Als ik zie wat er hier in de hoofdzekeringenkast zit doe ik het liever live met PBM's dan zonder PBM's die hoofdzekeringen er uit draaien.Joopieboy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:11:
[...]
Doe dat maar even nietNiet voor niets dat je als e-monteur niet onder spanning mag werken. Lijkt mij thuis ook niet handig. Dat veel mensen het wel doen moeten ze zelf weten.
Toen ik hier een ombouw heb gedaan nadat de hoofdschakelaar eruit was gegaan heb ik ook een melding gemaakt, zegel verbroken en foto's gemaakt voor/na en aan het werk gegaan.
Sowieso altijd verstandig om die te gebruiken, maar eigenlijk mag je de hoofdzekeringen er niet onder spanning uithalen, is geen lastscheider namelijk.kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:49:
[...]
Als ik zie wat er hier in de hoofdzekeringenkast zit doe ik het liever live met PBM's dan zonder PBM's die hoofdzekeringen er uit draaien.
Edit: @ onderstaande: dat zou kunnen, zou ik zo 1,2,3 niet zeker weten. Iig geen belasting dat sowieso niet, bij ons was altijd de regel (misschien zekerheid) gewoon spanningsloos.
[ Voor 16% gewijzigd door Joopieboy op 01-12-2020 13:54 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Wel onder spanning, maar stroomloos. Dat is nooit een probleem, ook zonder hoofdschakelaar kun je prima alle groepen afschakelen.Joopieboy schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 13:51:
[...]
Sowieso altijd verstandig om die te gebruiken, maar eigenlijk mag je de hoofdzekeringen er niet onder spanning uithalen, is geen lastscheider namelijk.Daar is de hoofdschakelaar dan weer voor...
Heb hier thuis gewoon zelf het zegel doorgeknipt, hoofdzekering eruit gedraaid en de hele zwik na de meter geupgrade (inclusief nieuwe 3-fase hoofdschakelaar). Daarna Liander gebeld voor verbroken zegel, die sturen een monteur a €70,-. Monteur kwam binnen, zei een keer foei met een knipoog, nieuw zegel erop en vertrok weer. Dat zegel is niet zo spannend, werk altijd spanningsloos!
[ Voor 20% gewijzigd door B-lex op 01-12-2020 14:07 ]
Daar ben ik het ook helemaal mee eenskabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 12:58:
[...]
Ik bedoel dat de DHZ'er er 99/100x niet de juiste PBM's voor heeft. En in het geval van zelf zegels knippen; sommige hoofdzekeringkastjes zijn ook gewoon inherent lijp met veel blanke delen die onder spanning staan, eventueel nog aders met katoenisolatie..
Bedankt voor je toelichting.
Ik weet niet of ik de vraag hier moet stellen of in het thuis laden topic.
Ik heb nu een Alfen Eve Single Pro 7.2 kW 1 fase lader met load balancing. Huisaansluiting is 1x40A.
Ik ga verhuizen en heb dan 3x25A.
De laadpaal moet dan afgezekerd worden op 20 (of 16) A. Weet iemand of load balancing per fase checkt wat er verbruikt wordt of het totaalverbruik? Als dit niet per fase werkt is het zinvol. De paal zal ook softwarematig in laadvermogen beperkt moeten worden.
Ik heb nu een Alfen Eve Single Pro 7.2 kW 1 fase lader met load balancing. Huisaansluiting is 1x40A.
De laadpaal moet dan afgezekerd worden op 20 (of 16) A. Weet iemand of load balancing per fase checkt wat er verbruikt wordt of het totaalverbruik? Als dit niet per fase werkt is het zinvol. De paal zal ook softwarematig in laadvermogen beperkt moeten worden.
Check de handleiding pagina 64 (31 in de pdf)deejeebv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:01:
Ik weet niet of ik de vraag hier moet stellen of in het thuis laden topic.
https://alfen.com/sites/a..._EVP_2020_V2.0_NL_2_0.pdf
Je quote naar de handleiding van de 3 fase lader. Het probleem dat ik heb is dat ik een 1 fase lader op een 3 fase huisaansluiting wil gaan gebruiken.kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:07:
[...]
Check de handleiding pagina 64 (31 in de pdf)
https://alfen.com/sites/a..._EVP_2020_V2.0_NL_2_0.pdf
Is een algemene handleiding. Op de pagina ervoor staat hoe je de lader kunt vertellen op welke fase hij zit.deejeebv schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 16:18:
[...]
Je quote naar de handleiding van de 3 fase lader. Het probleem dat ik heb is dat ik een 1 fase lader op een 3 fase huisaansluiting wil gaan gebruiken.
Hallo,
Ik heb net een huis gekocht en de hele elektrische installatie moet vervangen worden. Op dit moment zijn er 3 stoppen en er is niets geaard.
Ik heb een offerte gekregen van een elektricien. Tot nu toe bevalt deze elektricien mij want hij is geinteresseerd, vindt het huis leuk en hij komt zijn afspraken na.
Maar omdat het toch een behoorlijk bedrag is wat ik ga uitgeven, wil ik zeker weten of ik niets mis/ of dat er iets niet klopt. Verstand van elektra heb ik namelijk niet. Wij verbouwen gefaseerd, dus hij gaat het ook gefaseerd aanleggen. In principe gaat iedere muur open dus hij hoeft niet te vissen.
Ik heb de offerte overgetypt want deze hebben wij niet digitaal gekregen, dus excuus voor typfouten.
Een vraag die ik bij voorhand al heb is over de UTP aansluitingen. Hij wil hier iedere 2 aansluitingen maken. Is dit niet onnodig? Je kan toch ook gewoon een splitter kopen?
Meterkast
Ik heb net een huis gekocht en de hele elektrische installatie moet vervangen worden. Op dit moment zijn er 3 stoppen en er is niets geaard.
Ik heb een offerte gekregen van een elektricien. Tot nu toe bevalt deze elektricien mij want hij is geinteresseerd, vindt het huis leuk en hij komt zijn afspraken na.
Maar omdat het toch een behoorlijk bedrag is wat ik ga uitgeven, wil ik zeker weten of ik niets mis/ of dat er iets niet klopt. Verstand van elektra heb ik namelijk niet. Wij verbouwen gefaseerd, dus hij gaat het ook gefaseerd aanleggen. In principe gaat iedere muur open dus hij hoeft niet te vissen.
Ik heb de offerte overgetypt want deze hebben wij niet digitaal gekregen, dus excuus voor typfouten.
Een vraag die ik bij voorhand al heb is over de UTP aansluitingen. Hij wil hier iedere 2 aansluitingen maken. Is dit niet onnodig? Je kan toch ook gewoon een splitter kopen?
Meterkast
BijkeukenDemonteren van bestaande verdeelinrichting
Het leveren en monteren van een houten achterwand in de meterkast vanaf 1600 hoogte naar boven
Het leveren, monteren en aansluiten van een nieuwe verdeelinrichting voorzien van 3 fase hoofdschakelaar 40 ampere, acht aardlekinstallatie automaten 16 ampere, een kracht automaat 20 zijnde de voeding naar de garage, evenals een kookgroep 3 fase 16 ampere.
Het leveren en monteren van een hoofdaardrail waarop aangesloten: de gasleiding/meter, de waterleiding/meter en de elektrische installatie
ToiletHet leveren, monteren en aansluiten van,
Een luchtpunt compleet met 2 wisselschakelaars in de bijkeuken, naast deze schakelaars zal een wandcontactdoos voor algemeen gebruik worden aangebracht.
Een aansluitpunt voor een buitenlamp tegen de gevel van de woning geschakeld door een eenpolige schakelaar.
Een rookmelder welke gekoppeld wordt aan alle andere aanwezige rookmelders.
Twee 2 voudige wandcontactdozen algemeen gebruik
Een wandcontactdoos op een aparte eindgroep voor wasmachine
Een wandcontactdoos op een aparte eindgroep voor droger
Een wandcontactdoos op een aparte eindgroep voor oven
KeukenHet leveren, monteren en aansluiten van,
Een lichtpunt geschakeld door enkelpolige schakelaar
Ventilator met afvoer gat naar buiten geschakeld via enkelpolige schakelaar
Hal/EntreeHet leveren, monteren en aansluiten van,
Enkelvoudige wandcontactdoos aparte eindgroep voor vaatwasser
Enkelvoudige wandcontactdoos aparte eindgroep voor oven
Enkelvoudige wandcontactdoos voor afzuigkap
2 voudige wandcontactdoos voor koelkast
Twee 3 voudige wandcontactdozen boven werkblad algemeen gebruik
3 fase kookgroep voor elektrische kookplaat
Lichtpunt met 2 wisselschakelaars, er zal naast deze schakelaar een wandcontactdoos worden aangebracht voor algemeen gebruik
Een led spotje in voorraad kast
AchterkamerHet leveren, monteren en aansluiten van,
Een aansluitpunt voor buitenlamp tegen gevel door een enkelpolige schakelaar
Plafond lichtpunt welke wordt geschakeld via twee wisselschakelaars in de hal naast deze schakelaar zal een wandcontactdoos voor algemeen gebruik worden aangebacht.
