Storing zonnepanelen (zonnegroep slaat door)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen2289
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 18:56
Heb al enige tijd gespeurd op internet maar kan niemand vinden die dit probleem ook ervaart.
Vorige maand zijn er 18 panelen geïnstalleerd en deze hebben het +-10 dagen zonder problemen gedaan (inclusief zeer zonnige dagen met dus hoge opbrengst).
Sindsdien ervaar ik het probleem dat de zonnegroep er 1 tot soms wel 8X per dag uitvliegt. Dit gebeurt zodra de zon vol op de panelen staat en de opbrengst dus maximaal (denk ik) wordt. Met zonnige dagen zoals vandaag heb ik er meer last van dan bij bewolkte dagen, ook lijkt het alleen tussen 12:00 & 18:00 te gebeuren. Dit zijn dan ook de tijden dat de zon maximaal op de panelen staat.

Uiteraard komt de monteur langs om te kijken wat het probleem is maar ik vroeg me af of iemand een idee heeft wat dit kan zijn om eventuele discussie ter plekke te vermijden. Voorafgaand aan de montage van de panelen is namelijk de meterkast uitgebreid/vernieuwd en is er een 3fase aansluiting gerealiseerd.

Is bijvoorbeeld de zonnegroep of krachtstroomgroep (waarmee de zonnegroep gelust wordt) wel correct aangesloten in de meterkast? (zelf weinig verstand van)

Panelen: DMEGC DM375M6-60HBB
Omvormer: Huawei SUN2000-6KTL-M1

Ben benieuwd of iemand hier iets kan bedenken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBCjW5KzSdNAzzNZ2HRoxo8j5LE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAaB6E7lZ0ezTfGZzar5cgPa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em0qDrmbcjmVXQwV-WwK8pcQAJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Igo5NxELiwEZrbcjVyBQC8BI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Jeroen2289 op 29-06-2022 13:37 . Reden: Gegevens installatie toegevoegd ]

Beste antwoord (via Jeroen2289 op 29-06-2022 19:22)

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jeroen2289 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:03:
Gedaan en er zit inderdaad verschil in kleur bij het doorslaan en de testknop. Bij het doorslaan blijft het venstertje wit, hetzelfde als deze normaal in gebruik is. Als je de testknop gebruikt wordt deze rood.
Dan is er dus sprake van een overbelasting of kortsluiting, dus ik zou daar verder op onderzoek uit gaan (als je dat aandurft). Overbelasting zou gek zijn, zoals gezegd b-kar is niet ongewoon voor zonnepanelen, de omvormer produceert maximaal 10.1A in de normale operatie dus met 20A afzekering zou dat ook goed moeten zijn. Dan denk ik eerder aan een kortsluiting, dus zou ik de bedrading en aansluitingen nalopen.
Ja de alamat kan ook defect zijn, zat ik ook aan te denken, maar dat zou ik lekker aan de monteur over laten om te checken.

[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 29-06-2022 19:18 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 16:42
Misschien handig om iets meer info te geven, merk en type panelen, merk en type omvormer, meterkast 1fase of 3 fase, wat voor zekeringen, wat voor aardlekschakelaar, knalt de zekering of de aardlek (neem aan het eerste), is de omvormer het enige op de groep, etc. Meest logisch is dat er meer stroom wordt opgewekt dan de groep aankan en dat de zekering daarom knalt, maar dat zou wel erg slecht van de installateur/verkoper zijn.

Edit inmiddels een plaatje zie ik.

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 29-06-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Misschien roep ik nu iets heel doms en laat ik mij graag verbeteren, maar is een 30 mA groep niet wat te gevoelig voor zonnepanelen? Ik had er iig issues mee en moest het vervangen door een 300 mA schakelaar om niet steeds van die uitschakelende panelen te hebben bij de eerste de beste regenbui.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Notna schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:27:
Misschien roep ik nu iets heel doms en laat ik mij graag verbeteren, maar is een 300 mA groep niet wat te gevoelig voor zonnepanelen? Ik had er iig issues mee en moest het vervangen door een 30 mA schakelaar om niet steeds van die uitschakelende panelen te hebben bij de eerste de beste regenbui.
Andersom bedoel je? :)
30mA is gevoeliger dan 300mA.

