Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 209 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.324.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:14
Eindelijk eens aan de zolder begonnen, wat een soort van 2e woonkamer/thuisbios moet worden. Allemaal niet heel spannend, in eerste instantie voornamelijk het vervangen van verouderde (met name kleur) schakelmateriaal door wat moderners, en het aanleggen van de benodige bekabeling voor het netwerk. Bij het vervangen van de stopcontacten (ouderwets ondiep ongeaard) viel het me op dat de montagedozen voorzien waren van aarddraden. Althans, getrokken, maar niet aangesloten. Kleine moeite om die in elk geval actief te maken zodat de aarde in elk geval werkt; en achter de AV installatie het stopcontact vervangen door een geaard exemplaar. Nu is aansluiten natuurlijk een ding, maar het moet wel werken... en dat bleek niet het geval. Dat leidde uiteindelijk tot een uren durende speurtocht hoe de $%^&*( eea is aangesloten en doorgelust. Uiteindelijk bleek er op de tussenverdieping ergens een aarddraad niet goed in een lasklem te zitten, wat het probleem oploste. Waarom die draden, zelfs bij ongeaarde stopcontacten, niet gewoon doorgelust waren is me een raadsel.

Vorige (en eerste) bewoner heeft het meeste klussen door aannemers laten doen, maar is daarbij een paar keer... niet optimaal geholpen zeg maar; en we hebben vooral het gevoel dat ze een enigszins belazerd zijn. Qua uiterlijk allemaal pico bello, maar onder de motorkap zijn er wat zaken afgeraffeld en vreemd opgelost.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
jjohan14 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:31:
ik wil Ei146 https://www.sandervunderi...che-rookmelder-ei146.html rookmelders gaan kopen en ze 230 voeden en ook bekabeld koppelen.

Ik heb advies nodig om dat veilig en volgens de regels te doen want daar ben ik niet van op de hoogte. Ik heb flexvolt 19mm buis door de kanalen van de kanaalplaatvloer weten te krijgen. Zo komen ze redelijk centraal in de ruimtes te hangen. Maar ze komen dus niet uit in een centraaldoos..
[Afbeelding]
De meterkast wordt vernieuwd omdat we ook zonnepanelen willen laten installeren. Ik wil alle rookmelders van het huis op 1 aparte groep. Dan volstaat een installatieautomaat van 4 ampere denk ik.
Dat is erg af te raden, want dan merk je het niet als die groep is afgeschakeld. Rookmelders gewoon bij een veelgebruikte groep (bijvoorbeeld de verlichting van de woonkamer) op zetten.
Ik zou er 2,5mm2 aarde, nul, fase en 2x 1,5mm2 koppeldraad (ze moeten blijkbaar in serie gekoppeld worden) doorheen kunnen trekken. Ik heb ergens gelezen dat je ze eigenlijk op een centraaldoos/inbouwdoos moet installeren. voldoet dit dan wel aan de regels?
Ik heb dezelfde rookmelders en bij mij is het ook een mix van serie en ster. Het tekeningetje uit de manual is daar ook onduidelijk over, want onduidelijk is hoe lang het laatste stukje tot de melder is. Bij mij werkt het in ieder geval prima.
Bij nieuwbouw zitten ze op een centraaldoos, omdat je dan in die centraaldoos de verbindingen naar de volgende kunt maken (bij doorkoppelen) en je de melder dan makkelijk kunt bevestigen. Als je een melder in ster aansluit heb je dat niet nodig. Ik heb er ook eentje zonder centraaldoos zitten, met een rechtstreekse buis naar de meterkast. Gaat makkelijk en er staat nergens in de wet dat een centraaldoos verplicht is. Belangrijk is dat het aanraakveilig is.
Is het dan wel toegestaan om een kabel met mantel door de buis trekken? bijvoorbeeld
Dat zou ik niet doen. Gewoon blauw en bruin 2.5mm² en dan een oranje draad 1.5 mm² voor de doorverbinding. Die draad kun je ook bij SanderV kopen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 12:21
Dank. Goed om te horen. Dan installeer ik ze gewoon met vd draad, die rode had ik al gezien. De plekken waar het lastig is monteer ik dan in stervorm. Die afstanden vallen mee.
Andrehj schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Dat is erg af te raden, want dan merk je het niet als die groep is afgeschakeld. Rookmelders gewoon bij een veelgebruikte groep (bijvoorbeeld de verlichting van de woonkamer) op zetten.
Goed punt van je. Ik had hier al wel over nagedacht. Het leek mij goed om ze op 1 groep te zetten zodat je aan de rookmelder in de woonkamer ziet of de rookmelder op zolder ook werkt. Dan moet ik ze maar op 1 groep met de modem/router/wifi zetten. Dat merken we denk ik het snelst op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

Nu de uitbouw hier langzamerhand eindelijk klaar is ben ik aan't kijken hoe de PV uit te breiden op het nieuwe dak. Ik heb hierover een klein vraagje wat betreft PV-verdelers en regels voor dakdoorvoeren.

Kan er op de PV-verdeler meer dan 1 verbruiker aangesloten worden? Ik heb op termijn mogelijk ook elektra voor een airco nodig (als de buitenunit op het dak komt), naast de wasmachine/WPdroger. Nu ik dit zo opschrijf gok ik van niet aangezien wasmachine + WPdroger + airco misschien ook gewoon teveel voor 1 groep is.

Kan ik 2 YMVK door dezelfde dakdoorvoer halen? En 3? Ik heb nog een loze leiding voor een extra groep dus ik kan wel elektra regelen voor de airco als het niet ook via de PV-verdeler kan, maar die kabels moeten wel allemaal naar het dak en bij voorkeur door de/een bestaande doorvoer. De huidige PV is aangesloten op een YMVK die door een eigen dakdoorvoer naar een werkschakelaar gaat en van daar (naar verwachting) als losse aders naar de meterkast. Verder is er nog MV en rioolontspanning naar het dak.

Helaas heeft de huidige set al een omvormervermogen van 3.6 kW dus als ik de geplande ~1.9 kW (2xAPS DS3) daar bij zou doen lijkt het me wat te veel voor 1 fase (3x25A in de meterkast), toch? De huidige set haalt de 3.6 kW ook echt (zie sig) maar de extra panelen waarschijnlijk iets van 1.5-1.6 kW voor een totaal van net boven de 5 kW.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orthodroom
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Die horen uiteraard in een buis. Maar bij spotjes is het gebruik van kabel veel handiger. Die je dan vlak boven de spotjes in een handig mini lasdoosje aan elkaar maakt met Wago 221 klemmen.
@Andrehj ik heb inmiddels een paar van die lasdoosjes liggen. Heb je nog tips hoe je die dunne 0,75mm2 draadjes van de GU10 fitting daar netjes doorheen krijgt? Lijkt mij niet de bedoeling dat die door een (te) groot gat heen moeten. Lijkt mij ook apart als ik daarvoor iets van wartels moet bijbestellen, maar ik zie sowieso niks van die maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50
Termy schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:20:
Nu de uitbouw hier langzamerhand eindelijk klaar is ben ik aan't kijken hoe de PV uit te breiden op het nieuwe dak. Ik heb hierover een klein vraagje wat betreft PV-verdelers en regels voor dakdoorvoeren.

Kan er op de PV-verdeler meer dan 1 verbruiker aangesloten worden? Ik heb op termijn mogelijk ook elektra voor een airco nodig (als de buitenunit op het dak komt), naast de wasmachine/WPdroger. Nu ik dit zo opschrijf gok ik van niet aangezien wasmachine + WPdroger + airco misschien ook gewoon teveel voor 1 groep is.

Kan ik 2 YMVK door dezelfde dakdoorvoer halen? En 3? Ik heb nog een loze leiding voor een extra groep dus ik kan wel elektra regelen voor de airco als het niet ook via de PV-verdeler kan, maar die kabels moeten wel allemaal naar het dak en bij voorkeur door de/een bestaande doorvoer. De huidige PV is aangesloten op een YMVK die door een eigen dakdoorvoer naar een werkschakelaar gaat en van daar (naar verwachting) als losse aders naar de meterkast. Verder is er nog MV en rioolontspanning naar het dak.

Helaas heeft de huidige set al een omvormervermogen van 3.6 kW dus als ik de geplande ~1.9 kW (2xAPS DS3) daar bij zou doen lijkt het me wat te veel voor 1 fase (3x25A in de meterkast), toch? De huidige set haalt de 3.6 kW ook echt (zie sig) maar de extra panelen waarschijnlijk iets van 1.5-1.6 kW voor een totaal van net boven de 5 kW.
dakdoorvoer kan je tot 110mm zo krijgen
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2017/07/Dakdoorvoer_plat_dak_JualSolar-1.jpg dus meerdere kabels lijkt mij geen probleem.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:18

Termy

valt er nog wat te fragge?

habbekrats schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:47:
[...]

dakdoorvoer kan je tot 110mm zo krijgen
[Afbeelding] dus meerdere kabels lijkt mij geen probleem.
Als het dus mag is het prima, want de doorvoer is er al, er moeten alleen meer kabels doorheen :).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

Japie.G

Colour Classic

Ik zoek voor af en toe gebruik thuis wat elektra gereedschappen.

