Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 257 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.115 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
leonbong schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:11:
Een kookplaat gebruik je een zeer beperkt aantal uren per dag.
Jaar verbruik is dus echt niet zo hoog.
Klopt, het gaat me eerder om de momenten dat die wel gebruikt wordt, in combi met de warmtepomp en het laden van de auto. Maar het totaal zie ik dan ook op de hoofdmeter, dus eigenlijk geen meter nodig voor de kookplaat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45
zooi4niek schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:49:
Ik kom tot de volgende groepenkast:

Zie ik nog iets over het hoofd of is dit zo voldoende?
Als je naar nieuwe nen1010:2020 (ik dacht nog niet via bouwbesluit aangewezen als plicht) wilt voldoen, ontkom je bijna niet aan overspannings beveilig (OVP/SPD) met de aangeschepte normen, als je terugrekend met de getallen kom je voor landelijk op max 175m tot koppelstation en in stedelijk op 900m. (pag 61 in bron onder plaatje en laadpalen vanaf 106)

Voor eilandbedrijf van een 1 fase PV/Accu is NEN oplossing uitgewerkt met een bijzondere hoofdschakelaar of ATS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8Csp46Y3q1Yi2aEUbbXQFUqAGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lxnnCmUlijl5QbBdac9c4euh.png?f=fotoalbum_large

(bron)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
@Domba: bedankt voor de toevoeging. De overspanningsbeveiliging past er gelukkig ook nog in. Die wordt na de hoofdschakelaar geplaatst en voor de kwh meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:27:
[...]

Als je naar nieuwe nen1010:2020 (ik dacht nog niet via bouwbesluit aangewezen als plicht) wilt voldoen, ontkom je bijna niet aan overspannings beveilig (OVP/SPD) met de aangeschepte normen, als je terugrekend met de getallen kom je voor landelijk op max 175m tot koppelstation en in stedelijk op 900m. (pag 61 in bron onder plaatje en laadpalen vanaf 106)

Voor eilandbedrijf van een 1 fase PV/Accu is NEN oplossing uitgewerkt met een bijzondere hoofdschakelaar of ATS
[Afbeelding]

(bron)
Misschien zou enige uitleg hier toch wel nuttig kunnen zijn.
Dat het onder bepaalde situaties toegestaan is om bij de netaansluiting van de installatie nul en aarde te verbinden is bekend en duidelijk. Hiermee wordt a.h.w. kunstmatig een TN-stelsel gecreëerd. Maar niet iedereen begrijpt volgens mij het doel van het verbreekcontact in de hoofdschakelaar waarmee in de in-stand die verbinding wordt verbroken. In andere schema's die ik heb gezien komt dat contact dan ook niet voor en zit de verbinding gewoon star bij de binnenkomst van de netvoedingskabel. En bevindt zich als alternatief in de hoofdschakelaar niet een verbreek- maar een sluitcontact in de verbinding met de PEN-draad. Zie b.v. https://www.nieuws1010.nl...ers-en-stroomstelsels.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
habbekrats schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:31:
[...]

Daarom worden naast weekmakers ook vlamvertrager toegevoegd om PVC deze weer zelfdovend te maken. Behalve bij de Eupen waar de mix een batch verkeerd is geweest.
Ja maar de meeste vlamvertragers zijn vaste stoffen, vlamvertragende weekmakers zijn peperduur dus die zitten niet in een standaard stukje vd-draad of ymvk.
Dus ik ga er redelijk vanuit dat als het vloeistof is dat het enorm fikt.
Veel vlamvertragers voor pvc vertrouwen ook op het chloor (halogeen) voor de werking. Waardoor de weekmaker los toch zeer brandbaar is.

Ps ik heb beroepsmatig plastisol (pvc-coatings) ontwikkeld met brandvertragende eigenschappen.
In standaardkabels wordt dinp ddp (phalaatweekmakers) gebruik zeker in de jaren 90.

Samenvattend. Zonder de receptuur te kennen zou ik zeker niet vanuit gaan dat de weekmaker onbrandbaar is tegenovergestelde juist.
Als brandvertragende componenten goedkoop zouden zijn zouden ze overal in zitten en hadden we geen brandklasses voor kabels en andere spullen.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 02-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Techneut schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 13:37:
[...]

Misschien zou enige uitleg hier toch wel nuttig kunnen zijn.
Dat het onder bepaalde situaties toegestaan is om bij de netaansluiting van de installatie nul en aarde te verbinden is bekend en duidelijk. Hiermee wordt a.h.w. kunstmatig een TN-stelsel gecreëerd. Maar niet iedereen begrijpt volgens mij het doel van het verbreekcontact in de hoofdschakelaar waarmee in de in-stand die verbinding wordt verbroken. In andere schema's die ik heb gezien komt dat contact dan ook niet voor en zit de verbinding gewoon star bij de binnenkomst van de netvoedingskabel. En bevindt zich als alternatief in de hoofdschakelaar niet een verbreek- maar een sluitcontact. Zie b.v. https://www.nieuws1010.nl...ers-en-stroomstelsels.pdf
Het plaatje.
Op het moment je verbinding met het net verbreekt voor beide L & N, verlies je de koppeling bij de nettrafo tussen aarde en nul.
Nu treedt er tijdens echt eiland bedrijf in de elektrische verwarming een sluiting op tussen nul en aarde, maar de stroomkring terug naar de voedingsbron (de PV omvormer) via de aarde naar de nul in de omvormer is er niet meer bij een TT-stelsel, dat herstel je door het extra maakcontact in die heel bijzondere hoofdschakelaar van NEN op het moment je netaansluiting uitschakeld,
Als ook dat de nul weer de aarde als referentie heeft en doordat een deel van de stroom via de aarde gaat zal ook de aardlek weer gegarandeerd trippen en mocht de nul geheel gebroken zijn zou zelfs misschien de automaat kunnen afschakelen.
Is het klassiek vast aangesloten olieradiator >2kVA met bimetaalthermostaat, dan zou zelfs een aardlek type AC mogen omdat er geen kans is op DC-lekstroom je hebt nog wel steeds stroomopwaarts de inverter die dc-lekstroom kan hebben, in aantal landen is type AC gewoon verboden, maar Nederland nog niet, worden geloof ik niet meer gemaakt en is kwestie tot voorraad op is) en vanwege >2kVA dient die alleen op de eindgroep te zitten met een minimaal overstroombeveiliging (MCB/installatieautomaat) vanwege de mogelijkheid tot eiland bedrijf. (edit zit die in een stopcontact of een leuke display of afstandbediening dan is het RCD type A)
Een aardelektrode heeft altijd een hogere weerstand dan via een koperendraad en zou zelfs alle met aarde vereffende aanraakbare delen in de woning onder enige AC spanning kunnen staan, afhankelijk of er een kabelbreuk is
50V AC is maximale toegestane, maar vreemde is dat bij laden EV 70V als max zou zijn toegestaan.
Ingeval van driefase wil je nul en aarde als referentie op het middenpunt van de ster hebben.
Edit: als middenpunt van de ster niet aan aarde ligt van de omvormer in eilandbedrijf, gaat nul zweven, in de praktijk afhankelijk van de belasting op de verschillende fasen en kan je goed 170V, 270V, 350V meten Daar kunnen niet al je verbruikers tegen, het zelfde als de in netbedrijf de aarding bij net-trafomator ontbreekt om wat voor reden dan ook, (in UK soms via koperdiestal, hier is voor alsnog favoriet de kilometers aan bliksemafleider, bovenste draad tussen de 150kV masten)

Ik heb niet de volledige NEN1010:2020 , maar deze zou voor 99% gelijk zijn aan de IEC60634, maar niet alles is overgenomen er zitten nog een aantal typisch Nederlandse bepalingen in.
Bijv ik heb nog niet kunnen vinden of ze de sterke aanbeveling voor TN-stelsel in hfd 4 voor plaatsen van een eigen aardelektrode en aansluiten op de hoofdaardingsrail hebben overgenomen voor een TN-C-S stelsel aansluiting.
In geval van een PEN storing in netbeheerders netwerk, is er geen betrouwbare aarde meer of aarde als referentiepunt voor de nul,
Voordat geval zou voor EV laden de spanning tussen nul en aarde bewaakt dienen te worden met een eigen referentie aardelekrode die niet geplaats mag zijn binnen 8m van andere aardelektrodes of een PME. best onpraktisch. (kan zijn dat een fabrikant met een meer praktische oplossing komt of eigen aarding bij TN-C-S toegestaan is)
Net als testen van eigen aardelectrode, met 2 referentie aardelektrodes waarvan 1 op afstand van 10x de diepte op afstand zou moeten staan de andere er ergens tussen,
Zelfs als je aardpen maar 3 meter diep zit is een referentie aardelectrode op 30m afstand al vreselijk onpraktisch (nederland heeft de regelmatige inspectie/keuring nog niet overnomen voor woningen)

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 02-08-2022 16:27 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:54
leonbong schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Ja maar de meeste vlamvertragers zijn vaste stoffen, vlamvertragende weekmakers zijn peperduur dus die zitten niet in een standaard stukje vd-draad of ymvk.
Dus ik ga er redelijk vanuit dat als het vloeistof is dat het enorm fikt.
Veel vlamvertragers voor pvc vertrouwen ook op het chloor (halogeen) voor de werking. Waardoor de weekmaker los toch zeer brandbaar is.

Ps ik heb beroepsmatig plastisol (pvc-coatings) ontwikkeld met brandvertragende eigenschappen.
In standaardkabels wordt dinp ddp (phalaatweekmakers) gebruik zeker in de jaren 90.

