-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Het moet dan natuurlijk een krachtgroep worden.Termy schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:11:
Hoe zou dit de aansluiting in de meterkast veranderen?
Aangeven wat er exact moet veranderen is lastig als je niet vertelt wat de situatie nu exact is.
Bij enkele buren zit dit nu dus al zo? Kun je het daar niet "afkijken"?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Nee, @Termy vraagt het voor hemzelf in de toekomst en voor z'n buren in het heden.Xander schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:05:
@Termy Ja hoor, geen probleem, mits de leiding van voldoende doorsnede is om 5x2,5mm² doorheen te halen (minimaal 19mm / 3/4").
[...]
Het moet dan natuurlijk een krachtgroep worden.
Aangeven wat er exact moet veranderen is lastig als je niet vertelt wat de situatie nu exact is.
Bij enkele buren zit dit nu dus al zo? Kun je het daar niet "afkijken"?
Daarvoor zit je eigenlijk wel in het verkeerde topic.
Puur installatietechnisch (zover de scope van dit topic rijkt, zeg maar) is er niets op tegen om micro omvormers over 3 fasen te verdelen.
Ik heb de vraag ook al gesteld in het PV topic maar daar kreeg ik geen reactie en ik dacht dat het ook beter in dit topic paste dus heb ik het daar niet herhaald.
De situatie is vrij simpel, er zijn nl op het dak alleen de micro-omvormers (APS) en verder niks, geen bemetering, etc. Er is ook een voorbeeld van iemand die het op 3 fasen heeft aangesloten (@Helhond), maar die heeft 3 verschillende kabels naar de meterkast lopen ipv 1 en dat kan bij ons niet (althans, niet door de bestaande leiding).
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we, mits een 19 mm buitendiameter leiding, zonder problemen een 5x2.5mm2 daar doorheen krijgen en aansluiten op een (nieuw te maken) krachtgroep in de meterkast en op het dak aansluiten op 3 verschillende fasen. Dat betekent dus 3 verschillende APS trunkkabels en hun nul en aarde aansluiten op de nul en aarde van de 5x2.5mm2 en de fases over de 3 verschillende fases van de 5x2.5mm2.
Klopt dat?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Hoezo heb je alleen die micro's en niet zo'n Q-Relay?
Die is voor de YC1000 dat is een 3-fase micro-omvormer die je idd op een 3 fase trunk kabel kan aansluiten.kabeltjekabel schreef op zondag 15 november 2020 @ 17:22:
Die APS kabels zijn er ook in 3-fase toch?
Hoezo heb je alleen die micro's en niet zo'n Q-Relay?
Die kabel is niet geschikt voor de YC600 en de QS1. (1 fase)
NeeTermy schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:44:
Maar als ik het dus goed begrijp kunnen we, mits een 19 mm buitendiameter leiding, zonder problemen een 5x2.5mm2 daar doorheen krijgen en aansluiten op een (nieuw te maken) krachtgroep in de meterkast en op het dak aansluiten op 3 verschillende fasen. Dat betekent dus 3 verschillende APS trunkkabels en hun nul en aarde aansluiten op de nul en aarde van de 5x2.5mm2 en de fases over de 3 verschillende fases van de 5x2.5mm2.
Klopt dat?
Officieel mag je niet zomaar in een lasdoos drie fasen knopen aan een 3-fase kabel, en dan de drie nullen op één nul van de 3-fase, je krijgt dan ongelijke belasting over de nul.
Hier heb ik mijn trunkkabels verlopen in ieder zijn eigen lasdoos per fase, vanaf daar gaat de 3x2.5mm² naar elk een eigen automaat en een ALS, welke verdeeld zijn over de 3 fasen. Dus ook geen krachtgroep!
[ Voor 59% gewijzigd door Helhond op 15-11-2020 19:43 ]
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Helhond schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:36:
Officieel mag je niet zomaar in een lasdoos drie fasen knopen aan een 3-fase kabel, en dan de drie nullen op één nul van de 3-fase, je krijgt dan ongelijke belasting over de nul.
Het zal ongetwijfeld ongelijk belast zijn ja. Dus?
Is het vermogen zo groot?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Wat ik gehoord heb van een installateur dat als je ze serieel aansluit en er ontstaat een defect in 1 van de panelen of dat er een schaduwlijn ontstaat dat de rest van de panelen ook niet goed zijn werk doet.
Het is offtopic: maar stelde deze vraag toch maar even.
Daar is al een topic voor: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9J.E. Weinor schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:54:
Ik heb een vraag betreft zonnepanelen het aansluiten van de panelen wat is beter serieel of parallel aansluiten
Wat ik gehoord heb van een installateur dat als je ze serieel aansluit en er ontstaat een defect in 1 van de panelen of dat er een schaduwlijn ontstaat dat de rest van de panelen ook niet goed zijn werk doet.
Het is offtopic: maar stelde deze vraag toch maar even.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik kan geen aparte groep aanleggen, als ik dit zou doen dan gaan de stopcontacten ook uit als de zon opkomt.
En ik wil een bewegingsmelder, het moet niet de hele nacht branden, er is al lichtvervuiling genoeg.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Dank voor de linkFreee!! schreef op zondag 15 november 2020 @ 20:57:
[...]
Daar is al een topic voor: Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Dit is voor ons nu nog niet het geval (zie sig wat we nu doen op 1 fase), maar onze buren hebben dus wel al zo'n dak. Buiten dat is de vraag natuurlijk hetzelfde voor dit dak over een jaar of 10 wanneer je met de panelen van dan met gemak boven de limiet van 1 fase komt.
Hoe wordt een 3-fasenomvormer normaal gesproken aangesloten? Via een krachtgroep of apart op de 3 fasen?
Ik weet niet genoeg van elektra om te weten of het een probleem is dat de nul ongelijk belast wordt of niet, maar gezien @Xander 's reactie blijkbaar niet
Begrijp ik goed dat omdat er 3 verschillende fasen over de zelfde nul gaan dat 2.5 mm2 nog steeds goed genoeg is ook al is er een totaal vermogen van zeg 7 kW? Als 5x4mm2 ook sowieso past dan is dat vast beter, maar is het ook nodig?
Vanwege de faseverschuiving tussen de fases belasten deze de nul nooit meer dan de maximale stroom per fase. Een 3-fase omvormer moet worden aangesloten via een krachtgroep. Echter zijn het dus nu in feite 3 1-fase omvormers...
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ok, dus qua vermogen is het iig mogelijk.Jim423 schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:31:
Nee, het is niet nodig. Je kan tot 11kW.
Vanwege de faseverschuiving tussen de fases belasten deze de nul nooit meer dan de maximale stroom per fase. Een 3-fase omvormer moet worden aangesloten via een krachtgroep. Echter zijn het dus nu in feite 3 1-fase omvormers...
Het zouden idd 3 1-fase omvormers zijn, maar de vraag is dan dus of het wel of niet zo aangesloten kan worden zoals ik gesuggereerd heb met gedeelde nul en aarde en aparte fases. De reden dat ik dit vraag is omdat er wel een leiding naar het dak gaat (onderbroken op de muur van de zolder door een PVschakelaar) maar daar niet 2-3 kabels doorheen kunnen om elke fase apart te voeden zoals Helhond dat doet. Althans, zover ik weet mag (en past) dat niet, correct?
Of er 3 kabels door een leiding passen dat kunnen wij niet weten, zolang deze van dezelfde krachtgroep komen (en werkschakelaar) mag dat wel gewoon. Technisch gezien is er eigenlijk niets op tegen om je werkschakelaar met 5x2,5mm² aan te sluiten vanaf een krachtgroep en dan uit te splitsen naar elke rail/trunk met een eigen fase. Voor je aarding moet er dan een aardblokje komen waar alle rails op vereff wordt. Dit blokje mag bij APS weer gewoon geaard worden via de 5x2,5mm².
De omvormers hebben nu ook een eigen groep, maar wel allemaal op dezelfde ja.Jim423 schreef op zondag 15 november 2020 @ 22:26:
Een omvormer behoort op zijn eigen groep maar met microinverters ligt dit wat lastiger.
Of er 3 kabels door een leiding passen dat kunnen wij niet weten, zolang deze van dezelfde krachtgroep komen (en werkschakelaar) mag dat wel gewoon. Technisch gezien is er eigenlijk niets op tegen om je werkschakelaar met 5x2,5mm² aan te sluiten vanaf een krachtgroep en dan uit te splitsen naar elke rail/trunk met een eigen fase. Voor je aarding moet er dan een aardblokje komen waar alle rails op vereff wordt. Dit blokje mag bij APS weer gewoon geaard worden via de 5x2,5mm².
Ik weet niet zeker hoe groot die leiding is. Als ik in de meterkast kijk dan zie ik allemaal 16 mm (gemeten) grijze buizen en 1 grotere van 19 mm uit de kast komen. Of die grotere degene is die naar het dak gaat weet ik niet, daar zou ik de boel voor moeten opschroeven, denk ik. Als dat genoeg is om het te kunnen zien.
Verder klinkt het wel alsof het technisch te doen is. Ik zie overigens dat een ymvk 5x2.5mm2 12.5 mm diameter is (althans, 1 die ik vond in een webshop). Is dat onmogelijk door een 16 mm buis? Het gaat in principe vrijwel recht omhoog zonder bochten.
Daar wil ik nu een bestaande lichtschakelaar vervangen voor een LED dimmer.
Omdat ik een draaiknop niet mooi vind wil ik een normale tuimelschakelaar.
