Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 207 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.314.700 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43
pickboy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 03:01:
[...]

De gelinkte oplossing is geen perilex aansluiting, er kan zelfs geen stekker in. Deze is bedoeld om direct draden in af te monteren.

Vaak word de apparatuur wel met een aangegoten perilex stekker geleverd, dus moet die gedemonteerd worden. Dat betekend iets extra werk voor de monteur/elektraman, maar is minimaal. Maar kan zeker iets zijn waar die niet blij van word. De standaard is namelijk een Perilex stopcontact.

Draadjes frotten in de stekker hoeft eigenlijk nooit, normaal word deze stekker+snoer los van het apparaat geleverd en moet deze (afhankelijk van de bedrading van de perilex contactdoos, daar is geen standaard voor helaas) op een specifieke manier op de apparatuur aangesloten worden.
Een gemiddelde kookplaat uit het hogere segment wordt zonder stekker geleverd, volgens mij bijna geen enkele kookplaat, behalve 1 fase kookplaten met Schuko wellicht.

Dat het geen perilex is, zo'n doos, snap ik. Lijkt mij juist makkelijker monteren dan de draden in de stekker te monteren en de draden op de Perliex WCD.

In de huidige woning zelf de perilex stekker aangesloten en werd niet blij van dat gepriegel, past net. Bedoelde dat met "frotten" :+

Maar bedankt voor de reactie. Als dit er is, zal de monteur het er maar mee moeten doen. En anders sluit ik hem zelf aan.

@Floor-is , bedankt voor de link!
Ik zocht snel tussen de afbeeldingen, deze is wat misleidend O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 02:11:
[...]

Ze maken ook kasten op maat. Die van mij, stuk of 10 pagina's terug, hebben ze ook tailormade gemaakt :)
Goed om te weten. Heb de afgelopen jaren al duizenden euro's die kant op gebracht, maar heb ze eigenlijk nog nooit een bericht gestuurd of zoiets gevraagd. :+

Aan de andere kant... Waarschijnlijk kan ik het zelf goedkoper en dan is het zeker naar mijn zin. ;)
Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 02:52:
[...]

Ik moet nog een aansluiting aanschaffen, wat volgens de keukenboer een Perilex WCD moet zijn.
Nu lijkt mij dit inderdaad steviger dan kabeltjes in een Perilex-stekker vrotten en idem voor de WCD. Ben benieuwd of de keukenboer hierdoor wéér gaat steigeren (was al hele lijdensweg om 400V i.p.v. kookgroep ingetekend te krijgen).

Heeft dit nog andere namen? Kom dit niet tegen bij Elektramat, SanderV, en overige winkels waar ik normaliter zou zoeken..
Vergeet niet dat een monteur bij eventuele garantiezaken wellicht ook gaat steigeren... Het eerste wat die doen is de stekker van het apparaat uit de muur trekken om het toestel spanningsloos te maken. Als er aanleiding toe is willen ze die stekker wellicht ook in hun meetapparatuur steken. Spanningsloos maken kan natuurlijk nog door de groep uit te schakelen. Maar je hebt in ieder geval hun standaard werkwijze en mogelijk humeur verpest. :+

Perilex is nou eenmaal de standaard in Nederland. Gewoon de kudde volgen heeft zo zijn voordelen. ;)

Die aansluitdozen zijn een typisch Duits ding volgens mij. Zoek maar eens op "herdanschlussdose".

In België zie je vaak deze variant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9p-xF2l-SPk2s82wwNbFJ8CUO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IvtLRoPQqtScaY9AtdG2jJjB.jpg?f=fotoalbum_large
Maar geef mij dan maar een Perilex contactdoos...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 03:09:
[...]

Een gemiddelde kookplaat uit het hogere segment wordt zonder stekker geleverd, volgens mij bijna geen enkele kookplaat, behalve 1 fase kookplaten met Schuko wellicht.

Dat het geen perilex is, zo'n doos, snap ik. Lijkt mij juist makkelijker monteren dan de draden in de stekker te monteren en de draden op de Perliex WCD.

In de huidige woning zelf de perilex stekker aangesloten en werd niet blij van dat gepriegel, past net. Bedoelde dat met "frotten" :+

Maar bedankt voor de reactie. Als dit er is, zal de monteur het er maar mee moeten doen. En anders sluit ik hem zelf aan.

@Floor-is , bedankt voor de link!
Ik zocht snel tussen de afbeeldingen, deze is wat misleidend O-)
Ik heb zeker een 10 tal kookplaten aangesloten en dan was er altijd zo'n aansluitsnoer met aangegoten Perilex-stekker bij.
Kwestie van de Perilex contactdoos doormeten en de aders op de correcte manier aansluiten op het apparaat. Bij krachtgroepen is het altijd wel duidelijk, maar bij kookgroepen is het net hoe de betreffende monteur deze aangesloten heeft.

Kan best zijn dat deze aansluitsnoeren met aangegoten stekkers los zijn bijgekocht natuurlijk en niet standaard worden meegeleverd. Ik heb nooit zelf een elektrische kookplaat gekocht.

Afmonteren in zo'n mooi doosje met Wago klemmen is rete makkelijk natuurlijk. Wel even denken aan de wartel voor het snoer.
Het inmiddels gelinke alternatief heeft schroefklemmen ipv Wago klemmen volgens de beschrijving. Geen idee of dat voor jou nog uitmaakt.

Als je eventueel zelf de kookplaat aan wilt/kunt sluiten dan maakt het allemaal ook niet zoveel uit natuurlijk. Doe waar jij je goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Als de kookplaat geen stekker heeft zou ik een 5-polige werkschakelaar er tussen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Ethirty schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Wel dus als deze installatie vóór de hoofdschakelaar aangesloten is, daarmee kan je dus niet alles in 1 handeling vrij schakelen.
Wat beweer je nou, ik ben nog niet helemaal wakker denk ik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Source90 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 02:52:
[...]

Ik moet nog een aansluiting aanschaffen, wat volgens de keukenboer een Perilex WCD moet zijn.
Nu lijkt mij dit inderdaad steviger dan kabeltjes in een Perilex-stekker vrotten en idem voor de WCD. Ben benieuwd of de keukenboer hierdoor wéér gaat steigeren (was al hele lijdensweg om 400V i.p.v. kookgroep ingetekend te krijgen).

Heeft dit nog andere namen? Kom dit niet tegen bij Elektramat, SanderV, en overige winkels waar ik normaliter zou zoeken..
gewoon zoeken op dat nummer, je kan ze overal vinden van de conrad tot bol.com. ;)

probleem is dat er geen standaard is voor de perliex stekker. dus je MOET alsnog de periliex contactdoos uit elkaar slopen om de bedrading te controleren en dat matchen met de stekker zelf. dat is VEEL meer werk dan gewoon de perlex achterwge laten en de draden direct in deze doos te klikken. de monteur zou je moeten bedanken. ;)
pickboy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 03:32:
[...]

Afmonteren in zo'n mooi doosje met Wago klemmen is rete makkelijk natuurlijk. Wel even denken aan de wartel voor het snoer.
Het inmiddels gelinke alternatief heeft schroefklemmen ipv Wago klemmen volgens de beschrijving. Geen idee of dat voor jou nog uitmaakt.
dat dus, in de loop der jaren ben ik er al lang uit dat perlix gewoon eens verboden moet worden net als in de rest van europa. alleen nederland en polen gebruiken die dingen nog in commericele toepassingen. in duitsland zijn ze gewoon glashard verboden (behalve in huizen 8)7 )
als monetur is het alleen maar makkelijk, je knipt die hele stekker er gewoon af, vrot de draden in een wagootje en klik-klaar.
die heeft schroefklemmen, de versie die ik noemde heeft gewoon wago 221 erin zitten en kan je 4mm2 in stoppen, deze past officeel niet meer dan 2.5mm2 ;)
Floor-is schreef op maandag 3 januari 2022 @ 03:05:
[...]

Snel-snel tekeningetje gemaakt.

Wat ik in die kast rechtsonder heb is een stuk minder logisch dan gehoopt; kan zomaar veranderen nog ;)

[Afbeelding]
als je nu eens kijkt naar een wat nettere oplossing met de aarlekken naast hun relatieve groepen (dus aardlek+4 groepen) dan krijg je normale automaten (zonder aardlekgebeuren erin) en een echte losse aardlek. dan kan je ook de officele rijgklemmen gebruiken die daarbij horen en dan nog een stuk of 3 van die mooie verdeelblokken die in de kasten kunnen en dan kan je met een fractie van bedrading af want je hoeft dan alleen de aardlekken van stroom te voorzien die je onderling kan doorlussen direct vanaf je hoofdschakelaar en is het overzichtelijker en netter zonder een berg draden in een aardlek proberen te vrotten om alles door te lussen naar elkaar. o ja, voor de 3 fase groepen moet je wel aardlek/automaat combis gebruiken. dat scheelt een berg ruimte en extra bedrading in de kast.

ipv een klein kastje onderin kan je even kijken of je gnoeg hoogte hebt voor een 3 rij kast. 2 van die naast elkaar en dan heb je nog wat elleboog ruimte over voor toekomstige dingen. O-)

[ Voor 130% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 12:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:28:
[...]

Wat beweer je nou, ik ben nog niet helemaal wakker denk ik.
Jij schrijft
Levensgevaarlijk is betrekkelijk denk ik

Dat iemand een PV installatie in deze kast heeft doet niet echt terzake.
Volgens mij was eea aangesloten op de ingangszijde van de hoofdschakelaar. Vandaar dat ik aangaf dat dat juist wel gevaarlijk is, omdat je niet alles in 1 beweging afsluit. Zeker als er individuele koperstrengen uit steken.

