Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 216 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.421 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:38
Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:47:
[...]

Je hebt ze ook als 4x en volgens mij kan je ze ook als lastscheider inzetten. Durf alleen niet te zeggen of dat ook goed gaat onder vollast.
Welke bedoel je dan?
Ik kwam ze alleen tegen als dubbele of enkele uitvoering tegen.

En als lastscheider inzetten? Dit zijn toch enkel zekeringhouders?
Lijkt me niet echt handig om die eruit te trekken als er vol stroom geleverd wordt, ik zou het niet aandurven in elk geval. :X
Maar als je eerst de schakelaar van je omvormer uit zet en dan deze opent dan heb je hetzelfde effect.
Dat vast wel maar is een stuk minder handig en kan het niet in één handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:56
Als je de pv omvormer veilig wilt vervangen
--Sluit de AC zijde veilig af en beveilig tegen wederinschakeling.
--schakel de pv zijde af met de ingebouwde DC schakelaar
--wacht 10 minuten
--Neem de mc4 onnectoren los
--Neem de ac zijde bedrading los
--Vervang de omvormer
-- sluit de AC zijde weer aan
--Sluit de MC4 connectoren weer aan
‐------------
Afhankelijk van het merk omvormer schakel de DC of AC eerst in.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
habbekrats schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Dat hager geval is geen lastscheider en geeft een flinke vlamboog als je de zekering eruit trekt onder vollast. Het is alleen een zekering en scheiden.
Denk dat je de verkeerde quote want ik had het over de Eaton lastscheider automatisch laten afschakelen, niet over die hager zekeringhouders, dat was @Ethirty ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:46

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Welke bedoel je dan?
Ik kwam ze alleen tegen als dubbele of enkele uitvoering tegen.
Had al gecorrigeerd, was in de war met enkel vs dubbel.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:57:
[...]

Ben ik zelf nog niet over uit. Ben maar consument en geen pro zoals sommigen hier :)

Zelf dacht ik aan vaste montage tot aan de schakelaar en dan van daar met de juiste kabels naar de omvormer. Meer om in de toekomst makkelijk en veilig een andere omvormer op te hangen (stel dat er geen MC4 op zit) en niet te hoeven wachten tot het donker is :P
Hangt bij jou die schakelaar in dezelfde ruimte als de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
habbekrats schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:59:
--wacht 10 minuten
--Vervang de omvormer
‐------------
Dat stappen plan ken ik muv de 10 minuten wachten, waar is dat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:04:
[...]

Hangt bij jou die schakelaar in dezelfde ruimte als de omvormer?
Ik heb nog geen ruimte, we gaan hopelijk binnenkort slopen en daarna opnieuw opbouwen. :+

Maar met 26 geplande panelen denk ik graag alles vooraf goed uit :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:47:
[...]

je hebt helemaal geen MC connectors nodig. je bedrading kan gewoon direct via de gummiedoorvoeren de zekeringen in.
Is wel makkelijker en scheelt weer connectoren inderdaad.
Toch lijkt het me ook makkelijk de kabels wel veilig te kunnen ontkoppelen, ik heb nog wat werkzaamheden in de schacht voor de boeg zoals het verwijderen van de CV rookgasafvoer als er een warmtepomp komt en het aanleggen van buizen voor de balansventilatie.
Het is niet ondenkbaar dat ik daarvoor ook de PV kabels verplaats en tijdelijk afkoppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:13:
[...]

Ik heb nog geen ruimte, we gaan hopelijk binnenkort slopen en daarna opnieuw opbouwen. :+
Succes met de verbouwing!
Maar met 26 geplande panelen denk ik graag alles vooraf goed uit :)
(y) Dat doe ik ook graag en meestal vrij lang ook nog ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 23:39
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:59:
[...]

of je het leuk vind is iets anders maar de arbo en machinerichtlijn stellen hogere eisen momenteel dan de NEN op dit gebied. en arbo staat daar gewoon boven. dat jij als particulier weing met arbo hebt is leuk natuurlijk maar de monteur die later aan de installatie komt werken wel. en als de nieuwe NEN update er komt waar PV regels flink worden uitgebreid krijg je gewoon de situatie zoals je nu ook met veel meterkasten hebt en dat is dat men verplicht is om het op orde te brengen voordat er andere dingen gedaan mogen worden. is die 3 tientjes nu echt het issue ten opzichte van de 5000+ die je tegen die installatie hebt gegooid?
Hier sla je de plank echt mis.
De machinerichtijn slaat op machines.
In deze wet is ook opgenomen wat definitie van een machine is er moet een aangedreven niet door handkracht bewegend deel zijn.
Een zonnepaneel is dus geen machine er zijn geen bewegende delen.

Aan de DC zijde is inderdaad een lastscheider verplicht echter elke moderne omvormer heeft deze ingebouwd zitten in het apparaat.
En zelfs mijn jaar kruik omvormer uit 2008 heeft al een ingebouwde DC-lastschakelaar (mastervolt XS2000).

[ Voor 10% gewijzigd door leonbong op 09-02-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
habbekrats schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:59:
--wacht 10 minuten
--Vervang de omvormer
‐------------
In het boekje van mijn omvormer staat dat ik 30 seconden moet wachten na het afschakelen van het AC gedeelte, voordat ik het DC gedeelte uitschakel. Daarna hoef je niet meer te wachten, hooguit om hem af te laten koelen.

Als het ding echt maximaal werkt dan wordt zo'n omvormer warm. Een graad of 55 op echt zonnige dagen (rapporteert de omvormer zelf en wordt natuurlijk netjes gelogd).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

leonbong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:38:
[...]

Hier sla je de plank echt mis.
De machinerichtijn slaat op machines.
In deze wet is ook opgenomen wat definitie van een machine is er moet een aangedreven niet door handkracht bewegend deel zijn.
Een zonnepaneel is dus geen machine er zijn geen bewegende delen.
arbo EN de machinerichtlijn vereisen BEIDE dat er lastschakelaars aanwezig zijn. of het beweegt of niet doet daar totaal niks aan toe als je naar de wet kijk die van toepassing is. waar je aan werkt moet spanningsloos gemaakt kunnen worden. en een schakelaar van het apparaat zelf telt dus niet mee. of het nu een draaibank is, airco of omvormer. het moet spanningsloos gemaakt worden. dat is wat de wet zegt. dat de arbo niet van toepassing is op wat de beunhaas in zijn zolder aan het rotzooien is staat daar los van. als er wel een professional langskomt zal die verplicht zijn via arbo regels te moeten werken. en als je dus een serieuze monetur hebt zal die dus kunnen verplichten om eerst de boel op orde te maken omdat het voor hem arbotechnisch niet veilig is. als men in de industrie zoiets tegekomt word dat aangegeven bij de klant en krijg je gewoon meerwerkkosten om het op orde te maken of de klant gaat het zelf eerst fixen.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 13:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nogmaals elke moderne omvormer heeft een ingebouwde lastschakelaar voor de DC-zijde.

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Citaat vanuit het AC deel bovenstaande website.
NPR 5310 geeft in 6.2.2 aan dat de AC-scheiding gerealiseerd kan worden door het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting.
Dit is mooie taal voor de zin automaat uitzetten in meterkast voldoet.

Citaat DC-zijde:
NEN 1010 stelt geen eisen aan de plaats van de DC-lastscheider. Deze kan zijn opgenomen in de omvormer. Een elektronische schakelaar in de omvormer voldoet niet. Er moet een mechanische scheiding worden gemaakt.

