http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb ook niet gezegd dat je dat gezegd hebt toch? Maar ik reageer ook op @blackd die bronnen had die dat wel stellen.habbekrats schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:52:
@Xander Ik heb ook niet gezegd dat het verboden is.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Klopt helemaal, bedankt voor je reactie, daar was ik idd naar op zoek. Hierbij de bronnen, al nuanceren beide bronnen als je zorgvuldig leest (heb ik misschien niet gedaan) dat het verbod werd afgezwakt.Xander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:54:
Maar ik reageer ook op @blackd die bronnen had die dat wel stellen.
Zie de bronnen: 1 en 2.
En is het dan gek dat ik verbaasd ben dat een tweede kast geplaatst is in dit topic door een erkend elektricien met 4P ALS met daarachter 1P+N eindgroepen, want als ik de uitleg van de bronnen zo lees is dat helemaal niet veilig? Ik wil dan weten hoe dat zit.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Het is in bepaalde situaties minder veilig. Maar het is toegestaan, dus waarom is het dan gek dat een elektricien het zo maakt?blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:04:
En is het dan gek dat ik verbaasd ben dat een tweede kast geplaatst is in dit topic door een erkend elektricien met 4P ALS met daarachter 1P+N eindgroepen, want als ik de uitleg van de bronnen zo lees is dat helemaal niet veilig? Ik wil dan weten hoe dat zit.
Ik riep het gisteren al:
Ik zou hier ook niet voor kiezen, maarja.Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:30:
Tja, je houdt natuurlijk altijd een afweging tussen veiligheid en kosten.
[...]
Wat mij meer stoort aan die kast van @Duin1972 is dat de installateur de bedieningshendel voor de
fornuisgroep is vergeten.
[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 02-09-2022 13:14 ]
Nederlanders overdrijven nu ook echt wel met het aantal aardleks dat er geplaatst wordenTwam schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:48:
[...]
Kan alleen maar goed gaan
Aardlekautomaten dan helemaal zo gek nog niet...
Als ik 123groepenkast mag geloven (zie kopje "in de praktijk") dan meet de ALS geen lekstroom als je 3 installatieautomaten over de fases hebt verdeeld. Ik ben dan wel benieuwd in welke situaties het wel veilig is?Xander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:11:
Het is in bepaalde situaties minder veilig. Maar het is toegestaan, dus waarom is het dan gek dat een elektricien het zo maakt?
Ja dat riep ik dus ookXander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:11:
Wat mij meer stoort aan die kast van @Duin1972 is dat de installateur de bedieningshendel voor de
fornuisgroep is vergeten.
[ Voor 22% gewijzigd door blackd op 02-09-2022 13:15 ]
Alleen als je dan op alle 3 de fasen een lekstroom hebt, dan heffen de stromen elkaar op.blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:14:
[...]
Als ik 123groepenkast mag geloven (zie kopje "in de praktijk") dan meet de ALS geen lekstroom als je 3 installatieautomaten over de fases hebt verdeeld. Ik ben dan wel benieuwd in welke situaties het wel veilig is?
Een lekstroom op 1 of 2 fasen wordt prima gedetecteerd en afgeschakeld. Hoe groot is de kans dat je op 3 verschillende eindgroepen tegelijkertijd aardfouten hebt? Volgens de normschrijvers blijkbaar niet zo heel groot.
Xander schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:53:
[...]
Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je in de bestaande kast niet iets met kamrails kunt doen en daarmee een hoop draad bespaart en ruimte maakt op de aansluitblokjes...
Heb je er toevallig een foto van?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/adP3iovPfjtCnttEbqUOXIAI.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/oFMzAmwCxXwzxVjsXHH34Tuw.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet links van de groepenkast de laadpaal aardlekautomaat en kwh meter. Heb net gemeten en het blijkt dat er 2 groepenkasten naast elkaar zouden passen. Dan zou de huidige naar links moeten en dan rechts een nieuwe kast erbij. Dat geeft een heel stuk meer overzicht, minder kabels en meer mogelijkheid tot verder uitbreiden.
Aj, dat wist ik niet. Ik heb nu alles van Schneider Electric. Zou de Schneider Electric aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA (R9D01616) voldoen? En zijn deze dus ook te gebruiken zijn voor de warmtepomp?Dat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Volgens de huidige NEN1010 mag die alleen worden gebruikt als de aardlekbeveiliging niet nodig is voor foutbescherming, oftewel als de aardcircuitimpedantie dermate laag is dat een installatieautomaat voldoende is voor foutbescherming. Volgens de nieuwe NEN1010:2020 mogen ze überhaupt niet meer worden toegepast.
Goede kans dat deze automaat dus überhaupt niet geplaatst had mogen worden, maar blijkbaar zijn ze favoriet bij de PV-installateurs.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dat doet veel, foto's. Na je tekeningen was ik bijvoorbeeld in de veronderstelling dat de aardlekschakelaars naast elkaar zaten en prima met een kamrail doorverbonden kunnen worden, maar de realiteit blijkt anders.
Dat zou ik zeker doen als je de mogelijkheid hebt.Heb net gemeten en het blijkt dat er 2 groepenkasten naast elkaar zouden passen. Dan zou de huidige naar links moeten en dan rechts een nieuwe kast erbij. Dat geeft een heel stuk meer overzicht, minder kabels en meer mogelijkheid tot verder uitbreiden.
Ja dat is prima.Aj, dat wist ik niet. Ik heb nu alles van Schneider Electric. Zou de Schneider Electric aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA (R9D01616) voldoen? En zijn deze dus ook te gebruiken zijn voor de warmtepomp?
Origineel zat ik te denken aan 2 kleine lege kastjes rechts van de grote kast, met de ene voor de WP en de andere voor de kookplaat, maar mooier wordt het er dan niet op natuurlijk.Xander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:19:
Dat zou ik zeker doen als je de mogelijkheid hebt.Zorg ook weer voor die verdeelblokjes onderin, dan is je vraagstuk direct opgelost denk ik.
Een 3 fase aardlekautomaat is te gebruiken voor een 3 fase kookplaat toch? Ik kom al kook/fornuisgroepen tegen, maar die lijken 2 fase te zijn.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Ergens wel logisch, maar dit detail mis ik dan weer even op de eerdergenoemde site. Thanks!Xander schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:18:
Alleen als je dan op alle 3 de fasen een lekstroom hebt, dan heffen de stromen elkaar op.
Inderdaad een risico afweging.Een lekstroom op 1 of 2 fasen wordt prima gedetecteerd en afgeschakeld. Hoe groot is de kans dat je op 3 verschillende eindgroepen tegelijkertijd aardfouten hebt? Volgens de normschrijvers blijkbaar niet zo heel groot.
Uit interesse; waarom zou jij er dan ook niet voor kiezen in een dergelijke opstelling?
Jazeker!PASware schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:29:
Een 3 fase aardlekautomaat is te gebruiken voor een 3 fase kookplaat toch?
Dan nu, mijn meterkast (zie plaatjes hieronder)
Als ik de startpost goed gelezen heb dan is dit van links boven 6x eindgroep, 1 beltrafo, dan iets omlaag 2x aardlek en dan 1x4(?) hoofdschakelaar. Nog iets lager een dubbele hoofdschakelaar van de oude situatie.
Dan op de 2e foto staan wat zaken waar ik minder zeker van ben, zit hier de kookgroep op en dan nog 3 aarldek en dan de PV panelen (enkele grijze schakelaar)?
Ik heb toen ik het huis kocht de oude stoppenkast (met van die keramische stoppen) laten vervangen door een ervaren electricien van klusheren echter had deze geen tijd om alles te labellen dus nu moet ik nog een keer gaan doen. De eindgroepen lukt mij wel maar dat paneel aan de rechterkant durf ik niet zomaar alles uit te zetten om te kijken wat er uit gaat vanwege die gele waarschuwing
Overig is dat doosje waar je de draden nog in ziet netjes dicht, dit was een wat oudere foto toen hij nog niet klaar was.
Alvast bedankt voor de tips!
:strip_exif()/f/image/Bfo4Ur6QmqyfpPolJFkzKMbf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2itvYmaXF1kimB6azi0PB7Il.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik een voorkeur heb om dingen gewoon naar mijn eigen smaak te hebben en ik zit graag wat beter dan de minimale eisen. Ik gebruik ook geen spanningsafhankelijke aardlekautomaten, ook al zou ik in een situatie zijn waar dat mag. Ik gebruik ook geen B-merken als EMat, ook al hebben die netjes alle benodigde keurmerken. Ik rijd mijn autobanden ook niet op tot de 1,6mm.blackd schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:48:
Uit interesse; waarom zou jij er dan ook niet voor kiezen in een dergelijke opstelling?
Het zou zomaar een prima overspanningsbeveiliger kunnen zijn, maar ik heb er nog nooit van gehoord. Zelf heb ik de ABB uitvoering.Crxtreem schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:35:
Ik wil in mijn groepenkast een overspanningsbeveiging plaatsen.
