PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Duh. Tijd om er mee te stoppen vandaag.

Zat in mijn hoofd dat er een deksel met stekker op komt. Die heb ik er natuurlijk net afgehaald voor deze manier van aansluiten

[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 04-01-2022 23:17 ]
Op de bouwplaats in een spotbox boven mijn macht werken was niet de beste setting om dit onder te knie te krijgen. Dus ik heb er maar een doos WAGO's tegenaan gegooid.Xander schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Is het probleem niet dat je het uiteinde twist? Niet doen, gewoon strippen en meteen in de klem schuiven.
Daar is het knopje voor:
[...]
[...]
Dat kan ook.
0,8mm is trouwens 0,5mm² hè. Om de een of andere reden specificeert men bij dit soort signaalkabel de diameter i.p.v. de oppervlakte.
Maar als je het knopje van die klem goed indrukt en de draad in de goede hoek erin steekt zou dat in theorie makkelijker moeten gaan dan de draad in een adereindhuls steken.
Lekker op de werkbank alles voorbereid en morgen op de bouw alleen maar de draden vastzetten op de WAGOs.
:strip_exif()/f/image/98aRrV4G35dds0arHD64dpHj.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pjffccEiOxejqXsXNlco7ioW.gif?f=fotoalbum_large)
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Het schema klopt voor zover ik kan zien. Vergeet wel niet om je draden naar de lichtschakelaar in 2.5 (en niet 1.5 wat gebruikelijk is voor lichtkringen) uit te voeren; anders kan (vooral mag) je niet doorlussen.J.Jesse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:50:
Weer terug met nog een vraag. Omdat alle elektra in het huis erg verouderd is wil ik nieuwe stopcontacten aanleggen door de oude te verlagen en nieuwe draden te trekken. Hiervoor heb ik een schema gemaakt nadat ik eea had opgezocht, maar omdat dit allemaal nieuw voor me is wilde ik graag vragen of dit schema klopt. De lichtschakelaar wil ik doorlussen (zo heet dat toch?) naar de WCD die er recht onder zit.
[Afbeelding]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
nee. veel ruimtes enkel.Cobb schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:03:
@kmf Heb jij ieder lichtpeertje zijn eigen groep gegeven?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| 1 Woonkamer, toilet, gang, trap 2 SK2, SK3, SK4, badkamer, douche, wc, voortuin 3 Overloop, zolderberging, slaapkamer 1, garagelicht 4 Entree. Keuken WCD, achtertuin 5 Overloop zolder 6 Kantoor 7 Serverruimte 8 WCD kast, badkamer, verlichting ketelruimte 9 WCD kookeiland, Raam keuken 10 Droger 11 Doorstroomverwarmer keuken 12 Wasmachine 13 Airco (3 Fase ) 14 warmtepomp (3-Fase ) 15 kookeiland (3-Fase ) 16 Oven 17 3-fase doorstroomverwarmer/heater (zolder) 18 3-fase zonnepanelen 19 Vaatwasser 20 Garageapparatuur 21 Mediawand woonkamer. Meterkast WCD |
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Heb je zoveel op elke ruimte aangesloten dat je daarvoor een aparte groep nodig hebt? Ik heb het hele huis over 2 groepen verdeeld. Alleen de vaatwasser, wasmachine, droger, kookplaat, magnetron enzo zitten op een aparte groep.kmf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:45:
[...]
nee. veel ruimtes enkel.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 1 Woonkamer, toilet, gang, trap 2 SK2, SK3, SK4, badkamer, douche, wc, voortuin 3 Overloop, zolderberging, slaapkamer 1, garagelicht 4 Entree. Keuken WCD, achtertuin 5 Overloop zolder 6 Kantoor 7 Serverruimte 8 WCD kast, badkamer, verlichting ketelruimte 9 WCD kookeiland, Raam keuken 10 Droger 11 Doorstroomverwarmer keuken 12 Wasmachine 13 Airco (3 Fase ) 14 warmtepomp (3-Fase ) 15 kookeiland (3-Fase ) 16 Oven 17 3-fase doorstroomverwarmer/heater (zolder) 18 3-fase zonnepanelen 19 Vaatwasser 20 Garageapparatuur 21 Mediawand woonkamer. Meterkast WCD
Het enige voordeel wat ik erin zie is dat je makkelijker kunt achterhalen waar er problemen zijn als er een automaat omklapt, verder neemt het alleen maar veel ruimte in beslag. Bijkomend nadeel is dat je ook makkelijker de hoofdautomaten om kunt laten klappen als je werkelijk veel belast erop.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Heb er hier een uiterst vergelijkbare 23 verzameld. Daarop (afgaand op het lijstje van @kmf) hooguit zes (1-fase) groepen besparen, klinkt me sowieso niet als zo'n indrukwekkend ruimte vrij maken.
Vraagje.kmf schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:45:
[...]
nee. veel ruimtes enkel.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 1 Woonkamer, toilet, gang, trap 2 SK2, SK3, SK4, badkamer, douche, wc, voortuin 3 Overloop, zolderberging, slaapkamer 1, garagelicht 4 Entree. Keuken WCD, achtertuin 5 Overloop zolder 6 Kantoor 7 Serverruimte 8 WCD kast, badkamer, verlichting ketelruimte 9 WCD kookeiland, Raam keuken 10 Droger 11 Doorstroomverwarmer keuken 12 Wasmachine 13 Airco (3 Fase ) 14 warmtepomp (3-Fase ) 15 kookeiland (3-Fase ) 16 Oven 17 3-fase doorstroomverwarmer/heater (zolder) 18 3-fase zonnepanelen 19 Vaatwasser 20 Garageapparatuur 21 Mediawand woonkamer. Meterkast WCD
Als je het zo luxe hebt gemaakt, waarom heb je niet voor alle groepen een alamat gebruikt ipv een paar aardlekschakelaars met een aantal groepen eronder?
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Echter... we willen op inductie koken + nog een groep er bij in de keuken voor een extra oven. Zou misschien met een 2-fase kookplaat kunnen, maar er zijn ook zonnepanelen aanwezig. Micro-omvormers, waarschijnlijk Enphase. Dus geen 1 of 3 fase omvormer aanwezig. Plus nog 2 airco's...
Liefst wil ik dit meteen goed geregeld hebben en ik heb er geen verstand van (wat ik hier schreef was de limiet van mijn kennis...). Er komt een electricien kijken zodra we de sleutel van het huis hebben.
Nu begrijp ik dat verzwaren naar 25A in deze situatie het beste is. Maarrrrr... kan verzwaren naar 3x 25A van te voren al? Of moet dan ook meteen de meterkast aangepast worden? De reden dat ik het vraag is dat verzwaren tenminste 4 weken vantevoren aangevraagd moet worden. En moet er voor het verzwaren lang de stroom af? Ik wil de huidige eigenaren niet tot last zijn...
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
1x35A of 1x40A neem ik aan? Kleiner is niet echt gebruikelijk in zo'n jonge installatie.Motrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:40:
Even een korte vraag voor de experts hier. We verhuizen halverwege het jaar naar een woning uit 2018, met 1x 25A.
Waarschijnlijk kun je het nog wel redden met die aansluiting als je een kookgroep en extra groep voor de oven plaatst, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het verdere gebruik. Het is ook een prima gelegenheid om meteen naar 3x25A te gaan, dan zit je zeker goed en ben je misschien wat meer voorbereid op de toekomst.
4-polige hoofdschakelaar moet zijn geplaatst voordat de netbeheerder langskomt.Nu begrijp ik dat verzwaren naar 25A in deze situatie het beste is. Maarrrrr... kan verzwaren naar 3x 25A van te voren al? Of moet dan ook meteen de meterkast aangepast worden?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Maar dan moet je in de tussentijd nog wel even de groepenkast aanpassen dus.
Precies. Hier ook in de week gepland na overdracht. Zorg dat je een 3 fase hoofdschakelaar in de groepenkast hebt waar de netbeheerder de fases in kan prikken. Deze moet al geïnstalleerd zijn, anders keert hij weer om.Xander schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:51:
Afspraak inplannen kan wellicht al wel, als je hem kort ná de overdracht plant.
Maar dan moet je in de tussentijd nog wel even de groepenkast aanpassen dus.
