#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Waarom heb je een externe DC werkschakelaar nodig? Bij mijn SMA zit die in de omvormer ingebouwd. Ik dacht dat dat zo'n beetje standaard was.Ethirty schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:09:
Ik heb via Amazon goedkoop een Hager SB432PV DC schakelaar op de kop getikt voor de installatie van onze zonnepanelen.
Nou viel me op dat de draaiknop erg klein is en een heel sterke veer heeft waarna deze met een hele luid klak omschakelt. Het bedient door deze combinatie niet heel fijn.
Natuurlijk niet heel goed opgelet bij het kopen, maar blijkt uit Polen te komen en de prijs was ook wel erg laag.
Ik had hem gekocht als werkschakelaar, maar vraag me nu af of dit gedrag wel by design is of dat het een defect model betreft. Iemand ervaring met dit specifieke model die wat kan delen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
32A DC schakelen is een stuk lastiger (vlamboog) dan AC, dus die luide klik icm een sterke veer is niet voor niks, grote kans dat dit dus gewoon by design zo is.Ethirty schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:09:
Ik heb via Amazon goedkoop een Hager SB432PV DC schakelaar op de kop getikt voor de installatie van onze zonnepanelen.
Nou viel me op dat de draaiknop erg klein is en een heel sterke veer heeft waarna deze met een hele luid klak omschakelt. Het bedient door deze combinatie niet heel fijn.
Natuurlijk niet heel goed opgelet bij het kopen, maar blijkt uit Polen te komen en de prijs was ook wel erg laag.
Ik had hem gekocht als werkschakelaar, maar vraag me nu af of dit gedrag wel by design is of dat het een defect model betreft. Iemand ervaring met dit specifieke model die wat kan delen?
Omvormer heeft geen ingebouwde DC schakelaar?
hierom is die schakelaar zo zwaar:Ethirty schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:09:
daarom gaat die met een veer en een harde klap. de zwaarder en harder de klap de beter.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 21:43 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En anders verkoop ik het weer tegen marktprijs
Maar had ergens wel een vermoeden waarom het zwaar ging, al had ik er dan een andere, iets grotere, knop op gezet
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Punctuality is the politeness of kings
die schakelaar moet je hebben. dus wegdoen is niet handig. en een schakelaar die dit werkt kan doen zonder zwaar te lopen is niet te vertrouwen.Ethirty schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:51:
Er zit ook niet per se logica achter de aanschaf. Ik weet nog niet waar alles straks opgehangen wordt of hoe ik het wil, dus een extra schakelaar tussen panelen en omvormer voor weinig leek me sowieso handig
En anders verkoop ik het weer tegen marktprijs
Maar had ergens wel een vermoeden waarom het zwaar ging, al had ik er dan een andere, iets grotere, knop op gezet
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 22:17 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
#team_UTC+1
Helemaal mee eens!timberleek schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:29:
[...]
In de basis is het goed om even over de groep/fase/aardlek indeling na te denken, maar maak het niet groter dan het is.
7400W gebruikt die kookplaat enkel als je alle pitten op boost hebt staan. Wie doet dat?
En dan ook nog eens minutenlang (als ik de gemiddelde uitschakelkarakteristiek zo zie heb je minimaal 10 minuten voordat de thermische overbelasting aanspreekt bij 32A door een 25A automaat).
Ter referentie (had het al een keer ergens neergezet, maar weet niet of dat dit topic was):
Ben er sinds kort achter dat het huis van mijn buren aangesloten zit op 1 van mijn 3 25A hoofdstoppen.
Mijn huis was voorheen bewoond door een oud vrouwtje met amper verbruikers en ze had nog 2 fasen dus misschien gebruikte ze die ene niet. Dus laten we even aannemen dat ze die 1x25 volledig tot hun beschikking hebben.
De buren (4 personen) hebben (oa):
- grote inductieplaat (ook een bora dacht ik)
- inbouwoven
- inbouwmagnetron
- wasmachine & droger
- koelkast (keuken) + koelvries & losse vriezer (schuur)
- split unit airco
- the usual aan TV./computers/verlichting etc
Dat gaat daadwerkelijk goed, al jaren.
niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is een discussie tussen mij en Enexis
Theoretisch kloppen sommige dingen qua vermogens in een huisinstallatie niet. Maar in de praktijk gaat het meeste gewoon goed.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Waar “moet” je die schakelaar voor hebben? Zijn er überhaupt nog omvormers zonder DC-switch?flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:17:
[...]
die schakelaar moet je hebben. dus wegdoen is niet handig. en een schakelaar die dit werkt kan doen zonder zwaar te lopen is niet te vertrouwen.
je moet het af kunnen schakelen om eraan te kunnen werken. dat het apparaat het heeft doet daar niks aan af. immers telt die (technisch gezien) niet mee als je aan het apparaat zelf moet werken.bbbrumbrum schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Waar “moet” je die schakelaar voor hebben? Zijn er überhaupt nog omvormers zonder DC-switch?
Ik vind het niet nodig de meeste omvormers hebben al een dc switch, een extra maakt het niet veiliger en overzichtelijker.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:18:
[...]
je moet het af kunnen schakelen om eraan te kunnen werken. dat het apparaat het heeft doet daar niks aan af. immers telt die (technisch gezien) niet mee als je aan het apparaat zelf moet werken.
Moet je aan je omvormer werken dan zet je de dc switch uit en is de dc zijde stroomloos. Hierna kun je de mc4 connectoren er uit nemen en met een afsluitdopje erop weg leggen.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
https://www.groepenkastbe...b-aardlekschakelaar-nodigleonbong schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:33:
De C in C20 bepaalt de uitschakeltijd bij overbelasting.
Die S heeft hier dus geen toevoeging, dus ik weet niet wat ermee wordt bedoelt.
Als je iets tragers wil moet je een ander type kiezen bijvoorbeeld K of D. Maar die worden niet toegepast in huizen.
Of zo'n elektronische met instelbare uitschakeltijd die je weleens in de industrie ziet alleen die kosten hun gewicht in goud.
Deze mogen uiteraard niet voor eindgroepen gebruikt worden, maar wel voor verdelers en andere vaste installaties.Selectieve varianten bezitten vertraagd afschakelmateriaal. Deze schakelaars zijn stootstroom vast tot 5kA en staan altijd voor de ‘’normale” aardlek. Een selectieve variant wordt gebruikt om spanningsuitval te beperken tot het gedeelte waar de lekstroom gedetecteerd wordt.
“Wanneer heb ik een dit type nodig?”
Een selectieve aardlekschakelaar wordt vooral toegepast in situaties waar er buiten de normale groepen ook stroom benodigd is voor een schuur, garage of andere ruimte.
Ter illustratie: Er is een aardfout van 100mA geconstateerd in een eindgroep. De 30mA aardlek van de eindgroep wordt uitgeschakeld, de 300mA selectieve aardlekschakelaar zal niet reageren en zorgt ervoor dat de rest van de installatie zal blijven functioneren. Er hoeft maar een ‘’selectief’’ gedeelte worden uitgeschakeld.
“Hoe herken ik een selectieve aardlek?”
Het is mogelijk om deze aardlek te herkennen aan het symbool/letter S op het product.
[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-02-2022 08:00 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Die ken ik ook.
Maar dat is iets anders als een automaat die waar de aanduiding C20 op slaat.
Daar snap ik niks van. Als je aan je omvormer wilt werken, zet je de DC-schakelaar van het apparaat uit. Dan loopt er geen stroom meer. Als je dat nog niet voldoende vindt, kun je altijd de DC-kabels aan de onderkant nog loshalen (dat mag dan, want de stroomkring is immers al onderbroken).flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:18:
[...]
je moet het af kunnen schakelen om eraan te kunnen werken. dat het apparaat het heeft doet daar niks aan af. immers telt die (technisch gezien) niet mee als je aan het apparaat zelf moet werken.
Waarom je nog een extra DC-schakelaar buiten de omvormer toe zou willen voegen is mij een raadsel. (En dat doet dus ook nagenoeg niemand).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dit is echt klets. Ik heb zo'n 5-pits plaat op 7.4 kW. Als ik de ene pit op boost zet, gaat aan de andere kant van de plaat het maximum omlaag. Als je een beetje fanatiek kookt gebeurt het geregeld dat je het maximum van de plaat haalt doordat je vier van de vijf pitten in gebruik hebt. Ik had achteraf beter voor de 11 kW kunnen kiezen.timberleek schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:29:
[...]
In de basis is het goed om even over de groep/fase/aardlek indeling na te denken, maar maak het niet groter dan het is.