Ik heb al begrepen dat ik dan naar een pulsdrukker moet en een losse dimmodule daar achter.
Een tweede wens is dat de dimmer te bedienen is met simpelweg de bovenkant van de knop indrukken om de lamp feller te zetten en de onderkant om te dimmen.
En dat maakt het lastig.
Blijkbaar is dat niet de standaard want de dimmers en knoppen die ik vond werken met maar 1 contact en dat lijkt me erg onhandig.
Pulsdrukker zoektocht
Als eerste heb ik gezocht naar een pulsdrukker met zowel boven als onder een pulsdrukcontact.Nu kom ik er alleen op de Peha website niet uit welke schakelaar ik dan moet hebben.
Ze hebben er 7
Ik gok dat het de D 515 T moet zijn vanwege 2x maakcontact:
Pulsdrukker inbouw, 10 A, 250 V 1-polig, seriedrukker met 2x maakcontact
Pulsdrukker met insteekcontacten voor alle inbouw-programma?s 10 A 250 V~
1polig, seriepulsdrukker met 2 x maakcontact
Maar klopt dit ook?
Dimmer zoektocht
En in het vinden van een geschikt dimmer ben ik überhaupt nog niet geslaagd, lijkt erop dat die er niet zijn ofzo?Ik heb modulaire dimmers bekeken van Fibaro, EcoDim, Eltako, Shelly en anderen maar nergens kan ik vinden hoe daar een op-neer pulsdrukker op aan te sluiten.
Is dat eenvoudig weg niet mogelijk?
De dimmer hoeft overigens niet smart te zijn, bediening via enkel de fysieke knop is voldoende, maar als enkel een smart dimmer dit kan neem ik de meerprijs maar voor lief.
Ik heb precies dezelfde zoektocht gehad. Uiteindelijk opgelost door Philips Hue lampen te kopen en een schakelaar van Friends of Hue te kopen (Gira). Dat doet precies wat je wilt en werkt erg goed in de praktijk.Vliegvlug schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:51:
Ik heb in huis allemaal Peha schakelmateriaal van de Badora lijn in levend wit.
Daar wil ik nu een bestaande lichtschakelaar vervangen voor een LED dimmer.
Omdat ik een draaiknop niet mooi vind wil ik een normale tuimelschakelaar.
Ik heb al begrepen dat ik dan naar een pulsdrukker moet en een losse dimmodule daar achter.
Een tweede wens is dat de dimmer te bedienen is met simpelweg de bovenkant van de knop indrukken om de lamp feller te zetten en de onderkant om te dimmen.
En dat maakt het lastig.
Blijkbaar is dat niet de standaard want de dimmers en knoppen die ik vond werken met maar 1 contact en dat lijkt me erg onhandig.Pulsdrukker zoektocht
Als eerste heb ik gezocht naar een pulsdrukker met zowel boven als onder een pulsdrukcontact.
Nu kom ik er alleen op de Peha website niet uit welke schakelaar ik dan moet hebben.
Ze hebben er 7
Ik gok dat het de D 515 T moet zijn vanwege 2x maakcontact:
Pulsdrukker inbouw, 10 A, 250 V 1-polig, seriedrukker met 2x maakcontact
Pulsdrukker met insteekcontacten voor alle inbouw-programma?s 10 A 250 V~
1polig, seriepulsdrukker met 2 x maakcontact
Maar klopt dit ook?Dimmer zoektocht
En in het vinden van een geschikt dimmer ben ik überhaupt nog niet geslaagd, lijkt erop dat die er niet zijn ofzo?
Ik heb modulaire dimmers bekeken van Fibaro, EcoDim, Eltako, Shelly en anderen maar nergens kan ik vinden hoe daar een op-neer pulsdrukker op aan te sluiten.
Is dat eenvoudig weg niet mogelijk?
De dimmer hoeft overigens niet smart te zijn, bediening via enkel de fysieke knop is voldoende, maar als enkel een smart dimmer dit kan neem ik de meerprijs maar voor lief.
Edit:
Weet alleen niet zeker of er ook iets voor Peha is.
En Fibaro heeft dan de Walli serie die dit volgens mij ook moet kunnen.
De lamp die ik wil gaan schakelen is een kroonluchter met een hele berg 2W E14 led lampjes dus die allemaal vervangen door hue lampen wordt lastig.
Maar het geeft wel een denk richting.
Ik moet dus een draadloze dimmer nemen met een draadloze knop die geschikt is om achter Peha schakelmateriaal aan te sluiten.
Die Fibaro Wallli ga ik ook bekijken, ik was tot nu toe enkel de Dimmer 2 tegen gekomen.
[edit]
Die Walli ziet er uit als wel leuk ding, qua schakelaar precies wat ik zoek maar wel erg prijzig en zover ik kon vinden geen Peha Badora frontjes beschikbaar.
Nu kwam ik net wel dit Youtube filmpje tegen als suggestie nadat ik wat Walli video’s had gekeken: gaat over de Fibaro Dimmer 2
Vanaf 1:37 wordt er gezegd dat de S2 ingang gebruikt kan worden om een tweede schakelaar aan te sluiten zodat je met de ene kan dimmen en met de ander feller kan maken. Dat is precies wat ik wil.
Nu nog een enkele fysieke knop vinden die feitelijk twee pulsschakelaars in één is.
Is dat deze: Peha D 515 T?
[ Voor 46% gewijzigd door Vliegvlug op 16-11-2020 15:00 ]
@VliegvlugVliegvlug schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:29:
Goed te horen dat het niet aan mijn zoek skills ligt
De lamp die ik wil gaan schakelen is een kroonluchter met een hele berg 2W E14 led lampjes dus die allemaal vervangen door hue lampen wordt lastig.
Maar het geeft wel een denk richting.
Ik moet dus een draadloze dimmer nemen met een draadloze knop die geschikt is om achter Peha schakelmateriaal aan te sluiten.
Die Fibaro Wallli ga ik ook bekijken, ik was tot nu toe enkel de Dimmer 2 tegen gekomen.
[edit]
Die Walli ziet er uit als wel leuk ding, qua schakelaar precies wat ik zoek maar wel erg prijzig en zover ik kon vinden geen Peha Badora frontjes beschikbaar.
Nu kwam ik net wel dit Youtube filmpje tegen als suggestie nadat ik wat Walli video’s had gekeken: gaat over de Fibaro Dimmer 2
Vanaf 1:37 wordt er gezegd dat de S2 ingang gebruikt kan worden om een tweede schakelaar aan te sluiten zodat je met de ene kan dimmen en met de ander feller kan maken. Dat is precies wat ik wil.
Nu nog een enkele fysieke knop vinden die feitelijk twee pulsschakelaars in één is.
Is dat deze: Peha D 515 T?
Heb je geen last van lekstroom zoveel led lampjes in de kroonluchter als je de lamp uitschakelt dat de lampje heel zacht blijven door branden en niet helemaal uitgaan?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dat klinkt goed.
Wat bedoel je met “beide kanten van de pulsdrukker”?
Een normale pulsdrukker heeft toch slechts 1 kant?
Volgens mij moet ik er een hebben met 2 kanten.
Ik dacht juist begrepen te hebben dat het probleem met nog brandende lampjes juist kwam door te weinig belasting en niet te veel.J.E. Weinor schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:17:
[...]
Heb je geen last van lekstroom zoveel led lampjes in de kroonluchter als je de lamp uitschakelt dat de lampje heel zacht blijven door branden en niet helemaal uitgaan?
En je kan er ook nog een ‘bypass’ bij plaatsen zag ik in het filmpje van Fibaro wat ik hierboven linkte. Dan gaat de lamp wel helemaal uit.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Maar dat is toch niet de standaard pulsdrukker?
In de filmpjes zie ik steeds een pulsdrukker die in ongebruikte stand gekanteld staat en die kan je dan enkel één kant op drukken.
Zo een die in ongebruikte stand vlak ligt zoek ik van Peha maar ik kan uit hun site geen wijs welke versie dat dan is.
Ik gok de D 515 T maar zoek bevestiging van iemand die het zeker weet.
Weet je welk type van Jung dan die middenstand heeft met naar boven en beneden een puls? Want ik zit in hetzelfde schuitje als @Vliegvlug. Zou ook graag willen dat naar beneden zachter en naar boven harder branden is.Rimco schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:30:
@Vliegvlug Heb zelf Jung, dus geen idee wat Peha heeft. Punt is vooral dat als je die hebt gevonden dat de meeste domotica dimmers daar standaard wel mee overweg kunnen (inclusief Fibaro en Shelly).
Heb in het hele huis Jung A500 materiaal.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De D254T lijkt de mogelijkheden te hebben die jij zoekt. Heeft 4 pulscontacten, maar kan ook met een enkele knop uitgevoerd worden als ik het zo zie.Vliegvlug schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:39:
Dat zijn inderdaad de pulsdrukkers die ik zoek!
Zo een die in ongebruikte stand vlak ligt zoek ik van Peha maar ik kan uit hun site geen wijs welke versie dat dan is.
Ik gok de D 515 T maar zoek bevestiging van iemand die het zeker weet.
[ Voor 15% gewijzigd door Voederbietel op 16-11-2020 19:39 ]
Voor 1 grote wip: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63920689/63920690/Andrehj schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:09:
[...]
Weet je welk type van Jung dan die middenstand heeft met naar boven en beneden een puls? Want ik zit in hetzelfde schuitje als @Vliegvlug. Zou ook graag willen dat naar beneden zachter en naar boven harder branden is.
