Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:53
quote:
paul-s83 schreef op zondag 26 november 2017 @ 17:01:
[...]

oke thanks, dat wordt dan heel voorzichtig het plaat loshalen (is natuurlijk volledig meegenomen met spuiten) en kroonsteentje loshalen :)

[...
Of je laat het gewoon zitten O-)

• paul-s83
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 00:43
quote:
BCC schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:39:
[...]

Of je laat het gewoon zitten O-)
Kan, maar vaak kom je dan niet lekker uit met het uitlijnen van de metalen beugel waar de lamparmatuur aan moet komen :)

 rMPB 13" 8GB 128 SSD |  iPad 3 |  iPhone 6 | 16 GB | Synology DS213 | 3 x Raspberry Pi B+ | Chromecast

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:18
quote:
GerjanT schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:14:
Dag,

In onze nieuw te bouwen woning komt een Siemens EX977LXC1E inductieplaat. Ik ben uitgegaan van een 16A-krachtgroep in de meterkast. Echter de aansluitwaarde is 11.1kW -> net boven de marge dus...
Datasheet:
https://products.bsh-part...iemens-home.bsh-group.com
quote:
Minimale smeltveiligheid (A) : 3*16
Dus no worries.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 03:45
Even een vraag over grondkabels in de tuin. Die dien je 60cm in te graven zodat je je schep er niet zo snel in zet e.d.

Maar onder een vlonder door kan ik hem toch wel bovenop de grond leggen? Dat zou een hoop gedoe schelen.

Ik kan dan wel onder het wortel doek doen, of eventueel een klein stukje de grond in. Of even door een plastic buis onder de vlonder door dat er minder makkelijk in is te knagen.

Edit: Ik zie wel eens van die stekkerdozen of lasdozen buiten op een muur zitten, daar loopt dan vaak ook een plastic buisje naar omhoog. Dus dat lijkt veilig genoeg.
Zo'n buis zou ik moeten kopen en onder de houten vlonder door gooien.

!null wijzigde deze reactie 28-11-2017 15:15 (22%)

Douche WTW

• klump4u
  • Registratie: februari 2008
  • Niet online

klump4u

4980wp-Zuid-Limburg,

quote:
!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:51:
Even een vraag over grondkabels in de tuin. Die dien je 60cm in te graven zodat je je schep er niet zo snel in zet e.d.

Maar onder een vlonder door kan ik hem toch wel bovenop de grond leggen? Dat zou een hoop gedoe schelen.

Ik kan dan wel onder het wortel doek doen, of eventueel een klein stukje de grond in. Of even door een plastic buis onder de vlonder door dat er minder makkelijk in is te knagen.

Edit: Ik zie wel eens van die stekkerdozen of lasdozen buiten op een muur zitten, daar loopt dan vaak ook een plastic buisje naar omhoog. Dus dat lijkt veilig genoeg.
Zo'n buis zou ik moeten kopen en onder de houten vlonder door gooien.
Die buis op de muur is dan ook in het zicht, die zie je zitten.
Die onder je vlonder is uit het zicht en pakt iemand die vlonder weg en zet een schep in de grond dan kun je een probleem hebben.
Wil je het veilig en volgens de regels doen dan zal je moeten graven, heb je hier geen zin in en wil je het risico lopen leg hem dan gewoon onder de vlonder in een buis. Maar ben er wel bewust van wat er kan gebeuren.

3020wp-ZW Live 1960wp-ZZW Live

• !null
@klump4u Op zich, als je daar dus wil graven onder de vlonder, dan haal je een vlonderplank weg en zie je de buis liggen. Dat lijkt me veilig genoeg, dus kan ik hem wellicht beter juist niet ingraven.
Maar hij moet wel in een buis zitten tegen ongedierte.

De buizen die in het zicht zitten moeten ook tegen ongedierte kunnen (en regen e.d.) dus dat lijken mij geschikte buizen.

!null wijzigde deze reactie 28-11-2017 15:41 (19%)

Douche WTW

• Vlieger48
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 27-12-2017
Goedemiddag,

Nieuw op het forum hier en ik probeer me nu door alle lappen tekst en waardevolle informatie hier te lezen.
Toch gelijk een vraagje voor de experts hier😊
Voor mijn nieuw te bouwen groepenkast (3 fasen, 1hoofdschakelaar 4p-40A, 5 ALS, 18 groepen, geen kookgroep) wil ik graag gebruik maken van deze verdeelunit voor de L1, L2, L3 & N. http://www.hager.nl/produ...max-160-a/kj01b/42750.htm
Concreet vanuit de hoofdschakelaar op elke rijklem een verbinding en vandaar uit naar de diverse Aardlek. Mijn vraag is of die unit daarvoor specifiek geschikt is? Tevens de vraag of het uitmaakt welke L ik doorverbind naar welke ALS? Ik kan natuurlijk de eerste drie aardleks gewoon L1, L2, L3 geven maar moet ik voor de laatste twee rekening houden met specifieke belastingen of kan ik gewoon verder gaan (bijvoorbeeld van voor af aan beginnen en opnieuw L1 op ALS 4, L2 op ALS 5). Hoofdaansluiting wordt 3x25A, er komen geen kookgroepen of krachtstroom e.d.

Vlieger48 wijzigde deze reactie 30-11-2017 11:24 (3%)

• leonbong
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:11
Het is het verstandigst om inschatting te maken mbt de gelijktijdig belasting van de groepen.
En zodanig de groepen te verdelen over de verschillende fases.

Simpel gezegd niet alle slaapkamers groepen op ALS 1 en ALS 2 De Vaatwasser en quooker groep.
Beter is het om bijvoorbeeld de slaapkamers te verdelen over fase 1 t/m 3 dus ALS 1 t /m 3
Vaatwasser Fase 1 en Quooker Fase 2 enz.

• Vlieger48
Hartelijk dank. Dat van de ALS gelijkmatige belasting verdeling is mij bekend. Gaat mij meer specifiek om de fase L1-L3 verdeling en in hoeverre dat nog eventueel een verschil maakt

• leonbong
Als je correct verdeelt over ALS verdeel je vanzelf ook correct over de fases.
Vanuit gaande dat je ALS over de fases verdeelt.

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-01 14:52
quote:
Vlieger48 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:18:
Nieuw op het forum hier en ik probeer me nu door alle lappen tekst en waardevolle informatie hier te lezen.
Toch gelijk een vraagje voor de experts hier😊
Voor mijn nieuw te bouwen groepenkast (3 fasen, 1hoofdschakelaar 4p-40A, 5 ALS, 18 groepen, geen kookgroep) wil ik graag gebruik maken van deze verdeelunit voor de L1, L2, L3 & N. http://www.hager.nl/produ...max-160-a/kj01b/42750.htm
Concreet vanuit de hoofdschakelaar op elke rijklem een verbinding en vandaar uit naar de diverse Aardlek. Mijn vraag is of die unit daarvoor specifiek geschikt is? Tevens de vraag of het uitmaakt welke L ik doorverbind naar welke ALS? Ik kan natuurlijk de eerste drie aardleks gewoon L1, L2, L3 geven maar moet ik voor de laatste twee rekening houden met specifieke belastingen of kan ik gewoon verder gaan (bijvoorbeeld van voor af aan beginnen en opnieuw L1 op ALS 4, L2 op ALS 5). Hoofdaansluiting wordt 3x25A, er komen geen kookgroepen of krachtstroom e.d.
Welkom! Die unit die je noemt is daar specifiek voor bedoeld inderdaad. Ik weet niet wat je ervoor betaalt en wat je ervoor zou willen betalen, maar hier heb je een iets goedkoper alternatief: https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html

Het is inderdaad verstandig (zoals al door anderen geopperd is) om eerst je groepen te gaan onderverdelen naar ALS en vervolgens de ALS'en aan fasen te hangen. Begin met de 'zware' groepen: wasmachine, droger, vaatwasser, kokendwaterkraan, ovens en ga daarna naar de 'gewone' groepen. Heb je op de eerste verdieping drie losse groepen, verdeel deze dan over verschillende ALS'en (en dus ook over verschillende fasen).

• Vlieger48
Hey dat scheelt inderdaad een hoop zeg. Die wordt t dan! Het is tenslotte niet veel meer dan een stukje plastic met wat klemmen voor de L en de N. Bedankt zover. Eerst idd dan maar eens een gelijkwaardige indeling maken over de diverse aardleks.

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
Heeft er iemand tips voor het volgende;

Nieuwe huis gekocht, blijkbaar hebben ze vorige week nog problemen gehad met een uitgefikte aardlekschakelaar en is de gehele groepenkast nog vervangen. Nu ben ik bezig om alles in kaart te brengen welke stopcontacten en lichtpunten op welke groep zit. Echter heb ik nu alles gehad en hou ik die 3 groepen over waar "niks" achter zit ?? Hoe kan ik controleren of er echt niets achter die groepen zit of waar ze naar toe gaan ?

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 21:18
Kap van de groepenkast af :)

Koelkast, boiler, quooker, mechanische ventilatie, cv ketel, zonnepanelen, buitenlamp hebben soms een eigen groep.

