Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 259 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.081 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Ik wil zelf zonnepanelen gaan plaatsen op onze schuur maar er is op het huis ook al een set aanwezig. Kan ik dit gewoon doen zoals ik hieronder heb geschetst?

De omvormer komt in de schuur en zal max 3600 Watt zijn. De installatie lijkt daarmee erg op die in huis. In huis is de bestaande wasmachinegroep gebruikt. Naar de schuur heb ik ononderbroken vanaf de groepenkast een 4x2,5 XMVK-AS liggen. De reden voor 4 aders (+aarde) was dat ik bij aanleggen nog niet wist wat ik in de toekomst in de schuur wil (sauna?) en geen verdere loze buizen of kruipruimte heb. Maar ik weet dat ik geen twee groepen door een buis/kabel mag laten lopen dus ga er dan vanuit dat ik 2 aders gebruik voor de PV verdeler en de andere aders afknip en nooit meer kan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDO5tbXZ6Ut0l4dzUb_UDZKOCO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4U0lrueWxbInUCw6DvGnkkx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@mrnn Even paint skills wat het zou moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jM-XKMuzfroRijAG5iKv6Ons80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LE9ao47QhGzUrMeaHhZbfzwt.png?f=fotoalbum_large

Hoofdschakelaar heb je neem ik aan ook?

En die 4x2,5qmm, je zou daar 2 draden parallel kunnen zetten. Voor de 16A is 2,5qmm prima (en mag je zo afzekeren) maar het extra koper is fijn om het spanningsverlies tussen meterkast en PV te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:30
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:36:
Ik wil zelf zonnepanelen gaan plaatsen op onze schuur maar er is op het huis ook al een set aanwezig. Kan ik dit gewoon doen zoals ik hieronder heb geschetst?

De omvormer komt in de schuur en zal max 3600 Watt zijn. De installatie lijkt daarmee erg op die in huis. In huis is de bestaande wasmachinegroep gebruikt. Naar de schuur heb ik ononderbroken vanaf de groepenkast een 4x2,5 XMVK-AS liggen. De reden voor 4 aders (+aarde) was dat ik bij aanleggen nog niet wist wat ik in de toekomst in de schuur wil (sauna?) en geen verdere loze buizen of kruipruimte heb. Maar ik weet dat ik geen twee groepen door een buis/kabel mag laten lopen dus ga er dan vanuit dat ik 2 aders gebruik voor de PV verdeler en de andere aders afknip en nooit meer kan gebruiken.

[Afbeelding]
Heb je alleen maar Alamats in de groepenkast of ook nog aardlekschakelaar en automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:59
@Xander: Super, dankjewel voor de uitgebreide uitleg :)
Xander schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:19:
Je hebt al 5 bestaande 3-dasen aardlekautomaten? Ben wel benieuwd hoe dat in de huidige kast past nog zonder deze uitbreidingen dan. ;)
De 2 bestaande 3 fase aardlekautomaten zitten in 2 losse Hager (4 module) miniverdelers. :/
Die kastjes worden dan vervangen door de nieuwe HLD33.

Voor het nieuwe Enphase 3 fase systeem zou er dan nog bijkomen: een 3 fase Enphase Q relay, een 3 fase aardlekautomaat voor Envoy en een 3 fase aardlekautomaat(?) voor het Q relay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Septillion @Wolf87 Ja ik was wat kort door de bocht met mijn tekening. Ik heb een hoofdschakelaar (Eaton LSC 40.4) met daarachter drie aardlekautomaten. Vervolgens dan de PV groep op een aparte aardlekautomaat direct op de hoofdschakelaar en datzelfde zou dan gelden voor de nieuwe PV groep.

Conclusie is dan dus dat het oké is zo als ik het goed begrijp. En het klopt dat ik de twee resterende aders van de XMVK-AS nergens anders voor mag gebruiken toch? Als het kan zou ik graag de optie open houden. Of kijken of ik hem als UTP kan gebruiken om buiten ethernet te krijgen. Maar als dat beiden niet kan/mag dan is verbinden voor meer koper inderdaad een goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@mrnn Ligt eraan, heb je naar de andere gebruikers echt drie aardlekautomaten of zijn het gewoon aardlekschakelaars. Als het aardlekautomaten zijn dan zit je goed. Zijn het aardlekschakelaars dan mist er iets :) Je aardlekschakelaars en hun bekabeling mogen waarschijnlijk geen 67A ( =35A (net) + 16A (PV1) +16A (PV2) ) aan. Dus dien je die nog tegen hun max (waarschijnlijk 40A) te beveiligen. Vandaar de C-40A in de tekening.

En nee, je mag van de andere adres geen losse groep maken. Maar je mag dus wel de adres parallel zetten. En hoe dacht je er UTP overheen te krijgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Septillion Alle andere gebruikers zitten achter aardlekschakelaars. In het rode vierkant de huidige alamat die naar de PV verdeler gaat. Mijn idee was dan om een tweede alamat te plaatsen en die op dezelfde manier als de eerste aan te sluiten.

Ter info, de hoofdschakelaar doet drie fase vermoeden volgens mij maar huis zit achter 1x35A.

Ethernet is verkeerde term, ik doelde op gebruik van powerline adapters om internet vanuit huis naar tuin te krijgen. Heb nu buiten een AP aan de muur hangen maar werkt niet naar tevredenheid. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken, op PV kan/mag het niet want die moet direct in de groepenkast en op een tweede groep voor de powerline mag ook niet want dan twee groepen in eén kabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmQwp54Rjf_oLNQwk3OLuTKl9p8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MHCvHSVgUrRNBrhmdB3ltsFa.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door mrnn op 10-08-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:31:
@Septillion Alle andere gebruikers zitten achter aardlekschakelaars. In het rode vierkant de huidige alamat die naar de PV verdeler gaat. Mijn idee was dan om een tweede alamat te plaatsen en die op dezelfde manier als de eerste aan te sluiten.
Je situatie nu is al niet goed, met 16A extra PV maak je het alleen maar erger. Makkelijkste optie is er dus een C-40A (of Eaton alternatief) tussen zetten.
Ter info, de hoofdschakelaar doet drie fase vermoeden volgens mij maar huis zit achter 1x35A.
Kast waarschijnlijk al voorbereid op 3-fase (afgezien van de kookgroep) met lus onder op de hoofdschakelaar en dan al elke "fase" naar een van de drie aardlekschakelaars. Maakt plaatsen van de C-40A wel iets lastiger. Zal je dus of pas na die C-40A moeten splitsen (en daarmee dus de 3-fase voorbereiding ongedaan maken) of een 3p+N C-40A moeten pakken.

Of nu de boel echt omzetten naar 3-fase en de tweede PV op andere fase. Dan zit je op 41A, eigenlijk dus ook te veel maar heeeeeeel wat anders dan 51A of 67A.
Ethernet is verkeerde term, ik doelde op gebruik van powerline adapters om internet vanuit huis naar tuin te krijgen. Heb nu buiten een AP aan de muur hangen maar werkt niet naar tevredenheid. Maar dat gaat natuurlijk niet lukken, op PV kan/mag het niet want die moet direct in de groepenkast en op een tweede groep voor de powerline mag ook niet want dan twee groepen in eén kabel.
Powerline moet gewoon over actieve kabels. En het maakt geen fluit uit of de meterkast er tussen zit, zolang beide ontvangers maar op dezelfde fase zitten. Maar zelf geen fan van die troep dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
op PV kan/mag het niet want die moet direct in de groepenkast en op een tweede groep voor de powerline mag ook niet want dan twee groepen in eén kabe
Ik zie dit vaker hier maar waar wordt staat dat of wordt bepaald in NEN1010:2020 dat er maar 1 stroomkring door een kabel mag?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Er mag maximaal een eindgroep in een buis.
En leg ook geen lasdozen van verschillende groepen aan elkaar.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
martijn v o schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:25:
Er mag maximaal een eindgroep in een buis.
En leg ook geen lasdozen van verschillende groepen aan elkaar.
Als het een reactie op mijn vraag is

NEN1010:2020
op welke situatie heeft dan dit betrekking?
521.7 Meerdere stroomketens in een kabel
Meerdere stroomketens in een kabel zijn toegelaten, mits alle geleiders zijn geisoleerd voor de hoogste voorkomende nominale spanning.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

Domba schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Als het een reactie op mijn vraag is

NEN1010:2020
op welke situatie heeft dan dit betrekking?

[...]
Is dat niet gewoon ingewikkelde tekst voor een 3f kabel? :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat gaat volgens mij over een parallel kabel
.

