Kwaliteit Gacia vs Abb en Schneider installatie meterkast

Pagina: 1
Acties:
  • 20.183 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:45

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik was op zoek naar een aantal automaten en een meterkast voor in een schuur bij een vriend van me en kwam deze webshop tegen: https://www.vekto.nl/

Daar worden spullen van Gacia verkocht en zijn érg scherp geprijsd.

Zo kost een B16A automaat slechts EUR 5,51, waar je voor een van Abb of Schneider toch al snel EUR 19,00 betaald.

Je kan op die site ook een hele groepenkast samen stellen en dan heb je voor rond de EUR 230,00 een geheel nieuwe groepenkast.

Ik kan alleen niets vinden over de kwaliteit van dit spul. Kent iemand dit of heeft iemand er ervaring mee?

Een snelle zoektocht levert me op:
- http://www.gacia.com.cn/
- http://www.gacia.nl/

Het lijkt dus een Chinees bedrijf waar achter gacia.nl gewoon een importeur zit.

Afijn, ik vind spul van Abb en Schneider altijd goed spul, maar ik vraag me af hoe dit zich daar toe verhoudt.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:13

Sprite_tm

Semi-Chinees

Uit de EL policy: Topics over installatietechniek (zoals stoppenkasten en aardlekschakelaars) horen niet thuis in EL. Daarvoor kan je bijvoorbeeld terecht in Stuffis Generalis.

Schopje naar SG dus.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De gacia is 1 polig en de abb is 2 polig maar dat verklaart niet het grote prijsverschil. Worden er trouwens normaliter niet automaten met meeschakelende nul toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Kaasplank schreef op maandag 27 mei 2013 @ 10:58:
De gacia is 1 polig en de abb is 2 polig maar dat verklaart niet het grote prijsverschil. Worden er trouwens normaliter niet automaten met meeschakelende nul toegepast?
Mijn fout! Ik had deze moeten linken: https://www.vekto.nl/inst.../16a-6ka-kema-keur/310790

Die kost EUR 6,94 voor 1 polig + nul

Nog steeds ongeveer 1/3e van de prijs van een Abb automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:59

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ja, met korting. De standaard prijs komt al een stuk dichterbij de prijs van ABB.

Hoe dan ook; geen ervaring mee, enkel met dat ABB spul

Edit: Schijn vooral Chinees spul te zijn? Gacia dus. Wellicht dat het daarom goedkoper is?

http://www.gacia.com.cn/

Edit 2: Lees de TS eens voordat je blaat :X

Maar ik gok dat de redenering blijft staan; zal Chinees import zijn en dus een stuk goedkoper :)

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 27-05-2013 11:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Notna schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:10:
Ja, met korting. De standaard prijs komt al een stuk dichterbij de prijs van ABB.

Hoe dan ook; geen ervaring mee, enkel met dat ABB spul

Edit: Schijn vooral Chinees spul te zijn? Gacia dus. Wellicht dat het daarom goedkoper is?

http://www.gacia.com.cn/

Edit 2: Lees de TS eens voordat je blaat :X

Maar ik gok dat de redenering blijft staan; zal Chinees import zijn en dus een stuk goedkoper :)
Ik vraag me dus af of het een beetje kwalitatief is.

Opzich kan een automaatje bestellen geen kwaad om eens te kijken hoe het is, maar ik vroeg me af of er wellicht Tweakers zijn met ervaring met dit spul.

Dat het goedkoper is omdat het Chinees is wekt direct argwaan bij me. Of dit gefundeerd is weet ik alleen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Ik heb geen ervaring met Gacia, maar ik zou het risico niet nemen. Goed installatiemateriaal is duur, wen daar gewoon aan. Je wil dat dat spul over 20 jaar ook nog goed werkt en het kunststof niet uit elkaar valt als je er tegenaan hoest. Haal gewoon lekker een kast van Attema o.i.d. Ik heb deze enkele jaren geleden besteld bij http://www.groepenkastbestellen.nl (nee, ik heb daar geen aandelen in), en dat beviel mij prima. Snel en netjes voorgemonteerd afgeleverd. Zelf vind ik Attema handige kasten qua opbouw, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ATS schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:46:
Ik heb geen ervaring met Gacia, maar ik zou het risico niet nemen. Goed installatiemateriaal is duur, wen daar gewoon aan. Je wil dat dat spul over 20 jaar ook nog goed werkt en het kunststof niet uit elkaar valt als je er tegenaan hoest. Haal gewoon lekker een kast van Attema o.i.d. Ik heb deze enkele jaren geleden besteld bij http://www.groepenkastbestellen.nl (nee, ik heb daar geen aandelen in), en dat beviel mij prima. Snel en netjes voorgemonteerd afgeleverd. Zelf vind ik Attema handige kasten qua opbouw, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Daar geef ik je ook deels gelijk in, maar ik wil het spul ook niet direct als slecht afschrijven.