Is dit een goede om te kiezen gebruiken?
https://www.obo.nl/produc...er-v10-compact-255-v.html
En kan ik deze achter mijn hoofdschakelaar plaatsen of moet hij er voor zitten?
:strip_exif()/f/image/IoJlN9gnZFrqoofX4L1wNm49.jpg?f=fotoalbum_large)
Verwijderd
Voor krappe ruimtes prima maar, ik zou eerder eentje met losse modules nemen. Deze heeft OBO ook in hun assortiment zitten. Als er een piek komt dan kan je per module wisselen. De gelinkt module kan je dan in zijn geheel vervangen.Crxtreem schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:35:
Ik wil in mijn groepenkast een overspanningsbeveiging plaatsen.
Is dit een goede om te kiezen gebruiken?
https://www.obo.nl/produc...er-v10-compact-255-v.html
En kan ik deze achter mijn hoofdschakelaar plaatsen of moet hij er voor zitten?
Wat je hier stelt klopt grotendeels wel:Ryan1981 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:58:
Als eerste, wat een epische startpost! Bedankt voor alle moeite die hier ingestopt is!.
Dan nu, mijn meterkast (zie plaatjes hieronder)
Als ik de startpost goed gelezen heb dan is dit van links boven 6x eindgroep, 1 beltrafo, dan iets omlaag 2x aardlek en dan 1x4(?) hoofdschakelaar. Nog iets lager een dubbele hoofdschakelaar van de oude situatie.
Dan op de 2e foto staan wat zaken waar ik minder zeker van ben, zit hier de kookgroep op en dan nog 3 aarldek en dan de PV panelen (enkele grijze schakelaar)?
Ik heb toen ik het huis kocht de oude stoppenkast (met van die keramische stoppen) laten vervangen door een ervaren electricien van klusheren echter had deze geen tijd om alles te labellen dus nu moet ik nog een keer gaan doen. De eindgroepen lukt mij wel maar dat paneel aan de rechterkant durf ik niet zomaar alles uit te zetten om te kijken wat er uit gaat vanwege die gele waarschuwing
Overig is dat doosje waar je de draden nog in ziet netjes dicht, dit was een wat oudere foto toen hij nog niet klaar was.
Alvast bedankt voor de tips!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Links:
Rij 1: 6 groepen + beltrafo
Rij 2: 2x aardlek + hoofdschakelaar 3-fasen (dwz: je hebt een drie-fasen aansluiting als het goed is)
Rechts:
Kookgroep 3 fasen + 3 eindgroepen + aardlekschakelaar.
Wat er achter de eindgroepen zit is alleen maar proefondervindelijk te weten te komen
Het betreft een 25 meter lange ymvk-as kabel die nog iets van 10 meter verlengd moet worden.
Hierover heb ik onderstaande vragen
- Welke mof is best geschikt? (Ook vanwege de aardlitze en omdat ik enkel moet verlengen, niet splitsen.)
Zo’n gietmof of een gelmof? - Is een verlengde kabel net zo betrouwbaar als een kabel uit één stuk?
- Het lijkt me wel makkelijk om in de mof over te stappen op 5x4mm2 ymvk kabel richting de meterkast zodat het makkelijker is de aarde aan te sluiten in de groepenkast en de kabel ook minder dik en duur is. Hij ligt in de kruipruimte toch niet onder de grond dus grondkabel is geen vereiste. Of zijn er argumenten om toch met ymvk-as door te verlengen tot in de groepenkast?
[ Voor 10% gewijzigd door Vliegvlug op 06-09-2022 07:15 ]
Denk dat het vooral een kwestie is van smaak. Zelf vind ik 6kant in rond en vierkant mooier.linkforsoad schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:01:
Vraagje, mij is altijd geleerd om met de juiste tang vierkante of zeskantige persingen op adereindhulzen te maken tbv bedrading in groepenverdelers e.d. Nu sta ik voor een situatie waar enkel een Wiha tang beschikbaar is die u-profiel krimpt. Natuurlijk met opening en juiste huls voor 6mmq, maar is er bezwaar tegen het gebruik van dit type persing in automaten of aansluitblokjes?
Belankrijkst is aderhuls aansluitend insteken en goed aandraaien die doorgaans de makkelijk vervormbare aderhuls in de setting zal verdrukken. Er zal ruimschoots - lengte huls - meer dan 6mmq aan effectieve contact oppervlakte ontstaan.
Werk je met (bijna) massieve hulzen, zal de vorm daarvan vooral goed moeten aansluiten.
Diverse kasten met de U-tang gedaan en geen opmerkingen gehad. Wel dat de keuringsinstantie vooral aandacht besteedde of de schoeven goed waren aangedraaid.
Wel benieuwd wat mensen in werkveld erover zeggen.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results
Ik heb een soortgelijk probleem, maar ik heb de volgende combinaties:leonbong schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:18:
[...]
Ja die staan letterlijk in de wet zie het voorbeeld van een lift.
http://wetten.overheid.nl...-30#Hoofdstuk4_Artikel6fa
http://eur-lex.europa.eu/...ri=CELEX:32014L0033&rid=1
Maar nu wat leukers, ik heb een inhoudelijke vraag.
Vandaag kreeg ik een stroomschok van de binnenkant van mijn vaatwasser terwijl ik de gootsteen (RVS) vast had.
De gootsteen aanraken = geen schok.
De vaatwasser aanraken = geen schok.
De waterleiding aanraken = geen schok
Gootsteen en waterleiding aanraken = geen schok
Gootsteen / Vaatwasser = Schok
Nu heb ik mij verbaasd dat de aardlek niet heeft uitgeschakeld betreft een 1F-aardlek 30mA.
1) Hoe controleer ik de aarde van het stopcontact?
2) Moet ik de RVS gootsteen en waterleiding aarden?
3) Zoja op 2 mag ik aarde "aftappen" van de geaarde stopcontacten in het gootsteenkastje?
Gootsteen + vaatwasser = stroom
Gootsteen + warmhoudplaat koffiezetapparaat = stroom
Vaatwasser + warmhoudplaat koffiezetapparaat = geen stroom
Koffiezetapparaat en vaatwasser zitten in een afzonderlijke WCD, maar wel op dezelfde groep volgens mij. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
Ik zou alle aardverbindingen op de wcd's controleren op een goede verbinding met je meterkast.leonbong schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:18:
[...]
Ja die staan letterlijk in de wet zie het voorbeeld van een lift.
http://wetten.overheid.nl...-30#Hoofdstuk4_Artikel6fa
http://eur-lex.europa.eu/...ri=CELEX:32014L0033&rid=1
Maar nu wat leukers, ik heb een inhoudelijke vraag.
Vandaag kreeg ik een stroomschok van de binnenkant van mijn vaatwasser terwijl ik de gootsteen (RVS) vast had.
De gootsteen aanraken = geen schok.
De vaatwasser aanraken = geen schok.
De waterleiding aanraken = geen schok
Gootsteen en waterleiding aanraken = geen schok
Gootsteen / Vaatwasser = Schok
Nu heb ik mij verbaasd dat de aardlek niet heeft uitgeschakeld betreft een 1F-aardlek 30mA.
1) Hoe controleer ik de aarde van het stopcontact?
2) Moet ik de RVS gootsteen en waterleiding aarden?
3) Zoja op 2 mag ik aarde "aftappen" van de geaarde stopcontacten in het gootsteenkastje?
Ik zou daarna de verbinding van de vaatwasser stekker met de metalen binnenzijde meten.
Dat de aardlek er niet uitgaat kan zijn dat de aanraakspanning niet hoog genoeg is en maar bv 5 mA door je lichaam gaat. Dat kriebelt en geeft een flinke schok reactie.
Eventueel de huisaarding als het niet opgelost is (laten) controleren.
Zit in het zelfde schuitje, maar dan met YMVK kabels. Had al gezocht naar gietmoffen maar je vind dan eigenlijk niet tot hoeveel ampere of wattage ze geschikt zijn. Maar wat ik wel las zijn ze geschikt tot hele dikke mm2 (16-25mm is geen uitzondering). Dus lijkt me dat deze dan ook geschikt zijn voor meer huis/tuin diameters (en bijpassende vermogens).Vliegvlug schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:47:
In mijn kruipruimte komt een 4x4mm2+4mm2 ymvk-as kabel omhoog vanuit mijn tuin die te kort is om de meterkast te bereiken en dus verlengd moet worden.
Het betreft een 25 meter lange ymvk-as kabel die nog iets van 10 meter verlengd moet worden.
Hierover heb ik onderstaande vragen
- Welke mof is best geschikt? (Ook vanwege de aardlitze en omdat ik enkel moet verlengen, niet splitsen.)
Zo’n gietmof of een gelmof?- Is een verlengde kabel net zo betrouwbaar als een kabel uit één stuk?