Bij mij is er juist voor 30mA gekozen vanwege de veiligheid (de kabel loopt door het water :X ), en die blijft vorlijk draaien :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

loves wheat smoothies

Notna schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:27:
Misschien roep ik nu iets heel doms en laat ik mij graag verbeteren, maar is een 300 mA groep niet wat te gevoelig voor zonnepanelen? Ik had er iig issues mee en moest het vervangen door een 30 mA schakelaar om niet steeds van die uitschakelende panelen te hebben bij de eerste de beste regenbui.
300 > 30 O-)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Atlas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:30:
[...]

Andersom bedoel je? :)
30mA is gevoeliger dan 300mA.

Bij mij is er juist voor 30mA gekozen vanwege de veiligheid (de kabel loopt door het water :X ), en die blijft vorlijk draaien :)
:|

Het is warm. Tenminste, dat is mijn excuus voor nu :+

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-09 11:55
Graag wat meer informatie toevoegen:
welke panelen + specs
welke omvormer + specs

20A afgezekerd zie ik, hoe dik is de bekabeling tussen omvormer en groepenkast?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
jurjen_g schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:23:
Misschien handig om iets meer info te geven, merk en type panelen, merk en type omvormer, meterkast 1fase of 3 fase, wat voor zekeringen, wat voor aardlekschakelaar, knalt de zekering of de aardlek (neem aan het eerste), is de omvormer het enige op de groep, etc. Meest logisch is dat er meer stroom wordt opgewekt dan de groep aankan en dat de zekering daarom knalt, maar dat zou wel erg slecht van de installateur/verkoper zijn.

Edit inmiddels een plaatje zie ik.
De zekering knalt, de rest van de meterkast heeft hier ook geen last van, gescheiden aangesloten.
Voor mij komt het ook over als zijnde meer dan kan worden verwerkt maar het gekke is dat hij soms er al uit vliegt als er 'slechts' 3500 watt wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:58
Wat klapt er nou uit?

Op de foto staat een aardlekschakelaar uit en geen automaat. Dat impliceert geen overstroom maar aardlek. Maar die lijkt niet eens aangesloten...

Kun je aangeven welke unit in de meterkast uit gaat?

Als het die Noark is, dan is de vraag maar of het overstroom is of aardlek. Als jij zegt al bij 3500 trip, dan zal het aardlek zijn.

Hier idem. Totdat ik hem verving door een 300mA. Maar je die heb je al....?

[ Voor 40% gewijzigd door Gieliovd520 op 29-06-2022 13:40 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Jeroen2289 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:35:
[...]

De zekering knalt, de rest van de meterkast heeft hier ook geen last van, gescheiden aangesloten.
Voor mij komt het ook over als zijnde meer dan kan worden verwerkt maar het gekke is dat hij soms er al uit vliegt als er 'slechts' 3500 watt wordt opgewekt.
wat voor panelen op wat voor omvormer heb je liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
Gieliovd520 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:38:
Wat klapt er nou uit?

Op de foto staat een aardlekschakelaar uit en geen automaat. Dat impliceert geen overstroom maar aardlek.

Kun je aangeven welke unit in de meterkast uit gaat?
Wellicht mijn onkunde, de noark groep (zie foto) valt uit schakelaar gaat op 0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
borft schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:39:
[...]

wat voor panelen op wat voor omvormer heb je liggen?
Zie eerste post, is toegevoegd:

Panelen: 18X DMEGC DM375M6-60HBB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Jeroen2289 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:41:
[...]

Zie eerste post, is toegevoegd:

Panelen: 18X DMEGC DM375M6-60HBB
hmm, dat is een 3 fase omvormer. Zelfs als die 6kW maakt, is er nog steeds minder dan 10A per fase.