7400W gebruikt die kookplaat enkel als je alle pitten op boost hebt staan. Wie doet dat?
En dan ook nog eens minutenlang (als ik de gemiddelde uitschakelkarakteristiek zo zie heb je minimaal 10 minuten voordat de thermische overbelasting aanspreekt bij 32A door een 25A automaat).
Dit lijkt mij een sterk verhaal, of er is iets goed mis met jouw 25A hoofdzekering waar dit allemaal achter hangt.Ter referentie (had het al een keer ergens neergezet, maar weet niet of dat dit topic was):
Ben er sinds kort achter dat het huis van mijn buren aangesloten zit op 1 van mijn 3 25A hoofdstoppen.
Mijn huis was voorheen bewoond door een oud vrouwtje met amper verbruikers en ze had nog 2 fasen dus misschien gebruikte ze die ene niet. Dus laten we even aannemen dat ze die 1x25 volledig tot hun beschikking hebben.
De buren (4 personen) hebben (oa):
- grote inductieplaat (ook een bora dacht ik)
- inbouwoven
- inbouwmagnetron
- wasmachine & droger
- koelkast (keuken) + koelvries & losse vriezer (schuur)
- split unit airco
- the usual aan TV./computers/verlichting etc
Dat gaat daadwerkelijk goed, al jaren.
niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is een discussie tussen mij en Enexis
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:18:
[...]
Het AC gedeelte moet je in de buurt van de omvormer kunnen afschakelen. Dat kan met een werkschakelaar of bij een PV verdeler gewoon met de groep waar die omvormer op zit. Dit heeft er mee te maken dat je als monteur zeker wilt weten dat niet iemand per ongeluk de spanning op de omvormer zet terwijl jij daar aan het werk bent.
Het DC gedeelte moet je kunnen onderbreken, maar dat zit in de omvormer ingebouwd. Als je die schakelaar omzet kun je de DC kabels loskoppelen.
Wat ik zelf echt een design-flaw van die PV systemen vindt is dat je de DC stekkers (MC4) die de omvormer in gaan ook in elkaar kunt steken. Waarom dat in vredesnaam zo gemaakt is, is mij een raadsel. Niet doen dus
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ok misschien niet allemaal op boost (dat kan inderdaad niet bij elke plaat). Als je die 4 pitten in gebruik hebt, kun je de 5e dan niet meer inschakelen? Zou kunnen hoor.Blihi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:11:
[...]
Dit is echt klets. Ik heb zo'n 5-pits plaat op 7.4 kW. Als ik de ene pit op boost zet, gaat aan de andere kant van de plaat het maximum omlaag. Als je een beetje fanatiek kookt gebeurt het geregeld dat je het maximum van de plaat haalt doordat je vier van de vijf pitten in gebruik hebt. Ik had achteraf beter voor de 11 kW kunnen kiezen.
[...]
Dacht ook dat de 5-pitters vaak inderdaad 11kw waren. Misschien is daarvoor 7,4 wat licht
Maar los van de precieze kookplaat. Stapels huishoudens hebben een kookgroep op 1 van de 25A hoofdstoppen. Dus in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten als dat het wordt opgediend.
Het is toch echt zo. De hoofdstoppenkast is 2 weken terug open geweest om mijn meter te vervangen.Dit lijkt mij een sterk verhaal, of er is iets goed mis met jouw 25A hoofdzekering waar dit allemaal achter hangt.
Had al gezien dat er een buisje van achter mijn meter bord de muur in loopt naar de kant van de buren. Ging er van uit dat dat een restant van een oude situatie was.
Maar niets was minder waar. Het was nog steeds aangesloten. Op 1 van mijn hoofdstoppen. De buren zaten dan ook (onaangekondigd) zonder stroom tijdens die werkzaamheden.
Een gedeelde hoofdzekeringkast zag je wel vaker in oude huizen. 1 stop voor jou. 1 stop voor de buren, 1 ongebruikt. Maar blijkbaar heeft mijn huis ooit wel 3f gekregen en zijn de buren gewoon op 1 daarvan aangesloten gebleven.
Slecht ontwerp dan. Hier een 7.4 kW plaat (wel 4 pits maar ach) van AEG. Boost aan de rechterkant doet niets af aan de linkerkant. Sterker nog zijn beide verschillende fases. Kan dus met gerust hard 2* boost aan zetten op 7.4 kW. En hoe vaak doen we dat? Nog nooit.Blihi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:11:
[...]
Dit is echt klets. Ik heb zo'n 5-pits plaat op 7.4 kW. Als ik de ene pit op boost zet, gaat aan de andere kant van de plaat het maximum omlaag. Als je een beetje fanatiek kookt gebeurt het geregeld dat je het maximum van de plaat haalt doordat je vier van de vijf pitten in gebruik hebt. Ik had achteraf beter voor de 11 kW kunnen kiezen.
Ja in jouw situatie, die dan vrij uniek is, 11 kW beter op zijn plek. Alleen vaak is het ook zo dat je dan qua oppervlakte een grotere plaat hebt, ergo grotere nismaat. Maar om het dan direct bij andere klets te noemen....
[ Voor 12% gewijzigd door Freakie1NL op 08-02-2022 08:30 ]
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
* FH202A40/0,03
* F202A40/0,03
Die laatste wordt verkocht als "Mistral lijn" maar lijkt qua formaat en specs exact hetzelfde. Kan ik die laatste gewoon in een ABB HAF kast gebruiken?
edit: besteld. Dank voor de reacties.
[ Voor 4% gewijzigd door Sosabowski op 08-02-2022 11:47 ]
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell
Sterker nog de F heeft hogere kortsluitvastheid dan de FH.
[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 08-02-2022 11:18 ]
Die mistral-lijn werd eerst meer alleen richting de zakelijke markt geduwd. tegenwoordig ook gewoon voor consumenten beschikbaar, en beter betaalbaarSosabowski schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:12:
Wie weet wat het verschil is tussen de volgende ABB aardlekschakelaars?
* FH202A40/0,03
* F202A40/0,03
Die laatste wordt verkocht als "Mistral lijn" maar lijkt qua formaat en specs exact hetzelfde. Kan ik die laatste gewoon in een ABB HAF kast gebruiken?
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Precies, ik ookRonald schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:19:
Ik heb de mistral, op aanraden van SanderVunderink zelf ;-)
Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024
Volgens het aansluitschema gaat er vanuit de stekker ook een aardedraad in.
Echter hebben de wandcontactdozen geen aarde hier (in de woonkamer)
Is dit een probleem?
Zou het werken zonder aarde?
Ik vermoed van niet, maar ik vraag het toch effe
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DubNA2iCTissgKAFjQWIAHrG.jpg?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door anandus op 08-02-2022 15:50 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Vaak kun je vanuit de centraaldoos redelijk makkelijk de aarde erbij trekken. Dat heeft wel de voorkeur omdat het apparaat onder stroom kan komen te staan zonder dat je het door hebt.Lieuwe15 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:01:
Day werkt prima zonder aarde. Hier zijn alle rolluiken en screens met zelfde soort motor ook zonder aarde aangesloten (zit geen aarde bij de wcd's).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Fair enough. Ik kijk wel, anders gebruik ik hem tzt wel voor een accu oid. Voor ~€50 was het sowieso een hele prima dealAndrehj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:10:
[...]
Daar snap ik niks van. Als je aan je omvormer wilt werken, zet je de DC-schakelaar van het apparaat uit. Dan loopt er geen stroom meer. Als je dat nog niet voldoende vindt, kun je altijd de DC-kabels aan de onderkant nog loshalen (dat mag dan, want de stroomkring is immers al onderbroken).
Waarom je nog een extra DC-schakelaar buiten de omvormer toe zou willen voegen is mij een raadsel. (En dat doet dus ook nagenoeg niemand).
#team_UTC+1
Ik kan bevestigen dat het prima werkt zonder aarde. Wel eerst even de spanningzoeker ertegenaan gehouden voor ik het aanraakteLieuwe15 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:01:
Day werkt prima zonder aarde. Hier zijn alle rolluiken en screens met zelfde soort motor ook zonder aarde aangesloten (zit geen aarde bij de wcd's).
