Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 214 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.374 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33
jichem schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:13:
Mag ik voor groep A apart een kabel naar de kruipruimte leggen, hier een lasdoos (juist ip waarde) aanleggen en vanuit hier 2 kabels door de vloer voeren naar de juiste plek? Uiteraard in een elektrabuis!
Waarom zou je die lasdoos in de kruipruimte doen, waarom niet in je meterkast en dan vanuit daar met 2 kabels naar de bestemmingen? Zo heb ik het ook gedaan en kun je in de toekomst zelfs nog besluiten om de groepen toch een eigen automaat te geven (en als er ruimte in de kast is, zo duur is een extra automaat niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En is het per se nodig om te frezen? Als er toch kastjes voor komen is een buis op de muur ook geen probleem

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
Ik heb een 3x25A aansluiting en slimme meter.
Deze meter kan mooi per fase laten zien (via P1 poort) wat het verbruik / de teruglevering is.

Nu wil ik nog een 2e PV set erbij zetten en hebben we sinds kort een EV.

Weet iemand hoe dat straks zit met terug leveren ed met betrekking tot de fases?

Op het display van de meter staat alleen een lever / teruglever T1 en T2. Dus ik zou zeggen dat het niet veel uitmaakt dat ik op L1 teruglever en op L2 verbruik op hetzelfde moment.

Of zit dit toch anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

darklord007 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:22:
Ik heb een 3x25A aansluiting en slimme meter.
Deze meter kan mooi per fase laten zien (via P1 poort) wat het verbruik / de teruglevering is.

Nu wil ik nog een 2e PV set erbij zetten en hebben we sinds kort een EV.

Weet iemand hoe dat straks zit met terug leveren ed met betrekking tot de fases?

Op het display van de meter staat alleen een lever / teruglever T1 en T2. Dus ik zou zeggen dat het niet veel uitmaakt dat ik op L1 teruglever en op L2 verbruik op hetzelfde moment.

Of zit dit toch anders?
het word gewoon tegen elkaar afgestreept in de meter.

al is het natuurlijk handig dat je de PV zet op de fase waar de verbruikers op zitten die je overdag aan hebt staan.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-02-2022 13:39 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:03
Zo zou het wel moeten, maar er zijn ook meters waarbij beide telwerken gelijktijdig oplopen als je afneemt op één fase en gelijktijdig teruglevert op een andere fase.
Zie ook o.a. dit topic.
Zo lang je nog volledig mag salderen maakt het niet uit, maar correct is het niet. En als het salderen over een paar jaar wordt afgebouwd, dan ga je het verschil wel merken op de energierekening.

Bij veel meters lijkt dit inmiddels opgelost door een firmware update, maar geen idee of het toch nog ergens voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
flippy schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:24:
[...]

het word gewoon tegen elkaar afgestreept in de meter.

al is het natuurlijk handig dat je de PV zet op de fase waar de verbruikers op zitten die je overdag aan hebt staan.
en de fase waar de spanning nog het minste oppiekt op een zonnige dag .. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aangezien hier veel kennis zit even een parate kennis vraag.
Bij een maat zit dit rechtsbovenin de meterkast. Ik dacht aan een kookgroep.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het licht was zo beroerd dat ik de kleine lettertjes niet kon lezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH9T0kF2KFIMk09RCzDGN9rejzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F56U06yTQRZuQkbuDGyHLbLL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

nokiaan958GB schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 22:51:
Aangezien hier veel kennis zit even een parate kennis vraag.
Bij een maat zit dit rechtsbovenin de meterkast. Ik dacht aan een kookgroep.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het licht was zo beroerd dat ik de kleine lettertjes niet kon lezen.
[Afbeelding]
3 fase alamat van hager.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Krachtgroep aardlekautomaat (oa voor kookplaat kan het gebruikt worden)

https://www.elektramat.nl...ul-16a-b-kar-30ma-adm416g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Superbedankt @flippy en @Lieuwe15
Weet ik genoeg :)

[ Voor 9% gewijzigd door nokiaan958GB op 03-02-2022 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
Mag ik voor groep A apart een kabel naar de kruipruimte leggen, hier een lasdoos (juist ip waarde) aanleggen en vanuit hier 2 kabels door de vloer voeren naar de juiste plek? Uiteraard in een elektrabuis!
Ik ben dit recent nog tegengekomen bij iemand onder de vloer. Ik zie geen bezwaar tegen deze manier van aansluiten. Ik moest toen vanuit diezelfde lasdoos één kabel verlengen omdat de oven een stukje naar links werd verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
m_rick schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:07:
[...]
Ik ben dit recent nog tegengekomen bij iemand onder de vloer. Ik zie geen bezwaar tegen deze manier van aansluiten. Ik moest toen vanuit diezelfde lasdoos één kabel verlengen omdat de oven een stukje naar links werd verplaatst.
Dat je het tegenkomt wil niet zeggen dat het ook mag. Bij een verborgen verdeelpunt kun je nooit meer onderhoud doen en nooit meer kabels veranderen. Hier staat een uitgebreide uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:54
Voor ons keukenproject moeten een aantal nieuwe groepen naar de keuken gebracht worden. Nou gaat dat allemaal wel lukken alleen zit ik nog met 1 vraag, of mijn plan voor 2 groepen mag.

Groep a wordt voor de vaatwasser en koelvries combi (past qua vermogen)
groep b wordt voor de koffieautomaat en de warmhoudlade (past ook qua vermogen)

De koelvries en vaatwasser staan namelijk een stukje uit elkaar en ik wil (en mag volgens mij) niet horizontaal frezen.
Horinzontaal vrezen mag, liever niet door hoeken heen.
Maar zoals eerder gezegd liever een lasddos boven de vloer dan in de kruipruimte.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
oldchap schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Dat je het tegenkomt wil niet zeggen dat het ook mag. Bij een verborgen verdeelpunt kun je nooit meer onderhoud doen en nooit meer kabels veranderen. Hier staat een uitgebreide uitleg.
Waarom is het verborgen als het in de kruipkelder is? Iedereen kan hier nog aan, op elk moment van de dag..
Een beetje redelijkheid mag ook nog wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-09 19:16
Oke, er is dus in principe geen bezwaar tegen maar geniet de voorkeur het boven de grond te doen.
Mijn probleem is dat de indeling als volgt is:

Vaatwasser - oven - koffieautomaat/lade - koelvries. Als ik dit in de muur doe moet ik over de tussenliggende groep heen, daarom kan ik in principe niet horizontaal frezen.
Als ik het via de kruipruimte doe kan ik gewoon onder de vaatwasser recht omhoog en zelfde bij de koelkast.
De kruipruimte is overigens (al sinds 69) gort droog. Ik ga wel gebruik maken van ip65 lasdozen en schroef ze op het muurtje van de kruipruimte.

(heeft iemand toevallig nog tips om vanuit de kruipruimte in de muur uit te komen zodat de leiding in het freesgat terecht komt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
jichem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:06:
Oke, er is dus in principe geen bezwaar tegen maar geniet de voorkeur het boven de grond te doen.

Vaatwasser - oven - koffieautomaat/lade - koelvries. Als ik dit in de muur doe moet ik over de tussenliggende groep heen, daarom kan ik in principe niet horizontaal frezen.
Als ik het via de kruipruimte doe kan ik gewoon onder de vaatwasser recht omhoog en zelfde bij de koelkast.
De kruipruimte is overigens (al sinds 69) gort droog. Ik ga wel gebruik maken van ip65 lasdozen en schroef ze op het muurtje van de kruipruimte.

(heeft iemand toevallig nog tips om vanuit de kruipruimte in de muur uit te komen zodat de leiding in het freesgat terecht komt?)
Achter de (nieuwe) keuken is het vaak handiger om gewoon opbouw te plaatsen 5 cm boven de vloer. Achter het schopschot. Een inbouwdoos met buis kun je nagenoeg niet door de vloer boren.
Of deze dozen op hoogte en dan laatste stuk uit de muur door de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17

Vanboven zo ver mogelijk naar beneden proberen te boren, en daarna in de kruipkelder gaan, en dmv meten een paar keer gokken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
[...]