Heb in het hele huis Jung A500 materiaal.
Voor 2 in 1: https://www.jung.de/nl/online-catalogus/449796825/449796826/ (moet je wel de ruimte vinden om 2 dimmers te verstoppen
Ik heb ze zelf in gebruik met de AS500, is dat nog anders dan de A500?
Na bijna drie weken een antwoord gekregen vanuit de instalateur.kabeltjekabel schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 21:29:
[...]
Ten eerste 443.1 uit NEN1010:2015
IB < In < IZ
IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk 25A bij 3x25)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding
En dan nog 510.4.3;
De instalateur stelt het volgende:
Ik vind het een opvallende reactie.Onderstaande verhaal haal ik uit de handleiding van Bora;
Mijn inziens voldoen we dus volledig aan de norm en is de discussie hiermee uit de lucht.
- Wij voldoen aan de NEN1010 als we 2x16a afzekeren met draad met een minimale geleiderdoorsnede van 2.5mm
- Volgens onderstaande specs kun je dus meerdere manieren aansluiten, 3x16 , 2x16, 1x32 .
1: aangezien de instalateur eerst aangeeft dat hij de handleiding van de Bora enbij heeft gepakt en dit vervolgens gaat koppelen aan de NEN. - Ik denk dat hij de NEN er dus niet bij heeft gepakt.
2: de kookplaat kan op meerdere manieren aangesloten worden, 3x16, 2x16 en 1x32. - Dit heb ik ook in de handleiding zien staan, maar de NEN schrijft als ik het goed begrijp de 3x16 voor.
3: In de handleiding van de kookplaat staat de 3x16 ook als standaardaansluiting.
Nu heb ik de handleiding van de kookplaat verder doorgenomen. Voor mijzelf krijg ik niet duidelijk of de instalateur gelijk heeft met het aansluiten op 2x16a als de minimale doorsnede 2,5mm2 is.
Klopt mijn gevoel dat de instalateur onzin aan het praten is m.b.t. de NEN1010 en kan ik om een verdere onderbouwing van hem vragen?
Als je een écht antwoord wilt, dan moet je ook meer informatie geven, in ieder geval:Some0ne schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:49:
[...]
Na bijna drie weken een antwoord gekregen vanuit de instalateur.
[...]
Ik vind het een opvallende reactie.
1: aangezien de instalateur eerst aangeeft dat hij de handleiding van de Bora enbij heeft gepakt en dit vervolgens gaat koppelen aan de NEN. - Ik denk dat hij de NEN er dus niet bij heeft gepakt.
2: de kookplaat kan op meerdere manieren aangesloten worden, 3x16, 2x16 en 1x32. - Dit heb ik ook in de handleiding zien staan, maar de NEN schrijft als ik het goed begrijp de 3x16 voor.
3: In de handleiding van de kookplaat staat de 3x16 ook als standaardaansluiting.
Nu heb ik de handleiding van de kookplaat verder doorgenomen. Voor mijzelf krijg ik niet duidelijk of de instalateur gelijk heeft met het aansluiten op 2x16a als de minimale doorsnede 2,5mm2 is.
Klopt mijn gevoel dat de instalateur onzin aan het praten is m.b.t. de NEN1010 en kan ik om een verdere onderbouwing van hem vragen?
Type kookplaat,
Foto meterkast (liefst zonder kap)
Er zijn situaties waarin een iets dat op een kookgroep lijkt, eigenlijk een 2fase krachtgroep is, en dan is dat wat mij betreft een lelijke maar geldige oplossing.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Dat is niet de discussie. De discussie is dat de kookplaat niet over meerdere fases? is aangesloten. Hierdoor zit een 32A toestel achter een 25A hoofdzekering. Een 25A hoofdzekering waar ook nog andere zaken achter zitten. Dat is dus niet erg netjes. Maar zoals ik vorige keer al zei, ze zien het als 2 3,6kW toestellen en niet als 1 7,4kW toestel. Erg kortzichtig.
[ Voor 18% gewijzigd door Jim423 op 16-11-2020 22:09 ]
We hebben op dit moment nog niet met zekerheid vastgesteld dat beide sub-groepen van de kookgroep op dezelfde fase zitten.Jim423 schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:08:
Ik ben het verhaal even kwijt maar de kookplaat zit in feite dus ook juist aangesloten.
Dat is niet de discussie. De discussie is dat de kookplaat niet over meerdere fases? is aangesloten. Hierdoor zit een 32A toestel achter een 25A hoofdzekering. Een 25A hoofdzekering waar ook nog andere zaken achter zitten. Dat is dus niet erg netjes. Maar zoals ik vorige keer al zei, ze zien het als 2 3,6kW toestellen en niet als 1 7,4kW toestel. Erg kortzichtig.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Als het een kookgroep op 1 fase betreft in een 3x25A installatie heeft de kookplaat er niks mee te maken; die kookgroep is dan altijd fout. Hij moet ook niet uitwijken naar de handleiding van die kookplaat maar reageren op wat ik hier schreef (en wat jij citeert in je post);Some0ne schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:49:
[...]
Na bijna drie weken een antwoord gekregen vanuit de instalateur.
[...]
Ik vind het een opvallende reactie.
kabeltjekabel in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Dat laat zich met de gemiddelde (ABB) kast erg makkelijk raden met zelfs een foto met kap er op.Illusion schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:13:
[...]
We hebben op dit moment nog niet met zekerheid vastgesteld dat beide sub-groepen van de kookgroep op dezelfde fase zitten.
[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-11-2020 22:40 ]
Met het openschroeven bedoel je de groepenkast denk ik? Vaak helpt dat niet erg om te bepalen wat naar waar gaat, maar je kan geluk hebben.Termy schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:38:
[...]
De omvormers hebben nu ook een eigen groep, maar wel allemaal op dezelfde ja.
Ik weet niet zeker hoe groot die leiding is. Als ik in de meterkast kijk dan zie ik allemaal 16 mm (gemeten) grijze buizen en 1 grotere van 19 mm uit de kast komen. Of die grotere degene is die naar het dak gaat weet ik niet, daar zou ik de boel voor moeten opschroeven, denk ik. Als dat genoeg is om het te kunnen zien.
Verder klinkt het wel alsof het technisch te doen is. Ik zie overigens dat een ymvk 5x2.5mm2 12.5 mm diameter is (althans, 1 die ik vond in een webshop). Is dat onmogelijk door een 16 mm buis? Het gaat in principe vrijwel recht omhoog zonder bochten.
Bij een 16 mm buis is de binnen diameter circa 13,5 mm. Een kabel van 12.5 mm is dan wel een enorme uitdaging, zit er echt geen bocht in dan zou het misschien kunnen.....
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Ik heb hier zelf ook mee zitten worstelen toen wij in gesprek waren met de keukenleverancier. De verwarring zat hem bij mij vooral in de Bora handleiding, hier wordt namelijk gesproken over een vermogensopname die (iets) hoger wordt opgegeven dan afgezekerd is.kabeltjekabel schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:39:
[...]
Als het een kookgroep op 1 fase betreft in een 3x25A installatie heeft de kookplaat er niks mee te maken; die kookgroep is dan altijd fout. Hij moet ook niet uitwijken naar de handleiding van die kookplaat maar reageren op wat ik hier schreef (en wat jij citeert in je post);
[...]
Dat laat zich met de gemiddelde (ABB) kast erg makkelijk raden met zelfs een foto met kap er op.
Onderstaande tabel komt uit de handleiding van de Bora Pure:
Powermanagement | Aansluiting | Vermogensopname maximaal | Zekering |
---|---|---|---|
C3 | 3-fasig | 7,6 kW | 3 x 16 A |
C3 | 2-fasig | 7,6 kW | 2 x 16 A |
C3 | 1-fasig | 7,6 kW | 1 x 32 A |
C2 | 1-fasig | 4,4 kW | 1 x 20 A |
C1 | 1-fasig | 3,6 kW | 1 x 16 A |
Buiten de handleiding om, vind ik dat als je de beschikking hebt over een 3-fasige aansluiting je deze kookplaat gewoon altijd achter een 3-fasige (aardlek)automaat moet plaatsen. Ik heb hiervoor mijn hoofdaansluiting laten aanpassen van 1-fasig naar 3-fasig. De keukenleverancier zei namelijk dat ik gewoon prima een 1-fasige kookgroep (2xL, 2xN) kon toepassen, maar dit kon ik niet terugvinden in de handleiding.
Verder denk ik dat Bora nooit meer dan 32A zal trekken aangezien ze de zekering specifiek tonen in de handleiding en een volledig bedrijf mogelijk is met een zekering van 32 A en 4 mm2 als aderdikte. Maar mooi is anders natuurlijk.
Maar waarom 4 pulscontacten als ik er maar 2 nodig heb?Voederbietel schreef op maandag 16 november 2020 @ 19:39:
[...]
De D254T lijkt de mogelijkheden te hebben die jij zoekt. Heeft 4 pulscontacten, maar kan ook met een enkele knop uitgevoerd worden als ik het zo zie.
Bovendien past deze niet.
Hij heeft twee gaten, 1 voor elke knop:

Dat werkt prima met een dubbele knop maar niet met een enkele knop want die heeft een gat in het midden nodig.
Boven een dubbele schakelaar die ik nog had liggen en daaronder de achterkant van een dubbele en een enkele knop:
:strip_exif()/f/image/r4Se9GNfXyvJJHl37v9QV4LT.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik hoop nog steeds dat de D 515 T voldoet.