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
ik bedenk de regels niet. er "moet" een werkschakelaar tussen de panelen en de omvormer zitten. dat er schakelaars in de omvormer zit maakt totaal niet uit in de letter van de regelgeving. officeel moet je via een werk/lastschakelaar de spanning van de stekkers af kunnen halen die de omvomer ingaan. de zonnepanelen zijn immers een spanningsbron. hoewel het (nog) niet expleciet opgenomen is in de NEN is het wel de regel overal dat apparaten met stekkers afsluitbaar zijn van hun spanningsbron. en de MC stekkers vallen daar ook onder. immers zijn de MC stekkers niet veilig en ook niet geschikt voor ontkoppelen onder spanning/last. de NEN is alleen nog niet gemoderniseerd om expeciet die ook op te nemen. dat duurt nog een paar jaar voor de nieuwe versie komt.Blihi schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:17:
[...]
Volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
Het AC gedeelte moet je in de buurt van de omvormer kunnen afschakelen. Dat kan met een werkschakelaar of bij een PV verdeler gewoon met de groep waar die omvormer op zit. Dit heeft er mee te maken dat je als monteur zeker wilt weten dat niet iemand per ongeluk de spanning op de omvormer zet terwijl jij daar aan het werk bent.
Het DC gedeelte moet je kunnen onderbreken, maar dat zit in de omvormer ingebouwd. Als je die schakelaar omzet kun je de DC kabels loskoppelen.
Wat ik zelf echt een design-flaw van die PV systemen vindt is dat je de DC stekkers (MC4) die de omvormer in gaan ook in elkaar kunt steken. Waarom dat in vredesnaam zo gemaakt is, is mij een raadsel. Niet doen dus
dont shoot the messenger.
[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 21:03 ]
De kast die ze hebben is ABB HAF en ik dacht dat het simpel was door het busboard te vervangen naar deze:

ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313
Maar, ik wacht al sinds december hierop bij een leverancier. De levering wordt telkens uitgesteld en alle webshops die ik kan vinden lijken dit niet te kunnen leveren vanwege leveringsproblemen.
Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen? Ik heb dus al de automaten die in de kast zitten op een busboard met een enkele aardlekschakelaar en de extra groepen en 2 aardlekautomaten heb ik al besteld en wel geleverd gekregen.
Is dus geen norm en dus niet nodig. Als je de DC schakelaar op de omvormer uit zet en de MC4 connectoren verwijderd heb je dus de gewenste scheiding bereikt. Zover ik weet zijn nagenoeg alle goed gemonteerde MC4 connectoren ook aanraak veilig.flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:51:
[...]
ik bedenk de regels niet. er moet een werkschakelaar tussen de panelen en de omvormer zitten. dat er schakelaars in de omvormer zit maakt totaal niet uit in de letter van de regelgeving. officeel moet je via een werk/lastschakelaar de spanning van de stekkers af kunnen halen die de omvomer ingaan. de zonnepanelen zijn immers een spanningsbron. hoewel het (nog) niet expleciet opgenomen is in de NEN is het wel de regel overal dat apparaten met stekkers afsluitbaar zijn van hun spanningsbron. en de MC stekkers vallen daar ook onder. de NEN is alleen nog niet gemoderniseerd om expeciet die ook op te nemen. dat duurt nog een paar jaar voor de nieuwe versie komt.
Of ben je schakelaar verkoper ?
nee, de MC stekkers zijn niet gemaakt voor ontkoppelen onder last (vlamboog) en ook niet "vingerveilig" voor het voltage wat eruit kan komen. dus daarom moet er een schakelaar voor. dat staat los van een schakelaar in de unit of de eis ervan.habbekrats schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:03:
[...]
Is dus geen norm en dus niet nodig. Als je de DC schakelaar op de omvormer uit zet en de MC4 connectoren verwijderd heb je dus de gewenste scheiding bereikt. Zover ik weet zijn nagenoeg alle goed gemonteerde MC4 connectoren ook aanraak veilig.
Of ben je schakelaar verkoper ?
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 21:06 ]
nee eerst de dc schakelaar in de pv omvormer uit zetten = STROOMLOOS!!flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:04:
[...]
nee, de MC stekkers zijn niet gemaakt voor ontkoppelen onder last (vlamboog) en ook niet "vingerveilig" voor het voltage wat eruit kan komen. dus daarom moet er een schakelaar voor. dat staat los van een schakelaar in de unit.
Daarna kun je netjes de mc4 connectors losnemen,
de MC stekkers staan nog steeds onder stroom en die kan je ook lostrekken zonder de schakelaar op de unit uit te zetten.habbekrats schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:07:
[...]
nee eerst de dc schakelaar in de pv omvormer uit zetten = STROOMLOOS!!
Daarna kun je netjes de mc4 connectors losnemen,
de zonnepanelen blijven werken ook al zet je de omvormer zonder stroom. net als dat je stopcontact het blijft doen als je de TV uitzet. verschil is dat die MC stekker je 1000V kan geven op DC. dus dat vertel je niemand meer na als je je vinger erin steekt.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 21:10 ]
De stekkers staan onder spanning. Geen steoom. Er loopt dan geen stroom meer dus geen risico op een vlamboog. Als je er een werksxhakelaar tussen zet kan je nog steeds de stekkers er uit trekken zonder de schakelaar uit te zetten...flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:09:
[...]
de MC stekkers staan nog steeds onder stroom en die kan je ook lostrekken zonder de schakelaar op de unit uit te zetten.
de zonnepanelen blijven werken ook al zet je de omvormer zonder stroom. net als dat je stopcontact het blijft doen als je de TV uitzet. verschil is dat die MC stekker je 1000V kan geven op DC. dus dat vertel je niemand meer na als je je vinger erin steekt.
[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 08-02-2022 21:14 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Als de in de omvormer ingebouwde schakelaar is omgezet is de kring onderbroken, net als dat je de kring onderbreekt in een losse schakelaar. Waar trek je dan de grens, elk paneel een ingebouwde schakelaar?flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:09:
[...]
de MC stekkers staan nog steeds onder stroom en die kan je ook lostrekken zonder de schakelaar op de unit uit te zetten.
#team_UTC+1
Weinig, al het andere kost extra geld, je kan de flex automaten skippen en gewone din bestellen met 3 kammen en 3 setjes aansluit draden 6mm2 , dan heb je het zelfde.orf schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:01:
Voor mijn ouders wil ik de meterkast aanpassen en die naar de huidige standaarden brengen. Belangrijkste daarvoor is dat er 3 aardlekschakelaars in komen met daarachter 10 groepen.
De kast die ze hebben is ABB HAF en ik dacht dat het simpel was door het busboard te vervangen naar deze:
[Afbeelding]
ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313
Maar, ik wacht al sinds december hierop bij een leverancier. De levering wordt telkens uitgesteld en alle webshops die ik kan vinden lijken dit niet te kunnen leveren vanwege leveringsproblemen.
Wat zou ik kunnen doen om dit op te lossen? Ik heb dus al de automaten die in de kast zitten op een busboard met een enkele aardlekschakelaar en de extra groepen en 2 aardlekautomaten heb ik al besteld en wel geleverd gekregen.
Of een ander busboard waar je de groepen op een 3 fase aardlek zet, maar als er dan iets gebeurd gaat heel het huis uit dus niet erg gunstig.
Deze is dat dacht ik.
https://www.sandervunderi...laars-4-polig-105251.html
Ik zou voor de eerste optie gaan, dan kan je zaterdag al klaar zijn.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
je kan rustig steeds nieuwere situaties bedenken maar dat veranderd niks aan het feit dat je 2 blote contacten hebt waar 500~1000V op staat en je gewoon je vingers in kan steken of zelfs in elkaar kan steken. dat kan natuurlijk niet als er niet een manier is om dat uit te schakelen. als het 1 veilige stekker zou zijn waar beide polen in zouden zitten als 1 geheel en ook vingerveilig is zoals een CEE stekker bijvoorbeeld moet het gewoon afschakelbaar zijn. dat geld voor alles. dat PV niet expleciet word gnoemd doet daar niks aan af.Makrolon schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:14:
[...]
Wr loopt dan geen stroom meer dus geen risico op een vlamboog. Als je er een werksxhakelaar tussen zet kan je nog steeds de stekkers er uit trekken zonder de schakelaar uit te zetten...
nee, want de uitvoer van de panelen komt samen in de buurt van de omvormer, dus daar hoort de werkschakelaar te komen. op het dak kan natuurlijk ook maar is minder advisabel ivm weersinvloeden die de schakelaar onbetrouwbaar maken en natuurlijk niet handig bereikbaar.Ethirty schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:15:
[...]
Als de in de omvormer ingebouwde schakelaar is omgezet is de kring onderbroken, net als dat je de kring onderbreekt in een losse schakelaar. Waar trek je dan de grens, elk paneel een ingebouwde schakelaar?
