Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 218 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.616 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:33:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar nu ik toch nog 4 units over heb in mijn kastje: Ik kwam dergelijke DC overspanningsbeveiligingen tegen die ook in die complete PV kastjes zitten die ik eerder postte.
[Afbeelding]

Zijn die zinnig om te plaatsen of is dat net als voor de zekeringen enkel nuttig bij parallelle strings?
(hoop dat dit een kort antwoord is en niet een hele nieuwe discussie veroorzaakt :+)
Ook dat is niet vereist / niet nodig. :+ Maar het kan in bepaalde omstandigheden wel een meerwaarde zijn, parallelle strings of niet maakt wat dat betreft niet uit.

Let wel goed op de maximale spanning van de streng en zoek daar de beveiliging op uit. De 500V zoals op de afbeelding is niet zo hoog.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher kijkt even naar de topicwarning. DC schakelaars... nee dus.

Weer ontopic vanaf nu... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-10 02:28
@Xander

Sorry, toch nog een vraag,

wat is precies het verschil tussen:
https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html
en:
https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Jij gaf eerder aan dat de EMAT schakelaar gevaarlijk is, en eigenlijk niet meer mag. Maar ik kan hier niet veel over vinden. Ik geloof je meteen, en bestel zo de ABB, maar ik vroeg mij af. Wat is er precies dat gevaarlijk is aan deze unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
djoenez schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:56:
@Xander

Sorry, toch nog een vraag,

wat is precies het verschil tussen:
https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html
en:
https://www.elektramat.nl...-pdp-specifications-title

Jij gaf eerder aan dat de EMAT schakelaar gevaarlijk is, en eigenlijk niet meer mag. Maar ik kan hier niet veel over vinden. Ik geloof je meteen, en bestel zo de ABB, maar ik vroeg mij af. Wat is er precies dat gevaarlijk is aan deze unit?
Het is, zoals de meeste 1-module brede aardlekautomaten, een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. De meeste conventionele 2-module brede aardlekautomaten zijn spanningsonafhankelijk en functioneren geheel elektromechanisch.

Dat betekent dus dat de EMAT automaat netspanning nodig heeft om te kunnen functioneren. Mocht deze netspanning om wat voor reden dan ook, bijvoorbeeld door een storing, lager zijn dan zo'n 90V (bij de meeste van deze componenten), dan functioneert de aardlekbeveiliging niet meer, maar een spanning van 90V is nog steeds gevaarlijk. Zou de nul onder de aardlekautomaat onderbroken worden dan doet het ding het ook niet meer, ook al staat op de fasedraad dan nog steeds een gevaarlijke spanning van 230V ten opzichte van aarde.

Volgens de nieuwe NEN1010 (2020) mogen deze componenten ook simpelweg niet meer gebruikt worden. Volgens de huidige normen mogen ze wel worden gebruikt, maar niet als ze nodig zijn voor foutbescherming. Oftewel: Een kortsluiting tussen fase en aarde moet worden onderbroken, ook als de aardlekschakelaar niet zou functioneren. In een TN-stelsel of TT-stelsel met lage aardcircuitimpedantie lukt dat ook zonder aardlekbeveiliging, de installatieautomaat zal dan afschakelen.

Maar mocht jouw installatie aan die laatste voorwaarden voldoen dan heb je waarschijnlijk überhaupt geen aardlekbeveiliging nodig voor de omvormer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-10 22:37

marapuru

db.

In de meterkast is een jaar of twee geleden onze groepenkast vervangen ivm het plaatsen van een nieuwe keuken. Daarbij moest een krachtgroep toegevoegd worden om de kookplaat e.d. te ondersteunen. Nu hebben we de laatste tijd, eigenlijk alleen tijdens wat hevigere regenval, regelmatig last van het uitvallen van een specifieke groep.

Ik ben even niet in de gelegenheid een foto te maken, maar mijn groepenkast bestaat ruwweg uit de volgende opstelling. Waarbij ik aan heb gegeven waar ik denk dat de elektra heenloopt vanaf de specifieke automaat. Helaas weet ik dat niet allemaal zeker.

Aardlekschakelaar 1
- Installatieautomaat 1: Tuin + Verlichting in Keuken + nabije stopcontacten
- Installatieautomaat 2: Naar 1e of 2e verdieping
- Installatieautomaat 3: ?
- Installatieautomaat 4: ?

Aardlekschakelaar 2
- Installatieautomaat 5: Naar Kookplaat, Afwasmachine, Koelkast, Vriezer (denk ik)
- Installatieautomaat 6: ?
- Installatieautomaat 7: ?
- Installatieautomaat 8: Naar 1e of 2e verdieping

Hoofdschakelaar

Nu valt het mij op dat groep 1 naar de keuken EN de tuin gaat en ook nog naar een aantal andere plekken. En dat groep 2 OOK naar de keuken gaat en een aantal andere plekken. Is dit een normale manier van het installeren van zo'n groepenkast?

Ik neig er sterk naar om een aparte groep (aardlek + installatieautomaat) toe te voegen die specifiek voor de tuin is (en uiteraard ook het regen probleem op te lossen) en een groep voor 1e / 2e verdieping toe te voegen. Of denk ik dan heel overdreven en gek?

Ik heb zoiets nog niet eerder gedaan. Maar als ik weet welke leidingen waarheen lopen en de hoofdschakelaar uit staat zou ik dan zonder problemen de leidingen kunnen 'omleggen' en nieuwe groepen kunnen plaatsen?

Hieronder nog even foto's van de situatie. Tweede foto geeft een weergave van een flinke aftakking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYrOS76zJ3EMG2hI_nD03SHfZAs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pPY0sTWgt58j40dJtFnmmWvW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uXamwHTe8foj6hPkOUOn_v1CHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyjB1QLcSWnH4nAKLaSual1t.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 21% gewijzigd door marapuru op 15-02-2022 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marapuru schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:15:
In de meterkast is een jaar of twee geleden onze groepenkast vervangen ivm het plaatsen van een nieuwe keuken. Daarbij moest een krachtgroep toegevoegd worden om de kookplaat e.d. te ondersteunen.

[...]

- Installatieautomaat 5: Naar Kookplaat, Afwasmachine, Koelkast, Vriezer (denk ik)
?? Is dit dan die krachtgroep? Normaal sluit je daar alleen de kookplaat op aan en krijgt de afwasmachine ook gewoon een eigen groep.
Nu valt het mij op dat groep 1 naar de keuken EN de tuin gaat en ook nog naar een aantal andere plekken. En dat groep 2 OOK naar de keuken gaat en een aantal andere plekken. Is dit een normale manier van het installeren van zo'n groepenkast?
Met het vervangen van een groepenkast heb je natuurlijk niet de vrijheid om alles naar wens in te delen. Als de installatie in de tuin is afgetakt van de centraaldoos of een contactdoos in de keuken, dan trek je dat niet zomaar even uit elkaar.
Ik neig er sterk naar om een aparte groep (aardlek + installatieautomaat) toe te voegen die specifiek voor de tuin is (en uiteraard ook het regen probleem op te lossen) en een groep voor 1e / 2e verdieping toe te voegen. Of denk ik dan heel overdreven en gek?
Een aparte aardlekautomaat voor de tuin is heel slim. Maar dan moet je dus wel een aparte leiding hebben van de meterkast naar de tuin, of dit alsnog kunnen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:22:
[...]
?? Is dit dan die krachtgroep? Normaal sluit je daar alleen de kookplaat op aan en krijgt de afwasmachine ook gewoon een eigen groep.
Heel eerlijk, I don't know. Misschien is het ook wel geen krachtgroep en heb ik dat destijds verkeerd begrepen. Nu ik er nog eens over nadenk kan het ook zijn dat de installateur destijds heeft aangegeven dat het in elk geval een aparte groep zou moeten zijn.
Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:22:
[...]
Met het vervangen van een groepenkast heb je natuurlijk niet de vrijheid om alles naar wens in te delen. Als de installatie in de tuin is afgetakt van de centraaldoos of een contactdoos in de keuken, dan trek je dat niet zomaar even uit elkaar.

[...]

Een aparte aardlekautomaat voor de tuin is heel slim. Maar dan moet je dus wel een aparte leiding hebben van de meterkast naar de tuin, of dit alsnog kunnen realiseren.
De aftakking die je ziet in de tweede foto is denk ik hetgeen waar het om gaat. De 1e automaat uit de kast wordt vrijwel direct verdeeld naar een buis die de grond in gaat (die volgens mij naar de tuin loopt) en naar een aantal andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marapuru schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:26:
[...]

De aftakking die je ziet in de tweede foto is denk ik hetgeen waar het om gaat. De 1e automaat uit de kast wordt vrijwel direct verdeeld naar een buis die de grond in gaat (die volgens mij naar de tuin loopt) en naar een aantal andere plekken.
Ah, toen ik mijn reactie typte waren er nog geen foto's.

Je hebt geen 3-fasen, dus ook geen krachtgroep. Ook een kookgroep is in deze kast niet te bekennen. Wat voor een kookplaat heb je dan? Op gas?

Als die aftakking naar de tuin al in de meterkast zit, is het relatief eenvoudig om deze op een aparte aardlekautomaat aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Ah, toen ik mijn reactie typte waren er nog geen foto's.

Je hebt geen 3-fasen, dus ook geen krachtgroep. Ook een kookgroep is in deze kast niet te bekennen. Wat voor een kookplaat heb je dan? Op gas?

Als die aftakking naar de tuin al in de meterkast zit, is het relatief eenvoudig om deze op een aparte aardlekautomaat aan te sluiten.
Die had ik zojuist nog even toegevoegd, leek mij toch iets makkelijker :)

De grootste apparaten zijn met de aansluitwaardes:

Vaatwasser: Aansluitwaarde:2000-2400 W
Kookplaat: Aansluitwaarde 7.400 W
Oven: Aansluitwaarde 3.600 W

Verder uiteraard nog een afzuigkap, koelkast en vriezer. Maar dat lijkt me niet zo spannend.