521.8.1 Leidingen van een stroomketen mogen niet worden verdeeld over verschillende
meeraderige kabels, buisleidingen, kabelkokersystemen of kabelgootsystemen. Deze eis geldt niet
wanneer een aantal meeraderige kabels die een stroomketen vormen, parallel aan elkaar worden
geïnstalleerd. Wanneer meeraderige kabels parallel aan elkaar worden geïnstalleerd, moet elke kabel
één geleider bevatten voor elke fase en, indien aanwezig, de nul

In de 2020 editie is deze komen te vervallen:
— De Nederlandse bepaling 521.7 betreffende meerdere stroomketens in een kabel is vervallen.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn v o op 10-08-2022 15:58 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Je situatie nu is al niet goed, met 16A extra PV maak je het alleen maar erger. Makkelijkste optie is er dus een C-40A (of Eaton alternatief) tussen zetten.

[...]

Kast waarschijnlijk al voorbereid op 3-fase (afgezien van de kookgroep) met lus onder op de hoofdschakelaar en dan al elke "fase" naar een van de drie aardlekschakelaars. Maakt plaatsen van de C-40A wel iets lastiger. Zal je dus of pas na die C-40A moeten splitsen (en daarmee dus de 3-fase voorbereiding ongedaan maken) of een 3p+N C-40A moeten pakken.

Of nu de boel echt omzetten naar 3-fase en de tweede PV op andere fase. Dan zit je op 41A, eigenlijk dus ook te veel maar heeeeeeel wat anders dan 51A of 67A.

[...]

Powerline moet gewoon over actieve kabels. En het maakt geen fluit uit of de meterkast er tussen zit, zolang beide ontvangers maar op dezelfde fase zitten. Maar zelf geen fan van die troep dingen.
Ik heb er weinig tot geen verstand maar als ik je document op hoofdlijnen goed begrijp: een groepenkast/verdeler kan een maximum hoeveelheid gelijktijdige stroom aan die (meestal?) 40A is. Zonder PV kom ik daar nooit aan vanwege de hoofdzekering die lager is afgezekerd (35A). Maar door parallelle invoer van de PV installatie(s) kan het, bij grote of veel gelijktijdige gebruikers, meer worden zonder dat de hoofdzekering dit "voelt".

De eerste vraag die het oproept is waarom het dan eind 2019 zo is aangelegd, ik heb dit niet zelf gedaan maar laten doen. Is dit relatief nieuwe/onbekende materie of is dit zeer gebrekkig aangelegd zo?

Tweede punt is dat ik het risico niet zo goed kan inschatten. Huidige PV topt heel soms af op 3600 maar dat is een handjevol minuten in de meest optimale condities in mei/juni. De tweede set die ik wil installeren wordt anders georiënteerd dan de eerste waardoor hier slechts een overlap zal zijn, niet een verdubbeling.

Je noemt waarden van 51A en 67A maar waar zijn die op gebaseerd? In de PDF wordt een voorbeeld aangehaald van een kerstdag met veel verbruikers én veel zon maar met mijn kleine aantal panelen wek ik in december amper wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb er weinig tot geen verstand maar als ik je document op hoofdlijnen goed begrijp: een groepenkast/verdeler kan een maximum hoeveelheid gelijktijdige stroom aan die (meestal?) 40A is. Zonder PV kom ik daar nooit aan vanwege de hoofdzekering die lager is afgezekerd (35A). Maar door parallelle invoer van de PV installatie(s) kan het, bij grote of veel gelijktijdige gebruikers, meer worden zonder dat de hoofdzekering dit "voelt".
Correct
De eerste vraag die het oproept is waarom het dan eind 2019 zo is aangelegd, ik heb dit niet zelf gedaan maar laten doen. Is dit relatief nieuwe/onbekende materie of is dit zeer gebrekkig aangelegd zo?
Vaak onbekend. PV boeren zijn geen elektriciens (en ook die vergeten het vaak) maar hebben simpelweg wat trucjes geleerd waarmee hun PV online kan. Niets meer, niets minder.
Tweede punt is dat ik het risico niet zo goed kan inschatten. Huidige PV topt heel soms af op 3600 maar dat is een handjevol minuten in de meest optimale condities in mei/juni. De tweede set die ik wil installeren wordt anders georiënteerd dan de eerste waardoor hier slechts een overlap zal zijn, niet een verdubbeling.
Hoe groot de kans is maakt voor beveiliging niet uit. Dat het mogelijk is, dat is al fout. Hoe vaak springt een normale groep bij jou? Hier heeeeel weinig, maar toch ben ik blij dat ik er zit omdat ik de overbelasting niet door zou hebben. Zelfde geldt hier, het is mogelijk en je hebt dan niet door dat je de boel overbelast.

Overlap van PV maakt ook niet uit daar het nu, met enkele PV al over de gespecificeerde max gaat.
Je noemt waarden van 51A en 67A maar waar zijn die op gebaseerd? In de PDF wordt een voorbeeld aangehaald van een kerstdag met veel verbruikers én veel zon maar met mijn kleine aantal panelen wek ik in december amper wat op.
Dat zijn de totale stroom die je tot je beschikking hebt als de zon vol op je PV staat. Gaat om beveiliging dus altijd uitgaan van worst case. Je hebt dus nu als 35A (net) + 16A (huidige PV) = 51A tot je beschikking. Dat is dus gewoon al veel meer dan wat je aardlekschakelaars + bekabeling aan kunnen. Met extra PV komt daar dus nog eens max 16A bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Het is eigenlijk net een beetje als je rijbewijs. Het gaat er niet om hoeveel kilo er in de aanhanger zit, het gaat erom wat er maximaal in mag zitten en of je dat mag rijden.

Dus als de omvormer een bepaald aantal Amperes aankan dan moet je daar mee rekenen, ook als het er in de praktijk niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@Septillion @martijn v o ok nu is hij helder dank voor de toelichting!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit een hele lastige vind. Ik kan mij namelijk geen enkel scenario bedenken waarin dit een realistisch risico vormt anders dan "regels zijn regels". Nu zijn die regels er natuurlijk niet voor niets dus ik snap jullie dat het daar al ophoudt.

Ik verwacht dat dit een klus is die ik beter niet zelf kan doen maar dat betekent dan waarschijnlijk flink geld uitgeven en flinke vertraging zonder dat ik daar voor mijn gevoel iets voor terugkrijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:00
Wel fijn uitleggen aan de opstalverzekering, mocht je huis affikken.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@sailor_dg Ja is dat zo? Met wat ik zo online lees en om mij heen gezien heb is deze vorm van aansluiten zeer gebruikelijk. Dat maakt het nog niet juist natuurlijk, maar met anderhalf miljoen huishoudens met zonnepanelen durf ik er niet aan te denken hoe vaak dit dan niet goed zit. En blijkbaar is dit dan een geaccepteerd risico door een combinatie van gebrekkige installateurs en onwetende consumenten?

Voor de duidelijkheid, ik begrijp jullie reacties volledig hoor. Heel eerlijk gezegd probeer ik in te schatten of ik in de buidel moet gaan tasten om het braafste jongetje van de klas te zijn vanwege een exotische regel en over het algemeen door anderen (incl installateurs) geaccepteerd risico. Of dat ik hier echt zsm mee aan de slag moet. Als leek is dat voor mij lastig in te schatten (ik weet het dan moet ik naar jullie luisteren maar ik heb ook naar mijn installateur geluisterd).

[ Voor 39% gewijzigd door mrnn op 10-08-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:55:
[...]
Ik zie dit vaker hier maar waar wordt staat dat of wordt bepaald in NEN1010:2020 dat er maar 1 stroomkring door een kabel mag?
Goede vraag, in de oude NEN1010 die ik destijds voor m'n studie moest aanschaffen staat in artikel 231:
"Draden of aders die tot verschillende stroomketens behoren mogen niet in dezelfde buis zijn gelegd of van dezelfde twee- of meeraderige leiding deel uitmaken".
Dat zou overduidelijk moeten zijn, MAAR......
Deze bepaling geldt niet;
voor draden of aders, behorende tot dezelfde tweegeleider eindgroep, mits deze is beveiligd door smeltpatronen of maximumschakelaars met een nominale stroom van ten hoogste 16A;
b. voor hulp-, signaal, of meetdraden;
c. voor hulp-, signaal, of meetdraden, al dan niet tezamen met de bijbehorende hoofdaders;
d. voor draden of aders in omvangrijke installaties waarvoor de naleving van het bepaalde in dit artikel op grond van technische of praktische overwegingen bezwaarlijk of onmogelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 10-08-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:16:
@sailor_dg Ja is dat zo? Met wat ik zo online lees en om mij heen gezien heb is deze vorm van aansluiten zeer gebruikelijk. Dat maakt het nog niet juist natuurlijk, maar met anderhalf miljoen huishoudens met zonnepanelen durf ik er niet aan te denken hoe vaak dit dan niet goed zit. En blijkbaar is dit dan een geaccepteerd risico door een combinatie van gebrekkige installateurs en onwetende consumenten?