Of ik moet ergens iets niet begrijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 03-01-2022 12:30 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05 08:39
flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:12:
[...]

gewoon zoeken op dat nummer, je kan ze overal vinden van de conrad tot bol.com. ;)

probleem is dat er geen standaard is voor de perliex stekker. dus je MOET alsnog de periliex contactdoos uit elkaar slopen om de bedrading te controleren en dat matchen met de stekker zelf. dat is VEEL meer werk dan gewoon de perlex achterwge laten en de draden direct in deze doos te klikken. de monteur zou je moeten bedanken. ;)

[...]

dat dus, in de loop der jaren ben ik er al lang uit dat perlix gewoon eens verboden moet worden net als in de rest van europa. alleen nederland en polen gebruiken die dingen nog in commericele toepassingen. in duitsland zijn ze gewoon glashard verboden (behalve in huizen 8)7 )
als monetur is het alleen maar makkelijk, je knipt die hele stekker er gewoon af, vrot de draden in een wagootje en klik-klaar.

[...]

die heeft schroefklemmen, de versie die ik noemde heeft gewoon wago 221 erin zitten en kan je 4mm2 in stoppen, deze past officeel niet meer dan 2.5mm2 ;)

[...]
Dank voor je tip _/-\o_, deze van Merten is nu bij Amazon DE in de aanbieding voor een tientje. Gelijk maar 2 besteld. Leuk idee dat die perilex los moet kunnen, maar als ik dan eerst een ladenkast moet leegtrekken en onder het keukeneiland moet kruipen heb ik ondertussen de ALA al 10x uitgeschakeld in de meterkast.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

even mijn groepwnkast geopend (en meterkast opgeruimd)

vraagjemzijn er op/aanmerkingen op de groepenkast?(die wagyo klem is enkel voor aarde zo te zien) en belangrijker:is er nog plek voor een 3fase wallbox? qua moduleruimte wel (3 over ), maar is er nog meer ruimte nodig tbcv loadbalancer?

de 2e 3xfasen groep is tbv airco welke geen 3 fase nodig is, dus enkel 1 fase is gebruikt
t. wellicht kan een wallbox hier parallel op aangesloten worden?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8KpDnRK/FC5-A090-E-0-A38-4552-8796-27-A27-DB33930.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mGQ0WCG/C09-D9-F9-E-A410-4-C47-8-E2-F-70-F73325-E8-D3.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4SYGWmZ/93-BCBE3-F-DE95-4736-B88-C-4-C452-C43-E223.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b2G0474/988178-BF-A9-DF-4270-BA54-E73-C9-AA6-C788.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wz1y1hZ/D0-F0-D6-E8-E10-F-4-CDC-8-A90-6-AFE9956-CEFB.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door kmf op 03-01-2022 19:31 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die partij C20 linksonder moet even toegelicht worden. wat is daar het idee van?

ik kom ook aardlekautomaten te kort.

wat is dat allemaal met die C automaten? heb je een machinefabriek in de garage?

[ Voor 70% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 19:40 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ethirty schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Jij schrijft

[...]

Volgens mij was eea aangesloten op de ingangszijde van de hoofdschakelaar. Vandaar dat ik aangaf dat dat juist wel gevaarlijk is, omdat je niet alles in 1 beweging afsluit. Zeker als er individuele koperstrengen uit steken.

Of ik moet ergens iets niet begrijpen.
Dat laatste vraag ik me ook af. Want is dit echt waar? ? ?
Ongelooflijk, maar mocht dit zo zijn, dan kan ik me bijna niet anders voorstellen dat dit aangelegd is door een bijzonder onnadenkend persoon. En niet alleen de onveiligheid ervan. Heeft die persoon zich wel gerealiseerd wat er gebeurt als de PV-installatie gaat doen als hij volop aan het energie leveren is en die hoofdschakelaar wordt uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:36:
die partij C20 linksonder moet even toegelicht worden. wat is daar het idee van?
waarom die C20 zijn weet ik niet (heb ik niet bewust gekozen), maar dat is de 3-fase groep voor de doorstroomverwarmer.
ik kom ook aardlekautomaten te kort.
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.
wat is dat allemaal met die C automaten? heb je een machinefabriek in de garage?
ik heb die niet zelf bewust gekozen. gewoon als leek de elektricien verteld welke apparatuur er zullen komen en kreeg het zo opgeleverd (op die zilveren luidsprekerkabel op de kWh-meter na, die heb ik er zelf opgeschroefd tbv een youless kWh logger)
Wat is het verschil tussen een B16 en een C16 installatieautomaat? Een B16 automaat schakelt direct uit indien er een kortsluitstroom van 80A wordt gemeten (5*In). Een C16 schakelt uit bij 160A kortsluitstroom (10*In). Een C16 wordt vaak toegepast bij machines met een hoge aanloopstroom.
ik denk dat een doorstroomverwarmer wel aan die voorwaarde voldoet?

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 03-01-2022 20:05 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kmf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:04:
[...]
waarom die C20 zijn weet ik niet (heb ik niet bewust gekozen), maar dat is de 3-fase groep voor de doorstroomverwarmer.
ik denk dat een doorstroomverwarmer wel aan die voorwaarde voldoet?
een doorstroomverwarmer is resestief, niet inductief. dus C doet niks voor deze lasten. C en D is bedoeld voor machines met zware motoren, transformatoren en vergelijkbare lasten.

ook is het geen 3 fase, het is 3 losse automaten naast elkaar gezet. dat is gewoon prutswerk en mag niet. immers als 1 fase klapt moeten ze allemaal gaan en dat gebeurt nu niet.

tenzij ik echt roestig ben met nen normeringen is het nog steeds verplicht om aardlekken te hebben, op alle groepen. er word geen uitzondering gemaakt voor 3 fase.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:09:
[...]

een doorstroomverwarmer is resestief, niet inductief. dus C doet niks voor deze lasten. C en D is bedoeld voor machines met zware motoren, transformatoren en vergelijkbare lasten.

ook is het geen 3 fase, het is 3 losse automaten naast elkaar gezet. dat is gewoon prutswerk en mag niet. immers als 1 fase klapt moeten ze allemaal gaan en dat gebeurt nu niet.

tenzij ik echt roestig ben met nen normeringen is het nog steeds verplicht om aardlekken te hebben, op alle groepen. er word geen uitzondering gemaakt voor 3 fase.
het is niet zo zeer 3-fase dat uitzondering maakt , maar dit stukje dat me had overtuigd dat aardlek afdoende is zo
VOORSCHRIFTEN
Afhankelijk van het jaar waarin uw elektrische installatie is aangelegd is in een aantal situaties een aardlekschakelaar verplicht. In recent aangelegde elektrische installaties geldt dat behalve een beschermingsleiding (de randaarde), aanvullende bescherming voorgeschreven is in de vorm van een aardlekschakelaar. Er zijn drie situaties beschreven waarin die verplichting geldt. Dat is wanneer een stopcontact (contactdoos) een stroom kan voeren tot maximaal 20 Ampère en voor algemeen gebruik door leken bestemd is. Met andere woorden het stopcontact dat u dagelijks gebruikt voor wisselend aan te sluiten apparaten. De tweede situatie is voor de aansluiting van verplaatsbare elektrische apparaten tot ten hoogste 32 Ampère voor gebruik buiten. Tot slot moeten ook alle aansluitpunten voor verlichting in een ruimte met een woon-, cel- of logiesfunctie en in woonschepen voorzien zijn van een aardlekschakelaar.

UITZONDERINGEN
Zoals op vrijwel elke regel gelden ook hier uitzonderingen. Op de eerste hierboven genoemde situatie, de contactdozen voor algemeen gebruik, gelden twee uitzonderingen. Óf er is voldoende toezicht (lees onderhoud) door deskundigen óf een contactdoos is niet bedoeld voor algemeen gebruik omdat die voor een specifiek opgesteld apparaat is aangelegd. Denk bijvoorbeeld aan een magnetron. In natte ruimten zoals badkamers geldt de uitzondering overigens dan weer niet…
de doorstroomverwarmer, inductieplaat, warmtepomp en airco zijn "direct" aangesloten , dus "voor een specifiek opgesteld apparaat is aangelegd."

wat betreft die c20 groepen. die daarnaast zijn wel 3-fase toch? dan zal ik deze ook eens laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:49
noucmen schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:05:
[...]

Ik heb kleine items per direct te moeten vervangen / repareren, en ik zoek vakmensen op werkspot.nl.

Er kwam af en toe een ZZP-er met goed recensies, die wilt mij iets duur verkopen, bvb een gereviseerd WTW (warmte terug win installatie) motor voor 150 euro ex BTW hoewel een nieuw is maar 230 euro, en het door tweakers aan te raden is een lagers van 10 euro te moeten vervangen.
Wacht eens.
Je vraagt hier af naar ervaringen om zelf materiaal te kopen, en enkel de uren te betalen van een aannemer / bouwvakker, zodat je zeker bent dat ze werken met je eigen gekochte kwaliteitsproducten.

Nu ben je eigenlijk aan het klagen dat ze een volledig onderdeel willen vervangen, zodat de kans 95% is dat het gaat werken, en wil je liever zelf een lager van €10 kopen, omdat je te gierig bent voor een volledige motor.
Dan wil je juist zelf 0 kwaliteit in je huis, en enkel wat uren betalen samen met wat oplapmiddeltjes.