- Het lijkt me wel makkelijk om in de mof over te stappen op 5x4mm2 ymvk kabel richting de meterkast zodat het makkelijker is de aarde aan te sluiten in de groepenkast en de kabel ook minder dik en duur is. Hij ligt in de kruipruimte toch niet onder de grond dus grondkabel is geen vereiste. Of zijn er argumenten om toch met ymvk-as door te verlengen tot in de groepenkast?
Maar hoor graag van een expert.
Bij mij tijd terug bleek dat in een van de wcd’s ( vaatwasser)de randaarde contacten was afgebroken.Owios schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:19:
[...]
Ik heb een soortgelijk probleem, maar ik heb de volgende combinaties:
Gootsteen + vaatwasser = stroom
Gootsteen + warmhoudplaat koffiezetapparaat = stroom
Vaatwasser + warmhoudplaat koffiezetapparaat = geen stroom
Koffiezetapparaat en vaatwasser zitten in een afzonderlijke WCD, maar wel op dezelfde groep volgens mij. Hoe zou ik dit kunnen oplossen?
binnenkort komt er een elektricien om mijn meterkast om te bouwen naar 3 fase, later komt liander voor de hoofdaansluiting.
ongeveer tegelijk met de elecktricien worden er zonnepanelen op het dak gelegd (3fase) icm 5x2.5mm2 kabel naar de meterkast.
Nu zit ik met de tijd tussen de ombouw van de meterkast en de hoofdaansluiting icm met de null van de zonnepanelen. Van wat ik begrijp komt er een kamrail op de hoofdzekering om de 1fase tijdelijk naar 3 te splitsen.
De zonnepanelen (6Kwh piek) zitten op een 3fase alamat. Bij een echte 3 fase, zou dat geen issue voor de nul moeten zijn. Echter bij een 1 fase, komt er volgens mij toch echt meer dan 16A door de nul.
Moet ik mij hier druk om maken?
Maar als je omvormer toch zou werken (wat me echt zou verbazen) dan heb je inderdaad kans dat de nul wordt overbelast. Je kunt de groep dus het best pas inschakelen als je over hebt gezet naar 3 fasen.
Waarom heb je een grondmof nodig, staat je kruipruimte regelmatig vol met water? In de meeste kruipruimten zou ik ook gewoon een normale kabeldoos tegen de onderkant van de vloer durven schroeven.Vliegvlug schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:47:
• Welke mof is best geschikt? (Ook vanwege de aardlitze en omdat ik enkel moet verlengen, niet splitsen.)
Zo’n gietmof of een gelmof?
Als je goede verbindingen maakt wel.• Is een verlengde kabel net zo betrouwbaar als een kabel uit één stuk?
Als je toch al een verbinding moet maken zou ik inderdaad gewoon met YMVK verder gaan.• Het lijkt me wel makkelijk om in de mof over te stappen op 5x4mm2 ymvk kabel richting de meterkast zodat het makkelijker is de aarde aan te sluiten in de groepenkast en de kabel ook minder dik en duur is. Hij ligt in de kruipruimte toch niet onder de grond dus grondkabel is geen vereiste. Of zijn er argumenten om toch met ymvk-as door te verlengen tot in de groepenkast?
In het ergste geval help je de omvormer nog even om zeep.Out.of.Control schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:36:
Die omvormer doet waarschijnlijk helemaal niets als de spanningen op de drie aansluitingen in fase zijn. De omvormer heeft echt 3 verschillende fasen nodig.
Maar als je omvormer toch zou werken (wat me echt zou verbazen) dan heb je inderdaad kans dat de nul wordt overbelast. Je kunt de groep dus het best pas inschakelen als je over hebt gezet naar 3 fasen.
het betreft een Enphase zonnepanelen installatie, dus per paneel een 1 fase DC-AC omvormer, uiteindelijk samengevoegd tot 3 fase naar de meterkast.
@linkforsoad Ik heb me nog nooit druk gemaakt over de vorm van mijn persing, tenzij de vorm er voor zorgt dat de draad niet in de klem past (vierkante persing in een ronde klem bijvoorbeeld).PtrO schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:22:
Ik geef ook de voorkeur aan 6-kantige persingen, maar zoals je zelf al stelt, ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de boel echt goed aandraait.PtrO schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 00:22:
[...]
Denk dat het vooral een kwestie is van smaak. Zelf vind ik 6kant in rond en vierkant mooier.
Belankrijkst is aderhuls aansluitend insteken en goed aandraaien die doorgaans de makkelijk vervormbare aderhuls in de setting zal verdrukken. Er zal ruimschoots - lengte huls - meer dan 6mmq aan effectieve contact oppervlakte ontstaan.
Werk je met (bijna) massieve hulzen, zal de vorm daarvan vooral goed moeten aansluiten.
Diverse kasten met de U-tang gedaan en geen opmerkingen gehad. Wel dat de keuringsinstantie vooral aandacht besteedde of de schoeven goed waren aangedraaid.
De aandraaimomenten staan in de handleiding en vaak ook op de zijkant van de modules geprint. 2Nm voor bijv. een aardlek is echt véél strakker aangedraaid dan je denkt, daar moet je echt serieus kracht voor zetten en goed uitkijken dat je de schroef niet stript. Ik heb er nu zelfs een combinatiebitje voor gekocht met "PZ/S" / PlusMinus profiel.
Nadat de aansluiting een aantal keer warm en koud is geworden gaat het materiaal nog wat settlen en moet je het eigenlijk nog eens nalopen (wat natuurlijk vrijwel nooit gebeurd).
Ik heb bij de montage van m'n verdeler alles aangetrokken op de aanbevolen Nm's met een moment-schroevendraaier en schrok er best wel van hoe ver ik sommige aansluitingen nog kon aantrekken na een maandje gebruik.
All-electric.
Veel grondmoffen zijn niet meer dan een kabeldoos die je met hars vult. De maximale stroom hangt af van de verbindingsklemmen die je in de doos stopt, niet van de doos zelf. Bijvoorbeeld van een Wago lasklem kun je prima de maximale stroom vinden in het datablad (of gewoon op de zijkant van de klem).Jfwiet schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:04:
[...]
Zit in het zelfde schuitje, maar dan met YMVK kabels. Had al gezocht naar gietmoffen maar je vind dan eigenlijk niet tot hoeveel ampere of wattage ze geschikt zijn. Maar wat ik wel las zijn ze geschikt tot hele dikke mm2 (16-25mm is geen uitzondering). Dus lijkt me dat deze dan ook geschikt zijn voor meer huis/tuin diameters (en bijpassende vermogens).
Maar hoor graag van een expert.
Bij een mof met meegeleverde verbindingsklemmen zou de maximale stroom moeten zijn opgegeven.
Ik heb geen ervaring met Enphase, maar als dat 3 één-fase belastingen zijn, dan loop je inderdaad het risico om de nul te overbelasten als je ze tijdelijk voedt vanuit 1 fase.Rayures schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:58:
tnx voor de reacties. ik denk dat ook een stukje info vergeten heb te delen.
het betreft een Enphase zonnepanelen installatie, dus per paneel een 1 fase DC-AC omvormer, uiteindelijk samengevoegd tot 3 fase naar de meterkast.
Je kunt een 4 polige automaat ertussen zetten (zodat je ook de nul beveiligt), maar of dat opweegt tegen de gemiste opbrengst weet ik niet.
Dat gaat waarschijnlijk wel gewoon werken wanneer je de boel op 1 fase aansluit (in tegenstelling tot een 3-fasen omvormer). Dus ja, je moet je druk maken over de stroom die door de nul kan gaan lopen. Nog niet alle panelen in bedrijf stellen dus.Rayures schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:58:
tnx voor de reacties. ik denk dat ook een stukje info vergeten heb te delen.
tnx voor de bevestiging van mijn gedachtegang en zorg. Ik zal er aandachtig op zijn wanneer e.e.a. aangesloten wordt.Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:41:
[...]
Dat gaat waarschijnlijk wel gewoon werken wanneer je de boel op 1 fase aansluit (in tegenstelling tot een 3-fasen omvormer). Dus ja, je moet je druk maken over de stroom die door de nul kan gaan lopen. Nog niet alle panelen in bedrijf stellen dus.
Panelen komen direct op een 4 polige alamat. Maar omdat er een kam op de hoofdzekering zit werkt alles nog 1 fase.Out.of.Control schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:39:
[...]
Je kunt een 4 polige automaat ertussen zetten (zodat je ook de nul beveiligt), maar of dat opweegt tegen de gemiste opbrengst weet ik niet.
//moet nog eens inlezen hoe dat 3fase, 400v en 1 null ader precies werkt qua belasting.