Samenvattend. Zonder de receptuur te kennen zou ik zeker niet vanuit gaan dat de weekmaker onbrandbaar is tegenovergestelde juist.
Als brandvertragende componenten goedkoop zouden zijn zouden ze overal in zitten en hadden we geen brandklasses voor kabels en andere spullen.
Ik heb ooit een paar maand bij Draka gelopen ergens in de 90's daar werd in de keuken pvc aangemaakt voor YmVK-MB dat was best wel vervelend spul, daar zaten denk ik de betere grondstoffen in als in Bmerk draadjes.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Helaas je hebt brandnormen voor kabels ymvk-mb is nog steeds een hele lage brandklasse.
Niks bijzonders.

Je moet niet denken in a en b merk grondstoffen maar gewoon verschillende recepten.
Er kunnen namelijk redenen zijn (rook bijvoorbeeld en giftigheid daarvan) waarom de kabel best mag branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 15:13:
[...]

Het plaatje.
Op het moment je verbinding met het net verbreekt voor beide L & N, verlies je de koppeling bij de nettrafo tussen aarde en nul.
Nu treedt er tijdens echt eiland bedrijf in de elektrische verwarming een sluiting op tussen nul en aarde, maar de stroomkring terug naar de voedingsbron (de PV omvormer) via de aarde naar de nul in de omvormer is er niet meer bij een TT-stelsel, dat herstel je door het extra maakcontact in die heel bijzondere hoofdschakelaar van NEN op het moment je netaansluiting uitschakeld,
Als ook dat de nul weer de aarde als referentie heeft en doordat een deel van de stroom via de aarde gaat zal ook de aardlek weer gegarandeerd trippen en mocht de nul geheel gebroken zijn zou zelfs misschien de automaat kunnen afschakelen.
Is het klassiek vast aangesloten olieradiator >2kVA met bimetaalthermostaat, dan zou zelfs een aardlek type AC mogen omdat er geen kans is op DC-lekstroom je hebt nog wel steeds stroomopwaarts de inverter die dc-lekstroom kan hebben, in aantal landen is type AC gewoon verboden, maar Nederland nog niet, worden geloof ik niet meer gemaakt en is kwestie tot voorraad op is) en vanwege >2kVA dient die alleen op de eindgroep te zitten met een minimaal overstroombeveiliging (MCB/installatieautomaat) vanwege de mogelijkheid tot eiland bedrijf. (edit zit die in een stopcontact of een leuke display of afstandbediening dan is het RCD type A)
Een aardelektrode heeft altijd een hogere weerstand dan via een koperendraad en zou zelfs alle met aarde vereffende aanraakbare delen in de woning onder enige AC spanning kunnen staan, afhankelijk of er een kabelbreuk is
50V AC is maximale toegestane, maar vreemde is dat bij laden EV 70V als max zou zijn toegestaan.
Ingeval van driefase wil je nul en aarde als referentie op het middenpunt van de ster hebben

Ik heb niet de volledige NEN1010:2020 , maar deze zou voor 99% gelijk zijn aan de IEC60634, maar niet alles is overgenomen er zitten nog een aantal typisch Nederlandse bepalingen in.
Bijv ik heb nog niet kunnen vinden of ze de sterke aanbeveling voor TN-stelsel in hfd 4 voor plaatsen van een eigen aardelektrode en aansluiten op de hoofdaardingsrail hebben overgenomen voor een TN-C-S stelsel aansluiting.
In geval van een PEN storing in netbeheerders netwerk, is er geen betrouwbare aarde meer of aarde als referentiepunt voor de nul,
Voordat geval zou voor EV laden de spanning tussen nul en aarde bewaakt dienen te worden met een eigen referentie aardelekrode die niet geplaats mag zijn binnen 8m van andere aardelektrodes of een PME. best onpraktisch. (kan zijn dat een fabrikant met een meer praktische oplossing komt of eigen aarding bij TN-C-S toegestaan is)
Net als testen van eigen aardelectrode, met 2 referentie aardelektrodes waarvan 1 op afstand van 10x de diepte op afstand zou moeten staan de andere er ergens tussen,
Zelfs als je aardpen maar 3 meter diep zit is een referentie aardelectrode op 30m afstand al vreselijk onpraktisch (nederland heeft de regelmatige inspectie/keuring nog niet overnomen voor woningen)
Oké. daarmee moet het voor iedereen duidelijk zijn.
Kunnen overigens alle PV-installaties daarmee omgaan? Ik heb zelf geen PV, maar heb altijd verondersteld dat ze standaard automatisch uitschakelen bij het uitvallen van de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vertrouw die elektrische installaties op campings nooit zo, dus ik heb een stroomunit gekocht, eigenlijk puur voor de vormfactor.

Ik wil de standaard Chinese toei die erin zit (de aarde viel praktisch uit de krimpklem :X) upgraden naar ABB en de interne bedrading naar 2,5mm^2, een mooi fel geel PUR snoer ipv neopreen en een echte mennekes CEE.

Zeg maar de ultieme “klaar de voor de rest van m’n leven” stroomunit.

Ik heb hem opengeschroefd, en wat ik al verwachtte was waar, er zitten gewoon standaard DIN units in op een 4 modules brede rail. De bedrading en alles is 1,5mm^2 maar de blauwe Schuko’s zijn wel geschikt voor 16A en IP44.

Ik wil ook m’n EV opladen met granny charger (instelbaar) via dit ding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qafYIyBJaoDqHrS1xcAadfetqCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENRUAEHIc0aAe2BI7VtG9SDn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOYKCrikbGsQK_8qsMhsR59DTLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pnPgM7BVJhKMAd7wc7t3GLs.jpg?f=fotoalbum_large

Nou bedacht ik mezelf drie routes:

Optie 1
B16 upgrade en alle drie de stopcontacten doorlussen. Zelf in de gaten houden of ik niet op de max van m’n aansluiting zit

Optie 2
Een 1 module brede aardlek 30mA en installatieautomaten B6, B10 en B16 erin (meest voorkomende camping aansluitingen), en elk aan 1 stopcontact. Dat is veilig en handig, dan moet ik alleen verder verdelen met een tweede verdeeldoos.

Optie 3
Deze optie is onveiliger, maar wel handiger. Zelfde als optie 2, maar dan in plaats van elke automaat op 1 stopcontact, alle automaten aan de uitgaande kant parallel zetten en verbinden met alle stopcontacten. Dan heb ik geen aparte verdeeldoos meer nodig, en kan ik gewoon kiezen welke automaat ik aan zet.
Onveilig omdat als ik per ongeluk twee of drie automaten aan zou zetten ik maximaal 16 + 10 + 6 = 32A zou kunnen trekken, en daar is de unit niet op berekent. Aan de andere kant zou de camping aansluiting dan wel een keer af moeten slaan.

Ik neig naar optie 3 ivm convenience. Zien jullie nog andere voor of nadelen?

offtopic:
Ik heb de juiste adereindhulzen, krimptangen, common sense en enige kennis om dit netjes te doen

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
@_eLMo_ Probleem met optie twee zal de ruimte zijn. Spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar zijn er niet veel 1-unit breed. Daarnaast is nu de automaat netjes een 2-polig type (en niet 1p+n) wat handig kan zijn met N-L verwisseling.

Verder gaat het toch om de veiligheid aan jouw kant, niet aan de camping kant. Dus ik zou het gewoon afzekeren op wat jij kan hebben. Mocht de campingaansluiting minder zijn mag die lekker de camping installatie beschermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05
_eLMo_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:54:
[...]

[...]
Zien jullie nog andere voor of nadelen?
Nadeel is dat de (stroom op de) campings op deze manier een stuk duurder wordt voor iedereen als het gebruikt gaat worden om auto's mee vol te tanken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:08:
@_eLMo_ Probleem met optie twee zal de ruimte zijn. Spanningsonafhankelijke aardlekschakelaar zijn er niet veel 1-unit breed. Daarnaast is nu de automaat netjes een 2-polig type (en niet 1p+n) wat handig kan zijn met N-L verwisseling.

Verder gaat het toch om de veiligheid aan jouw kant, niet aan de camping kant. Dus ik zou het gewoon afzekeren op wat jij kan hebben. Mocht de campingaansluiting minder zijn mag die lekker de camping installatie beschermen.
Ah, twee polig en polarisatie. Officieel is CEE gepolariseerd, maar of de campings dat altijd netjes doen :+

Daarnaast hebben sommige campings hebben ook gewoon een Schuko aansluiting, en ik ga niet elke keer polarisatie meten als ik m’n verloop insteek.

Dan houd ik dus alleen optie 1 (zelfde setup in B16) en een optie voor twee 2P alamats over.
jongetje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Nadeel is dat de (stroom op de) campings op deze manier een stuk duurder wordt voor iedereen als het gebruikt gaat worden om auto's mee vol te tanken.
Klopt, dat gaat gebeuren. Ik betaal er graag voor. Op dit moment leg ik bij hotels / huisjes / campings gewoon extra fooi neer ter waarde van m’n geladen kWh’s * gangbaar kWh tarief.

Het staat de camping ook vrij een of twee laadpalen neer te zetten. Ik laad vrij weinig als ik er eenmaal ben, eigenlijk gewoon eenmalig van de lading waarmee ik aankwam naar vol (zodat ik vol weg ga), dus ergens tussen de 0 en 72kWh.
En de laadinfrastructuur in Frankrijk is helaas om te huilen, dus daar wil ik niet van afhankelijk zijn. Maar als er een laadpaal in de buurt is of bij het strand ben ik niet de beroerdste natuurlijk ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _eLMo_ op 02-08-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
@Septillion een B6 2P alamat + een B10 2P alamat in parallel maakt zeker geen B16? Alleen al vanwege de aardlek (2x 30mA dan).