- een moment aandraaiset voor elektra en groepenkast.

- een adereindhuls tang + hulsen voor 2,5, 4 en 6mm2 draden alsmede hulsen waar ik 2 draden in 1 huls kan zetten.

Wie heeft goede tips voor wat te kopen? Een goede middenmoter is voor mij genoeg. Moet veilig zijn.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Japie.G schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:31:

- een adereindhuls tang + hulsen voor 2,5, 4 en 6mm2 draden alsmede hulsen waar ik 2 draden in 1 huls kan zetten.

Wie heeft goede tips voor wat te kopen? Een goede middenmoter is voor mij genoeg. Moet veilig zijn.
Filmpje van ingelogd gezien Ingelogd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Moment schroevendraaier gebruik ik niet, gezond verstand wel.
En een weekje latencontrole of het goed vast zit. ( Bij voorkeur niet meer verder draaien als het al vast zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

Japie.G

Colour Classic

habbekrats schreef op zondag 9 januari 2022 @ 08:40:
[...]

Filmpje van ingelogd gezien Ingelogd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Moment schroevendraaier gebruik ik niet, gezond verstand wel.
En een weekje latencontrole of het goed vast zit. ( Bij voorkeur niet meer verder draaien als het al vast zit)
Ja heb ik gezien inderdaad. Daarom wil ik dat goed doen…geen onveilig gedoe.

En over die moment schroevendraaiers.. gezond verstand is juist het probleem. Zit bij mij niet goed denk ik haha. Ik draaide alles veel te strak aan wat klaarblijkelijk JUIST voor problemen kan zorgen. Daar wil ik vanaf door moment te gebruiken (plus een paar graden extra 😉)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:26
Momentschroeven draaiers voor elektra werk zijn niet echt goedkoop.
Want je zal iets instelbaars moeten hebben.

Een wera met moment 1,2-3 Nm is grofweg 50€ in de niet vde variant.
Als je aanleert altijd echt spanningsloos te werken hoef je natuurlijk geen vde variant te hebben scheelt iets.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 09-01-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Orthodroom schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:43:
@Andrehj ik heb inmiddels een paar van die lasdoosjes liggen. Heb je nog tips hoe je die dunne 0,75mm2 draadjes van de GU10 fitting daar netjes doorheen krijgt? Lijkt mij niet de bedoeling dat die door een (te) groot gat heen moeten. Lijkt mij ook apart als ik daarvoor iets van wartels moet bijbestellen, maar ik zie sowieso niks van die maat.
Nee. Ik heb deze fittingen gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/96a2b60ff2dca338e0afce2d9634ed3f/g/u/gu10_fitting_met_aansluitsnoer_lasdoos_en_kroonsteen.jpeg
Deze hebben een veel degelijker aansluitsnoer, geen gepruts met die enkele draden.
Het lasdoosje heb ik alleen aan het eind van een string gebruikt (en dan het kroonsteentje vervangen door Wago 221). Bij de lampen halverwege een string heb ik het hele lasdoosje vervangen door de Mini lasdoosjes. Alleen de trekontlasting knipte ik er af, en die kon ik dan mooi in de mini lasdoos hergebruiken. Zo zit alles netjes en stevig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
En tegenwoordig maakt wago deze.
Afbeeldingslocatie: https://www.ledinbouwspotsleds.nl/Files/2/25000/25236/ProductPhotos/Large/1785764856.jpg

Heeft wago “afgekeken” van de Chinezen die dat al heel lang aanboden op bijvoorbeeld Ali.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Omdat ik mijn hele meterkast zelf heb samengesteld en het graag goed wilde doen, heb ik een set Wiha Torquevario-S gekocht. Werkt prima. Pas als je een goede momentschroevendraaier hebt besef je hoeveel 2 Nm op een schroefje eigenlijk is...
Knipex 975308 of 975309.
De 975308 heb ik al 13 jaar, erg veel gebruikt en werkt nog steeds perfect. Nog geen seconde spijt gehad van de 100 euro die ik er toen voor heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Japie.G schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:12:
Daar wil ik vanaf door moment te gebruiken (plus een paar graden extra 😉)
Als je de schroeven aandraait op de juiste koppels (Hager (en volgens mij ook ABB) specificeert dat netjes per component, het verschilt namelijk nogal) zijn die paar graden extra echt niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Sterker nog te strak aandraaien kan bij soepele aders leiden tot loszittende contacten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:01
Andrehj schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:59:
[...]

Omdat ik mijn hele meterkast zelf heb samengesteld en het graag goed wilde doen, heb ik een set Wiha Torquevario-S gekocht. Werkt prima. Pas als je een goede momentschroevendraaier hebt besef je hoeveel 2 Nm op een schroefje eigenlijk is...
Verdomd weinig kracht biertje op armlengte .....................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:27
Dapdodo schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Verdomd weinig kracht biertje op armlengte .....................
Maar wel 10kg op schroevendraaier dikte (2cm radius : 2Nm/0,02m=100N)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51

Dit heb ik inmiddels gekocht:

Aandraaiset met moment Wera set:
https://www.amazon.de/Wer...t-16-teilig/dp/B06XF2B539

Adereindhulstang Knipex 97 53 18:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Adereindhulzen besteld bij conrad, veel merken gekozen voor Cimco solo en twin 6mm².

Het kost wat maar heb een hoop op de planning staan.

O..ja... meetgereedschap zal ik maar niet opsommen. Als je een complete groepenkast zelf vervangt is het wel verstandig dat je het laat keuren/doormeten voor de verzekering.

[ Voor 9% gewijzigd door Ingelogd op 09-01-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik kom net op de bouw, ligt de alamat van de tuin kabel eruit.

Vorige week heb ik drie lasdozen op de muur geplaatst en de tuin kabel van lasdoos naar lasdoos met wago’s doorverbonden.

Ik dacht dat er water in een lasdoos was gekomen dus ging eens checken. Maar allen waren ze droog. Na ze een voor een afgekoppeld te hebben kon ik het aardlek terug reduceren naar het stuk kabel tussen de laatste twee lasdozen.

Blijkt dat er vorige week een bouwvakker met zijn schop dwars door de 4x2.5YMvK-as is gegaan.

Ik dacht dat het hele idee van die -as kabel was om dit te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwAB0K8BtQuIxLCFjpBVy2b07F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkJOO4jD4K6Q2iOMMjikdteH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jgu9QnjlLuR0l1bD3nLm0mvKaSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9sz6vs3ainVcCuDPHU2UTC9.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ingelogd schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Adereindhulstang Knipex 97 53 18:
https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Adereindhulzen besteld bij conrad, veel merken gekozen voor Cimco solo en twin 6mm².

Het kost wat maar heb een hoop op de planning staan.

O..ja... meetgereedschap zal ik maar niet opsommen. Als je een complete groepenkast zelf vervangt is het wel verstandig dat je het laat keuren/doormeten voor de verzekering.
8)7

je hebt gelezen dat het voor af en toe thuisgebruik is en niet dagelijks gebruik door een electricien die okseldiep in een meterkast hangt de hele dag?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JackBol schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:16:
Blijkt dat er vorige week een bouwvakker met zijn schop dwars door de 4x2.5YMvK-as is gegaan.

Ik dacht dat het hele idee van die -as kabel was om dit te voorkomen?
Nee, het hele idee van de -as kabel is om dit veilig mogelijk te maken.

Wanneer je met een schop door zo'n kabel steekt kom je altijd eerst het aardscherm tegen voordat je een actieve geleider raakt, zodra je ook de actieve geleider raakt maak je kortsluiting naar aarde waardoor de beveiliging direct uitschakelt. Dit voorkomt dat de schop of de bouwvakker onder spanning komt te staan.

Het aardscherm maakt de kabel ook wel ietsje steviger maar dat is niet het voornaamste doel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ingelogd schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Mooi spul! Wera en Knipex is ook mijn go-to combinatie. :)

Wel jammer dat het bereik van die Wera momentschroevendraaier redelijk beperkt is met 1,2 tot 3,0Nm. Het eerder genoemde alternatief van Wiha doet 0,8 tot 5,0Nm, toch weer net wat veelzijdiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51
flippy schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:18:
[...]

