Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 256 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.339.142 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Wat is het eenvoudigste te beveiligen voor eilandbedrijf een TN-CS of TT-stelsel?

(In eilandbedrijf heb je maar een beperkte stroombron die veelal niet de kortsluitstroom kan leveren, voor de automaat (alamats))

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 22:58
Ik heb het voor elkaar gekregen om een pvc pijp onder m'n uitbouw door te slaan/draaien. Nu heb ik de mogelijkheid om een grondkabel naar de schuur te leggen zodat ik de beoogde zonnepanelen op de schuur kan aansluiten op een eigen groep.

De vraag. Totale lengte zal 20m kabel worden.
Welke mm2 is raadzaam? Gewoon 2.5? Of toch eentje dikker?

Ik heb begrepen dat een omvormer kan afslaan als hij een te lage spanning meet?(ivm spanningsval over de draad)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2GpPUlnoY5QibaVph9npSO4WVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWAcoWX3ZG9h9wJeh3LtoO8a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7qxkSPqEFzR7HxVl4YSCdOo4jw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzzoR0xMkxLBjOwFqBOsVJ7x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s68JpNfN_u-8FDObzj1EWj8LoHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STCCxDRPb6yMAiLQKwGW5itS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door fuzzyduck op 30-07-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Wat is het vermogen van de omvormer?

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

fuzzyduck schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:00:
Ik heb het voor elkaar gekregen om een pvc pijp onder m'n uitbouw door te slaan/draaien. Nu heb ik de mogelijkheid om een grondkabel naar de schuur te leggen zodat ik de beoogde zonnepanelen op de schuur kan aansluiten op een eigen groep.

De vraag. Totale lengte zal 20m kabel worden.
Welke mm2 is raadzaam? Gewoon 2.5? Of toch eentje dikker?

Ik heb begrepen dat een omvormer kan afslaan als hij een te lage spanning meet?(ivm spanningsval over de draad)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"
Tabel met daarin geschikte kabels voor "3 aderige 1-fase aansluiting"

Ook het stukje "Netspanning, netimpedantie en 253 Volt" is van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4ievtzbqdS_deEtlyCQmySr7go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYAB3h1O0qDIpEJsrVLJ28wM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3WrZRAPfk3J4jbuMwdXXcW98Sk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwrGDderQOELOtyKX22IIaTL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DklykhZuU--FyKPoKleGn-Mvcm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HCmfMC2JiB27fBWyANlCzgFr.jpg?f=fotoalbum_large

Ok, de monteur is langs geweest, had alles bij zich maar heeft gekeken hoe de situatie is.

De oranje groep is verkleind dat deze enkel de kookplaat + keukenboiler heeft. Mocht allee aan staan kom je op 34A, maar niks klapte er uit.

Ook is alvast de 2e kast aangesloten en tot het extra meetpunt wordt geplaatst (Oktober), deze aangesloten op de eerste hoofdmeter.

Als ik het document van ABB goed lees moet ik dan nog de 3 aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten (p8). Niet de goedkoopste, maar wel de betere oplossing.

Geen extra 3-fase aardlekautomaat voor de 2x230v kookplaat, maar als je boven kijkt, zou ik zo op elke fase onder de 35A zitten als alles tegelijk maximaal aan zou staan.

Zou dit een OK opzet zijn??

Dus dan 3x een B16 of C16 aardlekautomaat nog aan te schaffen denk ik om de installatie veilig te maken cf het ABB document?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je nou afname en teruglevering bij elkaar opgeteld? 8)7 Dat is natuurlijk niet hoe het werkt.
De oranje groep is verkleind dat deze enkel de kookplaat + keukenboiler heeft. Mocht allee aan staan kom je op 34A, maar niks klapte er uit.
Terwijl je een 3P+N aardlekautomaat had liggen? Jammer.

Die 34A heb je gemeten? Of is dat een theoretisch getal? Bij een inductiekookplaat ligt het er natuurlijk ook nog aan wat er op staat, zo zal een pit nooit het volle vermogen halen als je een te kleine pan erop zet.

Maar je kunt een automaat inderdaad best een tijd overbelasten. Maar niet oneindig lang natuurlijk.
Geen extra 3-fase aardlekautomaat voor de 2x230v kookplaat, maar als je boven kijkt, zou ik zo op elke fase onder de 35A zitten als alles tegelijk maximaal aan zou staan.
Ik zie 19,9A op L1, 17,2A op L2 en 33,8A op L3 staan. En op de fase die je het zwaarst belast zit dan vervolgens juist géén PV aangesloten? Het lijkt me stug dat dit de best haalbare verdeling is.
Dus dan 3x een B16 of C16 aardlekautomaat nog aan te schaffen denk ik om de installatie veilig te maken cf het ABB document?
Want je wilt graag je hele woning laten werken op 3x16A?

Kun je de rest van de automaten ook wel eruit halen, scheelt weer een hoop plek.

ABB gebruikt in dat voorbeeld 40A aardlekautomaten. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Xander schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:03:
[...]

Heb je nou afname en teruglevering bij elkaar opgeteld? 8)7 Dat is natuurlijk niet hoe het werkt.
.... Niet? Oh, ik dacht dat je dit juist zo bij elkaar moet opstellen. ... Ok, ik ga de zoekfunctie even gebruiken!
Terwijl je een 3P+N aardlekautomaat had liggen? Jammer.
Ja, geen idee
Die 34A heb je gemeten? Of is dat een theoretisch getal? Bij een inductiekookplaat ligt het er natuurlijk ook nog aan wat er op staat, zo zal een pit nooit het volle vermogen halen als je een te kleine pan erop zet.

Maar je kunt een automaat inderdaad best een tijd overbelasten. Maar niet oneindig lang natuurlijk.
Gemeten met de Homewizard (PC versie). Max 34,2 bij alles max aan, ook de elektrische boiler).
Ik zie 19,9A op L1, 17,2A op L2 en 33,8A op L3 staan. En op de fase die je het zwaarst belast zit dan vervolgens juist géén PV aangesloten? Het lijkt me stug dat dit de best haalbare verdeling is.
Ah, dit heb ik zelf bedacht omdat ik dacht dat je het verbruik + PV bij elkaar moest optellen.
Ik gebruik de zoekfunctie even om me bij te scholen, maar kan even hergroeperen dat hier juist de 4,4kW PV op komt
Want je wilt graag je hele woning laten werken op 3x16A?

Kun je de rest van de automaten ook wel eruit halen, scheelt weer een hoop plek.

ABB gebruikt in dat voorbeeld 40A aardlekautomaten. ;)
Ah, haha 3x 40A aardlekautomaat idd ipv de huidige 40A aardlekschakelaars excuus :p

Deze heb ik bested! 3 x 40A 30mA AAB Aardlekautomaten, de meest veilige manier.

... Ik moet zeggen dat ik ene hóóp heb geleerd de laatste weken, maar ik heb het gevoel dat ik nog niet echt ben ... Dank voor het geduld iig :)

[ Voor 26% gewijzigd door Whiskey48 op 31-07-2022 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:52
Domba schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:06:
Wat is het eenvoudigste te beveiligen voor eilandbedrijf een TN-CS of TT-stelsel?

(In eilandbedrijf heb je maar een beperkte stroombron die veelal niet de kortsluitstroom kan leveren, voor de automaat (alamats))
Ben even verward, de beschikbare hoeveelheid kortsluitstroom heeft niet perse iets te maken met hoe je aarding eruit ziet?

Een aardlekbeveiliging schakelt op een lage foutstroom en maakt daarbij gebruik van de stroom die terug kan vloeien via het aardingssysteem.

Een overbelastings-/kortsluitbeveiliging schakelt op grote stromen, waarbij de bron voldoende sterk moet zijn om gedurende de benodigde tijd de stroom te leveren om de beveiliging te laten trippen. Dit is dan een sluiting tussen fase-fase of fase-nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:50
[b][

... Ik moet zeggen dat ik ene hóóp heb geleerd de laatste weken, maar ik heb het gevoel dat ik nog niet echt ben ...
Je gevoel is in ieder geval prima in orde......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ben bezig met schakelmateriaal uit te zoeken. Van boven naar beneden:

ABB Busch-Jaeger future linear zwart mat
Gira E2 zwart mat
ABB Busch-Jaeger future linear antraciet
Gira E2 antraciet

Ben eigenlijk wel gecharmeerd van Gira E2 antraciet. Is met 18 euro ook flink goedkoper dan zijn mat zwarte broertje (25 euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOFEl8amxAHqp5g99P9fhpb0iS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTWmNRv01kzRBy5pAMfRKxtF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YizSw7R0dO434KNO6bILG01l4i8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJVBmKcycjEvhokZfFBsBlPV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als er geen gladde afwerklaag op zit, kan je de handel over een jaar of 5 vervangen omdat je het vuil er niet meer af krijgt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Ik ben even de weg kwijt. Een eilandbedrijf is toch een installatie helemaal los van een netwerkbeheerder? D.w.z.met een aparte opwekking, helemaal alleen of voor een beperkte groep gebruikers. Hoe moet ik me daar dan een TN-stelsel voorstellen? Want TN betekent juist een door de netbeheerder aangeboden aardleiding, zijnde een ader in de aansluitkabel van dat netbedrijf. Dus welk netbedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
lampy25 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Ben even verward, de beschikbare hoeveelheid kortsluitstroom heeft niet perse iets te maken met hoe je aarding eruit ziet?
Klopt, is ook om aan tegeven dat veelal niet de benodigde kortsluitstroom beschikbaar is.

De opzet is hoofdschakelaar, hybride omvormer en dan 2 aparte groepenkasten voor verbruikers (1 UPS-type andere is afhankelijk van SOC thuisaccu)
Mijn LS-kabel en HAK moet nog vernieuwd worden, op dit moment is het een TT-stelsel en volgens mij is aan de trafomatorzijde N en PE gewoon gekoppeld tot een PEN, dan zouden volgen mij beide kunnen.