[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 09-02-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

leonbong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:55:
Nogmaals elke moderne omvormer heeft een ingebouwde lastschakelaar voor de DC-zijde.

https://www.werkenmetnen1...-omvormer-pv-installaties

Citaat vanuit het AC deel bovenstaande website.
NPR 5310 geeft in 6.2.2 aan dat de AC-scheiding gerealiseerd kan worden door het beveiligingstoestel tegen overstroom in de verdeelinrichting.
Dit is mooie taal voor de zin automaat uitzetten in meterkast voldoet.

Citaat DC-zijde:
NEN 1010 stelt geen eisen aan de plaats van de DC-lastscheider. Deze kan zijn opgenomen in de omvormer. Een elektronische schakelaar in de omvormer voldoet niet. Er moet een mechanische scheiding worden gemaakt.
en hoe maak je de draden tussen de zonnepanelen en omvormer spanningsloos? dat is immers arbotechnisch verplicht.

iets teveel mensen vergeten dat je te maken hebt met meer dan 1 wet als je ergens mee bezig bent.

en nee, de arbowet is niet op jouw specifiek als beun van toepassing, maar wel voor de monteur die aan de omvormer moet sleutelen of een netbeheerder die je meter komt vervangen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:13
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:02:
en hoe maak je de draden tussen de zonnepanelen en omvormer spanningsloos? dat is immers arbotechnisch verplicht.
Je kan toch gewoon de DC-stekkers eruit trekken? Wat is daar nou het probleem aan? Dat is precies hetzelfde als wanneer je wilt werken aan je DC-werkschakelaar. Dan zul je daar ook DC-stekkers uit moeten trekken.
Of wil je die DC-werkschakelaar weer met een tweede DC-werkschakelaar gaan beveiligen? Dan wordt je wel mooi druk, want hoe ga je die dan weer beveiligen? 8)7
Op een gegeven moment valt het kwartje: laat ik nou eens de DC-stekkers (die prima aanraakveilig zijn overigens) er maar uit halen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:02:
[...]
En hoe ga je dan ooit een paneel installeren, want dan staat er ook spanning op de connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:08:
[...]

Je kan toch gewoon de DC-stekkers eruit trekken? Wat is daar nou het probleem aan? Dat is precies hetzelfde als wanneer je wilt werken aan je DC-werkschakelaar. Dan zul je daar ook DC-stekkers uit moeten trekken.
Of wil je die DC-werkschakelaar weer met een tweede DC-werkschakelaar gaan beveiligen? Dan wordt je wel mooi druk, want hoe ga je die dan weer beveiligen? 8)7
Op een gegeven moment valt het kwartje: laat ik nou eens de DC-stekkers (die prima aanraakveilig zijn overigens) er maar uit halen.
zo werkt de arbo niet.

en in serieus grote installaties hebben elke string gewoon hun eigen zekering bij de last/werkschakelaar zitten. niemand wilt dat de toko affikt vanwege een omvormer of de MC stekker ervan die er de brui aangeeft. dat is al vaak zat gebeurt inmiddels.
leonbong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:12:
[...]

En hoe ga je dan ooit een paneel installeren, want dan staat er ook spanning op de connectors.
dat is nog altijd laagspanning en je gebruikt de juiste PBM's zoals handschoenen en brillen. dat niemand het doet is een ander verhaal.

dit is niet arbo veilig. en dat zijn maar 4 kleintjes, wat denk je wat je gebeurt als je er een stuk of 10 pakt.

veel plezier om dat af te koppelen als je geen schakelaar hebt. (of zekeringen)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:15:
dit is niet arbo veilig. en dat zijn maar 4 kleintjes, wat denk je wat je gebeurt als je er een stuk of 10 pakt.
veel plezier om dat af te koppelen als je geen schakelaar hebt. (of zekeringen)
Je blijft maar doorgaan. Dat afkoppelen is helemaal geen probleem. Je zet gewoon de DC-werkschakelaar in de omvormer om en er loopt geen stroom meer. Dan kun je veilig de stekkers loshalen. En dat is prima volgens de ARBO, want die stekkers zijn aanraakveilig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@flippy
Alles in een huis is laagspanning.
AC <1000V
DC <1500V

Je bedoelt waarschijnlijk veilige spanning.

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 09-02-2022 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:25:
[...]

Je blijft maar doorgaan. Dat afkoppelen is helemaal geen probleem. Je zet gewoon de DC-werkschakelaar in de omvormer om en er loopt geen stroom meer. Dan kun je veilig de stekkers loshalen. En dat is prima volgens de ARBO, want die stekkers zijn aanraakveilig.
En zonder stroom geen vlamboog.

En prik je die MC4's in elkaar, dan verdien je hem wat mij betreft ook :+

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:25:
[...]

de arbo zegt wat anders. de spanning moet van de het apparaat af voor je deze loskoppelt. dat je de schakelaars op de machine/apparaat uit hebt gezet staat daar los van. immers zit er geen enkele veiligheid tussen de stekker en de stroombron (de panelen). dat is niet anders dan een netbeheerder die zekeringen komt vervangen. wel eens gezien hoe die jongens zich optuigen om veilig te werken aan een stroombron die ze niet uit kunnen zetten?
leonbong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:25:
@flippy
Alles in een huis is laagspanning.
AC <1000V
DC <1500V
Je bedoelt waarschijnlijk veilige spanning.
klopt, dat bedoel ik.
Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:31:
En prik je die MC4's in elkaar, dan verdien je hem wat mij betreft ook :+
over/onderschat de doorsnee beun niet. het aantal branden elk jaar door zulke acties stijgt elk jaar harder....

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:31:
[...]

de arbo zegt wat anders. de spanning moet van de het apparaat af voor je deze loskoppelt. dat je de schakelaars op de machine/apparaat uit hebt gezet staat daar los van. immers zit er geen enkele veiligheid tussen de stekker en de stroombron (de panelen). dat is niet anders dan een netbeheerder die zekeringen komt vervangen. wel eens gezien hoe die jongens zich optuigen om veilig te werken aan een stroombron die ze niet uit kunnen zetten?
Dan hou je nog steeds exact hetzelfde probleem tussen de panelen en jouw schakelaar. Je hebt effectief hooguit een paar meter kabel éxtra veilig gemaakt, maar de rest van die kabel de andere kant op niet.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:31:
de arbo zegt wat anders. de spanning moet van de het apparaat af voor je deze loskoppelt.
Als je zo redeneert is het ook levensgevaarlijk om een stekker uit het stopcontact te trekken, want er zit immers spanning op dat stopcontact. Of zet jij eerst altijd de automaat in de meterkast uit voordat je een stekker uit het stopcontact trekt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Dan hou je nog steeds exact hetzelfde probleem tussen de panelen en jouw schakelaar. Je hebt effectief hooguit een paar meter kabel éxtra veilig gemaakt, maar de rest van die kabel de andere kant op niet.
het gaat ook alleen om die laatste meter.

als jij de rest veilig wilt maken zet je er nog een zekering tussen zoals het ook overal word gedaan bij grote installaties.
Andrehj schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:34:
[...]

Als je zo redeneert is het ook levensgevaarlijk om een stekker uit het stopcontact te trekken, want er zit immers spanning op dat stopcontact. Of zet jij eerst altijd de automaat in de meterkast uit voordat je een stekker uit het stopcontact trekt? :?
als je dat doet staat er geen stroom op de stekker. er komt geen stroom uit een tv. bij zonnepanelen wel, dat is een spanningsbron en die moet eerst uit. daarom zit er bij pompsystemen ook extra schakelaars op pompmotoren om te voorkomen dat je pomp gaat werken als generator terwijl jij met de aansturing bezig bent.