Stroom zal zich evenredig verdelen bij gelijke weerstand en dus zal de 6A klappen als je 16A / 2 = 8A er over trekt.

[ Voor 31% gewijzigd door _eLMo_ op 02-08-2022 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
@_eLMo_ Inderdaad, bij 2 parallel heb je geen garantie dat de stroom zich netjes verdeelt. Met alleen automaten al geen garantie maar met max 30mA onbalans voor de aardlek is het vragen om afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@_eLMo_ wellicht had je beter zoiets kunnen kopen als je toch alles gaat vervangen: https://elektroproductsgieben.nl/product/csn9pt/ (€22,55). Ze hebben ook 6 module breed, maar daar staat geen prijs bij. Dan heb je ruimte genoeg.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Oewh, nice, die kon ik dus zelf niet vinden bij de meer gangbare elektro webshops. CEE form….

Ik had het eerder moeten vragen hier, haha.

Wel ietwat lomper dan ik nu heb.

[ Voor 11% gewijzigd door _eLMo_ op 02-08-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Techneut schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:25:
[...]
Oké. daarmee moet het voor iedereen duidelijk zijn.
Kunnen overigens alle PV-installaties daarmee omgaan? Ik heb zelf geen PV, maar heb altijd verondersteld dat ze standaard automatisch uitschakelen bij het uitvallen van de netspanning.
De netgebonden omvormers wel, maar de off-grid hybride valt het back-up gedeelte niet stroomloos, wel het deel (home load) dat parralel met de omvormer aan de hoofdschakelaar van netaansluiting zitten.

Een netgebonden kan geen 50hz fase opbouwen, deze volgt het net in frequentie en fase een off-grid type en wel op de back-up uitgang (door mij UPS home load genoemd) kan wel 3fase en 50Hz genereren en kan zelfs dienen als master voor de gewone netgebonden omvormers zodat ze opstarten.

Maar die kunnen beter op de andere back-up 3 fase uitgang zitten, van deze omvormer, die ik met "SOC home load" aanduidt, want die is frequentie gestuurd, die verhoogd de 50hertz frequentie op het moment je accu vol is en nergens meer met die opwek heen kunt, door de frequentie te verhogen vallen deze normale netgebonden omvormers uit wat ook een verplichting is als ze alleen aan net zouden zijn aangesloten .

Je wilt geen frequentie gevoelige verbruikers op deze SOC uitgang, verwijzend naar (State of Charge), maar je kan deze gestuurde 3f uitgang ook voor andere doelen gebruiken, door andere parameters er aan te koppelen (firmware bepaald wat mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:55
_eLMo_ schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:54:
Ik vertrouw die elektrische installaties op campings nooit zo, dus ik heb een stroomunit gekocht, eigenlijk puur voor de vormfactor.

Ik wil de standaard Chinese toei die erin zit (de aarde viel praktisch uit de krimpklem :X) upgraden naar ABB en de interne bedrading naar 2,5mm^2, een mooi fel geel PUR snoer ipv neopreen en een echte mennekes CEE.

Zeg maar de ultieme “klaar de voor de rest van m’n leven” stroomunit.

Ik heb hem opengeschroefd, en wat ik al verwachtte was waar, er zitten gewoon standaard DIN units in op een 4 modules brede rail. De bedrading en alles is 1,5mm^2 maar de blauwe Schuko’s zijn wel geschikt voor 16A en IP44.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nou bedacht ik mezelf drie routes:

Optie 1
B16 upgrade en alle drie de stopcontacten doorlussen. Zelf in de gaten houden of ik niet op de max van m’n aansluiting zit

Optie 2
Een 1 module brede aardlek 30mA en installatieautomaten B6, B10 en B16 erin (meest voorkomende camping aansluitingen), en elk aan 1 stopcontact. Dat is veilig en handig, dan moet ik alleen verder verdelen met een tweede verdeeldoos.

Optie 3
Deze optie is onveiliger, maar wel handiger. Zelfde als optie 2, maar dan in plaats van elke automaat op 1 stopcontact, alle automaten aan de uitgaande kant parallel zetten en verbinden met alle stopcontacten. Dan heb ik geen aparte verdeeldoos meer nodig, en kan ik gewoon kiezen welke automaat ik aan zet.
Onveilig omdat als ik per ongeluk twee of drie automaten aan zou zetten ik maximaal 16 + 10 + 6 = 32A zou kunnen trekken, en daar is de unit niet op berekent. Aan de andere kant zou de camping aansluiting dan wel een keer af moeten slaan.

Ik neig naar optie 3 ivm convenience. Zien jullie nog andere voor of nadelen?

offtopic:
Ik heb de juiste adereindhulzen, krimptangen, common sense en enige kennis om dit netjes te doen
Ik zou een B16-30ma Alamat er in zetten, tenzij je bang bent dat de installatie aan de camping kant zo gaar is dat je de kortsluitstroom niet haalt.

Je kunt dan ook overwegen om met verwisselbare smeltpatronen (CHT 10x38 in din rail houder) te werken naast een 30ma aardlek, dan duw je er wat in naar gelang de situatie daar om vraagt. Als je niet meer dan 6a gebruikt hoef je ook niet hoger af te zekeren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@big bang
Ik zou geen alamat toepassen.
Omdat je er dan vanuit gaat dat fase en nul op de juiste polen van de cee zit.
Twee polig automaat plus losse aardlek is dan beter. Eigenlijk zoals hij de unit gekocht heeft

Waarom hij deze gekocht heeft en totaal gaat verbouwen is mij een raadsel. Dan had hij beter zelf een los kastje kunnen kopen en dan opbouwen.

[ Voor 24% gewijzigd door leonbong op 03-08-2022 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:44
jongetje schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Op sommige campings betaal je tegenwoordig gewoon per afgenomen kWh. Geen idee in hoeverre dat al gemeengoed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
big bang schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:47:
[...]

Ik zou een B16-30ma Alamat er in zetten, tenzij je bang bent dat de installatie aan de camping kant zo gaar is dat je de kortsluitstroom niet haalt.

Je kunt dan ook overwegen om met verwisselbare smeltpatronen (CHT 10x38 in din rail houder) te werken naast een 30ma aardlek, dan duw je er wat in naar gelang de situatie daar om vraagt. Als je niet meer dan 6a gebruikt hoef je ook niet hoger af te zekeren.
Leuk idee, ik kende ze niet in deze vorm!
Smeltpatronen, aan de ene kant handig (want flexibel), aan de andere kant onhandig (ik moet reserves meenemen). En hebben smeltpatronen niet een tragere karakteristisch dan een B automaat?
Ik vind het wel een goed idee, maar ik denk te onhandig op vakantie omdat ik die reserve patronen gegarandeerd ga kwijtraken :+

Ik denk dat ik uiteindelijk voor optie 1 ga, een upgrade van de aardlek en automaat naar ABB en een B16 ipv C10. Alles 2P.

Er zijn wel 2P alamats, maar dan heb ik 2 lege modules ernaast, daar kan ik dan wel een hoofdschakelaar ofzo inzetten, maar wat ik heb ik daar aan, haha. Een WCD gebruikt meer dan 2 modules dus past ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
_eLMo_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:42:
[...]

Leuk idee, ik kende ze niet in deze vorm!
Smeltpatronen, aan de ene kant handig (want flexibel), aan de andere kant onhandig (ik moet reserves meenemen). En hebben smeltpatronen niet een tragere karakteristisch dan een B automaat?
Ik vind het wel een goed idee, maar ik denk te onhandig op vakantie omdat ik die reserve patronen gegarandeerd ga kwijtraken :+
Je hebt ruimte voor lege houders er naast. Monteer je er daar nog twee en je hebt spares in het ding zelf zitten.

Hoe snel een smeltpatroon is hangt af van de fuse in kwestie. Je kunt die kopen met verschillende karakteristieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
_eLMo_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:42:
Er zijn wel 2P alamats, maar dan heb ik 2 lege modules ernaast, daar kan ik dan wel een hoofdschakelaar ofzo inzetten, maar wat ik heb ik daar aan, haha.
Een resetbare kWh meter er in?
Weet je meteen of de campinghouder je een poot uit draait met het aantal kWh's ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

De netgebonden omvormers wel, maar de off-grid hybride valt het back-up gedeelte niet stroomloos, wel het deel (home load) dat parralel met de omvormer aan de hoofdschakelaar van netaansluiting zitten.

Een netgebonden kan geen 50hz fase opbouwen, deze volgt het net in frequentie en fase een off-grid type en wel op de back-up uitgang (door mij UPS home load genoemd) kan wel 3fase en 50Hz genereren en kan zelfs dienen als master voor de gewone netgebonden omvormers zodat ze opstarten.

Maar die kunnen beter op de andere back-up 3 fase uitgang zitten, van deze omvormer, die ik met "SOC home load" aanduidt, want die is frequentie gestuurd, die verhoogd de 50hertz frequentie op het moment je accu vol is en nergens meer met die opwek heen kunt, door de frequentie te verhogen vallen deze normale netgebonden omvormers uit wat ook een verplichting is als ze alleen aan net zouden zijn aangesloten .