// dit is een mooi antwoord op mijn vraag: https://www.klusidee.nl/F...een-of-twee-nullen.33883/
[ Voor 37% gewijzigd door Rayures op 06-09-2022 14:42 ]
Interessant punt. Ik begreep uit technische vakbladen e.d. dat het nadraaien na een bepaalde periode gebruik juist niet correct is. Alleen bij eerste installatie op moment zetten, en daarna afblijven is mij bijgebleven. Dit zou te maken hebben met het werken/harder worden van het koper door voorspanning en temperatuur (bij gebruik vaste kern draad). Nog vaster draaien zou het verouderingsproces van de verbinding niet ten goede komen.RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:36:
[...]
Nadat de aansluiting een aantal keer warm en koud is geworden gaat het materiaal nog wat settlen en moet je het eigenlijk nog eens nalopen (wat natuurlijk vrijwel nooit gebeurd).
Ik heb bij de montage van m'n verdeler alles aangetrokken op de aanbevolen Nm's met een moment-schroevendraaier en schrok er best wel van hoe ver ik sommige aansluitingen nog kon aantrekken na een maandje gebruik.
Waar staat dat je de verbindingen nog een keer moet nadraaien na een bepaalde tijd? Of geld dit wellicht alleen voor soepele draad met adereindhulzen?
Als dat zo is dan moet ik de boel even een keer nalopen in huis. Ik kan echter alleen het tegendeel vinden op internet.
Omdat overbelasting van de nul niet zo snel voorkomt, zie je 3P+1 veel meer dan 4P componenten.
tnx, weer iets geleerd.Out.of.Control schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:46:
@Rayures Let op dat er een verschil is tussen een 4P en een 3P+1 automaat (of alamat). De eerste beveiligt ook de nul, de laatste beveiligt alleen de 3 fasen maar schakelt de nul wel mee.
Omdat overbelasting van de nul niet zo snel voorkomt, zie je 3P+1 veel meer dan 4P componenten.
3P+N is de groep idd.
Nou kan ik er wel een 500V stuurstroomkabel (Draka M-flex ofzo) naar toe trekken en de afscherming als aardmantel misbruiken, maar misschien zijn er wel betere oplossingen die iets minder snel tot staat van ontbinding komen in de natte plantenbakken.
XMVK 2x1,5mm²+as?
Lapp heeft een serie dunne kabels met afscherming. Ik zal vanavond even kijken.jadjong schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:49:
Iemand die een mooie soepele kabel met aardmantel kent? Ik wil een tuinlampje aansluiten vanaf een centrale lasdoos, maar de lamp zelf maakt de standaard 2x2.5mm met aardmantel onmogelijk in de afwerking, het past gewoon niet.
Nou kan ik er wel een 500V stuurstroomkabel (Draka M-flex ofzo) naar toe trekken en de afscherming als aardmantel misbruiken, maar misschien zijn er wel betere oplossingen die iets minder snel tot staat van ontbinding komen in de natte plantenbakken.
Met veel hangen en wurgen zou 1.5mm nog lukken, maar het zijn 20 lampen en als ik dan toch andere kabel moet scoren wordt het er eentje die veel tijd bespaard.Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:57:
@jadjong Moet het echt soepel zijn of moet je alleen het probleem oplossen dat je die 2,5mm²+as niet krijgt aangesloten?
XMVK 2x1,5mm²+as?
In beginsel zou 3G0.75 mm2 afdoende moeten zijn tenzij je grote lengtes moet overbruggen.jadjong schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:02:
[...]
Met veel hangen en wurgen zou 1.5mm nog lukken, maar het zijn 20 lampen en als ik dan toch andere kabel moet scoren wordt het er eentje die veel tijd bespaard.
Dat had ik gelezen inderdaad, maar dat ziet er allemaal goed uit. Als ik de randaarde van de WCD van het koffiezetapparaat aanraak en de gootsteen dan krijg ik ook een schok. Maar niet als ik de randaarde van de WCD van de vaatwasmachine aanraak.leonbong schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:12:
[...]
Bij mij tijd terug bleek dat in een van de wcd’s ( vaatwasser)de randaarde contacten was afgebroken.
Dan werkt de aarding van dat contact niet.Owios schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:15:
[...]
Dat had ik gelezen inderdaad, maar dat ziet er allemaal goed uit. Als ik de randaarde van de WCD van het koffiezetapparaat aanraak en de gootsteen dan krijg ik ook een schok. Maar niet als ik de randaarde van de WCD van de vaatwasmachine aanraak.
Lapp Olflex SY lijkt mij wel wat. Blijft dat heel onder de grond?FrankHe schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:03:
[...]
In beginsel zou 3G0.75 mm2 afdoende moeten zijn tenzij je grote lengtes moet overbruggen.
Die van het koffiezetapparaat of die van de vaatwasser?jadjong schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:18:
[...]
Dan werkt de aarding van dat contact niet.
Super, dank beiden voor de reactie! Ik kon me ook niet direct een bezwaar bedenken, maar wilde het voor de zekerheid eens checken hier. Setje momentschroevendraaier en bits heb ik wel mee gelukkig, dus alles correct aandraaien is geen probleem.Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:34:
[...]
@linkforsoad Ik heb me nog nooit druk gemaakt over de vorm van mijn persing, tenzij de vorm er voor zorgt dat de draad niet in de klem past (vierkante persing in een ronde klem bijvoorbeeld).
Let er ook eens op wat er gebeurt in een kluswoning. Na maanden boren, kloppen, schuren, frezen, etc., o.a. ook het muurtje met de groepenkast, gaf een groep wel spanning maar geen stroom.RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:36:
[...]
Dus ook goed na (en tijdens) klussen de boel een keer na te lopen.
Nee, soldeer gaat onder druk vloeien en geeft dus geen betrouwbare verbinding. Een aderhulsje is de weg te gaan.Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:00:
Nu het weer over adereindhulzen gaat: is het ook goed als je de uiteinden soldeert, zodat de bos losse draadjes solide wordt? Dan lijkt het een beetje op gelaste uiteinden.
Nee, zeker niet. Soldeer vertoont kruip. Na een paar jaar (kan ook soms wel 20 jaar duren) zit zo'n verbinding dan los, geeft hoge overgangsweerstand, dus veel warmte, met kans op brand!Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:00:
Nu het weer over adereindhulzen gaat: is het ook goed als je de uiteinden soldeert, zodat de bos losse draadjes solide wordt? Dan lijkt het een beetje op gelaste uiteinden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bovendien versterkt het zichzelf; die warmte zorgt ervoor dat het soldeer zachter wordt etc etcAndrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:23:
[...]
geeft hoge overgangsweerstand, dus veel warmte, met kans op brand!
It's time to play the music, it's time to light the lights
@Owiosjadjong schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:18:
[...]
Lapp Olflex SY lijkt mij wel wat. Blijft dat heel onder de grond?
De Lapp ÖlLFLEX® CLASSIC 110 CY BLACK 0,6/1 kV heeft een gevlochten mantel, kan buiten worden toegepast en is UV-resistent. Beschikbaar als 3G 0.75 met een buitendiameter van 10,9 mm.
Mijn theorie is dat er spanning op de gootsteen/waterleiding staat. Deze vloeit door jou heen als je het contact van de koffiezetter aan raakt, maar niet als je die van de vaatwasser aan raakt. Je hebt dus twee problemen, een gootsteen die onder spanning staat en een vaatwasser zonder aarding. Dat eerste kan zomaar door het laatste veroorzaakt worden.Owios schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:25:
[...]
Die van het koffiezetapparaat of die van de vaatwasser?
Vertinnnen alleen doen bij laagspanning en kleine vermogens, niet bij 230V/16A.Zwartoog schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:00:
Ik zie het nu in je artikel inderdaad. Mij is altijd aangeleerd, door meerdere elektriciens in de familie, om na een tijdje als alles een paar temperatuur cycles alles aan te draaien. Dat werd ook bevestigd door meerdere mensen van Liander die meermaals over de vloer waren wegens het verzwaren icm een nieuwe kast.B-lex schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:38:
[...]
Interessant punt. Ik begreep uit technische vakbladen e.d. dat het nadraaien na een bepaalde periode gebruik juist niet correct is. Alleen bij eerste installatie op moment zetten, en daarna afblijven is mij bijgebleven. Dit zou te maken hebben met het werken/harder worden van het koper door voorspanning en temperatuur (bij gebruik vaste kern draad). Nog vaster draaien zou het verouderingsproces van de verbinding niet ten goede komen.
Waar staat dat je de verbindingen nog een keer moet nadraaien na een bepaalde tijd? Of geld dit wellicht alleen voor soepele draad met adereindhulzen?
Als dat zo is dan moet ik de boel even een keer nalopen in huis. Ik kan echter alleen het tegendeel vinden op internet.
Maar jouw argument mbt het verouderen van het koper zit ook wel wat in. Niet helemaal vergelijkbaar, maar oudere airco en CV-leidingen zijn erg hard en bij doorbuigen broos.
Misschien is het wel allebei, dus kort na de installatie als alles "gesettled" is na een paar keer warm worden even natrekken, maar daarna afblijven ivm veroudering van het koper? Het argument mbt trillingen van @Zwartoog tijdens de bouw zit namelijk ook wel wat in.