[ Voor 41% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
In de industrie is het best gebruikelijk dat op elke motor een werkschakelaar zit die hoofdstroom schakelt ook bij pompen maar niet voor de reden die jij noemt.
Want als de pomp als generator kan werken dan hoor je namelijk een lastschakelaar in de besturingskast te hebben op motorkabel wat meestal een eind van de pomp af is. Dan zit er evengoed nog een werkschakelaar bij motor.
Veiligstellen doen je namelijk lokaal.

Of de pomp/motor moet mechanisch geborgd zijn voor draaien voordat er met werkzaamheden wordt gestart.

Een werkschakelaar hoort lokaal bij motor te zitten en 9/10 keer kan je besturingskast niet spanningsloos
maken voor de mechanische werkzaamheden bij de motor. Dus daarom heb je een werkschakelaar.

In het huidige bedrijf waar ik werk hebben we MCC (motor control centers) ruimtes er zit soms wel 100m tussen VFD en motor. Dus voor werkzaamheden aan een motor wordt deze lokaal veiliggesteld met de werkschakelaar nadat deze in de besturing is uitgezet. Want werkschakelaars zijn over het algemeen niet geschikt om te schakelen onder een lopende stroom.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 09-02-2022 16:52 . Reden: En nu stop ik ermee deze discussie leidt tot niks. Ik heb er een beetje een klok klepel idee bij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Als we dan toch regelneuken: werkschakelaars zijn enkel en alleen voor het beveiligen tegen ongevallen door mechanische problemen. Lastscheiders zijn voor het beveiligen tegen elektrische schokken.

Voor een airco buitenunit is een werkschakelaar nodig, want die draait. Voor een PV verdeler zijn lastscheiders nodig, en de DC zijdige mag in het apparaat zitten.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Eens
Maar er worden eigenlijk (bijna) geen werkschakelaars meer gemaakt die ook niet voldoen aan de regels van lastscheider.

Maar 10 jaar terug was dat nog wel zo.

[ Voor 2% gewijzigd door leonbong op 09-02-2022 18:16 . Reden: Bijna toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:05:
[...]

Dat stappen plan ken ik muv de 10 minuten wachten, waar is dat voor?
Staat in de meeste handleidingen en vaak ook nog wel met een stikkertje op de apparaten om zeker te zijn dat de buffer condensatoren leeg zijn. De meeste zijn naar een paar seconden wel nagenoeg leeg maar fabrikanten gaan aan de veilige kant zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:47:
[...]

je hebt helemaal geen MC connectors nodig. je bedrading kan gewoon direct via de gummiedoorvoeren de zekeringen in.
En dat is dan weer link, want bij het vast- en losmaken van die draden staat er spanning op als de zon schijnt en die losse einden zijn niet aanraakveilig. Of wil je dan eerst op het dak de mc4 connectoren losmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
@flippyIk kan je vertellen dat in de nieuwbouw nog steeds geen extra schakelaar tussen de DC en de PV wordt gezet. De standaard schakelaar op de PV wordt daarvoor gebruikt.

Doen allemaal die elektriciens dan dingen die niet volgens de ARBO richtlijnen zijn? Als ik het zo lees hier ben jij dan de enige in Nederland die volgens de ARBO richtlijnen wil werken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:59

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Al lange tijd info leecher van dit topic, maar nu een vraagje van eigen bodem:

Sinds kort heb ik de sleutel gehad van mijn 'nieuwe' jaren 50 woning. Aangezien alles (behalve de meterkast zelf), nog in originele staat is, is 1 van de belangrijkste onderdelen die gedaan moet worden: de elektra.

Mijn hoofdaansluiting zit relatief hoog, op ongeveer 132cm. Aangezien ik het hele elektra huishouden aan wil pakken, wil ik een 3F aansluiting aanvragen (zonnepanelen, WP, WTW, oplaadpaal, keramisch koken).

Om meer ruimte te creëren, wil ik eigenlijk ook gelijk regelen of mijn hoofdaansluiting verlaagd kan worden (na een beetje bikken in beton). Ik kan echter slecht vinden of er verplichte afstanden zijn tussen hoofdaansluiting en gas.
Daarnaast vroeg ik me af of iemand weet of het mogelijk is om de 'slimme meter' te verplaatsen naar de zijkant, zodat ik al-met-al meer hoogte kan maken voor mijn meterkast.

Aangezien een plaatje meer zegt dan tekst...

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wk8bEL5jkG_I2jIxOZFhbeZGdLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcwBysD8DToRIvO2VzoKkihy.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOgx6a2KNW6QU29Z03woMb7NWmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RatWJJX3W9HAYdWqDFhJCpYI.jpg?f=fotoalbum_large

Meten is weten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLbrmo9smG2OnJfr07AtFEFatfE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XJHVPYUIRXvBfs4FN3TeUgzL.png?f=fotoalbum_large

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

@Mysteryman verplaatsten kost vaak een vermogen boven op de verzwaring, op de site van je netbeheerder staan de tarieven.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:31
je gaat van het gas af, dus die halen ze er gratis voor je uit, kun je daarna de meterkast maken zoals je het wilt.
heb je dan tussen 1 april en 1 oktober voor, voordat het stookseizoen begint moet je dan je wp hebben staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Lochnes schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 23:20:
je gaat van het gas af, dus die halen ze er gratis voor je uit, kun je daarna de meterkast maken zoals je het wilt.
heb je dan tussen 1 april en 1 oktober voor, voordat het stookseizoen begint moet je dan je wp hebben staan
Dat is wel het idee, echter is de twijfel of de spullen zoals de WP op tijd geleverd en geïnstalleerd kunnen worden.

Mijn doel is om eerst elektra te regelen, en daarna pas het gas gedeelte (als ik er echt vanaf kan), vandaar de achtergrond van mijn vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 12-09 20:56
@Mysteryman Bij mij hangt de meter ook hoog, de kosten van de hele installatie aanpassen waren volgens mij >€2k. Uiteindelijk paste er met moeite een 3 rijen kast en dat was prima. Voor mij was de graadmeter dat de hoofdschakelaar makkelijk toegankelijk is en blijft.

Zo te zien heb jij een giga meterbord. Die van mij is een stuk kleiner. Als je dan toch naar 3x 25A wil misschien de monteur een kop koffie aanbieden? Snel een nieuw meterbord boven de doos met stoppen monteren en daar boven de kast naar keuze met een hoofdschakelaar? Beetje geluk en je hebt veel meer ruimte en niet de hoge rekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Mysteryman schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 22:16:
Om meer ruimte te creëren, wil ik eigenlijk ook gelijk regelen of mijn hoofdaansluiting verlaagd kan worden (na een beetje bikken in beton). Ik kan echter slecht vinden of er verplichte afstanden zijn tussen hoofdaansluiting en gas.
Er zijn geen verplichte afstanden tussen E en G. In de nieuwbouw is er wel een vaste layout voorgeschreven.

Zou je in jou situatie niet naar links- en rechts kunnen uitbreiden?
Dus boven de meter een 22x22cm kast (zoals nu ook is) en links en rechts een 22x33cm kast, afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. Dat scheelt een hoop kosten.

En over de grootte van dat meterbord; een 3-fase meter is een stuk groter dan de huidige 1-fase dus wellicht heb je die ruimte gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De 3-fase meter die hier hangt is niet groter dan dat ding op de foto hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:14
Er hangt nu vermoedelijk een ISKRA AM550-ED1.
Mocht je uit dezeflde serie een 3-fasenmeter krijgen (kleine kans) dan zou dat de Iskra AM550-TD2 zijn.

