Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 217 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.344.560 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:15
Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:17:
[...]

• Je mist bij beide "krachtgroepen" rechts een doorverbinding van de nulklemmen aan de bovenzijde zoals voorgeschreven in de handleiding:
[Afbeelding]
Wanneer nu alleen de linker automaat uitschakelt (of wanneer je bij inschakelen de linker automaat als laatste omhoog zet) heb je 2 fasegeleiders actief maar geen nulgeleider. Oftewel een zwevend nulpunt wat voor serieuze schade aan het aangesloten toestel kan zorgen.
Deze zijn zo aangesloten vanuit de bouw, links is warmtepomp en rechts kookplaat. Hier zou nog een brug moeten komen?

Dat is deze volgens mij?

https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
• Je hebt 2 verschillend afgewerkte draden bovenop de hoofdschakelaar, zet daar gewoon een dubbele adereindhuls 2x6mm² op zodat je zeker bent van een goed contact.
Ik heb nu een dubbele draad in de overspanningbeveiliging. Van hoofdgroep naar OSB en ban OSB naar de ALS. Is hier ook een drie-draden variant? Of moet ik dan de groepen met een tweede draad aansluiten (zoals nu de hoofdgroep is aangesloten)?

Met de gedachte dat alle dure apparaten links zitten en rechts alleen een kookgroep en warmtepomp (en bel/meterkast groep)..
• Waar is de aardgeleider van de groep linksonder gebleven?
die heb ik beneden aangesloten op een aardblok, welke met 25mm2 aarddraad aan de aardpen zit (zit ook tweede aansluiting van de OSB op)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pREMuxp1wzCdfkh4DBxoHmVWVzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st9o8YZ6vA5SUSrZmI4aMAoz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct0dknItFJJD8u5oVHRy4Cve0QU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qk8qIWxUZxENxaLC9LnbnfzG.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
• Oh, en misschien zet je het schakelaartje van de beltrafo beter op "aan" of "uit" in plaats van precies in het midden. :+ Voordat de schakelaar straks kapot staat te knetteren.
nu op aan 😅

[ Voor 31% gewijzigd door Source90 op 13-02-2022 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Deze zijn zo aangesloten vanuit de bouw, links is warmtepomp en rechts kookplaat.
Geen garantie dat het goed zit blijkbaar. :/
Hier zou nog een brug moeten komen?

Dat is deze volgens mij?

https://www.sandervunderink.nl/abb-krachtbrug-3-fase.html
Ja, inderdaad. Maar de kunststof hendel heb je al en de stukjes draad is gewoon VD 2,5mm², dus je hoeft niet per sé die set te bestellen als je nog ergens een stukje draad hebt.
Ik heb nu een dubbele draad in de overspanningbeveiliging. Van hoofdgroep naar OSB en ban OSB naar de ALS. Is hier ook een drie-draden variant? Of moet ik dan de groepen met een tweede draad aansluiten (zoals nu de hoofdgroep is aangesloten)?
Je kunt boven de hoofdschakelaar gewoon dubbele adereindhulzen toepassen net zoals boven de OSB. Alleen heb je die laatste waarschijnlijk niet zelf geperst? Denk niet dat je een kant en klare kabelboom voor deze toepassing gaat vinden.

Anders de aardlekschakelaars in de rechter behuizing voeden vanaf de blokjes in de linker kast?
die heb ik beneden aangesloten op een aardblok
But why? Waarom niet gewoon in de kast aangesloten?
welke met 25mm2 aarddraad aan de aardpen zit (zit ook tweede aansluiting van de OSB op)[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is niet de enige aardrail denk ik? Hier komt in ieder geval niet de 6mm² draad naar de aardrail van de verdeler uit?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Geen garantie dat het goed zit blijkbaar. :/

[...]

Ja, inderdaad. Maar de kunststof hendel heb je al en de stukjes draad is gewoon VD 2,5mm², dus je hoeft niet per sé die set te bestellen als je nog ergens een stukje draad hebt.

[...]

Je kunt boven de hoofdschakelaar gewoon dubbele adereindhulzen toepassen net zoals boven de OSB. Alleen heb je die laatste waarschijnlijk niet zelf geperst? Denk niet dat je een kant en klare kabelboom voor deze toepassing gaat vinden.

Anders de aardlekschakelaars in de rechter behuizing voeden vanaf de blokjes in de linker kast?

[...]

But why? Waarom niet gewoon in de kast aangesloten?

[...]

Dit is niet de enige aardrail denk ik? Hier komt in ieder geval niet de 6mm² draad naar de aardrail van de verdeler uit?
Ik maak er gewoon een oplevering van, is niet de eerste :')
Als ze het afwijzen zal ik met draad zelf wat buigen.

Is niet het eerste punt van de ingehuurde elektriciens, waarbij ik als leek al mijn vraagtekens heb of het goed is..

Kennelijk heb ik een keer dubbele hulzen in 6mm besteld.
Ik kan de kabels bij de hoofdschakelaar afknippen (zit nog genoeg speling in) en in een dubbele stoppen?
Mag ik de bruine gebruiken of moet ik nieuw zwart (de dubbele vanuit Sander is zwart draad) 4mm gebruiken?
Lijkt mij dat ik de koperdraden dan in elkaar draai en dan pers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQOc1QqhxSfTisQ7geYbigiR7F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ckxp5NKri380jeLpEHDBuvP.jpg?f=fotoalbum_large

De andere aardrail die bovenin de kast is aangesloten, loopt inderdaad aan de rechterkant naar beneden naar de aardpen, zijn 2x aarde aansluitingen op de OSB.

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 13-02-2022 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Ik maak er gewoon een oplevering van, is niet de eerste :')
Als ze het afwijzen zal ik met draad zelf wat buigen.
Ik zou er niet te lang mee wachten. Kortsluiting of overbelasting of een keer onachtzaamheid bij schakelen kan een apparaat slopen.
Kennelijk heb ik een keer dubbele hulzen in 6mm besteld.
Ik kan de kabels bij de hoofdschakelaar afknippen (zit nog genoeg speling in) en in een dubbele stoppen?
Mag ik de bruine gebruiken of moet ik nieuw zwart (de dubbele vanuit Sander is zwart draad) 4mm gebruiken?
Ik dacht dat het allebei 6mm² was. Dan kun je het afknippen en samen in een huls voor 2x6mm² gebruiken. Als het niet al allebei 6mm² is, dan de draden naar rechts ook vervangen door 6mm².
Lijkt mij dat ik de koperdraden dan in elkaar draai en dan pers?
Niet in elkaar draaien, gewoon naast elkaar insteken en persen met een geschikte tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:28
Aiolos schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:25:
Waarom die 25A automaat? Daar kun je toch gewoon 40A van maken? Je wilt voorkomen dat er 25+21 = 46A (of 50A als je de 2 automaatwaardes optelt) door de ALS gaat. Een 40A automaat is dan dus veel logischer.
Ik was uitgegaan van het idee dat de 25A netbeveiliging gedupliceerd moet worden. Maar jij en Xander hebben gelijk, uiteindelijk moet ik zorgen dat er niet meer dan 40A naar de ALS gaat. Leergeld :)
Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Ik ben vrij zeker dat ABB hiermee doelt op de extra voorbeveiliging (de rechter 25A automaat die je tekent). De beveiliging van de PV-installatie laten ze zich niet over uit. ;)

Je kunt in plaats van deze 25A ook 40A kiezen, dan kun je deze groepen als de zon schijnt zwaarder belasten dan 25A totaal. Dat kan qua overbelasting voor de verdeelkast weinig kwaad, zo lang je ze maar niet zwaarder belast dan 40A totaal.

edit:
@djoenez Even teruggelezen en ik begrijp dat je de aardlekautomaat voor de PV ook nog niet hebt? Bestel dan een fatsoenlijke in plaats van dat kreupele spanningsafhankelijke ding wat je tekent.
@Xander Al besteld jammer genoeg. Ik had tijdens het bestellen opgezocht of EMAT iets was, las dat EMAT goedkoop maar veilig is. Blijkbaar niet kwaliteit spul als ik jou reactie lees, tzt zal ik deze vervangen.
Bedoel jij trouwens dat selectiviteit met de PV installatie zo niet mag? (dus een 25A ALS achter een 25A groep?) Zou dit dan een 20A moeten zijn?

Over met stugge kabels werken, man wat is 6mm^2 vervelend om in je automaten te proppen. Nu snap ik dat je soepele kabel met een adereindhuls vaak ziet :)

[ Voor 11% gewijzigd door djoenez op 14-02-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Ik zou er niet te lang mee wachten. Kortsluiting of overbelasting of een keer onachtzaamheid bij schakelen kan een apparaat slopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
:')
[...]

Ik dacht dat het allebei 6mm² was. Dan kun je het afknippen en samen in een huls voor 2x6mm² gebruiken. Als het niet al allebei 6mm² is, dan de draden naar rechts ook vervangen door 6mm².
Excuus, is 6mm inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Source90 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:48:
[...]

***members only***
:')

[...]
Excuus, is 6mm inderdaad.
Technisch incorrect. Ik zou ze de handleiding van ABB Connect terug mailen.
En je zorgen uiten over de technische correctheid van de rest van de installatie.

Als het goed is staat er op je meterkast een stikkertje van de E-installateur. Je kan ze ook even direct benaderen.