8)7

je hebt gelezen dat het voor af en toe thuisgebruik is en niet dagelijks gebruik door een electricien die okseldiep in een meterkast hangt de hele dag?
Ja, klopt. Maar een set met een moment schroevendraaier kom je toch uit bij de duurdere prijzen, dan zijn naar mijn mening de Wera of Wiha slim setjes het meest compleet/compact voor een goede prijs kwaliteit verhouding.

De krimptang kan ik je gelijk geven, die heb je inderdaad wat goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Ha! Even een elektronica vraag waarvan ik niet precies weet in welk subforum hij nou het beste past.

Wij hebben in de berging de droger (5jr oud) en de wasmachine (8jr oud) altijd op 1 stopcontact gehad zonder problemen met een combiregelaar ertussen (https://www.praxis.nl/ger...92qogTXStEwBoCvE8QAvD_BwE). Nu vliegt de laatste tijd of de droger of de wasmachine er uit, ik heb de combiregelaar al vervangen maar dit heeft geen effect.

We hebben geen ingrijpende wijzigingen in onze elektronica installatie gedaan de laatste tijd dus ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken. Wat zou een goede manier zijn om er achter te komen wat er aan de hand is of heeft iemand een vermoeden?

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

dano_nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:26:
Ha! Even een elektronica vraag waarvan ik niet precies weet in welk subforum hij nou het beste past.

Wij hebben in de berging de droger (5jr oud) en de wasmachine (8jr oud) altijd op 1 stopcontact gehad zonder problemen met een combiregelaar ertussen (https://www.praxis.nl/ger...92qogTXStEwBoCvE8QAvD_BwE). Nu vliegt de laatste tijd of de droger of de wasmachine er uit, ik heb de combiregelaar al vervangen maar dit heeft geen effect.

We hebben geen ingrijpende wijzigingen in onze elektronica installatie gedaan de laatste tijd dus ik weet even niet waar ik moet beginnen met zoeken. Wat zou een goede manier zijn om er achter te komen wat er aan de hand is of heeft iemand een vermoeden?
haal die stekkerdoos er tussenuit en probeer het te reproduceren met de machines in bedrijf.

gebeurt het niet meer dan weet je dat het de stekkerdoos is.

ps: mocht je dat ding gebruiken omdat je nog een droger hebt met verwarmingselementen mag ik dan met klem adviseren om te kijken naar een nieuwe droger met warmtepomp? :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
@dano_nl Als ze op een enkele groep zitten kan alleen die groep eruit vliegen. Dus wat bedoel je met 'Nu vliegt de laatste tijd of de droger of de wasmachine er uit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:16
Ik vermoed dat 1 van de 2 plots geen spanning meer heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Septillion schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:58:
@dano_nl Als ze op een enkele groep zitten kan alleen die groep eruit vliegen. Dus wat bedoel je met 'Nu vliegt de laatste tijd of de droger of de wasmachine er uit"?
Goeie, als beide aanstaan lijkt het alsof de combiregelaar 1 van de twee afsluit lichtje gaat uit maar wasmachine draait door.

@Jim423 wat bedoel je met plots? Of heb je een bron waar ik daar meer over kan lezen? Ben onvoldoende thuis hierin. Bedankt voor 't meedenken!

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
De wasmachine zal ten alle tijden blijven doordraaien lijkt me.
Alleen de wasdroger zal uitgeschakeld worden tijdens het opwarmen van het water in de wasmachine.
Dus is er wel iets mis dan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dano_nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Goeie, als beide aanstaan lijkt het alsof de combiregelaar 1 van de twee afsluit lichtje gaat uit maar wasmachine draait door.
Ja, dat is de bedoeling van de combiregelaar toch? Bij een hoge belasting wordt 1 van de apparaten tijdelijk uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Xander schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:09:
[...]

Ja, dat is de bedoeling van de combiregelaar toch? Bij een hoge belasting wordt 1 van de apparaten tijdelijk uitgeschakeld.
Daarna hoort de droger wel weer aan te gaan toch? Ik ga morgen ff monitoren, thanks

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:14
@dano_nl Zodra de warmtevraag van de wasmachine is gestopt zou de droger weer spanning moeten krijgen ja. Of hij dan ook wekelijk verder gaat hangt af van de droger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@dano_nl Als het gedrag nu werkelijk heel anders is dan voorheen, ook met een andere combiregelaar, is wellicht de wasmachine defect waardoor deze lang(er) een hoog vermogen blijft opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste mensen,

Ik huur mensen uit werkspot.nl in voor een klus,

Als ik zelf materialen koop, heb ik guarantie van de winkel.
Als ik laat de vakman van werkspot koopt, is er risico dat guarantie daarna lastig wordt ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
noucmen schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:45:

Als ik laat de vakman van werkspot koopt, is er risico dat guarantie daarna lastig wordt ?
Als je het materiaal door de vakman laat leveren en er is iets mis, dan moet je bij de vakman zijn. Het maakt niet uit of er dan een defect is aan het product of dat er een fout is gemaakt bij installatie, de vakman is jouw aanspreekpunt. Je koopt dan in feite een totaaloplossing en daar dient de vakman garantie op te verlenen.

Als je zelf het materiaal koopt heb je daar garantie op van de leverancier. Maar wellicht heb je dan de vakman nodig om het te demonteren en om het vervangende onderdeel weer te monteren, hier zul je gewoon een rekening van krijgen.

Mocht de leverancier vervolgens roepen dat het product kapot is gegaan door foutief gebruik / foute installatie, dan weigeren ze de garantie misschien en zit jij in een discussie tussen 2 partijen.

Kortom garantie is juist veel makkelijker als het materiaal en de arbeid van 1 partij komt. Maar het is natuurlijk wel wijs om met een betrouwbare partij te werken, mocht je de goedkoopste oost-Europeaan inschakelen die een jaar later van de aardbodem verdwenen is, dan kun je natuurlijk niets meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 09-01-2022 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:37
noucmen schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:45:
Beste mensen,

Als je het zelf koopt moet je bij een defect ook zelf de spullen eruit slopen of dit tegen betaling laten doen.
Als je bang bent dat een elektricien via werkspot z'n garantieverplichtingen niet nakomt moet je mijns inziens sowieso diegene al niet inhuren voor de klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
jordje schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:58:
[...]

Als je het zelf koopt moet je bij een defect ook zelf de spullen eruit slopen of dit tegen betaling laten doen.
Als je bang bent dat een elektricien via werkspot z'n garantieverplichtingen niet nakomt moet je mijns inziens sowieso diegene al niet inhuren voor de klus.
Met zulke dingen kom je erachter dat goedkoop duurkoop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:10
Weer terug met een vraagje over de ABB die ik mogelijk wil toevoegen aan de kast:
2CTB803973R0500

Afbeeldingslocatie: https://www.technowinkel.nl/user_images/a/b/th_abb-ovr-t2-netoverspanningsbeveiliging-2ctb803973r0500-9078221.gif

De L/N moeten aangesloten worden met 6mm, daar is ook een mooie kabel voor bijgeleverd. De aarde op de rail aangesloten, Dat is dacht ik de ABB buisinvoerstuk 175-04R.. Dat gaat allemaal wel lukken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dm2pryJ3mD8oKJFG6e-6m6xGIpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l1IgJr45yOTRAbYrhvwKDPkf.png?f=fotoalbum_large

Die ABB website is een gedrocht om iets van documentatie te vinden

Na contact/advies met SanderVunderink i.p.v. de OBO/Dehn de ABB gekozen voor eenheid in de meterkast, dit zou het idee dan zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npaYxL93qGyKqI7mxUCxwwzdnF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/npTOgEgYVn2JVDLaQuQBXkw5.png?f=fotoalbum_large

Hier lees ik niets over type 1. Is dit noodzaak voor een woonhuis?

En dan puur voor de 3x 2pin aardlekschakelaars en 2x 2pin aardlekautomaten die op die busboarden zitten. Daar zit de meeste/duurste apparatuur op. Enkele zoals de server wilde ik met type3 aansluiten, is dat aan te raden?

Waar betreft de control unit vind ik de handleiding behoorlijk onduidelijk. Hoe Waar sluit je die op aan (enige wat ik lees is 1.5mm draad) om optische meldingen te krijgen, iemand dit al eens in domotica of een simpel speakertje geïntegreerd?

[ Voor 135% gewijzigd door Source90 op 11-01-2022 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-06 14:51
jjohan14 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:31:
ik wil Ei146 https://www.sandervunderi...che-rookmelder-ei146.html rookmelders gaan kopen en ze 230 voeden en ook bekabeld koppelen.

Ik heb advies nodig om dat veilig en volgens de regels te doen want daar ben ik niet van op de hoogte. Ik heb flexvolt 19mm buis door de kanalen van de kanaalplaatvloer weten te krijgen. Zo komen ze redelijk centraal in de ruimtes te hangen. Maar ze komen dus niet uit in een centraaldoos..