Het maakt wel wat verschil TN-CS is 3P scheiders in alle groepenkasten, zonder onderbreking van de N, aarding komt van aardklemrail bij hak en niet via omvormer
bij TT zijn het 4P incl N scheiders, aarding komt van aardpen en wel via omvormer voor de 2 groepenkasten na hybride omvormer.
(als ook verschillende settings in hybride omvormer ivm wel/niet intern relais PE-N nodig )
Een aardlekbeveiliging schakelt op een lage foutstroom en maakt daarbij gebruik van de stroom die terug kan vloeien via het aardingssysteem.

Een overbelastings-/kortsluitbeveiliging schakelt op grote stromen, waarbij de bron voldoende sterk moet zijn om gedurende de benodigde tijd de stroom te leveren om de beveiliging te laten trippen. Dit is dan een sluiting tussen fase-fase of fase-nul.
Bij TT-stelsel zul je dan bedoelen fase-aarde (tenminste als je vanuit de net aansluiting hoofdschakelaar het bekijkt) ivm gebruik van 4 polige scheiders (Nul wordt dan in de hybride omvormer gekoppeld aan aarde van de aardpen)

@Techneut
HAK>>Hoofdschakelaar>> kabelafzekering>>hybride omvormer>>verbruiker/grid-tie type omvormers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEQ-7sYgWWhT9Q2u0nC4pqLIxws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fsnSozgR6A7uOEleRbtn44B5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boHj-USpB9e_slgQpBf54_y7TfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4y0p9u6LzE4TbKBW75sMIy0i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Domba op 30-07-2022 20:38 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:10:
[...]
~Techneut]
HAK>>Hoofdschakelaar>> kabelafzekering>>hybride omvormer>>verbruiker/grid-tie type omvormers
[Afbeelding]
Best interessant, maar volgens mij geen antwoord op mijn vraag. Want waar komt die bij een TN-stelsel de door een netbedrijf verstrekte aarde-draad vandaan als het een eilandbedrijf is? Het lijkt dat dat over het hoofd is gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:24
FrankSpin schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:05:

Gira E2 zwart mat
Gira E2 antraciet

Ben eigenlijk wel gecharmeerd van Gira E2 antraciet. Is met 18 euro ook flink goedkoper dan zijn mat zwarte broertje (25 euro).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de foto afgaande zou ik ook voor de onderste gaan maar dat heeft er vooral mee te maken dat die er het minst smerig uitziet qua vlekken erop.
Qua design vind ik de grotere knoppen en stopcontacten juist mooier omdat ik de dunnere rand die overblijft dan beter in verhouding vind.

Is dat zwarte spul zo vingerafdruk/vlek gevoelig?
Als dat zo is zou ik er eigenlijk niet aan beginnen. Knoppen zijn juist gemaakt om aan te raken dus als je dan eerst je handen moet gaan wassen of elke dag alle knoppen poetsen zou ik er snel klaar mee zijn.

Zelf heb ik Peha Badora levend wit (ral 9010) en hoewel die glanzend zijn heb ik daarop geen last van vingervlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Techneut schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:00:
[...]
Best interessant, maar volgens mij geen antwoord op mijn vraag. Want waar komt die bij een TN-stelsel de door een netbedrijf verstrekte aarde-draad vandaan als het een eilandbedrijf is? Het lijkt dat dat over het hoofd is gezien.
Ik volg het niet helemaal (of wij beide zoeken het zelfde antwoord), voor zover ik weet
eerste letter T van TN-CS komt van aarding (aardnet) aan de trafozijde, 2e letter is geen aarding bij mijn HAK
C= samen in de leiding ofwel PEN en S van apart >> uitsplitsen in de HAK in een N en PE

Edit, ik heb 2 schema's gemaakt en toegevoegd, bij TN-CS wordt de nul niet onderbreken aan mijn zijde , maar hoe zit dat aan trafo zijde, blijven bij een stroonstoring aan trafozijde nul en aarde gekoppeld, (wat zit daarop het schakelbord in trafohuisje?)

[ Voor 20% gewijzigd door Domba op 30-07-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
ds23man schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:08:
Als er geen gladde afwerklaag op zit, kan je de handel over een jaar of 5 vervangen omdat je het vuil er niet meer af krijgt.
Flauwekul ik heb al jaren Merten systeem M crème wit die niet glad zijn die worden prima schoon.

Ik kwam erachter dat die kleur in mat zoals ik hem heb niet meer in het assortiment zit.
Glanzend is die kleur er nog wel.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 30-07-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Mijn LS-kabel en HAK moet nog vernieuwd worden, op dit moment is het een TT-stelsel en volgens mij is aan de trafomatorzijde N en PE gewoon gekoppeld tot een PEN, dan zouden volgen mij beide kunnen.
Je zult geen keuze hebben hoe de netbeheerder het aanlegt. Als je een TT-stelsel krijgt dan zul je het daar mee moeten doen.
Het maakt wel wat verschil TN-CS is 3P scheiders in alle groepenkasten, zonder onderbreking van de N, aarding komt van aardklemrail bij hak en niet via omvormer
bij TT zijn het 4P incl N scheiders, aarding komt van aardpen en wel via omvormer voor de 2 groepenkasten na hybride omvormer.
Je moet in een woning volgens NEN1010 sowieso 4-polig schakelen.
Als de netbeheerder al een TN-stelsel aanbiedt dan zal het TN-C-S of TN-S zijn, je krijgt geen PEN-leiding aangeboden bij een kleinverbruikaansluiting <= 3x80A. En eenmaal gescheiden, mag je PE en N niet meer combineren. Dit schema met een koppeling tussen PE en N mag je dus sowieso niet toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het zou kunnen dat ik je vraag verkeerd begreep. Maar dit was je openingspost:

Onder eilandbedrijf versta ik niet het openbare net op een van onze eilanden, maar een installatie helemaal los van het openbare net, met een eigen opwekking. Ik vroeg mij dan ook af waar dan die PEN-leiding vandaan moet komen van een netbedrijf. Met andere woorden, in een eilandbedrijf heb je toch enkel maar een degelijke aarding ter plaatse tot je beschikking?
Gezien je reactie hierna denk ik dat ik struikel over het begrip eilandbedrijf, wat je daaronder verstaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 30-07-2022 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Xander schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:10:
Je zult geen keuze hebben hoe de netbeheerder het aanlegt. Als je een TT-stelsel krijgt dan zul je het daar mee moeten doen.
Ik heb nu een TT-stelsel en in de hybride omvormer ligt N aan PE, van mijn eigen aardpen ander gaat N-zweven.
Hoe wil je dat dan doen met TN-C-S stelsel, na hoofdaansluitkast mag PE niet meer met N verbonden worden
Als de netbeheerder al een TN-stelsel aanbiedt dan zal het TN-C-S of TN-S zijn, je krijgt geen PEN-leiding aangeboden bij een kleinverbruikaansluiting <= 3x80A. En eenmaal gescheiden, mag je PE en N niet meer combineren. Dit schema met een koppeling tussen PE en N mag je dus sowieso niet toepassen.
LS-kabel GPLK heeft nu 4 aders en die dient vernieuwt te worden (ik verwacht alleen stukje en niet helemaal tot electriteitshuisje), panser is op sommige plekken weg alleen loodmantel, als in de HAK nul en beschermingsleiding gescheiden worden, daarna mag ik deze niet meer aan nul leggen om zeer goede reden.
Als nul onderbroken moet worden, hoe voorkom je dan dat die niet gaat zweven in de 2 groepen verbruiker die na de hybride omvormer hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Techneut schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:27:
Het zou kunnen dat ik je vraag verkeerd begreep. Maar dit was je openingspost:

[...]
Onder eilandbedrijf versta ik niet het openbare net
Het is geen off-grid, ik kan gewoon afnemen en terugleveren afhankelijk van de sturing, misschien schiereiland dan
Er kunnen eventueel nog verbruikers parallel aan de netzijde met de omvormer via CT-sensoren kan verbruik of teruglevering gecontroleerd worden, dit deel valt dan spanningsloos bij een stroomstoring en met TT-stelsel heb ik gewoon mijn eigen aardpen en met TL-omvormer zitten alle nul aan elkaar.

Ik heb TN-C-S genomen omdat TN zogenaamd "veel veiliger" en betrouwbaarder zou zijn met aarding via een leiding, dan via de grond naar sterpunt van de net-trafo, alleen hoe doe je dat dan als nul onderbroken moet kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Als je tn-CS krijgt aangeboden door de netbeheerder dan heeft de voedingskabel die uit de grond komt gewoon 3 fase aders een nul ader en nog aarding geleider.

Dus je kan prima de vier polig schakelen (3f + n) want aarde wordt dan niet zo onderbroken.

Ps dit geldt voor huisaansluiting voor zware industrie aansluitingen is het anders.

Ps ik woon in een TN huis. Tegenwoordig is dit dan bijna altijd tn-CS, aarde een nul wordt in de aansluitmof van jouw huis in de straat al gekoppeld.

[ Voor 18% gewijzigd door leonbong op 30-07-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
leonbong schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:25:
Als je tn-CS krijgt aangeboden door de netbeheerder dan heeft de voedingskabel die uit de grond komt gewoon 3 fase aders een nul ader en nog aarding geleider.

Dus je kan prima de vier polig schakelen (3f + n) want aarde wordt dan niet zo onderbroken.

Ps dit geldt voor huisaansluiting voor zware industrie aansluitingen is het anders.

