Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Ja, er steken losse aders uit.Aiolos schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:27:
Je mag inderdaad blij zijn dat je nog niet betaald hebt, wat een prachtig voorbeeld weer van hoe het niet moet.
Zijn dat trouwens losse koperen aders, middelste 'zwarte' draad onder je hoofdschakelaar?
Er is echt ruimte zat, en waarom zou zo iemand nou geen zwarte draad in zijn bus hebben liggen... Valt me nog mee dat er een Eaton automaat is geïnstalleerd en geen Chint ofzo.
Moet die Eaton automaat geen aardlekschakelaar zijn? Volgens hem was het goed zo.
Laat het je uitvoeren door een groot bedrijf en krijg je nog een cowboy onderaannemer, ik kan alleen maar zuchten en maar zien hoe het bedrijf gaat reageren. Ook geen idee wat die op het dak heeft gedaan.
Omvormers schakelen sowieso uit als er geen netspanning meer is. Dus PV sluit je altijd na de hoofschakelaar aan, niet ervoor.jadjong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:43:
De hoofdschakelaar zorgt er voor dat de voedende kant van de installatie ontkoppelt wordt. Zonnepanelen zijn een voeding.....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
ze zijn net zo goed een gebruiker (als de zon er niet is) of schroef je ze dan elke ochtend en avond om?jadjong schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:43:
De hoofdschakelaar zorgt er voor dat de voedende kant van de installatie ontkoppelt wordt. Zonnepanelen zijn een voeding.....
omvormers moeten ook gewoon afschakelen als de netspanning wegvalt (bv omzetten van de hoofdschakelaar) dus je hoeft niet bang te zijn dat de kast niet spanningsloos is na het omzetten van de hoofdschakelaar
Af en toe zou ik bedrijven gewoon willen vertrouwen en niet te hoeven controleren maar nu moet ik weer een halve elektricien zijn omdat ik het niet vertrouwde en nog bevestigd wordt ook, zucht. Ik krijg ook nog van o...u...x...o... een NEN1010 keuringsrapport, ben benieuwd wat daar in staat.
Aardlekautomaat of aardlekschakelaar + installatieautomaat.Ingelogd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:14:
Als ik het goed begrijp hadden ze na de hoofdgroep de draden moeten aansluiten naar een 3 fase aardlekschakelaar en van aardlekschakelaar naar de enphase q-relay en de communicatie box.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
oohh, oke... de installatieautomaat heb ik in ieder geval alXander schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:18:
[...]
Aardlekautomaat of aardlekschakelaar + installatieautomaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Ingelogd op 31-12-2021 20:24 ]
Ja, én ze hadden (dubbele) adereindhulsjes moeten gebruiken, en niet zo ontzettend slordig de bedrading moeten monteren.Ingelogd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:14:
Als ik het goed begrijp hadden ze na de hoofdgroep de draden moeten aansluiten naar een 3 fase aardlekschakelaar en van aardlekschakelaar naar de enphase q-relay en de communicatie box.
Af en toe zou ik bedrijven gewoon willen vertrouwen en niet te hoeven controleren maar nu moet ik weer een halve elektricien zijn omdat ik het niet vertrouwde en nog bevestigd wordt ook, zucht. Ik krijg ook nog van o...u...x...o... een NEN1010 keuringsrapport, ben benieuwd wat daar in staat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Uit het hart gegrepen.Ingelogd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:14:
...
Af en toe zou ik bedrijven gewoon willen vertrouwen en niet te hoeven controleren maar nu moet ik weer een halve elektricien zijn omdat ik het niet vertrouwde en nog bevestigd wordt ook, zucht.
...
Helaas
Ik voel met je mee!
Maar t**ing wat een broddelwerk met die tape in die kast.
Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.
Ze hebben ook de verkeerde geïnstalleerd, in de offerte heb ik afgesproken 1 fase enphase q-relay aangesloten op natuurlijk 1 van de 3 fases met een 3x4mm2 kabel naar het dak. Daar is ook voor getekend.Dat_Doc schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 00:36:
Ik vraag me ook af waarom je een 3 fase Enphase systeem hebt voor 5 panelen. Dat kan prima op 1 fase, wat veel goedkoper is.
Er is nu een 5x2,5mm2 kabel getrokken door een loze leiding naar het dak en alles 3 fase uitgevoerd, ik probeerde het nog uit te leggen dat het niet klopte maar volgens de cowboy heeft hij deze set meegekregen en kon het niet anders. Ik weet ook even niet wat ik hiermee moet doen.
Mocht je ooit willen uitbreiden (dat zal wel niet als je nu bewust voor "slechts" 5 panelen kiest?) is het wellicht in je voordeel.
[ Voor 29% gewijzigd door Xander op 01-01-2022 00:59 ]
Vind het wel fijn dat je het wél doet. Als ik dit soort broddelwerk zie vraag ik me altijd af hoeveel van die onveilige installaties onontdekt in gebruik zijn.Ingelogd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:26:
Ik zal wel een mailtje sturen naar ouxo.nl (geen idee of ik het bedrijf mag noemen)
Ze kiezen zelf voor het inhuren van cowboys, dus kwaliteit leveren zal niet hun prioriteit zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Die losse aders van de soepele draad die uitsteken zouden voor mij zowiezo al de reden zijn om het geheel spanningsloos te maken en te vergrendelen. Wat een prutswerk is dit zeg.
Fijn dat ik dan nog een stuk afgebroken steen vind, is kijken of ik deze kan terug lijmen.
Als het te veel offtopic wordt voor Elektra huisinstallaties laat het graag weten dan maak ik een eigen topic hierover.
:strip_exif()/f/image/ecNgaaHLidIXQhERnJMkZthC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ny8A2IPLfNBNJpoPfdpV4RIJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ACE2TnImaxTSuxjrX4xlsQLE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook goed afkitten
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Jeetje, ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik met dat bedrijf in zee ben gegaan. Ik dacht een keurig bedrijf die strikt werken volgens de NEN.
doorgaans heb je meer sucses bij bedrijven die meer gericht zijn op commerciele en industrele installaties. al is het natuurlijk vrij triest dat je uberhaupt als consument er niet op kan vertrouwen dat een bedrijf in 2021 2022 capabel personeel in dienst heeft, laat staan personeel wat niet alleen maar kan denken aan hoe snel ze naar huis kunnen...
[ Voor 61% gewijzigd door flippy op 01-01-2022 19:51 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Vind die toko niet terug bij bijvoorbeeld TechniekNederland (vroeger Uneto-VNI) of InstallQ (een fusie van o.a. het voormalige KvINL).
certificering
certificering werkt vaak slecht, het is een controle middel van een eigen branche. Net als de makelaardij loopt hier nog een hoop tuig tussen. certificering werkt dus vaak niet.
Nou was hier voor een paar maand terug een discussie over het keuren van huisinstallaties. Doekle Terpstra voorzitter van Techniek Nederland zoals gewoon roeptoeterend voorop. Zoals @ingelogd meegemaakt heeft zit je toch mooi met de gebakken peren.
(aan mijn schrijven kun je zien dat ik het nog niet eens ben met die installatie club)
Techniek Nederland beweert dat het erg slecht gesteld is met de installaties in vooral woonhuizen. Als ik de laatste maanden niet alleen hier op het forum maar van diverse andere betrouwbare bronnen een opsomming maak van fouten en gebreken werken er bij de "erkende"bedrijven een hoop prutsers en is controle er niet of heel zelden.
Er zijn in 2018 ca 18500 bedrijven actief waarvaan 13000 eenmans/zzp
Eenmans zaken hebben weinig certificeringen aangezien dit geld en tijd kost, ZZPers vechten elkaar de tent uit.
Certificering door de overheid dan kan van rechtswege zaken afgedwongen worden. De meeste roepen dan dat de kosten de pan uit rijzen.
Ik zie op dit moment meer dat certificering wel door de overheid erkend en getest word. Hetzelfde als een steekproef bij de APK als een flinke stok achter de deur.
Helaas is het nu zo dat bij veel bedrijven maar een deel een goede scholing heeft en houd. De rest doet alles schijnbaar onder supervisie van de hoofdmonteur.