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 21:24 ]
Die stekkers zijn aanraak veilig.flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:22:
[...]
je kan rustig steeds nieuwere situaties bedenken maar dat veranderd niks aan het feit dat je 2 blote contacten hebt waar 500~1000V op staat en je gewoon je vingers in kan steken of zelfs in elkaar kan steken. dat kan natuurlijk niet als er niet een manier is om dat uit te schakelen. als het 1 veilige stekker zou zijn waar beide polen in zouden zitten als 1 geheel en ook vingerveilig is zoals een CEE stekker bijvoorbeeld moet het gewoon afschakelbaar zijn. dat geld voor alles. dat PV niet expleciet word gnoemd doet daar niks aan af.
[...]
nee, want de uitvoer van de panelen komt samen in de buurt van de omvormer, dus daar hoort de werkschakelaar te komen. op het dak kan natuurlijk ook maar is minder advisabel ivm weersinvloeden die de schakelaar onbetrouwbaar maken en natuurlijk niet handig bereikbaar.
Hoe moeten ze de panelen leggen dan? In t donker? Dan heb je toch ook geen werkschakelaar in je strings zitten?
Ik heb zojuist geprobeerd om mijn vinger in een male MC4 stekker te steken maar dat valt toch best wel tegen...flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:22:
[...]
je kan rustig steeds nieuwere situaties bedenken maar dat veranderd niks aan het feit dat je 2 blote contacten hebt waar 500~1000V op staat en je gewoon je vingers in kan steken of zelfs in elkaar kan steken.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
niet voor kleine erik hoor. die vingers passen er zo in. en die drukt de stekkers ook als eerste in elkaar. veel pleizer om die stekkers dan weer van elkaar te krijgen...Xander schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:31:
[...]Ik heb zojuist geprobeerd om mijn vinger in een male MC4 stekker te steken maar dat valt toch best wel tegen...
installateurs behoren de juiste pmm's te gebruiken als ze met panelen bezig zijn net als de man van de nuon. dat ze het niet doen is een andere discussie.Hoe moeten ze de panelen leggen dan? In t donker? Dan heb je toch ook geen werkschakelaar in je strings zitten?
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 21:33 ]
Neemt niet weg dat zo'n stekker gewoon IPXX-B is.flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:32:
[...]
[...]
niet voor kleine erik hoor. die vingers passen er zo in.
Oftewel aanraakveilig. Een vinger is volgens de norm 12,5mm.
Kleine Erik kun je misschien beter met iets anders laten spelen.
vertel dat maar tegen een oud collega die nu een kind heeft zonder onderarm omdat die zat te pielen met de omvomer toen pappa er niet was....Xander schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:36:
[...]Kleine Erik kun je misschien beter met iets anders laten spelen.
ik begrijp de adversie niet helemaal tegen het gebruik van werkschakelaar voor zoiets basaals, het is niet zo dat je die paar tientjes niet kan missen op een systeem van een paar maandsalarisen.
Ik zie daar een groter probleem in het op kinderhoogte hangen van een omvormer.
#team_UTC+1
Die werkschakelaar voorkomt helemaal niet dat een kind er mee gaat zitten pielen. Je kunt ook zonder de werkschakelaar uit te schakelen de stekkers van de omvormer trekken en er mee gaan spelen. Of denk je dat dat kind netjes de werkschakelaar uit zet?flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:38:
[...]
vertel dat maar tegen een oud collega die nu een kind heeft zonder onderarm omdat die zat te pielen met de omvomer toen pappa er niet was....
ik begrijp de adversie niet helemaal tegen het gebruik van werkschakelaar voor zoiets basaals, het is niet zo dat je die paar tientjes niet kan missen op een systeem van een paar maandsalarisen.
Je kunt er veel van vinden maar normen schrijven dit niet voor.
Je begint nu flauwekul argumenten te gebruiken, kinderen hou je bij elektrotechnische werkzaamheden uit de buurt, en als je weg gaat laat je de boel veilig achter.flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:38:
[...]
vertel dat maar tegen een oud collega die nu een kind heeft zonder onderarm omdat die zat te pielen met de omvomer toen pappa er niet was....
In jou redenatie kan het kind de blote aders beet pakken als jij bezig bent je extra werkschakelaar te monteren.
en gezien jullie commentaar ga ik er vannuit dat geen van jullie ooit een omvormer heeft zien ploffen en lekker door bljftt gaan omdat die brand gevoed word door de panelen je die niet uit kan zetten wat de schakelaar op de omvormer staat in brand.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 21:46 ]
Tegen domme fouten helpt ook geen werkschakelaar, want wat als je een domme fout maakt met het aansluiten daarvan?flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:45:
natuurlijk helpt een schakelaar niet tegen kindervingers. het helpt wel tegen domme fouten van beun de haas die je zelf bent omdat je gewoon te makkelijk zelf een domme fout maakt.
Geen DC maar ik kwam eens deze werkschakelaar tegen:
:strip_exif()/f/image/KJq5hhp3xfWaqcODd6oZNng5.jpg?f=fotoalbum_large)
Xander schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:55:
[...]
Tegen domme fouten helpt ook geen werkschakelaar, want wat als je een domme fout maakt met het aansluiten daarvan?
Geen DC maar ik kwam eens deze werkschakelaar tegen:
[Afbeelding]

gelukkig werk ik tegenwoordig alleen maar aan commericeel/industreel spul. daar kom je zulk prutswerk niet tegen doorgaans. beunwerk zoals dat is ook de reden waarom ik niet meer in de consumentensector werk.
Bergen aan installaties zonder correcte tekeningen of losse contacten bijvoorbeeld.
[ Voor 42% gewijzigd door leonbong op 08-02-2022 22:01 ]
Man, man, man het lijkt voor sommigen wel een sport 'hoe ver kan ik gaan zonder ontslagen te worden': Kasten open laten als je weg gaat, safetycontacten overbruggen, alles wat los en vast zit hotconnecten, loto tags weghalen. Allemaal onder het mom van het werktempo erin houden, maar het gebeurt alleen in bepaalde sectoren heb ik de indruk.leonbong schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:00:
Nou ik werk in de industrie en ook daar is veel prutswerk.
Bergen aan installaties zonder correcte tekeningen of losse contacten bijvoorbeeld.
dat secotspecifiek heb ik ook gemerkt. ik kom op redelijk wat verschillende locaties en er is zeker verschil in de sectoren. met name waar men meer op marges zit te werken en aansprakelijkheid makkelijk af te schuiven is. als mensen persoonlijk hun krabbel moeten zetten en hun (bedrijfs)certificaten op het spel zetten zie je doorgaans dat er meer tijd uitgetrokken word.jordje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Man, man, man het lijkt voor sommigen wel een sport 'hoe ver kan ik gaan zonder ontslagen te worden': Kasten open laten als je weg gaat, safetycontacten overbruggen, alles wat los en vast zit hotconnecten, loto tags weghalen. Allemaal onder het mom van het werktempo erin houden, maar het gebeurt alleen in bepaalde sectoren heb ik de indruk.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 22:38 ]
Bedankt. Ik had er nog niet aan gedacht om gewone automaten te kopen. Daarmee €60 duurder, maar inderdaad snel mee aan de slag. Ik vond busboard wel een mooi systeem, maar het houdt op als het niet leverbaar is.Rol-Co schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:20:
[...]
Weinig, al het andere kost extra geld, je kan de flex automaten skippen en gewone din bestellen met 3 kammen en 3 setjes aansluit draden 6mm2 , dan heb je het zelfde.
Of een ander busboard waar je de groepen op een 3 fase aardlek zet, maar als er dan iets gebeurd gaat heel het huis uit dus niet erg gunstig.
Deze is dat dacht ik.
https://www.sandervunderi...laars-4-polig-105251.html
Ik zou voor de eerste optie gaan, dan kan je zaterdag al klaar zijn.
in de meest recent gepubliceerde versie van de nen1010 en de praktijkrichtlijn pv wordt toch alleen een werkschakelaar tussen omvormer en net verplicht gesteld? Dus nee, schakelaar of stop uitzetten is niet afdoende, maar nee er hoeft geen werkschakelaar tussen de string en de omvormer volgens mij.flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:51:
[...]
ik bedenk de regels niet. er "moet" een werkschakelaar tussen de panelen en de omvormer zitten. dat er schakelaars in de omvormer zit maakt totaal niet uit in de letter van de regelgeving. officeel moet je via een werk/lastschakelaar de spanning van de stekkers af kunnen halen die de omvomer ingaan. de zonnepanelen zijn immers een spanningsbron. hoewel het (nog) niet expleciet opgenomen is in de NEN is het wel de regel overal dat apparaten met stekkers afsluitbaar zijn van hun spanningsbron. en de MC stekkers vallen daar ook onder. immers zijn de MC stekkers niet veilig en ook niet geschikt voor ontkoppelen onder spanning/last. de NEN is alleen nog niet gemoderniseerd om expeciet die ook op te nemen. dat duurt nog een paar jaar voor de nieuwe versie komt.