De beschrijving is “ seriepulsdrukker met 2 x maakcontact”.
Weet alleen niet of dat hetzelfde is als 2x pulscontact.
Bij een 16mm buis met YMVK kabel door bochten trekken gaat inderdaad niet lukken.Freakie1NL schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 07:46:
[...]
Met het openschroeven bedoel je de groepenkast denk ik? Vaak helpt dat niet erg om te bepalen wat naar waar gaat, maar je kan geluk hebben.
Bij een 16 mm buis is de binnen diameter circa 13,5 mm. Een kabel van 12.5 mm is dan wel een enorme uitdaging, zit er echt geen bocht in dan zou het misschien kunnen.....
Wat je wel kunt doen eerst de YMVK kabel door de buis trekken en dan de bochten buigen.
Met een gewone pijpbuiger voor waterleiding/CV en fohn, op de plek waar de bocht komt warm maken en het werkt perfect.
Als je op die site zoekt naar "D 515 T" dan krijg je ook de plaatjes van de wippers te zien. Dat zijn allemaal links/rechts gescheiden wippen. Bijvoorbeeld deze.Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:48:
Weet alleen niet of dat hetzelfde is als 2x pulscontact.
Het lijkt mij ook dat ik daarop gewoon een reactie kan krijgen.kabeltjekabel schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:39:
[...]
Als het een kookgroep op 1 fase betreft in een 3x25A installatie heeft de kookplaat er niks mee te maken; die kookgroep is dan altijd fout. Hij moet ook niet uitwijken naar de handleiding van die kookplaat maar reageren op wat ik hier schreef (en wat jij citeert in je post);
[...]
Dat laat zich met de gemiddelde (ABB) kast erg makkelijk raden met zelfs een foto met kap er op.
Voor de volledigheid, het betreft een Bora Puru.Illusion schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:07: [...] Als je een écht antwoord wilt, dan moet je ook meer informatie geven, in ieder geval: Type kookplaat, Foto meterkast (liefst zonder kap) Er zijn situaties waarin een iets dat op een kookgroep lijkt, eigenlijk een 2fase krachtgroep is, en dan is dat wat mij betreft een lelijke maar geldige oplossing.
:fill(white):strip_exif()/f/image/CuI4KnfMc2I82Pb105c6H6Mu.png?f=user_large)
Hieronder de foto van de kast (met kap erop). Geeft dit voldoende duidelijkheid?
:strip_exif()/f/image/IOGrIYyWdOuAq15PDNSuuJ1C.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, F8 hoort daar niet in thuis; van F13 zou je er eentje extra moeten hebben.Some0ne schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:59:
[...]
Het lijkt mij ook dat ik daarop gewoon een reactie kan krijgen.
[...]
Voor de volledigheid, het betreft een Bora Puru.
[Afbeelding]
Hieronder de foto van de kast (met kap erop). Geeft dit voldoende duidelijkheid? [Afbeelding]
Bedankt!kabeltjekabel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:08:
[...]
Ja, F8 hoort daar niet in thuis; van F13 zou je er eentje extra moeten hebben.
Ff googlen levert gewoon een enkele drukker op die beide schakelaars tegelijk bediend.Vliegvlug schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:48:
[...]
Maar waarom 4 pulscontacten als ik er maar 2 nodig heb?
Bovendien past deze niet.![]()
Hij heeft twee gaten, 1 voor elke knop:
[Afbeelding]
Dat werkt prima met een dubbele knop maar niet met een enkele knop want die heeft een gat in het midden nodig.
Boven een dubbele schakelaar die ik nog had liggen en daaronder de achterkant van een dubbele en een enkele knop:
PEHA D 80.240 T JR W (Deze is wel voorzien van pijltjes, ben nog ff aan het kijken of deze er ook is zonder pijltjes.
Ik kon het niet goed vinden en de site van Peha zelf is echt dramatisch, als je al wat kan vinden dan staan er geen aansluit schema’s of uitgebreide technische info bij.Voederbietel schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:37:
[...]
Ff googlen levert gewoon een enkele drukker op die beide schakelaars tegelijk bediend.
En bij googlen op een artikelnummer krijg je vaak ook meerdere verschillende producten terug.
Dank voor nazoeken.PEHA D 80.240 T JR W (Deze is wel voorzien van pijltjes, ben nog ff aan het kijken of deze er ook is zonder pijltjes.
Maar dit is alleen een knop, geen pulsdrukker zelf.
Ik zie dat ze hiervoor de D 254 T vermelden. Dat is die 4 voudige zwarte pulsdrukker die je eerder al linkte, dus blijkbaar kan je die ook gebruiken als 2 voudige pulsdrukker door gebruik te maken van een niet gesplitste knop.
Deze knop is alleen niet uit de Badora serie.
Als ik bij de knoppen van Badora ga kijken is daar helaas geen niet gesplitste knop geschikt voor deze pulsdrukker en de normale enkele knoppen kunnen dus niet vanwege het niet gesplitste uitsteeksel in het middel.
Ik had/heb de zelfde 'oplossing' bedacht voor een 3 fase aansluiting icm micro omvormers.Termy schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:38:
[...]
De omvormers hebben nu ook een eigen groep, maar wel allemaal op dezelfde ja.
De omvormers op een van de 3 fases en dan de nul aan elkaar geknoopt en met een 5 aderig kabel richting de meterkast en dan aangesloten op een (bv.) 3 fase alamat.
Alleen begon ik te twijfelen over de fase verschuiving.
Daar bij bedoel ik dit:

Deze is vanuit het net netjes 120°, maar vanuit de 3 groepen omvormers zal dat waarschijnlijk niet zo zijn.
En zou dat problemen opleveren wanneer je de opgewekte stroom vanuit de omvormers naar bv. een 3 fase groep (bv. kookplaat) leidt?
Of is de fase verschuiving altijd 'synchroon' met wat uit het net komt?
Worst case: Er komt geen stroom vanuit de netleverancier, maar wel van de omvormers. Kan deze gebruikt worden voor een 3 fase kookgroep, of gaat je kookplaat daar van stuk? (even los van de vraag of de omvormers genoeg kunnen leveren voor een kookplaat).
Of kraam ik onzin uit?
En ik ga er vanuit dat een 3 fase omvormer niet goedgekeurd wordt als de fasen ten opzichte van elkaar niet kloppen, waarom denk je dat de omvormer de fases zou verschuiven?
[ Voor 46% gewijzigd door Vliegvlug op 17-11-2020 19:40 ]
Onzin.F-X schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:34:
[...]
Ik had/heb de zelfde 'oplossing' bedacht voor een 3 fase aansluiting icm micro omvormers.
De omvormers op een van de 3 fases en dan de nul aan elkaar geknoopt en met een 5 aderig kabel richting de meterkast en dan aangesloten op een (bv.) 3 fase alamat.
Alleen begon ik te twijfelen over de fase verschuiving.
Daar bij bedoel ik dit:
[Afbeelding]
Deze is vanuit het net netjes 120°, maar vanuit de 3 groepen omvormers zal dat waarschijnlijk niet zo zijn.
En zou dat problemen opleveren wanneer je de opgewekte stroom vanuit de omvormers naar bv. een 3 fase groep (bv. kookplaat) leidt?
Of is de fase verschuiving altijd 'synchroon' met wat uit het net komt?
Worst case: Er komt geen stroom vanuit de netleverancier, maar wel van de omvormers. Kan deze gebruikt worden voor een 3 fase kookgroep, of gaat je kookplaat daar van stuk? (even los van de vraag of de omvormers genoeg kunnen leveren voor een kookplaat).
Of kraam ik onzin uit?
Moderne omvormers synchroniseren met het bestaande aanwezig netfrequentie. Ze willen niet eens aan als er geen netspanning aanwezig.
Omvormers die zelf netspanning maken zijn zogenaamde eilandbedrijf omvormers. Dat koop je alleen als je dat ook echt nodig hebt.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet wist dat de omvormers niet zouden werken wanneer er geen netspanning is.
Dan klinkt het inderdaad wel logisch.
En dan kan ik gewoon de nul draad combineren in een verdeeldoos op het dak.
Dan is dat een mooie oplossing om 1 fase omvormers te gebruiken in een 3 fase systeem.
Wel mooi verdeeld over de panelen uiteraard om zo veel mogelijk gelijke opbrengst over de 3 fasen te leveren.
Ik heb nog eens rondgedoold in het doolhof dat de peha.de website heet en mogelijk iets gevonden.
Het viel me op dat het Badora programma twee verschillende normale knoppen heeft, van de 500 en de 600 serie.
Bij de 500 staat deze geschikt is voor de 500 serie basiselementen: hotel, kruis, pulsdrukker neutraal (artikel-nr. 516, 517, 550, 550/4, 556)
Bij de 600 staat dat deze geschikt is voor 60p serie basiselement: met schroefcontact voor hotel 2polig (artikel-nr. 616/2)
Ik heb de 616/2 opgezocht want die heeft blijkbaar een speciale knop nodig.
Dat is een 2 polige hotelschakelaar en ziet er zo uit:

Op zich lijkt deze me qua aansluiting niet anders dan 500 serie schakelaars want deze heeft ook een gat in het midden waar de 500 serie knoppen gebruik van maken. Wel opvallend zijn de schroefaansluitingen.
