Kan ik mijn geld terug eisen na verkeerde diagnose Cogas?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Hi!

Sinds Januari 2020 woon ik in mijn duplexwoning. Sinds December heb ik al toegang tot het huis, om te verbouwen.

Het eerste probleem waar we direct op uit kwamen, was dat Groep 3 van de elektriciteitskast er af en toe uit sprong, en met moeite aan.

Dit, is tot op de dag van vandaag niet opgelost. Vanmiddag toen ik thuis kwam, was G3 er wéér uitgesprongen. Enkel mijn koelkast, nieuw gekocht in Januari, stond aan. Deze koelkast is ook aangesloten op G3. Maar, de koelkast kan de boosdoener niet zijn, want al in December hadden we klachten.

Nu is zojuist Van Buuren Van Kooten geweest, en kwam met de verlossende opmerking. Je stoppen zijn kapot!
Ik heb BeterWonen (verhuurder) diverse malen gebeld, en hebben diverse malen dus Cogas gestuurd, waarvan ik elke keer de rekening kreeg. Want volgens Cogas is mijn eigen apparatuur de boosdoener!
Maar, dat blijkt nu helemaal zo niet te zijn.

Heb dus wel even 300,- aan facturen moeten betalen aan Cogas, terwijl ze het zelf fout hadden.
Ik wil eigenlijk gewoon mijn 300,- terug...

Kan een jurist o.d mij vertellen of ik daar recht op heb? Aangezien Cogas niet voldoende onderzoek deed...
En Van Buuren Van Kooten had binnen nog geen 5 minuten de oplossing...

Waar Cogas alleen even bleef tot de stoppen weer werkte, dus die waren weer zo weg. Deed Van Buuren Van Kooten nu een uitgebreid stopcontact onderzoek. Alle stekkers er uit. En toch bleef de groep doorslaan. Zo kwam Van Buuren tot de conclusie dat de stoppen kapot zijn.

Overigens, kan iemand aan onderstaande foto zien hoe oud de huidige stoppen zijn? Als ze echt verrekt oud zijn, lijkt het me gewoon achterstallig onderhoud...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-C4q_3xulCbbllONZgeadaotLjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/enokSRybU7qXywzRDtvqTPYu.jpg?f=fotoalbum_large

PS: +/- 2 weken geleden is bij ons een slimme meter geplaatst. Jeej!

-- EDIT -- Ik had me vergist in naam, het is niet 'Van Buuren' maar 'Van Kooten', ghehe.

[ Voor 15% gewijzigd door AltTabKeys op 23-07-2020 22:38 ]

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee waarom je zelf bedrijven bent gaan bellen, normaal loopt zoiets via je verhuurder.

Maar je hebt nu wel bewijs dat het aan de installatie lag en dan zou je de kosten bij de verhuurder kunnen verhalen.
Gewoon even bellen en je verhaal uitleggen, vaak werken dit soort bedrijven echt wel mee als ze zien dat de fout bij hunzelf lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:06
Dit voegt niks toe

heb je geen rechtsbijstand?

[ Voor 55% gewijzigd door Outerspace op 25-07-2020 13:45 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je gaat met de rekeningen van Cogas naar de verhuurder en stuurt daarbij een verklaring van Van Buuren mee dat de stoppen defect waren. De verhuurder mag de rekening betalen aangezien zij Cogas hebben ingeschakeld en de door hen ingeschakelde partij geen goed werk heeft geleverd.

Kom alleen niet met termen als "valse beschuldiging" want dat slaat natuurlijk nergens op. Cogas heeft een onjuiste conclusie getrokken, dat is alles.

Dus stuur gewoon een e-mail waarin je aangeeft dat je al sinds datum X problemen ervaart en Cogas meerdere keren is langs geweest maar geen probleem in de meterkast kon vinden. Nu is een andere partij geweest en die heeft aangegeven dat het probleem wel degelijk in de meterkast ligt en sindsdien is het probleem ook verholpen. Je wilt de rekeningen van Cogas graag vergoed zien omdat de verhuurder verantwoordelijk is voor onderhoud en reparatie van de meterkast en nu gebleken is dat het probleem inderdaad in de meterkast zat en daarmee dus voor rekening van de verhuurder komt.

[ Voor 56% gewijzigd door Tsurany op 23-07-2020 17:32 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Ernemmer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:24:
Geen idee waarom je zelf bedrijven bent gaan bellen, normaal loopt zoiets via je verhuurder.

Maar je hebt nu wel bewijs dat het aan de installatie lag en dan zou je de kosten bij de verhuurder kunnen verhalen.
Gewoon even bellen en je verhaal uitleggen, vaak werken dit soort bedrijven echt wel mee als ze zien dat de fout bij hunzelf lag.
Heb alleen BeterWonen gebeld hoor. Die sturen dan een bedrijf aan. In dit geval dan Cogas, Coteq of Van Buuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Heb alleen BeterWonen gebeld hoor. Die sturen dan een bedrijf aan. In dit geval dan Cogas, Coteq of Van Buuren
Beetje raar dat jij dan de rekening krijgt, bel de verhuurder even, dat klopt namelijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Waarom direct een jurist? Je kan goedkoop zelf toch een oordeel laten vellen door bijv. de geschillencommissie energie? Daarnaast kan je ook gratis voor hulp terecht bij het Juridisch Loket (ook via de mail).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:48

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ernemmer schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:23:
[...]

Beetje raar dat jij dan de rekening krijgt, ben de verhuurder even, dat klopt namelijk niet.
Dat ligt er maar net aan. wel als ze het onder gebruikersfout gooien.
Ik huur ook. problemen met de cv ketel.
Maar hier blijft af en toe ergens een kraan druppen, en dan slaat de cv niet aan

ALs je dan toch de cv waakdienst laat komen, kost je dat ook voorrijdkosten, want gebruikersfout
Ik kan me prima indenken dat zoiets ook geld als jij er een brakke koelkast aan hangt die om de maand de stop laat springen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:18:
Nu is zojuist Van Buuren geweest, en kwam met de verlossende opmerking. Je stoppen zijn kapot!
Ik heb BeterWonen (verhuurder) diverse malen gebeld, en hebben diverse malen dus Cogas gebeld, waarvan ik elke keer de rekening kreeg. Want volgens Cogas is mijn eigen apparatuur de boosdoener!
Waarom belt de verhuurder Cogas dan? Cogas is geen installateur, maar een energiebedrijf. Cogas doet volgens mij alleen iets met stadsverwarming, WKO, glasvezel en coax. De netbeheerder die zich met elektra bezig houdt heet tegenwoordig Coteq.