Een beldrukker aan de buitengevel en een schel in de hal
Een rookmelder welke gekoppeld wordt aan alle andere aanwezige rookmelders
WoonkamerHet leveren, monteren en aansluiten van,
Een aansluitpunt voor een buitenlamp tegen de gevel van de woning geschakeld door een enkelpolige schakelaar
Plafond lichtpunt welke wordt geschakeld via een schakelaar naast deze schakelaar zal een wandcontactdoos voor algemeen gebruik worden aangebracht.
Drie 2 voudige wandcontactdozen voor algemeen gebruik
Twee UTP CAT 5e aansluitingen bekabeld tussen genoemd aansluitpunt en meterkastruimte
ZijkamerHet leveren, monteren en aansluiten van,
Plafond lichtpunt welke wordt geschakeld via schakelaar, naast deze schakelaar komt een wandcontactdoos voor algemeen gebruik.
Een rookmelder welke wordt gekoppeld aan alle andere melders.
2 UTP CAT 5e aansluitingen bekabeld tussen genoemd aansluitpunt en meterkastruimte
Overloop eerste verdiepingHet leveren, monteren en aansluiten van,
Plafond lichtpunt welke wordt geschakeld via een schakelaar naast deze schakelaar komt een wandcontactdoos voor algemeen gebruik.
Een buitenwandcontactdoos welke in de kamer kan worden geschakeld.
Twee UTP CAT 5e aansluitingen bekabeld tussen genoemd aansluitpunt en meterkastruimte
BadkamerHet leveren, monteren en aansluiten van,
Een lichtpunt compleet met 2 lichtschakelaars in het trapgat op de begane grond respectievelijk op de overloop eerste verdieping.
Een wandcontactdoos algemeen gebruik op overloop
Een rookmelder welke gekoppeld wordt aan alle andere rookmelders
Slaapkamer 1Het leveren, monteren en aansluiten van,
Een lichtpunt met lichtschakelaar
Twee enkelvoudige wandcontactdozen voorzien van klapdeksel naast wasbak
Aansluitpunt voor verlichting achter spiegel welke apart wordt geschakeld.
Ventilator met afvoergat naar buiten geschakeld via enkelpolige schakelaar
Slaapkamer 2Het leveren, monteren en aansluiten van,
Plafond lichtpunt welke wordt geschakeld via een schakelaar naast deze schakelaars zal een wandcontactdoos voor algemeen gebruik worden aangebracht.
Drie 2 voudige wandcontractdozen algemeen gebruik.
Slaapkamer 3Het leveren, monteren en aansluiten van,
Plafond lichtpunt welke wordt geschakeld via een schakelaar naast deze schakelaars zal een wandcontactdoos voor algemeen gebruik worden aangebracht.
Drie 2 voudige wandcontractdozen algemeen gebruik.
CV RuimteHet leveren, monteren en aansluiten van,
Vier 2 voudige wandcontractdozen algemeen gebruik.
VlieringHet leveren, monteren en aansluiten van,
Lichtpunt met schakelaar bij toegangsdeur
Tweevoudig wandcontactdoos
Voedingsleiding naar schuurHet leveren, monteren en aansluiten van,
Lichtpunt met schakelaar bij toegangsdeur
Tweevoudig wandcontactdoos
Lichtaansluitpunt
Groepenkast in schuurhet leveren en aanbrengen van een voedingsleiding YMVkast 4x6mm tussen meterkast woning en de schuur, kosten voor graven en dichtmaken sleuf zijn niet meegenomen in de offerte
Kosten;Het leveren en monteren van een houten achterwand voor het aanbrengen van de nieuwe groepenkast.
Het leveren en monteren en aansluiten van een nieuwe verdeelingirchting voorzien van 3 fase hoofschakelaar 40 ampere, 3 aardlekinstallatie automaten 16 amperen, krachtautomaat 16 ampere
Nieuwe groepenkast EUR 1270
Aparte eindgroepen en wcd algemeen bijkeukens EUR 1025
Installatie bijkeuken en toilet EUR 1090
Installatie keuken EUR 1725
Installatie begane grond EUR 2590
Installatie eerste verdieping EUR 3350
Data aansluiting EUR 1485
Kabel schuur EUR 560
Groepenkast schuur EUR 550
Totaal: EUR 13645
Totaal inc btw: EUR 16510.45
Over installatiekosten heb ik geen idee, maar dat hij er twee maakt is wel logisch. De meeste aansluitingen in de muur hebben twee poorten, dus krijg je ook twee kabels. Ik denk dat je op de kabelkosten niet echt enorm gaat besparen, zo duur is UTP kabel ook niet.huppelepups schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:29:
Als je meer aansluitingen wil kan je beter een switch neerzetten dan 1 kabel splitsen naar 2.
@huppelepups Kun je die tekst misschien gewoon in [quote]-tags zetten ipv [code]-tags? Nu worden de regels niet afgebroken en dat leest als je het mij vraagt bijzonder irritant.
Ben dus maar gestopt met lezen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Is dit beter?Xander schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:02:
@huppelepups Kun je die tekst misschien gewoon in [quote]-tags zetten ipv [code]-tags? Nu worden de regels niet afgebroken en dat leest als je het mij vraagt bijzonder irritant.
Telefoon kan je inderdaad splitten, een netwerkverbinding niet. Daar zul je een actief component zoals een switch voor moeten gebruiken. Ik zou dubbele UTP laten aanleggen.huppelepups schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:29:
Hij wil hier iedere 2 aansluitingen maken. Is dit niet onnodig? Je kan toch ook gewoon een splitter kopen?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ja.
Is dit inclusief het freeswerk en alles?
Exclusief weer vullen van sleuven (want dat doet de stukadoor)?
Mijn eerste indruk is dat het toch wel een fors bedrag is. Maar wellicht kost het extra omdat je alles "gefaseerd" laat doen. Dat is natuurlijk niet ideaal, kunt niet goed doorwerken, moet zorgen dat oude installatiedelen weer tijdelijk blijven werken, vaak komen voor wat klein prulwerk, etc...
En goede vakmensen hebben het druk, dat drijft de prijs natuurlijk ook op.
Hoe lang wordt die kabel naar de schuur en wat moet er precies gedaan worden voor die €560? Het graafwerk zit daar niet bij. Voor €560 koop je 100 meter YMVKas 4x6.
Groepenkast lijkt me geen onredelijk bedrag, bovengemiddeld maar daar krijg je ook een bovengemiddelde kast voor terug (aardlekautomaten, 2 krachtgroepen).
Het zijn vooral deze posten waarvan ik me afvraag, "kan dat niet goedkoper"?
Dure bijkeuken wordt dat voor €2115 (geloof niet dat het toilet daarin zo'n groot aandeel kan hebben).Aparte eindgroepen en wcd algemeen bijkeukens EUR 1025
Installatie bijkeuken en toilet EUR 1090
Installatie keuken EUR 1725
Installatie begane grond EUR 2590
Installatie eerste verdieping EUR 3350
Kabel schuur EUR 560
Ik ben nooit zo met prijzen bezig maar internet doet mij geloven dat je voor €5000-€7500 de gehele elektrische installatie in een woning voor elkaar kunt hebben. Dat gaat er ongetwijfeld wel vanuit dat het allemaal ineens kan in een onbewoonde woning. Maar behalve de groepenkasten, de schuur en de data lees ik eigenlijk geen bijzondere dingen terug in de offerte.
Wellicht nog ergens anders één aanvragen?
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 02-12-2020 17:28 ]
Er hoeft bijna niets gefreesd te worden, ik woon in een huis dat van de binnekant bijna volledig van hout isXander schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:25:
[...]
Is dit inclusief het freeswerk en alles?
Exclusief weer vullen van sleuven (want dat doet de stukadoor)?
Mijn eerste indruk is dat het toch wel een fors bedrag is. Maar wellicht kost het extra omdat je alles "gefaseerd" laat doen. Dat is natuurlijk niet ideaal, kunt niet goed doorwerken, moet zorgen dat oude installatiedelen weer tijdelijk blijven werken, vaak komen voor wat klein prulwerk, etc...
Wij verbouwen eigenlijk in twee fasen, eerst de bovenverdieping en de keuken op de begane grond, daarna de begane grond. Het huis zelf is niet zo groot, net geen 100m2. Daarnaast gaan alle wanden open, voor isolatie en elektra. Hij hoeft dus niet te vissen.
