Bij de meeste netbeheerders kun je online eenvoudig inzien wat de capaciteit van de aansluiting is. Postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers meternummer zijn over het algemeen voldoende.[b]Oekol in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"...kunnen wij denk ik nog wel eens 3x35 ampère hebben?
...
Kan iemand mij dan gelijk vertellen waar jullie naar kijken en hoe ik het zelf in de toekomst zie?
Ja, dat kan inderdaad op zondag....964C2 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:15:
[...]
Op je afrekening die je ieder jaar krijgt .
Je kunt ook even bellen naar je netbeheerder

Wellicht was het te zien op de foto, maar prima.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Kijk bij de 'Open Data' van de netbeheerder. Soms zit daar gewoon een 100% dekking van een bepaald soort aansluiting in een postcodegebied.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:47:
[...]
Ja, dat kan inderdaad op zondag....
Wellicht was het te zien op de foto, maar prima.
Thanks voor de tip. Kon bij stedin inloggen met nummer wat op kastje staat. Kreeg dit terug:kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:34:
[...]
Kijk bij de 'Open Data' van de netbeheerder. Soms zit daar gewoon een 100% dekking van een bepaald soort aansluiting in een postcodegebied.
CAPACITEIT
Elektriciteit: 1X50 A
Gas: G4
Gekke is dat dat niet een optie is op de website van stedin...
https://www.stedin.net/aansluiting#stroom
[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 08-11-2020 18:33 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hmmm, niet helemaal zeker of dat correct is. Op je foto van eerder lijk het toch alsof er in je kast enkele 3F+N componenten zitten. Dan lijkt het vreemd om een 1fasige aansluiting te hebben.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:40:
[...]
Thanks voor de tip. Kon bij stedin inloggen met nummer wat op kastje staat. Kreeg dit terug:
CAPACITEIT
Gekke is dat dat niet een potje is op de website van stedin...
Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:40:
[...]
Thanks voor de tip. Kon bij stedin inloggen met nummer wat op kastje staat. Kreeg dit terug:
CAPACITEIT
Gekke is dat dat niet een potje is op de website van stedin...
Kijk dit is interessant. Kan ik andere foto's maken om ergens achter te komen of moet ik stedin bellen en wellicht slapende honden wakker maken in de zin van 'ja nee meneer je hebt X dus je moet meer betalen dan je nu doet'.Mschamp schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:46:
[...]
Hmmm, niet helemaal zeker of dat correct is. Op je foto van eerder lijk het toch alsof er in je kast enkele 3F+N componenten zitten. Dan lijkt het vreemd om een 1fasige aansluiting te hebben.
Zie bovenstaande. Waar kan ik 40A HS vinden en wat houdt dit in?
Je maandelijkse netwerk kosten gaan ook omhoog als je meer dan 3 x 25A neemt door een verzwaring, aardig verschil in kosten per maand
.
Hier overzicht Enexis
https://www.enexis.nl/con...0tarieven%20zoekt%20u_2_1
.
Hier overzicht Enexis
[ Voor 5% gewijzigd door J.E. Weinor op 08-11-2020 22:10 ]
Ik had me gebasseerd op de onderste rij in je groepenkast, en de kabel die er boven los hangt. Die lijkt ook 3 fasig.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:34:
[...]
Kijk dit is interessant. Kan ik andere foto's maken om ergens achter te komen of moet ik stedin bellen en wellicht slapende honden wakker maken in de zin van 'ja nee meneer je hebt X dus je moet meer betalen dan je nu doet'.
[...]
De 40A hoofdschakelaar (HS) is de component die afzonderlijk zit, vlak boven je teller. Die is maar geschikt tot 40A, als je dan een 50A aansluiting hebt, zou je die niet volledig kunnen gebruiken zonder de HS te overbelasten en hadden ze dus een zwaardere HS moeten plaatsen.
Kan je op je digitale teller niet zien door pijltje of zo welke fasen er aanwezig zijn?
Met een duidelijke foto van de slimme meter kunnen we zien of de aansluiting één of drie fasen is.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:34:
[...]
