offtopic, en onjuist geïnterpreteerd; netto terugleveren en salderen zijn twee verschillende dingen
[ Voor 132% gewijzigd door teacher op 27-08-2022 11:10 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 132% gewijzigd door teacher op 27-08-2022 11:10 ]
[ Voor 79% gewijzigd door teacher op 27-08-2022 10:45 ]
[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 27-08-2022 10:46 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 27-08-2022 10:59 ]
Wise enough to play the fool
[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 27-08-2022 10:57 ]
Inderdaad kabel met losse adres, een fitting (of ander lampje) en een Wago klem of kroonsteen ofzo. En dan kan je eens eerst de opstelling met N op de module maken. Werkt dat wel kan je ook proberen zonder N. Als je nog een gloeilampje of halogeenlampje hebt is dat een mooie qua belasting.marcel19 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:02:
[...]
Hoe maak ik een losse opstelling dan? Want testen is hier volop mogelijk.
Heb genoeg standaard pc stekkers liggen die ik kapot kan knippen
En het verlaagd plafond is gedaan door onze aannemer 2 jaar geleden met de verbouwing.
Dus dan zou ik het zo moeten aansluiten:Septillion schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:40:
[...]
Inderdaad kabel met losse adres, een fitting (of ander lampje) en een Wago klem of kroonsteen ofzo. En dan kan je eens eerst de opstelling met N op de module maken. Werkt dat wel kan je ook proberen zonder N. Als je nog een gloeilampje of halogeenlampje hebt is dat een mooie qua belasting.
Kijk dat gaat de goede kant op. Staat de kookgroep nog op de lijst om aan te pakken?
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Yes, ik heb een 3 fase aardlekautomaat en een 1fase Siemens aardlekautomaat klaar liggen om te vervangen. We nemen een nieuwe kookplaat, dit ga ik de installateur dan vragen of hij deze kookgroep kan vervangen. (Volgens mij heeft Coolblue zo'n service voor een tientje of 4 ofzo).blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Kijk dat gaat de goede kant op. Staat de kookgroep nog op de lijst om aan te pakken?
Ah, dan toch maar een elektricien zoeken die dat kan doen (niet makkelijk, de lokale elektra bedrijfjes hebben nog niet eens gereageerd op m'n eerdere verzoek; dat ik nieuw ben in de regio, een elektricien zoek en graag een kookgroep wil vervangen).blackd schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:59:
@Whiskey48 volgens mij doen ze dat niet (meer)
[...]
Staat er ook niets op de zijkant?Workaholic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:14:
Herkent iemand deze toevallig? Staat nergens een type nummer op en zoek de handleiding..
[Afbeelding]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Het doet me denken aan oudere tijdschakelklokken van Grasslin, zoals bijvoorbeeld de "Grasslin V86/1 DIGI 20". Maar die van jou is anders, en het Grasslin logo ontbreekt.Workaholic schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:14:
Herkent iemand deze toevallig? Staat nergens een type nummer op en zoek de handleiding..
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MZJOXIk7FFN865FM8NTPuUpQ.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 28-08-2022 15:39 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Bedankt ! Precies wat ik zochtXander schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:35:
[...]
Het doet me denken aan oudere tijdschakelklokken van Grasslin, zoals bijvoorbeeld de "Grasslin V86/1 DIGI 20". Maar die van jou is anders, en het Grasslin logo ontbreekt.
Deze zijn wel identiek:
https://www.justdial.com/...20-XX20-001224910952-B4U7
https://goactive.nz/produ...kly-1ch-6-onoff-16a-nicad
[Afbeelding]
Dus ehm, het is een Eapl of Systemac.Succes met het vinden van een handleiding.
Klinkt als een whitelabel product wat hier in Nederland als "Kopp" ofzo in de schappen zou liggen.
edit:Oh, de "datasheet" bij die laatste link noemt het een HEVAC PET010 en leest zowaar als een halve handleiding.Volgens mij moet je daar wel iets verder mee komen: https://goactive.nz/stora...010-7-day-time-switch.pdf
Zou dus eerst eens met de versie met N beginnen. Dus bruin in L, blauw in N en naar de lamp, lamp op Lout.marcel19 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:14:
[...]
Dus dan zou ik het zo moeten aansluiten:
Stekker > blauwe draad in de lamp / bruine draad in de dimmer
Lamp > 1 draad aan de schakeldraad van de dimmer.
?
Het is je meterkast .. het hoeft geen schoonheidsprijs als het maar veilig, praktisch en functioneel is.amauer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
[..]
Allemaal losse nummers printen en dan opplakken ziet er niet uit...
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik hoop niet dat je het met een thermische printer wilt afdrukken. De tekst is na een paar maanden waarschijnlijk niet meer zichtbaar. Met een labelwriter kan het uiteraard wel. Ik heb overigens kleine labels daarmee gemaakt en heb die bij de automaten zelf ertussen gedaan. Daar zit bij Hager een doorzichtig klepje voor waar je iets achter kunt doen. Misschien heeft ABB dat ook.amauer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Misschien een hele domme vraag... Ik probeer met een dymo labelmanager 280 één lange sticker te maken voor de groepen in de meterkast. Maar het lukt mij niet in de dymo connect software om een vaste ruimte van 16mm tussen de cijfers/groepnummers te krijgen. Een standaard ABB automaat is 18mm. Hoe doen jullie dat?
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Bij mijn voormalige ABB kast heb ik ze gewoon als kleine labels geprint en op maat geknipt per groep. Dan kan je gelijk met verschillende kleuren tape werken om de fases te onderscheiden.amauer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Misschien een hele domme vraag... Ik probeer met een dymo labelmanager 280 één lange sticker te maken voor de groepen in de meterkast. Maar het lukt mij niet in de dymo connect software om een vaste ruimte van 16mm tussen de cijfers/groepnummers te krijgen. Een standaard ABB automaat is 18mm. Hoe doen jullie dat?