Maar de netbeheerder is verantwoordelijk voor de netaansluiting tot aan de groepenkast, niet voor de groepenkast zelf. De installatie daar achter mogen zij zich helemaal niet mee bezig houden. Mocht het probleem in de groepenkast zitten, is hun conclusie helemaal juist: Het probleem zit in de klantinstallatie.

Alleen is deze installatie dus van BeterWonen, niet van jou.

Beetje doelloos om keer op keer dezelfde partij terug te laten komen voor dezelfde conclusie. 7(8)7 Maar dat lijkt me het probleem van BeterWonen, niet van Cogas.
Waar Cogas alleen even bleef tot de stoppen weer werkte, dus die waren weer zo weg. Deed Van Buuren nu een uitgebreid stopcontact onderzoek.
Dat mag een energiebedrijf / netbeheerder helemaal niet doen. Logisch dus dat ze weer vertrekken. Zolang het stuk tot en met de kWh-meter maar in orde is!
Alle stekkers er uit. En toch bleef de groep doorslaan. Zo kwam Van Buuren tot de conclusie dat de stoppen kapot zijn.
Dit vind ik een voorbarige conclusie. Er kan ook een probleem in de bedrading of in een lasdoos zijn. Of in een vast aangesloten verlichtingsarmatuur.

Oftewel Cogas heeft netjes gedaan wat ze horen te doen, maar juist Van Buuren heeft zich er nogal makkelijk vanaf gemaakt als ik dit zo lees. Aangenomen dat Van Buuren een elektro installateur is, ik ken de naam niet en Google heeft tig resultaten van een rijschool tot een DJ. :+
Overigens, kan iemand aan onderstaande foto zien hoe oud de huidige stoppen zijn? Als ze echt verrekt oud zijn, lijkt het me gewoon achterstallig onderhoud...

[Afbeelding]

Die Holec aardlekautomaten zijn antiek en staan niet echt als de meest betrouwbare bekend.

Kan dus prima dat de conclusie van Van Buuren perongelijk blijkt te kloppen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
99ruud99 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:27:
Ja hoor, ik wil je wel van juridisch advies voorzien, a 1000 euro per 10 minuten.

heb je geen rechtsbijstand?
Via mijn gemeente kan ik een rechter van onvermogen krijgen, maar zover zijn we nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 21-10 21:47

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.
Wellicht een move naar PFSL als het alleen nog over rekeningen gaat maar denk dat WVB nu het beste is.

FYI: Cogas is een netbeheerder, wat hun betreft is je groepenkast ook eigen apparatuur.
De meter en de kabels vanaf buiten zijn van hun, de groepenkast/kabels/apparatuur zijn niet van hun.
Hierbij is de groepenkast/kabels in de muur van BeterWonen en de apparatuur van jezelf.

Meestal zijn ze wel netjes genoeg om je 'op weg' te helpen, maar het is niet hun probleem als het na de meter zit.

Dus dat Cogas een rekening stuurt 'niet ons probleem' is niet vreemd, maar die moet BeterWonen betalen, niet jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:41:
[...]

Waarom belt de verhuurder Cogas dan? Cogas is geen installateur, maar een energiebedrijf. Cogas doet volgens mij alleen iets met stadsverwarming, WKO, glasvezel en coax. De netbeheerder die zich met elektra bezig houdt heet tegenwoordig Coteq.

Maar de netbeheerder is verantwoordelijk voor de netaansluiting tot aan de groepenkast, niet voor de groepenkast zelf. De installatie daar achter mogen zij zich helemaal niet mee bezig houden. Mocht het probleem in de groepenkast zitten, is hun conclusie helemaal juist: Het probleem zit in de klantinstallatie.

Alleen is deze installatie dus van BeterWonen, niet van jou.

Beetje doelloos om keer op keer dezelfde partij terug te laten komen voor dezelfde conclusie. 7(8)7 Maar dat lijkt me het probleem van BeterWonen, niet van Cogas.

[...]

Dat mag een energiebedrijf / netbeheerder helemaal niet doen. Logisch dus dat ze weer vertrekken. Zolang het stuk tot en met de kWh-meter maar in orde is!

[...]

Dit vind ik een voorbarige conclusie. Er kan ook een probleem in de bedrading of in een lasdoos zijn. Of in een vast aangesloten verlichtingsarmatuur.

Oftewel Cogas heeft netjes gedaan wat ze horen te doen, maar juist Van Buuren heeft zich er nogal makkelijk vanaf gemaakt als ik dit zo lees. Aangenomen dat Van Buuren een elektro installateur is, ik ken de naam niet en Google heeft tig resultaten van een rijschool tot een DJ. :+

[...]

Die Holec aardlekautomaten zijn antiek en staan niet echt als de meest betrouwbare bekend.

Kan dus prima dat de conclusie van Van Buuren perongelijk blijkt te kloppen.
Cogas zegt tegen mij dat in dit geval ook de knoppen van hun waren/zijn. Waarom Cogas elke keer werd gestuurd, mag je aan BeterWonen vragen, die sturen hun mannetjes. Cogas en Coteq werken hier samen qua netbeheer. Cogas doet hier dus ook elektra.

Qua testen, we hebben alles afgekoppeld. Dus lampenschakelaars op uit. Alle stekkers er uit. En nog knalt hij er door. Terwijl er 0% verbruik door heen gaat. Dus het lijkt me op zich wel goed getest. De monteur heeft nu als noodoplossing groep 3 aan 2 gekoppeld. Dus Groep 3 bestaat niet meer. Morgen zet ie alles weer terug. Dus even een noodoplossing.

Qua kosten dan, omdat de kast van BeterWonen is, wil ik dus mijn geld terug. Zij hebben meermaals verkeerde mannen gestuurd, waarvan ik de facturen kreeg. Niet mijn fout. We kunnen wel vingertje tussen Cogas en Van Buuren voor de elektra, maar de fout ligt nu dus gewoon bij BeterWonen. Tijd om daar verhaal te halen als het ware.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De verhuurder is het geld van Cogas vermoedelijk wel kwijt. Cogas heeft slechts een inspanningsverplichting en er is geen aanwijzing dat ze zich ten aanzien van hun werkgebied (voor de meter) niet goed hebben ingespannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
heuveltje schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:33:
[...]