@Ingelogd
Eigenlijk is maar 1 ding echt verkeerd geleverd nl de aardlek beveiliging of aardlek automaat
Verder
Aftapen bedrading, gewoon dom een monteur hoort gewoon de juiste draad in de bus te hebben. Met het aftapen is hij waarschijnlijk langer bezig geweest.
Adereindhulzen, het is een prutser een monteur heeft dit standaard in de bus.
Verkeerde zijde aan de hoofschakelaar > Onkunde
Buisdoorvoer van buiten naar binnen > Onkunde
De vraag is of dit bedrijf een zzpér heeft ingehuurd. Zoals zoveel zonnepaneel bedrijven is er veel meer vraag naar werk dan ze zelf kunnen doen. Van een gerenommeerd zou ik dan wel controle verwachten.
ik moet nog het bedrijf zien die in mijn speeltuin/sport een echte prent heeft gekregen. ik ken niemand die er ooit eentje heeft gezien of heeft gehoord dat iemand er eentje kreeg. en ik heb echt wel serieus prutswerk gezien in de jaren. het is ook niet dat je een nummer kan bellen om prutswerk aan te geven bij een overheidsinstantie die er ook wat aan kan doen, die is er simpelweg niet.
[ Voor 39% gewijzigd door flippy op 01-01-2022 22:19 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat hebben ze nodig, anders komen ze niet aan de bak.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik wijs ook niet specifiek naar zzp, de vraag voor particulieren is waar kun controleren of een bedrijf zzp gecertificeerd is en waarvoor. Referenties op eigen websit's zijn per definitie hosanna verhalen.BarryH schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 22:14:
@habbekrats Niet altijd naar ZZP wijzen. meeste ZZPers zijn juist wel gecertificeerd en met goede referenties.
Dat hebben ze nodig, anders komen ze niet aan de bak.
Wat Ingelogd meemaakt is een prima voorbeeld, bedrijf heeft een certificaat werkt loopt over de schoenen heen en word uitbesteed aan een onderaannemer. Het is voor de klant nog moeilijker om te controleren wat er bij hem thuis komt. Als leek moet je er dan van uitgaan dat er altijd een vakman komt.
Een autogarage krijgt van de RDW een certificaat die ze op de gevel mogen hangen, een APK bordje zegt dus niets. Een installatie bedrijf is mobiel en dus zou elke werknemer een pas/certificaat bij zich moeten hebben.
Een redelijk goed voorbeeld in de zorg is het bigregister, hier kun je opzoeken of je zorgverlener toestemming heeft om te werken.
Dit ben ik niet met je eens, ik vind dit gevaarlijk. Als je de hoofdschakelaar uitzet, moet je er vanuit kunnen gaan dat de hele groepenkast spanningsloos is. En natuurlijk, als je werkzaamheden gaat uitvoeren moet je spanningsloosheid aantonen.habbekrats schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 21:59:
Verkeerde zijde aan de hoofschakelaar > Onkunde
De NEN 1010 stelt sinds 2005 verplicht om in elke nieuwe of aangepaste groepenkast een hoofdschakelaar te plaatsen. Een hoofdschakelaar, ook wel lastscheider genoemd, is een schakelaar in een groepenkast die alle aangesloten elektrische installaties in een keer aan en uitschakelt.m_rick schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:00:
[...]
Dit ben ik niet met je eens, ik vind dit gevaarlijk. Als je de hoofdschakelaar uitzet, moet je er vanuit kunnen gaan dat de hele groepenkast spanningsloos is. En natuurlijk, als je werkzaamheden gaat uitvoeren moet je spanningsloosheid aantonen.
Dus een PV installatie die direct met een automaat aan de hoofdzekeringen hangt is meer dan onkunde, maar gewoon hartstikke fout en potentieel levensgevaarlijk.habbekrats schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:11:
[...]
De NEN 1010 stelt sinds 2005 verplicht om in elke nieuwe of aangepaste groepenkast een hoofdschakelaar te plaatsen. Een hoofdschakelaar, ook wel lastscheider genoemd, is een schakelaar in een groepenkast die alle aangesloten elektrische installaties in een keer aan en uitschakelt.
Dat iemand een PV installatie in deze kast heeft doet niet echt terzake.
Ik hou julllie natuurlijk op de hoogte hoe het wordt opgelost en gelukkig is het bij dit bedrijf betaling achteraf bij oplevering. O..ja. in de offerte staat ook dat ik een NEN1010 Inspectie Inclusief Keuringsrapport krijg.
Misschien dat het bedrijf hier geen weet van heeft, schrikt en mij tevreden gaat stellen.
Voor tijdelijk heb ik een buiten wcd rechtstreeks op de tuin automaat gezet, normaal gesproken is deze stroomloos en schakel ik die via KaKu in als het nodig is of voor de kerstverlichting buiten. Via de granny lader kan er dan in ieder geval geladen worden.
Dit is tijdelijk, ik wil een wallbox gaan installeren zodat het laden netjes verdeeld over de 3 fase kan. Uitlezing P1 met enelogic geeft pieken van 4 a 5 kW en een enkele keer 9 kW. Dit is het toelaat, ik kan niet de verdeling over de fases zien.
Alles is privé, dus opties voor pasjes en verekenen is niet nodig, een simpele wallbox zal dus volstaan.
De auto:
Corsa E, 3 fase lader max 11 kW.
Het huis:
-3x25A aansluiting
-all electric middels warmtepomp 10 kW thermisch. (3 keer 1 fase)
-Inductie kookplaat en combi oven.
-6 zonnepanelen, ongeveer 1500 kWh opwek per jaar. Dus voor de groepenkast niet zo spannend.
Wat voorbereidende vragen:
-Wel of geen load balancing? Zelf denk ik aan een wallbox die op bijvoorbeeld 3 x 10 A begrenst kan worden, dus zonder load balancing.
-Kabel van meterkast naar wallbox, via kruipruimte zal max 8 meter zijn. Zit te denken aan YMvK 5x4. Overkill of wel verstandig ? Een loze leiding voor utp leg ik er wel bij.
De groepenkast uitbreiding:
-3 fase groep kopen en aansluiten op bestaande aardlek. Kan dit op de vrije klemmen ? Zie foto
-Alamat 3 fase kopen. Bij de hoofdschakelaar aansluiten zal niet meevallen, kan ik deze aftakken van de voedende kant van de bestaande 3 fase aardlek middels de vrije klemmen. Of beter via de lege verdeel blokken onderin de kast.
Om het verbruik in de kunnen zien wil ik er een kWh meter bij plaatsen. De kast is dan wel vol.
Foto's huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/yVcciY8VJl3NeLK2CBBNQGjj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DUYxv4nZQXRvk63C6gZ7Hawd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XMVBxwKRqIKflZ8DghEYrVcv.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
wel. gewoon niet kutten met een paal zonder. het levert altijd gedoe op achteraf. gewoon 2 netwerkkabels extra meetrekken door de mantelbuis waar je natuurlijk braaf de stroomkabel in gaat doen.
gewoon een zappi 3 fase pakken in wit of zwart. die werken goed en hun loadbalancing werkt erg netjes en kunnen ook samenwerken met zonnepanelen als je die (later) hebt.
4mm2 is goed. maar als je een grotere parkeerplaats hebt zou ik 6mm2 trekken en termineren in een geschikte doos zodat je later een 2e laadpaal kan bijplaatsen.
[ Voor 24% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 12:25 ]
Kwa Load balancing geen idee wat werkbaar is en nog past in de kast. Hoe groot zijn CT klemmen ? P1 lees ik ook wel eens, maar dan moet er een splitter bij, aangezien de youless er al aan hangt.
De auto heeft de hele avond en nacht tijd om te laden, dus dat hoeft niet perse op vol vermogen. Opties voor laden op zonnepanelen zijn dus niet interessant. En overschot hebben we ook niet.
De zappi ziet er leuk uit, maar niet alle functies nodig en gelijk 2 keer zo duur als een simpele wallbox.
[ Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 02-01-2022 12:33 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Je doet alsof @m_rick en ik je tegenspreken maar we zeggen hetzelfde. Dat is wat ik met mijn vorige post probeerde aan te geven. Het enige verschil is dat wij de huidige situatie wat ernstiger categoriseren dan alleen onkunde. Dat de installatie nu niet met één handeling spanningsloos gemaakt kan worden is gevaarlijk, en zoals je zelf al zegt tegen de norm.habbekrats schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:57:
@jordje Levensgevaarlijk is betrekkelijk denk ik, de NEN1010 als je volgende deze norm werkt stelt dat bij de overgang netbeheerder naar de eigen installatie de installatie 1 handeling vrij geschakeld kan worden.
Je zoekt hier volgens mij meer achter dan er zit. Ik heb het over een PV installatie omdat het daar nu, in dit specifieke geval over gaat. Meer niet. Al was het een deurbel, hetzelfde punt blijft staan.Dat iemand een PV installatie in deze kast heeft doet niet echt terzake.
dat je nu niet op vol vermogen hoeft te laden is mooi. maar gezien de meerprijs letterlijk 0 is om het wel te kunnen lijkt het me handig om 5 minuten te spenderen om wat CT klemmen in de meterkast gevrot te krijgen (die klemmen zitten er overgens gewoon al bij) en de boel gewoon in te stellen op de zappi en je auto natuurlijk zoals je wilt dat ze gedragen. niet vergeten dat die auto sneller weg is en vervangen door een andere of je gebruik zal vernaderen. en dan kan je wel ineens meer vermogen nodig hebben of gewoon snel "ff" bijtoppen of iets dergelijks. het is ECHT wel handig om er even wat energie (ha!) in te steken om gewoon alle functies werkend te krijgen zodat je dan later nog wel de boel lager kan zetten.Erwin_83 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:30:
Het is hier parkeren in de voortuin, dus meer als 1 auto kan er niet staan. Dus optie voor dubbele lader niet nodig. De wallbox komt aan de buitengevel, dus kabel komt in slagvaste buis op de muur, naar beneden en dan onder de fundering door naar de kruipruimte. In de kruipruimte maak ik deze aan de funderings balken. Mantelbuis lijkt me dus niet nodig.
Kwa Load balancing geen idee wat werkbaar is en nog past in de kast. Hoe groot zijn CT klemmen ? P1 lees ik ook wel eens, maar dan moet er een splitter bij, aangezien de youless er al aan hangt.
De auto heeft de hele avond en nacht tijd om te laden, dus dat hoeft niet perse op vol vermogen. Opties voor laden op zonnepanelen zijn dus niet interessant. En overschot hebben we ook niet.
its better to have it and not need it than need it and not have it.
Kijk eens in het zelfbouw laadpaal ervaringen topic, daar staat een hoop informatie over het zelf maken van een laadpaal.Erwin_83 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:14:
Vanaf volgende week gaat mijn vrouw electrisch rijden, opladen zal deels thuis zijn en deel op haar hobby plaats (paarden stal)
Voor tijdelijk heb ik een buiten wcd rechtstreeks op de tuin automaat gezet, normaal gesproken is deze stroomloos en schakel ik die via KaKu in als het nodig is of voor de kerstverlichting buiten. Via de granny lader kan er dan in ieder geval geladen worden.
Dit is tijdelijk, ik wil een wallbox gaan installeren zodat het laden netjes verdeeld over de 3 fase kan. Uitlezing P1 met enelogic geeft pieken van 4 a 5 kW en een enkele keer 9 kW. Dit is het toelaat, ik kan niet de verdeling over de fases zien.
Alles is privé, dus opties voor pasjes en verekenen is niet nodig, een simpele wallbox zal dus volstaan.
De auto:
Corsa E, 3 fase lader max 11 kW.
Het huis:
-3x25A aansluiting
-all electric middels warmtepomp 10 kW thermisch. (3 keer 1 fase)
-Inductie kookplaat en combi oven.
-6 zonnepanelen, ongeveer 1500 kWh opwek per jaar. Dus voor de groepenkast niet zo spannend.
Wat voorbereidende vragen:
-Wel of geen load balancing? Zelf denk ik aan een wallbox die op bijvoorbeeld 3 x 10 A begrenst kan worden, dus zonder load balancing.
-Kabel van meterkast naar wallbox, via kruipruimte zal max 8 meter zijn. Zit te denken aan YMvK 5x4. Overkill of wel verstandig ? Een loze leiding voor utp leg ik er wel bij.
De groepenkast uitbreiding:
-3 fase groep kopen en aansluiten op bestaande aardlek. Kan dit op de vrije klemmen ? Zie foto
-Alamat 3 fase kopen. Bij de hoofdschakelaar aansluiten zal niet meevallen, kan ik deze aftakken van de voedende kant van de bestaande 3 fase aardlek middels de vrije klemmen. Of beter via de lege verdeel blokken onderin de kast.
Om het verbruik in de kunnen zien wil ik er een kWh meter bij plaatsen. De kast is dan wel vol.
Foto's huidige situatie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je handig genoeg bent is dat makkelijk zelf te realiseren en kost de wereld niet.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
De blauwe en zwarte draad die nu uit de schakelaar komen kunnen naar de eerste spot. Ik zou dan vanaf daar door kunnen lussen naar nr 2, dan 3 en dan naar 4.
Mogen die draden dan ‘bloot’ op het plafond liggen of moet ik daar buizen tussen plaatsen?
Altijd dubbel isolatie, dus in buizen, eventueel is kabel een optie.Orthodroom schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:42:
Bezig met de zolder te verbouwen en wil nu een bestaand lichtpunt vervangen door 4 inbouwspotjes. Er is genoeg ruimte en momenteel heb ik 1 gipsplaat los uit het plafond zodat ik overal wat beter bij kan.
De blauwe en zwarte draad die nu uit de schakelaar komen kunnen naar de eerste spot. Ik zou dan vanaf daar door kunnen lussen naar nr 2, dan 3 en dan naar 4.
Mogen die draden dan ‘bloot’ op het plafond liggen of moet ik daar buizen tussen plaatsen?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die horen uiteraard in een buis. Maar bij spotjes is het gebruik van kabel veel handiger. Die je dan vlak boven de spotjes in een handig mini lasdoosje aan elkaar maakt met Wago 221 klemmen.Orthodroom schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:42:
Bezig met de zolder te verbouwen en wil nu een bestaand lichtpunt vervangen door 4 inbouwspotjes. Er is genoeg ruimte en momenteel heb ik 1 gipsplaat los uit het plafond zodat ik overal wat beter bij kan.
Kan ook in serie aansluiten op spotjesAndrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Die horen uiteraard in een buis. Maar bij spotjes is het gebruik van kabel veel handiger. Die je dan vlak boven de spotjes in een handig mini lasdoosje aan elkaar maakt met Wago 221 klemmen.
Gelijk nog maar een vraag, 220v spotjes gebruiken of met een transformator?
Lampen in serie? Dat doe je alleen met speciale LED lampen (+ drivers) die daarvoor geschikt zijn. Ik denk niet dat @Orthodroom dat van plan is. En bovendien heb je dan om het netjes te doen bij elke lamp nog steeds een lasdoosje nodig. Daar zijn die mini lasdoosjes ideaal voor.Adriaan71 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:02:
Kan ook in serie aansluiten op spotjes
Wago bij dezelfde firmaAndrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:55:
[...]
Die horen uiteraard in een buis. Maar bij spotjes is het gebruik van kabel veel handiger. Die je dan vlak boven de spotjes in een handig mini lasdoosje aan elkaar maakt met Wago 221 klemmen.
https://www.sandervunderi...le-en-massieve-aders.html
@Adriaan71
In serie? Hoe had je dat in gedachten?
Dat is de 222 serie. Sinds de uitvinding van de 221 serie snap ik niet dat ze die 222 versie nog maken, de 221 is echt in alle opzichten een verbetering.Rol-Co schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:13:
Wago bij dezelfde firma
Dan kun je dus beter deze link posten:
https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html
Ja kan ook, ik gebruik nog veel die oude versie, lekker degelijk voor de industrie (minder fragiel) Thuis maakt het geen klap uit en alles beter dan een kroonsteentje wat ik nog wel tegen kom.Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Dat is de 222 serie. Sinds de uitvinding van de 221 serie snap ik niet dat ze die 222 versie nog maken, de 221 is echt in alle opzichten een verbetering.