Je wilt geen frequentie gevoelige verbruikers op deze SOC uitgang, verwijzend naar (State of Charge), maar je kan deze gestuurde 3f uitgang ook voor andere doelen gebruiken, door andere parameters er aan te koppelen (firmware bepaald wat mogelijk is)
Oké bedankt, het bestaan van die hybride installaties was me nog niet bekend. Maar door de recente discussie vermoedde ik zoiets zo langzamerhand wel. Helemaal duidelijk nu, weer wat geleerd.
Ik neem aan dat zo'n hybride installatie wel wat duurder is dan de "gewone" netgebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Techneut schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:48:
[...]
Oké bedankt, het bestaan van die hybride installaties was me nog niet bekend. Maar door de recente discussie vermoedde ik zoiets zo langzamerhand wel. Helemaal duidelijk nu, weer wat geleerd.
Ik neem aan dat zo'n hybride installatie wal wat duurder is dan de "gewone" netgebonden.
Ja, ongeveer €500-€1000 tov Growatt, SMA, Solaregde netgebonden zonder de accu's dan
En aangezien je niet merkt dat er een net storing is of iemand net-hoofdschakelaar heeft uitgezet om te proberen en vergeten is deze weer terug te zetten, je hebt wel een extra aandachtpunt mbt veligheid erbij ;)

(ik heb een signalering erop, al 3x dit jaar storingsnummers gebeld, begin juli nog de 10kV kabel iets voorbij mijn inrit, zelfde type (GPLK) als mijn huisaansluiting, loodmantel beschadigd en met de tijd vergaat die papieren isolatie, veelal is het panser (buitenmantel) met de tijd vergaan en mini scheurtje in die loodmantel is voldoende om maanden en maanden later een interne kort sluiting te geven, bij mij zijn het de plekken waar 40-50 jaar terug de kabel gebogen is om de kabel te leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
LooneyTunes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Weet je meteen of de campinghouder je een poot uit draait met het aantal kWh's ;).
Ja, wel een leuke! Haha. Heeft een apart telwerk denk ik dan? Want MID is normaliter niet resetbaar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:35
_eLMo_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:33:
Ja, wel een leuke! Haha. Heeft een apart telwerk denk ik dan? Want MID is normaliter niet resetbaar toch?
Inderdaad 2 tellers.
Zo'n soort meter (dzt 6009) gebruik ik ook bij de zonnepanelen. De ene teller telt door en de anderen reset ik iedere maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
LooneyTunes schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

Jammer dat er niet van dit soort meters zijn (ook met instelbare max stroom) van een normaal merk.

https://m.nl.aliexpress.com/item/32860988913.html

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Als ik deze automaat bekijk zie ik niet iets of spannings onafhankelijk staan.
Of kan ik dat aan een bepaald symbool/norm zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Crxtreem schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Als ik deze automaat bekijk zie ik niet iets of spannings onafhankelijk staan.
Of kan ik dat aan een bepaald symbool/norm zien?
Je kunt het lezen in het persbericht van Siemens: https://support.industry....dependent)?dti=0&lc=en-CN

En idd kun je het ook aan de norm zien:
Standards IEC/DIN EN 61009-1 (VDE 0664-20);
IEC/DIN EN 61009-2-1 (VDE 0664-21)
Spanningsonafhankelijk: IEC/DIN EN 61009-2-1
Spanningsafhankelijk: IEC/DIN EN 61009-2-2

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
De bezwaren tegen een spanningsafhankelijke aardlekschakelaar zijn gewoon duidelijk, ze zijn meer dan eens hier de revue gepasseerd. Toch zijn ze naar het lijkt overal te koop. Het lukt me echter tot nu toe nog steeds niet er achter te komen in welke situaties het juist aanbevolen zou zijn om er toch voor te kiezen. Er moeten dacht ik toch zwaarwegende voordelen zijn, al kan ik die zo een-twee-drie niet bedenken, d.w.z. in welke gevallen "de gewone" niet voldoende zou zijn. Anders zouden ze dunkt me nooit bestaan, dan wel gewoon verboden moeten zijn in alle situaties. Misschien iets met extra gevoeligheid, zoals maar een paar mA?

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 03-08-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
@Techneut je kunt er b.v. voor kiezen als je zeker weet dat je installatie altijd tussen de 195 en 253 V werkt en er geen kans is dat de voedende nul onderbroken wordt. Ik zal niet beweren dat dit bij 99.9999% van de installaties in NL gewoon zo is, want dan krijgen we dáár weer discussie over |:(

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000229426/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:07:
Het lukt me echter tot nu toe nog steeds niet er achter te komen in welke situaties het juist aanbevolen zou zijn om er toch voor te kiezen. Er moeten dacht ik toch zwaarwegende voordelen zijn, al kan ik die zo een-twee-drie niet bedenken, d.w.z. in welke gevallen "de gewone" niet voldoende zou zijn.
Voordelen hebben ze in geen enkel geval.
Anders zouden ze dunkt me nooit bestaan, dan wel gewoon verboden moeten zijn in alle situaties.
Dat is dan ook zo met ingang van NEN1010:2020. Normen lopen wel eens achter de realiteit / de marktontwikkelingen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Martin7182 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:09:
@Techneut je kunt er b.v. voor kiezen als je zeker weet dat je installatie altijd tussen de 195 en 253 V werkt en er geen kans is dat de voedende nul onderbroken wordt. Ik zal niet beweren dat dit bij 99.9999% van de installaties in NL gewoon zo is, want dan krijgen we dáár weer discussie over |:(

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000229426/
Natuurlijk kan ik dat, maar waarom zou ik in vredesnaam?
Xander schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:18:
[...]

Voordelen hebben ze in geen enkel geval.

[...]

Dat is dan ook zo met ingang van NEN1010:2020. Normen lopen wel eens achter de realiteit / de marktontwikkelingen aan.
Waarmee we dan ook op één lijn zitten. Maar daarmee rest me toch nog de vraag waarom zijn die dingen er eigenlijk? Wat is de gedachte erachter?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Techneut schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:59:
Waarmee we dan ook op één lijn zitten. Maar daarmee rest me toch nog de vraag waarom zijn die dingen er eigenlijk? Wat is de gedachte erachter?
Goedkoop / compact te produceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dus vanwege de nadelen geen enkel argument dat tegenpleit om ze helemaal niet meer toe te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 03-08-2022 22:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Techneut schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:51:
Dus vanwege de nadelen geen enkel argument dat tegenpleit om ze helemaal niet meer toe te staan.
@Xander geeft hierboven het antwoord al, wat wil je nog meer horen?
Je kunt ze verplichten, maar hoe vaak heb jij thuis een spanning onder de 195 V of een onderbroken nulleider? Ik vind het nogal spijkers op laag water allemaal. Ondertussen sluiten mensen vaatwassers aan met een kroonsteentje in een vochtige/vieze omgeving, daar valt veel meer te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Daar gaat het toch helemaal niet om, wat ik nog meer wil, zelf heb ik die dingen niet eens. Mijn bericht was enkel maar een antwoord op dat van Xander, helemaal niet meer of minder. Het overige van je bericht is uiteraard helemaal waar, dat zal ook niemand betwisten, maar daar ging het hier niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/89CWQFBI2LVnYTihxrkGq3xNLQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3WGdNPPWoKM6CrDjmo8ObJtX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKh4z1TQbEAmV_flXmzbvp0tEiA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIBbiAdDPg3G4QGiKj4xUWDv.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm, ik dacht ik vervang even de aardlekschakelaar met een aardlekautomaat. ... Maar de N zit omgedraaid op de nieuwe Aardlekschakelaar.

Deze kan ik denk ik niet gebruiken, dat ik een Attema 40A aardlekautomaat moet zoeken??

Anders de PV installateurs maar vragen of de Aardlekschakelaars vervangen dienen te worden.
Of anders even de electricien even benaderen en of hij toch gelijk de kookgroep kan vervangen voor 3fase.

[ Voor 15% gewijzigd door Whiskey48 op 04-08-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

laat maar.

[ Voor 80% gewijzigd door Cyberpope op 04-08-2022 13:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:05:
Hmm, ik dacht ik vervang even de aardlekschakelaar met een aardlekautomaat. ... Maar de N zit omgedraaid op de nieuwe Aardlekschakelaar.

Deze kan ik denk ik niet gebruiken
Kan wel, maar niet met deze kamrail van Attema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:29
@Whiskey48 Werken zal het wel, maar wel zo netjes om even fatsoenlijk aan te sluiten. Zitten de klemmen van de alamat en automaten wel op dezelfde diepte? Want het is ook niet zo netjes als je die kam(men) krom trekt.

Even twee viervoudige kammetjes op de automaten zetten, en het groepje verbinden naar de alamat met draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:27
Whiskey48 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:05:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze kan ik denk ik niet gebruiken, dat ik een Attema 40A aardlekautomaat moet zoeken??

Anders de PV installateurs maar vragen of de Aardlekschakelaars vervangen dienen te worden.
Of anders even de electricien even benaderen en of hij toch gelijk de kookgroep kan vervangen voor 3fase.
Ik vraag me vooral af of de huidige automaten juist zijn aangesloten aan de onderzijde.
Als de aardlekschakelaar juist is aangesloten dan lijkt het alsof de automaten dat niet zitten en dus eigenlijk de nul beveiligen ipv de fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pickboy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:38:
[...]
Als de aardlekschakelaar juist is aangesloten dan lijkt het alsof de automaten dat niet zitten en dus eigenlijk de nul beveiligen ipv de fase.
Daarom komt hij zelf dus al tot de conclusie dat hij deze aardlekautomaat niet zomaar kan gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:27
Xander schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Daarom komt hij zelf dus al tot de conclusie dat hij deze aardlekautomaat niet zomaar kan gebruiken. ;)
ah, het was de nieuwe op de foto. Helder, dat had ik even niet door 8)7
Juiste conclusie dan idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
pickboy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

Ik vraag me vooral af of de huidige automaten juist zijn aangesloten aan de onderzijde.
Idd, de nul en fase zijn omgedraaid tussen Attema en ABB.
Ook is de ABB groter, dus hangt de kamrail een beetje scheef.