[ Voor 7% gewijzigd door Boinkie op 05-01-2022 19:56 ]
Gaan we navragen, maar ik weet haast zeker dat er 25A was gezegd. Edit: suspense, er zit een 40A schakelaar in de meterkast. Er wordt nu gekeken wat de aansluiting zelf precies heeft. Edit 2: 3x25 zoals op de afrekening staat, maar er loopt maar 1 pijpje naar de hoofdschakelaar toe...Xander schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:49:
[...]
1x35A of 1x40A neem ik aan? Kleiner is niet echt gebruikelijk in zo'n jonge installatie.
Waarschijnlijk kun je het nog wel redden met die aansluiting als je een kookgroep en extra groep voor de oven plaatst, maar dat is natuurlijk afhankelijk van het verdere gebruik. Het is ook een prima gelegenheid om meteen naar 3x25A te gaan, dan zit je zeker goed en ben je misschien wat meer voorbereid op de toekomst.
[...]
4-polige hoofdschakelaar moet zijn geplaatst voordat de netbeheerder langskomt.
Aangezien er ook een 4-polige hoofdschakelaar geplaatst moet worden, denk ik dat we dit laten uitvoeren wanneer we de sleutel hebben. Dan moet mijn vrouw maar een paar weken op gas koken
[ Voor 10% gewijzigd door Motrax op 05-01-2022 20:07 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Waarom is dat eigenlijk? Toen ik van 1x35 naar 3x25 ging had ik nog geen kast geplaatst en werden gewoon vier losse draden met op elk een lasdop eruit gelaten die ik dan zelf later aan kon sluiten.Boinkie schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:55:
Deze moet al geïnstalleerd zijn, anders keert hij weer om.
[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 05-01-2022 20:05 ]
1 pijpje?Motrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:57:
[...]
Gaan we navragen, maar ik weet haast zeker dat er 25A was gezegd. Edit: suspense, er zit een 40A schakelaar in de meterkast. Er wordt nu gekeken wat de aansluiting zelf precies heeft. Edit 2: 3x25 zoals op de afrekening staat, maar er loopt maar 1 pijpje naar de hoofdschakelaar toe...
Je wil zeggen dat er een buis zit tussen de meter en de groepenkast? Dat op zich is ook al wonderbaarlijk in een installatie uit 2018, daar verwacht ik de groepenkast gewoon direct boven het meterbord.
Zijn de hoofdzekeringen niet als automaat uitgevoerd? Dat zal toch zeker wel in 2018? Dan kun je gewoon zien hoe zwaar de aansluiting is.
Factuur niet te veel naar kijken, want 1-fase t/m 80A is hetzelfde tarief als 3x25A.
Echt een nieuwe aansluiting dan (aangezien er "nog geen kast geplaatst was")? Als ze alles nieuw aanleggen willen ze dat inderdaad nog wel zo achterlaten.Dennis schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:01:
[...]
Waarom is dat eigenlijk? Toen ik van 1x35 naar 3x25 ging had ik nog geen kast geplaatst en werden gewoon vier losse draden met op elk een lasdop eruit gelaten die ik dan zelf later aan kon sluiten.
Aanpassen van bestaande installaties doen ze doorgaans niet voordat de groepenkast is aangepast, dat geven de meeste netbeheerders ook duidelijk aan en soms vragen ze zelfs foto's voordat ze de afspraak willen maken.
Maarja standaard processen zijn er natuurlijk om van af te wijken, uitzonderingen blijf je houden.
Nee zo bedoelde ik het niet te schrijven... naar de hoofdschakelaar is er 1 pijpje toe. Ik wist tot 5 minuten geleden niet of er 1 buis met meerdere draden was voor een 3-fase aansluiting. Dat buisje bedoelde ik.Xander schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:10:
[...]
1 pijpje?Met hoeveel draden?
Je wil zeggen dat er een buis zit tussen de meter en de groepenkast? Dat op zich is ook al wonderbaarlijk in een installatie uit 2018, daar verwacht ik de groepenkast gewoon direct boven het meterbord.
Zijn de hoofdzekeringen niet als automaat uitgevoerd? Dat zal toch zeker wel in 2018? Dan kun je gewoon zien hoe zwaar de aansluiting is.
Factuur niet te veel naar kijken, want 1-fase t/m 80A is hetzelfde tarief als 3x25A.
De hoofdzekering is een automaat, 1 enkele van 40A. De buren hebben 3 zekeringen van 25A elk. Rara.
Stedin meldt ook dat het om een 1x35A aansluiting gaat.
Is een dergelijke aansluiting te doen met een 3-fase inductieplaat of... zegt de naam het al voldoende: er moet dan een 3-fase aansluiting komen? En kan dat van 1x35A naar 3x25A of moet het dan van 1x35A naar 3x35A? Die laatste is... duur...
En als 1x35A naar 3x25A kan, dan moet per direct ook de hoofdschakelaar aangepast worden, als Stedin de boel aanpast?
Ik ga sowieso nog iets uitzoeken, ik heb nu een 3-fase inductieplaat in de keuken, met ik denk 3 groepen erop, maar een enkelfase aansluiting... dit is ooit geinstalleerd door een keukenboer, maar het waren Polen die de boel kwamen aansluiten

☻/
/▌
Ik verwacht daar eigenlijk sowieso geen buis... In nieuwbouw zit de groepenkast doorgaans strak tegen het meterbord gemonteerd.Motrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:19:
[...]
Nee zo bedoelde ik het niet te schrijven... naar de hoofdschakelaar is er 1 pijpje toe. Ik wist tot 5 minuten geleden niet of er 1 buis met meerdere draden was voor een 3-fase aansluiting. Dat buisje bedoelde ik.
Duidelijk dan he.De hoofdzekering is een automaat, 1 enkele van 40A.
Voor een 3-fasen inductieplaat moet je inderdaad sowieso naar 3 fasen toe. Dat kan 3x25A zijn. De totale aansluitcapaciteit van 3x25A is sowieso al een stuk hoger dan 1x40A. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de belasting in de woning een beetje netjes over de 3 fasen wordt verdeeld.Is een dergelijke aansluiting te doen met een 3-fase inductieplaat of... zegt de naam het al voldoende: er moet dan een 3-fase aansluiting komen? En kan dat van 1x35A naar 3x25A of moet het dan van 1x35A naar 3x35A? Die laatste is... duur...
Van te voren al.En als 1x35A naar 3x25A kan, dan moet per direct ook de hoofdschakelaar aangepast worden, als Stedin de boel aanpast?
Dat klinkt als een recept voor brand door een uitgefikte nuldraad...Ik ga sowieso nog iets uitzoeken, ik heb nu een 3-fase inductieplaat in de keuken, met ik denk 3 groepen erop, maar een enkelfase aansluiting... dit is ooit geinstalleerd door een keukenboer, maar het waren Polen die de boel kwamen aansluiten
Helder, dank je! Dan wordt dit het plan:Xander schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:33:
[...]
Ik verwacht daar eigenlijk sowieso geen buis... In nieuwbouw zit de groepenkast doorgaans strak tegen het meterbord gemonteerd.
[...]
Duidelijk dan he.
[...]
Voor een 3-fasen inductieplaat moet je inderdaad sowieso naar 3 fasen toe. Dat kan 3x25A zijn. De totale aansluitcapaciteit van 3x25A is sowieso al een stuk hoger dan 1x40A. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de belasting in de woning een beetje netjes over de 3 fasen wordt verdeeld.
[...]
Van te voren al.
[...]
Dat klinkt als een recept voor brand door een uitgefikte nuldraad...
- Electricien komt zsm nadat we de sleutel hebben om de boel te bekijken
- Ik vraag nu al een aanpassing van de aansluiting aan, opleverdatum 1-2 weken nadat we de sleutel hebben, van 1x35A naar 3x25A
- Electricien heeft dan 1-2 weken de tijd om de hoofdzekering aan te passen. Dat wordt niet teveel stroom tegelijk gebruiken dan, maar we wonen er dan ook nog niet
- Stedin maakt er 3x25A van (net als alle andere buren, dus wtf hier gebeurd is?)
- Electricien verdeelt naar inzicht de bestaande groepen over 3x25A
Ik ga morgen kijken bij Stedin wat voor aansluiting ik nu heb liggen.