Had dat er wel gestaan, wat best een goed idee zou kunnen zijn, dan is dat zeker geen standaard schakelaartje van een twee tientjes want volgens mij heb je dan heel wat andere eisen op het gebied van vlamboogprotectie in die schakelaar dan in een standaard werkschakelaar, of zie ik dat verkeerd?
ik kan mij wel voorstellen dat bij een 200kw installatie boven op een kippenstal er wel
wat van dit soort eisen bij zouden kunnen komen kijken…
er moet gewoon een DC schakelaar tussen die het amperage en voltage kan hebben. niks meer of minder.Lochnes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:49:
[...]
in de meest recent gepubliceerde versie van de nen1010 en de praktijkrichtlijn pv wordt toch alleen een werkschakelaar tussen omvormer en net verplicht gesteld? Dus nee, schakelaar of stop uitzetten is niet afdoende, maar nee er hoeft geen werkschakelaar tussen de string en de omvormer volgens mij.
Had dat er wel gestaan, wat best een goed idee zou kunnen zijn, dan is dat zeker geen standaard schakelaartje van een twee tientjes want volgens mij heb je dan heel wat andere eisen op het gebied van vlamboogprotectie in die schakelaar dan in een standaard werkschakelaar, of zie ik dat verkeerd?
ik kan mij wel voorstellen dat bij een 200kw installatie boven op een kippenstal er wel
wat van dit soort eisen bij zouden kunnen komen kijken…
en ja, in commericele installaties word het altijd en overal gedaan. elke string heeft zijn eigen schakelaar en als ze het netjes doen ook HRC smelzekeringen voor de schakelaar als endlösung. speciaal voor die grapjurk die de MC stekkers in elkaar drukt of die goedkope chinese omvormer die niet stilletjes dood wilt gaan en vind dat de wereld moet branden en het liefste 10 ruggen aan zonnepanelen met zich meeneemt.
electrisch gezien is een zonnepaneel een producent en die moet je uit kunnen zetten. net als een hoofdschakelaar op een meterkast of de zekeringen van de netbeheerder. immers is een apparaat zoals een omvormer geen vast onderdeel van de installatie en moet dus stroomloos gemaakt kunnen worden. de huidige NEN legt het alleen nogal onhandig uit en benoemt PV installaties erg summier omdat er toen bijna niemand uberhaupt PV had. als je echter kijkt naar alle andere landen in de wereld die wel PV systememn fatsoenlijk omschrijven in hun versie heeft pracitsch gezien elk land harde regels voor het stroomloos kunnen maken van het systeem. een werkschakelaar word gezien als permanent deel, de omvormer niet. daarom zie je ook bij professionele installaties gewoon werkschakelaars en bij de beuninstallaties niet. immers drukt een werkschakelaar van 2 tientjes inkoop op de marge....
officeel moet je om aan zonnepanelen te werken de installatie stroomloos maken en een slot door de schakelaar kunnen doen zodat je geen "spannende zaken" krijgt als je een paneel losklikt en blind raakt van de vlamboog.....
zelfs in sommige installaties met flinke waterpompen voor chillers kom ik werkschakelaar tegen op pompen omdat die stroom kunnen opwekken als het water tergustroomt als die uitvalt en de VFD meot stroomloos gemaakt worden. dat gaat lastig als je pomp nog steeds stroom geeft omdat die pompas door blijft draaien.
dat moest ook iemand even uitleggen waarom er zon berg schakeaars achter een rits VFD's zaten toen ik dat zag voor het eerst.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 23:31 ]
Je kan ook een simpel abb kastje bij sander vundering kopen en daar de automaten van nemen, komt je busboardje binnen bouw je het kastje weer af en zet je het tekoop of plaats je hem ergens bij familie/kennis.orf schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:37:
[...]
Bedankt. Ik had er nog niet aan gedacht om gewone automaten te kopen. Daarmee €60 duurder, maar inderdaad snel mee aan de slag. Ik vond busboard wel een mooi systeem, maar het houdt op als het niet leverbaar is.
https://www.sandervunderi...ot-12-groepen-1-fase.html
Als het goed is past dat in die kast, zit boven of onder de kamrail.
Busboard is wel mooi maar ook erg beperkt, iets verbouwen en je hebt weer een andere nodig, met 3 fase kan je niet alle groepen naast elkaar zetten met bijv 9 groepen.
Met een nette kam er onder ook zeer clean hoor.
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 08-02-2022 23:23 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
vond dit nog op de site van het nen, verwijzend naar de nen1010:2015, dus weet niet of er inmiddels al iets meer instaat:flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:58:
[...]
er moet gewoon een DC schakelaar tussen die
DC-zijde
NEN 1010 stelt geen eisen aan de plaats van de DC-lastscheider. Deze kan zijn opgenomen in de omvormer. Een elektronische schakelaar in de omvormer voldoet niet. Er moet een mechanische scheiding worden gemaakt.
Een nadeel van een DC-lastscheider die in de omvormer is geïntegreerd, is dat de DC-connectoren op de bekabeling komend van de panelen niet spanningsloos zijn bij het losnemen. Om die reden wordt geadviseerd om een externe DC-lastscheider te plaatsen om zo de DC-connectoren spanningsloos te kunnen aansluiten en losnemen. Geen keiharde verplichting dus, maar wel een advies.
Grappig is dat ik in verschillende Goodwe omvormers een DC schakelaar 'Made in The Netherlands' heb gezien. Merk is me even ontschoten.
Blijkbaar is zo'n DC schakelaar geen triviale aangelegenheid.
het knullige is dat de regel die de werkschakelaar eist in nederland niet in de NEN staat maar de arbowet en machinerichtlijn (Die ondanks zijn naam een wet is).Lochnes schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 23:36:
[...]
vond dit nog op de site van het nen, verwijzend naar de nen1010:2015, dus weet niet of er inmiddels al iets meer instaat:
DC-zijde
NEN 1010 stelt geen eisen aan de plaats van de DC-lastscheider. Deze kan zijn opgenomen in de omvormer. Een elektronische schakelaar in de omvormer voldoet niet. Er moet een mechanische scheiding worden gemaakt.
Een nadeel van een DC-lastscheider die in de omvormer is geïntegreerd, is dat de DC-connectoren op de bekabeling komend van de panelen niet spanningsloos zijn bij het losnemen. Om die reden wordt geadviseerd om een externe DC-lastscheider te plaatsen om zo de DC-connectoren spanningsloos te kunnen aansluiten en losnemen. Geen keiharde verplichting dus, maar wel een advies.
dat maakt het lastig omdat de consument niks te maken heeft met arbo maar de monteur die het komt fixen wel.
DC is een HEEL ander beestje dan wisselstroom. eentje die aanzienlijk meer respect verdient dan het eignelijk krijgt.WackoH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:12:
De juiste manier om een omvormer uit te schakelen, zo staat het bij tenminste drie fabrikanten in de handleiding, is eerst de AC eraf (dus installatieautomaat uit en tegen herinschakelen beveiligen), dan pas de DC schakelaar uitschakelen.
Grappig is dat ik in verschillende Goodwe omvormers een DC schakelaar 'Made in The Netherlands' heb gezien. Merk is me even ontschoten.
Blijkbaar is zo'n DC schakelaar geen triviale aangelegenheid.
ik had hier al eerder laten zien wat het verschil is en waarom je geen AC zekering moet gebruiken voor DC
flippy in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
en daarom wil je dus ook geen goedkope meuk uit china pakken daarvoor. je kan hopelijk ook wel voorstellen wat voor vuurwerkshow je krijgt als je de zonnepanelen van je omvormer trekt als die nog aanstaat of een interne fout heeft.
als je kijkt op je B16 automaatje zal je in de datasheet zien dat de meeste automaten maar geschikt zijn voor enkele tientallen volts DC maar een paar honderd volt AC kunnen schakelen.
[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 00:35 ]
Ik heb in sectoren met hoge marges gewerkt lage marges het kwam overal voor.jordje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:33:
[...]
Man, man, man het lijkt voor sommigen wel een sport 'hoe ver kan ik gaan zonder ontslagen te worden': Kasten open laten als je weg gaat, safetycontacten overbruggen, alles wat los en vast zit hotconnecten, loto tags weghalen. Allemaal onder het mom van het werktempo erin houden, maar het gebeurt alleen in bepaalde sectoren heb ik de indruk.