Voor de duidelijkheid, ik begrijp jullie reacties volledig hoor. Ik probeer hier in te schatten of ik in de buidel moet gaan tasten vanwege een exotische en over het algemeen geaccepteerd risico. Of dat ik hier echt mee aan de slag moet, los van "regels zijn regels".
Zelfs al zou je praktisch redeneren zit je met 5A uit je twee PV systemen al over je limiet. Op basis van jouw manier van redeneren zou je ook je hoofd zekering kunnen weghalen, want je hebt toch eindgroepen.

Uiteindelijk is het je eigen keuze, maar ik zou me er niet prettig bij voelen

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@sailor_dg maar als we praktisch redeneren dan gaat die vlieger toch alleen op als ik met mijn verbruikers over de 40A ga? Oftewel meer dan 40A*230V=9200Watt aan mijn verdelers onttrek? Mijn punt is dat ik geen scenario kan bedenken waar dat zo is. Of begrijp ik de materie dan verkeerd?
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:01:
[...]
Dat zijn de totale stroom die je tot je beschikking hebt als de zon vol op je PV staat. Gaat om beveiliging dus altijd uitgaan van worst case. Je hebt dus nu als 35A (net) + 16A (huidige PV) = 51A tot je beschikking. Dat is dus gewoon al veel meer dan wat je aardlekschakelaars + bekabeling aan kunnen. Met extra PV komt daar dus nog eens max 16A bij.
Duidelijk, maar als ik het goed begrijp wordt de "tot mijn beschikking" pas een probleem op het moment dat ik het ook onttrek correct? (met dus nog de kanttekening dat ik nooit 2x16A gelijktijdig uit de PV zal halen ivm verschillende oriëntatie van de panelen, maar snap dat de regel geen boodschap aan heeft).

[ Voor 59% gewijzigd door mrnn op 10-08-2022 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:28:
@sailor_dg maar als we praktisch redeneren dan gaat die vlieger toch alleen op als ik met mijn verbruikers over de 40A ga? Oftewel meer dan 40A*230V=9200Watt aan mijn verdelers onttrek? Mijn punt is dat ik geen scenario kan bedenken waar dat zo is. Of begrijp ik de materie dan verkeerd?
Haal dan ook maar alle 16A eindgroepen uit de groepenkast. Deze beveiliging tegen overbelasting is toch ook alleen maar relevant wanneer je met de aangesloten verbruikers over de 16A gaat? Oftewel meer dan 16A*230V=3680W aan de eindgroep onttrekt? Misschien kun je ook wel geen scenario bedenken waar dat zo is.

Maarehm, zo werken beveiligingen natuurlijk niet. Deze zijn er voor onvoorziene gebeurtenissen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
Iedereen lijkt er hetzelfde over te denken in ieder geval, dat is ook wel eens fijn O-)

Er zijn dus diverse oplossingsrichtingen waarvan de minst ingrijpende het plaatsen van een 40A automaat lijkt die tussen de PV installatie(s) en de verdelers komt zoals in onderstaande tekening.

Mijn huidige kast zit vol dus vraag is wat nu wijsheid is als vervolgstap, is dat een kwestie van een elektricien vragen er een kastje naast te plaatsen voor het PV deel en die te koppelen aan de bestaande kast? Is het een nobrainer om nu ook Stedin te vragen er een driefase aansluiting van te maken? Tot op heden mis ik er niets aan voor mijn gevoel en zijn toch wel kosten icm flinke wachttijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5aJ1OLI1T6KnS3gd_NeY1Xc70A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oA4hsXKQZpCXiu9bozkexoqN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mrnn op 10-08-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:14
@mrnn Je bent vrij stellig dat je maar een 1 fase aansluiting hebt, maar het deksel van je kast lichten en een fotootje maken van de aansluiting van de hoofdschakelaar kan een hoop verduidelijken.
De afschriften van je energieleverancier zijn niet altijd correct, ze maken niet altijd onderscheid tussen 1x35A vs 3x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:25

ericplan

5180 Wp PV

jeronimo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:34:
@mrnn Je bent vrij stellig dat je maar een 1 fase aansluiting hebt, maar het deksel van je kast lichten en een fotootje maken van de aansluiting van de hoofdschakelaar kan een hoop verduidelijken.
De afschriften van je energieleverancier zijn niet altijd correct, ze maken niet altijd onderscheid tussen 1x35A vs 3x25A.
Nog slimmer is om op de meter te kijken. Daar staat het gewoon op.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
ericplan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:39:
[...]

Nog slimmer is om op de meter te kijken. Daar staat het gewoon op.
Daar heb je natuurlijk ook gelijk in, maar volgens mij zagen we hier laatst ook een drie fase meter met een groepen kast met 3 fase hoofdschakelaar die toch als 1 fase kast was aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@jeronimo onderop de hoofdschakelaar zit een verbindingsbrug met sticker "verwijderen bij 3 fasen". Verder komt er van onderaf één dikke bruine draad binnen die de hoofdschakelaar in gaat. Het betreft echt 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
@mrnn Dus wederom een 3 fase kast op een 1 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
@jeronimo Blijkbaar. Ik ben er altijd maar vanuit gegaan dat hij "3 fase ready" is opgeleverd toen onze vorige bewoners de verbouwing lieten doen.

Bedenk mij nu wel dat ik door de 3 fase hoofdschakelaar te vervangen voor een enkele ik 2 din vrij krijg in de kast die ik vervolgens kan gebruiken om de 40A automaat en PV alamat te plaatsen.

Dan kan alles in dezelfde kast, kan ik het zelf doen en zitten de PV inputs veilig gescheiden van de verdelers zoals hier geadviseerd wordt. Win-win of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door mrnn op 10-08-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:05:
@jeronimo Blijkbaar. Ik ben er altijd maar vanuit gegaan dat hij "3 fase ready" is opgeleverd toen onze vorige bewoners de verbouwing lieten doen.

Bedenk mij nu wel dat ik door de 3 fase hoofdschakelaar te vervangen voor een enkele ik 2 din vrij krijg in de kast die ik vervolgens kan gebruiken om de 40A automaat en PV alamat te plaatsen.

Dan kan alles in dezelfde kast, kan ik het zelf doen en zitten de PV inputs veilig gescheiden van de verdelers zoals hier geadviseerd wordt. Win-win of zie ik iets over het hoofd?
Werken onder spanning om de hoofdschakelaar te wisselen is niet aan te raden. Als je automaten van de netbeheerder hebt, dan kan je wel spanningsloos werken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
@Erwin_83 ah, ja die zag ik over het hoofd :9

Maar als het verhaal verder klopt dan heb ik wel een gerichte vraag als ik dit wil laten doen en de kosten hiervan zullen meevallen.
Septillion schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:47:
[...]

Na alles nog eens te lezen zie ik dat dit al voorgesteld was door @Septillion. Had beter op moeten letten, want uitstekend idee waarmee het uiteindelijk maar een kleine wijziging is om de boel daarna veilig en volgens de regels in orde te maken.

Bestellijstje is dan dus:

Enkelfase hoofdschakelaar om 2 DIN mee vrij te spelen
Automaat 1P+N C40 Om de PV te scheiden (met waarschuwing dat deze niet geschikt is voor woningbouw?)
Aardlekautomaat B 30mA Voor de nieuwe PV set

En dan nog een PV verdeler voor in de schuur waar ook de omvormer komt.

[ Voor 91% gewijzigd door mrnn op 10-08-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:19
mrnn schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:10:
@Erwin_83 ah, ja die zag ik over het hoofd :9

Maar als het verhaal verder klopt dan heb ik wel een gerichte vraag als ik dit wil laten doen en de kosten hiervan zullen meevallen.

[...]

Na alles nog eens te lezen zie ik dat dit al voorgesteld was door @Septillion. Had beter op moeten letten, want uitstekend idee waarmee het uiteindelijk maar een kleine wijziging is om de boel daarna veilig en volgens de regels in orde te maken.

Bestellijstje is dan dus:

Enkelfase hoofdschakelaar om 2 DIN mee vrij te spelen
Automaat 1P+N C40 Om de PV te scheiden (met waarschuwing dat deze niet geschikt is voor woningbouw?)
Aardlekautomaat B 30mA Voor de nieuwe PV set

En dan nog een PV verdeler voor in de schuur waar ook de omvormer komt.
Niet dat 't per se eenvoudig of voordelig is, maar er zijn 2 alternatieve oplossing (die je veilig - want spanningsloos - kan uitvoeren):
1) Vervangen van de 40A aardlekschakelaars door 63A varianten. Die zijn nu namelijk de bottleneck. Je kan dan echter nog niet 2 x 16A PV invoeden 2x16+35 = 67A) maar wel 1 x 16A en 1 x 10A;
2) de aardlekschakelaars verwijderen en je installatieautomaten vervangen door aardlekautomaten.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:47
@mrnn Nog makkelijker is om de aardlekschakelaars te vervangen door B40 aardlekautomaten (of C40 als je die voor een redelijke prijs kan vinden)

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32
Ethirty schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Yep, een Shelly 4PM heeft alle L en N doorgekoppeld zitten. Heel snel weghalen dus.