All-electric.
Ik heb wat 'gerommeld met spaties (proberen, aanpassen, nog eens proberen...)amauer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
De standaardruimte is 17,5mm. Gewoon een tabel maken in Word, uitprinten op A4, uitknippen en die er onder plakken.coinman63 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Ik heb wat 'gerommeld met spaties (proberen, aanpassen, nog eens proberen...)
Ik heb het daarom ook maar per groep gehouden. De hele breedte was me teveel trial and error.
[Afbeelding]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik vertel mijn Brother labelprinter dat ik een strook met vakjes van 17,7mm wil hebben (met 18 past het net niet lekker).amauer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2NxTw7UkLZpcpU2PLkMVwJrd.jpg?f=user_large)
Punctuality is the politeness of kings
Met mijn labelprinter brother kan het heel makkelijk in de software in Windows.amauer schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:40:
Voor dinrail zijn diverse rijgklemmen te koop. bv hierDennis schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:02:
Bij mijn vloerverwarmingspomp ga ik wat elektronica plaatsen om de boel slim aan te sturen. Er moet ook een lege verdeelkast komen. Nu zat ik te kijken naar de Schneider Kaedra (klik) maar ik loop vast dat hier niet gewoon verdeelklemmetjes in zitten.
Er is wel een 13444 variant die o.a. bij Conrad leverbaar is maar daar zit dan weer geen aarde-klem bij en de 13576 van Schneider heeft daar weer een levertijd van 8 weken.
Hebben jullie nog goede ideeën?
alleen 2e hands is beter te doen.[ Voor 3% gewijzigd door habbekrats op 29-08-2022 18:48 ]
Helaas werkt de lamp niet op deze manierSeptillion schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
Zou dus eerst eens met de versie met N beginnen. Dus bruin in L, blauw in N en naar de lamp, lamp op Lout.
En kan je als dat werkt eens zonder N proberen (en moet je dus weer de N op bruin aansluiten).
Hoe vaak komt Willem-Alexander bij je langs om in je meterkast te kijken? Ik doe het gewoon met de bijgeleverde stickers en verbazingwekkend ( veel generaties weten niet eens meer wat het is) een pen.ericplan schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 18:57:
@amauer Ik doe het in Excel. Daarna uitprinten en helder plakband erover. Uitknippen en vastplakken met tweezijdig scotch-tape.
[Afbeelding]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Tja, het kan handig zijn voor een elektricien. Of die er naar kijkt is ren andere vraag.ds23man schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Hoe vaak komt Willem-Alexander bij je langs om in je meterkast te kijken? Ik doe het gewoon met de bijgeleverde stickers en verbazingwekkend ( veel generaties weten niet eens meer wat het is) een pen.
[ Voor 43% gewijzigd door Whiskey48 op 29-08-2022 20:10 ]
Klinkt alsof het tijd is om een RMA aan te vragenmarcel19 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:26:
[...]
Helaas werkt de lamp niet op deze manier
Gaan we dat maar doen. Het is niet anders.Septillion schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:43:
[...]
Klinkt alsof het tijd is om een RMA aan te vragen
Willem-Alexander zal hier wel niet komen, maar mijn betere helft is er blij mee. Kan zij in geval van storing ook aan de slag.ds23man schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:44:
[...]
Hoe vaak komt Willem-Alexander bij je langs om in je meterkast te kijken? Ik doe het gewoon met de bijgeleverde stickers en verbazingwekkend ( veel generaties weten niet eens meer wat het is) een pen.
A'dam PVOutput
Wat komt er precies in en waarom mis je verdeelklemmen?Dennis schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:02:
Bij mijn vloerverwarmingspomp ga ik wat elektronica plaatsen om de boel slim aan te sturen. Er moet ook een lege verdeelkast komen. Nu zat ik te kijken naar de Schneider Kaedra (klik) maar ik loop vast dat hier niet gewoon verdeelklemmetjes in zitten.
De aansturing voor de vloerverwarming. Moet dus de N verdelen voor de 7 stelmotoren.Xander schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:21:
Wat komt er precies in en waarom mis je verdeelklemmen?
@amauer Dyno heeft die mogelijkheid ook.Xander schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Ik vertel mijn Brother labelprinter dat ik een strook met vakjes van 17,7mm wil hebben (met 18 past het net niet lekker).
[Afbeelding]
Daar krijg je dan bijvoorbeeld dit soort dingen uit: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ook hun oude kast heb ik ooit eens opnieuw gelabeld.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Inmiddels heb ik alle 3-fase groepen binnen, maar alles zit natuurlijk op 1-fase (Liander_eLMo_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 18:08:
Zo, groepenkast voorbereid op Liander voor 3-fase.
Wat is gedaan:
- Tweede kast ernaast
- 4 polige hoofdschakelaar
- Extra blokjes voor distributie tussen aardleks in rechter kast en 3f groepen in linker kast.
- Tijdelijke 1 fase alamat voor laadpaal (op plek van meest rechter aardlek, die tijdelijk even links hangt, los)
- 3f B16 0.3A distributiegroep voor tuinschuur
- 3f kWh MID meter
- Tijdelijke brug 1f naar 3f
Wat moet nog:
- 2x 3f B16 0.03 alamats (PV, kookgroep)
- 3f B32 0.03A alamat (laadpaal)
- Oude lelijk afgewerkte 4x4mm grondkabel weg
- Grondkabel 4x4 voor PV, schuur en kookplaat
- Grondkabel 4x6 voor laadpaal 22kW
- ABB busboard voor 3-fase ipv oude 2 fase
- Aardrail door verbinden van oude naar nieuwe kast
Zodra ik de 3F alamats binnen heb kan ik de linker kast afmaken met grondkabels.