Nog een stomme vraag... moet Stedin dan gaan graven? En is dat veel werk voor ze? Of schieten ze een paar draden door een bestaande buis heen naar het huis toe? Ik zie in google alleen maar foto's van blije monteurs in een meterkast, of de meterkast zelf...
[ Voor 7% gewijzigd door Motrax op 05-01-2022 21:47 ]
☻/
/▌
Als de rest van de buren ook al 3x 25A hebben kun je er wel van uitgaan dat dezelfde type kabel bij jou naar binnen komt. Enkel is er op dit moment maar 1 fase in gebruik, maar de andere draden zijn dus hoogstwaarschijnlijk al aanwezig, maar niet gebruikt.Motrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Helder, dank je! Dan wordt dit het plan:Dan is mijn vrouw ook weer blij, exact dezelfde inductieplaat in het nieuwe huis. Wel hopelijk met de laatste firmware, er zat een bug in de oude firmware... in een kookplaat
- Ik vraag nu al een aanpassing van de aansluiting aan, opleverdatum 1-2 weken nadat we de sleutel hebben, van 1x35A naar 3x25A
- Electricien heeft dan 1-2 weken de tijd om de hoofdzekering aan te passen. Dat wordt niet teveel stroom tegelijk gebruiken dan, maar we wonen er dan ook nog niet
- Stedin maakt er 3x25A van (net als alle andere buren, dus wtf hier gebeurd is?)
![]()
Ik ga morgen kijken bij Stedin wat voor aansluiting ik nu heb liggen.
Nog een stomme vraag... moet Stedin dan gaan graven? En is dat veel werk voor ze? Of schieten ze een paar draden door een bestaande buis heen naar het huis toe? Ik zie in google alleen maar foto's van blije monteurs in een meterkast, of de meterkast zelf...
In dat geval geen enkel graafwerk benodigd.
edit toevoeging.
Vroeger werd er bijna altijd wel een 3 fase aansluiting naar binnen gebracht, maar werden de woningen afwisselen enkelfasig aangesloten.
Huis 1 op fase 1, huis 2 op fase 2, huis 3 op fase 3, huis 4 weer op fase 1 en zo door.
[ Voor 7% gewijzigd door pickboy op 05-01-2022 21:57 ]
Dat is nog steeds zo, niks van vroegerpickboy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:55:
[...]Vroeger werd er bijna altijd wel een 3 fase aansluiting naar binnen gebracht, maar werden de woningen afwisselen enkelfasig aangesloten.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
dat is al eerder uitgelegd. was niet aangeraden en ik heb er zelf niet over nagedacht. “waarschijnlijk hadden ze veel automaten over in de bus” werd er al getheoretiseerdBushWhacker schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:02:
[...]
Vraagje.
Als je het zo luxe hebt gemaakt, waarom heb je niet voor alle groepen een alamat gebruikt ipv een paar aardlekschakelaars met een aantal groepen eronder?
en een alamat voor 1 groep is toch 2 modules breed heb ik gezien, dus dan is er ernstig ruimte tekort
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
grote voordeel is dat groepen gewoon stroom hebben als ergens werkzaamheden zijn. pure overkilll inderdaad, maar handig gebleken dat de servers en workstations gewoon bleven werken, terwijl de zolderverlichting even uit moesten om een shelly te installeren (naja. de workstations en server hebben hun eigen ups natuulijk)DutchKel schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:57:
[...]
Heb je zoveel op elke ruimte aangesloten dat je daarvoor een aparte groep nodig hebt? Ik heb het hele huis over 2 groepen verdeeld. Alleen de vaatwasser, wasmachine, droger, kookplaat, magnetron enzo zitten op een aparte groep.
Het enige voordeel wat ik erin zie is dat je makkelijker kunt achterhalen waar er problemen zijn als er een automaat omklapt, verder neemt het alleen maar veel ruimte in beslag. Bijkomend nadeel is dat je ook makkelijker de hoofdautomaten om kunt laten klappen als je werkelijk veel belast erop.
Heb je al iemand gevonden dan die tijd heeft? Het is niet alsof je tegenwoordig iemand kan inplannen op korte termijn.Motrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:43:
[...]
Helder, dank je! Dan wordt dit het plan:
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
het enigste wat ze doen is de klep onder de meter openmaken. daar de ene 35A zekering eruit en 3 nieuwe 25A erin. en even een nieuwe 3 fase meter plaatsen natuurlijk. en nieuwe draden van de meter naar je hoofdschakelaar. beetje vlotte monteur is in 30~40 min weer weg.Motrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:43:
[...]
als je geluk hebt drukken ze ook een nieuwe gasmeter erbij.
wil je die 3 hoofdzekeringen in automaat versie hebben kost het je ineens 500 euro extra of zo.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 05-01-2022 23:44 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Er zit nu al een 1x40A automaat schijnbaar, dan zullen ze 3x25A automaten plaatsen.flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:40:
[...]
wil je die 3 hoofdzekeringen in automaat versie hebben kost het je ineens 500 euro extra of zo.
wat een luxe.Xander schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:46:
[...]
Er zit nu al een 1x40A automaat schijnbaar, dan zullen ze 3x25A automaten plaatsen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wel fijn als @Motrax zelf de 4-polige hoofdschakelaar zou willen plaatsen, die kun je makkelijk spanningsloos maken met een automaat.
Dat hangt er ook maar net vanaf: ik heb het hier 'gratis' gekregen. Even gebeld over hoe en wat en ik moest het maar gewoon bij de opmerkingen zetten in de aanvraag voor de 3-fase, dan kwam dat wel goed. En inderdaad heeft de monteur netjes een nieuw kastje met drie hoofdzekeringautomaten geplaatst. Bij familie van mij overigens precies hetzelfde, ook gratis automaten bij de upgrade naar 3-fasen. Beiden Enexis in Twente, in mijn geval een echte Enexis-monteur, bij de familie was het een monteur van Siers.flippy schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Enexis is hier toch sowieso goed bezig, ze waren er vorig voorjaar in beide gevallen ook binnen een week na de aanvraag
[ Voor 10% gewijzigd door dennistd op 06-01-2022 01:44 ]
Trucje dat ik zelf toegepast heb is een nieuwe 4-polige hoofdschakelaar in de kast plaatsen, vanuit daar de rest aansluiten en de bovenkant van de oude 2-polige aansluiten op de onderkant van de nieuwe 4-polige (met kamrail erbij). Op die manier kon de monteur direct aansluiten op de nieuwe 4-polige en werkte alles gewoon weer. Een dag later heb ik de 2-polige (die dus nergens meer op aangesloten zat) eruit gehaald.Xander schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:00:
[...]
Wel fijn als @Motrax zelf de 4-polige hoofdschakelaar zou willen plaatsen, die kun je makkelijk spanningsloos maken met een automaat.
De eerste centraaldoos van de huiskamer blijkt echter niet erg toegankelijk:
:strip_exif()/f/image/Irffs2CinPQrr8BXalyivrDK.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorige bewoners hebben blijkbaar een keer de muur verplaatst, recht er onder

Uitzagen moet denk ik wel lukken met een multitool, maar iemand ideeën hoe je dat netjes weer afdekt?
Overigens hebben ze ook ergens anders in het huis een leuke grap gemaakt bij het verplaatsen van een andere muur. De hotelschakeling van de gang op de eerste verdieping gebruikt de nul van de slaapkamers en de fase van de woonkamer. Echter zit er bij de onderste schakelaar ook een schakelaar van een woonkamer lamp, die dus wel de fase van de woonkamer moet hebben. En waar die twee groepen gemixt worden kan ik helaas niet vinden, dat is verstopt in de muur.
Het valt mee dat ik veel stekkerblokken heb liggen. Ik wist overigens niet dat er een maximum was aan stopcontacten per groep. De meeste apparaten gebruiken namelijk maar een paar W. Ik heb naast de woonkamer en keuken nog 7 kamers in huis en elke kamer heeft bij mij minimaal 4 stopcontacten (sommige hebben er 6 ofGwaihir schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:02:
@DutchKel Dan heb je veel stekkerblokken liggen in huis? Ik meen dat het maximum aantal stopcontacten per groep in de norm is vastgelegd (en niet zo gek hoog). Bij mijn ouders' huis schroefde dat het aantal groepen op. Ons vorige huis had ook twee groepen voor 'de vertrekken' (minder mag ook niet, want licht moet per verdieping van tenminste twee groepen komen). Dat had inderdaad verrekte weinig stopcontacten.