[ Voor 14% gewijzigd door JackBol op 14-02-2022 10:13 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tja. Groep uitzetten en vervolgens alleen de 2 rechter hendels omhoog drukken. Kijken of je de warmtepomp of kookplaat gesloopt krijgt, misschien worden ze dan wakker? :')

Je hebt inderdaad genoeg aan één nulgeleider maar het is nu mogelijk om deze (samen met één fasegeleider) te onderbreken, terwijl de andere 2 fasegeleiders gewoon onder spanning blijven staan. Dat is het issue...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cj1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:02:
[...]

Of de stift doorverbindingsrail gecombineerd mag worden met een massieve / soepele draad blijkt niet uit die documentatie en is ook lastig voor Hager support om te beantwoorden. Twee Hager support medewerkers later heb ik nog geen schriftelijke bevestiging dat combineren is toegestaan. Wordt vervolgd...
Heb je nog iets van Hager vernomen?

Kwam vandaag toevallig een Hager kastje met KB41N rail tegen. Zo komt dat dus uit de doos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOpGqUmX4W_dzy4oXSMEEgUjaGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28tvCUNFAb2hRv3zNoFILMiM.jpg?f=fotoalbum_large

Nou was ik al volledig overtuigd dat dit prima is, maar Hager blijkbaar niet als ik jou mag geloven. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
@JackBol @Xander
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Volgens de bouw was het prima, toch binnen een dag aangepast, :')
Stonden ineens voor de deur 8)7

Nu alleen nog de draden bij hoofdschakelaar combineren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38
Mijn huidige meterkast is volgens mij niet 100% in orde. Door de twee SMA omvormers (1x 3-fase & 1x 1fase) is het in theorie mogenlijk dat componenten met >40A worden belast. 25A via de hoofdzekering en meer dan 15 A via de omvormers.

Nu heb ik nog een aantal aardlekautomaten liggen, als ik deze gebruik om de huidige aardleks en automaten te vervangen is de installatie weer helemaal veilig en volgens de regels en win ik bovendien wat ruimte. Nu hebben de aardlekautomaten een C-karakteristiek. Niet helemaal de standaard in een woonhuis, maar volgens mij ook geen probleem gezien de beperkte lengte van de bekabeling. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:47
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:07:
Mijn huidige meterkast is volgens mij niet 100% in orde. Door de twee SMA omvormers (1x 3-fase & 1x 1fase) is het in theorie mogenlijk dat componenten met >40A worden belast. 25A via de hoofdzekering en meer dan 15 A via de omvormers.

Nu heb ik nog een aantal aardlekautomaten liggen, als ik deze gebruik om de huidige aardleks en automaten te vervangen is de installatie weer helemaal veilig en volgens de regels en win ik bovendien wat ruimte. Nu hebben de aardlekautomaten een C-karakteristiek. Niet helemaal de standaard in een woonhuis, maar volgens mij ook geen probleem gezien de beperkte lengte van de bekabeling. Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Je kunt wat vervelende problemen krijgen als je in een schemerlampje met 2x0,5mm2 sluiting krijgt.
Een C beveiliging is voor een zwaar startende belasting die via een kabel zonder lasdoppen loopt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@habbekrats Ik ken het verschil in karateristiek tussen een b en c automaat, beide bieden dezelfde bescherming tegen overbelasting, maar een b variant is strenger bij kortsluiting en piekbelastingen. Maar als ik de bronnen op het internet mag geloven is een C karakteristiek prima, mits de impedantie tot aan het verste punt laag genoeg is (max Umin/Is = 220V/160Amp = 1,37) dit zou het geval moeten zijn bij kabellengtes < 61m bij 2,5 mm2 , een lengte waar ik ruimschoots onder blijf. Over lasdoppen kan ik 123 niks vinden.

Mijn aardverspreidingsweerstand moet ik nog eens meten, maar ik verwacht dat die heel erg laag is, in de natte kleigrond hier heb je aan een spijker nog genoeg, in mijn geval heb ik en een goede aardpen en heel mijn fundering inclusief een reeks boorpalen van ca 12m word gebruikt als aarde.

Begrijp me niet verkeerd, b zou voor de meeste groepen mijn voorkeur hebben, maar de c variant heb ik voor handen wat het wel aantrekkelijk maakt, mits ze voldoen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Heb je nog iets van Hager vernomen?

Kwam vandaag toevallig een Hager kastje met KB41N rail tegen. Zo komt dat dus uit de doos:

[Afbeelding]

Nou was ik al volledig overtuigd dat dit prima is, maar Hager blijkbaar niet als ik jou mag geloven. :+
Neen Hager heeft nog geen antwoord gegeven. Hager support heeft gemeld dat mijn verzoek naar een andere afdeling wordt doorgezet en dat het daarom lang zal gaan duren.

PS We zijn pas 2 weken verder sinds mijn verzoek in behandeling werd genomen.

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 14-02-2022 21:59 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op zondag 13 februari 2022 @ 21:33:
[...]

@Xander Al besteld jammer genoeg. Ik had tijdens het bestellen opgezocht of EMAT iets was, las dat EMAT goedkoop maar veilig is. Blijkbaar niet kwaliteit spul als ik jou reactie lees, tzt zal ik deze vervangen.
Geen idee hoe het met EMAT in het algemeen zit (al zou ik het zelf inderdaad niet kopen), maar specifiek deze automaat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Deze mogen maar onder bepaalde voorwaarden worden toegepast (alleen wanneer de automaat alleen nodig is als aanvullende bescherming, niet wanneer de automaat ook nodig is voor foutbescherming).

Met ingang van NEN1010:2020 mogen deze helemaal niet meer worden toegepast, alleen is deze uitgave van de norm nog niet aangewezen in het bouwbesluit.
Bedoel jij trouwens dat selectiviteit met de PV installatie zo niet mag? (dus een 25A ALS achter een 25A groep?) Zou dit dan een 20A moeten zijn?
Als je aan de netcode elektriciteit wilt voldoen maximaal B16, alleen deze automaat of lager is (tot zekere hoogte) selectief ten opzichte van de hoofdautomaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:25:
@JackBol @Xander

***members only***

Volgens de bouw was het prima, toch binnen een dag aangepast, :')
Stonden ineens voor de deur 8)7
Jammer. }) Je had het nog wat duurder voor ze kunnen maken. :+

Maar stiekem is het zo toch maar beter opgelost. ;) Ik heb al eens een woningbrand zien ontstaan door zo'n grap (nul onderbroken -> CV-ketel in de fik).

Het is seriebouw denk ik? Hoe zit het bij de buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Jammer. }) Je had het nog wat duurder voor ze kunnen maken. :+

Maar stiekem is het zo toch maar beter opgelost. ;) Ik heb al eens een woningbrand zien ontstaan door zo'n grap (nul onderbroken -> CV-ketel in de fik).

Het is seriebouw denk ik? Hoe zit het bij de buren?
Directe buren hebben geen krachtgroep geëist, hebben een kookgroep.
Voor warmtepomp heb ik het al aangegeven, die heeft iedereen :)

Zullen blij zijn als ze dit bij alle woningen mogen aanbrengen })

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 14-02-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:07:
Nu heb ik nog een aantal aardlekautomaten liggen, als ik deze gebruik om de huidige aardleks en automaten te vervangen is de installatie weer helemaal veilig en volgens de regels en win ik bovendien wat ruimte.
Ik win doorgaans geen ruimte als ik een aardlekschakelaar (2 modules) + 4 eindgroepen (1 module), dus totaal 6 modules, vervang door 4 aardlekautomaten dus totaal 8 modules.

Of heb je spanningsafhankelijke aardlekautomaten? Dan is het maar de vraag of het weer helemaal volgens de regels is.
Klopt dit, of zie ik iets over het hoofd?
Je ziet denk ik over het hoofd dat niet de gehele installatie in 2,5mm² is aangelegd. Bijvoorbeeld schakeldraden zullen 1,5mm² zijn (en soms bij bijvoorbeeld wisselschakelingen is de totale keten langer dan je verwacht!), je kunt ook kortsluiting krijgen in een toestel waar een 0,75mm² aansluitsnoer aan zit, je gebruikt wellicht wel eens een verlengsnoer of haspel om de heg te snoeien...

Gewoon standaard B16 gebruiken tenzij dit voor specifieke groepen echt niet kan is niet zo'n slecht idee, daarom doet iedereen het.
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:18:
mits de impedantie tot aan het verste punt laag genoeg is (max Umin/Is = 220V/160Amp = 1,37) dit zou het geval moeten zijn bij kabellengtes < 61m bij 2,5 mm2 , een lengte waar ik ruimschoots onder blijf.
Ook goed om je te realiseren dat zo'n tabel hooguit een ezelsbruggetje is. De totale impedantie is ook afhankelijk van de netimpedantie op de huisaansluiting. Die kan in het buitengebied wel eens veel hoger zijn dan in de hoekwoning naast het transformatorhuisje.

[ Voor 21% gewijzigd door Xander op 14-02-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:08:
[...]

Voor warmtepomp heb ik het al aangegeven :)
De installateur zal blij met je zijn. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Xander Nee het zijn geen spanningsafhankelijke almats van een onbekend merk. Mijn huidige automaten zijn net als de almats 2 modules breed, ik spaar dus een aardlek module (2 modules breed) uit per 4 automaten. In totaal zouden dat 6 module plaatsen zijn.