Maar ik kon me wel herinneren dat er van de pulsdrukkers ook een hotelschakelaar variant was en dat is deze, de D 619 T:

Dus ook uit de 600 serie en ook die opvallende schroefaansluitingen, maar belangrijker nog; geen gat in het midden!
De aanname die ik nu doe is dat die 600 serie knop ook op deze schakelaar past gezien die ook van de 600 serie is en de knop dus niet 1 uitsteeksel in het midden heeft maar 2 iets uit het midden want waarom zou er anders een speciale 600 serie knop zijn.
En nu ik zo naar die D 619 T pulsdrukker kijk zou die mogelijk ook geschikt zijn als dimmer schakelaar er staat namelijk bij “Ook als jaloezie-pulsdrukker met elektrische vergrendeling te gebruiken”
En jaloezieën moeten tenslotte ook naar boven en beneden kunnen
Alleen is me niet duidelijk wat die elektrische vergrendeling is.
En mocht deze schakelaar toch niet geschikt zijn dan zou de eerder voorgestelde D 254 T ook moeten kunnen want die lijkt dezelfde twee rechthoekige gaten te hebben
Het staat of valt natuurlijk wel met de vraag of die Badora 600 serie knop echt over 2 uitsteeksels beschikt ipv 1.
Eens kijken of ik dat kan achterhalen via internet...
Heb jij dit al gedaan of ga je dit doen? Hoe dan ook ben ik benieuwd of het werktF-X schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:07:
Check. Dank jullie wel voor het wegnemen van de twijfel.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet wist dat de omvormers niet zouden werken wanneer er geen netspanning is.
Dan klinkt het inderdaad wel logisch.
En dan kan ik gewoon de nul draad combineren in een verdeeldoos op het dak.
Dan is dat een mooie oplossing om 1 fase omvormers te gebruiken in een 3 fase systeem.
Wel mooi verdeeld over de panelen uiteraard om zo veel mogelijk gelijke opbrengst over de 3 fasen te leveren.
Daar naast heb ik ook nog een 1 fase aansluiting, maar ga in de toekomst naar 3 fase.
Dus in eerste instantie ga ik alles op 1 fase installeren en zodra ik over ben op 3 fase, hoef ik alleen de aansluiting in de meterkast aan te passen, omdat ik op deze manier alles dan al wel voorbereid heb op 3 fase.
Ik heb nl. net een 5 aderige kabel vanuit de meterkast richting het dak aangelegd.
Op het dak zal ik het al verdelen over de 3 fase aders en in de meterkast knoop ik ze, zolang ik nog 1 fase heb, aan elkaar.
Dit leek mij de beste manier om het in een 1 en 3 fase aansluiting te kunnen gebruiken.
Maar dan heb je in de periode dat je nog 1-fase hebt dus drie keer dezelfde fase op één 5-aderige kabel en maar één nul... dat is volgens mij ook niet de bedoelingF-X schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:00:
Ik moet dit nog doen.
Daar naast heb ik ook nog een 1 fase aansluiting, maar ga in de toekomst naar 3 fase.
Dus in eerste instantie ga ik alles op 1 fase installeren en zodra ik over ben op 3 fase, hoef ik alleen de aansluiting in de meterkast aan te passen, omdat ik op deze manier alles dan al wel voorbereid heb op 3 fase.
Ik heb nl. net een 5 aderige kabel vanuit de meterkast richting het dak aangelegd.
Op het dak zal ik het al verdelen over de 3 fase aders en in de meterkast knoop ik ze, zolang ik nog 1 fase heb, aan elkaar.
Dit leek mij de beste manier om het in een 1 en 3 fase aansluiting te kunnen gebruiken.
Ik heb er niet genoeg verstand vanF-X schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 20:07:
edit: dus van de rest klopte ook niets
maar ik kan me niet voorstellen dat dit toegestaan is. Jij kan toch nooit garanderen dat er op alle 3 de fases altijd gelijkmatig belast wordt?
Wat als er een omvormer kapot gaat? Hoe zorg je er dan voor dat de andere 2 ook uit gaan?
Misschien is een ander voorbeeld duidelijker. Je kan toch ook geen 3 fasen kabel naar een bovenverdieping leggen, die dan splitsen zodat je kamer 1 op fase 1, kamer 2 op fase2 en kamer 3 op fase 3 aansluit en alle kamers op dezelfde nul? Ook al zeg je dat je altijd op alle kamers tegelijk het licht aan doet en de radio aan?
Volgens mij moet je dit helemaal niet willen. Als je 3 keer een 1 fase omvormer hebt dan moet je gewoon 3 losse groepen aanleggen. Of anders 1 3 fase omvormer nemen zodat de omvormer zelf zorgt voor gelijkmatige belasting van de fases.
[ Voor 2% gewijzigd door JeroenE op 18-11-2020 09:14 . Reden: Dat lijkt me wel duidelijk ]
Waarom niet? Dit is exact zoals het in je meterkast zitJeroenE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:31:
Misschien is een ander voorbeeld duidelijker. Je kan toch ook geen 3 fasen kabel naar een bovenverdieping leggen, die dan splitsen zodat je kamer 1 op fase 1, kamer 2 op fase2 en kamer 3 op fase 3 aansluit en alle kamers op dezelfde nul?
[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 18-11-2020 08:41 ]
Ik kan niet beoordelen of het vanuit richtlijnen/regelgeving is toegestaan om 3 draden van dezelfde kabel te gebruiken voor dezelfde fase. Maar eigenlijk kan ik me wat redenatie betreft niet indenken waarom het niet mag. Of er nou 1 fase door één L1 (fase) draad gaat of dat dezelfde fase door drie (L1, L2 en L3) draden gaat; uiteindelijk gaat het erom dat de totale oppervlakte koperdraad geschikt is voor het vermogen dat er doorheen gaat. Je zal dan moeten zorgen dat dit goed gaat voor de "1 fase variant" en de "3 fase variant". Maar nogmaals: dit is niet mij vakgebied, dus wacht even het advies af van iemand die er echt verstand van heeft.m_rick schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:20:
[...]
Maar dan heb je in de periode dat je nog 1-fase hebt dus drie keer dezelfde fase op één 5-aderige kabel en maar één nul... dat is volgens mij ook niet de bedoeling
Later toegevoegd omdat dit hierboven niet duidelijk is en verwarring geeft: in het geval dat er 1 fase wordt gebruikt dan moeten de 3 fase draden op 1 automaat worden aangesloten. Dan kun je op het dak de 3 fasedraden apart aansluiten op de verschillende systemen en dan zit in de meterkast alles op 1 fase en op 1 automaat.
Maar één randvoorwaarde zal in ieder geval zijn dat de gehele kabel met één automaat of 3 gekoppelde automaten (3-fase automaat) uitgeschakeld moet worden. Het mag nooit zo zijn dat er in dezelfde kabel/buis 1 draad spanningsloos gezet kan worden terwijl de andere nog wel onder spanning staan. Dat geeft potentieel gevaarlijke situaties.
[ Voor 13% gewijzigd door fmb op 18-11-2020 22:18 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Drie draden op dezelfde fase gebruiken mag niet, want dan wordt je nuldraad overbelast. Dus gewoon een driefasenkabel gebruiken waarvoor ie bedoeld is, voor drie verschillende fasen.fmb schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:42:
[...]
Ik kan niet beoordelen of het vanuit richtlijnen/regelgeving is toegestaan om 3 draden van dezelfde kabel te gebruiken voor dezelfde fase. Maar eigenlijk kan ik me wat redenatie betreft niet indenken waarom het niet mag. Of er nou 1 fase door één L1 (fase) draad gaat of dat dezelfde fase door drie (L1, L2 en L3) draden gaat; uiteindelijk gaat het erom dat de totale oppervlakte koperdraad geschikt is voor het vermogen dat er doorheen gaat.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is wel duidelijk, maar typ zo'n antwoord dan ook niet.
Dat hoeft ook helemaal niet. In je huis komen (mits je een 3-fasen aansluiting hebt) ook drie fasen binnen. En die worden ook niet gelijk belast. Is geen enkel probleem.maar ik kan me niet voorstellen dat dit toegestaan is. Jij kan toch nooit garanderen dat er op alle 3 de fases altijd gelijkmatig belast wordt?
Tsja, zo zit, zoals eerder vermeld, je huis ook in elkaar.Wat als er een omvormer kapot gaat? Hoe zorg je er dan voor dat de andere 2 ook uit gaan?
Misschien is een ander voorbeeld duidelijker. Je kan toch ook geen 3 fasen kabel naar een bovenverdieping leggen, die dan splitsen zodat je kamer 1 op fase 1, kamer 2 op fase2 en kamer 3 op fase 3 aansluit en alle kamers op dezelfde nul? Ook al zeg je dat je altijd op alle kamers tegelijk het licht aan doet en de radio aan?
Tip: Verdiep je eens in de techniek achter een 3-fasen aansluiting en hoe dat werkt met de 120° faseverdraaiing tussen de drie fasen, voordat je iemand op onterecht op het verkeerde been zet.
Onzin, dat hangt puur af van je afzekering. Of je er nu 1 of 10 draden aan hangt. Ofwel, het moet afgezekerd zijn op de zwakste schakel, de enkele nul hier. Ofwel, ze dus tijdelijk allemaal achter dezelfde 16A automaat.Andrehj schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:05:
[...]
Drie draden op dezelfde fase gebruiken mag niet, want dan wordt je nuldraad overbelast. Dus gewoon een driefasenkabel gebruiken waarvoor ie bedoeld is, voor drie verschillende fasen.