That said, volgens mij is het een aardlekautomaat die eruit klapt. Dan hoeft het dus niet per se overstroom te zijn, maar kan het ook een lekstroom van meer dan 0.3A zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Het is wel een ratjetoe aan merken

Hier krijg ik een C-karakteristiek 300 mA aardlekautomaat voor de zonnepanelen. Ik vermoed een te snelle piek als de zon weer doorkomt na een wolk? Hoewel het aantal A voor een 6 kW omvormer op een B20 automaat nou ook weer niet zo'n reactie zou moeten geven.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ok, misschien ben ik gek maar:

die aardlek die "eruit klapt" lijkt volledig genegeerd te worden? De kabels worden via onderdoor doorgelust?
Wat doet dat brugje bovenin de aardlek? Het enige wat ik nu kan bedenken is dat zodra je belasting op of af schakelt op je omvormer dit niet helemaal gelijk over de fasen wordt verdeeld (wat geen enkel probleem hoort te zijn). Waardoor er wat stroom gaat lopen via die aardlek, via dat brugje, en weer naar een andere fase, waardoor die uitschakelt (maar verder niks daadwerkelijk afschakelt?). Misschien dat je omvormer tegen die tijd ook denkt, ik snap niet waarom mijn fases niet correct uit-fase staan en schakelt ook af?

Negeer dit

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
OnTracK schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:54:
Ok, misschien ben ik gek maar:

die aardlek die "eruit klapt" lijkt volledig genegeerd te worden? De kabels worden via onderdoor doorgelust?
Wat doet dat brugje bovenin de aardlek? Het enige wat ik nu kan bedenken is dat zodra je belasting op of af schakelt op je omvormer dit niet helemaal gelijk over de fasen wordt verdeeld (wat geen enkel probleem hoort te zijn). Waardoor er wat stroom gaat lopen via die aardlek, via dat brugje, en weer naar een andere fase, waardoor die uitschakelt (maar verder niks daadwerkelijk afschakelt?). Misschien dat je omvormer tegen die tijd ook denkt, ik snap niet waarom mijn fases niet correct uit-fase staan en schakelt ook af?
De aardlek die jij bedoelt zit naast de boosdoener en wordt niet gebruikt.
Het gaat om die linker aardlekautomaat.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
Serpz0r schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:57:
[...]

De aardlek die jij bedoelt zit naast de boosdoener en wordt niet gebruikt.
Het gaat om die linker aardlekautomaat.
Klopt, die is alleen ter voorbereiding van laadpaal/warmtepomp geplaatst maar is niks op aangesloten. Wat ik me wel afvroeg is of je dit zo mag door lussen? Ik dacht dat je de zonnegroep rechtstreeks achter de hoofdschakelaar moest aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Jeroen2289 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Klopt, die is alleen ter voorbereiding van laadpaal/warmtepomp geplaatst maar is niks op aangesloten. Wat ik me wel afvroeg is of je dit zo mag door lussen? Ik dacht dat je de zonnegroep rechtstreeks achter de hoofdschakelaar moest aansluiten.
Zo lang er geen automaten/schakelaars/kasten tussen zitten, zit ie rechtstreeks achter de hoofdschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:23

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Señor Sjon schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:46:
Het is wel een ratjetoe aan merken

Hier krijg ik een C-karakteristiek 300 mA aardlekautomaat voor de zonnepanelen. Ik vermoed een te snelle piek als de zon weer doorkomt na een wolk? Hoewel het aantal A voor een 6 kW omvormer op een B20 automaat nou ook weer niet zo'n reactie zou moeten geven.
C is onzin voor zonnepanelen er is geen sprake van een hoge opstartspanning zoals motoren die kunnen geven. B20 is ook bezopen in deze situatie.
Ik gok op een te grote lekstroom in het systeem of een gare aardlekautomaat

@Jeroen2289 kan huawai geen lekstroom meten? (ik ben niet zo thuis in dat merk) nadat je de basis dingen hebt nagelopen (schroeven in meterkast e.d. vast, stekkers goed geklikt, kabels en stekkers bij voorkeur niet in het water. ) blijft niet veel meer over dan een instalatie tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:16:
[...]

C is onzin voor zonnepanelen er is geen sprake van een hoge opstartspanning zoals motoren die kunnen geven. B20 is ook bezopen in deze situatie.

@Jeroen2289 kan huawai geen lekstroom meten? (ik ben niet zo thuis in dat merk) nadat je de basis dingen hebt nagelopen (schroeven in meterkast e.d. vast, stekkers goed geklikt, kabels en stekkers bij voorkeur niet in het water. ) blijft niet veel meer over dan een instalatie tester.
Denk ook dat ze deze nog hadden liggen... het is een type A aardlek...
Weet niet of voor deze omvormer type B nodig is, weet ook niet of dat de oorzaak kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
Dus als ik jullie reacties zo lees, ligt het of aan de groep zelf of aan een te grote lekstroom? Beide zou een installateur kunnen verhelpen lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Jeroen2289 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:40:
Wellicht mijn onkunde, de noark groep (zie foto) valt uit schakelaar gaat op 0 staan.
Eerst zeker weten wat er aan de hand is, is er sprake van een aardlek of van een overbelasting?