Enige wat (naast de huidige grondkabel afwerking) niet zo profi is, zijn de aansluitblokjes. Ik heb overal 6mm^2 VDS gebruikt, en de aansluitblokjes kunnen de adereindhulzen niet hebben.
Ze steken er ver genoeg in (t/m onderkant blokje), dus contact is prima, maar de aanraakvriendelijkheid is nu te betwisten denk ik. Maar goed, degene die wel passen steken aan de onderkant uit (niet voorbij de beschermkapjes).
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/dl2GbiP2Cc7IIZ0DUe75p3ep.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 30-08-2022 10:11 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
[ Voor 7% gewijzigd door FL_ op 30-08-2022 10:30 ]
Kun je die omvormer niet begrenzen op max 3600W? Dan hoef je nergens aan te sleutelen._eLMo_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:07:
[...]
Inmiddels heb ik alle 3-fase groepen binnen, maar alles zit natuurlijk op 1-fase (Liander).
[Afbeelding]
Nu heb ik een vraag!![]()
![]()
Donderdag komen ze mijn 4500Wp (4kW omvormer 3-fase) aanleggen op het huis. Ik ga ook nog een schuur achterin de tuin bouwen met 3300Wp. Nu heb ik voor die schuur een (oversized) 4.2kW omvormer aangeschaft op 1 fase, zodat ik deze omvormer op de 4500Wp voor in het huis kan zetten, tot de schuur staat en Liander langs is geweest.
Dit betekent echter dat ik nu 4mm2 3-fase kabel naar de omvormer voor het huis heb liggen, op een 3f B16 30mA alamat. Als ik die 1-fase 4.2kW daar wil ophangen op 1 van die fases, dan kan het zijn dat de B16 gaat knallen (4.2kW / 230V = 18,25A).
Wat raden jullie aan?
1 Ik heb nog een 1f B20 30mA alamat liggen, die erin zetten?
2 Of gaat het geen probleem zijn (zonnepanelen zijn 4500 watt piek)?
3 Of kan ik 2 "fases" van de 3f alamat koppelen (nu nog 1-fase aansluiting EN UITZETTEN ALS LIANDER LANGSKOMT)?
Lijkt erop dat de DS203NC B16 die 18,25A (1,14x rated current) geen uur gaat trekken, dus optie 2 lijkt me slecht plan.
[Afbeelding]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Tja volgens mij heb je het al helemaal uitgedacht, prijs van die klemmen valt me ook alles mee.Dennis schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:05:
[...]
Denk trouwens dat ik al iets briljants heb bedacht. Heb de Wago 709-581 gevonden, zodat ik in ieder geval fase kan doorlussen. Die moet naar de KNX componenten maar daar kan ik een dubbele adereindhuls gebruiken.
Voor de N met een PTFIX blokje op DIN rail. Ben helemaal fan van PTFIX, alleen jammer dat ze zo duur zijn.
Dat, of een paar panelen minder aansluiten.Aiolos schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
Kun je die omvormer niet begrenzen op max 3600W? Dan hoef je nergens aan te sleutelen.
Dus op je nieuwe installatie van je woning sloop je zelf de omvormer weg om daar je tweedehands 1-fase omvormer tijdelijk voor in de plaats te hangen?_eLMo_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:11:
Ik heb juist een grotere omvormer besteld om wel het volledige uit het huis te halen. De schuur word maar 3300Wp namelijk.
Ik ga de B20 wel plaatsen tijdelijk
Jazeker. Welke andere optie heb ik als Liander niet langs komtGeeMoney schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:56:
[...]
Dus op je nieuwe installatie van je woning sloop je zelf de omvormer weg om daar je tweedehands 1-fase omvormer tijdelijk voor in de plaats te hangen?
:strip_exif()/f/image/7eg53oQOIufWUfeLnpv423xQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan er 2 draden onder elk een eigen klem invoeren._eLMo_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:29:
Wat is eigenlijk het idee van deze twee ingangen bij ABB?
In hun specsheets kan ik er weinig over vinden.
De kleinere ingang aan de achterkant is vlak en word aangetrokken met een halve cilinder. Ik dacht dat die kleine ingang altijd voor de kamrails was, maar waarom dan een halve maan/cilinder?
De grotere voorste ingang is altijd vlak en draait aan zonder mee te draaien met de schroef.
Hier doe ik altijd mijn adereindhulzen en massieve draad in.
Klopt dat eigenlijk wel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Cool, dat is ook precies wat ik een keer deed. Oude kast naar nieuwe kast met 6mm2 soepel en adereindhulzen. Dan een (3-fase + N) kamrail naar 2 andere automaten. Dan vanaf de tweede automaat met soepel en adereindhulzen naar de bovenste kamrail en automaten.Makrolon schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 19:32:
[...]
Je kan er 2 draden onder elk een eigen klem invoeren.
/f/image/No6jzv8MTBK4zjZgyoXRYl1N.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/fgxBg5pVqzNgG3URSIjVBjPo.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door PASware op 31-08-2022 21:48 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Geen schoonheidsprijs waard, maar prima tot Liander is langs geweest. In de linker kast zitten alle 3f uitbreidingen._eLMo_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:11:
Ik heb juist een grotere omvormer besteld om wel het volledige uit het huis te halen. De schuur word maar 3300Wp namelijk.
Ik ga de B20 wel plaatsen tijdelijk
:strip_exif()/f/image/dfSGlDMMUngZ5TAlwbYlCmbM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6yRX66KOBnztyu3b2RvqOSo6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zpsN9KLNhMWjjptUKs8KORQD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fiz7eFqFgrjafJMhA0diUM5m.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door _eLMo_ op 31-08-2022 23:02 ]
Precies, dat is ook normtechnisch nodig/gewenst.jeronimo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 17:34:
Ik zou voor de tijdelijke oplossing de 1f B20 30mA aansluiten.