Ik betwijfelde of een PV installateur de aardlekschakelaars zou vervangen voor Aardlekautomaten, dus dacht doe dat wel even ... Maar ABB en Attema zijn dus niet comfortabel met elkaar.

Ik kan de electricien vragen om langs te komen, maar betwijfel of hij Attema heeft (was hij geen fan van). Of even zelf zoeken. (Volgens mij maakt Attema deze niet, misschien moeten alle installatieautomaten dan maar vervangen worden.

... Bij een 4,4kW en 3kW PV installatie ... Het is wel eigenlijk noodzakelijk toch om de aardlekschakelaars van de huidige kast te vervangen Ivm de parallelle voeding??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0MoVCuu8nNoQisfi6IJGYVEAF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqadBQgmx7St5UHWybfP2ypK.png?f=fotoalbum_large

Of ik laat alle installatieautomaten en kamrailen vervangen ... Die gekke van Attema in de prullenbak. (Ik snap wel dat de installateur geen fan was van dit merk ... Waarom zijn de nul en fase nou weer omgedraaid bij dit merk).

[ Voor 51% gewijzigd door Whiskey48 op 04-08-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Whiskey48 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:56:
[...]
... Bij een 4,4kW en 3kW PV installatie ... Het is wel eigenlijk noodzakelijk toch om de aardlekschakelaars van de huidige kast te vervangen Ivm de parallelle voeding??
Ja, dat, of vóór de aardlekschakelaars een C40 automaat plaatsen.
[Afbeelding]

Of ik laat alle installatieautomaten en kamrailen vervangen ... Die gekke van Attema in de prullenbak. (Ik snap wel dat de installateur geen fan was van dit merk ... Waarom zijn de nul en fase nou weer omgedraaid bij dit merk).
Hou het dan alsjeblieft bij één merk, anders heb je nog steeds kans dat je klemmen krom trekken.
Mijn vorige advies staat ook nog steeds, en dat is gewoon het huidige spul behouden en twee viervoudige kammetjes op je automaten zetten. Alhoewel ik snap dat alles van één merk mooier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
jordje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Ja, dat, of vóór de aardlekschakelaars een C40 automaat plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmPV1BunORh6K_7Eu6RK_l2FWOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/USokQGByAeB362XXVqY6EYrk.png?f=user_large
Ja bedacht ik me ook net, stond ook als advies op een andere site. Dat moet net nog passen, alleen wordt de kookgroep vervangen dan wat lastiger qua ruimte.
Hou het dan alsjeblieft bij één merk, anders heb je nog steeds kans dat je klemmen krom trekken.
Mijn vorige advies staat ook nog steeds, en dat is gewoon het huidige spul behouden en twee viervoudige kammetjes op je automaten zetten. Alhoewel ik snap dat alles van één merk mooier staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnyj4iXGDnr9YclxRCDsWtf8a6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pMCuoR6RukuHgd1NeUWyeM0a.png?f=fotoalbum_large

Ahh, je bedoelt zoiets? Maar deze is voor enkel 1din aansluitingen, niet eerst een 2din, daarna 4x 1din.

Ik had toevallig van Attema nog een kam meegenomen vanuit de Hornbach, maar die paste niet met de installatieautomaat links.

[ Voor 32% gewijzigd door Whiskey48 op 04-08-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wie is er bekend met het merk f-tronic als behuizing groepenkast.
En het merk Sep of Garcia als componenten.
Familielid neemt zonnepanelen en laat gelijk groepenkast door hun aanpassen, deze merken ken ik niet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
DutchWing schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:04:
Wie is er bekend met het merk f-tronic als behuizing groepenkast.
En het merk Sep of Garcia als componenten.
Familielid neemt zonnepanelen en laat gelijk groepenkast door hun aanpassen, deze merken ken ik niet.
Tja...
Tja...

Ik snap niet waarom een partij dat soort spul gebruikt. Een kast van ABB is in het uiterste geval niet meer dan een paar tientjes duurder. Zo wel, dan moet je als installateur op zoek naar een andere leverancier. Voor thuis prutsen kan het misschien interessant zijn, maar als ondernemer wil je toch gewoon bewezen goed spul ophangen?
Whiskey48 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:30:
[...]
Ahh, je bedoelt zoiets? Maar deze is voor enkel 1din aansluitingen, niet eerst een 2din, daarna 4x 1din.
Daarmee verbind je alleen de automaten. Met twee stukken draad verbind je dat groepje weer met de aardlek.

[ Voor 17% gewijzigd door jordje op 04-08-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Volgens mij wil ik iets dat niet zo makkelijk kan, maar voordat ik iets anders ga proberen eerst maar eens hier vragen of ik nog iets over het hoofd zie.

Ik heb een Shelly Pro 4PM liggen (https://shelly.cloud/shel...omation-solution/#Pro-4PM en https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-pro-4pm/) die ik wil gebruiken om het vermogen van de PV de groep met de netwerkapparatuur te meten. Dit zijn allebei een 30mA 16A aardlekautomaat op dezelfde fase (van 3x25A). Hier staat wat meer informatie over meerdere groepen en het probleem daarmee: II Stevow II in "[Shelly] Ervaringen & Discussie" Het is dus (helaas) zo dat alle L ingangen met elkaar verbonden zijn intern en dat hiervan ook de stroom wordt gehaald op de shelly zelf te voeden. Bij de Pro 2(PM) en Pro 1(PM) lijkt dit niet het geval (https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-pro-2pm/), daar staan de zekeringen ook voor de Shelly getekent in tegenstelling tot de 4 met de zekeringen na de Shelly.

Kan/mag/is het (on)verstandig om de Shelly tussen de hoofdschakelaar en de alamats te zetten? Er zit dan geen aardlek voor de Shelly (en max 25A afgezekerd)? De apparaten en pv omvormer erna hebben natuurlijk wel aardlek en 16A afzekering.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit eigenlijk niet perse de bedoeling is, maar misschien mag het gewoon.

Als alternatief moet ik naar een Pro 1PM of Pro 2PM kijken.

Zo nodig kan ik een schema maken als dat het duidelijker maakt... :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Daarmee verbind je alleen de automaten. Met twee stukken draad verbind je dat groepje weer met de aardlek.
Ah uiteraard, ik snap hem, idd. Dat scheelt een hoop, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jordje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

Tja...
Tja...

Ik snap niet waarom een partij dat soort spul gebruikt. Een kast van ABB is in het uiterste geval niet meer dan een paar tientjes duurder. Zo wel, dan moet je als installateur op zoek naar een andere leverancier. Voor thuis prutsen kan het misschien interessant zijn, maar als ondernemer wil je toch gewoon bewezen goed spul ophangen?

[...]

Zeker voor de prijs!
Ze rekenen 700 euro ex btw.

Je kan een eaton groepenkast (met dezelfde soort componenten) voor 400 euro Incl btw krijgen.
Dus 300+ voor montage..

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:23
verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door _Brake_ op 04-08-2022 18:20 ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FrankHe schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Graag gedaan. In een kleine installatie kan de overspanningsbeveiliging direct na de hoofdschakelaar, daar hoeft geen zekering tussen en een aardlekschakelaar al helemaal niet. Aangaande het merk EMAT, daar is voldoende over te vinden in dit topic. Ik zou persoonlijk een beter merk nemen maar kan niet in jouw portemonnee kijken. De eerst volgende stap zou bijvoorbeeld de OBO 5093380 - v10 compact kunnen zijn, barcode: 4012195076551. Dat is net even iets minder trashy dan EMAT. OBO specificeert dat het een gecombineerd type 2 / type 3 beveiliging betreft. Bij EMAT nemen niet eens de moeite dat te specificeren. Het specifieke voordeel van bijvoorbeeld de OBO 5093380 is dat deze gecombineerd type 2 en 3 is.

Volg de aanwijzingen van de fabrikant aangaande de draadlengtes. Houdt de draden zo kort mogelijk.
@FrankHe Super bedankt voor de tip, hier kan ik wat mee. Ga gelijk bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19
Vraagje, hoewel ik denk dat het niet kan. Bij ons zit de achtertuin op dezelfde groep als de woonkamer en garage. Nu wilt bij vochtig weer de aardlek er wel eens uit vliegen door nog onbekende oorzaak in de achtertuin. Helaas is de achtertuin via een inbouwdoos aan de woonkamer gekoppeld en kan ik dus niet de achtertuin gemakkelijk op een eigen alamat zetten. Kan ik hier op een of andere manier een aardlekschakelaar tussen plaatsen zodat niet de aardlek van de hele groep eruit knalt? Of moet ik een hele nieuwe kabel gaan trekken vanuit de mk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@soganta De enige goede oplossing is een aparte kabel naar de meterkast.

Je zou op de plek van die aftakking een aardlekschakelaar met een lagere aanspreekstroom (bijvoorbeeld 10mA) kunnen plaatsen, maar dat geeft geen enkele garantie dat deze eerder uitschakelt. Om aardlekschakelaars selectief te krijgen moet de voorliggende aardlekschakelaar niet alleen een hogere aanspreekstroom hebben, maar ook trager zijn. Een lekstroom van bijvoorbeeld 50mA zal anders gewoon beide aardlekschakelaars laten trippen, of willekeurig 1 van de aardlekschakelaars welke toevallig het vlotste is, maar dat gedrag laat zich erg slecht voorspellen. Bij kleinere lekstromen heeft het mogelijk wel het effect wat je ervan verwacht.

