Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 254 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.345.686 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
beesting schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:48:
Eigenlijk had ie dus gewoon het juiste schema, maar zit ie mis met dat ie het niet zo zou mogen aansluiten volgens de norm en dat er ook geen enkel risico in zit.
Ja, waarom de fabrikant daar dan nog een tweede N tekent, geeeen idee.

Misschien nog wel even kijken op welke twee van de drie fases je de kookplaat doet. Bijvoorbeeld inderdaad juist niet op de fase van de oven.
Optie 3 voor 1-fase bedoel je toch? (lijkt me vrij duidelijk, maar vind het echt wel spannend, dus liever even te veel dubbelchecken - nota bene de reden om tweemaal een goede elektricien proberen te krijgen |:( )
Ja, optie 3 voor 1-fase. Ipv dus optie 1 (= 2xN en brug laten zitten). 2xN met brug is alleen correct met een 4-voudige automaat (ipv de standaard kookgroep die maar 2-voudig is + 2x meegeschakelde (maar niet beveiligde) N.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 19:05
100% dat de getekende aansluiting correct is. Door de faseverschuiving kan er nooit meer dan 16A door de nuldraad lopen.

Edit: @hierboven
Bij een kookgroep nooit ofte nimmer de brug laten zitten. Dan zou je dus bij een losse nul alsnog 32a door een 2,5mm2 draad trekken. Die is immers zelden tot nooit beveiligd.

De brug is alleen bedoeld voor een krachtaansluiting (zoals in dit geval) of een 1x32A groep (met dus 4mm2 draad), maar die situatie komt in een Nederlands woonhuis nooit voor.

Een kookgroep leg je juist van begin tot eind met twee gescheiden circuits aan.

[ Voor 66% gewijzigd door Steyn_E op 20-07-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-10 15:53
NoepZor schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:13:
Of toch investeren in slagvaste buis?
Aan 5ct per meter extra (bij Hornbach iig) is het geen hele grote investering :) In een schuur or garage doe je vaker wat lomper (fiets die omvalt, schuiven met kasten of dozen) dus ik zou het wel doen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Paul schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:03:
[...]
Aan 5ct per meter extra (bij Hornbach iig) is het geen hele grote investering :) In een schuur or garage doe je vaker wat lomper (fiets die omvalt, schuiven met kasten of dozen) dus ik zou het wel doen.
Lees wel eerst even de reviews van slagvast van de Hornbach. :P
(ze zijn 'star' en knappen heel snel bij buigen)

De karwei was hier overigens de goedkoopste in verhouding. Bochten van de grotere buis van hornbach passen niet(zijn 20mm, niet 19mm)

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2022 20:44 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Ja, waarom de fabrikant daar dan nog een tweede N tekent, geeeen idee.
Dan hou je geen draad over? Scheelt weer een lasklem pakken. :+

Als je het exact volgens het schema van de fabrikant wilt aansluiten, zet je een dubbele adereindhuls op blauw en grijs en sluit je deze samen aan op het N-contact van de Perilex stekker. Met 1,5mm² gaat dat ook prima.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LED-Maniak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:43:
[...]

Lees wel eerst even de reviews van slagvast van de Hornbach. :P
https://www.hornbach.nl/s...-4-m/5529263/artikel.html
Uit een review:
Zou dan ook zeggen haal het uit het assortiment en vervang het voor buis van bv pipelife (hostaliet)
Uhh, dat is toch precies wat ze verkopen? 8)7 Zou de review stammen uit een tijd dat ze nog een ander merk leverde? :?

Niets mis met Pipelife, dat is ook het standaard merk van groothandels als Technische Unie of Rexel en wordt door heel veel professionals gebruikt.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 20-07-2022 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:45
leonbong schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:12:
ADS916D
Heeft quickconnect aansluitingen (klemaansluitingen) die een speciale tool vereisen om de draden weer los te krijgen.
In NL zie je meer de hager quickconnects die met een "normale" schroevendraaien weer te openen zijn.

Waarom geen idee.
Hoezo een speciale tool? Volgens mij is deze gewoon met een platte schroevendraaier te openen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zdc53F6RrUTGqPUy7QuvdWq62W4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UAvJuhbVDGsO9HFTpXWn1CbQ.jpg?f=user_large

Grote verschil is dat de ADS916D een quickbusbar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Xander schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:47:
[...]

Dan hou je geen draad over? Scheelt weer een lasklem pakken. :+

Als je het exact volgens het schema van de fabrikant wilt aansluiten, zet je een dubbele adereindhuls op blauw en grijs en sluit je deze samen aan op het N-contact van de Perilex stekker. Met 1,5mm² gaat dat ook prima.
Doe maar niet :/

Vermoedelijk maak je dan onmiddellijk kortsluiting tussen de nul en L3. Immers is de Perilex contactdoos als krachtgroep bedraad met neem ik aan dus ook een krachtgroep in de meterkast. Maak je toch mooi sluiting via dat bruggetje.

Graag geen advies over perilexen, kookplaten en krachtgroepen als je de boel niet goed hebt gelezen. Dit advies kan namelijk iemand een hoop onnodige kosten opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
LED-Maniak schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:43:
Hmm, ik loop achter :P Ik had begrepen dat wanneer je een slagvaste buis gaat buigen deze niet meer slagvast zou zijn. Hornbach heeft het op de productpagina over buigveren en zo, Bouwmaat zegt dat je ze niet kan buigen :? Ik weet het niet meer :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Meestal legt men tegenwoordig "open" bochten aan; dus pijp op de rechte stukken en dan YMVK erdoor. Zo hoef je dus geen bochtstukken of buigveren te gebruiken. Met losse aders kan dat uiteraard niet.

Zoals dit:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/cmsm/nl/chke2-e2/2d15c121190567d2df605240b56982/stap-6.-elektrische-installatie.-hornbach-1200x800.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Steyn_E op 20-07-2022 21:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Steyn_E schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Doe maar niet :/

Vermoedelijk maak je dan onmiddellijk kortsluiting tussen de nul en L3. Immers is de Perilex contactdoos als krachtgroep bedraad met neem ik aan dus ook een krachtgroep in de meterkast. Maak je toch mooi sluiting via dat bruggetje.
:?

Ik zeg dus blauw en grijs in de stekker op hetzelfde contact aansluiten. Natuurlijk maak je dan geen kortsluiting tussen nul en L3, L3 sluit je niet eens aan.

Dit is hoe de fabrikant het voorschrijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51HYdy4cdwvlGgm8pfKbOJTdZWE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xaaprEAkQ0jsvLjRJcy6QoUu.png?f=user_large

Dus met 2 draden (blauw en grijs) tussen het nulcontact van (in dit geval) de stekker en contact 4 en 5 van de kookplaat.

Waarom de fabrikant dit zo tekent? Joost mag het weten, 1 draad is genoeg. Maar 2 draden parallel kan ook geen kwaad en het zal toch zeker geen kortsluiting maken.

Er zijn ook kookplaten waarbij je de aansluiting in de kookplaat zelf niet zo simpel aan kunt passen maar waar gewoon een vast snoer aan zit met 2x L en 2x N. Dan ontkom je er niet aan om 2 draden in de stekker te combineren als je aansluit op een krachtgroep. Of je moet de hele plaat uit elkaar slopen.
Dan heb je zo'n soort "aansluitschema":
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ccgpkrfiNZ0kBIg7wain7CJ0UU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HjDZDc8SCcbcxijv6DS7wdyQ.jpg?f=user_large
Dat komt in de stekker op precies hetzelfde neer als wat Bosch/Siemens in dit geval schematisch tekent.
Graag geen advies over perilexen, kookplaten en krachtgroepen als je de boel niet goed hebt gelezen.
Goed advies, misschien moet je daar zelf eens naar handelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 20-07-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:36
Paul schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:06:
[...]
Hmm, ik loop achter :P Ik had begrepen dat wanneer je een slagvaste buis gaat buigen deze niet meer slagvast zou zijn. Hornbach heeft het op de productpagina over buigveren en zo, Bouwmaat zegt dat je ze niet kan buigen :? Ik weet het niet meer :P
Die grijze buizen uit de bouwmarkt buigen prima met een buigveer. Kost iets meer kracht, maar gaat prima.

Waarom ze niet meer slagvast zouden zijn na buigen is me een raadsel :? Overigens is slagvast ook relatief. Ze kunnen iets meer hebben dan die gele, maar als je met een beitel uitschiet zit je ook door zo'n grijze heen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-10 15:40

Ethirty

Who...me?

Tijd voor een topicwarning en een faq item over kookplaten, 9 vd 10x dezelfde vraag en hetzelfde antwoord en daarna weer dezelfde discussie :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Paul schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:06:
[...]
Zal dan wel liggen aan het merk/samenstelling.

Ik heb hier een hoop slagvast gebogen zonder issues.

Is slagvast niet dat het wat meer impact-resistant is dan de gele buis(en UV bestendig)? Geel wil hier eerder knappen als het een oude buis is. Nieuwe buizen kunnen een hoop hebben.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Thanks iedereen, ben erg blij met jullie meedenken! Het was een klus die ik liever had uitbesteed omdat het toch wat spannend is, maar op deze manier durf ik het wel aan. Ook fijn om (enigszins) te begrijpen dat door de faseverschuiving de enkele nuldraad ook niet echt uitmaakt. Jammer dat de elektricien me op het verkeerde been zette en zelf niet wilde doen, ondanks dat ie eigenlijk dus de juiste invulling en schema aan me gaf. Maar zo komt het vast goed!

offtopic:
En wellicht helpt het anderen ook weer, want ik had de topicstart wel doorgelezen, maar die gaf me niet voldoende houvast op dit punt en ook de zoekresultaten die ik doorbladerde gaven mij geen uitsluitsel. Dus ik ben blij met jullie hulp!

Dan ga ik ondertussen nog even een dagje twijfelen of ik die 3e fase nog ga aftakken met de aarde en nul voor een losse WCD voor de afzuiging haha... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@beesting Laatste zou ik dan weer niet doen, maakt het zo onoverzichtelijk. Gewoon in de Perilex als 3-fase laten zitten. Afzuiging neemt ook niet zo veel dat het niet op een normale groep kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 18:18
.

[ Voor 99% gewijzigd door leonbong op 20-07-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Septillion schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:56:
@beesting Laatste zou ik dan weer niet doen, maakt het zo onoverzichtelijk. Gewoon in de Perilex als 3-fase laten zitten. Afzuiging neemt ook niet zo veel dat het niet op een normale groep kan.
Helder, dankjewel! Dan laat ik dat idee varen en knip ik de grijze ader kort af en zet er een lasklem op (lijkt me tenminste voldoende en die heb ik nog zat liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@beesting Neem aan in de plaat? Perilex gewoon lekker volgens de "standaard" 3-fase laten (zou een 11kW gewoon plug-and-pray zijn) en alleen naar de plaat maar 4 aders pakken zou mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
@Septillion Ja, had al bij de Hornbach een voldoende lange Perilex-stekker/kabel gehaald. De elektricien had het vandaag al even nagemeten en zelf gedubbelcheckt dat als ik die stekker erin doe en de aders doormeet de blauwe ader inderdaad de nul is (gezien de bedrading blijkbaar niet altijd standaard is).

Dus die kabel ga ik dan gewoon gebruiken naar de kookplaat en daar inderdaad de 4 overige aders zoals op de tekening bevestigen (denk maar exact die kleuren, de tip van te kijken waar de oven enzo op zitten vond ik een hele goede, maar weet even niet hoe ik zo snel ga achterhalen wat er nu op welke fase zit aangesloten) en bij de kookplaat de de grijze ader wat korter afknippen en daarop de Wago lasklem zetten. Die hangt dan dus vrij in de lucht vlakbij de kookplaat.

Neem aan dat jij dit ook bedoelt toch? (En alle tips zijn welkom hoor, ik vind dit spannend, maar ook enorm leerzaam en heel fijn dat iedereen zo behulpzaam is! :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
beesting schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:33:

Dus die kabel ga ik dan gewoon gebruiken naar de kookplaat en daar inderdaad de 4 overige aders zoals op de tekening bevestigen (denk maar exact die kleuren, de tip van te kijken waar de oven enzo op zitten vond ik een hele goede, maar weet even niet hoe ik zo snel ga achterhalen wat er nu op welke fase zit aangesloten) en bij de kookplaat de de grijze ader wat korter afknippen en daarop de Wago lasklem zetten. Die hangt dan dus vrij in de lucht vlakbij de kookplaat.

Neem aan dat jij dit ook bedoelt toch? (En alle tips zijn welkom hoor, ik vind dit spannend, maar ook enorm leerzaam en heel fijn dat iedereen zo behulpzaam is! :) )
Is schroef 1 van het schema niet gewoon een loze connector? Dan kun je daar de 3e fasedraad mooi op afmonteren. Geen losse wago, want die vrij in de lucht laten zweven is een beetje raar.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Aiolos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:38:
[...]

Is schroef 1 van het schema niet gewoon een loze connector? Dan kun je daar de 3e fasedraad mooi op afmonteren. Geen losse wago, want die vrij in de lucht laten zweven is een beetje raar.
Goede tip, zou mooier zijn en lijkt wel een loze connector mogelijk. Maar hoe weet ik dat zeker? Want moet niet toch ergens een verbinding geven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
beesting schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:33:
denk maar exact die kleuren, de tip van te kijken waar de oven enzo op zitten vond ik een hele goede, maar weet even niet hoe ik zo snel ga achterhalen wat er nu op welke fase zit aangesloten
Spanning meten tussen het fasecontact van de WCD van de oven en de fasecontacten van de Perilex contactdoos. Als je ca. 400V meet is het een andere fase, als je geen spanningsverschil meet is het dezelfde fase.
en bij de kookplaat de de grijze ader wat korter afknippen en daarop de Wago lasklem zetten. Die hangt dan dus vrij in de lucht vlakbij de kookplaat.
Dat deugt natuurlijk van geen kant. Als je daar een lasklem gebruikt moet die in het afgesloten aansluitkastje van de kookplaat worden geplaatst. Neem dan dus de kleinste klem voor soepele draad die je kunt vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2MF2eQ9ezm2dXi_rZpxeEz69UI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNA9i2WZcxvftgdgEWjCd9Q9.jpg?f=fotoalbum_large

Of anders een kroonsteentje (jaja dit is vloeken in de kerk natuurlijk, kroonstenen leveren geen goede verbinding op en weet ik veel wat nog meer, maar je probeert ook niets te verbinden) of een stukje krimpkous ofzo.
Aiolos schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:38:
[...]

Is schroef 1 van het schema niet gewoon een loze connector? Dan kun je daar de 3e fasedraad mooi op afmonteren.
Dat is natuurlijk ook prima, als het inderdaad een loos contact is. Dat zie je helaas niet altijd zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:49:
[...]

Spanning meten tussen het fasecontact van de WCD van de oven en de fasecontacten van de Perilex contactdoos. Als je ca. 400V meet is het een andere fase, als je geen spanningsverschil meet is het dezelfde fase.

[...]

Dat deugt natuurlijk van geen kant. Als je daar een lasklem gebruikt moet die in het afgesloten aansluitkastje van de kookplaat worden geplaatst. Neem dan dus de kleinste klem voor soepele draad die je kunt vinden:
[Afbeelding]

Of anders een kroonsteentje (jaja dit is vloeken in de kerk natuurlijk, kroonstenen leveren geen goede verbinding op en weet ik veel wat nog meer, maar je probeert ook niets te verbinden) of een stukje krimpkous ofzo.

[...]

Dat is natuurlijk ook prima, als het inderdaad een loos contact is. Dat zie je helaas niet altijd zo simpel.
Thanks! Ik snap wat je bedoelt (mijn onervarenheid waarom ik het ook had willen uitbesteden, overigens was mijn idee dat ie vanwege de positionering van de keukenkastjes dan wel op een plek zitten waar je niet bij komt zonder de kookplaat te verwijderen, maar realiseer me nu ook dat het daarvoor mogelijk te kort is). Gelukkig is dat inderdaad exact de klem die ik heb liggen en van plan was te gebruiken. En die past inderdaad achter het plastic klepje van de kookplaat. Dus dat klinkt achteraf gezien inderdaad 100x logischer :+ Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
beesting schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:47:
[...]

Goede tip, zou mooier zijn en lijkt wel een loze connector mogelijk. Maar hoe weet ik dat zeker? Want moet niet toch ergens een verbinding geven natuurlijk.
Bekijken en zien of er een verschil is met de anderen: geen metalen plaatjes die naar binnen verdwijnen bijvoorbeeld. Als het een schroef is die alleen in plastic zit, dan is er weinig geleiding mogelijk.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPSQEH2bC_sVVAuhtYjo7gWanwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyKRYm09ROchX9i2ShkbMmXu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM0jv16qzdxEbHSnhkBittYExmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcZyLXvSEQW8fQBQjQIahZGv.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels de boel omgezet. Toch maar voor de kabel gegaan. Buizen had ik nog liggen, dus geen slagvaste. De onderste kabeldoos is ter vervanging van de oude lasdoos. Bovenste is nieuw geplaatst, evenals het dubbele stopcontact en de lichtschakelaar / wcd naast de deur. Ook de verlichting aangepast naar een dubbele led TL bak met 2x 17 watt.

In de oude situatie zaten er 2 schakelaars met wcd boven de onderste lasdoos, een pijp omhoog voor een bollamp en een paar vd draden richting een tl buis. In de hoek zat een 4 voudig “stopcontact” (stekkerblok met snoer) en de buitenlamp heeft ook een stekker. Deze moet ik nog aansluiten, daar heb ik gewoon een schakelaar met controlelamp voor gehaald. Ook de kabel naar de overkapping netjes gelegd, ingekort en verbonden op de bovenste doos.

Het zal vast niet de meest enerverende installatie zijn, maar het is een stuk beter als hoe het was. Morgen komt mijn nieuwe koelkast, die kan nu direct in de hoek en staat dan niet voor de lichtschakelaar :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aiolos schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:08:
[...]

Bekijken en zien of er een verschil is met de anderen: geen metalen plaatjes die naar binnen verdwijnen bijvoorbeeld. Als het een schroef is die alleen in plastic zit, dan is er weinig geleiding mogelijk.
Ik kan niet zeggen dat ik het verschil zie bij zo'n BSH plaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmKPMz3oEKxQi8HMx1lrzq5qsCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuJiShaO8srjuNtMrLY6zXdV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
NoepZor schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:10:
[Afbeelding][Afbeelding]

Inmiddels de boel omgezet. Toch maar voor de kabel gegaan. Buizen had ik nog liggen, dus geen slagvaste. De onderste kabeldoos is ter vervanging van de oude lasdoos. Bovenste is nieuw geplaatst, evenals het dubbele stopcontact en de lichtschakelaar / wcd naast de deur. Ook de verlichting aangepast naar een dubbele led TL bak met 2x 17 watt.

In de oude situatie zaten er 2 schakelaars met wcd boven de onderste lasdoos, een pijp omhoog voor een bollamp en een paar vd draden richting een tl buis. In de hoek zat een 4 voudig “stopcontact” (stekkerblok met snoer) en de buitenlamp heeft ook een stekker. Deze moet ik nog aansluiten, daar heb ik gewoon een schakelaar met controlelamp voor gehaald. Ook de kabel naar de overkapping netjes gelegd, ingekort en verbonden op de bovenste doos.

Het zal vast niet de meest enerverende installatie zijn, maar het is een stuk beter als hoe het was. Morgen komt mijn nieuwe koelkast, die kan nu direct in de hoek en staat dan niet voor de lichtschakelaar :)
Van welke bouwmateriaal zijn die plafondplaten gemaakt? Het lijkt haast softboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
beesting schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:25:
Ben nog enigszins een leek, maar helaas wel enige urgentie, dus hopelijk kan iemand me helpen. :)

In het kort: kan ik onderstaande kookplaat inderdaad zonder problemen (vooral ivm dat alles dan door 1 nuldraad gaat) zo aansluiten op een 3-fase perilex?

Aansluitingen in de handleiding:
[Afbeelding]

Voorstel vanuit de elektricien (die het zelf niet wilde doen omdat het volgens de norm niet zou mogen, maar ik obv advies uit het nieuwbouw-topic wel gekozen heb voor een 3-fase-aansluiting voor de kookplaat, want ik dacht te begrijpen dat een 2-fase kookplaat daar ook altijd op aangesloten kan worden? Lijkt de topicstart hier ook te suggereren?):
[Afbeelding]

Hierbij zit de nul dan op de enkele blauwe ader en dan blijft de grijze ader ongebruikt (mbv Wago-lasklem?).

Kan dit? En levert het me geen problemen op?
Moet het zelf noodgedwongen aansluiten nu, dus even dubbelchecken hier is heel fijn. ;)
Zeker een AEG plaat? Het schema voor 3-fase staat er inderdaad niet op, maar je kunt de derde fase gewoon aansluiten aan de ongebruikte schroef 1. Intern zijn die platen namelijk identiek voor de 7.4 en de 11 kW uitvoering. Alleen bij de 7.4 kW versie is de fase van het derde element niet aangesloten op schroef 1, maar op schroef 2.

Dus: Blauw op schroef 4 (en de brug naar 5 laten zitten), bruin, zwart en grijs op schroeven 3, 2 en 1 en randaarde op schroef 6.

In de groepenkast, in de 3-fase aardlek- of installatieautomaat: blauw op de N aansluiting en bruin, zwart en grijs op L1, L2 en L3, waarbij L3 dus niet belast wordt door de kookplaat.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 00:22:
[...]

Ik kan niet zeggen dat ik het verschil zie bij zo'n BSH plaat.

[Afbeelding]
Hier ziet het er helaas hetzelfde uit inderdaad. Maar denk dat de lasklem binnen het plastic doosje vd kookplaat helemaal goed gaat komen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
FrankHe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:18:
[...]

Van welke bouwmateriaal zijn die plafondplaten gemaakt? Het lijkt haast softboard?
Ja het is in ieder geval geen heel hard plaatmateriaal. Schuurtje uit de jaren '70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
NoepZor schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:53:
[...]

Ja het is in ieder geval geen heel hard plaatmateriaal. Schuurtje uit de jaren '70.
Als je het met je vingers een beetje kunt indrukken dan is het hoogstwaarschijnlijk softboard. Het kan ook een verweerde spaanplaat zijn maar dat is op de foto lastig te zien. Hoe dan ook, het is gemakkelijk brandbaar en afhankelijk van de situatie ter plaatse kan het al dan niet kwaad om hier naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
FrankHe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 13:35:
[...]

Als je het met je vingers een beetje kunt indrukken dan is het hoogstwaarschijnlijk softboard. Het kan ook een verweerde spaanplaat zijn maar dat is op de foto lastig te zien. Hoe dan ook, het is gemakkelijk brandbaar en afhankelijk van de situatie ter plaatse kan het al dan niet kwaad om hier naar te kijken.
Dank voor je oplettendheid. Brand is natuurlijk nooit leuk, maar het is een vrijstaande schuur en ik klus hier ook niet in, het is puur een berging voor fietsen, tuingereedschap e.d. (en een koelkast :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-10 17:18
Hierbij mijn antieke (drie fase) meterkast in onze schuur welke ik zelf wil gaan vervangen en tevens toekomstproof maken voor zonnepanelen en een autolader.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmHRNbNWUcTjtZUnr91fIoh43FY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z24rBI5DVHjdE3Prme4I8uTd.jpg?f=fotoalbum_large

Korte uitleg van de huidige situatie:
1. Linksonder de aanvoer vanuit het woonhuis, tevens doorgelust naar de meterkast in het volgende bijgebouw (voor nu laat ik dit zo, later dit jaar ga ik netjes oplossen door nieuwe kabels aan te leggen welke direct lopen).
2. Rechtsonder kabel (met stekker voor verlichting buiten) en een losse kabel (geen idee waar deze heen gaat...)
3. Antieke krachtstroom aansluiting (gaat weg)
4. WCD

Het zijn nu twee 16A aansluitingen (derde zit geen zekering in) en twee 3 fase aansluitingen welke ik wil vervangen voor de volgende configuratie:

EATON waterdichte (IP55) groepenkast (48 modules, nog 22 vrij, waterdicht omdat het open hangt)
1 Hoofdschakelaar 4P 63A 4P (voorbereid op zonnepanelen, zal 5x6mm2 of 5x10mm2 kabel aanleggen en hoofdaansluiting verzwaren naar 3x40A)
2 Aardlekschakelaar 2P 40A 30mA 2P
6 Installatieautomaat 1P+N 16A 1P+N B-kar (voornamelijk voor verlichting)
2 Aardlekautomaat 3P+N 16A 30mA 3P+N B-kar (voor bestaande krachtstroom aansluitingen)
2 Aardlekautomaat 1P+N 16A 30mA 1P+N B-kar (aansluiten buitenverlichting)

Nieuwe aardpen slaan, zodat het niet meer via de grondkabel richting woonhuis gaat.

Hiermee heb ik in de toekomst voldoende uitbreidingsmogehelijkheden voor het toevoegen van twee extra 3 fase aardlekautomaten (zonnepanelen + autolader) en ook nog een 3fase kWh meter.

Qua selectiviteit zal het niet aan de norm voldoen, maar wat er nu ligt is helemaal niet correct, in het woonhuis zit alles momenteel aangesloten op 3x20A.

Zie ik iets over het hoofd, is het slim om direct al een extra aardlekautomaten te bestellen voor de zonnepanelen en autolader zodat de bekabeling direct netjes gedaan kan worden in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:26
Ethirty schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:22:

Of het mag in Nederland, ik durf het niet meer te zeggen. Er zitten subtiele maar ook minder subtiele verschillen in de producten aan beide kanten van de grens.
Zowel de ADA916G (standaard NL model) als de ADS916D (De quickconnect) voldoen aan de EN 61009-1. Ik zie dan ook geen reden waarom de quickconnect in NL niet toegepast zou mogen worden.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
thafusion schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 16:04:
Hierbij mijn antieke (drie fase) meterkast in onze schuur welke ik zelf wil gaan vervangen en tevens toekomstproof maken voor zonnepanelen en een autolader.

[Afbeelding]

Korte uitleg van de huidige situatie:
1. Linksonder de aanvoer vanuit het woonhuis, tevens doorgelust naar de meterkast in het volgende bijgebouw (voor nu laat ik dit zo, later dit jaar ga ik netjes oplossen door nieuwe kabels aan te leggen welke direct lopen).
2. Rechtsonder kabel (met stekker voor verlichting buiten) en een losse kabel (geen idee waar deze heen gaat...)
3. Antieke krachtstroom aansluiting (gaat weg)
4. WCD

Het zijn nu twee 16A aansluitingen (derde zit geen zekering in) en twee 3 fase aansluitingen welke ik wil vervangen voor de volgende configuratie:

EATON waterdichte (IP55) groepenkast (48 modules, nog 22 vrij, waterdicht omdat het open hangt)
1 Hoofdschakelaar 4P 63A 4P (voorbereid op zonnepanelen, zal 5x6mm2 of 5x10mm2 kabel aanleggen en hoofdaansluiting verzwaren naar 3x40A)
2 Aardlekautomaat 3P+N 16A 30mA 3P+N B-kar (voor bestaande krachtstroom aansluitingen)

Nieuwe aardpen slaan, zodat het niet meer via de grondkabel richting woonhuis gaat.

Hiermee heb ik in de toekomst voldoende uitbreidingsmogehelijkheden voor het toevoegen van twee extra 3 fase aardlekautomaten (zonnepanelen + autolader) en ook nog een 3fase kWh meter.

Qua selectiviteit zal het niet aan de norm voldoen, maar wat er nu ligt is helemaal niet correct, in het woonhuis zit alles momenteel aangesloten op 3x20A.

Zie ik iets over het hoofd, is het slim om direct al een extra aardlekautomaten te bestellen voor de zonnepanelen en autolader zodat de bekabeling direct netjes gedaan kan worden in de meterkast?
Ziet er uit als een prima plan; ik zie niet per se voordelen om er nu al de automaten in te zetten als je die toch nog niet nodig hebt. Zorgen dat er voldoende ruimte is is uiteraard wel nuttig.
Selectiviteit is niet zo boeiend (en niet praktisch, je wil gewoon 16A eindgroepen in de schuur); belangrijker is dat de kabel voldoende dik is voor de gebruikte voorbeveiliging. 20A over 2,5mm2 kan wel, maar tot een bepaalde maximumafstand. Daarna zou de kabel kunnen smelten indien er kortsluiting zou ontstaan.

Ik zou zelf ook nog een selectieve aardlekschakelaar (dat is op basis van tijd) plaatsen in de hoofdkast. Te herkennen aan een [S] ergens op de ALS. Dus in de hoofdkast van de rail > selectieve aardlekbeveiliging > voorbeveiliging (bijvoorbeeld 3x20A) > kabel > hoofdschakelaar in de onderverdeler.

6mm2 grondkabel is overigens voldoende, 10mm2 is nagenoeg zeker weten dikker dan de kabel van de netbeheerder. Tenzij je van plan bent een dikkere kabel te laten ingraven voor, zeg, een 3x63A aansluiting lijkt het me niet de moeite om zulke dikke kabels in te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
Steyn_E schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:20:
[...]

Ziet er uit als een prima plan; ik zie niet per se voordelen om er nu al de automaten in te zetten als je die toch nog niet nodig hebt. Zorgen dat er voldoende ruimte is is uiteraard wel nuttig.
Selectiviteit is niet zo boeiend (en niet praktisch, je wil gewoon 16A eindgroepen in de schuur); belangrijker is dat de kabel voldoende dik is voor de gebruikte voorbeveiliging. 20A over 2,5mm2 kan wel, maar tot een bepaalde maximumafstand. Daarna zou de kabel kunnen smelten indien er kortsluiting zou ontstaan.

Ik zou zelf ook nog een selectieve aardlekschakelaar (dat is op basis van tijd) plaatsen in de hoofdkast. Te herkennen aan een [S] ergens op de ALS. Dus in de hoofdkast van de rail > selectieve aardlekbeveiliging > voorbeveiliging (bijvoorbeeld 3x20A) > kabel > hoofdschakelaar in de onderverdeler.

6mm2 grondkabel is overigens voldoende, 10mm2 is nagenoeg zeker weten dikker dan de kabel van de netbeheerder. Tenzij je van plan bent een dikkere kabel te laten ingraven voor, zeg, een 3x63A aansluiting lijkt het me niet de moeite om zulke dikke kabels in te graven.
Afhankelijk van de lengte van de grondkabel kan 10 mm2 wel degelijk meerwaarde hebben zodra je elektriciteit gaat opwekken middels PV. Je wilt immers een zo laag mogelijke spanningsval in je installatie zodat je de hoogst mogelijke productieopbrengst behaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beesting
  • Niet online
Blihi schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 12:46:
[...]

Zeker een AEG plaat? Het schema voor 3-fase staat er inderdaad niet op, maar je kunt de derde fase gewoon aansluiten aan de ongebruikte schroef 1. Intern zijn die platen namelijk identiek voor de 7.4 en de 11 kW uitvoering. Alleen bij de 7.4 kW versie is de fase van het derde element niet aangesloten op schroef 1, maar op schroef 2.

Dus: Blauw op schroef 4 (en de brug naar 5 laten zitten), bruin, zwart en grijs op schroeven 3, 2 en 1 en randaarde op schroef 6.

In de groepenkast, in de 3-fase aardlek- of installatieautomaat: blauw op de N aansluiting en bruin, zwart en grijs op L1, L2 en L3, waarbij L3 dus niet belast wordt door de kookplaat.
Toevallig net tegelijk gepost, dus even gemist. Het is in dit geval een BSH-plaat (een Neff T68PL6UX2).

Ik heb 'm uiteindelijk inderdaad volgens het schema zoals ik had gepost aangesloten en netjes de lasklem in het plastic doosje met de aansluitingen gestopt (L3 leek een mooie oplossing, maar durfde ik niet aan omdat ik niet kon achterhalen of die toch verbinding maakte). En het testpannetje met water begon te borrelen, dus hij werkt! Dus nogmaals dank iedereen voor het meedenken en geruststellen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
FrankHe schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 20:33:
[...]

Afhankelijk van de lengte van de grondkabel kan 10 mm2 wel degelijk meerwaarde hebben zodra je elektriciteit gaat opwekken middels PV. Je wilt immers een zo laag mogelijke spanningsval in je installatie zodat je de hoogst mogelijke productieopbrengst behaalt.
Dat is helemaal waar. Nu ben ik wel benieuwd hoe veel kabel het ongeveer betreft; kunnen we even rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Linksonder de aanvoer vanuit het woonhuis, tevens doorgelust naar de meterkast in het volgende bijgebouw (voor nu laat ik dit zo, later dit jaar ga ik netjes oplossen door nieuwe kabels aan te leggen welke direct lopen).
Doe dat voordat je PV gaat toevoegen, anders kan de kabel naar de tweede onderverdeler zwaarder belast worden dan de voorbeveiliging in de woning en het ziet er uit als een dunne kabel. ;)

Het is niet voor niets dat een "PV verdeler" alleen mag worden toegepast als er geen aftakkingen zijn tussen hoofdverdeelkast en PV verdeler. Nu heb jij straks niet de doorsnee "PV verdeler" maar het komt op hetzelfde neer.
Hoe ga je deze nieuwe verdeelinrichting beveiligen in de woning?

Houd ook rekening met de gevolgen van de verzwaring en paralelle invoeding op de hoofdverdeler in de woning, goede kans dat deze ook niet meer voldoet.
Wat is hier precies de gedachte achter, welk probleem probeer je daarmee te voorkomen?
is het slim om direct al een extra aardlekautomaten te bestellen voor de zonnepanelen en autolader zodat de bekabeling direct netjes gedaan kan worden in de meterkast?
Als je precies weet wat voor een automaten dit moeten worden, kun je ze net zo goed meteen meebestellen natuurlijk. Wel zo makkelijk en goedkoper wordt het er niet op.

Als dit je nog niet bekend is, kun je beter wachten want anders bestel je misschien het verkeerde.

Ik zou in dat geval een kamrail voorzien onder de 4-polige aardlekautomaten met voldoende vrije posities voor de extra automaten, dan hoef je niets aan te passen.
Zie ik iets over het hoofd
Als je toch moet graven zou ik aparte kabels leggen voor de PV en de autolader direct naar de hoofdverdeler, tenzij dat echt geen optie is vanwege afstand ofzo. Dat geeft meer flexibiliteit, ook in de toekomst. Ik weet niet wat voor een lader en elektrische auto je voorziet maar thuis sneller dan 11kW kunnen laden is misschien ook wel nice to have?

Denk ook aan een datakabel en eventueel een signaalkabel voor loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
Steyn_E schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:21:
[...]

Dat is helemaal waar. Nu ben ik wel benieuwd hoe veel kabel het ongeveer betreft; kunnen we even rekenen.
Het gaat om afstand van +/- 30 meter waar ik de kabel moet vernieuwen, ik wil +/- 14kWp aan panelen op dit dak gaan leggen vol op zuid. Op de andere schuur ligt nu 10kWp aan panelen op een 8kW omvormer, deze is nu nog doorgelust naar de eerste schuur.... Dit zou i.c.m. het verzwaren van de aansluiting van 3x25A naar 3x35A smelt of 3x40A automaten net goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
Xander schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 21:44:
[...]

Hoe ga je deze nieuwe verdeelinrichting beveiligen in de woning?

Houd ook rekening met de gevolgen van de verzwaring en paralelle invoeding op de hoofdverdeler in de woning, goede kans dat deze ook niet meer voldoet.
Dat ga ik pas aanpakken wanneer ik daadwerkelijk het gebruik ga wijzigen (dus de zonnepanelen en autolader). De meterkast in de woning is minder antiek dan in de schuur maar moet volledig vernieuwd worden.

Wat is hier precies de gedachte achter, welk probleem probeer je daarmee te voorkomen?
Ik meende gelezen te hebben dat dit veiliger is, maar dat is niet het geval?

Als je toch moet graven zou ik aparte kabels leggen voor de PV en de autolader direct naar de hoofdverdeler, tenzij dat echt geen optie is vanwege afstand ofzo. Dat geeft meer flexibiliteit, ook in de toekomst. Ik weet niet wat voor een lader en elektrische auto je voorziet maar thuis sneller dan 11kW kunnen laden is misschien ook wel nice to have?

Denk ook aan een datakabel en eventueel een signaalkabel voor loadbalancing.
Wat is hier exact het voordeel van om in dat geval dus drie keer stroom tussen huis en de schuur te hebben lopen? Ik wilde voor de zekerheid een 63mm mantelbuis ingraven zodat er in de toekomst nog meer zaken aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
thafusion schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Het gaat om afstand van +/- 30 meter waar ik de kabel moet vernieuwen, ik wil +/- 14kWp aan panelen op dit dak gaan leggen vol op zuid. Op de andere schuur ligt nu 10kWp aan panelen op een 8kW omvormer, deze is nu nog doorgelust naar de eerste schuur.... Dit zou i.c.m. het verzwaren van de aansluiting van 3x25A naar 3x35A smelt of 3x40A automaten net goed moeten gaan.
Houdt er wel rekening mee dat je in Nederland goud geld moet betalen aan vastrecht voor een driefase-aansluiting groter dan 25A. Het capaciteitstarief voor een driefase-aansluiting van 25A is iets van Eur 250 per jaar en voor 35A betaal je rond Eur 950. Bij 50 A betaal je ongeveer Eur 1400. Een aansluiting van 25 A is veruit de voordeligste optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

FrankHe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat je in Nederland goud geld moet betalen aan vastrecht voor een driefase-aansluiting groter dan 25A. Het capaciteitstarief voor een driefase-aansluiting van 25A is iets van Eur 250 per jaar en voor 35A betaal je rond Eur 950. Bij 50 A betaal je ongeveer Eur 1400. Een aansluiting van 25 A is veruit de voordeligste optie.
@thafusion dan is dynamisch aftoppen (op basis van eigen gebruik) wellicht een betere oplossing.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thafusion
FrankHe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Het vastrechttarief gaat inderdaad omhoog van € 241,1369 naar € 903,4378, vervolgens kan ik ook van het gas af - € 99,7410 = €562,5 meer per jaar aan kosten. In de 2de schuur bevind zich ook een 'mini gastenverblijf' welke full electric is. Dat ik de zwaardere aansluiting nodig ga hebben is dus niet enkel voor het terugleveren van stroom maar ook i.v.m. de elektrische installaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
thafusion schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:01:
[...]

Het vastrechttarief gaat inderdaad omhoog van € 241,1369 naar € 903,4378, vervolgens kan ik ook van het gas af - € 99,7410 = €562,5 meer per jaar aan kosten. In de 2de schuur bevind zich ook een 'mini gastenverblijf' welke full electric is. Dat ik de zwaardere aansluiting nodig ga hebben is dus niet enkel voor het terugleveren van stroom maar ook i.v.m. de elektrische installaties...
Ah ok je compenseert het extra aan capaciteitstarief met het laten vervallen van de gasaansluiting, dan ga je het financieel inderdaad al een stuk minder voelen. Ben heel erg benieuwd of je met deze installatie een nul-op-de-meter voor elkaar krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
[...]

[...]
Ik zou in overweging willen geven om 10 mm2 in te graven en die kabel te beveiligen met een 50 A. Ook al is je hoofdzekering 35 A, gebruik in je hoofdkast een 50 A met C-karakteristiek om de kabel af te zekeren. Dat heeft niets met selectiviteit te maken maar alles met het beveiligen van de kabel. Selectiviteit doe je bij je eindgroepen. Overal netjes 16 A met B-karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-10 15:40

Ethirty

Who...me?

FrankHe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:06:
[...]

Ah ok je compenseert het extra aan capaciteitstarief met het laten vervallen van de gasaansluiting, dan ga je het financieel inderdaad al een stuk minder voelen. Ben heel erg benieuwd of je met deze installatie een nul-op-de-meter voor elkaar krijgt.
Met 24kWp moet je een eind kunnen komen lijkt me.

Nul-op-de-meter is in ieder geval wat minder "streng" dan nul-op-de-rekening, waarbij je je vaste lasten ook terug verdient. Iets wat je wel mee wil nemen als je je aansluiting - en daarmee je vaste lasten - flink gaat verhogen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
Ethirty schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Met 24kWp moet je een eind kunnen komen lijkt me.

Nul-op-de-meter is in ieder geval wat minder "streng" dan nul-op-de-rekening, waarbij je je vaste lasten ook terug verdient. Iets wat je wel mee wil nemen als je je aansluiting - en daarmee je vaste lasten - flink gaat verhogen.
Het is een illusie dat nul-op-de-rekening haalbaar zou zijn, nul-op-de-meter is echter wel haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:04
FrankHe schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:00:
[...]

Het is een illusie dat nul-op-de-rekening haalbaar zou zijn, nul-op-de-meter is echter wel haalbaar.
Met de teruggave energie belasting en als je geen gascontract meer hebt kan het met voldoende panelen. Als salderen is afgelopen dan is het wat anders.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:49

martijn v o

Certified by Enphase.

Het is juist andersom je bent (door de energieteruggave) eerder nul op de rekening dan nu op de meter.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Nu online
martijn v o schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:51:
Het is juist andersom je bent (door de energieteruggave) eerder nul op de rekening dan nu op de meter.
Bij een hoog capaciteitstarief duurt dat aanzienlijk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Bartholo1985 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Ik heb wel verdeelbokjes waar de draden vanuit de hoofdschakelaar worden verdeeld. Dit zijn echter allemaal 6 mm2 draden, terwijl in de nul-aansluiting van de kWh meter maximaal 2,5 mm2 (er zijn twee n-aanslutingen, zie foto van mijn eerdere post.)
Ben wel benieuwd hoe je het nu hebt opgelost? Ik heb precies dezelfde situatie en twijfel nu over het aanleggen van de Nul draad.

Ik zou 'm in mijn situatie direct vanaf het aansluitblokje NA de hoofdschakelaar willen pakken. Want waarom zou je die Nul door een automaat of aardlek laten lopen? Om de installatie te beschermen in geval de EM 340 faalt of zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:23

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Jorii schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je het nu hebt opgelost? Ik heb precies dezelfde situatie en twijfel nu over het aanleggen van de Nul draad.

Ik zou 'm in mijn situatie direct vanaf het aansluitblokje NA de hoofdschakelaar willen pakken. Want waarom zou je die Nul door een automaat of aardlek laten lopen? Om de installatie te beschermen in geval de EM 340 faalt of zo?
Omdat het in Nederland in huisinstallaties verplicht is om alle fasen en Polen te schakelen en scheiden. Daarnaast werkt de beveiligingsfunctie van een aardlekschakelaar niet meer als er geen nul is aangebracht

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
devino schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:51:
[...]

Omdat het in Nederland in huisinstallaties verplicht is om alle fasen en Polen te schakelen en scheiden. Daarnaast werkt de beveiligingsfunctie van een aardlekschakelaar niet meer als er geen nul is aangebracht
Dank je voor je bericht, maar ik geloof niet dat je de gehele context van mijn vraag hebt. Het gaat om het gebruiken van een nuldraad bij een MID meter, die is dus enkel bedoeld als 'referentie' voor het meten aan de 3 fasen. Daarover verschillend de meningen bij het gebruikte type meter, een Carlo Gavazzi EM340. Deze kan ook zonder Nul worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:39

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Andrehj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:47:
[...]

PV op een WCD? PV wordt toch altijd vast aangesloten? En daarbij niet vergeten om de schroeven netjes op aanhaalmoment vast te draaien.
@Andrehj
Tja, daar heb ik vaker naar gekeken, maar kom er niet uit bij de keuze van het gereedschap daarvoor. Ik heb een momentsleutel voor mijn dopsleutelset, maar die is een beetje onhandig daarvoor :+

Welk gereedschap raad je aan hiervoor?
En is er keuze uit verschillende prijsklassen, want jij gebruikt dat mss dagelijks, maar velen hier veel minder (if any) en dan is een tool van 150 euro wat overtrokken… 8)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-10 19:11
Vraagje, ik ging er met onderstaande groepenkast vanuit dat er bij ons in huis ene 3-fase aansluiting was, dit totdat ik de P1 poort ging monitoren en zag dat er maar 1 fase van de meter gebruikt wordt. Waarom heeft deze hoofdschakelaar dan 4 verbonden schakelaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qanQumfzoZE3hWqHbgXqy3WJJTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7T8SlpBox5w67A5k48OMoZsF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Mogelijk dat de groepenkast is voorbereid op 3 fasen, maar alles onder de hoofdschakelaar is doorverbonden om met 1 fase te kunnen werken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Revaes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:12:
Vraagje, ik ging er met onderstaande groepenkast vanuit dat er bij ons in huis ene 3-fase aansluiting was, dit totdat ik de P1 poort ging monitoren en zag dat er maar 1 fase van de meter gebruikt wordt. Waarom heeft deze hoofdschakelaar dan 4 verbonden schakelaar?
[Afbeelding]
Als je een éénfase-aansluiting (meter) hebt en over wilt naar 3 fasen, dan moet je groepenkast eerst klaargemaakt worden voor 3 fasen. Anders komt de netbeheerder voor die overschakeling, ziet dat de groepenkast niet geschikt is voor 3 fasen en vertrekt meteen weer zonder iets te doen. Je bent je geld voor die ‘overschakeling’ dan wel kwijt, maar er is nix gebeurd.

Het lijkt erop dat jouw groepenkast wel is voorbereid voor die overschakeling, dat de netbeheerder is langsgekomen voor die omschakeling, maar dat de installateur vervolgens niet meer die twee nieuwe beschikbare fasen heeft aangesloten?

Zie je onder je hoofdschakelaar één of drie fasen (bruin of zwart) vanaf de meter komen?
Als dat er maar eentje is, dan is het nog steeds een eenfase-aansluiting. Dan kun je bij de netbeheerder wel de ombouw naar 3 fasen aanvragen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Hippe Lip schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Als je een éénfase-aansluiting (meter) hebt en over wilt naar 3 fasen, dan moet je groepenkast eerst klaargemaakt worden voor 3 fasen. Anders komt de netbeheerder voor die overschakeling, ziet dat de groepenkast niet geschikt is voor 3 fasen en vertrekt meteen weer zonder iets te doen. Je bent je geld voor die ‘overschakeling’ dan wel kwijt, maar er is nix gebeurd.

Het lijkt erop dat jouw groepenkast wel is voorbereid voor die overschakeling, dat de netbeheerder is langsgekomen voor die omschakeling, maar dat de installateur vervolgens niet meer die twee nieuwe beschikbare fasen heeft aangesloten?

Zie je onder je hoofdschakelaar één of drie fasen (bruin of zwart) vanaf de meter komen?
Als dat er maar eentje is, dan is het nog steeds een eenfase-aansluiting. Dan kun je bij de netbeheerder wel de ombouw naar 3 fasen aanvragen.
Zoiets vermoedde ik al. Zal vanavond de afdekplaat er eens afschroeven om naar de kabels te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10

Pizzalucht

Snotneus.

Revaes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Zoiets vermoedde ik al. Zal vanavond de afdekplaat er eens afschroeven om naar de kabels te kijken.
Dit kan je overigens ook online opvragen bij de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Pizzalucht schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:00:
[...]

Klopt, vrijdag ook de aanvraag proberen te doen, maar daarvoor moet je een koppelcode per post ontvangen, zal deze week wel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:26
Je kunt op het schermpje van de slimme meter in ieder geval zien wat voor een aansluiting je hebt. Zie je alleen L1 staan is het één fase, zie je L1, L2 en L3 staan heb je drie fase.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
big bang schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:15:
Je kunt op het schermpje van de slimme meter in ieder geval zien wat voor een aansluiting je hebt. Zie je alleen L1 staan is het één fase, zie je L1, L2 en L3 staan heb je drie fase.
zal ik straks ook eens naar kijken. Via P1 zie ik dat er alleen stroom wordt geleverd via L3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Pizzalucht schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:00:
[...]

en het staat op je jaarafrekening.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:48
[...]

Het lijkt er op dat er eerder een twee polige schakelaar in zat. De 3 aardleks zijn verschoven ten opzichte van de kleurenlabels er onder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
1 x 25/35 is dezelfde categorie als 3x25 dus zou er niet blind vanuit gaan dat het klopt wat de afrekening aan geeft.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
jeronimo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:42:
De 3 aardleks zijn verschoven ten opzichte van de kleurenlabels er onder.
Wat erg jammer is, want nu kloppen de labels waarschijnlijk niet meer (tenzij ze alleen de "blauwe" ALS hebben verzet).

Maar zonder de kap eraf te halen weet ik niet of er links naast de hoofdschakelaar ruimte is en ze de boel ten onrechte hebben opgeschoven :P Wat de reden ook is, eigenlijk hadden de labels ook aangepast moeten worden (ook als dat niet verplicht is; ik heb geen idee wat de NEN1010 of vergelijkbaar hier over zegt maar dit is geen porum, én verwarrend).

[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 25-07-2022 17:29 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05:16
No Hands schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:07:
en het staat op je jaarafrekening.
Op mijn (jaar)factuur staat 3 X 25.
Feitelijke afname is maar 1 X 25. (toegegeven, er komt 3 fase binnen, maar er is maar 1 25A hoofdzekering)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Hippe Lip schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:49:
@Andrehj
Tja, daar heb ik vaker naar gekeken, maar kom er niet uit bij de keuze van het gereedschap daarvoor. Ik heb een momentsleutel voor mijn dopsleutelset, maar die is een beetje onhandig daarvoor :+

En is er keuze uit verschillende prijsklassen, want jij gebruikt dat mss dagelijks, maar velen hier veel minder (if any) en dan is een tool van 150 euro wat overtrokken… 8)
Ik heb de Wiha 40674 gekocht. Omdat ik mijn eigen meterkast ging bouwen en omdat ik hou van mooi gereedschap. En dat mag dan wat kosten. Dagelijks gebruik ik dat zeker niet.
Tot nu toe heb ik van de koop van mooi (en goed) gereedschap nog nooit spijt gehad. En omdat het meeste mechanisch is, gaat het bij fatsoenlijk onderhoud en gebruik de rest van je leven mee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
LooneyTunes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Feitelijke afname is maar 1 X 25. (toegegeven, er komt 3 fase binnen, maar er is maar 1 25A hoofdzekering)
Dan heb je dus een 3x25A hoofdzekering en zullen er hoogstwaarschijnlijk 3 draden naar je hoofdschakelaar gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:56:
[...]

Dan heb je dus een 3x25A hoofdzekering en zullen er hoogstwaarschijnlijk 3 draden naar je hoofdschakelaar gaan.
Toevallig bij mijn achterburen hetzelfde probleem. Ze hebben een 1-fase aansluiting (35A), maar bij Stedin stond 3x25A geregistreerd. Daardoor konden ze dus niet aanpassen naar 3-fase omdat het systeem dan zegt dat je dat al hebt. Ik zal eens een keer vragen of het al rond is, want dat kon niet zomaar aangepast worden bij Stedin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Hier komt ook 3 fase het huis in en dat stopt dan in de stoppenkast van de netbeheerder, daar zit dan maar 1 stop en een 1 fase meter.
Bij overgaan naar 3 fase kwamen er 2 stoppen bij en de 1 fase meter werd vervangen voor een 3 fase meter.

Dus of je echt een werkende 3 fase aansluiting hebt moet je op de meter zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Nope: Enkelfasige meter, en 2 draden naar de hoofdschakelaar.
Uiteraard wel 4 koperdraden naar de hoofdverdeler (van de PEN). (sinds 1975, daarvoor hadden we bovengrondse stroom)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10wO9g0aSGHwZ3SAlVvAFR5T4qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zwuyytG7cWf6oAAnFFN5MOMK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

LooneyTunes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:56:
[...]

Heb je Liander?
Kijk dan eens hier helemaal onderaan: https://www.liander.nl/mk...en/tarieven2020?ref=20990
Stroom: De typen elektriciteitsaansluitingen 1x25A, 1x35A en 1x40A vallen in de eerste tariefgroep van het capaciteitstarief 3x25A. Daarom kan soms op de energierekening 3x25A staan.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Uiteraard ken ik dat regeltje.
Daarom weet ik dat je er dus NIET automatisch van uit kan gaan dat wat er op de jaarrekening staat klopt m.b.t. het aantal fasen dat je daadwerkelijk gebruikt, i.t.t wat hier eerder werd vermeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

En…❓

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
Inderdaad alles doorgelust vanuit 1 aanvoer. Hierna ook maar meteen even het zaagsel weggezogen. 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFdgZeH_WsNZDjky2OWSOwsvIZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mo1qWgLLBrHMdv1nVqomaaZR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5SRym1YUgnUjGo-pMM7XNVaOIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qt7dxQ1Pw2po4y6igoCpiech.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jammer en ook vreemd is dat er onderin je groepenkast maar één verbindingsblokje zit, voor maar één fase dus.

Voordat je overzetten naar 3 fasen gaat aanvragen moet je er wel voor zorgen dat daar 4 van die blokjes zitten: 3 fasen + nul. Anders loop je het risico dat je netbeheerder weer onverrichter zake vertrekt, ben ik bang, omdat je kast niet goed (volledig) voorbereid is op die drie fasen?
Maar mss vinden ze het ook goed om de drie fasen direct aan de hoofdschakelaar aan te sluiten.

Met een beetje geluk zijn die blokjes los verkrijgbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 26-07-2022 12:38 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
@Hippe Lip Sluiten ze dan gewoon direct op de hoofdschakelaar aan. Die blokjes daar hebben ook weinig nut.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:26

Freakie1NL

Grote Baas

Hippe Lip schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:36:
Jammer en ook vreemd is dat er onderin je groepenkast maar één verbindingsblokje zit, voor maar één fase dus.

Voordat je overzetten naar 3 fasen gaat aanvragen moet je er wel voor zorgen dat daar 4 van die blokjes zitten: 3 fasen + nul. Anders loop je het risico dat je netbeheerder weer onverrichter zake vertrekt, ben ik bang, omdat je kast niet goed (volledig) voorbereid is op die drie fasen?
Maar mss vinden ze het ook goed om de drie fasen direct aan de hoofdschakelaar aan te sluiten.

Blokjes zijn prima los verkrijgbaar.
https://www.sandervunderi...lok-5-gaten-1742-040.html
https://www.sandervunderi...itset-voor-renovatie.html

Zelf afgelopen jaar i.v.m laadpaal mijn 1 fase ABB omgebouwd naar 3 fase. Wel 2de kast naast geplaatst. Ideaal merk om dit om te bouwen. Als je het laat doen misschien goedkoper om een nieuwe kast te accepteren (kost namelijk wel wat tijd) maar zelf doen is echt goedkoop.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:00
even een throwback naar mijn eerdere Post over de verzwaring door Liander.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71912838

Inmiddels is Liander bij ons langsgeweest (precies 18 weken na aanvraag) om de aansluiting te verzwaren van 1 naar 3 fase. Helaas ging de monteur met onverichte zaken weer naar huis.
Hij gaf aan dat de aansluiting niet verzwaard kon worden omdat deze via de buren is doorgelust (ja, dat had ik zelf al gezien in de klic-melding en aangegeven bij de aanvraag). Een zoethoudertje dus om mij toch binnen de 18 weken soort van geholpen te hebben.

Nu staat mijn aansluiting op de lijst voor sanering (en is blijkbaar de aannemer die dit uitvoert, tot eind augustus gesloten). Dus ik moet nog even wachten...

Hoe zit dat precies bij sanering en vernieuwen? ik heb de kosten van verzwaring al gecrediteerd gekregen van Liander. Klopt het dat als ze gaan vernieuwen, een hele nieuwe kabel leggen van onze meterkast, door de voortuin heen naar de straat? c.q. halen ze onze hele tuin overhoop (inclusief 2 bomen, gemetseld muurtje etc.)

Omdat het om sanering gaat, zijn neem ik aan al deze kosten voor Liander. Maar het behouden van boompjes + muurtje kan ik wel op mijn buik schrijven denk ik. Of krijg je hier een vergoeding voor?

Voor ons huis is al eens een mof geplaatst onder de stoep zie ik, ik denk dus ter voorbereiding op aparte aansluitingen per woning. ik zie dat namelijk bij elk blok van 2 woningen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2Yxyp_qgisvPN3GCi_ozXJ6If0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqc2e84BSLJAbLcjTpMq0lMI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 21:57
Murkmans schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:42:
even een throwback naar mijn eerdere Post over de verzwaring door Liander.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71912838

Inmiddels is Liander bij ons langsgeweest (precies 18 weken na aanvraag) om de aansluiting te verzwaren van 1 naar 3 fase. Helaas ging de monteur met onverichte zaken weer naar huis.
Hij gaf aan dat de aansluiting niet verzwaard kon worden omdat deze via de buren is doorgelust (ja, dat had ik zelf al gezien in de klic-melding en aangegeven bij de aanvraag). Een zoethoudertje dus om mij toch binnen de 18 weken soort van geholpen te hebben.

Nu staat mijn aansluiting op de lijst voor sanering (en is blijkbaar de aannemer die dit uitvoert, tot eind augustus gesloten). Dus ik moet nog even wachten...

Hoe zit dat precies bij sanering en vernieuwen? ik heb de kosten van verzwaring al gecrediteerd gekregen van Liander. Klopt het dat als ze gaan vernieuwen, een hele nieuwe kabel leggen van onze meterkast, door de voortuin heen naar de straat? c.q. halen ze onze hele tuin overhoop (inclusief 2 bomen, gemetseld muurtje etc.)

Omdat het om sanering gaat, zijn neem ik aan al deze kosten voor Liander. Maar het behouden van boompjes + muurtje kan ik wel op mijn buik schrijven denk ik. Of krijg je hier een vergoeding voor?

Voor ons huis is al eens een mof geplaatst onder de stoep zie ik, ik denk dus ter voorbereiding op aparte aansluitingen per woning. ik zie dat namelijk bij elk blok van 2 woningen.

[Afbeelding]
Bij mij hebben ze toen ze glasvezel kwamen aanleggen het met wat ze geloof ik een grondraket noemen gedaan. Zie je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:55
Ze noemen het ook wel "schieten", maar stel je daar niet teveel van voor, het is gewoon langzaam door de grond trillen (althans, dat was het bij mij) En de afstand van gat naar gat was iets van 3 meter of zo, maar voldoende om je boompjes e.d. te sparen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-10 21:57
Naalroc schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:21:
Ze noemen het ook wel "schieten", maar stel je daar niet teveel van voor, het is gewoon langzaam door de grond trillen (althans, dat was het bij mij) En de afstand van gat naar gat was iets van 3 meter of zo, maar voldoende om je boompjes e.d. te sparen.
Bij mij iets van 20 meter. Halverwege hebben ze nog een gat gegraven, maar dat viel dus uit te mikken op een plek waar het geen schade gaf.
Was wel langzaam ja, maar goed, je hoeft er niet bij te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich niet vreemd bij een 1fase Abb Busboard, De rail waar de automaten opzitten zijn alleen geschikt voor 1fase automaten. Wat boven de hoofdschakelaar zit maakt een netbeheerder tegenwoordig niet zoveel meer uit. Dat is voor de eigenaar van woning, het voor hun is letterlijk tot de meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-10 18:18

De netbeheerder sluit bij voorkeur direct op hoofdschakelaar aan. Die blokjes zijn eigenlijk bedoelt als “verdeelrail” na de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-10 21:26
Ik heb voor de domotica een grote verdeelkast, met daarin veel vrijheid qua modules en organisatie. Nu wil ik in mijn meterkast mijn oude stoppenkast vervangen voor een verdeelkast, in plaats van die kleinere standaard modules.

Is er een reden dat je dit eigenlijk nooit ziet? Ik zie dit wel veel in Duitse filmpjes, waarbij zelfs de hoofdmeter op een bord in de verdeelkast zit.

Ze komen ook dit jaar ergens nog om de analoge meter te vervangen. Kun je ze vragen om de draden uit de meter wat langer te laten, zodat je later zelf een andere hoofdschakelaar in een nieuwe kast kunt aansluiten? De hoofdsmeltzekeringen worden tegelijkertijd vervangen door automaten, dus daarmee kan ik de hele boel spanningsloos maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 27-09 18:24
Niet helemaal ontopic maar..

Wil ik net naar bed gaan en denk, nog gauw even de baby fles uitspoelen. Vieze rookgeur in de keuken en na wat zoeken de boosdoener kunnen vinden onder de keukenkastjes... Zo had de vorige bewoner de vaatwasser aangesloten en op de grond in het stof gelegd. Nog net brand kunnen voorkomen.

Daarom dus goed nadenken over hoe je elektriciteit aansluit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaIkNiT4aagP0rmFoAENxwo2myc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43QPemW6mlopn6Tqs3ZtIhOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:20
Hippe Lip schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:49:
[...]

@Andrehj

Deze is wat goedkoper https://www.toolsvoordeli...set-18-delig-1872157.html €59,99, zit ook een kalibratie certificaat bij van de momentsleutel. Geen idee of de koppen een beetje van kwaliteit zijn.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/3863/files/384014224/600x465x3/ironside-momentschroevendraaierset-18-delig-187215.jpg

In het setje van Cimco https://www.elektrobode.n...rset-9-delig-1000v-114806 € 206,73 zit dezelfde momentsleutel bij. Absurd duurder en waarschijnlijk van dezelfde fabriek met alleen een ander merk naampje.
Afbeeldingslocatie: https://media.elektrobode.nl/images/product/cimco-momentschroevendraaierset-9-delig-1000v-114806.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laforte
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-10 20:32

laforte

Helemaal de weg kwijt!

Mythio schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:31:

Wil ik net naar bed gaan en denk, nog gauw even de baby fles uitspoelen. Vieze rookgeur in de keuken en na wat zoeken de boosdoener kunnen vinden onder de keukenkastjes... Zo had de vorige bewoner de vaatwasser aangesloten en op de grond in het stof gelegd. Nog net brand kunnen voorkomen.

[Afbeelding]
Oei dat wordt een nieuw kroonsteentje kopen :+
Ze hadden toch op z’n minst het bruine draadje op de bruine kunnen aansluiten maar zo te zien was dat zelfs te veel gevraagd. Waar loopt de andere kant van de kabel naar toe? Een stekker neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mythio schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:31:

[Afbeelding]
In principe zou er met de verbinding weinig mis moeten zijn, het verdient niet de schoonheidsprijs (alles behalve zelfs, zeker als het los ligt ook nog), maar mits goed uitgevoerd is een kroonsteentje prima.

Waarschijnlijk heeft het schroefje niet heel vast gezeten, of zelfs te vast, de draad kapot geschroefd. Of, maar dat kan ik niet mega duidelijk zien, zit er soepele draad in het kroonsteentje onder het schroefje?

Vast en zeker onder toevallig net iets te hoge belasting nog warmer geworden dan normaal, waardoor hij het deze keer net niet hield ipv net wel.
Goed dat je er op tijd bij was idd. :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tanuki schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:14:
[...]

In principe zou er met de verbinding weinig mis moeten zijn, het verdient niet de schoonheidsprijs (alles behalve zelfs, zeker als het los ligt ook nog), maar mits goed uitgevoerd is een kroonsteentje prima.
Mits goed uitgevoerd, dus geen soepele draad zonder adereindafwerking onder een schroef. ;)
Waarschijnlijk heeft het schroefje niet heel vast gezeten, of zelfs te vast, de draad kapot geschroefd.
Het moet inderdaad wel een slecht contact zijn geweest, anders was de linker geleider (fase? nul? Geen idee :+) net zo warm geworden als deze, aangezien daar natuurlijk dezelfde stroom doorheen loopt.

Maar dit toont ook meteen aan waarom zo'n verbinding in een lasdoos moet zitten. De kans dat je hiermee iets in de fik zit is dan ineens vele malen kleiner. Dergelijke componenten worden als het goed is van vlamdovend kunststof gemaakt, in tegenstelling tot het houten keukenkastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13XTyoHBkFEXuAIubGlAiYdgqq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4zG8cCbvPEDDA5UAmewGUPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFG0tuT-r5YzHwlqPD3P9xw4OzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6R837Om2izWNy8FmFWxkvALc.jpg?f=fotoalbum_large

Hoi! Kan iemand me helpen met een dubbele check?

Stedin komt vanmiddag langs om de meterkast te verzwaren naar 3 fase.
Hiervoor had ik reeds een rode 4 polige hoofdschakelaar geïnstalleerd ... Dus op de kookgroep na, dan is mijn meterkast klaar om naar 3 fase te gaan??

Ik heb nu 3 hoofdgroepen van 40A .... dat kan toch? Of moet ik snel even 3x 25A hoofdgroepen kopen bij de Hornbach?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Whiskey48 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 00:17:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoi! Kan iemand me helpen met een dubbele check?

Stedin komt vanmiddag langs om de meterkast te verzwaren naar 3 fase.
Hiervoor had ik reeds een rode 4 polige hoofdschakelaar geïnstalleerd ... Dus op de kookgroep na, dan is mijn meterkast klaar om naar 3 fase te gaan??

Ik heb nu 3 hoofdgroepen van 40A .... dat kan toch? Of moet ik snel even 3x 25A hoofdgroepen kopen bij de Hornbach?
Die 40A aardlekschakelaars zijn prima, daar mogen 4 eindgroepen op. Die zijn met 16A nog steeds selectief tov de 25A van de hoofdzekering.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:28
@Whiskey48 Kan prima zo, je moet alleen een rol 6 mm2 halen om van de hoofdschakelaar bij de afgaande aardlek schakelaars te komen. Die zitten nu allemaal op het verdeel blokje.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-10 07:28

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

habbekrats schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 06:38:
@Whiskey48 Kan prima zo, je moet alleen een rol 6 mm2 halen om van de hoofdschakelaar bij de afgaande aardlek schakelaars te komen. Die zitten nu allemaal op het verdeel blokje.
Of nog een verdeel blokje bij en elke fase op eigen blokje, nul kan blijven zitten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:52
Rol-Co schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 06:55:
[...]

Of nog een verdeel blokje bij en elke fase op eigen blokje, nul kan blijven zitten.
Merci, goede! Ik zie zo'n verdeelblokje niet te koop bij Hornbach of Warmteservice.
Is dit iets wat je los kunt kopen wat je weet?

Ik zit zo achter m'n laptop, dan ga ik even zoeken of ik dit kan vinden en snel even halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Whiskey48 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:19:
[...]

Merci, goede! Ik zie zo'n verdeelblokje niet te koop bij Hornbach of Warmteservice.
Is dit iets wat je los kunt kopen wat je weet?

Ik zit zo achter m'n laptop, dan ga ik even zoeken of ik dit kan vinden en snel even halen!
Zo lang je verwacht één aardlek per fase te houden zoals het nu is, kan je direct vanaf de hoofdschakelaar naar de aardlek toe.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 27-09 18:24
@Xander @Tanuki @laforte is inderdaad een kabel met een soepele draad. Die hebben ze in tweeëngeknipt omdat de kabel langs het keukenkastje omhoog moest naar een stopcontact en dat zal wel moeilijk zijn geweest. Kroonsteentje is ook gewoon slecht gedaan; steekt een 0.5cm koper uit aan de ene kant door slecht strippen, geen adereindhuls, kleuren niet matchend..

Vandaag maar fixen op de juiste manier.
Pagina: 1 ... 254 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.