Hier staan de afmetingen van beide meters: https://www.iskraemeco.hr/AM550.pdf
De 1-fase versie is 206 mm hoog, de 3-fase 244.
De 3-fase is vooral breder: 177 om 130 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
WackoH schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:36:
Er hangt nu vermoedelijk een ISKRA AM550-ED1.
Mocht je uit dezeflde serie een 3-fasenmeter krijgen (kleine kans) dan zou dat de Iskra AM550-TD2 zijn.

Hier staan de afmetingen van beide meters: https://www.iskraemeco.hr/AM550.pdf
De 1-fase versie is 206 mm hoog, de 3-fase 244.
De 3-fase is vooral breder: 177 om 130 mm
De afmetingen verschillen per meter fabrikant, en benutten idd niet het hele meterbord. Maar ach, straks blijkt er een chiptekort in de fabriek en zijn slimme meters helemaal niet leverbaar. Krijg je gewoon een traditionele meter 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Mysteryman Ik vraag me eerder af hoe je de nieuwe leidingen boven in de kast wil maken.
Daarna de huidige rand doortrekken zodat het 1 "ruimte" word.

Ik zou de hele muur boven en midden wegslopen. Verplaatsen van de e-aansluiting kun je vragen maar loopt meestal flink in de papieren als is het maar 30cm naar beneden verplaatsen.
De huidige kast half naar links en rechts de gelijke ernaast zou kunnen.

@m_rick Wat bedoel je met traditioneel ? Ferraris worden denk ik al 20 jaar niet meer gemaakt en geplaatst.
Misschien 1 zonder communicatie maar ook dat zal niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
habbekrats schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:01:

@m_rick Wat bedoel je met traditioneel ? Ferraris worden denk ik al 20 jaar niet meer gemaakt en geplaatst.
Misschien 1 zonder communicatie maar ook dat zal niet snel gebeuren.
Ja, een traditionele meter anno 2022 is een digitale meter met 4 telwerken, maar zonder uitlees functionaliteit en P1 poort. Wanneer een iemand een slimme meter weigert, kan je zo'n exemplaar krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door m_rick op 11-02-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:14
m_rick schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:48:
[...]De afmetingen verschillen per meter fabrikant, en benutten idd niet het hele meterbord.
Natuurlijk.
Het ging me er primair om dat een 3 fase meter van deze fabrikant en uit dezelfde serie wel degelijk (iets) groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:31
de slimme truc die de vorige bewoner hier uitgehaald heeft was de meterkast 180 graden te draaien om de lengteas en toen aan de andere kant van de muur te monteren. daarmee krijg ke dan ruimte aan de onderkant om daar buizen naartoe te laten lopen en dat soort grappen zonder de aansluiting te verplaatsen. Je meterkast moet wel bereikbaar blijven x meter van de voordeur maar bij ons kwam dat uit. Misschien is dat bij jou ook een optie. laat je in fase 2 de gasmeter weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-09 14:20
leonbong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:48:
Een werkschakelaar hoort lokaal bij motor te zitten en 9/10 keer kan je besturingskast niet spanningsloos
maken voor de mechanische werkzaamheden bij de motor.
Bij ons worden veel motoren beveiligd door de zekeringhouder open te trekken en/of de motorbeveiliger uit te schakelen. Heel wat werk voor mij(als onderhoudselekriciën) bij onderhoud... Gelukkig zijn ze nu langzaam maar zeker werkschakelaars aan het plaatsen.
In het huidige bedrijf waar ik werk hebben we MCC (motor control centers) ruimtes
Een onderstation? Of is er een verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:12

ericplan

5180 Wp PV

@Mysteryman Als dit een rijtjeshuis uit de jaren 50 is, kijk dan ook even bij de buren. Mogelijk deel je het achterhout achter het meterbord met de buren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Jfwiet schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:18:
@Mysteryman Bij mij hangt de meter ook hoog, de kosten van de hele installatie aanpassen waren volgens mij >€2k. Uiteindelijk paste er met moeite een 3 rijen kast en dat was prima. Voor mij was de graadmeter dat de hoofdschakelaar makkelijk toegankelijk is en blijft.

Zo te zien heb jij een giga meterbord. Die van mij is een stuk kleiner. Als je dan toch naar 3x 25A wil misschien de monteur een kop koffie aanbieden? Snel een nieuw meterbord boven de doos met stoppen monteren en daar boven de kast naar keuze met een hoofdschakelaar? Beetje geluk en je hebt veel meer ruimte en niet de hoge rekening?
Ik kan inderdaad altijd nog verder naar boven, of juist opzij, daar heb ik nog ruimte.
m_rick schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:16:
[...]

Er zijn geen verplichte afstanden tussen E en G. In de nieuwbouw is er wel een vaste layout voorgeschreven.

Zou je in jou situatie niet naar links- en rechts kunnen uitbreiden?
Dus boven de meter een 22x22cm kast (zoals nu ook is) en links en rechts een 22x33cm kast, afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. Dat scheelt een hoop kosten.

En over de grootte van dat meterbord; een 3-fase meter is een stuk groter dan de huidige 1-fase dus wellicht heb je die ruimte gewoon nodig. Die kop koffie is wellicht een goed idee 8)
Yep, ware het niet dat ik ook gelijk KNX aan ga leggen en een veldverdeler wil plaatsen i.p.v. een reguliere meterkast. Links en Rechts uitbreiden wordt dan ingewikkelder...
habbekrats schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:01:
@Mysteryman Ik vraag me eerder af hoe je de nieuwe leidingen boven in de kast wil maken.
Daarna de huidige rand doortrekken zodat het 1 "ruimte" word.

Ik zou de hele muur boven en midden wegslopen. Verplaatsen van de e-aansluiting kun je vragen maar loopt meestal flink in de papieren als is het maar 30cm naar beneden verplaatsen.
De huidige kast half naar links en rechts de gelijke ernaast zou kunnen.
...
Alle verdiepingen zijn hout, dus dat gaat wel goed komen. De huidige muurtjes zijn idd wel een uitdaging. Ik had stiekem gehoopt dat men niet zo moeilijk zou doen over het 'op een lager punt aansluiten' van de e-aansluiting. In principe moet de kabel alleen lager 'ingeplugd' worden :9
Lochnes schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:16:
de slimme truc die de vorige bewoner hier uitgehaald heeft was de meterkast 180 graden te draaien om de lengteas en toen aan de andere kant van de muur te monteren. daarmee krijg ke dan ruimte aan de onderkant om daar buizen naartoe te laten lopen en dat soort grappen zonder de aansluiting te verplaatsen. Je meterkast moet wel bereikbaar blijven x meter van de voordeur maar bij ons kwam dat uit. Misschien is dat bij jou ook een optie. laat je in fase 2 de gasmeter weghalen.
Goed idee, echter kom ik dan midden in de woonkamer uit en voldoe ik niet meer aan de 3 meter regel.
ericplan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:34:
@Mysteryman Als dit een rijtjeshuis uit de jaren 50 is, kijk dan ook even bij de buren. Mogelijk deel je het achterhout achter het meterbord met de buren.
Het betreft een hoekhuis: de andere kant van de muur is de woonkamer ...

[ Voor 5% gewijzigd door Mysteryman op 11-02-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Rakward schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:17:
[...]