[Afbeelding]
Ik heb vanochtend even getest en de L's zitten niet doorverbonden volgens mij. Ik vermoed dat dit schema er vanuit gaat dat je hem direct achter 1 groep plaatst en niet achter meerdere groepen.

Als ik 2 van de 4 automaten uitzet dan gaan die 2 groepen uit en de andere 2 blijven wel aan. Als de fase intern doorverbonden had geweest hadden die groepen niet uit gegaan lijkt me? Of is dit te kort door de bocht?

Als ik L(04) uit zet en de rest aan laat dan gaat de 4PM uit.

Als dit dan toch gescheiden is laat ik ze op de meeste plekken wel zitten. Zo gebruikt de groep boven waar alleen mijn dochters verblijven continue 35Watt oid. Ik vermoed telefoon, laptop laders, TV's in standby etc. Als ze van huis zijn wil ik deze groep gewoon helemaal uit zetten.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:17

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Magnat Wellicht hebben ze het tegenwoordig anders (of er is een verschil tussen de 4PM vs Pro versie). Ik zou het niet graag in de meterkast hebben, maar wie weet kan het wel werken. Volgens mij blijf je sowieso nog zitten met de enkele nul, die je kan uitschakelen terwijl er nog wel spanning op de andere fases staat.

Waarom wissel je de Shelly en automaten niet om? Dan heb je sowieso geen last van al deze mogelijke problemen en zijn je draden alsnog lang genoeg.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 23:50
Ik ga 1200 watt aan Enphase IQ7+ micro-omvormers aansluiten op de groepenkast. In de groepenkast is nog een B16A installatieautomaat vrij. Deze zit achter een standaard 2P 40/0,03A aardlekschakelaar, die gedeeld wordt met twee andere B16A installatieautomaten waar alleen verbruikers op aangesloten zitten. Er zijn verder ook geen andere opwekkers, dus de standaard bekabeling voldoet als ik het goed heb.

Is het prima om de micro-omvormers op deze vrije automaat aan te sluiten, of is een losse aardlek aan te raden of zelfs verplicht?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:46

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Oke, ik heb dit topic doorgelezen; gelezen over selectiviteit en heb basale kennis. Maar; ik ben wel handig en weet niet wat het meest efficient en veilig is vanwege de aanstaande uitbreiding en mogelijke voorbereiding voor extra zonnepanelen.

De huidige situatie
meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krfuBS82at-_Fn8I5DvqSNs4D9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9fLhomrzhNuMS9pBgFRhtUL.jpg?f=fotoalbum_large
  1. Vaatwasser
  2. Quooker
  3. Stoomoven
  4. Woonkamer
  5. Droger
  6. Koelkast/Vriezer
  7. Keuken/nieuwbouw/schuur
  8. Wasruimte + keuken
  9. Wasautomaat
  10. Combi-magnetron
  11. 1e verdieping/zolder
  12. garage/hal/badkamer
  13. Omvormer (3-fase 5kw)
  14. Kookplaat (ingesteld op 3-fase; maar de Bora kan ook op een kookgroep)
  15. Airco's 1e en 2e verdieping (4kw buitenunits)
  16. Airco begane grond (3,5 kw binnenunit)
Dit zijn nu de buitenunit's van de airco's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIOIWZuj3o_75eofzaBPVqNrJic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZkuff4JdNzPi1rApqRt1uv1.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie
Er zitten twee leidingen vanaf de meterkast naar die airco's via de inpandige garage/berging. De afstand vanaf de meterkast naar de airco's is nu zo'n 9 á 11 meter en is 2,5mm2 gewone (ymvk?) buitenkabel. De airco's worden nu gebruikt voor verwarmen in de winter; maar ook voor koelen in de zomer op warme dagen.

3x25A van stedin en geen voornemen dit te verzwaren ivm kosten.

Uitbreiding:
Daar komt later dit jaar nog een Panasonic 9kW WP bij; voor de vloerverwarming en radiatoren boven. Als die eindelijk geleverd kan worden (besteld in febr) . Die idealiter 2 aparte groepen nodig heeft. Sommige tweakers lussen deze 2de groep echter wel door. De hoofdgroep kan maximaal 4kW trekken, maar normaal is rond de 1kW voor verwarmen en dan maximaal 3kw voor het ontdooien v.h. element.

Verder wil ik mogelijk nog zonnepanelen op het platte dak leggen op een later stadium. Dit wordt een 1-fase met mogelijk 5*400Wp op zuid 15gr; dus 2 kW.

Wat wil ik
Een lege verdeelkast voor buiten maken; dus IP65. Die 2x B16 nr 15/16 in de huidige meterkast hiernaar toe verplaatsen. Dan per airco een B16; inclusief nog 4 stuks B16 in die kast. De Panasonic unit en de ontdooier moeten idealiter niet van dezelfde groep ivm gevraagde vermogen. Daarnaast ook niet op dezelfde fase als de airco's denk ik.

Moet ik dan een nieuwe 5-aderige 3-fase 2,5mm2 trekken of de bestaande 2 kabels verzwaren of 1 v/d twee en wel of niet ALS en waar dan. De kans op kapot maken van de kabels is er nauwelijks.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 21:42
Fedde schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:03:
Dank allen. De conclusie is dus 3x 25mm loos naar zolder? Wat is dan de beste tip voor de doorvoer naar het dak? Ik vind het lastig daar al iets voor op te nemen omdat ik niet weet op welke termijn het wordt gedaan en zou daar dus eerder van denken 'dat lukt dan ook wel'. Wat jullie?
Afhankelijk van de strings. Je kunt 2 draden combineren in een 19mm buis, maar nooit + en - combineren. Ga je voor 2 strings, dan heb je dus 3x19mm nodig: 1 voor 2 mindraden 1 voor een + draad en 1 voor een + en randaarde.

Die PV kabels zijn vrij dik. 6mm2 is de kern, maar ze zijn dubbel geisoleerd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
imdos schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:49:
Wat wil ik
Een lege verdeelkast voor buiten maken; dus IP65. Die 2x B16 nr 15/16 in de huidige meterkast hiernaar toe verplaatsen. Dan per airco een B16; inclusief nog 4 stuks B16 in die kast. De Panasonic unit en de ontdooier moeten idealiter niet van dezelfde groep ivm gevraagde vermogen. Daarnaast ook niet op dezelfde fase als de airco's denk ik.

Moet ik dan een nieuwe 5-aderige 3-fase 2,5mm2 trekken of de bestaande 2 kabels verzwaren of 1 v/d twee en wel of niet ALS en waar dan. De kans op kapot maken van de kabels is er nauwelijks.
3F aardlek plaatsen op de plek van B15/16 en de naastgelegen 1F aardlek. Dan 5x6mm trekken naar de kast buiten. Daar de zooi netjes verdelen over de drie fases.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
Blihi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Afhankelijk van de strings. Je kunt 2 draden combineren in een 19mm buis, maar nooit + en - combineren. Ga je voor 2 strings, dan heb je dus 3x19mm nodig: 1 voor 2 mindraden 1 voor een + draad en 1 voor een + en randaarde.

Die PV kabels zijn vrij dik. 6mm2 is de kern, maar ze zijn dubbel geisoleerd.
Die aardedraad krijg je best als 3e draad bij twee plussen of twee minnen in. Twee buisjes voldoen dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:13

robertwebbe

Robert Webbe

Vraagje: op zolder hangt mijn PV omvormer en deze heeft een LAN aansluiting. Echter zit er geen LAN wandcontactdoos in de buurt.

Nu gaan er 2 buizen naar de meterkast: 1 buis (achter de werkschakelaar) met 3 fasen en een nul. En 1 buis waar alleen een aardedraad in zit.

Mag ik een CAT6 kabel toevoegen aan de buis met de aarde?

• Andrehj
robertwebbe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:31:
Vraagje: op zolder hangt mijn PV omvormer en deze heeft een LAN aansluiting. Echter zit er geen LAN wandcontactdoos in de buurt.

Nu gaan er 2 buizen naar de meterkast: 1 buis (achter de werkschakelaar) met 3 fasen en een nul. En 1 buis waar alleen een aardedraad in zit.

Mag ik een CAT6 kabel toevoegen aan de buis met de aarde?
Geen idee, technisch zie ik geen bezwaar, maar in jouw situatie zou ik wel weten wat ik zou doen!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 19:36
Snelle vraag:

Ik wil vier groepen bij plaatsen in mijn net nieuwe groepenkast.
Er zitten nu twee aardlekschakelaars naast elkaar, daar wil ik een derde bij plaatsen.
https://www.elektrototaal...aardlekschakelaar-4150060

Daarboven wil ik vier automaten plaatsen:
https://www.elektrototaal...stallatieautomaat-4150062

welke doorverbinders / kamrails horen hier nu bij?
Ik moet dus verbinders voor de vier groepen hebben en verbinders om de drie aardlekschakelaars te koppelen.
Wie oh wie?