Proton_ wijzigde deze reactie 01-12-2017 18:48 (4%)

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:56
quote:
Galaxis schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:26:
Nieuwe huis gekocht, blijkbaar hebben ze vorige week nog problemen gehad met een uitgefikte aardlekschakelaar en is de gehele groepenkast nog vervangen. Nu ben ik bezig om alles in kaart te brengen welke stopcontacten en lichtpunten op welke groep zit. Echter heb ik nu alles gehad en hou ik die 3 groepen over waar "niks" achter zit ?? Hoe kan ik controleren of er echt niets achter die groepen zit of waar ze naar toe gaan ?
Inderdaad eerst kijken of er vanaf de groep draden een buis ingaan. Daarna... eh... nadenken en zoeken.
  • tuin?
  • schuur?
  • ongebruikte wandcontactdoos voor een niet-gebruikte wasdroger?
  • vaatwasser?
Bij mij duurde het drie dagen voor ik de vaatwasser gevonden had als laatste groepsgebruiker...

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:35
@Galaxis Inderdaad wat @Proton_ zegt, en als je dat niet aandurft begin eerst eens met afgaande buisjes tellen.
Zijn er dat minder dan het aantal groepen in je groepenkast dan zullen er vermoedelijk enkele loze groepen in zitten.
(misschien is het een "oude" gebruikte kast die ze zo konden hergebruiken?).

Verder mogelijk groepen in voor de wasmachine en inderdaad achter je keukenblok.
Evt. eigen groep voor je schuur ofzo..

• Galaxis
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:36
@hierboven thnx voor in de input.

Een onbekende groep heb ik gevonden, dat was de elektrische ontsteken van het gasfornuis. Ik heb nu nog 1 onbekende waarvan ik een vermoeden heb waar hij van is, echter moet ik daarvoor eerst wat sloopwerken verrichten. Thnx voor het meedenken !

• r--ndy
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-01 16:18
Via wat Google werk hier op deze topic gekomen en ben ik benieuwd naar wat input van jullie.

Situatie:
Ik woon in een appartement met balkon waarbij ik helaas ben vergeten met de bouw direct een WCD te plaatsen. Nu heb ik op het balkon wel een lamp waarbij ik deze graag zou willen door lussen naar een opbouw WCD.

Vraag:
1. Nu heb ik achter de puls schakelaar van het buiten lampje een Fibaro Dimmer 2, als ik nu van de lamp direct door lus naar een opbouw WCD, moet ik dan altijd de lamp aanzetten d.m.v. mijn puls schakelaar voordat ik stroom krijg op de WCD?

2. Wat zijn nu de beste opties voor het plaatsen van deze extra WCD?

Ik hoor het graag! :*)

r--ndy wijzigde deze reactie 03-12-2017 13:23 (3%)
Reden: tekst

• Annuk
quote:
r--ndy schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:22:
Via wat Google werk hier op deze topic gekomen en ben ik benieuwd naar wat input van jullie.

Situatie:
Ik woon in een appartement met balkon waarbij ik helaas ben vergeten met de bouw direct een WCD te plaatsen. Nu heb ik op het balkon wel een lamp waarbij ik deze graag zou willen door lussen naar een opbouw WCD.

Vraag:
1. Nu heb ik achter de puls schakelaar van het buiten lampje een Fibaro Dimmer 2, als ik nu van de lamp direct door lus naar een opbouw WCD, moet ik dan altijd de lamp aanzetten d.m.v. mijn puls schakelaar voordat ik stroom krijg op de WCD?

2. Wat zijn nu de beste opties voor het plaatsen van deze extra WCD?

Ik hoor het graag! :*)
Check even wat er bij je buitenlamp al zit aan bedrading en evt. achter je pulsdrukker (foto's?), vanaf daar kunnen we iets beter een gericht advies geven.

Ik verwacht dat het Fibaro systeem enigszins werkt als een gewone schakeling (ken het totaal niet eigenlijk) dus ga er vanuit dat er een zwarte, blauwe en groen/gele draad achter je verlichting zit.
Hier zal je voor een continue spanning op je wcd een bruine draad bij moeten trekken, in dit geval moet je even kijken waar het buisje achter je lamp naartoe gaat, en vanaf daar (waar mogelijk) een bruine draad bij trekken.

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:42
1. Als je wil dat je WCD buiten altijd van spanning wordt voorzien zal je een extra draad moeten doortrekken. Anders krijg je inderdaad de situatie die jij beschrijft: alleen spanning op de WCD op het moment dat je lamp aanstaat.

2. Dat is een beetje lastig te zeggen op afstand. Ik zou persoonlijk een WCD voor buiten op een aparte groep zetten, zodat je hem afzonderlijk kan afsluiten, maar dat is misschien in jouw situatie niet haalbaar.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:17
quote:
GioStyle schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:48:
1. Als je wil dat je WCD buiten altijd van spanning wordt voorzien zal je een extra draad moeten doortrekken. Anders krijg je inderdaad de situatie die jij beschrijft: alleen spanning op de WCD op het moment dat je lamp aanstaat.
Plus dan zit de WCD achter een dimmer, dat lijkt me geen geslaagde plan. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• r--ndy
quote:
Annuk schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:46:
[...]

Check even wat er bij je buitenlamp al zit aan bedrading en evt. achter je pulsdrukker (foto's?), vanaf daar kunnen we iets beter een gericht advies geven.
Ik heb het net direct nagekeken. Foto maken was moeilijk bij de lamp en had de dimmer uit alweer teruggeplaatst voordat ik een foto had gemaakt. Edit: had nog een bestaande foto van de bedrading buiten, zie: bedrading

In ieder geval gaat van de inbouwdoos naar de buitenlamp blauw, bruin en groen draad.

De dimmer is met een pulsdrukker als volgt aangesloten:
Fibaro Dimmer 2

(bron: Fibaro Dimmer 2 Manual pagina 9 http://manuals.fibaro.com...212/FGD-212-EN-T-v1.2.pdf
quote:
GioStyle schreef op zondag 3 december 2017 @ 13:48:

2. Dat is een beetje lastig te zeggen op afstand. Ik zou persoonlijk een WCD voor buiten op een aparte groep zetten, zodat je hem afzonderlijk kan afsluiten, maar dat is misschien in jouw situatie niet haalbaar.
1. Dus in principe zou ik bij de huidige bedrading dmv 3 grotere wago lasklemmen (geen open klemmetjes over) 3 draden moeten doortrekken, dan blijft dus altijd spanning staan op de WCD, zonder dat ik de lamp uitschakel?

2. Dat is haast geen mogelijkheid nee, nu komen er geen grote verbruikers op het balkon te staan. Daarnaast heeft overige keuken- en was apparatuur etc. al eigen groepen.

r--ndy wijzigde deze reactie 03-12-2017 14:41 (15%)
Reden: foto toevoegen

• Annuk
quote:
r--ndy schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:38:
[...]

Ik heb het net direct nagekeken. Foto maken was moeilijk bij de lamp en had de dimmer uit alweer teruggeplaatst voordat ik een foto had gemaakt. Edit: had nog een bestaande foto van de bedrading buiten, zie: [afbeelding]

In ieder geval gaat van de inbouwdoos naar de buitenlamp blauw, bruin en groen draad.

De dimmer is met een pulsdrukker als volgt aangesloten:
[afbeelding]

(bron: Fibaro Dimmer 2 Manual pagina 9 http://manuals.fibaro.com...212/FGD-212-EN-T-v1.2.pdf

[...]

1. Dus in principe zou ik bij de huidige bedrading dmv 3 grotere wago lasklemmen (geen open klemmetjes over) 3 draden moeten doortrekken, dan blijft dus altijd spanning staan op de WCD, zonder dat ik de lamp uitschakel?

2. Dat is haast geen mogelijkheid nee, nu komen er geen grote verbruikers op het balkon te staan. Daarnaast heeft overige keuken- en was apparatuur etc. al eigen groepen.
Dat is zwart, blauw en geel/groen vanuit de muur ;) dus je moet er een bruine draad bij gaan trekken voor continue spanning op je wcd ;)

Dan volgt nu de stap waar komen in ieder geval de bruine en geel/groene draad vandaan?
Als het goed is kan je vanaf daar dan ook je bruine draad erbij gaan trekken.

• r--ndy
quote:
Annuk schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:47:
[...]

Dat is zwart, blauw en geel/groen vanuit de muur ;) dus je moet er een bruine draad bij gaan trekken voor continue spanning op je wcd ;)

Dan volgt nu de stap waar komen in ieder geval de bruine en geel/groene draad vandaan?
Als het goed is kan je vanaf daar dan ook je bruine draad erbij gaan trekken.
Ik weet niet waarom (zelf niet aangesloten), maar er gaat een bruin draad vanuit de inbouwdoos in de Dimmer, vanuit de "output terminal of the Dimmer 2 (controlling connected light source)" gaat een zwarte draad naar de buitenlamp toe. Ook gaat vanuit de inbouw doos geel en blauw naar de lamp toe.

Vanuit hier wordt dmv een kroonsteen door gegaan met blauw, groen en bruin. Vraag me niet waarom :/ ..

In ieder geval, dien ik vanuit de inbouwdoos van elk draad (blauw, bruin en groen) een extra draad naar de buiten lamp toe te trekken?