Ik begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken om het knutselwerk van de persoon die destijds de keuken is komen installeren...

[ Voor 4% gewijzigd door marapuru op 15-02-2022 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
marapuru schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Die had ik zojuist nog even toegevoegd, leek mij toch iets makkelijker :)

De grootste apparaten zijn met de aansluitwaardes:

Vaatwasser: Aansluitwaarde:2000-2400 W
Kookplaat: Aansluitwaarde 7.400 W
Oven: Aansluitwaarde 3.600 W

Verder uiteraard nog een afzuigkap, koelkast en vriezer. Maar dat lijkt me niet zo spannend.
Voor die kookplaat heb je een krachtgroep of kookgroep nodig. Oven een aparte groep, vaatwasser bij voorkeur ook. En dan nog de contactdozen boven het aanrecht, de koelkast en vriezer enzo (daarvan kun je wel e.e.a. combineren).

Ik mis bij jou de kookgroep al dus volgens mij klopt er weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru

marapuru

db.

Ben nog eens op zoek gegaan naar de rekening en specificatie die ik destijds heb gekregen. Daarin stond de volgende zin:
Leveren en monterenvan een nieuwe groepenkastmet 1 HS, 2 ALS, 6 Gr en een KG.
KG kan ik toch alleen maar vertalen als krachtgroep / kookgroep. Die ontbreekt dus gewoon in de meterkast :+

Morgen maar eens even bellen met de beste man (keuken zit er overigens al 2,5 jaar in...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@marapuru Ik zou eerst even uitzoeken hoe het nu precies zit qua groepenverdeling, in plaats van je lijst met vraagtekens.

Mogelijk is de kookplaat op 2 groepen aangesloten in plaats van op een kookgroep. Niet hoe het hoort, maar al wel een heel ander verhaal dan dat de kookplaat op een normale 1-fase groep zou zijn aangesloten samen met de rest van al die apparatuur.

Na 2,5 jaar komt het vast niet op een dag extra aan, zoek dan liever even goed uit waar je precies over moet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:39
Ik meld me hier even vanuit Thuisladen van je EV deel 2

Als ik in de schuur met 32A wil laden (22KW totaal), begreep ik van de installateur dat er dus een 32A aardlekautomaat in de schuur komt, een 40A distributiegroep in de woning en dat ik dus zelfs naar een 3x50A hoofdaansluiting moet vanwege selectiviteit?

Andere oplossing zou zijn door een dedicated stroomkabel uit de meterkast van de woning naar de laadpaal te trekken. Maar dan nog zou 3x35A, omdat de stap naar een 32A aardlekautomaat 'te klein' is, te weinig zijn. Dan kom je op 25A uit bij de laadpaal.

Ik had bedacht 3x35A > 32A C-kar distributiegroep > 32A B-kar aardlekautomaat in de schuur. Gezien het niveau van het werk dat afgeleverd is in de meterkast, wilde ik dit toch even verifiëren.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
[b]_Brake_ in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Andere oplossing zou zijn door een dedicated stroomkabel uit de meterkast van de woning naar de laadpaal te trekken. Maar dan nog zou 3x35A, omdat de stap naar een 32A aardlekautomaat 'te klein' is, te weinig zijn. Dan kom je op 25A uit bij de laadpaal.

Ik had bedacht 3x35A > 32A C-kar distributiegroep > 32A B-kar aardlekautomaat in de schuur. Gezien het niveau van het werk dat afgeleverd is in de meterkast, wilde ik dit toch even verifiëren.
Waarom beperk je jezelf niet tot 17kW laden? Scheelt een hoop maandelijkse kosten, dan kun je gewoon met 3x25 af.

Verder is het altijd een selectiviteits-discussie. Je moet begrijpen wat de reden is achter het artikel daarover n de netcode. Dat is dat de netbeheerder er zorg voor wil dragen dat de installatieeigenaar altijd verantwoordelijk is bij overbelasting van een hoofdzekering. Zeker bij een verzegelde situatie met smeltpatronen worden er in dat geval kosten gemaakt, en die kosten moeten verhaald worden. Door van een installatieeigenaar te eisen dat zijn eigen beveiligingen selectief zijn tov de beveiliging van de netbeheerder heb je een goede stok achter de deur bij overbelasting, in een installatie waar dat niet het geval is. Onstaat er een fout achter een niet selectief afgezekerde groep, en spreekt daardoor een hoofdzekering aan, dan is er een duidelijke reden voor de netbeheerder om de installatieeigenaar de rekening van het bezoek voor het indraaien van een nieuw smeltpatroon te sturen.

Met door de klant bedienbare installatieautomaten als hoofdzekering speelt dit uiteraard al veel minder.

Dan heb je natuurlijk nog het feit dat een verbruiksgroep met een nominale belasting die even hoog is als aansluitcapaciteit meestal niet heel zinvol is. Er zijn immers meerdere verbruikers in een installatie. Maar daar komt load balancing om de hoek kijken. Op het moment dat je een EV lader plaatst die zijn laadvermogen netjes aanpast aan datgene wat er beschikbaar is dan is dat niet meer relevant.

Oftewel, een laadstation dat load balancing doet genereert eigenlijk geen risico op overbelasting. Hooguit bij een fout of kortsluiting, maar hoe selectief je het ook maakt, dan is er altijd het risico dat je een hoofdzekering overbelast.

Een laadstation met load balancing wordt dan ook vaak gewoon afgezekerd op dezelfde waarde als de hoofdzekering, en dat is echt geen enkel issue.

Heb je een 3x25A aansluiting, een 22kW laadstation en een 3-fase PV omvormer dan kun je ook nog een 25A distributiegroep creeren met daarin de PV omvormer achter een passende beveiliging, en de EV lader achter een 32A automaat. In combinatie met load balancing kun je dan, bij voldoende vermogen van de PV omvormer, toch met meer dan 17kW laden. En met B automaten heb je nog steeds een bijna volledige selectiviteit tov de veel tragere hoofdzekeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14
_Brake_ schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:03:
En dan ga je een auto opladen met 3x32A en heb je dus op iedere fase net 3A over voor de rest van je huis. Lijkt je dat handig?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 15:15

R-B

Blokkert

marapuru schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:15:
Ben nog eens op zoek gegaan naar de rekening en specificatie die ik destijds heb gekregen. Daarin stond de volgende zin:

[...]

KG kan ik toch alleen maar vertalen als krachtgroep / kookgroep. Die ontbreekt dus gewoon in de meterkast :+

Morgen maar eens even bellen met de beste man (keuken zit er overigens al 2,5 jaar in...)
Toch weer teleurstellend hoe zo installateur bouwt. Rommelig, gebroken pijpjes, niet meedenken met klant, niet netjes groepen "uitzoeken" qua belasting etc. En dan ook nog eens niet leveren wat belooft is, of zou hij een fornuisbrug tussen 2 aanliggende groepen vergeten zijn?

Heftige regenval klinkt bijna altijd als oorzaak Tuin / schuur. Altijd wijs om die proberen apart te trekken. Maar dan moet je even op onderzoek uit hoe de boel op elkaar aangesloten / doorverbonden is. Apart aardlekautomaat daarvoor en nooit meer issues. Grootste nadeel van dit is dat je halve huis dus eruit ligt als er toevallig in tuin ellende is.

Als ik in de schuur met 32A wil laden (22KW totaal), begreep ik van de installateur dat er dus een 32A aardlekautomaat in de schuur komt, een 40A distributiegroep in de woning en dat ik dus zelfs naar een 3x50A hoofdaansluiting moet vanwege selectiviteit?

Waarom wil je perse 32A laden? Hou het lekker bij 16A, want thuis is tijd (snachts) geen issue. Scheelt je hoop gedoe / kosten etc. Dat load balancing, zoals hierboven beschreven, is wel een must in mijn ogen :)

[ Voor 53% gewijzigd door R-B op 16-02-2022 09:59 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
djoenez schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:27:
[...]

Zeer bedankt voor je reactie. Ik neem het mee, en ga het zo uitvoeren.

Zijn er in jou optiek ook nog andere "nette" oplossingen voor deze situatie? Het gaat mij uiteindelijk om: Stel dat het huis afbrandt door de meterkast. Kan ik laten zien dat dit een behoorlijke situatie is.

[...]

Ah kijk, ik heb net 3x6mm^2 getrokken, dus dan zou ik 25A kunnen doen, maar geen selectiviteit hebben. Ik ga denk ik voor de 20A, zodat ik selectiviteit heb (al vraag ik mij af of dit qua veiligheid beter wordt?)

Ik ga wel voor de oplossing van de ABB (parallel invoeden). Dan ben ik geborgen voor meer dan 25A stroom trekken.

Jou laatste opmerking snap ik niet helemaal, waarom en waar zou ik een 3 fase 40A installatieautomaat kunnen installeren in plaats van 1 fase 25A?
Tussen hoofdschakelaar en de 16A groepen. In dat plaatje van ABB staat een 25A versie, maar waarom zou je die op 25A beperken? 40A is ook goed, dan kun je 25A uit het net + 15A uit je omvormer halen. Dat kun je enkel-fasig doen als je 1 omvormer hebt. Een 25A versie lijkt mij zelfs ongewenst, want dan moet je in de rest van de kast ook de nul gescheiden houden tussen de nul die van deze enkel-fase automaat komt en de nul die bij de andere fases hoort.

Over de nul kan anders immers nog steeds 25 + cos(-60)*20 = 35A lopen.