Wat voor een kabel leg je hier naar toe? 2,5mm²?_eLMo_ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:36:
Owh en de PV verdeler, of moet ik zeggen: frituurverdeler voor in de schuur achter is ook voorbereid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
_eLMo_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 23:55:
Nog een twijfel is of ik een remautomaat nodig heb. 25A hoofdzekeringen, en 9kW PV over 3 fases (in principe dus ~14A per fase maximaal), komt op 39A en blijft net onder de 40A. In principe niet dus? Maar wat als de verdeling over de fases niet evenredig verloopt?
(anders: 1x B32 3P+N als remautomaat voor het huis)
Inmiddels is die laatste omvormer blijkbaar vervangen door een 1-fase exemplaar en is er ook nog een 3e omvormer in het spel (als ik de PV-stickers op de hoofdverdeler tel)? Klopt dit verhaal dan nog wel? (Om over de tijdelijke situatie voordat je daadwerkelijk naar 3-fasen bent nog maar niet te spreken...)_eLMo_ schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 00:21:
Het gaat om 2 aparte 3-fase omvormers, een op de zolder van het huis (~5kW) en een in de nieuwe schuur (~3.6kW). Zou dus redelijk netjes moeten verdelen lijkt me.
Goede punten! Ik loop ze even 1 voor 1 langs.Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:46:
[...]
Wat voor een kabel leg je hier naar toe? 2,5mm²?
1-fase PV op een 3-fasen onderverdeler is niet ideaal. Heb je enig idee hoe hoog de stroom door de nulgeleider is als je op 2 fasen flink afneemt (frituurpannen) en op 1 fase teruglevert? Dat kan zomaar het dubbele van de fasestroom worden.
Ik zou deze kabel daar wel op willen dimensioneren, of anders in ieder geval de kabel 4-polig beveiligen (dus niet met een 3P+N toestel).
Beter zet je de omvormer ook niet op een eigen fase maar juist op de fase met het meeste afname. Maar dit wisselt in jouw geval misschien.
[...]
[...]
Inmiddels is die laatste omvormer blijkbaar vervangen door een 1-fase exemplaar en is er ook nog een 3e omvormer in het spel (als ik de PV-stickers op de hoofdverdeler tel)? Klopt dit verhaal dan nog wel? (Om over de tijdelijke situatie voordat je daadwerkelijk naar 3-fasen bent nog maar niet te spreken...)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qiigjYTfr4gVn7TX6CVrNPiH.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door _eLMo_ op 01-09-2022 09:09 ]
Maar als er een 'aardlek probleem' is knalt 1 complete fase eruit en dus een deel van het huis. Daarom zat ik te denken aan twee apparte aardlekautomaten in de meterkast. In de warmtepomp zitten al 2 16A automaten.BrZ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:22:
Zijn die warmtepompen afgezekerd op 16A? In dat geval zou ik geen aardlekautomaten nemen, maar ze achter de bestaande aardlekken hangen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ok, een nulstroom van 32A is op zich geen probleem bij YMVK van 4mm², dus dat scheelt. Je kunt je afvragen of het nulcontact van de aardlekautomaat geschikt is om 32A te voeren en te schakelen, daar wordt het bij een 16A automaat natuurlijk niet op getest._eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:05:
Alle grondkabel is 4x4mm2 + 4mm2 aardlitze. (behalve de laadpaal, die is 6mm2).
Om de nulstroom te berekenen zul je de fasestromen als vector moeten optellen. Zit nu met mijn telefoon op Tweakers en ik ga het even niet voor je uitrekenenIk heb geen idee hoe hoog de stroom door de nulgeleider word in die situatie.
Iets wat helpt dit te temperen is dat de vetkei natuurlijk meestal na 17:00 aan zal gaan (bij lage PV opbrengst) en dat kortdurend is.
De kabel is er an sich dus op gedimensioneerd, een 4P beveiliging ga ik na jouw tip sowieso overwegen. Thnx!
Ja dat zou ik wel aanraden. Of je het probleem daarmee geheel verhelpt ligt echter nog wel aan het gebruik:De enige reden dat ik de PV nu op een "eigen" fase (het huis zit natuurlijk wel op die fase) heb zitten is omdat het er mooi uitziet. Op zich kan ik prima 1 frietpan op dezelfde fase als de PV gooien (dus de 2e alamat ook op de 3e fase zetten). Is dat aan te raden? Heb je misschien een link / leesvoer zodat ik me kan inlezen?
Het valt nog mee met maximaal 44A theoretisch. Ik was even bang voor nog een (3-fasen) omvormer na het zien van de stickerkunsten.Voor wat betreft de remautomaat, hier heb ik inderdaad niet meer over nagedacht, ik kom hier op uit:
[Afbeelding]
offtopic:
alles in amperes
Dus ja, ik ga nu over de 40A heen en zal hierop of mijn aardleks moeten aanpassen, of een remautomaat moeten plaatsen! Goed gezien!
Thnx voor je toelichting.Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:48:
[...]
Ok, een nulstroom van 32A is op zich geen probleem bij YMVK van 4mm², dus dat scheelt. Je kunt je afvragen of het nulcontact van de aardlekautomaat geschikt is om 32A te voeren en te schakelen, daar wordt het bij een 16A automaat natuurlijk niet op getest.
[...]
Om de nulstroom te berekenen zul je de fasestromen als vector moeten optellen. Zit nu met mijn telefoon op Tweakers en ik ga het even niet voor je uitrekenen, maar basically:
- Bij 16A afname op 1 fase heb je een nulstroom van 16A
- Bij 16A afname op 2 fasen heb je een nulstroom van 16A (alleen de hoek van de vector is anders)
- Bij 16A afname op 3 fasen heb je een nulstroom van 0A (de stromen heffen elkaar op).