Zelfs bij 1,5mm2 mag je nog 37m draad hebben als ik e.e.a. goed begrijp (en wisselschakelingen heb ik helemaal niet). 0,75mm2 zou helemaal niet mogen volgens de tabel (en heb ik volgens mij ook nergens) Mag een dergelijk aansluitsnoer wel in nl?

Ik zat er zelf aan te denken om de foutlusimpedantie te meten op al mijn wcd's, zou dat niet afdoende moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:29:
@Xander Nee het zijn geen spanningsafhankelijke almats van een onbekend merk. Mijn huidige automaten zijn net als de almats 2 modules breed, ik spaar dus een aardlek module (2 modules breed) uit per 4 automaten. In totaal zouden dat 6 module plaatsen zijn.
Ah. :) Dergelijke brede automaten zijn in huisinstallaties een zeldzame verschijning.
0,75mm2 zou helemaal niet mogen volgens de tabel (en heb ik volgens mij ook nergens) Mag een dergelijk aansluitsnoer wel in nl?
Jazeker mag dat. Wat denk je dat er aan je TV ofzo zit? Zo'n snoer is uiteraard afgestemd op het (lage) vermogen van het toestel. Maar een kortsluiting trekt zich natuurlijk weinig aan van de aansluitwaarde.

Nou zal het met dergelijke korte snoeren nog wel loslopen. Een ander verhaal wordt het natuurlijk als je eens een 40m 3x1,5mm² haspel uitrolt.
Ik zat er zelf aan te denken om de foutlusimpedantie te meten op al mijn wcd's, zou dat niet afdoende moeten zijn?
In principe wel, ja. Dan wel de netimpedantie (tussen L en N) meten he, de aardcircuitimpedantie (tussen L en PE) is minder interessant, die zal ongetwijfeld laag genoeg zijn gezien je 30mA aardlekbeveiliging toepast.

Maar mijn keuze zou het toch niet zijn.

Je realiseert je ook dat de kans een stuk groter is dat je bij kortsluiting de hoofdzekeringen meeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
@Xander Mijn huidige automaten komen dan ook uit een afgebroken utiliteitsgebouw. Die waren nog bijna nieuw toen het gebouw plat ging en alles werd weggegooid. Die heb ik "gered".

Volgens mij zouden mijn hoofdzekeringen nog redelijk veilig moeten zijn, theoretisch is dat nog steeds selectief al ben je bij een harde kortsluiting nooit helemaal zeker. Mijn hoofdzekering heeft er zo al ooit uitgelegen door een harde sluiting achter een b16 automaat. Gelukkig automaten hier.

Met een haspel van 40m 1,5mm2 zit je volgens mij altijd fout >:) Dat is 80m aan stroomgeleider dat gaat volgens mij ook bij een b16 mis, zeker als deze nog wat meters draad tot aan de meterkast heeft. Maar ik krig het idee dat je de aangesloten apparatuur niet hoeft mee te nemen anders klopt het wel vaker niet bij gestekkerde aparaten (al is een b16 dan wel beter dan een c16)

Ik zal eerst eens proberen een installatietester te lenen en e.e.a. na te meten voordat ik de knoop doorhak. Bedankt voor de inzichten.

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 14-02-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lithoijen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:04:
Met een haspel van 40m 1,5mm2 zit je volgens mij altijd fout >:) Dat is 80m aan stroomgeleider dat gaat volgens mij ook bij een b16 mis
Dat is niet hoe die tabel die je hebt gelinkt werkt. Die lengtes zijn de kabellengte en die hoef je niet nog eens x2 te doen. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 14-02-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:08:
[...]
Dat is niet hoe die tabel die je hebt gelinkt werkt.
Ok dat heb ik dan verkeerd gelezen, dan heb ik nog wel wat marge. Ik ga maar eerst eens meten voordat ik verder plannen maak. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:06
Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:00:
[...]Geen idee hoe het met EMAT in het algemeen zit (al zou ik het zelf inderdaad niet kopen), maar specifiek deze automaat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat.
EMAT is een geregistreerd merk van Emat Groepenkasten B.V. uit Enschede. Dit bedrijf is volgens Drimble vindbaar onder de website www.elektramat.nl.

Ik geloof er helemaal niets van dat ze ook meer een schroefje of stekkertje zelf maken.
Het ligt dan voor de hand dan ze alles uit China betrekken en daar 'EMAT' op laten stempelen.
Sterker nog, ik kwam b.v. exact dezelfde overspanningsbeveiliging als zij aanbieden op Alibaba tegen (en heb er vervolgens een van OBI gekocht, een Duitse specialist op dat gebied).

Ze zullen best wel een keer iets bij de KEMA hebben gebracht. Je moet echter maar hopen dat meneer Ping nog steeds hetzelfde maakt. Het is niet voor het eerst dan een monster vanuit China van hele andere kwaliteit is dan de uiteindelijke leveringen

Je hebt dus een importeur/groothandel die volgens mij niets anders doet dan Alibaba spul onder een fantasienaam doorverkopen. En dan claimt een A-merk te zijn |:(

Als het fout gaat (claims of grote terugroepactie), dan zal er weinig te halen zijn want er is een hele structuur aan B.V.'s opgezet. Dus EMAT kan gewoon ploffen zonder dat het de eigenaren veel pjin hoeft doen.

Je hebt nl. Ruha Beheer B.V. met als dochter Ruha Holding B.V. Daaronder vallen weer een heel rijtje BV's:
Zekeringkast24 B.V.
Paneelbouw24 B.V.
Emat groepenkasten B.V.
Laadpaal24 B.V.
Pierik elektro B.V.
Groepenkast bestellen B.V.
Elektramat B.V.
Kabel 24 B.V.

Ik snap niet dat mensen om een paar euro te besparen, gestickerd spul van een onbekende fabrikant kopen om zichzelf, hun gezin of bedrijf te beveiligen.

Als je een beetje zoekt, vind je spul van A-merken als ABB, Hager of Schneider voor een paar Euro meer. Op de levensduur van een groepenkast is het verwaarloosbaar.
Zulke bedrijven hebben de expertise om echt goede producten met een bewezen levensduur te maken, een reputatie te verliezen, en de financiele slagkracht om eventuele problemen op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44

robertwebbe

Robert Webbe

Weet iemand hoe de aansluitingen van deze automaten open gaan? Er lijkt een klein gaatje te zitten om een klem te openen maar dat is een heel klein diep gaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB1CzTTu5_wg63AbqVduTyXugjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oE0u8bp6JhJRozTcPcfrBMCT.jpg?f=user_large

Of is het gewoon een kwestie van harder aan de draden trekken omdat het een klemverbinding is?

[ Voor 11% gewijzigd door robertwebbe op 15-02-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
robertwebbe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:59:
Weet iemand hoe de aansluitingen van deze automaten open gaan? Er lijkt een klein gaatje te zitten om een klem te openen maar dat is een heel klein diep gaatje.

[Afbeelding]
Indrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Source90 Dank voor je snelle reactie.
Maar wat moet ik precies indrukken en waar? Een pinnetje in het gaatje? Of de blauwe / bruine connector?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

robertwebbe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:07:
@Source90 Dank voor je snelle reactie.
Maar wat moet ik precies indrukken en waar? Een pinnetje in het gaatje? Of de blauwe / bruine connector?
Die blauwe/bruine connector moet je naar beneden drukken.

Het vereist veel kracht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A5ZZEddkYMZsFJWu3Gg89znmOs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kePmWUkiEV2HKOcI5OOLaPwg.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door JackBol op 15-02-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:34
Je kan een kleine platte schroevendraaier in het gleufje bovenop steken en deze dan naar beneden drukken, hiermee wordt de klem gelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Xander schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Geen idee hoe het met EMAT in het algemeen zit (al zou ik het zelf inderdaad niet kopen), maar specifiek deze automaat is een spanningsafhankelijke aardlekautomaat. Deze mogen maar onder bepaalde voorwaarden worden toegepast (alleen wanneer de automaat alleen nodig is als aanvullende bescherming, niet wanneer de automaat ook nodig is voor foutbescherming).

Met ingang van NEN1010:2020 mogen deze helemaal niet meer worden toegepast, alleen is deze uitgave van de norm nog niet aangewezen in het bouwbesluit.

[...]

Als je aan de netcode elektriciteit wilt voldoen maximaal B16, alleen deze automaat of lager is (tot zekere hoogte) selectief ten opzichte van de hoofdautomaten.
Zeer bedankt voor jou reactie. Als ik je zou mogen vragen, wat zou hier een goede ALS voor zijn?

Over je 2e punt. Dus in principe kan je niet volgens de netcode een 5kW 1 fase omvormer aansluiten achter een 3x25A aansluiting, correct? Ik zie dit namelijk best veel gebeuren (hier op het forum), is dit allemaal niet volgens netcode?
Zelfs een 20A ALS zou niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

JackBol schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Die blauwe/bruine connector moet je naar beneden drukken.

Het vereist veel kracht.
Het is gelukt, bedankt voor de hulp 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wolf87 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:18:
Je kan een kleine platte schroevendraaier in het gleufje bovenop steken en deze dan naar beneden drukken, hiermee wordt de klem gelost.
Dit is inderdaad ook hoe ik het doe. Schroevendraaier erin en dan een beetje hefbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:01

Ethirty

Who...me?

djoenez schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Over je 2e punt. Dus in principe kan je niet volgens de netcode een 5kW 1 fase omvormer aansluiten achter een 3x25A aansluiting, correct? Ik zie dit namelijk best veel gebeuren (hier op het forum), is dit allemaal niet volgens netcode?
Weet je dat zeker?