Dus, in een 3-fase kast zou ik op die plaats een 40A 3-fase automaat plaatsen, puur om te vermijden dat er meer dan 40A gaat lopen naar 1 van de aardlekschakelaars.

Ik heb het zelf anders opgelost. Ik lever op twee fases terug en heb op allebei die fases gebruik gemaakt van 40A aardlekschakelaars met slechts 2 x16A groepen.
Zeer bedankt voor het meedenken en de reacties!

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:26

Waarom zo duur? Is je nacht te kort om je EV te laden?
Waarom hou je het niet goedkoop en koop je een 22 kW lader met monitoring op je hoofdaansluiting, zodat ie dus nooit meer dan 25A uit je hoofdaansluiting trekt?
Dan kun je 's nachts met (bijna) 17 kW laden, waarmee je in 10 uur 170 kWh kunt laden, dat lijkt me wel genoeg toch? Bovendien staat bij de meeste mensen de EV een stuk langer thuis.

En als de zon hard schijnt en je bijvoorbeeld nog 8 kW PV hebt, kom je toch dicht in de buurt van je gewenste 22 kW.

Dit heeft alleen maar voordelen:
  • Je hoeft je hoofdaansluiting niet te verzwaren.
  • Je kunt gebruik maken van standaard meterkastcomponenten (die gaan tot 40A).
  • De netbeheerder is ook nog blij, want de netbelasting is lager.
  • Het is véél goedkoper, door het gebruik van 40A componenten, en vooral doordat je met een standaard 3x25A aansluiting uit kunt (3x35A is al ca € 800 per jaar duurder, 3x50A nog meer).
Hoe sluit je dit aan:
Gewoon een 3x32A krachtgroep in je meterkast plaatsen, en een kabel trekken naar je laadpaal. Via load balancing op de laadpaal instellen dat ie de stroom op je hoofdaansluiting beperkt tot 25A per fase. Elke normale laadpaal ondersteunt dat. Moeilijker moet je het niet maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Waarom een 3x32A krachtgroep achter een 3x25A hoofdaansluiting? Ik zou een 3x25A gebruiken met eventueel, afhankelijk van de laadpaal, een type B aardlekschakelaar.

En inderdaad kiezen voor een laadpaal met load-balancing. De meerkosten heb je er in een jaar uit, want het verzwaren van de hoofdaansluiting is in Nederland nog steeds schandalig duur.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Begrijp ook nooit zo goed waarom mensen met meer dan 11Kw thuis willen laden

het geeft heel veel meer gedoe, kost veel meer vastrecht elke maand weer, veel aanpassingen

Thuis heb ik zelf een laadpaal gebouwd met load balancing, zelfs als ik een dikke tesla of ander model met grote accu aansluit om 23.00 uur gaat deze gewoon om 7 uur 's ochtends met een volle accu weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Blihi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:34:
Waarom een 3x32A krachtgroep achter een 3x25A hoofdaansluiting? Ik zou een 3x25A gebruiken met eventueel, afhankelijk van de laadpaal, een type B aardlekschakelaar.
Omdat je met 3x32A bij mooi weer (en dus veel PV-opbrengst) mocht het een keer nodig zijn toch die 22 kW kunt laden. Bij 3x25A kun je nooit hoger dan 17 kW. En qua prijs maakt het niks uit, want die 32 kW alamat is niet of nauwelijks duurder dan die 25A alamat.
En inderdaad kiezen voor een laadpaal met load-balancing. De meerkosten heb je er in een jaar uit, want het verzwaren van de hoofdaansluiting is in Nederland nog steeds schandalig duur.
Nee, dat is niet het geval. Die verzwaring is eigenlijk veel te goedkoop. Want juist die zware hoofdaansluitingen geven enorme pieklasten op het netwerk, waardoor de netwerkkosten stijgen. En waarom zou iemand met een 1x25A aansluiting op een flatje ergens drie-hoog-achter voor jouw zware hoofdaansluiting moeten betalen?
Door alle aansluitingen zwaarder dan 3x25A extra duur te maken, worden de grote verbruikers juist extra gestimuleerd om het verbruik over de dag te verspreiden, wat erg goed is voor de netstabiliteit.
Bovendien: In een nacht van 21 uur tot 7 uur, waarbij er verder nauwelijks verbruikers aan staan, kun je op een 3x25A aansluiting wel 170 kWh laden. Dat lijkt me toch meer dan voldoende? Ik zie niet in waarom je voor je EV je hoofdaansluiting zou moeten verzwaren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik weet niet of je ervan op de hoogte bent, maar bijv bij Liander kost 3x25A €227 ex per jaar.
Voor 3x35/50A betaal je €1261 ex per jaar.

Dat is ruim €1000 ex per jaar verschil. Dus tenzij je al voor andere toepassingen 3x35A/50A hebt liggen, lijkt me dit financieel geen zinnige investering.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 16-02-2022 11:25 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:20
Voor dat geld kan je best ff aan de snellader onderweg mocht je tekort komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Andrehj schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Omdat je met 3x32A bij mooi weer (en dus veel PV-opbrengst) mocht het een keer nodig zijn toch die 22 kW kunt laden. Bij 3x25A kun je nooit hoger dan 17 kW. En qua prijs maakt het niks uit, want die 32 kW alamat is niet of nauwelijks duurder dan die 25A alamat.
Fair enough. Maar dan moet de laadpaal daar wel slim genoeg voor zijn.
[...]

Nee, dat is niet het geval. Die verzwaring is eigenlijk veel te goedkoop. Want juist die zware hoofdaansluitingen geven enorme pieklasten op het netwerk, waardoor de netwerkkosten stijgen. En waarom zou iemand met een 1x25A aansluiting op een flatje ergens drie-hoog-achter voor jouw zware hoofdaansluiting moeten betalen?
Door alle aansluitingen zwaarder dan 3x25A extra duur te maken, worden de grote verbruikers juist extra gestimuleerd om het verbruik over de dag te verspreiden, wat erg goed is voor de netstabiliteit.
Bovendien: In een nacht van 21 uur tot 7 uur, waarbij er verder nauwelijks verbruikers aan staan, kun je op een 3x25A aansluiting wel 170 kWh laden. Dat lijkt me toch meer dan voldoende? Ik zie niet in waarom je voor je EV je hoofdaansluiting zou moeten verzwaren.
Het is maar hoe je het bekijkt. We moeten allemaal van het gas af en elektrische gaan rijden en dat betekent dat er verbruikers bij komen, daar kun je weinig tegen doen. Bij koken, verwarmen en rijden op stroom is 3x25A (eventueel aangevuld met PV stroom) echt niet heel veel.

Als ik even naar mijn eigen situatie kijk: verwarmen en warm water doen we nog op gas, de rest is elektrisch, inclusief koken. Er ligt ruim 7 kWp aan PV panelen op het dak die op twee fases terugleveren.

Het totale vermogen dat mijn huis vraagt schommelt tussen de -6 kW en de +7 kW. Dat zijn minima en maxima op een specifieke dag in het afgelopen jaar.

Er is dus nog zo'n 10 kW ruimte op de 3x25A hoofdaansluiting. Nu is natuurlijk de vraag hoe een warmtepomp en een autolader samen daar nog bij zouden kunnen passen (die WP zou wel eens actueel kunnen worden volgend jaar, die autolader niet, want ik heb net een PHEV gekocht die maximaal met 3.6 kW laadt en thuis maar met 2 kW).

Een WP kun je vertellen dat hij de warmwaterbuffer moet verwarmen als de zon schijnt. Een auto zal veelal 's nachts laden, dan schijnt de zon niet.

Nu moeten we krampachtig doen en vooral nadenken over welke verbruiker op welk moment op welke fase aan gaat. Bij een wat grotere hoofdaansluiting (zoals in de landen om ons heen veel gebruikelijker is) heb je dat probleem minder. En over een hele woonwijk middelt het toch wel uit voor de netbeheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
@_Brake_ en kan je wagen überhaupt op 22kW AC laden? Vaak is het optioneel namelijk of kan het helemaal niet. Over het algemeen doen ze 11kW max op AC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Nu moeten we krampachtig doen en vooral nadenken over welke verbruiker op welk moment op welke fase aan gaat. Bij een wat grotere hoofdaansluiting (zoals in de landen om ons heen veel gebruikelijker is) heb je dat probleem minder. En over een hele woonwijk middelt het toch wel uit voor de netbeheerders.
Dat is op zich waar, het middelt wel, maar door de grote prijsprikkel in Nederland stimuleer je in feite ook slimme oplossingen. Dat zou ik niet direct "krampachtig" willen noemen., maar meer een stimulans om tot slimme huisnetten te komen.

Eigenlijk is er behoefte aan een goede standaard voor een bus met actuele gebruiksdata. Jammer dat de netbeheerders hun eigen "P1" protocol gemaakt hebben, waar (eigenlijk) maar een listener kan zijn en de communicatie altijd maar 1-zijdig is. Was het niet mooier geweest als alle meters standaard een RS485 interface met modbus zouden hebben gehad, eventueel ook over draadloos ethernet, met een gepubliceerde, open standaard voor verbruiksmanagement, inclusief een manier om te onderhandelen over verbruiksruimte. Zodat alle grote verbruikers daarop kunnen inprikken, inclusief elektrische naverwarmers, en deze vooraf "ruimte" moeten vragen voordat ze ook echt kunnen afnemen, maar waarbij de meter ook dynamisch toegekende ruimte kan afnemen als het restverbruik stijgt, ofwel load balancing kan toepassen.