Als je het beter weet als een ZZP'er op werkspot, dan moet je het ook gewoon zelf doen.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kmf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:16:
[...]
het is niet zo zeer 3-fase dat uitzondering maakt , maar dit stukje dat me had overtuigd dat aardlek afdoende is zo
de doorstroomverwarmer, inductieplaat, warmtepomp en airco zijn "direct" aangesloten , dus "voor een specifiek opgesteld apparaat is aangelegd."
wat betreft die c20 groepen. die daarnaast zijn wel 3-fase toch? dan zal ik deze ook eens laten vervangen.
wel of geen ALS heeft te maken met de Zc van het apparaat wat eraan hangt. en doorgaans haal je bijna altijd wel die grens.
als blijft natuulijk de vraag of het niet wat verkeerde zuinigheid is om het niet te hebben. immers kan je leuk de macarena gaan doen als je de warmtepomp of iets vergelijkbaars aanraakt en er is een lekfout.

gezien de wijze van installeren en wat voor prutswerk je geld hebt betaald mag ik wel hopen dat je iemand anders belt. 3 fase automaten moet je gewoon altijd met aardlek kopen. dan kost het je geen extra modules en heb je die zekerheid dat je niet "de schok van je leven krijgt" als er wat fout gaat. geen aardlek hebben verbergt gewoon een defect in je aparatuur. als die afgaat is dat gewoon een indicator dat er iets geweldig mis aan het gaan is in die machine. ik neem aan dat je het wel wilt weten. wel eens een opflikker gehad van een wasmachinetrommel waar je met beide handen in zit?

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
er zijn 4 aardlekschakelaars welke de woongroepen bedienen in de linker groepenkast. de rechtergroepenkast is idd enkel krachtgroepen (warmtepomp, doorstroomverwarmer, inductiekookplaat en airco) en een kWh meter. Volgens de elektricien afdoende omdat dat "vaste installaties" zijn.
Ehm, zo simpel kun je dat niet stellen.
kmf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:16:
Dat stukje beschrijft prima wanneer er aanvullende bescherming moet worden toegepast door middel van aardlekschakelaars. Maar in heel veel woningen met eigen aardelektrode (TT-stelsel) zijn aardlekschakelaars ook nodig voor foutbescherming. Ik hoop dat je elektricien weet waar hij over praat. Het zou inderdaad goed kunnen zijn zo, het zou ook levensgevaarlijk kunnen zijn. In een TT-stelsel met hogere aardverspreidingsweerstand loopt er bij een sluiting tussen fase en aarde wellicht niet genoeg stroom om de installatieautomaten te laten uitschakelen. Dit betekent dat er spanning op je gehele aardingsinstallatie komt te staan (incl. vereffende leidingen etc.) en dat deze foutstroom niet automatisch wordt onderbroken.

In een TN-stelsel of in een TT-stelsel met lage aardverspreidingsweerstand loopt er bij sluiting tussen fase en aarde genoeg stroom om de installatieautomaat binnen 200ms te laten uitschakelen, dan kan dit inderdaad wel.

Maar in een heel groot deel van de Nederlandse woonhuisinstallaties kan dit niet! Dus ik hoop dat je een goede elektricien had die terecht heeft geoordeeld dat jij de uitzondering bent. En pas alsjeblieft op met uitspraken als "direct aangesloten apparaten hoeven niet te zijn beveiligd door een aardlekschakelaar" op een forum als dit. Voor je het weet gaat iemand met die kennis aan de slag zonder de mitsen en maren te kennen.
Het is geen 3-fasen groep, het zijn 3 losse groepen. Wil je de doorstroomverwarmer heel laten? Schakel dan niet de 3e van deze automaten uit. Je onderbreekt dan namelijk de nul, terwijl er nog 2 fasen gewoon actief zijn. Het resultaat is een zwevende nul en veel toestellen vinden dat niet zo fijn. Misschien valt het op dat bij de andere 3-fasen groepen de nul aan de bovenkant van de automaten is doorverbonden, dat is niet voor de lol gedaan zeg maar. :+

Als dit is geïnstalleerd door dezelfde persoon als die je heeft verteld dat je geen aardlekschakelaars nodig hebt dan zou ik nog maar eens heel goed naar beide zaken laten kijken, want diegene mag nog even terug naar school toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 11:45
Beste mede tweakers,

Korte vraag (hoop ook antwoord), ik help iemand met het plaatsen van 4 zonnepanelen á 375 Wp op de schuur.

De huidige situatie; in de hoofdmeterkast is een groep 16a (smeltzekering) deze gaat via een 3x 2,5 grondkabel naar de schuur. Hier zijn vervolgens 3 groepen gemaakt elk 16a (smeltzekeringen).

Zover ik weet mag dit überhaupt al niet gezien het altijd selectief moet blijven. Maar later dit jaar wordt de meterkast voorzien van 3x25a hoofdzekeringen waarna de groep + kabel vervangen wordt voor een eigen nader te bepalen waarde (dit wordt uitgevoerd door een installatiebedrijf).

Om voorbereid te zijn op de toekomstige situatie (en gezien het nu toch al jaren zo is) willen we;

De huidige groepenkast in de schuur vervangen voor een nieuwe voorzien van:
  • 1x hoofschakelaar 40a (t.b.v. beveiliging grondkabel huidig en straks de nieuwe grondkabel)
  • 3x aardlekautomaat 16a B-kar 30mA (t.b.v. vervangen huidige smeltzekeringen)
  • 1x aardlekautomaat 16a B-kar 100mA (t.b.v. omvormer zonnepanelen)
Dit is eigenlijk zoals je in veel PV-verdelers ziet minus de stopcontacten. En preventief een 100mA aardlekautomaat.

Is de bovenstaande nieuwe groepenkast goed voor de toekomst of zien we (buiten de huidige situatie) iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Techneut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:00:
[...]
Ongelooflijk, maar mocht dit zo zijn, dan kan ik me bijna niet anders voorstellen dat dit aangelegd is door een bijzonder onnadenkend persoon. En niet alleen de onveiligheid ervan. Heeft die persoon zich wel gerealiseerd wat er gebeurt als de PV-installatie gaat doen als hij volop aan het energie leveren is en die hoofdschakelaar wordt uitgezet?
Ingelogd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Volgens mij zitten de kabels toch echt aan de onderkant van de hoofdschakelaar.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Xander en @flippy dank voor het opmerken omtrent die groep. ik zal deze (laten) vervangen door een echte 3-fase automaat. kan ik zo een 3-fase automaat met aardlek erin laten steken? of moet er voor aardlek nog wat anders aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kmf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:08:
@Xander en @flippy dank voor het opmerken omtrent die groep. ik zal deze (laten) vervangen door een echte 3-fase automaat. kan ik zo een 3-fase automaat met aardlek erin laten steken? of moet er voor aardlek nog wat anders aanwezig zijn?
gewoon vragen of men een alamat wil monteren. er is verder geen aanpassingen in bedrading voor nodig.

al zou ik wel even nadenken of je niet alle automaten die je aan de rechtse kast hebt zitten wil opwaarderen. als het van metaal is of stroom kan geleiden (zoals, ik noem maar wat, een doorstromer waar je direct met je handen contact mee maakt) voorziet van een alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:27:
[...]

gewoon vragen of men een alamat wil monteren. er is verder geen aanpassingen in bedrading voor nodig.

al zou ik wel even nadenken of je niet alle automaten die je aan de rechtse kast hebt zitten wil opwaarderen. als het van metaal is of stroom kan geleiden (zoals, ik noem maar wat, een doorstromer waar je direct met je handen contact mee maakt) voorziet van een alamat.
als het geen bedrading re-arrangement nodig is, zal ik er zeker over nadenken. zonde is het wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
[...]
De PV installatie gaat in dat geval gewoon lekker door met leveren. De onderzijde van de hoofdschakelaar blijft dan gewoon onder spanning staan natuurlijk. Dus er is referentie met het net, dus de inverter gaat gewoon lekker zijn gang, die merkt daar niets van.

Ergo, je kast is niet geheel spanningsloos. Enkel de afgaande groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

kmf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:44:
[...]

als het geen bedrading re-arrangement nodig is, zal ik er zeker over nadenken. zonde is het wel....
je bedrading word er zelfs simpeler van. ;)

de echte zonde is dat iemand misbruik van jouw ontwetendheid heeft gemaakt en rommel wat ie nog in de bus had liggen je heeft aangesmeerd. :'(

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

flippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:46:
[...]

je bedrading word er zelfs simpeler van. ;)

de echte zonde is dat iemand misbruik van jouw ontwetendheid heeft gemaakt en rommel wat ie nog in de bus had liggen je heeft aangesmeerd. :'(
tja. dat heb je nou al snel met groepenkasten...

wel dus een vraagje. 1 3-fase groep is nu gebruikt voor een airco. ooit aangelegd met gedachte van airco moet zeker ook 3-fase. blijkt dus maar 1 fase te zijn. is wel zo'n dikke kabel met 5 aders gebruikt. kan een elektricien uitvinden welke draad/fase nu is gebruikt voor de airco en deze naar een 1-fase groep zetten? en de rest van de draden dus af te doppen of zo?
heb ik weer 2 moduleplekken erbij. wat wel genoeg moet zijn voor een 3-fase laadpaal+ loadbalancer hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dat kan die monteur zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:08:
kan ik zo een 3-fase automaat met aardlek erin laten steken? of moet er voor aardlek nog wat anders aanwezig zijn?
Als zou blijken dat aardlekbeveiliging inderdaad nodig is vanwege de aardcircuitimpedantie, dan geldt dat natuurlijk ook voor de andere 8 groepen die nu niet met een aardlekschakelaar beveiligd zijn.

Heb je een idee van het stelsel? Bij een TN-stelsel kun je er wel vanuit gaan dat je groepen zonder aardlekbeveiliging kunt toepassen. Bij een TN-stelsel wordt aarde geleverd door het netbedrijf, er moet dan een aardedraad uit de hoofdzekeringkast of uit het meterbord komen. Is helaas niet zichtbaar op de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
pickboy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:45:
[...]

