleen heb ik dan nog alle panelen op een eigen groep. Totale vermogen blijft ruim onder de 3680 Watt.
En dan op de kabel die naar de meterkast gaat uiteraard een werkschakelaar, zodat je het geheel op de juiste plek spanningsloos kunt maken.
Top, dank je wel! Er zit al een ABB werkschakelaar tussen de lasdoos en de huidige omvormer. Komt goedAndrehj schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:52:
[...]
Dan zou ik netjes alle omvormers parallel zetten, met lasklemmen met hendeltjes, liefst de Wago 221-415.
En dan op de kabel die naar de meterkast gaat uiteraard een werkschakelaar, zodat je het geheel op de juiste plek spanningsloos kunt maken.
Als je de nieuwe extra micro-omvormers in de lasdoos wil aansluiten, zitten ze dan niet achter de werkschakelaar van de bestaande omvormers? Dat lijkt me namelijk niet de bedoeling. Of gaat het om een andere lasdoos?the-body schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:02:
[...]
Top, dank je wel! Er zit al een ABB werkschakelaar tussen de lasdoos en de huidige omvormer. Komt goed
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Mag ik vragen hoe je dit bedoelt? "3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages". Ik probeer het me voor te stellen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Op de foto zie ik alleen maar de de doodgewone fase, nul en aarde. Welk bijzonder fenomeen met verschillende vermogens/voltages zou je hier aan vast willen knopen? Denk je dat dit je gaat lukken? Ik probeer een beeld te krijgen van je voorstelling van zaken, zoals de primaire (DC) en de secundaire kant (AC) van de omvormers. Bedoel je die misschien met die 3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages? Als dat het geval is, dan sta ik toch, zonder je te willen kleineren, achter het advies om er helemaal vanaf te blijven en het aan een vakman over te laten.the-body schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:52:
Ik heb momenteel 8 zonnepanelen op mijn dak en wil er 4 bijplaatsen, 2 op de schuur en 2 op mijn aanbouw. Deze wil ik met 2 micro-controllers (Hoymiles HM-800) aansluiten op mijn meterkast . Direct na mijn huidige omvormer zijn de draden zo aangesloten voordat ze naar een aparte groep gaan in de meterkast:
[Afbeelding]
Kan ik de uitgaande draden van de 2 micro-omvormers gewoon aansluiten op deze kroonsteentjes? Je krijgt dan wel 3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages enzovoort.
[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 19-08-2022 18:16 ]
Misschien wat onhandig uitgedrukt: er komen dan stroomdraden van 3 omvormers samen. Eén van mijn "hoofdinstallatie", met 8 panelen in serie en een gewone Growatt 2000S omvormer. Daarbij komen dan de aansluitingen van de set met 2 zonnepanelen op mijn schuur én de set van 2 panelen op mijn aanbouw, beide met een Hoymiles HM-800 micro-omvormer. Er komen dus 3 omvormers samen die niet exact dezelfde voltages leveren. Eentje kan 230V leveren, de andere die vol in de zon staat misschien wel tijdelijk 245V. Ik verwacht niet dat dat een probleem is maar wil het gewoon even zeker weten. Verschillende vermogens maakt sowieso niets uit.Techneut schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 17:53:
[...]
Mag ik vragen hoe je dit bedoelt? "3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages". Ik probeer het me voor te stellen, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Op de foto zie ik alleen maar de de doodgewone fase, nul en aarde. Welk bijzonder fenomeen met verschillende vermogens/voltages zou je hier aan vast willen knopen? Denk je dat dit je gaat lukken? Ik probeer een beeld te krijgen van je voorstelling van zaken, zoals de primaire (DC) en de secundaire kant (AC) van de omvormers. Bedoel je die misschien met die 3 draadjes aan elkaar met verschillende vermogens/voltages? Als dat het geval is, dan sta ik toch, zonder je te willen kleineren, achter het advies om er helemaal vanaf te blijven en het aan een vakman over te laten.
Dat klopt. Ik zal dan dus ook de werkschakelaar aan de goede kant van de lasdoos monteren. Of eventueel een werkschakelaar voor elke panelenset afzonderlijk.TGEN schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:04:
[...]
Als je de nieuwe extra micro-omvormers in de lasdoos wil aansluiten, zitten ze dan niet achter de werkschakelaar van de bestaande omvormers? Dat lijkt me namelijk niet de bedoeling. Of gaat het om een andere lasdoos?
[ Voor 7% gewijzigd door the-body op 19-08-2022 19:09 ]
Nee dat kan niet. Alle omvormers zullen op dezelfde spanning werken.the-body schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:07:
[...]