Bij ons worden veel motoren beveiligd door de zekeringhouder open te trekken en/of de motorbeveiliger uit te schakelen. Heel wat werk voor mij(als onderhoudselekriciën) bij onderhoud... Gelukkig zijn ze nu langzaam maar zeker werkschakelaars aan het plaatsen.

[...]

offtopic:
Een mmc is ruimte met heel veel VFD's en soms in zo’n rack systeem dat je de VFD ook heel snel kan uitwisselen als het moet. Of automatische overname systemen bij uitval van de vfd door aanwezige reserve VFD's.

Een productielijn heeft bij mijn werkgever een besturingskast met PLC voor aansturing van kleppen en opnemers, maar alle VFD's zitten in centraal punt (de MCC).
De PLC stuurt dmv profibus of profinet de VFD aan in de centrale kast.
Een voordeel daarvan is dat in de lokale besturingskast de hittebelasting beperkt is en de MCC ruimte heeft zware koeling.
Daarnaast heeft lokale besturingskast ook geen zware voedingskabel te hebben. Dus je hebt ook minder spanningsonderverdelers nodig.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
leonbong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:38:
[...]

Een mmc is ruimte met heel veel VFD en soms in zo’n rack systeem dat je de vfd ook heel snel kan wisselen als het moet. Of automatische overname systemen bij uitval van de vfd.
Ah ok, wij hebben ongeveer 140 VFD's die samen werken aan 1 machine, verdeeld over 2 onderstations. Maar daar staan dan ook nog alle gewone voedingen van pompen/ventilatoren/etc. in.

Motor Contol Center klinkt wel cooler >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 21:03

Exigence

dnkroz

Rakward schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 20:17:
[...]

[...]

Bij ons worden juist de werkschakelaars in het veld uitgefaseerd omdat deze vaak deels schijnveiligheid zijn. Bij veel, en met name de wat zwaardere, motoren wordt niet de hoofdstroom maar de stuurstroom geschakeld wat potentieel gevaar op kan leveren. Afschakelen dient nu te gebeuren door de zekering te trekken of de motorbeveiligingsschakelaar uit te schakelen en veilig te stellen met slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat mag al lang niet meer stuurstroom schakelen.
Ik bedoel alleen werkschakelaars die als lastscheider gelden, dus hoofdstroom schakelen.

Wij hebben ook voor 100kW en zelfs een 400kW motoren gewoon een hoofdstroom werkschakelaar.
Voor zwaardere motoren moeten wij momenteel nog zekeringen trekken.

[ Voor 46% gewijzigd door leonbong op 11-02-2022 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
Exigence schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 21:08:
[...]

Bij ons worden juist de werkschakelaars in het veld uitgefaseerd omdat deze vaak deels schijnveiligheid zijn. Bij veel, en met name de wat zwaardere, motoren wordt niet de hoofdstroom maar de stuurstroom geschakeld wat potentieel gevaar op kan leveren. Afschakelen dient nu te gebeuren door de zekering te trekken of de motorbeveiligingsschakelaar uit te schakelen en veilig te stellen met slot.
Een werkschakelaar een schijnveiligheid? Bij ons onderbreken deze juist de vermogenskring, anders noemt het toch niet werkschakelaar, er zit wel een terugmelding op de stuurkring om deze ook nog uit te schakelen/terugmelding naar SCADA.

Maar bij grote motoren is een werkschakelaar bijna niet te doen. Ik vind de schakelaars die op onze grote zekeringhouders zitten ook al klote:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/khxDTY_PX-jDt5yWCBMg5apD6hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Td6f9b1XWAjdX9xrMVQIxRVT.jpg?f=fotoalbum_large

Als je er zo 6 gedaan voel je je armen wel, ook door de slechte bereikbaarheid met plexiglas afscherming overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Wij hebben gewoon dit soort schakelaars vrijwel direct naast de motor natuurlijk geschikt voor de stroom van de motor. Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/cache/catalog/product/2/0/20201009165807523_-707440163-jpg_2-1024x768bw0c0q70.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik bezig met een lijstje maken voor de elektricien. Nadat de elektricien is geweest schroeven wij het plafond dicht en wordt deze gestuct.

Het uitdenken van de hoe en wat, is dus extra belangrijk.

Hebben tweakjes hier nog gouden tips om mee te nemen qua “neem een elektra punt voor X”, “mis je niet X voor Y”, etc.

Ik heb op de lijst tot nu toe:
Verplaatsen stopcontacten
Plaatsen slimme dimmers (zigbee)
Verplaatsen centraaldoos
Maken (loze) aansluiting zonnescherm
Voorbereiding Sonos boxen plafond
Perilex verplaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Haassiej Wat doe je met de bestaande centraaldozen en hoe blijven deze bereikbaar?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:53
@Haassiej enige wat ik mis zijn loze leidingen voor je lan en wifi punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Misschien een domme vraag he, maar stel je hebt een 3x25A-hoofdaansluiting en je hebt 2 groepen op dezelfde fase zitten die beide voor enige tijd 16A trekken, betekent dat dat stop van de hoofdaansluiting zal smelten?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:21:
Misschien een domme vraag he, maar stel je hebt een 3x25A-hoofdaansluiting en je hebt 2 groepen op dezelfde fase zitten die beide voor enige tijd 16A trekken, betekent dat dat stop van de hoofdaansluiting zal smelten?
Ja, maar in de praktijk wordt die soep niet zo heet gegeten. Zeker een smeltzekering kun je wel een tijdje overbelasten, maar ook bij een automaat gaat dat wel een tijd lang goed. En hoe vaak gebruikt een groep nu continu de volledige 16A? Dat komt eigenlijk nooit voor. Je moet gewoon zorgen dat je de zwaar belaste groepen netjes over de fasen verdeelt, dan gaat dat prima.
Ik heb nu al 20 jaar een 3x25A aansluiting (waarvan de eerste 18 jaar met smeltzekeringen, en nu een all-electric huis met automaten) en heb nog nooit een kapotte of gesprongen hoofdzekering gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 08:34
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:21:
Heb een vergelijkbare situatie. Hoofdzekering 1x35 A (smeltzekering)
Als de auto laad, dan pakt die 1x20A
Dan is er voor de rest van het huis dus slechts 15A over.
Vaatwasser en wasmachine elk 2000 W = 2* 8,6 A = 17,2A
Dat zou dan al tot probleem leiden.

Maar zo'n smeltzekering kan makkelijk 1 uur 10% overbelast worden. Zo lang trekken de vaatwasser wasmachine niet de maximale stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
MeTooPV schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Heb een vergelijkbare situatie. Hoofdzekering 1x35 A (smeltzekering)
Als de auto laad, dan pakt die 1x20A
Dan is er voor de rest van het huis dus slechts 15A over.
Vaatwasser en wasmachine elk 2000 W = 2* 8,6 A = 17,2A
Dat zou dan al tot probleem leiden.

Maar zo'n smeltzekering kan makkelijk 1 uur 10% overbelast worden. Zo lang trekken de vaatwasser wasmachine niet de maximale stroom.
De kans dat ook de vaatwasser en wasmachine dit nog tegelijk doen valt ook nog wel mee. Hoog vermogen is alleen om water op te warmen. Als je altijd aan het kookwassen bent kan het vaker voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarv
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-06 21:28
Weet iemand een nette wcd ipv. de chunky ABB variant (in het gele cirkel) die in de meterkast hangt?