Je kunt natuurlijk wel de hele groep van de woonkamer, garage en tuin op een aparte aardlekautomaat aansluiten, mocht dat nog niet zo zijn. Dan schakelt nog steeds wel de hele groep uit maar heeft het in ieder geval niet nog meer invloed op andere groepen in de woning.

Wacht, zei ik dat de enige goede oplossing een aparte kabel naar de meterkast is? Dat klopt natuurlijk niet, de enige goede oplossing is het defect lokaliseren en verhelpen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 05-08-2022 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:19
@Xander Duidelijk! Ga voor nu de woonkamer, garage en tuin op een eigen alamat zetten, blijft de rest iig gewoon werken. En je hebt gelijk, de oorzaak moet worden aangepakt, maar dat wordt tegels wippen en graven ben ik bang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
soganta schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:39:
@Xander Duidelijk! Ga voor nu de woonkamer, garage en tuin op een eigen alamat zetten, blijft de rest iig gewoon werken. En je hebt gelijk, de oorzaak moet worden aangepakt, maar dat wordt tegels wippen en graven ben ik bang :/
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar als je toch moet gaan graven is die aparte kabel / groep misschien ook meteen te realiseren. ;)

Alles waar je zonder graven bij kunt dan al uitgesloten? Vocht in verlichtingsarmaturen of andere componenten? Ongedierte die ergens in zijn gekropen?

Hoe ziet de tuininstallatie er überhaupt uit?

Ik probeer zelf ondergrondse verbindingen en aftakkingen altijd zoveel mogelijk te vermijden. Hier zitten alle verbindingen in de componenten (dus 2 kabels op een contactdoos of verlichtingsarmatuur, "in" en "uit") en er zit nog een kabeldoos tegen de gevel in een onzichtbaar hoekje achter de containers. Het enige wat er onder de grond kan gebeuren is een beschadigde kabel, maar die kan ik dan in ieder geval wel aan 2 kanten loskoppelen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
soganta schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:39:
Zijn in alle contactdozen, schakelaars etc buiten een gaatje aan de onderkant gemaakt? Hier kan het condensvocht dan door ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:03

MrScratch

I am rubber, you are glue

Zijn alle 3P+1 Alamats van fatsoenlijke merken zoals ABB, Eaton, Hager uitverkocht? Ik kan ze werkelijk nergens vinden bij een webshop waar ze nog op voorraad zijn. Ik heb nu een Chint alamat in mijn meterkast zitten, maar die wil ik graag vervangen door iets beters.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
MrScratch schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:54:
Zijn alle 3P+1 Alamats van fatsoenlijke merken zoals ABB, Eaton, Hager uitverkocht? Ik kan ze werkelijk nergens vinden bij een webshop waar ze nog op voorraad zijn. Ik heb nu een Chint alamat in mijn meterkast zitten, maar die wil ik graag vervangen door iets beters.
Toevallig hier ook druk aan het zoeken en was ook al verbaasd. Ik dacht alles mooi van 1 merk te bestellen bij 1 webwinkel. 1 webwinkel ging al niet lukken, maar 1 merk lijkt ook al onmogelijk.

Als er geen 3p+n beschikbaar is voor een kookplaat kan ik dan ook een 4P automaat pakken?

Edit: found one! @MrScratch https://www.groepenkastbe...omaat-3pn-16-a-b-kar-30ma wie er het eerste bij is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door walletje-w op 05-08-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master-T
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-09 10:32
Laat maar

[ Voor 97% gewijzigd door Master-T op 06-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FatalError
  • Laatst online: 15-09 22:24
walletje-w schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:15:
[...]

Toevallig hier ook druk aan het zoeken en was ook al verbaasd. Ik dacht alles mooi van 1 merk te bestellen bij 1 webwinkel. 1 webwinkel ging al niet lukken, maar 1 merk lijkt ook al onmogelijk.
Ik zie bij sandervunderink nog diverse 3P+N C16 automaten op voorraad. De B16 lijkt inderdaad uitverkocht te zijn.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij de groothandels zijn er wel voorraden.

Bij Technische Unie gekeken, deze heeft een B16/0,03 aardlekautomaat van Hager, ABB en Legrand op voorraad. Eaton inderdaad niet op het moment.

Je zou denken dat de webwinkels er dan ook aan moeten kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:39
Zijn alle 3P+1 Alamats van fatsoenlijke merken zoals ABB, Eaton, Hager uitverkocht?
Ik kwam deze tegen: https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-vks14sb/

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
jordje schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:36:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6OV6iZ0riEBPS6QfU9tu1NHnwc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LehlQ77MIWYlu6Ckx3YJere5.jpg?f=fotoalbum_large

Dank, goede tip!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ik heb een Sonoff Dual R2 en die wil ik gebruiken als "tijdschakelaar" voor de buitenverlichting en dat lukt ook. Echter heb ik ook een bewegingsmelder en die moet bij beweging de buitenverlichting aan schakelen als deze niet al aan is. Volgens mij heet dit een wisselschakeling?
Hieronder het standaard schema van de Sonoff. Hoe sluit ik de bewegingmelder aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKnK8SmBmEwj2LwFx2_A_YnHpcI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YEEdAWA9cmInjdRxRVwnEz2U.webp?f=user_large

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@DonJuape volgens mij bedoel je een parallelschakeling. Ik zou de uitgaande L van de bewegingsmelder parallel zetten met een uitgaande L van de Sonoff. Als 1 van de 2 schakelt, dan gaat de lamp aan (als die niet al aan is). De tweede uitgaande L van de Sonoff is in deze context ongebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
FatalError schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Ik zie bij sandervunderink nog diverse 3P+N C16 automaten op voorraad. De B16 lijkt inderdaad uitverkocht te zijn.
De B16 was al een paar weken out of stock bij Sander vunderink. Er komt wel af en toe wat binnnen. Heb twee weken geleden kunnen bestellen. Gewoon goed in de gaten houden.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Martin7182 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 08:41:
@DonJuape volgens mij bedoel je een parallelschakeling. Ik zou de uitgaande L van de bewegingsmelder parallel zetten met een uitgaande L van de Sonoff. Als 1 van de 2 schakelt, dan gaat de lamp aan (als die niet al aan is). De tweede uitgaande L van de Sonoff is in deze context ongebruikt.
En de situatie dat beide (Sonoff en bewegingsmelder) tegelijk gesloten zijn is voor zowel de Sonoff als de bewegingsmelder geen probleem?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
^^Als ze met een relais werken en beide de fase van het net schakelen, dan is het zeker geen probleem. Ik zou voor de zekerheid dit even doormeten met een multimeter.
Die bewegingsmelder moet natuurlijk wel zijn eigen voeding hebben. Niet zoals b.v. veel gloeilamp-dimmers die met een enkele L+N aansluiting in serie staan met de lamp.
Edit: Het laatste zou niet uit moeten maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Martin7182 op 06-08-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24
Bij mij zijn 19 jaar geleden de PV-panelen als volgt aangesloten.
Het gaat om 6 strings met 6 aparte SMA 2100 TL omvormers (multi-string omvormers waren er toen nog niet).
Ik hoop dat ik het schema goed getekend heb.
In elk geval ook nog een foto er bij.
ter info: de fasenkoppelaar dient voor transport van data vanaf de omvormers naar één centrale registratie/meting (SMA SB Control Light)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF7pXUtgaG4o9bGK56XjFgd7DJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqSrQw8qtuCanByyX00VvdTs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycEjC2iQ0OHLxAZYvesNMoMhiP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Yd5xsSyPPVmNnAh7vqk5Vox.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil de PV installatie nog uitbreiden met een paar kleinere strings, die elk op een andere fase worden aangesloten (bijv. L1 en L2). Uiteraard met eigen 16A-beveiligingen. Maar mag dat nog wel achter deze reeds aanwezige 3-fasige aardlekschakelaar?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

BrZ

Zwerius schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:54:
Bij mij zijn 19 jaar geleden de PV-panelen als volgt aangesloten.
Het gaat om 6 strings met 6 aparte SMA 2100 TL omvormers (multi-string omvormers waren er toen nog niet).
Ik hoop dat ik het schema goed getekend heb.
In elk geval ook nog een foto er bij.
ter info: de fasenkoppelaar dient voor transport van data vanaf de omvormers naar één centrale registratie/meting (SMA SB Control Light)
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik wil de PV installatie nog uitbreiden met een paar kleinere strings, die elk op een andere fase worden aangesloten (bijv. L1 en L2). Uiteraard met eigen 16A-beveiligingen. Maar mag dat nog wel achter deze reeds aanwezige 3-fasige aardlekschakelaar?
Er mogen 4 groepen achter, dus met 6 zit je daar al overheen ;) Toen dit werd aangelegd mocht dat overigens nog wel volgens mij.

Maar kan je niet wat groepen combineren? Dus de twee groepen op L1 samen achter 1 automaat. Die omvormers doen maximaal 11A, maar ik denk niet dat je er zoveel panelen achter hebt hangen dat dat een probleem is? Indien wel heb je een ander probleem, dan voldoet de aardlekschakelaar met max 40A niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Zwerius schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 13:54:
Ik ben geen vakman, (het is wat ik lees en info van die lid zijn van NEC64 )
Achter een 300mA aardlek is geen beperking niet in nen1010:2015 of 2020 voor aardlek, wel dient het een type B te zijn en (in normaal bedrijf niet meer dan 30% of 90mA lekstroom in nwe NEN1010:2020)
Achter een 30mA was max 4 groepen (nen1010:2015), dat is los gelaten in 2020 maar daarvoor is de norm gekomen dat er max 30% van de RCD rating of wel max 9mA in normaal bedrijf voor een 30mA mag zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

BrZ schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Er mogen 4 groepen achter, dus met 6 zit je daar al overheen ;) Toen dit werd aangelegd mocht dat overigens nog wel volgens mij.