Er komen dus 3 omvormers samen die niet exact dezelfde voltages leveren. Eentje kan 230V leveren, de andere die vol in de zon staat misschien wel tijdelijk 245V.
Hieronder de afbeelding van de wcd, de bijbehorende stekker en de groepenkast.
Kan de wcd er gewoon afgehaald worden en kan er dan 1:1 een wcd met randaarde worden teruggezet?. Het idee is dan dat ik dit zelf ga doen en dat ik er dan een 220V close-in boiler met stekker met randaarde op kan aansluiten.
De boiler zit op 1 enkele groep. Op de foto is dat de 3e groep linksboven, naast de kookgroep (2 schakelaars in de mk). En mag ik nu concluderen dat eea zeker een 220V aansluiting betreft?
![]() | ![]() | ![]() |
Lijkt op een type H stekker/stopcontact uit Israël?Appeltjeeitje schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:00:
In mijn keuken zit een wcd die ik niet "ken". Hij is het voedingspunt voor een keukenboiler (die ik wil gaan vervangen door een nieuwe). De wcd heeft drie female "polen" (?). De installatie is zo'n 40-45 jaar oud.
Hieronder de afbeelding van de wcd, de bijbehorende stekker en de groepenkast.
Kan de wcd er gewoon afgehaald worden en kan er dan 1:1 een wcd met randaarde worden teruggezet?. Het idee is dan dat ik dit zelf ga doen en dat ik er dan een 220V close-in boiler met stekker met randaarde op kan aansluiten.
De boiler zit op 1 enkele groep. Op de foto is dat de 3e groep linksboven, naast de kookgroep (2 schakelaars in de mk). En mag ik nu concluderen dat eea zeker een 220V aansluiting betreft?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Als er op die manier dan maar geen spionage plaatsvindt......BrZ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:06:
[...]
Lijkt op een type H stekker/stopcontact uit Israël?
No. 6 is exact hetzelfde. Oud Duits spul dus.
Maar het is gewoon 230V spul, je kan er dus een normaal stopcontact van maken
Dus ik zou ook de stekker over kunnen zetten op een nieuwe boiler, dan kan de wcd blijven zitten. Is minder werk.....BrZ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:14:
https://www.plugsocketmuseum.nl/EU_special.html
Wel vreemde aansluiting. Oud boilertje was er één van de PUEM (zeg maar het huidige eneco)
edit typo
Mag ik je trouwens ook nog op het Hoymiles topic wijzen, waar je voor 15€ je eigen monitoring voor Hoymiles kunt bouwen?
/f/image/BteyEf0HO2Va4WJsK4Fd4oxu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MAOSpNp7ijCVTz3kp3uZVTb0.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door SkiFan op 21-08-2022 20:23 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Is inderdaad een HNA type. Is trouwens nog steeds verkrijgbaar: https://www.installatieva...ks-wit-nom-str-10a-870-wsBrZ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:14:
https://www.plugsocketmuseum.nl/EU_special.html
Mijn groepenkast(je) dient uitgebreid te worden.
deze is nu:
Enexis meter met recht daarboven het kleine 1F groepenkastje. (4 groepjes)
Ik wil naar een nieuwe 3-dubbele kast (gelijk 3F etc) en dan klaar zijn voor de toekomst.
Helaas past deze kast dan niét recht boven de Enexis (meter) kast, maar komt wat uit het midden.
Steekt dus links en rechts iets ongelijk buiten de Enexis kast.
Mag dit?
Ik zie nergens afbeeldingen van deze situatie, de Enexis (meter) zit namelijk niet mooi in het midden van de meterkast.
tia
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Geen probleem. Als je maar zorgt dat de onderkant van je kasten dicht zijn waar ze langs t meterbord steken. Daar moet je bij sommige merken aparte onderplaten voor mee bestellen..Hansieo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:48:
Ook een vraagje van mij die ik hier (nog) niet voorbij heb zien komen.
Mijn groepenkast(je) dient uitgebreid te worden.
deze is nu:
Enexis meter met recht daarboven het kleine 1F groepenkastje. (4 groepjes)
Ik wil naar een nieuwe 3-dubbele kast (gelijk 3F etc) en dan klaar zijn voor de toekomst.
Helaas past deze kast dan niét recht boven de Enexis (meter) kast, maar komt wat uit het midden.
Steekt dus links en rechts iets ongelijk buiten de Enexis kast.
Mag dit?
