Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 258 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.094 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:52
Ik heb een vraag over het plaatsen van een verdeler. Mijn huidige meterkast zit zo goed als vol (4P vrij). Ik wil in de kelder een extra groepenkast plaatsen.

1: De afstand tot de nieuwe groepenkast is ongeveer 5 meter
2: Ik heb 3x25 (Smeltzekering)
3: De hoofdkast start met 40A Hoofdschakelaar.

Ik wil:
1: 3 fase in de verdeler
2: 16A voorzien

Op welke manier moet de bekabeling worden voorzien?
1: mm2 draad?
2: Afzekeren, op welke manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
O085105116N schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:29:
Ik heb een vraag over het plaatsen van een verdeler. Mijn huidige meterkast zit zo goed als vol (4P vrij). Ik wil in de kelder een extra groepenkast plaatsen.

1: De afstand tot de nieuwe groepenkast is ongeveer 5 meter
2: Ik heb 3x25 (Smeltzekering)
3: De hoofdkast start met 40A Hoofdschakelaar.

Ik wil:
1: 3 fase in de verdeler
2: 16A voorzien

Op welke manier moet de bekabeling worden voorzien?
1: mm2 draad?
2: Afzekeren, op welke manier?
Hier alvast mijn inzichten, mogelijk kan een beter onderbouwd persoon dit bevestigen dan wel ontkrachten.

Afzekeren op 16a met een automaat met b (normaal) of c (traag) karakteristiek afhankelijk van de belasting die je verwacht. Eventueel kun je ook kiezen voor een aardlekautomaat, maar dit is niet nodig als je de afgaande groepen van je onderverdeler voorziet van een aardlekbeveiliging. Bedrading kan met vd-draad in buis, of met een xmvk / ymvk kabel. Gezien de afstand lijkt 2,5mm kwadraat me voldoende tenzij je verwacht er langdurig hele hoge vermogens over te trekken dan zou je eventueel voor een zwaardere variant kunnen kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 06-08-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ethirty schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Yep, een Shelly 4PM heeft alle L en N doorgekoppeld zitten. Heel snel weghalen dus.

[Afbeelding]
Even voor de aardigheid als het mag. :)
Keurig netjes schema met die kleine boogjes in de kruisende lijnen. Zo werd het héél vroeger geleerd in de tekenlessen op de technische scholen ver voor mijn tijd. Op zich niets op aan te merken, versta me niet verkeerd, want iedereen begrijpt het en daar gaat het om. Maar in de normalisatie van schema's en symbolen is het al ruim meer dan een halve eeuw geleden afgeschaft als zijnde overbodig. Het verschil tussen een verbinding en een kruising wordt ook zonder dat boogje (nogal wat extra werk bij handmatig tekenen) duidelijk genoeg gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
Techneut schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:06:
[...]
Uiteraard is dat vanzelfsprekend voor mensen die verstand hebben van elektrotechniek. Maar dat heeft niet iedereen, zelfs niet in dit forum. En soms worden er vragen gesteld waarbij je je ook afvraagt hoeveel de persoon er van afweet en begrijpt. En waar hier bovendien iemand anders ook vraagt of hij wel met beide apparaten op dezelfde fase zit. Daar gaf ik dus antwoord op, dat is alles. Niet iedereen beschikt immers over die elementaire kennis van de techniek, waardoor sommige zaken gewoon onbekend en helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Wat overigens helemaal geen schande is.
Je vergist je denk ik, geeft niks. De enige vraagsteller is @DonJuape en die heeft het niet over verschillende fasen of groepen gehad.
Techneut schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:47:
De beste oplossing is dan ook geen geknutsel met een relais ertussen, maar de bewegingsmelder en de Sonoff direct naast elkaar parallel schakelen.
Niemand heeft het verder over een relais ertussen gehad. Wel over de relais in de Sonoff en bewegingsmelder, misschien zag je dat voor iets anders aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:01
Magnat schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:40:
Ik heb afgelopen maand mijn oude groepenkast vervangen en daarbij gekozen om achter iedere groep/fase een shelly 4pm te zetten. 3 stuks. Ik raad het iedereen af. Ik heb om de haverklap last van overcurrent. Als je ook maar even boven de 16A piekt dan slaan ze af met de melding overcurrent. Grote boormachine, grasmaaier, warmte pomp zwembad ed kan je niet achter de shelly gebruiken. In de keuken hebben we ook last dat we soms op die groep even pieken en dus de hele groep uit gaat.
Wat is het doel van die shelly's? (omdat aangeeft later alles via de Victrons wilt laten lopen)
Monitoring/sturing of beperken van vermogen en aantal kWh's beschikbaar ivm een beperkte voedingsbron (omvormer/homeaccu),
Ik gebruik na de groeps-RCBO een EAMPD (EURA er zijn zelfde met ander "brand naam"), er is ook met wifi, de EAMPDW-TY maar dat zijn tot nu toe tuya platform modules, ik zit eigenlijk te wachten op een zigbee variant of wifi zonder internet vereiste/app met zelfde functies (is automatisch herstel na ingestelde x-seconden, behalve als je 3x boven de ingestelde lekstroom gaat) de wifi is met een pincode voor toegang tot de settings).
Voor mij is het zodat ik stroomopwaards voor de eindgroepen niet hoef aan te passen als ik een omvormer bij zou plaatsen en naar 24kW (3x25A net aansluiting en 3x35A beschikbaar voor alle verbruikers) nominaal beschikbaar zou gaan.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou nergens om, is ook niet belangrijk, maar zou het kunnen dat je dit over het hoofd zag:
Martin7182 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 12:50:
^^Als ze met een relais werken en beide de fase van het net schakelen, dan is het zeker geen probleem. Ik zou voor de zekerheid dit even doormeten met een multimeter.
Die andere fase had ik inderdaad verkeerd gelezen. En achteraf bezien dat relais ook. Maar goed, ik dacht dat een klein beetje verduidelijking niet overbodig was. Niets op tegen toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 07-08-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Je vergist je denk ik, geeft niks. De enige vraagsteller is @DonJuape en die heeft het niet over verschillende fasen of groepen gehad.

[...]

Niemand heeft het verder over een relais ertussen gehad. Wel over de relais in de Sonoff en bewegingsmelder, misschien zag je dat voor iets anders aan.
Die andere fase had ik inderdaad verkeerd gelezen. En achteraf bezien dat relais ook. Maar goed, ik dacht dat een klein beetje verduidelijking niet overbodig was. Niets op tegen toch?

[ Voor 26% gewijzigd door Techneut op 06-08-2022 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50
Techneut schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:05:
[...]
Even voor de aardigheid als het mag. :)
Keurig netjes schema met die kleine boogjes in de kruisende lijnen. Zo werd het héél vroeger geleerd in de tekenlessen op de technische scholen ver voor mijn tijd. Op zich niets op aan te merken, versta me niet verkeerd, want iedereen begrijpt het en daar gaat het om. Maar in de normalisatie van schema's en symbolen is het al ruim meer dan een halve eeuw geleden afgeschaft als zijnde overbodig. Het verschil tussen een verbinding en een kruising wordt ook zonder dat boogje (nogal wat extra werk bij handmatig tekenen) duidelijk genoeg gevonden
Ik heb die boogjes nog gewoon geleerd op de MTS bij besturingstechniek. Echter wel met de opmerking dat het wat ouderwets is.

Ik ben 41 dus dat is niet superlang terug en ik kom het nog heel vaak tegen op schema’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32
Domba schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Wat is het doel van die shelly's? (omdat aangeeft later alles via de Victrons wilt laten lopen)
Monitoring/sturing of beperken van vermogen en aantal kWh's beschikbaar ivm een beperkte voedingsbron (omvormer/homeaccu),
Ik gebruik na de groeps-RCBO een EAMPD (EURA er zijn zelfde met ander "brand naam"), er is ook met wifi, de EAMPDW-TY maar dat zijn tot nu toe tuya platform modules, ik zit eigenlijk te wachten op een zigbee variant of wifi zonder internet vereiste/app met zelfde functies (is automatisch herstel na ingestelde x-seconden, behalve als je 3x boven de ingestelde lekstroom gaat) de wifi is met een pincode voor toegang tot de settings).
Voor mij is het zodat ik stroomopwaards voor de eindgroepen niet hoef aan te passen als ik een omvormer bij zou plaatsen en naar 24kW (3x25A net aansluiting en 3x35A beschikbaar voor alle verbruikers) nominaal beschikbaar zou gaan.
Aan de ene kant is het het meten van het verbruik. Aan de andere kant, het kunnen sturen (aan/uit zetten) van bepaalde dingen. De kids hebben de hele boven verdieping, ik kom daar nooit, als ze allemaal van huis zijn (home automation ziet dat) dan kan eigenlijk alles boven uit. De wifi accesspoints gaan dan al uit via PoE. De verwarming gaat uit via tado. Als we allemaal van huis zijn kunnen er echt veel groepen uit. Maar andersom wil ik ook dat als mijn dynamische energietarief onder een bepaalde grens komt, de domme warmtepomp van zwembad aangaat. Mijn ETH miners allemaal weer gaan minen. De auto gaat opladen. De omvormers die ik gebruik zijn prima te combineren met batterijen en grid. maar zodra de grid weg valt dan zijn ze te zwak om alles wat we normaal doen in huis te kunnen doen. Dus ook dan wil ik dingen kunnen begrenzen.

Dus eigenlijk wil ik maximale controle. Maar dat kan dus blijkbaar niet met die Shelly's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
leonbong,
Ik ga al wat langer mee, en ons werd wel duidelijk gemaakt dat het tekenen van die boogjes bij het behandelen van oudere schema's al heel lang geleden afgeschaft was. De persoonlijke voorkeur voor het oude zal ongetwijfeld aan de tekenleraar hebben gelegen. Misschien had hij wel een bepaald genoegen in het gepriegel met die halve cirkeltjes. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36
@Magnat denken om je stroomverbruik en ETH miners, mooi man :).
Als je die eruit gooit en slimme stekkers bij de groot verbruikende apparaten van je kinderen zet kom je al een heel eind.