Maar kan je niet wat groepen combineren? Dus de twee groepen op L1 samen achter 1 automaat. Die omvormers doen maximaal 11A, maar ik denk niet dat je er zoveel panelen achter hebt hangen dat dat een probleem is? Indien wel heb je een ander probleem, dan voldoet de aardlekschakelaar met max 40A niet.
Per fase, in dit geval dus twee groepen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

BrZ

ds23man schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Eh, ja, je hebt gelijk, ik ben nog niet wakker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
[...]

Tegenwoordig is er geen limiet meer aan het aantal groepen achter een aardlek. "Vroeger" was dat maximaal 4 groepen, nu wordt het ingevuld als "het moet binnen het normale vallen". Dus, technisch gezien zou 6 groepen mogen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ds23man schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:23:
[...]

Het is een 300mA versie, is geen beperking

Doe vraag vanaf 55 min (antwoord op 57:30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Formeel heeft de laatste Nen nog steeds geen wettelijke status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
DonJuape schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 22:36:
Ik heb een Sonoff Dual R2 en die wil ik gebruiken als "tijdschakelaar" voor de buitenverlichting en dat lukt ook. Echter heb ik ook een bewegingsmelder en die moet bij beweging de buitenverlichting aan schakelen als deze niet al aan is. Volgens mij heet dit een wisselschakeling?
Hieronder het standaard schema van de Sonoff. Hoe sluit ik de bewegingmelder aan?
[Afbeelding]
DonJuape schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

En de situatie dat beide (Sonoff en bewegingsmelder) tegelijk gesloten zijn is voor zowel de Sonoff als de bewegingsmelder geen probleem?
Nou .......
Ik zie dat die Sonoff niet een potentiaalvrij contact heeft, maar gewoon de fase waarop hij aangesloten doorschakelt naar de lamp. Voor enkel de lamp is dit natuurlijk geen bezwaar. Maar als dat met de bewegingsmelder ook het geval is (zie ook het berichten van Martin7182) dan is het natuurlijk wat anders. Niet alleen met een andere fase loop je vast. Ook op de zelfde fase maar op een andere groep kan het gewoon niet, ook al werkt het perfect, want je brengt dan een verbinding tot stand tussen twee groepen. Het mag duidelijk zijn dat dit absoluut niet gewenst is. Maar zelfs op dezelfde groep kan het leiden tot een wat onoverzichtelijke situatie. De beste oplossing is dan ook geen geknutsel met een relais ertussen, maar de bewegingsmelder en de Sonoff direct naast elkaar parallel schakelen. A.h.w. als een bij elkaar horend geheel. Je hebt dan maar één draad naar de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:24
[...]

Ik dacht dat ik 4 groepen per fase mocht hebben, dus in totaal achter deze 3-fasen aardlek 3*4 =12. Terwijl er nu nog maar 2 groepen per fase zitten.
En ik zou inderdaad 2 omvormers op 1 zekering kunnen zetten. Telkens een oost- en westomvormer. Die pieken toch niet gelijktijdig. Het maximum vermogen dat ik ooit van mijn dak gezien heb (van 15,5 kWp) was 10,5 kW. Dat is per fase dus 3,5 kW en dat blijft net onder de 3,68 kW (16A*230V).
Maar ik houd liever elke string/omvormer achter een aparte zekering. Dus ik wil graag 2 zekeringen toevoegen (voor 2 extra strings) en die gewoon nog achter dezelfde aardlek hangen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ds23man schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:42:
Formeel heeft de laatste Nen nog steeds geen wettelijke status.
Dat heeft de Nen1010 ook nooit, in het bouwbesluit word verwezen naar de NEN1010 dat je dan waarschijnlijk voldoet aan de veiligheidseisen. Mocht iemand een betere hebben dan kun je aanmelden als normmaker.

Dat ze dit zo doen heeft onder andere te maken dat de NEN normen anders gratis beschikbaar moeten zijn. ( niet op papier maar wel zoals alle overige wetten https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2013-08-20/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

habbekrats schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:12:
[...]

Dat heeft de Nen1010 ook nooit, in het bouwbesluit word verwezen naar de NEN1010 dat je dan waarschijnlijk voldoet aan de veiligheidseisen. Mocht iemand een betere hebben dan kun je aanmelden als normmaker.

Dat ze dit zo doen heeft onder andere te maken dat de NEN normen anders gratis beschikbaar moeten zijn. ( niet op papier maar wel zoals alle overige wetten https://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/2013-08-20/
In de laatste bouwbesluit staat toch echt dat de Nen 1010-2015 leidend en rechtsgeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Techneut schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

[...]
Nou .......
Ik zie dat die Sonoff niet een potentiaalvrij contact heeft, maar gewoon de fase waarop hij aangesloten doorschakelt naar de lamp. Voor enkel de lamp is dit natuurlijk geen bezwaar. Maar als dat met de bewegingsmelder ook het geval is (zie ook het berichten van Martin7182) dan is het natuurlijk wat anders. Niet alleen met een andere fase loop je vast. Ook op de zelfde fase maar op een andere groep kan het gewoon niet, ook al werkt het perfect, want je brengt dan een verbinding tot stand tussen twee groepen. Het mag duidelijk zijn dat dit absoluut niet gewenst is. Maar zelfs op dezelfde groep kan het leiden tot een wat onoverzichtelijke situatie. De beste oplossing is dan ook geen geknutsel met een relais ertussen, maar de bewegingsmelder en de Sonoff direct naast elkaar parallel schakelen. A.h.w. als een bij elkaar horend geheel. Je hebt dan maar één draad naar de lamp.
Dat bedoelt @Martin7182 toch ook? En volgens mij heb ik dat nu ook. De geschakelde draad van de bewegingmelder en de geschakelde draad van de Sonoff (Lout 1) in een Wago klem met de schakeldraad van de verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
^^Precies, ik weet niet wat @Techneut voor ogen had, maar een lamp via 2 groepen schakelen is problematisch, laat staan als die ook nog via verschillende fasen lopen.

Vanzelfsprekend hebben we het hier over 1 fase en 1 groep waar alles op aangesloten is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:32
Ik heb afgelopen maand mijn oude groepenkast vervangen en daarbij gekozen om achter iedere groep/fase een shelly 4pm te zetten. 3 stuks. Ik raad het iedereen af. Ik heb om de haverklap last van overcurrent. Als je ook maar even boven de 16A piekt dan slaan ze af met de melding overcurrent. Grote boormachine, grasmaaier, warmte pomp zwembad ed kan je niet achter de shelly gebruiken. In de keuken hebben we ook last dat we soms op die groep even pieken en dus de hele groep uit gaat.

Continu meer dan 16A trekken snap ik wel. Maar daarvoor zekeren we af, je kabels besparen. Maar dat de Shelly dat ook dit is onhandig en niet uit te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD3itG-6l1_fDirwULhguay_iEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qpi7TxcuDQZaIanrQba4YCad.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik de bruine kabels ingekort om ze zo netjes in de shellies te krijgen. Die redden het nooit meer naar de automaat.

Iemand tips om netjes te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ds23man schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

In de laatste bouwbesluit staat toch echt dat de Nen 1010-2015 leidend en rechtsgeldig is.
In de Regeling Bouwbesluit staat in artikel 5.1a:

"NEN 1010 - Bij toepassing van NEN 1010 zijn alleen de onderdelen van toepassing die technische voorschriften uit oogpunt van veiligheid bevatten over een voorziening voor elektriciteit."

Dit betekent dat andere onderdelen uit de norm, die bijvoorbeeld zien op bruikbaarheid, niet tot wet zijn verheven. Bovendien heeft de wetgever het mogelijk gemaakt om op een wijze gelijkwaardig aan de NEN 1010 te voldoen aan artikel 5.1a van de Regeling Bouwbesluit . Hoe dat moet, legt de wetgever echter niet uit.

Dit is 1 van de redenen dat Knooble de rechtszaak verloren heeft http://nen.knooble.com/ aangezien er wel ruimte is voor andere normen. Alleen de wetgever vertikt het om dit te benoemen.

Bv ik pas de Duitse of Belgische norm toe, dat zijn ook veilige installaties denk ik.
Veel is er in Europa al gestandaardiseerd e NEN1010 ook alleen er zitten tig aanvullingen bij, waarbij een aantal ook nog bedenkelijk zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Magnat schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:40:
Ik heb afgelopen maand mijn oude groepenkast vervangen en daarbij gekozen om achter iedere
Nu heb ik de bruine kabels ingekort om ze zo netjes in de shellies te krijgen. Die redden het nooit meer naar de automaat.

Je kunt daar rijgklemmem voor gebruiken. Genoeg te kiezen bij bijvoorbeeld Wago, Phoenix Contact of Weidmuller.

Ik ben wel gecharmeerd van de spullen van Wago, die maken ook rijgklemmen in 1001 soorten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvhxJbfEuLK-1x8lDgcMcsX1EX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x6UK4th8f8rQgJqMKX16Q5DH.jpg?f=fotoalbum_large

Let even op dat veel van dit soort klemmen aan 1 kant open is en dat je daar dus een eindplaat bij moet bestellen en 2 steunen om te voorkomen dat het spul gaat schuiven. Ik zou van een fabrikant naar keuze even een PDF catalogus downloaden en daarin alles bij elkaar zoeken.

Wel zonde van de ruimte... Je zou ook kunnen overwegen om die 33x22cm behuizing en 11x22cm behuizing van plek te wisselen? Dan haal je het misschien wel met de draden en houd je een hele rail over voor toekomstige uitbreiding.