Kijk dit is interessant. Kan ik andere foto's maken om ergens achter te komen
HS = Hoofdschakelaar, ik neem aan dat je die weet te vinden.Zie bovenstaande. Waar kan ik 40A HS vinden en wat houdt dit in?
Deze is geschikt voor een stroom van maximaal 40A en mag dus niet worden toegepast bij een 1x50A aansluiting.
De hoofdzekeringen zitten onder de slimme meter, daar kunnen we waarschijnlijk niets aan zien omdat die in een verzegelde kast zitten.
Mocht deze kast transparant zijn of mochten er hoofdautomaten zijn toegepast dan is een foto natuurlijk ook wel interessant.
De rekeningen van je energieleverancier bekijken gaat prima op zondag ja.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat daar boven los hangt is volgens mij de kabels van de sauna. Heeft de vorige bewoner nooit mooi weggewerkt.Mschamp schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:42:
[...]
Ik had me gebasseerd op de onderste rij in je groepenkast, en de kabel die er boven los hangt. Die lijkt ook 3 fasig.
De 40A hoofdschakelaar (HS) is de component die afzonderlijk zit, vlak boven je teller. Die is maar geschikt tot 40A, als je dan een 50A aansluiting hebt, zou je die niet volledig kunnen gebruiken zonder de HS te overbelasten en hadden ze dus een zwaardere HS moeten plaatsen.
Kan je op je digitale teller niet zien door pijltje of zo welke fasen er aanwezig zijn?
:strip_exif()/f/image/guiIgvBcdqjRxlnCeDFysotm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7v0eWUXLUvkYad6Bm1gwQ1nU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qGEBp6sR1W5SuUkAgDrs7I4C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3V4BHNr78DxkoVWv1pi2bnNm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ini1MetocmMbMDD3hC6cncxJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb maar wat geschoten, weet wel dat we dag en nacht stroom hebben. Volgens mij hebben we dat nu omgezet na veel googlen of dat kon naar 1 tarief per dag.
Eens maar die zegt echt heel weinig.Xander schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:44:
[...]
Met een duidelijke foto van de slimme meter kunnen we zien of de aansluiting één of drie fasen is.
[...]
HS = Hoofdschakelaar, ik neem aan dat je die weet te vinden.
Deze is geschikt voor een stroom van maximaal 40A en mag dus niet worden toegepast bij een 1x50A aansluiting.
De hoofdzekeringen zitten onder de slimme meter, daar kunnen we waarschijnlijk niets aan zien omdat die in een verzegelde kast zitten.
Mocht deze kast transparant zijn of mochten er hoofdautomaten zijn toegepast dan is een foto natuurlijk ook wel interessant.
[...]
De rekeningen van je energieleverancier bekijken gaat prima op zondag ja.
Alsjeblieft, je termijnnota van ¤ 107,00 voor november 2020. Wil je het bedrag van ¤ 107,00 vóór 4
november 2020 betalen? Dit kan snel en eenvoudig via iDEAL. Zelf overmaken kan natuurlijk ook.
Voor het adres: xxxxxxxxxxxxxx
Omschrijving Bedrag
Termijnbedrag
november 2020 (inclusief ¤ 18,58 btw) ¤ 107,00
Door jou te betalen ¤ 107,00
We schrijven rond 31 oktober 2020 ¤ 107,00 van je rekening af.
Je stroom- en/of gasproducten
Hieronder zie je je stroom- en/of gasproducten. Neem je ook Oxxio Pro af? Dan vind je dit product, en wat
je hiervoor maandelijks betaalt, terug in de Oxxio App. Ga hiervoor via het ‘Menu’ naar Oxxio Pro.
Vragen over de aarding.
Met verbouwen zijn en gaan en gaat er nog wat oud leidingwerk weg. Nu zit ik op zolder met het volgende: mechanische ventilatie, cv leidingen en waterleiding middels vertinde aarde draad met elkaar verbonden. De cv en waterleiding naar de badkamer zijn daar vervangen voor alupex leidingen. Deze week gaat daar de oude koperen wasmachine aansluiting weg dus de aarding van de MV ook. Kan ik de aarding van de MV buis laten vervallen of kan ik deze aansluiten bij de wcd van de MV?