[Afbeelding]

De meterkast wordt vernieuwd omdat we ook zonnepanelen willen laten installeren. Ik wil alle rookmelders van het huis op 1 aparte groep. Dan volstaat een installatieautomaat van 4 ampere denk ik.

Ik zou er 2,5mm2 aarde, nul, fase en 2x 1,5mm2 koppeldraad (ze moeten blijkbaar in serie gekoppeld worden) doorheen kunnen trekken. Ik heb ergens gelezen dat je ze eigenlijk op een centraaldoos/inbouwdoos moet installeren. voldoet dit dan wel aan de regels?

Is het dan wel toegestaan om een kabel met mantel door de buis trekken? bijvoorbeeld

https://www.sandervunderi...0-300-500v-5g1-5-mm2.html.

Deze kabel heeft een fase, nul, en aarde in de goede kleur. de twee andere kleuren zou ik dan als aan en afvoerende koppeldraad gebruiken. volgens mij mag ik 1,5mm2 gebruiken zolang de installatieautomaat op 4 of 6 ampere afgezekerd is toch?

Er is ook specifieke brandmeldkabel te koop, maar die heeft vaak dunnere aderdikte en dit mag volgens de gebruiksaanwijzingen weer niet.

P.S. is het minder betrouwbaar om de brandmelders in stervorm te koppelen? Er staat in elke gebruiksaanwijzing die ik kan vinden dat het in serie zou moeten, maar er staat niet expliciet bij dat het niet in stervorm mag.
Ik zou geen kabels (draden in een grijze mantel) gebruiken, je zal dat heel moeilijk door die buizen krijgen (maar het mag wel) - zeker een 5G2.5. Best is om 5 draden te trekken, en voor het gemak allemaal dezelfde grootte (2.5), als je er dan nog iets anders mee wil doen (stopcontact ofzo), dan kan dat ook.

Draad trekken doe je trouwens best met twee, dat gaat vlotter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:36
Ik heb Velux inbouw"zenders" gekocht (KLF 050). Net even getest: werkt uitstekend. Ik wil het geheel inbouwen, maar vraag me af wat het meest verstandig is. Aan alle vijf de draadjes is aan het adereind een huls geperst (geen standaard adereindhuls.
  1. Kunnen deze adereinden gewoon in de wago 221 lasklemmen in het geval van de 230V aanvoer, of moet de huls er af?
  2. Kunnen deze hulzen zo de schakelaar in voor wat betreft de bediening, of moet de huls er af? Dan zal er een andere adereindhuls op moeten, óf moet er een Wago tussen en is het antwoord hetzelfde als bij (1) hierboven (wat wel erg veel ruimte kost in de inbouwdoos...)?
In beide gevallen is overigens antwoord sowieso "het kan", want dat werkte net met de testopstelling ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DRSsg72GxVOFNc9cHAcp-Rjewg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JlL60frH56YVNcU59npUFL8O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8aOPYynrekN-sAy-aJgXsMe5fU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e42wig6nYvy25gvB6B2QSQYi.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ideaal is het niet maar ik verwacht geen problemen gezien het lage vermogen wat erdoorheen gaat (max 1500mA ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@source Heb je er wel een voorbeveiliging voor zitten, of kun je de netbeheerder automaten zelf weer bijzetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verdeling van de fases was inderdaad al gedaan. Waarom deze oplossing gekozen.. Tsja.. Goedkoper, was besteld, geen idee.
Niettemin zit er dus nu geen aardlekbeveiliging voor de kookgroep, de eerste beveiliging is hoofdzekering en het lijkt me veiliger als ik de verhalen hier lees om een aardlekschakelaar of aardlekautomaat er tussen te zetten.

Wat ik zo lees hoef ik dus niet alle in- en uitgangen van de alamat te gebruiken.

Een nuldraad zou in theorie verwijderd kunnen worden, maar dan moet ik inderdaad de kookplaat nakijken hoe het daar aangesloten is, en een aftakblokje zou in ieder geval moeten werken.
SMSfreakie schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:12:
volgens mij mag je gewoon de 1 vd blauwen omkleuren naar bruin, en als zijnde 3 fasen op de perilex?
Omkleuren ben ik geen fan van; ook omdat ik de apparatuur niet heb om alles goed na te meten en het in mijn geval ook geen meerwaarde heeft.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hi allen,

Wat vinden we hier van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z9_AqI-sEjp3aTCQ9J7lEE-uig=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I1sS9elZV7Dm3QyouR6UibCl.png?f=fotoalbum_large

De wens is om in deze groepenkast het energieverbruik van een elektrische boiler en omvormer te meten. Nu blijkt er al een Eastron SDM120 in te zitten (de blauw/witte meter in de kast rechts), vermoedelijk voor PV of de boiler. De meter zit vóór de installatieautomaat (die van Hager) en het circuit lijkt ook vóór een van de drie aardlekautomaten afgetakt te worden. Niet helemaal hoe het heurt lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

@Femme Die Hager automaat zou ik snel vervangen zodat 'ie netjes (zonder kabeltjes er aan geplrutst) achter de ALS zit.
Je meternummer is ook zichtbaar. Geen idee wat je er mee kunt, maar misschien even verbergen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Laatst online: 14:35

Asteroid9

General Failure

Er zit nog een ongebruikte Flexomaat in de rechterkast, die kan hij mooi gebruiken om de Hager mee te vervangen ;)
Flexomaat klikt op het busboard, dan ben je die draden gelijk kwijt.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voederbietel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-06 09:28
Asteroid9 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:37:
Er zit nog een ongebruikte Flexomaat in de rechterkast, die kan hij mooi gebruiken om de Hager mee te vervangen ;)
Flexomaat klikt op het busboard, dan ben je die draden gelijk kwijt.
En vervolgens de kWh-meter achter de automaat ipv ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-06 07:23
Femme schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:56:
Hi allen,

Wat vinden we hier van?

[Afbeelding]

De wens is om in deze groepenkast het energieverbruik van een elektrische boiler en omvormer te meten. Nu blijkt er al een Eastron SDM120 in te zitten (de blauw/witte meter in de kast rechts), vermoedelijk voor PV of de boiler. De meter zit vóór de installatieautomaat (die van Hager) en het circuit lijkt ook vóór een van de drie aardlekautomaten afgetakt te worden. Niet helemaal hoe het heurt lijkt me.
Zit er achter de 5e en 10e groep wel een draad? Of zitten die groepen daar onnodig? En de Hager zit nu niet achter een ALS.
Om het netjes te doen zou ik de PV op een losse aardlekautomaat zetten, in de rechtse kast. Daar is ook ruimte om die groep te bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:37
PV installaties hoeven niet in iedere situatie verplicht achter een ALS, maar ik zou het zelf gewoon altijd doen. Het liefst aan een eigen aardlekautomaat, want PV wil nog wel eens een vrij hoge lekstroom hebben en je wilt niet dat die onnodig tript en andere groepen meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Femme Hier kan wel even wat netjes gemaakt worden volgens de regels, en een stukje veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
habbekrats schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:55:
@source Heb je er wel een voorbeveiliging voor zitten, of kun je de netbeheerder automaten zelf weer bijzetten ?
Is type 1 noodzakelijk voor een woning? In deze afbeelding zie ik die niet gebruikt. SanderVunderick en Elektramat hebben die ook niet benoemd. Enkel type 3 bij gevoelige eindapparatuur.

In de afbeelding hebben ze het pas vanaf 125A over voorzekeren. Daar kom ik met mijn hoofdzekering van 40A niet in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npaYxL93qGyKqI7mxUCxwwzdnF4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/npTOgEgYVn2JVDLaQuQBXkw5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Source90 op 10-01-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 18:48

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Source90 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:57:
[...]

Is type 1 noodzakelijk voor een woning? In deze afbeelding zie ik die niet gebruikt. SanderVunderick en Elektramat hebben die ook niet benoemd. Enkel type 3 bij gevoelige eindapparatuur.
Hager heeft eerder een document opgemaakt; op bladzijde 2 en 3 geven ze advies welke type onder welke omstandigheden gebruikt kan worden :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
gorgi_19 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:18:
[...]

Hager heeft eerder een document opgemaakt; op bladzijde 2 geven ze advies welke type onder welke omstandigheden gebruikt kan worden :)
Ah, als ik hem goed lees ook type 2.
Wel apart dat enkel in heuvelgebied type 3 benoemd staat, terwijl dit bij DEHN of ABB bij huishoudelijke gevoelige apparaten benoemd wordt.