Joe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
BennieWolters schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:30:
Snelle vraag:

Ik wil vier groepen bij plaatsen in mijn net nieuwe groepenkast.
Er zitten nu twee aardlekschakelaars naast elkaar, daar wil ik een derde bij plaatsen.
https://www.elektrototaal...aardlekschakelaar-4150060

Daarboven wil ik vier automaten plaatsen:
https://www.elektrototaal...stallatieautomaat-4150062

welke doorverbinders / kamrails horen hier nu bij?
Ik moet dus verbinders voor de vier groepen hebben en verbinders om de drie aardlekschakelaars te koppelen.
Wie oh wie?
Zou dat niet gewoon in de catalogus van Eaton beschreven staan?
Dit is Tweakers.net, enige zelfredzaamheid wordt wel gewaardeerd.

• BennieWolters
Andrehj schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Zou dat niet gewoon in de catalogus van Eaton beschreven staan?
Dit is Tweakers.net, enige zelfredzaamheid is wel gewenst.
joh. Die heb ik al voor me. Bedankt voor je hulp man.
https://www.elektrototaal.../file/2584/product/32167/

Tevens, uit de openingpost:
Dit topic is ook de plek om een kleine vraag te stellen over de groepenkast. Bij uitgebreidere vragen over bijvoorbeeld een volledige woning elektrificeren kan je beter een eigen topic openen. We hopen dat er weinig vragen zijn en er al veel praktische uitleg is in deze startpost.

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
BennieWolters schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:30:
Wie oh wie?
Hier staat een mooi lijstje:
https://www.sandervunderink.nl/groepenkasten/aansluitkam/

Voor de vier groepen gebruik je de bovenste twee versies. Eénmaal recht, éénmaal haaks.
Voor je aardlekschakelaars zijn die derde variant bedoeld. Daarvan is zo te zien geen haakse variant.

Quick en dirty foto van mijn eigen kast, toen hij nog niet op zijn plek hing, met precies deze kamrails erin. Alleen geen kamrail voor de fase-aansluitingen van de aardlekschakelaars, want dat zijn de drie losse fasen vanaf de hoofdschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG9q311eUPcM7AWRcrxfy--4S6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gIwEPkYAGN4XaJINXP8z2NhB.png?f=user_large

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BennieWolters
dreamscape schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Hier staat een mooi lijstje:
https://www.sandervunderink.nl/groepenkasten/aansluitkam/

Voor de vier groepen gebruik je de bovenste twee versies. Eénmaal recht, éénmaal haaks.
Voor je aardlekschakelaars zijn die derde variant bedoeld. Daarvan is zo te zien geen haakse variant.

Quick en dirty foto van mijn eigen kast, toen hij nog niet op zijn plek hing, met precies deze kamrails erin. Alleen geen kamrail voor de fase-aansluitingen van de aardlekschakelaars, want dat zijn de drie losse fasen vanaf de hoofdschakelaar.
[Afbeelding]
Top! Dank je wel!

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik kwam er net per toeval achter dat ik mijn droger en mijn wasmachine al jaren op dezelfde groep had gezet in plaats van de twee individuele groepen (lees stopcontacten) die daarachter beschikbaar zijn. Ik heb al vaker gelezen dat het met al dat zuinige spul van tegenwoordig geen vuistregel meer is om elk apparaat op 1 groep aan te sluiten, maar mijn droger is al een dagje ouder en weet de eerste 15m makkelijk ~2250 watt uit het stopcontact te trekken.

Vanuit nieuwsgierigheid ben ik beide apparaten gaan meten met zo'n goedkope Alecto meter. De wasdroger had een piekverbruik van 2250 watt @ 221v en de wasmachine had een piek van 2000w @ 227v.

Ik heb beide apparaten op het piekmoment aangezet en mijn 16a aardlekautomaat klapte er niet uit? Nu zijn dit soort berekeningen al wat jaartjes geleden maar volgens mij schiet die er ruimschoots overheen? Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:07:
[...]

Die aardedraad krijg je best als 3e draad bij twee plussen of twee minnen in. Twee buisjes voldoen dus.
Nee, want je moet geen twee plussen gaan combineren. Die hebben onderling een spanningsverschil.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Vaenir schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:53:
Ik kwam er net per toeval achter dat ik mijn droger en mijn wasmachine al jaren op dezelfde groep had gezet in plaats van de twee individuele groepen (lees stopcontacten) die daarachter beschikbaar zijn. Ik heb al vaker gelezen dat het met al dat zuinige spul van tegenwoordig geen vuistregel meer is om elk apparaat op 1 groep aan te sluiten, maar mijn droger is al een dagje ouder en weet de eerste 15m makkelijk ~2250 watt uit het stopcontact te trekken.

Vanuit nieuwsgierigheid ben ik beide apparaten gaan meten met zo'n goedkope Alecto meter. De wasdroger had een piekverbruik van 2250 watt @ 221v en de wasmachine had een piek van 2000w @ 227v.

Ik heb beide apparaten op het piekmoment aangezet en mijn 16a aardlekautomaat klapte er niet uit? Nu zijn dit soort berekeningen al wat jaartjes geleden maar volgens mij schiet die er ruimschoots overheen? Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Zo'n automaat kan een tijdje overbelast worden voordat deze afschakelt. Dus eventjes 4250 Watt kan best, maar niet uren lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Vaenir Hier een grafiekje dat aangeeft hoe lang een bepaalde overbelasting kan duren voordat de automaat uitschakelt.

Afbeeldingslocatie: https://www.schaapbliksem.nl/aarding/image/automaten.jpg

Kijk je bij de waarde 1.5x omhoog in de grafiek dan zie je dat een 1.5x belasting minimaal 40 seconden kan bestaan en misschien wel 400 seconden. En een belasting van 1.13 kan wel onbeperkt gehandhaafd blijven.

Dus jouw belasting van 10-15 procent te hoog kan heel lang bestaan zonder probleem. En dat is ALS de twee apparaten hun piek tegelijk hebben, wat ook al toevallig zou zijn.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
mddd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:06:
@Vaenir Hier een grafiekje dat aangeeft hoe lang een bepaalde overbelasting kan duren voordat de automaat uitschakelt.

[Afbeelding]

Kijk je bij de waarde 1.5x omhoog in de grafiek dan zie je dat een 1.5x belasting minimaal 40 seconden kan bestaan en misschien wel 400 seconden. En een belasting van 1.13 kan wel onbeperkt gehandhaafd blijven.

Dus jouw belasting van 10-15 procent te hoog kan heel lang bestaan zonder probleem. En dat is ALS de twee apparaten hun piek tegelijk hebben, wat ook al toevallig zou zijn.
Duidelijk verhaal. Weer wat geleerd, dank je wel! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Blihi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Nee, want je moet geen twee plussen gaan combineren. Die hebben onderling een spanningsverschil.
spanningsverschil ten opzichte van wat?
Ik denk dat je nul spanning meet tussen die 2 rode draden; trouwens, ook tussen de 2 zwarte, en dat het gegeven advies dus terecht is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Blihi schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:56:
[...]

Het gaat over draden door een buis. Volgens mij wil je bij DC liever niet de + en - in 1 buis, maar juist + en - gescheiden houden.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ethirty schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Het gaat over draden door een buis. Volgens mij wil je bij DC liever niet de + en - in 1 buis, maar juist + en - gescheiden houden.
Waarom zou je dat liever niet willen als ik mag vragen? Bij AC trek je toch ook gewoon fase(n) en nul in één buis, waarin zou DC daarin dan wezenlijk verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Techneut schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:49:
[...]
Waarom zou je dat liever niet willen als ik mag vragen? Bij AC trek je toch ook gewoon fase(n) en nul in één buis, waarin zou DC daarin dan wezenlijk verschillen?
Probleem bij PV is dat het deel tussen paneel en omvormer niet beveiligd is.
Overigens gaat dat samenvoegen van + en - prima, en technisch is er ook geen bezwaar, de kabels zijn immers al dubbel geïsoleerd. Probleem is dat je door lomp geïnstalleerde (en dus beschadigde kabels) spanningsoverslag tussen de + en de - kabels kan krijgen. Zolang je isolatie intact is, is dat risico er helemaal niet. Voor zover ik het de laatste jaren heb gevolgd zijn alle PV-branden veroorzaakt door slechte contacten, voornamelijk door niet goed passende of beroerd gekrompen connectoren.
Brand door spanningsdoorslag tussen + en - bestaat volgens mij louter in theorie.
Maar als bovenstaande theorie niet klopt: Ik laat me graag overtuigen van een betere theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Hoe zit het nu eigenlijk met verbruik eigen electriciteit van je zonnepanelen? Als je zonnepanelen op een eigen groep zitten, lever je dan per definitie altijd alles terug volgens de meter en pak je altijd alles van het net? Op het net vond ik verschillende verhalen. Ik kan namelijk in ieder geval een deel van mijn nieuwe set panelen op de 3fase-aansluiting voor mijn toekomstige laadpaal aansluiten maar dat is gedoe omdat mijn micro-omvormers 1fase zijn. Als het allemaal niks uitmaakt dan sluit ik het lekker op een eigen 1-fase groep aan. Maar ik zou het jammer vinden als ik bij minder dan 100% saldering eerst alles teruglever voor ik het gebruik.