• Voederbietel
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-01 17:33
Als ik het goed begrijp wordt je buitenlamp rechtstreeks vanuit de inbouwdoos gevoed.
Je kunt de bruine draad die naar je dimmer module loopt onderbreken en hier door middel van een lasklem een aftakking naar buiten van maken. Vanaf je inbouwdoos loopt er dan dus een bruine, blauwe, geel/groene en zwarte draad naar je buitenlamp. Nu nog een nette oplossing zoeken om een en ander buiten af te werken. (Waterdichte lasdoos bijvoorbeeld, en dan vanaf hier weer naar je buitenlamp en wcd.)

Voederbietel wijzigde deze reactie 03-12-2017 16:24 (3%)

• r--ndy
quote:
Voederbietel schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:23:
Als ik het goed begrijp wordt je buitenlamp rechtstreeks vanuit de inbouwdoos gevoed.
Je kunt de bruine draad die naar je dimmer module loopt onderbreken en hier door middel van een lasklem een aftakking naar buiten van maken. Vanaf je inbouwdoos loopt er dan dus een bruine, blauwe, geel/groene en zwarte draad naar je buitenlamp. Nu nog een nette oplossing zoeken om een en ander buiten af te werken. (Waterdichte lasdoos bijvoorbeeld, en dan vanaf hier weer naar je buitenlamp en wcd.)
Bedankt voor al jullie reacties!

Hoe ik het nu voor me zie is als volgt:
1x extra bruin aansluiten op de bestaande i.c.m. lasklem
Draad doortrekken naar buiten.

Waterdicht opbouw doos plaatsen waarin dus de volgende kabels te vinden zijn: 1x bruin, 1x zwart, 1x blauw en 1x geel groen.
Blauw en geel/groen met een lasklem verdubbelen. Dus situatie is dan 1x bruin, 1x zwart, 2x, blauw, 2x groen.

Hiervan gaat 1x zwart, 1x blauw en 1x geel/groen naar de lamp zodat die hetzelfde blijft als de huidige situatie.
Daarnaast gaat 1x bruin, 1x blauw en 1x geel/groen via een goot naar de WCD opbouw doos.

Ik zag in de volgende video (https://www.youtube.com/watch?v=etx3Fxp-y7w minuut 1:33) dat ze een dikke buiten? kabel met de drie kleuren in een pijp plaatsen. Is dit verplicht of is het gebruiken van losse kabels ook mogelijk?

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:53
Nou icm een opbouw doos met tules zijn die kabels redelijk waterdicht te krijgen. Als je het zoals die meneer op de video doet heb je binnen een jaar je stekkerdoos vol water staan. Maar heb je misschien wat Foto’s van de situatie?

BCC wijzigde deze reactie 03-12-2017 19:18 (51%)

• r--ndy
quote:
BCC schreef op zondag 3 december 2017 @ 19:16:
Nou icm een opbouw doos met tules zijn die kabels redelijk waterdicht te krijgen. Als je het zoals die meneer op de video doet heb je binnen een jaar je stekkerdoos vol water staan. Maar heb je misschien wat Foto’s van de situatie?
1

2

3

Bij de rode pijl zou ik dus graag een opbouw WCD willen.
De inbouwdoos zit precies aan de andere kant van het balkon muurtje. Boven me heb ik wel nog afdakje (ander balkon)

• Xander
@r--ndy Maak die doos achter de buitenlamp ook eens open. Misschien zit er wel een bruine in. Dat die niet door het deksel naar de lamp is uitgelast zegt weinig...

Als je daar geen bruin vindt, dan komt de leiding van buiten waarschijnlijk niet direct achter de schakelaar uit, maar in de centraaldoos. In dezelfde leiding waar binnen de zwarte in verdwijnt zit namelijk wel bruin. ;)

Xander wijzigde deze reactie 03-12-2017 20:45 (40%)

• yucatan
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11-01 08:59
Hallo,

Graag wat advies over mijn Meterkast.

Momenteel heb ik een hoofdaansluiting van 1 x 35 amp
2 aardleks (40 amp)
6 groepen(16 amp) + beltrafo
binnenkort wil ik overgaan op inductie. 7400 watt = 32.1739 amp
Tevens wil ik de meterkast voorbereiden op zonnepanelen ongeveer 5000 wp
het laten ombouwen naar 3 x 25 amp kost ongeveer 250 euro.

Wat is wijsheid.

Kan ik gewoon een kookgroep bijplaatsen en b.v. 1x25 amp automaat bijplaatsen voor zonnepanelen?
is het beter/nodig om het te laten ombouwen naar 3 x 25?

https://photos.app.goo.gl/C1ftHarHHL7rdo2B2

yucatan wijzigde deze reactie 04-12-2017 00:18 (5%)

• Voederbietel
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-01 17:33
quote:
Xander schreef op zondag 3 december 2017 @ 20:44:
@r--ndy Maak die doos achter de buitenlamp ook eens open. Misschien zit er wel een bruine in. Dat die niet door het deksel naar de lamp is uitgelast zegt weinig...

Als je daar geen bruin vindt, dan komt de leiding van buiten waarschijnlijk niet direct achter de schakelaar uit, maar in de centraaldoos. In dezelfde leiding waar binnen de zwarte in verdwijnt zit namelijk wel bruin. ;)
Aangezien er 2 blauwe en 2 geel/groene draden naar boven lopen, zit er waarschijnlijk een dubbele invoer (spruit) aan de bovenzijde. De draden naar onderen gaan vaak naar een wcd op plinthoogte.

Dus inderdaad gewoon een extra bruine draad vanuit de lasklem naar buiten, wel ff opletten dat je hem in het juiste pijpje drukt/trekt. (FF wat aan de draden buiten bewegen om te zien waar hij bij in moet.)

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:46

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
quote:
yucatan schreef op maandag 4 december 2017 @ 00:17:
Hallo,

Graag wat advies over mijn Meterkast.

Momenteel heb ik een hoofdaansluiting van 1 x 35 amp
2 aardleks (40 amp)
6 groepen(16 amp) + beltrafo
binnenkort wil ik overgaan op inductie. 7400 watt = 32.1739 amp
Tevens wil ik de meterkast voorbereiden op zonnepanelen ongeveer 5000 wp
het laten ombouwen naar 3 x 25 amp kost ongeveer 250 euro.

Wat is wijsheid.

Kan ik gewoon een kookgroep bijplaatsen en b.v. 1x25 amp automaat bijplaatsen voor zonnepanelen?
is het beter/nodig om het te laten ombouwen naar 3 x 25?

https://photos.app.goo.gl/C1ftHarHHL7rdo2B2
Voor/tijdens de upgrade naar 3*25A moet je een hoofdschakelaar hebben. Die is tegenwoordig verplicht. Daarnaast zal je een krachtgroep met ALS moeten aanleggen voor de inductie kookplaat.

De PV moet je eigenlijk ook 3 fasen aansluiten. Dus nog een krachtgroep hiervoor.

Ook als je het 1 fase houdt, moet je een hoofdschakelaar toevoegen. Daarnaast natuurlijk een 25A groep voor de PV en een kookgroep van 2*16A voor het fornuis. Ik denk dat het prima kan op een fase, tenzij je al een hoog verbruik hebt. (Wanneer je maximaal kookt, heb je maar 3A voor de rest van je huis, niet dat het snel voorkomt dat je inductie op maximaal vermogen werkt).

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 04-12-2017 07:36 (16%)

|Het klinkt raar, maar al die keus in componenten maakt het er niet makkelijker op.| Instagram| YouTube|

• yucatan
quote:
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 4 december 2017 @ 07:23:
[...]

Voor/tijdens de upgrade naar 3*25A moet je een hoofdschakelaar hebben. Die is tegenwoordig verplicht. Daarnaast zal je een krachtgroep met ALS moeten aanleggen voor de inductie kookplaat.

De PV moet je eigenlijk ook 3 fasen aansluiten. Dus nog een krachtgroep hiervoor.

Ook als je het 1 fase houdt, moet je een hoofdschakelaar toevoegen. Daarnaast natuurlijk een 25A groep voor de PV en een kookgroep van 2*16A voor het fornuis. Ik denk dat het prima kan op een fase, tenzij je al een hoog verbruik hebt. (Wanneer je maximaal kookt, heb je maar 3A voor de rest van je huis, niet dat het snel voorkomt dat je inductie op maximaal vermogen werkt).
Stel ik blijf bij 1 fase. dan moet er inderdaad 1 x 25 amp voor PV en 2 x 16 amp voor inductie tot zover snap ik het. maar wat bedoel je met hoofdschakelaar?

Moet ik dan naar 4 aardlek? 2 voor de 2 huidige groepen. 1 voor de kookgroep en 1 voor PV?

• Annuk
quote:
yucatan schreef op maandag 4 december 2017 @ 10:08:
[...]

Stel ik blijf bij 1 fase. dan moet er inderdaad 1 x 25 amp voor PV en 2 x 16 amp voor inductie tot zover snap ik het. maar wat bedoel je met hoofdschakelaar?

Moet ik dan naar 4 aardlek? 2 voor de 2 huidige groepen. 1 voor de kookgroep en 1 voor PV?
@T.Kreeftmeijer bedoelt letterlijk een hoofdschakelaar, deze zit effectief tussen je kwh-meter en je afgaande aardlekken/groepen/alamat's.
Dit is bedoelt om met 1 schakelaar je volledige installatie spanningsloos te kunnen maken.
Sinds 2005 is dit een verplichting in groepenkasten.