Dat ligt er maar net aan. wel als ze het onder gebruikersfout gooien.
Ik huur ook. problemen met de cv ketel.
Maar hier blijft af en toe ergens een kraan druppen, en dan slaat de cv niet aan

ALs je dan toch de cv waakdienst laat komen, kost je dat ook voorrijdkosten, want gebruikersfout
Ik kan me prima indenken dat zoiets ook geld als jij er een brakke koelkast aan hangt die om de maand de stop laat springen.
Klopt, maar dat was het dus niet, van buuren had de fout in de meterkast gevonden ipv in zijn koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Cogas zegt tegen mij dat in dit geval ook de knoppen van hun waren/zijn.
Dat zou ik heel bijzonder vinden.

Zie bijvoorbeeld:
Coteq Netbeheer is verantwoordelijk voor het oplossen van gas- of elektriciteitsstoring ‘vóór’ de energiemeter, dus in het openbare net.
Heeft u een storing in uw eigen installatie of pand (dus ‘na’ de meter’) dan belt u met uw installateur of, bij een storing in de verwarmingsketel, met het bedrijf waarmee u een onderhouds- of serviceabonnement heeft afgesloten.

Let op: als Coteq een monteur langsstuurt en de storing blijkt in uw eigen installatie te liggen, dan kunnen er kosten in rekening worden gebracht.
Waarom Cogas elke keer werd gestuurd, mag je aan BeterWonen vragen
Dat mag je zelf vragen. ;)

Ik weet natuurlijk niet hoe de communicatie is geweest. Bij een melding "geen elektriciteit" kan het logisch zijn om de netbeheerder in te schakelen. Maar bij de melding "1 groep blijft uitspringen" laat je een elektro installateur komen.

Lijkt me onredelijk dat jij betaalt voor hun foute beslissingen.
Qua testen, we hebben alles afgekoppeld. Dus lampenschakelaars op uit. Alle stekkers er uit. En nog knalt hij er door. Terwijl er 0% verbruik door heen gaat. Dus het lijkt me op zich wel goed getest.
Dat zegt nog niet alles. Een fout kan ook in een leiding of centraaldoos zitten. Verlichtingsarmaturen kun je ook niet uitsluiten als je puur de schakelaar om zet, de schakelaar onderbreekt de nul namelijk niet.
De monteur heeft nu als noodoplossing groep 3 aan 2 gekoppeld. Dus Groep 3 bestaat niet meer. Morgen zet ie alles weer terug. Dus even een noodoplossing.
Dan lijkt het er wel op dat die automaat van groep 3 kapot is.

Een volledige diagnose durf ik het op basis van wat ik hoor niet te noemen. Er is nog steeds een andere mogelijke uitleg, bijvoorbeeld: Juist de aardlekautomaat van groep 2 is defect en deze schakelt daarom niet uit wanneer je de installatie met een defect aankoppelt.
Qua kosten dan, omdat de kast van BeterWonen is, wil ik dus mijn geld terug. Zij hebben meermaals verkeerde mannen gestuurd, waarvan ik de facturen kreeg. Niet mijn fout. We kunnen wel vingertje tussen Cogas en Van Buuren voor de elektra, maar de fout ligt nu dus gewoon bij BeterWonen. Tijd om daar verhaal te halen als het ware.
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zoals aangegeven hierboven is
de demarcatie van de netbeheerder de hoofdgroepen en de slimme meter. Alles daarna is voor de gebruiker/eigenaar.

Het is dus terecht dat deze je kosten voor dit onderzoek in rekening brengt.

Je hebt het probleem gemeld bij je verhuurder/verhuurmakelaar. Jij had nooit een opdracht moeten geven of factuur moeten krijgen van een netbeheerder, deze had naar de verhuurder/verhuurmakelaar moeten gaan als deze de opdracht zelf hadden verstrekt.

In dit geval ben ik bang dat jij zelf de opdracht hebt gegeven aan ze (?) en daardoor dus ook de kosten moet betalen.

Je kunt altijd even overleggen met je verhuurder/verhuurmakelaar en verzoeken om die kosten terug te storten naar je of een minnelijker schikking te doen ivm de overlast en kosten.

Zo te zien heeft het niets te maken met achterstallig onderhoud of gebrekkig onderzoek van de netbeheerder maar eerder een klein defect in de groepenkast wat theoretisch altijd mogelijk is. Nadeel is alleen dat in dit geval jij dit gewoon bij de verhuurder/verhuurmakelaar had moeten neerleggen met het verzoek om zelf op te lossen.

Een rechtszaak of advocaat zal niet in verhouding staan tot de kosten en waarschijnlijk de relatie tussen jou en de verhuurder/verhuurmakelaar.

Geef gewoon rustig en neutraal schriftelijk de verhuurder/verhuurmakelaar een chronologisch en beknopt overzicht van de probleemstelling en de kopie facturen die je hebt betaald met het verzoek tot een gepaste oplossing. Vaak is dit voldoende om dit simpelweg snel op te lossen zonder frustratie.

Edit: Al moet ik toegeven dat als ik onderstaand lees:

https://www.beterwonen.nl/ik-huur/reparaties-en-onderhoud/

Dat huurders standaard doorgestuurd worden naar Cogas (netbeheerder) maar dat dit nog niet hoeft te betekenen dat de factuur dan ook naar de huurder dient te gaan ...

Iets zegt me dat de informatie verstrekking van Beterwonen op dat punt gebrekkig kan zijn en mogelijk misleidend is wat tot onnodige kosten kan leiden

[ Voor 12% gewijzigd door Breezers op 23-07-2020 21:17 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem aan dat je ze gebeld hebt, wat was hun reactie op dit verhaal?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hi!

Sinds Januari 2020 woon ik in mijn duplexwoning. Sinds December heb ik al toegang tot het huis, om te verbouwen.

Het eerste probleem waar we direct op uit kwamen, was dat Groep 3 van de elektriciteitskast er af en toe uit sprong, en met moeite aan.