Op die noark zit zo te zien een klein venstertje (onder de testknop), dit is een indicator of de aardlek is getript of de overbelasting. Als de groep uitslaat en de schakelaar op 0 springt, wat gebeurt er dan met dit venstertje?

Als je op de testknop drukt, zal het venstertje ook verspringen (gok ik, ik kan nergens een fatsoenlijke handleiding vinden van dit ding) en dan weet je wat er met dat venster gebeurt in geval van een aardlek.

Daarna kan je gerichter verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
blackd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:58:
[...]

Eerst zeker weten wat er aan de hand is, is er sprake van een aardlek of van een overbelasting?

Op die noark zit zo te zien een klein venstertje (onder de testknop), dit is een indicator of de aardlek is getript of de overbelasting. Als de groep uitslaat en de schakelaar op 0 springt, wat gebeurt er dan met dit venstertje?

Als je op de testknop drukt, zal het venstertje ook verspringen (gok ik, ik kan nergens een fatsoenlijke handleiding vinden van dit ding) en dan weet je wat er met dat venster gebeurt in geval van een aardlek.

Daarna kan je gerichter verder zoeken.
Gedaan en er zit inderdaad verschil in kleur bij het doorslaan en de testknop. Bij het doorslaan blijft het venstertje wit, hetzelfde als deze normaal in gebruik is. Als je de testknop gebruikt wordt deze rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-09 19:41
hoe zitten die aard-railen verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
MSXBas schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:33:
hoe zitten die aard-railen verbonden?
Zo te zien: Aardrail linkerkast zit niet aangesloten, aardedraad van de omvormer zit aangesloten op de aardrail van de rechterkast.

Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:03
Wij plaatsen zelf veel Huawei omvormers, je hebt bij de 3fase omvormers van huawei in de settings de optie: RCD enhancement. Als je deze aanzet zorgt ervoor dat de aardlekschakelaar minder snel / niet meer uitvalt. Dit zou je kunnen proberen misschien werkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vvl4SWvwtow64HhNBkqeNwpeKw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjxdb1iEqI9ojHIax3twLgkm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tumtum100 op 29-06-2022 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
tumtum100 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:59:
Wij plaatsen zelf veel Huawei omvormers, je hebt bij de 3fase omvormers van huawei in de settings de optie: RCD enhancement. Als je deze aanzet zorgt ervoor dat de aardlekschakelaar minder snel / niet meer uitvalt. Dit zou je kunnen proberen misschien werkt het.
[Afbeelding]
Goede tip, helaas heb ik ze via zonneplan aangeschaft en heb ik zelf geen login voor de omvormer. Heb al gekeken of ik er niet toch bij kan(zit wifi op) maar ik heb er geen wachtwoord voor en het serienummer/qr-code kan ik niet vinden op de omvormer zelf. Zal dit de monteur iig wel even vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:58
Hier een 7k omvormer met 7425WP erop, op een B16 300mA dus daar zal het niet aan liggen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Vervang ook de aardlek eens.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Jeroen2289 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:03:
Dan is er dus sprake van een overbelasting of kortsluiting, dus ik zou daar verder op onderzoek uit gaan (als je dat aandurft). Overbelasting zou gek zijn, zoals gezegd b-kar is niet ongewoon voor zonnepanelen, de omvormer produceert maximaal 10.1A in de normale operatie dus met 20A afzekering zou dat ook goed moeten zijn. Dan denk ik eerder aan een kortsluiting, dus zou ik de bedrading en aansluitingen nalopen.
Ja de alamat kan ook defect zijn, zat ik ook aan te denken, maar dat zou ik lekker aan de monteur over laten om te checken.

[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 29-06-2022 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen2289
blackd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 19:17:
[...]

[...]