Dan kun je dus beter deze link posten:
https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Zo, of werkt dat niet.Rol-Co schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:13:
[...]
Wago bij dezelfde firma
@Adriaan71
In serie? Hoe had je dat in gedachten?
Wat zijn serieschakelingen?
Voor een serieschakeling maakt u gebruik van 1 stoom kring: u schakelt alle LED-inbouwspots achter elkaar. In serie dus. De elektriciteit uit de voeding loopt eerst door de positieve kant van de eerste lamp en vervolgens door de negatieve kant. Daarna gaat hij door naar de volgende lamp om zo de stroomkring rond te maken. Gaat er in de serieschakeling 1 lamp stuk, dan is de stroomkring verbroken. De elektriciteit kan niet verder. Vroeger werkten dan alle LED-spots in de schakeling niet meer. De meeste moderne LED-spots hebben echter een ingebouwde brug, waardoor de elektriciteit door kan stromen naar de volgende LED-spot als er 1 spot stuk gaat.
Dat zijn dan ledspotjes met een heel breed voltage bereik?Adriaan71 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Zo, of werkt dat niet.
Wat zijn serieschakelingen?
Voor een serieschakeling maakt u gebruik van 1 stoom kring: u schakelt alle LED-inbouwspots achter elkaar. In serie dus. De elektriciteit uit de voeding loopt eerst door de positieve kant van de eerste lamp en vervolgens door de negatieve kant. Daarna gaat hij door naar de volgende lamp om zo de stroomkring rond te maken. Gaat er in de serieschakeling 1 lamp stuk, dan is de stroomkring verbroken. De elektriciteit kan niet verder. Vroeger werkten dan alle LED-spots in de schakeling niet meer. De meeste moderne LED-spots hebben echter een ingebouwde brug, waardoor de elektriciteit door kan stromen naar de volgende LED-spot als er 1 spot stuk gaat.
Ik ben DALI drivers aan het plaatsen en deze hebben een WAGO 250 series printklem.
/f/image/oejgJrCLuQ71bHMQdAxLzTIM.png?f=fotoalbum_large)
Volgens de documentatie mag ik zowel flexibele als vaste kern gebruiken, 0,5 tot 1,5mm2. Met 1mm2 vaste kern krijg ik het prima in die gaatjes gefrummelt, maar de meeste draad die nu al getrokken is tussen alle spotboxen is 0,8mm met flexibele kern. En die flexibele kern krijg ik met geen mogelijkheid goed in die gaatjes gestopt. Hoe strak ik het uiteinde ook opdraai.
Nu zit ik over twee dingen na te denken. Alle draadjes met een druppeltje tin versterken waardoor het wellicht wel gaat, of met aderhulzen gaan werken, maar ik weet niet of die klemmen daar wel tegen kunnen.
Iemand nog tips hier?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ja dat probeerde ik, maar ik heb het niet goed in de vingers denk ik.Xander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:59:
@JackBol Zorgen dat de gestripte ader goed recht is, met een klein plat schroevendraaiertje het knopje bij de aansluiting helemaal indrukken en dan de ader erin schuiven.
Ik raak er mega gefrustreerd van.
Op de datasheet van die klem staat :
- Fijnaderige geleider 0,2 … 1,5 mm² / 24 … 16 AWG
- Fijnaderige geleider; met adereindhuls met kunststof kraag 0,25 … 1 mm²
Ik zit eraan te denken om een aderhuls erop te knijpen om van het gezeik af te zijn
Is het probleem niet dat je het uiteinde twist? Niet doen, gewoon strippen en meteen in de klem schuiven.JackBol schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:06:
[...]
Ja dat probeerde ik, maar ik heb het niet goed in de vingers denk ik.
Daar is het knopje voor:
- Massieve geleiders en fijnaderige geleiders met adereindhulzen direct insteekbaar
- Bediening met drukknoppen voor het aansluiten van fijnaderige geleiders en het losmaken van geleiders
Dat kan ook.JackBol schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:06:
Op de datasheet van die klem staat :
- Fijnaderige geleider 0,2 … 1,5 mm² / 24 … 16 AWG
- Fijnaderige geleider; met adereindhuls met kunststof kraag 0,25 … 1 mm²
Ik zit eraan te denken om een aderhuls erop te knijpen om van het gezeik af te zijn
0,8mm is trouwens 0,5mm² hè. Om de een of andere reden specificeert men bij dit soort signaalkabel de diameter i.p.v. de oppervlakte.
Maar als je het knopje van die klem goed indrukt en de draad in de goede hoek erin steekt zou dat in theorie makkelijker moeten gaan dan de draad in een adereindhuls steken.
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 02-01-2022 15:19 ]
Een LED-driver is een stroombron. In theorie kun je dus inderdaad meerdere LED-spotjes in serie schakelen en op zo'n LED-driver aansluiten. In praktijk ligt dat wat lastiger omdat de meeste drivers hun constante stroom maar over een beperkt spanningsgebied kunnen leveren. Daarboven lukt het ze niet meer. Dat betekent dus dat je bij meerdere LED's in serie goed moet zoeken naar een bijpassende driver. Dat raad ik je alleen aan als je enig inzicht hebt in hoe zoiets werkt.
edit, nvm, beter lezenErwin_83 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:14:
Vanaf volgende week gaat mijn vrouw electrisch rijden, opladen zal deels thuis zijn en deel op haar hobby plaats (paarden stal)
[ Voor 22% gewijzigd door pickboy op 02-01-2022 15:31 ]
Dat staat in de spec sheet van de driver.thesaxofonist schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:19:
[...]
Een LED-driver is een stroombron. In theorie kun je dus inderdaad meerdere LED-spotjes in serie schakelen en op zo'n LED-driver aansluiten. In praktijk ligt dat wat lastiger omdat de meeste drivers hun constante stroom maar over een beperkt spanningsgebied kunnen leveren. Daarboven lukt het ze niet meer. Dat betekent dus dat je bij meerdere LED's in serie goed moet zoeken naar een bijpassende driver. Dat raad ik je alleen aan als je enig inzicht hebt in hoe zoiets werkt.
Ik gebruik 24V/950mA LEDs. Daarvan zet ik er 2 in serie, wat dus 48V/950mA is (want Constant Current).
/f/image/VHwtJvoeq1jaM61gOOfy7Lbr.png?f=fotoalbum_large)
Wat ik met deze drivers dus prima haal. Iedereen die kan optellen kan dit doen
Dit ga ik de volgende keer proberen.Xander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Is het probleem niet dat je het uiteinde twist? Niet doen, gewoon strippen en meteen in de klem schuiven.
Thanks, ik dacht al dat ik gek werd dat ik niets kon vinden.Dat kan ook.
0,8mm is trouwens 0,5mm² hè.
Het is tegenwoordig 230Volt.Orthodroom schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:06:
Gelijk nog maar een vraag, 220v spotjes gebruiken of met een transformator?
Ik heb zelf 230Volt GU10 led spotjes. Geen gehannes met trafo's (die zitten dan in de lamp zelf).
Dit is dus een driver met een constante stroom van 1500 mA. Dat kan hij doen tot zo'n 35 volt. Daarboven zakt de spanning in. Toevallig is er in dat gebied een werkpunt waar het lijkt te passen. Dat is normaal gesproken niet de manier waarop schakelingen ontworpen worden.JackBol schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:32:
[...]
Dat staat in de spec sheet van de driver.
Ik gebruik 24V/950mA LEDs. Daarvan zet ik er 2 in serie, wat dus 48V/950mA is (want Constant Current).
[Afbeelding]
Wat ik met deze drivers dus prima haal. Iedereen die kan optellen kan dit doen
Edit: en bij een derde LED in serie gaat het licht echt uit
[ Voor 3% gewijzigd door thesaxofonist op 02-01-2022 15:45 ]
Neem aan dat de stroom instelbaar is. Hij kan dus ook constant 950mA doen, tot zo'n 53V.thesaxofonist schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Dit is dus een driver met een constante stroom van 1500 mA. Dat kan hij doen tot zo'n 35 volt. Daarboven zakt de spanning in. Toevallig is er in dat gebied een werkpunt waar het lijkt te passen.
Genoeg spotjes die zo als set verkocht worden anders.Dat is normaal gesproken niet de manier waarop schakelingen ontworpen worden.