Mijn motto is dat 3x25A voor eigenlijk vrijwel elke woning in Nederland voldoende moet kunnen zijn, zelfs als het een full-electric villa is met 2 auto's voor de deur en een zwembad. Je moet alleen wel zorgen dat de apparaten die aangesloten zijn rekening met elkaar en met de maximale verbruiksruimte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
roelbouwman schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Dat is op zich waar, het middelt wel, maar door de grote prijsprikkel in Nederland stimuleer je in feite ook slimme oplossingen. Dat zou ik niet direct "krampachtig" willen noemen., maar meer een stimulans om tot slimme huisnetten te komen.

Eigenlijk is er behoefte aan een goede standaard voor een bus met actuele gebruiksdata. Jammer dat de netbeheerders hun eigen "P1" protocol gemaakt hebben, waar (eigenlijk) maar een listener kan zijn en de communicatie altijd maar 1-zijdig is. Was het niet mooier geweest als alle meters standaard een RS485 interface met modbus zouden hebben gehad, eventueel ook over draadloos ethernet, met een gepubliceerde, open standaard voor verbruiksmanagement, inclusief een manier om te onderhandelen over verbruiksruimte. Zodat alle grote verbruikers daarop kunnen inprikken, inclusief elektrische naverwarmers, en deze vooraf "ruimte" moeten vragen voordat ze ook echt kunnen afnemen, maar waarbij de meter ook dynamisch toegekende ruimte kan afnemen als het restverbruik stijgt, ofwel load balancing kan toepassen.
Dat is zeker waar. Hoewel men dan ook weer kabeltjes van de PV omvormers (met modbus) naar de meterkast moet trekken.

Hier neemt een Raspberry Pi dit voor zijn rekening, met een heleboel seriele adapters voor de modbus van de PV panelen, het seriele protocol van de Ducobox, het seriele protocol van de Intergas ketel, de P1 poort van de slimme meter en de kWh meter voor het laadstopcontact.
Mijn motto is dat 3x25A voor eigenlijk vrijwel elke woning in Nederland voldoende moet kunnen zijn, zelfs als het een full-electric villa is met 2 auto's voor de deur en een zwembad. Je moet alleen wel zorgen dat de apparaten die aangesloten zijn rekening met elkaar en met de maximale verbruiksruimte houden.
Eens, maar voor het gemak denken installateurs daar anders over. Een van mijn buren heeft 3x40A, want ja, dat was "nodig" voor de Tesla en het bubbelbad in de tuin (let wel, verwarmen doet hij nog op gas). Dat is voor de installateur gewoon gemakzucht en voor die 600 euro extra per jaar kun je heel wat kilometers op benzine rijden. Dan is zo'n Tesla ineens helemaal niet meer interessant.

Wellicht dat er ooit nog subsidie komt op thuisaccus. Want als je nu echt wilt afvlakken is dat nu juist wat er in NL ontbreekt. Met het vervallen van de salderingsregeling worden die dingen wellicht wel interessant (maar dat is weer uitgesteld). Dan kun je thuis gewoon instellen wat je gewenste piekverbruik is en zodra je meer nodig hebt springt de accu bij. Opladen doe je dan weer met zonnestroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Hier al een paar jaar gasloos middels een l/w warmtepomp en sinds dit jaar een electrische auto. 3X25 A aansluiting en heb er geen problemen mee. Auto laad nu vooral in de nacht voor het nachttarief. Maar een warmtepomp klinkt voor de meeste eng, maar kwa verbruik is dat vooral low and slow en niet constant pieken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Erwin_83 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:44:
Hier al een paar jaar gasloos middels een l/w warmtepomp en sinds dit jaar een electrische auto. 3X25 A aansluiting en heb er geen problemen mee. Auto laad nu vooral in de nacht voor het nachttarief. Maar een warmtepomp klinkt voor de meeste eng, maar kwa verbruik is dat vooral low and slow en niet constant pieken.
Ook niet tijdens het opwarmen van het warm water, of doe je dat juist op het moment dat het buiten het warmst is en dus de PV panelen het meest opbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Blihi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 11:37:
Fair enough. Maar dan moet de laadpaal daar wel slim genoeg voor zijn.
Dat is basic load balancing. Je hoeft die laadpaal alleen maar te vertellen dat je max 25A uit je hoofdaansluiting mag trekken. De rest kan ie zelf.
Het is maar hoe je het bekijkt. We moeten allemaal van het gas af en elektrische gaan rijden en dat betekent dat er verbruikers bij komen, daar kun je weinig tegen doen. Bij koken, verwarmen en rijden op stroom is 3x25A (eventueel aangevuld met PV stroom) echt niet heel veel.
Als ik even naar mijn eigen situatie kijk: verwarmen en warm water doen we nog op gas, de rest is elektrisch, inclusief koken. Er ligt ruim 7 kWp aan PV panelen op het dak die op twee fases terugleveren.

Er is dus nog zo'n 10 kW ruimte op de 3x25A hoofdaansluiting. Nu is natuurlijk de vraag hoe een warmtepomp en een autolader samen daar nog bij zouden kunnen passen (die WP zou wel eens actueel kunnen worden volgend jaar, die autolader niet, want ik heb net een PHEV gekocht die maximaal met 3.6 kW laadt en thuis maar met 2 kW).

Een WP kun je vertellen dat hij de warmwaterbuffer moet verwarmen als de zon schijnt. Een auto zal veelal 's nachts laden, dan schijnt de zon niet.

Ik heb geen EV (maar vanwege load balancing is die voor je hoofdaansluiting niet relevant), maar wel een WP en verder ook alles elektrisch en kan je melden dat dat op een 3x25A hoofdaansluiting echt geen enkel probleem is. Je hoeft maar een paar dingen goed te doen:
  • Grote verbruikers op 3 fasen aansluiten (kookplaat, WP, dompelelement boiler en PV)
  • Goed nadenken over je faseverdeling
En daarna hoef je echt niet krampachtig te doen. Hier wordt qua inschakelen van verbruikers nooit ergens naar gekeken, en volgens de loggings uit Domoticz komt er maar heel zelden een fase boven de 20A.

Bovendien had je dat zelf ook al geconcludeerd: Je hebt nog 10 kW ruimte op je hoofdaansluiting. Zelfs bij -10 en vol gas komt een 7 kW WP eigenlijk niet boven de 3 kW opgenomen vermogen.

Niks aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Blihi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
Ook niet tijdens het opwarmen van het warm water, of doe je dat juist op het moment dat het buiten het warmst is en dus de PV panelen het meest opbrengen?
Deze vraag hoort eigenlijk in het L/W topic, maar even een kort antwoord.
Mijn WP verbruikt tijdens de SWW-run maar zo'n 2 kW, oftewel max 3 à 4A per fase. Totaal niet spannend dus. Voorheen deed ik dat elke dag om 12 uur, maar het is veel efficiënter om dat pas te doen als je vat grotendeels is leeggedoucht. Het rendementswinst van die run draaien bij max buitentemperatuur weegt daar niet tegen op. Dus nu loopt die run wanneer het vat ter hoogte van de sensor (op 2/3 van de hoogte) op 37 graden is gekomen. Dan zit daarboven altijd nog voldoende warm water voor een douchebeurt.
Gezien we nog een 100% salderingsregeling hebben hoef je met PV (nog) geen rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:29
Ik heb een 2 voudig wcd zonder aarde (zie foto) en omdat ik laatst al mijn schakelaars heb vervangen door Jung SL serie en dan antraciet zwart ben ik op zoek gegaan naar wcd's in die zelfde serie. Nou bestaan er geen wcd's in die serie zonder aarde. Wat gebeurt er als ik deze wcd koop (https://www.elektramat.nl...t-mat-al1520-15caan-l/)en aansluit op deze plek. ? En er ligt dus geen groen/gele draad en ik heb ook geen zin om dat te trekken. Kan dat wel ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw6haknI6RyHVnikEi1KvT5OTVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNgBYpu6pbQUYUpy5tA5iMkz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 23:13
r_buren schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:09:
Ik heb een 2 voudig wcd zonder aarde (zie foto) en omdat ik laatst al mijn schakelaars heb vervangen door Jung SL serie en dan antraciet zwart ben ik op zoek gegaan naar wcd's in die zelfde serie. Nou bestaan er geen wcd's in die serie zonder aarde. Wat gebeurt er als ik deze wcd koop (https://www.elektramat.nl...t-mat-al1520-15caan-l/)en aansluit op deze plek. ? En er ligt dus geen groen/gele draad en ik heb ook geen zin om dat te trekken. Kan dat wel ? [Afbeelding]
Je hebt ze wel hoor,

https://www.elektramat.nl...un-inb-wcds-1v-z-ra-antr/

Bovendien, als je wcd aarding heeft moet je die ook aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
pickboy schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Je hebt ze wel hoor,

https://www.elektramat.nl...un-inb-wcds-1v-z-ra-antr/

Bovendien, als je wcd aarding heeft moet je die ook aansluiten.
Hmm daar heb ik al die tijd over heen gekeken :) En bedankt voor het antwoord, wcd met aarde kan dus niet op een plek waar geen aarde ligt. En aarde trekken is me te veel gedoe. Ik heb me een beetje ingelezen maar ben er nog niet achter waar nou mijn centraaldoos zit. Dat wordt niet echt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

r_buren schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Hmm daar heb ik al die tijd over heen gekeken :) En bedankt voor het antwoord, wcd met aarde kan dus niet op een plek waar geen aarde ligt. En aarde trekken is me te veel gedoe. Ik heb me een beetje ingelezen maar ben er nog niet achter waar nou mijn centraaldoos zit. Dat wordt niet echt uitgelegd.
doorgaans gaat het stopcontact naar de doos in het midden van het plavond.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
r_buren schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:09:
Ik heb een 2 voudig wcd zonder aarde (zie foto) en omdat ik laatst al mijn schakelaars heb vervangen door Jung SL serie en dan antraciet zwart ben ik op zoek gegaan naar wcd's in die zelfde serie. Nou bestaan er geen wcd's in die serie zonder aarde. Wat gebeurt er als ik deze wcd koop (https://www.elektramat.nl...t-mat-al1520-15caan-l/)en aansluit op deze plek. ? En er ligt dus geen groen/gele draad en ik heb ook geen zin om dat te trekken. Kan dat wel ? [Afbeelding]
(Je link is stuk)
Het kan wel, maar het is gevaarlijk en daarom heel erg verboden. Dan geef je namelijk de indruk dat er een randaarde aanwezig is, die er in de praktijk niet is.
Waarom trek je niet gewoon vanaf je meterkast, via de centraaldozen, randaarde naar de stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31
@Andrehj Die SWW run hoeft toch niet elke dag? Bij mijn ouders staat dat op 1 x per week maar dan wel met volle boiler anders werkt de legionella doding niet over de hele wand van de boiler.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
r_buren schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:15:
[...]

met een trekveer is het echt niet lastig. Meestal zit er aarde bij de centraaldoos en met beetje geluk is dat net als bij mij achter de pafondlamp(en). Ik heb laatst bij mij ook aarde getrokken omdat ik een wijnkoelkastje in de woonkamer (geaard) wilde aansluiten en al mijn stopcontacten hadden ook geen aarde. Nu dus wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_buren
Andrehj schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:21:
[...]