Heb er hier een uiterst vergelijkbare 23 verzameld. Daarop (afgaand op het lijstje van @kmf) hooguit zes (1-fase) groepen besparen, klinkt me sowieso niet als zo'n indrukwekkend ruimte vrij maken.
Ik heb alleen de grootverbruikers op een aparte groep zitten: zonnepanelen, kookplaat, vaatwasser, quooker, magnetron, wasmachine, droger, laadpaal voor de auto en de tuin is verdeeld over 2 groepen (omdat er een grondwaterpomp is aangesloten die een behoorlijk vermogen trekt), de meterkast apparatuur heb ik ook op een aparte groep zitten, de server heb ik op een UPS zitten dus die kan wel even zonder stroom.
Bij mijn ouders zijn er zelfs maar in totaal 4 groepen in de meterkast: wasmachine, droger, kookplaat, rest van het huis. Dat bij hun de automaten niet regelmatig omklappen vind ik wel een wonder, ze hebben best veel zware apparatuur, een game pc, magnetron, vaatwasser, e.d. zit allemaal op dezelfde groep. Toch hebben ze vrijwel nooit dat er een automaat omklapt. Het enige wanneer een automaat omklapt is als mijn moeder aan het strijken is en de wasmachine staat aan op 90 graden was, ze gebruikt het stopcontact wat op dezelfde groep is aangesloten naast de wasmachine dus.
Edit: Overigens is ons huis het vorig jaar opgeleverd dus ik neem aan ook met de huidige eisen in de meterkast.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
- Fase3 (ABB automaat S201M C25) klapte eruit
- Een konijn in de slaapkamer van mijn dochter heeft aan een stroomkabel staan knagen
- Aardlek is aangebleven
- Groep zelf is ook aangebleven
Nu heb ik de kabel bekeken, maar deze is op diverse plekken aangetast, waardoor ik niet kan concluderen of het konijn op dat moment een sluiting veroorzaakte tussen L, N en/of PE. Wel is de witte mdf plint voorzien van een zwarte veeg. Ik ben blij dat het niet iets anders tot resultaat heeft gebracht...
Ik probeer even te begrijpen waarom de L3 automaat eruit klapt en niet bijv de groep zelf.
Zoiets op het plafond strak tegen de muur aan? https://www.hornbach.nl/s...wit/10273972/artikel.htmlmvdnes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:15:
Ik was van plan aardedraden te trekken naar alle WCDs.
De eerste centraaldoos van de huiskamer blijkt echter niet erg toegankelijk:
[Afbeelding]
Vorige bewoners hebben blijkbaar een keer de muur verplaatst, recht er onder. De halve afdekplaat zat op het plafond gekit.
Uitzagen moet denk ik wel lukken met een multitool, maar iemand ideeën hoe je dat netjes weer afdekt?
Klinkt op zich niet al te lastig. Ik neem aan dat bij de woonkamerlamp een nul zit. Dan kan je een nuldraad trekken van woonkamerlamp naar de schakelaars beneden. Vanaf daar doortrekken via de leidingen waarin de twee schakeldraden lopen naar de schakelaar boven, en daar aansluiten. Voor het mooi de 'slaapkamernul' helemaal weghalen uit het doosje van de schakelaar boven.Overigens hebben ze ook ergens anders in het huis een leuke grap gemaakt bij het verplaatsen van een andere muur. De hotelschakeling van de gang op de eerste verdieping gebruikt de nul van de slaapkamers en de fase van de woonkamer. Echter zit er bij de onderste schakelaar ook een schakelaar van een woonkamer lamp, die dus wel de fase van de woonkamer moet hebben. En waar die twee groepen gemixt worden kan ik helaas niet vinden, dat is verstopt in de muur.
Ja zoiets is wel te proberen, bedankt.jordje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Zoiets op het plafond strak tegen de muur aan? https://www.hornbach.nl/s...wit/10273972/artikel.html
De twee lampen zitten bij centraaldozen waar ook WCDs op zitten. Dan zou ik die dus ook van groep moeten veranderen. Daarnaast kan ik dus geen draden trekken naar de onderste schakelaar, omdat er ergens een verborgen doos in de muur zit die ik nog niet kan vinden.[...]
Klinkt op zich niet al te lastig. Ik neem aan dat bij de woonkamerlamp een nul zit. Dan kan je een nuldraad trekken van woonkamerlamp naar de schakelaars beneden. Vanaf daar doortrekken via de leidingen waarin de twee schakeldraden lopen naar de schakelaar boven, en daar aansluiten. Voor het mooi de 'slaapkamernul' helemaal weghalen uit het doosje van de schakelaar boven.
De enige oplossing die ik kan verzinnen zonder de muur open te breken is de hotelschakelingen draadloos maken, en de schakeldraden afdoppen. Weet alleen nog niet welk systeem ik daarvoor wil gebruiken, vooral omdat een eventuele volgende bewoner ook gewoon wil dat de schakeling blijft werken.
Ah, en de twee schakelaars beneden zitten waarschijnlijk in dezelfde inbouwdoos, dus een fasedraad van boven naar beneden trekken zou ook niet mogen.mvdnes schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:38:
De twee lampen zitten bij centraaldozen waar ook WCDs op zitten. Dan zou ik die dus ook van groep moeten veranderen. Daarnaast kan ik dus geen draden trekken naar de onderste schakelaar, omdat er ergens een verborgen doos in de muur zit die ik nog niet kan vinden.
Je zou dan, als je echt zin hebt, beneden een inbouwdoos bij kunnen boren en de twee schakelaars fysiek scheiden. Dan mag er een fasedraad van boven naar beneden. Dat zal met minimaal breekwerk misschien wel lukken, maar dat is lastig te zeggen zonder precies te weten hoe alle leidingen en draden lopen. En het verschilt ook wel in werk of je muur van beton of van kalkzandsteen is.
[ Voor 4% gewijzigd door jordje op 06-01-2022 11:47 ]
Er is niet (of nauwelijks*) selectiviteit tussen die twee in geval van kortsluiting ineens. (De karakteristieken staan ongetwijfeld al ergens in dit topic.) Willekeurig dus (misschien wel herhaalbaar bij dezelfde twee exemplaren).mgizmo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
Ik probeer even te begrijpen waarom de L3 automaat eruit klapt en niet bijv de groep zelf.
*Ik weet zo uit me hoofd niet zeker of er geen verschil is, of een flinke overlap in toegestaan gedrag.
mgizmo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
Iemand die mij kan vertellen of het resultaat logisch is?
- Fase3 (ABB automaat S201M C25) klapte eruit
- Een konijn in de slaapkamer van mijn dochter heeft aan een stroomkabel staan knagen
- Aardlek is aangebleven
- Groep zelf is ook aangebleven
Nu heb ik de kabel bekeken, maar deze is op diverse plekken aangetast, waardoor ik niet kan concluderen of het konijn op dat moment een sluiting veroorzaakte tussen L, N en/of PE. Wel is de witte mdf plint voorzien van een zwarte veeg. Ik ben blij dat het niet iets anders tot resultaat heeft gebracht...
de grote vraag natuurlijk: doet het konijn het nog?
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Merci, dus het kan zijn dat de "groeps" automaat anders reageert dan in dit geval de "fase" automaat. Als er sluiting met aarde was, zou de aardlek eruit moeten klappen lijkt mij ipv de "fase" automaat.Gwaihir schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:06:
[...]
Er is niet (of nauwelijks*) selectiviteit tussen die twee in geval van kortsluiting ineens. (De karakteristieken staan ongetwijfeld al ergens in dit topic.) Willekeurig dus (misschien wel herhaalbaar bij dezelfde twee exemplaren).
*Ik weet zo uit me hoofd niet zeker of er geen verschil is, of een flinke overlap in toegestaan gedrag.
fredhuizinga schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:53:
offtopic:
de grote vraag natuurlijk: doet het konijn het nog?
Helaas wel, we zouden er dan nog 5 over houden namelijk. #krijgzenietweg
In geval van een flinke overbelasting gedurende langere tijd, mag je verwachten dat de selectiviteit z'n werk doet en de B16 groep eruit gaat.