Los daarvan, nu de vraag bij ABB uitstaan, wellicht weet iemand met meer ervaring p dit gebied het hier ook:
Waarop sluit ik het kleine kastje aan? Met 1.5mm

In datzelfde PDF bestand noemt Hager het "hulpcontacten" op pagina 6.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 11-01-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile1992
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:42
Ik wil graag een vakkenkast laten maken. Daar wil ik zelf smartverlichting in de vorm van 9 led spots in gaan bouwen. Het eindresultaat moet dus zo iets worden.

Nou ben ik zoekende hoe dergelijke spots veilig ingebouwd kunnen worden zodat het ook voldoet aan de normen. Ik zit te denken aan een van de twee volgende spots:
deze of deze

Beide lampen zijn voorzien van een driver. Deze zullen dus in de holle planken terecht komen. Is dat wenselijk gezien de warmte die daar eventueel van af komt? In de planken zal weinig/geen ventilatie zijn en dus snel opwarmen, maar ik heb zelf geen idee hoeveel warmte er vrij komt van zulke lampen en drivers.

Daarnaast heb ik op de plek waar de kast moet komen te staan geen centraaldoos dus ik zal de spots door middel van een WCD en een stekker moeten voeden. Mogen de snoeren die naar de lampen toe gaan en de lasklemmen in dat geval los in de planken liggen? Of moeten in die situatie alle lassen ook in een doos gelegd worden inclusief trekontlasting? En is dubbel geïsoleerd snoer dan voldoende, of moet alles in buizen gelegd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Source90 Mijn vraag was of jezelf de netbeheerder automaat weer bij kunt zetten. Op mijn werk zitten dit soort beveiligingen ook van klein tot groot. Bij een flinke overspanning en het apparaat grijpt in wil de voorbeveiliging wel eens aanspreken. Thuis heb ik er geen last van ik kan de 25A-d automaten gewoon weer bij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
habbekrats schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:52:
@Source90 Mijn vraag was of jezelf de netbeheerder automaat weer bij kunt zetten. Op mijn werk zitten dit soort beveiligingen ook van klein tot groot. Bij een flinke overspanning en het apparaat grijpt in wil de voorbeveiliging wel eens aanspreken. Thuis heb ik er geen last van ik kan de 25A-d automaten gewoon weer bij zetten.
Had ik denk ik verkeerd begrepen! Bij zetten verkeerd opgevat :)
Die kan ik zelf aan/uit zetten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnrRe1hUr4Kg-eHsb6E2yCjlxhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNQTiloAX9uEkOA1wj0g00HN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Source90 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:19:
Na contact/advies met SanderVunderink i.p.v. de OBO/Dehn de ABB gekozen voor eenheid in de meterkast, dit zou het idee dan zijn:
Was er ook nog een technische reden? Hier zit namelijk die compacte 3-fasen OBO in de meterkast, omdat die prijstechnisch veel interessanter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Source90 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 23:19:
Was er ook nog een technische reden? Hier zit namelijk die compacte 3-fasen OBO in de meterkast, omdat die qua prijs interessanter was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Andrehj schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:32:
[...]

Was er ook nog een technische reden? Hier zit namelijk die compacte 3-fasen OBO in de meterkast, omdat die prijstechnisch veel interessanter was.
Telefonisch iets mee gekregen over hogere kV bescherming en stootstroom. Ben eerlijk in dat hij op advies is gekocht. Had nog budget in de begroting van de meterkast en om die reden ABB gekocht.

Hier de specs:
https://www.abbconnect.nl...ordercode=2CTB803973R0500

en OBO:
https://www.obo.be/datash...OMPACT_255-5093380-nb.pdf

Ik lees: Afleidstootstroom (8/20): 160kV (ABB) en 60kV (OBO)
Veiligheidsniveau (kilovolt): 1.5 kV (ABB) en 1.1 kV (OBO)

Of dat voor een woning enig effect/positief is, ben ik niet degene om dat te beantwoorden. :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:20

Mars Warrior

Earth, the final frontier

habbekrats schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:54:
@Femme Hier kan wel even wat netjes gemaakt worden volgens de regels, en een stukje veiliger.
Regeltjes, netter, veiliger. Tsja dan moet ik altijd aan deze meterkast denken, ergens in Europa :z

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psC7VXBGNS9WjtWr2JM3wMvw0Mc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnaCZQgh54BPirAXMK7JN5YH.jpg?f=fotoalbum_large

Een echte meterkast met zoveel metertjes. 1 metertje per appartement :D

Alles netjes met aderhulsjes en vastgezet met het correcte aandraaimoment door een erkend electricien :Y

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

jordje schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:42:
PV installaties hoeven niet in iedere situatie verplicht achter een ALS, maar ik zou het zelf gewoon altijd doen. Het liefst aan een eigen aardlekautomaat, want PV wil nog wel eens een vrij hoge lekstroom hebben en je wilt niet dat die onnodig tript en andere groepen meeneemt.
Goed punt. Ik weet overigens niet zeker of het een PV groep is, zou ook de elektrische boiler kunnen zijn. In dat geval zou de ABB terug kunnen en moeten we het zo herbedraden dat de tussenmeter achter de automaat komt. Het gebruik van flexibele buis maakt dit wel makkelijker.

Het is in zoverre mijn probleem dat we PV en boiler willen meten in de groepenkast en dat op een nette en verantwoorde manier willen doen. We doen dit project samen met Saxion en Universiteit Twente. In dezelfde buurt heeft de UT al eerder een project gedaan om elektrische boilers bestuurbaar te maken. Wellicht dat die Eastron tussenmeter er toen op deze manier ingehackt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 15:54

Ethirty

Who...me?

Femme schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:23:
[...]

We doen dit project samen met Saxion en Universiteit Twente.
Ken de scope uiteraard niet, maar is dit niet een heel goed argument om het door een vakman te laten doen ipv via got?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Ik ben bezig met het vervangen van de een tijdschakelklok voor een astro schakelklok, ik vraag me alleen af waarom er verschillende vermogens aan mogen hangen afhankelijk van de soort lamp. Als ik het goed begrijp dus max 3000W aan gloeilampen, en maar 90 watt aan ledlampen? Waarom zit daar zo'n groot verschil tussen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6WpmYb3sgIJV9aYk4KeDMy0Tfg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bb7xSYRXmGvF3kv8JMfvy1ul.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06 10:20
Beste tweakiseurs,

Ik heb een EASEE Home 11KW thuislader aangeschaft: StraightOn.NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Deze beschikt over een ingebouwde DC/Type B aardlek.
Heb ik nu in mijn groepenkast nog een Type A aardlek in de vorm van een aardlekautomaat nodig? Of kan ik deze aansluiten op alleen een 3-fase zekeringsautomaat-Ckar 20A (zonder aardlek dus)?

De handleiding van de EASEE is er niet helemaal duidelijk over; er staat dat "indien nodig een type A aardlek gebruikt kan worden"

Zie ook dit advies van medetweaker: StraightOn.NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:19
Ethirty schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:10:
[...]

Ken de scope uiteraard niet, maar is dit niet een heel goed argument om het door een vakman te laten doen ipv via got?
Even over vakmannen en vrouwen.
Als je die nou kon vinden, dan had je gelijk. Maar de kans dat je een veel te dure prutser inhuurt is levensgroot.
Als alle echte vaklui nou gewoon weer gilden zouden oprichten waarbij ze elkaar controleren en bij prutswerk onmiddellijk weer uit het gilde gooien, dan zou ik graag vaklui van dit gilde inhuren en daar wil ik ook wel wat meer voor betalen.
Maar de huidige markt is verziekt en voor consumenten zijn vaklui nauwelijks te vinden, dan is zelf doen begeleid door vaak wel vakkundige tweakers volgens mij een beter alternatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
KoenVW76 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:19:
Ik ben bezig met het vervangen van de een tijdschakelklok voor een astro schakelklok, ik vraag me alleen af waarom er verschillende vermogens aan mogen hangen afhankelijk van de soort lamp. Als ik het goed begrijp dus max 3000W aan gloeilampen, en maar 90 watt aan ledlampen? Waarom zit daar zo'n groot verschil tussen?
Er staat niet 90 watt aan LED-lampen. maar 90VA (dat is het schijnbare vermogen), het werkelijke vermogen is door de nogal lage powerfactor (verhoudingsgewijs vrij veel blindvermogen) nog veel lager. Waarschijnlijk heeft dat schakelklokje nogal lichte contacten die moeiteloos 3000W kunnen schakelen mits dat vermogen blindstroomvrij is. Dat betekent redelijk vonkvrij schakelen. En dat is nou juist bij LED-lampen door die blindstroom niet het geval. Bij 3000W zou je bij contacten die daar niet op berekend zijn kans hebben op een fikse vlamboog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
StraightOn.NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:
Ik heb een EASEE Home 11KW thuislader aangeschaft: StraightOn.NL in "Het grote "thuis laden van je EV" topic."