De lasdoos zat in de kruipruimte, netjes tegen de muur/fundering aangeschroefd, daar kon ik prima (kruipend) bij komen. Eén grijze kabel vanaf de meterkast er in, twee grijze kabels naar buiten. Netjes met wartels afgedicht. Volgens mij voldoet dat aan de norm.
Goed uitmeten, maar dat is bijna niet te doen. Ik zou gewoon 5 à 10cm van de kant recht naar beneden boren, en dan het stuk tot de muur uithakken. Krijg je wel een knik in je kabel. Of een proefgaatje boren en van daaruit terug meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
m_rick schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:19:
[...]

De lasdoos zat in de kruipruimte, netjes tegen de muur/fundering aangeschroefd, daar kon ik prima (kruipend) bij komen. Eén grijze kabel vanaf de meterkast er in, twee grijze kabels naar buiten. Netjes met wartels afgedicht. Volgens mij voldoet dat aan de norm.

[...]

Goed uitmeten, maar dat is bijna niet te doen. Ik zou gewoon 5 à 10cm van de kant recht naar beneden boren, en dan het stuk tot de muur uithakken. Krijg je wel een knik in je kabel. Of een proefgaatje boren en van daaruit terug meten.
hmm, dit was mijn plan al inderdaad, maar hoopte toch op een betere optie. Helaas!

De koelkast/ vaatwasser en de kookplaat wilde ik sowieso op de vloer plaatsen, maar is dat dan ook beter voor een oven en koffieautomaat die op 1.10 hoogte komen (onderkant apparaat)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:56
Voor ons keukenproject moeten een aantal nieuwe groepen naar de keuken gebracht worden. Nou gaat dat allemaal wel lukken alleen zit ik nog met 1 vraag, of mijn plan voor 2 groepen mag.

Groep a wordt voor de vaatwasser en koelvries combi (past qua vermogen)
groep b wordt voor de koffieautomaat en de warmhoudlade (past ook qua vermogen)

De koelvries en vaatwasser staan namelijk een stukje uit elkaar en ik wil (en mag volgens mij) niet horizontaal frezen.
Wat ik als tip kreeg van een installateur; trek een YMVK kabel. Deze mag gebundeld worden en/of los in het zand liggen dus neem geen XMVK (die mag je niet bundelen). Aan het uiteinde van de kabel doe je een geschikte verdeler. https://www.kopp.eu/en/pr...s-up-to-3-x-2-5-mm%C2%B2/

De situatie bij mij is dus dat ik een aantal meter kabel onder de kastjes heb liggen met of een 3voudige of een enkelvoudige contrastekker met een labeltje van de groep. Mocht er dan in de toekomst een andere keuken komen kan ik de indeling helemaal veranderen.

Scheelt je een verdeler onder de vloer maken en is gewoon verborgen achter de plint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
[...]

Uit de info van de link haal ik juist dat een kruipruimte wel ok is. Er hoeft immers niet gesloopt te worden om bereikbaarheid te verkrijgen.

citaat:
Verbindingen met lasdoppen en lasklemmen moeten worden ondergebracht in een daarvoor geschikte, gesloten omhulling zoals een lasdoos. Ook deze doos moet zodanig worden geplaatst dat deze bereikbaar is. Met bereikbaar wordt bedoeld dat een inspecteur of monteur zonder muren weg te kappen of plafonds eruit te slopen bij de verbinding kan komen en deze daarna weer eenvoudig kan herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Jfwiet schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Wat ik als tip kreeg van een installateur; trek een YMVK kabel. Deze mag gebundeld worden en/of los in het zand liggen
Volgens mij mag geen enkele kabel los in het zand liggen.
Een kabel is:
- ofwel deugdelijk gemonteerd
- ofwel minimaal 60cm onder de grond (in dat geval wel XMVK-as of YMVK-as gebruiken. als je wil gaan bundelen dus YMVK-as)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:31
hoef je niet heel ingewikkeld te maken, slagvaste buis eromheen. Voor de mooi door een buis die je met buisklemmen vastzet.
Maar ik zou wel iets eromheen doen ivm knaagdieren in de kruipruimte.
en ik zou hem niet in het zand leggen maar onder de vloer monteren, kun je daarna rustig rondkruipen

boren vanaf kruipruimte naar muur: andersom doen, vanuit muur (schuin) naar beneden boren en daar dan een (flex) buis doorheen schuiven. Maar meestal inderdaad opbouw achter keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lochnes schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:41:
boren vanaf kruipruimte naar muur: andersom doen, vanuit muur (schuin) naar beneden boren en daar dan een (flex) buis doorheen schuiven. Maar meestal inderdaad opbouw achter keuken.
Dat werkt bij een niet-dragende binnenmuur, maar anders niet.

Als je bij een buitenmuur van boven naar beneden onderaan de muur schuin de kruipruimte in wilt boren dan eindig je in de fundering.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Xander schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Dat werkt bij een niet-dragende binnenmuur, maar anders niet.

Als je bij een buitenmuur van boven naar beneden onderaan de muur schuin de kruipruimte in wilt boren dan eindig je in de fundering.
Precies, dit is ook het probleem. Het gaat in dit geval om een dragende binnenmuur. (tenminste, in de kruipruimte staat er een muur onder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Precies, dit is ook het probleem. Het gaat in dit geval om een dragende binnenmuur. (tenminste, in de kruipruimte staat er een muur onder)
Als je boor lang genoeg is kun je alsnog schuin vanaf boven boren, alleen eindig je dan aan de andere kant van deze fundering. :+

Is de muur in de kruipruimte ook breder dan boven? Als dat niet is kun je strak langs de muur boren, op plinthoogte heb je toch wel ruimte achter de keuken?

En anders hou je over:
- Een stukje horizontaal door de vloer (dus met 2 bochten in de leiding).
- Toch vanaf beneden naar boven boren en hopen dat je goed kunt mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Xander schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Als je boor lang genoeg is kun je alsnog schuin vanaf boven boren, alleen eindig je dan aan de andere kant van deze fundering. :+

Is de muur in de kruipruimte ook breder dan boven? Als dat niet is kun je strak langs de muur boren, op plinthoogte heb je toch wel ruimte achter de keuken?

En anders hou je over:
- Een stukje horizontaal door de vloer (dus met 2 bochten in de leiding).
- Toch vanaf beneden naar boven boren en hopen dat je goed kunt mikken.
Volgens mij zijn ze vrijwel even dik, het zal elkaar in ieder geval niet heel veel maken.
Ik ga denk ik toch van onder naar boven boren en kijken hoe dicht ik op de muur uit kan komen. In het ergste geval moet ik alsnog een stukje vloer weg bikken. (ik wil voor de apparaten op hoogte ook graag de stopcontacten op hoogte. Dan kan ik ze beter wel infrezen denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jichem schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Volgens mij zijn ze vrijwel even dik, het zal elkaar in ieder geval niet heel veel maken.
Ik ga denk ik toch van onder naar boven boren en kijken hoe dicht ik op de muur uit kan komen. In het ergste geval moet ik alsnog een stukje vloer weg bikken. (ik wil voor de apparaten op hoogte ook graag de stopcontacten op hoogte. Dan kan ik ze beter wel infrezen denk ik)
Als de fundering niet (veel) breder is dan de muur is het goed te doen om vanaf onderen te boren en in de muur uit te komen. Je kunt het dan vervolgens inderdaad omhoog infrezen. Maar bij de meeste keukens heb je achter hoge kasten ook wel ruimte om het opbouw te maken hoor. Zo lang je maar niet precies achter de zijwand van een kastje zit of achter een diep toestel zoals een vaatwasser langs moet.