All-electric.
Ik zie netbeheerders anders ook niet terugkomen om de contacten in de hoofdzekeringkast of meter aan te draaien.RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:03:
Mij is altijd aangeleerd, door meerdere elektriciens in de familie, om na een tijdje als alles een paar temperatuur cycles alles aan te draaien. Dat werd ook bevestigd door meerdere mensen van Liander die meermaals over de vloer waren wegens het verzwaren icm een nieuwe kast.
We hebben best nog wat op de planning staan waar ik mijn gedachten nu over laat gaan. Wat er nog bij moet zijn:
- omvormer voor 15 zonnepanelen op het huis
- omvormer voor 6 zonnepanelen op de schuur
- 2 groepen voor Panasonic WH-MDC09J3E5 High Performance Mono‑bloc warmtepomp
- 1 krachtgroep voor laadpunt EV
- voorbereiding krachtgroep thuisaccu
Nu heb ik op een gunstig punt in het huis plek voor een verdeelkast.
Bijkomend voordeel is dat ik naar schatting minimaal 50 meter kabel naar de groepenkast uitspaar.
Ik zat de denken om mijn installateur in de trapkast een verdeelkast te laten plaatsen die gevoed wordt door een krachtgroep in de groepenkast. In de verdeelkast worden dan alle nieuwe genoemde installaties afgezekerd.
Wat zou er op tegen zijn om dit zo in te richten?
[ Voor 5% gewijzigd door nokiaan958GB op 06-09-2022 20:17 ]
Oke, ga ik daar eens naar kijken. Bedankt voor de tip!jadjong schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 19:44:
[...]
Mijn theorie is dat er spanning op de gootsteen/waterleiding staat. Deze vloeit door jou heen als je het contact van de koffiezetter aan raakt, maar niet als je die van de vaatwasser aan raakt. Je hebt dus twee problemen, een gootsteen die onder spanning staat en een vaatwasser zonder aarding. Dat eerste kan zomaar door het laatste veroorzaakt worden.
In kooiklemmen installatiecomponenten zit in principe een verende constructie die voor de juiste voorspanning blijft zorgen tijdens de levensduur van de automaat het component.RonJ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:03:
[...]
Ik zie het nu in je artikel inderdaad. Mij is altijd aangeleerd, door meerdere elektriciens in de familie, om na een tijdje als alles een paar temperatuur cycles alles aan te draaien. Dat werd ook bevestigd door meerdere mensen van Liander die meermaals over de vloer waren wegens het verzwaren icm een nieuwe kast.
Maar jouw argument mbt het verouderen van het koper zit ook wel wat in. Niet helemaal vergelijkbaar, maar oudere airco en CV-leidingen zijn erg hard en bij doorbuigen broos.
Misschien is het wel allebei, dus kort na de installatie als alles "gesettled" is na een paar keer warm worden even natrekken, maar daarna afblijven ivm veroudering van het koper? Het argument mbt trillingen van @Zwartoog tijdens de bouw zit namelijk ook wel wat in.
Ik kwam zojuist nog een handboek van Hager tegen waarin ze ook het nadraaien van kooiklemmen verbindingen afraden.
Pagina 43:
Wellicht toch iets om rekening mee te houden. Te strak kan op den duur ook voor een falende verbinding zorgen.Het te vast (hoger dan het aangegeven aandraaimoment) aandraaien van de verbinding heeft
tot gevolg dat het verend element wordt ingedrukt en zijn functie verliest. Bij uitzetting door
warmte en inkrimpen door kou, kan de verbinding defect raken en uiteindelijk verbranden door
hoge overgangsweerstanden. Het later “nadraaien” van verbindingen is om deze reden niet aan
te raden. Zeker in installaties die al geruime tijd in gebruik zijn kan de schroef of bout nog een
slag aangedraaid worden. Dit leidt uiteindelijk tot het defect raken van de verbinding. Beter is
een visuele controle te doen, verkleuring duidt op een slechte verbinding. De verbinding kan
ook losgedraaid worden, de schotel- of veerring vervangen en weer op het juiste moment aandraaien.
Toevoeging:
Even out of the box (lees: groepenkast) gedacht. De WAGO's in de rest van je installatie (ook een soort van verende klemmen) draai je toch ook niet na? En daar gaat in principe net zoveel vermogen doorheen als door een installatieautomaat. En ook daar kun je tijdens een verbouwing last hebben van trillingen/beweging e.d.... zou mijn inziens met een correcte verbinding geen reden voor loskomen mogen zijn. Tuurlijk check je ze even na montage door een good old fashioned trek aan de draad, maar er valt weining aan 'na te draaien' in een centraaldoos.
Zou wat zijn, als je na een klus al je centraaldozen langs moet om de boel nog een keer aan te drukken, hoe dat dan ook zou mogen werken met WAGO's.
[ Voor 13% gewijzigd door B-lex op 06-09-2022 22:28 ]
Volgens mij gaat die tekst die je citeert niet over kooiklemmen. Hoe vervang je daarbij de schotel- of veerring?B-lex schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:31:
Ik kwam zojuist nog een handboek van Hager tegen waarin ze ook het nadraaien van kooiklemmen afraden.
[...]
De verbinding kan
ook losgedraaid worden, de schotel- of veerring vervangen en weer op het juiste moment aandraaien.
Niet uitsluitend, maar óók over kooiklemmen, als je de bladzijde in z’n geheel leest.Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:13:
[...]
Volgens mij gaat die tekst die je citeert niet over kooiklemmen. Hoe vervang je daarbij de schotel- of veerring?
Het gaat niet om het wel of niet kunnen herstellen/repareren van een verbinding, maar om het verend element en het teniet doen van die functie door te strak aandraaien of nadraaien.
Edit: oorspronkelijk reactie even aangepast om verwarring te voorkomen.
[ Voor 7% gewijzigd door B-lex op 06-09-2022 22:28 ]
Er staat gelukkig geen water in de kruipruimte maar het is er wel altijd vochtig dus ik zie het toch meer als buiten dan binnen.Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:42:
[...]
Waarom heb je een grondmof nodig, staat je kruipruimte regelmatig vol met water? In de meeste kruipruimten zou ik ook gewoon een normale kabeldoos tegen de onderkant van de vloer durven schroeven.
En de onderkant van de vloer is geïsoleerd met piepschuim dus lastig tegenaan schroeven.
Wil de mof daarom gewoon op de bodem aan de zijkant van de kruipruimte leggen en dan ligt hij wel in de vochtige aarde.
Zou m ook nog tegen de zijkantvan de fundering kunnen schroeven maar daar boor ik liever niet in en lijkt me verder ook weinig toegevoegde waarde hebben.
En verschil tussen een giet- of gelmof nog relevant?
Die eerste lijkt me wat duurzamer op de lange termijn, heb het idee dat gel met de tijd uitdroogt of zo, maar dat is niet op enige kennis of ervaring gebaseerd
Dat is mooi.[...]
Als je goede verbindingen maakt wel.
Dan lijken me lasklemmen wel het makkelijks, vraag me namelijk af hoe nauw het luistert qua aandraaien van de kroonsteentjes die bij sommige moffen worden geleverd. Die kan je niet later nog even nakijken en aandraaien.
[...]
Als je toch al een verbinding moet maken zou ik inderdaad gewoon met YMVK verder gaan.
Wij gaan aanbouwen en de garage bij de woning trekken. Bij garage gaat volledige vloer eruit.
Aannemer geeft als advies om toevoer elektra grotendeels via vloer te laten gaan.
Wat ik zelf al gevonden heb is het volgende:
pvc pijpen verlijmen zodat ze niet los schieten
pvc pijpen vast zetten aan betonmatten om zweven te voorkomen
voor elke groep die ik wil hebben één punt op de juiste plaats uit vloer laten komen, en dan vanuit daar richting of direct een wcd indien één groep, of naar plafond naar verdeeldoos.
nog andere tips mbt elektra in vloer leggen?
Maar ook buiten hoef je niet per sé grondmoffen te gebruiken, bovengronds is een spatwaterdichte kabeldoos prima. Pas als je het gaat begraven is een grondmof nodig.Vliegvlug schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:54:
[...]
Er staat gelukkig geen water in de kruipruimte maar het is er wel altijd vochtig dus ik zie het toch meer als buiten dan binnen.
Ik denk dat ik daar wel voor zou kiezen omdat ik dan geen grondmof hoef te gebruiken. Ik boor liever 2 gaatjes dan dat ik in de kruipruimte met giethars ga schenken. Plus je verbindingen blijven gewoon altijd goed bereikbaar, mocht er onverhoopt toch eens iets mee zijn.Wil de mof daarom gewoon op de bodem aan de zijkant van de kruipruimte leggen en dan ligt hij wel in de vochtige aarde.
Zou m ook nog tegen de zijkantvan de fundering kunnen schroeven maar daar boor ik liever niet in en lijkt me verder ook weinig toegevoegde waarde hebben.