Wat er exact voor je PV moet zal je met je installateur moeten overleggen, net als het feit dat je wel of niet over (wilt) gaat naar 3x25A.
Idealiter verdeel je je woning over de 3 fases, dus op elke fase 1 aardlekschakelaar en daarachter je groepen, deze verdeel je zo evenredig mogelijk m.b.t. (gelijktijdig) gebruik.

• yucatan
Zijn er ook bel trafo's voor in het stopcontact? momenteel neemt mijn bel trafo 2 slots in in mijn groepenkast. en mijn meterkast is vrij vol. als ik de beltrafo weg kan halen kan ik 2 extra groepen maken.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:32
quote:
yucatan schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:20:
Zijn er ook bel trafo's voor in het stopcontact? momenteel neemt mijn bel trafo 2 slots in in mijn groepenkast. en mijn meterkast is vrij vol. als ik de beltrafo weg kan halen kan ik 2 extra groepen maken.
Vroeger was dat de standaard: beltrafo die je los aan de muur schroefde. De DIN-rail versies van Friedland worden volgens mij vaak geleverd met kapjes en een ophangbeugeltje, zodat je die ook los tegen de muur kunt schroeven en in een stopcontact kunt pluggen. (edit: ik zie nu dat er bij Gamma ook een variant van Elro te koop is met die kapjes. Geen idee of er een ophanging bij hoort, maar een din-railtje is vast wel te regelen).

Als je er een nieuwe trafo voor moet gaan kopen, kun je op zich ook kijken naar een heel klein groepenkastje voor 2 groepen (5 euro bij Conrad). Dan bouw je met zo'n kastje je bestaande beltrafo gewoon om naar een 'stopcontact'-versie. Of je legt even een buisje vanaf dat kastje naar je groepenkast, dat kan natuurlijk ook.

dreamscape wijzigde deze reactie 05-12-2017 10:11 (8%)

Punctuality is the politeness of kings

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Vroeger werd de beltrafo doorgaans gewoon via een T-doosje in een van de afgaande leidingen in de meterkast aangesloten. Volgens mij zijn die daarvoor gebruikte losse beltrafo's bij de bouwmarkten nog steeds te koop.

• !null
Goed idee. Een beetje van de categorie 'waarom heb ik er zelf niet aan gedacht?' maar wel handig nu ik de groepenkast toch vol ga bouwen, scheelt weer uitbreiden.

Douche WTW

• yucatan
quote:
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:40:
Goed idee. Een beetje van de categorie 'waarom heb ik er zelf niet aan gedacht?' maar wel handig nu ik de groepenkast toch vol ga bouwen, scheelt weer uitbreiden.
Ja precies. ik dacht. 2 slots kwijt voor een bel... das eigenlijk verspilling van ruimte... vooral als je flink vol wil gaan bouwen.

na lang zoeken ben ik deze tegen gekomen:
https://www.klusspullen.n...riedland-beltrafo-240v-8v

ik heb even gebeld om te verifiëren of dat inderdaad een losse is voor muurbevestiging. en dat was inderdaad het geval.

Misschien heb je er iets aan :)

• !null
@yucatan Ik zit te denken, misschien kan ik het ook wel op 1 of 2 van die 9V batterijen aansluiten. Eventueel oplaadbare versies.

Of toch eens doorzetten met mijn gelijkstroom plan voor in de meterkast (en alles in de buurt), dus alle apparatuur (router, nas, etc) vanuit een enkele gelijkstroombron voeden.

Douche WTW

• yucatan
quote:
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:37:
@yucatan Ik zit te denken, misschien kan ik het ook wel op 1 of 2 van die 9V batterijen aansluiten. Eventueel oplaadbare versies.

Of toch eens doorzetten met mijn gelijkstroom plan voor in de meterkast (en alles in de buurt), dus alle apparatuur (router, nas, etc) vanuit een enkele gelijkstroombron voeden.
hmm... daar had ik dan weer niet aan gedacht... dat kun je best mooi maken. eventueel klein accuutje en een klein zonnepanneeltje ergens. ben ook erg benieuwt naar hoe je hiermee verder gaat.

• Annuk
@!null @yucatan Dan kan je evt. toch ook een losse gong op 9v batterijen kopen?

Bedrading v/d beldrukker daar naar toe doortrekken en klaar :)

• !null
@yucatan Het heeft niet echt prioriteit bij mij :P Ook denk ik dat de winst beperkt is.
Maar toch voelt het inefficient dat er dus zo'n 4 tot 5 gelijkstroom apparaten zijn met ieder hun eigen adapter.

Met zonnepaneeltje en accu kan makkelijk, ook als backup oplossing, maar dan ga je niet zo snel kosten besparen denk ik.
quote:
Annuk schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:48:

Ja dat is effectief hetzelfde. Alleen als ik niks wil kopen en mijn huidige losse bel (het apparaat) wil gebruiken kan ik er gewoon 1 of 2 9V batterijen tussen hangen. Het is uiteindelijk niets meer dan een schakelaar en een verbruiker.

Douche WTW

• yucatan
quote:
Annuk schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:48:

heb een hekel aan batterije want die zijn dan weer altijd leeg als het je niet uitkomt.

daarnaast ik ben lui. dus beter een keer goed maken en nooit meer naar om kijken

maar even lang verhaal kort. ik ga mijn beltrafo er gewoon uit laten halen. en als de installateur is geweest voor de kookgroep en zonnepanelen dan ga ik hier weer mee verder.

• Annuk
quote:
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:56:

Ja dat is effectief hetzelfde. Alleen als ik niks wil kopen en mijn huidige losse bel (het apparaat) wil gebruiken kan ik er gewoon 1 of 2 9V batterijen tussen hangen. Het is uiteindelijk niets meer dan een schakelaar en een verbruiker.
quote:
yucatan schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:56:
[...]

heb een hekel aan batterije want die zijn dan weer altijd leeg als het je niet uitkomt.

daarnaast ik ben lui. dus beter een keer goed maken en nooit meer naar om kijken

maar even lang verhaal kort. ik ga mijn beltrafo er gewoon uit laten halen. en als de installateur is geweest voor de kookgroep en zonnepanelen dan ga ik hier weer mee verder.
Haha eens, maar het was maar een simpele speling op het idee ;) Aangezien @!null begon over enkele batterijen..

Persoonlijk ook meer fan van een werkende voeding op 230v basis, ben je inderdaad niet zo afhankelijk van batterijen die net op het verkeerde moment leeg zijn.

@yucatan als je lui bent gebruik je geen bel.. laat ze maar op de deur/ramen kloppen als het echt nodig is.. anders moet je ook nog telkens van de bank opstaan als er weer zo'n verkoper oid aan de deur staat :+

• yucatan
quote:
Annuk schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:01:
[...]

[...]

Haha eens, maar het was maar een simpele speling op het idee ;) Aangezien @!null begon over enkele batterijen..

Persoonlijk ook meer fan van een werkende voeding op 230v basis, ben je inderdaad niet zo afhankelijk van batterijen die net op het verkeerde moment leeg zijn.

@yucatan als je lui bent gebruik je geen bel.. laat ze maar op de deur/ramen kloppen als het echt nodig is.. anders moet je ook nog telkens van de bank opstaan als er weer zo'n verkoper oid aan de deur staat :+
idd 230 voeding ben ik met je eens 1 keer goed maken en dan is het ook klaar.

Daarom in de verdere toekomst ook eentje met camera :)

• artificial_sun
  • Laatst online: 16-01 15:27
quote:
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:56:
@yucatan Het heeft niet echt prioriteit bij mij :P Ook denk ik dat de winst beperkt is.
Maar toch voelt het inefficient dat er dus zo'n 4 tot 5 gelijkstroom apparaten zijn met ieder hun eigen adapter.

Met zonnepaneeltje en accu kan makkelijk, ook als backup oplossing, maar dan ga je niet zo snel kosten besparen denk ik.

[...]

Een gelijkstroom netwerk in je huis is een leuk idee, maar dan moet wel alles op dezelfde spanning werken. En dat is vaak niet zo, daarnaast zul je een hele goede voeding moeten hebben. Ik heb een paar grote (40A) voedingen maar vanwege de verschillende spanningen en aansluitingen is het gewoon heel lastig. en dan heb ik het nog niet over al de extra bekabeling in je huis.

En een stukje din-rail ergens scoren, of zelf een plaatje buigen is toch niet zo'n kunst.

Tacens SagittaII Tower en Tacens Ventus Ice reviews

• !null
@artificial_sun Dat denk ik ook hoor. Maar ik heb binnen 5 meter al het DC spul zitten, en het meeste ervan werkt ook nog eens op 12 Volt. En verlichting kun je ook makkelijk op 12V doen, alleen inderdaad de bekabeling niet. Dan ga je toch denken dat het efficienter moet kunnen. Maar ik ga er waarschijnlijk ook geen tijd in stoppen.

Douche WTW

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ik heb een poosje een volwaardige PC (ATX tower) als server gehad. Stond vlakbij de meterkast dus ik heb van de +12V lijn (zwart en geel) afgetapt en daar m'n modem, router, switch mee gevoed. Ging prima en scheelde weer 3 voedingen.