Ps ik woon in een TN huis. Tegenwoordig is dit dan bijna altijd tn-CS, aarde een nul wordt in de aansluitmof van jouw huis in de straat al gekoppeld.
In geval nul en aarde eerder aan elkaar zitten, mag volgens Deye als ook NEN (bepaling 546 nog wat), in de omvormer alleen de aarde op grid aansluit blok zijn aangesloten en niet op de 2 andere in/uitgangen en dient er in dat geval ten alle tijden een niet onderbroken nul aanwezig te zijn vanaf het net.

(Op de gehele kabel zitten verder geen aansluiting tot het elektriciteitshuisje, wel 3 moffen en zijn stukken vernieuwd, oorspronkelijk was het een aftakking op een 3 fasen kabel naar de eerste paal van een bovengrondse laagspanning leiding tot 1971 en had iedereen TT-stelsel, maar die bovengrondse is verdwenen en is een aparte nieuwe kabel gelegd, voor die daarop zatten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Enexis kwam hier een tijdje terug het meterbord vervangen voor automaten en in het nieuwe meterbord zat een standaard blokje waar nul werd afgetakt om als aarde te worden aangeboden aan de zijkant, naast de hoofdzekeringen. Aangezien er bij ons al iets naast de hoofdzekeringen zat ging dat niet passen (en eigen aardpen was toch nog aangesloten), dus heeft de monteur die aansluiting laten vallen. Maar dat betekent dus wel dat er blijkbaar gevallen zijn waarbij de aarde simpelweg wordt gecreëerd door deze bij de hoofdzekeringen van de nul af te takken.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:17:
[...]
Het is geen off-grid, ik kan gewoon afnemen en terugleveren afhankelijk van de sturing, misschien schiereiland dan
Oké, dan is dat misverstaan uit de wereld. Ik ben echter wel een beetje nieuwsgierig wat je dan met dat eilandbedrijf ("off-grid" is daar toch domweg de Engelse vertaling ervan) bedoelde. Dit met name omdat je wel de beperking van eilandbedrijf noemde, namelijk: "(In eilandbedrijf heb je maar een beperkte stroombron die veelal niet de kortsluitstroom kan leveren, voor de automaat (alamats))".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Ik wil een ledlamp met aardeaansluiting ophangen in de gang en trek de centraaldoos open. Naast de L1, L2, N en T bevindt zich ook de aardedraad.
Deze laatste zit echter in een lus, dus zonder uiteinde. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93uLPvW5CywrsiBiN2FCLHA1-wE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gYKoJhMlCOfk1sOHhC9bNh8.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@Techneut
De verbruikers zijn niet parallel met de hybride omvormer met het net verbonden, maar tussen de net-aansluiting en de groepenkast voor afzekering van de verbruikers zit de hybride omvormer en deze heeft een bepaald vermogen in mijn geval max 6kW piek voor een fase of wel altijd is maar maximale 26A als piek kortstondig beschikbaar.
Xander schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:10:

[...]

Als ik naar de ATS oplossing van SMA kijk voor zowel TT of TN is ten aller tijden nul en aarde op een later punt na de netbeheerders meter met elkaar verbonden (grounding device relais Q3 en Q4), wat voor een TN-stelsel volgens NEN1010 niet zou mogen of nul wordt niet onderbroken (als ik NEN1010 goed begrijp is 3-polig niet toegestaan)
https://files.sma.de/down...STPSE-Backup-PL-en-28.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Superbeagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:47:
Ik wil een ledlamp met aardeaansluiting ophangen in de gang en trek de centraaldoos open. Naast de L1, L2, N en T bevindt zich ook de aardedraad.

[Afbeelding]

Aardedraad doorknippen, lasklem er tussen plaatsen met 3 plaatsen en je led lamp aansluiten met een extra stukje aardedraad.
Wel even de betreffende groep uit zetten voor je aan de slag gaat.

Edit:
Wat bedoel je eigenlijk met L1, L2 en T?
Ik zie een fase (of die nu vanuit de L1, 2 of 3 van je groepenkast komt is niet echt boeiend), nul, aarde en schakeldraad (de zwarte)

[ Voor 12% gewijzigd door Vliegvlug op 31-07-2022 11:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19
Superbeagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:47:

[Afbeelding]

Doorknippen en de drie uiteinden (de twee doorgeknipte en de aansluiting voor de led lamp) in een Wago klem (of soortgelijk) doen. Maar eigenlijk zou ik je adviseren eraf te blijven als je dit al niet begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Vliegvlug, bedankt voor het advies. Ik had betreffende groep al uitgezet. Wago klemmetjes heb ik wel liggen. En je hebt gelijk wat de draden betreft.
@coinman63 mag ik er nu wel aanzitten als ik begrijp wat jij en Vliegvlug schrijven? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie in een ander topic Whiskey48 in "Stroomkabel van 6mm2 voldoende?" dat je inmiddels hebt begrepen hoe je de verbruikerskant moet beveiligen bij invoeding PV, dus dat is mooi.

Ik heb dan nog de volgende opmerkingen over de installatie en verdeling:

Kookgroep heb je volledig op 1 fase, dat is niet netjes. Zoals Xander al zei, jammer dat je de 3P+N alamat niet hebt gebruikt. Kijk eens naar Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Volgens mij moet je het plaatje van de verbruikers nogmaals maken zonder dat je PV en verbruikers bij elkaar optelt. En dan zul je zien dat je L1 en L3 aardig hebt belast, maar L2 eigenlijk niet (muv de kookgroep, maar die zou je eigenlijk over de fases heen moeten verdelen). Hou ook rekening met (on)gelijktijdigheid. De kookplaat gebruik je maar heel even en voor de rest is L2 bijna niet belast gedurende de dag.

En nogmaals, overweeg of je PV ook met 3 fase omvormers over de fases kan verdelen. Je Zonneplan installatie moet op 20A afgezekerd worden, en dat is eigenlijk niet netjes ivm selectiviteit (al verschillen hier de meningen over). Een ding is zeker, het is een behoorlijke piekbelasting op het net als je het op 1 fase blijft invoeden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
coinman63 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:02:
[...]

Doorknippen en de drie uiteinden (de twee doorgeknipte en de aansluiting voor de led lamp) in een Wago klem (of soortgelijk) doen. Maar eigenlijk zou ik je adviseren eraf te blijven als je dit al niet begrijpt.
Dat laatste is ook altijd mijn idee als er door duidelijk niet ingewijden dergelijke vragen worden gesteld, maar goed, wie ben ik? En zo veel risico heb je hier nou ook weer niet. Maar wat betreft die aardedraad, voor een verlichtingsarmatuur heb je hoogst zelden een aarding nodig. Bij kunststof is het bovendien een vraag waar je een aarding aan zou moeten bevestigen. Dat is alleen het geval bij een metalen armatuur dat door een defect onder spanning kan komen te staan. Ben je dus wel zeker van de noodzaak om die aarding te gebruiken. Grote kans dat je die gewoon achterwege kunt laten. Overigens heel gebruikelijk dat die in een lus ligt, want dat is juist bedoeld om een aftak te maken.
Hier zat toevallig een aardedraad, en daardoor werd je wellicht op dat spoor gezet, maar in veel gevallen is die op zulke plekken ver te zoeken en het zal zelden nodig zijn om er een te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 31-07-2022 13:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Techneut en anderen. Ik heb vaker lampen opgehangen en ben me bewust van de risico’s.

Ik ga geen elektriciën inschakelen om een lampje op te hangen.

Ik kom alleen iets tegen wat ik nog niet eerder ben tegengekomen en stel in dit topic een vraag over juist omdat ik snel een antwoord verwacht, zonder dat ik me helemaal in dit topic ga inlezen.

Of is dit topic alleen bedoeld voor de ‘ingewijden’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:51:
Als ik naar de ATS oplossing van SMA kijk voor zowel TT of TN is ten aller tijden nul en aarde op een later punt na de netbeheerders meter met elkaar verbonden (grounding device relais Q3 en Q4), wat voor een TN-stelsel volgens NEN1010 niet zou mogen of nul wordt niet onderbroken (als ik NEN1010 goed begrijp is 3-polig niet toegestaan)
https://files.sma.de/down...STPSE-Backup-PL-en-28.pdf
In geen enkel stelsel mag je de nul die uit het net komt (de nuldraad van de netbeheerder) met aarde verbinden, ook niet in een TT-stelsel.

Die "grounding device" van SMA verbindt dan ook enkel de nul uit de omvormer met aarde, wanneer er géén verbinding met het net is (dus wanneer het "grid disconnection" relais 4-polig geopend is).
Grounding device In the case of all-pole disconnection, the functional group grounding device is part of the au-
tomatic transfer switch of the battery-backup system and enables protection against indirect contact with live components. For this, the grounding device connects the neutral conductor and the protective grounding in stand-alone mode (neutral grounding).
NEN1010 verplicht in woningen het toepassen van 4-polige scheiders (dus jouw hoofdschakelaar, groepsschakelaars etc. moeten 4-polig schakelen):
536.1.2 In TN-C-stelsels en in het TN-C-deel van een TN-C-S-stelsel mag de PEN-leiding niet worden geschakeld of gescheiden.
n In TN-S-stelsels hoeft de nulleiding niet te worden geschakeld of gescheiden.
n OPMERKING Bij een TN-S stelsel wordt de spanning op de nulleiding geacht onder normale omstandigheden niet meer te bedragen dan 12 V ten opzichte van aarde. Deze begrenzing geldt niet voor de spanning die optreedt gedurende de aanspreektijd van beveiligingstoestellen tegen overstroom.
n In installaties voor tot bewoning bestemde gebouwen moet de nul worden geschakeld en gescheiden.
Of dat ook geldt voor zo'n automatische transferswitch? Geen idee. Maar je moet er mijns inziens hoe dan ook rekening mee houden dat de nul onderbroken kan raken, want er zitten 4-polige scheiders tusssen en die kunnen worden bediend.