De gelmof is nog aanpasbaar, de gietmof niet. Geen idee hoe het met de duurzaamheid van een gelmof zit, met een gietmof zit dat inderdaad zeker wel goed.En verschil tussen een giet- of gelmof nog relevant?
Die eerste lijkt me wat duurzamer op de lange termijn, heb het idee dat gel met de tijd uitdroogt of zo, maar dat is niet op enige kennis of ervaring gebaseerd
Er is natuurlijk niets op tegen om toch een grondmof te gebruiken als jij daar vrolijk van wordt, maar waarom?
Ik zou ook gewoon met lasklemmen werken.Dat is mooi.
Dan lijken me lasklemmen wel het makkelijks, vraag me namelijk af hoe nauw het luistert qua aandraaien van de kroonsteentjes die bij sommige moffen worden geleverd. Die kan je niet later nog even nakijken en aandraaien.
Natuurlijk wel exemplaren nemen die voor 4mm² geschikt zijn en waar de soepele litze in kan.
Ik zet ze vast (controleer) met het juiste aandraaimoment mbv een momentschroevendraaier.Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:07:
[...]
Ik zie netbeheerders anders ook niet terugkomen om de contacten in de hoofdzekeringkast of meter aan te draaien.
En dan schrik je van de geplaatste automaten/bedrading door installateurs, die het wel met een schroevendraaiertje aanzetten.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat zou de netbeheerder ook moeten doen.Hansieo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 08:57:
[...]
Ik zet ze vast (controleer) met het juiste aandraaimoment mbv een momentschroevendraaier.
Maar de discussie ging over het later nadraaien van contacten. Een netbeheerder komt na een meterwissel niet een maand later terug om de schroeven nog even te controleren. Zelf doe je dat ook niet neem ik aan (want verzegeld).
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 07-09-2022 09:33 ]
Het viel mij echter op dat er vrij grote afwijkingen tussen de meters zitten. Ik heb het vergeleken met de registratie van de omvormer en heb alle drie de meters voor langere tijd aan dezelfde omvormer gehad.
Meter A meet constant 3,5-4,5% meer dan de omvormer.
Meter B 0,3-1,3% minder.
Meter C 1,3-2,1% minder.
Ik vind dit nogal wat verschil. Ze zijn MID gecertificeerd, wat volgens mij betrouwbaar zou moeten betekenen.
Ik lees ze uit dmv de puls-aansluiting.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dat lijkt mij onwaarschijnlijk, want dat zou betekenen dat de omvormer in de weken dat meter A er aan hangt, constant een afwijking heeft van -3,5 tot -4,5% en het moment dat meter C er aan hangt, ineens een afwijking heeft van +1,3 tot +2,1 procent, om daarna weer een constante afwijking van -3,5 tot -4,5% te hebben wanneer meter A er weer aan komt te hangen.Ethirty schreef op woensdag 7 september 2022 @ 14:15:
Is het niet de omvormer die dan de onnauwkeurigheid veroorzaakt? Ik hoor wel vaker dat die niet altijd even nauwkeurig zijn. Dan vertrouw ik eerder iets wat gecertificeerd nauwkeurig is.
Dat de omvormer niet precies meet, geloof ik meteen, maar het is de enige constante in deze. De afwijkingen van de kWh-meters tov de omvormer zijn per kwh-meter "constant".
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik ben er al een tijd mee bezig. Ze worden gebruikt icm een energiemonitor die het daadwerkelijke stroomverbruik berekend door waarde slimme meter - waarde zonnepanelen te doen. Het viel mij in het voorjaar op dat mijn energieverbruik op zonnige dagen een bult had in de middag, terwijl er geen extra apparaten aan gingen. Toen kwam ik er dus achter dat die kWh-meter méér aangaf dan de omvormer (en slimme meter). Daarna nog uitgebreid getest met en zonder omvormer en met een enkele verbruiker, conclusie was toch echt een afwijking in de kWh-meter.Naalroc schreef op woensdag 7 september 2022 @ 15:45:
Als je toch aan het spelen bent met meters, zet die 3 dan een poosje in serie, dan weet je het zeker, waar de verschillen zitten. De display kan je ook gewoon aflezen dan.
Ik vroeg me alleen af of anderen hier ook mee te maken hebben gehad. En tevens een waarschuwing dat die dingen niet per definitie betrouwbaar zijn.
Situatieschets
Mijn meterkast zal binnenkort worden overgezet naar 3xA25 (3 fase). In de meterkast heb ik nu één kookgroep (1x 2 hendels). Onlangs heeft een elektricien 5 kabels vanuit de meterkast naar de keuken getrokken en daarbij een periplex aansluiting met 5 gaten aangelegd. Ik begrijp dat dit een krachtstroom aansluiting is. Volgens de elektricien moet ik mijn kookgroep in de meterkast vervangen door een krachtstroom aansluiting of in de keuken een 2 fase inductiefornuis gebruiken (en daarbij de wandcontactdoos vervangen door een 2 fase aansluiting).
Paar vragen hierbij:
• De getrokken kabels door de elektricien zijn hieronder te zien. Ik was ten eerste benieuwd, ik zie 2x blauw en 2x bruine kabel. Hadden dit niet beter verschillende kleuren moeten zijn?
• Wat is het voordeel van een krachtstroom inductiefornuis t.o.v. een 2 fase inductiefornuis? Bespaart 3 fase veel energie of wordt het eten alleen sneller warm? Kan ik nog steeds 4 kookplaten gebruiken bij een 2 fase of zal dat heel langzaam zijn?
• Klopt het dat de meeste inductiefornuizen zowel op 2 fase als 3 fase kunnen worden aangesloten?
:strip_exif()/f/image/gi7omByiDbNigagnKJtJhnKR.jpg?f=fotoalbum_large)
De draden die nu getrokken zijn, 2x blauw en 2x bruin, horen bij een kookgroep zoals je die in de kast hebt. Voor een 3-fasen krachtgroep moet je 1x blauw en 3x bruin hebben, of blauw, bruin, zwart, grijs.KrsOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:51:
Ik begrijp dat dit een krachtstroom aansluiting is. Volgens de elektricien moet ik mijn kookgroep in de meterkast vervangen door een krachtstroom aansluiting of in de keuken een 2 fase inductiefornuis gebruiken (en daarbij de wandcontactdoos vervangen door een 2 fase aansluiting).
Paar vragen hierbij:
• De getrokken kabels door de elektricien zijn hieronder te zien. Ik was ten eerste benieuwd, ik zie 2x blauw en 2x bruine kabel. Hadden dit niet beter verschillende kleuren moeten zijn?
Het advies van de elektricien past dus niet echt bij de draden die hij heeft getrokken.
Je hebt het de hele tijd over een fornuis. Bedoel je daadwerkelijk een fornuis in plaats van een kookplaat? Dus zo'n apparaat waar ook een oven in zit? Dan wil je zeker naar 3 fasen toe, voor een kookgroep kun je amper fatsoenlijke fornuizen vinden.• Wat is het voordeel van een krachtstroom inductiefornuis t.o.v. een 2 fase inductiefornuis? Bespaart 3 fase veel energie of wordt het eten alleen sneller warm? Kan ik nog steeds 4 kookplaten gebruiken bij een 2 fase of zal dat heel langzaam zijn?
Nee, de meeste inductiefornuizen kunnen alleen op 3 fasen worden aangesloten.• Klopt het dat de meeste inductiefornuizen zowel op 2 fase als 3 fase kunnen worden aangesloten?
Bij veel inductiekookplaten heb je wel de keuze tussen aansluiten op een kookgroep, of aansluiten op een 3 fasen groep (waarvan dan vaak maar 2 fasen worden gebruikt). Het is wel even goed opletten want niet alle kookplaten zijn bedoeld om op een kookgroep aan te sluiten, omdat ze geen 2 aparte nulklemmen hebben. Op een 3 fasen groep kun je alles aansluiten, zelfs als het maar 2 fasen gebruikt.
Verbeeld ik het nou of is dat rechter setje draden dunner dan de linker set?
Als je de hoofdaansluiting laat aanpassen naar 3x25A zou ik in ieder geval afscheid nemen van die kookgroep op een 2-polige aardlekschakelaar, want die zit maar op één van de 3 fasen aangesloten waardoor je fornuis of kookplaat dus achter één 25A hoofdzekering zit.
Een 3 fasen groep is sowieso de mooiste oplossing maar dan moet je dus wel even 1 van die blauwe draden vervangen.
Kan het ook een beunhaas oplossing zijn? Ik begreep van hem dat 3 fase aansluitingen altijd 5 kabels hebben en bij 2 fase er minder kabels getrokken worden. Ik begrijp dat de kleuren verschillende functies hebben, maar kunnen deze ook niet door elkaar heen worden gebruikt (gezien het allemaal koperkabels zijn)? Sorry, ben echt een leekXander schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:50:
[...]