Let je op je veiligheid als je met elektrisch gereedschap aan de slag gaat in een besloten en mogelijk vochtige ruimte? Als je ARBO-richtlijnen volgt dan gebruik je alleen accugereedschap of iets anders op een veilige lage spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Xander schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 14:29:
[...]

Als de fundering niet (veel) breder is dan de muur is het goed te doen om vanaf onderen te boren en in de muur uit te komen. Je kunt het dan vervolgens inderdaad omhoog infrezen. Maar bij de meeste keukens heb je achter hoge kasten ook wel ruimte om het opbouw te maken hoor. Zo lang je maar niet precies achter de zijwand van een kastje zit of achter een diep toestel zoals een vaatwasser langs moet.

Let je op je veiligheid als je met elektrisch gereedschap aan de slag gaat in een besloten en mogelijk vochtige ruimte? Als je ARBO-richtlijnen volgt dan gebruik je alleen accugereedschap of iets anders op een veilige lage spanning.
Dankjewel voor je tips, ik kies toch voor safe en inbouw. Dan zit ik altijd goed!

Ja, ik werk met een 18v boorhamer in een droge kruipruimte dus dat gaat helemaal goed komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
Ik ben bezig met een groepenkast samen te stellen.

Willen jullie even meekijken?

Ik heb de volgende groepen gemaakt.

F1.1 Keuken (6wcd + verlichting)
F1.2 Wasmachine
F1.3 Badkamer + slaapkamer 1

F2.1 Oven
F2.2 Droger
F2.3 Woonkamer

F3.1 Vaatwasser
F3.2 cv, algemeen stopcontact, Kelder
F3.3 Slaapkamers 2+3

Een kracht aardlekautomaat voor de kookplaat.
En een aardlekautomaat voor de tuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bn-ct-I68rgY8cdqMp-VwBt8YEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbRL335hvWtLtP0jnPKUI5ag.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een beetje logisch?
Of zouden jullie alle slaapkamers en badkamer onder een groep stoppen?

Andere optie is alles met aardlekautomaten te doen.
Dan zit de kast wel meteen vol.
Voordeel zou zijn dat bij een aardlek maar een groep uit gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5LquvwQkj08ancgMCGVQocIgnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HU9k1xQod16hjRYyWiYYBpuA.jpg?f=fotoalbum_large

Waar ik ook een beetje mee zit, waar doe ik goed aan met het aantal groepen.

Het gaat om een kleine woning met 3 slaapkamers. Alleen begane grond en een verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
Lijkt mij prima zo.
Beide opties, ik persoonlijk zou gewoon voor de combi ALS en automaten gaan is toch goedkoper.
Ik kan mij in 12 jaar dat ik in dit huis woon niet herinneren wanneer de ALS is aangesproken.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik wel de 6 keuken wcd over twee groepen verdelen.

[ Voor 16% gewijzigd door leonbong op 04-02-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 01:42
Als ik in de tuin dit soort mantelbuizen leg, moet ik dan toch YMVK-as gebruiken of mag/moet het gewone YMVK zijn? De mantelbuis wil ik namelijk wel net onder de grond laten eindigen, anders wordt het nogal lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

dennistd schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 01:19:
Als ik in de tuin dit soort mantelbuizen leg, moet ik dan toch YMVK-as gebruiken of mag/moet het gewone YMVK zijn? De mantelbuis wil ik namelijk wel net onder de grond laten eindigen, anders wordt het nogal lelijk.
Hoeft geen as te zijn. Maar hoe wil je dat doen zonder dat je mantelbuis vol loopt met zand en water?

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 05-02-2022 07:00 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Laatst online: 01:42
JackBol schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 06:59:
[...]

Hoeft geen as te zijn. Maar hoe wil je dat doen zonder dat je mantelbuis vol loopt met zand en water?
Goed afplakken met isolatietape was mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dennistd schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 01:19:
dan moet je geen mantelbuis leggen. het is 1 of het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Laatst online: 07-09 20:44
flippy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:52:
[...]

dan moet je geen mantelbuis leggen. het is 1 of het ander.
Vraag die hier een beetje op aansluit;
We gaan een huisje in de tuin bouwen. Was eigenlijk niet gepland maar we kunnen gratis een gebruikte keuken krijgen dus nu is het plan om er ook maar een inductiekookplaat te maken. Ik had deze kabel op het oog om van de meterkast, onder de grond door naar naar de keuken in het tuinhuisje te trekken;
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x2-5-per-meter/

Dit voldoet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Afwezig schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:58:
[...]

Vraag die hier een beetje op aansluit;
We gaan een huisje in de tuin bouwen. Was eigenlijk niet gepland maar we kunnen gratis een gebruikte keuken krijgen dus nu is het plan om er ook maar een inductiekookplaat te maken. Ik had deze kabel op het oog om van de meterkast, onder de grond door naar naar de keuken in het tuinhuisje te trekken;
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x2-5-per-meter/

Dit voldoet toch?
voor ondergronds moet je -as kabel hebben.
dus zoiets: https://www.elektramat.nl...dkabel-5x2-5-per-1-meter/

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 05-02-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
Ok, -as kabel dus. Is die metalen ommanteling te gebruiken als aarde? (Kan ik dus ook met 4x2,5mm af?) of moet ik evengoed 5x2,5mm hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Afwezig schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:08:
[...]

Ok, -as kabel dus. Is die metalen ommanteling te gebruiken als aarde? (Kan ik dus ook met 4x2,5mm af?) of moet ik evengoed 5x2,5mm hebben?
ja, je kan/mag de ommanteling als aarde gebruiken. dus 4x2.5 kan ook.
ik vind 5x wel handiger dan kan je die draad die je "over" hebt gebruiken voor het schakelen van buitenverlichting bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
flippy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:09:
[...]

ja, je kan/mag de ommanteling als aarde gebruiken. dus 4x2.5 kan ook.
ik vind 5x wel handiger dan kan je die draad die je "over" hebt gebruiken voor het schakelen van buitenverlichting bijvoorbeeld.
Ja deze is echt alleen maar voor een perilex stekker voor een inductiekookplaat. Extra draad is in dit geval dan een beetje zinloos. Maar top! Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Afwezig schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Ja deze is echt alleen maar voor een perilex stekker voor een inductiekookplaat. Extra draad is in dit geval dan een beetje zinloos. Maar top! Bedankt voor de hulp.
geen perilex

pak dit: https://www.conrad.nl/p/m...haardaansluitdoos-1875373?

en gewoon 3 fase alamat gebruiken, geen kookgroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09
flippy schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 16:16:
[...]

geen perilex

pak dit: https://www.conrad.nl/p/m...haardaansluitdoos-1875373?

en gewoon 3 fase alamat gebruiken, geen kookgroepen.
Of hier voor bijna de helft incl. verzenden :D
https://www.amazon.nl/Mer...nsluitdoos/dp/B07CPNGNZD/

(Conrad €20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand hier die mij kan vertellen wat voor groep hier helemaal links zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfF5hGcn0gV2NygfE5RkM96B738=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9YqgCw8Dk2u4B57VmTlziwj.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

Een 3P zonder N?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

En dat is geen krachtgroep, toch? Aannemer zegt van wel, maar ja, we weten hoe die kunnen zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Toppe
lijken 3 1 fase groepen met koppelstuk.

zo te zien flexomaten b16na, de rest kan ik niet ontcijferen op de foto.

is het niet voor de warmtepomp ?

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/a/b/abb_flexomaat_0025.060.jpg

[ Voor 83% gewijzigd door habbekrats op 05-02-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

habbekrats schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:06:
@Toppe
lijken 3 1 fase groepen met koppelstuk.

zo te zien flexomaten b16na, de rest kan ik niet ontcijferen op de foto.

is het niet voor de warmtepomp ?

[Afbeelding]
Ja die is het.

Nee, dit is de laatste foto van vandaag mét nummering. Maar volgens mij is het toch echt geen krachtgroep! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCkHBjBEg_CpAhCp8oPG80cX1AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vMayjyu1tkfCFfVSlmFlxhC8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:05:
[...]