Echter:
- Bij 16A afname op 1 fase en 16A teruglevering op 1 andere fase krijg je een nulstroom van zo'n 28A.
- Bij 16A afname op 2 fasen en 16A teruglevering op 1 andere fase krijg je een nulstroom van 32A.
Blihi heeft hier ooit een simulatie van in elkaar geknutseld, zie: Blihi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
[...]
Ja dat zou ik wel aanraden. Of je het probleem daarmee geheel verhelpt ligt echter nog wel aan het gebruik:
- Bij 16A afname op 1 fase en 16A teruglevering op diezelfde fase krijg je een nulstroom van 0A (de fasestroom is ook nog maar 0A b.t.w, de stroom blijft binnen de onderverdeler). Dit is natuurlijk een vooruitgang.
- Bij 16A afname op 2 fasen en 16A teruglevering op één van diezelfde fasen krijg je een nulstroom van 16A, dat is natuurlijk ook prima.
Echter:
- Bij 16A afname op 1 fase en 16A teruglevering op 1 andere fase krijg je een nulstroom van zo'n 28A. Dit lukt nog steeds, als je overdag de "verkeerde" frietpan aan zet.
Voor wat betreft leesvoer: ik heb in ieder geval de link naar die reactie van Blihi hierboven voor je, zie ook de discussie daar omheen.
Met een 4P automaat (in plaats van 3P+N) is ook de nulgeleider beveiligd tegen (langdurige) overbelasting hoger dan 16A, dan zit je dus sowieso safe.
[...]
Het valt nog mee met maximaal 44A theoretisch. Ik was even bang voor nog een (3-fasen) omvormer na het zien van de stickerkunsten.
Nu heb je maar 2 aardlekschakelaars, je kunt die natuurlijk op de 2 fasen waarbij je de 40A niet kunt overschrijden aansluiten. De netbeheerder wordt daar wellicht minder blij van. Ideaal gezien heb je natuurlijk juist het meeste invoeding op dezelfde fase zitten als waar je de meeste afname hebt, dan loopt die stroom überhaupt niet door het net. Als je op 1 fase opwekt en op 1 fase teruglevert wordt het net van de netbeheerder wel belast, maar je betaalt er niet voor want de meter sommeert dit intern. Oh en de nulgeleider van de netbeheerder wordt dus ook zwaarder belast, maar die zijn doorgaans wel groter uitgelegd dan strict noodzakelijk.
Never mind me, hoe noemde je het? Vieze dingen.Er zijn dus fraaiere oplossingen.
Zeker weten dat je nu 1x25A hebt trouwens? 1x35A is gangbaarder.
Als je het spul voor die 53,5A geschikt wilt hebben dan voldoet de 6mm² in de kast misschien ook niet meer._eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:28:
Oeps, foutje! Ik heb inderdaad 2,5 jaar geleden bij verhuizen gelijk de hoofdzekering van 25 naar 35A laten zetten (toen nog gratis. De bedoeling was hier niet langer dan 3 jaar te wonen haha.
In de definitieve situatie zou je in theorie met één aardlekschakelaar kunnen volstaan he, op de fase waar het probleem zich kan voordoen.Dat maakt de potentie tot overstroom wel 10A groter. Ik ga sowieso even 63A aardleks scoren.
Hmm, true. Dan zou ik naar 10mm2 moeten?Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:38:
[...]
Als je het spul voor die 53,5A geschikt wilt hebben dan voldoet de 6mm² in de kast misschien ook niet meer.
[...]
In de definitieve situatie zou je in theorie met één aardlekschakelaar kunnen volstaan he, op de fase waar het probleem zich kan voordoen.
Nu op 1 fase is het helaas een ander verhaal.
Tja, dan zou je al je automaten voor aardlekautomaten moeten vervangenPASware schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:39:
[...]
Maar als er een 'aardlek probleem' is knalt 1 complete fase eruit en dus een deel van het huis. Daarom zat ik te denken aan twee apparte aardlekautomaten in de meterkast. In de warmtepomp zitten al 2 16A automaten.
Je kunt ook twee aardleks van 40A plaatsen met daarachter 2 eindgroepen. Ben je goedkoper uit en is de maximale stroom naar die aardleks begrensd op 32A_eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:28:
[...]
Thnx voor je toelichting.
Oeps, foutje! Ik heb inderdaad 2,5 jaar geleden bij verhuizen gelijk de hoofdzekering van 25 naar 35A laten zetten (toen nog gratis. De bedoeling was hier niet langer dan 3 jaar te wonen haha.
Dat maakt de potentie tot overstroom wel 10A groter. Ik ga sowieso even 63A aardleks scoren.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
63A spul krijg je dan, en dat moet in principe bedraad worden met 10mm2._eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:42:
[...]
Hmm, true. Dan zou ik naar 10mm2 moeten?![]()
Beter overstroombeveiliging dan. Een C32 automaat zou moeten volstaan? Met mijn laadpaal wil ik net + PV opbrengst kunnen laden (>11kW dus), vandaar 32.

[ Voor 30% gewijzigd door Navi op 01-09-2022 11:49 ]
Ik heb nu draad met 105 graden bestendigheid, dus dat zit al goed dan?Navi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:43:
[...]
63A spul krijg je dan, en dat moet in principe bedraad worden met 10mm2.
Werkt heel vervelend overigens en neemt teveel plaats in in een consumenten kast. 6mm2 is veel fijner.
Ook hebben de ABB klemblokken onderin slechts 1 gaatje waar ook daadwerkelijk 10mm2 in past, de andere gaatjes zijn 6mm2.
(Toevallig zelf net een ombouw gedaan naar 63A in ABB kasten)
[Afbeelding]
Neem draad met 90 graden isolatie, dan kom je met 6mm2 wel weg.