In dat SMA document dus de voorbeelden met "all-pole disconnection" volgen. In die eerdere schema's het schema voor TT-stelsels volgen, ook al zou je een TN-stelsel hebben. Wat is dan het probleem nog precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
blackd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Ik zie in een ander topic Whiskey48 in "Stroomkabel van 6mm2 voldoende?" dat je inmiddels hebt begrepen hoe je de verbruikerskant moet beveiligen bij invoeding PV, dus dat is mooi.

Ik heb dan nog de volgende opmerkingen over de installatie en verdeling:

Kookgroep heb je volledig op 1 fase, dat is niet netjes. Zoals Xander al zei, jammer dat je de 3P+N alamat niet hebt gebruikt. Kijk eens naar Blihi in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"

Volgens mij moet je het plaatje van de verbruikers nogmaals maken zonder dat je PV en verbruikers bij elkaar optelt. En dan zul je zien dat je L1 en L3 aardig hebt belast, maar L2 eigenlijk niet (muv de kookgroep, maar die zou je eigenlijk over de fases heen moeten verdelen). Hou ook rekening met (on)gelijktijdigheid. De kookplaat gebruik je maar heel even en voor de rest is L2 bijna niet belast gedurende de dag.

En nogmaals, overweeg of je PV ook met 3 fase omvormers over de fases kan verdelen. Je Zonneplan installatie moet op 20A afgezekerd worden, en dat is eigenlijk niet netjes ivm selectiviteit (al verschillen hier de meningen over). Een ding is zeker, het is een behoorlijke piekbelasting op het net als je het op 1 fase blijft invoeden.
Hmm, ja dat dacht ik ook dat er een 3fase krachtgroep zou komen, dat bleek niet nodig te zijn .. maar is misschien toch wel beter ja. Dan ook zonneplan bellen om de 3fase omvormer te nemen. Over 2 weken komt Zonneplan ook bij mij 13*370Wp installeren. Ik bel ze morgen of ze een 4,4kW 3fase omvormer kunnen gebruiken.
Weet jij uit je hoofd of deze ook geschikt is voor hun optimizers??

De 3kW (in praktijk 2,5kW) Enphase, deze kan ik helaas ivm bestaande kabels in de tuin niet op 3 fase krijgen ... Lukt het nog om deze wel 1 fase erbij te prikken??

Ik had een erkend installateur in de buurt ook al benaderd, die kan ik de huidige situatie extra doorsturen of hij kan kijken voor een 3 fase aardlekautomaat en Zonneplan ook bellen voor 3fase.

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 31-07-2022 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Superbeagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:17:
@Techneut en anderen. Ik heb vaker lampen opgehangen en ben me bewust van de risico’s.

Ik kom alleen iets tegen wat ik nog niet eerder ben tegengekomen en stel in dit topic een vraag over juist omdat ik snel een antwoord verwacht, zonder dat ik me helemaal in dit topic ga inlezen.

Denk dat het enkel goed bedoelt is van @Techneut en @coinman63 omdat je in principe wel de nodige risico’s hebt bij het werken aan een elektrische installatie.
Maar in dit geval zie ik het probleem ook niet voor enkel het ophangen van een lampje.

Ik weet niet of het nog zo is maar vroeger had je ook van die papieren kluswijzers bij de bouwmarkten waar veel grotere aanpassingen aan een elektrische installatie werden uitgelegd en daar gingen leken dan ook gewoon mee aan de slag thuis zonder enige feedback en met hun eigen interpretatie van die kluswijzer.
Dan is het hier vragen over zo’n simpel klusje als dit altijd nog beter omdat de vrager feedback krijgt en door kan vragen wanneer het toch niet duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Superbeagle schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:17:

Wat die laatste zin betreft is het antwoord "héél soms echt wel".
In dit geval werd dit even geopperd omdat je zoiets simpels als die lus in de aardedraad niet begreep, terwijl die heel gebruikelijk is in verband met het mogelijk maken van uitbreidingen. Aan de andere kant relativeerde ik mijn opmerking ook duidelijk met dat hoogstwaarschijnlijk die aarding helemaal niet nodig is, waardoor die extra handelingen gewoon achterwege kunnen blijven. En dat daardoor het simpel ophangen van die lamp helemaal een klusje is dat iedereen die een schroevendraaiertje kan hanteren kan fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Whiskey48 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:42:
Hmm, ja dat dacht ik ook dat er een 3fase krachtgroep zou komen, dat bleek niet nodig te zijn .. maar is misschien toch wel beter ja.
Een 3 fase krachtgroep is niet perse nodig, schijnbaar heb je een kookplaat die max 7.4kW trekt en dan is een 2P+2N kookgroep ook voldoende, maar dan is het wel raadzaam om deze over twee fases te verdelen. Dat had de electricien ook wel kunnen zien / adviseren.
Daarnaast, als je toch een krachtgroep in huis hebt, zie ik geen reden om die niet te plaatsen.

Kijk nog even terug naar dat plaatje van mijn vorige post. Je hebt nu de opstelling rechts gemarkeerd als 'fout' en je moet of de krachtgroep gebruiken om het linkerplaatje 'goed' te krijgen, of de 2P+2N over twee fases te verdelen zodat je op 'voldoende' komt.
Dan ook zonneplan bellen om de 3fase omvormer te nemen. Ik had een erkend installateur in de buurt ook al benaderd, die kan ik de huidige situatie extra doorsturen of hij kan kijken voor een 3 fase aardlekautomaat en Zonneplan ook bellen voor 3fase.

De 3kW (in praktijk 2,5kW) Enphase, deze kan ik helaas ivm bestaande kabels in de tuin niet op 3 fase krijgen ... Lukt het nog om deze wel 1 fase erbij te prikken??
Voordat je allemaal dingen gaat wijzigen, zou ik eerst kijken wat het eindplaatje gaat zijn met PV verdeling.

Als de Enphase opstelling op 1 fase blijft en de Zonneplan naar 3 fases gaat, is die laatste beter afgezekerd (ivm selectiviteit) maar de piekbelasting van 18A blijft (voor berekening zie eerdere reactie). Dus je gaat er wel iets op vooruit. Die piekbelasting kun je dan minimaliseren door continuverbruikers op dezelfde fase te zetten (boiler, koelkast, vriezer, etc).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
blackd schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:26:
[...]

Een 3 fase krachtgroep is niet perse nodig, schijnbaar heb je een kookplaat die max 7.4kW trekt en dan is een 2P+2N kookgroep ook voldoende, maar dan is het wel raadzaam om deze over twee fases te verdelen. Dat had de electricien ook wel kunnen zien / adviseren.
Daarnaast, als je toch een krachtgroep in huis hebt, zie ik geen reden om die niet te plaatsen.

Kijk nog even terug naar dat plaatje van mijn vorige post. Je hebt nu de opstelling rechts gemarkeerd als 'fout' en je moet of de krachtgroep gebruiken om het linkerplaatje 'goed' te krijgen, of de 2P+2N over twee fases te verdelen zodat je op 'voldoende' komt.

[...]

Voordat je allemaal dingen gaat wijzigen, zou ik eerst kijken wat het eindplaatje gaat zijn met PV verdeling.

Als de Enphase opstelling op 1 fase blijft en de Zonneplan naar 3 fases gaat, is die laatste beter afgezekerd (ivm selectiviteit) maar de piekbelasting van 18A blijft (voor berekening zie eerdere reactie). Dus je gaat er wel iets op vooruit. Die piekbelasting kun je dan minimaliseren door continuverbruikers op dezelfde fase te zetten (boiler, koelkast, vriezer, etc).
Check. En de 3fase omvormers zijn ook geschikt voor de optimizers!

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 31-07-2022 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Xander schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:28:

NEN1010 verplicht in woningen het toepassen van 4-polige scheiders (dus jouw hoofdschakelaar, groepsschakelaars etc. moeten 4-polig schakelen):

[...]

Of dat ook geldt voor zo'n automatische transferswitch? Geen idee. Maar je moet er mijns inziens hoe dan ook rekening mee houden dat de nul onderbroken kan raken, want er zitten 4-polige scheiders tusssen en die kunnen worden bediend.
Moet nog even verder naar een echte 3 fasen ATS voor NL

Volgens de installatie handleiding speciaal voor FR/BE/NL/ES/PT versie vervangt de ATS de 4 polige hoofdschakelaar
(voor eventueel BE nog een RCCB 63A 300mA type A kan voorgeschreven zijn, tussen netbeheerder en ATS), voor stroomloos of los maken dien je de hoofdzekeringen dient te verwijderen of uitschakelen.

Deze versie voor NL heeft geen Q4 in de aarding, maar wordt een Q4.1/4.2 gebruikt voor 3 fase naar 1 fase.

Verder diverse instructies dat er geen 3fase verbruikers mogen aangesloten of gebruikt worden omdat SMA fasekoppeling gebruikt zonder fase verschuiving (geen sync) zoals in net aansluiting 3fase normaal (alleen STP 10kW SE heeft een echte 3 fase noodstroom optie, wat ik voor een goed vergelijk even gemist heb) en zware gebruikers als fornuis de nul diameter berekend dient te zijn op 1 fase gebruik omdat er geen fase verschuiving is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Domba schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:44:
voor stroomloos of los maken dien je de hoofdzekeringen dient te verwijderen of uitschakelen.
Dat is dus niet voldoende volgens NEN1010, want dan scheidt je niet 4-polig.
Verder diverse instructies dat er geen 3fase verbruikers mogen aangesloten of gebruikt worden omdat SMA fasekoppeling gebruikt zonder fase verschuiving (geen sync) zoals in net aansluiting 3fase normaal (alleen STP 10kW SE heeft een echte 3 fase noodstroom optie, wat ik voor een goed vergelijk even gemist heb) en zware gebruikers als fornuis de nul diameter berekend dient te zijn op 1 fase gebruik omdat er geen fase verschuiving is.
Lekker dan.

Houdt er rekening mee dat je veel toestellen (zoald een 3-fasen kookplaat of 3-fasen doorstroomverwarmer) dan überhaupt niet veilig aan kunt sluiten. Je kunt wel een dikkere nulgeleider leggen, maar zit die ook in het toestel zelf? Zijn contactdoos en stekker wel geschikt voor deze hogere stroom?

En er zullen natuurlijk toestellen zijn die überhaupt niet werken (3-fasen motoren zoals je bijvoorbeeld in een warmtepomp kunt aantreffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Domba schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Welke SMA praten we hier over? 3 sunny islands of de niet leverbare nieuwe TriPower?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ethirty schreef op zondag 31 juli 2022 @ 16:49:
[...]

Welke SMA praten we hier over? 3 sunny islands of de niet leverbare nieuwe TriPower?
ATS gebruik bij SMA is met 1 fase sunny boy/island omdat ik specifiek kijk naar aarding/nul als na vernieuwen mijn LS-kabel geen TT-stelsel meer mocht zijn.
DeSMA 3 fase STP 10 SE heeft een ATS ingebouwd en enkel een noodstroom optie met vermogen afhankelijk van welke thuisbatterij wordt gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dus als ik het goed begrijp: 1 fase noodstroom nadat je 3 fase hoofdaansluiting eruit ligt?

Dan maak je het nut van noodstroom wel erg beperkt en snap ik ook dat je geen 3f apparatuur moet aansluiten. Want als ik het zo lees kan je met 3 Sunny Islands of 1 3f SE gewoon volwaardig 3 fase met verschuiving realiseren als noodstroom.

De ATS is er primair om ervoor te zorgen dat je niet kan invoeren terwijl het net eruit ligt.

Maar qua aarding kan je het dan wellicht vergelijken met het draaien van een 1 fase nood agregaat?
Daar kunnen slimmere mensen hier dan wellicht nog wat nuttigs aan toevoegen hoe om te gaan met aarding.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ethirty schreef op zondag 31 juli 2022 @ 17:38:
Dus als ik het goed begrijp: 1 fase noodstroom nadat je 3 fase hoofdaansluiting eruit ligt?
Voor configuraties beschreven met 1 fase omvormers beschreven in deze van SMA https://files.sma.de/down...STPSE-Backup-PL-en-28.pdf
De ATS is er primair om ervoor te zorgen dat je niet kan invoeren terwijl het net eruit ligt.

Maar qua aarding kan je het dan wellicht vergelijken met het draaien van een 1 fase nood agregaat?
Daar kunnen slimmere mensen hier dan wellicht nog wat nuttigs aan toevoegen hoe om te gaan met aarding.
Voor mij gaat het niet om noodstroom, maar om de continue configuratie, identiek aan een die je hebt met een Growatt SPF 5000SE met netaansluiting op de generator ingang, maar dan een 3fase omvormer en een regelbare teruglevering/invoeding op het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:04
neographikal schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:24:
[...]

Bedankt voor de goede uitleg, ik had nog 1 vraagje: sluit ik een 3fase overspanningsbeveiliging (wilde deze kopen: EMAT overspanningsbeveiliging 3-polig+nul) direct na de hoofdschakelaar aan of achter de aardlekschakelaars?

Na een blikseminslag in de straat bij m'n ouders wil ik wel wat extra bescherming inbouwen, gelukkig ging "alleen" de TV er via de CAI aan, maar voor hetzelfde geld was alles in huis het haasje geweest. En dan gaat het hard met een EV/warmtepomp/airco's/etc... :P
Graag gedaan. In een kleine installatie kan de overspanningsbeveiliging direct na de hoofdschakelaar, daar hoeft geen zekering tussen en een aardlekschakelaar al helemaal niet. Aangaande het merk EMAT, daar is voldoende over te vinden in dit topic. Ik zou persoonlijk een beter merk nemen maar kan niet in jouw portemonnee kijken. De eerst volgende stap zou bijvoorbeeld de OBO 5093380 - v10 compact kunnen zijn, barcode: 4012195076551. Dat is net even iets minder trashy dan EMAT. OBO specificeert dat het een gecombineerd type 2 / type 3 beveiliging betreft. Bij EMAT nemen niet eens de moeite dat te specificeren. Het specifieke voordeel van bijvoorbeeld de OBO 5093380 is dat deze gecombineerd type 2 en 3 is.

Volg de aanwijzingen van de fabrikant aangaande de draadlengtes. Houdt de draden zo kort mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:04

Gira E2 zwart mat
Gira E2 antraciet

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je gaat er denk ik ook de minste vette vingers op zien. Die andere schakelaars glimmen mij net even iets te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Domba schreef op zondag 31 juli 2022 @ 18:08:
[...]

Voor configuraties beschreven met 1 fase omvormers beschreven in deze van SMA https://files.sma.de/down...STPSE-Backup-PL-en-28.pdf

[...]

Voor mij gaat het niet om noodstroom, maar om de continue configuratie, identiek aan een die je hebt met een Growatt SPF 5000SE met netaansluiting op de generator ingang, maar dan een 3fase omvormer en een regelbare teruglevering/invoeding op het net.
SMA is niet het handigste merk om dingen na te maken die anderen standaard inbouwen. Sterker nog, ze kopen hun nieuwe hybride omvormer zelf ook al in omdat ze het kennelijk zelf nog altijd niet voor elkaar krijgen, waar Fronius en de Chinezen dat wel lukt.

Ik zal wel niet goed begrijpen wat je nu precies probeert te bereiken (en ook niet genoeg kennis om je verder te helpen), maar het is een verre van standaard oplossing in NL. Dat maakt het elektro-technisch ook een stuk complexer. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
Xander schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Dat is dus niet voldoende volgens NEN1010, want dan scheidt je niet 4-polig.
Over welk deel van de NEN1010 praat je? Volgens mij mag je in een TN-C stelsel zeker niet 4-polig scheiden
En in bepaalde situaties met een TN-S stelsel wil je de nul ook liever niet scheiden; hierbij wel in ogenschouw gehouden dat de nul nagenoeg aardpotentiaal behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57

Gira E2 zwart mat
Gira E2 antraciet

[…]
Ik heb zelf de BJ mat zwart en moet zeggen dat je er vrijwel niets op ziet. Ik heb eerder het idee dat jou foto een stoffige laat zien dan dat er vette vingers op zitten. De BJ antraciet had ik ook besteld, maar daar vond ik de hoogglans niet mooi van (ben zelf erg gecharmeerd van de matte afdekkingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wolf87 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:58:
[...]

Over welk deel van de NEN1010 praat je?
Deel 5.
Volgens mij mag je in een TN-C stelsel zeker niet 4-polig scheiden
Uiteraard. Maar we zitten hier in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties". De netbeheerder brengt in een woning geen PEN-geleider binnen maar zal dit in de hoofdzekeringkast splitsen naar PE en N, daarmee wordt het dus TN-C-S.
En in bepaalde situaties met een TN-S stelsel wil je de nul ook liever niet scheiden;
Maar in een woning is het dus gewoon verplicht.

Had eerder al een stukje NEN1010 geciteerd: Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" Het laatste citaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ethirty schreef op zondag 31 juli 2022 @ 19:30:
[...]
Ik zal wel niet goed begrijpen wat je nu precies probeert te bereiken (en ook niet genoeg kennis om je verder te helpen), maar het is een verre van standaard oplossing in NL. Dat maakt het elektro-technisch ook een stuk complexer. :)
Onder alle omstandigheden een veilige huisinstallatie.
Kortsluitstroom
Bij een aardlekautomaat dient automaat deel, overstroombeveilig te zorgen voor tijdige uitschakeling bij kortsluiting of overbelasting.
Voor een automaat B16A direct na de hoofdschakelaar mag dat geen probleem zijn om 5x16A te halen, als je maar zorgt dat de weerstand van de kabels laag genoeg is, die trafo van netbeheerder kan ruim meer dan die 80A (5x16A) leveren.
Achter de omvormer is dat anders, de omvormer kan maar een beperkt vermogen leveren vanuit PV of doorlevering van netaansluiting of uit accu in beste geval 26 ampere wat niet genoeg is voor snel afschakelen van een B16A en ben je aangewezen op andere beveiligingen
de vlamboog detectie (arc detectie)
en/of op aardlek deel van de aardlekautomaat (verschilstroom tussen fase en nul en tript tussen 15-30mA)

Daarnaast heb ik nog aardstroom detectie of wel stroommeting door de PE (aardedraad) kort voor de aardpen
(in mijn huidige systeem als er meer dan 30mA stroom loopt naar de aardpen, geeft dat een volledige scheiding van de voeding voor de gehele groepenkast)

Als laatste zowel bij TT als TN staat de eerste letter voor Terre of wel de voedingsbron (net trafo) is geaard en nul heeft een bedrijfs aarde bij TT. Nul gaat dus niet zweven, je wilt gewoongeen groot spannings verschil meten tussen aarde en nul).
Voor de verbruikers achter de hybride omvormer is de omvormer de voedings bron en komt bij een TT-stelsel de aarde van de omvormer, maar dat zou niet mogen bij een TN-S-stelsel netaansluiting.

Deze laatste twee wil ik wel behouden als ik het met een TN-stelsel noet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-09 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vliegvlug schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:55:
@Hippe Lip Om nog wat opties toe te voegen :D :
Ik heb twee jaar geleden deze Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1 momentschroevendraaier van Wera gekocht:[Afbeelding]
Nog geen moment spijt van gehad. ;)
Ah @Vliegvlug , dank je. Da's wéér een optie erbij. Nu heb ik al 'gewone' schroevendraaiers van Wiha en zou het 't liefst bij dat merk (lees: één merk) houden, maar deze set is wel completer en daardoor breder inzetbaar door de 4x torx die erbij zit. Daarentegen is het torque-bereik (1,2–3,0 Nm) weer een stuk kleiner dan bij Wiha (0,8–5,0 Nm).

Mss dat ik dan toch maar voor deze set ga. Dan ben ik uiteindelijk toch een heel bedrag kwijt, maar dan heb je ook wat!

Of het Ironside-setje dat @Ingelogd voorstelde. Kost een stuk minder, maar het gewone handvat dat daarbij zit ziet er nogal dun uit om wat meer kracht te kunnen zetten. Daarentegen zitten daar nóg meer bitjes bij, al mis ik de SL/PZ, waar ik erg voorstander van ben. En deze heeft weer een ruim torque-bereik van 1–5 Nm.

Twijfel twijfel twijfel...
Goedkoop is duurkoop?

[ Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 01-08-2022 11:31 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Xander schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:33:
[...]

Voor exact deze set? Dat is wel een hele goede aanbieding geweest dan, momenteel kost het bij Amazon €147,17.
Ah ik zie dat ik hier nog niet op had gereageerd, excuus.
Ah nee, de budget versie zonder torque ... Heel wat anders idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:42
Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Ah @Vliegvlug , dank je. Da's wéér een optie erbij. Nu heb ik al 'gewone' schroevendraaiers van Wiha en zou het 't liefst bij dat merk (lees: één merk) houden, maar deze set is wel completer en daardoor breder inzetbaar door de 4x torx die erbij zit. Daarentegen is het torque-bereik (1,2–3,0 Nm) weer een stuk kleiner dan bij Wiha (0,8–5,0 Nm).

Mss dat ik dan toch maar voor deze set ga. Dan ben ik uiteindelijk toch een heel bedrag kwijt, maar dan heb je ook wat!

Of het Ironside-setje dat @Ingelogd voorstelde. Kost een stuk minder, maar het gewone handvat dat daarbij zit ziet er nogal dun uit om wat meer kracht te kunnen zetten. Daarentegen zitten daar nóg meer bitjes bij, al mis ik de SL/PZ, waar ik erg voorstander van ben. En deze heeft weer een ruim torque-bereik van 1–5 Nm.

Twijfel twijfel twijfel...
Goedkoop is duurkoop?
Als je bij Wiha wil blijven kan je ook een adapter set kopen met Torque tussenstukjes:
https://www.wiha.com/int/...que-adapter-electric?c=20

Bij mij was de geldboom leeg na aanschaf van deze set: https://products.wera.de/..._vde_17_extra_slim_1.html
Reden van aanschaf is o.a. de tang die hierbij zit; heerlijk ding voor snel installatie werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Ik wil mijn meterkast gaan opschonen en ruimte maken voor de toekomst.
Nu wil ik mijn 2 aardlekschakelaars eruit gooien en dan mijn automaten vervangen voor aardlekautomaten.

Is deze automaat geschikt voor huisinstallaties?
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/1313150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Afgelopen weekend bezig geweest met onze groepenkast en kwam daarbij onderstaande kleuren tegen (linkse twee automaten). Zegt iemand dit wat of is dit gewoon beunwerk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vR9FjbIVWxb4nC_R25PV3-M-o3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HF3fLwzuUtFBOGtw6AhyaKnT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jfwiet schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:50:
Als je bij Wiha wil blijven kan je ook een adapter set kopen met Torque tussenstukjes:
https://www.wiha.com/int/...que-adapter-electric?c=20
Zeker ook een mogelijkheid, al zijn het voor de lagere waardes wel meteen grote stappen helaas. En dan wordt het wel weer kostbaar.
Bij mij was de geldboom leeg na aanschaf van deze set: https://products.wera.de/..._vde_17_extra_slim_1.html
Reden van aanschaf is o.a. de tang die hierbij zit; heerlijk ding voor snel installatie werk.
Zeker óók een mooie set, maar dan mis ik de torque, waar het hele verhaal mee begon.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Crxtreem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:58:
Ik wil mijn meterkast gaan opschonen en ruimte maken voor de toekomst.
Nu wil ik mijn 2 aardlekschakelaars eruit gooien en dan mijn automaten vervangen voor aardlekautomaten.

Is deze automaat geschikt voor huisinstallaties?
http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/1313150
Als ik inzoom op de afbeelding staat daar heel duidelijk "spannings-afhankelijk" en daar zijn in dit topic boekwerken vol over geschreven.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

rvanpruissen schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:06:
Afgelopen weekend bezig geweest met onze groepenkast en kwam daarbij onderstaande kleuren tegen (linkse twee automaten). Zegt iemand dit wat of is dit gewoon beunwerk?

[Afbeelding]
Hier lijk ik DRIE kleurcombinaties bij elkaar te zien. Die derde zijn 'gewoon' de oude kleuren, maar met name die linker twee vallen op. Gelukkig is het nog zwart wat voor de fase gebruikt wordt, maar die donkergroene als nul doet me toch wat huiveren.
Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen en het lijkt wel beunwerk. Misschien van iemand uit een ander land die zijn draad meegenomen heeft? 8)7 Dat donkergroen ken ik hier helemaal niet...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

Als ik inzoom op de afbeelding staat daar heel duidelijk "spannings-afhankelijk" en daar zijn in dit topic boekwerken vol over geschreven.
Dat is jammer.
Ze waren nu zeer mooi geprijsd.

Toch maar opzoek naar een alternatief.
Zijn er überhaupt fabrikanten de smalle aardlekautomaten hebben of is het minimaal 2 modules breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Als ook een type AC RCD is dat nog toegestaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:29
Crxtreem schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Dat is jammer.
Ze waren nu zeer mooi geprijsd.

Zijn er überhaupt fabrikanten de smalle aardlekautomaten hebben of is het minimaal 2 modules breed?
Voilà.

[Afbeelding]
Groen zwart is inderdaad een vreemde combo.

[ Voor 5% gewijzigd door jordje op 01-08-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

thijsco19

KTM 990 SMT

@Crxtreem Siemens was dacht ik de enigste op het moment die 1 module brede alamat's heeft. Linkje heb ik zo snel niet. Staat zeer waarschijnlijk al meermaals in dit topic.

Edit, zie hierboven

[ Voor 6% gewijzigd door thijsco19 op 01-08-2022 12:48 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
[...]

... dat ze in bepaalde gevallen prima gebruikt kunnen worden.

@Crxtreem alle automaten vervangen door alamats kan duur uitpakken. Gaat het alleen om ruimtebesparing? Je kunt misschien ook een kastje bijplaatsen in de meterkast en/of 1-module brede aardlekschakelaars/beltrafo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 08:44
[...]

1
2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Die eerste is letterlijk degene @Crxtreem ook postte, en die tweede is ook niet spanningsonafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Martin7182 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:03:
[...]

... dat ze in bepaalde gevallen prima gebruikt kunnen worden.

@Crxtreem alle automaten vervangen door alamats kan duur uitpakken. Gaat het alleen om ruimtebesparing? Je kunt misschien ook een kastje bijplaatsen in de meterkast en/of 1-module brede aardlekschakelaars/beltrafo gebruiken.
Ik heb nu een abb haf kast van 220 breed en 2 rijen hoog.
Ik heb er nu geen hoofdschakelaar in dus die wil ik als eerste plaatsen.
Dan wil ik er een zelfde kast naast plaatsen om alles netjes te rangschikken.
Voor de toekomst wil ik ruimte hebben voor 3 krachtgroepen.
Ik heb nu 9 1P+N groepen en hier komt er nog 1 bij.
Dus bovenste rij is bijna vol.

Ook wil ik voor mijn zonnepanelen de kWH meters naar de meterkast brengen.

Dus het gaat vrij snel qua ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Technisch gezien is onderstaande een crosspost, maar mijn vraag van begin dit jaar in het nieuwbouwwoningtopic was a) niet beantwoord en b) heb ik hier al maanden niets mee gedaan :)

Ik wil de loze leidingen die ik naast de kozijnen aan de buitenkant heb laten maken gebruiken voor verlichting, dik 2 jaar na oplevering kwamen we eindelijk ergens mooie lantaarns tegen :).

Er komt een armatuur aan de buitenkant met 1x een hue lamp (7 W) erin, qua vermogen heeft het dus bijna niks nodig maar een tweelingsnoertje naar een leiding die naar buiten gaat voelt toch niet helemaal goed. Ik wil zo'n draad naar 3 plekken rond het huis, in de meterkast maak ik er een stekkerblokje voor met een schakelaar, maar bediening zal uiteraard via de hue app gaan.

3 x 2,5mm in een kabel lijkt me erg lastig om daar doorheen te trekken dus ik zit te denken aan 3x1,5mm, en dan bijvoorbeeld aan zoiets als dit.

Is dat prima of zijn er betere alternatieven?

[ Voor 0% gewijzigd door Jheroun op 01-08-2022 13:42 . Reden: B) wordt een rare smiley ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jheroun schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:37:
Technisch gezien is onderstaande een crosspost, maar mijn vraag van begin dit jaar in het nieuwbouwwoningtopic was a) niet beantwoord en b) heb ik hier al maanden niets mee gedaan :)

Ik wil de loze leidingen die ik naast de kozijnen aan de buitenkant heb laten maken gebruiken voor verlichting, dik 2 jaar na oplevering kwamen we eindelijk ergens mooie lantaarns tegen :).