En dat is geen krachtgroep, toch? Aannemer zegt van wel, maar ja, we weten hoe die kunnen zijn :+
In Duitsland misschien, maar hier is volgens mij de afspraak dat we de N mee schakelen.

Hmm, 3x een 1P+N is natuurlijk al hélemaal geen krachtgroep.

[ Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 05-02-2022 19:15 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ethirty schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:14:
[...]

In Duitsland misschien, maar hier is volgens mij de afspraak dat we de N mee schakelen.

Hmm, 3x een 1P+N is natuurlijk al hélemaal geen krachtgroep.
Bestaat een kookgroep 400v überhaupt wel?

Zo zijn er wel meer dingen die niet kloppen zoals het gebruiken van voorbedrade flexbuis buiten voor het aansluiten van de warmtepomp of airco :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:48:
[...]

Bestaat een kookgroep 400v überhaupt wel?

Zo zijn er wel meer dingen die niet kloppen zoals het gebruiken van voorbedrade flexbuis buiten voor het aansluiten van de warmtepomp of airco :+
Ze hadden beter die aardlekschakelaar en die drie automaten kunnen weglaten en 1x deze kunnen plaatsen.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens https://www.hornbach.nl/s...-16A/4178445/artikel.html heet ABB een kookgroep die er ongeveer zo uitziet. Maar kookgroep heeft in 9 vd 10 gevallen bij mij toch al een negatieve klank. Wat ze moeten monteren is een krachtgroep, want wat je er op aansluit moet je lekker zelf weten.

Maar ABB en Hager verkopen ook standaard verkeerde kasten, dus ik snap de installateur wel. Hoef je zelf niet na te denken, want iemand anders heeft dat al half gedaan.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

henkNL schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:58:
[...]

Ze hadden beter die aardlekschakelaar en die drie automaten kunnen weglaten en 1x deze kunnen plaatsen.
Er zitten nog 2 groepen op die zelfde aardlek. Ik ga de aannemer confronteren met dit en vragen voor een krachtgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Ethirty schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:02:
Volgens https://www.hornbach.nl/s...-16A/4178445/artikel.html heet ABB een kookgroep die er ongeveer zo uitziet. Maar kookgroep heeft in 9 vd 10 gevallen bij mij toch al een negatieve klank. Wat ze moeten monteren is een krachtgroep, want wat je er op aansluit moet je lekker zelf weten.

Maar ABB en Hager verkopen ook standaard verkeerde kasten, dus ik snap de installateur wel. Hoef je zelf niet na te denken, want iemand anders heeft dat al half gedaan.
Dat dacht ik eerst ook maar die groep waar je naar linked heeft links en rechts nog een witte kant, die van mij niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
Ethirty schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:02:

Dat is nogal een bewering.
Abb en hager verkopen gewoon kasten die aan de regels voldoen.

@Toppe
Dat is een krachtgroep.
Alleen een variant waarbij bij overbelasting van een fase niet alle fases worden afgeschakeld. Zoals je vroeger ook had bij smeltzekeringen.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 05-02-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:09
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:05:
[...]

Nu met foto iets duidelijker :)

Zie:
JackBol in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
leonbong in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
En de reacties eronder.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 05-02-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

leonbong schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:24:
[...]

Dat is nogal een bewering.
Abb en hager verkopen gewoon kasten die aan de regels voldoen.
Regels ja, maar die zijn niet altijd even duidelijk.

https://bestelhulp.groepenkast.nl/groepenverdelers/VKG33L-F
Kookgroep in een 3f kast, 3f aardleks voor gewone groepen, dat soort zaken. Dingen die wij hier keer op keer afkeurend op reageren.

https://bestelhulp.groepenkast.nl/groepenverdelers/VKG43L-K
5 groepen op een 3f aardlek?

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ethirty schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Regels ja, maar die zijn niet altijd even duidelijk.

https://bestelhulp.groepenkast.nl/groepenverdelers/VKG33L-F
Kookgroep in een 3f kast, 3f aardleks voor gewone groepen, dat soort zaken. Dingen die wij hier keer op keer afkeurend op reageren.

https://bestelhulp.groepenkast.nl/groepenverdelers/VKG43L-K
5 groepen op een 3f aardlek?
Die eerste voldoet aan de regels. Je mag 3f ALS toepassen voor 1f automaten.

Bij die tweede tja.

Er wordt wel meer afgekeurd in dit topic wat wel eigenlijk mag.

[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 05-02-2022 21:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Er zitten nog 2 groepen op die zelfde aardlek. Ik ga de aannemer confronteren met dit en vragen voor een krachtgroep.
Het is gewoon een krachtgroep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrCRTwTmIX2rYP-se6cJO_lkeV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9rEdi0E3HMEmduAWCfLVXscL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:38
Goedemiddag deze zondag. Ik ga in maart van een 1x35a naar 3x25a aansluiting. Ik heb een vriend die installateur is en wil me komen helpen. Kast is ABB HAF uit 2000. Komt overeen met de hedendaagse kasten zo te zien. Maar vooraf 2 vraagjes:

1. Als de netbeheerder langskomt om het aan te passen, waar monteert hij de 3 fasen + nul op af? Wat zijn zijn wettelijke eisen qua nen1010. De 4 aansluitblokjes onder in de groepenkast zoals nu is met 1fase, of MOET hij het direct aansluiten op een nog te kopen 3fasen hoofdschakelaar? Ik zag op YouTube een filmpje waar de blokjes juist werden gebruikt voor NA de hoofdschakelaar voor verder door lussen.

2. Het aanpassen gaat precies passen mits ik twee PLS eenheden(wasmachine en oven/koelkast) verplaats naar de bovenste rij en vervangen voor een regulier 16a automaat.
Mag dat? Het zijn nu eenheden met een klassieke stop erin maar er zit GEEN aardlek voor?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7eeDkdrbHg9BP0DBcGN6JKGo4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSTWdPRY565RF4EXgqTrsY8I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door fuzzyduck op 06-02-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:33:
Goedemiddag deze zondag. Ik ga in maart van een 1x35a naar 3x25a aansluiting. Ik heb een vriend die installateur is en wil me komen helpen. Kast is ABB HAF uit 2000. Komt overeen met de hedendaagse kasten zo te zien. Maar vooraf 2 vraagjes:

1. Als de netbeheerder langskomt om het aan te passen, waar monteert hij de 3 fasen + nul op af? Wat zijn zijn wettelijke eisen qua nen1010. De 4 aansluitblokjes onder in de groepenkast zoals nu is met 1fase, of MOET hij het direct aansluiten op een nog te kopen 3fasen hoofdschakelaar? Ik zag op YouTube een filmpje waar de blokjes juist werden gebruikt voor NA de hoofdschakelaar voor verder door lussen.
Netbeheerder monteert af op 3f hoofdschakelaar.
Dit is ook het enige dat je moet hebben voordat ze komen. Rest is jouw pakkie aan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:29
De netbeheerder sluit de 3 fase hoofdschakelaar aan, de rest moet je zelf voor zorgen. De hoofdschakelaar moet er zitten voordat de monteur komt. In de tussentijd kan je de 1 fase doorlussen naar 3 fase zodat je niet zonder stroom zit.

Dit is wel een mooi moment om de kast naar de huidige maatstaven te upgraden. Als je nog plannen hebt voor een warmtepomp of electrisch rijden vast een dubbele kast nemen. De benodigde componenten kan je er later dan wel in laten zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Erwin_83 op 06-02-2022 13:42 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Erwin_83 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:38:
De netbeheerder sluit de 3 fase hoofdschakelaar aan, de rest moet je zelf voor zorgen. De hoofdschakelaar moet er zitten voordat de monteur komt. In de tussentijd kan je de 1 fase doorlussen naar 3 fase zodat je niet zonder stroom zit.
Bedankt voor jullie antwoord beiden!

Wat bedoel je met doorlussen? Fase1 naar aardlek A en fase2 naar aardlek B?