Deze beschikt over een ingebouwde DC/Type B aardlek.
Heb ik nu in mijn groepenkast nog een Type A aardlek in de vorm van een aardlekautomaat nodig? Of kan ik deze aansluiten op alleen een 3-fase zekeringsautomaat-Ckar 20A (zonder aardlek dus)?

De handleiding van de EASEE is er niet helemaal duidelijk over; er staat dat "indien nodig een type A aardlek gebruikt kan worden"
Dat ligt er aan.

- Zit er in die laadpaal daadwerkelijk een aardlekschakelaar? Heb je daar een foto van toevallig? Of zit er alleen DC lekstroom-detectie in welke via een controller het laadproces stopt ofzo? Dat laatste is geen volwaardige aardlekbeveiliging, dan moet er zeker nog type A voor.
- Hoe heb je de laadpaal geïnstalleerd / wat voor een kabel heb je gebruikt en wat is de kwaliteit van je aardingsinstallatie? Een eventuele aardlekschakelaar in de laadpaal beveiligt natuurlijk niet de kabel naar de laadpaal. Als dat bijvorbeeld een grondkabel is dan moet die tegen aardfouten zijn beveiligd, afhankelijk van de aardingsweerstand heb je daar wel degelijk een type A aardlekschakelaar voor nodig vóór de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Xander schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:12:
[...]

Dat ligt er aan.

- Zit er in die laadpaal daadwerkelijk een aardlekschakelaar? Heb je daar een foto van toevallig? Of zit er alleen DC lekstroom-detectie in welke via een controller het laadproces stopt ofzo? Dat laatste is geen volwaardige aardlekbeveiliging, dan moet er zeker nog type A voor.
Tja dat is dus precies wat niet blijkt uit de beschikbare documentatie. Ik heb verschillende reviews erop nageslagen maar nergens het antwoord gevonden. Ik ga dan ook nu de fabrikant deze vraag gewoon stellen. Ik heb de laadpaal nog in bestelling, levertijden van al deze dingen zijn niet heel kort op dit moment...
[
- Hoe heb je de laadpaal geïnstalleerd / wat voor een kabel heb je gebruikt en wat is de kwaliteit van je aardingsinstallatie? Een eventuele aardlekschakelaar in de laadpaal beveiligt natuurlijk niet de kabel naar de laadpaal. Als dat bijvorbeeld een grondkabel is dan moet die tegen aardfouten zijn beveiligd, afhankelijk van de aardingsweerstand heb je daar wel degelijk een type A aardlekschakelaar voor nodig vóór de kabel.
Moet er nog mee beginnen maar, 6mm2 (of 4mm2) YMvK. De YMvK gaat binnendoor de kelder als opbouw en dan door een mantelbuis naar buiten direct tegen de muur waar de laadpaal komt te hangen. Dus zonder onderbreking van groepenkast naar laadpaal.

En eigenlijk wil ik hem door nog door een slagvaste 3/4 buis op muur/plafond bevestigen, dat zit strakker. 4mm2 x5 pas net wél dacht ik, 6mm2 zeer waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
StraightOn.NL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:04:
En eigenlijk wil ik hem door nog door een slagvaste 3/4 buis op muur/plafond bevestigen, dat zit strakker. 4mm2 x5 pas net wél dacht ik, 6mm2 zeer waarschijnlijk niet.
En 6mm2 x5 mag ook zeer waarschijnlijk niet in 19mm. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:36
wlmpie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Even over vakmannen en vrouwen.
Als je die nou kon vinden, dan had je gelijk. Maar de kans dat je een veel te dure prutser inhuurt is levensgroot.
Als alle echte vaklui nou gewoon weer gilden zouden oprichten waarbij ze elkaar controleren en bij prutswerk onmiddellijk weer uit het gilde gooien, dan zou ik graag vaklui van dit gilde inhuren en daar wil ik ook wel wat meer voor betalen.
Maar de huidige markt is verziekt en voor consumenten zijn vaklui nauwelijks te vinden, dan is zelf doen begeleid door vaak wel vakkundige tweakers volgens mij een beter alternatief.
nou ik zou het eerlijkgezegd niet grappig vinden als het mijn huis was en er blijkt een of andere tweaker met z”n vingers in de meterkast gezeten te hebben.
En dat je zelf aan je eigen spullen mag zitten betekend niet dat je zomaar aan andermans spullen mag zitten, heb je een bedrijfs WA als het toch niet goed ging?
In enschede en omgeving zitten echt wel een paar installateurs die weten waarover ze het hebben en die ook nog wel met een UT project mee willen doen zoals Hoppenbrouwers of Moekotte. Doe die eens een belletje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StraightOn.NL
dreamscape schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:14:
[...]

En 6mm2 x5 mag ook zeer waarschijnlijk niet in 19mm. ;)
Haha nee ook dat inderdaad. Maar ik bedoelde meer dat dan een 32mm rioolbuis ofzo moet gaan monteren.
Dus het wordt 4mm2 YMvK in een 3/4 slagvaste buis. Het is netto ook maar 8.5 meter...en ik heb voorlopig maar 11KW lader 3x16A, maar die is eventueel te daisychainen naar nog een tweede lader. Dan zou ik op 3x32A uitkomen voor maximale belasting, wat ook het maximale is van 4mm2 m.i. Maar goed, mijn hoofdzekering is maar 3x25A en verzwaren ga ik waarschijnlijk nooit doen.

::edit:: Na wijs beraad met mijn zeer ervaren installateur: ::edit::
- Ja er moet een echte aardlek of aardlekautomaat tussen tussen TypeA C-kar.
- De DC beveiliging TypeB aardlek van de laadpaal zelf is prima, geen extra TypeB nodig in de groepenkast (zoals verwacht).
- Je moet een harde onderbreking hebben tussen Laadpaal en groepenkast, dus een werkonderbreker/schakelaar (of stopcontact) is verplicht.
- Voor <10M is 2.5mm2 prima op 20A, dikker heeft praktisch geen nut. Zeker niet als je een load balancer gebruikt.

[ Voor 28% gewijzigd door StraightOn.NL op 11-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@StraightOn.NL Er is ook gewoon duims grijze elektrapijp. https://www.wildkamp.nl/p...t-glad-l-4-m-25-mm/860824 rioolbuis is voor het riool zeg ik altijd maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
habbekrats schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:40:
@StraightOn.NL Er is ook gewoon duims grijze elektrapijp. https://www.wildkamp.nl/p...t-glad-l-4-m-25-mm/860824 rioolbuis is voor het riool zeg ik altijd maar.
Maar die buis van de Wildkamp is meer dan 2x zo duur per meter als de 32mm rioolbuis van de Hornbach, die ook nog veel steviger is. Waarom zou je dan ooit die buis van de Wildkamp kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Maar die buis van de Wildkamp is meer dan 2x zo duur per meter als de 32mm rioolbuis van de Hornbach, die ook nog veel steviger is. Waarom zou je dan ooit die buis van de Wildkamp kopen?
Bij de wildkamp moet je ook altijd even om korting vragen.. als je geen zakelijk account hebt. Standaard zijn de prijzen veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:15
ABB heeft zij en onderinvoer met wartels. Ik heb echter 2 wartels nodig.
Kan in een ABB invoerplaat met 2x16/19 + 1x19/25/32 + 2x25/32 mm (6932.135) de 2 stuks 25/32 gebruikt worden om 2x een M25 wartel op te schroeven? De 25mm liggen verdiept en ik krijg niet uitgevonden of je er een wartel in krijgt. Steekmaat van de M25 wartel is 29mm dus het zou moeten passen. Iemand praktijk ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:55
Vrijwel al mijn elektra komt samen in een verdeelkast. Ik weet alleen niet 100% zeker welke kabel waar in de verdeelkast zit (iets te kort omschreven soms).
Voor utp heb ik zo’n kabeldetector gebruikt om alles in kaart te brengen. Dan stop je zo’n toongenerator aan de ene kant er in en aan de andere kant maakt ie dan piepsignaal als je bij het andere end bent.
Bestaat er ook zoiets voor elektra? Of iemand een andere manier om dit op te pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:03
Als je je draden loskoppelt uit de kast kun je perfect de tone generator (her)gebruiken om de draden te traceren naar je WCD's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Techneut schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:53:
[...]
Er staat niet 90 watt aan LED-lampen. maar 90VA (dat is het schijnbare vermogen), het werkelijke vermogen is door de nogal lage powerfactor (verhoudingsgewijs vrij veel blindvermogen) nog veel lager. Waarschijnlijk heeft dat schakelklokje nogal lichte contacten die moeiteloos 3000W kunnen schakelen mits dat vermogen blindstroomvrij is. Dat betekent redelijk vonkvrij schakelen. En dat is nou juist bij LED-lampen door die blindstroom niet het geval. Bij 3000W zou je bij contacten die daar niet op berekend zijn kans hebben op een fikse vlamboog.
Bedankt voor je info! Als ik een groter vermogen aan led lampen zou willen schakelen zou ik die tijdklok moeten combineren met een relais toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 19:14
Er komen wat aanpassingen in mijn meterkast en ik kan jullie advies goed gebruiken.