(Je link is stuk)
Het kan wel, maar het is gevaarlijk en daarom heel erg verboden. Dan geef je namelijk de indruk dat er een randaarde aanwezig is, die er in de praktijk niet is.
Waarom trek je niet gewoon vanaf je meterkast, via de centraaldozen, randaarde naar de stopcontacten?
Ja dan kan ik het dus beter niet doen als het super gevaarlijk is.
(ik bedoelde deze link : https://www.elektramat.nl...ciet-mat-al1520-15caan-l/ )

Nou het is een huurflat en schakelaars vervangen heb ik wel gedaan maar om nou helemaal kabels opnieuw te trekken vanuit meterkast is me toch iets te technisch en daar zou ik toch een elektricien voor nodig hebben. Dat durf ik zelf niet, ja het trekken wel maar het aansluiten dat kan ik niet. Of laat ik het anders zeggen, daar ben ik huiverig voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
habbekrats schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:22:
@Andrehj Die SWW run hoeft toch niet elke dag? Bij mijn ouders staat dat op 1 x per week maar dan wel met volle boiler anders werkt de legionella doding niet over de hele wand van de boiler.
Verkeerde topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Blihi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Sww doet ie als het nodig is en vrijdag 3.00 voor een legionella run. Zonnepanelen heb ik wel, maar dat zijn er (nu nog) maar 6 dus dat maakt geen groot verschil.

De wp is 10 kW thermisch, dus kwa stroom niet zo spannend, 1800 kWh per jaar verbruik.
Bij cop 4 dus 2500 watt verbruik en heel extreem bij cop 2 5000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:31
Ships, zat vanmiddag in de wachtkamer op een beroerde verbinding hier wat te lezen om de tijd fdoor te brengen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

r_buren schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Ja dan kan ik het dus beter niet doen als het super gevaarlijk is.
(ik bedoelde deze link : https://www.elektramat.nl...ciet-mat-al1520-15caan-l/ )

Nou het is een huurflat en schakelaars vervangen heb ik wel gedaan maar om nou helemaal kabels opnieuw te trekken vanuit meterkast is me toch iets te technisch en daar zou ik toch een elektricien voor nodig hebben. Dat durf ik zelf niet, ja het trekken wel maar het aansluiten dat kan ik niet. Of laat ik het anders zeggen, daar ben ik huiverig voor ;)
Als je een draadje in een schakelaar kan stoppen, kan je hem ook in een wago stoppen. ;)

Wise enough to play the fool

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:02
Mijn nieuwe groepenkast is voorzien van een overspanningsbeveiliging van DEHN, zie onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/C300/DG_M_TNS_275_01.jpgAfbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/artikel_ws/C300/DG_M_TNS_275_02.jpg

Wij hebben een TN-S TT stelsel met een eigen aardelektrode onderin de meterkast, situatie zoals onderstaand (maar dan 3 fase en met aardlekautomaten):
Afbeeldingslocatie: https://natuurwetenschappen.nl/artikelfiles/auteurs/groepenkast2.gif
Normaal gesproken wordt er met 6mm2 blank vertind vanuit de elektrode onderin naar de hoofdaardrail gegaan en vanuit daar door met 6mm2 naar de overspanningsbeveiliging (linker aansluiting) en de rechter aansluiting weer door naar de aardrail binnen de groepenkast.

Is het nu met de overspanningsbeveiliging noodzakelijk de 6mm2 leidingen dikker uit te voeren zodat een eventuele inslag / overspanning beter afgevoerd kan worden?

[ Voor 0% gewijzigd door Brokencore op 17-02-2022 09:02 . Reden: TT i.p.v. TN-S ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
Brokencore schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:44:
Wij hebben een TN-S stelsel met een eigen aardelektrode onderin de meterkast, situatie zoals onderstaand (maar dan 3 fase en met aardlekautomaten):
Snap ik niet bij TN-S heb juist geen aardelektrode in je meterkast. Of bedoel je wat anders?

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:02
leonbong schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Snap ik niet bij TN-S heb juist geen aardelektrode in je meterkast. Of bedoel je wat anders?
Aangepast naar TT, zie dat ik dan ook waarschijnlijk een andere beveiliging nodig heb?
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/C300/DG_M_TT_275_02.png

• Blihi
Ik heb daar ook ooit naar zitten kijken, en dan met name deze: https://www.elektramat.nl...ing-3-polig-nul-r9l12710/

Als ik het goed begrijp heeft die geen cassettes die vervangen zouden moeten worden.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-10 17:01

Ethirty

Who...me?

En dan heb je ook nog de extreem compacte versie van OBO, die ik hier ook een keer genoemd heb zien worden.

https://www.obo.nl/produc...er-v10-compact-255-v.html

Is er nou nog een wezenlijk verschil tussen die dingen? Los van de verschillen in stelsel en fijn/grof beveiliging.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• _Brake_
Er zijn een hoop antwoorden gekomen op mijn post, maar helaas niet echt inhoudelijk mbt de door mij bedachte 'selectiviteit' van 32A C-kar distributiekrachtgroep > 32A B-kar krachtaardlekautomaat achter de 3x35A hoofdaansluting (die is er al en blijft ook).

Ik wil graag zo snel mogelijk laden, omdat er in de toekomst ongetwijfeld een tweede elektrische auto bijkomt. Van 18.00 uur tot 22.00 uur één auto vol, om daarna de tweede aan te pluggen is dan zeer wenselijk. Of ik vervang de laadpaal door een Alfen duo, om zo tegelijkertijd met 11KW te laden. Los daarvan vind ik het sowieso prettig dat de auto zo snel mogelijk weer inzetbaar is.

Zonnepanelen heb ik, maar er zal overdag nauwelijks geladen worden dus dat voordeel valt weg. Loadbalancing kent de paal ook (en werkt), dus het is niet zo dat ik maar 3x3A overhoud.

Dus als iemand inhoudelijk op het selectiviteitsvoorstel kan reageren, graag :)

Edit:
Deze in de meterkast van de woning: https://www.elektramat.nl...lig-nul-32a-c-kar-243021/

En deze in de meterkast van de schuur: https://www.elektramat.nl...l-32a-b-kar-30ma-adm432g/ (omdat er geen Eaton beschikbaar is?)

[ Voor 13% gewijzigd door _Brake_ op 17-02-2022 12:22 . Reden: Automaten gespecificeerd ]

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

• Blihi
Ethirty schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:06:
En dan heb je ook nog de extreem compacte versie van OBO, die ik hier ook een keer genoemd heb zien worden.

https://www.obo.nl/produc...er-v10-compact-255-v.html

Is er nou nog een wezenlijk verschil tussen die dingen? Los van de verschillen in stelsel en fijn/grof beveiliging.
En dan heb je ook nog de EMAT varianten. Die kosten nog veel minder.

• Blihi
_Brake_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:07:
Er zijn een hoop antwoorden gekomen op mijn post, maar helaas niet echt inhoudelijk mbt de door mij bedachte 'selectiviteit' van 32A C-kar distributiekrachtgroep > 32A B-kar krachtaardlekautomaat achter de 3x35A hoofdaansluting (die is er al en blijft ook).

Ik wil graag zo snel mogelijk laden, omdat er in de toekomst ongetwijfeld een tweede elektrische auto bijkomt. Van 18.00 uur tot 22.00 uur één auto vol, om daarna de tweede aan te pluggen is dan zeer wenselijk. Of ik vervang de laadpaal door een Alfen duo, om zo tegelijkertijd met 11KW te laden. Los daarvan vind ik het sowieso prettig dat de auto zo snel mogelijk weer inzetbaar is.

Zonnepanelen heb ik, maar er zal overdag nauwelijks geladen worden dus dat voordeel valt weg. Loadbalancing kent de paal ook (en werkt), dus het is niet zo dat ik maar 3x3A overhoud.

Edit:
Deze in de meterkast van de woning: https://www.elektramat.nl...lig-nul-32a-c-kar-243021/

En deze in de meterkast van de schuur: https://www.elektramat.nl...l-32a-b-kar-30ma-adm432g/ (omdat er geen Eaton beschikbaar is?)
Je zou de grafieken van je hoofdschakelaars en de voorgestelde (aardlek)automaten op moeten zoeken en over elkaar heen kunnen leggen. Als ze niet overlappen, is de boel selectief. Dat kan best met C -> B, maar dat zal merkafhankelijk zijn.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:55
_Brake_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:07:

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Be2SIILxGklRPFZCfUekB9PAs-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/di75qiugQTI9ZyaiIQTZToQY.png?f=fotoalbum_large

Dit is met ABB materiaal omdat ik daar het programma voor heb, maar je ziet in het blauw de zekeringen (kon alleen 40A kiezen helaas geen 35A) en in het zwart een C en in het rood een B karakteristiek automaat. De aardlek functie zou voor de curve niet uit mogen maken.