En wat nog te doen met die 2 ouderwetse patroonlastscheiders(PLS).... Verplaatsen naar boven achter een automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:33:
Goedemiddag deze zondag. Ik ga in maart van een 1x35a naar 3x25a aansluiting.
Om welke reden precies? Niet omdat je dit zo tof vindt neem ik aan? Je zult uitbreidingsplannen hebben waar je 3-fasen voor nodig hebt?

Die 2 PLSen verwijderen en er 2 flexomaten op het busboard voor terugzetten is een goed plan (zet ze dan niet allebei rechts, i.v.m. maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar). Je hebt dan onderin ook ruimte voor een 4-polige hoofdschakelaar, helemaal mooi.

Maar de kast zit dan wel redelijk vol, heb je dan nog wel ruimte voor deze uitbreidingsplannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Om welke reden precies? Niet omdat je dit zo tof vindt neem ik aan? Je zult uitbreidingsplannen hebben waar je 3-fasen voor nodig hebt?

Die 2 PLSen verwijderen en er 2 flexomaten op het busboard voor terugzetten is een goed plan (zet ze dan niet allebei rechts, i.v.m. maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar). Je hebt dan onderin ook ruimte voor een 4-polige hoofdschakelaar, helemaal mooi.

Maar de kast zit dan wel redelijk vol, heb je dan nog wel ruimte voor deze uitbreidingsplannen?
Hoi Xander, je hebt het helemaal goed. NIet voor de lol inderdaad. Het doel is inductiekoken. Ofwel een kookgroep(2x16a dus), ofwel op 3 fasen.

Mijn idee nu op de onderste rij:

Hoofdschakelaar4-------aardlekautomaat(2in1dus)4------aardlek1(oude)2------aardlek2(oude)2 = 12

Beltrafo eruit

Qua bekabeling. Van hoofdschakelaar naar verdeelblokjes, en dan naar 1xaardlekautomaat en 2xaardlek

Dan aardlekautomaat naar inductiekookplaat en de 2x aardlek naar bovengelegen automaten die er al zitten plus 2 nieuwe vanwege die 2x PLS op de onderste rij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:29
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:45:
[...]

Bedankt voor jullie antwoord beiden!

Wat bedoel je met doorlussen? Fase1 naar aardlek A en fase2 naar aardlek B?

En wat nog te doen met die 2 ouderwetse patroonlastscheiders(PLS).... Verplaatsen naar boven achter een automaat?
Op het moment dat de er een 3f hoofdschakelaar komt kan je gelijk de hele kast vernieuwen of aanpassen naar 3f verdeling. Om de tijd te overbruggen tussen aanpassen kast en aansluiten 3f door de netbeheerder kan je de huidige 1f van de netbeheerder doorlussen naar fase 2 en 3 op de hoofdschakelaar. Je electricien die je klus uitvoerd is hier wel bekend mee.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Hoofdschakelaar4-------aardlekautomaat(2in1dus)4------aardlek1(oude)2------aardlek2(oude)2 = 12

Beltrafo eruit
Dat gaat passen inderdaad, als je de beltrafo loost.

Als alternatief:
Verplaats de bestaande eindgroepen op de bovenste rail naar uiterst links en uiterst rechts toe, dan houd je in het midden ruimte over voor de 4-polige aardlekautomaat. Je mag achter beide aardlekschakelaars maar 4 automaten aansluiten, dus je kunt toch maar 8 van de 12 modules van het busboard gebruiken.

Dan kan de beltrafo blijven zitten.

Nadeel van beide opties is wel dat je de bestaande eindgroepen verdeelt over 2 van de 3 fasen, in plaats van over alle 3. Een oplossing waarbij je deze groepen over 3 fasen verdeeld heeft uiteraard wel de voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 06:36

timovd

Voorsprong door techniek

Wat is het voordeel t.o.v. een "kookgroep" (2x 16A) als het toch achter een 3f ALS zit?

Of heeft @Toppe ook echt drie fasen nodig, bijvoorbeeld voor afzuiging in de kookplaat?

[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 06-02-2022 16:39 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

timovd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Wat is het voordeel t.o.v. een "kookgroep" (2x 16A) als het toch achter een 3f ALS zit?

Of heeft @Toppe ook echt drie fasen nodig, bijvoorbeeld voor afzuiging in de kookplaat?
Heb een Bora met afzuiging inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:40:
[...]

Heb een Bora met afzuiging inderdaad
Dan is het best een goede oplossing, alleen snap ik nooit waarom er 3f ALS's voor 1f groepen worden geïnstalleerd, maar dat hebben we vaker hier gezien (en genoeg discussie over gevoerd).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Ja, nou, dat dus bijvoorbeeld. :+
timovd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:43:
[...]

Dan is het best een goede oplossing, alleen snap ik nooit waarom er 3f ALS's voor 1f groepen worden geïnstalleerd, maar dat hebben we vaker hier gezien (en genoeg discussie over gevoerd).
Tja. Het is heel kort verboden geweest in normen die nooit zijn aangewezen, werd uiteindelijk afgeraden en in weer nieuwere normen wordt er helemaal niet over gerept...

Mijn keuze zou het niet zijn, maar je kunt er verder weinig van vinden.

De groepscodering zou ik ook anders doen als op de foto. Tja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Xander wie verzint het om van rechts naar links te tellen in de westerse wereld? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

timovd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:55:
@Xander wie verzint het om van rechts naar links te tellen in de westerse wereld? 8)7
@Xander

Deze maar even bestellen: https://www.elektramat.nl...97bz95ZyUlEEaAsxWEALw_wcB
Gaat inderdaad nergens om :+

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 06-02-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:55:
Opvallend veel monteurs doen dit. Ik heb mij ook altijd afgevraagd waarom. 8)7

Ik vermoed dat het afstamt van dit soort kastjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhd1k-EW5QzJ2cyjyd_JcYBP0FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSH2yg115YrF6jXenEcpUPl3.jpg?f=fotoalbum_large
Waarbij alleen de meest rechter groepen waren beveiligd door een aardlekschakelaar, de linker (witte) groepen voor waarschijnlijk de wasmachine en de kookplaat niet. Beginnen met nummeren bij de wasmachine is wellicht ook wat onlogisch...? Misschien had men wel groepsnummers op een installatietekening staan (wishful thinking :') ).
Wel meteen 2 stuks bestellen dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 06-02-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Opvallend veel monteurs doen dit. Ik heb mij ook altijd afgevraagd waarom. 8)7

Ik vermoed dat het afstamt van dit soort kastjes:
[Afbeelding]
Waarbij alleen de meest rechter groepen waren beveiligd door een aardlekschakelaar, de linker (witte) groepen voor waarschijnlijk de wasmachine en de kookplaat niet. Beginnen met nummeren bij de wasmachine is natuurlijk ook wat onlogisch...?

[...]

Wel meteen 2 stuks bestellen dan.
Krijg je straks
15/14/13/12/11/10/9/8/7/6/5/4/3/2/1/16/17/18/19/20

8)7

Zijn toch de goeie stickers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Krijg je straks
15/14/13/12/11/10/9/8/7/6/5/4/3/2/1/16/17/18/19/20

8)7
Of gewoon vanaf de bouw al door elkaar genummerd:
Dit is denk ik wel een gevalletje geweest: De groepenverklaring was al getypt zonder dat de monteur die de kast aansloot dat wist. :+
Zijn toch de goeie stickers?
Jep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Dat gaat passen inderdaad, als je de beltrafo loost.

Als alternatief:
Verplaats de bestaande eindgroepen op de bovenste rail naar uiterst links en uiterst rechts toe, dan houd je in het midden ruimte over voor de 4-polige aardlekautomaat. Je mag achter beide aardlekschakelaars maar 4 automaten aansluiten, dus je kunt toch maar 8 van de 12 modules van het busboard gebruiken.

Dan kan de beltrafo blijven zitten.