Achter de warmtepomp (voorheen cv ketel) zitten nog enkele stukken stalen leiding, de rest is vervangen voor alupex, is het nodig dit te aarden? Aarding zou dan bij een wcd vandaan moeten komen, gezien er geen vertinde aarde draad van de zolder naar de meterkast ligt.
Aanvullende info; begane grond is nu vloerverwarming en in de badkamer een radiator. In de slaapkamers zijn de radiatoren nu weg en komt er nog een keer vloerverwarming.
Met verbouwen zijn en gaan en gaat er nog wat oud leidingwerk weg. Nu zit ik op zolder met het volgende: mechanische ventilatie, cv leidingen en waterleiding middels vertinde aarde draad met elkaar verbonden. De cv en waterleiding naar de badkamer zijn daar vervangen voor alupex leidingen. Deze week gaat daar de oude koperen wasmachine aansluiting weg dus de aarding van de MV ook. Kan ik de aarding van de MV buis laten vervallen of kan ik deze aansluiten bij de wcd van de MV?
Achter de warmtepomp (voorheen cv ketel) zitten nog enkele stukken stalen leiding, de rest is vervangen voor alupex, is het nodig dit te aarden? Aarding zou dan bij een wcd vandaan moeten komen, gezien er geen vertinde aarde draad van de zolder naar de meterkast ligt.
Aanvullende info; begane grond is nu vloerverwarming en in de badkamer een radiator. In de slaapkamers zijn de radiatoren nu weg en komt er nog een keer vloerverwarming.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Uit je foto is duidelijk dat je zeker 3 fasige aansluiting hebt. Het is dus zeker 3x XXA, waarbij XX < 40. Waarschijnlijk 25 of 35.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:59:
[...]
Wat daar boven los hangt is volgens mij de kabels van de sauna. Heeft de vorige bewoner nooit mooi weggewerkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb maar wat geschoten, weet wel dat we dag en nacht stroom hebben. Volgens mij hebben we dat nu omgezet na veel googlen of dat kon naar 1 tarief per dag.
[...]
Eens maar die zegt echt heel weinig.
[...]
PS. In het laatste misschien ook best je rekeningnummer weg halen
Ah top! Dat klinkt goed ook voor toekomst. Goeie tip! Had nog zo goed nagelopen..... Rek nr er direct uitgehaald. Om het zeker te weten ga ik wel even een keer met stedin bellen. Vind het toch wel interessant dat jullie het wel kunnen zien op foto's en ik in het echt overal naar kijk, maar niks zieMschamp schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:48:
[...]
Uit je foto is duidelijk dat je zeker 3 fasige aansluiting hebt. Het is dus zeker 3x XXA, waarbij XX < 40. Waarschijnlijk 25 of 35.
PS. In het laatste misschien ook best je rekeningnummer weg halen

Nee, 3x 25A kost precies net zoveel als 1x 35/40/..A (alles boven de 10).J.E. Weinor schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:38:
Je maandelijkse netwerk kosten gaan ook omhoog vanaf 3 x 25A met verzwaring aardig verschil in kosten per maand
.
Hier overzicht Enexis
Je betaalt pas meer als je drie fasen van meer dan 25A hebt.
Je hebt een MA304C meter, dan staat er links (staat niet op je foto'sOekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:51:
[...]
Ah top! Dat klinkt goed ook voor toekomst. Goeie tip! Had nog zo goed nagelopen..... Rek nr er direct uitgehaald. Om het zeker te weten ga ik wel even een keer met stedin bellen. Vind het toch wel interessant dat jullie het wel kunnen zien op foto's en ik in het echt overal naar kijk, maar niks zie
(en wél op de foto's de drie punten bij L1, L2 en L3, en de automaten, en de losse kabels, etc)
[ Voor 8% gewijzigd door Pinobigbird op 08-11-2020 20:19 ]
Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt
Op je meter-display staan pijltjes bij L1, L2 en L3. Dat zijn de benamingen voor de drie verschillende fasen. En als het pijltje aan is, dan is er spanning aanwezig op die fase.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:51:
[...]