De PV installatie gaat in dat geval gewoon lekker door met leveren. <knip>
Ik vreesde al dat die opmerking zou worden gemaakt, daarom liet ik dat nog even achterwege. Inderdaad gaat dat gewoon lekker door, Maar wie gaat daar "lekker" aan verdienen? De PV-installatie zal weliswaar een aparte kWh-meter hebben, maar die kWh's worden door
geen enkele partij verrekend. Nou zal dat doorgaans maar voor korte tijd zijn, maar niettemin gaat er alleen energie richting netbeheerder zonder dat iemand er wat aan heeft.
Of zit de kWh-meter achter voor die hoofdschakelaar? In dat geval geldt mijn opmerking natuurlijk niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 03-01-2022 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Techneut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:27:
[...]
Ik vreesde al dat die opmerking zou worden gemaakt, daarom liet ik dat nog even achterwege. Inderdaad gaat dat gewoon lekker door, Maar wie gaat daar "lekker" aan verdienen? De PV-installatie zal weliswaar een aparte kWh-meter hebben, maar die kWh's worden door
geen enkele partij verrekend. Nou zal dat doorgaans maar voor korte tijd zijn, maar niettemin gaat er alleen energie richting netbeheerder zonder dat iemand er wat aan heeft.
Of zit de kWh-meter achter die hoofdschakelaar? In dat geval geldt mijn opmerking natuurlijk niet.
De opgewerkte stroom gaat toch nog steeds netjes terug door de meter van de netbeheerder?
De KWH meter zit altijd voor de hoofdschakelaar. Tenzij het verkeerd is aangelegd.

automaten/zekeringen netbeheerder --> KWH meter --> Hoofdschakelaar --> de rest

Zo zou het moeten zijn in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Techneut schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:27:
[...]
geen enkele partij verrekend.
:? Die energie wordt uiteraard gewoon geregistreerd door de kWh-meter van de netbeheerder. Deze zit voor de hoofdschakelaar, de zonnepanelen normaalgesproken erna maar in dit geval niet. Maar dat heeft geen enkele invloed op de meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, dan zat ik dáár even fout mee en blijven enkel de door anderen genoemde bezwaren over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:48
Het probleem is dat er spanning op de leiding blijft staan terwijl iemand anders kan denken dat alles spanningsloos is na uitzetten hoofdschakelaar.

Tevens heb je geen eigen zekering voor overbelasting en kortsluitstroom gaat dan via de (zwaardere) zekering van de netbeheerder.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:14
Erwin_83 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 05:57:
Het probleem is dat er spanning op de leiding blijft staan terwijl iemand anders kan denken dat alles spanningsloos is na uitzetten hoofdschakelaar.

Tevens heb je geen eigen zekering voor overbelasting en kortsluitstroom gaat dan via de (zwaardere) zekering van de netbeheerder.
Dat laatste is natuurlijk niet waar. Die pv heeft gewoon een zekering. De hoofdschakelaar is geen zekering, dus of ie nou voor of na de hoofdschakelaar zit aangesloten maakt wat dat betreft niks uit.

Maar als een onvoorzichtige monteur alleen de linker kast open trekt, hij zet de hoofdschakelaar uit en gaat zonder te meten met die pv installatie aan t werk levert dat wel een gevaarlijke situatie op natuurlijk. Al heeft die.monteur dan al wat dingen fout gedaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:24
[...]
Helaas is het echt zo aangesloten, de draden zijn er zelfs gewoon bij gestopt. Nog geen reactie gekregen van het bedrijf, wel al de rekening :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Laatst online: 20:48
Makrolon schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:07:
[...]

Dat laatste is natuurlijk niet waar. Die pv heeft gewoon een zekering. De hoofdschakelaar is geen zekering, dus of ie nou voor of na de hoofdschakelaar zit aangesloten maakt wat dat betreft niks uit.

Maar als een onvoorzichtige monteur alleen de linker kast open trekt, hij zet de hoofdschakelaar uit en gaat zonder te meten met die pv installatie aan t werk levert dat wel een gevaarlijke situatie op natuurlijk. Al heeft die.monteur dan al wat dingen fout gedaan.
Ja ik was iets te voorbarig. De eigen zekering van de PV groep ff gemist. Teminste die zit er wel toch ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:18
Ingelogd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Helaas is het echt zo aangesloten, de draden zijn er zelfs gewoon bij gestopt. Nog geen reactie gekregen van het bedrijf, wel al de rekening :X
Je kunt een deel betalen en bv eerst eens 20% inhouden.
Hiervoor moet je het bedrijf wel inlichten ( ingebreke stellen), doe dit per mail en brief.
Krijg je reactie dan is het ontvangen, bewaar dit.
Doe niets telefonisch dat is zeer moeilijk in bewijslast.
Reageren ze niet binnen 2 weken dan zou je nog aangetekend kunnen versturen.
Hulp is hier wel te vinden https://www.juridischloke...dbrief-ingebrekestelling/

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
Erwin_83 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Ja ik was iets te voorbarig. De eigen zekering van de PV groep ff gemist. Teminste die zit er wel toch ?
Rechts langs de Enphase q-relay zit een 3 fase installatieautomaat van de PV, aardlekautomaat ontbreekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVc8a9UyKUE0KPiVxJbB31pvss8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/72vP9WKjucnBJuc4DlFjGtl0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
@habbekrats 20% of in elk geval minimaal 570 euro: https://www.solar-bouwmar...ten-van-de-meterkast.html want dit deel zal geheel opnieuw moeten.

En dan is @Ingelogd al heel realistisch, want die kabel buiten is ook niet goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 09:30

Floor-is

5.2

Ingelogd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Rechts langs de Enphase q-relay zit een 3 fase installatieautomaat van de PV, aardlekautomaat ontbreekt.

[Afbeelding]
Levensgevaarlijk, stel ze in gebreke, laat ze het fatsoenlijk aanleggen. Zowel aardlek als aan de bovenzijde van de hoofdschakelaar. Wat een prutsers. Het bedrag dat je achter moet houden is al genoeg discussie over dus ga ik me niet in mengen :)

Ik was van plan om zelf de nieuwe groepenkast wel even te tekenen, maar ben teveel vergeten om dit goed te doen. Als ik SanderVunderink of Elektramat m’n kast in elkaar laat schroeven, is het dan verstandig om een tekening mee te leveren? Of kan ik er van uitgaan dat als ik hen een foto van de huidige kast stuur het wel goedkomt?

Tenzij iemand hier zin heeft om z’n vrije tijd aan mijn kast te besteden weet ik namelijk niet zo snel hoe ik tot een optimale indeling kom :)

Ik kom hierop uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ifjJvf2NuGYQULqKme5en6La_0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7kaLzFIr7awL75dr1w8gBm2b.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Floor-is op 04-01-2022 11:31 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 02-05 21:40
Floor-is schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Ik was van plan om zelf de nieuwe groepenkast wel even te tekenen, maar ben teveel vergeten om dit goed te doen. Als ik SanderVunderink of Elektramat m’n kast in elkaar laat schroeven, is het dan verstandig om een tekening mee te leveren? Of kan ik er van uitgaan dat als ik hen een foto van de huidige kast stuur het wel goedkomt?
Bij de laatste bestelling van Elektramat (2 kasten van Eaton) hoefde ik alleen de volgorde van een aantal componenten te wijzigen, maar was alles al goed bedraad. De nul van de twee aardlekautomaten was zelfs met een kammetje verbonden.
Het enige wat ontbrak, was een tweede verdeelblokje onder in de uitbreidingskast. Die had ik gelukkig zelf nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20
[...]
Levensgevaarlijk, stel ze in gebreke, laat ze het fatsoenlijk aanleggen. Zowel aardlek als aan de bovenzijde van de hoofdschakelaar. Wat een prutsers. Het bedrag dat je achter moet houden is al genoeg discussie over dus ga ik me niet in mengen :)

Tenzij iemand hier zin heeft om z’n vrije tijd aan mijn kast te besteden weet ik namelijk niet zo snel hoe ik tot een optimale indeling kom :)

Ik kom hierop uit:
[Afbeelding]
Ik zou wat meer vrije ruimte budgetteren. Kan je de linker kast niet naar onderen nog uitbreiden?
Vrije ruimte kun je dan in de toekomst gebruiken voor:
  • Elektrische auto + eigen verbruiksmeter (2x 4 posities)
  • 3-fasen warmtepomp + eigen verbruiksmeter (2x 4 posities)
  • Verwarmingselement voor warmtepomp + eigen verbruiksmeter (3 posities)
  • Etc.
Nu al een kast nagenoeg helemaal volplannen is nogal zonde van de tijd die een volgende uitbreiding je weer gaat kosten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]
je hebt een berichtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Andrehj schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Ik zou wat meer vrije ruimte budgetteren. Kan je de linker kast niet naar onderen nog uitbreiden?
Vrije ruimte kun je dan in de toekomst gebruiken voor:
  • Elektrische auto + eigen verbruiksmeter (2x 4 posities)
  • 3-fasen warmtepomp + eigen verbruiksmeter (2x 4 posities)
  • Verwarmingselement voor warmtepomp + eigen verbruiksmeter (3 posities)
  • Etc.
Nu al een kast nagenoeg helemaal volplannen is nogal zonde van de tijd die een volgende uitbreiding je weer gaat kosten.
Linksonder heb ik nog 22x11, daaronder zit een Enermet apparaat van Liander en rechts de meter..

Warmtepomp, WTW en dat soort spul wil ik wel, maar plek is probleem 1 en het hele huis verbouwen #2 ;)

Elektrisch laden doen we dan bij de garage, dat zit achter die 20A C-kar. In de schuur is ook een groepenkast en in het bijgebouw nog een :)

[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 04-01-2022 13:18 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]
Ja niks, blijft terugleveren :)
Maar misschien ziet hij het verkeerd en hebben ze de hoofdschakelaar ook andersom zitten, zie dat ook wel eens.