Ik zie nergens afbeeldingen van deze situatie, de Enexis (meter) zit namelijk niet mooi in het midden van de meterkast.
tia
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
PS. Er is een hoop beschadigd, de afwerking laat te wensen over en de panelen liggen ietwat scheef op het dak. Dus dan ga je vanzelf andere zaken ook in twijfel trekken, waaronder de gebruikte hardware.
#team_UTC+1
Yup, hier ook gebruikt door een onderaannemer van Zonneplan.boolean schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:47:
Heeft er iemand hier ervaring met installatieautomaten van het merk NOARK? Bij mijn zwager heeft Zonneplan vandaag zonnepanelen geïnstalleerd en in de groepenkast een Hager (B16) automaat vervangen door een NOARK (B20). Voor mij is het de eerste keer dat ik van dit merk hoor, maar dat zegt natuurlijk niets. Het valt wel op dat NOARK componenten slechts een fractie kosten van de Hager of ABB equivalenten.
PS. Er is een hoop beschadigd, de afwerking laat te wensen over en de panelen liggen ietwat scheef op het dak. Dus dan ga je vanzelf andere zaken ook in twijfel trekken, waaronder de gebruikte hardware.
Idd, beetje rommelige ervaring. Toch wel wat afval hier en daar. De dakdragers van de zonnepanelen is buiten mijn erfgrens met de buren. (Een paneel net wel/niet terwijl er nog ruimte is aan de dakhoekzijde om de boel op te schuiven). (Zonder steiger begin je aan de verkeerde kant te leggen zeg maar, hij kwam gewoon net verkeerd uit denk ik). Volgens een vriend is dat niet erg, als de buren zonnepanelen nemen leggen ze hun balken tegen die van mij aan wat ik begrijp.
Ook gevraagd of ze een kWh meter konden aansluiten. Dit mocht niet ivm aansprakelijk, maar kon ik prima zelf doen. Helaas is de aardlekautomaat niet geplaatst waar ik het had gevraagd en is de bekabeling zo kort dat ik ook de kWh meter niet meer kan plaatsen.
Ook was vergeten een aantal dakpannen terug te schuiven (staigair vergeten), gelukkig zag m'n vrouw dit nét op tijd.
Dan twijfel ik ook idd nog om die aardlekautomaat te vervangen door een bekend merk. Ik heb dit ook al in een ander topic nagevraagd, maar volgens mij is de reactie dat deze wel prima zou zijn.
Zijn assistent die de bekabeling buiten deed heeft het weer fantastisch mooi goed afgewerkt.
Wat ik begrijp was er een flinke uitloop ivm het inwerken van slecht nieuw personeel.
[ Voor 4% gewijzigd door Whiskey48 op 23-08-2022 07:12 ]
Is wel eens voorbij gekomen:boolean schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:47:
Heeft er iemand hier ervaring met installatieautomaten van het merk NOARK?
Storing zonnepanelen (zonnegroep slaat door)
WidgetTWW in "Is deze installatie correct?"
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Oei, bij een van die ervaringen had die Norak Brandplekken op de zijkant ... Ik ga die van mij maar vervangen.blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:45:
[...]
Is wel eens voorbij gekomen:
Storing zonnepanelen (zonnegroep slaat door)
WidgetTWW in "Is deze installatie correct?"
Voor mijn moeder, later in 2019, Zonneplan ingeschakeld. Heel keurig gewerkt, EATON materiaal gebruikt. Niets op aan te merken (oke, oke moest uiteindelijk een 100 mA automaat in, maar snap dat ze het proberen met een standaard automaat).
Hier bij de buren daarom weer Zonneplan aangeraden, toen kwam er weer een Sjonny aannemer die er weer een troep van heeft gemaakt met nog goedkoper materiaal dan EMAT (Chint of zo iets).
Je moet maar geluk hebben met wie uiteindelijk de klus uitvoert.
Om antwoord te geven op de vraag, zou tegenwoordig met de verschillende berichten die op Tweakers zijn geplaatst en elders te lezen vallen gerust een NIET spanningsafhankelijk ALAMAT eisen. Dan kom je vanzelf bij een goed merk uit.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Allereerst de geplaatste merken, zijn deze goed genoeg of kan ik deze beter vervangen door ABB, Hager of Eaton?
Daarnaast is de setup zodanig dat ik nooit in de problemen kom met te hoge amperages op mijn aardlekschakelaars. Doordat ik 3x25A heb, kan er per fase maximaal 25A + 6.5A komen door de aardlekschakelaars, wat onder de 40A ligt. Echter omdat de alamat 16A is, kun je dat vanuit die optiek niet garanderen (theoretisch 25A + 16A). Is dat een probleem?