Bijvoorbeeld: https://www.klemko.nl/pro...n-en-aansluitsnoer/863852
De current is softwarematig configureerbaar en afgestemd op deze spots.thesaxofonist schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:44:
[...]
Dit is dus een driver met een constante stroom van 1500 mA. Dat kan hij doen tot zo'n 35 volt. Daarboven zakt de spanning in. Toevallig is er in dat gebied een werkpunt waar het lijkt te passen. Dat is normaal gesproken niet de manier waarop schakelingen ontworpen worden.
Edit: en bij een derde LED in serie gaat het licht echt uit
Aha, dat had ik niet begrepen uit het plaatje. Dat verandert de zaak inderdaad ;-)
[ Voor 19% gewijzigd door thesaxofonist op 02-01-2022 17:00 ]
Ligt eraan wat je behoefte is. Ik heb juist expres voor externe trafos gekozen omdat je daarmee meer dimcontrole hebt (secundair dimmen).jongetje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Het is tegenwoordig 230Volt.
Ik heb zelf 230Volt GU10 led spotjes. Geen gehannes met trafo's (die zitten dan in de lamp zelf).
een stek-mannetje die aircos installert heeft een certifcaat. maar er is geen controlerende instantie die je kan bellen als er dingen mis zijn. bij onregelmatigheden kan je altijd de rdw bellen als je iets ziet bij een autobedrijf die apks afkoopt.habbekrats schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:01:
[...]
Ik wijs ook niet specifiek naar zzp, de vraag voor particulieren is waar kun controleren of een bedrijf zzp gecertificeerd is en waarvoor. Referenties op eigen websit's zijn per definitie hosanna verhalen.
Wat Ingelogd meemaakt is een prima voorbeeld, bedrijf heeft een certificaat werkt loopt over de schoenen heen en word uitbesteed aan een onderaannemer. Het is voor de klant nog moeilijker om te controleren wat er bij hem thuis komt. Als leek moet je er dan van uitgaan dat er altijd een vakman komt.
Een autogarage krijgt van de RDW een certificaat die ze op de gevel mogen hangen, een APK bordje zegt dus niets. Een installatie bedrijf is mobiel en dus zou elke werknemer een pas/certificaat bij zich moeten hebben.
Een redelijk goed voorbeeld in de zorg is het bigregister, hier kun je opzoeken of je zorgverlener toestemming heeft om te werken.
Bvb: material is 1000 ex BTW, arbeid 500: dan
- de totale kosten voor mij is 1710 euro als ik material zelf wil kopen,
- het koste de aannemer 1500, en hij mij 1600 kan vragen, win-win
- maar de aannemer wilt soms ook een material dat ik niet kan weten hoeveel het hij koste, dan kan hij een hogere premium toevoegen aan de offerte prijs.
Overleggen met de aannemer. Dat is meest effectieve.noucmen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:27:
Sorry voor mijn ontwetenheid: als ik een aannemer vraagt om iets voor mij te monteren/repareren, is het beter om zelf te kopen (ik ben een puur consumer) en de aanemer's arbeid te betalen, of is het beter om de aannemer te laten kopen en ik hem alles te betalen ?
- maar de aannemer wilt soms ook een material dat ik niet kan weten hoeveel het hij koste, dan kan hij een hogere premium toevoegen aan de offerte prijs.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vraag je dan van te voren een lijstje van de aannemer wat ie allemaal nodig heeft?noucmen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:27:
Sorry voor mijn ontwetenheid: als ik een aannemer vraagt om iets voor mij te monteren/repareren, is het beter om zelf te kopen (ik ben een puur consumer) en de aanemer's arbeid te betalen, of is het beter om de aannemer te laten kopen en ik hem alles te betalen ?
En is het dan alleen het grote materiaal of wil je ook elk schroefje, klemmetje, meter draad, tape, etc kopen?
Veel van het kleine materiaal is goedkoper in bulk. Koop je genoeg, of veel te veel. Wat doe je dan met het overschot?
Koop je ook het gewenste type/merk spul? Vaak zat zijn sommige materialen goedkoper te krijgen, maar lastiger te verwerken, de winst zit hem dan in de snelheid (dus minder uurloonkosten) en dat wil niet iedereen doorhebben.
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren/kennis van bepaalde merken/type materialen.
Betekend ook dat de garantie op het materiaal niet via de aannemer loopt maar dat je dat eventueel zelf moet regelen.
Is dat het allemaal waard?
je betaalt een profesisonal om het werk te doen. dus de prijs opdelen in materiaal en arbeid is nutteloos. je betaalt voor zijn tijd voor iets wat je zelf niet kan of wilt doen omdat jouw tijd ook wat waard is. zolang die waarde van jouw tijd boven die van de professional staat is het "goedkoper".noucmen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:27:
kan ik zelf een geul van 10 meter door de voortuin graven en kabels leggen voor een laadpaal? tuurlijk. ga ik zelf een weekeind mijzelf de vernieling in helpen? dacht het toch echt ff niet als een professional dat in een ochtendje voor elkaar heeft en het word gedaan in dezelfde tijd dat ik ontbijt voor de kids maak.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 21:18 ]
Wat nog niet is gesproken, is dat omdat ik een buitenlander ben, denken meeste aannemers dat ik de prijzen en kwaliteiten van merken niet weet (is meestal waar).
Dan i.p.v. A-merk materialen die bvb 1000 euro totaal kosten, gebruikt die aannemer B/C-merk materialen en ik hem moet toch 1000 euro betalen.
Wat is een goed strategie voor mij ?
een aannemer zoeken die meer gericht is op commercieel/industreel werk. die "doen niet goedkoop" met materialen en gaan niet B merk spul halen speciaal om mohammed een poot uit te draaien. die hebben betere dingen te doen. en dat geld voor de meeste spelers.noucmen schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:55:
Wat is een goed strategie voor mij ?
in mijn sport verrek ik het simpelweg om goedkoop matieraal te gebruiken. ik heb geen zin in het gezeik en frustraties die goedkoop materiaal en gereedschap mij "oplevert".
[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 22:19 ]
Er zijn altijd cowboys die wel zo werken, maar met het controleren/bekijken van reviews pik je die er meestal zo uit.
Het punt is dat wij een vrij oude groepenkast hebben, waar sinds de bouw van 1987 niet veel aan is veranderd. Er is geen hoofdschakelaar, en van de vijf groepen die we hebben, weten we van twee groepen niet waar de op zijn aangesloten - want alles in huis blijft functioneren als we die twee groepen uitzetten. Ik sluit niet uit dat een vorige bewoner heeft zitten knutselen, wat dat betreft.
Ook met ook op een mogelijke toekomstige PV installatie, zou ik misschien de hele groepenkast laten willen renoveren en de groepen goed laten aansluiten. Dan kan ook gelijk de aardlekschakelaar vervangen worden, want die heeft nog wel eens kuren. Aan welk bedrag moet ik ongeveer denken?
[ Voor 6% gewijzigd door Sebazzz op 02-01-2022 22:35 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5ESDPrnh05TjpKUtcdrbZROW.jpg?f=user_large)
Het lijken mij Holec 16A automaten, maar ik herken ze niet. Moeten van rond 2000 zijn en ik vraag me af of het nu wel of geen aardlekschakelaars zijn.
Er zitten er 10 in de meterkast van het huis dat we hebben gekocht en 10 aardlekschakelaars lijkt mij heel gek..
Ik zie dezelfde toevallig in dit topic: Kan ik mijn geld terug eisen na verkeerde diagnose Cogas?
Daar staat een betere foto, die ik niet hierin krijg :’)
Oh fak me, die dingen lijken shit ook nog. Wordt een dure grap dan

[ Voor 48% gewijzigd door Floor-is op 02-01-2022 22:47 ]
Bericht hierboven
Het zijn aardlekautomaten, van Holec inderdaad. Wel wat ouder dan 2000 ook, L-karakteristiek bestaat al even niet meer.Floor-is schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:37:
Herkent iemand deze Automaten?
[Afbeelding]
Het lijken mij Holec 16A automaten, maar ik herken ze niet. Moeten van rond 2000 zijn en ik vraag me af of het nu wel of geen aardlekschakelaars zijn.