Edit
Oh je had al vergelijkbaar antwoord :) nevermind

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2022 13:37 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-04 01:14
Hoi allemaal, vraagje hier. In ons pas gekochte huisje uit 1978 wil ik alle ongeaarde stopcontacten veranderen naar geaarde. Daarbij gelijk wcd verlagen van 140 cm hoogte naar 30 cm. Sleuven en nieuwe inbouwdozen maken wil ik zelf gaan doen (leren, want eerste keer), net als nieuwe VD draden trekken vanuit de centraaldoos. Helaas geen aardedraad in de centraaldozen aanwezig, dus die ik wil laten trekken vanuit de meterkast door een elektricien.
Nu is de vraag of ik alvast wcd met randaarde kan plaatsen (en gebruiken) zonder dat de aardedraad in de centraaldoos is aangesloten, in afwachting van de elektricien. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

J.Jesse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:36:
Hoi allemaal, vraagje hier. In ons pas gekochte huisje uit 1978 wil ik alle ongeaarde stopcontacten veranderen naar geaarde. Daarbij gelijk wcd verlagen van 140 cm hoogte naar 30 cm. Sleuven en nieuwe inbouwdozen maken wil ik zelf gaan doen (leren, want eerste keer), net als nieuwe VD draden trekken vanuit de centraaldoos. Helaas geen aardedraad in de centraaldozen aanwezig, dus die ik wil laten trekken vanuit de meterkast door een elektricien.
Nu is de vraag of ik alvast wcd met randaarde kan plaatsen (en gebruiken) zonder dat de aardedraad in de centraaldoos is aangesloten, in afwachting van de elektricien. Thanks!
Je kunt die WCDs al installeren hoor, niks aan de hand.

Draden laten trekken tot de centraaldozen is wel een goed idee, zeker als je veel bochten verwacht of er niet helemaal zeker over bent :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dan kan en het werkt, Maar wees je wel bewust dat het onveilig is voor iemand die denk dat de aarde gewoon wel aangesloten is.

Bovendien zou 1 apparaat met sluiting naar aarde alle overige gekoppelde randaarde stopcontacten ook onder spanning kunnen zetten.

Dus als je het dan doet verbind in ieder geval niet de aarde draden van de randaarde wcd's alvast met elkaar in de centraaldoos. Maar laar die los van elkaar.

En zorg dat het duidelijk is dat de aarde in de wcd niet funcioneerd.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je een merk gebruikt wat kamrails heeft om 4 groepen met een naastgelegen aardlekschakelaar te koppelen (zoals Hager), dan is het inderdaad wel mooi om het in te delen zoals je nieuwste schets. Als je een merk kiest wat die kamrails niet heeft (zoals ABB), maakt het echter niets uit... Ik zou dan liever de eerdere indeling aanhouden eigenlijk. Technisch maakt het natuurlijk geen verschil.

Die 4P aardlekschakelaar voor de C20 groep, is dat een speciale (bijvoorbeeld 300mA Selectief)? Anders kun je die 2 componenten toch net zo goed combineren tot aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:30:
Maar misschien ziet hij het verkeerd en hebben ze de hoofdschakelaar ook andersom zitten, zie dat ook wel eens.
Heb je de foto wel gezien?

Nee, hij ziet het niet verkeerd en de hoofdschakelaar is niet andersom gemonteerd. :P

Duidelijk aan de onderkant de bedrading vanuit het meterbord en de bedrading naar de PV aangesloten, aan de bovenkant de bedrading naar de rest van de groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
Floor-is schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Je kunt die WCDs al installeren hoor, niks aan de hand.

Draden laten trekken tot de centraaldozen is wel een goed idee, zeker als je veel bochten verwacht of er niet helemaal zeker over bent :)
Top, dankjewel!
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Dan kan en het werkt, Maar wees je wel bewust dat het onveilig is voor iemand die denk dat de aarde gewoon wel aangesloten is.

Bovendien zou 1 apparaat met sluiting naar aarde alle overige gekoppelde randaarde stopcontacten ook onder spanning kunnen zetten.

Dus als je het dan doet verbind in ieder geval niet de aarde draden van de randaarde wcd's alvast met elkaar in de centraaldoos. Maar laar die los van elkaar.

En zorg dat het duidelijk is dat de aarde in de wcd niet funcioneerd.
Heel handig om te weten, enorm bedankt voor je advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja na mijn bericht :P
Nee, hij ziet het niet verkeerd en de hoofdschakelaar is niet andersom gemonteerd. :P
Ik bedoelde meer de bedrading, vaak gezien dat inkomende kabel achter de Hs door op de bovenkant aangesloten zit. Afgaande kant dus onder wat dan tegen de logica in gaat en verwarrend is.
Duidelijk aan de onderkant de bedrading vanuit het meterbord en de bedrading naar de PV aangesloten, aan de bovenkant de bedrading naar de rest van de groepen.
Ja niet heel best, moet wel even aan de andere kant, als de omvormer vast aangesloten zit is een alamat niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Xander schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 13:53:
[...]

[...]

Als je een merk gebruikt wat kamrails heeft om 4 groepen met een naastgelegen aardlekschakelaar te koppelen (zoals Hager), dan is het inderdaad wel mooi om het in te delen zoals je nieuwste schets. Als je een merk kiest wat die kamrails niet heeft (zoals ABB), maakt het echter niets uit... Ik zou dan liever de eerdere indeling aanhouden eigenlijk. Technisch maakt het natuurlijk geen verschil.

Die 4P aardlekschakelaar voor de C20 groep, is dat een speciale (bijvoorbeeld 300mA Selectief)? Anders kun je die 2 componenten toch net zo goed combineren tot aardlekautomaat?
Ik was stiekem weer terug naar Häger, maar dank voor je toelichting!

Die 4P had ik omdat ik wellicht die 20A naar 25/40 wil kunnen omzetten (voor PV) en er een 16A naast voor het bijgebouw. Maar je hebt zeker gelijk: die combineren naar één ALA scheelt ruimte en gedoe, thanks!

Naar aanleiding van reacties hier ben ik wel aan het kijken of ik drie breed zou kunnen, maar dat heeft wat voeten in de aarde. Weet bovendien niet of ik die ruimte echt nodig ga hebben, zeker omdat ik nog een 22x11 kwijtraken linksonder, wat ook weer 12 modules ruimte opleveren kan.

Ik kan rustig 440x695 kwijt, dan hebben we het al over 72 plaatsen, dat naar 660x695 trekken is te doen, iets werk maar haalbaar, 108 plaatsen lijkt me echter ZWAAR overkill ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 04-01-2022 14:22 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:10:
Ja niet heel best, moet wel even aan de andere kant, als de omvormer vast aangesloten zit is een alamat niet echt nodig.
... krijgen we nu weer deze discussie nadat we hem net gevoerd hebben over de kast van @kmf ? :P

Dat mag dus alleen als de aardcircuitweerstand laag genoeg is. In het geval van @Ingelogd is het duidelijk een TT-stelsel dus je zou de aardverspreidingsweerstand moeten meten voordat je hier iets over kunt roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 00:08
Rol-Co schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:10:
[...]

Ja na mijn bericht :P

[...]

Ik bedoelde meer de bedrading, vaak gezien dat inkomende kabel achter de Hs door op de bovenkant aangesloten zit. Afgaande kant dus onder wat dan tegen de logica in gaat en verwarrend is.

[...]

Better safe than sorry

Hier vast aangesloten met een alamat in de meterkast en een werkschakelaar bij de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
MG88 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:57:
Beste mede tweakers,

Korte vraag (hoop ook antwoord), ik help iemand met het plaatsen van 4 zonnepanelen á 375 Wp op de schuur.

De huidige situatie; in de hoofdmeterkast is een groep 16a (smeltzekering) deze gaat via een 3x 2,5 grondkabel naar de schuur. Hier zijn vervolgens 3 groepen gemaakt elk 16a (smeltzekeringen).

Zover ik weet mag dit überhaupt al niet gezien het altijd selectief moet blijven. Maar later dit jaar wordt de meterkast voorzien van 3x25a hoofdzekeringen waarna de groep + kabel vervangen wordt voor een eigen nader te bepalen waarde (dit wordt uitgevoerd door een installatiebedrijf).

Om voorbereid te zijn op de toekomstige situatie (en gezien het nu toch al jaren zo is) willen we;

• 1x hoofschakelaar 40a (t.b.v. beveiliging grondkabel huidig en straks de nieuwe grondkabel)
Dit is eigenlijk zoals je in veel PV-verdelers ziet minus de stopcontacten. En preventief een 100mA aardlekautomaat.

Is de bovenstaande nieuwe groepenkast goed voor de toekomst of zien we (buiten de huidige situatie) iets over het hoofd?
Deze vraag misschien toch even in een apart topic te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-03 14:12
Volgens 'het reglement' is dat ten strengste verboden omdat iemand kan denken dat er aarding is, maar dat die er dus niet is. Maar gezien het toch tijdelijk is zou ik er mij weinig zorgen in maken - het is niet onveiliger dan wat er nu is (veiliger zelfs want nieuwe stopcontacten).