Bij voorkeur met 4 sockets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PiTSq5taPfZ-khAE_8KLQj1XyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fElUAZoXKUcMsrF6MNkEtim.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ivarv
Alles van Niko, maar of ze een 4 voudige hebben? .....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ivarv schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:16:
Weet iemand een nette wcd ipv. de chunky ABB variant (in het gele cirkel) die in de meterkast hangt?
[Afbeelding]
Volgens mij verkoopt Sander Vunderink die wel, en ze hebben de bijbehorende voetplaat ook. Even zoeken dus op die website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:31

[Afbeelding]
Opbouw Busch Jaeger?

Maar wat is er mis met dit stopcontact? Of leef je in je meterkast? :+ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Jordyz schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Opbouw Busch Jaeger?

Maar wat is er mis met dit stopcontact? Of leef je in je meterkast? :+ :P
Deze zit op een lasdoos deksel, snap wel dat je die er af trekt als je stekker wat zwaar gaat, ik zou 2 van deze naast elkaar zetten, met kabel van 1 naar de ander.

https://www.nikostore.nl/...udig-verticaal-met-2.html

Heb je 6xWcd, in de meterkast komt vaak geen vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[Afbeelding]
Dat ding is "chunky" omdat het op een lasdoos zit. Wel makkelijk met monteren en precies waar ik voor zou kiezen in een meterkast waar het uiterlijk er niet zo veel toe doet. ;)

Al heb ik zelf de 3640 doos met 4-voudige WCD geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/546TY9gnskcRihC6l7gWgzbckZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TJswLgK59XwC8toxlOzvmtDG.webp?f=fotoalbum_large
Rol-Co schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Deze zit op een lasdoos deksel, snap wel dat je die er af trekt als je stekker wat zwaar gaat,
Nog nooit meegemaakt met die 3611 doosjes als ze eenmaal goed dichtgeklikt zitten. Bij de 3640 die ik heb sowieso niet want die zit met schroeven.
ik zou 2 van deze naast elkaar zetten, met kabel van 1 naar de ander.

https://www.nikostore.nl/...udig-verticaal-met-2.html

Heb je 6xWcd, in de meterkast komt vaak geen vermogen.
IP55 is wel wat onnodig in de meterkast. ;) En of je nou blij wordt van klepdeksels als je er adapters in wilt steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
  • Laatst online: 08-09 22:43
Ik heb juist een (niet zo goedkope) dimmer (Yokis MTV500E) geinstalleerd om onze ledlamp te dimmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jho4Uix_KC1MixFuEfRtAyNDC6o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fXd5KBmMDpFfHU3YBIS9ahNF.jpg?f=user_large

Nu maakt de lamp zelf een zoemend geluid wanneer hij aanstaat, iets wat blijkbaar nogal veel voorkomt.

In de installatie handleiding gebruiken ze bij een LED lamp echter ook een weerstand (Yokis CHR3W).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glKvDjIDKVOKHCaaBKKfpU6J8h0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fs8QoKsL0YhrGz4Gs298Skjc.png?f=user_large

Zou dit het probleem kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Xander

Die 4 voudige is wel een stuk beter inderdaad, en wat betreft de niko ip en klapdeksel, het is gewoon goed spul, de deksel zit me niet in de weg, ook niet met adapters.
Kwa montage ook een verademing t.o.v de bouwmarkt rommel hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
101Bram schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:46:
Ik heb juist een (niet zo goedkope) dimmer (Yokis MTV500E) geinstalleerd om onze ledlamp te dimmen.
Waarom specifiek die? Doet zoiets niet gewoon precies hetzelfde voor minder dan de helft van het geld? Of heb je daadwerkelijk 500W nodig? (dat is nogal veel voor LED?!)
Nu maakt de lamp zelf een zoemend geluid wanneer hij aanstaat, iets wat blijkbaar nogal veel voorkomt.

In de installatie handleiding gebruiken ze bij een LED lamp echter ook een weerstand (Yokis CHR3W).

[Afbeelding]

Dat zou inderdaad kunnen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:47:
@Xander

Die 4 voudige is wel een stuk beter inderdaad, en wat betreft de niko ip en klapdeksel, het is gewoon goed spul, de deksel zit me niet in de weg, ook niet met adapters.
Kwa montage ook een verademing t.o.v de bouwmarkt rommel hier in de buurt.
Het is prima spul inderdaad, ik heb het hier in de tuin. ;) Ook de inbouwvariant werkt heel mooi. :)

Maar voor binnenshuis zou ik het nog niet eens overwegen eerlijk gezegd. :+

Momtagegemak is voor mij juist de reden om in de meterkast een WCD op een lasdoos te plaatsen, dat monteert nog eens 10x makkelijker en zeeën van ruimte om draad weg te vouwen of nog aftakkingen te maken (het blijft een lasdoos natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Waarom specifiek die? Doet zoiets niet gewoon precies hetzelfde voor minder dan de helft van het geld? Of heb je daadwerkelijk 500W nodig? (dat is nogal veel voor LED?!)
Ik had gelezen dat een kwalitatieve/duurdere dimmer de kans op zoemen verlaagde (duidelijk niet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
101Bram schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Ik had gelezen dat een kwalitatieve/duurdere dimmer de kans op zoemen verlaagde (duidelijk niet ;) )
Ik had nog nooit van Yokis gehoord, het klinkt eerlijk gezegd als goedkope Chinese zooi. Maar blijkbaar is het een merk van Urmet, toch wel een grote partij voor bijvoorbeeld intercomsystemen dus misschien moet ik ze het voordeel van de twijfel geven. ;)

Maar als ik op zoek ging naar een kwalitatief goede dimmer, dan kocht ik een wat duurder model van een merk als Gira, Jung of Busch-Jaeger ofzo.

Let wel dat ook de lichtbron een grote factor is in het uiteindelijke resultaat. Hoe goed je dimmer ook is, met een slechte lichtbron zal het slecht dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
101Bram schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb zelf net een paar Idinio dimmers gekocht, zoemen niet en de min waarde is met een potmeterje instelbaar. Uiteraard met Zigbee want de HA vraagt daar gewoon om natuurlijk.

wat voor ledlamp(je) hangt eraan, als die op het minimum zit krijg je vaak ellende, en een extra weerstand is altijd 100% verlies.

Als het deze is https://www.yokis.com/nl/...mer-500w-zonder-nuldraad/ de vertaling is geweldig :+

[ Voor 6% gewijzigd door habbekrats op 12-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, dacht alvast even stroom aan te leggen naar m'n stookhok ter voorbereiding op een warmtepomp. Blijkt dat de oude coax kabel die in de pvc buis zit echt totaal vast zit. Die trok ik aan gort dus.

Enige alternatief dat ik zie is nu buitenlangs te gaan. Zat te zoeken, maar volgens mij is YMVK in pvc pijp gewoon voldoende toch? Of moet er nog rekening gehouden worden met UV op de kabel of de buis?

Geen porem, maar zie geen andere optie helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 12-02-2022 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:35
MikeyMan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:59:
Goed, dacht alvast even stroom aan te leggen naar m'n stookhok ter voorbereiding op een warmtepomp. Blijkt dat de oude coax kabel die in de pvc buis zit echt totaal vast zit. Die trok ik aan gort dus.

Enige alternatief dat ik zie is nu buitenlangs te gaan. Zat te zoeken, maar volgens mij is YMVK in pvc pijp gewoon voldoende toch? Of moet er nog rekening gehouden worden met UV op de kabel of de buis?

Grijze slagvaste buis gebruiken😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wizzopa schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:06:
[...]