ThinkPad wijzigde deze reactie 05-12-2017 13:24 (6%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Laureus
  • Laatst online: 16-01 17:06
Hallo,

Ik loop vast bij het schakelen van ventilatie en verlichting in de badkamer + het toilet. Beide ruimtes hebben hun eigen lichtschakelaar, en in beide ruimtes zit een ventiel voor dezelfde buisventilator met nalooptimer (http://www.solerpalau.nl/td-160-100-n-t-silent-230v50hz.html)

Nu zou ik graag de ventilator aan laten gaan als in één van beide ruimtes de lichtschakelaar wordt omgezet, maar de verlichting in deze ruimtes alleen als de lokale schakelaar omgezet wordt. Ik heb al wat gezocht op verschillende fora maar tot nu toe alleen een normale wisselschakeling gevonden. Volgens mij is dat niet voldoende voor mijn situatie.

Waarschijnlijk heb ik een relais (meerdere?) nodig om beide lichtschakelaars aan de ventilator te koppelen zonder sluiting te kunnen maken. Ik zat er aan te denken vanuit beide lichtschakelaars een extra zwarte draad te trekken (de huidige zwarte draad gewoon voor verlichting gebruiken) naar en relais die vervolgens aangesloten is op de ventilator. Klopt dit, of kan het eenvoudiger? Ik heb bij een collega met dezelfde situatie thuis gekeken, en hij had 3 relais nodig voor hetzelfde probleem.

Wat is een goed/betaalbaar relais voor deze toepassing?

Graag jullie advies

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-01 15:37

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Afhankelijk of alle 3 (dus 2 keer licht en 1 keer ventilator) op de zelfde groep zitten. Ik heb het thuis zo gemaakt dat op het moment dat het licht aan doe, ik ook spanning op het schakelcontact van de ventilator zet. Maar dat kan alleen als het dezelfde groep is, anders moet je idd met relais oid gaan werken.

Als ik het juiste type in de manual van jou heb gezien, dan heeft je ventilator altijd L + N en wordt om deze actief te maken er een extra L aangeboden. Dat kan dan dus de schakeldraad vanaf je schakelaar zijn. Als het een andere groep is mag het niet en als het op een andere ALS zit, zullen je aarleks zelfs trippen

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• timleferink
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-01 02:09
Er vanuitgaande dat beide lampen op dezelfde groep zitten:

Trek 2 zwarte draden vanaf beide schakelaars en een nuldraad naar de ingang van 2 relais (zelf zou ik 2 DIN modules nemen in een 'mini meterkastje').
Sluit de nul op beide relais aan, sluit de ene zwarte draad aan de ene aan en de ander aan de ander (aan de inkomende kant).
Aan de uitgaande kant sluit je op beide een bruine draad aan, en verbind een zwarte draad tussen de andere aansluiting van beide relais, vanuit die zwarte ga je naar je ventilator.

• Laureus
quote:
devino schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:50:
Afhankelijk of alle 3 (dus 2 keer licht en 1 keer ventilator) op de zelfde groep zitten.
Dat is het geval, alles zit op dezelfde groep (geen grootverbruikers). Hoe sluit ik nu de zwarte draad van de schakelaar op het toilet, en de zwarte draad van de schakelaar in de badkamer, aan op de ventilator? Als ik beide zwarte draden aansluit krijg ik toch sluiting via de zwarte draden wanneer de verlichting in beide ruimtes aangezet wordt? Moet daar dan een relais tussen?

• timleferink
quote:
Laureus schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:03:
[...]

Dat is het geval, alles zit op dezelfde groep (geen grootverbruikers). Hoe sluit ik nu de zwarte draad van de schakelaar op het toilet, en de zwarte draad van de schakelaar in de badkamer, aan op de ventilator? Als ik beide zwarte draden aansluit krijg ik toch sluiting via de zwarte draden wanneer de verlichting in beide ruimtes aangezet wordt? Moet daar dan een relais tussen?
Geen sluiting als in kortsluiting, maar je lamp in de badkamer gaan aan als je hem op je toilet aanzet en andersom, en dat wil je niet :P . Zet je beide aan dan gebeurd er verder niks spannends. Als je de verlichting individueel wil bedienen ontkom je niet aan de relais (zie mijn post hierboven).

timleferink wijzigde deze reactie 07-12-2017 17:32 (4%)

• Laureus

Zou dit zo moeten kloppen?

Laureus wijzigde deze reactie 07-12-2017 18:16 (34%)

• Xander
quote:
Laureus schreef op donderdag 7 december 2017 @ 17:03:
[...]

Dat is het geval, alles zit op dezelfde groep (geen grootverbruikers).
Als alles op dezelfde groep zit en je toch een extra draad naar beide schakelaars wilt trekken, kan het veel simpeler en zonder relais.

Plaats gewoon in beide ruimtes een dubbelpolige schakelaar. 1 contact gebruik je voor de verlichting, het andere contact voor de ventilator. Die contacten uit beide ruimtes kun je gewoon parallel zetten.

Omdat je een dubbelpolige schakelaar gebruikt waarvan beide contacten niet aan elkaar zitten, gaat het licht in de andere ruimte niet aan.

• timleferink
@Laureus

Ja volgens mij is dit correct. Logo voor het relais is een beetje vreemd, maar als bovenaan het maakcontact is dan kan dit.

@Xander

Goed punt; met een dubbelpolige schakelaar kan het inderdaad wel! Qua geld lijkt het niet echt uit te maken maar het scheelt wel een beetje prutsen.

• Laureus
Een dubbelpolige schakelaar lijkt me dan wel wat goedkoper dan 2 DIN relais kopen (á ¤20). Hoe verandert dit mijn schema, zo?

• timleferink
Ja! Alleen moeten wel beide schakelaars dubbelpolig zijn uiteraard.

• Xander
quote:
Laureus schreef op donderdag 7 december 2017 @ 19:21:
Een dubbelpolige schakelaar lijkt me dan wel wat goedkoper dan 2 DIN relais kopen (á ¤20).
Dubbelpolige schakelaars zullen niet veel goedkoper zijn. Is een beetje afhankelijk van welk merk schakelmateriaal je hebt...

Maar je bent dan wel klaar met die schakelaars en wat draad. Bij de oplossingen met relais heb je ook nog een DIN-rail behuizing nodig e.d.

In mijn ogen is de oplossing met dubbelpolige schakelaars ook een stukje simpeler. Minder componenten die kunnen falen, zelfs minder energieverbruik! :+
quote:
Hoe verandert dit mijn schema, zo?
[afbeelding]
Jup.

• Laureus
@Xander @timleferink @devino Bedankt voor het advies. Ik ga van het weekend de boel eens aansluiten volgens de laatste schets.

• !null
Vraagje. Ik ga een inductie kookplaat aansluiten. In de meterkast op een kookgroepautomaat.
De inductieplaat komt zonder stekker. Moet ik hier een perilex stekker op zetten of kan ik ook gewoon de bedrading rechtstreeks op de kookplaat zetten? De stekker zal toch lastig te bereiken zijn, dus is het (bij een noodgeval) toch praktischer om naar de meterkast te gaan en stroom eraf te gooien.
De vraag komt ook uit luiheid, omdat het veel gepruts zal zijn om het perilex stekker te maken, afhankelijk van waar ik die plaats.
Ik zit te denken dat ik hem wel makkelijk kan maken waar mijn leiding uit komt, maar dat is onder de wasbak en lijkt me dus geen strak plan (al zitten daar al een stopcontact voor de vaatwasser)

!null wijzigde deze reactie 08-12-2017 15:58 (29%)

Douche WTW

• leonbong
Als je een kabel (YMVK ofzo) gebruikt mag je waarschijnlijk hem wel direct aansluiten. Vanuit gaande dat het ingebouwd apparaat is.
Maar ik weet het niet zeker.

VD-Draad mag niet onbeschermd worden gebruikt dus dat mag zeker niet.

Een PV-omvormer mag ook een vaste aansluiting dus waarom hier niet zo mogen geen idee.
Een ingebouwde plaat is een redelijk vaste opstelling.

leonbong wijzigde deze reactie 08-12-2017 16:18 (34%)

• Annuk
@!null Je mag inderdaad zoals @leonbong zegt in geval van YMvK kabel (ben ik in de veronderstelling) evt. ook rechtstreeks aansluiten, maar of dit praktisch is weet ik niet ;)

Termineer evt. de YMvK kabel af in een lasdoos en dan een snoer naar je kookplaat, OF de YMvK rechstreeks op de kookplaat, OF toch met een perilex werken.

Als je wel problemen krijgt met je kookplaat en je zult deze moeten vervangen o.i.d. is een perilex natuurlijk wel het makkelijkste w.b.t. stekker eruit halen en "klaar".

Annuk wijzigde deze reactie 08-12-2017 17:27 (3%)

• Bigg Balls
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wilde even de mening van de experts hier in het forum, de meterkast van onze nieuwbouwwoning is geplaatst en ik was benieuwd of jullie bijzonderheden zien die mogelijk nog aangepast moeten worden of beter anders kunnen.

De alamat is voor alles buiten.