Een meter of 15, heb bij hem nagevraagd hoeveel hij denkt dat het graven kost. Dat zou op 65 euro excl btw per meter uitkomen, dus er komt nog een rug bovenop het offerte bedrag.Hoe lang wordt die kabel naar de schuur en wat moet er precies gedaan worden voor die €560? Het graafwerk zit daar niet bij. Voor €560 koop je 100 meter YMVKas 4x6.
In de bijkeuken krijgen we het volgende op een rijtje tegen een muur aan;Het zijn vooral deze posten waarvan ik me afvraag, "kan dat niet goedkoper"?
Dure bijkeuken wordt dat voor €2115 (geloof niet dat het toilet daarin zo'n groot aandeel kan hebben).
Ik ben nooit zo met prijzen bezig maar internet doet mij geloven dat je voor €5000-€7500 de gehele elektrische installatie in een woning voor elkaar kunt hebben. Dat gaat er ongetwijfeld wel vanuit dat het allemaal ineens kan in een onbewoonde woning. Maar behalve de groepenkasten, de schuur en de data lees ik eigenlijk geen bijzondere dingen terug in de offerte.
Wellicht nog ergens anders één aanvragen?
- Koelkast
- Wasmachine
- Droger
- Magnetron
Voor de wasmachine, droger en magnetron maakt hij volgens mij een aparte groep. Het lijkt mij dat de magnetron (900watt) deze niet nodig heeft?
Deze vraag had ik hem gesteld;
In deze offerte is trouwens geen aardelektrode opgenomen, dus er komt nog eens 300 euro bovenop volgens hem.Bijkeuken: De combimagnetron heeft een vermogen van 900 watt. Is hiervoor een aparte groep nodig? Daarnaast zouden wij graag in plaats van twee drie voudige wandcontactdozen, twee tweevoudige wandcontactdozen willen.
Wij zijn uitgegaan van een eindgroep voor de combimagnetron gecombineerd met de twee wandcontactdozen voor algemeen gebruik op de wand waar de apparatuur zal worden opgesteld.
Wat mij een beetje verbaasd zijn de kosten voor de begane grond (exclusief keuken, bijkeuken en toilet) en de kosten voor de bovenverdieping. Dit zijn in totaal 10 enkelvoudige wandcontactdozen (meestal met schakelaar voor verlichting), 23 dubbele wandcontactdozen, en 11 lichtpunten. Dat alles voor bijna 6000 euro excl btw.
Hij heeft wel gezegd dat deze offerte ruim genomen is, maar dan kan ik hem moeilijk controleren of het ook goedkoper kan.
Een ander vragen kan, maar het is lastig om een lokaal iemand te vinden die tijd heeft en met een offerte komt.
[ Voor 4% gewijzigd door huppelepups op 02-12-2020 18:09 ]
Duidelijk!JackBol schreef op woensdag 2 december 2020 @ 17:15:
[...]
Telefoon kan je inderdaad splitten, een netwerkverbinding niet. Daar zul je een actief component zoals een switch voor moeten gebruiken. Ik zou dubbele UTP laten aanleggen.
Is dit iets dat goed zelf te doen is?
Alle wanden gaan namelijk open, lijkt mij een kwestie van wat buisjes zagen, kabel er doorheen en aansluitpunt maken?
Als je niet handig bent is het k*t werk.huppelepups schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:08:
[...]
Duidelijk!
Alle wanden gaan namelijk open, lijkt mij een kwestie van wat buisjes zagen, kabel er doorheen en aansluitpunt maken?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb de schakelaar voor mijn omvormer (dubbel polig) moeten verleggen.
Hierdoor was de kabel tussen mijn omvormer en de schakelaar te kort.
Dit was 4mm2 voor 40cm en heb ik nu vervangen door 2.5mm voor 60cm.
Max vermogen dat omvormer op pieken levert is 3960 watt (record in omvormer).
Dit gaat toch geen probleem zijn? Kon echt nergens aan 1 meter 4mm2 komen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@Cyberpope Als je het echt over een kabel hebt zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn: https://www.kabel24.nl/Neopreen-kabel-3x4mm-per-1-meter
Het kan ook massief, maar ligt een beetje aan je omvormer of dat handig is: https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-3x4-per-meter
Het kan ook massief, maar ligt een beetje aan je omvormer of dat handig is: https://www.kabel24.nl/YMvK-mb-kabel-3x4-per-meter
[ Voor 30% gewijzigd door Rimco op 02-12-2020 18:53 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Wat is de beveiliging voor deze kabel?Cyberpope schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:49:
Ik heb de schakelaar voor mijn omvormer (dubbel polig) moeten verleggen.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Denk nog even na hoe je zonnepanelen gaat laten invoeden.
3x25A van het net, kan nog net 3x16A van zonnepanelen bij, anders een zwaardere kast nemen geschikt voor 63A. Vraag jezelf af of je dit zelf kan in 3 a 4 weken (1 man) en of je dat reëel vindt. Ik kan het niet.
Hoe gaat die dubbele UTP afwerken in meterkast, patchrack waar switch ook in past is wel fijn met stopcontactenblok voor Modem, switch, NAS......
Ik zou op een aantal plaatsen niet eens dubbel aanleggen, maar bijvoorbeeld 4 of 6x.huppelepups schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:08:
[...]
Duidelijk!
Bijvoorbeeld de woonkamer:
1x tv
1x chromecast
1x spelcomputer
1x soundbar
Wat ik mis in dit verhaal is plekken voor accesspoints; deze kan je mooi tegen een plafond wegwerken als je de mogelijkheid hebt.
En als je een omvormer neemt, kan je ook net zo goed een utp die kant op trekken, als de boel toch opengaat.
[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 02-12-2020 22:14 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Vergeet bij die eerste de adereindhulzen niet...Rimco schreef op woensdag 2 december 2020 @ 18:52:
@Cyberpope Als je het echt over een kabel hebt zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn: https://www.kabel24.nl/Neopreen-kabel-3x4mm-per-1-meter
Gewoon 16amp.
Verder de vraag of het nodig is. ja van internet bestellen kan, maar je betaald je blauw aan verzendkosten.
[ Voor 24% gewijzigd door Cyberpope op 02-12-2020 22:43 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Nee, is niet nodig.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De afzuig ventilator op het toilet is door B. de Haas aangesloten. Naast dat er 10cm pijp mist in het verlaagde plafond (
) heeft hij ook de aarde draad zwart gestift.
Ik vind dat het omkleuren van draden niet zomaar mag en aarde al helemaal niet.
Is er ook soepele draad te krijgen met blauw zwart aarde en, eventueel, met bruin?
Ik zoek waarschijnlijk verkeerd...

Is er ook soepele draad te krijgen met blauw zwart aarde en, eventueel, met bruin?
Nee. Maar dan gebruik je bruin als geschakelde ader.significant schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:10:
Is er ook soepele draad te krijgen met blauw zwart aarde
Solid in ieder geval wel, soepel... dunno. Is dan waarschijnlijk sowieso de 'variant'.significant schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:10:
en, eventueel, met bruin?
Beste Tweakers,
.voor jullie een simpele vraag om te beantwoorden.
We willen onze kookplaat aansluiting verlengen. De nieuwe keuken (IKEA Metod) is het niet echt handig als er wat met de kookplaat is er de hele corpus eruit moeten halen.
Om dit te voorkomen wil ik de kookplaat aansluiting verlengen en dan met spijkerkabel nagels het bevestigen aan de corpus.
Nu dacht ik dus om het volgende te kopen:
2m 5x2.5 kabel.
En dan normale kroonsteentjes?
Bij dat laatste is het mij een zorg. Want de nu ingebouwde Merten kookplaat aansluiting is een dikkere doos.
Kan ik met simpele kroontjes dit gewoon aansluiten?
We willen onze kookplaat aansluiting verlengen. De nieuwe keuken (IKEA Metod) is het niet echt handig als er wat met de kookplaat is er de hele corpus eruit moeten halen.
Om dit te voorkomen wil ik de kookplaat aansluiting verlengen en dan met spijkerkabel nagels het bevestigen aan de corpus.
2m 5x2.5 kabel.
Bij dat laatste is het mij een zorg. Want de nu ingebouwde Merten kookplaat aansluiting is een dikkere doos.