Ik vermoed dat je meteen nieuwe bedrading voorziet wanneer je de stopcontacten vervangt? Zo nee zou ik dat zeker doen, grote kans dat de oude niet meer in zo geweldige staat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@J.Jesse Je geeft aan e.e.a. te willen leren. Nu is het trekken van draden echt niet moeilijk. Koop een nylon trekveer en een flinke rol geel/groen en leef je een zaterdagmiddag uit. Met z'n tweeen gaat het overigens een heel stuk gemakkelijker. Je hebt iemand nodig die de draad er doorheen duwt en aan de andere kant iemand die aan het draad/de trekveer trekt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je toch al met een trekveer bezig bent, waarom trek je ook niet zelf de draad van de centraaldoos naar de meterkast?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:52
Ik heb een tweetal EMAT werkschakelaars gekocht voor het aansluiten van airco's. Nu zie ik op een filmpje een iemand het aansluitblok in de werkschakelaar loshalen. Dit maakt montage van de kabel een stuk eenvoudiger. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Hoe moet dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Ingelogd schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:26:
Ik zal wel een mailtje sturen naar ouxo.nl (geen idee of ik het bedrijf mag noemen)
Even uit interesse, en wellicht lichtelijk offtopic, is dat het bedrijf dat het geplaatst heeft of is dat de "hoofdaannemer" die de klus vervolgens aan iemand anders heeft uitbesteed?

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Floor-is schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:14:
[...]

Ik was stiekem weer terug naar Häger, maar dank voor je toelichting!
Niks mis mee, prima spul. :) Niet het goedkoopste maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
Die 4P had ik omdat ik wellicht die 20A naar 25/40 wil kunnen omzetten (voor PV) en er een 16A naast voor het bijgebouw. Maar je hebt zeker gelijk: die combineren naar één ALA scheelt ruimte en gedoe, thanks!
Wat zit er precies achter die groep dan? Een onderverdeler met ook weer aardlekschakelaars? Dan zou je een selectieve aardlekschakelaar moeten plaatsen, die maken ze dan juist weer niet als aardlekautomaat.

Hoe zwaar zijn de hoofdzekeringen als je die groep zomaar naar 25A of 40A wilt verzwaren? En wat voor een kabel ligt er?

Als je PV gaat plaatsen, of hoofdzekeringen zwaarder dan 35/40A, houd je er dan rekening mee dat componenten en bedrading in de groepenkast niet overbelast kunnen worden? Zoe bijvoorbeeld https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MG88 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:57:
Selectiviteit ga je toch niet in orde krijgen met een onderverdeler in een woonhuis, tenzij je de aansluiting laat verzwaren met een veel hoger jaarlijks vastrecht als gevolg.

Wordt die "nader te bepalen groep en kabel" weer 1 fase of wellicht 3 fasen? Dat laatste is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.

Is de kabel vervangen zo eenvoudig? Dan zou ik willen opperen om er 4 te leggen en de onderverdeler te vergeten.

Tja wellicht heb je een 4-polige hoofdschakelaar nodig als de installateur besluit dat die verdeler beter op een 3-fasen groep past (en dat is zo).

Maar zonnepanelen aansluiten op een 3-fasen onderverdeler komt ook weer met wat haken en ogen, afhankelijk van de belasting op de andere eindgroepen kun je een veel te hoge stroom door de nulgeleider krijgen. De zonnepanelen zou ik daarom zeker direct op de hoofdverdeler willen aansluiten.
Waar heb je eigenlijk die 3 eindgroepen voor nodig? Blijkbaar gaat het allemaal prima op 1x16A.

Dan zou je ook een conventionele PV-verdeler kunnen toepassen, dus met gewoon 2 automaten erin (1x PV 1x de rest).

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 04-01-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ebbie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:44:
Ik heb een tweetal EMAT werkschakelaars gekocht voor het aansluiten van airco's. Nu zie ik op een filmpje een iemand het aansluitblok in de werkschakelaar loshalen. Dit maakt montage van de kabel een stuk eenvoudiger. Ik krijg het echter niet voor elkaar. Hoe moet dit?
Was dat filmpje ook van een EMAT werkschakelaar?

Ik ken de componenten van EMAT niet, maar bij veel andere merken (bijvoorbeeld Eaton / Moeller) pak je het binnenwerk er inderdaad zo uit. Geen idee of dat bij jouw schakelaar ook kan, ik zou niet eens weten hoe het ding er van binnen uit ziet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
kameraadpjotr schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:26:
[...]

Volgens 'het reglement' is dat ten strengste verboden omdat iemand kan denken dat er aarding is, maar dat die er dus niet is. Maar gezien het toch tijdelijk is zou ik er mij weinig zorgen in maken - het is niet onveiliger dan wat er nu is (veiliger zelfs want nieuwe stopcontacten).

Ik vermoed dat je meteen nieuwe bedrading voorziet wanneer je de stopcontacten vervangt? Zo nee zou ik dat zeker doen, grote kans dat de oude niet meer in zo geweldige staat zijn.
Wil inderdaad nieuwe draden trekken vanuit de centraaldoos. Zal er een duidelijke waarschuwing bijzetten. Bedankt!
timovd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:30:
@J.Jesse Je geeft aan e.e.a. te willen leren. Nu is het trekken van draden echt niet moeilijk. Koop een nylon trekveer en een flinke rol geel/groen en leef je een zaterdagmiddag uit. Met z'n tweeen gaat het overigens een heel stuk gemakkelijker. Je hebt iemand nodig die de draad er doorheen duwt en aan de andere kant iemand die aan het draad/de trekveer trekt.
Dank voor de tip!
JackBol schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Als je toch al met een trekveer bezig bent, waarom trek je ook niet zelf de draad van de centraaldoos naar de meterkast?
Vind zitten aan de meterkast nog wel spannend als onervaren klusser. De elektra vanuit centraaldoos naar wcd durf ik nog wel aan nu ik me heb ingelezen. In de meterkast moet je dan aansluiten op een aarderail dacht ik gelezen te hebben, is dat goed te doen/ leren voor een elektra leek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
J.Jesse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Vind zitten aan de meterkast nog wel spannend als onervaren klusser. De elektra vanuit centraaldoos naar wcd durf ik nog wel aan nu ik me heb ingelezen. In de meterkast moet je dan aansluiten op een aarderail dacht ik gelezen te hebben, is dat goed te doen/ leren voor een elektra leek?
Het is niet heel moeilijk, maar zit er een redelijk recente meterkast of is het een oud ding?
Best kans dat er dan geen fatsoenlijke aardrail inzit.
En denk erom dat je geen schroefjes laat vallen met een beetje pech liggen ze achter het meterbord of nog lager.

Je kunt altijd even het deksel losnemen en een foto posten van het binnenwerk van het deel boven de meter.
En dan aan de hand daarvan en eventuele hulp van dit forum beslissen of je het wel of niet zelf doet.

Een draad bijtrekken is over het algemeen lastiger als gelijk drie draden trekken.

Je zou dus kunnen overwegen om de bestaande 2 draden als trekveer te gebruiken en daarmee de nieuwe blauw bruin groengele door te trekken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:52
Xander schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Was dat filmpje ook van een EMAT werkschakelaar?

Ik ken de componenten van EMAT niet, maar bij veel andere merken (bijvoorbeeld Eaton / Moeller) pak je het binnenwerk er inderdaad zo uit. Geen idee of dat bij jouw schakelaar ook kan, ik zou niet eens weten hoe het ding er van binnen uit ziet. ;)
Yep, in dit filmpje: YouTube: Hoe installeer ik een werkschakelaar? - Zelf zonnepanelen installere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
Glenfiddich schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Even uit interesse, en wellicht lichtelijk offtopic, is dat het bedrijf dat het geplaatst heeft of is dat de "hoofdaannemer" die de klus vervolgens aan iemand anders heeft uitbesteed?
Het bedrijf heeft iemand ingehuurd om de panelen te monteren, dus een onderaannemer. Ik heb vandaag nog gebeld en kreeg nu in de gaten dat ik met een callcenter Call-IT aan het praten was, die huren ze weer in voor de telefoon aan te nemen denk ik (ik vroeg of ze even wilde ophouden met al dat typen ;) en toen wist ik het).

[ Voor 16% gewijzigd door Ingelogd op 04-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Die kabel zo tegen de muur aan spijkeren. Instant hoofdpijn. :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
Ronald.42 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Het is niet heel moeilijk, maar zit er een redelijk recente meterkast of is het een oud ding?
Best kans dat er dan geen fatsoenlijke aardrail inzit.
En denk erom dat je geen schroefjes laat vallen met een beetje pech liggen ze achter het meterbord of nog lager.

Je kunt altijd even het deksel losnemen en een foto posten van het binnenwerk van het deel boven de meter.
En dan aan de hand daarvan en eventuele hulp van dit forum beslissen of je het wel of niet zelf doet.

Een draad bijtrekken is over het algemeen lastiger als gelijk drie draden trekken.

Je zou dus kunnen overwegen om de bestaande 2 draden als trekveer te gebruiken en daarmee de nieuwe blauw bruin groengele door te trekken.
Handige tips, ga ik aan denken!

Hierbij foto's van de meterkast, weet niet hoe oud het is. Helaas nu niet in het huis waardoor ik geen foto van het binnenwerk kan tonen. Maar wellicht dat dit voor de kenner voldoende is? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_45jdMXWL0tIQJaBUfAuiNT7aM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTjLmhOxkCofwhVUSu9YYVVl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6KaPqu72_QAkCsbIRWTakJ-p4_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsGDk2jrSlic5FLXFT1vbiGE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4IMLM1kQiTletXWKPAXT2nL7do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqwdqNyJXckbtM27uzZO0sXW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

@J.Jesse Daar zit zo te zien gewoon een aardrail met schroeven in (en niet met die irritante insteekdingen).
Ik zou er nog een ALS bijplaatsen voor de linker groepen.

Als je de hoofdschakelaar er uit haalt en de kap er af haalt, kun je zo een trekveer door de buizen duwen (en hopen dat je niet ergens vastloopt). Vervolgens maak je er een geel/groene VD aan vast en trek je 'm de andere kant weer op.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
J.Jesse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Handige tips, ga ik aan denken!