Nadeel van beide opties is wel dat je de bestaande eindgroepen verdeelt over 2 van de 3 fasen, in plaats van over alle 3. Een oplossing waarbij je deze groepen over 3 fasen verdeeld heeft uiteraard wel de voorkeur.
Dat het past denk ik inmiddels ook . Waar ik nog een beetje mee zit is de verdeling van de 3 fasen.

STEL:
Ik zet achter fase1 de oude aardlek A met een aantal automaten erachter, inclusief zo'n oude PLS
Ik zet achter fase2 de oude aardlek B met een aantal automaten erachter inclusief zo'n oude PLS

Qua Ampere moet dat makkelijk passen. Eerst 35A voor alle automaten, nu 2x25A. Dan heb ik 2 fasen 'verbruikt' en 1 fase 'vrij'.

DAN NU:
wil ik koken met een 4pits inductie plaat, die zijn doorgaans 7400W

KOOKPLAAT TYPE A:
Stel ik doe een kookgroep 2x16A, dan komt dan bijvoorbeeld 100% uit de vrije fase maar die is niet genoeg voor 4 pitten vol aan = 32A, en ik heb 25A op die vrije fase.

KOOKPLAAT TYPE B:
Stel ik doe een aardlekautomaat krachtstroom, du alle 3 de fasen en sluit hem als 3 fasen aan(als hij het ondersteunt). Hoe snoept de kookplaat de stroom uit die fasen? Evenredig? Of pakt hij er gewoon simpelweg 2 van de 3 ivm max vermogen 7400W en klapt er alsnog een fase uit.

VARIANT OP TYPE A:
De kookgroep(2P+2N) krijgt van van elke fase een bruine draad. Mag dat? Hoe gaat een kookplaat er mee om intern? 1x16A voor linker 2 pitten, 1x16A voor rechter 2 pitten? Of gooit hij de fasen bij elkaar en ontploft hij door de 120 graden verschoven fasen?

Ik heb genoeg (75A) ampere, maar hoe te verdelen dus :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 21:49
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:31:
[...]

Dat het past denk ik inmiddels ook . Waar ik nog een beetje mee zit is de verdeling van de 3 fasen.

STEL:
Ik zet achter fase1 de oude aardlek A met een aantal automaten erachter, inclusief zo'n oude PLS
Ik zet achter fase2 de oude aardlek B met een aantal automaten erachter inclusief zo'n oude PLS

Qua Ampere moet dat makkelijk passen. Eerst 35A voor alle automaten, nu 2x25A. Dan heb ik 2 fasen 'verbruikt' en 1 fase 'vrij'.

DAN NU:

KOOKPLAAT TYPE A:
Stel ik doe een kookgroep 2x16A, dan komt dan bijvoorbeeld 100% uit de vrije fase maar die is niet genoeg voor 4 pitten vol aan = 32A, en ik heb 25A op die vrije fase.

KOOKPLAAT TYPE B:
Stel ik doe een aardlekautomaat krachtstroom, du alle 3 de fasen en sluit hem als 3 fasen aan(als hij het ondersteunt). Hoe snoept de kookplaat de stroom uit die fasen? Evenredig? Of pakt hij er gewoon simpelweg 2 van de 3 ivm max vermogen 7400W en klapt er alsnog een fase uit.

VARIANT OP TYPE A:
De kookgroep(2P+2N) krijgt van van elke fase een bruine draad. Mag dat? Hoe gaat een kookplaat er mee om intern? 1x16A voor linker 2 pitten, 1x16A voor rechter 2 pitten? Of gooit hij de fasen bij elkaar en ontploft hij door de 120 graden verschoven fasen?

Kookgroep op 1 vrije fase gaat in de praktijk gewoon goed. Maar theoretisch niet en is t niet de netste oplossing. Aan jou wat je belangrijk vind.

Waarschijnlijk pakt ie 2 pitten op fase 1 en 2 pitten op fase 2. Ik verwacht dat ie niet alle 3 de fases gebruikt.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:23:
[...]
Precies dat dus inderdaad! Bestaat er een spanningsrail in 3 stukjes geknipt ipv 2? Dan verdeel ik de automaten over 3 fasen en dan evenredig ook de kookplaat, maar voor dat probleem zie net hierboven over typen inductieplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

STEL:

DAN NU:

KOOKPLAAT TYPE A:

KOOKPLAAT TYPE B:

VARIANT OP TYPE A:

weg met die kookgroepen. gewoon 3 fase aanleggen. alle kookplaten (of het moet echt budgetrommel zijn) zijn 2 fase of kunnen op 2 fase lopen.
dus 5x 2.5mm trekken en een merten MEG1011-9019 aansluitdoos en klaar ermee.

gereed voor nu en de toekomst of als je een echte 3 fase plaat koopt. de 11kW zijn 3 fase. de 7.2kW 2 fase platen splitsen het doorgaans gewoon op dat elke kant van de plaat zijn eigen fase krijgt. de 11kW platen hebben echte verdeling over de 3 fasen en kan je de kookzones ook flexibeler inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KOOKPLAAT TYPE A:
In de praktijk levert dat waarschijnlijk geen problemen op, tenzij je graag soep kookt voor een heel weeshuis. Maar het is inderdaad niet de netste oplossing.
KOOKPLAAT TYPE B:
Evenredig sowieso niet, het ligt er aan welke pitten je gebruikt. Veel kookplaten hebben 2 pitten op 1 fase, 2 pitten op een andere fase en doen niets met de derde fase. Er zijn echter ook exemplaren met 2 pitten op 1 fase, 1 pit op de tweede fase en 1 pit op de derde fase. Maar dat ligt dus aan de kookplaat die je uitzoekt.
VARIANT OP TYPE A:
Een kookgroep verdeeld over 2 fasen kan ook, maar je kunt dat niet aansluiten achter 2x 2-polige aardlekschakelaars. Dan heb je dus al een 4-polige aardlekschakelaar nodig, plus een kookgroep, dat kost je onnodig veel ruimte. Dan kun je beter gewoon voor de 4-polige aardlekautomaat gaan.
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:38:
[...]

Precies dat dus inderdaad! Bestaat er een spanningsrail in 3 stukjes geknipt ipv 2? Dan verdeel ik de automaten over 3 fasen en dan evenredig ook de kookplaat, maar voor dat probleem zie net hierboven over typen inductieplaten.
Ja, die bestaat: http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/257939
Echter deze geleverd krijgen is momenteel is dingetje schijnt. ;)

Deze past ook niet in jouw oudere model groepenkast, de maatvoering van het busboard is in de loop der jaren een keer veranderd. Je zou dan ook het basisrek moeten vervangen: https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/362269

Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet alle automaten op het busboard te plaatsen, maar voor een aantal groepen gewoon automaten met schroefcontacten toe te passen op een 3e aardlekschakelaar / fase. Dan heb je wel weer 2 verschillende componenten in de kast, netter wordt het daar niet van.

Je weet dat er ook 100.000den huishoudens zonder problemen elektrisch koken op 1x35A? Is upgraden naar 3x25A wel een must? Oeps, dit zal hier wel vloeken in de kerk zijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Weet iemand wat het verschil is tuggen een hager B16 MHN516 en MKS516?

Ik heb beide in de meterkast zitten en kan zo niet achterhalen wat t verschil is. Beide zijn 16A...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
darklord007 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:09:
Weet iemand wat het verschil is tuggen een hager B16 MHN516 en MKS516?

Ik heb beide in de meterkast zitten en kan zo niet achterhalen wat t verschil is. Beide zijn 16A...
MHN516 heeft schroefcontacten en is bestand tegen een kortsluitstroom tot 4,5kA.
MKS516 heeft aan de bovenzijde steekcontacten en is bestand tegen een kortsluitstroom tot 6kA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:35:
[...]

