Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 255 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.327.254 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:19:
[...]

Merci, goede! Ik zie zo'n verdeelblokje niet te koop bij Hornbach of Warmteservice.
Is dit iets wat je los kunt kopen wat je weet?

Ik zit zo achter m'n laptop, dan ga ik even zoeken of ik dit kan vinden en snel even halen!
Voor de netbeheerder ben je sowieso al klaar, die kan aansluiten op de 4-polige hoofdschakelaar. Alleen draait je hele woning dan op 1x25A i.p.v. 3x25A totdat je de boel verdeelt.

Geen haast dus, als je er maar rekening mee houdt dat je niet tussendoor alle zware verbruikers inschakelt. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Merci, goede! Ik zie zo'n verdeelblokje niet te koop bij Hornbach of Warmteservice.

Ik zit zo achter m'n laptop, dan ga ik even zoeken of ik dit kan vinden en snel even halen!
Voor een abb kast geen probleem om ze los te kopen, andere weet ik niet.

Het kunnen deze zijn.
https://www.elektrototaal...2GQwDoEAQYCCABEgK_xPD_BwE

https://www.rexel.nl/nln/...ponenten/Overige-industriële-componenten-en-systemen/Klemmen/Aansluitklem-voor-hoofdkabel/Attema-Click-mate-xl-plus-aansluitklem-voor-hoofdkabel-4p-din-rail-4-aansluitingen-15992/p/2700342092
leejoow schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:26:
[...]

Zo lang je verwacht één aardlek per fase te houden zoals het nu is, kan je direct vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlek toe.
Maar zoveel makkelijker als je pv set aan wil sluiten, die leveren terug op die blokjes net na de hoofdschakelaar, of extra aardlekschakelaar , aardlekautomaat, krachtstroom automaat enz.

[ Voor 12% gewijzigd door Rol-Co op 27-07-2022 07:47 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mythio schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:37:
Vandaag maar fixen op de juiste manier.
Nieuw aansluitsnoer aan het apparaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:30
Xander schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:38:
[...]

Voor de netbeheerder ben je sowieso al klaar, die kan aansluiten op de 4-polige hoofdschakelaar. Alleen draait je hele woning dan op 1x25A i.p.v. 3x25A totdat je de boel verdeelt.

Geen haast dus, als je er maar rekening mee houdt dat je niet tussendoor alle zware verbruikers inschakelt. ;)
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Voor een abb kast geen probleem om ze los te kopen, andere weet ik niet.

Het kunnen deze zijn.
https://www.elektrototaal...2GQwDoEAQYCCABEgK_xPD_BwE

https://www.rexel.nl/nln/...ponenten/Overige-industriële-componenten-en-systemen/Klemmen/Aansluitklem-voor-hoofdkabel/Attema-Click-mate-xl-plus-aansluitklem-voor-hoofdkabel-4p-din-rail-4-aansluitingen-15992/p/2700342092

[...]

Maar zoveel makkelijker als je pv set aan wil sluiten, die leveren terug op die blokjes net na de hoofdschakelaar, of extra aardlekschakelaar , aardlekautomaat, krachtstroom automaat enz.
Ah top, dank beide!!!
Volgens Enenelogic zie ik mijn piekafname niet eens boven de 3,5kW zitten (zelfs met elektrisch koken), dus ik zit ruim onder de 25A. Dan hou ik het zo, bestel ik de Attema Click-mate klemmenblok en als ik een elektramonteur heb gevonden vraag ik of hij de kookgroep vervangt en de bekabeling kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtiZPaLt1ZX4nV8Cd8w9EblI3Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fqRinPxYxao7lH8zHO6g2Gl.jpg?f=fotoalbum_large
Voor de 2 systemen zonnepanelen die in Augustus komen heb ik een aparte meetgroep aangevraagd en een extra meterkast gekocht (zie boven).

Vandaag komt Stedin 3fase aanleggen en aan de planner van Stedin is gevraagd of ze ook gelijk het extra meetpunt kunnen installeren nu ze er toch al zijn (deze stond pas eind september op de planning).

Afhankelijk of Stedin vandaag een extra meetgroep plaatst of niet, zullen de 2 omvormers dus in Augustus eerst op de oude, pas later op de nieuwe meterkast worden aangesloten.
Ik kan 2 klemmenblokken bestellen ... de ruimte staat het toe en dan heeft de elektra man iig voldoende mogelijkheden.

Dank, echt enorm nuttig jullie hulp, ik ben jullie écht heel dankbaar, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@Whiskey48 Echt tweede meter van netbeheerder? Dan moet je de tweede meterkast ook al hebben zitten en die mist nu nog een hoofdschakelaar... Uhh, gebruikersgroepen :+ Die Eaton schakelaars zijn gewoon niet zo duidelijk en staat wat raar met stopcontacten erbij O-)

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-07 22:35
Xander schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:39:
[...]

Nieuw aansluitsnoer aan het apparaat? :)
Helaas. Naar gekeken, maar dat lijkt aan de vaatwasser kant niet gemakkelijk te kunnen. Heb het nu aangesloten met wago lasklemmen voor soepele draad. Dat verbeterd het al. Heb ook nog een verdeeldoos liggen die ik er omheen doe als extra bescherming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-07 22:37

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Waarom zou je moeite doen om even de laatste pagina te lezen? Freakie1NL in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:17
Ik heb echt nul verstand van groepenkasten. Maar ik heb mij door Liander laten vertellen dat ik een 3 fasenmeter (staat op de kast) heb die op 1 fase naar de groepenkast gaat. Voor de meter is alles voorbereid, Om hem naar 3 fasen te krijgen heb ik volgens Liander een elektricien met zegelrecht nodig. We willen naar 3 fasen vanwege zonnepanelen, elektrisch koken enzovoorts.

De aannemer heeft alleen een elektricien zonder zegelrecht.

Mijn vragen:
1 Moet eerst iemand met zegelrecht de 3-fasenaansluiting werkend maken en moet diegene tegelijk de groepenkast vervangen of zijn dit losstaande klussen die naast elkaar kunnen?
2. Indien losstaande klussen, in welke volgorde? Eerst de elektricien met zegelrecht en daarna de groepenkast vervangen of andersom? Als het alleen gezamenlijk kan, dus vriendelijk de meterkast laten doen door iemand anders dan onze aannemer?

Zie foto voor de huidige situatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljGaypXes-1atQyQORvJG0wK0z4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y64HKD6A87RSSGX0D4XPBkom.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Schaakpower op 27-07-2022 10:12 . Reden: Typfoutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
@Schaakpower Zo te zien heb je ook geen hoofdschakelaar, dus die moet je er sowieso tussen willen stoppen.

Volgens mij kun je het beste een kant-en-klare groepenkast bestellen. Die is dan met hoofdschakelaar en helemaal voorbereid. Stop er ook een DIN-stopcontact in voor tijdens de bouw.

Dan door een elektriciën met zegelrecht op laten hangen op de plaats van de oude kast, en alleen de hoofdschakelaar laten aansluiten.

Dan heb je in je nieuwe kast één stopcontact die werkt, kun je tenminste koffie zetten :P. Dan kan de electriciën van je aannemer de rest doen.

Misschien wel even de groepenkast afstemmen met de electriciën van de aannemer, of deze de kast laten klaarleggen (kan een stuk duurder zijn, maar wellicht heb je minder gezeik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Ah verrek, had die gezien maar niet gerealiseerd dat dit hetzelfde was, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Schaakpower schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:08:
Ik heb echt nul verstand van groepenkasten. Maar ik heb mij door Liander laten vertellen dat ik een 3 fasenmeter (staat op de kast) heb die op 1 fase naar de groepenkast gaat. Voor de meter is alles voorbereid, Om hem naar 3 fasen te krijgen heb ik volgens Liander een elektricien met zegelrecht nodig. We willen naar 3 fasen vanwege zonnepanelen, elektrisch koken enzovoorts.

De aannemer heeft alleen een elektricien zonder zegelrecht.

Mijn vragen:
1 Moet eerst iemand met zegelrecht de 3-fasenaansluiting werkend maken en moet diegene tegelijk de groepenkast vervangen of zijn dit losstaande klussen die naast elkaar kunnen?
2. Indien losstaande klussen, in welke volgorde? Eerst de elektricien met zegelrecht en daarna de groepenkast vervangen of andersom? Als het alleen gezamenlijk kan, dus vriendelijk de meterkast laten doen door iemand anders dan onze aannemer?

Zie foto voor de huidige situatie.[Afbeelding]
Het kan een losstaande klus zijn.

Eerst de nieuwe groepenkast plaatsen met een 4 polige hoofdschakelaar (en de overige groepen die jullie verwachten straks nodig te hebben), en vervolgens de elektriciën met zegelrecht de aansluiting van 1 naar 3 fase laten brengen. Een 3 fase groepenkast kan ook draaien op een 1 fase aansluiting.

En zorg voor voldoende ruimte voor uitbouw in de toekomst voor bijvoorbeeld een warmtepomp, laadpaal, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door herofruit op 27-07-2022 10:24 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Schaakpower Alles voor (eigenlijk dus t/m) voorbereid of ligt het er? In meeste huizen is het voor de meter prima voorbereid. Ofwel, er komt 3-fase binnen maar in een van de houders zit een zekering. Maar dan nog moet je dit dan via je netbeheerder laten aanpassen, zelfs als erachter al een 3-fase meter zit. Elektricien met zegelrecht mag de hoofdzekering er wel uit halen en terug plaatsen maar niet zomaar aanpassen.

Maar verder kijkende naar de aardappel-foto lijkt me dat wel een wat oudere kast. Lijkt me dus prima om hem in zijn geheel te vervangen. Hier heb je inderdaad elektricien met zegelrecht voor nodig. Die plaatst dan 3-fase meterkast (en haal de hoofdzekering er tijdelijk uit om veilig te kunnen werken) waarna de netbeheerder langs komt om alles voor je hoofdschakelaar aan te passen. Alleen even opletten met aansluitingen voor kookplaten (= krachtgroep in 3-fase kast), die is dan tussen het wisselen van de kast en dat de netbeheerder de 3-fase aansluit niet zomaar te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:07:
@Whiskey48 Echt tweede meter van netbeheerder? Dan moet je de tweede meterkast ook al hebben zitten en die mist nu nog een hoofdschakelaar... Uhh, gebruikersgroepen :+ Die Eaton schakelaars zijn gewoon niet zo duidelijk en staat wat raar met stopcontacten erbij O-)
Ja ik wilde eerst aardelautomaten bijbestellen maar de zonnepaneel aanbieder gaf aan dat dit niet hoefde, dat deze worden meegenomen bij de installatie.

Haha ja 1 stopcontact is voor de eerste meterkast, deze gaat er uit :p
(volgens mij heeft een Enphase Envoy een stopcontact nodig, vandaar dat ik die heb meebestelt voor de tweede meterkast.
In de eerste meterkast wil ik ook een stopcontact voor de modem ed. Deze werd nu vertakt vanaf een kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Whiskey48 Twee dingen:

Ik gok niet dat je zonnepaneel aanbieder een gebruikersgroep (voor dat stopcontact) gaat plaatsen. Spreek dit even af en anders dus een alamatje erin.

En vergeet de zonnepaneel aanbieder ook niet een aardlekschakelaar (of alamat) voor de panelen te plaatsen?

offtopic:
Zelf vind ik stopcontacten tussen de automaten super irritant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:36
@Schaakpower Hoe zien de hoofdzekeringen er eigenlijk uit? Stoppen of automaten? Ofwel, wat zit er onder je meter voor kastje?

En hoeveel draden komen er uit je meter je groepenkast binnen?

[ Voor 20% gewijzigd door Zwartoog op 27-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:32:
@Whiskey48 Twee dingen:

Ik gok niet dat je zonnepaneel aanbieder een gebruikersgroep (voor dat stopcontact) gaat plaatsen. Spreek dit even af en anders dus een alamatje erin.

En vergeet de zonnepaneel aanbieder ook niet een aardlekschakelaar (of alamat) voor de panelen te plaatsen?

offtopic:
Zelf vind ik stopcontacten tussen de automaten super irritant :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us-5m4LfCpXKGijPAbr86tevQN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iYZ1ZAxpIjEWwkR6fPG8i3aV.png?f=fotoalbum_large

Ja ik had gevraagd of ik een aardlekautomaat (of 20A 300mA goed was) kon meebestellen met bovenstaand als voorbeeld. Of een aarlekautomaat voldoende was om voor de installateur verder op te werken.

De reactie van 1 aanbieder was dat ik niks hoefde aan te schaffen, dat de monteurs alles voor in de meterkast meenemen.
De andere aanbieder reageert wat slechter, die heb aangegeven dat ik niks meebestel en de kast dus leeg is, dat als ik iets moet kopen hij dit moet laten weten. (zonneboeren reageren over het algemeen slecht, maar lees dat het meestal wel goed komt).

.... misschien bestel ik alsnog 2x een Eaton alamat dat ik deze iig klaar heb liggen. Mocht ik ze niet nodig hebben dat ik ze dan retour kan sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 27-07-2022 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik durf het haast niet aan, maar toch even showen. Nieuwe (paar maand oud) kast: 440x330 Eaton kast met EMAT componenten :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k5VedkiD09EtrTDnJqTjUMjTO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dmXwT8VPfe4cHVmVri57FOD.jpg?f=fotoalbum_large

- 12x16A B-installatieautomaat
- 3x 40A aardlekschakelaar 30mA
- 2x 16A aardlekautomaat 100mA (2x enkelfase PV-omvormer)
- 2x krachtgroep 16A 3P+N (fornuis en laadpaal)
- 1x hoofdschakelaar 40A

Volledig bedraad besteld bij Elektramat: alles netjes met kammen en 6mm draad aangesloten.

Ik wilde even toelichten hoe deze keuze tot stand is gekomen. De oude situatie was een warboel van oude automaten, componenten van 20 jaar oud en allemaal verschillende merken. Zelfs al 'smeltschade' op een component, verschillende sets draden op 1 automaat.

Toen de laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) aangesloten moest worden is de keuze gemaakt voor een volledig nieuwe kast. Dan sta je voor de keuze welk merk/componenten. In deze opstelling is een kast met Eaton- of ABB-componenten bijna 400 euro duurder. Gezien alle andere kosten (laadpaal, elektricien, extra PV) maak je dan de overweging of dit je het waard is. In mijn geval dus de keuze maakt voor EMAT.

Of het de 'beste' keus is? Waarschijnlijk niet. Paste het in het budget en is het netjes en veilig aangesloten? Jazeker.

Achteraf gepraat:
  • Had ik 'niet liever' de beste/duurste/made in Holland-componenten in de kast willen hebben? Ja natuurlijk wel. Net zo lief als ik de meest veilige auto ter wereld zou willen, of alle andere risico's in het leven m.b.t. onveiligheid, ziekte of ongelukken zou willen uitsluiten ;)
  • Heb ik het gevoel een onveilige situatie te hebben gecreëerd? Nee, want ik ben er t.o.v. de oude situatie stukken op vooruit gegaan. Alle bekabeling nieuw, alle groepen netjes aangesloten, alles nagekeken door een installateur.
  • Het verhaal rond de spanningsafhankelijke EMAT aardlekautomaat: dit heb ik pas achteraf beseft. Deze automaten hebben ook een paar weken in de oude kast gezeten, dus waren al aanwezig. Is het reden om ze meteen te vervangen? Nee, daarvoor is het risico me nu te klein. Had ik een andere keuze gemaakt voor dit specifieke component als ik het eerder geweten had: waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Whiskey48 Hij weet ook dat compleet losse meter is? Zoals gezegd gaan ze er wel vanuit dat ze groep moeten plaatsen (en soms ook wel dat ze aardlekbeveiliging moeten plaatsen) maar niet dat er een groep voor een stopcontact moet komen.

Maar volgens mij is er voor de Enphase Envoy ook geen stopcontact nodig en kan deze vast geinstalleerd worden. Of deze dan bij de PV op mag weet ik niet. In het geval dat er dan wat mis zou gaan met de bekabeling naar de Enphase Envoy heb je wel serieus vuurwerk. Lijkt me dat deze dus als nog een eigen groep nodig heeft en weet niet of de pv boer hiervoor gewoon een van de huidige groepen in gedachten heeft of dat hij een automaat wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@LoneGunman Zien wel slechter hier (y) PV netjes over twee fases verdeelt?

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 27-07-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
herofruit schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:22:
[...]

Het kan een losstaande klus zijn.

Eerst de nieuwe groepenkast plaatsen met een 4 polige hoofdschakelaar (en de overige groepen die jullie verwachten straks nodig te hebben), en vervolgens de elektriciën met zegelrecht de aansluiting van 1 naar 3 fase laten brengen. Een 3 fase groepenkast kan ook draaien op een 1 fase aansluiting.

En zorg voor voldoende ruimte voor uitbouw in de toekomst voor bijvoorbeeld een warmtepomp, laadpaal, etc.
Dat laatste waren we sowieso van plan. Inderdaad groepen voor laadpaal, thuisbatterij, quooker enzovoorts. Het lijkt er nu op dat er inderdaad een 3 fase groepenkast is die draait op een 1 fase aansluiting. We hebben net weer foto's gemaakt van de situatie. Zie onder.
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:24:
@Schaakpower Alles voor (eigenlijk dus t/m) voorbereid of ligt het er? In meeste huizen is het voor de meter prima voorbereid. Ofwel, er komt 3-fase binnen maar in een van de houders zit een zekering. Maar dan nog moet je dit dan via je netbeheerder laten aanpassen, zelfs als erachter al een 3-fase meter zit. Elektricien met zegelrecht mag de hoofdzekering er wel uit halen en terug plaatsen maar niet zomaar aanpassen.

Maar verder kijkende naar de aardappel-foto lijkt me dat wel een wat oudere kast. Lijkt me dus prima om hem in zijn geheel te vervangen. Hier heb je inderdaad elektricien met zegelrecht voor nodig. Die plaatst dan 3-fase meterkast (en haal de hoofdzekering er tijdelijk uit om veilig te kunnen werken) waarna de netbeheerder langs komt om alles voor je hoofdschakelaar aan te passen. Alleen even opletten met aansluitingen voor kookplaten (= krachtgroep in 3-fase kast), die is dan tussen het wisselen van de kast en dat de netbeheerder de 3-fase aansluit niet zomaar te gebruiken.
Dus de netbeheerder moet hier ook nog iets doen, of kan ik het helemaal afdoen met een elektricien met zegelrecht?

Hierbij nog wat foto's:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnitVaoOdkP1HbUwXQLBje2ZZO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JtiLU7Tt02LqLZkem6kE1ePu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PykuUE9QArM8SqwD57wkl-db2i4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzC48wKPLevmh6rgikoaBJgR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8C6HXI0ErVhccvaYOaMzf7zESQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/weGcFCODkAaF56yigdETSZkI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIR30uxv4PmLYz2rbHMPOF6X7H0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ttGqXJo8TVxY4ArLGQaoQ3c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3iY8RNuvAK896uKrwoxNcG0S1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ph67nSBLDoKFHPkaQ3abO8VB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
LoneGunman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:20:
Toen de laadpaal (Wallbox Pulsar Plus) aangesloten moest worden is de keuze gemaakt voor een volledig nieuwe kast. Dan sta je voor de keuze welk merk/componenten. In deze opstelling is een kast met Eaton- of ABB-componenten bijna 400 euro duurder. Gezien alle andere kosten (laadpaal, elektricien, extra PV) maak je dan de overweging of dit je het waard is. In mijn geval dus de keuze maakt voor EMAT.
Uit interesse, waar is die prijsvergelijking op gebaseerd? Ook een prijs bij Elektramat?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:26:
@Whiskey48 Hij weet ook dat compleet losse meter is? Zoals gezegd gaan ze er wel vanuit dat ze groep moeten plaatsen (en soms ook wel dat ze aardlekbeveiliging moeten plaatsen) maar niet dat er een groep voor een stopcontact moet komen.

Maar volgens mij is er voor de Enphase Envoy ook geen stopcontact nodig en kan deze vast geinstalleerd worden. Of deze dan bij de PV op mag weet ik niet. In het geval dat er dan wat mis zou gaan met de bekabeling naar de Enphase Envoy heb je wel serieus vuurwerk. Lijkt me dat deze dus als nog een eigen groep nodig heeft en weet niet of de pv boer hiervoor gewoon een van de huidige groepen in gedachten heeft of dat hij een automaat wil plaatsen.
Ah ... shit, dat stopcontact moet een eigen groep hebben natuurlijk, niet bij stil gestaan!
Ik krijg als reactie dat de installateur verschillende versies aardlekautomaten bij zich heeft. ... maar misschien haal ik dan voor de zekerheid 3x een Aardlekschakelaar ... een instalatieautomaat zal de PV installateur wel bij zich hebben neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Schaakpower schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:40:
Dus de netbeheerder moet hier ook nog iets doen, of kan ik het helemaal afdoen met een elektricien met zegelrecht?
Ligt er dus aan of je al fysiek 3 hoofdzekeringen (van 25A) hebt en dus boven in je kast 2 afgedopte draden hebt zitten. Of dat er alleen 3-fase binnen komt maar dat er maar één zekering ingedraaid is.

Eerste geval kan monteur met zegelrecht de nieuwe meterkast aansluiten en dan wel aan alle drie de fases hangen. In tweede geval zal de netbeheerder nog langs moeten komen om je ene zekering te vervangen door 3 zekeringen. Die mag een monteur met zegelrecht niet zomaar plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als je het door 2 partijen wilt laten doen, dan eerst de groepenkast vervangen en daarna de 3 fasen laten aansluiten. Anders is er niets om de 3 fasen op aan te sluiten.

Maareh... om de groepenkast te vervangen, heb je ook zegelrecht nodig, want anders kun je de boel niet spanningsvrij maken. Ik zou dit dus mooi door 1 partij laten uitvoeren, in plaats van de groepenkast te laten plaatsen door iemand zonder zegelrecht. Door dit aan een partij te gunnen die niet eens de moeite neemt om volgens het arbobesluit te werken (dus spanningsloos werken!) help je actief mee de markt te verzieken, want een partij die wel veilig werkt zal uiteraard wel wat duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Ligt er dus aan of je al fysiek 3 hoofdzekeringen (van 25A) hebt en dus boven in je kast 2 afgedopte draden hebt zitten. Of dat er alleen 3-fase binnen komt maar dat er maar één zekering ingedraaid is.

Eerste geval kan monteur met zegelrecht de nieuwe meterkast aansluiten en dan wel aan alle drie de fases hangen. In tweede geval zal de netbeheerder nog langs moeten komen om je ene zekering te vervangen door 3 zekeringen. Die mag een monteur met zegelrecht niet zomaar plaatsen.
Zou ik die zekeringen ergens moeten kunnen zien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Schaakpower schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Nee, losse draden bovenin zou je wel moeten kunnen zien.

Misschien dat de meter op zijn scherm ook wel aan kan geven op welke fases hij spanning heeft, dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Schaakpower schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Nee, deze zitten in die verzegelde gietijzeren kast onderin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Zoals ik het lees is het nog anders:
Maar ik heb mij door Liander laten vertellen dat ik een 3 fasenmeter (staat op de kast) heb die op 1 fase naar de groepenkast gaat. Voor de meter is alles voorbereid, Om hem naar 3 fasen te krijgen heb ik volgens Liander een elektricien met zegelrecht nodig.
Dus wel 3 fasen aanwezig en aangesloten tot en met de meter, alleen de afgaande draden op de meter missen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:28:
@LoneGunman Zien wel slechter hier (y) PV netjes over twee fases verdeelt?
Yep. Zijn niet 2 hele grote omvormers (2000w en 3000w), maar toch beter.
blackd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:42:
[...]

Uit interesse, waar is die prijsvergelijking op gebaseerd? Ook een prijs bij Elektramat?
Ja, via Elektramat zat je met Eaton ongeveer €350 en ABB €390 hoger zo uit m'n hoofd, voor dezelfde kast en componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LoneGunman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Ja, via Elektramat zat je met Eaton ongeveer €350 en ABB €390 hoger zo uit m'n hoofd, voor dezelfde kast en componenten.
Lijkt me sterk dat het verschil zo groot is, een abb kast kost dat bijna.
https://www.sandervunderi...oneel-krachtgroep-en.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
LoneGunman schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:12:
Ja, dat zijn bizarre prijsverschillen. Ik vroeg het omdat in een eerder topic is gebleken dat Elektramat bizar hoge prijzen rekent voor ABB (en schijnbaar ook Eaton, maar dat heb ik niet uitgerekend). Bij een concurrent is dezelfde ABB kast maar ~10% duurder.

Deze tip is dan ook vooral bedoeld voor mensen die voor dezelfde keuze staan: kijk voor concurrerende prijzen wat verder dan alleen Elektramat (hun groepenkast configurator is handig, dat moet ik toegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Nou ja bijna; €532.40 en dan moeten er ook nog 2 alamats bij. Dan zit je tegen de €600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Martin7182 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Nou ja bijna; €532.40 en dan moeten er ook nog 2 alamats bij. Dan zit je tegen de €600.
Dus dat koste bij de huidige kast slechts 250,- als abb 350 duurder zou zijn.
Denk het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Xander schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:11:
Dus wel 3 fasen aanwezig en aangesloten tot en met de meter, alleen de afgaande draden op de meter missen nog.
Ja, dat zou ook kunne maar lijkt me wel heel raar... Mag monteur met zegelrecht dan wel deze draden aan de meter bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:49:
[...]

Ja, dat zou ook kunne maar lijkt me wel heel raar... Mag monteur met zegelrecht dan wel deze draden aan de meter bevestigen?
Een monteur met zegelrecht mag de onderste zegels van de meter verbreken om de aansluitdraden te vervangen. Dit is best vaak nodig bij vervanging van de groepenkast (draden te kort etc.).

2 extra draden aansluiten wanneer de rest (hoofdzekeringen en meter) al helemaal is voorbereid lijkt me dan ook geen issue.

Bijzonder vind ik het wel, al was het maar omdat de hele woning nu op 1x25A is aangesloten in plaats van de gebruikelijke 1x35A? Maar misschien doet Liander dit alleen als er toch maar 1x25A zat.

Heb het nooit zo gezien maar ik kom zelden buiten Enexis territorium. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Xander op 27-07-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Xander Technisch gezien lijkt me dat ook geen issue maar vroeg me af of een monteur met zegelrecht alleen de zegels op de hoofdzekering mag doen (dus vooral om spanningsvrij te kunnen werken) of dat hij alle zegels mag doen. Meter lijkt me normaal namelijk niet nodig, want waarom zou je wel 3-fases plaatsen en deze op een 3-fase meter aansluiten maar vervolgens maar één fase uitvoeren vanaf de meter. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:00:
@Xander Technisch gezien lijkt me dat ook geen issue maar vroeg me af of een monteur met zegelrecht alleen de zegels op de hoofdzekering mag doen (dus vooral om spanningsvrij te kunnen werken) of dat hij alle zegels mag doen.
Niet alle, het bovenste zegel op de meter is bij mijn weten verboden terrein. Maar de aansluitingen op de meter mag hij wel aankomen. Zoals gezegd is dat best vaak nodig bij vervanging van de verdeelkast etc.
Meter lijkt me normaal namelijk niet nodig, want waarom zou je wel 3-fases plaatsen en deze op een 3-fase meter aansluiten maar vervolgens maar één fase uitvoeren vanaf de meter. :?
Tja, geen idee, maar dat lees ik :+
ik heb mij door Liander laten vertellen dat ik een 3 fasenmeter (staat op de kast) heb die op 1 fase naar de groepenkast gaat. Voor de meter is alles voorbereid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaakpower
Septillion schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:00:
@Xander Technisch gezien lijkt me dat ook geen issue maar vroeg me af of een monteur met zegelrecht alleen de zegels op de hoofdzekering mag doen (dus vooral om spanningsvrij te kunnen werken) of dat hij alle zegels mag doen. Meter lijkt me normaal namelijk niet nodig, want waarom zou je wel 3-fases plaatsen en deze op een 3-fase meter aansluiten maar vervolgens maar één fase uitvoeren vanaf de meter. :?
Ik heb zelf ook geen idee, maar heb wel vaker in een ex woningbouwwoning gekke constructies gezien omdat het zo goedkoop mogelijk moest. Inmiddels de vraag uitstaan bij een elektricien met zegelrecht. Ik ben benieuwd wat die ervan gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Martin7182 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Denk het niet.
Jullie hebben (deels) gelijk. Verschil bij Elektramat is t.o.v. de goedkoopste configuratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c-wVRxKolsGTqydZju0K_iC3Wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QDxi171TtQIXQ8BFY6xE2QVq.png?f=fotoalbum_large

Alsnog is ABB dan €360 duurder, en Eaton €285. Bovenstaande prijzen zijn ex btw trouwens, genoemde in de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@LoneGunman

Maar dat zijn ook absurde prijzen voor abb als je in mijn link kijkt, waarschijnlijk omdat er meer marge op de andere zit of ze zelf een voorkeur aan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
blackd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Ja, dat zijn bizarre prijsverschillen. Ik vroeg het omdat in een eerder topic is gebleken dat Elektramat bizar hoge prijzen rekent voor ABB (en schijnbaar ook Eaton, maar dat heb ik niet uitgerekend). Bij een concurrent is dezelfde ABB kast maar ~10% duurder.

Deze tip is dan ook vooral bedoeld voor mensen die voor dezelfde keuze staan: kijk voor concurrerende prijzen wat verder dan alleen Elektramat (hun groepenkast configurator is handig, dat moet ik toegeven).
Ik heb ongeveer twee maanden terug ook zitten vergelijken voor een complete 3-fase groepenkast en Elektramat is inderdaad duurder met de A-merken. Ik vergeleek vooral ABB. Waarschijnlijk doen ze dat om hun Chinese prul beter te kunnen verkopen.
Andere leveranciers zijn met bepaalde A-merk componenten echt veel goedkoper. Zeker de moeite waard om te vergelijken. Alleen jammer dat er bijna niks op voorraad is nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:26:
@LoneGunman

Maar dat zijn ook absurde prijzen voor abb als je in mijn link kijkt, waarschijnlijk omdat er meer marge op de andere zit of ze zelf een voorkeur aan geven.
Je vergelijkt dan wel een door sandervunderink samengestelde kast met "SN lijn" componenten, met een kast met busboard. De laatste is duurder. Ook bij sandervunderink.nl...

Busboardkast met 12 groepen: €405,73
Ledige 22x33 kast: €72,95
1P+N aardlekautomaten: 2x €32,85 = €65,70
3P+N aardlekautomaten: 2x €103,25 = €206,50

Zit je ook zo aan €750 zonder klein materiaal (inzetplaten, koppelstukken, draad) en assemblage.

Nou zou ik persoonlijk ook liever die ABB kast met SN automaten hebben dan Emat. :) Maar als je leveranciers vergelijkt is het natuurlijk wel zo eerlijk om gelijke componenten te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Denk het niet.
Dat beweer ik niet. Ik stel alleen vast dat een vergelijkbare ABB kast bij Vunderink heel wat duurder is dan €400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:38:
Maar als je leveranciers vergelijkt is het natuurlijk wel zo eerlijk om gelijke componenten te vergelijken.
Eens hoor. Het door mij eerder genoemde prijsverschil van ~10% wordt daardoor ook deels verklaard, want Jesse heeft in dat eerder genoemde topic een SN lijn kast gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:38:
[...]

Je vergelijkt dan wel een door sandervunderink samengestelde kast met "SN lijn" componenten, met een kast met busboard. De laatste is duurder. Ook bij sandervunderink.nl...

Busboardkast met 12 groepen: €405,73
Ledige 22x33 kast: €72,95
1P+N aardlekautomaten: 2x €32,85 = €65,70
3P+N aardlekautomaten: 2x €103,25 = €206,50

Zit je ook zo aan €750 zonder klein materiaal (inzetplaten, koppelstukken, draad) en assemblage.

Nou zou ik persoonlijk ook liever die ABB kast met SN automaten hebben dan Emat. :) Maar als je leveranciers vergelijkt is het natuurlijk wel zo eerlijk om gelijke componenten te vergelijken.
Klopt helemaal (ook @Rol-Co) hoor, als je echt goed gaat shoppen kun je natuurlijk nog wel iets goedkoper uitkomen. Maar de groepenkastconfigurator van Elektramat speelde hier ook wel een rol in: superhandig ding (en goed uitgevoerd), waardoor je ook als 'hobbyklusser' meteen iets meer inzicht krijgt in de werking van een groepenkast. En commercieel dus ook handig: mede hierdoor heb ik ook gekozen om te bestellen.

Verder ben ik ook geen 'fan' van EMAT of iets dergelijks, ik zie ook wel dat het niet de beste en meest hoogwaardige componenten zijn. Maar, in sommige gevallen wel een prima alternatief als je toch graag wilt vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je kunt ook eens kijken naar Gewiss, het voormalige Schupa. Mooie kwaliteit tegen scherpe prijzen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:57
Ok, de zoveelste vraag over een verzwaring van 1x40A naar 3x25A.

Eerdere situatie:
- Aansluiting 1x40A
- Geen hoofdschakelaar (bouwjaar huis 1998 en ik vermoed ook het bouwjaar van de groepenkast)

Omdat er geen hoofdschakelaar aanwezig is, zijn de fase en de nuldraad vanaf de slimme meter onderin de groepenkast op het verdeelblokje aangesloten en vanaf daar worden de draden verder verdeeld. Niets mis mee voor die tijd. Het enige wat jammer is dat de draden aardig strak zijn en er daarom geen mogelijkheid is om de op een andere manier aan te sluiten.

Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kRIOMugx7TT9CMURf9biRc_ylI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZ950uTX5uoZCZxFUzNem4G8.jpg?f=fotoalbum_large

De verzwaring is aangevraagd omdat we zonnepanelen krijgen met een 3 fase omvormer en om alvast voorbereid te zijn op een warmtepomp en elektrisch koken. Richting gasloos dus. Omdat de huidige groepenkast aardig vol zit, is er meteen een tweede kast naast gehangen en zijn de componenten wat beter verdeeld. Ook zijn bijvoorbeeld de ongeisoleerde verbinders vervangen voor kamrails etc.

Er is uiteraard een 4 polige hoofdschakelaar geplaatst. Omdat de bestaande fase en nul draad te kort waren om rechtstreeks op de hoofdschakelaar aan te sluiten, is besloten om deze tijdelijk vanaf de aansluitblokjes door te lussen.

Gisteren is de netbeheerder geweest om de aansluiting te realiseren. Ik had de verwachting dat de monteur vanaf de hoofdaansluiting/slimme meter gewoon keurig 4 nieuwe draden zou plaatsen en deze rechtstreeks op de hoofdschakelaar aan zou sluiten. Maar door ervaringen die ik heb gelezen in dit topic heb ik ook maar besloten om er een briefje bij te hangen (ik was zelf niet thuis) om dit te vragen. Het leek me voor de monteur een kleine moeite.

- Edit: Het briefje is ook gelezen en de monteur zei tegen mijn vrouw dat het geen probleem was.-

Bij thuiskomst trof ik dit aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmBywtmE35RftaquD16ELD0tkl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChjZ5QKDJNxRXCYdFLum7z3D.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de bestaande fase en de nuldraad zijn blijven zitten en alleen de 2 nieuwe fase draden zijn rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten. Nu kan ik de aansluitblokjes niet meer gebruiken om de fase en de nul na de hoofdschakelaar netjes verder over de componenten te verdelen, dit was ook handig voor de toekomstige uitbreiding.

Volgens mij is het niet de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, maar het was toch normaal geweest om alles rechtstreeks op de hoofdschakelaar aan te sluiten?

Ik heb de netbeheerder hierover gebeld en het antwoord was kort maar krachtig: "Niet onze verantwoordelijkheid want na de meter, zoek maar een installateur met zegelrecht."

Dus nu heb ik verschillende opties:
- Het zo laten zitten en met doorlussen (dubbele ander eindhulzen gebruiken) de componenten aansluiten en me over belangrijkere dingen druk te gaan maken.
- Een installateur met zegelrecht laten komen
- Zelf de draden verlengen met geschikte lasklemmen (6mm2)

Wat is wijsheid?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07 09:48
AppieK schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:51:
- Zelf de draden verlengen met geschikte lasklemmen (6mm2)
Dat mag niet, tenzij deze worden vastgezet in een geschikte houder op een din-rail.

Dus welke van de andere twee opties je moet doen hangt er helemaal van af hoe hinderlijk je het vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 20:45
Ik Zou toch echt bij de netbeheerder aandringen om dat te laten fixen, Zo is dat niet netjes gedaan, De monteur was gewoon lui. Moet toch niet zo wezen dat jij moet opdraaien voor iemand anders zijn luiheid, En als ze het niet willen maken dan had ik zelf de zegels eraf getrokken en dan 4 draden naar de hoofdschakelaar trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:47
Ik hen laatst ook een verzwaring laten uitvoeren en die monteur was een stuk welwillender. Hij zei me dat de bedrading tussen meter en hoofdschakelaar een stukje niemandsland zijn, maar hij altijd aansloot op de hoofschakelaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-07 17:39
Cliche, maar een fatsoenlijke bak koffie doet wonderen vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
linkforsoad schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:46:
Cliche, maar een fatsoenlijke bak koffie doet wonderen vaak.
Dat is zeker waar! Is uiteraard aangeboden, dus dat kan het probleem niet zijn. Het is volgens mij ook niet meer dan normaal om een kop koffie aan te bieden.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmAuJfV4jHg5n58Vb1owYMvTWIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b45mI89ds7sMxVvUI5Y7tKPo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMfUa6SCQ0M4Pq3M5VFppd5ywfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1YhXcxRZXgHlJK4yGhegkDQA.jpg?f=user_large

3fase aangelegd!
In afwachting van de elektricien de kookgroep maar even op 1 fase aangesloten.
(Ik heb nog geen elektricien gevonden die reageert op berichten, blijkbaar hebben ze het druk en krijg je gewoon geen reactie als je niet al klant bent.
Ik heb de 3p installatieautomaat al, maar ik denk dat dit net te complex is om zelf te doen).

Als ik 3 pitten gebruik op mn keramische plaat zit ik nét voor de 25A ... Kan ik iig tot die tijd nog redelijk normaal koken :p

De installateur van Stedin sloot overigens de fases netjes aan op de hoofdschakelaar, gelabeld en wel!!

[ Voor 17% gewijzigd door Whiskey48 op 28-07-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Whiskey48 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:50:
(Ik heb nog geen elektricien gevonden die reageert op berichten, blijkbaar hebben ze het druk en krijg je gewoon geen reactie als je niet al klant bent.
Overal in de bouw nu, isolatie, aannemers, klusjesmannen, glaszetters...
Ik heb de 3p installatieautomaat al, maar ik denk dat dit net te complex is om zelf te doen).
Ik hoop een 3p+n aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-06 21:22

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Whiskey48 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

3fase aangelegd!
In afwachting van de elektricien de kookgroep maar even op 1 fase aangesloten.

Als ik 3 pitten gebruik op mn keramische plaat zit ik nét voor de 25A ... Kan ik iig tot die tijd nog redelijk normaal koken :p

De installateur van Stedin sloot overigens de fases netjes aan op de hoofdschakelaar, gelabeld en wel!!
Hoe lees jij de spanning af via homewizzard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27
laforte schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Hoe lees jij de spanning af via homewizzard?
P1 adapter?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
AppieK schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:04:
[...]

Dat is zeker waar! Is uiteraard aangeboden, dus dat kan het probleem niet zijn. Het is volgens mij ook niet meer dan normaal om een kop koffie aan te bieden.
Was ook niet als verwijt naar jou bedoeld, sorry. Moet zeggen dat alle keren dat wij met netbeheerders te maken hebben gehad, en dat is best een flink aantal, men er nooit een probleem van maakte om op locatie "effe snel" iets meerwerk te doen, zoals de draden verlengen. Even kletsen, bak koffie, beetje ouwehoeren en het was gedaan. Maar misschien verschilt het in de regio, Enexis groot Zwolle hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-06 21:22

laforte

Helemaal de weg kwijt!

joh :+

Ik krijg alleen deze info uit de homewizzard.. maar goed dit gaat oftopic.

{
"smr_version": 50,
"meter_model": "ISKRA 2M550T-101",
"wifi_ssid": "My Wi-Fi",
"wifi_strength": 100,
"total_power_import_t1_kwh": 10830.511,
"total_power_import_t2_kwh": 2948.827,
"total_power_export_t1_kwh": 1285.951,
"total_power_export_t2_kwh": 2876.51,
"active_power_w": -543,
"active_power_l1_w": -676,
"active_power_l2_w": 133,
"active_power_l3_w": 0,
"total_gas_m3": 2569.646,
"gas_timestamp": 210606140010
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:49:
Ik heb de Wiha 40674 gekocht. Omdat ik mijn eigen meterkast ging bouwen en omdat ik hou van mooi gereedschap. En dat mag dan wat kosten. Dagelijks gebruik ik dat zeker niet.
Tot nu toe heb ik van de koop van mooi (en goed) gereedschap nog nooit spijt gehad. En omdat het meeste mechanisch is, gaat het bij fatsoenlijk onderhoud en gebruik de rest van je leven mee.
Dank, @Andrehj. Dit is idd wat ik zoek. Het is geen goedkoop setje (132 euro in.BTW bij Amazon), maar dan heb je ook wat. En wat me wel aanspreekt is dat er zowel sleuf als PH, PZ en SL/PZ (elk in 2 maten) in zit. Daarmee heb je het gros van de toepassingen echt wel te pakken. Alleen waarom er nou weer zo’n heel lange stift bij zit voor die momentschroevendraaier dat snap ik niet. Dat had toch wel korter gekund?
In mijn werkplaats heb ik ook Wiha en dat is een kwaliteit die me wel aanstaat.
Dit setje kan dan mijn gereedschapkoffer in, waardoor er wat ‘gewone’ schroevendraaiers uit kunnen en het koffertje eindelijk weer eens wat lichter i.p.v. zwaarder wordt 8)
Ingelogd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:07:
Deze is wat goedkoper https://www.toolsvoordeli...set-18-delig-1872157.html €59,99, zit ook een kalibratie certificaat bij van de momentsleutel. Geen idee of de koppen een beetje van kwaliteit zijn.
[Afbeelding]

In het setje van Cimco https://www.elektrobode.n...rset-9-delig-1000v-114806 € 206,73 zit dezelfde momentsleutel bij. Absurd duurder en waarschijnlijk van dezelfde fabriek met alleen een ander merk naampje.
[Afbeelding]
@Ingelogd
Ja, óók een mooi setje. Dank voor de tip!
De vraag is idd hoe de kwaliteit hiervan zich verhoudt tot die van Wiha.
Het voordeel hiervan is, afgezien van de lagere prijs, dat hier ook een serie Torx bij zit, waardoor ik bijna geen andere schroevendraaier meer in mijn koffertje nodig heb.
Jammer dan weer dat er geen SL/PZ-bits in zitten, want sinds ik het bestaan van die dingen in de gaten kreeg heb ik daar wel weer veel plezier van gehad. Die geven écht goede grip op die schroeven.

Hmm, lastige keuze dus… :? })

[ Voor 9% gewijzigd door Hippe Lip op 28-07-2022 17:02 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:16:

Ik hoop een 3p+n aardlekautomaat?
... Ehhhh ... Nee, wat ik begreep van de kruzehulp moest ik deze nemen:

https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html

Dan de B16 variant.

.... Had ik onderstaand moeten kopen??
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

(Dank voor je tip, dat scheelt weer een gevaarlijke situatie :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Whiskey48 Tenzij je heel zeker weet (aka, hebt (laten) meten) dat je aardweerstand laag genoeg is dient de kabel ook voorzien te zijn van aardlekbeveiliging. Daar het niet naar stopcontacten gaat mag het ook 100mA of 300mA zijn. En sommige omvormers raden zelfs 100/300mA aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
linkforsoad schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:16:
[...]

Was ook niet als verwijt naar jou bedoeld, sorry. Moet zeggen dat alle keren dat wij met netbeheerders te maken hebben gehad, en dat is best een flink aantal, men er nooit een probleem van maakte om op locatie "effe snel" iets meerwerk te doen, zoals de draden verlengen. Even kletsen, bak koffie, beetje ouwehoeren en het was gedaan. Maar misschien verschilt het in de regio, Enexis groot Zwolle hier.
Ha geeft niet! Hier Enexis regio noord (zuid oost Groningen). Het was verder ook gemoedelijk. Ik denk achteraf dat het komt omdat een leerling monteur de klus moest doen, terwijl een ervaren collega toe keek. (Tenminste dat idee had mijn vrouw) en dat het gewoon vergeten is.

Vandaar dat ik het wel fair vond om Enexis te vragen om het op te lossen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Illusion

(the art of)

Hippe Lip schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Dank, @Andrehj. Dit is idd wat ik zoek. Het is geen goedkoop setje (132 euro in.BTW bij Amazon), maar dan heb je ook wat. En wat me wel aanspreekt is dat er zowel sleuf als PH, PZ en SL/PZ (elk in 2 maten) in zit. Daarmee heb je het gros van de toepassingen echt wel te pakken. Alleen waarom er nou weer zo’n heel lange stift bij zit voor die momentschroevendraaier dat snap ik niet. Dat had toch wel korter gekund?
In mijn werkplaats heb ik ook Wiha en dat is een kwaliteit die me wel aanstaat.
Dit setje kan dan mijn gereedschapkoffer in, waardoor er wat ‘gewone’ schroevendraaiers uit kunnen en het koffertje eindelijk weer eens wat lichter i.p.v. zwaarder wordt 8)

[...]

@Ingelogd
Ja, óók een mooi setje. Dank voor de tip!
De vraag is idd hoe de kwaliteit hiervan zich verhoudt tot die van Wiha.
Het voordeel hiervan is, afgezien van de lagere prijs, dat hier ook een serie Torx bij zit, waardoor ik bijna geen andere schroevendraaier meer in mijn koffertje nodig heb.
Jammer dan weer dat er geen SL/PZ-bits in zitten, want sinds ik het bestaan van die dingen in de gaten kreeg heb ik daar wel weer veel plezier van gehad. Die geven écht goede grip op die schroeven.

Hmm, lastige keuze dus… :? })
Ik heb een ironside 1/4” doppensetje met schroevendraaierbits. Die zijn echt top. Is al jaren mijn goto setje voor alle kleine klusjes.
Sinds kort een setje vde wisselklingen van wera, die zijn ook fijn, maar toch minder degelijk. De SL-PZ1 is al afgebroken…. 😪

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04:55

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Illusion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:14:
[...]

Ik heb een ironside 1/4” doppensetje met schroevendraaierbits. Die zijn echt top. Is al jaren mijn goto setje voor alle kleine klusjes.
Sinds kort een setje vde wisselklingen van wera, die zijn ook fijn, maar toch minder degelijk. De SL-PZ1 is al afgebroken…. 😪
Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maat het gaat hier om momentschroevendraaiers. Dat zijn echt wel andere dingen dan dopsetjes of bitsetjes…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:37:
@Whiskey48 Tenzij je heel zeker weet (aka, hebt (laten) meten) dat je aardweerstand laag genoeg is dient de kabel ook voorzien te zijn van aardlekbeveiliging. Daar het niet naar stopcontacten gaat mag het ook 100mA of 300mA zijn. En sommige omvormers raden zelfs 100/300mA aan.
Merci voor je hulp! Vandaag komt de attema aansluitverdeelblok binnen, dan zet ik die nog in de meterkast en maak ik een foto om bij mijn oproep voor een elektricien te plaatsen. (dan is de meterkast iig klaar voor 3fase).

Ik dacht er aan om alvast een aardlekautomaat klaar te hebben liggen voor de 2 x 240V groepen elektrische kookplaat, dat iemand enkel even langs hoeft te rijden met een kabel oid, niet eerst nog spullen hoeft te bestellen.

Ik zie alleen dat er een 230V en 400V versie is bij Elektramat (de 230V versie hebben ze niet bij SanderVunderink).

... zou het wel handig zijn als ik er al 1tje in huis haal, kan ik evt terugsturen?
Dit ook een beetje dat niet iemand misschien met EMAT aan komt, dan heb ik toch liever Eaton.
(hetzelfde voor de zonnepaneelboeren, dan haal ik voor de 3kW versie en de 4,4kW versie een 16A en 20A 300mA aardlekautomaat, als de installateurs enkel EMAT hebben, dan kan ik vragen of ze mijn Eaton gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Whiskey48 op 29-07-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Whiskey48 Nu je 3-fase hebt is "2 x 240V groepen" ofwel een kookgroep niet meer correct voor een kookplaat. Dit moet nu gewoon een krachtgroep zijn ofwel gewoon een 3x16A. Je linkt wel netjes naar 3x16A automaten overigens maar gaat even om de term en de verwachting wat je dan krijgt in de keuken.

Volgens mij verschillen de twee gelinkte automaten bij Elektramat alleen in het wel of niet meegeleverd krijgen van aansluitdraden. Beide zijn correct voor een kookplaat (of krachtgroep in het algemeen). Zo ook die van Sander (de 3xB16).

Let nog wel even op dat je kookplaat hierna ook anders aangesloten moet zitten! Deze moet je dus met het vervangen van de kookgroep door een 3x16A ook even aanpassen.

En qua PV, krijg je twee omvormers? Beide enkel fase? Want met een 20A automaat daarvoor heb je weer een ander probleem andere uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:46:
@Whiskey48 Nu je 3-fase hebt is "2 x 240V groepen" ofwel een kookgroep niet meer correct voor een kookplaat. Dit moet nu gewoon een krachtgroep zijn ofwel gewoon een 3x16A. Je linkt wel netjes naar 3x16A automaten overigens maar gaat even om de term en de verwachting wat je dan krijgt in de keuken.

Volgens mij verschillen de twee gelinkte automaten bij Elektramat alleen in het wel of niet meegeleverd krijgen van aansluitdraden. Beide zijn correct voor een kookplaat (of krachtgroep in het algemeen). Zo ook die van Sander (de 3xB16).

Let nog wel even op dat je kookplaat hierna ook anders aangesloten moet zitten! Deze moet je dus met het vervangen van de kookgroep door een 3x16A ook even aanpassen.

En qua PV, krijg je twee omvormers? Beide enkel fase? Want met een 20A automaat daarvoor heb je weer een ander probleem andere uitdaging.
Merci alweer, echt heel fijn!
Grappig, die met draad is goedkoper. Dan neem ik die gewoon, thanks!

Ja 1 1fase string omvormer van Zonneplan & een 1fase Enphase systeem. Deze worden over 2 en 4 weken geïnstalleerd in een 3fase meterkast op aparte groepen.

Ik heb onderstaand bedacht voor de groepenkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x02kmVo0_AzjICKwLL7Rz8Uk9Hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsJEhfNTyzjLjlUJMN3vsnMi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Whiskey48 En welk van de twee is de >3,6kW "boosdoener"? Als dat de Enphase is zou ik overwegen of deze niet over 2 fases gelegd kan worden.

Want door het plaatsen van een 20A voor PV is daarmee totaal afgezekerd voor 25A (net) + 20A (PV) = 45A. En dat is toch 12,5% meer dan waarvoor je aardlekschakelaars geschikt zijn... Een bekend probleem bij PV (maar door de meeste PV boeren compleet genegeerd). Zie dus het gelinkte ABB document of timberleek in "Stroomkabel van 6mm2 voldoende?"

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 29-07-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@Whiskey48 Ik heb even niet scherp wat die zonneplan installatie precies behelst bij je, maar in het licht dat je nu 3 fasen bent aangesloten, is het misschien een optie om een 3 fase omvormer aan zonneplan te vragen? Je zult even moeten (laten) uitrekenen of de installatie hiervoor geschikt is. Je kan bij Zonneplan je installatie gewoon tussentijds wijzigen.

Daarnaast, kijk voor de verdeling van de groepen PV ook naar je groot- en continu verbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48

Bij die van 400V staat bij Serie/Programma: "xPole", en bij de 230V staat "Systeem 55".
Zover ik kan zien is de Eaton groepenkast die ik heb besteld Systeem 55, dus ik zal die goedkopere met draad op 23V wel bestellen ... scheelt weer! :)
Again, dank!
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:56:
@Whiskey48 En welk van de twee is de >3,6kW "boosdoener"? Als dat de Enphase is zou ik overwegen of deze niet over 2 fases gelegd kan worden.

Want door het plaatsen van een 20A voor PV is daarmee totaal afgezekerd voor 25A (net) + 20A (PV) = 45A. En dat is toch 12,5% meer dan waarvoor je aardlekschakelaars geschikt zijn... Een bekend probleem bij PV (maar door de meeste PV boeren compleet genegeerd). Zie dus het gelinkte ABB document of timberleek in "Stroomkabel van 6mm2 voldoende?"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2M2pyHTSbbvHvfBIiH88VAxuSc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wappIVIs5cymGc4GV8My4Kfu.jpg?f=fotoalbum_large

Nee, ik denk dat het niet duidelijk op de groepenkaart staat (even aangepast).
Het wordt 1 Enphase systeem van 7*450Wp panelen (West)! Ik heb een aardelautomaat toegevoegd voor een losse ABB wandcontactdoos in de meterkast. (Dit stopcontact kan evt achterwege gelaten worden om de Envoy direct op de aardlekautomaat aan te sluiten, maar misschien is het handig om een stopcontact te hebben dacht ik zo).
blackd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:01:
@Whiskey48 Ik heb even niet scherp wat die zonneplan installatie precies behelst bij je, maar in het licht dat je nu 3 fasen bent aangesloten, is het misschien een optie om een 3 fase omvormer aan zonneplan te vragen? Je zult even moeten (laten) uitrekenen of de installatie hiervoor geschikt is. Je kan bij Zonneplan je installatie gewoon tussentijds wijzigen.

Daarnaast, kijk voor de verdeling van de groepen PV ook naar je groot- en continu verbruikers.
Ik begreep van de Enphase aanbieder dat om de 2 systemen goed te laten werken op een 3-fase systeem, het beter 2x een 1-fase omvormer kon zijn.
Daarbij als ik op de website van Zonneplan kijk welke Huawei optimized omvormers zonneplan gebruikt, is deze enkel 6,6kW of 11kW. Dat gaat hem niet worden met maar ca 4,0kW aan max opbrengstvermogen vanaf de panelen in de praktijk op een zonnige dag.

In eerste instantie zou alles op de oorspronkelijke groepenkast komen te staan en daar 3-fase aangevraagd (eergisteren uitgevoegd). Nu is het wachten tot het tweede meetpunt wordt aangesloten, die wordt dan ook automatisch 3-fase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHO4bYKLngc3y4X6B4ZbRJx-ohI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cwy29Qujg0ENxatveqCaU2fZ.jpg?f=fotoalbum_large
(de kookgroep wordt dus nog aangepast naar een 3-fase aardlekschakelaar)

Waar de verzwaring bij Stedin in 1,5mnd uitgevoerd was. Is de verwachting dat het extra meetpunt 3 tot 3,5mnd kan duren helaas.
Aangezien de PV installatie over een paar weken geïnstalleerd wordt, zal ik eerst vragen of de zonnepaneelinstallateurs de PV installatie kunnen aansluiten op de aardlekschakelaars in de nieuwe meterkast. En met een wat langere 6mm2 draad deze naar de andere groepenkast kunnen herleiden naar de eerste (oorspronkelijke) hoofdschakelaar.

Dan als het extra meetpunt wordt geïnstalleerd en aangesloten op mijn tweede hoofdschakelaar (in de nieuwe tweede meterkast), dan kan ik het lange 6mm2 draad even wat korter knippen en zo aansluiten op de tweede hoofdschaklaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KocCF_67BhM1uxR3fdYHv9qRqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbXdCNVXfpoaYQZCT9hhySef.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had liever gehad dat het extra meetpunt er al was, dan was alles in 1x goed, maar er was blijkbaar iets fout gegaan bij de planning. Deze zou eerst in de eerste week van Augustus plaatsvinden, maar staat nu in de laatste week van September / eerste week van Oktober :|
(de monteur die eergisteren de originele meter kwam verzwaren naar 3-fase had de tijd, spullen en kunde om deze week het extra meetpunt te installeren, maar na veel belletjes gaf Stedin helaas geen goedkeuring. (lag al op een andere afdeling oid). De monteur heeft wel aan de planning van Stedin gevraagd of het niet sneller kan, daar wordt ik misschien nog over teruggebeld. (ik heb de afgelopen 1,5mnd al vaker gebeld en gemaild, wat ik begrijp was Stedin ook van plan om de twee opdrachten deze week tegelijk uit te voeren, maar blijkbaar was ergens iets mis gegaan en ik denk blijven liggen) ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:53:
(de kookgroep wordt dus nog aangepast naar een 3-fase aardlekschakelaar aardlekautomaat!)
Fixt ;)

Owja, jij wilde tweede meetpunt. Nu twijfel ik even, krijg je dan ook een tweede set hoofdzekeringen of komt het dan wel achter dezelfde hoofdzekering?

Dit maakt namelijk even uit of je de boel nog moet beveiligen tegen de >40A of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:06:
[...]

Owja, jij wilde tweede meetpunt. Nu twijfel ik even, krijg je dan ook een tweede set hoofdzekeringen of komt het dan wel achter dezelfde hoofdzekering?

Dit maakt namelijk even uit of je de boel nog moet beveiligen tegen de >40A of niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFxQp2r_KE_wxo66eDgIN_ItG3k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i3RbG9MMs2NRzqgkJISHhmAe.png?f=fotoalbum_large

Wat ik begreep van de Stedin monteur, krijg ik een hele kast zoals deze nu al onder de eerste hoofdschakelaar zit, hetzelfde voor onder de tweede groepenkast / tweede hoofdschakelaar.
Ik krijg (betaal flink) voor een nieuw meterbord iig ... zou zeggen dan van waarschijnlijk wel?

Ik heb overigens in beide installaties een 63A hoofdzekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Whiskey48 op 29-07-2022 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:53:
Ik begreep van de Enphase aanbieder dat om de 2 systemen goed te laten werken op een 3-fase systeem, het beter 2x een 1-fase omvormer kon zijn.
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn, waar je volgens mij naar toe wilt is een evenwichtige invoeding over de 3 fases verdeeld. Je hebt dan het minste belasting op het net en een lager risico dat de installatie gaat afschakelen bij hoge netspanning.

In jouw situatie zie ik dat je de Enphase 12A gaat invoeden op L1, en de Zonneplan 18A op L3.
Dan krijg je bijv. L1 12A, L2 0A, L3 18A.

Ga je Zonneplan over 3 fasen verdelen, dan krijg je dus 3x6A, dus 6A per fase. Samen met de Enphase 12A op 1 fase (geen idee hoe dat zit, correct me if I'm wrong) komt dat uit op L1 18A, L2 6A, L3 6A.
Dan heb je nog steeds een maximale belasting van 18A op een van de fases. Dus ten opzichte van de eerste optie schiet je niks op.

Kan je die Enphase ook over 2 fases verdelen, dan krijg je 2x6A en 3x6A
L1 12A, L2 12A, L3 6A.
Dan heb je een wat gebalanceerdere invoeding op het net.

Let op dit houdt allemaal geen rekening met orientatie van de panelen, en dus het moment van invoeden.
En nogmaals, ik weet niet of dit allemaal PV technisch kan, dus laat dat checken.

Het risico voor afschakeling kan je verder verlagen door continuverbruikers op dezelfde fase te zetten als je PV installatie, je verbruikt dan je eigen stroom direct ipv dat het door de meter gaat. Dan is aansluiten op de fase waar 18A ingevoed wordt het meest voor de hand liggend. In jouw geval, kijk naar koelkasten, vriezers, boilers.

Hoe dat met een secundair allocatiepunt zit weet ik niet precies, de PV stroom gaat dan in ieder geval door de meter.
Daarbij als ik op de website van Zonneplan kijk welke Huawei optimized omvormers zonneplan gebruikt, is deze enkel 6,6kW of 11kW. Dat gaat hem niet worden met maar ca 4,0kW aan max opbrengstvermogen vanaf de panelen in de praktijk op een zonnige dag.
Als je naar de datasheet kijkt van de One Optimized (ik heb er ook 1 in bestelling, een 6kW) dan zijn er ook 3 fase varianten van 3kW en 4kW.
Vervolgens is het de vraag of de adviseur van Zonneplan dat voor je wil aanpassen, want ze hebben volgens mij intern bepaalde regeltjes wanneer ze welke omvormer plaatsen. Desalniettemin kon ik voor mijn West opstelling, 13 panelen x 370Wp (=4810Wp) op eigen initiatief wel voor een 3 fase omvormer kiezen. Natuurlijk komen er dan wel wat extra kosten bij.
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:06:

Een secundair allocatiepunt is een tweede meter op dezelfde aansluiting.
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding]

Wat ik begreep van de Stedin monteur, krijg ik een hele kast zoals deze nu al onder de eerste hoofdschakelaar zit, hetzelfde voor onder de tweede groepenkast / tweede hoofdschakelaar.
Ik krijg (betaal flink) voor een nieuw meterbord iig ... zou zeggen dan van waarschijnlijk wel?
Kijk even op https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt
Zie ook de vraag "wat is het verschil met een nieuwe aansluiting":
4. Wat is het verschil tussen een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) en een nieuwe aansluiting?

Bij een nieuwe aansluiting wordt er een nieuwe verbinding met het elektriciteitsnet aangelegd, waarbij u zelf de benodigde capaciteit kiest. Voor deze aansluiting brengt uw netbeheerder eenmalige- en periodieke aansluitkosten in rekening. Bij een extra meetpunt (secundair allocatiepunt) wordt geen nieuwe aansluiting aangelegd, maar een meter achter de bestaande aansluiting geplaatst. Hierbij blijft de capaciteit van de bestaande aansluiting ongewijzigd.
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:13:
Ik heb overigens in beide installaties een 63A hoofdzekering.
Ik denk dat je bedoelt een hoofdschakelaar geschikt voor max 63A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
blackd schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:53:
Een secundair allocatiepunt is een tweede meter op dezelfde aansluiting.
Okay, dus het >40A probleem blijft. Dan zou je dus in de normale meterkast (dus waar al je gebruikersgroepen zitten) als nog een C40 na je hoofdschakelaar moeten plaatsen. Volgens mij zou je theoretisch zelfs je hoofdschakelaar mogen vervangen door een C40 immer kan je daarmee de boel ook in één handeling uit zetten. Maar dit zal ongetwijfeld wel voor verwarring zorgen bij bijvoorbeeld je man van de netbeheerder etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
Mythio schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:31:
Niet helemaal ontopic maar..

Wil ik net naar bed gaan en denk, nog gauw even de baby fles uitspoelen. Vieze rookgeur in de keuken en na wat zoeken de boosdoener kunnen vinden onder de keukenkastjes... Zo had de vorige bewoner de vaatwasser aangesloten en op de grond in het stof gelegd. Nog net brand kunnen voorkomen.

Daarom dus goed nadenken over hoe je elektriciteit aansluit...

[Afbeelding]
Wat een bende zeg. Zomaar een kroonsteentje zonder "ingress protection", IP20 mag je toch minimaal verwachten, bloot koper, fase aangesloten op de nul. Wat een ramp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:25
@Hippe Lip Om nog wat opties toe te voegen :D :
Ik heb twee jaar geleden deze Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1 momentschroevendraaier van Wera gekocht:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TC-ENHdTapNITctayt3eRsnuaeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg?f=user_large
Nog geen moment spijt van gehad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Okay, dus het >40A probleem blijft. Dan zou je dus in de normale meterkast (dus waar al je gebruikersgroepen zitten) als nog een C40 na je hoofdschakelaar moeten plaatsen. Volgens mij zou je theoretisch zelfs je hoofdschakelaar mogen vervangen door een C40 immer kan je daarmee de boel ook in één handeling uit zetten. Maar dit zal ongetwijfeld wel voor verwarring zorgen bij bijvoorbeeld je man van de netbeheerder etc.
Niet B40? Waarom C, die reageren toch trager, denk voor een PV niet nodig? Of in de praktijk toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Vliegvlug schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:55:
Ik heb twee jaar geleden deze Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1 momentschroevendraaier van Wera gekocht:[Afbeelding]
Heb ik ook, ooit voor €25 via Amazon gekocht, heel blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb twee jaar geleden deze Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1 momentschroevendraaier van Wera gekocht:[Afbeelding]
Mooi setje, ik heb veel Wera gereedschap en heb hier ook wel eens naar zitten kijken.

Maar het instelbereik van 1,2-3,0Nm is wel beperkter dan de concurrentie. Wiha heeft 0,8-5Nm. Als je datzelfde met Wera spullen wilt dan moet je 3 verschillende kopen, beetje jammer. Al is 1,2Nm-3,0Nm waarschijnlijk voor 90% van de elektraklusjes gewoon prima. :+
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Heb ik ook, ooit voor €25 via Amazon gekocht, heel blij mee!
Voor exact deze set? Dat is wel een hele goede aanbieding geweest dan, momenteel kost het bij Amazon €147,17.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Niet B40? Waarom C, die reageren toch trager, denk voor een PV niet nodig? Of in de praktijk toch wel?
Het is niet de PV die je achter deze automaat aansluit hè, maar juist de gehele rest van de woning.

Waarom B? Je plaatst deze automaat alleen om overbelasting te voorkomen, bij overbelasting schakelt een installatieautomaat thermisch af. De thermische beveiliging is bij de verschillende karakteristieken identiek, alleen de magnetische beveiliging verschilt.

Je wilt zo min mogelijk kans hebben dat deze automaat ongewenst uitschakelt bij sluiting in een achtergelegen eindgroep, misschien moet je dan maar D40 kiezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Xander schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:40:
[...]

Het is niet de PV die je achter deze automaat aansluit hè, maar juist de gehele rest van de woning.

Waarom B? Je plaatst deze automaat alleen om overbelasting te voorkomen, bij overbelasting schakelt een installatieautomaat thermisch af. De thermische beveiliging is bij de verschillende karakteristieken identiek, alleen de magnetische beveiliging verschilt.

Je wilt zo min mogelijk kans hebben dat deze automaat ongewenst uitschakelt bij sluiting in een achtergelegen eindgroep, misschien moet je dan maar D40 kiezen. ;)
Ah nee, enkel de PV komt achter deze hoofdschakelaar, in een aparte meterkast/ meetpunt.
Het huis heeft een eigen meterkast, deze is alleen ook naar 3-fase gegaan. (Je kan enkel 2x 1x40A óf 2X 3x25A hebben wat er in de aanvraag stond).
Vandaar éérst m'n huidige meter verzwaard, daarna een extra meetpunt aangevraagd voor de PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Ah nee, enkel de PV komt achter deze hoofdschakelaar, in een aparte meterkast/ meetpunt.
Dan moet je de reactie die je citeert nog eens even aandachtig lezen, plus de eerdere reacties over hetzelfde onderwerp:
Septillion schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:58:
Dan zou je dus in de normale meterkast (dus waar al je gebruikersgroepen zitten) als nog een C40 na je hoofdschakelaar moeten plaatsen.
Je lijkt er steeds overheen te lezen, maar waar je op wordt gewezen is dat je de bestaande groepenkast moet aanpassen als je wilt dat deze nog voldoet na het aansluiten van de PV. Dat deze PV op een extra allocatiepunt zit aangesloten doet daar helemaal niets aan af, zolang beide allocatiepunten achter dezelfde hoofdzekeringen zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Xander op 29-07-2022 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

_/-\o_

Ik heb m zelf ook. Fijn setje, alleen wel wat aan de lange kant.

[ Voor 5% gewijzigd door timovd op 29-07-2022 20:53 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Xander schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Dan moet je de reactie die je citeert nog eens even aandachtig lezen, plus de eerdere reacties over hetzelfde onderwerp:
[...]

[...]

Je lijkt er steeds overheen te lezen, maar waar je op wordt gewezen is dat je de bestaande groepenkast moet aanpassen als je wilt dat deze nog voldoet na het aansluiten van de PV. Dat deze PV op een extra allocatiepunt zit aangesloten doet daar helemaal niets aan af, zolang beide allocatiepunten achter dezelfde hoofdzekeringen zitten.
... Ahhhh .... Wow, ja nu snap ik het pas! Excuus compleet over heen gelezen idd. Ben denk ik nog een grotere leek dan ik dacht O-)

Morgenochtend komt er een elektricien langs! Via Facebook heb ik iemand kunnen vinden!
Die maakt de aansluiting naar het fornuis in orde en ik zal hem aangeven dat er nog een meetpunt bij komt en of de hoofdschakelaars wel goed zijn. (Ik heb nu voor beide 63A B-kar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:30:
[...]

... Ahhhh .... Wow, ja nu snap ik het pas! Excuus compleet over heen gelezen idd. Ben denk ik nog een grotere leek dan ik dacht O-)

Morgenochtend komt er een elektricien langs! Via Facebook heb ik iemand kunnen vinden!
Die maakt de aansluiting naar het fornuis in orde en ik zal hem aangeven dat er nog een meetpunt bij komt en of de hoofdschakelaars wel goed zijn. (Ik heb nu voor beide 63A B-kar).
Schakelaars hebben geen karakteristiek.

Die schakelaars zijn prima, maar voorkomen niet dat er meer dan 40A door de verdeler kan stromen en dat is wel het maximale waar de aardlekschakelaars en waarschijnlijk ook de interne bedrading voor geschikt zijn.

Daarom ook nog een automaat toevoegen dus.

Ik betwijfel of een elektricien van Facebook die zaterdag langs wil komen alle kennis over dit onderwerp paraat heeft. Goede vakmensen hebben pas volgend jaar weer tijd voor je lijkt het af en toe. :+ Maar als je dat gelinkte document van ABB aandachtig doorneemt moet je er zelf ook wel uitkomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Xander schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:46:
[...]

Schakelaars hebben geen karakteristiek.

Die schakelaars zijn prima, maar voorkomen niet dat er meer dan 40A door de verdeler kan stromen en dat is wel het maximale waar de aardlekschakelaars en waarschijnlijk ook de interne bedrading voor geschikt zijn.

Daarom ook nog een automaat toevoegen dus.

Ik betwijfel of een elektricien van Facebook die zaterdag langs wil komen alle kennis over dit onderwerp paraat heeft. Goede vakmensen hebben pas volgend jaar weer tijd voor je lijkt het af en toe. :+ Maar als je dat gelinkte document van ABB aandachtig doorneemt moet je er zelf ook wel uitkomen toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAao1dUrBx3gSl3l8RypdG34GkY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HFrRglEHwXq3tG3fx8KahQ0t.jpg?f=user_large
Ja die lees ik even nog een keer door.
Hij gaat kijken hoe en wat. Hij denkt dat bovenstaand misschien kan, maar wil het eerst zien.

Ik neem het ABB document even goed door, goede om te attenderen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat bedoel je te zeggen met de foto?

Dat is een C16 aardlekautomaat. Geen idee wat je daarmee van plan bent, maar als voorbeveiliging voor de gehele groepenkast is het in ieder geval niet geschikt. ;) Wil je deze gebruiken voor de kookplaat? Dat kan, al zou ik gewoon B16 hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Xander schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Wat bedoel je te zeggen met de foto?

Dat is een C16 aardlekautomaat. Geen idee wat je daarmee van plan bent, maar als voorbeveiliging voor de gehele groepenkast is het in ieder geval niet geschikt. ;) Wil je deze gebruiken voor de kookplaat? Dat kan, al zou ik gewoon B16 hebben gekozen.
ABB document aan het printen, leesvoer voor morgenochtend vroeg.
De uitgerekende voorbeelden ook bekeken, bij mij komt de PV ook direct op de hoofdschakelaar, niet via de kast. Dus de stroom in de kast blijft beperkt.

Ik wist niet dat Zonneplan ook een 4kW 3-fase omvormer had ... Tja dat is dan misschien wel een goed idee, ook rekening houdende met een evt elektrische auto later, een beetje de stroom verdelen is wel zo verstandig ja |:(

Bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Laatst online: 14:01

thof

FP ProMod
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:00:
(...)

De uitgerekende voorbeelden ook bekeken, bij mij komt de PV ook direct op de hoofdschakelaar, niet via de kast. Dus de stroom in de kast blijft beperkt.

(...)
Maar dat is toch juist het hele ding? De hoofdschakelaar is niets meer dan een hoofdschakelaar en verder geen automaat. Het stroomt via de hoofdschakelaar alsnog je kast in. Dus je voed je kast zowel via het net als via de panelen, wat gezamenlijk te veel kan zijn voor de componenten en bekabeling in je kast.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
thof schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:05:
[...]

Maar dat is toch juist het hele ding? De hoofdschakelaar is niets meer dan een hoofdschakelaar en verder geen automaat. Het stroomt via de hoofdschakelaar alsnog je kast in. Dus je voed je kast zowel via het net als via de panelen, wat gezamenlijk te veel kan zijn voor de componenten en bekabeling in je kast.
... Ohja ... Ik lees het even opnieuw maar dan op een groot scherm... Dank voor de attentie, ik voel me een beetje dom, maar dat ben ik denk ik ook op dit topic en dit is geen onderwerp waar je fouten bij moet maken! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-07 21:15

Ethirty

Who...me?

Het is denk ik ook een onderwerp dat als je teveel twijfelt, je een goede vakman moet gaan zoeken. Eentje van Facebook die snel tijd heeft zou ik niet snel vertrouwen met de veiligheid van mijn huis en de mensen erin.

Dat je kiest voor 2 gescheiden systemen en 2x een 1-fase PV op een 3-fase huis, maakt het voor een leek alleen maar nóg ingewikkelder.

Dat gezegd hebbende, er is veel waardevolle kennis in dit topic. En met wat tijd en inzet is het meeste wel onder de knie te krijgen :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:00:
[...]

Dat maakt dus helemaal niet uit.

Je hebt onder de hoofdschakelaar / meter 25A uit het net + tot 20A uit de PV = 45A theoretisch beschikbaar. Die stroom kan door de gehele bestaande kast lopen, als je maar genoeg afname hebt.

In jouw geval is de hoogst mogelijke stroom door de hoofdschakelaar zelfs groter, dan in een reguliere opstelling zonder secundair allocatiepunt waarbij je de zonnepanelen aansluit ná deze hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:43
FransvWoerkom schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Kan hij niet nu al een 3-fase aansluiting en meter krijgen, met als argument dat hij anders over twee jaar ook een nieuwe omvormer moet hebben? Is zijn aansluiting al 3-fase voorbereid (brede hoofdzekeringkast)?

Je kunt niet kiezen tussen 3-fase aansluitingen. Het hangt ervan af wat er in de straat ligt. Waarschijnlijk is dat 3N400, 3 fasen met een nulleider. Tussen elke fase en aarde staat 230V; tussen de fasen onderling staat 400V. Met 3x230 wordt meestal hetzelfde bedoeld.
Ik kan me niet voorstellen dat er huisaansluitingen bestaan zonder nul, want dan zou je geen enkel-fase apparatuur kunnen gebruiken.
Sterker nog, het doorbreken van de nul (bijvoorbeeld bij graafwerkzaamheden) zorgt geregeld voor het overlijden van veel apparatuur door overspanning.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 30-07-2022 12:07 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:06:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat er huisaansluitingen bestaan zonder nul, want dan zou je geen enkel-fase apparatuur kunnen gebruiken.
Sterker nog, het doorbreken van de nul (bijvoorbeeld bij graafwerkzaamheden) zorgt geregeld voor het overlijden van veel apparatuur door overspanning.
Ik denk dat die 3x127/230v netten in Nederland wel gesaneerd zijn langzamerhand.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FrankHe schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 05:23:
[...]

Zodra een overspanningsbeveiliging op is of defect is zal deze zichzelf kortsluiten en de voorbeveiliging (zekering) aanspreken.

Er zijn drie types overspanningsbeveiliging
  • Type 1: Grofbeveiliging
  • Type 2: Middenbeveiliging
  • Type 3: Fijn beveiliging
Type 1 kom je in Nederland weinig tegen omdat infrastructuur over het algemeen in de grond ligt. In het buitenland heb je vaak luchtlijnen, kabels aan palen, en daarbij is een Type 1 beveiliging wel aan te raden.

Een beveiliging in de meterkast is meestal van het type 2 of een combinatie type 2 en 3. Het is aan te raden om bij dichtbij gevoelig apparaat de type 3 beveiliging te herhalen. Bijvoorbeeld een beveiligd stekkerblok bij je computer, home entertainment, server / NAS. Ook LED-verlichting valt onder gevoelige apparatuur.

Let op, zo'n stekkerblok alleen is vaak niet voldoende, zorg ook dat er een type 2 of type 2 + 3 beveiliging in de meterkast aanwezig is.

Je zult zien dat LED-lampen minder snel stuk gaan wanneer de installatie is voorzien van een overspanningsbeveiliging.

De type 3 (fijn) beveiliging vangt voornamelijk kortstondige pieken (transient) af, dus niet zozeer blikseminslag als wel korte piek veroorzaakt door andere apparaten in huis of bij buren in de straat. Die korte pieken worden ook wel netvervuiling genoemd en met een toename van elektronische apparaten wordt deze vervuiling alleen maar erger.

Een overspanningsbeveiliging is opgebouwd uit spanningsafhankelijke weerstanden, varistor genoemd, of MOV. Deze sluiten de individuele fases kort met de nulgeleider. Dat kortsluiten zal uitsluitend zijn gedurende enkele nanoseconden, op het moment dat die kortstondige hoge piekspanning voorbijkomt. Het gaat over het algemeen niet om heel veel energie maar het is voldoende energie om componenten in achterliggende apparatuur (langzaam of snel) defect te laten gaan. De varistor beveiligd deze achterliggende componenten tegen deze schadelijke overspanning.

Naast het kortsluiten tussen fase en nul kan een overspanningsbeveiliging ook de nul kortsluiten ten opzichte van de aarde. Daarom is een goede aardaansluiting van belang. Een overspanningsbeveiliging zonder goede aarde is zinloos.

Aangezien je bij een stekkerblok nooit precies weet of welke draad de fase en welke draad de nul is zul je zien dat er ook een varistor tussen fase en aarde is gemonteerd.

Een stekkerblok bevat dus drie varistors (type 3) tussen:
  • L - N
  • N - PE
  • L - PE
Een 3-fase module in de meterkast bevat vier varistors (type 2 / type 2+3) tussen:
  • L1 - N
  • L2 - N
  • L3 - N
  • N - PE
L1, L2, L3 zijn de die fases (live)
N is de nulgeleider (neutral)
PE is aarde (protective earth)

Alleen in uitzonderlijke gevallen wanneer de overspanning landurig is, vele milliseconden tot seconden lang duurt dan bestaat er de kans dat er een zekering wordt aangesproken.

Toevoeging, bij montage in een meterkast is het heel erg belangrijk om de draden naar de overspanningsbeveiliging zo kort mogelijk te houden. Wanneer de draden te lang zijn dan is de overspanningsbeveiliging niet effectief. Dit geldt voor zowel fases, nul en aardedraad. Zie de montagevoorschriften van de fabrikant.
Bedankt voor de goede uitleg, ik had nog 1 vraagje: sluit ik een 3fase overspanningsbeveiliging (wilde deze kopen: EMAT overspanningsbeveiliging 3-polig+nul) direct na de hoofdschakelaar aan of achter de aardlekschakelaars?

Na een blikseminslag in de straat bij m'n ouders wil ik wel wat extra bescherming inbouwen, gelukkig ging "alleen" de TV er via de CAI aan, maar voor hetzelfde geld was alles in huis het haasje geweest. En dan gaat het hard met een EV/warmtepomp/airco's/etc... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:27
habbekrats schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Ik denk dat die 3x127/230v netten in Nederland wel gesaneerd zijn langzamerhand.
Ik geloof dat ze die in België nog wel hebben.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:44
.weg off-topic

[ Voor 97% gewijzigd door leonbong op 30-07-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
big bang schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:26:
[...]

Ik geloof dat ze die in België nog wel hebben.
In een Facebook-groep voor elektriciens e.d. zie ik nogal eens beweerd worden dat Amsterdam nog steeds actieve delen op 127v zou hebben, maar voor zover ik weet is dat al ruim 10 jaar gesaneerd. In Belgie is 3x230v nog gangbaarder, al zie je ook daar vernieuwing plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:44
Ik heb mijn post eerder weggehaald.
Maar mijn zuster had het nog in 2007 binnenstad Amsterdam. Hoe nu is geen idee.
Pagina: 1 ... 255 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.