Ik heb onlangs ook zo iets hier gevraagd en kreeg toen een prima antwoord van @tsjoender:significant schreef op donderdag 3 december 2020 @ 01:10:
De afzuig ventilator op het toilet is door B. de Haas aangesloten. Naast dat er 10cm pijp mist in het verlaagde plafond () heeft hij ook de aarde draad zwart gestift.
tsjoender in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
@theduke1989 Misschien begrijp ik je vraag niet goed, maar hoe vaak is er wat met je kookplaat dat je die er helemaal uit wil halen? Als het goed is leg je hem er in en haal je hem er pas weer uit als hij kapot gaat of je een nieuwe keuken wil.
Je moet zoiets niet met kroonsteentjes aansluiten, maar met lasdoppen/lasklemmen. Je kan ipv de 'ouderwetse' ook degene gebruiken met hendeltjes zodat je makkelijker kan losmaken. Dat is ook handiger als je later toch je kookplaat wil verwijderen. Bijvoorbeeld deze, die nemen ook niet zo veel plek in.
Je moet zoiets niet met kroonsteentjes aansluiten, maar met lasdoppen/lasklemmen. Je kan ipv de 'ouderwetse' ook degene gebruiken met hendeltjes zodat je makkelijker kan losmaken. Dat is ook handiger als je later toch je kookplaat wil verwijderen. Bijvoorbeeld deze, die nemen ook niet zo veel plek in.
Kijk die had ik gemist. Prima oplossing dank!vanaalten schreef op donderdag 3 december 2020 @ 07:38:
[...]
Ik heb onlangs ook zo iets hier gevraagd en kreeg toen een prima antwoord van @tsjoender:
tsjoender in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
@JeroenE bedankt voor de informatie. Die kunnen dus ook? daar heb ik er genoeg van over. Aangezien de electromonteur het apartement met nieuwe kabels heeft verlegt en deze over zijn.
Ik wil dit verlengen omdat stel het gaat kapot, ik niet de complete corpus eruit moet halen.
Dus alleen de laden eruit, kabels ''losschroeven, of eruittrekken'' en dan zo weer nieuwe erin doen.
Maar denk dat 5x2.5 genoeg moet zijn en dan een metertje lang zal ook voldoende zijn.
dit hebben we nu:
en wou dan nog eentje kopen?
Ik wil dit verlengen omdat stel het gaat kapot, ik niet de complete corpus eruit moet halen.
Dus alleen de laden eruit, kabels ''losschroeven, of eruittrekken'' en dan zo weer nieuwe erin doen.
Maar denk dat 5x2.5 genoeg moet zijn en dan een metertje lang zal ook voldoende zijn.
dit hebben we nu:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fQM0RADCqKu3KLbX5o2t7ibZ.jpg?f=user_large)
[ Voor 22% gewijzigd door theduke1989 op 03-12-2020 09:13 ]
Kan je niet een langer snoer aan je kookplaat maken ipv verlengen? Wellicht kan je daar makkelijk bij en dan heb je maar op één plek een lasverbinding.theduke1989 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 05:38:
2m 5x2.5 kabel.
[ Voor 26% gewijzigd door m_rick op 03-12-2020 09:21 ]
@theduke1989 Bedoel je dat je de kabel aan de kookplaat wil verlengen voor dat je de kabel in de muur afmonteert? Of heeft je electricien die "kroonsteen in een doosje" op de muur gemonteerd voor het aansluiten van je kookplaat?!
Ik ging er van uit dat je de kabel van de kookplaat in de muur wilde aansluiten, daar gebruik je die lasklemmen voor. Ik zou niet een te kort kabeltje verlengen, dan heb je aan de onderkant van je werkblad halverwege die lasklemmen hangen en dat is niet handig. Die moeten dan in een doos, maar dan heb je best kans dat je lades niet meer sluiten.
In de meeste keukenkastjes kan je in de achterwand gewoon een gat zagen zodat je bij de aansluiting in de muur kan komen, dan hoeft je hele keuken er dus niet uit om daar bij te kunnen komen. Kan dat bij Ikea keukens niet?
Hoe is de aansluiting op de kookplaat? Kan je daar de kabel niet los maken en een langere aan zetten zoals @m_rick ook al zei?
Ik ging er van uit dat je de kabel van de kookplaat in de muur wilde aansluiten, daar gebruik je die lasklemmen voor. Ik zou niet een te kort kabeltje verlengen, dan heb je aan de onderkant van je werkblad halverwege die lasklemmen hangen en dat is niet handig. Die moeten dan in een doos, maar dan heb je best kans dat je lades niet meer sluiten.
In de meeste keukenkastjes kan je in de achterwand gewoon een gat zagen zodat je bij de aansluiting in de muur kan komen, dan hoeft je hele keuken er dus niet uit om daar bij te kunnen komen. Kan dat bij Ikea keukens niet?
Hoe is de aansluiting op de kookplaat? Kan je daar de kabel niet los maken en een langere aan zetten zoals @m_rick ook al zei?
Zit de aansluiting op de verkeerde plek dat je er niet meer bij kan later? Als deze achter een ladeblok zit kan je eventueel vast een gat in de achterwand zagen om erbij te kunnen.theduke1989 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 05:38:
Beste Tweakers,
2m 5x2.5 kabel.
Mocht je wel gaan verlengen denk dan ook aan de trekontlasting van de kabel.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Het probleem is dat de doos op de naad zit van de corpus. Dus het is niet makkelijk losmaken mocht het fout gaan. Dus mijn idee was ik koop dan een meter kabel 5x2.5, voor inderdaad een gat in de achterkant ''is toch goedkope spaanplaat'' en gebruik dan kroonsteentjes en bind deze dan om met zwarte tape later. En wou de kabels dan met deze
aan de corpus achter bevestigen. Maar kroonsteentjes zijn dus niet ideaal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/09NWW8YIMbcThRRiT9XTrz9O.jpg?f=user_large)
De enige nette oplossing in dit geval is simpelweg die doos verplaatsen in de muur. Of je dan de bestaande doos als lasdoos houdt of helemaal verwijdert, de buis verlengt en nieuwe draad trekt tot de groepenkast is regeltechnisch om het even. Ik zou de bestaande doos als lasdoos gebruiken, scheelt een hoop werk.
Dus (uitgaande van een steense muur):
1. Nieuwe doos 83mm bestellen ("perilex doos")
2. Gat zagen in de muur (voor 83mm doos) op plek die bereikbaar is (achter ladeblok onder kookplaat is meestal het handigst
3. Leidingtrace uitfrezen/kappen tussen bestaande doos en nieuwe doos. Buisje (19mm!) plaatsen. Alles netjes aansmeren.
4. 5x H07V-U (VD draad) 2,5mm2 in buisje trekken (of evt kabel YMVK 5G1,5, maar draad is makkelijker werken). Lassen in de originele doos (met lasklemmen, nooit met kroonsteen) en daar een blindkapje op. Perilex contactdoos in de nieuwe doos zetten.
5. Keuken terugplaatsen en voldoende groot gat in de achterwand maken zodat contactdoos bereikbaar is.
2. Gat zagen in de muur (voor 83mm doos) op plek die bereikbaar is (achter ladeblok onder kookplaat is meestal het handigst
3. Leidingtrace uitfrezen/kappen tussen bestaande doos en nieuwe doos. Buisje (19mm!) plaatsen. Alles netjes aansmeren.
4. 5x H07V-U (VD draad) 2,5mm2 in buisje trekken (of evt kabel YMVK 5G1,5, maar draad is makkelijker werken). Lassen in de originele doos (met lasklemmen, nooit met kroonsteen) en daar een blindkapje op. Perilex contactdoos in de nieuwe doos zetten.
5. Keuken terugplaatsen en voldoende groot gat in de achterwand maken zodat contactdoos bereikbaar is.
[ Voor 3% gewijzigd door roelbouwman op 03-12-2020 11:29 ]
Mooi, maar wel bizar bewerkelijk.roelbouwman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:54:
De enige nette oplossing in dit geval is simpelweg die doos verplaatsen in de muur. Of je dan de bestaande doos als lasdoos houdt of helemaal verwijdert, de buis verlengt en nieuwe draad trekt tot de groepenkast is regeltechnisch om het even. Ik zou de bestaande doos als lasdoos gebruiken, scheelt een hoop werk.
Plan B: op de bestaande aansluitdoos een stuk 5x2.5 H07RN-F aansluiten, en daar een perilex contrastekker op zetten: https://www.elektrototaal...lex-contrastekker-4137662
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Of je zaagt een stuk uit die naad van die kast (beetje afhankelijk van wat er in komt, bij lades zie je er uiteindelijk minder van dan bij planken.)
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
ik heb een 3-fase (5x2,5mm2) naar de schuur voor een doorstroom boiler. imn de schuur is een groepenkast met 3p+n (16A) vor de boiler, en daarnaast 1x p+n voor verlichting, 2x p+n voor WCD aansluitingen.