[ Voor 48% gewijzigd door GeeMoney op 07-08-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Techneut schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 21:36:
Nou nergens om, is ook niet belangrijk, maar zou het kunnen dat je dit over het hoofd zag:

[...]
Zeker niets op tegen! Ook al had ik het correct beschreven, als dat anderen op verkeerde ideeen zou kunnen brengen, dan is extra uitleg wel nuttig. Wat dat betreft moet ik ook de hand in eigen boezem steken; blijkbaar was mijn uitleg niet duidelijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
Magnat schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:40:
Ik heb afgelopen maand mijn oude groepenkast vervangen en daarbij gekozen om achter iedere groep/fase een shelly 4pm te zetten. 3 stuks. Ik raad het iedereen af. Ik heb om de haverklap last van overcurrent. Als je ook maar even boven de 16A piekt dan slaan ze af met de melding overcurrent. Grote boormachine, grasmaaier, warmte pomp zwembad ed kan je niet achter de shelly gebruiken. In de keuken hebben we ook last dat we soms op die groep even pieken en dus de hele groep uit gaat.

Continu meer dan 16A trekken snap ik wel. Maar daarvoor zekeren we af, je kabels besparen. Maar dat de Shelly dat ook dit is onhandig en niet uit te zetten.

[Afbeelding]

Nu heb ik de bruine kabels ingekort om ze zo netjes in de shellies te krijgen. Die redden het nooit meer naar de automaat.

Iemand tips om netjes te verlengen?
I.p.v. verlengen (wago klemmen zijn wel een mooie optie IDD), de automaten naar boven verplaatsen wellicht een optie?

Of andere, fatsoenlijke, kWh meters ertussen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Magnat Die kabel naar je garage verlaat hier dus ongezekerd je groepenkast?
Dat lijkt me op z’n zachtst gezegd niet handig. Erg onveilig zelfs, want als er onderweg iets gebeurt (beschadiging van de kabel) dan is dat uitsluitend gezekerd door je 25A hoofdzekeringen. En daarvoor is die 2½ mm2 (?) een beetje dun, met brandrisico dus…

En dan heb je ook nog het feit dat er twee draden (ws van verschillende dikte) onder één klem zitten, zoals iemand al eerder aankaartte. Dat kan betekenen dat de dunste van de twee slecht contact maakt en dus ook brandrisico geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 07-08-2022 11:54 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ethirty schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:19:
[...]

Yep, een Shelly 4PM heeft alle L en N doorgekoppeld zitten. Heel snel weghalen dus.

[Afbeelding]
@Ethirty @Rimco @Magnat
Volgens mij geeft dit schema aan dat die 4 niet doorgekoppeld zijn. Je ziet de doorverbinding hier immers buiten het apparaat getekend?

Het lijken dus vier losse, onafhankelijke vrije contacten te zijn. Wat dat betreft zit je dus wel goed.
Maar besef je ook dat de Shelly 4Pro maar 10A max per contact schakelt, volgens de documentatie?
Die zegt bovendien:
Max Power Per Channel: You can limit the maximum power the relay will supply on each channel. If the pre-set current draw is exceeded, Shelly will turn the power off. Allowable power can be set up to 2300W.
Misschien is dat de reden dat er regelmatig dingen wegens ‘overload’ worden uitgeschakeld?

[ Voor 30% gewijzigd door Hippe Lip op 07-08-2022 12:08 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Hippe Lip voor zover ik weet had deze 4 aansluitingen om te zorgen dat de stroom per aansluiting niet te hoog zou worden. Vandaar dat er ook wordt benoemd dat alle draden naar de aansluitingen van gelijke lengte moeten zijn omdat anders de stromen zich ongelijk verdelen. Ik heb zelf de bron niet even bij de hand maar met een multimeter is het snel uit te sluiten. Het was volgens mij zelfs al eens eerder in dit topic en de enige manier voor meerdere groepen zou zijn om de Shelly tussen aardlek en automaten te plaatsen. Alsnog is de Shelly niet ideaal voor de hoge stromen zou ik denken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Rimco schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:28:
@Hippe Lip voor zover ik weet had deze 4 aansluitingen om te zorgen dat de stroom per aansluiting niet te hoog zou worden. Vandaar dat er ook wordt benoemd dat alle draden naar de aansluitingen van gelijke lengte moeten zijn omdat anders de stromen zich ongelijk verdelen.
Begrijp ik nou dat je bedoelt dat je twee (of meer) contacten parallel kunt/wilt schakelen? Dat is wel een heel slechte manier om de stroom per contact te beperken. De weerstand van het ene circuit kan zomaar een tiende ohm (een fractie) meer of minder zijn dan van het andere circuit, waardoor de verdeling alles behalve 50-50 verdeeld wordt. Je zou een serieweerstand in elk van de circuits op moeten nemen om de stroom een beetje gecontroleerd te verdelen, maar dat is natuurlijk uit den boze…
Nee, parallel schakelen om stroom per contact te beperken werkt gewoon niet.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

Hippe Lip schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

@Ethirty @Rimco @Magnat
Volgens mij geeft dit schema aan dat die 4 niet doorgekoppeld zijn. Je ziet de doorverbinding hier immers buiten het apparaat getekend?

Het lijken dus vier losse, onafhankelijke vrije contacten te zijn. Wat dat betreft zit je dus wel goed.
Maar besef je ook dat de Shelly 4Pro maar 10A max per contact schakelt, volgens de documentatie?
Die zegt bovendien:

[...]

Misschien is dat de reden dat er regelmatig dingen wegens ‘overload’ worden uitgeschakeld?
Shelly staat niet echt bekend om hun elektrotechnische documentatie. Sowieso is het aansluitschema nogal onhandig, met losse inputs, outputs en schakelcontacten.

Maar heel duidelijk is de gedeelde N wat imo in Nederland betekent dat het maar 1 groep kan zijn, in tegenstelling tot andere landen waar de N wel gedeeld mag zijn.

Daarnaast is er een 4 Pro (10A) en een Pro 4PM (16A), lekker duidelijke naamgeving.

Er is schijnbaar ook een Pro 3, die 3 fase aan kan en daar wordt nadrukkelijk gesproken over independant relays

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 16:01
Ethirty schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Shelly staat niet echt bekend om hun elektrotechnische documentatie. Sowieso is het aansluitschema nogal onhandig, met losse inputs, outputs en schakelcontacten.

Maar heel duidelijk is de gedeelde N wat imo in Nederland betekent dat het maar 1 groep kan zijn, in tegenstelling tot andere landen waar de N wel gedeeld mag zijn.

Daarnaast is er een 4 Pro (10A) en een Pro 4PM (16A), lekker duidelijke naamgeving.

Er is schijnbaar ook een Pro 3, die 3 fase aan kan en daar wordt nadrukkelijk gesproken over independant relays
Het is niet alleen N maar ook L1-L4 hangt aan elkaar intern, Hongfa relais zijn 16A maar als geheel kan het niet overweg met meer dan 40A (foto;s van okt 2021 versie)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Hippe Lip schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:52:
@Magnat Die kabel naar je garage verlaat hier dus ongezekerd je groepenkast?
Dat lijkt me op z’n zachtst gezegd niet handig. Erg onveilig zelfs, want als er onderweg iets gebeurt (beschadiging van de kabel) dan is dat uitsluitend gezekerd door je 25A hoofdzekeringen. En daarvoor is die 2½ mm2 (?) een beetje dun, met brandrisico dus…

En dan heb je ook nog het feit dat er twee draden (ws van verschillende dikte) onder één klem zitten, zoals iemand al eerder aankaartte. Dat kan betekenen dat de dunste van de twee slecht contact maakt en dus ook brandrisico geeft.
Alles zit sowiso achter de c20. Het is niet ideaal en ik ga dit aanpassen.

Ook meerdere kabels onder 1 klem ga ik oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Tanuki schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

I.p.v. verlengen (wago klemmen zijn wel een mooie optie IDD), de automaten naar boven verplaatsen wellicht een optie?

Of andere, fatsoenlijke, kWh meters ertussen?
Goeie oplossing om de automaten omhoog te verplaatsen. Ik had na de tips hier al de wago klemmen besteld. Maar dit is nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Ethirty schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Ik gebruik dus nu de 4PM Pro’s en ook vandaag weer een paar keer overcurrent. Toch ben ik er over na gaan denken. We hebben een losse combi oven/magnetron in de keuken staan en daar zit ook een koffiezet apparaat op. Eigenlijk moet alles boven de 2000W een eigen groep krijgen. Dus met de oude setup werkte het allemaal wel, maar of het veilig was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
lithoijen schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Hier alvast mijn inzichten, mogelijk kan een beter onderbouwd persoon dit bevestigen dan wel ontkrachten.

Afzekeren op 16a met een automaat met b (normaal) of c (traag) karakteristiek afhankelijk van de belasting die je verwacht. Eventueel kun je ook kiezen voor een aardlekautomaat, maar dit is niet nodig als je de afgaande groepen van je onderverdeler voorziet van een aardlekbeveiliging. Bedrading kan met vd-draad in buis, of met een xmvk / ymvk kabel. Gezien de afstand lijkt 2,5mm kwadraat me voldoende tenzij je verwacht er langdurig hele hoge vermogens over te trekken dan zou je eventueel voor een zwaardere variant kunnen kiezen.
Dank.

Specifiek nog, hoe zeker ik de de kabel tussen hoofd en sub? Rekening houdend met 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
@RogierS Met een installatieautomaat 3P+N B16A (of eventueel een C16A). Ieder A-merk voldoet hier, maar ik zou kijken wat er al in je kast zit en een zelfde merk pakken (mits je die voor een redelijke prijs en binnen een redelijke levertijd aan kunt komen).

Een voorbeeld is link
Let wel, bij gebruik van 16 ampère groepen in je sub verdeler ben je niet selectief ten opzichte van deze installatieautomaat, maar dit is wel een veilige oplossing. Wat ga je aansluiten op je subverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:10
@O085105116N Een kabel naar een subverdeler is een vast aangesloten iets, dan beveilig je in principe de kabel op diameter lengte en legwijze volgens de NEN1010 als je die wenst te gebruiken. Een voorbeveiliging kan echter nooit meer zijn als de voedende bron. In de de meeste 3 fase huisaansluitingen dus meestal 25A

Als je niet in een kasteel woont zoals ik kun je de kabel naar je onderverdeler bv 30 meter 5x4mm2 meestal met een 25A/0,3 aardlek automaat beveiligen. Dat is niet selectief maar is ook niet nodig naar een onderverdeler. Een onderverdeler is niets meer dan een aantal eindgroepen verderop.