ABB doet het zelf overigens ook, hun busboard systeem is geschikt voor 63A maar is bekabeld met 6mm2.
Deze dingen:
[Afbeelding]
Hmm bijzonder, H07V2-K is meestal gewoon 90, maar zie dat in je link ook staan bij tech specs:_eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:51:
[...]
Ik heb nu draad met 105 graden bestendigheid, dus dat zit al goed dan?
Dan ben ik dus in principe met 63A aardleks klaar. Maar ik denk dat ik toch voor een overstroombeveiliging (aka, installatieautomaat) ga, dan weet ik zeker dat ik nooit gezeik heb.
Ik twijfel nog over 40A (dan weet ik zeker dat hij nooit in de weg zit) of toch gewoon 32A.
[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 01-09-2022 12:01 ]
Wat moet ik nog doen om alles eruit te halen? 2 aardleks, de hoofdschakelaar en de hoofdschakelaar van de PV verdeler? Alles wat erachter zit is 63A veilig? ABB busboard, comfomaten (B16 groepen), alamats..Navi schreef op donderdag 1 september 2022 @ 11:57:
[...]
Hmm bijzonder, H07V2-K is meestal gewoon 90, maar zie dat in je link ook staan bij tech specs:
Max. temperatuur
BS6231 - 90°C of 105°C voor 15.000 uur
In elk geval, je zit wat dat betreft goed.
Qua beveiliging, ik zou persoonlijk je kast gewoon ombouwen zodat je ook daadwerkelijk kunt gebruiken wat je hebt. Wil je dat niet, dan uiteraard maximaal gaan, 40A. (Maar dan heb je de 63A aardleks etc ook niet nodig)
De warmtepomp staat buiten en de bekabeling gaat eerst door kruipruimte, 3m onder veranda en 2m achter de warmtepomp langs. Genoeg risico's waarin aardlek veilig(er) zou zijn, denk ik.BrZ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:58:
[...]
Tja, dan zou je al je automaten voor aardlekschakelaars moeten vervangen
Zou ik zelf niet aan beginnen, en alleen voor groepen met een verhoogd risico zoals de tuin en zonnepanelen. Voor een warmtepomp lijkt het me niet echt nodig, maar wellicht vergis ik mij hierin.
Zonder de installatie van @PASware te kennen is dit een (levens)gevaarlijk advies. Veel nieuwere huizen hebben tegenwoordig een aarde welke voldoet aan de 166ohm regel. En dan kom je zonder aardlek beveiliging niet weg.BrZ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:58:
[...]
Tja, dan zou je al je automaten voor aardlekschakelaars moeten vervangen
Zou ik zelf niet aan beginnen, en alleen voor groepen met een verhoogd risico zoals de tuin en zonnepanelen. Voor een warmtepomp lijkt het me niet echt nodig, maar wellicht vergis ik mij hierin.
Dat was absoluut mijn advies niet, ik zei dat je kan overwegen om ze achter bestaande aardlekschakelaars te hangen in plaats van eigen aardlekautomaten.habbekrats schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:00:
[...]
Zonder de installatie van @PASware te kennen is dit een (levens)gevaarlijk advies. Veel nieuwere huizen hebben tegenwoordig een aarde welke voldoet aan de 166ohm regel. En dan kom je zonder aardlek beveiliging niet weg.
Dan begrijp ik je keuze voor aparte aardlekautomatenPASware schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:46:
[...]
De warmtepomp staat buiten en de bekabeling gaat eerst door kruipruimte, 3m onder veranda en 2m achter de warmtepomp langs. Genoeg risico's waarin aardlek veilig(er) zou zijn, denk ik.
Wat is jouw mening over mijn idee in post https://gathering.tweaker...message/72615886#72615886. is dat veilig?habbekrats schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:00:
[...]
Zonder de installatie van @PASware te kennen is dit een (levens)gevaarlijk advies. Veel nieuwere huizen hebben tegenwoordig een aarde welke voldoet aan de 166ohm regel. En dan kom je zonder aardlek beveiliging niet weg.
Ik zag zoiets al in het Warmtepompen topic, vandaar dat ik het al had over aardlekautomaten.BrZ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:14:
[...]
Dan begrijp ik je keuze voor aparte aardlekautomaten
Niet als het H07V2-K is, dus dat scheelt weer._eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:42:
[...]
Hmm, true. Dan zou ik naar 10mm2 moeten?
Als je voor die route gaat zou ik gewoon C40 nemen. De componenten die je wilt beveiligen zijn geschikt voor 40A dus ik zou niet weten waarom je lager zou nemen.Beter overstroombeveiliging dan. Een C32 automaat zou moeten volstaan? Met mijn laadpaal wil ik net + PV opbrengst kunnen laden (>11kW dus), vandaar 32.
Alleen de aardlekschakelaars zouden 63A moeten worden._eLMo_ schreef op donderdag 1 september 2022 @ 12:15:
[...]
Wat moet ik nog doen om alles eruit te halen? 2 aardleks, de hoofdschakelaar en de hoofdschakelaar van de PV verdeler? Alles wat erachter zit is 63A veilig? ABB busboard, comfomaten (B16 groepen), alamats..
Als je aardlekautomaten plaatst ben je al klaar. De hoofdschakelaar kan blijven en 6mm² H07V2-K is genoeg voor 53,5A, of straks 44A.Plus dat ik eigenlijk nog naar alamats wil voor het huis ook, als ik dat straks doe hoef ik alleen nog de hoofdschakelaars te doen en gaan de aardleks eruit.
Ja, dat mag.PASware schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:47:
Mag het onderstaande?