Hierbij foto's van de meterkast, weet niet hoe oud het is. Helaas nu niet in het huis waardoor ik geen foto van het binnenwerk kan tonen. Maar wellicht dat dit voor de kenner voldoende is? :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is niet heel oud en zit waarschijnlijk wel een aard rail bovenin net onder waar de buizen binnen komen.
Er mag wel een aardlek bij.
Volgens mij mochten er max 4 groepen achter een aardlek maar dat zou inmiddels weer gewijzigd kunnen zijn.
Proberen of je een trekveer vanaf de centraaldoos die kant op krijgt en anders de bestaande draden gebruiken om drie nieuwe draden te trekken.

Edit ik vond dit nog online:
Algemene regels

Dit zijn de algemene regels omtrent aardlekschakelaars in Nederland:

Aardlekschakelaars van 500 mA (=0,50 A) of van het type AC zijn niet langer toegestaan.Bij installaties van na 1996 dienen alle eindgroepen in de groepenkast te zijn verdeeld achter twee aardlekschakelaars van 30mA. Dit geldt ook bij het aanpassen van bestaande groepenkasten.Bij huisinstallaties mogen maximaal vier groepen achter één aardlekschakelaar zijn aangesloten.Een hoofdschakelaar is verplicht in woningen waarvan de bouwvergunning na 1 september 2005 is afgegeven en bij installaties die na deze datum significant zijn gewijzigd.

Dus max 4 groepen achter 1 aardlek en minimaal 2 aardlekschakelaars na '96

Sowieso prettig als niet je hele huis ineens zonder prik zit.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald.42 op 04-01-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
@timovd & @Ronald.42 Heel veel dank voor jullie adviezen en uitleg! Morgen een poging wagen (en hopen dat ik de boel niet opblaas) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MG88
Xander schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Selectiviteit ga je toch niet in orde krijgen met een onderverdeler in een woonhuis, tenzij je de aansluiting laat verzwaren met een veel hoger jaarlijks vastrecht als gevolg.

Wordt die "nader te bepalen groep en kabel" weer 1 fase of wellicht 3 fasen? Dat laatste is natuurlijk wel iets om rekening mee te houden.

Is de kabel vervangen zo eenvoudig? Dan zou ik willen opperen om er 4 te leggen en de onderverdeler te vergeten.

[...]

Tja wellicht heb je een 4-polige hoofdschakelaar nodig als de installateur besluit dat die verdeler beter op een 3-fasen groep past (en dat is zo).

Maar zonnepanelen aansluiten op een 3-fasen onderverdeler komt ook weer met wat haken en ogen, afhankelijk van de belasting op de andere eindgroepen kun je een veel te hoge stroom door de nulgeleider krijgen. De zonnepanelen zou ik daarom zeker direct op de hoofdverdeler willen aansluiten.

[...]

Waar heb je eigenlijk die 3 eindgroepen voor nodig? Blijkbaar gaat het allemaal prima op 1x16A.

Dan zou je ook een conventionele PV-verdeler kunnen toepassen, dus met gewoon 2 automaten erin (1x PV 1x de rest).
Bedankt voor je reactie;

Naar alle waarschijnlijkheid blijft het 1 fase, uiteindelijk zou 2x16a voldoende zijn voor de schuur. Er kunnen geen extra zonnepanelen op het dak dus ook daar is het niet voor nodig.

Eén extra kabel is vrij eenvoudig te realiseren door het hergebruiken van een PVC buis die tot vorige week gebruikt is als extra mantel voor een flexibele gasleiding. Deze is er nu uit en kunnen we hergebruiken voor een stroomkabel.

Momenteel zijn er ook 3 groepen deze wil ik een op een vervangen (ook al weet ik dat het geen toegevoegde waarde heeft i.v.m. de zekering in de meterkast), waarom het zo is weet ik niet misschien ooit gedaan met de gedachten de 16a zekering in de meterkast te verhogen o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:21:
[...]

... krijgen we nu weer deze discussie nadat we hem net gevoerd hebben over de kast van @kmf ? :P
Wtf is kmf ?
@Naalroc
Leeftijd denk ik, niet zo goed in namen maar meer de avatar. Maar we hebben de discussie al gehad blijkbaar.
Dat mag dus alleen als de aardcircuitweerstand laag genoeg is. In het geval van @Ingelogd is het duidelijk een TT-stelsel dus je zou de aardverspreidingsweerstand moeten meten voordat je hier iets over kunt roepen.
Bij gebruik van een B automaat en geen idioot lange kabel aan de omvormer (idioot groot huis of ver in de schuur) is dat niet aan de orde in de stad of woonwijk, zelden wordt dat gemeten, bijna altijd als je in een buitengebied woont, kans is allemaal klein.
Meeste installateurs kijken er helemaal niet naar.

[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 04-01-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:37
Dat is een forumlid, dacht dat jijdat wel zou weten inmiddels :X
@ xxxx

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is een forumlid, klik anders eens op de mention? :P Dit hele onderwerp is letterlijk een pagina geleden al voorbij gekomen...
Bij gebruik van een B automaat en geen idioot lange kabel aan de omvormer (idioot groot huis of ver in de schuur) is dat niet aan de orde in de stad of woonwijk, zelden wordt dat gemeten, bijna altijd als je in een buitengebied woont, kans is allemaal klein.
Meeste installateurs kijken er helemaal niet naar.
Sorry maar stad of woonwijk heeft helemaal niets met de aardverspreidingsweerstand te maken. Volgens mij ben je in de war met de netimpedantie, die wordt inderdaad hoger in het buitengebied. Maar de aardcircuitimpedantie is afhankelijk van de aardelektrode en die doen het in een stad niet beter...

Volgens NEN1010 is aardlekbeveiliging in TT-stelsels gewoon de standaard!
411.5.2 In het algemeen moeten in TT-stelsels toestellen voor aardlekbeveiliging worden toegepast als foutbescherming. Als alternatief mogen beveiligingstoestellen tegen overstroom worden toegepast als foutbescherming mits het zeker is dat de waarde van Zs permanent laag genoeg is
Een installateur die de alternatieve methode wil toepassen die hoort de aardcircuitimpedantie Zs gewoon te meten.

Deze mag 166 ohm zijn, ook in een stad of woonwijk. Maar om een B16 automaat zonder aardlekbeveiliging toe te kunnen passen mag deze ten hoogste 2,875 ohm zijn, dus zo'n 60x beter dan de minimale eis! Daar blindelings vanuit gaan is gekkenwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 04-01-2022 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Ingelogd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Het bedrijf heeft iemand ingehuurd om de panelen te monteren, dus een onderaannemer. Ik heb vandaag nog gebeld en kreeg nu in de gaten dat ik met een callcenter Call-IT aan het praten was, die huren ze weer in voor de telefoon aan te nemen denk ik (ik vroeg of ze even wilde ophouden met al dat typen ;) en toen wist ik het).
Apart. Anderhalf jaar geleden heeft Ouxo bij ons de panelen gelegd, toen deden ze dat nog zelf, met hun eigen electriciën. De elektra is keurig aangelegd, niets op aan te merken, mijn enige bezwaar is dat het leggen van de panelen wat netter had gekund, het was blijkbaar te veel gevraagd om er wat tijd in te steken om de stelbare klemmen voor de rails ook daadwerkelijk af te stellen. En de randjes onder de pannen wegslijpen op de plekken waar de klemmen zitten (zodat de pannen mooi vlak over de klemmen vallen) deden ze ook niet aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Glenfiddich op 04-01-2022 18:54 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Xander

Je bedoeld slechter (weerstand), en ja daar gaan er veel blindelings vanuit. Zo goed als altijd laag genoeg.
Deze mag 166 ohm zijn, ook in een stad of woonwijk. Maar om een B16 automaat zonder aardlekbeveiliging toe te kunnen passen mag deze ten hoogste 2,875 ohm zijn, dus zo'n 60x beter dan de minimale eis! Daar blindelings vanuit gaan is gekkenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, ik bedoel dat het 60x beter moet zijn dan de minimale eis, om een B16 automaat zonder aardlekbeveiliging te kunnen toepassen.
en ja daar gaan er veel blindelings vanuit. Zo goed als altijd laag genoeg.
Nee, dit is niet zo goed als altijd laag genoeg. Zeker niet in de doorsnee woning welke is gebouwd na 1975, toen aardlekschakelaars gemeengoed werden. Want waarom zou je een aardpen van tientallen meters lang slaan als je toch aardlekschakelaars toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
Weer terug met nog een vraag. Omdat alle elektra in het huis erg verouderd is wil ik nieuwe stopcontacten aanleggen door de oude te verlagen en nieuwe draden te trekken. Hiervoor heb ik een schema gemaakt nadat ik eea had opgezocht, maar omdat dit allemaal nieuw voor me is wilde ik graag vragen of dit schema klopt. De lichtschakelaar wil ik doorlussen (zo heet dat toch?) naar de WCD die er recht onder zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey8N8paOGNnM_U_r26Np6DQzXDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyZzg9Jjh5nWku2jsvCW5QyQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@J.Jesse Schematisch klopt dat inderdaad zo.

Praktisch gezien zal groen/geel en blauw natuurlijk ook door de inbouwdoos van de lichtschakelaar lopen. En de zwarte draad van de lichtschakelaar naar het lichtpunt door de centraaldoos. Tussen centraaldoos en lichtschakelaar trek je dus bruin, zwart, blauw en groen/geel.

Als je alles gaat aarden, zorg dan meteen voor een aardedraad bij het lichtpunt voor het geval dat je een klasse I armatuur zou monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Jesse
Xander schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:53:
@J.Jesse Schematisch klopt dat inderdaad zo.

Praktisch gezien zal groen/geel en blauw natuurlijk ook door de inbouwdoos van de lichtschakelaar lopen. En de zwarte draad van de lichtschakelaar naar het lichtpunt door de centraaldoos. Tussen centraaldoos en lichtschakelaar trek je dus bruin, zwart, blauw en groen/geel.