Dit, is tot op de dag van vandaag niet opgelost.
WTF. Je weet dus al een ruim halfjaar dat je een rotte elektrische installatie hebt...
Vanmiddag toen ik thuis kwam, was G3 er wéér uitgesprongen. Enkel mijn koelkast, nieuw gekocht in Januari, stond aan. Deze koelkast is ook aangesloten op G3. Maar, de koelkast kan de boosdoener niet zijn, want al in December hadden we klachten.
Je koelkast stond aan... op de uitgeschakelde groep. Ja, logisch 8)7

Of bedoel je dat de koelkast het enige aangeslotene was op groep 3 op het moment dat 'ie uitschakelde?
Nu is zojuist Van Buuren geweest, en kwam met de verlossende opmerking. Je stoppen zijn kapot!
Heeft Van Buuren een isolatieweerstandstest uitgevoerd? Of hebben ze alleen geconcludeerd dat dit type aardlekautomaat op de lijst voor preventief ruimen staat? :+
Ik heb BeterWonen (verhuurder) diverse malen gebeld, en hebben diverse malen dus Cogas gebeld, waarvan ik elke keer de rekening kreeg. Want volgens Cogas is mijn eigen apparatuur de boosdoener!
Maar, dat blijkt nu helemaal zo niet te zijn.
Dat blijkt dus wel zo te zijn. Cogas (netbeheer?) concludeert dat het niet in hun deel zit. Wat boven de meter zit is van jouw (/ je verhuurder).
Heb dus wel even 300,- aan facturen moeten betalen aan Cogas, terwijl ze het zelf fout hadden.
Ik wil eigenlijk gewoon mijn 300,- terug...
Wie heeft Cogas laten komen dan? Je verhuurder toch? Laat die dan ook die facturen maar slikken.

Maar; wat heb jij tegen je verhuurder gezegd?
Kan een jurist o.d mij vertellen of ik daar recht op heb? Aangezien Cogas niet voldoende onderzoek deed...
Die mogen helemaal niet aan jouw installatie zitten. Ja; de aansluiting van de draden vanuit de meter kijken ze nog na; verder niet.
En Van Buuren had binnen nog geen 5 minuten de oplossing...
Omdat die wel de installatie boven de meter bekeken hebben.
Waar Cogas alleen even bleef tot de stoppen weer werkte, dus die waren weer zo weg. Deed Van Buuren nu een uitgebreid stopcontact onderzoek. Alle stekkers er uit. En toch bleef de groep doorslaan. Zo kwam Van Buuren tot de conclusie dat de stoppen kapot zijn.
Ik geloof best dat die dingen kapot zijn, maar alles loskoppelen en ze dan nog zien uitslaan is niet de manier waarop je dat concludeert. :P
Ik zie dat @Xander het filmpje al gepost heeft, dus ik hoef geen CTRL+V meer te doen, maar deze zijn zeer waarschijnlijk wel over de THT ja. De vraag is dan van wanneer de laatste inspectie is...

[Afbeelding]

Die slimme meter staat daar los van. Had je trouwens kunnen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@AltTabKeys 2020 ?
Kan me iets herinneren van begin 2019 met coilwhine , stopcontact probleem, stoppenkast etc, Of nu alweer ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
[...]

Qua testen, we hebben alles afgekoppeld. Dus lampenschakelaars op uit. Alle stekkers er uit. En nog knalt hij er door.
Ik vraag me nog even 1 ding af: hoe heb je een foto kunnen maken met die automaat ingeschakeld?
Terwijl er 0% verbruik door heen gaat. Dus het lijkt me op zich wel goed getest. De monteur heeft nu als noodoplossing groep 3 aan 2 gekoppeld. Dus Groep 3 bestaat niet meer.
Dus toen jullie "alles" hadden afgekoppeld bleef de automaat niet in, maar nu met de draden afgekoppeld blijft hij wel in?

Dan denk ik toch echt dat je niet alles had afgekoppeld. En dat er een storing verderop in de installatie zit. Anders zou "alles afgekoppeld maar draden nog bevestigd op de automaat" geen enkel verschil mogen maken met "draden losgekoppeld".

Dat dezelfde installatie, nu aangesloten op groep 2, (nog) geen problemen geeft, zou serieus op de volgende manier uitgelegd kunnen worden:
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 20:50:
Er is nog steeds een andere mogelijke uitleg, bijvoorbeeld: Juist de aardlekautomaat van groep 2 is defect en deze schakelt daarom niet uit wanneer je de installatie met een defect aankoppelt.
Zoals ik al zei: deze aardlekautomaten zijn niet de meest betrouwbare.

Mogelijk zit er dus een gevaarlijke fout in de installatie en is dit nu aangesloten op een defecte beveiliging. Ik zou me er niet prettig bij voelen.

Een goede installateur zou de Isolatieweerstand meten en de aardlekschakelaars beproeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:52:
[...]

Ik vraag me nog even 1 ding af: hoe heb je een foto kunnen maken met die automaat ingeschakeld?

[...]

Dus toen jullie "alles" hadden afgekoppeld bleef de automaat niet in, maar nu met de draden afgekoppeld blijft hij wel in?

Dan denk ik toch echt dat je niet alles had afgekoppeld. En dat er een storing verderop in de installatie zit. Anders zou "alles afgekoppeld maar draden nog bevestigd op de automaat" geen enkel verschil mogen maken met "draden losgekoppeld".

Dat dezelfde installatie, nu aangesloten op groep 2, (nog) geen problemen geeft, zou serieus op de volgende manier uitgelegd kunnen worden:

[...]

Zoals ik al zei: deze aardlekautomaten zijn niet de meest betrouwbare.

Mogelijk zit er dus een gevaarlijke fout in de installatie en is dit nu aangesloten op een defecte beveiliging. Ik zou me er niet prettig bij voelen.

Een goede installateur zou de Isolatieweerstand meten en de aardlekschakelaars beproeven.
De foto is na afloop gemaakt, waarbij hij Groep 3 volledig heeft afgekoppeld. Daarom slaat 'ie niet af, omdat er niks op zit :P

Ik ga morgen even overleggen of hij alles zo goed mogelijk kan nalopen. Onlangs is bij ons een Slimme Meter geplaatst, en hij zei tegen ons vandaag dat juist daarna de problemen komen op duiken (is zijn ervaring). Hij neemt er rustig de tijd voor.

Ik waarschuw mijn onderbuurman daarbij ook nog even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:26:
[...]

De foto is na afloop gemaakt, waarbij hij Groep 3 volledig heeft afgekoppeld. Daarom slaat 'ie niet af, omdat er niks op zit :P
Snap je dan niet dat ik een beetje sceptisch ben gezien het verschil met dit:
Qua testen, we hebben alles afgekoppeld. Dus lampenschakelaars op uit. Alle stekkers er uit. En nog knalt hij er door. Terwijl er 0% verbruik door heen gaat.
Blijkbaar was niet alles afgekoppeld, want als je écht alles afkoppelt blijft de automaat dus wél in. Enkel een stuk koperdraad en wat lasklemmen zou dit verschil echt niet mogen maken!

En blijkbaar zit er een fout in dat stuk installatie wat er voor zorgt dat je beveiliging aanspreekt.

Nog zorgwekkender, de automaat van groep 2 reageert blijkbaar niet op diezelfde fout.