Mijn vraag is mag het geheel op een 3p+n aardlek 30mA, of moet ik de 3 enkelfase groepen op aparte enkelfase aardlekschakelaars zetten
Mijn vraag is mag het geheel op een 3p+n aardlek 30mA, of moet ik de 3 enkelfase groepen op aparte enkelfase aardlekschakelaars zetten
Het mag, maar het wordt afgeraden. Dus als je het netjes wilt doen zou ik gaan voor een extra 1 fase aardlekschakelaar voor de 1 fase eindgroepen.
Dat mocht, toen even niet en nu weer wel. Misschien mag het ondertussen weer niet. Lang leve de NEN.peter-rm schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:04:
ik heb een 3-fase (5x2,5mm2) naar de schuur voor een doorstroom boiler. imn de schuur is een groepenkast met 3p+n (16A) vor de boiler, en daarnaast 1x p+n voor verlichting, 2x p+n voor WCD aansluitingen.
Het mocht niet omdat je in geval van identieke lekstroom op die drie losse groepen geen afgeschakelde aardlek krijgt. Maar hoe groot is de kans dat jouw verlichting, stopcontact en nog iets op hetzelfde moment dezelfde lekstroom veroorzaken? Daarom is het verbod weer opgeheven. Aan de andere kant is het wel makkelijk dat je nog licht hebt als de boiler ontploft.
Je kan ze ook combineren en 2x 2P aardlekautomaat nemen met 1x 4P aardlekautomaat.
[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 03-12-2020 20:54 ]
Het hoeft natuurlijk niet dezelfde lekstroom te zijn. Een kleine lekstroom verlaagd dus de gevoeligheid van een andere fase, daar gaat het meer om.
Als er een 1-fase PV-omvormer op een 3-fasen aansluiting wordt geplaatst, op welke fase wil je hem dan het liefste hebben?
A. Een fase waar veel gebruikers op zitten overdag, zodat opwek en verbruik elkaar qua stromen wegstrepen?
B. Juist een fase waar weinig op zit?
Ik weet dat het qua salderen uiteraard niet uitmaakt, maar het gaat mij meer over het verdelen van de belasting per fase.
A. Een fase waar veel gebruikers op zitten overdag, zodat opwek en verbruik elkaar qua stromen wegstrepen?
Ik weet dat het qua salderen uiteraard niet uitmaakt, maar het gaat mij meer over het verdelen van de belasting per fase.
[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 03-12-2020 22:05 ]
A.
Dat het financieel voor jou niet uitmaakt, wil natuurlijk niet zeggen dat het net er niet mee belast wordt.
Bovendien krijg je een hoge nulstroom als je op 2 fasen veel afneemt en op de 3e fase teruglevert.
Dat het financieel voor jou niet uitmaakt, wil natuurlijk niet zeggen dat het net er niet mee belast wordt.
Bovendien krijg je een hoge nulstroom als je op 2 fasen veel afneemt en op de 3e fase teruglevert.
C. Op de fase met de laagste spanning.ThinkPadd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:03:
Als er een 1-fase PV-omvormer op een 3-fasen aansluiting wordt geplaatst, op welke fase wil je hem dan het liefste hebben?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Als ik dit topic mag geloven beter de fase met de laagste spanning (of beter: die het minst waarschijnlijk tegen de 253V aan zit)ThinkPadd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:03:
Omvormer zonnepanelen valt uit, te hoge spanning, wat nu?
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
C&A dan.WVL_KsZeN schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:18:
[...]
C. Op de fase met de laagste spanning.
Op de fase met de laagste spanning, samen met de grootste verbruikers overdag.
bedankt voor de reactie (ook @jadjong voor het antwoord)._Ernst_ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:36:
Het mag, maar het wordt afgeraden. Dus als je het netjes wilt doen zou ik gaan voor een extra 1 fase aardlekschakelaar voor de 1 fase eindgroepen.
De verlichting zit op een fase en de WCDs zijn verdeeld over de twee andere fases (ivm machines, las apparaat etc) . deze opzet is gekozen omdat ik bij kortsluiting /overbelasting dan niet in het donker kom te zitten.
ik zou dan naast de 3p+N aardlek voor de doorstroomboiler (3 fase 11Kw) dan 3x voor 3 verschillende fases een p+n aardlek moeten installeren. Dat kost me 3x een aardlek extra, wat gelukkig nog wel in de groepenkast past .
[ Voor 7% gewijzigd door peter-rm op 04-12-2020 00:24 ]
Ook hier wordt vaak geroepen koop degelijk spul zoals WAGO.
Onderstaande verraste mij behoorlijk, betrof slaapkamers groep dus als er 1000Watt door is gegaan is het veel.
Kabels met striptang (Weidmuller) gestript en vervolgens in de klem. Waarom deze klem er na slechts 4 weken zo bij staat is mij een raadsel. 1 draad (de veroorzaker?) viel eruit met losknippen. Deze positie is ook bijna verdwenen.
Onderstaande verraste mij behoorlijk, betrof slaapkamers groep dus als er 1000Watt door is gegaan is het veel.
Kabels met striptang (Weidmuller) gestript en vervolgens in de klem. Waarom deze klem er na slechts 4 weken zo bij staat is mij een raadsel. 1 draad (de veroorzaker?) viel eruit met losknippen. Deze positie is ook bijna verdwenen.
:strip_exif()/f/image/0aqel9UR6TJPTLUiw0N7M18f.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat de ader niet goed onder de klem heeft gezeten, maar er los tegenaan. Dat zou de opwarming en het er spontaan uitvallen kunnen verklaren.significant schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:19:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Juist in dit soort situaties is een goede klem van belang. Een slechte kwaliteit klem was gewoon in brand gevlogen. Een goede klem wordt vooral heel warm en vervormd/smeult wat.significant schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 01:19:
[Afbeelding]
Neen hij is eruit gevallen omdat het klemmen door vervormen niet meer ging. Dat doorzichtige stuk geeft je de mogelijkheid de las te controleren. 100% dat deze goed erin zat.Andrehj schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:12:
[...]
Het lijkt erop dat de ader niet goed onder de klem heeft gezeten, maar er los tegenaan. Dat zou de opwarming en het er spontaan uitvallen kunnen verklaren.
Ja dat is maar goed ook.B-lex schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:28:
[...]
Juist in dit soort situaties is een goede klem van belang. Een slechte kwaliteit klem was gewoon in brand gevlogen. Een goede klem wordt vooral heel warm en vervormd/smeult wat.
Ben je in de verleiding gekomen om een klem te recyclen? (Heb ik een keer gedaan met hetzelfde resultaat).Of om een draad die er niet goed in zat, er weer uit te trekken?
Niet persoonlijk bedoeld hoor (het overkomt iedereen): Je kut zonder bewijs als een foto o.i.d. nooit met 100% zekerheid zeggen dat de draad goed heeft gezeten.
Niet persoonlijk bedoeld hoor (het overkomt iedereen): Je kut zonder bewijs als een foto o.i.d. nooit met 100% zekerheid zeggen dat de draad goed heeft gezeten.
@significant Dit soort foto's zijn echt slecht voor mijn nachtrust
Hoe kwam je hier eigenlijk achter? Toeval?
Vraagje. Wanneer is het verstandig om een adereindhuls op litze te krimpen? Ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Niet bij de lasklemmetjes (daarvoor gebruik ik Wago met hendeltje, voor de incidentele keren dat het nodig is). Maar verder overal wel?
Ga vandaag een paar lampen opnieuw bedraden en vroeg me af wat verstandig is bij verbinding met fitting; wel of geen adereindhuls?
Vraagje. Wanneer is het verstandig om een adereindhuls op litze te krimpen? Ik kan hier geen duidelijk antwoord op vinden. Niet bij de lasklemmetjes (daarvoor gebruik ik Wago met hendeltje, voor de incidentele keren dat het nodig is). Maar verder overal wel?
Ga vandaag een paar lampen opnieuw bedraden en vroeg me af wat verstandig is bij verbinding met fitting; wel of geen adereindhuls?
[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 05-12-2020 11:03 ]
Ach, dit ging ook 17 jaar goedsOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:02:
@significant Dit soort foto's zijn echt slecht voor mijn nachtrustHoe kwam je hier eigenlijk achter? Toeval?
[...]

:strip_exif()/f/image/5k2BUVnYhGkobg9eO9jY4oR5.jpg?f=fotoalbum_large)
Als voorbereiding op een mogelijke PV-installatie heb ik voor het eerst in 17 jaar de kast eens open gemaakt. Blijkt de toen nieuwgetrokken draden voor de oven niet op een nieuwe automaat te zijn gezet, maar gewoon bij de aftakblokjes op een bestaande automaat

De aftakblokjes voor de beltrafo moet ik nog vervangen, maar ik heb wel direct deze automaat vervangen door 2 nieuwe, de oven heeft nu gewoon zijn eigen groep.