Ah top! Dat klinkt goed ook voor toekomst. Goeie tip! Had nog zo goed nagelopen..... Rek nr er direct uitgehaald. Om het zeker te weten ga ik wel even een keer met stedin bellen. Vind het toch wel interessant dat jullie het wel kunnen zien op foto's en ik in het echt overal naar kijk, maar niks zie
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Dat gaf ik toch aan 3 x 25A is toch 3 fase? ga je het verzwaren naar 3 x 35A kost je al gauw gemiddeld 50 euro per maand meer aan netwerk kosten is 600 euro op jaarbasis, flinke bedragen zijn dat dan heb ik het nog niet over de eenmalige installatie kosten van gemiddelt 260 euro van 3 x 25A naar verzwaring naar 3 x 35a of hoger volgens Enexis tarieven.Vloris schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:10:
[...]
Nee, 3x 25A kost precies net zoveel als 1x 35/40/..A (alles boven de 10).
Je betaalt pas meer als je drie fasen van meer dan 25A hebt.
Sorry, dan begreep ik je verkeerd. Jij gaf aan “vanaf 3x 25A” ben je meer geld kwijt, dus ik dacht dat je bedoelde dat 3x 25A dus ook al in het hogere tarief zat. Taal-verschilletje denk ikJ.E. Weinor schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:29:
[...]
Dat gaf ik toch aan 3 x 25A is toch 3 fase? ga je het verzwaren naar 3 x 35A kost je al gauw gemiddeld 50 euro per maand meer aan netwerk kosten is 600 euro op jaarbasis, flinke bedragen zijn dat dan heb ik het nog niet over de eenmalige installatie kosten van gemiddelt 260 euro van 3 x 25A naar verzwaring naar 3 x 35a of hoger volgens Enexis tarieven.
Vanaf is beginnend bij, oftewel incluis 3x25A, beter is het meer dan te gebruiken. (vergrotende trap).
Dat gezegd hebbende: taal is ook niet echt mijn grootste vriend.
Dat gezegd hebbende: taal is ook niet echt mijn grootste vriend.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hoofdschakelaar... geschikt voor 40A. Staat er gewoon opgedrukt. Dus niet voor toepassing bij 50A hoofdzekering(en).Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:34:
[...]
'vanaf x' is dus inclusief 'x'...J.E. Weinor schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:29:
[...]
Dat gaf ik toch aan 3 x 25A is toch 3 fase? ga je het verzwaren naar 3 x 35A kost je al gauw gemiddeld 50 euro per maand meer aan netwerk kosten is 600 euro op jaarbasis, flinke bedragen zijn dat dan heb ik het nog niet over de eenmalige installatie kosten van gemiddelt 260 euro van 3 x 25A naar verzwaring naar 3 x 35a of hoger volgens Enexis tarieven.
Bewerk dan gewoon die post en knip die onzin weg. Die fabel dat 3x25A duurder is moet eens uitsterven.
Hangt af van mate van aanraakbaarheid.Erwin_83 schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:27:
Vragen over de aarding.
Water vereffen je bij binnenkomst in het huis.
Je zegt dus, een onderverdeler met (B/C?) 25A in de meterkast, en dan in de schuur twee 16A groepen. En de ALS komt dan ook in de schuur?roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:38:
[...]
Op 3x25A kun je dit niet aansluiten conform hetgeen gesteld is in de netcode elektriciteit.
Wat je wel kunt doet is de installatie splitsen en twee kleinere omvormers plaatsen. Je hebt dan 2 x 3-fase 11A, en dat kun je in de hoofdverdeler beide afzekeren op een 4p B16 automaat, die je gezamelijk weer achter een 4p aardlekschakelaar hangt.