[ Voor 13% gewijzigd door JT op 13-08-2022 00:02 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-09 11:27
De slimme meter “saldeert” eerst het verschil tussen de fases voordat het op de meettellers komt. Niets om je zorgen over te maken, kan gewoon apart.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]
Het ging meer om de stelling dat je 2x + niet bij elkaar moest doen vanwege spanningsverschillen.
Het risico, bij beschadigde isolatie, is met + en - veel groter lijkt me, zoals hele hoge stromen of vlambogen.

Dat het in de praktijk niet zo heel veel uitmaakt geloof ik wel.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Overigens gaat dat samenvoegen van + en - prima, en technisch is er ook geen bezwaar, de kabels zijn immers al dubbel geïsoleerd. Probleem is dat je door lomp geïnstalleerde (en dus beschadigde kabels) spanningsoverslag tussen de + en de - kabels kan krijgen. Zolang je isolatie intact is, is dat risico er helemaal niet. Voor zover ik het de laatste jaren heb gevolgd zijn alle PV-branden veroorzaakt door slechte contacten, voornamelijk door niet goed passende of beroerd gekrompen connectoren.
Brand door spanningsdoorslag tussen + en - bestaat volgens mij louter in theorie.
Maar als bovenstaande theorie niet klopt: Ik laat me graag overtuigen van een betere theorie.
Inderdaad, het is een theoretisch verhaal, want de kabels zijn dubbel geisoleerd en, mits netjes geïnstalleerd, dus niet gevaarlijk.

Tussen de twee min kabels van 1 omvormer meet je geen spanning. Tussen twee plus draden van twee strings op 1 omvormer wel. Zij delen immers de min.

Dat betekent dat er een vlamboog kan ontstaan bij een beschadiging en die vlamboog wordt door de omvormer niet gezien, dus kan dat in theorie brand geven.

Met AC kabels kan dit niet, want je meterkast beveiligd die kabels.

Omdat de meeste PV boeren liever snel dan goed werken, beter dus de plus kabels gescheiden houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thugie0115
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
jadjong schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:43:
[...]

3F aardlek plaatsen op de plek van B15/16 en de naastgelegen 1F aardlek. Dan 5x6mm trekken naar de kast buiten. Daar de zooi netjes verdelen over de drie fases.
Plaats dan wel een Aardlekautomaat, in plaats van Aardlekschakelaar. Uitgaande kabels dienen nl. allemaal voorzien te zijn van een installatieautomaat of zekering. Die zit ingebouwd in de Aardlekautomaat.
Of desnoods alleen een installatieautomaat, en je Aardlekschakelaars in je nieuwe onderverdeler buiten.

Vergeet ook niet om in je nieuwe onderverdeler een hoofdschakelaar (automaat kan ook) te plaatsen, dat is verplicht.

Overigens denk ik dat 5x4 de boel ook makkelijk kan hebben op die afstand en vermogen, maar dat kun je het beste even laten berekenen (staan genoeg kabelformules op internet).

Dat stukje van dezelfde fase snap ik niet, het is 400V zeg je? 400Volt gebruikt alle 3 de fases. Goed, je zou fases kunnen omdraaien met elkaar, maar dit is normaal gezien niet nodig omdat het vermogen per fase meestal vrij gelijk is (meestal dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thugie0115
  • Niet online
[...]
Omdat de DC spanningen, stromen en voorbeveiliging anders zijn dan bij AC.
Hogere spanning is ook snellere overslag.
Als het allemaal hetzelfde zou zijn, zou je het ook wel net zo goed kunnen aansluiten met een YMvK kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thugie0115
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:56:
[...]

Slecht contact (vaak connectoren) is inderdaad vaak de oorzaak. Maar ook kabels die na installatie beschadigen: kabels die maar matig vastgebonden zijn, vervolgens op de pannen liggen, bewegen door de wind, en zo de isolatie kapot schuurt. Als dit met de andere geleider ook gebeurt, of het raakt de aarde, dan kan het ook gaan knetteren.
Wat je ook regelmatig ziet is dat kabels de hoek om gaan van een scherp materiaal (bijv. Kabelgoot): het scherpe materiaal snijd bij installatie al lichtjes in de isolatie, en komt door de jaren heen steeds dieper (omdat kabel vaak strak getrokken is), totdat het de geleider raakt.
Maar slechte contacten staan inderdaad wel op nummer 1 voor zo ver ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
Blihi schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:11:
[...]

Inderdaad, het is een theoretisch verhaal, want de kabels zijn dubbel geisoleerd en, mits netjes geïnstalleerd, dus niet gevaarlijk.

Tussen de twee min kabels van 1 omvormer meet je geen spanning. Tussen twee plus draden van twee strings op 1 omvormer wel. Zij delen immers de min.

Dat betekent dat er een vlamboog kan ontstaan bij een beschadiging en die vlamboog wordt door de omvormer niet gezien, dus kan dat in theorie brand geven.
Ik hoor dit voor het eerst en ben benieuwd hoe dat dat zit.
Is dat omdat twee strings nooit helemaal gelijk zijn qua voltage en er toch een spanningsverschil is tussen beide plussen?
Maar dat valt toch in het niet bij het spanningsverschil tussen plus en min?

Ik kan me wel voorstellen dat het scheiden van de twee plussen nog weer een stap veiliger is, dat je dus beiden plussen een eigen buis geeft en dan de minnen in één buis bij elkaar doet.
Maar is dat niet wat overdreven?

Weet niet beter dat je met meerdere strings de plussen en minnen van elkaar gescheiden moet houden en dat lijkt me heel verstandig met de vlambogen die kunnen ontstaan wanneer een plus en min kabel beschadigd raken en dicht naast elkaar lopen.

Zoals ook hier te lezen is:
DC-leidingen moeten bij enkelvoudige aanleg dus gewoon in een deugdelijk bevestigde buisleiding worden aangebracht. Bij slechts één streng mogen de plus- en minleiding bij elkaar in dezelfde buis worden aangebracht. Bij meerdere strengen is het beter de plus- en minleidingen te scheiden en in een aparte buisleiding te bundelen. Die beide bundels kunnen dan ook gescheiden door een (brandwerende) doorvoer in wanden of vloeren worden aangebracht. De scheiding van beide polariteiten heeft te maken met het risico op brandvoortplanting bij een eventuele vlamboog tussen beide polariteiten.

Dat het wel wordt gecombineerd als er maar 1 string is vind ik dan eigenlijk wel weer vreemd, want is het risico op vlambogen tussen de plus en min van een enkelvoudig systeem niet hetzelfde als tussen de plus en min van één van de strings van een systeem met twee strings bij het dubbele aantal panelen?
Met AC kabels kan dit niet, want je meterkast beveiligd die kabels.

Omdat de meeste PV boeren liever snel dan goed werken, beter dus de plus kabels gescheiden houden.
Ik snap dat er veel pv cowboys zijn maar dat lijkt me niet de reden.
Mijn zonnepanelen zijn door een gerenommeerde partij aangelegd en ook bij kennissen en nergens gezien dat beide plussen van elkaar gescheiden zijn, wel de plussen en minnen van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
[...]
DC is wezenlijk anders vanwege de "D"! Daar komt bij dat DC strings van zonnepanelen niet gezekerd zijn en bij kortsluiting/vlamboog niet eenvoudig afgeschakeld kunnen worden. Een vlamboog die begint in de meterkast bij de omvormer kan zich door hele leiding naar boven branden tot op het dak. YouTube: Verschil tussen AC en DC vlamboog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik denk dat je nu de meterkast en de omvormer door elkaar haalt; er komt geen DC in de meterkast, verre van dat!
Dus die vlamboog in de meterkast is er ook niet, bovendien is de meterkast beveiligd met zekeringen/automaten.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ondanks alle voor en tegen argumenten is het me nou nog steeds niet duidelijk waarom je beter de plus en min zou willen combineren in een leiding dan beide plussen.