Dus in welke sector gebeurt dit meer in jouw optiek?
De bedrijven waar dit minst voorkwam hadden gewoon het actiefst veiligheidsbeleid.
[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 09-02-2022 06:39 ]
Dat laatste is ook zeker waar. Offshore heb ik dit soort dingen nog nooit gezien, want dan is de kans vrij groot dat je bij de tweede waarschuwing met de eerstvolgende heli naar huis mag. Ook in de food en pharma komt het m.i. weinig voor. In bijvoorbeeld een geautomatiseerd distributiecentrum, tuinbouw of proceslijnen waar het product niet erg gevoelig of high-tech is, is het een stuk erger gesteld.leonbong schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 06:37:
[...]
Ik heb in sectoren met hoge marges gewerkt lage marges het kwam overal voor.
Dus in welke sector gebeurt dit meer in jouw optiek?
De bedrijven waar dit minst voorkwam hadden gewoon het actiefst veiligheidsbeleid.
Maar inderdaad hangt dat ook erg samen met het veiligheidsbeleid en de bedrijfscultuur.
De lastscheider wil ik boven op zolder gaan plaatsen en de omvormer komt 2 verdiepingen lager in de garage.
Belangrijkste reden is dat ik de DC bekabeling die door de centrale schacht daarmee kan afschakelen wanneer daarin gewerkt gaat worden en tevens maakt het het aansluiten van de zonnepanelen op zolder netter.
Ik ben nog niet zeker maar waarschijnlijk worden het twee strings.
De schakelaar die ik eerst vond is de Eaton SOL20/2MC4
welke bovenop dubbele inputs heeft en dus geschikt lijkt voor 2 strings.
Wanneer je echter in de montagehandleiding kijkt kom ik daar onderstaande schema tegen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XuBlF6opWWe9qAVU8AM38CEN.jpg?f=user_large)
Waaruit blijkt dat de dubbel input simpelweg bij elkaar wordt gebracht en toen viel me pas op dat onderaan het kastje maar 2 MC4 connectoren zitten en niet 4 zoals bovenop.
Lijkt me dus niet geschikt voor 2 strings want dan moet je een dubbel paar naar de omvormer brengen en niet een enkel paar gecombineerd.
Eaton heeft veel modellen in hun SOL productlijn maar geen van de producten met MC4 aansluiting heeft 2 paar outputs, enkel meer inputs.
Wat is daar dan het nut van?
Wil ik twee strings beveiligen dan heb ik twee van die kastjes nodig, afgezien van het feit dat hun schakelaar sowieso erg duur zijn (vanaf €185) hebben ze ook geen versie met 1 paar in en 1 paar uit
Wel verkopen ze een losse schakelaar voor in een kast, de Eaton P-SOL20 maar gezien de prijs van bijna €100 en ik er dan 2 van nodig heb kan ik dan beter voor de hier al eerder genoemde Hager SB432PV DC gaan die iets meer dan de helft kost maar waarmee ik met 1 schakelaar klaar ben.
Moet ik er nog wel een kastje bij kopen en 2 paar MC4 connectoren maar ben ik als nog goedkoper uit dan enige vorm van die Eaton oplossingen.
Heb ik het dan bij het rechte eind?
En heeft Eaton een heel ander gebruiksdoel voor ogen met hun Solar lijn dat ik er niet mee uit de voeten kan?
#team_UTC+1
Ook hier betreft het een AEG plaat met 5 pitten, elk van 3200 Watt. Het totale vermogen van de drie rechter groepen is max 3.7 kW en het totale van de twee linker is ook max 3.7 kW (of andersom). Zet je een van de drie platen uit een groep op boost, dan kunnen de andere dat niet meer, want de boost is 3200 Watt (en 2x3200 > 3.7 kW).Freakie1NL schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:29:
[...]
Slecht ontwerp dan. Hier een 7.4 kW plaat (wel 4 pits maar ach) van AEG. Boost aan de rechterkant doet niets af aan de linkerkant. Sterker nog zijn beide verschillende fases. Kan dus met gerust hard 2* boost aan zetten op 7.4 kW. En hoe vaak doen we dat? Nog nooit.
Ja in jouw situatie, die dan vrij uniek is, 11 kW beter op zijn plek. Alleen vaak is het ook zo dat je dan qua oppervlakte een grotere plaat hebt, ergo grotere nismaat. Maar om het dan direct bij andere klets te noemen....
Maar er zit inderdaad verschil tussen platen. Sommige hebben gewoon niet meer dan 3.7 kW aan pitten per groep en dan heb je dat probleem niet.
gewoon elke string zijn eigen schakelaar. simpeler en pracitscher. dus die 2x hager SB432PV en een kleine din kast.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:28:
Toevallig dat het hier nu over DC lastscheiders gaat want daar ben ik nu naar aan het kijken.
De lastscheider wil ik boven op zolder gaan plaatsen en de omvormer komt 2 verdiepingen lager in de garage.
Belangrijkste reden is dat ik de DC bekabeling die door de centrale schacht daarmee kan afschakelen wanneer daarin gewerkt gaat worden en tevens maakt het het aansluiten van de zonnepanelen op zolder netter.
Ik ben nog niet zeker maar waarschijnlijk worden het twee strings.
[Afbeelding]
Wanneer je echter in de montagehandleiding kijkt kom ik daar onderstaande schema tegen:
[Afbeelding]
Waaruit blijkt dat de dubbel input simpelweg bij elkaar wordt gebracht en toen viel me pas op dat onderaan het kastje maar 2 MC4 connectoren zitten en niet 4 zoals bovenop.
Lijkt me dus niet geschikt voor 2 strings want dan moet je een dubbel paar naar de omvormer brengen en niet een enkel paar gecombineerd.
Eaton heeft veel modellen in hun SOL productlijn maar geen van de producten met MC4 aansluiting heeft 2 paar outputs, enkel meer inputs.
Wat is daar dan het nut van?
Wil ik twee strings beveiligen dan heb ik twee van die kastjes nodig, afgezien van het feit dat hun schakelaar sowieso erg duur zijn (vanaf €185) hebben ze ook geen versie met 1 paar in en 1 paar uit
Wel verkopen ze een losse schakelaar voor in een kast, de Eaton P-SOL20 maar gezien de prijs van bijna €100 en ik er dan 2 van nodig heb kan ik dan beter voor de hier al eerder genoemde Hager SB432PV DC gaan die iets meer dan de helft kost maar waarmee ik met 1 schakelaar klaar ben.
Moet ik er nog wel een kastje bij kopen en 2 paar MC4 connectoren maar ben ik als nog goedkoper uit dan enige vorm van die Eaton oplossingen.
Heb ik het dan bij het rechte eind?
En heeft Eaton een heel ander gebruiksdoel voor ogen met hun Solar lijn dat ik er niet mee uit de voeten kan?
Ben benieuwd wat @flippy van deze schakelaar vindt, want die meent dat de schakelaar verplicht is om de stekkers spanningsloos te kunnen maken. Met een gestekkerde schakelaar werkt dat natuurlijk niet... Dan verschuif je het probleem van de omvormer naar de schakelaar.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:28:
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 09-02-2022 10:58 ]
deze schakelaar is voor samenvoegen van grote installaties. deze schakelaars zie je ook op het dak op het frame waar de panelen op zitten. eaton verkoopt een hele berg van dit soort spul. dit soort schakelaars horen niet in een consumentendakje maar meer bovenop een postnl distributiecentrum.Xander schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:57:
[...]
Ben benieuwd wat @flippy van deze schakelaar vindt, want die meent dat de schakelaar verplicht is om de stekkers spanningsloos te kunnen maken. Met een gestekkerde schakelaar werkt dat natuurlijk niet...
dit zijn arbo-schakelaars als je die term beter kan verteren.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 11:04 ]
Die Hager kan 2 DC strings aan, dus dan ben je met 1 al klaar. Voor hogere stromen kan je wel doorlussen, maar dan past er maar 1 string op.flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:56:
[...]
gewoon elke string zijn eigen schakelaar. simpeler en pracitscher. dus die 2x hager SB432PV en een kleine din kast.
2x 32A @ 600V
2x 13A @ 1000V
of
1x 32A @ 1000V
#team_UTC+1
Maar waarom niet 1 schakelaar?flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:56:
[...]
gewoon elke string zijn eigen schakelaar. simpeler en pracitscher. dus die 2x hager SB432PV en een kleine din kast.