Er zitten er 10 in de meterkast van het huis dat we hebben gekocht en 10 aardlekschakelaars lijkt mij heel gek..
Deze staan niet echt als de meest betrouwbare componenten bekend.
Ligt eraan hoe gek je het wilt hebben. Op Elektramat kan je zelf een groepenkast in elkaar klikken dan weet je wat de materialen kosten. Tel daar een paar 100 aan arbeid bovenop.Sebazzz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:34:
Heeft iemand van jullie wel eens de meterkast laten herorganiseren, om het herorganiseren?
Het punt is dat wij een vrij oude groepenkast hebben, waar sinds de bouw van 1987 niet veel aan is veranderd. Er is geen hoofdschakelaar, en van de vijf groepen die we hebben, weten we van twee groepen niet waar de op zijn aangesloten - want alles in huis blijft functioneren als we die twee groepen uitzetten. Ik sluit niet uit dat een vorige bewoner heeft zitten knutselen, wat dat betreft.
Ook met ook op een mogelijke toekomstige PV installatie, zou ik misschien de hele groepenkast laten willen renoveren en de groepen goed laten aansluiten. Dan kan ook gelijk de aardlekschakelaar vervangen worden, want die heeft nog wel eens kuren. Aan welk bedrag moet ik ongeveer denken?
Ik heb in dit topic prijzen tussen de 1000 en 1500 gezien.
Thanks, dat filmpje vond ik ook in dat topic net, werd ik niet vrolijk van. ManmanmanmanmanXander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:51:
[...]
Het zijn aardlekautomaten, van Holec inderdaad. Wel wat ouder dan 2000 ook, L-karakteristiek bestaat al even niet meer.
Deze staan niet echt als de meest betrouwbare componenten bekend.
[YouTube: aardlekautomaat]
Vervangen door B of C karakterteristiek? Ik ben weliswaar ooit voor elektricien opgeleid, maar dat is 25 jaar terug en ik kan dit soort dingen niet echt meer terughalen. (B toch? C was voor motoren ofzo dacht ik, waarbij direct een piek te verwachten is)
Er zit wat Hager spul onderin, denk dat ik deze dan ook maar Hager maak. Er moeten een paar groepen bij, vandaar dat ik de groepenkast maar eens bekeek.
Quooker, wasdroger, algemene groep voor keuken en een vriezer erbij. (Ik denk alleen de vriezer niet op aardlek, de rest is allemaal bij/met water)
Ook moet er 2x400V bij, voor inductie en oven. Heb ruimte zat, dus dat mag het issue niet zijn. Tips voor automaat hier is welkom
[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 02-01-2022 23:07 ]
Bericht hierboven
(was 2 uur bezig en natuurlijk reistijd en de kast met groepen).
Wat ook relevant is, is of je naar de laatste NEN inzichten wil, of puur de kast vervangen.
volgens de huidige norm moet elk apparaat boven de 2000 watt( ongeveer) een eigen groep. dus ik heb nu in de keuken een aparte groep voor de oven, de vaatwasser en de quooker. Eerst zat dit allemaal op 1 groep (met een prio schakelaar voor de quooker). en alle groepen achter een aardlek.
[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 02-01-2022 23:08 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja, maar groepen mogen geen installatiebuizen delen, dus dat is in een bestaand huis sowieso onmogelijkBarryH schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:07:
@Sebazzz Ik heb via marktplaats in 2012 iemand gevonden die voor ca. 350 eur een 12 groeps kast heeft geplaatst.
(was 2 uur bezig en natuurlijk reistijd en de kast met groepen).
Wat ook relevant is, is of je naar de laatste NEN inzichten wil, of puur de kast vervangen.
volgens de huidige norm moet elk apparaat boven de 2000 watt( ongeveer) een eigen groep.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
gewoon alles eruit roppen en nieuwe hager met kast erin drukken.Floor-is schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:05:
[...]
Ook moet er 2x400V bij, voor inductie en oven. Heb ruimte zat, dus dat mag het issue niet zijn. Tips voor automaat hier is welkom
en 3 fase trekken. niet kutten met kookgroepen.
en de vriezer moet ook gewoon op de aardlek. wel of geen water in de buurt is geen reden voor het hebben van randaarde/aardlek.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 02-01-2022 23:27 ]
Inderdaad: elke groep eigen buis.
Lang leve de kruipruimte.
De electricien (niet die van de vorige post) had in 30 minuten 3 leidingen gelegd van meterkast door de kruipruimte naar de keuken onder het aanrecht.
Gewoon B inderdaad, dat is ook vergelijkbaar met de L-karakteristiek die er nu zit.Floor-is schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:05:
[...]
Thanks, dat filmpje vond ik ook in dat topic net, werd ik niet vrolijk van. Manmanmanmanman
Vervangen door B of C karakterteristiek? Ik ben weliswaar ooit voor elektricien opgeleid, maar dat is 25 jaar terug en ik kan dit soort dingen niet echt meer terughalen. (B toch? C was voor motoren ofzo dacht ik, waarbij direct een piek te verwachten is)
Weet niet hoe de rest eruit ziet, maar als je deze antieke Holec automaten erin had zitten zal het allemaal niet al te modern zijn? Misschien eens nadenken om het totaal te vervangen?Er zit wat Hager spul onderin, denk dat ik deze dan ook maar Hager maak. Er moeten een paar groepen bij, vandaar dat ik de groepenkast maar eens bekeek.
Gewoon alles achter 30mA aardlekbeveiliging zoals al decennia lang de norm is in woningen.Quooker, wasdroger, algemene groep voor keuken en een vriezer erbij. (Ik denk alleen de vriezer niet op aardlek, de rest is allemaal bij/met water)
Wel dus als deze installatie vóór de hoofdschakelaar aangesloten is, daarmee kan je dus niet alles in 1 handeling vrij schakelen.habbekrats schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:57:
@jordje Levensgevaarlijk is betrekkelijk denk ik, de NEN1010 als je volgende deze norm werkt stelt dat bij de overgang netbeheerder naar de eigen installatie de installatie 1 handeling vrij geschakeld kan worden.
Dat iemand een PV installatie in deze kast heeft doet niet echt terzake.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb kleine items per direct te moeten vervangen / repareren, en ik zoek vakmensen op werkspot.nl.pickboy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:24:
De gemiddelde aannemer gaat niet speciaal slechter/goedkoper materiaal gebruiken omdat hij denkt dat de klant dat verschil niet ziet/merkt.
Er zijn altijd cowboys die wel zo werken, maar met het controleren/bekijken van reviews pik je die er meestal zo uit.
Er kwam af en toe een ZZP-er met goed recensies, die wilt mij iets duur verkopen, bvb een gereviseerd WTW (warmte terug win installatie) motor voor 150 euro ex BTW hoewel een nieuw is maar 230 euro, en het door tweakers aan te raden is een lagers van 10 euro te moeten vervangen.
Ik denk dat die kast nog best prima is eigenlijkflippy schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:17:
[...]
gewoon alles eruit roppen en nieuwe hager met kast erin drukken.
en 3 fase trekken. niet kutten met kookgroepen.
en de vriezer moet ook gewoon op de aardlek. wel of geen water in de buurt is geen reden voor het hebben van randaarde/aardlek.

Ga sowieso 3 fase trekken, maar de inductieplaat heeft een perilex kabel. (De oven die ik nog liever wil ook trouwens). Keukenboeren doen gemiddeld erg moeilijk als je hen 5x42 aanlevert schijnt.
Heb al 17 nieuwe aardlekautomaten in m’n winkelmandje wel.
DankXander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:29:
[...]
Gewoon B inderdaad, dat is ook vergelijkbaar met de L-karakteristiek die er nu zit.
Hmjah, wat is modern? De installatie is verder heel netjes, alleen een losse kast (rechts op de foto) die ik niet direct kan plaatsen. Die gaat sowieso wieberen voor automaten.[...]
Weet niet hoe de rest eruit ziet, maar als je deze antieke Holec automaten erin had zitten zal het allemaal niet al te modern zijn? Misschien eens nadenken om het totaal te vervangen?