Het lijkt me evident dat het grootste verschil in spanning altijd tussen plus en min zit bij solar. Het verschil tussen beide plussen zit meer in de lengte van de string en de instraling en zal 9/10 keer minder zijn dan het verschil tov de nul.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik 'denk' dat er gewoon geen potentiaal verschil is tussen de beide plussen (en ook niet tussen de minnen)
Wie gaat het even meten? Let wel er kan tot 1000V tussen de + en de - staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
Naalroc schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:41:
Ik 'denk' dat er gewoon geen potentiaal verschil is tussen de beide plussen (en ook niet tussen de minnen)
Wie gaat het even meten?
Waarom meten?
Hier geeft de omvormer het gewoon aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcLy2KQ67BFGY89ZXkGH1wF4vVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J3RscyjdOBHgyTEEfE7fadh7.jpg?f=fotoalbum_large

String 1 = 5 panelen, string 2 = 7 panelen

Je hebt dus (als de min gezamenlijk is) ongeveer 70 - 80 volt spanningsverschil.

Zet je ze in serie, krijg je (in dit geval) ~ 400 volt tussen + en -. (en een fantoom spanning van 2,1 volt op PV2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGBZZKb9JWoix16HwglKohd7ptU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWGkXpAX5WQoJIvQU8GkbKdu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:15:
Ondanks alle voor en tegen argumenten is het me nou nog steeds niet duidelijk waarom je beter de plus en min zou willen combineren in een leiding dan beide plussen.
Dat werd er toch niet gezegd?
Zoals het op mij over kwam werd er geadviseerd naast het scheiden van de plus en de min ook de plussen te scheiden als je er daar meer van hebt.
Het lijkt me evident dat het grootste verschil in spanning altijd tussen plus en min zit bij solar. Het verschil tussen beide plussen zit meer in de lengte van de string en de instraling en zal 9/10 keer minder zijn dan het verschil tov de nul.
Precies ja, en zal eerder 99/100 keer zijn. ;)
Dat is naar mijn idee dan ook de reden waarom dat scheiden van plussen in de praktijk niet gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:20

ViezeVis

Sample Text

Wij zijn al even bezig met wat klussen in de keuken omdat de afzuigkap vervangen moet worden. Het viel ons op dat de afzuigkap direct op het net aangesloten is. Mag dit op deze manier? Er is geen optie om een WCD in te bouwen, omdat de schacht van de afzuigkap precies grenst op dit stroompunt. Met een opbouw WCD weet ik ook niet of dat in de schacht allemaal lekker gaat passen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OrW50Ap.jpg

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:02
@ViezeVis Een vaste aansluiting lijkt me prima, beter nog dan door middel van een gestekkerde verbinding. Of een kroonsteentje nu de netste oplossing is is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:20

ViezeVis

Sample Text

lithoijen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:48:
@ViezeVis Een vaste aansluiting lijkt me prima, beter nog dan door middel van een gestekkerde verbinding. Of een kroonsteentje nu de netste oplossing is is een tweede.
Oké, dus in de regel zou het mogen. Zou misschien het kroonsteentje dan alleen beter kunnen vervangen voor 3x 2-polige lasklemmen of een lasdop?

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
LooneyTunes schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:11:
[...]

Waarom meten?
Hier geeft de omvormer het gewoon aan:

[Afbeelding]

String 1 = 5 panelen, string 2 = 7 panelen

Je hebt dus (als de min gezamenlijk is) ongeveer 70 - 80 volt spanningsverschil.

Zet je ze in serie, krijg je (in dit geval) ~ 400 volt tussen + en -. (en een fantoom spanning van 2,1 volt op PV2)
[Afbeelding]
Dat is de spanning tov de nul, maar dat zegt niets over de spanning tussen de 2 plussen, omdat je niet weet of die minnen met galvanisch elkaar verbonden zijn; alleen als dat het geval is, is er een verschil in spanning tussen de plussen. Je zet er zelf al een vraagteken bij, en ik zou zeggen dat dit niet het geval is; meten dus!
Je hebt hiermee dus niets bewezen of aangetoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:02
ViezeVis schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:56:
[...]

Oké, dus in de regel zou het mogen. Zou misschien het kroonsteentje dan alleen beter kunnen vervangen voor 3x 2-polige lasklemmen of een lasdop?
Allereerst ik ben geen elektricien, dus neem mijn advies met een korreltje zout.

Stekkerverbindingen zijn er eigenlijk niet bedoeld voor vast opgestelde apparatuur, daar heeft een vaste verbinding eigenlijk de voorkeur. Je afzuigkap aansluiten zonder stekkerverbinding lijkt me dan ook prima, al zou ik proberen de aansluiting in de lasdoos achter het afdekplaatje te houden. Het vermogen is waarschijnlijk niet heel hoog (aanname check dat even in de specificaties van de afzuigkap), een kroonsteentje zou dan eventueel kunnen, mijn voorkeur zou inderdaad liggen bij lasklemmen in een daarvoor bedoelde lasdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
De verbinding moet wel afgeschermd zijn. Kun je het kroonsteentje niet achter de blindkap plaatsen? Zit daar een inbouw doos? Daarnaast zou je de draad moeten vastzetten. Nu kun je met onderhoud aan de luchtbuis de aderen uit het kroonsteentje trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
Naalroc schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:15:
Ik denk dat je nu de meterkast en de omvormer door elkaar haalt; er komt geen DC in de meterkast, verre van dat!
Dus die vlamboog in de meterkast is er ook niet, bovendien is de meterkast beveiligd met zekeringen/automaten.
Je hebt gelijk, ik heb mijn post aangepast. Er zijn trouwens wel mensen die de omvormer in hun meterkast plaatsen, vandaar. Maar het gaat mij hier primair om het verschil tussen DC en AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ethirty schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:15:

Bij meerdere strings dus nooit plus en min combineren. De minnen samen en de plussen liefst zoveel mogelijk gescheiden, want daar kan wel een verschil tussen zijn.

Ik heb drie strings op het dak, met heel verschillende voltages en orientaties. Die spanningsverschillen tussen twee plusse kunnen dus best hoog worden.

Mijn advies is wellicht te voorzichtig, maar of je nu 2 of 3 buizen naar buiten laat maken. Dan kun je beter kiezen voor 3. Zeker als er nog bochtjes in moeten, want uiteindelijk heb je 5 kabels die er door moeten: 2x plus, 2x min en aarde. Allemaal 6 mm2 en vier daarvan dubbel geaard.

Ik heb zelf 5 buizen naar buiten en heb ze allemaal in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ViezeVis schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:39:
Wij zijn al even bezig met wat klussen in de keuken omdat de afzuigkap vervangen moet worden. Het viel ons op dat de afzuigkap direct op het net aangesloten is. Mag dit op deze manier? Er is geen optie om een WCD in te bouwen, omdat de schacht van de afzuigkap precies grenst op dit stroompunt. Met een opbouw WCD weet ik ook niet of dat in de schacht allemaal lekker gaat passen.

[Afbeelding]
Vervang het kroonsteentje door wago klemmetjes voor draad. Dus niet die steekdingen, maar die klemmen met een hendeltje. Let er op dat je er koopt die geschikt zijn voor 0.75 mm2 (dat is je afzuigkapkabel) en stop die achter het dekseltje, dus niet zoals nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
Voor een grotere domotica/knx installatie heb ik een grotere verdeelkast gekocht. Helaas is die 150mm hoger geworden dan gepland in verband met beschikbaarheid. Nu heb ik geen rekening gehouden met de deur van de verdeelkast, die kan nu net niet meer open. Het kozijn van de meterkast zit 4cm te laag.

Een oplossing die ik zie is de verdeelkast 4cm over de meter laten zakken. Door een sleuf in de verdeelkast te maken. De meter blijft goed toegankelijk en te vervangen doordat er veel ruimte in de verdeelkast zit.

Is dit een acceptabele oplossing of raden jullie dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:22

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

walletje-w schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:50:
Voor een grotere domotica/knx installatie heb ik een grotere verdeelkast gekocht. Helaas is die 150mm hoger geworden dan gepland in verband met beschikbaarheid. Nu heb ik geen rekening gehouden met de deur van de verdeelkast, die kan nu net niet meer open. Het kozijn van de meterkast zit 4cm te laag.

Een oplossing die ik zie is de verdeelkast 4cm over de meter laten zakken. Door een sleuf in de verdeelkast te maken. De meter blijft goed toegankelijk en te vervangen doordat er veel ruimte in de verdeelkast zit.

Wil je per se de deur op de verdeelkast houden? Bij die Hager Vega kasten kan je bijvoorbeeld de deur makkelijk losschroeven. Hij zit toch in een meterkast.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
gorgi_19 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

Wil je per se de deur op de verdeelkast houden? Bij die Hager Vega kasten kan je bijvoorbeeld de deur makkelijk losschroeven. Hij zit toch in een meterkast.
Het lijkt me dat dan wel de plastic kappen er overal goed opgeplaatst kunnen worden zodat je ook daar weer dubbele isolatie hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Ik ken die kast natuurlijk niet, maar hoe vaak moet je daarin wezen?
Anders kan je misschien een constructie maken waarbij de deur aan de bovenkant van de kast opgehagen wordt, zonder gebruik te maken van de scharnieren? Als je er bij moet, dan licht je de hele deur er uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Naalroc schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:41:
Wie gaat het even meten? Let wel er kan tot 1000V tussen de + en de - staan!
Net even gemeten aan mijn panelen met een multimeter, was rond 15:45.