[Afbeelding]
• 2x aardlekautomaat voor warmtepomp, direct na de hoofdschakelaar (via verdeelblokjes)
• 1x 3 fase aardlekautomaat/kookgroep, ook aangesloten na hoofdschakelaar (via verdeelblokjes)
• Gebruik van gesplitte kabels i.p.v. 2 losse kabels.
Ik hoop dat het allemaal een beetje leesbaar en begrijpelijk is (met Visio 2000 gemaakt)
Mijn normale meterkast zit praktisch vol, dus daar bij pluggen wordt lastig, daarnaast heb ik een beperkte ruimte, dus een 'grote/normale' kast erbij gaat niet lukken. Het worden dan dus kleine module kastjes (1x 2 modules en 1x 4 modules)Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:36:
[...]
Ja, dat mag.
Het wordt wel wat rommelig, kun je niet iets met kamrails doen? Als je de 3 aardlekschakelaars naast elkaar hebt zitten kun je voor de nul een kamrail gebruiken. Misschien kun je ook iets met de aardlekautomaten op een kamrail. Weet je al hoe je de kast precies indeelt?
Een paar kamrails kan ineens een hele hoop draad en aftakkingen besparen. Moet je alleen wel een aantal soortgelijke componenten naast elkaar hebben zitten.
Mijn zonnepanelen aardlekautomaat is een SEP RCE1 die ik kreeg bij montage van zonnepanelen. Dat type zijn ook geschikt voor warmtepomp lijkt mij?Je tekent smalle aardlekautomaten van 1 module, worden dat spanningsafhankelijke aardlekautomaten?
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je in de bestaande kast niet iets met kamrails kunt doen en daarmee een hoop draad bespaart en ruimte maakt op de aansluitblokjes...PASware schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:47:
[...]
Mijn normale meterkast zit praktisch vol, dus daar bij pluggen wordt lastig, daarnaast heb ik een beperkte ruimte, dus een 'grote/normale' kast erbij gaat niet lukken. Het worden dan dus kleine module kastjes (1x 2 modules en 1x 4 modules)
Dat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Volgens de huidige NEN1010 mag die alleen worden gebruikt als de aardlekbeveiliging niet nodig is voor foutbescherming, oftewel als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat een installatieautomaat voldoende is voor foutbescherming. Volgens de nieuwe NEN1010:2020 mogen ze überhaupt niet meer worden toegepast.Mijn zonnepanelen aardlekautomaat is een SEP RCE1 die ik kreeg bij montage van zonnepanelen. Dat type zijn ook geschikt voor warmtepomp lijkt mij?
En terecht naar mijn mening, omdat ze alleen maar worden gemaakt en verhandeld vanwege dat ze wat goedkoper zijn. Ik vind dat geen geldige reden om een product met serieuze beperkingen toch, zij het onder voorwaarden, nog toe te laten. Of zijn er hier toch andere meningen over? Van mensen uit de praktijk bijvoorbeeld.Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:53:
[...]
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je in de bestaande kast niet iets met kamrails kunt doen en daarmee een hoop draad bespaart en ruimte maakt op de aansluitblokjes...
Heb je er toevallig een foto van?
[...]
Dat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Volgens de huidige NEN1010 mag die alleen worden gebruikt als de aardlekbeveiliging niet nodig is voor foutbescherming, oftewel als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat een installatieautomaat voldoende is voor foutbescherming. Volgens de nieuwe NEN1010:2020 mogen ze überhaupt niet meer worden toegepast.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Tja, je houdt natuurlijk altijd een afweging tussen veiligheid en kosten.Techneut schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:05:
[...]
En terecht naar mijn mening, omdat ze alleen maar worden gemaakt en verhandeld vanwege dat ze wat goedkoper zijn. Ik vind dat geen geldige reden om een product met serieuze beperkingen toch, zij het onder voorwaarden, nog toe te laten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Op de afbeelding staat een 2-polig relais. Zoiets als de Hager ERD216. Je hebt inderdaad genoeg aan één maakcontact, maar ik vind zo snel even geen alternatief met slechts 1 contact en verder dezelfde specs (Hager, 24VAC spoel, handbediening).skai21 schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:28:
Nu hebben ze bij een van de beregeningswinkels specifiek hiervoor een magneetschakelaar te koop:
https://www.raintechshop....s-schakelaar-16a-24v.html
Maar ze durven er dus ff vlot 50 euro voor te vragenen hebben ze heel slim het hager typenummer weg gephotoshopped op de afbeeldingen.
Een gemiddeld simpel Hager magneetschakelaar kost +/- 10 tot 20 euro, maar wat heb ik in dit scenario nodig?
ERD225 is ook 29 idd, het hoeft opzich van mij uiteindelijk niet perse hager te zijn. Zal eens opzoek naar een Emat ofzo.Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:46:
[...]
Op de afbeelding staat een 2-polig relais. Zoiets als de Hager ERD216. Je hebt inderdaad genoeg aan één maakcontact, maar ik vind zo snel even geen alternatief met slechts 1 contact en verder dezelfde specs (Hager, 24VAC spoel, handbediening).
Waar koop je dit voor minder dan €20?
Omdat ieder land zo zijn eigen eigenaardigheden heeft. Wij hebben bijvoorbeeld lage hoofdzekeringen en veel TT-stelsels vergeleken met andere Europese landen. Daarnaast zijn er zaken uit andere lokale wetgeving zoals het bouwbesluit of het arbobesluit in normen doorgedrongen. Het is bijvoorbeeld niet zo praktisch als een zone-indeling voor de badkamer niet matcht met gangbare plafondhoogtes volgens het bouwbesluit, om maar eens iets willekeurigs te noemen.Ethirty schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:41:
Klopt, maar waarom moet Nederland zijn eigen normen bovenop de Europese leggen?
Noem eens wat voorbeelden dan?We hebben al vaker gezien dat de normen ook ten gunste zijn van de fabrikanten, die notabene meehelpen met de norm.