Grijze slagvaste buis gebruiken😉
Dat was inderdaad mijn plan. Alleen nog even bedenken of er wel of geen bochten gebruikt gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:35
MikeyMan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:08:
[...]

Dat was inderdaad mijn plan. Alleen nog even bedenken of er wel of geen bochten gebruikt gaan worden.
Die zijn er ook, neem 3/4.😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MikeyMan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:59:

grijze buis en flexibel grijs (met grijze moffen) voor de bochten en om hoekjes te gaan en alles verlijmen en 3/4e gebruiken. allermooiste is als je -as kabel gebruikt alsje alleen buis gebruikt voor de rechte stukken en de bochten "open" laat al is UV berscherming van de buizen wel aan te raden. na een paar jaar gaat het vooral in de bochten opdrogen en krijg je scheuren in de buitenmantel. -as kabel is dan wel handig als er dan toch wat gebeurt.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 12-02-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:04
Haassiej schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:02:
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik bezig met een lijstje maken voor de elektricien. Nadat de elektricien is geweest schroeven wij het plafond dicht en wordt deze gestuct.

Het uitdenken van de hoe en wat, is dus extra belangrijk.

Hebben tweakjes hier nog gouden tips om mee te nemen qua “neem een elektra punt voor X”, “mis je niet X voor Y”, etc.

Ik heb op de lijst tot nu toe:
Verplaatsen stopcontacten
Plaatsen slimme dimmers (zigbee)
Verplaatsen centraaldoos
Maken (loze) aansluiting zonnescherm
Voorbereiding Sonos boxen plafond
Perilex verplaatsen
vloerpot onder de eettafel? Ik zit er vaak met de laptop, maar ook voor een tafelgrill oid.
Ik ga m laten maken komende verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
ybos schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:48:
[...]

vloerpot onder de eettafel? Ik zit er vaak met de laptop, maar ook voor een tafelgrill oid.
Yep. Dat is een hele goede. Hier ook gemaakt onder de eettafel in de woonkamer. Erg handig, en makkelijk aan te leggen tegelijk met je vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ybos schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:48:
[...]

Hier staat de tafel met de korte zijde tegen een muur aan. Daar heb ik midden onder de tafel een dubbele WCD en dubbele netwerkaansluiting gemaakt.

Maar merk dat ik in de praktijk eigenlijk helemaal geen zin heb om onder de tafel te kruipen. :X Laptop doet het op accu en met wifi ook. :+ Als ik het opnieuw moest doen zou ik het juist naast de tafel maken, aan de kant waar ik het meeste zit.

Of toch maar eens de vriendin overtuigen dat de zaag in de tafel moet...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3ndg4MTrQ0--Je7NSSOha8J5C4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cO3Q52K5HjwopViydP59j01P.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Of toch maar eens de vriendin overtuigen dat de zaag in de tafel moet...

Haha succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flippy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:28:
[...]

grijze buis en flexibel grijs (met grijze moffen) voor de bochten en om hoekjes te gaan en alles verlijmen en 3/4e gebruiken. allermooiste is als je -as kabel gebruikt alsje alleen buis gebruikt voor de rechte stukken en de bochten "open" laat al is UV berscherming van de buizen wel aan te raden. na een paar jaar gaat het vooral in de bochten opdrogen en krijg je scheuren in de buitenmantel. -as kabel is dan wel handig als er dan toch wat gebeurt.
Haha, jij hier? ;)

Flexibel aan de buitenkant? Denk dat alleen rechtdoor met buis optisch het mooist is. Heel geknutsel ook met dat rare huis van mij. -AS kan geen kwaad, nemen we mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Andrehj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:12:
[...]

Yep. Dat is een hele goede. Hier ook gemaakt onder de eettafel in de woonkamer. Erg handig, en makkelijk aan te leggen tegelijk met je vloerverwarming.
Ik ben nog een stapje verder gegaan: ik heb een tafel laten maken met 1 holle poot die precies bovenop de vloerpot staat. De tafel heeft onder het blad aan beide kanten 2 ingebouwde WCD's. Ideaal!

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:34
MikeyMan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Haha, jij hier? ;)

Flexibel aan de buitenkant? Denk dat alleen rechtdoor met buis optisch het mooist is. Heel geknutsel ook met dat rare huis van mij. -AS kan geen kwaad, nemen we mee.
Ik zou m lekker zonder as pakken.

Als de buitenmantel al slecht zou worden dan zit je bij een as op de afscherming, als die vochtig word is die binnen een paar maanden helemaal weggeroest en moet je alsnog een nieuwe kabel trekken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Makrolon schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:48:
[...]

Ik zou m lekker zonder as pakken.

Als de buitenmantel al slecht zou worden dan zit je bij een as op de afscherming, als die vochtig word is die binnen een paar maanden helemaal weggeroest en moet je alsnog een nieuwe kabel trekken.
verschil is dat je het kan zien en in het ergste geval doet de aarde gewoon zijn werk. zie je een kabel rood bloeden weet je dat er naar gekeken moet worden. zonder de stalen mantel weet je niet dat er wat is. onder het tapijt vegen en doen alsof er niks is is niet hoe je zulke dingen aanpakt. voor het prijsverschil en het totaalplaatje is het een non issue.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 12-02-2022 19:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:34
flippy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:59:
[...]

verschil is dat je het kan zien en in het ergste geval doet de aarde gewoon zijn werk. zie je een kabel rood bloeden weet je dat er naar gekeken moet worden. zonder de stalen mantel weet je niet dat er wat is. onder het tapijt vegen en doen alsof er niks is is niet hoe je zulke dingen aanpakt. voor het prijsverschil en het totaalplaatje is het een non issue.
Dan moet je naar de bochten gaan kijken, dan kan je dat net zo goed bij een normale kabel ook doen.

Maar goed, je moet moet waar je je prettig bij voelt. Ik zou in ieder geval geen as gebruiken als t boven de grond zit. En dat hoeft ook helemaal niet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Goede merk YmVK is gewoon UV bestendig en kan in buis of zadels gewoon buiten aangelegd worden. Ik heb het hier al 20 jaar buiten zitten en er is niets mis mee.
Wel is het zo dat als je het weg haalt dit niet meer hergebruikt kan worden want de kabel is heel erg stug, en dan komen er waarschijnlijk wel scheuren in.
En mocht de buitenmantel een scheurtje vertonen dan is de 2e en 3e laag isolatie er nog.

Een -as kabel heeft als nadeel dat je na de eerste isolatielaag direct een stalen kous tegenkomt welke na een paar jaar corrosie begint te vertonen. Dit is ook afhankelijk van het merk sommige zijn beter gegalvaniseerd dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
habbekrats schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Ik heb zelf net een paar Idinio dimmers gekocht, zoemen niet en de min waarde is met een potmeterje instelbaar. Uiteraard met Zigbee want de HA vraagt daar gewoon om natuurlijk.
Het was voor ons belangrijk om een klein ingebouwd dimmertje te gebruiken, aangezien we geen nieuw gat wilden kappen,
habbekrats schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:33:

wat voor ledlamp(je) hangt eraan, als die op het minimum zit krijg je vaak ellende, en een extra weerstand is altijd 100% verlies.
De lamp is van Weba, daar zit niet teveel informatie bij (link).

Nu, de extra weerstand lijkt wel te hebben geholpen, de lamp zoemt veel minder. Hij was daarjuist wel heel eventjes lichtjes aan het flikkeren, wat me dan weer niet direct veel vertrouwen geeft :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

en wat is een goed merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donné, Draka, Nexans, TKF?