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Argh. Echt hoor, ik krijg hartkloppingen van dit topicPinobigbird schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:19:
[...]
Ach, dit ging ook 17 jaar goed![]()
[Afbeelding]
Als voorbereiding op een mogelijke PV-installatie heb ik voor het eerst in 17 jaar de kast eens open gemaakt. Blijkt de toen nieuwgetrokken draden voor de oven niet op een nieuwe automaat te zijn gezet, maar gewoon bij de aftakblokjes op een bestaande automaat![]()
De aftakblokjes voor de beltrafo moet ik nog vervangen, maar ik heb wel direct deze automaat vervangen door 2 nieuwe, de oven heeft nu gewoon zijn eigen groep.
Als je de draad met een schroef klemt en de schroef in contact komt met de draad. Zit er een stukje metaal tussen dan hoeft het niet.sOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:02:
@significant Dit soort foto's zijn echt slecht voor mijn nachtrustHoe kwam je hier eigenlijk achter? Toeval?
Ah interessant. Wat is de gedachte daarachter? Dat het plaatje metaal beter contact maakt met de draden of zo?jadjong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:48:
[...]
Als je de draad met een schroef klemt en de schroef in contact komt met de draad. Zit er een stukje metaal tussen dan hoeft het niet.
Kan het kwaad om in zo'n geval nog aan hulsje te gebruiken?
Bij een schroef heb je kans dat een deel van de draadjes in de litze niet geklemd is, waardoor effectief de stroom door een kleinere draaddiameter moet. Dit geeft een hogere weerstand en dus warmteontwikkeling waardoor de boel kan gaan smelten.sOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:51:
[...]
Ah interessant. Wat is de gedachte daarachter? Dat het plaatje metaal beter contact maakt met de draden of zo?
In het geval van zo'n metalen plaatje worden alle draadjes geklemd door het plaatje, waardoor een huls niet hoeft maar wel kan.
Helder, dank. Weer wat geleerdPi0tr schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:15:
[...]
Bij een schroef heb je kans dat een deel van de draadjes in de litze niet geklemd is, waardoor effectief de stroom door een kleinere draaddiameter moet. Dit geeft een hogere weerstand en dus warmteontwikkeling waardoor de boel kan gaan smelten.
In het geval van zo'n metalen plaatje worden alle draadjes geklemd door het plaatje, waardoor een huls niet hoeft maar wel kan.
In de praktijk zal het allemaal weinig uitmaken voor moderne ledlampen van pakweg 5 watt, lijkt me. Maar natuurlijk altijd verstandig om best practices te volgen.
Als je de schroef aan draait sloop je alle draadjes.sOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:51:
[...]
Ah interessant. Wat is de gedachte daarachter? Dat het plaatje metaal beter contact maakt met de draden of zo?
Ook lekker van die ongeïsoleerde blokjesPinobigbird schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:19:
[...]
Als voorbereiding op een mogelijke PV-installatie heb ik voor het eerst in 17 jaar de kast eens open gemaakt. Blijkt de toen nieuwgetrokken draden voor de oven niet op een nieuwe automaat te zijn gezet, maar gewoon bij de aftakblokjes op een bestaande automaat
Vanmiddag een paar GU10 spotjes gemonteerd met soepel draad. Ik heb er toch maar even hulsjes tussen gedaan. Anders draai je het draadje zo aan gort...jadjong schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:40:
[...]
Als je de schroef aan draait sloop je alle draadjes.
[ Voor 40% gewijzigd door m_rick op 05-12-2020 16:37 ]
Zo te zien hielden die twee blokjes wel van elkaar
Ik gok een schroevendraaier die iets naar links is geschoten, waarna er alsnog spanningsloos kon worden gewerktkabeltjekabel schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:02:
[...]
Zo te zien hielden die twee blokjes wel van elkaar
Ja, wie weet. Ik vind het altijd nogal verneukeratief als een andersinds aanraakveilige kast verkloot wordt met blanke aftakblakjes en/of blanke kamrails.m_rick schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:08:
[...]
Ik gok een schroevendraaier die iets naar links is geschoten, waarna er alsnog spanningsloos kon worden gewerkt
Oorspronkelijk had mijn huis maar 3 beveiligde groepen (1 2 en 3) en bij vernieuwing van de keuken 5 jaar geleden heb ik daar een 4e groep aan toegevoegd. Afgelopen zomer heb ik mijn meterkast uitgebreid en voorzien van 3 aardlekschakelaars, zodat alles achter aardlek kwam te zitten. Onlangs heb ik een PV installatie aangesloten. Daarvoor heb ik uiteindelijk de wasmachine groep gebruikt (groep 4) en de wasmachine en warmtepompdroger zitten nu samen op 1 groep want hun gezamenlijke piekbelasting is max 3000 watt.
De bedrading van de zonnepanelen komt overigens in de linkergroepenkast binnen en gaat dan binnendoor naar groep 4 in de rechtergroepenkast. Dit heb ik gedaan voor het geval mijn omvormer, een goodwe 2500xs, de aardlekschakelaar zou doen afslaan. In dat geval kan ik heel eenvoudig groep 4 vervangen door een aparte aardlekautomaat in de linker groepenkast, zonder alle bedrading weer te moeten wijzigen.
Hieronder een foto van mijn meterkast en aansluitingen. Is dit nu conform NEN1010 of heb ik nog verbeterpuntjes? Natuurlijk is een afgeschermde kamrail veiliger, maar dan moet de hele oude meterkast eruit en dat vond ik eigenlijk onnodig duur. Ik wil echter ook geen onveilige meterkast dus ik vraag jullie even mee te kijken.
ik heb nu trouwens een 1x35A aansluiting, maar de hoofdzekering is er nog nooit uitgegaan. Mocht dat wel ooit gebeuren dan vraag ik gelijk om aanpassing naar een 3x25A aansluiting. Daar heb ik al de juiste hoofdschakelaar voor en dan kan ik vervolgens elke ALS aansluiten op zijn eigen fase.
:strip_exif()/f/image/pYD9wP838IOSzD5axjr6s2yw.jpg?f=fotoalbum_large)
De bedrading van de zonnepanelen komt overigens in de linkergroepenkast binnen en gaat dan binnendoor naar groep 4 in de rechtergroepenkast. Dit heb ik gedaan voor het geval mijn omvormer, een goodwe 2500xs, de aardlekschakelaar zou doen afslaan. In dat geval kan ik heel eenvoudig groep 4 vervangen door een aparte aardlekautomaat in de linker groepenkast, zonder alle bedrading weer te moeten wijzigen.
Hieronder een foto van mijn meterkast en aansluitingen. Is dit nu conform NEN1010 of heb ik nog verbeterpuntjes? Natuurlijk is een afgeschermde kamrail veiliger, maar dan moet de hele oude meterkast eruit en dat vond ik eigenlijk onnodig duur. Ik wil echter ook geen onveilige meterkast dus ik vraag jullie even mee te kijken.
ik heb nu trouwens een 1x35A aansluiting, maar de hoofdzekering is er nog nooit uitgegaan. Mocht dat wel ooit gebeuren dan vraag ik gelijk om aanpassing naar een 3x25A aansluiting. Daar heb ik al de juiste hoofdschakelaar voor en dan kan ik vervolgens elke ALS aansluiten op zijn eigen fase.
:strip_exif()/f/image/pYD9wP838IOSzD5axjr6s2yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v9dgE0eDrBz21cfYoButn24X.jpg?f=fotoalbum_large)
Die aardlekschakelaar met de groene hendel is van het verouderde AC type.
Effe gegoogled. Type AC mag niet meer want werkt alleen goed bij zuivere sinusstromen en die heb je steeds minder met alle dimmers en voedingen tegenwoordig. Dus ik moet deze vervangen voor een type A aardlekschakelaar?
Ja. En bij sommige PV omvormers en laadpalen zelfs type B.
Qua aanraakveiligheid van die kast; de blokjes onderin zijn ook redelijk open en bloot. Dat is tegenwoordig ook anders.
Kan je daar niet gewoon deze op klikken? Of hebben deze oudere kasten een andere nodig?kabeltjekabel schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:41:
Qua aanraakveiligheid van die kast; de blokjes onderin zijn ook redelijk open en bloot. Dat is tegenwoordig ook anders.
Even vraagje waar iemand vast wel een snel antwoord op heeft; schroeven in ABB MD4050 dozen zijn schroefdraad m3 denk ik?
@Afwezig m3 idd.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Top scheelt me weer het risico op de verkeerde spullen bestellen!