Ook het plaatsen van de 1-fase automaat binnen een bestaande aardlek heeft daarmee te maken. Daardoor zal de maximale stroom nooit boven de 40A komen op de aardlek. Echter is het wel een 30mA aardlek, terwijl de omvormer aangeeft dat het een 100mA of 300mA aardlek zou moeten zijn. Vooralsnog werkt het prima, maar is dat een probleem?
Look behind you! A three headed monkey!
Volgens mij is Noark op de een of andere manier verwant aan Chint:boolean schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:47:
Heeft er iemand hier ervaring met installatieautomaten van het merk NOARK? Bij mijn zwager heeft Zonneplan vandaag zonnepanelen geïnstalleerd en in de groepenkast een Hager (B16) automaat vervangen door een NOARK (B20). Voor mij is het de eerste keer dat ik van dit merk hoor, maar dat zegt natuurlijk niets.
https://chintglobal.com/n...resses-in-noark-eu-15-188
https://www.lsp-internati...-spds-brands/chint-noark/
Maar dat verbetert mijn mening niet echt.
Het verrast me wel dat Oosterberg dergelijke componenten levert, dat is toch wel een respectabele groothandel. Als het écht troep is zullen zij zich er ook niet aan willen branden hoop ik.
Noark en Chint maken volgens mij ook niet spanningsafhankelijke aardlekautomaten, als je de 2 of 4 modulen brede componenten pakt.Freakie1NL schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:41:
Om antwoord te geven op de vraag, zou tegenwoordig met de verschillende berichten die op Tweakers zijn geplaatst en elders te lezen vallen gerust een NIET spanningsafhankelijk ALAMAT eisen. Dan kom je vanzelf bij een goed merk uit.
Schneider schaar ik net als de merken die jij noemt onder de A-merken, daar is niets mis mee.MrScratch schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:08:
Allereerst de geplaatste merken, zijn deze goed genoeg of kan ik deze beter vervangen door ABB, Hager of Eaton?
EMat is in mijn ogen wel een B-merk, maar de 4-polige aardlekautomaten zijn volgens mij niet spanningsafhankelijk. Objectief gezien zou dat ook prima moeten voldoen.
Nee ik zou ook gewoon rekenen met de maximale AC stroom zoals vermeldt op het typeplaatjevan de omvormer.Daarnaast is de setup zodanig dat ik nooit in de problemen kom met te hoge amperages op mijn aardlekschakelaars. Doordat ik 3x25A heb, kan er per fase maximaal 25A + 6.5A komen door de aardlekschakelaars, wat onder de 40A ligt. Echter omdat de alamat 16A is, kun je dat vanuit die optiek niet garanderen (theoretisch 25A + 16A). Is dat een probleem?
Dat is pas een probleem als het tot ongewenst uitschakelen leidt.Ook het plaatsen van de 1-fase automaat binnen een bestaande aardlek heeft daarmee te maken. Daardoor zal de maximale stroom nooit boven de 40A komen op de aardlek. Echter is het wel een 30mA aardlek, terwijl de omvormer aangeeft dat het een 100mA of 300mA aardlek zou moeten zijn. Vooralsnog werkt het prima, maar is dat een probleem?
:strip_exif()/f/image/dk3qci4IAiuspUgUkBYYYwfE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi! Ik heb weer een vraag !
Na de PV installatie van Zonneplan met de Norak aardlekautomaat, is vandaag de bekabeling+ meterkast gedaan voor een Enphase systeem (links op de meterkast). (De panelen en omvormers volgen nog).
Zover ik kan zien is de Enohase PV installatie onderin aangesloten op de Qrelais. Deze gaat hierna ik denk boverin een SEP B20 aardlekschakelaar welke onderin naar de hoofdschakelaar gaat.
De Envoy S wordt gevoed vanaf een B16 automat (bovenin, die onderin de automaat naar de bovenkant van de aardlekautomaat gaat).
Dit is prima denk ik? Kent iemand het merk SEP? Is het een idee als ik de Norak wil vervangen deze ook gelijk meeneem dat alles hetzelfde merk is, of zou dit eigenlijk prima zijn?