Ik zie niet echt scenario’s dat ik beide strings onafhankelijk zou willen schakelen.
Volgens de montagehandleiding kan je er ook twee op aansluiten dus het wordt officieel ondersteund:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4KzhBPAYJffPY11LtGfUoMKI.jpg?f=user_large)
als die schakelaar inderdaad alle 4 de polen kan schakelen is dat natuurlijk goed.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Maar waarom niet 1 schakelaar?
Ik zie niet echt scenario’s dat ik beide strings onafhankelijk zou willen schakelen.
Volgens de montagehandleiding kan je er ook twee op aansluiten dus het wordt officieel ondersteund:
[Afbeelding]
Die is nog uitgebreider dan wat ik net tegen kwam. Dat vindt ik het jammere aan Hager is dat hun website en documentatie echt een drama is.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:44:
[...]
Maar waarom niet 1 schakelaar?
[Afbeelding]
Maar 2x 19kWp op je dak kunnen schakelen is voor 9 vd 10 mensen sowieso meer dan zat. En als dát niet genoeg is, moet je het ook niet meer zelf willen doen
[ Voor 8% gewijzigd door Ethirty op 09-02-2022 11:49 ]
#team_UTC+1
Ik had die handleiding op deze pagina gevonden, helemaal onderaan : https://hager.com/nl/cata...eider-4-polig-32a-1000vdcEthirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:48:
[...]
Die is nog uitgebreider dan wat ik net tegen kwam. Dat vindt ik het jammere aan Hager is dat hun website en documentatie echt een drama is.
https://assets.sc.hager.c...s-hager-2017.pdf?la=nl-nlEthirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:48:
[...]
Die is nog uitgebreider dan wat ik net tegen kwam. Dat vindt ik het jammere aan Hager is dat hun website en documentatie echt een drama is.
Ik denk dat we daarover van mening zullen blijven verschillen. Voor zover ik overal kan vinden is de DC lastscheider in de omvormer voldoende en is het toevoegen van een DC lastscheider niet nodig. (Overigens is de term werkschakelaar ongelukkig, want die beveiligd tegen mechanische ongevallen, niet tegen elektrische ongevallen).flippy schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:51:
[...]
ik bedenk de regels niet. er "moet" een werkschakelaar tussen de panelen en de omvormer zitten. dat er schakelaars in de omvormer zit maakt totaal niet uit in de letter van de regelgeving. officeel moet je via een werk/lastschakelaar de spanning van de stekkers af kunnen halen die de omvomer ingaan. de zonnepanelen zijn immers een spanningsbron. hoewel het (nog) niet expleciet opgenomen is in de NEN is het wel de regel overal dat apparaten met stekkers afsluitbaar zijn van hun spanningsbron. en de MC stekkers vallen daar ook onder. immers zijn de MC stekkers niet veilig en ook niet geschikt voor ontkoppelen onder spanning/last. de NEN is alleen nog niet gemoderniseerd om expeciet die ook op te nemen. dat duurt nog een paar jaar voor de nieuwe versie komt.
Gelukkig is DC spanning veel veiliger dan AC (DC is potentieel dodelijk bij 120V, AC al bij 50V). En omdat AC door de nul gaat en die nul gelijk is aan aarde is het aanraken van een enkele fase al gevaarlijk. Een PV installatie is dubbel geisoleerd en de 'nul' is dus zwevend. Dat betekent dat je zonder enig risico de kale plus of kale min aan kunt raken, maar niet allebei, want dan gaat er pas een stroom lopen.
En dan zijn die MC 4 connectoren ook nog eens tegen aanraking beveiligd, dus het probleem heb je pas als je het mannetje en vrouwtje bij elkaar brengt (en tja, je moet die dingen dus buiten bereik van kinderen hangen).
of je het leuk vind is iets anders maar de arbo en machinerichtlijn stellen hogere eisen momenteel dan de NEN op dit gebied. en arbo staat daar gewoon boven. dat jij als particulier weing met arbo hebt is leuk natuurlijk maar de monteur die later aan de installatie komt werken wel. en als de nieuwe NEN update er komt waar PV regels flink worden uitgebreid krijg je gewoon de situatie zoals je nu ook met veel meterkasten hebt en dat is dat men verplicht is om het op orde te brengen voordat er andere dingen gedaan mogen worden. is die 3 tientjes nu echt het issue ten opzichte van de 5000+ die je tegen die installatie hebt gegooid?Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Ik denk dat we daarover van mening zullen blijven verschillen. Voor zover ik overal kan vinden is de DC lastscheider in de omvormer voldoende en is het toevoegen van een DC lastscheider niet nodig. (Overigens is de term werkschakelaar ongelukkig, want die beveiligd tegen mechanische ongevallen, niet tegen elektrische ongevallen).
Gelukkig is DC spanning veel veiliger dan AC (DC is potentieel dodelijk bij 120V, AC al bij 50V). En omdat AC door de nul gaat en die nul gelijk is aan aarde is het aanraken van een enkele fase al gevaarlijk. Een PV installatie is dubbel geisoleerd en de 'nul' is dus zwevend. Dat betekent dat je zonder enig risico de kale plus of kale min aan kunt raken, maar niet allebei, want dan gaat er pas een stroom lopen.
En dan zijn die MC 4 connectoren ook nog eens tegen aanraking beveiligd, dus het probleem heb je pas als je het mannetje en vrouwtje bij elkaar brengt (en tja, je moet die dingen dus buiten bereik van kinderen hangen).
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 12:02 ]
Daar kan ik helaas geen aansluitschema’s in terugvinden enkel de schakelaar zelf op pagina 233 en op pagina 250 tabellen voor de SBx serie, is vast veel uit af te leiden maar dan vind ik die losse montagehandleiding met plaatjes toch handiger!
eerst zoek je in de bijbel wat je moet hebben en dan zoek je de volle sheet van dat artikel op.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:05:
[...]
Daar kan ik helaas geen aansluitschema’s in terugvinden enkel de schakelaar zelf op pagina 233 en op pagina 250 tabellen voor de SBx serie, is vast veel uit af te leiden maar dan vind ik die losse montagehandleiding met plaatjes toch handiger!
als je lief bent (en vele bestelt) krijg je gewoon een papieren versie van hager....
Een machinerichtlijn is niet van toepassing op een PV installatie, want dat is geen machine. Bij machines is een werkschakelaar verplicht om mechanische ongevallen te vermijden. Aan een PV installatie beweegt niets, dus dat is niet van toepassing. De term werkschakelaar wordt helaas vaak gebruikt om een AC lastscheiding aan te duiden. Dat is dan wel weer van belang.flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:59:
[...]
of je het leuk vind is iets anders maar de arbo en machinerichtlijn stellen hogere eisen momenteel dan de NEN op dit gebied. en arbo staat daar gewoon boven. dat jij als particulier weing met arbo hebt is leuk natuurlijk maar de monteur die later aan de installatie komt werken wel. en als de nieuwe NEN update er komt waar PV regels flink worden uitgebreid krijg je gewoon de situatie zoals je nu ook met veel meterkasten hebt en dat is dat men verplicht is om het op orde te brengen voordat er andere dingen gedaan mogen worden.
De PV installatie is tijdens de bouw aangelegd door de installateur. Je mag ervan uitgaan dat die volgens de Arbo werkt (ja, weet ik, is naief). Ik vraag me uberhaupt wel af welk arbo artikel gaat over verplichte lastscheidingen...
Meterkasten moeten voldoen aan de normen die golden op het moment dat ze aangelegd werden. Alleen bij aanpassingen of uitbreidingen moet men opnieuw aan nieuwe normen voldoen. In Nederland hebben we niet zoals in Belgie periodieke keuringen voor meterkasten.
Linkje naar die DC schakelaar van €30?flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:59:
[...]
... is die 3 tientjes nu echt het issue ten opzichte van de 5000+ die je tegen die installatie hebt gegooid?
eentje met kast er al bij: https://www.vekto.nl/werk...16a-600v-9a-1000v-4-polig
vraag is alleen of je niet liever iets meer uitgeeft aan een wat deftiger merk...
€55 =/= €30flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:14:
[...]
eentje met kast er al bij: https://www.vekto.nl/werk...16a-600v-9a-1000v-4-polig
vraag is alleen of je niet liever iets meer uitgeeft aan een wat deftiger merk...

Dergelijke kastjes was ik ook al op amazon.de tegengekomen, sommigen zelfs met MC4 aansluitingen er al op wat wel handig is, maar wat je zegt vroeg ik me wel een beetje af hoe betrouwbaar dat spul dan is…
Ja, en let je op de maximale stroom in het DC circuit. Mijn omvormers mogen 11A op de DC kant hebben bij 600 V. Deze schakelaar is dus ongeschikt met maximaal 9A...flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:14:
[...]
