Wij hebben de volgende stappen gedaan:NoepZor schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:15:
Ik weet niet precies of de vraag hier helemaal op de plek is, maar ik ben voornemens om andere kozijnen te laten plaatsen en hier ook rolluiken bij te laten plaatsen. Nu is het natuurlijk het mooiste als dit draadloos is (Somfy). Echter moet er dan wel een voeding naar buiten toe. Is het mogelijk / aan te bevelen om dit vanaf een bestaande WCD op de 1e etage naar buiten te voeren? En is dit dan nog makkelijk te verdelen weer? Ik wil het liefst voorkomen dat we met een opbouwschakelaar en een stekker moeten rommelen. Ik ga op korte termijn de slaapkamers opnieuw laten behangen. Dus mocht ik iets kunnen voorbereiden qua elektra, dan heb ik nu de kans voor alles weer netjes is.
De eerste stap was van buiten naar binnen een gat boren van 20mm (hier kan prima een buis van 16mm in, 19mm past niet omdat deze iets breder is met het koppelstuk). De plek van het gat was ongeveer 10cm uit het raamkozijn en een beetje schuin naar boven boren (dit zodat er geen water naar binnen loopt). Let op dat je niet te hoog boort want dan zit je in het plafond. Daarna gleuven in de muur gefreesd aan de binnenkant van het stopcontact naar het gat (op ongeveer 10-20 cm van het kozijn af), op de plek waar de schakelaar moet komen een pot erin gezet van 80mm (dacht ik, in elk geval de standaard maat) en ongeveer 20cm van het plafond waar het gat uit komt de gleuf gefreesd. Daarna overal 16mm elektrabuis erin en dicht gesmeerd. Er zaten in sommige kamers wel hoekjes in de muren die helaas overbrugd diende te worden en er is op die plekken soms een stuk flex pijp gebruikt. Als er flex pijp is gebruikt dan is de draad er direct al doorheen gedaan tot de plek van de schakelaar. Waar geen flexpijp is gebruikt zijn de leidingen nog leeg.
We hebben dus nog geen zonwering of rolluiken. Dat staat nog wel op de planning.
Let overigens op dat je goed materiaal gebruikt om de sleuven en gaten te maken, dat maakt het werk een stuk makkelijker.
Wij mochten niet door het kozijn boren, dan verviel de garantie (van de nieuwbouw woning) omdat je dan de luchtdichtheid, stevigheid en bevestigingen van de ramen en kozijnen kunt aantasten en kregen als advies om in de muren de gaten te maken. De buren zijn eigenwijs geweest en hebben wel door het kozijn geboord, ik heb overigens niet gehoord dat ze problemen hadden met lekkages oid.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.