Als je alles gaat aarden, zorg dan meteen voor een aardedraad bij het lichtpunt voor het geval dat je een klasse I armatuur zou monteren.
Ah handige dingen om praktisch aan te denken inderdaad, bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Vandaag de mooie Merten ontvangen en zie nu deze draden bij de Perilex:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngUoggLV_Qx_hVEmirBGcZEIYNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vBMhfVXTIGbFvdZqYpi726Q.jpg?f=fotoalbum_large

Hoort dat niet groen/geel + bruin + blauw + grijs + zwart zijn?

Of is dat weer anders als er in de meterkast 3x flexomaat met 4pin aardlekschakelaar is gebruikt (ABB)?

[ Voor 41% gewijzigd door Source90 op 05-01-2022 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Source90 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:24:

Hoort dat (als ik Mertens niet zou gebruiken) geen verticale aansluiting te zijn voor 400V/25A?
Is wel waar ik extra voor betaald heb (400V aansluiting).
Het verschil is alleen 16 versus 25A. Dat staat los van die 400v.

Eerlijk gezegd: dat is wel gewoon basiskennis. Als.je die kennis niet hebt, kun je misschien nog wel een stekker aan een lampje schroeven, maar lijkt het je dan verstandig om aan driefasen krachtgroepen te gaan knutselen?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Source90 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:24:
Vandaag de mooie Merten ontvangen en zie nu deze draden bij de Perilex:
[Afbeelding]

Hoort dat niet groen/geel + bruin + blauw + grijs + zwart zijn?
Nee hoor, 3x bruin mag ook prima. Zwart en grijs 2,5mm² VD is niet gangbaar dus de meeste installateurs zullen dit niet hebben. Bruin+zwart+grijs zie je vooral wanneer er kabel of voorbedraade flexbuis is gebruikt.
Tevens zie ik een horizontale streep op de door hun gebruikte contactdoos:
[Afbeelding]

Volgens deze afbeelding is dat 16A.
Hoort dat (als ik Mertens niet zou gebruiken) geen verticale aansluiting te zijn voor 400V/25A?
Is wel waar ik extra voor betaald heb (400V aansluiting).
[Afbeelding]
Het is toch gewoon een 16A groep? :? 16A contactdoos klopt prima.

Dit zijn losse reststukjes neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLmjngjIbLzRQ3H0aoGNXubwyNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kcnno1lSS2WNoohwtDZpHVCZ.jpg?f=user_large
Of is daar een leiding in de vloer beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Xander schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:38:
[...]

Nee hoor, 3x bruin mag ook prima. Zwart en grijs 2,5mm² VD is niet gangbaar dus de meeste installateurs zullen dit niet hebben. Bruin+zwart+grijs zie je vooral wanneer er kabel of voorbedraade flexbuis is gebruikt.

[...]

Het is toch gewoon een 16A groep? :? 16A contactdoos klopt prima.

Dit zijn losse reststukjes neem ik aan?
[Afbeelding]
Of is daar een leiding in de vloer beschadigd?
Dat is een restant wat op de trekveer zat (andere aansluiting)
Had dat hier vandaan, ging er vanuit dat dit gangbaar was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmWUBEeCWJzp_rFWXXa54QYyx5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99gRexSRcjqIL96aUIA250kT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je kan gewoon de 3 bruine gebruiken.

voor puntje op de i kan je nog wel even de 3 bruine draden in de juiste nummers zetten, dus met de klok mee. dan kan je makkelijk later indien nodig je fornuis overzetten naar andere fases als die toch te zwaar belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
flippy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:46:
je kan gewoon de 3 bruine gebruiken.

voor puntje op de i kan je nog wel even de 3 bruine draden in de juiste nummers zetten, dus met de klok mee. dan kan je makkelijk later indien nodig je fornuis overzetten naar andere fases als die toch te zwaar belast worden.
Hoe bedoel je dit laatste?

Mijn intentie was om het exact over te nemen zoals vanuit bouw aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs7VRnykeiDinUvcxaxtlTXS87A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZlWvD1eILxs3Qn5hQJfBGYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Als:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0bv0dFTsVQAO25D5l5oiusdd48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lmueuoCDDmhxfSxSY0LgPyPV.jpg?f=fotoalbum_large

Daar komt waarschijnlijk ook de verwarring vandaan, in onze huidige woning is de kookplaat met een kabel aangesloten ipv VD Draad.

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 04-01-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je niet weet wat fasedraaien en zo is moet je dat laatste laten zitten en de boel zo aansluiten.

ik zet altijd de 3 fasedraden bovenin op een rij en de aarde en neutraal onderin op de merten plaat.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
flippy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:58:
als je niet weet wat fasedraaien en zo is moet je dat laatste laten zitten en de boel zo aansluiten.

ik zet altijd de 3 fasedraden bovenin op een rij en de aarde en neutraal onderin op de merten plaat.
Op dat rijtje van drie hoort de N middenin. Aarde rechtsonder:
Afbeeldingslocatie: https://images.obi.at/product/DE/1500x1500/457193_1.jpg
Het zal vast niet verboden zijn om het anders te doen, maar als je het dan toch netjes wilt doen ... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dreamscape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:03:
[...]

Op dat rijtje van drie hoort de N middenin. Aarde rechtsonder:
[Afbeelding]
Het zal vast niet verboden zijn om het anders te doen, maar als je het dan toch netjes wilt doen ... ;)
klopt, maar mijn OCD raakt daarvan compleet in de stress.

L2 N L3
L1 P.

nee sorry. mijn hersenen kunnen daar niet aan. :N

L1 L2 L3
N P

dat klopt. dat is OCD vriendelijk. <3

dan hadden ze ook L1,2 en 3 moeten benoemen. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
flippy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:04:

klopt, maar mijn OCD raakt daarvan compleet in de stress.
Je hebt drie keer bruin, dus je weet niet wat 1, 2 en 3 is. Dat is pas vervelend voor je OCD... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dreamscape schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Je hebt drie keer bruin, dus je weet niet wat 1, 2 en 3 is. Dat is pas vervelend voor je OCD... ;)
daarom ook mijjn organieke opmerking om even de draairichting te controleren... ;)
ff met sharpie L1~3 erbij zetten naast de wago. ;)

als ik zoiets heb gebruik ik de aardedraad en de neutraal om die elk even kort te sluiten met 1 van de bruine en in de meterkast ff doorpiepen, dan weet je in 2 minuten welke wat is. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Source90 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Als:
[Afbeelding]

Daar komt waarschijnlijk ook de verwarring vandaan, in onze huidige woning is de kookplaat met een kabel aangesloten ipv VD Draad.
Meten is weten.

Bij een kookplaat maakt de draairichting van de 3 fase zelden iets uit, dus dan is dat niet zo erg als ze niet op volgorde zitten.

In dit geval kan ik me zo maar voorstellen dat de betreffende monteur ook niet gekeken heeft naar de draairichting.

[ Voor 14% gewijzigd door pickboy op 04-01-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

pickboy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Meten is weten.

Bij een kookplaat maakt de draairichting van de 3 fase zelden iets uit, dus dan is dat niet zo erg als ze niet op volgorde zitten.

In dit geval kan ik me zo maar voorstellen dat de betreffende monteur ook niet gekeken heeft naar de draairichting.
het doel is ook niet de draairrichting zelf maar zodat je makkelijk om kan pluggen naar een andere fasecombinatie mocht je merken met de P1 monitor or erger: als je hoofdzekering eruit klapt omdat je inductie en oven op dezelfde fase zit waar je ook de waterkoker of wasmachine op hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flippy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:32:
[...]

het doel is ook niet de draairrichting zelf maar zodat je makkelijk om kan pluggen naar een andere fasecombinatie mocht je merken met de P1 monitor or erger: als je hoofdzekering eruit klapt omdat je inductie en oven op dezelfde fase zit waar je ook de waterkoker of wasmachine op hebt zitten.
Dat ompluggen zou ik persoonlijk dan weer in de groepenkast doen... Kun je meestal makkelijker bij dan de aansluiting in een gemonteerde keuken.

Maar dan zit L1, L2 en L3 weer niet in dezelfde volgorde als in de kast. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3Wt2F5MW-zSfUqY3wJMeF8tIX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k89LhPGk6HxDYML7F3dDYm8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou hem dan moeten zijn

[ Voor 44% gewijzigd door Source90 op 04-01-2022 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja... behalve dan dat die invoer met trekontlasting natuurlijk niet gemaakt is voor draad in buis en dat dit doosje nu aan de achterkant helemaal open is. Het ding is bedoeld om op een inbouwdoos te monteren.

De WCD links in beeld is ook nog niet klaar hoop ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Ja, helder. Alleen had je de blauwe doos moeten hergebruiken (of vervangen door iets anders).
Nu is het afkeur (volgens de norm) omdat je bij enkel geisoleerde draden kunt.

De kap is bedoeld als afmonteerpunt op een (inbouw/hollewand)doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
pickboy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:46:
[...]

Ja, helder. Alleen had je de blauwe doos moeten hergebruiken (of vervangen door iets anders).
Nu is het afkeur (volgens de norm) omdat je bij enkel geisoleerde draden kunt.

De kap is bedoeld als afmonteerpunt op een (inbouw/hollewand)doos.
Voor de herkansing;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhZpKnnKAkI0oIwc1etWQRLIfAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccXGTBbG8kERDJZecCozRYeY.jpg?f=fotoalbum_large

Als hij er zo mee door mag, dank aan allen voor de tips.

Alleen jammer dat hij onder nu open is (fabriek af al) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 04-01-2022 22:05 ]

Pagina: 1 ... 207 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.