Hoe beveilig jij die nul dan?Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:13:
[...]
Onzin, dat hangt puur af van je afzekering. Of je er nu 1 of 10 draden aan hangt. Ofwel, het moet afgezekerd zijn op de zwakste schakel, de enkele nul hier. Ofwel, ze dus tijdelijk allemaal achter dezelfde 16A automaat.
Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:13:
[...]
Onzin, dat hangt puur af van je afzekering. Of je er nu 1 of 10 draden aan hangt. Ofwel, het moet afgezekerd zijn op de zwakste schakel, de enkele nul hier. Ofwel, ze dus tijdelijk allemaal achter dezelfde 16A automaat.
F-X schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:00:
Ik moet dit nog doen.
Voorbereiding op drie fase-aansluiting, dan hoeven dan alleen de fase-draden nog maar losgekoppeld en op aparte fases aangesloten te worden.Andrehj schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:18:
@Septillion OK, je hangt dus alle drie de fasedraden parallel op dezelfde P-uitgang van een 16A 1P+N automaat. Dan kan het uiteraard, maar wat het nut van die constructie is?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
1: Normaal gesproken doet een PV-omvormer die bedoeld is voor aansluiting op het net helemaal niets zodra de netspanning weg valt. Wanneer er tevens een thuisaccu aanwezig is, dan is dat probleem natuurlijk te ondervangen.F-X schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:34:
[...]
2: In het hypothetische geval dat de stroom vanuit omvormer/thuisaccu het nog wel doet, mét verschoven fasen, dan levert dat op de fase geen probleem voor een kookplaat. Elke 'pit' in de kookplaat is immers op slechts één van de beschikbare fasen aangesloten en werkt gewoon op 1L + N. Het probleem zit hem echter in de stroom die de nuldraad moet afvoeren. Bij fasen die 120 graden verschoven zijn, wordt de stroom door de nuldraad nooit hoger dan het maximum wat door één van de fasen gaat. Bij gelijke belasting op alle 3 de fasen, is de stroom door de nuldraad zelfs nul. Zo kan een 3-fase elektromotor zijn werk doen zonder aansluiting op de nul.
In het extreme geval dat de fasen 0 graden ten opzicht van elkaar verschoven zijn, wordt de stroom door de nuldraad al snel veel te groot. Namelijk de som van de stroom door de fasen. Dat zal al snel in een rokende en gefrituurde nul resulteren, uitgaande van een "Nederlandse" installatie met 2,5mm² nuldraad.
Heb je echter een kookplaat die óók geschikt is om op 1x32/40A aan te sluiten (zoals o.a. in Duitsland gebruikelijk is), dan is de nul in de kookplaat intern geschikt voor de hogere belasting als gevolg van niet-verschoven fasen. Door je nuldraad dan in 4mm² of 6mm² uit te voeren, kun je zo'n kookplaat ook zonder verschoven fasen veilig gebruiken. Zolang je nul dus maar berekend is op de optelsom van de fasen.
[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 18-11-2020 10:04 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dat klopt. En met aanpassing van de meterkast bedoel ik ook het vervangen van de 1 fase automaat naar een 3 fase automaat.Freee!! schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:21:
[...]
Voorbereiding op drie fase-aansluiting, dan hoeven dan alleen de fase-draden nog maar losgekoppeld en op aparte fases aangesloten te worden.
Dat hypotetische geval zag ik inderdaad voor me. Maar ik denk dat ik daar dus gen rekening mee hoef te houden, omdat die situatie zich toch niet voor zal doen. (Heb ook geen batterij etc.)Ivow85 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:56:
[...]
1: Normaal gesproken doet een PV-omvormer die bedoeld is voor aansluiting op het net helemaal niets zodra de netspanning weg valt. Wanneer er tevens een thuisaccu aanwezig is, dan is dat probleem natuurlijk te ondervangen.
2: In het hypothetische geval dat de stroom vanuit omvormer/thuisaccu het nog wel doet, mét verschoven fasen, dan levert dat op de fase geen probleem voor een kookplaat. Elke 'pit' in de kookplaat is immers op slechts één van de beschikbare fasen aangesloten en werkt gewoon op 1L + N. Het probleem zit hem echter in de stroom die de nuldraad moet afvoeren. Bij fasen die 120 graden verschoven zijn, wordt de stroom door de nuldraad nooit hoger dan het maximum wat door één van de fasen gaat. Bij gelijke belasting op alle 3 de fasen, is de stroom door de nuldraad zelfs nul. Zo kan een 3-fase elektromotor zijn werk doen zonder aansluiting op de nul.
In het extreme geval dat de fasen 0 graden ten opzicht van elkaar verschoven zijn, wordt de stroom door de nuldraad al snel veel te groot. Namelijk de som van de stroom door de fasen. Dat zal al snel in een rokende en gefrituurde nul resulteren, uitgaande van een "Nederlandse" installatie met 2,5mm² nuldraad.
Heb je echter een kookplaat die óók geschikt is om op 1x32/40A aan te sluiten (zoals o.a. in Duitsland gebruikelijk is), dan is de nul in de kookplaat intern geschikt voor de hogere belasting als gevolg van niet-verschoven fasen. Door je nuldraad dan in 4mm² of 6mm² uit te voeren, kun je zo'n kookplaat ook zonder verschoven fasen veilig gebruiken. Zolang je nul dus maar berekend is op de optelsom van de fasen.
Septillion schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:13:
[...]
Ik zie hier nog steeds geen verschil tussen drie verschillende fases op L1, L2 en L3 en één N of drie dezelfde fases op L1, L2 en L3 en één N.
In beide gevallen heb je 1 N, ergo: geen verschil
[ Voor 33% gewijzigd door fmb op 18-11-2020 13:01 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Dat verschil is er zeker wel, er komt zometeen vast iemand met een theoretisch goed onderbouwd verhaal, maar de belasting van de nul is in beide scenario's substantieel anders.fmb schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:00:
[...]
[...]
Ik zie hier nog steeds geen verschil tussen drie verschillende fases op L1, L2 en L3 en één N of drie dezelfde fases op L1, L2 en L3 en één N.
Draaiveld / faseverschuiving of zoiets (mijn theorie is erg slecht...)?
In elk geval wordt bij een echte 3-fase aansluiting de nul anders belast, feitelijk maar door 1 fase tegelijk. Bij alles op dezelfde fase kun je wel de nul overbelasten.
Op zich ben je dan met totale afzekering niet boven de 16A nog wel 'veilig', maar zeker niet volgens de norm.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Jij begrijpt niet hoe driefasen wisselspanning werkt. Als het om gelijkspanning zou gaan heb je gelijk, maar nu moet je even terug naar wiskunde B van de middelbare school:fmb schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:00:
[...]
Tel eens 3 sinussen met steeds 120° (2/3 pi radialen) faseverschuiving bij elkaar op. De uitkomst is een rechte lijn met y=0. Ergo: Als je alle fasen gelijk belast loopt er geen stroom door de nul.
Tel eens 2 sinussen met 120° (2/3 pi radialen) faseverschuiving bij elkaar op. De uitkomst is weer een sinus, die daar tussenin ligt, met dezelfde amplitude. Ergo: als je 2 fasen gelijk belast en eentje niet, loopt er door de nul een stroom ter grootte van 1 van die fasen.
Maar als je 3 sinussen zonder faseverschuiving bij elkaar optelt, wordt de amplitude drie keer zo hoog. En dat krijg je als je als je op alle drie de draden dezelfde fase aansluit.
Zoekterm Misterie van de zwevende nul, als dit in de straatkabel gebeurt gaan er meestal diverse zaken stuk.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Misschien valt het wel onder een uitzondering van de norm maar veilig is het wel. Je hebt alleen een 3x zo dikke L. Denk er een schakelaar tussen en de situatie bestaat waarschijnlijk op meerdere plekken in je huis
Om thuis te kunnen laden wil ik gebruik maken van de grannycharger die max 10A kan laden, (of minder als je dat instelt) Er zal dus voor lange tijd 10A gaan lopen(12uur bij totaal lege accu)
Naar de schuur heb ik al wat liggen, een 3fase(16A) automaat in de meterkast en een grondkabel ymvk-as 4x1.5mm2 (achteraf had dik beter 4x4mm2 of dikker kunnen zijn voor de echte laadpaal)
Nu wil ik in de schuur alvast een wandverdeler hangen om de grannycharger op aan te sluiten.
En dan het liefst op elke fase één stopcontact, zodat ik op de niet kookgroep(2fase kookplaat) de grannycharger kan inpluggen.
Op elektramat zie ik een lege kast met bedrade contactdozen.
En een volle met 4 groepen denk ik?
Zijn deze kasten geschikt voor mijn plan, en heb ik dan een kast nodig met nog 4 groepen in de kast zelf?
De CEE 5p 16A mag ik volgens mij niet aansluiten op 1.5mm2 kabel.
De kennisbank op Elektramat spreekt over 3x 230V op 1.5mm en 3x 400V op minimaal 2.5mm2, interpreteer ik dat goed anders zou ik die er graag ook nog op willen.
Mijn installatie, de 3fasenautomaat en aardlek waar de automaat achter zit.