De draden die nu getrokken zijn, 2x blauw en 2x bruin, horen bij een kookgroep zoals je die in de kast hebt. Voor een 3-fasen krachtgroep moet je 1x blauw en 3x bruin hebben, of blauw, bruin, zwart, grijs.
Het advies van de elektricien past dus niet echt bij de draden die hij heeft getrokken.
Ik ben inderdaad van plan om een kookplaat met oven aan te schaffen. Bijv. deze.Je hebt het de hele tijd over een fornuis. Bedoel je daadwerkelijk een fornuis in plaats van een kookplaat? Dus zo'n apparaat waar ook een oven in zit? Dan wil je zeker naar 3 fasen toe, voor een kookgroep kun je amper fatsoenlijke fornuizen vinden.
Ik zie bij Mediamarkt dat juist veel inductiefornuizen zowel 2 fase als 3 fase ondersteunen? Zoals mijn voorbeeld hierbovenNee, de meeste inductiefornuizen kunnen alleen op 3 fasen worden aangesloten.
Oke, goed om dit mee te nemen. Waaraan kan ik zien dat ze niet bedoeld zijn om op een kookgroep aan te sluiten?Bij veel inductiekookplaten heb je wel de keuze tussen aansluiten op een kookgroep, of aansluiten op een 3 fasen groep (waarvan dan vaak maar 2 fasen worden gebruikt). Het is wel even goed opletten want niet alle kookplaten zijn bedoeld om op een kookgroep aan te sluiten, omdat ze geen 2 aparte nulklemmen hebben. Op een 3 fasen groep kun je alles aansluiten, zelfs als het maar 2 fasen gebruikt.
Heb net gecheckt, maar ze zijn allemaal even dik.Verbeeld ik het nou of is dat rechter setje draden dunner dan de linker set?
Wat zullen de gevolgen zijn als die maar op één 25A hoofdzekering zijn aangesloten? En t.a.v. de blauwe kabel, zie mijn 1e punt.Als je de hoofdaansluiting laat aanpassen naar 3x25A zou ik in ieder geval afscheid nemen van die kookgroep op een 2-polige aardlekschakelaar, want die zit maar op één van de 3 fasen aangesloten waardoor je fornuis of kookplaat dus achter één 25A hoofdzekering zit.
Een 3 fasen groep is sowieso de mooiste oplossing maar dan moet je dus wel even 1 van die blauwe draden vervangen.
Dankjewel voor de antwoorden tot nu!
Zowel voor een kookgroep op 1 fase als voor een 3 fasen groep gebruik je 5 draden.KrsOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:14:
[...]
Kan het ook een beunhaas oplossing zijn? Ik begreep van hem dat 3 fase aansluitingen altijd 5 kabels hebben en bij 2 fase er minder kabels getrokken worden. Ik begrijp dat de kleuren verschillende functies hebben, maar kunnen deze ook niet door elkaar heen worden gebruikt (gezien het allemaal koperkabels zijn)? Sorry, ben echt een leek
De blauwe draad mag niet als fasedraad worden gebruikt, dat zou inderdaad een beunhaasoplossing zijn.
Dan zeker voor 3 fasen gaan. Het is een 10kW toestel, een kookgroep geeft je maximaal 7,4kW. Dat kan bij dat fornuis dus wel werken maar dan zal het vermogen gereduceerd worden.Ik ben inderdaad van plan om een kookplaat met oven aan te schaffen. Bijv. deze.
Het is maar wat je veel noemt. Bij Mediamarkt kun je er niet op filteren geloof ik. Bij CoolBlue blijven er 11 van de 54 fornuizen over als ik op "2 fasen" filter.Ik zie bij Mediamarkt dat juist veel inductiefornuizen zowel 2 fase als 3 fase ondersteunen? Zoals mijn voorbeeld hierboven
Let op dat een kookgroep niet hetzelfde is als "2 fasen". Een kookgroep zoals bij jou zit op één fase. Om daar veilig op aan te sluiten moet je een fornuis met 2L+2N aansluitschema hebben, dus een aansluitschema waar 2 aparte nulklemmen met 2 aparte nuldraden zijn getekend.Oke, goed om dit mee te nemen. Waaraan kan ik zien dat ze niet bedoeld zijn om op een kookgroep aan te sluiten?
Mooi. Dat zou wel heel bizar zijn anders.Heb net gecheckt, maar ze zijn allemaal even dik.
Het gevolg als je 32A aansluit op een 25A zekering kan zijn dat de zekering doorsmelt. Het fornuis is ook niet de enige groep op deze fase / aardlekschakelaar, geen idee wat je nog op de andere hebt aangesloten.Wat zullen de gevolgen zijn als die maar op één 25A hoofdzekering zijn aangesloten?
Je legt het nieuw aan, doe het dan ook goed. Kleine moeite en bruine draad is niets duurder dan blauwe.En t.a.v. de blauwe kabel, zie mijn 1e punt.
quote: NEN1010:2015514.3.5 Aanduiding van eenaderige kabels en installatiedraden
Faseleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs.
Xander heeft alles netjes uitgelegd. Enige toevoeging:KrsOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:14:
Ik ben inderdaad van plan om een kookplaat met oven aan te schaffen. Bijv. deze.
In de handleiding in hoofdstuk 4 pagina 13 staat aangegeven wat de vermogens zijn bij aansluiting op 2P+2N of 3 fase / 400v.
In dat zelfde hoofdstuk iets erboven staan ook de aansluitschema's. De aderkleuren van de 3 fase / 400V aansluiting had je eigenlijk in de leiding willen hebben.
Deze week is onze aannemer bezig om (water)leidingen te trekken van CV ketel op de 1e verdieping naar de vloerverwarming op de BG, de bedoeling is dat daar straks ook de leiding van de zonnepanelen loopt.
Mijn idee is om de omvormer op de 2e verdieping te plaatsen en vanaf daar kabels naar de meterkast op de BG. Welke kabels hebben we daarvoor nodig? Het betreft 10k WP Fase 3.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Oke, dankjewel allebei. Dan ga ik toch maar voor de 3 fase.
Begrijp ik het goed dat ik de alleen het ABB krachtgroep aansluiting nodig zal moeten hebben voor de meterkast? Of moet de aardlekschakelaar ook worden vervangen, door bijv. deze?
Het trekken van de kabels was best wel lastig. Hoewel het geen schoonheidsprijs verdiend, laat ik het voor nu de blauwe kabel wel zo staan.
Sorry, maar als je zelf niet weet wat daarvoor nodig is (en dat we iets 1- of 3-fase noemen en zeker niet 'Fase 3') lijkt het je dan verstandig om dat zelf aan te leggen en aan te sluiten?Sport_Life schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:11:
Mijn idee is om de omvormer op de 2e verdieping te plaatsen en vanaf daar kabels naar de meterkast op de BG. Welke kabels hebben we daarvoor nodig? Het betreft 10k WP Fase 3.
Maar goed, ik doe toch even aardig: met 5x4mm2 kom je een heel eind.
Toch, 3-fasen 10 kW is iets heel anders dan een kroonsteentje voor je bureaulamp. Overschat jezelf niet bij dit soort installatiewerk.
Punctuality is the politeness of kings
Ik ga het natuurlijk niet zelf aansluiten, dat gebeurt naderhand door de installateur. Maar nu heeft de aannemer het halve huis open liggen om kabels te trekken, dus ik dacht neem gelijk de pv kabel mee. Anders moeten we straks weer het stucwerk afbrekendreamscape schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:24:
[...]
Sorry, maar als je zelf niet weet wat daarvoor nodig is (en dat we iets 1- of 3-fase noemen en zeker niet 'Fase 3') lijkt het je dan verstandig om dat zelf aan te leggen en aan te sluiten?
Maar goed, ik doe toch even aardig: met 5x4mm2 kom je een heel eind.
Toch, 3-fasen 10 kW is iets heel anders dan een kroonsteentje voor je bureaulamp. Overschat jezelf niet bij dit soort installatiewerk.
Maar tnx, dan wordt het 25m van deze https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 07-09-2022 20:41 ]
Nee en neeKrsOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:21:
Begrijp ik het goed dat ik de alleen het ABB krachtgroep aansluiting nodig zal moeten hebben voor de meterkast? Of moet de aardlekschakelaar ook worden vervangen, door bijv. deze?
Wat je als eerste noemt is alleen een installatieautomaat, maar dat is niet genoeg. Je moet hem inderdaad nog beveiligen met een aardlekschakelaar, maar dat moet dan een 4P variant zijn (wat je nu linkt is 2P, oftewel enkelfase).
Makkelijkste is een 3P+N B16 30mA aardlekautomaat (2CSR256140R1165) aan te schaffen, dan ben je in 1x klaar. Wordt wel even passen en meten in de kast.
Is het nou een warmtepomp of een PV-omvormer?Sport_Life schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:11:
Weer een klusvraagje van mijn kant.