In geval van een flinke kortsluiting, héél veel A ineens - mogen beide automaten snel reageren. (Geen idee of dan steeds dezelfde eruit zal gaan, op basis van kleine verschillen tijdens de productie van de automaten, of dat het volstrekte willekeur blijkt.)
de ABB was gewoon sneller dan je groepautomaat. dat zie je wel vaker bij harde sluiting.mgizmo schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
als je de 16A automaat bekijkt qua specs zullen die elkaar wel weinig ontlopen in zulke gevallen.
smeltzekeringen zijn doorgaans wel een stuk langzamer dan automaten. dus dan was je groep er gewoon uitgegaan.
[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 14:04 ]
Gwaihir schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:41:
@mgizmo Ja, in geval van bijladen van het konijn - teveel Duracell reclame gekeken? - mag je verwachten dat de aardlek eruit gaat.
In geval van een flinke overbelasting gedurende langere tijd, mag je verwachten dat de selectiviteit z'n werk doet en de B16 groep eruit gaat.
In geval van een flinke kortsluiting, héél veel A ineens - mogen beide automaten snel reageren. (Geen idee of dan steeds dezelfde eruit zal gaan, op basis van kleine verschillen tijdens de productie van de automaten, of dat het volstrekte willekeur blijkt.)
Thanks. In dit geval zijn de groepautomaten B16 NA van eveneens ABB-HAF (de 0025-060). Ik was even benieuwd of ik niet een niet-werkende groepsautomaat heb. Veiligheid ;-) Woning van 2017 overigens.flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:04:
[...]
de ABB was gewoon sneller dan je groepautomaat. dat zie je wel vaker bij harde sluiting.
als je de 16A automaat bekijkt qua specs zullen die elkaar wel weinig ontlopen in zulke gevallen.
smeltzekeringen zijn doorgaans wel een stuk langzamer dan automaten. dus dan was je groep er gewoon uitgegaan.
Je zou heb binnenwerk eruit kunnen halen en er bv een finder tijdklok in kunnen zettenKoenVW76 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:09:
Ik kom er nu net achter waarom mijn tijdschakelaar voor de verlichting niet meer werkt, stedin heeft het TF singaal in onze wijk uitgezet. Weet iemand waarmee ik deze schakelaar het makkelijkst kan vervangen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.conrad.nl/p/f...0-vac-dagprogramma-506037

Er zijn misschien nog wel wat prijstechnische voordeliger klokjes te koop.
Bv zoiets
https://www.elektramat.nl...ale-schakelklok-ob177012/
enigste wat ik mij nog even afvraag zijn die zegels en hoe de voeding geregeld is kun je daar zelf bij?
[ Voor 5% gewijzigd door habbekrats op 06-01-2022 16:27 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Thanks! Zou ik hem er ook niet af kunnen schroeven en dan die meter plaatsen in een kastje zoals deze?habbekrats schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Je zou heb binnenwerk eruit kunnen halen en er bv een finder tijdklok in kunnen zetten
https://www.conrad.nl/p/f...0-vac-dagprogramma-506037
[Afbeelding]
Er zijn misschien nog wel wat prijstechnische voordeliger klokjes te koop.
Bv zoiets
https://www.elektramat.nl...ale-schakelklok-ob177012/
https://www.elektramat.nl...odules-ip30-95x140x83-mm/
Gaat om een tijdsspanne van 4 maanden, plus het is een electricien die dit in de avonduren komt doenEthirty schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 23:16:
[...]
Heb je al iemand gevonden dan die tijd heeft? Het is niet alsof je tegenwoordig iemand kan inplannen op korte termijn.
Is dat iets dat ik aan de electricien moet vragen zeker...?Xander schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:00:
[...]
☻/
/▌
als je automaten hebt als hoofdzekering kan je zelf alles doen.Motrax schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:35:
Is dat iets dat ik aan de electricien moet vragen zeker...?
Met de aanname dat je er verstand van hebt en dat heb ik echt totaal nietflippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:43:
[...]
als je automaten hebt als hoofdzekering kan je zelf alles doen.
☻/
/▌
Ik zou geen gewone timer zoeken maar een astro timer.KoenVW76 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:09:
Ik kom er nu net achter waarom mijn tijdschakelaar voor de verlichting niet meer werkt, stedin heeft het TF singaal in onze wijk uitgezet. Weet iemand waarmee ik deze schakelaar het makkelijkst kan vervangen?
Die past de schakeltijd door het jaar aan aan de tijd dat het donker is.
Iets duurder, maar werkt super goed voor buitenverlichting, en hoef je nooit te corrigeren.
https://www.groepenkastbe...47Wt2Af09ViwaAqcwEALw_wcB
https://www.elektramat.nl...AZxXN0WV4hEcaAmoxEALw_wcB
Even ter info: officieel is het TF-signaal al op 1 juli 2021 landelijk uitgeschakeld, al zal er best nog wel het een en ander wat langer gewerkt hebben.KoenVW76 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:09:
Zelfde probleem speelt overigens ook voor een (deel van) de boilerrelais die her en der nog in gebruik zijn.
Ging er zo snel zo veel stroom lopen dat deze schakelaar eerder kon reageren dan de aardlek? Of speelt er wat anders? Op zich is het goed om te zien dat de boel uitvalt bij een incident als dit, maar is dit zo "de bedoeling" ?
de links die ik gaf zijn alle 2 astro timers.AudioHome schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:52:
[...]
Ik zou geen gewone timer zoeken maar een astro timer.
Die past de schakeltijd door het jaar aan aan de tijd dat het donker is.
Iets duurder, maar werkt super goed voor buitenverlichting, en hoef je nooit te corrigeren.
https://www.groepenkastbe...47Wt2Af09ViwaAqcwEALw_wcB
https://www.elektramat.nl...AZxXN0WV4hEcaAmoxEALw_wcB
Druk de testknop van die aardlek eens in.maratropa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:13:
Wat ik me afvraag; de fasedraad met spanning er op kwam in verbinding met het metalstud frame van de (badkamer) muur die via een vereffeningsleiding met de aarde in de meterkast verbonden is. Ik had verwacht dat de aardlek uit zou gaan, maar de hoofdschakelaar van de betreffende fase onder de meterkast ging uit.
Ging er zo snel zo veel stroom lopen dat deze schakelaar eerder kon reageren dan de aardlek? Of speelt er wat anders? Op zich is het goed om te zien dat de boel uitvalt bij een incident als dit, maar is dit zo "de bedoeling" ?
Een aardlek of andere schakelaar die niet regelmatig gebruikt word kan gaan verkleven of kapot. Dan schakelt hij traag of helemaal niet. Vandaar ook dat je aardlekken regelmatig moet testen.jadjong schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:26:
[...]
Druk de testknop van die aardlek eens in.
Test hem idd even, dan weet je of dat dat stuk nog werkt.
zal niet de eerste zijn waarbij de aarde gewoon niet aangesloten is op de aardpen...
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 20:47 ]
@maratropa Hoofdschakelaars gaan natuurlijk niet uit bij kortsluiten
Want bij zo'n harde sluiting als dat kan het prima dat een automaat sneller is dan een aardlekschakelaar. Maar dan had ik je eigen B16 verwacht en niet een C25 van de netbeheerder.
je weet soms niet wat er allemaal uitgespookt is. in mijn eigen huis kwam ik er na de koop vrij snel achter dat de aardpen fysiek niet aangesloten was en de aarddraad die door het huis liep op de neutraal in een doos boven de meterkast er een beetje losjes ingevrot. verklaarde wel waarom de radiatoren zon tingelend gevoel gaven....Septillion schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:14:
@flippy Als de aarde niet aangesloten was dat was er toch gewoon niets gebeurd (afgezien van dingen onder spanning).
je komt echt wel domme dingen tegen als je rondkijkt.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 21:20 ]
Beetje laat van me, bedankt nog voor je extra check en advies!kameraadpjotr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:12:
[...]
Het schema klopt voor zover ik kan zien. Vergeet wel niet om je draden naar de lichtschakelaar in 2.5 (en niet 1.5 wat gebruikelijk is voor lichtkringen) uit te voeren; anders kan (vooral mag) je niet doorlussen.