Omdat je in principe geen 5kW 1 fase omvormer op een 3x25 netaansluiting moet doen. Ja, het kan nét op je 25A hoofdzekering, maar als je gewoon een 1 fase 40A aansluiting óf een 3 fase omvormer had, was er niks aan de hand geweest.

Nu loop je ook nog het risico dat je op 1 fase in totaal 25A+25A naar je groepen van 1 fase krijgt, terwijl je aardleks maar tot 40A aan kunnen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-10 19:25
Wie heeft de gouden tip voor de beste striptang om een nieuwbobouw woing mee te maken, er zijn er zoveel en veel merken, heb ook gekenken naar de Knipex ErgoStrip® Universeel ontmantelingsgereedschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:41:

Nu loop je ook nog het risico dat je op 1 fase in totaal 25A+25A naar je groepen van 1 fase krijgt, terwijl je aardleks maar tot 40A aan kunnen.
Je zit met 16A al op dat randje (25A+16A = 41A)...

Oplossing is eenvoudig: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

Zeer bedankt voor jou reactie. Als ik je zou mogen vragen, wat zou hier een goede ALS voor zijn?

In het nieuwe wetsartikel staat "Groter dan 5 kW" dus 5 kW mag in principe 1 fase zijn mits je netaansluiting hiervoor geschikt is.
Echter bij een collega ooit een 5 kW Solaredge opgehangen,
Feit 1 : De 5 kW wordtt zelden gehaald
Feit 2: Er is bijna altijd eigen gebruik.
Feit 3: De gehele meter kast dien minimaal In 50A geschikt te zijn.

Over feit 3
Mogelijkheid 1 Hoofcomponenten allemaal 63A maken
Mogelijkheid 2 een voorbeveiliging zoals op voorstel van ABB tekening.
Mogelijkheid 3 Alle afgaande groepen uitvoeren als alamats, een separate aardlek 63Ais dan niet meer nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
brutus26 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:49:
Wie heeft de gouden tip voor de beste striptang om een nieuwbobouw woing mee te maken, er zijn er zoveel en veel merken, heb ook gekenken naar de Knipex ErgoStrip® Universeel ontmantelingsgereedschap
Altijd knipex of Wiha
Maar dan zo dat is handig van Wiha of Knipex
Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/002347570PI00/image.jpg?x=&y=

Ik zelf gebruik dit van Wiha werkt perfect als je snapt hoe het werkt.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/55393.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 15-02-2022 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
Ronald schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:02:
[...]

Je zit met 16A al op dat randje (25A+16A = 41A)...

Oplossing is eenvoudig: https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
Alternatief is om achter de aardlek maar 2 eindgroepen van 16A te plaatsen. Dan blijft de stroom ook beperkt tot 32A over de aardlek zelf.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:05:
[...]

In het nieuwe wetsartikel staat "Groter dan 5 kW" dus 5 kW mag in principe 1 fase zijn mits je netaansluiting hiervoor geschikt is.
Echter bij een collega ooit een 5 kW Solaredge opgehangen,
Feit 1 : De 5 kW wordtt zelden gehaald
Feit 2: Er is bijna altijd eigen gebruik.
Feit 3: De gehele meter kast dien minimaal In 50A geschikt te zijn.

Over feit 3
Mogelijkheid 1 Hoofcomponenten allemaal 63A maken
Mogelijkheid 2 een voorbeveiliging zoals op voorstel van ABB tekening.
Mogelijkheid 3 Alle afgaande groepen uitvoeren als alamats, een separate aardlek 63Ais dan niet meer nodig
Waarom zou je dan eigenlijk zo’n zware 1 fase omvormer nemen? Enkel vanwege de kosten?
Met een 3 fase omvormer icm een B16 per pv fase zit je toch een stuk beter en voldoet elke 40A kast.
Oké 25 + 16 = 41A maar daar kom je vanwege gelijktijdigheid zeer waarschijnlijk niet mee in de problemen en dan moet je ook nog over een 11 kilowatt PV installatie beschikken. De meeste opstellingen zijn kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Waarom zou je dan eigenlijk zo’n zware 1 fase omvormer nemen? Enkel vanwege de kosten?
Met een 3 fase omvormer icm een B16 per pv fase zit je toch een stuk beter en voldoet elke 40A kast.
Oké 25 + 16 = 41A maar daar kom je vanwege gelijktijdigheid zeer waarschijnlijk niet mee in de problemen en dan moet je ook nog over een 11 kilowatt PV installatie beschikken. De meeste opstellingen zijn kleiner.
Nou 5 jaar geleden was een 3 fase omvormer en stuk duurder dan een 1 fase. Ook was de keuze in soorten en types veel beperkter. Nu zou het een stuk makkelijker zijn om een 3fase apparaat te nemen en deze met een 3f 10A automaat aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
leonbong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:13:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb dezelfde , werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Nou 5 jaar geleden was een 3 fase omvormer en stuk duurder dan een 1 fase. Ook was de keuze in soorten en types veel beperkter. Nu zou het een stuk makkelijker zijn om een 3fase apparaat te nemen en deze met een 3f 10A automaat aan te sluiten.
Op die manier, ik had niet meegekregen dat dit om een bestaande installatie ging.
En als 3x 10A voor PV ook voldoende is heb je sowieso geen probleem met je 40A kast inderdaad. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
Source90 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:15:
[...]
Ik heb dezelfde , werkt perfect.
Oh ik heb nog eens gekeken die van mij (striptang) is van knipex. Maar die van Wiha zal ongetwijfeld ook goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:38:
[...]

veel veiliger. immers voorkomt het dat een kapotte omvormer je panelen en bedrading (en huis) niet met zich meetrekt als die boem zegt. deze vind je ook overal in industrele installaties. ik heb zekeringen en zelfs een paar van die houders standaard achterin de bus liggen.
.
Toch nog even een vraag over die Hager L502PV zekeringsmodules.
Afbeeldingslocatie: https://hager.com/nl/catalogus/media/catalog/product/cache/207e23213cf636ccdef205098cf3c8a3/1/6/162588_41.jpg
Sluit je die enkel op de plus pool aan?

Zo zie ik ze namelijk in voorbedrade kastjes terug zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61sBEdDE-8L._SX522_.jpg
maar die kastjes lijken wel allemaal bedoeld om verschillende setjes panelen parallel aan te sluiten.

Mijn idee is om twee strings elk apart naar de omvormer te brengen, niet parallel dus. Zijn die zekeringen dan überhaupt nodig?

Want dit SMA artikel Nood aan stringzekeringen? geeft aan “1 of 2 strings per MPP tracker: geen probleem”
Afbeeldingslocatie: https://www.sma-benelux.com/fileadmin/content/www.sma-benelux.com/kenniscentrum/img/tech-tipps-before/170530/Tech_Image_3.PNG
En hoef je volgens SMA geen string zekering toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
leonbong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Oh ik heb nog eens gekeken die van mij (striptang) is van knipex. Maar die van Wiha zal ongetwijfeld ook goed zijn.
Hier ook, deze. Zit volgens mij geen noemenswaardig verschil tussen de twee merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:33:
[...]

[Afbeelding]
Sluit je die enkel op de plus pool aan?

Zo zie ik ze namelijk in voorbedrade kastjes terug zoals deze:
[Afbeelding]
maar die kastjes lijken wel allemaal bedoeld om verschillende setjes panelen parallel aan te sluiten.

Mijn idee is om twee strings elk apart naar de omvormer te brengen, niet parallel dus. Zijn die zekeringen dan überhaupt nodig?

Want dit SMA artikel Nood aan stringzekeringen? geeft aan “1 of 2 strings per MPP tracker: geen probleem”
[Afbeelding]
electrotechnisch hoeft er geen zekering op de neutraal/minpool. maar gezien de prijs en reguliere praktijken is het de norm dat je alle draden schakelt. immers werkt de zekeringhouder ook als een afschakeling. is het kostentechnisch en gewoon voor de algemene netheid van het systeem nu echt het waard om te bezuinigen op 1 zekering?

en zekeringen kan je niet kwalificeren of ze "nodig" zijn. dat is net als klagen dat al die airbags in je auto niet nodig zijn want je gebruikt ze toch nooit. :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:04:
[...]

electrotechnisch hoeft er geen zekering op de neutraal/minpool. maar gezien de prijs en reguliere praktijken is het de norm dat je alle draden schakelt. immers werkt de zekeringhouder ook als een afschakeling. is het kostentechnisch en gewoon voor de algemene netheid van het systeem nu echt het waard om te bezuinigen op 1 zekering?
Het is uiteraard de kosten niet om zo’n extra module aan te schaffen voor de min polen maar als het gewoon helemaal niets toevoegt voelt het als geld weggooien, voor het afschakelen heb ik al die DC lastscheider en de MC4 connectoren tussen kastje en panelen.
En je hebt wel weer extra componenten erbij in het kastje.
en zekeringen kan je niet kwalificeren of ze "nodig" zijn. dat is net als klagen dat al die airbags in je auto niet nodig zijn want je gebruikt ze toch nooit. :+
Ik bedoel natuurlijk niet nodig in de zin van dat het nooit fout gaat maar de vraag of het überhaupt zinvol is zekeringen te plaatsen.
Om in de airbag analogie te blijven, wanneer er in mijn auto een airbag zit die pas in actie komt bij G-krachten die boven waardes zitten die bij zelfs de meeste harde botsingen voorkomen heeft een dergelijk airbag gewoon geen nut, zelfs als je een ongeluk krijgt. ;)

Zo lees ik dat SMA artikel ook.
En in deze post “Beveiliging gelijkstroomleidingen PV installatie” op circuitsonline krijg ik ook sterk de indruk dat het niet nodig is omdat zelfs als er iets kortsluit die zekeringen er niet uit gaan.

Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

het is heel belangrijk om de zekeringen goed af te stemmen op de panelen. in normaal bedrijf zal je immers nooit de kortsluitamperes zien dus de zekering moet tussen normaal bedrijf (dus MPPT vermogens) en de kortsluitamperes zitten. zwaardere zekeringen plaatsen heeft natuurlijk geen zin.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:35:
het is heel belangrijk om de zekeringen goed af te stemmen op de panelen. in normaal bedrijf zal je immers nooit de kortsluitamperes zien dus de zekering moet tussen normaal bedrijf (dus MPPT vermogens) en de kortsluitamperes zitten. zwaardere zekeringen plaatsen heeft natuurlijk geen zin.
In een standaard pv installatie bij de meeste consumenten zijn dc zekeringen overbodig, geven extra storing en verlies. Alleen als je meer dan 3 strings parallel op 1 mptt ingang zet is het vanuit de nen1010 verplicht dc zekeringen op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@habbekrats voor mij is het niet zo heel relevant dat de NEN1010 het niet voorschrijft, gaat mij er puur om of het überhaupt enige extra beveiliging biedt en zo ja dan moet dat voordeel inderdaad wel opwegen tegen de nadelen zoals extra storingen en verlies.

Ben namelijk best bereidt extra te investeren in veiligheid ook al is het niet strikt noodzakelijk volgens enige norm.

[ Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:35:
Dus als ik het goed samenvat voor mijn situatie heb ik enkel een zekering op de plus polen nodig en moeten de zekeringen goed worden afgestemd op de betreffende panelen en gebruikte omvormer MPPT vermogens.

Luistert dat afstemmen heel erg nauw of zit daar wel wat bandbreedte in?

Toen ik even snel naar beschikbare zekeringen keek zag ik dat je die niet in willekeurige waarden kan kiezen maar enkel in vaste stappen beschikbaar lijken te zijn. Dan moet de gewenste zekering natuurlijk wel beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:57:
@habbekrats voor mij is het niet zo heel relevant dat de NEN1010 het niet voorschrijft, gaat mij er puur om of het überhaupt enige extra beveiliging biedt en zo ja dan moet dat voordeel inderdaad wel opwegen tegen de nadelen zoals extra storingen en verlies.

Ben namelijk best bereidt extra te investeren in veiligheid ook al is het niet strikt noodzakelijk volgens enige norm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-VS7olkOP73F6wLeXHgz7zQR2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LXxHsFb519cztwq4x14mPDlL.jpg?f=user_large

Als ik naar de kortsluitstroom van het paneel kijk 11,06A een DC zekering zit daar niet echt in de buurt. De ideale stroom is 10.09 voor maximum mptt power output. Dus welke zekeringen zou je toepassen 10,5A ?

Houd er rekening mee dat deze waarden bij 25 graden zijn en dat bij -5 Graden de stromen kortstondig hoger kunnen zijn terwijl het paneel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:14:
[...]

[Afbeelding]

Als ik naar de kortsluitstroom van het paneel kijk 11,06A een DC zekering zit daar niet echt in de buurt. De ideale stroom is 10.09 voor maximum mptt power output. Dus welke zekeringen zou je toepassen 10,5A ?

Houd er rekening mee dat deze waarden bij 25 graden zijn en dat bij -5 Graden de stromen kortstondig hoger kunnen zijn terwijl het paneel goed werkt.
Dit is een representatief voorbeeld ga ik vanuit?
Dan zijn de bandbreedtes wel erg smal ja.

Wil het dan zeggen dat boven de 11,06A die zekering geen nut meer heeft?
En met die extra storingen bedoel je dan dat een tijdelijk hogere stroom vanwege koud weer en veel zon de zekering kan laten springen zonder dat dit eigenlijk nodig is?

Dit gaat toch ook nog enkel over kortsluiting in de DC kabels, @flippy gaf echter ook een scenario aan waarbij er een storing in de omvormer zit.
Kan het dan niet zo zijn dat je dan boven die kortsluitstroom van de panelen komt en de zekering die je boven die kortsluitstroom kiest om ongewenst afschakelen te voorkomen in zo’n geval dan tenminste de omvormer van de panelen scheidt om verdere problemen te voorkomen en dat de extra veiligheid daar in zit?

(Ik weet er gewoon te weinig van om er wat over te kunnen zeggen dus als het nergens op slaat hoor ik dat ook graag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

zekeringen zijn niet een harde limiet. de markering geeft alleen maar aan dat ze bij een bepaald amperage binnen een bepaalde tijd af zullen gaan. je kan dus rustig er wat boven zitten. het zal alleen wat langer duren voordat hij afgaat. dat kan seconden zijn of minuten afhankelijk van de zekering. een zekering die afgaat na 5 minuten is nog steeds beter dan geen zekering die nooit afgaat. dus een 12A zekering bijvoorbeeld zou dus geschikt kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:42:
zekeringen zijn niet een harde limiet. de markering geeft alleen maar aan dat ze bij een bepaald amperage binnen een bepaalde tijd af zullen gaan. je kan dus rustig er wat boven zitten. het zal alleen wat langer duren voordat hij afgaat. dat kan seconden zijn of minuten afhankelijk van de zekering. een zekering die afgaat na 5 minuten is nog steeds beter dan geen zekering die nooit afgaat. dus een 12A zekering bijvoorbeeld zou dus geschikt kunnen zijn.
En wanneer gaat er > 12A of 80A doorheen om de zekering een beetje stuk te krijgen ?
Een zekering van 12A zal bij 14A waarschijnlijk nog wel een uurtje heel blijven, nadeel is dat ze dan loeiheet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 18:45:
[...]

En wanneer gaat er > 12A of 80A doorheen om de zekering een beetje stuk te krijgen ?
Een zekering van 12A zal bij 14A waarschijnlijk nog wel een uurtje heel blijven, nadeel is dat ze dan loeiheet worden.
zoals ik al probeerde duidelijk te maken: dat ligt volledig aan de zekering die je gebruikt. hoe snel of traag een zekering reageert op een bepaalde last kan je lezen in de datasheet.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Kijk met deze discussie kan ik wat. :)

Als ik het even voor mijzelf samenvat kom ik uit op het kiezen van een zekeringwaarde net boven de kortsluitstroom van de betreffende panelen om problemen met ongewenst doorbranden van de zekering te voorkomen maar dat de zekeringen wel nut hebben voor de ‘edge cases’ waarbij er zich een situatie voordoet dat die zekeringen toch wordt aangesproken
(kapotte omvormer bijv, en niet bij kortsluitende pv kabels :? )

Want dat ben ik dan wel met @flippy eens; of die zekering nu binnen 1 minuut of 1 uur afschakelt dat is altijd veiliger dan een potentieel gevaarlijke situatie maar te laten voortduren.
Zeker aangezien je zo’n pv installatie niet even af zet wanneer je niet thuis ben of langer weg bent zoals bij een vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ga maar eens kijken bij bussmann. die maken de goede zekeringen en geven ook datsheets en karateristieken vor alle zekeringen die ze verkopen.

het konijnengat gaat erg diep met zekeringen. het is een stuk ingewikkelder dan veel mensen denken. goed om een dinsdagavondje op stuk te slaan. O-)

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:19
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 17:57:
Met een enkele string op 1 ingang heeft het sowieso geen zin, want de DC-stroom wordt toch al bepaald door de panelen, en staat gewoon in de datasheet. Hoger dan dat kan die stroom toch niet worden.
En als je panelen vol produceren, zul je in de praktijk vrij dicht bij die waarde kunnen zitten (bijvoorbeeld als het koud is en er bij helblauwe lucht even een zonnetje tussen de wolken door piept).
Wat je dan nog met een DC-zekering zou willen bereiken en hoe je die moet dimensioneren is mij een raadsel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:26:
ga maar eens kijken bij bussmann. die maken de goede zekeringen en geven ook datsheets en karateristieken vor alle zekeringen die ze verkopen.