Ja, als ik het goed heb begrepen kan je tot 159 meter gaan met 4x10mm2 grondkabelDe kabeldikte komt dan, met 80 meter, op 3x10mm2 uit voor beide kabels voor een spanningsval onder de 1%.
Dat de eigenaar hiermee een risico neemt is helder. Maar hoe kom je dan op die 25mm2 ?Zou je er toch voor kiezen om het als 3x22A uit te voeren, met niet-selectieve afzekering op een 4p B25 automaat, dan voldoet de installatie zoals hierboven gezegd dus niet aan hetgeen gesteld is in de netcode elektriciteit. Die schrijft voor dat de beveiligingen van de eindgroepen selectief moeten zijn aan de beveiliging van de netbeheerder. Zeker bij smeltveiligheden die niet toegankelijk zijn is dat van belang, je loopt immers het risico dat je de netbeheerder zult moeten bellen voor het vervangen van een zekering als gevolg van een fout die optreedt in je eigen installatie. Maar goed, als je er voor kiest om dat risico te nemen, dan moet de kabel naar de schuur, uitgaande van 80 meter, uitgevoerd worden als 3x25mm2.
Dit ga ik nog checken in de meterkastLet op, zorg er in alle gevallen voor dat je de bestaande installatie voorbeveiligd met een 3p of 4p B of C25 automaat, zodat je geen grotere stromen in je kast kan krijgen dan hetgeen waar die ooit voor bereieknd is. Met 22A erbij kan er per fase 47A gaan lopen ipv de 25A waarop de kast ooit ontworpen is. Andere optie is de kast herbedraden en alle aardlekschakelaars vervangen, maar dat is een stuk meer werk en duurder.
Bij het graven in de tuin tegen de muur van het huis heb ik twee stukken staaldraad gevonden van 6mm² dik. Als ik ze weer in zou graven zouden de uiteinden zo'n 10cm boven de tuin uit komen. Een van de draden gaat door een 16mm elektriciteitsbuis op zo'n 15cm diepte het huis in. De andere gaat dieper de grond in, en na 40cm ben ik gestopt met spitten.
Mijn vermoeden is dat het iets met aarding te maken heeft, vandaar mijn post hier in dit topic. Iemand ideeën over deze twee staaldraden?
Mijn vermoeden is dat het iets met aarding te maken heeft, vandaar mijn post hier in dit topic. Iemand ideeën over deze twee staaldraden?
Speel ook Balls Connect en Repeat
APClll schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:19:
[...]
Op je meter-display staan pijltjes bij L1, L2 en L3. Dat zijn de benamingen voor de drie verschillende fasen. En als het pijltje aan is, dan is er spanning aanwezig op die fase.
Klopt als een bus! Stedin maar eens bellen waarom ze zeggen dat ik 1 fase 50A heb terwijl ik toch echt 3 fase heb.Pinobigbird schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:16:
[...]
Je hebt een MA304C meter, dan staat er links (staat niet op je foto's) 3x230/400V, dus 3-fasen.
(en wél op de foto's de drie punten bij L1, L2 en L3, en de automaten, en de losse kabels, etc)
:strip_exif()/f/image/2Eoc153fepOUWbrmPIp9t1aV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Oekol op 08-11-2020 21:27 ]
Nee, ik zeg dat je met 2 aparte kabels, beide 5x10mm2, naar je schuur gaat. Beide zeker je apart af in de hoofdverdeler op een B16 4p automaat. Beide automaten hang je gezamelijk achter een aardlekschakelaar. Je kunt natuurlijk ook twee aardlekschakelaars of twee B16 4p aardlekautomaten toepassen, maar dat is onnodig geld uitgeven.m_rick schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:15:
Je zegt dus, een onderverdeler met (B/C?) 25A in de meterkast, en dan in de schuur twee 16A groepen. En de ALS komt dan ook in de schuur?
De kabeldiameter is berekend op de opgegeven lengte, 80 meter, voor ingegraven grondkabel. Je hebt dan een spanningsval lager dan 1%. Hoger wil je in principe niet uitkomen bij PV, mede ook om spanningsopdrijving te voorkomen.