Dank voor de reactie. Zal dit bij de monteur melden, lijkt er dan dus wel sterk op dat er ergens iets tijdens de montage niet goed is gedaan of dat de groep zelf niet lekker is. Ik wacht komende week even af en laat het nog even weten, wellicht nog handig voor een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Op afstand is zo'n probleem toch altijd lastig in te schatten, dus ik ben heel benieuwd wat het is geweest, laat het ons vooral weten.

Overigens wil ik nog even de reactie van twain4me aanhalen:
twain4me schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:16:
B20 is inderdaad veel te hoog voor een omvormer van 10A. Wat voor netaansluiting heb je? Als dat 3x25A is, en de alamat moet vervangen worden, zou ik om een B16 vragen (en een ander merk :X) want nu kom je in het geding vanwege selectiviteit (hoewel dat in de praktijk blijkbaar meevalt want anders was je hoofdzekering er al uitgeklapt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen2289
Aansluiting is 3X25A idd. Geen idee waarom deze geplaatst is, zal wel een gevalletje zijn van hadden we nog in de bus liggen. Als ik er op zoek komt het wel over als een B merk, zal vragen of ze er Eaton in willen plaatsen en dan een B16 ipv 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
Misschien toevallig maar gisteravond met onze voordeurbel bezig geweest (doet het niet meer) en de beltrafo uitgezet. Vandaag geen last gehad van de zonnegroep die uitslaat…? Ik zie alleen niet in hoe het deze twee met elkaar gelinked zouden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Jeroen2289 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:49:
Aansluiting is 3X25A idd. Geen idee waarom deze geplaatst is, zal wel een gevalletje zijn van hadden we nog in de bus liggen. Als ik er op zoek komt het wel over als een B merk, zal vragen of ze er Eaton in willen plaatsen en dan een B16 ipv 20.
Hadden de installateurs hier in de buurt ook gedaan ondanks dat ik al een 16A er voorgekauwd in had zitten.
Iets met bang dat het uit slaat of zo.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Jeroen2289 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:31:
Ik zie alleen niet in hoe het deze twee met elkaar gelinked zouden kunnen zijn.
Ik ook niet direct, maar ik heb thuis wel ook een situatie gehad met rookmelders en omvormers die elkaar in de weg zaten, dat zou je ook niet direct aan elkaar relateren.

Rookmelder zolder (op 230V) gaf een piep bij veel zon, rookmelders zijn uiteindelijk vervangen. Verhaal van de aannemer destijds was dat er teveel ruis was (weet exacte bewoordingen niet meer). Ik vermoed dat de Solax omvormer die hier hangt, hoge DC lekstromen veroorzaakt. Moet ook eigenlijk achter een Type B aardlekschakelaar, maar dat is nooit gebeurd vanuit de bouw :X.

Enige manier is het probleem verder isoleren en daarmee zaken uitsluiten. Ook de omgevingscondities in de gaten houden, buitentemperatuur, zonneschijn, regen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen2289
Monteurs zijn vandaag langs geweest en hebben de groep vervangen. Deze had ‘brandplekken’ op de zijkant… lekker dan. Gek genoeg werkte hij wel goed sinds de beltrafo uit staat. De monteur kon dit niet verklaren maar vond het wel erg merkwaardig.
Hou het deze week in de gaten maar het lijkt uiteindelijk dus simpelweg een defecte groep te zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Mooi dat het is gevonden en hopelijk daarmee definitief opgelost.

Waar zaten die brandplekken? Bij de contacten of ergens anders. Als het bij de contacten zat, kan dat duiden op onjuist aangesloten (slecht contact).

Welke groep hebben ze er voor terug gezet?

[ Voor 41% gewijzigd door blackd op 06-07-2022 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
tumtum100 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:59:
[Afbeelding]
Zoiets heb je bij SMA ook, dan kan je in de instellingen aangeven dat je een 30mA aardlek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen2289
blackd schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:16:
Welke groep hebben ze er voor terug gezet?
Helaas dezelfde want dit is het enige wat ze installeren. Zal ze wel weer een paar euro per klant schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Jeroen2289 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:14:
Helaas dezelfde want dit is het enige wat ze installeren. Zal ze wel weer een paar euro per klant schelen.
Jammer :X
En ja, scheelt een paar euro. Totdat je terug mag naar de klant als de boel niet werkt ;)

Pagina: 1