:strip_exif()/f/image/8dsAiFOWnFsAEv4almsH0KTA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jWc0Qo2SMLtq2kymOdbUPzzX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/52CMncp4EZG3GwGMuCOWoeGK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie een aardlekautomaat achter een aardlekschakelaar, lol.tweedebas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:19:
Mijn installatie, de 3fasenautomaat en aardlek waar de automaat achter zit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En waarom al die 4P aardlekschakelaars
De ds203nc is later toegevoegd met een kabel naar de schuur, deze zou misschien buiten de onderste rij aardlekken kunnen lopen, ik weet niet meer wat de elektricien daarover gezegd heeft, maar lijkt me logischer dan 2 achter elkaar. Ik acht hem geen beun de haas.
We hebben een 3fase aansluiting, ik heb eigenlijk geen idee hoe die verdelen over de aardlekken?
Gaan alle 3 fasen +N door een 4 polige aardlek?
Nee, nu ga jij iets te snel. Je start conclusie is sowieso verkeerd; hoe kun jij nu beoordelen wat ik wel of niet weet?Andrehj schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:51:
[...]
Jij begrijpt niet hoe driefasen wisselspanning werkt. Als het om gelijkspanning zou gaan heb je gelijk, maar nu moet je even terug naar wiskunde B van de middelbare school:
Tel eens 3 sinussen met steeds 120° (2/3 pi radialen) faseverschuiving bij elkaar op. De uitkomst is een rechte lijn met y=0. Ergo: Als je alle fasen gelijk belast loopt er geen stroom door de nul.
Tel eens 2 sinussen met 120° (2/3 pi radialen) faseverschuiving bij elkaar op. De uitkomst is weer een sinus, die daar tussenin ligt, met dezelfde amplitude. Ergo: als je 2 fasen gelijk belast en eentje niet, loopt er door de nul een stroom ter grootte van 1 van die fasen.
Maar als je 3 sinussen zonder faseverschuiving bij elkaar optelt, wordt de amplitude drie keer zo hoog. En dat krijg je als je als je op alle drie de draden dezelfde fase aansluit.
Ik zie echter wel dat ik niet duidelijk ben geweest. In het geval dat er 1 fase wordt gebruikt dan moeten inderdaad om bovenstaande reden de 3 fase draden op 1 automaat worden aangesloten. Dan kun je op het dak de 3 fases apart aansluiten op de verschillende systemen en dan zit in de meterkast alles op 1 fase en op 1 automaat. Dit had ik duidelijker moeten melden, zal het nog even toevoegen.
Maar daar gaat het hier niet over, het gaat om zonnepanelen dus zou ik die nul wel gewoon aansluitenhabbekrats schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:13:
@fmb Bij een zuivere drie fasen belasting kun je de nul ook weglaten. Zoals bv bij elektromotoren hier sluit je de nul niet aan. Bij ongelijk belasting gaat er wel stroom door de nul, zou je de nul weglaten dan krijg je een (ongewenste) verschuiving van je nul punt en gaat er vaak wat stuk.
Zoekterm Misterie van de zwevende nul, als dit in de straatkabel gebeurt gaan er meestal diverse zaken stuk.
Laten we de verdere theorie over ster en driehoek schakelingen maar even achterwege laten.
:strip_exif()/f/image/3hZzvgb7Uzs2KRVTKrwiq0WK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wil ik dus graag laten vervangen door iets nieuwer, ivm het aantal aan te sluiten apparaten en eventueel inductie. Hoeveel groepen heb ik nodig en is er een 3 fase groep nodig zijn de vragen die ik nu heb. Het betreft ook een nieuw betrokken woning uit '65 die goed bijgehouden is, dus ik wil het wel goed aanpakken.
Enige tips, of gewoon morgen een offerte aanvragen?
Dit is inderdaad echt oud hele zooi vervangen ik zie niet eens aardleks wat gewoon onveilig is.
In de huidige meterkast zitten nu 8 groepen, verdeeld over 2 aardlekschakelaars (een aarlekschakelaar bedient 5 groepen, de andere 3, dus daar gaat sowieso wat aan gebeuren). Bij een aantal lokale elektriciens heb ik wat offertes opgevraagd, maar om eerlijk te zijn schoten de vouwen uit mn broek toen ik de bedragen zag wat die vragen voor een nieuwe groepenkast.
Nu heb ik een elektricien gevonden die ook een groepenkast wil installeren als we die zelf aanleveren. Ik overweeg dus om bij Elektramat een voorgemonteerde groepenkast te bestellen, en die dan te laten installeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van die aanpak, en over de spullen die ik in die groepenkast wil plaatsen. Eigenlijk even een check op de bestellijst
Wat ik nu heb geconfigureerd is het volgende:
- 1x hoofdschakelaar 4p 40A
- 9x installatie-automaat 16A 1P+N B-kar (1 extra vanwege quooker)
- 3x aardlekschakelaar 40A 30mA 2P
- 2x Krachtgroep 20A 3P+N B-kar (1x voor zonnepanelen, 1x voor toekomstige laadpaal)
- 1x Aardlekschakelaar 40A 4P 30mA
- Dinrail stopcontact
- Beltrafo
en zo is het voorspeld!
leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:15:
Ik heb deze vorige week op kunst en kitsch gezien inmiddels veel geld waard!
Dit is inderdaad echt oud hele zooi vervangen ik zie niet eens aardleks wat gewoon onveilig is.
:strip_exif()/f/image/J1oEkEQ0qkcAbQSNoxXLOAdB.jpg?f=fotoalbum_large)
Gevonden!
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
1x hoofdschakelaar 4p 40A
9x installatie-automaat (1 extra vanwege quooker)16A 1P+N B-kar
3x aardlekschakelaar 2P 40A 30mA
2x Krachtgroep 20A 3P+N B-kar (1x voor zonnepanelen, 1x voor toekomstige laadpaal)
1x Aardlekschakelaar 40A 4P 30mA
Dinrail stopcontact
Beltrafo
@Pinobigbird
Ik zag het aan voor hoofdschakelaar, nouja is de kast net te nieuw voor kunst en kitsch!
[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 19-11-2020 20:22 ]
Van het 4P type wat ongewenst is bij enkelfase groepen en in NL mogen er toch geen zes groepen achter een aardlekschakelaar. Hoop verspilde ruimte. En waarom heb je er vier als je maar 10 enkelfase groepen hebt?tweedebas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
De 4p aardlek schakelaars zaten er af nieuwbouw in, per 6(potentiele) groepen een aardlek schakelaar?
Zou kunnen. Foto met de kap er op zou e.e.a. wel duidelijk maken. Wat zit er op die automaat onderin de rechter kast?tweedebas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
De ds203nc is later toegevoegd met een kabel naar de schuur, deze zou misschien buiten de onderste rij aardlekken kunnen lopen, ik weet niet meer wat de elektricien daarover gezegd heeft, maar lijkt me logischer dan 2 achter elkaar. Ik acht hem geen beun de haas.
Je hebt 4-polige aardlekschakelaars en vermodelijk een 2x6 busboard... dus ja; die zitten allemaal op al die aardlekschakelaars.tweedebas schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
We hebben een 3fase aansluiting, ik heb eigenlijk geen idee hoe die verdelen over de aardlekken?
Gaan alle 3 fasen +N door een 4 polige aardlek?
Ik zie ook geen aardlek, wel een aardlekschakelaar. Nogal redelijk prominent tussen de meter en de smeltzekeringen inleonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:15:
Ik heb deze vorige week op kunst en kitsch gezien inmiddels veel geld waard!

Allemaal in plastic-fantastic EMAT?Res-q schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:19:
Voor ons nieuwe huis ben ik aan het kijken naar een nieuwe groepenkast. Reden hiervoor is dat we graag zonnepanelen op het dak willen, en daarvoor een 3-fase aansluiting nodig hebben. De huidige aansluiting is 1x 35A, dat moet dus 3x 25A worden, maar daarvoor zal eerst de hoofdzekering moeten worden aangepast en de huidige groepen worden verdeeld over de 3 fases.
In de huidige meterkast zitten nu 8 groepen, verdeeld over 2 aardlekschakelaars (een aarlekschakelaar bedient 5 groepen, de andere 3, dus daar gaat sowieso wat aan gebeuren). Bij een aantal lokale elektriciens heb ik wat offertes opgevraagd, maar om eerlijk te zijn schoten de vouwen uit mn broek toen ik de bedragen zag wat die vragen voor een nieuwe groepenkast.
Nu heb ik een elektricien gevonden die ook een groepenkast wil installeren als we die zelf aanleveren. Ik overweeg dus om bij Elektramat een voorgemonteerde groepenkast te bestellen, en die dan te laten installeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van die aanpak, en over de spullen die ik in die groepenkast wil plaatsen. Eigenlijk even een check op de bestellijst.
Wat ik nu heb geconfigureerd is het volgende:Volgens mij heb ik hier geen gekke dingen gedaan, maar hoor graag de mening van de experts
- 9x installatie-automaat (1 extra vanwege quooker)
- 3x aardlekschakelaar 16A 1P+N B-kar
- 2x Krachtgroep 20A 3P+N B-kar (1x voor zonnepanelen, 1x voor toekomstige laadpaal)
- Dinrail stopcontact
- Beltrafo
. Dit past trouwens precies in een kast voor 36 modules (3 rijen), ik moet nog even nameten of een 'dubbele kast' met 2x 24 ook past, dan blijft er nog wat ruimte over voor toekomstige uitbreidingen.
Laadpaal eigen aardlekbeveiliging. Dan blijft er nog 1 andere 3-fase groep over en kun je die ook als aardlekautomaat uitvoeren. Waarom 20A? Wat voor omvormer?