Deze week is onze aannemer bezig om (water)leidingen te trekken van CV ketel op de 1e verdieping naar de vloerverwarming op de BG, de bedoeling is dat daar straks ook de leiding van de zonnepanelen loopt.
Voor een omvormer trek je gewoon de kabels voor een krachtstroomaansluiting. Dus ofwel 5x2.5 mm² in een 19mm buis, of gewoon een 5x2.5mm kabel.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De krachtstroom is voor de PV-omvormer.Andrehj schreef op woensdag 7 september 2022 @ 21:12:
[...]
Is het nou een warmtepomp of een PV-omvormer?
Voor een omvormer trek je gewoon de kabels voor een krachtstroomaansluiting. Dus ofwel 5x2.5 mm² in een 19mm buis, of gewoon een 5x2.5mm kabel.
Je brengt me wel op een idee. Misschien meteen de krachtgroep van de (toekomstige) warmtepomp ook meteen leggen. Ik hoop/verwacht ergens volgend jaar, maar het kan ook best nog 2 jaar duren.
Voor een 3 fase inductiefornuis met afstand van 13 meter, welke kabel zou ik moeten gebruiken? YMVK of XMVK?
Was ook beniewd, de elektricien trok 5 aparte kabels door de goot, wat met heel veel moeite ging. Had hij niet beter zo een kabel als hieronder kunnen gebruiken?
https://beneluxsolar.nl/w...latiekabel-5x6mm2-3-fase/
Zolang de kabel niet gebundeld wordt, dus de kabel helemaal vrij ligt of door een eigen buis gaat mag XMVK. Zodra je gaat bundelen moet je YMVK gebruiken. Ik zou zeggen, kies gewoon altijd voor YMVK. 5x2,5 mm2 is ruim voldoende.KrsOne schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:00:
Nog een vraag
Voor een 3 fase inductiefornuis met afstand van 13 meter, welke kabel zou ik moeten gebruiken? YMVK of XMVK?
Wat bedoel je met "de goot"? Je kunt 5 losse installatiedraden (niet kabels) door een PVC buis trekken. Dan moet je 19 mm buis gebruiken en daar kan 5x2,5 mm2 doorheen. Dat kan lastig zijn, maar hoeft niet.Was ook beniewd, de elektricien trok 5 aparte kabels door de goot, wat met heel veel moeite ging. Had hij niet beter zo een kabel als hieronder kunnen gebruiken?
https://beneluxsolar.nl/w...latiekabel-5x6mm2-3-fase/
Als je buis legt met losse draden moet je 1x groen/geel, 1x blauw en 3x bruin trekken. Gebruik je kabel, dan heb je in plaats van twee bruine aders een grijze en een zwarte.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Sorry, was niet helemaal duidelijk. De 5 xmvk installatiedraden zijn los getrokken door een PVC buis. Oke, dus in dit geval is het prima zoals ik begrijp
Verschillen tussen XMvK en YMvK:KrsOne schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:44:
Sorry, was niet helemaal duidelijk. De 5 xmvk installatiedraden zijn los getrokken door een PVC buis. Oke, dus in dit geval is het prima zoals ik begrijp
Gewone losse draden zijn dus geen XMvK of YMvK, dit zijn altijd kabels met een isolatiehulsVerschil tussen de XMvK en YMvK
Beide kabels zijn voorzien van kopergeleider. De producten verschillen daarnaast van elkaar op het gebied van isolatiedikte en buitenmantel.
Isolatiedikte
De kabels verschillen van elkaar basis van de isolatiedikte. De isolatiedikte is bij de XMvK altijd 0,6 mm en bij de YMvK kabel minstens 0,7 mm.
Moeilijk brandbaar
De YMvK varianten worden geleverd met een buitenmantel van pvc. Dit geldt ook voor de XMvK varianten. Het verschil tussen beide installatiekabels is echter dat de YMvK kabel een moeilijk brandbare kabel is. Deze kabel wordt ook veelal aangeduid als YMvK-mb. Hierbij staat “mb” voor moeilijk brandbaar. Een YMvK kabel kunt je eveneens gebruiken in vochtige ruimten en/of ruimten waarin de temperatuur constant hoog is.
Ah oke, en bij gewone losse draden is het altijd prima of redelijk standaard?henkie196 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:12:
[...]
Verschillen tussen XMvK en YMvK:
[...]
Gewone losse draden zijn dus geen XMvK of YMvK, dit zijn altijd kabels met een isolatiehuls
Als je gewoon lege buizen laat aanleggen, dan hoef je later toch geen stucwerk af te breken? Die kabel hoeft er nu niet direct in. Ik zou niet weten waarom er dingen kapot gemaakt moeten worden als je een kabel door een buis trekt.Sport_Life schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:27:
[...]
Ik ga het natuurlijk niet zelf aansluiten, dat gebeurt naderhand door de installateur. Maar nu heeft de aannemer het halve huis open liggen om kabels te trekken, dus ik dacht neem gelijk de pv kabel mee. Anders moeten we straks weer het stucwerk afbreken.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
NIET doen, het is niet alleen een schoonheidsfout, maar levensgevaarlijk. Kleurcodes zijn er niet voor niets. Je installatie voldoet niet aan de norm en kan later tot grote problemen leiden als er iets aan de installatie moet worden aangepast. Ik weet vrijwel zeker dat een installateur ook geen blauwe draad gaat aansluiten als L-draad, ook al is het koper hetzelfde.KrsOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:21:
[...]
[...]
Oke, dankjewel allebei. Dan ga ik toch maar voor de 3 fase.
…
Het trekken van de kabels was best wel lastig. Hoewel het geen schoonheidsprijs verdiend, laat ik het voor nu de blauwe kabel wel zo staan.
Heb het uiteinde in de groepenkast nu maar zwart gemaakt van de blauwe draad op L3. Niet ideaal, maar soms heb je weinig keus.
Om een 3-fase kookgroep aan te sluiten zijn er 3 mogelijkheden:
- 5 installatiedraden in een 19mm PVC buis. Dat is dan 1x geel/groen voor randaarde, 1x blauw voor nul, 3x bruin voor de drie fases.
- 1 XMvK 5-aderige kabel in een buis of door de kruipruimte. Daarin zitten 5 aders, geelgroen voor randaarde, blauw voor nul en bruin, grijs en zwart voor de drie fases. Deze kabel mag niet gebundeld worden met andere kabels.
- 1 YMvK 5-aderige kabel in een buis of door de kruipruimte. Daarin zitten 5 aders, geelgroen voor randaarde, blauw voor nul en bruin, grijs en zwart voor de drie fases. Deze kabel mag welgebundeld worden met andere kabels.
Wel kun je de twee blauwe allebei als nul gebruiken en dan maar twee fases aansluiten. Je hebt er waarschijnlijk maar twee nodig. Dat verdient geen schoonheidsprijs, maar is niet fout.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik zou de aannemer ervoor terug hebben laten komen. De elektricien kan beter standaard een YMvK kabel leggen voor een kookgroep. Dan is het altijd goed. Want zo'n kabel mag je gebruiken voor een kookgroep, mits je de grijze ader even voorziet van een stukje blauwe krimpkous (aan beide kanten).Out.of.Control schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:24:
@coinman63 Ik denk dat dat laatste tegenvalt. Onze woning werd ook opgeleverd met 2x bruin en 2x blauw bij een 3 fasen groep voor een 11kW kookplaat. Helaas zag ik dat pas toen de keuken erin zat waardoor vervangen erg lastig is.
Heb het uiteinde in de groepenkast nu maar zwart gemaakt van de blauwe draad op L3. Niet ideaal, maar soms heb je weinig keus.
Hij keek naar een 10kW fornuis met oven. Daarvoor wil je gewoon 3 fasen.Blihi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:26:
Wel kun je de twee blauwe allebei als nul gebruiken en dan maar twee fases aansluiten. Je hebt er waarschijnlijk maar twee nodig. Dat verdient geen schoonheidsprijs, maar is niet fout.
Volgende keer eerst nadenken, dan draden trekken dus.
Als je dat dan doet, zou ik in ieder geval aan weerszijden een stukje tape plakken met de kleur die het zou moeten zijn. Die atapjes gebruikte men bijv. ook in de tijd dat het kleurschema $langGeleden veranderde.KrsOne schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:21:
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Geen tape, maar krimpkous in de juiste kleur. Tape laat los. Voor 2,50 euro heb je een zakje zwarte krimpkous bij de Hornbach (link)Freeaqingme schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:06:
[...]
Als je dat dan doet, zou ik in ieder geval aan weerszijden een stukje tape plakken met de kleur die het zou moeten zijn. Die atapjes gebruikte men bijv. ook in de tijd dat het kleurschema $langGeleden veranderde.
Electrotape valt wel mee toch? Dat is min of meer met dit doel gemaakt.Blihi schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:27:
[...]
Geen tape, maar krimpkous in de juiste kleur. Tape laat los.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.