Vraag morgen die monteur eens om de Isolatieweerstand van die groep (de waarde uitgedrukt in MΩ) en om de aanspreektijd van de aardlekschakelaar van groep 2 (in ms). Als hij geen apparatuur heeft om dit te meten dan is hij blijkbaar met wat trail&error bezig. Dat is geen gedegen manier van storingzoeken als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:34:
[...]

Snap je dan niet dat ik een beetje sceptisch ben gezien het verschil met dit:

[...]

Blijkbaar was niet alles afgekoppeld, want als je écht alles afkoppelt blijft de automaat dus wél in. Enkel een stuk koperdraad en wat lasklemmen zou dit verschil echt niet mogen maken!

En blijkbaar zit er een fout in dat stuk installatie wat er voor zorgt dat je beveiliging aanspreekt.

Nog zorgwekkender, de automaat van groep 2 reageert blijkbaar niet op diezelfde fout.

Vraag morgen die monteur eens om de Isolatieweerstand van die groep (de waarde uitgedrukt in MΩ) en om de aanspreektijd van de aardlekschakelaar van groep 2 (in ms). Als hij geen apparatuur heeft om dit te meten dan is hij blijkbaar met wat trail&error bezig. Dat is geen gedegen manier van storingzoeken als je het mij vraagt.
Qua afkoppelen, De toevoer naar G3 heeft 'ie ook uitgezet als ik het goed heb.

Ik zal hem morgen een waslijst met vragen voorleggen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
VOOR IEDEREEN DIE NA 22:38 23-7-2020 LEEST.
Ik had me vergist qua naam. Het bedrijf 'Van Buuren' heet 'Van Kooten'. Oeps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja leuk. En dan verdwijn je weer van het forum, net zoals bij je vorige topics in WVB?

We wachten nog steeds op een antwoord hier;
Opzoek naar mening van elektricien betreft onzuivere Sinus?
Ondertussen 16 maanden geleden.
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:34:
[...]
Vraag morgen die monteur eens om de Isolatieweerstand van die groep (de waarde uitgedrukt in MΩ) en om de aanspreektijd van de aardlekschakelaar van groep 2 (in ms).
Ja, en dan isolatieweerstand wel bij 1 kV en aanspreektijd ALS wel op de 30 mA stand. Als ik mijn tester op 1A zet gaan zelfs de vastgerotte 500 mA exemplaren soms nog wel :+

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-07-2020 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Qua afkoppelen, De toevoer naar G3 heeft 'ie ook uitgezet als ik het goed heb.
Dat zou kunnen natuurlijk. Lijkt me niet bijzonder zinvol, maargoed.

Je zou van alle 3 de groepen de oranje testknop eens kunnen proberen. Houd ze niet te lang vast als er niet meteen iets gebeurt.

Mocht van groep 1 of groep 2 de testknop niet werken dan moeten deze ook vervangen worden. Wel nuttig om dat nu alvast te weten.

Mocht van groep 3 de testknop iets doen dan is de "toevoer" niet afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:42:
[...]

Dat zou kunnen natuurlijk. Lijkt me niet bijzonder zinvol, maar goed.

Je zou van alle 3 de groepen de oranje testknop eens kunnen proberen. Houd ze niet te lang vast als er niet meteen iets gebeurt.

Mocht van groep 1 of groep 2 de testknop niet werken dan moeten deze ook vervangen worden. Wel nuttig om dat nu alvast te weten.

Mocht van groep 3 de testknop iets doen dan is de "toevoer" niet afgesloten.
Ik ga nu niet meer aan die meterkast zitten, haha. Maar alle 3 de schakelaars worden uit voorhand al vervangen. Zoals de monteur zelf al zei, waren de schakelaars gewoon op en zeer verleden tijd.

Hij heeft alles van G3 op G2 gezet, omdat mijn koelkast en het tijdelijk ziekenhuisbed voor mijn partner er op aangesloten zijn. Anders kon ik wel wachten tot morgen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:44:
[...]
Hij heeft alles van G3 op G2 gezet, omdat mijn koelkast en het tijdelijk ziekenhuisbed voor mijn partner er op aangesloten zijn. Anders kon ik wel wachten tot morgen, vandaar.
Bedoel je nu te zeggen dat van Buuren van Kooten in de meterkast de draden die uitkomen op G3 bij G2 erbij gestoken?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Harrie_ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:49:
[...]

Bedoel je nu te zeggen dat van Buuren van Kooten in de meterkast de draden die uitkomen op G3 bij G2 erbij gestoken?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij wel. Want hij zou G3 uitschakelen. En G3 doet nu ook niks. Maar, ik zal morgen eens vragen hoe die het had gedaan. Het gaat immers om een korte nood-oplossing. Het is niet dat we een wietplantage die 3500kw verbruikt in huis hebben, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:44:
Maar alle 3 de schakelaars worden uit voorhand al vervangen.
Dat is fijn. :) Weg met die oude meuk.

Het zou me alleen niet verbazen als één van de nieuwe aardlekschakelaars vervolgens ook blijkt te springen, en de monteur alsnog in de installatie een storing mag gaan zoeken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Het zou me alleen niet verbazen als één van de nieuwe aardlekschakelaars vervolgens ook blijkt te springen, en de monteur alsnog in de installatie een storing mag gaan zoeken. :+
En dat moet dan ook meteen, want als er drie nieuwe aardlekautomaten inzitten is oversteken naar een vastgeplakte ook niet meer mogelijk :+. Naja...

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-07-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij wel. Want hij zou G3 uitschakelen. En G3 doet nu ook niks. Maar, ik zal morgen eens vragen hoe die het had gedaan. Het gaat immers om een korte nood-oplossing. Het is niet dat we een wietplantage die 3500kw verbruikt in huis hebben, haha.
3500 kW gaat de wijktrafo niet trekken :+
3500 kWh / jaar is nog geen 2A continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:52:
[...]

Liever het zekere voor het onzekere 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:56:
[...]

3500 kW gaat de wijktrafo niet trekken :+
3500 kWh / jaar is nog geen 2A continue.
3500 Watt, my bad xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:50:
[...]

Totaal onverantwoord dan.

Een fatsoenlijke noodoplossing is om die koelkast en het ziekenhuisbed m.b.v. een verlengkabel op een stopcontact van een andere groep te zetten.