Eerst de huidge situatie. Ik post zowel een foto als een schematische weergave. In de huidige situatie zit groep 8a voor de PV, deze wordt vervangen door een 3 fase groep voor de nieuwe PV instalatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTuicZexmQbkD3GjHrktmTUhJjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gwvjz1WNs1BDx0rhizhZfX3z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVaYx6U97UzG2_ww47EgOnbC2SU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTNtRpxDq7NafGb0byl8UqjE.jpg?f=fotoalbum_large

In de nieuwe situatie moeten de volgende dingen toegevoegd worden:
  • Een 3 fase zonnepanelen groep. automaat neemt 4 din plekken in uit mijn hoofd.
  • 1 nieuwe groep voor de airco
  • 1 nieuwe groep voor buiten unit WP
  • 1 nieuwe groep voor binnenunit WP
  • autolaadpaal met een aardlekautomaat (AMAT), 3 fase, 4 din plekken)
  • Load balancer voor de laadpaal (wallbox). komt net voor de hoofdschakelaar
  • KWH meter 3-fase voor de laadpaal
  • 3x 1P KWH meters voor de airco en WP units.
Ik heb dit zelf net gemaakt. Klinkt dit logisch? Ik moet nog goed uitzoeken of de load balancer zo moet, of juist na de hoofdschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mNejjsNr5u4bCxswyC7qlfbZ-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BzY3pTLZGAfU6EWRt16VGf1q.png?f=fotoalbum_large

Alles wordt uiteindelijk geinstalleerd door een electricien, maar ik wil zelf al een plan hebben gedacht en het niet volledig aan hem overlaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Alfa159 op 12-01-2022 20:57 ]

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20:57
Het opladen van je auto gaat met dit schema wel heel erg lang duren hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:45
Alfa159 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:28:
Er komen wat aanpassingen in mijn meterkast en ik kan jullie advies goed gebruiken.

Eerst de huidge situatie. Ik post zowel een foto als een schematische weergave. In de huidige situatie zit groep 8a voor de PV, deze wordt vervangen door een 3 fase groep voor de nieuwe PV instalatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de nieuwe situatie moeten de volgende dingen toegevoegd worden:
  • Een 3 fase zonnepanelen groep. automaat neemt 4 din plekken in uit mijn hoofd.
  • 1 nieuwe groep voor de airco
  • 1 nieuwe groep voor buiten unit WP
  • 1 nieuwe groep voor binnenunit WP
  • autolaadpaal met een aardlekautomaat (AMAT), 3 fase, 4 din plekken)
  • Load balancer voor de laadpaal (wallbox). komt net voor de hoofdschakelaar
  • KWH meter 3-fase voor de laadpaal
  • 3x 1P KWH meters voor de airco en WP units.
Ik heb dit zelf net gemaakt. Klinkt dit logisch? Ik moet nog goed uitzoeken of de load balancer zo moet, of juist na de hoofdschakelaar.

[Afbeelding]g

Alles wordt uiteindelijk geinstalleerd door een electricien, maar ik wil zelf al een plan hebben gedacht en het niet volledig aan hem overlaten.
Ik vind het erg irritant dat je afkortingen nog gaat afkorten :+

Als voor aardlekschakelaar en alamat voor aardlekautomaat.

Verder snap ik weinig van je schema... Maar normaal is t vanaf de hoofdkwh meter naar de hoofdschakelaar. Vanuit daar naar de kWh meter van de loadbalancer, en vanuit daar naar alle aardlekschakelaars en aardlekautomaten.
En dan na je alamat vd auto naar de kWh meter van de auto en daarna naar je wallbox.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
Makrolon schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Ik vind het erg irritant dat je afkortingen nog gaat afkorten :+

Als voor aardlekschakelaar en alamat voor aardlekautomaat.

Verder snap ik weinig van je schema... Maar normaal is t vanaf de hoofdkwh meter naar de hoofdschakelaar. Vanuit daar naar de kWh meter van de loadbalancer, en vanuit daar naar alle aardlekschakelaars en aardlekautomaten.
En dan na je alamat vd auto naar de kWh meter van de auto en daarna naar je wallbox.
Afgekortingen meteen gecorrigeerd! :-)

ik heb het precies zo getekend. Ik heb voor de duidelijk de wallbox bijgeschreven. die hangt dus aan de KWH meter van de laadpaal. die gaat op zijn beurt naar de ALAMAT van de laadpaal. Vanaf daar naar de hoofdschakelaar (en daar gaan alle aardlekschakelaars en ALAMAT's naar toe). Van de hoofdschakelaar gaan de kabels eerst langs de KWH van de loadbalancer. Vanaf daar naar de KWH-meter van de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik krijg hoofdpijn van de pijlen, ik zou verwachten dat deze de stroomrichting aangeven maar dan staan ze allemaal verkeerdom...

Alle eigen componenten aansluiten achter de hoofdschakelaar, dus ook een tussenmeter voor de loadbalancing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:47
Ik zou groep 13, 14, 15 naast groep 12 plaatsen, waar nu alamat PV staat, die 4 posities naar rechts
ALS Blauw op plaats KWh meter laadpaal
KWh meter laadpaal rechts naast de Alamat laadpaal (krijg je 1 rij die met je laadpaal te maken heeft)
En dan al die kleine meters die rechtsboven staan 1 rij omlaag, naast ALS Blauw.

Denk dat het er rustiger en overzichtelijker van wordt.

En als je echt voor strak gaat, dan rechts dezelfde kast plaatsen als links, met daaronder een klein extra kastje voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
MeTooPV schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:35:
Ik zou groep 13, 14, 15 naast groep 12 plaatsen, waar nu alamat PV staat, die 4 posities naar rechts
ALS Blauw op plaats KWh meter laadpaal
KWh meter laadpaal rechts naast de Alamat laadpaal (krijg je 1 rij die met je laadpaal te maken heeft)
En dan al die kleine meters die rechtsboven staan 1 rij omlaag, naast ALS Blauw.

Denk dat het er rustiger en overzichtelijker van wordt.

En als je echt voor strak gaat, dan rechts dezelfde kast plaatsen als links, met daaronder een klein extra kastje voor de laadpaal.
Thanks voor je input. Ik heb veel van deze punten overgenomen. Ik heb wel de kvk-meters direct naar de installatiegroep gezet die ze meten. Dat zorgt voor de eenvoudigste installatie en minder kabel-spagetti. Dit ziet er een stuk beter uit zo (al zeg ik dit zelf :-))).

Ik twijfel alleen over twee dingen nodig:

1. Is het niet handiger om de loadbalancer direct naar de hoofdschakelaar te brengen? Dat zorgt voor minder kabels die heen en weer gaan tussen de verschillende sub-groepenkasten.

2. Ik heb nu de airco, de WP binnenunit en WP buitenunit op 1 ALS. In theorie zouden die apparaten tegelijk kunnen pieken qua verbruik. Zo laten of juist verdelen over schilende ALS's? AL is het zo wel het beste verdeeld over de fases.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98QcGVmAO8bXItxdVMfVCkgT6QU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjTON3tg1KXStrSOdEnDNkX4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Nu nog de groene in de rechterkast en de oranje/gele in de linker, dan heb je geen aardlekschakelaar die over twee kasten verdeeld zit.

Geen idee of de kabels door die loadbalancer heen gaan, maar ik vermoed van niet. Die meet alleen en stuurt digitaal de laadpaal aan om minder stroom te verbruiken.

PS. travo --> trafo

[ Voor 18% gewijzigd door Blihi op 13-01-2022 11:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:35
Zojuist heb ik even de groepenkasten voor onze nieuwe woning uitgetekend. Best een complexe installatie met meerdere onderverdelers en er komt uiteindelijk ook een Victron inverter/charger met PV en batterijopslag.

Installatie ga ik volledig zelf doen en vervolgens laten testen/keuren door een elektriciën.

Vanwege ruimtegebrek in de kelder is het helaas niet mogelijk om alles in één ruimte/verdeler te plaatsen, bovendien willen we het tuinhuis graag zoveel mogelijk onafhankelijk hebben, vandaar deze verdeling. Ik hoor heel graag jullie feedback of suggesties ter verbetering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpWbMawzrPmPol8XygQeybUct5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b30HSey12pYhIeF81oXh4Sec.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 13-01-2022 18:01 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 10:37
RonJ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:50:
Zojuist heb ik even de groepenkasten voor onze nieuwe woning uitgetekend. Best een complexe installatie met meerdere onderverdelers en er komt uiteindelijk ook een Victron inverter/charger met PV en batterijopslag.