• Jim423
  • Laatst online: 23:47
Alamat voor buiten is 1 van rechts(boven)? Staat gecodeerd onder rode aardlekschakelaar. Dus of codering klopt niet of hij is niet juist aangesloten. Adviespunt is de 2x 4P aardlekschakelaars linksonder te vervangen voor 2x 2P, echter is geen afkeuring ;) De aardlekschakelaar links van de hoofdschakelaar is voor de fornuisgroep?

i7 4 Ghz 6GB DDR3 Corsair 20 TB WD GP UD4P CM V10

• Bigg Balls

Bigg Balls

@Jim423 dank je wel, waarom adviseer je 2x 2P ipv 4P?

Denk dat die voor de fornuisgroep is, er komen echter ook PV panelen in dus misschien daarvoor?

Bigg Balls wijzigde deze reactie 08-12-2017 19:48 (47%)

• leonbong
@Bigg Balls Waarom zie onbeschermd draad?
Is dit een nieuwbouwwoning??
Dat is echt niet goed, die onbeschermde draden.

leonbong wijzigde deze reactie 08-12-2017 20:10 (11%)

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16-01 17:49

timovd

Voorsprong door techniek

...

timovd wijzigde deze reactie 09-12-2017 10:04 (98%)

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
leonbong schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:08:
@Bigg Balls Waarom zie onbeschermd draad?
Is dit een nieuwbouwwoning??
Dat is echt niet goed, die onbeschermde draden.
Vergeten te vermelden, de nuts voorzieningen zijn nog niet aangesloten (uitstel op uitstel) en we halen nu de stroom bij de buren vandaan. Dit is een tijdelijke provisorische oplossing zodat we iig stroom hebben en de buurt geen last van een aggregaat.

• dreamscape
Het is een nieuwe kast, maar eerlijk gezegd ziet hij eruit als een kast waar in de loop der jaren dingen aan toegevoegd zijn. 1-fase en 3-fase ALS's door elkaar, wat groepen met automaten her en der. Ik vind het maar rommelig. Liever rechts onderin een hoofdschakelaar, links een rij met ALS's en dan bovenin netjes op een rij de automaten.

Het voldoet vast wel aan de regels (al is de aanbeveling om geen 3-fase ALS te gebruiken met 1h-fase eindgroepen), maar ik zou er als installateur niet echt trots op zijn. Jammer ook van die fornuisgroep. Als er toch een 3-fase aansluiting is, maak er dan meteen een mooie krachtgroep van.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
dreamscape schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:56:
Het is een nieuwe kast, maar eerlijk gezegd ziet hij eruit als een kast waar in de loop der jaren dingen aan toegevoegd zijn. 1-fase en 3-fase ALS's door elkaar, wat groepen met automaten her en der. Ik vind het maar rommelig. Liever rechts onderin een hoofdschakelaar, links een rij met ALS's en dan bovenin netjes op een rij de automaten.

Het voldoet vast wel aan de regels (al is de aanbeveling om geen 3-fase ALS te gebruiken met 1h-fase eindgroepen), maar ik zou er als installateur niet echt trots op zijn. Jammer ook van die fornuisgroep. Als er toch een 3-fase aansluiting is, maak er dan meteen een mooie krachtgroep van.
Dank je wel, dus jij adviseert een 400v aansluiting voor de perilex? Wat is het "nadeel" van een 3 fase ALS icm 1h fase eindgroepen?

Maandag loop ik met de installateur door de woning om alle punten door de te nemen, graag wil ik dit dan ook verbeteren na feedback van hier maar ik stoei er wat mee om het goed onder woorden te brengen (door toch nog steeds gebrek aan kennis, al lees ik mij behoorlijk in).

Mocht je nog iets willen toevoegen of verduidelijken, voel je vrij :-)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
quote:
Bigg Balls schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:20:
[...]

Dank je wel, dus jij adviseert een 400v aansluiting voor de perilex? Wat is het "nadeel" van een 3 fase ALS icm 1h fase eindgroepen?
Krachstroom perilex of 3 fase perilex inderdaad. Dan verdeel je de kookplaat netjes over 2 of 3 fasen ipv 1.

|Het klinkt raar, maar al die keus in componenten maakt het er niet makkelijker op.| Instagram| YouTube|

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Met een Perilex op 230V ben je ook gebonden aan een kookgroep, van max. 2x16A.

Bij de wat kleinere kookplaten is dat prima (2x16 is 32A, x230V = 7360W). Als je echter een grotere plaat neemt (90cm) dan zit je al gauw op 11.1kW ofzo en ontkom je niet aan driefasen naar je kookplaat.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• dreamscape
Sowieso verdelen over fasen als je een driefasen aansluiting hebt. 2*16 is 32 en dat werkt prima in een huisinstallatie van 1*35A. Maar bij drie fasen is waarschijnlijk de aansluiting 3*25A. Dan is 2*16 op dezelfde fase aansluiten niet heel verstandig.

Je kunt natuurlijk de rest van het huis op de andere twee fasen zetten en niet alle pitten op vol vermogen tegelijk gebruiken (dat gebeurt namelijk nooit), maar als je het goed wilt doen, verdeel je hem meteen over meerdere fasen.

• Bigg Balls

Bigg Balls

Dank, neem het maandag mee. Dus als ik het goed begrijp de perilex aanluiting krachtstroom of 3 fasen (krijg een 7,4KW inductiekookplaat van Siemens).

Vragen waarom er een mix is van 4 polig en 2 polige aardlekschakelaars (terwijl dat afgeraden wordt).

Stel hij zou mij vragen hoe ik de gehele meterkast ingericht wil hebben, met dit als basis, wat zou ik dan willen?

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
quote:
Bigg Balls schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:29:
Dank, neem het maandag mee. Dus als ik het goed begrijp de perilex aanluiting krachtstroom of 3 fasen (krijg een 7,4KW inductiekookplaat van Siemens)
Zoals in de ts staat is krachstroom en 3 fase hetzelfde. Je sluit dan de kookplaat aan op bijvoorbeeld L1 en L2. L3 blijft dan leeg, maar dat is geen probleem. Perilex is oorspronkelijk ook een krachstroom aansluiting, maar tegenwoordig zo breed in gebruik dat je ALTIJD moet controleren hoe het zit aangesloten.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 06:43:
[...]

Zoals in de ts staat is krachstroom en 3 fase hetzelfde. Je sluit dan de kookplaat aan op bijvoorbeeld L1 en L2. L3 blijft dan leeg, maar dat is geen probleem. Perilex is oorspronkelijk ook een krachstroom aansluiting, maar tegenwoordig zo breed in gebruik dat je ALTIJD moet controleren hoe het zit aangesloten.
Dank je wel, ga het zeker doen en laat het aanpassen.

• Annuk
@Bigg Balls zou zelf m'n kast als volgt willen hebben/indelen:

• Hoofdschakelaar links (of rechts) onderin de hoek.
• Daarnaast 3x een enkel fasige aardlekschakelaar waar per fase/aardlekschakelaar max 4 groepen achter zitten. Deze op de bovenste rijen en daar ook je beltrafo bij.
• Losse alamat voor buiten/tuin e.d. in de 2e kast (evt. onderin, deze kan direct achter je hoofdschakelaar aangesloten worden).
• Een 4 polige alamat OF 4 polige aardlekschakelaar + krachtgroep als kookgroep.

• !null
Sorry hoor maar ik vind het overdreven dat de kookplaat persee op 3 fase aangesloten moet worden. Als de belasting per fase gewoon binnen de perken is, is het toch geen enkel issue? Het zijn weer meer kosten.

Je mag het gewoon zo aansluiten het zal ook gewoon werken. Dus je hoeft niet perse kosten te gaan maken.

!null wijzigde deze reactie 09-12-2017 09:12 (20%)

Douche WTW

• vandermark
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
Ik heb een vraag over pulsschakelaars: in onze nieuwbouwwoning zitten overal pulsdrukkers van Gira. Daar ben ik wel blij mee omdat ik op een aantal lichtpunten een Fibaro dimmer 2 wil toepassen. Nu vraag ik me alleen af of het wel de juiste pulsdrukkers zijn: Voor de Fibaro dimmer is het nodig een pulsdrukker te hebben (denk ik), die alleen stroom geeft bij indrukken en daarna (bij loslaten) weer geen stroom geeft, principe van een deurbel volgens mij. (Heet dit een 'maakcontact'?)

Ik vraag me alleen af of er nu een dergelijke pulsdrukker op de lichtpunten zit, want hoe blijven de lampen dan aan? Ik denk dus dat er nu pulsdrukkers zitten die wisselen bij indrukken schakelaar? (Heet dit een 'wisselcontact' ?)

Kan iemand uitleggen welke pulsdrukker er nu waarschijnlijk bij de lichtpunten zit en of die ook werkt bij een Z-wave dimmer Fibaro dimmer 2?

Als ik hier kijk zijn er meerdere gira pulsdrukkers...

https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=632098

vandermark wijzigde deze reactie 09-12-2017 11:43 (4%)

Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

• frankwopereis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:57

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

quote:
Bigg Balls schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 18:04:
Wilde even de mening van de experts hier in het forum, de meterkast van onze nieuwbouwwoning is geplaatst en ik was benieuwd of jullie bijzonderheden zien die mogelijk nog aangepast moeten worden of beter anders kunnen.