Twee gelijke stringen met ieder 13 panelen en dezelfde oriëntatie en geen schaduw.

Tussen plus en min mat ik voor beide stringen 403V
Tussen beide minnen en beide plussen kon ik maximaal 23mV verschil meten.

Dus bij gelijke stringen en dezelfde oriëntatie en schaduwwerking is er geen reden de plussen te scheiden!

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 14-08-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Blihi schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:30:
[...]

Bij meerdere strings dus nooit plus en min combineren.
Dat ben ik met je eens.
Snap ook niet dat dat bij een enkele string wel gedaan wordt.
De minnen samen en de plussen liefst zoveel mogelijk gescheiden, want daar kan wel een verschil tussen zijn.
Dat hangt dan wel van de situatie af, in mijn geval heeft het scheiden van de plussen bijv. geen enkele zin.

Vraag me wel af bij hoeveel Volt verschil tussen de plussen het eigenlijk echt gevaarlijk wordt.
Ik heb drie strings op het dak, met heel verschillende voltages en orientaties. Die spanningsverschillen tussen twee plusse kunnen dus best hoog worden.
Dan is het vast wel zinnig ja.
Hoeveel verschil zit er maximaal tussen de plussen van de strings bij jou?
Mijn advies is wellicht te voorzichtig, maar of je nu 2 of 3 buizen naar buiten laat maken. Dan kun je beter kiezen voor 3.
Dat kan best lastig zijn in sommige situaties. In mijn geval moest ik vanuit de vliering naar de garage en was 2 buizen al een uitdaging, 3 had niet gekund.
Maar met je eens, als het kan omdat je enkel het dak door moet waarom niet.
Zeker als er nog bochtjes in moeten, want uiteindelijk heb je 5 kabels die er door moeten: 2x plus, 2x min en aarde. Allemaal 6 mm2 en vier daarvan dubbel geaard.
Daarom heb ik bij mij ook 25mm pvc gebruikt, was gelukkig geen enkel probleem met 2 haakse bochten in het traject.
19mm wordt wel een uitdaging als het al lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:59
Ben bezig om een ader snij/strip/label apparaat te maken voor 1 - 6mm2 met diverse messen e.t.c. Heb er te veel nodig om het handmatig te gaan doen. En dacht ineens dat er wel meer mensen zullen zijn die maat werk aders nodig hebben.

Dus dacht toen van, bestaan er eigenlijk bedrijven, die dit doen voor bekabeling in de meterkast?
Dit gaat mij er niet van weerhouden om dit af te maken, maar ben toch wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis

Denk niet dat je over de meter iets mag maken of hebben. Ik dacht dat zelfs het montage paneel vrij moet blijven.

Mogelijke oplossingen:
Wachten tot de bedoelde versie beschikbaar komt, of het kozijn aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lord Anubis schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:12:
Ben bezig om een ader snij/strip/label apparaat te maken voor 1 - 6mm2 met diverse messen e.t.c. Heb er te veel nodig om het handmatig te gaan doen. En dacht ineens dat er wel meer mensen zullen zijn die maat werk aders nodig hebben.

Dus dacht toen van bestaat er eigenlijk bedrijven die dit doen voor bekabeling in de meterkast?
Dit gaat mij er niet van weerhouden om dit af te maken, maar ben toch wel nieuwsgierig.
Een alles in 1 apparaat :?

Want voor alles los heb je keuze uit 1001 bestaande opties.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Dus dacht toen van bestaat er eigenlijk bedrijven die dit doen voor bekabeling in de meterkast?
Afbeeldingslocatie: https://knipex-tangen.nl/1604-large_default/multistrip-10-striptang-knipex.jpg

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Je hebt zelfs machines die adereindhulzen automatisch voor je crimpen
Afbeeldingslocatie: https://cdn.sos.sk/productdata/a4/11/33d27b6c/cf-crimphandy-0-5-1212463.jpg

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Leuk spul, maar dat spul heb ik al, zelfs dubbel e.t.c, maar dat was de vraag niet.

Ik heb geen zin om de aders uit te meten, wil lengte opgeven en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Lord Anubis schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Leuk spul, maar dat spul heb ik al, zelfs dubbel e.t.c, maar dat was de vraag niet.

En dat moet via een app zeker? :+

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
Onlangs hebben we besloten om de meterkast onder handen te nemen en de 30 jaar oude groepenkast te vervangen. Het plastic was zo broos geworden, dat ernaar wijzen al voldoende was om er een gat in te laten vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSAkyVYPKwS0WtTS0HwwMTZJ6hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elirAOM7izI4YZpr0SSPGnqo.jpg?f=fotoalbum_large

Op bovenstaande foto zie je dat er één aardlek is waar teveel automaten op zijn aangesloten. Er zijn al groepen samengevoegd en zou zelfs nog een automaat bij moeten komen om de tweede airco onder te brengen, maar dat leek ons geen goed idee.

Op onderstaande foto valt te zien dat er verschillende zijingangen (3) zijn gecreëerd om alle groepen naar binnen te kunnen brengen. De groepenkast had daarvoor oorspronkelijk geen uitsparingen/inserts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlgbg4ThCy76_TDPOznAobJNxMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AQLjhemLWvC2TdQat63F18WV.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat het merendeel van de groepen/aansluitingen in onze woning vanuit de kruipruimte komen (dus van beneden), zouden meer onder- en zijingangen wenselijk zijn. Een enkele groepenkast zou resulteren in geen onder invoer en maximaal drie zijingangen, terwijl twee groepenkasten naast elkaar ruimte biedt voor vijf onder ingangen en geen zijingangen i.v.m. de beschikbare ruimte (voornamelijk breedte).

Mijn vraag is eigenlijk simpel: is er wet- en regelgeving die zich uitspreekt over het creëren van extra (onder/zij)ingangen? Zijn hier überhaupt richtlijnen voor? We hebben er nu voor gekozen om alles langs boven in te voeren en gaan dat ook beslist niet meer veranderen, maar ik ben wel benieuwd naar welke regels hiervoor gelden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpCcRFTs9MBr3s6Ak_pj372lQRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORidWSO5cQjoDXeYLQNd6YPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hier zijn vaker kasten langs gekomen met onder invoeren. Gewoon zo’n kast zoals je nu hebt, ondersteboven ernaast :)

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aq0VhQFq80PLvQIIgzGQ8lnpk-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CWUcvwGwRxRIKHtzIy9xYo71.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb gewoon zo voor kabels die naar kruipruimte gaan dus gewoon een buisinvoer aan de onderkant van de kast geplaatst.

Daarnaast ik denk niet dat er regels voor zijn, maar op mijn huidig werk willen wij alleen RVS besturingskasten met onder invoeren. Zodat de kasten minder gevoelig voor stop en water zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 15-08-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:56

timovd

Voorsprong door techniek

@boolean Je hebt nog steeds één fase? Waarom niet gelijk een 3f alamat voor de kookgroep en intern doorverbonden? Je hebt wel een 3F hoofschakelaar laten installeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
timovd schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:12:
@boolean Je hebt nog steeds één fase? Waarom niet gelijk een 3f alamat voor de kookgroep en intern doorverbonden? Je hebt wel een 3F hoofschakelaar laten installeren.
We hebben het zelf geïnstalleerd en ervoor gekozen om de configuratie van de kookgroep ongewijzigd te laten. Momenteel komt er slechts één fase binnen. Er ligt al een opdracht bij de netwerkbeheerder om dit te wijzigen naar drie, maar de wachtlijst is lang. Hoewel we zelf de zegeling niet mogen verbreken, hebben we intern wel de noodzakelijke voorbereidingen getroffen.

Mocht het in de toekomst alsnog nodig zijn om voor de kookgroep naar drie fasen te gaan (ik verwacht het overigens niet), dan is dat eenvoudig te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Lord Anubis schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 23:15:

Ok, maar wat is dan wel de vraag, want in eerste instantie dacht ik ook dat je zo'n tang als @jadjong laat zien wilde hebben. Of zoek je iets dat in één keer een kabel knipt, stript, en een label eromheen plakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:47
leonbong schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 10:07:
[Afbeelding]

Ik heb gewoon zo voor kabels die naar kruipruimte gaan dus gewoon een buisinvoer aan de onderkant van de kast geplaatst.

Daarnaast ik denk niet dat er regels voor zijn, maar op mijn huidig werk willen wij alleen RVS besturingskasten met onder invoeren. Zodat de kasten minder gevoelig voor stop en water zijn.
Dat lijk heel erg op deze buisinvoer, maar daar staat bij dat die niet geschikt is voor aan de onderkant. Heb jij iets anders gebruikt, of hem er gewoon tegenaan geschroefd?
Pagina: 1 ... 259 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.