Met die opmerking over 3,5kW laat je weten er klaarblijkelijk toch iets van te snappen want dat is het maximale wat je over een 16A groep mag trekken. God weet wat er nog meer op die groep 3 zit aangesloten; wasmachine? droger? Dat zit nu dus allemaal op groep 2. Bij een moderne groepenkast zou ik misschien nog denken "boeiend, die automaat springt er wel uit", maar bij deze brakke kast uit het jaar 0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Harrie_ schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:14:
[...]

Want? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Een fatsoenlijke noodoplossing is om die koelkast en het ziekenhuisbed m.b.v. een verlengkabel op een stopcontact van een andere groep te zetten.[...]
Als je uiteindelijk alles met een verlengkabel overzet naar een andere groep heb je gewoon hetzelfde bereikt, maar wat extra potentiële faalplekken toegevoegd. (En de circuitweerstand wat verhoogd aan het eind.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
[...]

Een fatsoenlijke noodoplossing is om die koelkast en het ziekenhuisbed m.b.v. een verlengkabel op een stopcontact van een andere groep te zetten.

Met die opmerking over 3,5kW laat je weten er klaarblijkelijk toch iets van te snappen want dat is het maximale wat je over een 16A groep mag trekken. God weet wat er nog meer op die groep 3 zit aangesloten; wasmachine? droger? Dat zit nu dus allemaal op groep 2. Bij een moderne groepenkast zou ik misschien nog denken "boeiend, die automaat springt er wel uit", maar bij deze brakke kast uit het jaar 0...
Ik ga er vanuit dat hij dit op een veilige manier heeft gedaan. Ik weet wel wat over elektriciteit. Ik zou wel eens waar geen meterkast o.d kunnen aanleggen. Qua termen ken ik het wel een beetje. Al zegt een 16a
Groep me niet veel. Ik gok dat het de A in dit geval voor Ampere staat. Maar ik ken de verhouding van Ampere tegenover wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:21:
[...]

Ik ga er vanuit dat hij dit op een veilige manier heeft gedaan. Ik weet wel wat over elektriciteit. Ik zou wel eens waar geen meterkast o.d kunnen aanleggen. Qua termen ken ik het wel een beetje. Al zegt een 16a
Groep me niet veel. Ik gok dat het de A in dit geval voor Ampere staat. Maar ik ken de verhouding van Ampere tegenover watt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

16 Ampere en 220V levert een maximaal wattage op van 3520W op een groep dus.

Als er nu dus een "aftakking" gemaakt is en er zit voor, bijvoorbeeld, 7100W maximaal aangesloten op die groep zoals een magnetron, wasmachine, je TV, koelkast en ziekenhuisbed, dan heeft iemand iets niet zo goed bedacht, lijkt me?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:27:

Als er nu dus een "aftakking" gemaakt is en er zit voor, bijvoorbeeld, 7100W maximaal aangesloten op die groep zoals een magnetron, wasmachine, je TV, koelkast en ziekenhuisbed, dan heeft iemand iets niet zo goed bedacht, lijkt me?
Aah, A x Volt = watt dus.

7100 watt is wel hoog hoor, haha. We hebben vrij moderne en energiezuinig apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:27:

Daarom is het tijdelijk.

Wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat de automaat tript vanwege overbelasting?

Leidingen en componenten structureel overbelasten is natuurlijk wel een slecht idee, temeer omdat een 16A groep best wel even zwaarder dan met 16A belast kan worden, maar die eventueel te hoge stroom verdeelt zich nu natuurlijk wel over 2 sets afgaande draden. Het enige wat het nu zwaarder te verduren krijgt dan normaal is de automaat zelf.

Ik neem voor het gemak even aan dat er wel een deugdelijke verbinding gemaakt is om 2 draden aan te sluiten op de automaat.

Ik vind het zorgwekkender dat dit nu is aangesloten op een mogelijk slechte / defecte aardlekautomaat, zonder de boel te meten / testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:31:
[...]

We hebben vrij moderne en energiezuinig apparatuur.
Nee, dat heb je niet en het woordje "bijvoorbeeld" is dus ook niet overgekomen.

Een goede combi-magnetron is niet energiezuinig. Ja, als je op standje laag even een glaasje melk opwarmt. Maar op vol vermogen iets opwarmen, trekt een beetje magnetron al zo 1200W uit de muur. Een convectie-oven, al klinkt dat luxe, staat in de boeken voor tot wel 3000W maximum opgenomen vermogen. Heb je een waterkokertje in de keuken staan? 1200W of meer bij aanzetten. Wasmachine 700W tot 1200W afhankelijk van programma en model.

Maar, zoals ik alleen wil duiden: zo bereken je dus welke apparaten tegelijk op een groep aan kunnen staan waarbij de stop er "netjes" uit klapt bij een goede installatie.

@Xander I know; ik probeer alleen het argument van @Harrie_ te verduideljiken; ik zeg nergens "dat" het kapot is/gaat in deze opstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 23-07-2020 23:37 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Xander schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:35:
[...]
Ik vind het zorgwekkender dat dit nu is aangesloten op een mogelijk slechte / defecte aardlekautomaat, zonder de boel te meten / testen.
Dat is toch min of meer wat ik zeg als ik zeg "totaal onverantwoord", vooruit misschien wat heftig geformuleerd als ik 'totaal' zeg...
Totaal onverantwoord
[...]
God weet wat er nog meer op die groep 3 zit aangesloten; wasmachine? droger? Dat zit nu dus allemaal op groep 2. Bij een moderne groepenkast zou ik misschien nog denken "boeiend, die automaat springt er wel uit", maar bij deze brakke kast uit het jaar 0...
Die kast is antiek, die aardlekken zijn niet te vertrouwen, wie zegt dat die groepen uitspringen als je er meer dan 3,5kW overheen jaagt? Misschien beginnen ze wel lekker te smeulen?

[ Voor 9% gewijzigd door Harrie_ op 23-07-2020 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 22:27

DarkKnight

Narf

[...]

Ik weet wel wat over elektriciteit. Ik zou wel eens waar geen meterkast o.d kunnen aanleggen. Qua termen ken ik het wel een beetje.
[...]
Ik gok dat het de A in dit geval voor Ampere staat. Maar ik ken de verhouding van Ampere tegenover wat niet.
AltTabKeys schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:31:
[...]
Aah, A x Volt = watt dus.

7100 watt is wel hoog hoor, haha. We hebben vrij moderne en energiezuinig apparatuur.
Die eerste zin wordt eigenlijk totaal teniet gedaan in de rest van je berichten. Ik zou zelf in ieder geval niet gaan 'rommelen' als ik jou was. En ben ik de enige die 3 (of nu eigenlijk 2) groepen erg weinig vind? Ik neem aan, altijd gevaarlijk, dat het om een appartement gaat maar dan nog is dit wel erg beperkt als je wat apparatuur hebt. En, ja, zelfs moderne en energiezuinige apparatuur kan een hoog vermogen hebben. Vermogen =/= verbruik.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:29

OmeJoyo

This is me

[...]