Geldt dit dan voor alle schakelaars? Zou je dan dus ook als test de individuele groepen af moeten zetten? Maar deze hebben, in ieder geval in de meterkast alhier, geen test mogelijkheid. Want als ik het goed heb is een aardlek ook geen failsafe voor de groepen? De aardlek beschermd tegen weglekken van stroom (X in, Y retour, mag maar een minimaal verschil in zijn, anders lekt stroom weg), terwijl een groep een zekering is tegen "teveel verbruiken / vragen" (maximaal X ampère en anders uit), ook al gaat dat wel netjes retour.pickboy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:33:
[...]
Een aardlek of andere schakelaar die niet regelmatig gebruikt word kan gaan verkleven of kapot. Dan schakelt hij traag of helemaal niet. Vandaar ook dat je aardlekken regelmatig moet testen.
Test hem idd even, dan weet je of dat dat stuk nog werkt.
Binnenkort wordt mijn CV ketel vervangen voor een warmtepomp. En laat ik zsm ook de gasmeter verwijderen.
Als dit allemaal gedaan is heb ik nog mijn oude niet gebruikte plastic (25mm) gasleiding die naar boven loopt, aangezien er ook nog zonnepanelen aankomen zou ik graag hierdoor een extra groep trekken (want: "Loze leiding").
Kan dit? moet ik ergens nog rekening mee houden (YMVK kabel gebruiken?)? Wat denken jullie?
als je de kruipruimte ingaat moet je XMVK-as gebruiken.djoenez schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:42:
Kan dit? moet ik ergens nog rekening mee houden (YMVK kabel gebruiken?)? Wat denken jullie?
waarom ? Leg eens uitflippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:48:
[...]
als je de kruipruimte ingaat moet je XMVK-as gebruiken.
tenzij je alles braaf tegen de muur en vloer schroeft gaat het gewoon over/door de grond geleg worden en moet je gewoon grondkabel gebruiken.
Flauwekul, kabel die over de grond ligt hoeft geen -AS te hebben. Gaat om in de grond gegraven kabel bescherming tegen doorsteken. Als je hem gewoon bij de randen legt op de grond is er niets aan de hand.flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:54:
[...]
tenzij je alles braaf tegen de muur en vloer schroeft gaat het gewoon over/door de grond en moet je gewoon grondkabel gebruiken.
Behalve als je in de kruipruimte de kabel gaat ingraven natuurlijk...
wat maakt dat dan uit? als het flauwekul is kan je toch net zo goed direct naar de goede plek trekken?habbekrats schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:56:
[...] Als je hem gewoon bij de randen legt op de grond is er niets aan de hand.
sidenote: als de kabel naar buiten toe gaat via de kruipruimte ontkom je toch niet aan de -as.
op de grond of in de grond is hetzelfde qua regels.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 06-01-2022 22:00 ]
wij hebben een tijd terug een solaredge systeem (max 3200Watt) geinstalleerd. Apparte groep op een aardlekautomaat.
Nu wil ik een 2e systeem op een andere fase aansluiten (2400WP/ max 2200Watt) maar hiervoor moet ik de wasmachine groep opdelen.
Hiervoor wil ik een pv verdeler maken, maar ik zie dat hier geen aardlekautomaten in gebruikt worden.
Ik heb dus beneden in de meterkast een aardlek en 4 automaten. 1 daarvan wordt boven op zolder opgesplitst dmv een 40A hoofdschakelaar en 2x B16 automaten.
Is dit zo ok? Ik weet dat normaal het voorschrift is om per 4 automaten een aardlek te hebben, maar weet niet hoe je deze situatie moet tellen.
stom dat weet ik dus niet meer, volgens mij was de b16 idd ook uit.... kan dat ook dat ze beide tegelijk uit kunnen gaan bij zo'n sluiting? (groep en hoofdzekering?)Septillion schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:14:
@flippy Als de aarde niet aangesloten was dat was er toch gewoon niets gebeurd (afgezien van dingen onder spanning).
@maratropa Hoofdschakelaars gaan natuurlijk niet uit bij kortsluitenBedoel je de hoofdzekering van de netbeheerder? En je eigen automaat van die groep was nog wel aan?
Want bij zo'n harde sluiting als dat kan het prima dat een automaat sneller is dan een aardlekschakelaar. Maar dan had ik je eigen B16 verwacht en niet een C25 van de netbeheerder.
@flippy er komt een blanke draad van onder de woning in en zit vast in de aardklem in de groepenkast. Hoe wet je eigenlijk of de aarde wel "werkt" aan de andere kant? Ik ben er altijd van uit gegaan. Is dat te meten?
als er gewoon ruimte in de buizen zit om er nog een nul en aarde draad bij in te trekken zou dat prima moeten kunnen toch?107mb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:30:
In mijn nieuwbouwwoning kom ik een aantal stopcontacten te kort. We dachten dat er genoeg waren... helaas niet dus. Op een aantal plekken hebben we alleen lichtschakelaars. Zijn deze uit te breiden met een stopcontact? Ik besef dat dat er gaten voor een WCD geboord moeten worden, maar dat is het probleem niet
alleen bij een wisselschakeling is wat minder praktisch (niet onmogelijk)
[ Voor 6% gewijzigd door SMSfreakie op 06-01-2022 22:35 ]
404 Signature not found
Moet je even die schakelaar eraf schroeven. Als er een groen/gele, bruine en blauwe draad zit, kan het.107mb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:30:
In mijn nieuwbouwwoning kom ik een aantal stopcontacten te kort. We dachten dat er genoeg waren... helaas niet dus. Op een aantal plekken hebben we alleen lichtschakelaars. Zijn deze uit te breiden met een stopcontact? Ik besef dat dat er gaten voor een WCD geboord moeten worden, maar dat is het probleem niet
Als je alleen een bruine en zwarte draad hebt, niet zonder extra draden naar de centraaldoos te moeten trekken (wat ook geen probleem hoeft te zijn)
[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 06-01-2022 22:37 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
als het allemaal aangesloten is en de schroeven zitten ook overal vast (!) zit het wel goed.maratropa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:18:
[...]@flippy er komt een blanke draad van onder de woning in en zit vast in de aardklem in de groepenkast. Hoe wet je eigenlijk of de aarde wel "werkt" aan de andere kant? Ik ben er altijd van uit gegaan. Is dat te meten?
en waar in de nen1010 lezen we dit ?flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:00:
[...]
wat maakt dat dan uit? als het flauwekul is kan je toch net zo goed direct naar de goede plek trekken?
sidenote: als de kabel naar buiten toe gaat via de kruipruimte ontkom je toch niet aan de -as.
kruipruimte ≠ in de grond
het is de grond, dat het onder een huis zit veranderd daar niks aan.habbekrats schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:39:
[...]
en waar in de nen1010 lezen we dit ?
kruipruimte ≠ in de grond
Nee hoor, iedere ZZP'er weet meer dan ik, alleen ze willen misschien niet de waarheid naar mij vertellen.bottom line schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:28:
[...]
Als je het beter weet als een ZZP'er op werkspot, dan moet je het ook gewoon zelf doen.
Duur oplossing is vaak wat ze willen.
Dus, jij hoopt er met een klusmiddeltje ervan af te zijn omdat dat goedkoop is.noucmen schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 04:06:
[...]
Nee hoor, iedere ZZP'er weet meer dan ik, alleen ze willen misschien niet de waarheid naar mij vertellen.
Duur oplossing is vaak wat ze willen.
En aangezien de ZZP'er dat niet wilt aankopen, wil jij dat voor hem aankopen en moet hij het maar zien geïnstalleerd krijgen.
Strookt totaal niet met je bewering dat je zeker wilt zijn van kwaliteit, en daarom zelf liever materiaal inkoopt. Dan koop je vijzen in, terwijl de ZZP'er met nagels wilt werken. Of dan koop je ABB terwijl de ZZP'er een chinees merk wilt gebruiken. Of isolatie van 22cm terwijl ZZP'er misschien nog een overschot van 8cm heeft liggen
Doe het dan gewoon zelf in plaats van te klagen over de prijs / oplossing. Of vraag nog 10 andere ZZP'ers voor een prijsje te maken voor het vervangen een lager. Je gaat snel beroemd worden bij de zelfstandigen.