het konijnengat gaat erg diep met zekeringen. het is een stuk ingewikkelder dan veel mensen denken. goed om een dinsdagavondje op stuk te slaan. O-)
Maar nogmaals als je 12A zekeringen toepast op een pv string die maximaal 11A kan leveren maakt het niet veel uit welke karakteristiek je toepast ze gaan stuk door veroudering misschien maar verder niet. Daarnaast komen er meer verbindingen en dus meer kans op slechte aansluitingen en extra warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:26:
Het eerste wat ik op de Bussmann site lees is “Bussmann Fuses products are manufactured by Eaton Corporation” dus dat geeft wel vertrouwen.
Ik ga me er eens in verdiepen maar kom ongetwijfeld tzt bij je terug voor meer informatie.
Dat geloof ik meteen, ben niet van plan er een studie van te maken, gaat me puur om het feit die pv installatie wat extra te beveiligen als dat met niet al te hoge kosten en moeite kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-10 19:25
De laaste ga ik bestellen, snap wel hoe dit werkt
leonbong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Altijd knipex of Wiha
Maar dan zo dat is handig van Wiha of Knipex
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:35:
[...]
Met een enkele string op 1 ingang heeft het sowieso geen zin, want de DC-stroom wordt toch al bepaald door de panelen, en staat gewoon in de datasheet. Hoger dan dat kan die stroom toch niet worden.
habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:52:
[...]
Maar nogmaals als je 12A zekeringen toepast op een pv string die maximaal 11A kan leveren maakt het niet veel uit welke karakteristiek je toepast ze gaan stuk door veroudering misschien maar verder niet.
Nu snap ik het niet meer. :?
Kunnen die zekeringen ook niet stuk door andere, externe oorzaken; schade aan kabels, defecte omvormer, iets?
Daarnaast komen er meer verbindingen en dus meer kans op slechte aansluitingen en extra warmteverlies.
Dat is waar natuurlijk maar mits goed aangelegd kan extra veiligheid toch die nadelen waard zijn.
Als zo’n zekering dus daadwerkelijk extra veiligheid brengt…

Het lijkt op een meningen kwestie hier maar het zou toch een feit moeten zijn of zo’n zekering al dan niet aanspreekt en geen mening. :X
Zou denken dat natuurwetten zich niets aan meningen gelegen laten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
brutus26 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:00:

[...]
Ik heb allebei de types maar vind de eerste toch een stuk makkelijker, vooral om precies en herhaaldelijk de juiste lengte te kunnen strippen voor dingen als stopcontacten en schakelmateriaal.
Bovendien hoef je dat ding niet steeds opnieuw in te stellen wanneer je wisselt tussen 2,5 en 1,5mm2 en dat moet wel bij die laatste.
Iets fout afgesteld en je snijdt in het koper.

Nadeel is wel dat die mesjes in zo’n automatische sneller bot worden, maar die kan je vervangen, kost natuurlijk wel extra geld.

Ik had vroeger alleen zo’n handmatige en pas 1,5 jaar geleden zo’n automatische gekocht omdat ik al het schakelmateriaal en het grootste deel van de bedrading ging vervangen in mijn nieuwe woning.
Dat had ik echt no way met zo’n handmatige willen doen.

Enige moment dat ik de handmatige nu nog pak is als ik een flink stuk isolatie eraf moet halen wat nauwelijks lukt met zo’n automatische omdat hij niet goed werkt als er draad uit de zijkant van de bek steekt.

[ Voor 25% gewijzigd door Vliegvlug op 15-02-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
[...]

[...]

Kunnen die zekeringen ook niet stuk door andere, externe oorzaken; schade aan kabels, defecte omvormer, iets?

[...]

Dat is waar natuurlijk maar mits goed aangelegd kan extra veiligheid toch die nadelen waard zijn.
Als zo’n zekering dus daadwerkelijk extra veiligheid brengt…

Het lijkt op een meningen kwestie hier maar het zou toch een feit moeten zijn of zo’n zekering al dan niet aanspreekt en geen mening. :X
Zou denken dat natuurwetten zich niets aan meningen gelegen laten. :+
Als je sluiting maakt tussen de + en - loopt er de kortsluitstroom van het paneel. Meer stroom kunnen de panelen niet leveren. Wat gevaarlijker is dat er een vlamboog ontstaat bij een slechte sluiting die door de DC lang kan duren en brand kan veroorzaken. In dit geval zou een DC arc detector handig zijn, maar die zijn er volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
de meeste zonnepaneelbranden onststaan door defecten in omvormers en slechte installatie.

dat zekeringen alleen worden gebruikt op commerciele/grote installaties en neit op particuliere zegt alleen wat over kostenbesparingen, immers zijn de meeste regels waarbij particuliere installaties uitgezonderd van zijn (zoals lastafscheiders) gemaakt om kosten te besparen, niet voor de veiligheid. zulke verschillen zie je overal. als iets verplicht is in de industrie of de norm maar particulier niet kan je natuurlijk even afvragen hoe het zit. immers word er minder gekeken naar de kosten voor veiligheidssystemen in commericele installaties omdat 1 voorval een bedrijf om zeep kan helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:33:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het heeft geen meerwaarde bij 1 of 2 parallele strengen.
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:18:
dat zekeringen alleen worden gebruikt op commerciele/grote installaties en neit op particuliere zegt alleen wat over kostenbesparingen
Of het zegt dat je installaties met meer dan 2 parallele strengen zelden bij een particulier aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Inderdaad. Nou is selectiviteit een onderwerp van veel discussie, ook hier op het forum. Maar bij een dergelijk vermogen zou ik kijken of een 3-fasen omvormer past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:12:
[...]

Als je sluiting maakt tussen de + en - loopt er de kortsluitstroom van het paneel. Meer stroom kunnen de panelen niet leveren. Wat gevaarlijker is dat er een vlamboog ontstaat bij een slechte sluiting die door de DC lang kan duren en brand kan veroorzaken. In dit geval zou een DC arc detector handig zijn, maar die zijn er volgens mij niet.
Dus wat jij eigenlijk zegt is dat zo’n zekering enkel werkt wanneer deze zo dicht mogelijk bij de panelen zit om de bekabeling van panelen naar omvormer te beschermen en dat het in mijn situatie enkel de kabels van het kastje naar de omvormer beveiligd omdat wanneer er sluiting op het dak is het sowieso niet via mijn zekeringen loopt aangezien die op de zolder geplaatst zijn.
(Er even van uitgaande dat er een zekeringwaarde te vinden is die wel aanspreekt bij de sluitstroom maar niet ongewild bij koud zonnig weer.)

De kans dat die bekabeling in mijn huis van de zolder naar de omvormer door mechanische schade kortsluiten acht ik heel erg klein en niet opwegen tegen de extra componenten en moeite.
Blijft voor mij enkel nog de vraag over wat het risico en de kans is dat er een defect in de omvormer optreedt die het aanspreken van de zekeringen op mijn zolder triggert en daarmee erger voorkomt.
(ik kom er uiteindelijk wel ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
brutus26 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:00:
Vind zelf zo'n Ergostrip een stuk makkelijker werken, meer herhaalbaar. Maar wel maar tot 4 mm2, dus waarschijnlijk niet genoeg voor hele elektrische installatie in een huis. Voor een heel huis zou ik zo'n automatische striptang halen, zeker als die ook een instelbare diepte heeft, is supermakkelijk om de juiste lengte draad te strippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:34:
(Er even van uitgaande dat er een zekeringwaarde te vinden is die wel aanspreekt bij de sluitstroom maar niet ongewild bij koud zonnig weer.)
Maar die ga je niet vinden. Want de maximale kortsluitstroom haal je alleen maar bij datzelfde koude zonnige weer.
Meestal is de maximale kortsluitstroom veel lager, omdat de weercondities niet zo gunstig zijn.

Even met wat getallen:
Bij gemiddeld weer haal je misschien 5A aan max stroom. (Bij kortsluiting dus.) Terwijl je bij supermooi weer wel de 10A wil kunnen "oogsten". Welke zekeringwaarde zou je dan toe willen passen? :?

Praktisch gezien kun je DC dus helemaal niet afzekeren (behalve dus met veel strings parallel, iets wat in een consumenteninstallatie niet voorkomt). Dus zet dit maar uit je hoofd, want het heeft echt geen zin om hier druk over te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:34:
[...]

Dus wat jij eigenlijk zegt is dat zo’n zekering enkel werkt wanneer deze zo dicht mogelijk bij de panelen zit om de bekabeling van panelen naar omvormer te beschermen en dat het in mijn situatie enkel de kabels van het kastje naar de omvormer beveiligd omdat wanneer er sluiting op het dak is het sowieso niet via mijn zekeringen loopt aangezien die op de zolder geplaatst zijn.

De kans dat die bekabeling in mijn huis van de zolder naar de omvormer door mechanische schade kortsluiten acht ik heel erg klein en niet opwegen tegen de extra componenten en moeite.
Blijft voor mij enkel nog de vraag over wat het risico en de kans is dat er een defect in de omvormer optreedt die het aanspreken van de zekeringen op mijn zolder triggert en daarmee erger voorkomt.
(ik kom er uiteindelijk wel ;))
voor een zekering maakt het niet zoveel uit waar deze in de keten zit, echter is het handig om deze zo dicht mogelijk bij de voedende bron te zetten.
DC zekeringen voor PV systemen.
https://download.siba.de/pdf/artikel/5020426.pdf

@flippy dat in kleine installaties niet toegepast word heeft te maken dat het geen zin heeft Alleen als je meer als 2 strings parallel zet heeft het nut en werking. Als in string 1 sluiting ontstaat kunnen de andere 2 dus de kortsluitstroom door de defecte jagen. In ons voorbeeld dan 2x11A en dan heeft een 12 of 20A zekering wel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:18:
[...]

de meeste zonnepaneelbranden onststaan door defecten in omvormers en slechte installatie.
Kan je wat zeggen over kansen op en gevolgen van zo’n defecte omvormer en in hoeverre die zekeringen bij mij op zolder dan ingrijpen?
En of ze hiervoor op of onder de sluitstroom van de panelen moeten zitten of dat hoger in zo’n scenario ook werkt?