[afbeelding]

De alamat is voor alles buiten.
Ik vind het eerlijk gezegd voor nieuwbouw erg slordig. Naast het punt dat ik niet van die lelijke zwarte kasten hou, en liever schakelautomaten heb.. Vind ik de kleurcodering maar vaag en zou ik een kookgroep op 3 fasen willen. De tijdelijke oplossing via de buren tja, prima, maar ik zou zeker de draden zo wegwerken dat het in ieder geval voldoet aan de veiligheidscriteria.

Zo is mijn nieuwbouwkast vorig jaar opgeleverd (mede dankzij mijn wensen maar toch):
Meterkast

 iPad gebruiker; Android telefoon ; luistert naar Sonos ; werkt met Windows op een Macbook ; geïnteresseerd in financiën en techniek ; spendeerd tijd aan nieuwbouw woning en hardopen + schopt ook tegen een bal

• Techneut
  • Niet online
quote:
vandermark schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:41:
Ik heb een vraag over pulsschakelaars: in onze nieuwbouwwoning zitten overal pulsdrukkers van Gira. Daar ben ik wel blij mee omdat ik op een aantal lichtpunten een Fibaro dimmer 2 wil toepassen. Nu vraag ik me alleen af of het wel de juiste pulsdrukkers zijn: Voor de Fibaro dimmer is het nodig een pulsdrukker te hebben (denk ik), die alleen stroom geeft bij indrukken en daarna (bij loslaten) weer geen stroom geeft, principe van een deurbel volgens mij. (Heet dit een 'maakcontact'?)

Ik vraag me alleen af of er nu een dergelijke pulsdrukker op de lichtpunten zit, want hoe blijven de lampen dan aan? Ik denk dus dat er nu pulsdrukkers zitten die wisselen bij indrukken schakelaar? (Heet dit een 'wisselcontact' ?)

Kan iemand uitleggen welke pulsdrukker er nu waarschijnlijk bij de lichtpunten zit en of die ook werkt bij een Z-wave dimmer Fibaro dimmer 2?

Als ik hier kijk zijn er meerdere gira pulsdrukkers...

https://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=632098
De benaming "maakcontact" heeft als zodanig niets met puls of blijvend contact te maken, maar alleen met wat het contact doet, verbinding maken en weer verbreken, op de getoonde website ter onderscheiding van een wisselcontact. Dat zit b.v. in een hotelschakelaar, die dient om op twee plaatsen een lamp in of uit kunnen schakelen. Deze heeft drie contactpunten A, B en C. in de ene stand verbindt A met B, in de andere stand A met C.
Als je er verder geen slimme apparatuur tussen hebt zitten, heb je niet echt in letterlijke zin met pulsschakelaars te maken (na loslaten weer verbreken zoals inderdaad bij een deurbel) maar met gewone aan-uitschakelaars, broertjes of zusjes van een tuimelschakelaar.

Je vraagt tevens over het geschikt zijn over de combinatie met een dimmer. Wel. bij elke schakelaar is dit geen probleem, dus bij deze ook niet. Echter een dimmer is doorgaans al voorzien van een schakelaar. En dan is dit eigenlijk een beetje dubbelop. Kun je die dimmer dan niet beter in de plaats zetten van die schakelaar?

• tozzke
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

quote:
Techneut schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:58:
[...]
Dat zit b.v. in een hotelschakelaar, die dient om op twee plaatsen een lamp in of uit kunnen schakelen. Deze heeft drie contactpunten A, B en C. in de ene stand verbindt A met B, in de andere stand A met C.
[...]
Niet om te zeiken maar een hotelschakeling is wat anders, jij bedoelt een wisselschakeling. In de volksmond wordt weliswaar hetzelfde bedoeld maar het is dus niet correct :)

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

• vandermark
quote:
Techneut schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:58:
[...]

De benaming "maakcontact" heeft als zodanig niets met puls of blijvend contact te maken, maar alleen met wat het contact doet, verbinding maken en weer verbreken, op de getoonde website ter onderscheiding van een wisselcontact. Dat zit b.v. in een hotelschakelaar, die dient om op twee plaatsen een lamp in of uit kunnen schakelen. Deze heeft drie contactpunten A, B en C. in de ene stand verbindt A met B, in de andere stand A met C.
Als je er verder geen slimme apparatuur tussen hebt zitten, heb je niet echt in letterlijke zin met pulsschakelaars te maken (na loslaten weer verbreken zoals inderdaad bij een deurbel) maar met gewone aan-uitschakelaars, broertjes of zusjes van een tuimelschakelaar.

Je vraagt tevens over het geschikt zijn over de combinatie met een dimmer. Wel. bij elke schakelaar is dit geen probleem, dus bij deze ook niet. Echter een dimmer is doorgaans al voorzien van een schakelaar. En dan is dit eigenlijk een beetje dubbelop. Kun je die dimmer dan niet beter in de plaats zetten van die schakelaar?
Dank voor je reactie, dan is mijn vermoeden bevestigt. Dan zal ik de schakelaar vervangen door een echte 'maakcontact' pulsschakelaar.

De domotica dimmer heeft zeker wel een schakelaar nodig om maximaal de functionaliteit te gebruiken. Dit is hem:

Die sluit je aan op pulsschakelaar zodat je met schakelaar de lamp aan en uit kan schakelen en met ingedrukt houden dim je de lamp. Mooi is dat er nog een 2e schakelaar kan worden aangesloten zodat je met 2e knop verschillende scenes kan starten:

Ik wil perse op deze wijze de domotica hebben zodat de fysieke schakelaars vol geintegreerd zijn in bediening en het daarmee ook werkt bij uitvallen van software/netwerk en de vrouw het accepteert O-)

• Techneut
  • Niet online
quote:
tozzke schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:02:
[...]

Niet om te zeiken maar een hotelschakeling is wat anders, jij bedoelt een wisselschakeling. In de volksmond wordt weliswaar hetzelfde bedoeld maar het is dus niet correct :)
Je hebt honderd procent gelijk en ik weet ook wat officieel met een hotelschakeling wordt bedoeld. Maar aangezien het woord in de volksmond algemeen gebruikelijk is, zelfs onder elektriciens heb ik dit meer dan eens opgemerkt, gebruikte ik bewust het woord hotelschakeling, bovendien omdat het woord wisselschakelaar al voorkwam in dezelfde alinea.

• vandermark
Nog een andere vraag:
Weet iemand welk merk meterkast dit is... Kan er weinig van maken. Bovenaan in het zwart staat iets van Sinca of zoiets...

Totaal aan groepen zou 9 moeten worden. Uitbreiden kan dan tot 12 neem ik aan?

vandermark wijzigde deze reactie 09-12-2017 13:44 (26%)

• devino
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16-01 15:37

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

quote:
vandermark schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:30:
[...]

Dank voor je reactie, dan is mijn vermoeden bevestigt. Dan zal ik de schakelaar vervangen door een echte 'maakcontact' pulsschakelaar.

De domotica dimmer heeft zeker wel een schakelaar nodig om maximaal de functionaliteit te gebruiken. Dit is hem:

[afbeelding]

Die sluit je aan op pulsschakelaar zodat je met schakelaar de lamp aan en uit kan schakelen en met ingedrukt houden dim je de lamp. Mooi is dat er nog een 2e schakelaar kan worden aangesloten zodat je met 2e knop verschillende scenes kan starten:

[afbeelding]

Ik wil perse op deze wijze de domotica hebben zodat de fysieke schakelaars vol geintegreerd zijn in bediening en het daarmee ook werkt bij uitvallen van software/netwerk en de vrouw het accepteert O-)
Die fibaro blokjes kunnen ook met tuimel schakelaars of pulsdrukkers overweg. Ik zou als ik jou was eerst gewoon testen of het niet toch werkt, want ookal heb je nu pulsdrukkers met een blijvend contact zitten, daar kunnen die blokjes mee uit de voeten, ik heb ze hier achter gewone wip-schakelaars zitten en dat werkt ook

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• ChrisTum
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 15-01 20:18
quote:
vandermark schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:41:
Nog een andere vraag:
Weet iemand welk merk meterkast dit is... Kan er weinig van maken. Bovenaan in het zwart staat iets van Sinca of zoiets...

Totaal aan groepen zou 9 moeten worden. Uitbreiden kan dan tot 12 neem ik aan?

[afbeelding]
Lijkt op een Simcast groepenkast met groepen van het merk gewiss.
Groepen kan je inderdaad uitbreiden tot 12, aangezien je 3 aardschakelaars hebt (4 groepen per aardlekschakelaar).

Eerlijk gezegd heb ik het merk maar 1x eerder voorbij zien komen bij een familielid van mij.
Wat voor merk het is durf ik overigens niet uit te spreken, kan alleen zeggen dat het een Belgisch merk is.

ChrisTum wijzigde deze reactie 09-12-2017 13:52 (16%)

• vandermark
quote:
ChrisTum schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:49:
[...]

Lijkt op een Simcast groepenkast met groepen van het merk gewiss.

Eerlijk gezegd heb ik het merk maar 1x eerder voorbij zien komen bij een familielid van mij.
Dank je, dat is hem inderdaad.

• vandermark
quote:
devino schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:48:
[...]