Wat dit wel heel duidelijk laat zien is dat er geen enkele selectiviteit in jou opstelling zal zitten.

• _Brake_
olof schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:33:
[...]

[Afbeelding]

Dit is met ABB materiaal omdat ik daar het programma voor heb, maar je ziet in het blauw de zekeringen (kon alleen 40A kiezen helaas geen 35A) en in het zwart een C en in het rood een B karakteristiek automaat. De aardlek functie zou voor de curve niet uit mogen maken.

Wat dit wel heel duidelijk laat zien is dat er geen enkele selectiviteit in jou opstelling zal zitten.
Heel erg bedankt! Ik maak op uit jouw verhaal dat alle 3 de kleuren elkaar volledig niet mogen raken om wel selectief te zien?

Edit:
Zal het niet zo zijn dat bij een (forse) kortsluiting, de C en B automaten alsnog eerder gaan dan de 35A smeltzekering(en)?

[ Voor 7% gewijzigd door _Brake_ op 17-02-2022 12:46 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:19:
[...]

En dan heb je ook nog de EMAT varianten. Die kosten nog veel minder.
Ging me niet over merken of kosten - discussie over EMAT is al vaker gevoerd - maar over de functionele verschillen, zoals wel of niet vervangen van modules na dat het ding zijn werk heeft gedaan, of de mate van bescherming.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Blihi
Dat begrijp ik. Die rode dingen van DEHNGuard komen met zeer uitgebreide documentatie voor de manier van aansluiten. Van Hager kun je ook documentatie vinden, maar die zijn dubbel zo duur. Van die andere merken, die dus kleiner zijn, kan ik weer juist veel minder documentatie vinden, bijvoorbeeld over het stelsel waarin ze toegepast moeten worden etc.

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38

robertwebbe

Robert Webbe

Vraagje aan de kenners:

Voor mijn nieuwbouwhuis had ik een fornuisgroep besteld voor 2 fasen. Echter heeft de installateur een 3 fase aansluiting in de keuken gemaakt. Omdat mijn inductie kookplaat alleen 2 fasig aangesloten kon worden (met 2xP en 2xN) heb ik de perilex aansluitdoos open gemaakt om de kleuren te bekijken en vervolgens heb ik in de groepenkast dit gewijzigd naar 2xP en 2xN. Daarna de aanduidingen op het plaatje nog gecorrigeerd en per groep gecontroleerd of ik de juiste fase en nul had en toen aangesloten.

Echter als ik nu kijk naar de aanduidingen op de stickers onder de automaten, dan lijkt het wel op beide groepen op dezelfde fase zitten. Kan en mag dat? Ik dacht dat je dan altijd 2 verschillende (aanvoer) fases nodig had. Of klopt mijn gedachte niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bLqJzj_tmkgdveEMSnyUEryaPPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F8Upczr9GeyLKFYQpQCVKjV2.jpg?f=user_large

En: waar staan de afkortingen K1 en K2 voor?

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 17-02-2022 13:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blihi
robertwebbe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:27:
Vraagje aan de kenners:

Voor mijn nieuwbouwhuis had ik een fornuisgroep besteld voor 2 fasen. Echter heeft de installateur een 3 fase aansluiting in de keuken gemaakt. Omdat mijn inductie kookplaat alleen 2 fasig aangesloten kon worden (met 2xP en 2xN) heb ik de perilex open gemaakt om de kleuren te bekijken en vervolgens heb ik in de groepenkast dit gewijzigd naar 2xP en 2xN. Vervolgens de aanduidingen op het plaatje nog gecorrigeerd en per groep gecontroleerd of ik de juiste fase en nul had en toen aangesloten.

Echter als ik nu kijk naar de aanduidingen op de stickers onder de automaten, dan lijkt het wel op beide groepen op dezelfde fase zitten. Kan en mag dat? Ik dacht dat je dan altijd 2 verschillende (aanvoer) fases nodig had. Of klopt mijn gedachte niet?

[Afbeelding]
Waarom zou je een mooie 3-fase krachtgroep veranderen naar een kookgroep? Die kookplaat kan ook gewoon op 2 van de drie fases hoor. En dan heb je maar 1 nul nodig en kun je gewoon netjes de krachtgroep blijven gebruiken.

Wel grappig. Legt de installateur het een keer netjes aan, gaan we het alsnog veranderen 8)7

Edit: soms staat de juiste aansluitmethode niet op de plaat of in het boekje. Post even de foto's dan kan hier wel verteld worden hoe het moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 17-02-2022 13:30 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vraagje aan de kenners:

Voor mijn nieuwbouwhuis had ik een fornuisgroep besteld voor 2 fasen. Echter heeft de installateur een 3 fase aansluiting in de keuken gemaakt. Omdat mijn inductie kookplaat alleen 2 fasig aangesloten kon worden (met 2xP en 2xN) heb ik de perilex open gemaakt om de kleuren te bekijken en vervolgens heb ik in de groepenkast dit gewijzigd naar 2xP en 2xN. Vervolgens de aanduidingen op het plaatje nog gecorrigeerd en per groep gecontroleerd of ik de juiste fase en nul had en toen aangesloten.

2P+2N is bedoeld om 7kW te kunnen leveren vanuit een 1F meterkast.
Daarom zie je gewoonlijk kookgroepen op 1 fase zitten.

Als je een 3F meterkast hebt, mag je die kookplaat prima op 2P+2N aansluiten met verschillende fases, zolang ze maar gezamenlijk afschakelen. In die kookplaat komen deze fases nergens bij elkaar.

Edit: En wat @Blihi inderdaad zegt. Je kan prima 2P over een 3 fase aansluiting doen.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 17-02-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:57

Freakie1NL

Grote Baas

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Waarom zou je een mooie 3-fase krachtgroep veranderen naar een kookgroep? Die kookplaat kan ook gewoon op 2 van de drie fases hoor. En dan heb je maar 1 nul nodig en kun je gewoon netjes de krachtgroep blijven gebruiken.

Wel grappig. Legt de installateur het een keer netjes aan, gaan we het alsnog veranderen 8)7

Edit: soms staat de juiste aansluitmethode niet op de plaat of in het boekje. Post even de foto's dan kan hier wel verteld worden hoe het moet.
Inderdaad zeg. Eindelijk een installateur die het eindelijk WEL goed doet. Gaat beunhaas en co het aanpassen. Komt die installateur straks terug en denkt tja dan maar verder altijd zo. En zo komen wij bij de nieuwbouw die met 3 fase en 1 kookgroep opgeleverd word.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Vraagje aan de kenners:

Voor mijn nieuwbouwhuis had ik een fornuisgroep besteld voor 2 fasen. Echter heeft de installateur een 3 fase aansluiting in de keuken gemaakt. Omdat mijn inductie kookplaat alleen 2 fasig aangesloten kon worden (met 2xP en 2xN) heb ik de perilex aansluitdoos open gemaakt om de kleuren te bekijken en vervolgens heb ik in de groepenkast dit gewijzigd naar 2xP en 2xN. Daarna de aanduidingen op het plaatje nog gecorrigeerd en per groep gecontroleerd of ik de juiste fase en nul had en toen aangesloten.

[Afbeelding]

En: waar staan de afkortingen K1 en K2 voor?
Ik zou voor je eigen veiligheid aanraden er maar niet verder aan te komen. De installateur had het namelijk wel goed gedaan, en dat is een uitzondering.

K1 en K2 staat voor Krachtgroep 1 en krachtgroep 2.

De kleur zegt niets over de groepen maar welke aardlekschakelaar dit gedeelte beveiligd.

Blijf er maar vanaf zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 17-02-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Die gele sticker is fout. Ik neem even aan dat er een 3F busboard in zit, en die hebben L1/L2/L3 om en om.
Die 3 fases zijn dus wel netjes verdeeld.

EDIT: ik kan me ook vergissen. Schroef even die kap eraf en plaats hier een foto van de binnenkant.
Dat helpt.

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 17-02-2022 13:37 ]

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

JackBol schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Die gele sticker is fout. Ik neem even aan dat er een 3F busboard in zit, en die hebben L1/L2/L3 om en om.
Die 3 fases zijn dus wel netjes verdeeld.
Nee hoor ABB heeft ook een 1/3 fase busboard, die gewoon van links naar rechts verdeeld is.
Gezien je krachtgroep zou je gelijk kunnen hebben, maar deze kan ook anders aangesloten zijn.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:55
_Brake_ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Heel erg bedankt! Ik maak op uit jouw verhaal dat alle 3 de kleuren elkaar volledig niet mogen raken om wel selectief te zien?

Edit:
Zal het niet zo zijn dat bij een (forse) kortsluiting, de C en B automaten alsnog eerder gaan dan de 35A smeltzekering(en)?
Zo moet je dat inderdaad zien, ze mogen elkaar niet raken. Wat betreft het uitschakelen, het probleem is dat je simpelweg niet weet welke automaat of zekering er als eerste uit zal gaan. Daardoor kan het zo zijn dat bij een probleem bij je lader je hele huis zonder stroom komt te zitten. Als je dat geen probleem vind mag je het wel zo maken maar of dat wenselijk is...

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Het is een IKEA keuken en deze heb ik ook door IKEA laten installeren. Ze besteden het installatiewerk uit aan een derde partij en deze installateur kwam dus met de opmerking dat hij 2 fasen en 2 nullen verwachte.