Zie ook mijn stukje in reactie op habbekrats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Ethirty schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Weet je dat zeker?

Omdat je in principe geen 5kW 1 fase omvormer op een 3x25 netaansluiting moet doen. Ja, het kan nét op je 25A hoofdzekering, maar als je gewoon een 1 fase 40A aansluiting óf een 3 fase omvormer had, was er niks aan de hand geweest.

Ik geloof, met de oplossing die ik heb overgenomen van het ABB infoblad (Hier nogmaals) dat er juist geen 25A+25A kan lopen. correct?
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBxOFl-Mo_NVgJuJ8apMXAuGxxM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JdsxoCUudJk2Wf27mklwTXB.jpg?f=fotoalbum_medium

Kosten en ontwetendheid, ik ging er vanuit na het lezen van het ABB infoblad + en rond kijken hier op het forum dat dit zo kon. Ik zie nu in dat ik die 200 euro extra had moeten betalen voor een 3 fase omvormer..
habbekrats schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Yes. Zie dit nu ook in jammer genoeg.
Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Inderdaad. Nou is selectiviteit een onderwerp van veel discussie, ook hier op het forum. Maar bij een dergelijk vermogen zou ik kijken of een 3-fasen omvormer past.
Ik lees over selectiviteit tegenstrijdige dingen. Dat het alleen opgaat voor smeltzekeringen, dat het wel moet met alle soorten zekeringen.. Ik dacht dat ik het goed had uitgedacht maar twijfel er nu toch over. Jammer genoeg al wel alles in huis, en de verpakking al weggegooid, dus kan jammer genoeg de omvormer niet meer omwisselen voor een 3fase product.

Dus daarom de vraag: Hoe kan ik dit toch netjes en veilig aansluiten. Evt met een 20A ALS in plaats van de 25A ALS die niet geschikt is? Zo ja, zouden jullie mij kunnen helpen met het kiezen van de juiste ALS?

Zijn er nog andere manieren om deze situatie aan te pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:40:
Kan je wat zeggen over kansen op en gevolgen van zo’n defecte omvormer en in hoeverre die zekeringen bij mij op zolder dan ingrijpen?
Zie boven. Niet. Ze grijpen niet in, omdat je een zekering moet toepassen die redelijk boven de max stroom van je panelen ligt, maar zo'n zekering zal er ook niet uitgaan bij kortgesloten panelen, zeker niet bij gemiddeld weer.

H.e.t. h.e.e.f.t. g.e.e.n. z.i.n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
[...]

En of ze hiervoor op of onder de sluitstroom van de panelen moeten zitten of dat hoger in zo’n scenario ook werkt?

De meeste PV branden ontstaan door indak systemen en of slechte installatie.
Onder slechte installatie is meestal ook het dc gedeelte de boosdoener door kabels op het dak niet goed weggewerkt, verschillende merken mc4 stekkers gebruiken naar de omvormer, dc kabels los op platdak / door dakgoten en weet ik veel wat ik gezien heb.

Indak systemen worden vooral in de zomer veel warmer en komen installatiefouten nog sneller aan het licht.

Een brand door rokende omvormers komen zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Jullie reageren zo snel dat ik niet snel genoeg lees, nadenk en terugschrijf om jullie bij te houden. Even geduld aub. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

het ligt aan een berg factoren voor het hoofdstuk nut/noodzaak. als je er zeker van kan zijn dat je bedrading bijvoorbeeld de kortsluitstroom van de panelen kan hebben zonder te smelten en brandgevaar te veroorzaken (dus het stuk draad tussen de panelen en een lastschakelaar/omvormer) doet het relatief weinig behalve dat je dak zelf in de hens staat als de panelen het opgeven als de omvormer in kortsluting gaat of de installatie is gewoon knudde gedaan wat doorgaans weer andere problemen veroorzaakt. immers is de kans het grootste dat je omvormer de brui eraan geeft als er onder je panelen ergens lekker vonken worden getrokken door een slechte stekker en de meeste hebben op zijn best marginale passieve beveiliging op de paneelingang zitten. als je een installatie hebt waarbij zekeringen passen en je dak/panelen kunnen redden van een omvormer die er de brui aan geeft is het een gegitieme optie. 15 euro aan zekeringen versus duizenden euros aan panelen vervangen kan de moeite waard zijn.

als je iemand bent die alleen kijkt naar of het verplicht is voor jouw specifieke installatie is makkelijk natuurlijk en men zal goed slapen dan maar dat wil niet zeggen dat je meer kan doen. dus zekeringen of een lastschakelaar kan je een boel trammelant voorkomen als er wat mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Andrehj schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:39:
[...]

Maar die ga je niet vinden. Want de maximale kortsluitstroom haal je alleen maar bij datzelfde koude zonnige weer.
Meestal is de maximale kortsluitstroom veel lager, omdat de weercondities niet zo gunstig zijn.

Even met wat getallen:
Bij gemiddeld weer haal je misschien 5A aan max stroom. (Bij kortsluiting dus.) Terwijl je bij supermooi weer wel de 10A wil kunnen "oogsten". Welke zekeringwaarde zou je dan toe willen passen? :?
Verschillende zonnesterkte had ik nog helemaal niet bij stil gestaan!
Dus die max sluitstroom is bij maximale zon instraling en koude temperaturen en wat ze dan maximaal kunnen leveren aan energie.
Maar je kan dus bij minder zon natuurlijk ook sluiting krijgen door beschadigde kabels en dan heb je met een veel lagere sluitstroom te maken en doen aanwezige zekeringen niets omdat die op max sluitstroom gedimensioneerd zijn en staat er dus intussen een kortsluiting de boel op te warmen en uiteindelijk zelfs mogelijk brand te veroorzaken.

Als dat zo is snap ik wel dat die zekeringen helemaal niets doen of enkel in een hele specifieke situatie en dat het feitelijk geen zin heeft om ze te gebruiken.

Hoop dat ik het zo goed begrijp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vliegvlug schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:54:
[...]

Als dat zo is snap ik wel dat die zekeringen helemaal niets doen of enkel in een hele specifieke situaties en dat het feitelijk geen zin heeft om ze te gebruiken.

Hoop dat ik het zo goed begrijp!
klopt. maar als er zo weinig vermogen door het systeem gaat is de kans op "spannende" zaken zoals vonkwerk in een slechte stekker ook klein natuurlijk. alles schaalt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:52:
[...]

het ligt aan een berg factoren voor het hoofdstuk nut/noodzaak. als je er zeker van kan zijn dat je bedrading bijvoorbeeld de kortsluitstroom van de panelen kan hebben zonder te smelten en brandgevaar te veroorzaken (dus het stuk draad tussen de panelen en een lastschakelaar/omvormer) doet het relatief weinig behalve dat je dak zelf in de hens staat als de panelen het opgeven als de omvormer in kortsluting gaat. immers is de kans het grootste dat je omvormer de brui eraan geeft en de meeste hebben op zijn best marginale passieve beveiliging op de paneelingang zitten. als je een installatie hebt waarbij zekeringen passen en je dak/panelen kunnen redden van een omvormer die er de brui aan geeft is het een gegitieme optie. 15 euro aan zekeringen versus duizenden euros aan panelen vervangen kan de moeite waard zijn.
Maar de kortsluitstroom van de panelen ligt zo kort bij de maximale nominaalstroom dat je geen zekering gaat vinden die tegen kortsluiting beschermd.

Dus ook al geeft de omvormer er de brui aan, die 15 euro aan zekeringen blijft weggegooid geld want ze doen helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:55:
[...]
klopt. maar als er zo weinig vermogen door het systeem gaat is de kans op "spannende" zaken zoals vonkwerk in een slechte stekker ook klein natuurlijk.
Met 5 A en 750V (wat ik bij mij geregeld meet) haal je toch 3.8 kW. Dat noem ik niet weinig vermogen. Wel eens gezien hoe zo'n vlamboog eruit ziet?
Maar dus niet met een zekering te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Dus daarom de vraag: Hoe kan ik dit toch netjes en veilig aansluiten. Evt met een 20A ALS in plaats van de 25A ALS die niet geschikt is? Zo ja, zouden jullie mij kunnen helpen met het kiezen van de juiste ALS?
Ik zou liever 20A pakken dan 25A. Maar beide vind ik niet netjes. :+

Zoiets: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
Of als de fabrikant van de omvormer 300mA aanbeveelt: https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html

In beide gevallen de B20 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Met 5 A en 750V (wat ik bij mij geregeld meet) haal je toch 3.8 kW. Dat noem ik niet weinig vermogen. Wel eens gezien hoe zo'n vlamboog eruit ziet?
Maar dus niet met een zekering te beveiligen.
ik werk met honderden amperes. ik ben uitstekend op de hoogte hoe dat werkt en eruit ziet en wat de gevolgen zijn. daarom ben ik ook een voorstander van zekeringen plaatsen tussen energieproducerende apparaten en hun verbruikers.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:01:
[...]

ik werk met honderden amperes. ik ben uitstekend op de hoogte hoe dat werkt en eruit ziet en wat de gevolgen zijn.
Top! Misschien voel je jezelf thuis in "Het grote topic voor Elektra installaties in de industrie".