Zou je het helemaal selectief willen hebben dan beveilig je de onderverdeler voeding met 16A en je eindgroepen in de onderverdeler met 6A. Totaal onwerkbaar natuurlijk en in de geest van bv de NEN1010 ook niet doelmatig aangelegd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
habbekrats schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:10:
@O085105116N Een kabel naar een subverdeler is een vast aangesloten iets, dan beveilig je in principe de kabel op diameter lengte en legwijze volgens de NEN1010 als je die wenst te gebruiken. Een voorbeveiliging kan echter nooit meer zijn als de voedende bron. In de de meeste 3 fase huisaansluitingen dus meestal 25A

Als je niet in een kasteel woont zoals ik kun je de kabel naar je onderverdeler bv 30 meter 5x4mm2 meestal met een 25A/0,3 aardlek automaat beveiligen. Dat is niet selectief maar is ook niet nodig naar een onderverdeler. Een onderverdeler is niets meer dan een aantal eindgroepen verderop.

Zou je het helemaal selectief willen hebben dan beveilig je de onderverdeler voeding met 16A en je eindgroepen in de onderverdeler met 6A. Totaal onwerkbaar natuurlijk en in de geest van bv de NEN1010 ook niet doelmatig aangelegd.
Ok, dus in geen beveiliging qua zekering, hoewel ik nu ook iets anders lees hierboven. De afstand is max 5 meter. Ik sluit er een warmtepomp 1F en een warmtepompboiler 1F op aan. Dat wil ik dus verdelen over de fases. De derde fase is voor de overige apparatuur in de garage. Niks spannends, lampen, en wat hobbyspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
Gezien de afstand (5 meter) kom je met 2,5mm kwadraat wel weg, deze zou ik dan gewoon met 16a afzekeren. Als je nog kabel moet gaan kopen dan kun je zoals al eerder aangegeven 4mm kwadraat overwegen, 25 ampere afzekeren is dan een optie, maar heeft in jou specifieke geval weinig voordelen zo verwacht ik.
Een aardlekautomaat (welke een installatieautomaat en aardlekautomaat verenigd in 1 apparaat dus ook een zekering functie vervuld) zoals @habbekrats aangeeft is nog mooier maar niet noodzakelijk als je al de afgaande groepen in je subverdeler achter een aardlekautomaat plaatst.

[ Voor 18% gewijzigd door lithoijen op 07-08-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
lithoijen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:27:
Gezien de afstand (5 meter) kom je met 2,5mm kwadraat wel weg, deze zou ik dan gewoon met 16a afzekeren. Als je nog kabel moet gaan kopen dan kun je zoals al eerder aangegeven 4mm kwadraat overwegen, 25 ampere afzekeren is dan een optie, maar heeft in jou specifieke geval weinig voordelen zo verwacht ik.
Een aardlekautomaat (welke een installatieautomaat en aardlekautomaat verenigd in 1 apparaat dus ook een zekering functie vervuld) zoals @habbekrats aangeeft is nog mooier maar niet noodzakelijk als je al de afgaande groepen in je subverdeler achter een aardlekautomaat plaatst.
Dus in de sub/verdeler:
Hoofdschakelaar 3F
En dan voorzien van 16A aardlekautomaten.

Aftakken vanuit de hoofdkast doe ik dan voor of na de hoofdschakelaar die daar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:21
O085105116N schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Dus in de sub/verdeler:
Hoofdschakelaar 3F
En dan voorzien van 16A aardlekautomaten.

Aftakken vanuit de hoofdkast doe ik dan voor of na de hoofdschakelaar die daar zit?
Na de hoofdschakelaar. Je moet met 1 handeling je hele installatie stroomloos kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
jeronimo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:22:
[...]

Na de hoofdschakelaar. Je moet met 1 handeling je hele installatie stroomloos kunnen maken.
Ok. Dank voor de antwoorden. Dan weet ik wat mij te doen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wanneer pas je een 3P+N aardlekautomaat toe en wanneer een 4P aardlekautomaat toe?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
DutchWing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:58:
Wanneer pas je een 3P+N aardlekautomaat toe en wanneer een 4P aardlekautomaat toe?
Dat is het zelfde toch?

Ah, niet helemaal dus:

Een 4 Polige automaat heeft 4 polen die beveiligd zijn, elk heeft een eigen stroombeveiliging (thermisch en magnetisch). Een 3P+N heeft maar 3 beveiligde polen, maar heet een 4e pool (de N) die alleen maar schakelt en niet beveiligd is. Deze is iets goedkoper.

[ Voor 39% gewijzigd door O085105116N op 07-08-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
3P+N schakelt af als een fase overbelast wordt. De nul schakelt dan mee maar is niet beveiligd. Een 4P schakelt ook af als enkel de nul overbelast wordt.
Zelfde geldt ook voor 1P+N <vs> 2P.

[ Voor 1% gewijzigd door jadjong op 07-08-2022 20:11 . Reden: daar was je zelf ook al achter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

O085105116N schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:03:
[...]

Dat is het zelfde toch?

Ah, niet helemaal dus:

Een 4 Polige automaat heeft 4 polen die beveiligd zijn, elk heeft een eigen stroombeveiliging (thermisch en magnetisch). Een 3P+N heeft maar 3 beveiligde polen, maar heet een 4e pool (de N) die alleen maar schakelt en niet beveiligd is. Deze is iets goedkoper.
Klopt, maar ik kan geen situatie bedenken waarbij je de N beveiligd wilt hebben bij 3 fase.
Maar ik neem aan dat ze er wel zijn, vandaar mijn vraag.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vast een hele simpele vraag en mogelijk moet ik even het philips hue topic opzoeken:

onze tuinverlichting wil ik draadloos schakelen met philips hue (zonder de verplichting om hue lampjes te monteren). Ik zoek dus eigenlijk een kastje oid - die ik buiten kan monteren in de kabeldoos die ik buiten heb zitten (inclusief stekker) die via philips hue stroom aan/uit kan zetten. Iemand tips of dit bestaat?

[ Voor 16% gewijzigd door Workaholic op 07-08-2022 21:18 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 23:58
DutchWing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Klopt, maar ik kan geen situatie bedenken waarbij je de N beveiligd wilt hebben bij 3 fase.
De meest belangrijke reden die ik kan bedenken heeft vooral te maken met de netvervuiling. Vooral veroorzaakt door allerlei soorten elektronica en schakelende voedingen.

Hierbij kan de stroom door de nul hoger zijn dan door de fase. Als deze dan niet beveiligd is
(wat eigenlijk nooit gebeurd) dan kunnen er situaties ontstaan waarbij de boel smelt of gaat branden.

Toegegeven, dit gaat je thuis waarschijnlijk nooit overkomen, daar heb je doorgaans niet genoeg elektronica/schakelende voedingen voor in huis. Kijk je bijvoorbeeld naar het ombouwen van TL naar Led in grote kantoren ed dan is het ineens een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:11
DutchWing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:43:
[...]

Als je op 2 fasen afname hebt en op de derde fase opwekking, dan kan de stroom door de nul groter zijn dan de stroom door de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Hippe Lip schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Begrijp ik nou dat je bedoelt dat je twee (of meer) contacten parallel kunt/wilt schakelen? Dat is wel een heel slechte manier om de stroom per contact te beperken. De weerstand van het ene circuit kan zomaar een tiende ohm (een fractie) meer of minder zijn dan van het andere circuit, waardoor de verdeling alles behalve 50-50 verdeeld wordt. Je zou een serieweerstand in elk van de circuits op moeten nemen om de stroom een beetje gecontroleerd te verdelen, maar dat is natuurlijk uit den boze…
Nee, parallel schakelen om stroom per contact te beperken werkt gewoon niet.
Zou het niet gewoon een oplossing zijn tegen vuile contacten? Pas als alle contacten vuil zijn, heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb een Ito Daalderop ventilatiebox aangesloten met een Perilex stekker. De huidige schakelaar bevat 3 standen (1,2 en 3), die wil ik vervangen. Daarbij kwam ik ook schakelaars tegen met een 0 stand (https://www.elektramat.nl...-met-nulstand-per-1-stuk/). Kan ik dit aansluiten en dan 4 standen gebruiken dus incl 0 stand waarbij de ventilatiebox uit staat? .

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2022 21:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

pickboy schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

De meest belangrijke reden die ik kan bedenken heeft vooral te maken met de netvervuiling. Vooral veroorzaakt door allerlei soorten elektronica en schakelende voedingen.

Hierbij kan de stroom door de nul hoger zijn dan door de fase. Als deze dan niet beveiligd is
(wat eigenlijk nooit gebeurd) dan kunnen er situaties ontstaan waarbij de boel smelt of gaat branden.

Toegegeven, dit gaat je thuis waarschijnlijk nooit overkomen, daar heb je doorgaans niet genoeg elektronica/schakelende voedingen voor in huis. Kijk je bijvoorbeeld naar het ombouwen van TL naar Led in grote kantoren ed dan is het ineens een ander verhaal.
Duidelijk verhaal, zal eventueel alleen bij oudere groepenkasten in woonhuizen nog theoretisch aan de orde zijn als ik het goed begrijp.
Of als aardpotentiaal niet in orde is etc.
Een 3 fase aardlekschakelaar/automaat mag je alleen nog voor krachtgroepen toepassen, de rest is 2P aardlekschakelaar (en 1P+N automaat) na mijn weten in woonhuizen.
Kantoorpanden durf ik niet te zeggen…

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 07-08-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Out.of.Control schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:41:
[...]

Als je op 2 fasen afname hebt en op de derde fase opwekking, dan kan de stroom door de nul groter zijn dan de stroom door de fasen.
Maar dan bedoel je dat je deze als hoofd automaat plaatst? Zoals bijvoorbeeld een aparte PV verdeel kast welke je groepenkast beveiligd even als de automaat.

Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AM82FQ4VHd-xaYZDh0SrjwNqVG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnZEyNN9UlnizNdZT9jZ51qK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
  • Nu online
Workaholic schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:18:
Vast een hele simpele vraag en mogelijk moet ik even het philips hue topic opzoeken:

onze tuinverlichting wil ik draadloos schakelen met philips hue (zonder de verplichting om hue lampjes te monteren). Ik zoek dus eigenlijk een kastje oid - die ik buiten kan monteren in de kabeldoos die ik buiten heb zitten (inclusief stekker) die via philips hue stroom aan/uit kan zetten. Iemand tips of dit bestaat?
Je hebt gewoon schakelaars die zich laten sturen dmv een pulsdrukker danwel via Hue. Deze heb je in dimmer en aan uit variant. Het lijkt me dat je die ook prima zonder pulsdrukker kunt gebruiken. De schakelaar presenteerde zich in de hue omgeving als een lamp en is ook zo te bedienen. In het Hue topic is daar vast meer over te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Magnat schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:03:

Alles zit sowiso achter de c20. Het is niet ideaal en ik ga dit aanpassen.
@Magnat Sorry, maar op je foto zie ik die garage toch echt direct aan de hoofdschakelaar hangen. Die gaat dus NIET via die C20…
Je verbinding naar de garage is nu dus ONGEZEKERD! (Afgezien van je hoofdzekering)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 07-08-2022 23:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:12
Sport_Life schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:46:
Ik heb een Ito Daalderop ventilatiebox aangesloten met een Perilex stekker. De huidige schakelaar bevat 3 standen (1,2 en 3), die wil ik vervangen. Daarbij kwam ik ook schakelaars tegen met een 0 stand (https://www.elektramat.nl...-met-nulstand-per-1-stuk/). Kan ik dit aansluiten en dan 4 standen gebruiken dus incl 0 stand waarbij de ventilatiebox uit staat? .
In de 0-stand zijn gewoon alle drie de contacten afgeschakeld, dus ja, waarom niet?

Maar is het echt nodig om de ventilatie uit te schakelen? Dat lijkt me eigenlijk niet gewenst en als er meerdere weken niemand in huis is kan ook wel de stekker er een keer uit.

Je kan ook die ouderwetse draaischakelaar laten voor wat het is, en een draadloze bediening aanschaffen :*) krijg je er gelijk een timer functie bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:11
DutchWing schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 22:16:
[...]

Maar dan bedoel je dat je deze als hoofd automaat plaatst?
Dat maakt niet uit, kan ook een 'gewone' automaat zijn. Als je bijvoorbeeld een 3 fase kabel hebt liggen naar een onderverdeler in een schuur. Als je nu op L1, L2 en L3 een belasting van 16A hebt, dan loopt er door de N 0A. Als je op één of twee van de drie fasen een belasting van 16A hebt, dan loopt er door de N ook 16A. En met alles er tussenin loopt er nooit meer dan 16A door de N (hogere harmonischen even uitgezonderd). En dan is een 3P+1 automaat dus altijd voldoende.

Maar als je op één van de fasen een PV systeem hebt, dan klopt dat niet meer. Met 16A afname op L1 en L2 en 16A opwekking op L3 loopt er 32A door de N. Dit komt doordat de stroom door L3 in tegenfase is met de stroom door L3 als dat een belasting zou zijn. En in plaats van opheffen, wordt de stroom door de N dan juist vergroot.
En dan is een 4P automaat nodig die ook de stroom door de N meet en beveiligt.
Zoals bijvoorbeeld een aparte PV verdeel kast welke je groepenkast beveiligd even als de automaat.

Zoals dit:
[Afbeelding]
Dit heeft er niets mee te maken. Dit gaat over de stroom door de fasen die groter kan zijn dan 40A (waar de meeste componenten op zijn gedimensioneerd) als je invoeding hebt vanuit PV op je groepenkast. (25 of 35A vanuit het net plus de stroom vanuit de omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Out.of.Control schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 08:06:
Dat maakt niet uit, kan ook een 'gewone' automaat zijn. Als je bijvoorbeeld een 3 fase kabel hebt liggen naar een onderverdeler in een schuur. Als je nu op L1, L2 en L3 een belasting van 16A hebt, dan loopt er door de N 0A. Als je op één of twee van de drie fasen een belasting van 16A hebt, dan loopt er door de N ook 16A. En met alles er tussenin loopt er nooit meer dan 16A door de N (hogere harmonischen even uitgezonderd). En dan is een 3P+1 automaat dus altijd voldoende.
Ja dat is met 3 fase motoren het geval etc, dat stukje weet ik.

Dat stukje van hogere harmonischen begrijp ik ook deels, dat schijnt in woonhuizen ook steeds meer een dingetje te zijn met warmtepompen, PV panalen, led verlichting etc.
Dus standaard 2P of 4P automaten plaatsen is dan sowieso aan te raden?

Maar ik neem aan dat je dit met een ampere-tang zou kunnen meten?

Ik weet dat er nog best veel installatie verkeerd worden aangelegd en ook nog steeds met 3P+N
Of zwakkere installatie automaten.
En dat noemen zich dan elektriciëns :|
Maar als je op één van de fasen een PV systeem hebt, dan klopt dat niet meer. Met 16A afname op L1 en L2 en 16A opwekking op L3 loopt er 32A door de N. Dit komt doordat de stroom door L3 in tegenfase is met de stroom door L3 als dat een belasting zou zijn. En in plaats van opheffen, wordt de stroom door de N dan juist vergroot.
En dan is een 4P automaat nodig die ook de stroom door de N meet en beveiligt.
Ja duidelijk, maar als je installatie goed berekend is, dan is dat niet verplicht.
Want anders zou eaton bijvoorbeeld niet zulke kastjes maken met P1+N aardlekautomaten?
Dit heeft er niets mee te maken. Dit gaat over de stroom door de fasen die groter kan zijn dan 40A (waar de meeste componenten op zijn gedimensioneerd) als je invoeding hebt vanuit PV op je groepenkast. (25 of 35A vanuit het net plus de stroom vanuit de omvormer)
Had verkeerd gekeken, dacht dat het een 2P automaat was, mijn fout!

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 08-08-2022 09:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
DutchWing schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Ja dat is met 3 fase motoren het geval etc, dat stukje weet ik.

Dat stukje van hogere harmonischen begrijp ik ook deels, dat schijnt in woonhuizen ook steeds meer een dingetje te zijn met warmtepompen, PV panalen, led verlichting etc.
Dus standaard 2P of 4P automaten plaatsen is dan sowieso aan te raden?
Nee. Praktisch gezien is dit probleem er namelijk bijna nooit, het is vooral theoretisch.
  • PV heeft altijd een eigen automaat (meestal zelfs alamat), dus die hangt niet als zoveelste achter een 3P+N automaat.
  • Warmtepomp idem.
  • 3P+N automaten worden hoofdzakelijk gebruikt voor eindverbruikersgroepen.
Alleen wanneer je met een 3F automaat een kabel naar een onderverdeler (bijvoorbeeld in je schuur) gaat beveiligen én en je op die onderverdeler een 1-fase PV-omvormer plaatst, dán zou je die kabel naar je schuur beter met een 4P automaat kunnen beveiligen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
In mijn grote zoektocht naar een goede prijs voor de componenten ben ik op dit vraagstuk gekomen.

Waarom worden beide aardlekschakelaars nog aangeboden?
https://www.elektramat.nl...40a-30ma-type-a-0903-751/
https://www.elektramat.nl...ig-40a-30ma-type-a-f202a/

Als ik in de bijgevoegde specificaties duik dan is vooral het nominaal kortsluit vermogen verschillend waarbij de duurdere met 1kA wel erg laag is in vergelijking met de 10kA in de goedkopere. En dat ze beide uit een andere serie komen. Hafonorm vs System pro M compact maar volgens mij beide prima naast elkaar te gebruiken. :?

Edit: gewoon maar met Elektramat gebeld. Oudere versus nieuwe serie betekend dat ze de nieuwere waarschijnlijk voor een goedkopere prijs hebben kunnen inkopen. De oude zijn enkel nog beschikbaar omdat dat oude voorraad is en ze hopen die nog te kunnen verkopen voor de hoge prijs. :+

[ Voor 17% gewijzigd door walletje-w op 08-08-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

Momenteel wordt de 5x6mm² aangelegd (met een cat6 utp buitenkabel in de buis) naar de schuur van de zwager.

Binnenkort ga ik wel de vraag krijgen voor PV en een autolader en over een paar jaar een jacuzzi.

Wat moet er allemaal in de onderverdeler komen?

De 4x6mm² kan denk ik het beste in een 40A vierpolige alamat en daarachter 3x25 of 3x16/20 voor de PV, lader en jacuzzi? Of is het handig enkel de jacuzzi op een alamat te doen en de lader en PV geen alamat-aansluiting mee te geven? Er komt ook nog een groep voor een beregeningspomp en wat stopcontacten in de tuin maar dat is niet zo spannend, die moeten ook achter een alamat. Maar misschien dat een autolader en pv niet gewenst zijn achter een alamat? Dit ivm de vrij grote stromen en foutgevoeligheid wil ik dit liefst afdekken en/of voorkomen dat een aardlekfout van een jacuzzi alles uit houdt.

Alternatief is 4 polige zekering van 40A en dan iedere grootverbruiker een eigen alamat geven als dat verplicht is.

Nu wil ik de onderverdeler wel zelf inrichten en aansluiten alleen mis ik wat richtlijnen en eisen hoe deze te maken. Het is niet mijn dagelijkse bezigheid en wat guidelines zijn dan fijn.

Dan mag een elektriciën dat nog een keer nakijken en als alles goed is de 5x6 in de meterkast aansluiten (en die gelijk vervangen en liefst de 3 stoppen van de netaansluiting vervangen door automaten).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

DeHollander schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Zou ik zeker aanhouden, er komen meer en meer zonnepanelen die de netspanning opdrijven!
Minder verlies over je kabel naar de omvormer, is minder last hier van.......

En later een nieuwe kabel leggen is duurder 8)7
Update: ik heb uiteindelijk een 4x16mm2 kabel neergelegd. Via Marktplaats gekocht. Het bleek nog de extra stevige uitvoering te zijn die door nuts bedrijven gebruikt wordt, dus ik vind het helemaal prima :p
Waarschijnlijk enorme overkill, maar wel een fijn gevoel zo :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 12:00:
[...]