Ik weet wel wat over elektriciteit. Ik zou wel eens waar geen meterkast o.d kunnen aanleggen. Qua termen ken ik het wel een beetje. Al zegt een 16a
Groep me niet veel.
Als je de basisbegrippen elektriciteit niet kent, in dit geval echt letterlijk de basis, dan ken je dus helemaal niets.
Dit is iets wat zelfs mijn vrouw weet en begrijpt en die is verzorgende. Dus nou niet dat ze hiermee in aanraking komt ofzo.

Die automaten zijn trouwens wel oud, absoluut, als zomerbaantje zo'n 19 jaar geleden vervingen we deze al voor het nieuwe model. Dus ja ze zijn oud en het is een berucht model wat problemen kan veroorzaken, dus vervangen die hap, dit is uiteraard niet jouw taak,maar van de verhuurder.

Ik denk dat het zou helpen als je gewoon duidelijk (zonder dwang en dreiging van gerechtelijk geneuzel) uitlegt wat de bevindingen zijn en dat je een rapport hebt van een installateur dat de automa(a)t(en) ondeugdelijk zijn.
DarkKnight schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:58:
[...]

[...]

Die eerste zin wordt eigenlijk totaal teniet gedaan in de rest van je berichten. Ik zou zelf in ieder geval niet gaan 'rommelen' als ik jou was. En ben ik de enige die 3 (of nu eigenlijk 2) groepen erg weinig vind? Ik neem aan, altijd gevaarlijk, dat het om een appartement gaat maar dan nog is dit wel erg beperkt als je wat apparatuur hebt. En, ja, zelfs moderne en energiezuinige apparatuur kan een hoog vermogen hebben. Vermogen =/= verbruik.
Ik denk dat de meeste net als ik stil willen staan bij de belangrijkere zaken als de vekeerde houding en de veiligheid. Drie groepen is weinig tegenwoordig en vervelend, maar niet meer als lastig.

[ Voor 26% gewijzigd door OmeJoyo op 24-07-2020 09:05 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 22:27

DarkKnight

Narf

OmeJoyo schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat de meeste net als ik stil willen staan bij de belangrijkere zaken als de vekeerde houding en de veiligheid. Drie groepen is weinig tegenwoordig en vervelend, maar niet meer als lastig.
Mee eens, mee eens. Ik was vooral verbaasd, maar je hebt helemaal gelijk. Er zijn belangrijkere problemen in dit geval.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-10 15:10
Ik zag deze vraag nog niet beantwoord. Het is redelijk oud. Het lijkt erop dat deze gemaakt zijn voor 220V. In 1985 was er afgesproken dat wij allemaal uiterlijk 2005 230V zouden hebben. Lijkt me niet dat er na 1985 nog lang 220V versies zijn gebruikt. Verder: L-karakteristiek, is volgens mij ook al even geleden. De experts zitten hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1749001, die kunnen je er meer over vertellen.

Dit is echter geen achterstallig onderhoud - zolang het werkt, is het goed, en als het niet werkt (zoals nu) moet het vervangen worden. Genoeg woningen nog met smeltzekeringen die prima dienst doen. Veel hoofdzekeringen zijn nog altijd smeltzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
MAX3400 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:37:
[...]

Nee, dat heb je niet en het woordje "bijvoorbeeld" is dus ook niet overgekomen.

Een goede combi-magnetron is niet energiezuinig. Ja, als je op standje laag even een glaasje melk opwarmt. Maar op vol vermogen iets opwarmen, trekt een beetje magnetron al zo 1200W uit de muur. Een convectie-oven, al klinkt dat luxe, staat in de boeken voor tot wel 3000W maximum opgenomen vermogen. Heb je een waterkokertje in de keuken staan? 1200W of meer bij aanzetten. Wasmachine 700W tot 1200W afhankelijk van programma en model.

Maar, zoals ik alleen wil duiden: zo bereken je dus welke apparaten tegelijk op een groep aan kunnen staan waarbij de stop er "netjes" uit klapt bij een goede installatie.

@Xander I know; ik probeer alleen het argument van @Harrie_ te verduideljiken; ik zeg nergens "dat" het kapot is/gaat in deze opstelling.
Magnetron, Max 800W. Geen wasmachine. Enige zuipende zou de magnetron zijn. Geen waterkoker o.d ^_^

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
De monteur is net weg, hij heeft alle groepen vervangen, en heeft een hoofdschakelaar toegevoegd, aangezien deze er nog niet in zat.

Qua hoofdschakelaar zit er nu een ‘EATON Systeem 55 Flex Lastscheider-moduul’ in, en 3x ‘EATON Systeem 55 Flex Aardlekautomaat’

De hoofdschakelaar is 40A 230v. En de aardlek 16A 230V Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBK_bh7osoS07-KyOogzwiaQCNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDrG7x8UJcrajkLLL0SBFX24.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zwartoog schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Ik zag deze vraag nog niet beantwoord. Het is redelijk oud. Het lijkt erop dat deze gemaakt zijn voor 220V. In 1985 was er afgesproken dat wij allemaal uiterlijk 2005 230V zouden hebben. Lijkt me niet dat er na 1985 nog lang 220V versies zijn gebruikt. Verder: L-karakteristiek, is volgens mij ook al even geleden. De experts zitten hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1749001, die kunnen je er meer over vertellen.

Dit is echter geen achterstallig onderhoud - zolang het werkt, is het goed, en als het niet werkt (zoals nu) moet het vervangen worden. Genoeg woningen nog met smeltzekeringen die prima dienst doen. Veel hoofdzekeringen zijn nog altijd smeltzekeringen.
Dit is wel achterstallig onderhoud. Als er een nieuwe huurder inkomt controleer je gewoon de installatie. Dat was waarschijnlijk bij de vorige huurder ook al een hele tijd niet gedaan anders was het al wel eerder gesaneerd. Ik kan je wel op een briefje geven dat die oude zooi niet meer tripten bij <33 mA.

Inderdaad genoeg woningen met smeltzekeringen, ook zonder aardlekschakelaar en weggerotte aardpen. Her en der wordt er wat gesaneerd op eigen initiatief, her en der wordt een bewoner gesaneerd door de installatie...