Het huis heeft twee bijgebouwen: een dubbele garage waarop de zonnepanelen liggen en waar 400 heen gaat en een B&B/gastenverblijf waar ook stroom heengaat. Alledrie hebben ook een eigen CV

Helder, doen we![...]
Gewoon alles achter 30mA aardlekbeveiliging zoals al decennia lang de norm is in woningen.
Ohja, foto
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVaXYigJ2iJawfIQwzXPOqXH.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 03-01-2022 00:19 ]
Bericht hierboven
deze ipv de perilex: MEG1011-9019Floor-is schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:19:
[...]
Ik denk dat die kast nog best prima is eigenlijk
Ga sowieso 3 fase trekken, maar de inductieplaat heeft een perilex kabel. (De oven die ik nog liever wil ook trouwens). Keukenboeren doen gemiddeld erg moeilijk als je hen 5x42 aanlevert schijnt.
beter, platter en stukken veiliger.
en dat bakeliet mag er wel uit hoor. 2 lege dubbelrij kasten zijn de kosten nu ook weer niet. kan meteen die smeltzekeringrommel weg.
o ja, de antennes van de router moeten recht staan bij muurmontage.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 00:24 ]
Mijn ervaring is dat de meeste goede vakmannen niet op werkspot zitten. Zij hebben vaak genoeg aan de mond tot mond reclame en hun eigen netwerk (starters uitgezonderd, maar die missen vaak ervaring voor uitgebreide klussen).noucmen schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:05:
[...]
Ik heb kleine items per direct te moeten vervangen / repareren, en ik zoek vakmensen op werkspot.nl.
Er kwam af en toe een ZZP-er met goed recensies, die wilt mij iets duur verkopen, bvb een gereviseerd WTW (warmte terug win installatie) motor voor 150 euro ex BTW hoewel een nieuw is maar 230 euro, en het door tweakers aan te raden is een lagers van 10 euro te moeten vervangen.
Maar ook binnen werkspot heb je idd mensen die duurder zijn dan anderen. Als de recensies goed zijn is dat waarschijnlijk een teken dat je dan wel een vakman hebt ipv een beunhaas. Geen garanties natuurlijk.
Betreffende een WTW moter en het vervangen van de lagers. Je hebt idd kans dat dat je probleem oplost, maar het kan ook iets anders zijn. Jouw gekozen ZZP'er ging voor zekerheid en wilt dat ding vervangen hebben.
Probeert ie het eerst goedkoop en blijkt het iets anders te zijn moet hij alsnog een moter (al dan niet gereviseerd) kopen, nog een keer terugkomen. Dan krijgt ie waarschijnlijk commentaar dat ie mensen probeerd op te lichten door een klus veel goedkoper voor te spiegelen dan dat het is en dat het allemaal veel langer duurt.
Die rechter hoofdschakelaar en het Hager spul ziet er nog wel prima uit, verder zie ik veelal oude meuk.Floor-is schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:19:
[...]
Ik denk dat die kast nog best prima is eigenlijk
Vooral die automatische schroefzekering en die Holec automaten zou snel afstand van doen.
Welke? En wat kost dat? Een kant en klare kast wil wel eens goedkoper zijn dan zoveel losse componenten.Heb al 17 nieuwe aardlekautomaten in m’n winkelmandje wel.
Ik zie nu ook twee soort van hoofdschakelaars, kak.. Wat hebben ze bedacht joh? Dat ze de garage op afstand uit willen zetten ofzo? Die heeft een eigen groepenkast, net als het gastenverblijf, laatstgenoemde heeft ook een extra meterflippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:21:
[...]
deze ipv de perilex: MEG1011-9019
en dat bakeliet mag er wel uit hoor. 2 lege dubbelrij kasten zijn de kosten nu ook weer niet. kan meteen die smeltzekeringrommel weg.
Okay, nieuwe Häger samenstellen dan. Dubbelcheck even met me wil je?
Huidig is 13 ALA’s, er komt bij:
- Splitsing van wasmachine/droger combinatie
- Vriezer (nu koelvriescombinatie, dikke kans dat die al geen eigen groep heeft trouwens)
- Quooker
- Groep tbv stroom op keukeneiland en in de nis.
- Oven
Dan kom ik op:
18x 16A ALA
2x 16A 400V ALA
44 posities
Of, als we voor een andere oven gaan:
17x 16A ALA
3x 16A 400V ALA
46 posities
De beltrafo is al helemaal geen plek voor, mooi excuus om zo’n slimme bel op te hangen ook
Denk dat het weinig verschil maakt, de ADSL haalt max 17Mbit en dat is al uitgaande van wind mee enzo..o ja, de antennes van de router moeten recht staan bij muurmontage.
Er is geen kabel, geen glasvezel en slechts een enkel koperpaar. We gaan waarschijnlijk Starlink gebruiken 🤷♂️
Bericht hierboven
Ben inmiddels overtuigt dat het allemaal vervangen gaat worden, dus ook die 3-4 Hager modules, want als,je toch gaat.. Dan alles.Xander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:32:
[...]
Die rechter hoofdschakelaar en het Hager spul ziet er nog wel prima uit, verder zie ik veelal oude meuk.
Vooral die automatische schroefzekering en die Holec automaten zou snel afstand van doen.
Misschien dat die hoofdschakelaar kan blijven ja, maar dat was het ook wel. (Die heb ik nu wel geconfigureerd in de nieuwe kast, maar kan er denk ik wel uit. Eventueel een verse schakelaar in dat kastje, zoveel extra kost dat ook weer niet
Ik had Hager B-kar gepakt, ik meen €65/st bij Elektramat. 18 stuks[...]
Welke? En wat kost dat? Een kant en klare kast wil wel eens goedkoper zijn dan zoveel losse componenten.
En dan 2 krachtroom, ik dacht €130st
Totaal iets van 1430, nieuwe kast er omheen is maar 120 meer..
Het prijsverschil is wel naar. Hetzelfde van ABB is €1110 en de rest heb ik niet bekeken
Een losse 40A hoofdschakelaar is maximaal €45 dus die gelijk meepakken vind ik wel een plan.
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 03-01-2022 01:33 ]
Bericht hierboven
Sandervunderink is trouwens in bijna alles wel goedkoper dan Elektramat.
Sjezus, ik zal wel moe zijn.. denk niet bepaald helder blijkbaarSource90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:35:
Waarom ga je elke -maar dan ook echt elke- groep achter een aardlekautomaat hangen (2p) i.p.v. aardlekschakelaar met 4 groepen 1p. Is waarschijnlijk de helft goedkoper en de helft aan ruimte.
Sandervunderink is trouwens in bijna alles wel goedkoper dan Elektramat.
Scheelt maar €600

Bericht hierboven
Ik zou voor 2 behuizingen van 22x33cm gaan, met de hoofdschakelaar los in een 22x11 of 22x22cm kastje. Denk dat je dan qua hoogte ook beter uitkomt. Geen idee hoe het met de lengte van de afgaande bedrading zit maar je zit er waarschijnlijk niet op te wachten dat alle bestaande draad straks te kort is.Floor-is schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:18:
Dan kom ik op:
18x 16A ALA
2x 16A 400V ALA
1x Hoofdschakelaar 40A
48 posities: helemaal vol dus
17x 16A ALA
3x 16A 400V ALA
1x Hoofdschakelaar 40A
50 posities en dat is meer dan past
Let ook op dat moderne kasten van bijvoorbeeld Hager en ABB ook vrij hoge buisinvoerstukken hebben, die komen nog eens boven die 33cm. Ik weet niet of je eventueel nog wat meer ruimte naar boven hebt dan we nu zien op de foto?
Ik zou dan ook het kastje vervangen als je toch bezig bent. Het oog wil ook wat.Floor-is schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:30:
Misschien dat die hoofdschakelaar kan blijven ja, maar dat was het ook wel. (Die heb ik nu wel geconfigureerd in de nieuwe kast, maar kan er denk ik wel uit. Eventueel een verse schakelaar in dat kastje, zoveel extra kost dat ook weer niet
Met ABB is ook niets mis natuurlijk.Ik had Hager B-kar gepakt, ik meen €65/st bij Elektramat. 18 stuks
En dan 2 krachtroom, ik dacht €130st
Totaal iets van 1430, nieuwe kast er omheen is maar 120 meer..