Ik ga denk ik maar eens wat spul bestellen en kijken of het wat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-05 11:20
Wij hebben 4 jaar geleden een epro kastje geinstalleerd, gaat ook prima mee.
Prijs zit er beetje tussen in.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Snow_King schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:53:
[...]
Daar geef ik je ook deels gelijk in, maar ik wil het spul ook niet direct als slecht afschrijven.

Dat doe ik ook niet, maar ik werk voor dit soort dingen liever met spullen die bewezen goed zijn. Vier jaar vind ik daarvoor een veel te korte termijn om te oordelen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ATS schreef op maandag 27 mei 2013 @ 13:54:
[...]

Dat doe ik ook niet, maar ik werk voor dit soort dingen liever met spullen die bewezen goed zijn. Vier jaar vind ik daarvoor een veel te korte termijn om te oordelen.
Oh, zo was het niet bedoeld :)

Ik wil alleen een ander merk ook best een kans geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

ATS schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:46:
... het kunststof niet uit elkaar valt als je er tegenaan hoest.
Whahaha
Ook wil je dat de behuizing bestand is tegen huismijt!
Snow_King schreef op maandag 27 mei 2013 @ 12:53:
Ja goed idee! Laat je nog even weten wat je er van vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Anoniem: 318843 schreef op maandag 27 mei 2013 @ 14:41:
Ja goed idee! Laat je nog even weten wat je er van vind?
Doe ik! Heb zojuist een paar automaatjes besteld en worden vandaag al verstuurd zie ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik heb wat spullen besteld en vandaag binnen gekregen. Eerst indruk: Prima spul!

Waar ik bang voor zou zijn is dat je bijvoorbeeld bij het aandraaien van de schroeven de boel al dol zou draaien, maar dat is me niet gelukt.

Materiaal voelt zeker niet goedkoop aan en ziet er eigenlijk het zelfde uit en voelt het zelfde als Abb danwel Schneider automaten.

Hoe ze het daadwerkelijk doen en op langere termijn, kan ik uiteraard nog niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:54
Snow_King schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:46:
Ik heb wat spullen besteld en vandaag binnen gekregen. Eerst indruk: Prima spul!

Waar ik bang voor zou zijn is dat je bijvoorbeeld bij het aandraaien van de schroeven de boel al dol zou draaien, maar dat is me niet gelukt.

Materiaal voelt zeker niet goedkoop aan en ziet er eigenlijk het zelfde uit en voelt het zelfde als Abb danwel Schneider automaten.

Hoe ze het daadwerkelijk doen en op langere termijn, kan ik uiteraard nog niet zeggen.
Inmiddels al paar jaar verder en ben benieuwd of je op problemen bent gestuit.
Heb nl onlangs een paar offertes ontvangen voor vervanging van onze groepenkast en waaronder dus ook één met bovengenoemde Gacia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Aangezien er maar 14 posts zijn en dit topic oorspronkelijk in EL stond, een move naar WVB.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
reller schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:34:
[...]

Heb nl onlangs een paar offertes ontvangen voor vervanging van onze groepenkast en waaronder dus ook één met bovengenoemde Gacia.
Geen enkel probleem. Gaat met regelmaat 11kW doorheen voor het laden van een elektrische auto. Gaat tot op heden probleemloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 13:06

Stoney3K

Flatsehats!

Ik vraag me ook af of dat Gacia spul wel een fatsoenlijke (dus geen neppe) CE-, VDE- en KEMA-keur heeft. Dat wil bij dat Chinese spul nogal eens ontbreken.

Dat het met regelmaat goed gaat bij vollast wil nog niks zeggen, de echte test komt pas als er kortsluiting ontstaat. Als dan ineens de contacten van je automaat zijn vastgelast, of de aardlek ineens niet aanspreekt terwijl er ergens een lekstroom loopt, dan zit je toch mooi met de gebakken peren.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Stoney3K schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:52:
Ik vraag me ook af of dat Gacia spul wel een fatsoenlijke (dus geen neppe) CE-, VDE- en KEMA-keur heeft. Dat wil bij dat Chinese spul nogal eens ontbreken.