Die 220x550 kast heeft een deur... wat moet je dan in vredesnaam met een stopcontact in die verdeler
Er blijft trouwens nog steeds 1 module breedte over
Je kunt hem ook met Eaton componenten kopen, compleet met direct de 3P+N aardlekautomaten er in;
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
Sorry, klopt, ging iets mis met het in het lijstje zetten :-)leonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:21:
Ik neem aan dat het een typo is.
1x hoofdschakelaar 4p 40A
9x installatie-automaat (1 extra vanwege quooker)16A 1P+N B-kar
3x aardlekschakelaar 2P 40A 30mA
2x Krachtgroep 20A 3P+N B-kar (1x voor zonnepanelen, 1x voor toekomstige laadpaal)
1x Aardlekschakelaar 40A 4P 30mA
Dinrail stopcontact
Beltrafo
[...]
Ja, EMAT of Eaton, dat prijsverschil probeer ik voor mezelf nog te verklaren. Ik lees verschillende verhalen, en argumenten als 'geen risico' en 'pastic fantastic' lees ik wel, maar nog nergens echt slechte ervaringen gelezen. Voor een inhoudelijk argument ben ik wel in, maar kom ik weinig tegen. Een elektricien die hier in de buurt goed bekend staat kwam ook aan met EMAT in een Eaton kast.kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:29:
[...]
Allemaal in plastic-fantastic EMAT?
Laadpaal eigen aardlekbeveiliging. Dan blijft er nog 1 andere 3-fase groep over en kun je die ook als aardlekautomaat uitvoeren. Waarom 20A? Wat voor omvormer?
Die 220x550 kast heeft een deur... wat moet je dan in vredesnaam met een stopcontact in die verdeler![]()
Er blijft trouwens nog steeds 1 module breedte over![]()
Je kunt hem ook met Eaton componenten kopen, compleet met direct de 3P+N aardlekautomaten er in;
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
Als de groep voor de laadpaal op een eigen aardlek moet, dan kan ik inderdaad net zo goed voor beide krachtgroepen een aardlekautomaat kiezen. Wat is de reden dat de laadpaal een eigen aardlek verdient?
20A omdat de omvormer een 7KW exemplaar is, er komt iets meer dan 8000wp op het dak. Het prijsverschil is een paar euro, vandaar.
en zo is het voorspeld!
Dus dan kan je gewoon een 16A krachtgroep toepassen.
Als je gaat laden met 20A dan heb je nog maar 5a over per fase.. dat is niet veel, weet je het zeker? Misschien ruimte vrij houden voor een load balancer?Res-q schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:19:
2x Krachtgroep 20A 3P+N B-kar (1x voor
zonnepanelen, 1x voor toekomstige laadpaal)
[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-11-2020 21:04 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Volgens mij kan je hem via elektramat ook laten plaatsen voor iets van 300 euro.Res-q schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:19:
Voor ons nieuwe huis ben ik aan het kijken naar een nieuwe groepenkast. Reden hiervoor is dat we graag zonnepanelen op het dak willen, en daarvoor een 3-fase aansluiting nodig hebben. De huidige aansluiting is 1x 35A, dat moet dus 3x 25A worden, maar daarvoor zal eerst de hoofdzekering moeten worden aangepast en de huidige groepen worden verdeeld over de 3 fases.
Nu heb ik een elektricien gevonden die ook een groepenkast wil installeren als we die zelf aanleveren. Ik overweeg dus om bij Elektramat een voorgemonteerde groepenkast te bestellen, en die dan te laten installeren. Ik ben benieuwd wat jullie vinden van die aanpak, en over de spullen die ik in die groepenkast wil plaatsen. Eigenlijk even een check op de bestellijst.
Wat ik nu heb geconfigureerd is het volgende:Volgens mij heb ik hier geen gekke dingen gedaan, maar hoor graag de mening van de experts
- Dinrail stopcontact
- Beltrafo
. Dit past trouwens precies in een kast voor 36 modules (3 rijen), ik moet nog even nameten of een 'dubbele kast' met 2x 24 ook past, dan blijft er nog wat ruimte over voor toekomstige uitbreidingen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Kijk, fijn dat ik het hier dus even checkleonbong schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:53:
7kW met 3fasen omvormer is ruim onder de 16A per fase.
Dus dan kan je gewoon een 16A krachtgroep toepassen.
Ja het liefst heb ik dus ook nog wat ruimte in de groepenkast over, vandaar liever een kast met ruimte voor 48 modules. Heeft het dan nog zin om bepaalde elementen zwaarder uit te voeren? De aansluiting later laten opwaarderen door de netbeheerder naar 3x 35A kan altijd nog.WVL_KsZeN schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:03:
[...]
Als je gaat laden met 20A dan heb je nog maar 5a over per fase.. dat is niet veel, weet je het zeker? Misschien ruimte vrij houden voor een load balancer?
Ga ik even checken bij ze. In elk geval een stuk goedkoper dan alle andere aanbiedingen die ik had gekregenMakrolon schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:29:
[...]
Volgens mij kan je hem via elektramat ook laten plaatsen voor iets van 300 euro.
[ Voor 16% gewijzigd door Res-q op 19-11-2020 21:42 ]
en zo is het voorspeld!
Voor een 3-fasen laadpaal heb je vier modulen nodig, maar óók ruimte in de kast vóór de hoofdschakelaar voor 3 CT’s als je load balancing gaat toepassen. Of een slimme meter met P1 voor sommige laadpalen.Res-q schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:19:
- Dinrail stopcontact
- Beltrafo
:strip_exif()/f/image/Nz7UZCDN7q8JcaxwW8msbNXb.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen zorgen over de kookgroep, die wordt sowieso vervangen voor een 4 polige (3 fase) aansluiting.
Geen idee, nieuwbouw met meerwerk 3fase groepenkast, zal wel een stukje standaardkast ophangen, past niet, hup zo eenzelfde kast ernaast.kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:21:
[...]
Van het 4P type wat ongewenst is bij enkelfase groepen en in NL mogen er toch geen zes groepen achter een aardlekschakelaar. Hoop verspilde ruimte. En waarom heb je er vier als je maar 10 enkelfase groepen hebt?
Is het ongewenst, of onveilig en kan ik de verantwoordelijjke het laten aanpassen?
Met kap eraf denk ik aan de groene adereindhulsen, of ringetjes te zien dat de groep naar de schuur direct vanaf onder komt.kabeltjekabel schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:21:
Zou kunnen. Foto met de kap er op zou e.e.a. wel duidelijk maken. Wat zit er op die automaat onderin de rechter kast?
Rechtsonder zit een omvormer van setje PV en dus 2 aardlek schakelaars..
:strip_exif()/f/image/hmMQvasUXThCeZ6EBUnK27pV.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan blijft de vraag, kan ik hier zo een wandverdeler in de schuur op aansluiten met 3/4 stopcontacten, elk op een andere fase.
En welke optie van Emat zou het best zijn om te gebruiken, met of zonder groepen erin.
Als ik straks nog een groep voor een echte laadpaal nodig heb kan ik denk ik wel die rechter aardlek eruit halen en daar een 3fase groep + aardlek plaatsen.
Dit lijkt wel de nieuwe makkelijk af standaard te zijn, bij ons huis van 1.5jaar gelden hetzelfde, zoals je een paar post boven je kan zien.Kromme_plank schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:07:
Wij zijn afgelopen weekend een kijkje wezen nemen in onze woning in aanbouw, echter viel het mij op dat er 2 stuks 4 polige aardlekschakelaars in de groepenkast zijn geplaatst, terwijl er enkel 1 fase automaten van toepassing zijn... Heeft iemand hier een verklaring voor?
[Afbeelding]
Geen zorgen over de kookgroep, die wordt sowieso vervangen voor een 4 polige (3 fase) aansluiting.
Dus je hebt extra betaald voor een 3-fase groepenkast terwijl dat gewoon de standaard is (even aangenomen dat alle netbeheerders bij nieuwbouw tegenwoordig 3 fase aansluiten)? Het enige verschil lijkt dan dat ze 3-fase ALS nemen ipv 1 fase (wat voor 1-fase automaten die er dan achter zitten ook nog eens afgeraden wordt).tweedebas schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:16:
[...]
Geen idee, nieuwbouw met meerwerk 3fase groepenkast, zal wel een stukje standaardkast ophangen, past niet, hup zo eenzelfde kast ernaast.
Is het ongewenst, of onveilig en kan ik de verantwoordelijjke het laten aanpassen?
En dan duwen ze er wel zo'n soort-van-kookgroep-gekoppelde-automaten oplossing in. Maak daar dan ook een 3-fase automaat van... (ok, die is 1 DIN breder, maar dan heb je tenminste niet zo'n bruggetje)
En heb je nu alleen een beltrafo achter die meest rechtse ALS zitten?
Onveilig lijkt het mij allemaal niet, maar overzichtelijk is anders... Zeker voor nieuwbouw.
Edit: Nu ik nog eens kijk, zit die PV automaat wel achter een ALS?
[ Voor 3% gewijzigd door Aiolos op 19-11-2020 22:51 ]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
$ en "zo doen we dit al jaren"Kromme_plank schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:07:
Wij zijn afgelopen weekend een kijkje wezen nemen in onze woning in aanbouw, echter viel het mij op dat er 2 stuks 4 polige aardlekschakelaars in de groepenkast zijn geplaatst, terwijl er enkel 1 fase automaten van toepassing zijn... Heeft iemand hier een verklaring voor?
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.