MHN516 heeft schroefcontacten en is bestand tegen een kortsluitstroom tot 4,5kA.
MKS516 heeft aan de bovenzijde steekcontacten en is bestand tegen een kortsluitstroom tot 6kA.
Thxs voor de snelle reactie. Ik neem aan dat beide geschikt zijn in een huisinstallatie voor een pv verdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
darklord007 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Thxs voor de snelle reactie. Ik neem aan dat beide geschikt zijn in een huisinstallatie voor een pv verdeler?
Ja. 4,5kA is in de doorsnee huisinstallatie meer dan zat. Of de transformator moet in je voortuin staan.

Schroefcontacten of steekcontacten is een kwestie van voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:52:
[...]

In de praktijk levert dat waarschijnlijk geen problemen op, tenzij je graag soep kookt voor een heel weeshuis. Maar het is inderdaad niet de netste oplossing.

[...]

Evenredig sowieso niet, het ligt er aan welke pitten je gebruikt. Veel kookplaten hebben 2 pitten op 1 fase, 2 pitten op een andere fase en doen niets met de derde fase. Er zijn echter ook exemplaren met 2 pitten op 1 fase, 1 pit op de tweede fase en 1 pit op de derde fase. Maar dat ligt dus aan de kookplaat die je uitzoekt.

[...]

Een kookgroep verdeeld over 2 fasen kan ook, maar je kunt dat niet aansluiten achter 2x 2-polige aardlekschakelaars. Dan heb je dus al een 4-polige aardlekschakelaar nodig, plus een kookgroep, dat kost je onnodig veel ruimte. Dan kun je beter gewoon voor de 4-polige aardlekautomaat gaan.

[...]

Ja, die bestaat: http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/257939
Echter deze geleverd krijgen is momenteel is dingetje schijnt. ;)

Deze past ook niet in jouw oudere model groepenkast, de maatvoering van het busboard is in de loop der jaren een keer veranderd. Je zou dan ook het basisrek moeten vervangen: https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/362269

Je zou er ook voor kunnen kiezen om niet alle automaten op het busboard te plaatsen, maar voor een aantal groepen gewoon automaten met schroefcontacten toe te passen op een 3e aardlekschakelaar / fase. Dan heb je wel weer 2 verschillende componenten in de kast, netter wordt het daar niet van.

Je weet dat er ook 100.000den huishoudens zonder problemen elektrisch koken op 1x35A? Is upgraden naar 3x25A wel een must? Oeps, dit zal hier wel vloeken in de kerk zijn. :+
Heeeeel erg bedankt voor alle info. Erg nuttig! Ik ga natuurlijk wel voor de voordelige oplossing dus onderdelen vervangen als het niet perse hoeft doe ik niet. Dat kan in de toekomst altijd nog als het echt niet anders kan. En tja, koken op 1x35A, misschien maar er zal ooit nog wel een EV komen....nog een vraag:

1. Passen de automaten van toen en nu wel op alle rails. Dus kan ik een nieuwer automaat kopen en klikt die gewoon wel vast op mijn 'oude' busboard? Ik heb er namelijk 2 nodig om die oude PLS naar boven te verplaatsen.

2. Ik denk dat een kookplaat uitzoeken die inderdaad van een 4p aardlekautomaat gebruikt maakt misschien wel het beste/veiligste is. 1 fase voor 1 pit, 1 fase voor 1 pit, 1 fase voor 2 pitten. Zo kan ik die vrije fase goed benutten, en de al belastte fasen met niet overbelasten. Eens?

Misschien denk ik alles veel te veel uit maar better safe than sorry zullen we maar zeggen.

Ik zal tzt nog wel een tekeningetje maken en voorleggen wat nu het def. plan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:15:
1. Passen de automaten van toen en nu wel op alle rails. Dus kan ik een nieuwer automaat kopen en klikt die gewoon wel vast op mijn 'oude' busboard? Ik heb er namelijk 2 nodig om die oude PLS naar boven te verplaatsen.
Ja de nieuwere flexomaten passen wel. Het enige verschil is dat deze aan de bovenkant steekcontacten hebben, in plaats van schroefcontacten.
2. Ik denk dat een kookplaat uitzoeken die inderdaad van een 4p aardlekautomaat gebruikt maakt misschien wel het beste/veiligste is. 1 fase voor 1 pit, 1 fase voor 1 pit, 1 fase voor 2 pitten. Zo kan ik die vrije fase goed benutten, en de al belastte fasen met niet overbelasten. Eens?
Dat wordt goed zoeken dan, met merendeel van de 4-pits kookplaten zal maar 2 fasen kunnen belasten. Maar als je een dergelijke plaat vindt is dat uiteraard het beste voor de verdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:19:
[...]

Ja de nieuwere flexomaten passen wel. Het enige verschil is dat deze aan de bovenkant steekcontacten hebben, in plaats van schroefcontacten.

[...]

Dat wordt goed zoeken dan, met merendeel van de 4-pits kookplaten zal maar 2 fasen kunnen belasten. Maar als je een dergelijke plaat vindt is dat uiteraard het beste voor de verdeling.
Wat een puzzel joh! 8)7

Misschien dan maar eens de wattages op gaan schrijven per fase en de automaten zo rangschikken dat ik 1 fase+aardlek+automaten flink belast zodat ik de andere fase+aardlek+automaten minder belast. Die kan ik dan inzetten samen met de vrije fase voor koken via een 4P aardlekautomaat(Dus geen 2P kookgroep want dan heb ik een 3e aardlek nodig....?)

[ Voor 3% gewijzigd door fuzzyduck op 06-02-2022 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Wat een puzzel joh! 8)7

Misschien dan maar eens de wattages op gaan schrijven per fase en de automaten zo rangschikken dat ik 1 fase+aardlek+automaten flink belast zodat ik de andere fase+aardlek+automaten minder belast. Die kan ik dan inzetten samen met de vrije fase voor koken via een aardlekautomaat
Sowieso geen slecht idee! :)

Houd er wel rekening mee dat je de verlichtingsgroepen niet allemaal op dezelfde aardlekschakelaar / fase aansluit, dan zit je met een enkele fout ineens helemaal in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
Xander schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:25:
[...]

Sowieso geen slecht idee! :)

Houd er wel rekening mee dat je de verlichtingsgroepen niet allemaal op dezelfde aardlekschakelaar / fase aansluit, dan zit je met een enkele fout ineens helemaal in het donker.
Mijn dank is groot! _/-\o_

Ik ga nu eerst maar eens de voorbereidingen aanschaffen.
1. 4P hoofdschakelaar
2. 2 extra aansluitblokjes tbv verdelen fasen NA de hoofdschakelaar.
3. snoer/draad 6mm2
4. 2 automaten 16A B kar tbv vervangen ouderwetse PLS stoppen

Dan samen met die vriend van mij de boel herinrichten zodat Stedin langs kan komen.

Van daaruit verder.

Ik teken het ook nog even uit (komende week) en als het mag leg ik je het voor.

fijne avond verder!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
fuzzyduck schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:22:
[...]

Wat een puzzel joh! 8)7

Misschien dan maar eens de wattages op gaan schrijven per fase en de automaten zo rangschikken dat ik 1 fase+aardlek+automaten flink belast zodat ik de andere fase+aardlek+automaten minder belast. Die kan ik dan inzetten samen met de vrije fase voor koken via een 4P aardlekautomaat(Dus geen 2P kookgroep want dan heb ik een 3e aardlek nodig....?)
In de basis is het goed om even over de groep/fase/aardlek indeling na te denken, maar maak het niet groter dan het is.

7400W gebruikt die kookplaat enkel als je alle pitten op boost hebt staan. Wie doet dat?
En dan ook nog eens minutenlang (als ik de gemiddelde uitschakelkarakteristiek zo zie heb je minimaal 10 minuten voordat de thermische overbelasting aanspreekt bij 32A door een 25A automaat).