[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 23-08-2022 13:33 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Je kan de boel prima infrezen voordat er behangen wordt. Netjes dichtsmeren en je ziet er niks meer van.NoepZor schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:15:
Ik weet niet precies of de vraag hier helemaal op de plek is, maar ik ben voornemens om andere kozijnen te laten plaatsen en hier ook rolluiken bij te laten plaatsen. Nu is het natuurlijk het mooiste als dit draadloos is (Somfy). Echter moet er dan wel een voeding naar buiten toe. Is het mogelijk / aan te bevelen om dit vanaf een bestaande WCD op de 1e etage naar buiten te voeren? En is dit dan nog makkelijk te verdelen weer? Ik wil het liefst voorkomen dat we met een opbouwschakelaar en een stekker moeten rommelen. Ik ga op korte termijn de slaapkamers opnieuw laten behangen. Dus mocht ik iets kunnen voorbereiden qua elektra, dan heb ik nu de kans voor alles weer netjes is.
Ik heb een serieschakelaar die de lampen in de keuken en deels woonkamer bedient, die in de woonkamer wil ik op dimmer en die in keuken op permante stroom. Nu zie ik dat veel dimmers 2x een "L" aansluting hebben, is die 2e bedoelt om bruin door te lussen naar een andere schakelaar , of moet ik met een lasdop de bruine draad splitsen ; 1 naar de dimmer, en de 2e naar de schakeldraad van de keukenlamp.
Vind het lastig je situatie in te schatten...NoepZor schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:47:
Ik heb wel een kamerbreed kozijn, hoe kan ik hier het beste langs naar buiten gaan? Door de muur boren naar buiten vanuit de sleuf? Of zijn hier nettere oplossingen voor?
Mooiste is denk ik als je een leiding (pvc) naar een van de (buiten) hoeken van de nieuw te plaatsen kozijnen kan leiden, waar de leiding dan uitkomt op een centraaldoos/lasdoos of desnoods een inbouwdoos achter een WCD.
Maakt ook nog wel uit hoe je die rolluiken gaat plaatsen, op de muur, tussen de muur of op het kozijn?
Ik heb een 3-fase 25A aansluiting die ik (eindelijk) ga gebruiken. Er komen zonnepanelen, een inductiefornuis (bora) en een warmtepomp (Mitsubishi PUD-SHWM140YAA).
Ik ga 3-fase alamats kopen en na onderzoek heb ik geconcludeerd dat het volgende ideaal is:
1) Zonnepanelen: 16A B-karakteristiek 100mA
2) Inductiefornuis: 16A B-karakteristiek 30mA
3) Warmtepomp: 16A C-karakteristiek 30mA
Ik wil alles aansluiten met YMVK 5-aderig 2.5mm in een 19mm PVC buis.
Waar ik alleen niet blij mee ben is dat ik drie verschillende alamats krijg. Liever heb ik 3 identieke. Daarbij zijn 100mA niet goed verkrijgbaar (of ze zijn heel duur).
Wat ik vraag van jullie:
A ) is bovenstaande juist of heb ik ergens een fout gemaakt?
B ) kan ik overal 16A B-karakteristiek 30mA gebruiken om de boel te versimpelen of ga ik hier problemen mee krijgen?
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik zal vanavond even een situatiefoto maken vanuit binnen. Voor nu even een gepainte fundafoto van een soortgelijke woning. Ik wil het liefst vanuit de tussenwand naar buiten toe tussen de kozijnen in. Alternatief is wellicht om er zo dichtbij mogelijk te komen, zodat er maar een heel klein stukje kabel zichtbaar is. Dan kan ik nu alvast de dozen er in maken en een buis naar de bovenhoek bij het kozijn. Of is het toch beter om vanuit de wand direct naar buiten te gaan?blackd schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Vind het lastig je situatie in te schatten...
Mooiste is denk ik als je een leiding (pvc) naar een van de (buiten) hoeken van de nieuw te plaatsen kozijnen kan leiden, waar de leiding dan uitkomt op een centraaldoos/lasdoos of desnoods een inbouwdoos achter een WCD.
Maakt ook nog wel uit hoe je die rolluiken gaat plaatsen, op de muur, tussen de muur of op het kozijn?
:strip_exif()/f/image/JmH3roIOyWFjCdGddEjif6HV.jpg?f=fotoalbum_large)
Groen beoogde plek rolluikbakken (op kozijn denk ik dan). En rood beoogde plek bedrading.
[ Voor 19% gewijzigd door NoepZor op 23-08-2022 16:15 ]
Hoofdzekering van Stedin is gewisseld voor een nieuwe 25A(door Stedin)
Nou vloog naast stedin wel netjes groep 3 eruit waar de lamp op zat maar..... Waarom ook Stedin? Zegt dat iets over slecht functioneren van m'n ABB automaat 16A?
[ Voor 4% gewijzigd door fuzzyduck op 23-08-2022 17:26 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.