Installatie ga ik volledig zelf doen en vervolgens laten testen/keuren door een elektriciën.

Vanwege ruimtegebrek in de kelder is het helaas niet mogelijk om alles in één ruimte/verdeler te plaatsen, bovendien willen we het tuinhuis graag zoveel mogelijk onafhankelijk hebben, vandaar deze verdeling. Ik hoor heel graag jullie feedback of suggesties ter verbetering.

[Afbeelding]
Mag je wel 4 hoofdschakelaars hebben van 40A achter 3x25A die bij je binnen komt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ja
Hij heeft er maar een direct achter de hoofdzekering.
De overige HS zitten in onderverdelers.

[ Voor 96% gewijzigd door leonbong op 13-01-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

[Afbeelding]
Waarom drie ALS-en in de rechtse verdeler? Daar kun je ook met twee af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

[Afbeelding]
ik zou een selectieve ALS pakken in in de hoofdverdeler voor de onderverdelers , probleem is volgens mij wel dat die niet bestaan als alamat. dus dat zal meer plek innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:49:
[...]

ik zou een selectieve ALS pakken in in de hoofdverdeler voor de onderverdelers , probleem is volgens mij wel dat die niet bestaan als alamat. dus dat zal meer plek innemen.
Ik heb ook gewoon 300mA Alamat in de groepenkast zitten naar de onderverdeler. Ik heb er nog nooit last van gehad dat de hele zaak uitvalt op deze aardleks. De 30mA is de onderverdeler wel eens met tuinspullen en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
habbekrats schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Ik heb ook gewoon 300mA Alamat in de groepenkast zitten naar de onderverdeler. Ik heb er nog nooit last van gehad dat de hele zaak uitvalt op deze aardleks. De 30mA is de onderverdeler wel eens met tuinspullen en water.
Zoveel mensen zoveel voorkeuren. ik heb hem wel selectief en die is er ook nog nooit uit gegaan. ;)
Edit:
Er is IMHO ook nog wel een verschil of er een schuur verdelertjes opzit of het halve huis (mijn geval) of een soort 2e huisje zoals bij TS.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 13-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33

[Afbeelding]
Vanwaar de keuze voor een Quattro? Ik zie dat je 3 fase hebt, zou je ook niet terug willen leveren over 3 fase? Dan zou je meer hebben aan 3 keer een mulitplus en die in 3 fase configureren.
En van waar de groepen achter de "no ups" uitgang hangen? In mijn optiek kan je die veel beter bij de rest hangen en dan vervolgens meteen na je hoofdschakelaar een energie meter hangen mocht je zo min mogelijk uit het net willen gebruiken.

Hoeveel zonnen panelen heb je? gezien je 3 mppt regelaars heb vermoed ik aardig wat? Dan zou ik zorgen dat je genoeg panelen (en mppt) hebt om je accu's te laden en de rest met een fornius omvormer te doen die direct 400V terug levert. Is wat efficiënter

Verder leuk project om dit zelf te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online

[Afbeelding]
Mooi project.

Zou zeker ook overwegen om wat generieke groepen achter je UPS te zetten. Dan kun je tenminste nog je telefoon opladen en wat verlichting aandoen indien gewenst. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:09
Deze kwam ik vandaag tegen, niet huisinstallatie trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5pjr2I9zTURt_8I4ZmohM2THB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLFkSnXBep4wK09aZBVfoK3f.jpg?f=fotoalbum_large

Van de tijd dat er nog niet van de kliplasdoppies waren waarschijnlijk...

8)7

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Waarom drie ALS-en in de rechtse verdeler? Daar kun je ook met twee af.
Om alle 3 de fasen te kunnen gebruiken, dat geeft een wat betere verdeling.
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Selectiever dan een C20 alamat met 300mA wordt het niet met een 3x25 hoofdaansluiting toch? Daar achter zitten dan weer 30mA aardlekken met B16 groepen.
Nelisj schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Vanwaar de keuze voor een Quattro? Ik zie dat je 3 fase hebt, zou je ook niet terug willen leveren over 3 fase? Dan zou je meer hebben aan 3 keer een mulitplus en die in 3 fase configureren.
En van waar de groepen achter de "no ups" uitgang hangen? In mijn optiek kan je die veel beter bij de rest hangen en dan vervolgens meteen na je hoofdschakelaar een energie meter hangen mocht je zo min mogelijk uit het net willen gebruiken.

Hoeveel zonnen panelen heb je? gezien je 3 mppt regelaars heb vermoed ik aardig wat? Dan zou ik zorgen dat je genoeg panelen (en mppt) hebt om je accu's te laden en de rest met een fornius omvormer te doen die direct 400V terug levert. Is wat efficiënter

Verder leuk project om dit zelf te doen :)
Omdat het prijsverschil met een multiplus 2 vrij klein is en ik de extra AC-ingang wel een fijne extra vindt, om zo ook je accu's te kunnen laden vanaf een generator of V2G.

Ik overwoog ook om er drie op te hangen, maar de toegevoegde waarde daarvan is er eigenlijk nauwelijks en het explodeert het kostenplaatje nogal. Als ik een beperkt aantal groepen op de accu kan draaien is dat voorlopig voldoende.

Ze hangen achter de no-UPS omdat ik zonder kan bij een storing, maar het wel fijn vind om die normaliter zoveel mogelijk uit de accu te kunnen draaien.

Er staan 3 MPTT's op omdat ik 3 sets op 3 platte daken ga plaatsen, met ieder een eigen ligging/schaduwprofiel. Daarvoor is de kleinste 48V eigenlijk al overkill, maar anders verlies ik teveel en die MPTT's zijn relatief goedkoop tov de inverter/charger.

De keuze staat overigens nog zeker niet vast. Ik heb wel erg goeie ervaringen met Victron in andere projecten en de efficientie is relatief hoog.

Heb ook naar een growatt gekeken, die zijn echt fors goedkoper en gelijk 3-fase geschikt, maar hebben een erg hoog idle verbruik en tegenvallend rendement. Aan de andere kant zou ik voor het prijsverschil aardig wat paneeltjes kunnen kopen, dus die staat nog wel degelijk op de shortlist.

Een andere optie is om Enphase omvormers te gebruiken en de inverter/charger alleen op de accu's te zetten. Ik zal eens kijken naar de Fronius die je noemt!

Voor nu zal ik de fase 1 groepen gewoon aansluiten op het net, het PV/accu project komt ná de verbouwing aan de beurt, maar ik wil wel de installatie er al volledig op voorbereiden.
its_me_ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:09:
[...]

Mooi project.

Zou zeker ook overwegen om wat generieke groepen achter je UPS te zetten. Dan kun je tenminste nog je telefoon opladen en wat verlichting aandoen indien gewenst. :)
Dat is een hele goede suggestie. Ik zal wat van de "generiek" groepen ook in de UPS verdeler plaatsen, dat wordt dan een 1x18 module behuizing.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

Vraagje over de Eaton 3p+N modules.
We hebben hier een kast hangen met o.a. de volgende modules op één kam:
Hoofdschakelaar;
B16 ALAMAT;
ALS.

Ik wil er nog een B25 ALAMAT bij plaatsen (voor een laadpaal (type A is afdoende)), maar voor zover ik kan zien/vinden heeft Eaton voor 25A alleen C-karakteristiek ALAMATs. Zijn ze ook te verkrijgen in B-kar? Anders; zou bijvoorbeeld een Hager op de zelfde kam (voor 4x 4 modules) passen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
timovd schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 10:48:
Vraagje over de Eaton 3p+N modules.
We hebben hier een kast hangen met o.a. de volgende modules op één kam:
Hoofdschakelaar;
B16 ALAMAT;
ALS.

Ik wil er nog een B25 ALAMAT bij plaatsen (voor een laadpaal (type A is afdoende)), maar voor zover ik kan zien/vinden heeft Eaton voor 25A alleen C-karakteristiek ALAMATs. Zijn ze ook te verkrijgen in B-kar? Anders; zou bijvoorbeeld een Hager op de zelfde kam (voor 4x 4 modules) passen?
Welke laadpaal heb je? Als daar een B-automaat in zit (grote kans), is er opzich niets mis met een C-karakteristiek. Dat is hier ook zo geplaatst door een installateur.

Een ander merk op dezelfde kam gaat waarschijnlijk niet werken, de posities/diepte van de klemmen zijn dan net weer anders. Maar dat kan natuurlijk wel gewoon met een draad, hoewel dat minder strak staat natuurlijk.

All-electric.

Pagina: 1 ... 209 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.