Wij gaan binnenkort (sleutel op de deur) bouwen. We hebben een ruime tuin en we wensen hier een tuinhuis te bouwen dat we willen inrichten als bureau en werkplaats met zware verbruikers (38m²). Het bouwen van het tuinhuis zouden we zelf coördineren en uitvoeren, en dus niet via de bouwfirma van de woning.
De bouwfirma zou voor ons wel een PVC wachtbuis diameter 110 met trekdraad naar het tuinhuis willen leggen voor de funderingen gegoten worden. De afstand zou een 40m zijn tussen de plaatsen waar de buizen uit de grond komen. Het trekken van de nodige kabels zou dan voor ons zijn.
Het dak van onze woning is niet geschikt om zonnepanelen te voorzien. Het plat dak van het tuinhuis zou veel beter geschikt zijn. We willen dus rekening houden met het feit dat de zonnepanelen daar geplaatst kunnen worden. Dit heeft natuurlijk invloed op wat we voorzien van bekabeling tussen beide panden.
Momenteel hebben we ook nog geen informatie over de aansluiting van de woning zelf (1 of 3 fasig)
Ik heb zelf één en ander opgezocht en zou gaan voor volgende bekabeling:
XVB kabel 5G4 voor de stroom naar het tuinhuis.
XVB kabel 3G4 voor aanvoer stroom zonnepanelen richting woning.
Netwerkkabels
Ik heb gekozen voor 4mm² om de verliezen in de kabel te beperken (1,02% voor 16A/fase).
Is 4mm² voldoende voor een afstand van 40/45m? Of toch beter 6mm²?
Zou het nuttiger zijn de kabels voor bureau en werkplaats te scheiden?
Mag ik de 5G kabel ook gebruiken indien de hoofdaansluiting 1 fasig is?
Is een XVB kabel voldoende of gebruik ik beter een ander type?
Is een PVC wachtbuis met trekdraad haalbaar over een afstand van 40/45m?
Er zouden in de buis ook nog enkele cat6a (10gb) kabels komen. Kan dit problemen opleveren als de kabel zo dicht over zo een afstand bij elkaar liggen? (ik zou ook fiber mee trekken en de cat6a als backup gebruiken)
Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Alvast bedankt
De bouwfirma zou voor ons wel een PVC wachtbuis diameter 110 met trekdraad naar het tuinhuis willen leggen voor de funderingen gegoten worden. De afstand zou een 40m zijn tussen de plaatsen waar de buizen uit de grond komen. Het trekken van de nodige kabels zou dan voor ons zijn.
Het dak van onze woning is niet geschikt om zonnepanelen te voorzien. Het plat dak van het tuinhuis zou veel beter geschikt zijn. We willen dus rekening houden met het feit dat de zonnepanelen daar geplaatst kunnen worden. Dit heeft natuurlijk invloed op wat we voorzien van bekabeling tussen beide panden.
Momenteel hebben we ook nog geen informatie over de aansluiting van de woning zelf (1 of 3 fasig)
Netwerkkabels
Ik heb gekozen voor 4mm² om de verliezen in de kabel te beperken (1,02% voor 16A/fase).
Er zouden in de buis ook nog enkele cat6a (10gb) kabels komen. Kan dit problemen opleveren als de kabel zo dicht over zo een afstand bij elkaar liggen? (ik zou ook fiber mee trekken en de cat6a als backup gebruiken)
Alvast bedankt
http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Ja, en de schroeven zitten er gewoon bij.Afwezig schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:48:
Even vraagje waar iemand vast wel een snel antwoord op heeft; schroeven in ABB MD4050 dozen zijn schroefdraad m3 denk ik?
Weet ik niet. Er is wel een keer iets veranderd met die blokjes dacht ik.Pi0tr schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:16:
[...]
Kan je daar niet gewoon deze op klikken? Of hebben deze oudere kasten een andere nodig?
Ik koop die plastic kapjes er gewoon bij als ik de nieuwe ALS aanschaf, duur zijn ze niet en als het past is alles weer een beetje veiliger.
[ Voor 42% gewijzigd door wlmpie op 06-12-2020 15:28 ]
Stukadoor is nogal driftig geweest, dus heb wat langere nodigkabeltjekabel schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:07:
[...]
Ja, en de schroeven zitten er gewoon bij.
Vandaag de groepenkast helemaal geupgrade en voorbereid voor 3-fasen.
2 oude groepen die normaal op 1 aardlek zaten nu opnieuw verdeeld over 2 aardleks. Ik schakel groep 1 in, prima. Ik schakel groep 2 erbij, beiden aardleks eruit.
Na wat meten en zoekwerk blijkt een buitenlamp de fase van groep 1 te krijgen en de nul van groep 2 te gebruiken.
Dat ging altijd goed omdat beide groepen dezelfde aardlek deelde. Maar nu niet meer. Buitenlamp meer even losgekoppeld voor nu. Later maar even een nul vanaf de juiste groep trekken.
Oud huis (1890), altijd verassingen op elektra gebied.
2 oude groepen die normaal op 1 aardlek zaten nu opnieuw verdeeld over 2 aardleks. Ik schakel groep 1 in, prima. Ik schakel groep 2 erbij, beiden aardleks eruit.
Na wat meten en zoekwerk blijkt een buitenlamp de fase van groep 1 te krijgen en de nul van groep 2 te gebruiken.
Dat ging altijd goed omdat beide groepen dezelfde aardlek deelde. Maar nu niet meer. Buitenlamp meer even losgekoppeld voor nu. Later maar even een nul vanaf de juiste groep trekken.
Oud huis (1890), altijd verassingen op elektra gebied.

Het is helaas wel heel lastig om ze in langere uitvoering met Torx kop te vinden, zoals ze orgineel van ABB zijn.Afwezig schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:38:
[...]
Stukadoor is nogal driftig geweest, dus heb wat langere nodigmaar aangezien ik een neiging heb om een verkeerde inschatting te maken van de dikte, twijfelde tussen 2,5 en 3, toch even controle vraag.
Heb je wel ringen er op?
We krijgen een inductie kookplaat in onze nieuwe keuken welke op een kookgroep (7,4kW) aan gesloten gaat worden. Voor mij is het makkelijkst om een 5 aderige 2,5 mm² ymvk kabel te trekken van de meterkast door de kruipruimte naar de keuken. Als ik gewoon VD draad zou gebruiken zou ik 2 x blauw, 2 x bruin en 1 x geel/groen leggen maar met de 5 aderige 2,5 mm² ymvk kabel heb ik blauw, bruin, grijs, zwart, geel/groen zijn er regels over hoe dit nu aan te sluiten en dan bedoel ik welke kleur moet ik waarvoor gebruiken.
Ja heb ook een stapel ringen besteld, 25 dozen die ongeveer een cm moeten worden opgehoogd.kabeltjekabel schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:55:
[...]
Het is helaas wel heel lastig om ze in langere uitvoering met Torx kop te vinden, zoals ze orgineel van ABB zijn.![]()
Heb je wel ringen er op?
, had niet verwacht dat het er zo dik op zou gaan. Heb trouwens hier schroeven gevonden die waarschijnlijk wel gaan passen met torx kopje.
https://www.rvspaleis.nl/...475-%5B-%5D-a2-%5B-%5D-m3
Heb er een paar besteld,
Blauw en grijs is dan nul. Bruin en zwart fase.proton999 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:04:
We krijgen een inductie kookplaat in onze nieuwe keuken welke op een kookgroep (7,4kW) aan gesloten gaat worden. Voor mij is het makkelijkst om een 5 aderige 2,5 mm² ymvk kabel te trekken van de meterkast door de kruipruimte naar de keuken. Als ik gewoon VD draad zou gebruiken zou ik 2 x blauw, 2 x bruin en 1 x geel/groen leggen maar met de 5 aderige 2,5 mm² ymvk kabel heb ik blauw, bruin, grijs, zwart, geel/groen zijn er regels over hoe dit nu aan te sluiten en dan bedoel ik welke kleur moet ik waarvoor gebruiken.
Je hebt 1x35A of 1x40A hoofdaansluiting?
Normaal zijn die schroefjes volgens mij verzinkt. RVS A2 is relatief slap. En ook weer TX10 ipv TX8 zoals de ABB schroefjes hebben.Afwezig schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:09:
[...]
Ja heb ook een stapel ringen besteld, 25 dozen die ongeveer een cm moeten worden opgehoogd.
, had niet verwacht dat het er zo dik op zou gaan. Heb trouwens hier schroeven gevonden die waarschijnlijk wel gaan passen met torx kopje.
https://www.rvspaleis.nl/...475-%5B-%5D-a2-%5B-%5D-m3
Heb er een paar besteld,
Letterlijk parallel of via pv verdeler?wlmpie schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:39:
Onlangs heb ik een PV installatie aangesloten. Daarvoor heb ik uiteindelijk de wasmachine groep gebruikt (groep 4) en de wasmachine en warmtepompdroger zitten nu samen op 1 groep want hun gezamenlijke piekbelasting is max 3000 watt.