Bij mijn broer z'n jaren '60 huis ook; zat ook zo'n oude griebus die hij heeft laten saneren. Maximale aardfoutstroom is 23A... dan kun je een leuk tijdje wachten tot je smeltpatroon er door is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
AltTabKeys schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:51:
De monteur is net weg, hij heeft alle groepen vervangen, en heeft een hoofdschakelaar toegevoegd, aangezien deze er nog niet in zat.

Qua hoofdschakelaar zit er nu een ‘EATON Systeem 55 Flex Lastscheider-moduul’ in, en 3x ‘EATON Systeem 55 Flex Aardlekautomaat’

De hoofdschakelaar is 40A 230v. En de aardlek 16A 230V [Afbeelding]
Netjes. Heeft hij ook nog een isolatieweerstandsmeting uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:04:
[...]

Dit is wel achterstallig onderhoud. Als er een nieuwe huurder inkomt controleer je gewoon de installatie. Dat was waarschijnlijk bij de vorige huurder ook al een hele tijd niet gedaan anders was het al wel eerder gesaneerd. Ik kan je wel op een briefje geven dat die oude zooi niet meer tripten bij <33 mA.

Inderdaad genoeg woningen met smeltzekeringen, ook zonder aardlekschakelaar en weggerotte aardpen. Her en der wordt er wat gesaneerd op eigen initiatief, her en der wordt een bewoner gesaneerd door de installatie...

Bij mijn broer z'n jaren '60 huis ook; zat ook zo'n oude griebus die hij heeft laten saneren. Maximale aardfoutstroom is 23A... dan kun je een leuk tijdje wachten tot je smeltpatroon er door is...
Dit helaas niet, dit omdat het de einde van zijn shift was, en alles naar BeterWonen verantwoord moest worden. Hij had nu alleen het recht om dingen te vervangen. Tijd zal uitwijzen of het is opgelost, haha. Ik merk wel dat mijn TV niet meer piept in Stand-by :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00

[Afbeelding]
Ik heb bijna dezelfde (iconen verschillen iets) en die klappen er helaas inderdaad ook zo nu en dan uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlhViZAtQbWTYtKU5_9gZQoBhsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3J6jyPH5j3NgavI8ZCWY6TMc.jpg?f=user_large

Het grootste deel van mijn meterkast bestaat uit ouderwetse stoppen uit de jaren 80. Werkt probleemloos. Maar de vorige bewoners hebben in 2010 de keuken vernieuwd en t.b.v. koelkast/oven (en voor stopcontacten in de meterkast) de meterkast uitgebreid met een 'modern gedeelte' (zie foto dus).
Al vermoed ik dat de installateur toen wat oude voorraad gebruikt heeft waar hij vanaf wilde. Groep t.b.v. zonnepanelen heb ik als laatste zelf aan laten toevoegen.

Ik snap het ook niet helemaal, aan die aardlekautomaten zitten enkel per stuk 2 stopcontacten in de meterkast. Schakel ik ze uit, dan blijven de oven en koelkast gewoon werken, die zitten achter die zwarte hoofdschakelaar (van het moderne deel).

Als die Holec automaten eruit springen, dan doen ze dat altijd allebei tegelijk. Volgens mij staat de oven dan altijd aan, echter die zit nou juist weer niet achter die automaten. 9 van de 10x dat ik de oven gebruik gaat alles gewoon goed. Dus het blijft een vermoeden.

Meterkast geheel vervangen staat nog op m'n lijstje maar ik wilde de komst van een slimme meter afwachten. Dat is door Corona een paar keer uitgesteld en staat nu eind augustus op het programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
DeadMetal schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Ik heb bijna dezelfde (iconen verschillen iets) en die klappen er helaas inderdaad ook zo nu en dan uit.

[Afbeelding]

Het grootste deel van mijn meterkast bestaat uit ouderwetse stoppen uit de jaren 80. Werkt probleemloos. Maar de vorige bewoners hebben in 2010 de keuken vernieuwd en t.b.v. koelkast/oven (en voor stopcontacten in de meterkast) de meterkast uitgebreid met een 'modern gedeelte' (zie foto dus).
Al vermoed ik dat de installateur toen wat oude voorraad gebruikt heeft waar hij vanaf wilde. Groep t.b.v. zonnepanelen heb ik als laatste zelf aan laten toevoegen.

Ik snap het ook niet helemaal, aan die aardlekautomaten zitten enkel per stuk 2 stopcontacten in de meterkast. Schakel ik ze uit, dan blijven de oven en koelkast gewoon werken, die zitten achter die zwarte hoofdschakelaar (van het moderne deel).

Als die Holec automaten eruit springen, dan doen ze dat altijd allebei tegelijk. Volgens mij staat de oven dan altijd aan, echter die zit nou juist weer niet achter die automaten. 9 van de 10x dat ik de oven gebruik gaat alles gewoon goed. Dus het blijft een vermoeden.

Meterkast geheel vervangen staat nog op m'n lijstje maar ik wilde de komst van een slimme meter afwachten. Dat is door Corona een paar keer uitgesteld en staat nu eind augustus op het programma.
Zijn bijna identiek inderdaad, haha.

Bij mij sprong eigenlijk altijd alleen G3 er uit. Heb het 2 keer gehad dat G1 en G2 er ook bij gingen. Ik zou alles tegelijkertijd vervangen met de Slimme Meter. Aangezien de monteur hier zei dat door de Slimme Meter en oud apparatuur juist problemen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 12:22
kabeltjekabel schreef op zondag 26 juli 2020 @ 23:04:
[...]

Dit is ook precies de reden dat er een keuring moet komen voor elektrische installaties in Nederland.
In teveel situaties is de binneninstallatie niet veilig door veroudering of de "beunhaas met net te weinig kennis...."

Wat dat betreft is de Belgische situatie niet verkeerd waarbij de installatie gekeurd moet worden bij verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
In België wordt volgens mij nog veel meer aangeknoeid... dus is die keuring ook meer nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
DeadMetal schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:37:
[...]

[Afbeelding]

Waarom zou je daarvoor die slimme meter afwachten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:19:
[...]
Waarom zou je daarvoor die slimme meter afwachten :?
Het hoeft inderdaad ook niet in die volgorde, maar ik had eerst wat belangrijkere punten in huis die ik wilde verbeteren. En ook met de gedachte 'first things first', eerst die meter maar eens laten vervangen en dan kijken we weer verder. Het is nou ook weer niet dat ik me enorm stoor aan dat hij er 1x per maand uitklapt.
Pagina: 1