Wat doet die 5x2,5mm² (?) kabel aan de bovenkant van de hoofdschakelaar?

Is de aardedraad vanuit de HAR naar de verdeelkast ook 2,5mm²?

Zit de hele groepenkast nou achter die C20 automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Ik heb afgelopen maand mijn oude groepenkast vervangen en daarbij gekozen om achter iedere groep/fase een shelly 4pm te zetten. 3 stuks. Ik raad het iedereen af. Ik heb om de haverklap last van overcurrent. Als je ook maar even boven de 16A piekt dan slaan ze af met de melding overcurrent. Grote boormachine, grasmaaier, warmte pomp zwembad ed kan je niet achter de shelly gebruiken. In de keuken hebben we ook last dat we soms op die groep even pieken en dus de hele groep uit gaat.

Continu meer dan 16A trekken snap ik wel. Maar daarvoor zekeren we af, je kabels besparen. Maar dat de Shelly dat ook dit is onhandig en niet uit te zetten.

[Afbeelding]

Geen tips helaas. Of je kunt misschien de hele kast wat naar boven verplaatsen.

Wat betreft Shelly pm, ik zou sowieso niet zo snel langdurig een forse stroom via een relais schakelen. Een klein relais raakt snel vervuild/overbelast. En continue moet (denk ik) het relais bekrachtigd worden. Of zit er zo'n 'stroomloos' relais in dat alleen bekrachtigd wordt bij omschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

[Afbeelding]

Volgens mij had je dit sowieso nooit op deze manier willen hebben. Voor zover ik weet hebben deze Shelly's alle ingaande fases aan elkaar hangen en heb je daardoor 4 groepen aan elkaar geknoopt :X

Je zou natuurlijk gewoon per groep een kWh meter kunnen plaatsen, volgens mij nog goedkoper dan de Shelly's. Moet je alleen nog wel zorgen dat je ze via bijvoorbeeld modbus uitleest.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Xander schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Je kunt daar rijgklemmem voor gebruiken. Genoeg te kiezen bij bijvoorbeeld Wago, Phoenix Contact of Weidmuller.

Ik ben wel gecharmeerd van de spullen van Wago, die maken ook rijgklemmen in 1001 soorten.
[Afbeelding]

Let even op dat veel van dit soort klemmen aan 1 kant open is en dat je daar dus een eindplaat bij moet bestellen en 2 steunen om te voorkomen dat het spul gaat schuiven. Ik zou van een fabrikant naar keuze even een PDF catalogus downloaden en daarin alles bij elkaar zoeken.

Wel zonde van de ruimte... Je zou ook kunnen overwegen om die 33x22cm behuizing en 11x22cm behuizing van plek te wisselen? Dan haal je het misschien wel met de draden en houd je een hele rail over voor toekomstige uitbreiding.
Ok daar ga ik even naar kijken voor de groepen die ik dus niet achter de Shelly wil hebben. De keuze is reuze zo te zien.

En de antwoorden op de rest van je vragen..

Deze 3 fasen gaan naar mijn garage waar een 16A automaat zit voordat deze afgemonteerd is met een rode CEE wanddoos.

Nee die is ik gok; 4mm of misschien wel 6. ik heb de dikte aangehouden die er al zat. Ik begrijp uit de vraag dat ik deze beter kan vervangen door 4mm of dikker?

Zit de hele groepenkast nou achter die C20 automaat?
Klopt, het is de bedoeling dat er 3 Victron Energy Multiplus II omvormers tussen komen. Deze komen achter de C20 en komen uiteindelijk uit op de 3 aardlek automaten uit. Ik limiteer de boel dus wel op 20A want alles zal via de omvormers gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Rimco schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Volgens mij had je dit sowieso nooit op deze manier willen hebben. Voor zover ik weet hebben deze Shelly's alle ingaande fases aan elkaar hangen en heb je daardoor 4 groepen aan elkaar geknoopt :X
Als dit waar is dan zijn deze Shellies dus echt onbruikbaar... Dan snap ik ook de overcurrent limitations.
Wel raar dat ik 4x L uit verschilende automaten moet invoeren, Ik ga dit even uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Magnat op 06-08-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magnat schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Ok daar ga ik even naar kijken voor de groepen die ik dus niet achter de Shelly wil hebben. De keuze is reuze zo te zien.
Oh, ik dacht te begrijpen dat je alle Shelly's eruit wilde gooien. Dan zou ik dus overwegen om de kast te verplaatsen o.i.d.

Deze 3 fasen gaan naar mijn garage waar een 16A automaat zit voordat deze afgemonteerd is met een rode CEE wanddoos.
Geen aardlekbeveiliging? Is de aardverspreidingsweerstand dan wel voldoende laag?

En waarom beveilig je deze kabel niet gewoon aan het begin zoals normale mensen doen? :+ Er past nog mooi een 3P+N aardlekautomaat daar naast de hoofdschakelaar.

Op deze manier 2 verschillende draden in dezelfde klem aansluiten mag in ieder geval niet.
Nee die is ik gok; 4mm of misschien wel 6. ik heb de dikte aangehouden die er al zat. Ik begrijp uit de vraag dat ik deze beter kan vervangen door 4mm of dikker?
Het oogt echt als 2,5mm² zo op de foto's.

Moet minimaal 6mm² zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Xander schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Oh, ik dacht te begrijpen dat je alle Shelly's eruit wilde gooien. Dan zou ik dus overwegen om de kast te verplaatsen o.i.d.

[...]

Geen aardlekbeveiliging? Is de aardverspreidingsweerstand dan wel voldoende laag?

En waarom beveilig je deze kabel niet gewoon aan het begin zoals normale mensen doen? :+ Er past nog mooi een 3P+N aardlekautomaat daar naast de hoofdschakelaar.

Op deze manier 2 verschillende draden in dezelfde klem aansluiten mag in ieder geval niet.

[...]

Het oogt echt als 2,5mm² zo op de foto's.

Moet minimaal 6mm² zijn.
Ik heb het verkeerd gezegd. Er zit een aardlekautomaat 3-polig+nul 16A aan de andere kant.

Ik kan inderdaad de automaat verplaatsen nu er wel ruimte is.

Wat betreft je opmerking over 2 verschillende draden in de zelfde klem. Is dat dan omdat 2 draden sowiso niet mogen of omdat het 2 verschillende diktes betreft? Ik krijg steeds meer het idee dat mijn oude groepenkast niet helemaal volgens de standaarden was ingericht.

Ik zal de aarde vervangen voor 6mm.

Bedankt voor je feedback iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magnat schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:49:
Wat betreft je opmerking over 2 verschillende draden in de zelfde klem. Is dat dan omdat 2 draden sowiso niet mogen of omdat het 2 verschillende diktes betreft? Ik krijg steeds meer het idee dat mijn oude groepenkast niet helemaal volgens de standaarden was ingericht.
In principe is de basisregel dat er maar 1 draad in 1 klem mag. Uitzonderingen zouden moeten worden beschreven in fabrikantinstructies. Vaak mogen in zo'n kooiklem 2 identieke draden naast elkaar, maar ik weet eigenlijk niet of je dat bij ABB wel zwart op wit terugvindt.
Bedankt voor je feedback iig!
Ik neem trouwens aan dat de linker behuizing aan de bovenkant ook nog dichtgemaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Martin7182 schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 17:26:
^^Precies, ik weet niet wat @Techneut voor ogen had, maar een lamp via 2 groepen schakelen is problematisch, laat staan als die ook nog via verschillende fasen lopen.

Vanzelfsprekend hebben we het hier over 1 fase en 1 groep waar alles op aangesloten is :)
Uiteraard is dat vanzelfsprekend voor mensen die verstand hebben van elektrotechniek. Maar dat heeft niet iedereen, zelfs niet in dit forum. En soms worden er vragen gesteld waarbij je je ook afvraagt hoeveel de persoon er van afweet en begrijpt. En waar hier bovendien iemand anders ook vraagt of hij wel met beide apparaten op dezelfde fase zit. Daar gaf ik dus antwoord op, dat is alles. Niet iedereen beschikt immers over die elementaire kennis van de techniek, waardoor sommige zaken gewoon onbekend en helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn. Wat overigens helemaal geen schande is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 19:25

Ethirty

Who...me?

Rimco schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 18:15:
[...]

Je zou natuurlijk gewoon per groep een kWh meter kunnen plaatsen, volgens mij nog goedkoper dan de Shelly's. Moet je alleen nog wel zorgen dat je ze via bijvoorbeeld modbus uitleest.
Yep, een Shelly 4PM heeft alle L en N doorgekoppeld zitten. Heel snel weghalen dus.

Afbeeldingslocatie: https://shelly.cloud/wp-content/uploads/2020/07/Shelly4Pro_wiring_v02.jpg

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnat
Xander schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 19:01:
[...]

In principe is de basisregel dat er maar 1 draad in 1 klem mag. Uitzonderingen zouden moeten worden beschreven in fabrikantinstructies. Vaak mogen in zo'n kooiklem 2 identieke draden naast elkaar, maar ik weet eigenlijk niet of je dat bij ABB wel zwart op wit terugvindt.

[...]

Ik neem trouwens aan dat de linker behuizing aan de bovenkant ook nog dichtgemaakt wordt?
Ik ga het uitzoeken en daarop aanpassen.

Het is zeker de bedoeling om ook de linker behuizing af te sluiten. Ik moet nog even zoeken naar het juiste plaatje. Het plaatje wat ik er voor geregeld had is maar half hoog en sluit dus niet alles af.
Pagina: 1 ... 257 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.