Ik vraag me sowieso af waar het verhaal over kruipruimtes ineens vandaan komt, aangezien de vraag van @djoenez daar helemaal niet over ging. Daarbuiten mag ymvk gewoon los liggen zover ik weet. Of het netjes is is een ander verhaal, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het oneindig veel fijner en sneller werkt dan met een bedrade boorhamer 50 gaatjes boven je macht liggen te boren.flippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:41:
[...]
het is de grond, dat het onder een huis zit veranderd daar niks aan.
Overigens ligt er bij mij zeil over het zand. Geldt volgens jou dan nog steeds grond = grond?
Om de originele vraag te beantwoorden, x/ymvk mag prima door die leiding heen. Als je er twee of meer wilt doen moet het ymvk zijn, maar dat kan krap worden in 25mm, helemaal als het vijf-aderige kabel moet zijn en er bochten in zitten.
Goed punt, ik had duidelijker moeten zijn. De gasleiding die ik wil gebruiken gaat van mijn meterkast direct omhoog (dus niet via de kruipruimte). Ik zocht naar redenen waarom dit niet mag (behalve dat het niet een "standaard oplossing" is). Ik begrijp dat het qua warmte dus kan, zolang ik maar een YMVK kabel neem.jordje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
[...]
Ik vraag me sowieso af waar het verhaal over kruipruimtes ineens vandaan komt, aangezien de vraag van @djoenez daar helemaal niet over ging. Daarbuiten mag ymvk gewoon los liggen zover ik weet. Of het netjes is is een ander verhaal, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het oneindig veel fijner en sneller werkt dan met een bedrade boorhamer 50 gaatjes boven je macht liggen te boren.![]()
Overigens ligt er bij mij zeil over het zand. Geldt volgens jou dan nog steeds grond = grond?
Om de originele vraag te beantwoorden, x/ymvk mag prima door die leiding heen. Als je er twee of meer wilt doen moet het ymvk zijn, maar dan kan krap worden in 25mm, helemaal als het vijf-aderige kabel moet zijn en er bochten in zitten.
Bedankt allen voor de antwoorden!
Huidige situatie:
3-fase aansluiting, met een kookgroep (Hager MKS 599). Deze is nu aangesloten op twee verschillende fase (L1 en L2). Richting de kookplaat gaan dan ook 2 bruine en 2 blauwe draden. De kookgroep is (via een verdeelklem) direct op de hoofdschakelaar aangesloten, zonder aardlek ertussen.
Aangepaste situatie?
Kan ik de MKS599 niet beter vervangen worden door een Hager ADM 416, waarbij de aansluitingen aan de onderkant respectievelijk:
L1, L2, leeg, nul
En aan de bovenkant:
Bruin, Bruin, leeg, blauw (2x) zijn?
De twee blauwe wil ik dan invoeren via een aftakblokje
Zie ik zaken hierbij over het hoofd? Het vervangen van de 4 aders zoals die nu naar de kookplaat gaan voor een echte '3-fase aansluiting' zie ik niet zetten zelf te doen; ik verwacht dat ik me dan te veel op de hals haal met hoe het hier is opgebouwd.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Dat kan en is zelfs aan te bevelen voor een betere lastverdeling over de fasen. Je hebt overigens dan maar één van de blauwe draden nodig. De andere kan je weghalen.gorgi_19 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:51:
Vorig jaar heb ik mijn groepenkast laten vernieuwen. Ik twijfel of 1 aanpassing nog moet gaan doorvoeren.
Huidige situatie:
3-fase aansluiting, met een kookgroep (Hager MKS 599). Deze is nu aangesloten op twee verschillende fase (L1 en L2). Richting de kookplaat gaan dan ook 2 bruine en 2 blauwe draden. De kookgroep is (via een verdeelklem) direct op de hoofdschakelaar aangesloten, zonder aardlek ertussen.
Aangepaste situatie?
Kan ik de MKS599 niet beter vervangen worden door een Hager ADM 416, waarbij de aansluitingen aan de onderkant respectievelijk:
L1, L2, leeg, nul
En aan de bovenkant:
Bruin, Bruin, leeg, blauw (2x) zijn?
De twee blauwe wil ik dan invoeren via een aftakblokje
Zie ik zaken hierbij over het hoofd? Het vervangen van de 4 aders zoals die nu naar de kookplaat gaan voor een echte '3-fase aansluiting' zie ik niet zetten zelf te doen; ik verwacht dat ik me dan te veel op de hals haal met hoe het hier is opgebouwd.
Edit: ik zag even over het hoofd dat de huidige kookgroep al over de twee fasen is verdeeld. Vreemd dat er dan niet gelijk een krachtgroep in is gezet. Het stuk over de nul draden is nog wel van toepassing.
[ Voor 6% gewijzigd door jordje op 07-01-2022 14:00 ]
Tja, waarschijnlijk goedkoper dan een krachtgroep, of onwetendheid...jordje schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:58:
[...]
Dat kan en is zelfs aan te bevelen voor een betere lastverdeling over de fasen. Je hebt overigens dan maar één van de blauwe draden nodig. De andere kan je weghalen.
Edit: ik zag even over het hoofd dat de huidige kookgroep al over de twee fasen is verdeeld. Vreemd dat er dan niet gelijk een krachtgroep in is gezet. Het stuk over de nul draden is nog wel van toepassing.
Overigens best mogelijk om 2 blauwe te moeten gebruiken: als je geen brug bij je kookplaat hebt, dan maak je die brug dus bij je krachtgroep. Scheelt je een kookplaat loshalen.
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Kortweg nee.RobertMe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Geldt dit dan voor alle schakelaars? Zou je dan dus ook als test de individuele groepen af moeten zetten? Maar deze hebben, in ieder geval in de meterkast alhier, geen test mogelijkheid. Want als ik het goed heb is een aardlek ook geen failsafe voor de groepen? De aardlek beschermd tegen weglekken van stroom (X in, Y retour, mag maar een minimaal verschil in zijn, anders lekt stroom weg), terwijl een groep een zekering is tegen "teveel verbruiken / vragen" (maximaal X ampère en anders uit), ook al gaat dat wel netjes retour.
Een aardlek is idd een ander type beveiliging dan een automaat/zekering.
De aardlek is een persoonsbeveiling. Het systeem is ontworpen met de gedachte dat lekstroom door een menselijk lichaam binnen gespecifeerde tijd en vermogen moeten worden afgeschakeld om onszelf niet zo makkelijk te kunnen electrocuteren.
Deze moet afschakelen bij een bepaalde lekstroom binnen een bepaalde tijd. Als de schakelaar iets verkleeft schakelt deze vaak nog wel, maar iets langzamer. Daardoor kan het zijn dat deze te laat schakelt tov de gestelde norm tijd.
De automaat/zekering is bedoeld als beveiliging tegen overbelasting en/of kortsluiting. Dit als bescherming voor de installatie (niet de persoon) tegen het doorbranden van bedrading etc. De marge waarbij deze schakelt is heel ruim, dus eventuele vertraging bij schakelen door verkleving is hier veel minder van belang. Automaten hebben idd ook geen testknop.
Bij een harde korstluiting tussen fase en aarde is het goed mogelijk dat de korsluitstroom in de korte tijd (voordat de aardlek uitschakeld) zo hoog word dat zowel de automaat als de aardlek uit gaat. Het is zelfs niet uitzonderlijk dat de automaat van de netbeheerder uitvalt bij een goede sluiting (eea hang af van de installatie/weerstanden bekabeling etc). Bij losse zekeringen zie je dat veel minder, maar dat heeft te maken dat de zekeringen iets ander gedrag vertonen dan automaten bij kortsluitstromen.
er ligt nu 2x bruin, 2x blauw en 1x groen geel en eindigt op een Perilexdoos?gorgi_19 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:51:
Vorig jaar heb ik mijn groepenkast laten vernieuwen. Ik twijfel of 1 aanpassing nog moet gaan doorvoeren.
Huidige situatie:
volgens mij mag je gewoon de 1 vd blauwen omkleuren naar bruin, en als zijnde 3 fasen op de perilex?
404 Signature not found
Volgens mij niet nen1010 514.3.1.1 , maar daar hoef je je niet aan te houden natuurlijk.SMSfreakie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
[...]
er ligt nu 2x bruin, 2x blauw en 1x groen geel en eindigt op een Perilexdoos?
volgens mij mag je gewoon de 1 vd blauwen omkleuren naar bruin, en als zijnde 3 fasen op de perilex?