Die fibaro blokjes kunnen ook met tuimel schakelaars of pulsdrukkers overweg. Ik zou als ik jou was eerst gewoon testen of het niet toch werkt, want ookal heb je nu pulsdrukkers met een blijvend contact zitten, daar kunnen die blokjes mee uit de voeten, ik heb ze hier achter gewone wip-schakelaars zitten en dat werkt ook
Klopt, dat zie ik hier ook op deze site:

http://www.domoticawerkt....ro-Dimmer-2-configuratie/

Compatible pulsdrukkers zijn:
Gira impulsdrukker 015100 - 1x maakcontact (1x NO)
Gira impulsdrukker 015600 - 1x wisselcontact (1x NO/NC)
Gira impulsdrukker 015500 - 2x wisselcontact (2x NO/NC)

Dan ga ik ervan uit dat ik inderdaad niet de schakelaar hoef te vervangen :)

Edit: het dimmen werkt bij jou ook door lang indrukken wilschakelaar?

vandermark wijzigde deze reactie 09-12-2017 13:55 (4%)

• Annuk
quote:
!null schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:08:
Sorry hoor maar ik vind het overdreven dat de kookplaat persee op 3 fase aangesloten moet worden. Als de belasting per fase gewoon binnen de perken is, is het toch geen enkel issue? Het zijn weer meer kosten.

Je mag het gewoon zo aansluiten het zal ook gewoon werken. Dus je hoeft niet perse kosten te gaan maken.
Natuurlijk de kast van @Bigg Balls is toegestaan zo, maar het ziet er een beetje uit als "samen geraapt zooitje" om het oneerbiedig te zeggen, lijkt alsof de installateur dit zo nog op de plank had liggen en het maar zo "misbruikt" heeft.

Trouwens @Bigg Balls waarvoor dient de aardlekschakelaar die het dichtst naast de hoofdschakelaar zit? Er zit geen kleur-code-sticker onder als ik dat zo zie.
En waarom is groep 2 "afgeplakt"?
kleine toevoeging nog
Zit 1 v/d 2 kasten wel netjes in het midden van je meterkast? Dit i.v.m. de plaatsing v/d meter en het meterbord e.d. die netjes in het midden komt, en je (zo het lijkt) rechts onderin je rechtse kast ook een buisje hebt zitten, of loopt deze net langs de kast? Zo ja vermoed ik de aarding's draad.

Annuk wijzigde deze reactie 09-12-2017 18:43 (16%)

• frankwopereis
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 21:57

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

quote:
!null schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:08:

Als je een kookplaat hebt die met 2 fasen af kan dan is dat prima ja. Ik heb bijvoorbeeld een 11kw plaat van 90cm met flexzone. Die moet echt 3 fasen hebben anders knalt ie er continue uit. En tijdens de aanleg 1 extra vd draadje trekken zijn de kosten niet, achteraf alles aanpassen als er een grotere kookplaat (of elektrische oven) komt is wel een duur grapje.

 iPad gebruiker; Android telefoon ; luistert naar Sonos ; werkt met Windows op een Macbook ; geïnteresseerd in financiën en techniek ; spendeerd tijd aan nieuwbouw woning en hardopen + schopt ook tegen een bal

• !null
@Annuk @frankwopereis Allemaar waar, maar als @Bigg Balls een vrij standaard inductie plaat heeft van rond de 7KW, dan is een kookgroep gewoon prima en hoef je dus echt geen kosten te maken in de huidige situatie. Veranderen in het geval van een 11kw kookplaat kan ter zijnertijd altijd nog.
Dat de meterkast misschien wat rommelig op is gezet is een ander verhaal, het ging me alleen even om het onnodig kosten maken vanwege de kookgroep.

Douche WTW

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
!null schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:24:
@Annuk @frankwopereis Allemaar waar, maar als @Bigg Balls een vrij standaard inductie plaat heeft van rond de 7KW, dan is een kookgroep gewoon prima en hoef je dus echt geen kosten te maken in de huidige situatie. Veranderen in het geval van een 11kw kookplaat kan ter zijnertijd altijd nog.
Dat de meterkast misschien wat rommelig op is gezet is een ander verhaal, het ging me alleen even om het onnodig kosten maken vanwege de kookgroep.
Dank allemaal voor het advies, ook mbt de kookgroep.

We krijgen een 7,4Kw kookplaat dus dat is geloof ik een grensgeval als ik het goed bereken. De instalateur heeft wel in één van zijn gesprekken gezegd dat ik krachtstroom zou krijgen als ik me niet vergis.

Wat kost het extra om het 3 fasig te maken voor een instalateur? Wil het wel en de gasaansluitng is komen te vervallen terwijl deze wel in het bestek stond dus ze moeten dan niet gaan muggenziften aangezien het niet verrekend is.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
Annuk schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 18:23:
[...]

Natuurlijk de kast van @Bigg Balls is toegestaan zo, maar het ziet er een beetje uit als "samen geraapt zooitje" om het oneerbiedig te zeggen, lijkt alsof de installateur dit zo nog op de plank had liggen en het maar zo "misbruikt" heeft.

Trouwens @Bigg Balls waarvoor dient de aardlekschakelaar die het dichtst naast de hoofdschakelaar zit? Er zit geen kleur-code-sticker onder als ik dat zo zie.
En waarom is groep 2 "afgeplakt"?
kleine toevoeging nog
Zit 1 v/d 2 kasten wel netjes in het midden van je meterkast? Dit i.v.m. de plaatsing v/d meter en het meterbord e.d. die netjes in het midden komt, en je (zo het lijkt) rechts onderin je rechtse kast ook een buisje hebt zitten, of loopt deze net langs de kast? Zo ja vermoed ik de aarding's draad.
Zelf was ik nog in de veronderstelling dat ze hem af gingen maken maar toen ik het zag leek het alsof ze al klaar zijn behalve het aansluiten op de nuts voorzieningen.

Volgens mij zit het redelijk in het midden en ik voeg nog een extra foto toe.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
frankwopereis schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:33:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd voor nieuwbouw erg slordig. Naast het punt dat ik niet van die lelijke zwarte kasten hou, en liever schakelautomaten heb.. Vind ik de kleurcodering maar vaag en zou ik een kookgroep op 3 fasen willen. De tijdelijke oplossing via de buren tja, prima, maar ik zou zeker de draden zo wegwerken dat het in ieder geval voldoet aan de veiligheidscriteria.

Zo is mijn nieuwbouwkast vorig jaar opgeleverd (mede dankzij mijn wensen maar toch):
[afbeelding]
Die is zeker mooi, alles alamat heb ik wel besproken alleen de meerprijs is echt hoog.

Zal de projectleider vragen wat hij er van vindt qua logica en opbouw.

• Bigg Balls

Bigg Balls

quote:
Annuk schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 08:35:
@Bigg Balls zou zelf m'n kast als volgt willen hebben/indelen:

• Hoofdschakelaar links (of rechts) onderin de hoek.
• Daarnaast 3x een enkel fasige aardlekschakelaar waar per fase/aardlekschakelaar max 4 groepen achter zitten. Deze op de bovenste rijen en daar ook je beltrafo bij.
• Losse alamat voor buiten/tuin e.d. in de 2e kast (evt. onderin, deze kan direct achter je hoofdschakelaar aangesloten worden).
• Een 4 polige alamat OF 4 polige aardlekschakelaar + krachtgroep als kookgroep.
Thanks, dat laatste lijkt me ook handig.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 05:41

Rol-Co

3,70kWp Z ,3,3kWp O-Z-W

quote:
Bigg Balls schreef op zondag 10 december 2017 @ 05:59:
[...]

Die is zeker mooi, alles alamat heb ik wel besproken alleen de meerprijs is echt hoog.

Zal de projectleider vragen wat hij er van vindt qua logica en opbouw.
Vind je?
3 aardlek naast de hoofdschakelaar is voldoende voor 12 groepen, dat hoeft geen alamat te zijn, daar zit geen voordeel in. Nu zit het dubbel en heten allemaal het zelfde behalve no11.
Een automaat lijkende hoofdschakelaar vind ik persoonlijk ook minder duidelijk dan een draai hoofdschakelaar.
Het maakt allemaal niet veel uit, de groepenkast indeling die er bij hangt moet duidelijk zijn.

37x 100Wp (mono) @ Stecagrid 3600 Coolcept op 180º zuid Live , Advanced PV Logging

• !null
quote:
Bigg Balls schreef op zondag 10 december 2017 @ 05:48:
[...]

Dank allemaal voor het advies, ook mbt de kookgroep.

We krijgen een 7,4Kw kookplaat dus dat is geloof ik een grensgeval als ik het goed bereken. De instalateur heeft wel in één van zijn gesprekken gezegd dat ik krachtstroom zou krijgen als ik me niet vergis.

Wat kost het extra om het 3 fasig te maken voor een instalateur? Wil het wel en de gasaansluitng is komen te vervallen terwijl deze wel in het bestek stond dus ze moeten dan niet gaan muggenziften aangezien het niet verrekend is.
7,4kw op kookgroep is prima.

Je hebt al 3 fase hoofdschakelaar dus hoeft alleen aangesloten te worden.
Al zit nu alles op 1 fase dus dat zal even anders aangesloten moeten worden als je de 3 fases wil gebruiken (om belasting te spreiden), dat kost weinig tijd.

Douche WTW

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*