Dit is wat er in de handleiding staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amAmXACODPfSj_iWgnfxS8Gg-jk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bZ0ue7TF66I04Xh6MSvBW02y.png?f=user_large

Zo is het op dit moment aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usKBJJcEPAZMqtbao81o31Sx3fY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OfUHF8oYcBoZ9HccL4eSk3LQ.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 17-02-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

robertwebbe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Het is een IKEA keuken en deze heb ik ook door IKEA laten installeren. Ze besteden het installatiewerk uit aan een derde partij en deze installateur kwam dus met de opmerking dat hij 2 fasen en 2 nullen verwachte.

[Afbeelding]
Je moet even het plaatje over 400V opzoeken. Zo moet het - en niet je meterkast aanpassen.

Met de rest, wordt het eindelijk eens goed aangelegd, ga je het zelf weer aanpassen 8)7

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

[Afbeelding]
Het is denk ik handig als je even laat weten welke plaat het is. Gezien IKEA handleidingen online plaatst.
Gemiddelde NL keukenboer/plaatser snapt er namelijk nooit iets van.
Tot nu toe alle IKEA platen die ik heb bekeken kunnen ook op 3 fase aangesloten worden. Voor een internationaal merk als IKEA verwacht ik ook niets anders. Heel zeldzaam en dan alleen als het expliciet voor NL markt is ontwikkeld (Etna) is het alleen geschikt voor een 1 fase kookgroep.

Voorbeeld de UTNÄMND. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0Mp9BX0iR-mNCI2vQf6ay65SRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/645gs7JqyL9RATEHQPnYY5DT.png?f=user_large

Daar moet je de NL niet volgen als je 3 fase hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Freakie1NL op 17-02-2022 13:48 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ethirty schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Je moet even het plaatje over 400V opzoeken. Zo moet het - en niet je meterkast aanpassen.

Met de rest, wordt het eindelijk eens goed aangelegd, ga je het zelf weer aanpassen 8)7
Deze inductie kookplaat wordt in Nederland alleen geleverd met deze aansluitingen. In andere landen is die optie er wel maar er zit geen L3 aansluiting op het toestel.

[ Voor 16% gewijzigd door robertwebbe op 17-02-2022 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

[Afbeelding]

Zo is het op dit moment aangesloten:
[Afbeelding]
Als je die plaat op een krachtgroep aansluit mag je beide N doorverbinden op de plaat.

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

JackBol schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:49:
[...]
Als je die plaat op een krachtgroep aansluit mag je beide N doorverbinden op de plaat.
Ik dacht dat je bij 2 fasen altijd ook 2 nullen nodig had omdat anders de retourstroom te groot wordt.

Maar... is het dan nu verstandig om weer terug naar oorspronkelijk te gaan en dan alleen 2 fasen en een gedeelde nul te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

robertwebbe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Deze inductie kookplaat wordt in Nederland alleen geleverd met deze aansluitingen. In andere landen is die optie er wel maar er zit geen L3 aansluiting op het toestel.
Wat bedoel je met aansluitingen?
Als je hem nu zoals de NL situatie hebt aangesloten dan haal je N1 los en sluit je in de groepenkast weer alles zo aan zoals het was. Wel even de perilex nameten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
robertwebbe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Misschien handig om het exacte type even te noemen en een foto van de hele groepenkast. Dan weet je meteen zeker dat het echt om een 3-fase aansluiting gaat (maar het kan bijna niet anders).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
robertwebbe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Ik dacht dat je bij 2 fasen altijd ook 2 nullen nodig had omdat anders de retourstroom te groot wordt.
Nee, zo werkt dat niet bij 3-fase.
Maar... is het dan nu verstandig om weer terug naar oorspronkelijk te gaan en dan alleen 2 fasen en een gedeelde nul te gebruiken?
Beter om dat iemand te laten doen die er vaker mee gewerkt heeft. Voor je het weet maak je iets stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

...
De fasen zitten 120 graden gedraaid van elkaar, dus dat mag je niet bij elkaar optellen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Nee, en dit is de traditionele denkfout in Nederland. Een koekgroep is 1 fase. Waarbij 2x een fase en 2x een nul verbonden is.

Dat is iets anders dan een 3 fase groep, waarvan je er gerust maar 2 fase kan gebruiken. Dan heb je maar 1 nul nodig. De fases fungeren om en om namelijk wegens wisselstroom als een onderlinge nul.

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 17-02-2022 13:54 ]

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Misschien handig om het exacte type even te noemen en een foto van de hele groepenkast. Dan weet je meteen zeker dat het echt om een 3-fase aansluiting gaat (maar het kan bijna niet anders).
Ik ben op dit moment niet op de locatie, zodra ik er ben zal ik even foto's maken van de (open) meterkast.
En ik twijfel nu toch over de aansluiting op de UTNÄMND kookplaat, die keukeninstallateur zei dat er geen L3 aansluitschroef zat, ik heb het niet met eigen ogen gezien.

De kookplaat is nog niet ingebruik dus er is nog niets stuk.
Maar ik zal dan in ieder geval de groepenkast weer herstellen naar wat het was. En de kookplaat zal ik dan of 2 fasen + 1 nul of 3 fasen + 1 nul aansluiten (en aarde uiteraard).

Alvast dank voor alle hulp (y)

[ Voor 14% gewijzigd door robertwebbe op 17-02-2022 14:00 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

timovd schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:53:
[...]

De fasen zitten 120 graden gedraaid van elkaar, dus dat mag je niet bij elkaar optellen.
Mag wel, zolang je maar 2/3 pi mee telt ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
robertwebbe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:55:
[...]

Ik ben op dit moment niet op de locatie, zodra ik er ben zal ik even foto's maken van de (open) meterkast.
En ik twijfel nu toch over de aansluiting op de UTNÄMND kookplaat, die keukeninstallateur zei dat er geen L3 aansluitschroef zat, ik heb het niet met eigen ogen gezien.

Maar ik zal dan in ieder geval de groepenkast weer herstellen naar wat het was. En de kookplaat zal ik dan of 2 fasen + 1 nul of 3 fasen + 1 nul aansluiten (en aarde uiteraard).

Pagina 82 en 83 van dit document: https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/utnamnd-inductiekookplaat-ikea-500-zwart__AA-2231741-6-1.pdf

Blijkbaar kun je de aansluiting in het apparaat prima omzetten naar 400V. Gebruik daarvoor het middelste plaatje van pagina 83 (het linkse plaatje is voor 32A 1-fase zekeringen, het rechtse voor de 1-fase kookgroep).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Je heb de L3 ook niet nodig.

De plaat die je hebt heeft een vermogen van 7kW.
Daarom heb je (op 230V) dus 32A nodig.

Die kan je op 2 manieren leveren:

1) van een 1 fase MK met een kookgroep. Daarmee heb je feitelijk 2x16A automaat in parallel.
In deze situatie gaat er 32A heen en komt er 32A terug. Je hebt daarom 2xP en 2xN nodig (2,5mm2) om die belasting aan te kunnen.

2) van een 3 fase MK met een krachtgroep. Je hebt nog altijd deze 32A nodig, maar die beide 16A's worden niet op het zelfde moment geleverd. Daar zit ongeveer 7 milliseconde (1 sec / 50 / 3) tussen. We noemen dat een phase offset. Dat betekent dat de stroom over de N dus ook niet op het zelfde moment terug komt, en dus nooit de volledige 32A belasting gedragen hoeft te worden door de N geleider.

EDIT: De som hiervoor is SIN("belasting fase 1") + SIN("belasting fase 2 * 2/3pi").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Pagina 82 en 83 van dit document: https://www.ikea.com/nl/nl/manuals/utnamnd-inductiekookplaat-ikea-500-zwart__AA-2231741-6-1.pdf

Blijkbaar kun je de aansluiting in het apparaat prima omzetten naar 400V. Gebruik daarvoor het middelste plaatje van pagina 83 (het linkse plaatje is voor 32A 1-fase zekeringen, het rechtse voor de 1-fase kookgroep).
👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wW3jnHF_ODjMpBY-h70hy_gXP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p6lFKvjsK4rqU10HRyDUK4Rr.png?f=fotoalbum_large

@op: Deze moet je volgen.

• Blihi
JackBol schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:02:
[...]

2) van een 3 fase MK met een krachtgroep. Je hebt nog altijd deze 32A nodig, maar die beide 16A's worden niet op het zelfde moment geleverd. Daar zit ongeveer 7 milliseconde (1 sec / 50 / 3) tussen. We noemen dat een phase offset. Dat betekent dat de stroom over de N dus ook niet op het zelfde moment terug komt, en dus nooit de volledige 32A belasting gedragen hoeft te worden door de N geleider.

De som hiervoor is "belasting fase 1" + "belasting fase 2 * 2/3pi".
Huh, je vergeet een cosinus ergens :)

De belasting van de nul bij gelijktijdige afname van 16A op fase 1 en 16A op fase 2 is 16A.

[ Voor 25% gewijzigd door Blihi op 17-02-2022 14:10 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Huh, je vergeet een cosinus ergens :)

De belasting van de nul bij gelijktijdige afname van 16A op fase 1 en 16A op fase 2 is 16A.
In het geval van RMS wel. Maar als je de som helemaal binnen de trigonometrie houdt, is 2/3*pi voldoende.

sin(x) + sin(y + 2/3pi).