Het prijsverschil is wel naar. Hetzelfde van ABB is €1110 en de rest heb ik niet bekeken
Losse aardlekautomaten van ABB heb je al voor €32,84, of de 4-polige exemplaren voor €103,25. Zit je voor 18+2 stuks pas aan €797,62.
Maar ik moet terugkomen op mijn uitspraak dat complete kasten goedkoper zijn, want deze kasten met aardlekautomaat vind ik niet goedkoper. Die webshop heeft helaas ook geen grote geassembleerde kasten, met aardlekautomaten gaan ze maar tot 10 stuks.
Uh, dacht dat hij dat wilde.Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:35:
Waarom ga je elke -maar dan ook echt elke- groep achter een aardlekautomaat hangen (2p) i.p.v. aardlekschakelaar met 4 groepen 1p. Is waarschijnlijk de helft goedkoper en de helft aan ruimte.
Het is wel chique natuurlijk en een storing heeft minder invloed.
Ze maken ook kasten op maat. Die van mij, stuk of 10 pagina's terug, hebben ze ook tailormade gemaaktXander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:44:
[...]
Maar ik moet terugkomen op mijn uitspraak dat complete kasten goedkoper zijn, want deze kasten met aardlekautomaat vind ik niet goedkoper. Die webshop heeft helaas ook geen grote geassembleerde kasten, met aardlekautomaten gaan ze maar tot 10 stuks
Laten we even focussen op ABB (inderdaad).Xander schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:44:
[...]
Ik zou voor 2 behuizingen van 22x33cm gaan, met de hoofdschakelaar los in een 22x11 of 22x22cm kastje. Denk dat je dan qua hoogte ook beter uitkomt. Geen idee hoe het met de lengte van de afgaande bedrading zit maar je zit er waarschijnlijk niet op te wachten dat alle bestaande draad straks te kort is.
Let ook op dat moderne kasten van bijvoorbeeld Hager en ABB ook vrij hoge buisinvoerstukken hebben, die komen nog eens boven die 33cm. Ik weet niet of je eventueel nog wat meer ruimte naar boven hebt dan we nu zien op de foto?
Nu bedacht om twee 22x39 kasten naast elkaar op te hangen, deze enkel voor het huis zelf.
Hierin 18 groepen, 5 aardlekschakelaars.
Er onder een 22x11 met hierin de hoofdschakelaar, een 40A Aardlekschakelaar en een 20A C-kar voor de schuur. (Ik doe houtbewerken voor de hobby, zaagtafels en invalzagen lusten wat
Ben al zoveel kwijt dat het niet echt meer uitmaakt, dat huis was ook niet bepaald gratis[...]
Ik zou dan ook het kastje vervangen als je toch bezig bent. Het oog wil ook wat.
Ik vind de site extreem shit om te gebruiken op m’n tablet. Als ik het allemaal heb uitgezocht zal ik wel even prijsvergelijken.[...]
Met ABB is ook niets mis natuurlijk.
Losse aardlekautomaten van ABB heb je al voor €32,84, of de 4-polige exemplaren voor €103,25. Zit je voor 18+2 stuks pas aan €797,62.
Maar ik moet terugkomen op mijn uitspraak dat complete kasten goedkoper zijn, want deze kasten met aardlekautomaat vind ik niet goedkoper. Die webshop heeft helaas ook geen grote geassembleerde kasten, met aardlekautomaten gaan ze maar tot 10 stuks.
Sjiek is leuk, maar laten we niet overdrijven[...]
Uh, dacht dat hij dat wilde.
Het is wel chique natuurlijk en een storing heeft minder invloed.
Bericht hierboven
kijk even naar de ruimte die je hebt zonder al die ouwe meuk die er nu hangt voor nieuwe kasten. graag in centimeters. zien welke kasten je kwjit kan. nieuwe stopcontacten onder de meterkast en die lasdoos ook ff rechttrekken.Floor-is schreef op maandag 3 januari 2022 @ 01:18:
[...]
Ik zie nu ook twee soort van hoofdschakelaars, kak.. Wat hebben ze bedacht joh? Dat ze de garage op afstand uit willen zetten ofzo? Die heeft een eigen groepenkast, net als het gastenverblijf, laatstgenoemde heeft ook een extra meter
Okay, nieuwe Häger samenstellen dan. Dubbelcheck even met me wil je?
Huidig is 13 ALA’s, er komt bij:Huidig is 1x400V voor garage. Komt inductie bij en wellicht nog een oven. Minimaal 2x 400V dus.
- Splitsing van wasmachine/droger combinatie
- Vriezer (nu koelvriescombinatie, dikke kans dat die al geen eigen groep heeft trouwens)
- Quooker
- Groep tbv stroom op keukeneiland en in de nis.
- Oven
Dan kom ik op:
18x 16A ALA
2x 16A 400V ALA
44 posities
17x 16A ALA
3x 16A 400V ALA
46 posities
De beltrafo is al helemaal geen plek voor, mooi excuus om zo’n slimme bel op te hangen ook
je mist nog nieuwe hoofdschakelaar en nog wat klein prut voor QOL voor installatie. ik denk er overdag ff beter over na.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 02:23 ]
Ik maak wel even een betere opzet, want het is inmiddels een beetje een zootje gewordenflippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 02:20:
[...]
kijk even naar de ruimte die je hebt. zien welke kasten je kwjit kan.
je mist nog nieuwe hoofdschakelaar en nog wat klein prut voor QOL voor installatie. ik denk er overdag ff beter over na.
Voor jou en @Source90 en @Xander wel een grote en welgemeende dankjewel!!
Bericht hierboven
Ik moet nog een aansluiting aanschaffen, wat volgens de keukenboer een Perilex WCD moet zijn.flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:21:
[...]
deze ipv de perilex: MEG1011-9019
o ja, de antennes van de router moeten recht staan bij muurmontage.
Nu lijkt mij dit inderdaad steviger dan kabeltjes in een Perilex-stekker vrotten en idem voor de WCD. Ben benieuwd of de keukenboer hierdoor wéér gaat steigeren (was al hele lijdensweg om 400V i.p.v. kookgroep ingetekend te krijgen).
Heeft dit nog andere namen? Kom dit niet tegen bij Elektramat, SanderV, en overige winkels waar ik normaliter zou zoeken..
De gelinkte oplossing is geen perilex aansluiting, er kan zelfs geen stekker in. Deze is bedoeld om direct draden in af te monteren.Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 02:52:
[...]
Ik moet nog een aansluiting aanschaffen, wat volgens de keukenboer een Perilex WCD moet zijn.
Nu lijkt mij dit inderdaad steviger dan kabeltjes in een Perilex-stekker vrotten en idem voor de WCD. Ben benieuwd of de keukenboer hierdoor wéér gaat steigeren (was al hele lijdensweg om 400V i.p.v. kookgroep ingetekend te krijgen).
Heeft dit nog andere namen? Kom dit niet tegen bij Elektramat, SanderV, en overige winkels waar ik normaliter zou zoeken..
Vaak word de apparatuur wel met een aangegoten perilex stekker geleverd, dus moet die gedemonteerd worden. Dat betekend iets extra werk voor de monteur/elektraman, maar is minimaal. Maar kan zeker iets zijn waar die niet blij van word. De standaard is namelijk een Perilex stopcontact.
Draadjes frotten in de stekker hoeft eigenlijk nooit, normaal word deze stekker+snoer los van het apparaat geleverd en moet deze (afhankelijk van de bedrading van de perilex contactdoos, daar is geen standaard voor helaas) op een specifieke manier op de apparatuur aangesloten worden.
Volgens mij dit:Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 02:52:
[...]
Ik moet nog een aansluiting aanschaffen, wat volgens de keukenboer een Perilex WCD moet zijn.
https://www.elektramat.nl...-forn-aansl-doos-pol-wit/
Snel-snel tekeningetje gemaakt.
Wat ik in die kast rechtsonder heb is een stuk minder logisch dan gehoopt; kan zomaar veranderen nog
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OsWymSjuv35jTNcH3c8hundj.jpg?f=user_large)
Beter
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZkmkiJF89W86d9H38fo2oZ8P.jpg?f=user_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Floor-is op 03-01-2022 12:36 ]
Bericht hierboven
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.