Ter referentie (had het al een keer ergens neergezet, maar weet niet of dat dit topic was):

Ben er sinds kort achter dat het huis van mijn buren aangesloten zit op 1 van mijn 3 25A hoofdstoppen.
Mijn huis was voorheen bewoond door een oud vrouwtje met amper verbruikers en ze had nog 2 fasen dus misschien gebruikte ze die ene niet. Dus laten we even aannemen dat ze die 1x25 volledig tot hun beschikking hebben.
De buren (4 personen) hebben (oa):
- grote inductieplaat (ook een bora dacht ik)
- inbouwoven
- inbouwmagnetron
- wasmachine & droger
- koelkast (keuken) + koelvries & losse vriezer (schuur)
- split unit airco
- the usual aan TV./computers/verlichting etc

Dat gaat daadwerkelijk goed, al jaren.
niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is een discussie tussen mij en Enexis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
timberleek schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:29:
[...]

In de basis is het goed om even over de groep/fase/aardlek indeling na te denken, maar maak het niet groter dan het is.

7400W gebruikt die kookplaat enkel als je alle pitten op boost hebt staan. Wie doet dat?
En dan ook nog eens minutenlang (als ik de gemiddelde uitschakelkarakteristiek zo zie heb je minimaal 10 minuten voordat de thermische overbelasting aanspreekt bij 32A door een 25A automaat).

Ter referentie (had het al een keer ergens neergezet, maar weet niet of dat dit topic was):

Ben er sinds kort achter dat het huis van mijn buren aangesloten zit op 1 van mijn 3 25A hoofdstoppen.
Mijn huis was voorheen bewoond door een oud vrouwtje met amper verbruikers en ze had nog 2 fasen dus misschien gebruikte ze die ene niet. Dus laten we even aannemen dat ze die 1x25 volledig tot hun beschikking hebben.
De buren (4 personen) hebben (oa):
- grote inductieplaat (ook een bora dacht ik)
- inbouwoven
- inbouwmagnetron
- wasmachine & droger
- koelkast (keuken) + koelvries & losse vriezer (schuur)
- split unit airco
- the usual aan TV./computers/verlichting etc

Dat gaat daadwerkelijk goed, al jaren.
niet dat ik het er mee eens ben, maar dat is een discussie tussen mij en Enexis
Bedankt voor je bijdrage. Ik ben niet nieuw in de elektra maar ook niet doorgewinterd. Dus ik wil goed beslagen ten ijs komen zodra ik er daadwerkelijk aan begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightwolf
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-02-2022
Ik heb een aardlekschakelaar met daar achter vier groepen. Op groep 2 zit de CV-ketel (met buitenvoeler) en op groep 4 zit alleen de mechanische ventilatie. Nu heb ik met deze groepen een probleem waarvoor ik graag een beroep zou doen op de kennis van de tweakers hier...

Vorig weekend sprong 's-nachts deze hele ALS eruit. De aardlekautomaat van groep 4 stond 's-morgens op "uit", die van de andere drie stonden nog op "aan". Mijn conclusie is dan: de storing zit in de mechanische ventilatie. Ik kon die groep overigens gewoon weer aanschakelen, hij springt niet meer uit.

Sinds dit gebeurd is, geeft mijn CV-ketel een storing aan die duidt op een mogelijk probleem met de buitenvoeler. Ik denk dus dat de storing in de buitenvoeler zit, en dat die een probleem in groep 2 heeft veroorzaakt waardoor de hele ALS eruit sprong. Kan dit kloppen? Is het dan niet "vreemd" of misschien zelfs onmogelijk dat groep 4 op "uit" stond de volgende morgen? Had in dit geval niet groep 2 uit moeten springen? Of kan het inderdaad zo zijn dat een probleem in de ene groep achter de ALS, leidt tot uitvallen van de aardlek van een andere groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@brightwolf Volgens mij haal je de termen aardlekschakelaar (ALS), aardlekautomaat, groep en installatieautomaat een beetje door elkaar.
brightwolf schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:53:
Vorig weekend sprong 's-nachts deze hele ALS eruit. De aardlekautomaat van groep 4 stond 's-morgens op "uit", die van de andere drie stonden nog op "aan".
Als 4 groepen / installatieautomaten achter 1 aardlekschakelaar zitten, kan deze aardlekschakelaar toch niet voor 1 groep zijn uitgeschakeld maar voor de andere 3 groepen niet?

Als 's ochtends zowel de aardlekschakelaar als een installatieautomaat waren uitgeschakeld, is het wel aannemelijk dat het probleem in de groep van de uitgeschakelde automaat zat. Weet je zeker dat deze automaat niet pas uitschakelde met inschakelen van de aardlekschakelaar? Dat zou ook nog kunnen als gevolg van een inschakelpiek.

Het probleem met de CV-ketel kan toevallig zijn. Apparatuur gaat statistisch volgens mij ook vaker kapot na een spanningsuitval, dan wanneer het langere tijd onder spanning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Eerder had ik al gevraagd over selectiviteit maar nu heb ik recentelijk weer vernomen dat de selectiviteitsvereiste van een factor 1,6 tov de hoofdaansluiting (3x25A) alleen zou gelden bij het gebruik van ouderwetse smeltpatronen en niet voor automaten. Weet iemand of dit klopt? In de praktijd zou dit betekenen dat ik een C20 (S) of misschien B20 S(?) automaat zou mogen plaatsen naar mijn PV-verdeler, alwaar 2 normale B10-automaten voor 2 eindgroepen komen te staan. Weet iemand of dit klopt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
HarmoniousVibe schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:23:
Eerder had ik al gevraagd over selectiviteit maar nu heb ik recentelijk weer vernomen dat de selectiviteitsvereiste van een factor 1,6 tov de hoofdaansluiting (3x25A) alleen zou gelden bij het gebruik van ouderwetse smeltpatronen en niet voor automaten. Weet iemand of dit klopt?
Ja die 1,6 geldt eigenlijk alleen voor smeltpatronen
In de praktijd zou dit betekenen dat ik een C20 (S) of misschien B20 S(?) automaat zou mogen plaatsen naar mijn PV-verdeler, alwaar 2 normale B10-automaten voor 2 eindgroepen komen te staan. Weet iemand of dit klopt?
Volledige selectiviteit voor automaten is eigenlijk niet te doen in woningen, automaten hebben altijd meer overlap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
leonbong schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:59:
[...]
Ja die 1,6 geldt eigenlijk alleen voor smeltpatronen

[...]

Volledige selectiviteit voor automaten is eigenlijk niet te doen in woningen, automaten hebben altijd meer overlap.
Helder, laat ik het dan anders vragen, wat is realistisch gezien de kans dat de hoofdzekering smelt mocht ik een C20 S automaat plaatsen met 2 B10 eindgroepen? Is die significant groter dan nu met een B16 in de meterkast naar een B16-eindgroep in de verdeler?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik weet wat een C20 is maar wat is een C20 S?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

leonbong schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:42:
Ik weet wat een C20 is maar wat is een C20 S?
Selectief, vermoed ik.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De C in C20 bepaalt de uitschakeltijd bij overbelasting.
Die S heeft hier dus geen toevoeging, dus ik weet niet wat ermee wordt bedoelt.

Als je iets tragers wil moet je een ander type kiezen bijvoorbeeld K of D. Maar die worden niet toegepast in huizen.
Of zo'n elektronische met instelbare uitschakeltijd die je weleens in de industrie ziet alleen die kosten hun gewicht in goud.

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 07-02-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brightwolf
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-02-2022
@Xander Klopt, de ALS was uitgevallen dus alle vier de groepen waren uit, echter stond de schakelaar van één eindgroep ook op "uit" en die van de andere drie nog op "aan". Ik weet idd zeker dat die al uit stond voor het inschakelen, dat viel mij juist op. Na inschakelen viel de groep niet opnieuw uit.

Inmiddels weet ik dat in de warmtepomp de regelunit kapot is. Ik weet niet of de storing daardoor optrad, of dat de regelunit kapot is gegaan door de storing. Ik vermoed het laatste, omdat de eindgroep waarop de warmtepomp zit (samen met de CV-ketel) nog "aan" stond nadat de ALS was uitgegaan.
Pagina: 1 ... 214 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.