De versie LS25 PFLH4 A2 kan wel, en daarvan heb je er dan 1 per string nodig. In mijn geval zou dat drie stuks zijn.
Er is een interessant apparaat, zie ik: De 'Firefighter Safety Switch'. Dan wordt de DC (bv. op het dak)_ automatische uitgeschakeld als de AC wegvalt. Maar die is niet voor thuis bedoelt.
/f/image/eIV35olGgTyURjjvxq0Q7osy.png?f=fotoalbum_large)
de schakelaar die erin zit kan je los krijgen voor ~30 euro. maar los kopen is duurder dan met doos.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:19:
[...]
€55 =/= €30![]()
Dergelijke kastjes was ik ook al op amazon.de tegengekomen, sommigen zelfs met MC4 aansluitingen er al op wat wel handig is, maar wat je zegt vroeg ik me wel een beetje af hoe betrouwbaar dat spul dan is…
het gaat niet om wat je omvormer doet, het gaat om wat je panelen kan leveren. je moet dus dat afstemmen op de kortsluitamperes en piekvoltage zonder last.Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:20:
[...]
Ja, en let je op de maximale stroom in het DC circuit. Mijn omvormers mogen 11A op de DC kant hebben bij 600 V. Deze schakelaar is dus ongeschikt met maximaal 9A...
De versie LS25 PFLH4 A2 kan wel, en daarvan heb je er dan 1 per string nodig. In mijn geval zou dat drie stuks zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 12:22 ]
Ja, 9.36, 9.41 en 9.41 A op de drie strings bij diverse voltages. Dus ongeschikt in mijn geval. Ik zou de 11A versie moeten hebben.flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:21:
[...]
de schakelaar die erin zit kan je los krijgen voor ~30 euro. maar los kopen is duurder dan met doos.
[...]
het gaat niet om wat je omvormer doet, het gaat om wat je panelen kan leveren. je moet dus dat afstemmen op de kortsluitamperes en piekvoltage zonder last.
dan neem je die. al zou ik wel voor een wat serieuzer merk gaan en niet al te veel bezuinigen op dit soort spul.Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:24:
[...]
Ja, 9.36, 9.41 en 9.41 A op de drie strings bij diverse voltages. Dus ongeschikt in mijn geval. Ik zou de 11A versie moeten hebben.
Nee, dat hoeft niet, want die DC lastscheider zit al in de omvormer ingebouwd en dat is voldoende.flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:24:
[...]
dan neem je die. al zou ik wel voor een wat serieuzer merk gaan en niet al te veel bezuinigen op dit soort spul.
Die Eaton schakelaars waar ik eerder naar keek hebben ook een optie om automatisch af te schakelen bij wegvallen van AC als je er een optionele module tegenaan plaatst. Inderdaad wel handig als je je omvormer spanningsvrij maakt en de panelen koppelen dan ook af maar was erg prijzig. Vermoed dat dat voor deze firefighter switch ook geldt.WackoH schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:20:
Het Nederlandse merk DC schakelaar dat in het Chinese Goodwe tegenkwam is van 'Santon Switchgear uit Rotterdam. Ze hebben een lijn van solar producten.
Er is een interessant apparaat, zie ik: De 'Firefighter Safety Switch'. Dan wordt de DC (bv. op het dak)_ automatische uitgeschakeld als de AC wegvalt. Maar die is niet voor thuis bedoelt.
[Afbeelding]

Voor €20 voor twee van die modules en wat losse zekeringen erbij zijn de kosten niet.
Maar in hoeverre levert dat ook daadwerkelijk extra veiligheid op?
veel veiliger. immers voorkomt het dat een kapotte omvormer je panelen en bedrading (en huis) niet met zich meetrekt als die boem zegt. deze vind je ook overal in industrele installaties. ik heb zekeringen en zelfs een paar van die houders standaard achterin de bus liggen.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:35:
Voor €20 voor twee van die modules en wat losse zekeringen erbij zijn de kosten niet.
alleen als het een volledig meganische afscheider betreft.Blihi schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:26:
[...]
Nee, dat hoeft niet, want die DC lastscheider zit al in de omvormer ingebouwd en dat is voldoende.
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 09-02-2022 12:41 ]
Het kastje op zich is dan wel interessant, maar dan gewoon met die Hager erin. Paar warteltjes eraan en klaar.flippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:14:
[...]
#team_UTC+1
Oké, gooi ik die ook in de winkelwagenflippy schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:38:
[...]
veel veiliger. immers voorkomt het dat een kapotte omvormer je panelen en bedrading (en huis) niet met zich meetrekt als die boem zegt.
Moet ik nog wel uitzoeken welke zwaarte zekeringen daarin moeten maar dat kan pas als ik de panelen uitgezocht heb dus dat komt nog wel.
Nu eerst een geschikt kastje zoeken met ruimte voor 8 modules en de mogelijkheid om bovenop vier MC4 connectoren te plaatsen.
Onderop is dat niet nodig want het lijkt me handiger om de bekabeling richting de garage die de schacht in gaat gewoon direct op de schakelaar te verbinden en dan het einde van de kabels in de garage wel van MC4 connectoren te voorzien voor aansluiting op de omvormer.
Je hebt ze ook als 4x en Volgens mij kan je ze ook als lastscheider inzetten. Durf alleen niet te zeggen of dat ook goed gaat onder vollast.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:35:
Nu ik toch op zolder een kastje gaan plaatsen voor de DC schakelaar kwam ik van Hager ook nog deze L502PV zekeringsmodules tegen:
[Afbeelding]
Maar als je eerst de schakelaar van je omvormer uit zet en dan deze opent dan heb je hetzelfde effect.
#team_UTC+1
je hebt helemaal geen MC connectors nodig. je bedrading kan gewoon direct via de gummiedoorvoeren de zekeringen in.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:46:
[...]
Oké, gooi ik die ook in de winkelwagen
Moet ik nog wel uitzoeken welke zwaarte zekeringen daarin moeten maar dat kan pas als ik de panelen uitgezocht heb dus dat komt nog wel.
Nu eerst een geschikt kastje zoeken met ruimte voor 8 modules en de mogelijkheid om bovenop vier MC4 connectoren te plaatsen.![]()
Onderop is dat niet nodig want het lijkt me handiger om de bekabeling richting de garage die de schacht in gaat gewoon direct op de schakelaar te verbinden en dan het einde van de kabels in de garage wel van MC4 connectoren te voorzien voor aansluiting op de omvormer.
Ik vraag me af of de knop van de hager precies overeen komt met dat gat.Ethirty schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:45:
[...]
Het kastje op zich is dan wel interessant, maar dan gewoon met die Hager erin. Paar warteltjes eraan en klaar.
En voor de zekeringen heb ik meer ruimte nodig.
Maar jij zegt dus de kabels vanaf de panelen op het dak niet met MC4 connectoren aansluiten op een dergelijk kastje maar vast erin?
Ik voel toch meer er voor om het wel makkelijk loskoppelbaar te houden richting het dak maar dat is meer gevoel.
Dat hager geval is geen lastscheider en geeft een flinke vlamboog als je de zekering eruit trekt onder vollast. Het is alleen een zekering en scheiden.Vliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Die Eaton schakelaars waar ik eerder naar keek hebben ook een optie om automatisch af te schakelen bij wegvallen van AC als je er een optionele module tegenaan plaatst. Inderdaad wel handig als je je omvormer spanningsvrij maakt en de panelen koppelen dan ook af maar was erg prijzig. Vermoed dat dat voor deze firefighter switch ook geldt.
Ben ik zelf nog niet over uit. Ben maar consument en geen pro zoals sommigen hierVliegvlug schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:50:
[...]
Ik vraag me af of de knop van de hager precies overeen komt met dat gat.
En voor de zekeringen heb ik meer ruimte nodig.
Maar jij zegt dus de kabels vanaf de panelen op het dak niet met MC4 connectoren aansluiten op een dergelijk kastje maar vast erin?
Ik voel toch meer er voor om het wel makkelijk loskoppelbaar te houden richting het dak maar dat is meer gevoel.
Zelf dacht ik aan vaste montage tot aan de schakelaar en dan van daar met de juiste kabels naar de omvormer. Meer om in de toekomst makkelijk en veilig een andere omvormer op te hangen (stel dat er geen MC4 op zit) en niet te hoeven wachten tot het donker is
#team_UTC+1
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.