Dat het met regelmaat goed gaat bij vollast wil nog niks zeggen, de echte test komt pas als er kortsluiting ontstaat. Als dan ineens de contacten van je automaat zijn vastgelast, of de aardlek ineens niet aanspreekt terwijl er ergens een lekstroom loopt, dan zit je toch mooi met de gebakken peren.
Beide situaties zijn al voor gekomen en de aardlek greep netjes in bij een lekstroom. Bij sluiting heeft een automaat ook al netjes ingegrepen. Dat werkte toen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1106717

Er is verschil tussen KemaKeur en kema gekeurd. Helaas wordt nogal eens het kema logo misbruikt.
Verder doet men niet voldoende aan kwaliteits controle, wat voor KemaKeur noodzakelijk is.
Maw het kan zijn dat iets kema afgekeurd is, en dus kema gekeurd, en derhalve op de markt komt.
Of dat het oorspronkelijke ter keuring aangebodene is goedgekeurd, maar de productie er niet meer aan voldoet.
Verder zullen er nog wel de nodige manieren zijn om de wet te ontduiken.
Is dit spul geplaatst door een installateur en er is iets gebeurd dan heeft hij een probleem. Heeft u het zelf geplaatst of door een vriend/kennis laten plaatsen dan heeft u het probleem.
Ik heb een groothandel die ook dergelijk spul in de verkoop heeft. Echter bij verkoop wordt altijd vermeld geen KemaKeur.
Als laatste zijn er steeds meer verzekeringen die niet uitkeren als mocht blijken dat er dit soort materialen zijn verwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 09:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Anoniem: 1106717 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 07:45:
Er is verschil tussen KemaKeur en kema gekeurd. Helaas wordt nogal eens het kema logo misbruikt.
Verder doet men niet voldoende aan kwaliteits controle, wat voor KemaKeur noodzakelijk is.
Maw het kan zijn dat iets kema afgekeurd is, en dus kema gekeurd, en derhalve op de markt komt.
Of dat het oorspronkelijke ter keuring aangebodene is goedgekeurd, maar de productie er niet meer aan voldoet.
Verder zullen er nog wel de nodige manieren zijn om de wet te ontduiken.
Is dit spul geplaatst door een installateur en er is iets gebeurd dan heeft hij een probleem. Heeft u het zelf geplaatst of door een vriend/kennis laten plaatsen dan heeft u het probleem.
Ik heb een groothandel die ook dergelijk spul in de verkoop heeft. Echter bij verkoop wordt altijd vermeld geen KemaKeur.
Als laatste zijn er steeds meer verzekeringen die niet uitkeren als mocht blijken dat er dit soort materialen zijn verwerkt.
Ik zie dit de laatste tijd steeds vaker; mensen die voor één reactie een account aanmaken om een topic van meerdere jaren oud te kicken. Wat bezielt je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
reller schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:34:
[...]

Nu dit topic toch actief geworden is, laat ik nog eens posten.

Deze meterkast is nog steeds probleemloos in gebruik. 11kW gaat er met grote regelmaat doorheen (laden van een EV) en dat gaat vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1175806

De importeur heeft KEMAKEUR certificaten, op de automaten en hoofdschakelaars.
ook zijn grafieken aanwezig om de belasting te berekenen.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1175806 op 30-01-2019 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:12
Anoniem: 1175806 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:21:
Firestorm schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:40:
[...]

Ik zie dit de laatste tijd steeds vaker; mensen die voor één reactie een account aanmaken om een topic van meerdere jaren oud te kicken. Wat bezielt je?
Kijk! Hier nog zo-een!
Geeft wel steeds minder vertrouwen in dat gacia-spul... Blijkbaar vertrouwen ze het zelf ook niet zo en hebben ze wat 'gemaakte' positieve reacties nodig om mensen te overtuigen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Anoniem: 1175806 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:21:
Welkom op GoT. Wellicht is het wel zo netjes om er voor de volledigheid gelijk bij te melden dat het bedrijf waarvoor u werkt toevallig ook de importeur is van Gacia. en het .nl domein heeft. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-05 11:12
Ik vroeg mij hetzelfde af en heb een vergelijking gemaakt.
Misschien nuttig voor mede tweakers:

Ik hoop dat het je opvalt dat je al een premium merk hebt voor maar €50 meer dan herlabelde Chinese import.

1Fase
7 groepen+kookgroep.
2 aardl.
  • EMAT (Schneider) 220x380 € 198,85
    EMAT 220x330 € 206,53
    Gacia 220x330 € 211,15
    ---------------------------------------------------
    Schneider Electric 220x330 € 258,37
    Eaton-Holec 220x330 € 260,24
    AEG 220x330 € 293,18
    ABB-Haf 220x390 € 311,24
    Hager 220x475 € 371,47
    ATTEMA 220x330 € 426,22
1Fase
11groepen+kookgroep.
3 aardl.
  • EMAT (Schneider) 220x380 € 249,67
    EMAT 220x330 € 259,41
    Gacia 220x330 € 280,72
    ---------------------------------------------------
    Schneider Electric 220x330 € 324,45
    Eaton-Holec 220x330 € 340,82
    AEG 220x330 € 380,91
    ABB-Haf 220x390 € 417,72
    Hager 220x475 € 496,10
    ATTEMA 220x330 € 591,39

[ Voor 12% gewijzigd door Pino Blauw op 10-10-2019 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:15
Mijn account is een kleine 8 jaar oud, dus ik hoop dat ik dan mag reageren ;-)

Ik ben ook bijna klaar met mijn elektrische installatie oppoetsen en heb gekozen voor alleen maar ABB (maar had ook ander A-merk kunnen zijn).