Nee. Praktisch gezien is dit probleem er namelijk bijna nooit, het is vooral theoretisch.
  • PV heeft altijd een eigen automaat (meestal zelfs alamat), dus die hangt niet als zoveelste achter een 3P+N automaat.
  • Warmtepomp idem.
  • 3P+N automaten worden hoofdzakelijk gebruikt voor eindverbruikersgroepen.
Alleen wanneer je met een 3F automaat een kabel naar een onderverdeler (bijvoorbeeld in je schuur) gaat beveiligen én op die onderverdeler plaats je een 1-fase PV-omvormer, dán zou je die kabel naar je schuur beter met een 4P automaat kunnen beveiligen.
Duidelijk verhaal!

Ik had er uiteindelijk wel een 4P aardlekautomaat tussen gezet, alleen Eaton geeft aan 3N, maar bij de specificaties en op het elektra schema is die gewoon 4P beveiligd.
Dus 3P+N zegt ook niet altijd alles blijkt maar weer…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jordje schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

In de 0-stand zijn gewoon alle drie de contacten afgeschakeld, dus ja, waarom niet?

Maar is het echt nodig om de ventilatie uit te schakelen? Dat lijkt me eigenlijk niet gewenst en als er meerdere weken niemand in huis is kan ook wel de stekker er een keer uit.

Je kan ook die ouderwetse draaischakelaar laten voor wat het is, en een draadloze bediening aanschaffen :*) krijg je er gelijk een timer functie bij.
Als het stevig vriest wil ik m ook 's nachts uit kunnen zetten (en roosters in de 'winterstand'). Heb een PPM meter om te checken maar moet volgens mij wel goed komen aangezien de BG 100m2 is.

Draadloze bediening is ook een idee inderdaad, maar die knop/bediening zit er nou eenmaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een andere (simpele) vraag: Ik wil een Hue Friends schakelaar installeren, aan een schakelaar waar 2 lampen zijn verbonden achter een serieschakelaar. Dus ik heb 2x zwart en 1x bruine draad. Kan ik die 3 draden samen in 1 lasdop doen om bediening via Hue mogelijk te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:52:
[...]

Duidelijk verhaal!

Ik had er uiteindelijk wel een 4P aardlekautomaat tussen gezet, alleen Eaton geeft aan 3N, maar bij de specificaties en op het elektra schema is die gewoon 4P beveiligd.
Dus 3P+N zegt ook niet altijd alles blijkt maar weer…
Welke aardlekautomaat heb je precies dan? Ik kan van Eaton eigenlijk geen 4-polige vinden.

Wel installatieautomaten, daarbij is het verschil ook heel erg duidelijk.

3P+N:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QXDSTYxzlWrPDNMNSqL2lM2POI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZvxzTsDYzkAlTDldNrzjhJP.webp?f=user_large

4P:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tN-k62y3OX12ciPhG-O8ulvGSko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RakZxMxztVoZ0efL3JDf5kAT.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet het verschil zelfs al aan de hendel. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sport_Life schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 21:46:
Nee, waarschijnlijk gaat dat niet werken.

1) De draad die nu continue spanning voorziet voor de ventilatiebox komt waarschijnlijk helemaal niet door de schakelaar (hier heb je waarschijnlijk maar 3 draden: fase, stand 2, stand 3), maar wordt ergens direct uit een centraaldoos afgetakt. Om deze met de schakelaar te kunnen onderbreken zul je waarschijnlijk draden moeten gaan trekken.

2) De meeste ventilatieboxen willen op "L1" altijd spanning hebben, anders werken ze niet. Om ze in stand 2 of stand 3 te laten draaien moet er dus spanning staan op "L1" en "L2" of "L1" en "L3". Dat is volgens mij niet hoe zo'n standenschakelaar werkt, die geeft maar op 1 draad tegelijkertijd spanning. Ik verwacht dat stand 2 of stand 3 dan niet gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Xander schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:23:
[...]

Welke aardlekautomaat heb je precies dan? Ik kan van Eaton eigenlijk geen 4-polige vinden.

Wel installatieautomaten, daarbij is het verschil ook heel erg duidelijk.

3P+N:
[Afbeelding]

4P:
[Afbeelding]

Je ziet het verschil zelfs al aan de hendel. ;)
mRB6-16/3N/B/003-A

Als ik 3N ziet ga ik uit van 3P+N, inderdaad ook de hendel heeft dit netjes aan.
Maar als ik vervolgens het schema op de automaat erbij pak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/92Ml8h8i3MKHqQlSlpf-N2Oc2kY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exlpXaw9nHynwQFKLYKOnIHi.jpg?f=fotoalbum_large
Dan krijg ik de indruk dat deze toch 4P is.

Als ik de specificaties erbij pakt, dan staat er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mtJsmP6mlGvwAdh6AkeX_PJK44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsXCr02K9eurPvYbHjGSAqZM.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog de link:
https://datasheet.eaton.c...model=120652&locale=nl_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

mRB6-16/3N/B/003-A

Als ik 3N ziet ga ik uit van 3P+N, inderdaad ook de hendel heeft dit netjes aan.
Maar als ik vervolgens het schema op de automaat erbij pak:
Vaag. :) Volgens het schema is het inderdaad gewoon 4-polig beveiligd. Noem het dan ook 4P zou ik zeggen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:50
Misschien heet het niet 4P omdat je die 4e pool echt alleen voor neutraal kan gebruiken en niet voor een fase.

Bij een 4 polig automaat kan je alle polen willekeurig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 02:27
Ik zit nog met een kleine vraag: bij het uitbreiden vd groepenkast qua 3 fasen zit ik een beetje in de maag met het formaat van de 3P+N automaten. Deze zijn 4 modules. ABB heeft ook mooie 3P+N automaten van 2 modules breed, maar die zijn dan weer minimaal €150/stuk. Nu weet ik dat je prima 2x 1P+N kunt bruggen voor een kookgroep van 2P+(2)N. Kun je ook 2x een 1P+N automaat bruggen, en hier 3P+N van maken? Dat kost dan weer €20, en is exact hetzelfde formaat als die automaat van €150. Ik kon zo snel niets terugvinden over wat de NEN hiervan zegt.

Ik kan me zo voorstellen dat bij deze 1P+N er problemen ontstaan als er tussen de 2N's (waarvan eentje dus als fase wordt ingezet) een kortsluiting ontstaat en de automaten geen inductielus op hun N hebben zitten. Dit probleem zou je alleen hier tegenkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 08-08-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
scoobs schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:03:
Ik zit nog met een kleine vraag: bij het uitbreiden vd groepenkast qua 3 fasen zit ik een beetje in de maag met het formaat van de 3P+N automaten. Deze zijn 4 modules. ABB heeft ook mooie 3P+N automaten van 2 modules breed, maar die zijn dan weer minimaal €150/stuk.
Heb je daar een linkje van? Ik heb dat nog nooit gezien. 3 modules breed wel maar het meeste is uiteraard gewoon 4 modules breed.

edit:
Ik vind online wel dergelijke automaten van Gewiss en GE/AEG, maar niet van ABB
Nu weet ik dat je prima 2x 1P+N kunt bruggen voor een kookgroep van 2P+(2)N. Kun je ook 2x een 1P+N automaat bruggen, en hier 3P+N van maken? Dat kost dan weer €20, en is exact hetzelfde formaat als die automaat van €150. Ik kon zo snel niets terugvinden over wat de NEN hiervan zegt.
Nee dat kan niet. Het nulcontact van een 1P+N automaat is niet beveiligd, dus dit mag je absoluut niet voor een fase gebruiken.

ABB heeft wel oplossingen om 3x 1P+N automaten te combineren tot een krachtgroep, dat kost je dus 3 modules.

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 08-08-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@Xander dank voor je snelle antwoord. Ik was er al bang voor. Enfin, eens kijken of er iets aan te passen valt met 3 modules brede 3P. Het is een beetje triviaal, maar ik zie graag dat alle units van hetzelfde merk zijn. Kamrails zullen met deze manier van werken dsn vermoedelijk geen optie zijn.

En zoek maar eens op abb s204c b16

@azerty zoiets ja, alleen even kijken of ze in B-kar komen. Maar het lijkt wel alsof deze gelicenceerd worden aan oa GE?

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 08-08-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:42
Geen idee, Vynckier was vroeger in elk geval een los bedrijf en lijkt tegenwoordig overgenomen door ABB... Zelektro lijkt helaas geen B-kar te verkopen, maar dat is misschien niet onlogisch aangezien dit in BE niet echt van tel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:07
Ik zit met gek probleem.
Mijn badkamer is verbouwd en heeft een nieuw verlaagd plafond met spots.
Hiervoor zat de oude badkamer ook met spots en een ventilatie unit op zolder.
Beide gingen aan wanneer je aan zo'n koort schakelaar trok. De ventilatie unit zit aangesloten op zolder op een WCD waarvan er een "grondkabel" loopt richting de badkamer.

Nu is dus alles "af" maar werken de spots alleen wanneer de stekker van de ventiltatie unit op zolder erin zit. De ventiltatie unit zelf gaat nooit aan.

Ik kan niet meer makkelijk zien wat er gedaan is boven het plafond.
Wel komt veel elektra samen van de badkamer in onze slaapkamer nis (hier had de vorige eigenaar de trafos van de spots liggen etc.)

Ik heb alleen een spanningszoeker en die gaf hetvolgende aan:

Stekker ventilatie unit erin en douche licht dimmer uit:
Geen spanning op alle lasdoppen.

Stekker ventilatie unit erin en douche licht dimmer aan:
Wel spanning op alle lasdoppen.

Stekker ventilatie unit eruit en douche licht dimmer uit:

Stekker ventilatie unit eruit en douche licht dimmer aan:

Nu is er vandaag een nieuwe ventilatie unit geplaatst en deze kan ik met een remote aan en uit zetten en is voorzien van een vochtigheids sensor. Deze zit op een normale WCD :> . Ik wil niet eeuwig mijn oude ventitlatie unit in het stopcontact om het licht te laten werken.

Heb een schets gemaakt maar hierin zit natuurlijk een stuk blanco wat boven het plafond zit. De man die de ventilatie unit kwam plaatsen gaf aan dat ie 6V deed meten op de WCD van de oude unit.

