In de meterkast is een jaar of twee geleden onze groepenkast vervangen ivm het plaatsen van een nieuwe keuken. Daarbij moest een krachtgroep toegevoegd worden om de kookplaat e.d. te ondersteunen. Nu hebben we de laatste tijd, eigenlijk alleen tijdens wat hevigere regenval, regelmatig last van het uitvallen van een specifieke groep.
Ik ben even niet in de gelegenheid een foto te maken, maar mijn groepenkast bestaat ruwweg uit de volgende opstelling. Waarbij ik aan heb gegeven waar ik
denk dat de elektra heenloopt vanaf de specifieke automaat. Helaas weet ik dat niet allemaal zeker.
Aardlekschakelaar 1
- Installatieautomaat 1: Tuin + Verlichting in Keuken + nabije stopcontacten
- Installatieautomaat 2: Naar 1e of 2e verdieping
- Installatieautomaat 3: ?
- Installatieautomaat 4: ?
Aardlekschakelaar 2
- Installatieautomaat 5: Naar Kookplaat, Afwasmachine, Koelkast, Vriezer (denk ik)
- Installatieautomaat 6: ?
- Installatieautomaat 7: ?
- Installatieautomaat 8: Naar 1e of 2e verdieping
Hoofdschakelaar
Nu valt het mij op dat groep 1 naar de keuken EN de tuin gaat en ook nog naar een aantal andere plekken. En dat groep 2 OOK naar de keuken gaat en een aantal andere plekken. Is dit een normale manier van het installeren van zo'n groepenkast?
Ik neig er sterk naar om een aparte groep (aardlek + installatieautomaat) toe te voegen die specifiek voor de tuin is (en uiteraard ook het regen probleem op te lossen) en een groep voor 1e / 2e verdieping toe te voegen. Of denk ik dan heel overdreven en gek?
Ik heb zoiets nog niet eerder gedaan. Maar als ik weet welke leidingen waarheen lopen en de hoofdschakelaar uit staat zou ik dan zonder problemen de leidingen kunnen 'omleggen' en nieuwe groepen kunnen plaatsen?
Hieronder nog even foto's van de situatie. Tweede foto geeft een weergave van een flinke aftakking.
[
Voor 21% gewijzigd door
marapuru op 15-02-2022 22:22
]