Zo'n groepenkast is geen half wegwerp product als een smartphone, maar gaat bij voorkeur een jaar of 40 mee.
Een Gacia installatieautomaat kost op dit moment 8.28 Euro; vanmiddag heb ik een ABB voor 8.89 Euro gekocht.
Een Gacia aardlekautomaat kost 38.07 bij de eerder genoemde site, een ABB bij mijn favoriete webwinkel voor elektra 30.85.

Waarom zou ik voor die paar centen verschil, gezien de periode waarover de installatie wordt afgeschreven, een risico met onbekend Chinees spul lopen?
En met een beetje shoppen hoeft het geeneens duurder te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb zelf al 10 jaar een meterkast vol met 12 groepen en krachtgroep, aardlekken, etc van EMAT, nooit een probleem mee gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:10
Heb zowel ervaring met EMAT als met Gacia en het valt bij mij onder de categorie gevaarlijke chinese brol. Heb al meerderen keren automaten en aardlekschakelaars gehad die nieuw uit doos al defect zijn, automaten die na een paar maand al defect raken en aardlekschakelaars die zelf besluiten nog maar 2 fases door te geven (nog geen missende nul gelukkig). Leuk dat ze er verschillende keurmerken op durven te zetten maar uiteindelijk blijft het goedkope gevaarlijke troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

gacia is de "standaard" zekeringmerk die je vind op schinese electrische scooters, daar zitten dan de 63A versies in, ik heb al meerdere van deze scooters gezien waarbij de zekering compleet is gesmolten en in sommige gevallen ook de complete scooter is uitgebrand omdat de zekering niet capabel genoeg was om zijn werk te doen. probleem hierin is dan wel dat dit gelijkstroom is en doorgaans altijd wisselstroom automaten worden gebruikt maar voor de 48V accus zou dit handelbaar moeten zijn voor een 250V wisselstroom automaat. Hager geeft in veel van hun wisselstroomautomaten ook een DC voltage op van rond de 60V meestal, dus als Gacia daadwerkelijk vergelijkbaar is en dezelfde keurmerken heeft als het "propere" spul van ABB en Hager baart me dat wel zorgen, bij mij komt Gaica in elk geval niet in de buurt van mn meterkast.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Prutsertje13 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 21:53:
Heb zowel ervaring met EMAT als met Gacia en het valt bij mij onder de categorie gevaarlijke chinese brol. Heb al meerderen keren automaten en aardlekschakelaars gehad die nieuw uit doos al defect zijn, automaten die na een paar maand al defect raken en aardlekschakelaars die zelf besluiten nog maar 2 fases door te geven (nog geen missende nul gelukkig). Leuk dat ze er verschillende keurmerken op durven te zetten maar uiteindelijk blijft het goedkope gevaarlijke troep.
De KEMA krijgt een handpicked exemplaar ;). Het enige wat dat zegt is dat je in staat bent een goed product af te leveren, niet dat al je producten dat zijn. En daar vergist men zich nogal eens in.

• jan Wit
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-02-2021
Ik werk al 10 Jaar met Emat

Ca 900 kasten geplaatst.

Tot op heden geen problemen mee gehad.

Ja ook met pv installatie's van 35A per fase.

En ja ik heb ze uitelkaar gehad en vergelijken met Eaton.

Geen verschil in materiaal dikte

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:55

Asteroid9

General Failure

En daar heb je je speciaal voor aangemeld? Alleen om deze reactie te delen?
Heb je misschien heel toevallig banden met Emat? ;-)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 18:08

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
jan Wit schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:24:
Ik werk al 10 Jaar met Emat

Ca 900 kasten geplaatst.

Tot op heden geen problemen mee gehad.

Ja ook met pv installatie's van 35A per fase.

En ja ik heb ze uitelkaar gehad en vergelijken met Eaton.

Geen verschil in materiaal dikte
Welkom op Tweakers.
Ondanks een positieve ervaring is een topic van begin dit jaar hiervoor omhoog halen is niet heel zinvol. Ik doe er een slotje op.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.