Heee, die had ik ook vorige week gekregen bij een PV installatie (alleen dan een 300mA versie). Die heb ik gelijk de prullebak in gegooid en een ABB B20 30mA er in gezet.PASware schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:47:
[...]
Mijn zonnepanelen aardlekautomaat is een SEP RCE1 die ik kreeg bij montage van zonnepanelen. Dat type zijn ook geschikt voor warmtepomp lijkt mij?
[ Voor 9% gewijzigd door Whiskey48 op 02-09-2022 06:48 ]
Want met enkel een maak contact gaat het relais ook weer uit als je de 24VAC eraf haalt?Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:46:
[...]
Op de afbeelding staat een 2-polig relais. Zoiets als de Hager ERD216. Je hebt inderdaad genoeg aan één maakcontact, maar ik vind zo snel even geen alternatief met slechts 1 contact en verder dezelfde specs (Hager, 24VAC spoel, handbediening).
Waar koop je dit voor minder dan €20?
Mocht dat niet het gewenste resultaat geven, zou je ook nog de ECO-DIM.07 (WiFi) kunnen proberen. Ik ben hier zelf zeer tevreden over. Mijn dochter van 5 bedient hiermee haar slaapkamerverlichting middles Google Home.marcel19 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 20:51:
[...]
Gaan we dat maar doen. Het is niet anders.
Bedankt voor de tip, maar ik vind 60 euro uitgeven voor iets wat ik nog onder garantie terug kan sturen een beetje teveel van het goedeboolean schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:44:
[...]
Mocht dat niet het gewenste resultaat geven, zou je ook nog de ECO-DIM.07 (WiFi) kunnen proberen. Ik ben hier zelf zeer tevreden over. Mijn dochter van 5 bedient hiermee haar slaapkamerverlichting middles Google Home.
Hoe zit dit precies, ik kwam laatst een kast met 4P ALS en 1P+N eindgroepen tegen in een topic.Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:59:
Doel je op zaken als 4-polige aardlekschakelaars voor 1P+N eindgroepen, die even niet mochten en later toch maar weer wel? Dat het weer wel mocht is juist een gevolg van harmonisering met internationale normen, er is zo'n Nederlandse toevoeging geschrapt.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Het wordt in de nieuwe nen1010 2020 afgeraden maar verboden is het niet.blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:27:
[...]
Hoe zit dit precies, ik kwam laatst een kast met 4P ALS en 1P+N eindgroepen tegen in een topic.
Op diverse sites staat dat het niet is toegestaan. Dat is al weer achterhaald?
Ok, maar deze is nog niet opgenomen in het bouwbesluit dus nog niet 'in effect'. Mijn vraag was historisch gezien, dat het een tijdje niet mocht en nu weer wel.habbekrats schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:57:
Het wordt in de nieuwe nen1010 2020 afgeraden maar verboden is het niet.
Oftewel eerst was het verboden (vanaf 1 juli 2016), daarna is het bijgesteld naar 'niet wenselijk' (juli 2017)?3 fase aardlek
Een 3 fase aardlekschakelaar werd (lees: wordt tot en met 1 juli 2016) gebruikt voor de aardlekbeveiliging van installatieautomaten 1P+N.
[...]
Let op (juli 2017): Onlangs is in de NEN 1010 gewijzigd dat 1P+N installatieautomaten wel aangesloten mogen worden 4-polige aardlekschakelaars. Echter wordt aangeven dat het niet wenselijk is (en om zodoende 2-polige aardlekschakelaars te gebruiken).
[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 02-09-2022 10:36 ]
En laten we wel wezen: de bewoner weet dat niet eens. Die denkt eerst 'mwoah, hele bovenverdieping kan wel op 1 aardlek, toch?' een en plaatst dan later toch maar een waterbed in de eigen slaapkamer, een losse airco in het logeerkamerkantoor en een puber met hobby's in de kinderkamer.habbekrats schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:34:
Hier is heel veel weerstand tegen aangezien een installateur geen enkel idee heeft wat de bewoner allemaal in het huis gaat aansluiten.
Je hint nu richting grote verbruikers, maar dat is voor een aardlek natuurlijk niet zo interessant. Dan is het meer de vraag wat ze aan lekstroom hebben, en of dat te hard optelt. Als bewoner heb je hooguit kans op te vaak trippen van je ALS, en dat is niet persé onveilig.Twam schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:48:
[...]
En laten we wel wezen: de bewoner weet dat niet eens. Die denkt eerst 'mwoah, hele bovenverdieping kan wel op 1 aardlek, toch?' een en plaatst dan later toch maar een waterbed in de eigen slaapkamer, een losse airco in het logeerkamerkantoor en een puber met hobby's in de kinderkamer.
Kan alleen maar goed gaan
Aardlekautomaten dan helemaal zo gek nog niet...
Zo scherp als een voetbal!
blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:27:
[...]
Hoe zit dit precies, ik kwam laatst een kast met 4P ALS en 1P+N eindgroepen tegen in een topic.
Op diverse sites staat dat het niet is toegestaan. Dat is al weer achterhaald?
Het is altijd toegestaan geweest.habbekrats schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:57:
Het wordt in de nieuwe nen1010 2020 afgeraden maar verboden is het niet.
En ik vroeg me af wat hij daarme bedoelde. Ik heb toen NEN1010+C1:2016 kwam wel vaker dit soort kreten gehoord, dat "die fabrikanten hun onveilige kasten met 4-polige aardlekschakelaars nog willen verkopen" en daarom invloed hebben uitgeoefend. Dat schoot me dus weer even te binnen.Ethirty schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:41:
We hebben al vaker gezien dat de normen ook ten gunste zijn van de fabrikanten, die notabene meehelpen met de norm.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq