Hierbij mijn antieke (drie fase) meterkast in onze schuur welke ik zelf wil gaan vervangen en tevens toekomstproof maken voor zonnepanelen en een autolader.
Korte uitleg van de huidige situatie:
1. Linksonder de aanvoer vanuit het woonhuis, tevens doorgelust naar de meterkast in het volgende bijgebouw (voor nu laat ik dit zo, later dit jaar ga ik netjes oplossen door nieuwe kabels aan te leggen welke direct lopen).
2. Rechtsonder kabel (met stekker voor verlichting buiten) en een losse kabel (geen idee waar deze heen gaat...)
3. Antieke krachtstroom aansluiting (gaat weg)
4. WCD
Het zijn nu twee 16A aansluitingen (derde zit geen zekering in) en twee 3 fase aansluitingen welke ik wil vervangen voor de volgende configuratie:
EATON waterdichte (IP55) groepenkast (48 modules, nog 22 vrij, waterdicht omdat het open hangt)
1 Hoofdschakelaar 4P 63A 4P (voorbereid op zonnepanelen, zal 5x6mm2 of 5x10mm2 kabel aanleggen en hoofdaansluiting verzwaren naar 3x40A)
2 Aardlekschakelaar 2P 40A 30mA 2P
6 Installatieautomaat 1P+N 16A 1P+N B-kar (voornamelijk voor verlichting)
2 Aardlekautomaat 3P+N 16A 30mA 3P+N B-kar (voor bestaande krachtstroom aansluitingen)
2 Aardlekautomaat 1P+N 16A 30mA 1P+N B-kar (aansluiten buitenverlichting)
Nieuwe aardpen slaan, zodat het niet meer via de grondkabel richting woonhuis gaat.
Hiermee heb ik in de toekomst voldoende uitbreidingsmogehelijkheden voor het toevoegen van twee extra 3 fase aardlekautomaten (zonnepanelen + autolader) en ook nog een 3fase kWh meter.
Qua selectiviteit zal het niet aan de norm voldoen, maar wat er nu ligt is helemaal niet correct, in het woonhuis zit alles momenteel aangesloten op 3x20A.
Zie ik iets over het hoofd, is het slim om direct al een extra aardlekautomaten te bestellen voor de zonnepanelen en autolader zodat de bekabeling direct netjes gedaan kan worden in de meterkast?