Volgens mij is dat WCD een doorschakeling geworden van een schakeldraad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL9HvghN2eKYOOMeq5NS5xJWuJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1qrrJMPHOVfsdhcLpGrSYZF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:55
Vrinden,

Ik twijfel of dit in het PV topic of in het elektra topic moet, er wordt een beetje naar elkaar verwezen. Maarrr er staat dat elektra vragen hier moeten, dus dan doen we dat.

Ik wil graag op ons dak van de nieuwbouw later PV plaatsen. Meenemen in de bouw is m.i. niet interessant (3600 voor 3 panelen..). Wat ik al wel graag zou doen, is de voorbereiding op meenemen, denkende aan een aanvullende groep en mogelijk (benieuwd wat hiervan gevonden wordt) ook al de kabel, dus niet alleen een loze leiding. Nou komt het voor die kabel, ik heb gemodelleerd via de site van SMA en kom op een 15 tal 425W PV op ons dak met een piekvermogen van 6,38 Wp. Uitgaande van een kabellengte van 10-15 meter van meterkast naar de mogelijke plek voor de omvormer, lees ik dat de kabel dan ongeveer 6mm2 dik moet zijn voor 1-fase, wij gaan 3-fasen krijgen. Waar doe ik goed aan? Hoor graag wat hier geadviseerd wordt. Mocht ik toch elders moeten zijn hoor ik dat ook graag :-). Andere voorzieningen zijn ook welkom, maar die moeten mogelijk wel weer in het PV topic..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scoobs schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:19:
@Xander dank voor je snelle antwoord. Ik was er al bang voor. Enfin, eens kijken of er iets aan te passen valt met 3 modules brede 3P. Het is een beetje triviaal, maar ik zie graag dat alle units van hetzelfde merk zijn. Kamrails zullen met deze manier van werken dsn vermoedelijk geen optie zijn.
Welk merk heb je dan?

In ABB-kasten kun je dus 3 flexomaten combineren tot 3-fasen groep, dat gaat gewoon op busboard. Moet je wel een 3-fasen busboard hebben achter een 4-polige aardlekschakelaar.
En zoek maar eens op abb s204c b16
Geinig, nooit gezien. Gezien de zoekresultaten is het ook niet echt op onze Nederlandse markt gericht, ik vind alleen buitenlandse winkels.

Maar zie niet in waarom je ze niet zou kunnen gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Fedde schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:28:
Vrinden,

Ik twijfel of dit in het PV topic of in het elektra topic moet, er wordt een beetje naar elkaar verwezen. Maarrr er staat dat elektra vragen hier moeten, dus dan doen we dat.

Ik wil graag op ons dak van de nieuwbouw later PV plaatsen. Meenemen in de bouw is m.i. niet interessant (3600 voor 3 panelen..). Wat ik al wel graag zou doen, is de voorbereiding op meenemen, denkende aan een aanvullende groep en mogelijk (benieuwd wat hiervan gevonden wordt) ook al de kabel, dus niet alleen een loze leiding. Nou komt het voor die kabel, ik heb gemodelleerd via de site van SMA en kom op een 15 tal 425W PV op ons dak met een piekvermogen van 6,38 Wp. Uitgaande van een kabellengte van 10-15 meter van meterkast naar de mogelijke plek voor de omvormer, lees ik dat de kabel dan ongeveer 6mm2 dik moet zijn voor 1-fase, wij gaan 3-fasen krijgen. Waar doe ik goed aan? Hoor graag wat hier geadviseerd wordt. Mocht ik toch elders moeten zijn hoor ik dat ook graag :-). Andere voorzieningen zijn ook welkom, maar die moeten mogelijk wel weer in het PV topic..
Gewoon 5x2.5mm2 laten trekken, of beter nog, een paar loze 19mm buizen. Dan kun je daar later een 3F 6kW omvormer aan hangen.
Ik zou ook vast nadenken over een doorvoer van je omvormer naar het dak. Hier moeten minimaal 4 DC-kabels en een aardedraad doorheen passen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:11
Andrehj schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Gewoon 5x2.5mm2 laten trekken, of beter nog, een paar loze 19mm buizen. Dan kun je daar later een 3F 6kW omvormer aan hangen.
Ik zou ook vast nadenken over een doorvoer van je omvormer naar het dak. Hier moeten minimaal 4 DC-kabels en een aardedraad doorheen passen.
@Fedde eens met hierboven. Twee of drie 19 mm buizen van de meterkast naar de technische ruimte (1 voor 5x2.5 mm2, 1 voor utp, 1 reserve/backup)

Voor de dakdoorvoer ook 3x19mm laten leggen 1 voor de twee - draden en twee voor de twee + draden. De aarde kun je bij een van de twee + draden stoppen. Niet twee + draden combineren in 1 buis.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
@Fedde Met 6kwp 3p is 2,5mm2 inderdaad voldoende.

Maar simuleer voor de gein eens in PVSol - is wel een steile leercurve - en probeer eens verschillende draaddiktes. 4 zou misschien nog interessant kunnen zijn voor jou op basis van rendement. Kan zomaar 15kwh/y schelen, en het is weer iets minder warmte die je op de heetste dagen in je woning stopt. ;)

@Xander grotendeels gewone ABB, niet de HAF lijn. De reden dat ik niet voor de slimline versie ga is dat ik 3 units nodig ga hebben om het passend te krijgen. Voor de meerprijs van dat geld kan ik ook gewoon een compleet nieuwe kast kopen met álle ruimte die ik ooit nodig denk te hebben, inc extra ruimte om nog wat DIN domotica spul te plaatsen, overspanningsbeveiliging, etc. Het is wel wat meer werk, maar dit zijn de klusjes die ik wel leuk vind om te doen.

Enfin, nu ik dat zeg maar eens ten rade gaan bij mezelf óf dat niet gewoon de betere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 12:48

Ethirty

Who...me?

scoobs schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:04:
@Fedde Met 6kwp 3p is 2,5mm2 inderdaad voldoende.

Maar simuleer voor de gein eens in PVSol - is wel een steile leercurve - en probeer eens verschillende draaddiktes. 4 zou misschien nog interessant kunnen zijn voor jou op basis van rendement. Kan zomaar 15kwh/y schelen, en het is weer iets minder warmte die je op de heetste dagen in je woning stopt. ;)
Zou dat nog passen/mogen in 19mm? Een 5x4 ymvk zou naar mijn idee doorheen moeten kunnen, alleen of je een bocht goed doorkomt?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36
Ethirty schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Zou dat nog passen/mogen in 19mm? Een 5x4 ymvk zou naar mijn idee doorheen moeten kunnen, alleen of je een bocht goed doorkomt?
Die krijg je denk ik niet door een 19mm heen.
Hier in de woning zitten die in 25mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Andrehj schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Gewoon 5x2.5mm2 laten trekken,
Ik zou je toch echt 5 x 4 mm2 aanraden. Dan schakelt je installatie minder snel af op zonnige dagen door minder spanningsval.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59
GeeMoney schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:33:
[...]

Die krijg je denk ik niet door een 19mm heen.
Hier in de woning zitten die in 25mm.
Ik heb in mijn huis 5x 6mm2 ymvk kabel in 19mm pvc gekregen ;)
Zie de aanvoer naar de werkschakelaar in het plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IhCrnr94QEftBPIOiY0foqBeKI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8SHik4YAIFfPRj9OjONHxAH.jpg?f=fotoalbum_medium
En dan in de meterkast ook nog een buis van 2,5 meter.
Maar bochten waren niet mogelijk en zou het ook niet aanraden voor vaste buizen. In mijn geval kon ik de kabel eerst door de buizen halen en daarna in de zadels op de muur drukken.

@Fedde
Of 19mm icm 4mm2 wel lekker past weet ik niet maar die dikte is voor 3 fasen omvormer ook niet nodig was me hier eerder uitgelegd en voor gerekend.
En als er toch al een compleet buizentraject is aangelegd kan je anders ook gewoon 4mm2 VD draad gebruiken en past het zeker in 19mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ethirty schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

5x4mm² zou ik gewoon door een pvc 25mm doen zoals al eerder door iemand is aangegeven.
Er is niet voor niks dat voor huisinstallaties max 5x2,5mm² VD Draad (YMVK gaat ook) door een 19mm pvc buis de standaard is.

Je praat ook over 2,5mm (19mm) vrije ruimte rondom de kabel vs 5,5mm (25mm) vrije ruimte rondom de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
DJ-Promo schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 21:07:
Ik zit met gek probleem.
Mijn badkamer is verbouwd en heeft een nieuw verlaagd plafond met spots.
Hiervoor zat de oude badkamer ook met spots en een ventilatie unit op zolder.
Beide gingen aan wanneer je aan zo'n koort schakelaar trok. De ventilatie unit zit aangesloten op zolder op een WCD waarvan er een "grondkabel" loopt richting de badkamer.

Nu is dus alles "af" maar werken de spots alleen wanneer de stekker van de ventiltatie unit op zolder erin zit. De ventiltatie unit zelf gaat nooit aan.

Ik kan niet meer makkelijk zien wat er gedaan is boven het plafond.
Wel komt veel elektra samen van de badkamer in onze slaapkamer nis (hier had de vorige eigenaar de trafos van de spots liggen etc.)

Ik heb alleen een spanningszoeker en die gaf hetvolgende aan:

Stekker ventilatie unit erin en douche licht dimmer uit:

Stekker ventilatie unit erin en douche licht dimmer aan:

Stekker ventilatie unit eruit en douche licht dimmer uit:

Stekker ventilatie unit eruit en douche licht dimmer aan:

Nu is er vandaag een nieuwe ventilatie unit geplaatst en deze kan ik met een remote aan en uit zetten en is voorzien van een vochtigheids sensor. Deze zit op een normale WCD :> . Ik wil niet eeuwig mijn oude ventitlatie unit in het stopcontact om het licht te laten werken.

Heb een schets gemaakt maar hierin zit natuurlijk een stuk blanco wat boven het plafond zit. De man die de ventilatie unit kwam plaatsen gaf aan dat ie 6V deed meten op de WCD van de oude unit.

Volgens mij is dat WCD een doorschakeling geworden van een schakeldraad.

[Afbeelding]
Vrijwel zeker schakel je nu de WCD op zolder in serie met de verlichting. Het moet natuurlijk parallel zijn.
Ik kan de tekening niet zo goed lezen. Je zou stap voor stap kunnen doormeten:
- Zit één kant van WCD en verlichting aan N?
- Wordt L geschakeld?
- Vanaf de schakelaar moet een schakeldraad lopen naar zowel de WCD als naar de verlichting.

Als je er niet uitkomt, dan kun je misschien een tekening maken waarop alle onderdelen te zien zijn met alle aangesloten draden. Eventueel moet je draden even loskoppelen om te kunnen achterhalen waar ze precies naartoe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ-Promo
Martin7182 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 06:48:
[...]

Vrijwel zeker schakel je nu de WCD op zolder in serie met de verlichting. Het moet natuurlijk parallel zijn.
Ik kan de tekening niet zo goed lezen. Je zou stap voor stap kunnen doormeten:
- Zit één kant van WCD en verlichting aan N?
- Wordt L geschakeld?
- Vanaf de schakelaar moet een schakeldraad lopen naar zowel de WCD als naar de verlichting.

Als je er niet uitkomt, dan kun je misschien een tekening maken waarop alle onderdelen te zien zijn met alle aangesloten draden. Eventueel moet je draden even loskoppelen om te kunnen achterhalen waar ze precies naartoe gaan.
Serie klinkt heel logisch. Dat moet er eigenlijk vanaf omdat ik die unit niet meer ga gebruiken. Zal vanavond extra info plaatsen. Het is jammer dat ik niet alles kan zien omdat het boven het plafond zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DJ-Promo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 07:25:
[...]

Serie klinkt heel logisch. Dat moet er eigenlijk vanaf omdat ik die unit niet meer ga gebruiken. Zal vanavond extra info plaatsen. Het is jammer dat ik niet alles kan zien omdat het boven het plafond zit.
Daarom moeten alle verbindingen dus ook bereikbaar blijven. ;) Verbindingen onbereikbaar boven het plafond wegwerken is niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08
Vliegvlug schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:34:
In mijn geval kon ik de kabel eerst door de buizen halen en daarna in de zadels op de muur drukken.
Dat is mooi strak, maar het is inderdaad niet echt een graadmeter en het bewijs dat 5x6mm2 prima in 19mm kan.

Ik heb in mijn meterkast op een bepaalde plek vier CAT6-kabels en over een lengte van 50 cm heb ik die netjes met 4 gebundeld en er een 16mm elektrabuisje overheen geschoven. Paste net, zolang je ervoor zorgt dat die kabels netjes in hun eigen 'kwadrant' blijven.

Maar ik zal daardoor zeker niet gaan verkondigen dat 4xCAT6 best wel in een 16mm buisje past. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Xander schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:09:
[...]

Daarom moeten alle verbindingen dus ook bereikbaar blijven. ;) Verbindingen onbereikbaar boven het plafond wegwerken is niet toegestaan.
Helemaal mee eens. Dacht de vorige bewoner anders over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ondertussen hier in Spanje even wat luchtige beelden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-1fH7Zkld05QFeNh6a-pWue7Jc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MzxnbH7HyQK2s9SdgNL6mISW.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GXQHxaWntn5qmbYXJ-JnKGB8VCM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Kqo0DjqltgA3ylQ9UHUBfQE.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zN-a1D8jbBBOo2Q1lp3mLDqIig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhCmdjRlfjKEWa8mnCig68VC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsoQi2HUtx0LkRp_ai5QkAzphjY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jdJEOIIoRQxyuTu2vsDone0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gnC7CntmeHr5iQG0aaZMKAGjIc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIsOUgkaIMvC06J2E7C3fZY8.jpg?f=fotoalbum_medium

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
dreamscape schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 08:17:
[...]

Dat is mooi strak, maar het is inderdaad niet echt een graadmeter en het bewijs dat 5x6mm2 prima in 19mm kan.
Je hebt de smiley gemist denk ik ;)

Was een reactie op “Die krijg je denk ik niet door een 19mm heen.”.
En dat ging over een 5x4mm2 kabel waarop ik meteen moest denken aan mijn 5x6mm2 kabel door 19mm buis >:)
Ik heb in mijn meterkast op een bepaalde plek vier CAT6-kabels en over een lengte van 50 cm heb ik die netjes met 4 gebundeld en er een 16mm elektrabuisje overheen geschoven. Paste net, zolang je ervoor zorgt dat die kabels netjes in hun eigen 'kwadrant' blijven.

Maar ik zal daardoor zeker niet gaan verkondigen dat 4xCAT6 best wel in een 16mm buisje past. ;)
Dat zeg ik dan ook niet over 6 of zelfs maar 4mm2 kabel in een 19mm buis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Dank allen. De conclusie is dus 3x 25mm loos naar zolder? Wat is dan de beste tip voor de doorvoer naar het dak? Ik vind het lastig daar al iets voor op te nemen omdat ik niet weet op welke termijn het wordt gedaan en zou daar dus eerder van denken 'dat lukt dan ook wel'. Wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fedde schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:03:
Dank allen. De conclusie is dus 3x 25mm loos naar zolder? Wat is dan de beste tip voor de doorvoer naar het dak? Ik vind het lastig daar al iets voor op te nemen omdat ik niet weet op welke termijn het wordt gedaan en zou daar dus eerder van denken 'dat lukt dan ook wel'. Wat jullie?
Als je verder niks van plan bent, bijvoorbeeld geen warmtepomp o.i.d. op het dak. Dan is 50mm meer dan voldoende voor een kabeltje voor wat panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Verwijderd schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:41:
[...]

Als je verder niks van plan bent, bijvoorbeeld geen warmtepomp o.i.d. op het dak. Dan is 50mm meer dan voldoende voor een kabeltje voor wat panelen.
Huis heeft al een WWWP. Die wil ik zo snel mogelijk voorzien met PV. Vandaar de loze leidingen, ik twijfel dus waar ik goed aan doe :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Fedde schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Huis heeft al een WWWP. Die wil ik zo snel mogelijk voorzien met PV. Vandaar de loze leidingen, ik twijfel dus waar ik goed aan doe :-).
Dat gaat je sowieso maar voor een klein deel lukken, want in de maanden dat je die WP het hardst nodig hebt, doet je PV toch bijna niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Andrehj schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Dat gaat je sowieso maar voor een klein deel lukken, want in de maanden dat je die WP het hardst nodig hebt, doet je PV toch bijna niks.
Da's waar. Maar om te voorkomen dat ik het elektratopic toch een PV topic maak, Hou ik nu even 2 of 3x 25mm aan. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andrehj schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Dat hangt ook veel af van de buffer, en hoe alles ingeregeld is. Nee, het is niet genoeg, maar het helpt zeker een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:46:
[...]

Een type B aardlekschakelaar is geen beveiliging voor DC lekstromen >6mA. Een type B aardlekschakelaar is een aardlekschakelaar die correct blijft functioneren bij DC lekstromen >6mA. Een 30mA type B aardlekschakelaar schakelt als het goed is uit bij een DC-lekstroom ergens tussen 0,5x en 2x IΔN, dus tussen de 15mA en 60mA.

Je kunt in theorie dus wel méér dan 12mA DC lekstroom krijgen, in ieder geval genoeg om er voor te zorgen dat een type A beveiliging "stroomopwaarts" niet meer goed functioneert.

Wanneer je ergens een type B aardlekbeveiliging plaatst verwacht je blijkbaar DC foutstromen en moeten eventuele aardlekbeveiligingen "stroomopwaarts" natuurlijk ook type B zijn, want daar loopt dezelfde (fout)stroom doorheen.

Het wordt anders als je een beveiliging plaatst die daadwerkelijk uitschakelt bij een DC lekstroom >6mA, of wanneer je een apparaat hebt wat geen DC lekstromen >6mA kan veroorzaken (verklaring fabrikant), al dan niet omdat hier een dergelijke beveiliging zit ingebouwd...

Er zijn fabrikanten die hier speciale aardlekschakelaars voor maken.

Vergelijk:
[Afbeelding]
Dit is een normale 30mA type B aardlekschakelaar. Die schakelt uit bij 30mA (nouja, tussen de 0,5x en 1x 30mA bij sinusvormige lekstromen, tussen de 0,35 en 1,4x 30mA bij misvormde sinusvormige lekstromen en tussen 0,5x en 2x 30mA bij DC lekstromen). Deze voorkomt niet dat er een DC lekstroom >6mA door voorliggende componenten stroomt dus daar zul je nog steeds rekening mee moeten houden.

[Afbeelding]
Dit is geen type B aardlekschakelaar, maar gewoon een type A aardlekschakelaar. Maar dan een exemplaar die toevallig ook DC lekstromen >6mA detecteert en uit zal schakelen. Deze schakelt dus uit bij 30mA AC lekstromen (nouja, tussen de 0,5x en 1x 30mA bij sinusvormige lekstromen, tussen de 0,35 en 1,4x 30mA bij misvormde sinusvormige lekstromen) en uiterlijk bij 6mA DC lekstromen, dit is vergelijkbaar met de beveiliging die in veel laadpalen al geïntegreerd is. Dan hoef je in je hoofdverdeler géén rekening meer te houden met DC lekstromen >6mA. Of toch wel, als je op dezelfde schakelaar ook nog een omvormer die maximaal 6mA DC lekstroom heeft aansluit. :+
[...]

Euh nee die lekstromen komen juist niet uit apparaten die daar zelf tegen beveiligd zijn. :)
@Xander Ik kom hier tegenstrijdige informatie over tegen, bijvoorbeeld:
Type A of type B
Wordt de 6mA overschreden, dan moeten alle type A aardlekbeveiligingen worden vervangen door een Type B. “De aardlekbeveiliging van de pv-omvormer vervangen door het type B is niet voldoende”, zegt Wennekes. “De DC-lekstroom gaat ook via de afgaande groepen naar de stopcontacten in de woonkamer. Ook daar kunnen de aardlekschakelaars in verzadiging gaan. Je zult dus al je aardlekschakelaars naar het duurdere type B moeten brengen. Dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Door de hoge prijs van deze componenten is dit bovendien geen gewenste situatie.”
Op andere sites kom ik weer tegen dat alleen de aardlek die de omvormer/andere DC apparatuur beschermt type B hoeft te zijn.

Ik heb hier twee groepenkasten:
  1. Woning: zoals die bij oplevering was (3 fase, 2x4p 40A 30ma type A aardleks met daarachter 16A automaten) en een 25A B-kar automaat direct achter de hoofdschakelaar met daarachter 5x10mm2 naar de garage getrokken (ik breek selectiviteit hier, maar er zit 5x10mm2 achter, minder risico op uitval ivm omvormer die max 20A levert).
  2. Garage: Op die 5x10mm2 in de garage zit als eerste een 4p type B 30ma aardlek van chint zodat alles wat daarachter zit beschermd is (3x 1 fase omvormer, 1x 3fase EVSE, airco, warmtepomp). Alle zaken met DC of wat vermogen trekt zit in de garage.
Ik twijfel nu of ik die 2 aardleks in de woning moet vervangen door de type B varianten. Mijn gedachte was dat als er lekstromen in de garage op zouden treden de type B daar zijn werk zou doen en dat het huis dan verder beschermd was.

Kost me wel ±300 euro voor twee type B aardleks. Bijkomend voordeel zou wel zijn dat er nu in potentie >40A door de aardleks in de woning heen kan lopen vanwege parallelle invoeding (25A netbeheer, 25A garage). Kans 0, maar in theorie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:47:
[...]

@Xander Ik kom hier tegenstrijdige informatie over tegen, bijvoorbeeld:
Ik ben die claim vaker tegengekomen, maar vind het een bijzondere. Waarom en hoe zou die lekstroom naar andere eindgroepen lopen? Moeten je buren dan ook al hun aardlekschakelaars vervangen door type B, hun groepenkast staat uiteindelijk ook gewoon parallel aan die van jou?!
Op andere sites kom ik weer tegen dat alleen de aardlek die de omvormer/andere DC apparatuur beschermt type B hoeft te zijn.
Dat is een uitleg die ik een stuk logischer vindt klinken. ;)

Mijn reactie die je citeert gaat over meerdere aardlekschakelaars achter elkaar (in serie). Dus stel dat de verdeelinrichting in jouw garage ook is voorbeveiligd met een aardlekschakelaar in de woning, daar loopt dan natuurlijk wel dezelfde lekstroom doorheen, dit zou dan ook type B moeten worden.

Dat je aardlekschakelaars die parallel aan deze stroomkring zijn geplaatst zou moeten vervangen, komt er bij mij nog niet echt in.
• Garage: Op die 5x10mm2 in de garage zit als eerste een 4p type B 30ma aardlek van chint zodat alles wat daarachter zit beschermd is (3x 1 fase omvormer, 1x 3fase EVSE, airco, warmtepomp). Alle zaken met DC of wat vermogen trekt zit in de garage.
Je voldoet daarmee trouwens ook niet aan NEN1010 voorschriften die stellen dat je autolader op een eigen aardlekschakelaar moet zitten. ;)
Bijkomend voordeel zou wel zijn dat er nu in potentie >40A door de aardleks in de woning heen kan lopen vanwege parallelle invoeding (25A netbeheer, 25A garage). Kans 0, maar in theorie...
4-polige aardlekschakelaars, toch? Met achter iedere fase ten hoogste 2x 16A eindgroepen? Daar kun je dan al onmogelijk meer dan 32A doorheen laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ja daar zat ik ook nog aan te denken inderdaad, ik heb meerdere buren met EV's, wat dan...

Per ongeluk heb ik destijds een aardlekautomaat (16A B-kar 30ma type A) voor de auto gekocht omdat ik het type-b verhaal nog niet scherp had. Die heb ik voor de auto laten zitten en heb de B-aardlek voor alles dat in de garage zit geplaatst met de gedachte: dan schermt 'ie alles richting de woning af, niet alleen de auto, maar ook de omvormers (TL's, met lekstroomdetectie, maar alsnog). Tja, wat is dan wijsheid, kan het zo omzetten daar niet van :)

De aardleks in de woning zitten meer groepen achter, kast is uit 2012 dus toen werd het nog met 4P's gedaan voor enkelfasige groepen: 4x16A en 3x16A+kookgroep (stiekem 2x16A). In potentie kan er dus meer dan die 40A door de automaat heen lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door neographikal op 09-08-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neographikal schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:53:
De aardleks in de woning zitten meer groepen achter, kast is uit 2012 dus toen werd het nog met 4P's gedaan voor enkelfasige groepen: 4x16A en 3x16A+kookgroep (stiekem 2x16A). In potentie kan er dus meer dan die 40A door de automaat heen lopen.
Niet als die groepen netjes over de fasen verdeeld zijn. 4 (of 5 als je de kookgroep als 2 telt) automaten achter een 4-polige aardlekschakelaar betekent dan maximaal 2 eindgroepen per fase, dus maximaal 32A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ow verdomd, je hebt gelijk! Het is netjes verdeeld over de fasen, het is zo'n ABB rail met kliksysteem waar de fasen netjes afwisselen. Loopt wel los dus :) Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
neographikal schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:10:
Ow verdomd, je hebt gelijk! Het is netjes verdeeld over de fasen, het is zo'n ABB rail met kliksysteem waar de fasen netjes afwisselen. Loopt wel los dus :) Bedankt voor het meedenken!
:) We geven met zijn allen wel af op 1-fase eindgroepen achter een 4-polige aardlekschakelaar, maar stiekem heeft het ook nog wat voordelen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik ben mijn groepenkast aan het voor voorbereiden zodat ik hem vlot kan vervangen.
Nu wil ik 6mm2 bedrading gebruiken zodat ik op de toekomst voorbereid ben.

Maar onderin mijn ABB kast zitten 5 verdeelblokjes en wat ik op internet kan vinden zijn die maar tot 4mm2
Hoe kan ik dan het beste een verdeelblok maken in mijn kast?
Zijn er ook verdeelblokjes die wel voor 6mm2 gemaakt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Laatst online: 17:01

FL_

Ik heb ze bij mij met een iets grotere diameter boor een beetje uitgeboord zodat ze er wel in pasten :)

Edit: Ging er overigens wel om dat bij mij de 10mm2 niet overal lekker in paste.

[ Voor 28% gewijzigd door FL_ op 10-08-2022 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Crxtreem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:34:
...

Maar onderin mijn ABB kast zitten 5 verdeelblokjes en wat ik op internet kan vinden zijn die maar tot 4mm2
Weet je dat zeker?
Zijn het niet deze dan:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.productimages.abb.com/9PAA00000053551_720x540.jpg
Want de standaard blokjes die onderin een ABB kast hun plek hebben zijn 10mm2 voor de kleine gaten en 16mm2 voor het grote gat.

Zie specs van bijv deze (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://www.abbconnect.nl/content/photos/1SPF006939F0001.jpg.ashx?w=245&h=245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Weet je dat zeker?
Zijn het niet deze dan:
[Afbeelding]
Want de standaard blokjes die onderin een ABB kast hun plek hebben zijn 10mm2 voor de kleine gaten en 16mm2 voor het grote gat.

Zie specs van bijv deze (klikbaar):
[Afbeelding]
Ja de bovenste set bedoel ik.

Dan ben ik waarschijnlijk op het verkeerde been gezet omdat op de Abb site over 4mm2 gesproken wordt bij specificaties.
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/366213

Dat zal dan over de bedrading gaan die er bijgeleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Crxtreem schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Ja de bovenste set bedoel ik.

Dan ben ik waarschijnlijk op het verkeerde been gezet omdat op de Abb site over 4mm2 gesproken wordt bij specificaties.
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/366213

Dat zal dan over de bedrading gaan die er bijgeleverd wordt.
Dat is inderdaad het montagesnoer wat wordt bijgeleverd ;)
Maar verwarrend is het wel ja.

Heb je die blokjes überhaupt nodig vraag ik me af want ik had ze ook mee besteld met mijn kast maar uiteindelijk niet gebruikt omdat het met gebruik van kammen veel makkelijker en netter was dan met die blokjes onderin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OISQQgdmtAstoB2RCmPeK_knHQs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYyv2fWNxn5vSgNyh0Bdsn4M.jpg?f=fotoalbum_medium
Vanaf de hoofdschakelaar een setje draden naar elke kast en kammen vanaf de aardleks.
Geen blokjes nodig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:20
Ik overweeg om een nieuwe ABB groepenkast (HLD33) te laten plaatsen naast de bestaande ABB groepenkast. Hierin komen de bestaande 3 fase aardlekautomaten en die van van een nieuw te plaatsen Enphase PV systeem. De kast zal dan vrijwel vol zijn.

Nu wil ik ook gelijk een lege kast laten plaatsen onder de nieuwe groepenkast.
De HLD16 (12 modules breed) lijkt me een mooie kast (deze is net wat ruimer dan de HLD11 van 10 modules).

Is de HLD16 geschikt voor plaatsing onder een ABB HLD33 groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frenkie567917 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:09:
Ik overweeg om een nieuwe ABB groepenkast (HLD33) te laten plaatsen naast de bestaande ABB groepenkast. Hierin komen de bestaande 3 fase aardlekautomaten en die van van een nieuw te plaatsen Enphase PV systeem. De kast zal dan vrijwel vol zijn.
Je hebt al 5 bestaande 3-fasen aardlekautomaten? Ben wel benieuwd hoe dat in de huidige kast past nog zonder deze uitbreidingen dan. ;)
Nu wil ik ook gelijk een lege kast laten plaatsen onder de nieuwe groepenkast.
De HLD16 (12 modules breed) lijkt me een mooie kast (deze is net wat ruimer dan de HLD11 van 10 modules).

Is de HLD16 geschikt voor plaatsing onder een ABB HLD33 groepenkast?
Ja hoor.

Vergeet niet een inzetplaat voor de onderkant, deze is standaard open.

Bij dezelfde shop waar jij naar linkt: https://www.sandervunderink.nl/abb-inzetstuk-175-00.html

Als je het heel officieel doet kun je de kasten ook nog koppelen met de koppelstukken en klemveren die daarvoor bedoeld zijn, maar naast elkaar tegen de wand schroeven werkt ook. ;) Voor 2 HLD33 kasten met 175-05 invoerstukken naast elkaar verkoopt men ook een mooie verbindingsstrip voor de aardrail. Daarbij heb je ook nog een extra M5 schroef nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 10-08-2022 13:19 ]

Pagina: 1 ... 258 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.