PV moet zijn eigen automaat hebben, in de pv verdeler of hier.
...beter lezen....
Je gaat door de grond in buis. Kan wat je voorstelt, maarLittleWan schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:03:
Wij gaan binnenkort (sleutel op de deur) bouwen. We hebben een ruime tuin en we wensen hier een tuinhuis te bouwen dat we willen inrichten als bureau en werkplaats met zware verbruikers (38m²). Het bouwen van het tuinhuis zouden we zelf coördineren en uitvoeren, en dus niet via de bouwfirma van de woning.
Netwerkkabels
Alvast bedankt
Om je magnetisch veld te verminderen zou ik ymvkas 4x6 gebruiken. De metaalafscherming van die kabel dempt dan je magnetisch veld tov data kabel. Subverdeler in je tuinhuis, dan kan de bureau en werkplaats scheiden en je zonnepanelen. Allemaal over 1 kabel. Als dat goed is bekeken, is het selectief. Let op dat er schuine 45gr bochten gebruikt worden en geen 90 gr. Door het funderingsdeel. In de tuin kan je terug opgraven.
- Ik weet niet of je netwerkkabel zo in dezelfde buis mag. Maar je kan een fiber op maat laten maken met een trekkoord eraan. Persoonlijk zou ik kiezen voor multimode, 4 vezels (of 2 indien je 4 te duur vind). Ik weet uit m'n hoofd niet of er bidi-sfp's bestaan voor multimode, maar mocht je van een vezel een breuk maken heb je nog 2 reservesLittleWan schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:03:
Netwerkkabels
Alvast bedankt
- er komt geheid vocht in je buis, vraag de aannemer of ze een lengte hdpe kunnen gebruiken, dan heb je daar iets minder last van. Mijn ervaring is dat netwerkkabels het niet fijn vinden om constant onder water te staan. Voor elektra zal dat wel idem zijn. Als er niet een lengte getrokken kan worden kies dan voor grondkabels die tegen continue blootstelling van vocht kunnen.
En trek wat extra trekkoorden weer mee de buis in voor... je weer maar nooit
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ff een vraagje, ik heb voor in een overkapping 6 led spots van 6 watt gekocht. Nu hebben deze allemaal een eigen 6w trafo, maar dit is niet handig met het plaatsen, en ik wil graag 1 trafo voor alle 6 de spots. Is het nu zo simpel dat een 12v 36watt transformator voldoende is, of zit je met zogenaamde opstart capaciteit? Ik lees nml verschillende verhalen op internet. Ik wil ze dan gewoon allemaal parallel aansluiten achter 1 trafo.
Dat is hoe het werkt. Al zou ik een 50W trafo nemen omdat Chinese watts niet hetzelfde zijn als Poolse of Engelse.Bakema schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:55:
Ff een simpel vraagje, ik heb voor in een overkapping 6 led spots van 6 watt gekocht. Nu hebben deze allemaal een eigen 6w trafo, maar dit is niet handig met het plaatsen, en ik wil graag 1 trafo voor alle 6 de spots. Is het nu zo simpel dat een 12v 36watt transformator voldoende is, of zit je met zogenaamde opstart capaciteit? Ik lees nml verschillende verhalen op internet. Ik wil ze dan gewoon allemaal parallel aansluiten achter 1 trafo.
Is die trafo 12v CV of eigenlijk nominaal 12v en 500 mA CC?Bakema schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:55:
Ff een vraagje, ik heb voor in een overkapping 6 led spots van 6 watt gekocht. Nu hebben deze allemaal een eigen 6w trafo, maar dit is niet handig met het plaatsen, en ik wil graag 1 trafo voor alle 6 de spots. Is het nu zo simpel dat een 12v 36watt transformator voldoende is, of zit je met zogenaamde opstart capaciteit? Ik lees nml verschillende verhalen op internet. Ik wil ze dan gewoon allemaal parallel aansluiten achter 1 trafo.
Ik was vandaag ook aan de klus trouwens. Tuinverlichting aangesloten met een stopcontactje buiten voor de bladblazer, een gourmetplaatje, telefoonlader, laptoplader whatever
) en die zat heel fout in een stekker gefrot om te testen of alles werkte. Dat kon echt niet dus voor er grote verbruikers op kwamen in een lasdoos gedaan. Oude lasdoos vervangen waar het dekseltje van kwijt was geraakt en gelijk in de meterkast een stopcontactje erbij want tja, die 3 verlengsnoeren daar is ook een bende plus brandgevaar.
Nieuwe grotere lasdoos geplaatst, vantevoren van alle schakeldraden een foto gemaakt voor hoe het aangesloten zat.
Die eerst aangesloten op nieuwe lasklemmen, toen alle aardes op een klem, fases, en de nuldraden. Die laatste leverden een probleem op, ik zette de groepen en een alamat om en bam: gelijk weer uit.
Wat bleek: er ging 2x een nul naar dezelfde lasdoos. 1x een nul van de normale zekeringautomaat en 1x een nul van de alamat (1x fase aansluiting hier overigens). En de fase van de alamat... die ging er niet heen. Iemand een idee waarom die daar zit? Er zit namelijk géén fase van die alamat in de lasdoos. Nadat ik die maar heb afgedopt met een klem en de rest heb aangesloten werkte alles weer.
De verbruikers zijn dan wel weer typisch die je op een alamat zou aansluiten volgens mij:
- oven
- stopcontactje keuken
- buitenverlichting voordeur
- schuur
Nieuwe grotere lasdoos geplaatst, vantevoren van alle schakeldraden een foto gemaakt voor hoe het aangesloten zat.
Die eerst aangesloten op nieuwe lasklemmen, toen alle aardes op een klem, fases, en de nuldraden. Die laatste leverden een probleem op, ik zette de groepen en een alamat om en bam: gelijk weer uit.
Wat bleek: er ging 2x een nul naar dezelfde lasdoos. 1x een nul van de normale zekeringautomaat en 1x een nul van de alamat (1x fase aansluiting hier overigens). En de fase van de alamat... die ging er niet heen. Iemand een idee waarom die daar zit? Er zit namelijk géén fase van die alamat in de lasdoos. Nadat ik die maar heb afgedopt met een klem en de rest heb aangesloten werkte alles weer.
De verbruikers zijn dan wel weer typisch die je op een alamat zou aansluiten volgens mij:
- oven
- stopcontactje keuken
- buitenverlichting voordeur
- schuur
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Gewoon iemand aan het knoeien geweest. Nooit van twee groepen in 1 doos doen.Nox schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:04:
Wat bleek: er ging 2x een nul naar dezelfde lasdoos. 1x een nul van de normale zekeringautomaat en 1x een nul van de alamat (1x fase aansluiting hier overigens). En de fase van de alamat... die ging er niet heen. Iemand een idee waarom die daar zit?
Ja dat blijkt. (en dan ben ik maar gewoon een simpele hobbybob die weet dat je dat niet moet doenkabeltjekabel schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:10:
[...]
Gewoon iemand aan het knoeien geweest. Nooit van twee groepen in 1 doos doen.

Lamp op 2 kamers begonnen te flikkeren en raar knisperend geluid. Dat maakt noch een led noch een normale peer typisch. Reden genoeg om even te gaan zoeken.sOid schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:02:
Haha ja nee de trafo die ik wil gebruiken komt niet van Ali, heb toevallig nog een phoenix step power liggen van 12V 3A, wat exact 36 watt is. Ik las verhalen van opstart capaciteit, ik zal ze vanavond eens alle 6 aansluiten en kijken wat die doet.jadjong schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:57:
[...]
Dat is hoe het werkt. Al zou ik een 50W trafo nemen omdat Chinese watts niet hetzelfde zijn als Poolse of Engelse.
Dat is een goeie vraag, staat er niet specifiek op vermeld... is iets om op te letten bij een andere trafo?kabeltjekabel schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:59:
[...]
Is die trafo 12v CV of eigenlijk nominaal 12v en 500 mA CC?
Deze worden per spot meegeleverd

Hmm. Toevallig is er vorige week een Hue-lamp kapot gegaan met inderdaad een raar knisperend geluid midden in de nacht. Geen flikkeringen verder. Misschien wel goed om de centraaldoos even open te trekken (al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er iets mis is).significant schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:48:
[...]
Lamp op 2 kamers begonnen te flikkeren en raar knisperend geluid. Dat maakt noch een led noch een normale peer typisch. Reden genoeg om even te gaan zoeken.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.