EDIT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3rPOE2_PiZ2NGc-Tmyu9vF1erc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jKlAppiHRgDy2fzOnYMOZJsu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door JackBol op 17-02-2022 14:17 ]

• Blihi
Ik heb daar ooit nog een simulator circuitje voor geknutseld: https://tinyurl.com/yh79r3d6

Daarmee zie je ook meteen wat het effect is van een PV installatie op 1 (of 2) fases in een 3-fase installatie en dan met name de stroom door de nulleiding. Spoiler, die kan boven de 40A uitkomen terwijl de meeste aardlekschakelaars 40A zijn.

[ Voor 203% gewijzigd door Septillion op 17-02-2022 17:00 . Reden: Link fix ]

• Blihi
JackBol schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:11:
[...]

In het geval van RMS wel. Maar als je de som helemaal binnen de trigonometrie houdt, is 2/3*pi voldoende.

sin(x) + sin(y + 2/3pi).
Ja, maar jij telde ze op. Dus 16A + 2/3 pi * 16A en dat is echt veel meer dan de 16A die het werkelijk is.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Ja, maar jij telde ze op. Dus 16A + 2/3 pi * 16A en dat is echt veel meer dan de 16A die het werkelijk is.
je mist de sin ;)
sin(2/3pi) is ongeveer 0.85

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 17-02-2022 14:19 ]

• Blihi
[...]

Deze som bedoelde ik.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:19:
[...]

[...]

Deze som bedoelde ik.
ah correct, daar heb ik me inderdaad niet juist uitgedrukt.

• _Brake_
olof schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Zo moet je dat inderdaad zien, ze mogen elkaar niet raken. Wat betreft het uitschakelen, het probleem is dat je simpelweg niet weet welke automaat of zekering er als eerste uit zal gaan. Daardoor kan het zo zijn dat bij een probleem bij je lader je hele huis zonder stroom komt te zitten. Als je dat geen probleem vind mag je het wel zo maken maar of dat wenselijk is...
Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
[...]

Je heb de L3 ook niet nodig.

De plaat die je hebt heeft een vermogen van 7kW.
Daarom heb je (op 230V) dus 32A nodig.

Die kan je op 2 manieren leveren:

1) van een 1 fase MK met een kookgroep. Daarmee heb je feitelijk 2x16A automaat in parallel.
In deze situatie gaat er 32A heen en komt er 32A terug. Je hebt daarom 2xP en 2xN nodig (2,5mm2) om die belasting aan te kunnen.

Die laatste zin "De som hiervoor is "belasting fase 1" + "belasting fase 2 * 2/3pi".", hoe kom je hieraan? De verdere uitleg is beetje jip-en-janneketaal, als zodanig niets op tegen, want het is voor een leek uitstekend te begrijpen. Maar die optelling slaat gewoon nergens op, met name die factor 2/3pi hoort hier helemaal niet thuis. Voor mij een raadsel waar dat vandaan komt.
Bij twee gelijke fase stomen en geen derde fase is de stroom door de nulleider gelijk aan één van de fasestromen en als er nog een derde eveneens gelijke fasestroom bijkomt heffen de nulstromen elkaar zelfs volledig op. Kortom, bij een tweefasengroep of een krachtgroep d.w.z. een driefasengroep kun je in beide gevallen met één gemeenschappelijke nuldraad volstaan. Alleen met twee groepen op dezelfde fase heb je twee nuldraden nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:22
Maar ik zal dan in ieder geval de groepenkast weer herstellen naar wat het was.
Denk ook aan het bruggen van de nul bovenop de automaten. Geen idee of die er oorspronkelijk zaten, maar wel belangrijk als je drie automaten combineert tot een krachtgroep.

• Blihi
Techneut schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:10:
[...]
Die laatste zin "De som hiervoor is "belasting fase 1" + "belasting fase 2 * 2/3pi".", hoe kom je hieraan? De verdere uitleg is beetje jip-en-janneketaal, als zodanig niets op tegen, want het is voor een leek uitstekend te begrijpen. Maar die optelling slaat gewoon nergens op, met name die factor 2/3pi hoort hier helemaal niet thuis. Voor mij een raadsel waar dat vandaan komt.
Bij twee gelijke fase stomen en geen derde fase is de stroom door de nulleider gelijk aan één van de fasestromen en als er nog een derde eveneens gelijke fasestroom bijkomt heffen de nulstromen elkaar zelfs volledig op. Kortom, bij een tweefasengroep of een krachtgroep d.w.z. een driefasengroep kun je in beide gevallen met één gemeenschappelijke nuldraad volstaan. Alleen met twee groepen op dezelfde fase heb je twee nuldraden nodig.
Stukje doorlezen. Daar staat de uitleg en de opmerking dat dit inderdaad niet klopte.

• Blihi
Out.of.Control schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:50:
[...]

Denk ook aan het bruggen van de nul bovenop de automaten. Geen idee of die er oorspronkelijk zaten, maar wel belangrijk als je drie automaten combineert tot een krachtgroep.
Waarom? Wat is daarvan de toegevoegde waarde?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Het gaat in dit geval over flexomaten, 3 losse 1-fase automaten gecombineerd met een brugje.
Als je de 0 geleider niet doorverbindt, en de automaat waarop de 0 aangesloten is klapt eruit, heb je twee zwevende fases.

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20-10 20:21
Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Een paar pagina's terug komt dit ter sprake. Bij dit type automaat kunnen de fasen apart afschakelen. Wanneer één van de fasen afschakelt blijft op de andere twee nog spanning staan, zonder een nul (= zwevende nul).

Edit: of zwevende fasen zonder nul?

[ Voor 4% gewijzigd door m_rick op 17-02-2022 17:13 ]

• Blihi
Ah. Ik dacht dat dat brugje ervoor zorgde dat ze alleen samen in- en uitgeschakeld kunnen worden. Maar blijkbaar niet dus (heb zelf geen abb thuis).

• Blihi
JackBol schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Het gaat in dit geval over flexomaten, 3 losse 1-fase automaten gecombineerd met een brugje.
Als je de 0 geleider niet doorverbindt, en de automaat waarop de 0 aangesloten is klapt eruit, heb je twee zwevende fases.
Er kan toch niet 1 automaat uitschakelen? Dan duwt die plastic brug de andere mee. Zo niet, zit het plastic op zijn kop.

Maar je kunt ze wel onafhankelijk weer inschakelen begrijp ik (met een beetje moeite).

• Andrehj
Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Er kan toch niet 1 automaat uitschakelen? Dan duwt die plastic brug de andere mee. Zo niet, zit het plastic op zijn kop.

Maar je kunt ze wel onafhankelijk weer inschakelen begrijp ik (met een beetje moeite).
Om dit te voorkomen gebruik ik overal 4-polige alamats (van Hager. Daar is het altijd 1 hendel. Nadeel is wel dat die wat breder zijn, maar ik had gelukkig ruimte genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Blihi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:26:
[...]

Dat brugje is alleen zodat je ze met de hand tegelijkertijd uit kunt schakelen. Wanneer één van de automaten afschakelt door kortsluiting doet het niets.

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik ben erachter gekomen dat twee wcds in een gipswand tussen twee slaapkamers niet netjes zijn aangesloten.
Ik vraag me af of ik het zo kan laten of opnieuw dien aan te (laten) leggen (ivm veiligheid).

De wcd aan de ene kant is een inbouw variant met een hollewand inbouwdoos. Hier is echter aansluitsnoer 2 x 1.5 mm2 gebruikt...

De wcd aan de andere kant van de wand (andere slaapkamer) is opbouw en zo op het gips geschroefd. Ook hier is aansluitsnoer 2x1.5 mm2 gebruikt.

Er loopt vanuit de centraaldoos 1 fase en 1 nul naar de twee wcds.

Voor zover ik kan zien (zonder te slopen) zie ik geen installatiebuis.

Op de plaats van de opbouw wcd zit trouwens een horizontale metal stud... Dat verklaart de keuze voor opbouw.

• Zwartoog
  • Laatst online: 21-10 11:43
Frenkie567917 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:14:
Ik ben erachter gekomen dat twee wcds in een gipswand tussen twee slaapkamers niet netjes zijn aangesloten.
Ik vraag me af of ik het zo kan laten of opnieuw dien aan te (laten) leggen (ivm veiligheid).

De wcd aan de ene kant is een inbouw variant met een hollewand inbouwdoos. Hier is echter aansluitsnoer 2 x 1.5 mm2 gebruikt...

De wcd aan de andere kant van de wand (andere slaapkamer) is opbouw en zo op het gips geschroefd. Ook hier is aansluitsnoer 2x1.5 mm2 gebruikt.

Er loopt vanuit de centraaldoos 1 fase en 1 nul naar de twee wcds.

Voor zover ik kan zien (zonder te slopen) zie ik geen installatiebuis.

Op de plaats van de opbouw wcd zit trouwens een horizontale metal stud... Dat verklaart de keuze voor opbouw.
Is natuurlijk niets volgens de regels, dus officiëel alles opnieuw aansluiten. Lukt het om ergens aan het snoer te trekken zodat je een nieuwe kunt meetrekken? Als dat lukt, kun je een 2-aderige XMVK kabel 2,5 mm² trekken.

Probleem nu is dat een nachtlampje mogelijk geen probleem is, maar in een stopcontact mag je ook een stofzuiger of een magnetron aansluiten (voor de babymelk ofzo, maarja, feestje, en dan staat die extra magnetron ineens uren aan).

Bovendien weet je niet hoe dat ene snoer is gesplitst: dat kan ook knudde gedaan zijn.

Gelukkig is een gipswand makkelijk te repareren. Zoek op YT maar eens op "drywall repair".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-10 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Het plaatje dat getoond wordt is ook "aansluitschema zijde woning". Dus dat zit niet op de kookplaat, dat is (schematisch) hoe het in de woning aangesloten moet worden.
De L3 die daar staat is dus de L3 aansluiting van de woning en die wordt niet aangesloten op de kookplaat.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 218 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.