Er komt een armatuur aan de buitenkant met 1x een hue lamp (7 W) erin, qua vermogen heeft het dus bijna niks nodig maar een tweelingsnoertje naar een leiding die naar buiten gaat voelt toch niet helemaal goed. Ik wil zo'n draad naar 3 plekken rond het huis, in de meterkast maak ik er een stekkerblokje voor met een schakelaar, maar bediening zal uiteraard via de hue app gaan.

3 x 2,5mm in een kabel lijkt me erg lastig om daar doorheen te trekken dus ik zit te denken aan 3x1,5mm, en dan bijvoorbeeld aan zoiets als dit.

Is dat prima of zijn er betere alternatieven?
Dit stelt qua vermogen inderdaad weinig voor, maar...
Je vermeldt niet de spanning en daarmee ook niet de stroom. En juist die stroomsterkte is toch wel van belang, want alleen daarmee krijg je in combinatie met de afstand inzicht in mogelijk te veel spanningsverlies. Qua vermogen zou 0,75mm² ook volstaan, maar rekening houdend met dat spanningsverlies acht ik het niet onmogelijk dat je toch die 2,5mm² moet hebben.
Bij een spanning van 230V is die stroomsterkte te verwaarlozen, maar bij b.v. 12V is dat natuurlijk niet het geval. Naast die doorsnede is er uiteraard ook de materiaalvraag, koper of aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Techneut Goed punt, het gaat om een ledlamp die op 230V werkt. Het geplande snoer zou dan meer dan goed genoeg zijn, lijkt me dan? Die 3x 1,5mm2 krijg ik er vermoedelijk redelijk makkelijk doorheen dus dunner hoeft in ieder geval niet.

Ik heb op een paar plekken (binnenshuis) ook 2x cat6 door de loze leidingen heen gekregen dus in vergelijking daarmee moet dit een makkie worden maar wellicht wordt deze route wat lastiger. Op de fotos die ik tijdens de bouw heb gemaakt zie ik vanuit de meterkast de buizen lopen: omhoog uit de meterkast, omlaag naar de keukenvloer, langs de vloer naar de buitenmuur, omhoog langs de buitenmuur en dan naar buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
Misschien ben ik kleurenblind? maar ik zie zwart en blauw. Dat is een heel gebruikelijke combinatie bij gebruik van oude kabel. De fasedraad in een kabel was vroeger standaard zwart i.p.v. bruin.

Is het kabel? (Dus geen losse draden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat, die mogen lang niet in alle situaties worden toegepast. En ook al mag het in jouw geval wel moet je jezelf misschien afvragen of je wel omveiligere componenten moet willen toepassen als er prima spanningsonafhankelijke alternatieven zijn.
Domba schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:47:
[...]

Als ook een type AC RCD is dat nog toegestaan?
Op de afbeelding staat inderdaad een type AC afgebeeld, maar de link is wel degelijk van een type A:
Type lekstroom A
De afbeelding is generiek, zo is er ook een C6 automaat afgebeeld. ;)

Type AC mag inderdaad niet meer gebruikt worden.
Siemens is de enige spanningsaofafhankelijke van 1 module breed die ik ken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Xander schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:23:
Siemens is de enige spanningsaofafhankelijke van 1 module breed die ik ken. :)
Die Siemens kost bij SV maar 32 euro.
Deze ABB (die hierboven gelinkt was door @tolunaygul12)
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/
kost meer dan het dubbele.
Zou die dan niet spanningsonafhankelijk zijn? (Geen idee hoe je het verschil uit de specs kunt halen).
Blijft wel bijzondere prijspolitiek. Siemens is bepaald been B-merk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jheroun schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:37:
in de meterkast maak ik er een stekkerblokje voor met een schakelaar, maar bediening zal uiteraard via de hue app gaan.

Eigenlijk heeft zo'n huishoudsnoer natuurlijk niets in je vaste installatie te zoeken. Ik zou liever gewoon installatiekabel gebruiken, bijvoorbeeld XMVK 3x1,5mm². Wordt het armatuur direct over het uiteinde van de buis gemonteerd? Dan zou je ook gewoon VD installatiedraad kunnen trekken. Het voordeel van kabel is dat je er nog een stukje opbouwinstallatie op de gevel mee zou kunnen maken.

Bij vaste installaties aansluiten op een stekkerdoos gaan mijn nekharen ook overeind staan. ;) Waarom sluit je dat niet gewoon netjes vast aan op een kabeldoos? Ook daar kun je een (eventueel 2-polige) schakelaar tussen monteren als je dat wenselijk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Die Siemens kost bij SV maar 32 euro.
Deze ABB (die hierboven gelinkt was door @tolunaygul12)
https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2cdb352501r1165/
kost meer dan het dubbele.
Zou die dan niet spanningsonafhankelijk zijn? (Geen idee hoe je het verschil uit de specs kunt halen).
Nope, deze ABB automaat (in feite een GE automaat met een ander printje erop) is echt spanningsafhankelijk. Dat er met grote letters "voltage dependant" op de zijkant staat geeft dat wel een beetje weg. ;)
Blijft wel bijzondere prijspolitiek. Siemens is bepaald been B-merk.
Tja. Sandervunderink is dan ook wel opvallend goedkoop met die Siemens automaat, je kunt ook prima een webshop vinden die ze voor het dubbele levert. En Elektramat is standaard te duur met alles waar geen Emat op staat :+ (al vind je die betreffende ABB automaat ook niet veel goedkoper, maar wel wat goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12

BrZ

Xander schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Misschien ben ik kleurenblind? maar ik zie zwart en blauw. Dat is een heel gebruikelijke combinatie bij gebruik van oude kabel. De fasedraad in een kabel was vroeger standaard zwart i.p.v. bruin.

Dat is waar ik ook meteen aan dacht, oude kabel. Ik had hier in huis ook enkele van zulke kabels met zo'n vieze blauwe kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Xander schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:16:
[...]

Misschien ben ik juist kleurenblind, maar ik vind het toch echt groen met misschien een heeel klein beetje blauw :) (vriendin vindt het turquoise;))
Anyway, dat van die kabel wist ik niet, kan ik ook nergens terugvinden. Het is inderdaad xmvk kabel uit de jaren 70/80.
Beide groepen gaan naar de keuken die binnenkort vervangen wordt. Tijd om te vervangen of lekker laten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Dit bis flink op leeftijd zijnde ymvk kabel van Draka. De zwarte draad word lichter en de blauwe gaat richting groenig.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rvanpruissen schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Misschien ben ik juist kleurenblind, maar ik vind het toch echt groen met misschien een heeel klein beetje blauw :) (vriendin vindt het turquoise;))
Je bent blijkbaar niet de enige, want hier kwamen ook reacties dat het groen was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4UeSIO8ASgT1f7F8mN1rXH4RtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RFeA35f7ppIm7NIhVVIKJnXv.jpg?f=user_large

Ik zie hier van links naar rechts tocht echt zwart, blauw, groen, geel en kan met de beste wil niet beweren dat ik 2x groen zie. :+

Anyway: Het moet blauw voorstellen.
Anyway, dat van die kabel wist ik niet, kan ik ook nergens terugvinden. Het is inderdaad xmvk kabel uit de jaren 70/80.
Beide groepen gaan naar de keuken die binnenkort vervangen wordt. Tijd om te vervangen of lekker laten zitten?
Er is op zich niets mis met oude kabel. Er zijn wel kabels geweest waar na verloop van tijd olie uit kwam druipen, maar als jouw kabel dat na 40/50 jaar nog niet doet en er verder nog goed uit ziet zou ik het best durven hergebruiken. Steek je geld liever in een nieuwe groepenkast en in het vervangen van de oude draadkleuren van vóór 1970. ;)

Maar als je nu toch alles open haalt en het is eenvoudig te vervangen, valt er natuurlijk ook wel iets voor te zeggen om het meteen te vernieuwen zodat je weer van 40/50 jaar probleemloos gebruik verzekerd bent...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:14:
[...]

Ik ben in mijn groepenkast nog niet tegen een beperking van die max van 3.0 Nm aangelopen.
Aangezien de ABB componenten tot maximaal 2.8 Nm lijken te gaan en ik laatst een Eastron kWh meter heb ingebouwd die tot 3.0 Nm moest worden aangedraaid.

Ik had ergens wel verwacht die moment schroevendraaier in de afgelopen 2 jaar nog ergens anders voor te gebruiken maar dat is niet het geval gebleken, dus enkel de SL/PZ klingen gebruikt.
Heb ook geen carbon fiets of zoiets waar dat nauw luistert en daarnaast ook nog twee momentsleutels liggen met een vrij groot bereik.
Die set kostte mij 2 jaar geleden €132. Vond ik toen ook al best prijzig maar het is een mooi setje en fijn om me te werken dus geen spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Xander schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:47:

[Afbeelding]

Ik zie hier van links naar rechts tocht echt zwart, blauw, groen, geel en kan met de beste wil niet beweren dat ik 2x groen zie. :+
Tja, als je gaat vergelijken, vergelijk die aparte kabelkleur dan ook eens met de blauwe draad helemaal rechts op de 'oorspronkelijke' foto van @rvanpruissen . Dan kun je dat links toch ook geen blauw meer noemen.

Maar goed, het is duidelijk met alle reacties hier: een onbestemd kleurtje ergens tussen groen en blauw in, waar de één het als groen en de ander het als blauw ziet...
:?

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 01-08-2022 21:02 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-09 12:41
Er is nog zoiets als monitoren die niet allemaal hetzelfde laten zien bij een bepaalde kleur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Tja, als je gaat vergelijken, vergelijk die aparte kabelkleur dan ook eens met de blauwe draad helemaal rechts op de 'oorspronkelijke' foto van @rvanpruissen . Dan kun je dat links toch ook geen blauw meer noemen.
Ik ontken natuurlijk ook niet dat er verschillende kleuren blauw zijn. Net zoals verschillende kleuren groen... Die groene fasedraad van groep 3 lijkt ook niet in de verte op het groen van de groen/gele draden (waar trouwens ook 2 verschillende varianten van te zien zijn) of de groene bedieningshendels.
Maar goed, het is duidelijk met alle reacties hier: een onbestemd kleurtje ergens tussen groen en blauw in, waar de één het als groen en de ander het als blauw ziet...
:?
Tja, maar het is toch echt blauw. :+ Dat moet het in ieder geval voorstellen.