Ik zie dat Hager componenten zoals een VKS01SG, VK11SH, VK03combi, etcetera met bruine litzes voor alle fasedraden worden geleverd.Er worden normaal tot 3 kleuren gebruikt in een groepenkast, te weten: zwart, ...
Schrijven de NEN-EN-IEC 61439 en/of NEN-EN-IEC 61439-3 fasekleuren voor in de groepenkast? Of mag je binnen in de groepenkast de L1, L2, en L3 litzes ieder zijn eigen kleur geven (respectievelijk bruin, zwart en grijs)?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
bruin-zwart-grijs mag, echter standaard in de meeste werkbussen is meestal bruin blauw en geel/groen in diverse dikte's.cj1 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:22:
De OP schijft bij "In de groepenkast":
[...]
Ik zie dat Hager componenten zoals een VKS01SG, VK11SH, VK03combi, etcetera met bruine litzes voor alle fasedraden worden geleverd.
Schrijven de NEN-EN-IEC 61439 en/of NEN-EN-IEC 61439-3 fasekleuren voor in de groepenkast? Of mag je binnen in de groepenkast de L1, L2, en L3 litzes ieder zijn eigen kleur geven (respectievelijk bruin, zwart en grijs)?
Voor fase draden mag veel behalve blauw en geel/groen
@habbekrats @djoenezflippy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:00:
[...]
wat maakt dat dan uit? als het flauwekul is kan je toch net zo goed direct naar de goede plek trekken?
Sterker nog, de kabel moet ofwel deugdelijk ondersteund / gemonteerd zijn, of minimaal 60 cm in de grond. Op de grond leggen voldoet aan geen van beide voorwaarden. Een snoer van je stofzuiger, die ligt op de grond, of een verlengsnoer van een klus. Een vaste installatiekabel niet.
@107mb wel ff opletten dat de volledige bedrading vanaf de meterkast tot stopcontact in 2,5mm2 is uitgevoerd. Een schakelaar wil nog wel eens met 1,5mm2 gevoed worden. Dus de fasedraad naar de schakelaar verdient het om nagekeken te worden en indien nodig vervangen.SMSfreakie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:34:
[...]
als er gewoon ruimte in de buizen zit om er nog een nul en aarde draad bij in te trekken zou dat prima moeten kunnen toch?
alleen bij een wisselschakeling is wat minder praktisch (niet onmogelijk)
De makelaars kennen hem ook allemaal al, dus dat zal niet lang meer duren danbottom line schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:39:
[...]
Je gaat snel beroemd worden bij de zelfstandigen.

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Behalve buiten de groepenkast: NEN 1010:2020 sectie 514.3.5 "Aanduiding van eenaderige kabels en installatiedraden" schrijft:habbekrats schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:04:
[...]
Voor fase draden mag veel behalve blauw en geel/groen
.faseleidingen over de gehele lengte moeten worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs. Het gebruik van een van deze kleuren voor alle faseleidingen in een stroomketen is toegelaten.
De huiselectriciën heeft daar weer een andere kijk op: bruin, zwart of grijs mag wel in een kabel, maar niet getrokken in een buis, daar mag alleen de kleur bruin als fasegeleider. Waar zou deze stelling op gebaseerd kunnen zijn?
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik heb nu een andere krimptang gekocht en andere (geel!!) 6mm² adereindhulzen. Ik vind het wel zo netjes als ik laat zien wat ik nu gedaan heb met het advies (dank daarvoor) en misschien hebben andere er ook wat aan, zie video voor het resultaat.
Iemand nog interesse in een vol bakje met adereindhulzen

Schrikbarend hoe groot het verschil is in resultaat tussen beide hulzen terwijl ze idd wel beide dezelfde maat lijken te hebben.Ingelogd schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:07:
In mijn vorige post (Ingelogd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1") bleef de (blauwe?) 6mm² adereindhuls niet goed zitten voor de 6mm² kabel in de groepenkast.
Ik heb nu een andere krimptang gekocht en andere (geel!!) 6mm² adereindhulzen. Ik vind het wel zo netjes als ik laat zien wat ik nu gedaan heb met het advies (dank daarvoor) en misschien hebben andere er ook wat aan, zie video voor het resultaat.
[YouTube: adereindhulzen 6mm² blauw en geel]
Iemand nog interesse in een vol bakje met adereindhulzen
Ik heb zelf nooit zo'n alles in 1 assortimentsdoos gehad, maar ik had dit niet verwacht. Ik had verwacht dat de manier van klemmen (type klemtang etc) het grootste verschil zou maken. Goed om te weten dat er ook een heel duidelijk verschil in adereindhulzen kan zitten.
ps. geen intresse in de bakje met adereindhulzen
Om te voorkomen dat het niet duidelijk is voor welke doeleinden draden worden gebruikt, moeten deze zijn voorzien van een aanduiding in de vorm van een gekleurde isolatie. In het Europese Harmonisatiedocument, HD 308, zijn de kleuren van de aders in kabels en buigzame leidingen vastgelegd voor de uitvoeringen tot en met vijf aders. Zie ook blad 39 van de NPR 5310 en bepaling 514.3 van de NEN 1010.cj1 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:40:
[...]
Behalve buiten de groepenkast: NEN 1010:2020 sectie 514.3.5 "Aanduiding van eenaderige kabels en installatiedraden" schrijft:
[...]
.
De huiselectriciën heeft daar weer een andere kijk op: bruin, zwart of grijs mag wel in een kabel, maar niet getrokken in een buis, daar mag alleen de kleur bruin als fasegeleider. Waar zou deze stelling op gebaseerd kunnen zijn?
In Nederland zijn deze kleuraanduidingen overgenomen voor aders van kabels, buigzame leidingen en draden. Over de gehele lengte van de draden en aders moeten de volgende kleuren zijn toegepast:
groen-geel voor de beschermingsleiding, geldt zowel voor de PE of PEN-ader in een kabel als voor de PE of PEN-draad;
blauw voor de nulleiding, zowel ader als draad;
bruin voor de fasedraad, fase-ader of schakelader, dus alleen in een kabel mag de bruine ader worden gebruikt als schakelader;
zwart voor de fasedraad of fase-ader als ook voor schakeldraad en schakelader, Geldt dus zowel voor kabels als voor draad;
grijs voor de fasedraad of fase-ader als ook voor schakeldraad en schakelader, Geldt dus zowel voor kabels als voor draad.
Ik heb advies nodig om dat veilig en volgens de regels te doen want daar ben ik niet van op de hoogte. Ik heb flexvolt 19mm buis door de kanalen van de kanaalplaatvloer weten te krijgen. Zo komen ze redelijk centraal in de ruimtes te hangen. Maar ze komen dus niet uit in een centraaldoos..
:strip_exif()/f/image/t20s04qN0gYWvCkCzzYqrLnR.jpg?f=fotoalbum_large)
De meterkast wordt vernieuwd omdat we ook zonnepanelen willen laten installeren. Ik wil alle rookmelders van het huis op 1 aparte groep. Dan volstaat een installatieautomaat van 4 ampere denk ik.
Ik zou er 2,5mm2 aarde, nul, fase en 2x 1,5mm2 koppeldraad (ze moeten blijkbaar in serie gekoppeld worden) doorheen kunnen trekken. Ik heb ergens gelezen dat je ze eigenlijk op een centraaldoos/inbouwdoos moet installeren. voldoet dit dan wel aan de regels?
Is het dan wel toegestaan om een kabel met mantel door de buis trekken? bijvoorbeeld
https://www.sandervunderi...0-300-500v-5g1-5-mm2.html.
Deze kabel heeft een fase, nul, en aarde in de goede kleur. de twee andere kleuren zou ik dan als aan en afvoerende koppeldraad gebruiken. volgens mij mag ik 1,5mm2 gebruiken zolang de installatieautomaat op 4 of 6 ampere afgezekerd is toch?
Er is ook specifieke brandmeldkabel te koop, maar die heeft vaak dunnere aderdikte en dit mag volgens de gebruiksaanwijzingen weer niet.
P.S. is het minder betrouwbaar om de brandmelders in stervorm te koppelen? Er staat in elke gebruiksaanwijzing die ik kan vinden dat het in serie zou moeten, maar er staat niet expliciet bij dat het niet in stervorm mag.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.