Maar blijkbaar ben je niet op de hoogte hoe een kleinere PV installatie werkt waarin geen sprake is van bijvoorbeeld parallele strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Top! Misschien voel je jezelf thuis in "Het grote topic voor Elektra installaties in de industrie".

Maar blijkbaar ben je niet op de hoogte hoe een kleinere PV installatie werkt waarin geen sprake is van bijvoorbeeld parallele strings.
dat ben ik juist wel en er is geen reden om dezelfde standaarden en normen aan te houden ongeacht het formaat. de zekering in je TV die tussen de omvormer en je blacklight zit heeft hetzelfde nut als de zekering die in je meterkast zit. dat je 99.9% hebt dat ze nooit gebruikt worden of dat de boel kapotgaat zonder de zekeringen aan te spreken staat los van het nut of noodzaak van beide. zelfde geld tussen je tv of een industriele compressor van 20kW.

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 15-02-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09-10 15:42
[...]

Ik geloof, met de oplossing die ik heb overgenomen van het ABB infoblad (Hier nogmaals) dat er juist geen 25A+25A kan lopen. correct?
[...]

[Afbeelding]

Kosten en ontwetendheid, ik ging er vanuit na het lezen van het ABB infoblad + en rond kijken hier op het forum dat dit zo kon. Ik zie nu in dat ik die 200 euro extra had moeten betalen voor een 3 fase omvormer..

[...]

Yes. Zie dit nu ook in jammer genoeg.
[...]

Ik lees over selectiviteit tegenstrijdige dingen. Dat het alleen opgaat voor smeltzekeringen, dat het wel moet met alle soorten zekeringen.. Ik dacht dat ik het goed had uitgedacht maar twijfel er nu toch over. Jammer genoeg al wel alles in huis, en de verpakking al weggegooid, dus kan jammer genoeg de omvormer niet meer omwisselen voor een 3fase product.

Zijn er nog andere manieren om deze situatie aan te pakken?
Met 2.5 mm2 draden mag je 20A afzekeren voor de omvormer. Bij 25A moet je naar dikkere VD draad.

Je kunt je omvormer dus op 20A zekeren. Afgaand krijg je dan maximaal 25+20=45A. Je kunt dan kiezen voor 63A aardlekschakelaars, of 40A aardlekschakelaars per 2x16A eindgroep. Of je gebruikt de oplossing van ABB, maar dan zou ik een 3-fase 40A installatieautomaat nemen op in plaats van 1-fase 25A.

Voor afzekeren van de omvormer gebruik je een 20A, 300 mA aardlekautomaat. Geen ALS.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 15-02-2022 21:08 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:01

Ethirty

Who...me?

[...]

[...]

[Afbeelding]

Uiteraard is het met de juiste voorbeveiliging veilig te maken, maar handig of netjes?

Kan je niet omruilen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:04:
[...]

dat ben ik juist wel en er is geen reden om dezelfde standaarden en normen aan te houden ongeacht het formaat.
Ben ik helemaal met je eens.

Ook in de utiliteit of industrie hebben deze zekeringen geen enkel nut, als je niet meer dan 2 strengen parallel aansluit. De zekeringen zullen namelijk nooit doorsmelten. Ook niet als de omvormer het begeeft en volle kortsluiting maakt. Want de kortsluitstroom van de panelen is daar simpelweg te laag voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1dMUSMX_j6UglpYAdA_PNP1jRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OggJx4SP531SW3LRL6USIbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Ja, dit beschrijft inderdaad eisen en daar kun je boven willen gaan zitten. Maar die formule maakt ook duidelijk dat je bij minder dan 3 parallele strings geen kortsluitstroom hoger dan ISC MAX kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:03:
[...]

Bestaat dat topic?
Ik heb namelijk een issue in een industriële hoofdverdeler waar ik niet uit kom en de huis installateur er ook weinig mee kan of niet snapt denk ik aangezien er geen antwoord komt.

Dus wil het eens voorleggen in een topic op tweakers, daar zit nogal wat elektra technische kennis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee. :+
Ik heb namelijk een issue in een industriële hoofdverdeler waar ik niet uit kom en de huis installateur er ook weinig mee kan of niet snapt denk ik aangezien er geen antwoord komt.

Dus wil het eens voorleggen in een topic op tweakers, daar zit nogal wat elektra technische kennis.
Staat je toch vrij om er een topic over te openen? :) (Lijkt mij...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Ik zou liever 20A pakken dan 25A. Maar beide vind ik niet netjes. :+

Zoiets: https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
Of als de fabrikant van de omvormer 300mA aanbeveelt: https://www.sandervunderi...kautomaat-1p-n-300ma.html

In beide gevallen de B20 variant.
Zeer bedankt voor je reactie. Ik neem het mee, en ga het zo uitvoeren.

Zijn er in jou optiek ook nog andere "nette" oplossingen voor deze situatie? Het gaat mij uiteindelijk om: Stel dat het huis afbrandt door de meterkast. Kan ik laten zien dat dit een behoorlijke situatie is.
Blihi schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:06:
[...]

Met 2.5 mm2 draden mag je 20A afzekeren voor de omvormer. Bij 25A moet je naar dikkere VD draad.

Je kunt je omvormer dus op 20A zekeren. Afgaand krijg je dan maximaal 25+20=45A. Je kunt dan kiezen voor 63A aardlekschakelaars, of 40A aardlekschakelaars per 2x16A eindgroep. Of je gebruikt de oplossing van ABB, maar dan zou ik een 3-fase 40A installatieautomaat nemen op in plaats van 1-fase 25A.

Voor afzekeren van de omvormer gebruik je een 20A, 300 mA aardlekautomaat. Geen ALS.
Ah kijk, ik heb net 3x6mm^2 getrokken, dus dan zou ik 25A kunnen doen, maar geen selectiviteit hebben. Ik ga denk ik voor de 20A, zodat ik selectiviteit heb (al vraag ik mij af of dit qua veiligheid beter wordt?)

Ik ga wel voor de oplossing van de ABB (parallel invoeden). Dan ben ik geborgen voor meer dan 25A stroom trekken.

Jou laatste opmerking snap ik niet helemaal, waarom en waar zou ik een 3 fase 40A installatieautomaat kunnen installeren in plaats van 1 fase 25A?

Zeer bedankt voor het meedenken en de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gij....... fake topic caller..... :+
Staat je toch vrij om er een topic over te openen? :) (Lijkt mij...)
Ja maar met de (nieuwe) indeling van tweakers zag ik niet echt iets om het te plaatsen, wonen? Mobiliteit?
Beide niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:27:
[...]

Zeer bedankt voor je reactie. Ik neem het mee, en ga het zo uitvoeren.

Zijn er in jou optiek ook nog andere "nette" oplossingen voor deze situatie? Het gaat mij uiteindelijk om: Stel dat het huis afbrandt door de meterkast. Kan ik laten zien dat dit een behoorlijke situatie is.
Het niet toepassen van selectieve beveiligingen leidt niet tot brand, hooguit tot ongewenst uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
@allen, bedankt voor jullie bijdragen aan mijn vraag of DC zekeringen in zonnepaneel bekabeling nodig is of niet! _/-\o_
…en dat blijkt dus het laatste. :)

Heb ik inmiddels al wel een 8 unit kastje gekocht waar nu enkel een 4 unit DC schakelaar in komt maar voor die €12 was ik ook niet goedkoper uit geweest dus dat maakt niet uit.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar nu ik toch nog 4 units over heb in mijn kastje: Ik kwam dergelijke DC overspanningsbeveiligingen tegen die ook in die complete PV kastjes zitten die ik eerder postte.
Afbeeldingslocatie: https://hager.com/nl/catalogus/media/catalog/product/cache/207e23213cf636ccdef205098cf3c8a3/2/9/291706_41.jpg

Zijn die zinnig om te plaatsen of is dat net als voor de zekeringen enkel nuttig bij parallelle strings?
(hoop dat dit een kort antwoord is en niet een hele nieuwe discussie veroorzaakt :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Ja maar met de (nieuwe) indeling van tweakers zag ik niet echt iets om het te plaatsen, wonen? Mobiliteit?
Beide niet.
Gewoon hier in Duurzame energie en installaties lijkt mij het meest logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Xander schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Het niet toepassen van selectieve beveiligingen leidt niet tot brand, hooguit tot ongewenst uitschakelen.
Check. Maar, eventueel de verzekering zo min mogelijk te geven om te zeuren, stel dat het mis gaat. telt voor mij ook mee.

Zeer bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het is geen duurzaam ding/probleem maar een installatie punt in de NEN3140 keuring prio 2 (industrie). Ik ga nog wel wat extra info kopieëren en zal wel een topic maken, zien of het blijft staan.
Ik heb niet alle info thuis, ook nog een antwoord/oplossing van de keurmeester bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online
Rol-Co schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Het is geen duurzaam ding/probleem maar een installatie punt in de NEN3140 keuring prio 2 (industrie). Ik ga nog wel wat extra info kopieëren en zal wel een topic maken, zien of het blijft staan.
Ik heb niet alle info thuis, ook nog een antwoord/oplossing van de keurmeester bijv.
Ik lees “Duurzame energie en installaties” als twee aparte onderwerpen want wat is er persé duurzaam aan “Elektra huisinstallaties” maar het zijn wel gewoon “installaties” dus kan een industrie installatie hier ook imo. :)
Pagina: 1 ... 217 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.