En zwart + blauw is dus een doodnormale combinatie in kabel van voor 2003:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/448Bg6dWAP5PfWFSgmIIAP2HTzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQuLUCBepgyuNM194hgMX0aL.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel met zowel een groen/gele als een groene ader zou niet moeten bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Er is op zich niets mis met oude kabel. Er zijn wel kabels geweest waar na verloop van tijd olie uit kwam druipen, maar als jouw kabel dat na 40/50 jaar nog niet doet en er verder nog goed uit ziet zou ik het best durven hergebruiken. Steek je geld liever in een nieuwe groepenkast en in het vervangen van de oude draadkleuren van vóór 1970. ;)

Maar als je nu toch alles open haalt en het is eenvoudig te vervangen, valt er natuurlijk ook wel iets voor te zeggen om het meteen te vernieuwen zodat je weer van 40/50 jaar probleemloos gebruik verzekerd bent...?
Ja, dat gevoel heb ik ook een beetje: mooi om meteen even te doen, maar kan ze eigenlijk ook wel laten zitten. Dus dat schiet lekker op zo ;)

Meterkast is dit weekend vervangen overigens, daar kwam m'n oorspronkelijke vraag vandaan. Had de foto van de oude situatie nodig om de boel weer aan te sluiten, want de kleuren kende ik niet.

Dank voor de nuttige comments en excuus voor de opgelaaide kleurendiscussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
We gaan ons huis verder verduurzamen en verbouwen. Vanuit de meterkast via de kruipruimte moeten diverse nieuw aan te leggen kabels worden getrokken ten behoeve van de warmtepomp, zonnepanelen, keuken, laapunt auto en eventueel later aan te schaffen thuis accu.
De kabels ga ik zelf trekken, het aansluiten laat ik doen.

Ik vroeg mij af wat momenteel de "state of the art"-bevestiging van kabels is:
- horizontaal in de kruipruimte, bevestiging aan de bovengelegen vloer is ivm isolatie geen optie
- vertikaal 5 meter omhoog door een koof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Xander schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Eigenlijk heeft zo'n huishoudsnoer natuurlijk niets in je vaste installatie te zoeken. Ik zou liever gewoon installatiekabel gebruiken, bijvoorbeeld XMVK 3x1,5mm². Wordt het armatuur direct over het uiteinde van de buis gemonteerd? Dan zou je ook gewoon VD installatiedraad kunnen trekken. Het voordeel van kabel is dat je er nog een stukje opbouwinstallatie op de gevel mee zou kunnen maken.
Kijk daar kan ik wat mee, dank! Ik weet de verschillen tussen die kabels Niet, vandaar de veaag. Zon xmvk lijkt me wel een heel stuk stugger, die is 9mm dik, dat past wel in die buis maar de vraag is dan hoe soepel de bochten gaan.

Gewoon installatie draad zou kunnen, het armatuur komt op het einde van de buis en daar zit een betonnen rand boven maar voor de flexibiliteit in de toekomst heb ik liever iets in een of andere mantel.
Bij vaste installaties aansluiten op een stekkerdoos gaan mijn nekharen ook overeind staan. ;) Waarom sluit je dat niet gewoon netjes vast aan op een kabeldoos? Ook daar kun je een (eventueel 2-polige) schakelaar tussen monteren als je dat wenselijk vindt.
Ik sta open voor suggesties, ik maak het graag netjes. Stekkerdozen waren het simpelste dat bij mij opkwam, het moge duidelijk zijn dat ik een noob ben op dit gebied ;) . Maar het gaat er gewoon om dat die 3 kabels in de meterkast aan stroom gehangen worden en dat die schakelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
[...]

Je bent blijkbaar niet de enige, want hier kwamen ook reacties dat het groen was.

[Afbeelding]

Anyway: Het moet blauw voorstellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UkFlJN5YqNMYjiN_k_T_QmDGxR0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8uDw17KusBAuPLeYCKALK93.jpg?f=fotoalbum_large

Hehe, hier ook kleurendisco :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Whiskey48 LOL😎

Naast die blauwe draad ziet dat er (voor mijn ogen) toch echt groen uit.

Nou ben ik echt niet kleurenblind, maar dat komt onder jongetjes best veel voor. Zouden daar ook heel lichte varianten van bestaan? 🙄🤔

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
Ok, ik geef toe dat ik fout zat. Er zit op elke plek die ik samplede net iets meer blauw dan groen :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/00Pd2VqaPTb4yyzp-Y7TLqlosF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huuzkX86Tx8TDcOakMDDDvJz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
Advies gevraagd voor nieuwe groepenkast.

Mijn huidige groepenkast is inmiddels een verzameling van uitbreidingen die door de jaren heen gedaan zijn. Nu komt er weer een uitbreiding aan: een krachtgroep voor de warmtepomp. Daarom ben ik aan het kijken of ik de groepenkast kan vervangen, zodat die er weer netjes uitziet en er voldoende ruimte is voor uitbreiding.

In huis zijn 9 x 1-fase groepen in gebruik, 2 x PV installaties (waarvan 1 boven aangesloten is op een PV verdeler samen met de wasmachine en wasdroger). Daarnaast kook ik op 3-fase en is er 3-fase voor de laadpaal aanwezig. Om beter inzicht te krijgen in het energieverbruik wil ik de 3-fase groepen en de totale installatie voorzien van een kwh meter (die uitgelezen wordt via CEMM op basis van modbus). De PV installaties worden al uitgelezen via kwh meters. Tot slot is er voor de laadpaal nog een kwh meter geplaatst voor de load balancing functie.

Ik kom tot de volgende groepenkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ELQSLVhs3QJaTlqnO3SDxjhtgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DO67nOE4hWZg0ISPBa6jc7wI.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik nog iets over het hoofd of is dit zo voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
zooi4niek schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:49:

Mijn huidige groepenkast is inmiddels een verzameling van uitbreidingen die door de jaren heen gedaan zijn. Nu komt er weer een uitbreiding aan: een krachtgroep voor de warmtepomp. Daarom ben ik aan het kijken of ik de groepenkast kan vervangen, zodat die er weer netjes uitziet en er voldoende ruimte is voor uitbreiding.

In huis zijn 9 x 1-fase groepen in gebruik, 2 x PV installaties (waarvan 1 boven aangesloten is op een PV verdeler samen met de wasmachine en wasdroger). Daarnaast kook ik op 3-fase en is er 3-fase voor de laadpaal aanwezig. Om beter inzicht te krijgen in het energieverbruik wil ik de 3-fase groepen en de totale installatie voorzien van een kwh meter (die uitgelezen wordt via CEMM op basis van modbus). De PV installaties worden al uitgelezen via kwh meters. Tot slot is er voor de laadpaal nog een kwh meter geplaatst voor de load balancing functie.

[Afbeelding]

Leuke kast zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online

[Afbeelding]

Waarom een meter per fase èn (ik neem aan) een 3 fase meter voor het totaal? Die 3 fase meter kan ook al elke fase afzonderlijk meten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
Hiermee krijg ik inzichtelijk wat het verbruik per 3-fase groep is en het totaalverbruik. Dit zou ook via de P1 poort kunnen, maar die werkt erg onbetrouwbaar (RJ45 outlet in slimme meter is gaar). Op de 2 PV systemen zitten ook kwh meters, zo heb ik alles inzichtelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door zooi4niek op 02-08-2022 09:04 . Reden: aanvulling PV ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 13:16
[...]

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door MadDog11 op 02-08-2022 09:07 . Reden: Foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Lekker dan kabels met te veel weekmakers zijn brandbaarder dan met minder weekmaker.
PVC is in principe onbrandbaar maar dan is het niet soepel, weekmakers maken pvc brandbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door leonbong op 02-08-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje

[Afbeelding]

Leuke kast als je daar de ruimte voor hebt.

Meet die kWh meter voor de loadbalancing niet exact hetzelfde als die voor het totaal? Ook vraag ik me af of het meten van het verbruik van je kookplaat nou echt zo interessant is. Het is dat ik geen betaalbare multikanaals kWh meters ken (tenzij je echt geld over hebt :+ ), anders zou ik dat aanraden.

Als je alles in aardlekautomaten wilt uitvoeren kan je ook die smalletjes van Siemens erin zetten. Scheelt je weer tien modules aan ruimte en een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
De ruimte is er (net) in de meterkast.

Inderdaad de loadbalancing kwh meter meet exact hetzelfde, alleen is niet door CEMM via modbus uit te lezen. Andersom kan de laadpaal niet van de kwh meter die CEMM gebruikt gebruik maken. Lekker handig allemaal :-( Die kookplaat is niet echt nodig, misschien dat ik die nog wel laat zitten.

De Siemens alamats had ik ook gezien. Kan inderdaad als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een kookplaat gebruik je een zeer beperkt aantal uren per dag.
Jaar verbruik is dus echt niet zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
leonbong schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:45:
Lekker dan kabels met te veel weekmakers zijn brandbaarder dan met minder weekmaker.
PVC is in principe onbrandbaar maar dan is het niet soepel, weekmakers maken pvc brandbaar.
Daarom worden naast weekmakers ook vlamvertrager toegevoegd om PVC deze weer zelfdovend te maken. Behalve bij de Eupen waar de mix een batch verkeerd is geweest.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 256 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.