Op alfabetische volgorde omdat ik niet zou weten welke beter is. :+ Ik twijfelde over Dynamic, Eldra en Eupen? Nooit gebruikt maar volgens mij zit dat ook wel goed. Zijn er slechte merken? Merkloos uit de bouwmarkt zou me wat wantrouwend maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

101Bram schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:16:
[...]

De lamp is van Weba, daar zit niet teveel informatie bij (link).

Nu, de extra weerstand lijkt wel te hebben geholpen, de lamp zoemt veel minder. Hij was daarjuist wel heel eventjes lichtjes aan het flikkeren, wat me dan weer niet direct veel vertrouwen geeft :| .
Yokis en Weba :?

Misschien die allebei vervangen door wat bekendere namen?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 101Bram
Ethirty schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:14:
[...]

Yokis en Weba :?

Misschien die allebei vervangen door wat bekendere namen?
Ik ken Yokis zelf ook niet goed maar van de WEBA ben ik eigenlijk wel tevreden :). Al onze andere lampen komen ook vandaar, en die prijs/kwaliteit is echt goed.

Natuurlijk kan ik dit (nog) niet zeggen over hun dimbare lampen, maar de fout kan evengoed bij ons zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Ik doelde eigenlijk op Chinese alie meuk maar gewoon de bekende merken uit Nederland zijn prima te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Na al eerder in dit forum een vraag gesteld over aanpassingen in mijn meterkast, nogmaals even een check.

Ik heb een 1fase 5kw omvormer op mijn zolder (3x6mm^2 kabel getrokken), en 3x25A netaansluiting.

Mijn idee komt van (door jullie ook gelinkt): https://library.e.abb.com...CeJvR1Q169zRvR13k3GOuI7ls

Om volgens het parallelle invoeding voorbeeld (pagina 8 ) aan te sluiten heb ik het volgende bedacht (alleen de betreffende fase getekend ivm het overzichtelijk houden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBxOFl-Mo_NVgJuJ8apMXAuGxxM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JdsxoCUudJk2Wf27mklwTXB.jpg?f=fotoalbum_medium
  • Hierdoor waarborg ik dat er nooit meer dan 25A kan worden getrokken uit mijn 16A groepen (situatie omvormer staat vol aan, en 2 groepen wordt ook vol gevraagd).
  • Volgens ABB hoef ik geen rekening te houden met selectiviteit
Klopt mijn tekening zo?

Verder nog wat vragen:
  • Ik heb nog 6mm^2 massief draad over, hiermee wil ik alles aansluiten in de meterkast, dit mag? (al is het wat onhandig met zo'n stugge kabel, voor het splitsen gebruik ik wago Topjobs)
  • Laten jullie meterkast keuren na zelf aanpassingen er aan te doen? Ik heb mijn verzekering gebeld en die vonden het niet nodig, wat is jullie mening, hebben jullie ervaring met verzekeringen die moeilijk doen?
  • In principe sluit ik nu 2x25A achter een werkschakelaar van 40A, maar er zal nooit meer dan 25A door de werkschakelaar stromen, correct? Mag dit?
Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waarom die 25A automaat? Daar kun je toch gewoon 40A van maken? Je wilt voorkomen dat er 25+21 = 46A (of 50A als je de 2 automaatwaardes optelt) door de ALS gaat. Een 40A automaat is dan dus veel logischer.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djoenez schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:17:
• Volgens ABB hoef ik geen rekening te houden met selectiviteit
Ik ben vrij zeker dat ABB hiermee doelt op de extra voorbeveiliging (de rechter 25A automaat die je tekent). De beveiliging van de PV-installatie laten ze zich niet over uit. ;)

Je kunt in plaats van deze 25A ook 40A kiezen, dan kun je deze groepen als de zon schijnt zwaarder belasten dan 25A totaal. Dat kan qua overbelasting voor de verdeelkast weinig kwaad, zo lang je ze maar niet zwaarder belast dan 40A totaal.

edit:
@djoenez Even teruggelezen en ik begrijp dat je de aardlekautomaat voor de PV ook nog niet hebt? Bestel dan een fatsoenlijke in plaats van dat kreupele spanningsafhankelijke ding wat je tekent.

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 13-02-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Andrehj schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Ja, maar in de praktijk wordt die soep niet zo heet gegeten. Zeker een smeltzekering kun je wel een tijdje overbelasten, maar ook bij een automaat gaat dat wel een tijd lang goed. En hoe vaak gebruikt een groep nu continu de volledige 16A? Dat komt eigenlijk nooit voor. Je moet gewoon zorgen dat je de zwaar belaste groepen netjes over de fasen verdeelt, dan gaat dat prima.
Ik heb nu al 20 jaar een 3x25A aansluiting (waarvan de eerste 18 jaar met smeltzekeringen, en nu een all-electric huis met automaten) en heb nog nooit een kapotte of gesprongen hoofdzekering gehad.
Is het hebben van (weliswaar onbereikbare) smeltzekeringen in zekere zin dus ook een voordeel omdat deze minder snel zullen smelten dan dan een automaat zal afschakelen?

Zou je aanraden om de hoofdaansluiting om te laten zetten naar automaten, mocht er ooit een zekering smelten?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
HarmoniousVibe schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:39:
Zou je aanraden om de hoofdaansluiting om te laten zetten naar automaten, mocht er ooit een zekering smelten?
Zeker weten, want het grote voordeel van een automaat is dat je die zelf weer kunt inschakelen. Ik had me dat in ons vorige huis al voorgenomen: Mocht er ooit een hoofdzekering smelten, dan laat ik het ombouwen naar automaten. Maar dat is dus nooit nodig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:07
Wederom de vraag of de keurmeesters hun oordeel willen geven wat betreft aansluiten:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onderin moet nog een Aardlekautomaat aangesloten worden zodra de mantelbuis gelegd. Er komt nog een krachtstroom-aardlekautomaat bij voor de EV en een automaat voor de PV, beide worden door de bedrijven zelf aangesloten.

De Overspanningsbeveiliging is met 10mm2 met rode hulzen.
Aangesloten op de aardrail en een aardblok onder de meterkast. Hoofdvraag is of dit nu goed zit.

Weet alleen nog niet wat voor domotica ik aan de FM module kan koppelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Source90 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 09:57:
Wederom de vraag of de keurmeesters hun oordeel willen geven wat betreft aansluiten:

***members only***
• Je mist bij beide "krachtgroepen" rechts een doorverbinding van de nulklemmen aan de bovenzijde zoals voorgeschreven in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxIIYxay4MByrcqrotk8nIkeVy0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9rEdi0E3HMEmduAWCfLVXscL.png?f=user_large
Wanneer nu alleen de linker automaat uitschakelt (of wanneer je bij inschakelen de linker automaat als laatste omhoog zet) heb je 2 fasegeleiders actief maar geen nulgeleider. Oftewel een zwevend nulpunt wat voor serieuze schade aan het aangesloten toestel kan zorgen.

• Je hebt 2 verschillend afgewerkte draden bovenop de hoofdschakelaar, zet daar gewoon een dubbele adereindhuls 2x6mm² op zodat je zeker bent van een goed contact.

• Waar is de aardgeleider van de groep linksonder gebleven?

edit:

• Oh, en misschien zet je het schakelaartje van de beltrafo beter op "aan" of "uit" in plaats van precies in het midden. :+ Voordat de schakelaar straks kapot staat te knetteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 13-02-2022 10:35 ]

Pagina: 1 ... 216 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.