Een onderverdeler plaatsen en de distributiegroep afzekeren op 3x25A levert je exact hetzelfde issue op als met een enkele omvormer die je afzekert op 3x25A.
Dat zou de minimaal vereiste aderdikte zijn als je 22A over 80 meter wilt transporteren, met maximaal 1% verlies. Met 16mm2 kom je boven die 1% uit.Dat de eigenaar hiermee een risico neemt is helder. Maar hoe kom je dan op die 25mm2 ?
Op een gegeven moment moet je ook even uitrekenen hoeveel jaar het duurt voordat je dat extra koper hebt terugverdiend.roelbouwman schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:39:
[...]
Nee, ik zeg dat je met 2 aparte kabels, beide 5x10mm2, naar je schuur gaat. Beide zeker je apart af in de hoofdverdeler op een B16 4p automaat. Beide automaten hang je gezamelijk achter een aardlekschakelaar. Je kunt natuurlijk ook twee aardlekschakelaars of twee B16 4p aardlekautomaten toepassen, maar dat is onnodig geld uitgeven.
De kabeldiameter is berekend op de opgegeven lengte, 80 meter, voor ingegraven grondkabel. Je hebt dan een spanningsval lager dan 1%. Hoger wil je in principe niet uitkomen bij PV, mede ook om spanningsopdrijving te voorkomen.
Een onderverdeler plaatsen en de distributiegroep afzekeren op 3x25A levert je exact hetzelfde issue op als met een enkele omvormer die je afzekert op 3x25A.
[...]
Dat zou de minimaal vereiste aderdikte zijn als je 22A over 80 meter wilt transporteren, met maximaal 1% verlies. Met 16mm2 kom je boven die 1% uit.
De wijziging maar aangepast wegens onduidelijkheid.
Een kennis even op de hoogte gesteld ivm netwerk kosten, zij hebben een halfjaar geleden een woning gekocht zit krachtstroom in de garage en via de app te horen gekregen dat er een 3 fase van 3 x 50A in de meterkast zit, nu gaan ze overwegen om het om te zetten naar 3 x 25A en het krachtstroom laten ze vervallen gebruiken doen ze het toch niet, dat het in hun nieuwe woning zit is mooi mee genomen maar rechtvaardigt niet de hoge kosten die je jaarlijks aan netwerk kosten betaald.
En waarom meer betalen als je er geen noodzakelijk gebruik van maakt en geen zware gebruikers achter zet.
Het levert weer een aanzienlijke besparing op jaar basis op.
Een kennis even op de hoogte gesteld ivm netwerk kosten, zij hebben een halfjaar geleden een woning gekocht zit krachtstroom in de garage en via de app te horen gekregen dat er een 3 fase van 3 x 50A in de meterkast zit, nu gaan ze overwegen om het om te zetten naar 3 x 25A en het krachtstroom laten ze vervallen gebruiken doen ze het toch niet, dat het in hun nieuwe woning zit is mooi mee genomen maar rechtvaardigt niet de hoge kosten die je jaarlijks aan netwerk kosten betaald.
En waarom meer betalen als je er geen noodzakelijk gebruik van maakt en geen zware gebruikers achter zet.
In de meterkast is de inkomende waterleiding geaard. Dus (drink) water is dan geregeld.kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:58:
[...]
Hangt af van mate van aanraakbaarheid.
Water vereffen je bij binnenkomst in het huis.
De mechanische ventilatie buis gaat binnenkort weer in een koof, dus aanraken is dan niet meer mogelijk. Hooguit als je de ventielen loshaalt met schoonmaken. Dus die zou dan zonder aarde kunnen ?
De stalen cv leidingen zitten alleen nog in een technische ruimte. Aanraken is mogelijk, maar zal niet snel gebeuren. De (drink)waterleiding gaat in alupex naar zolder en gaat daar weer in een stuk koper over bij de verdeling. De cv leiding zou ik hier middels vertinde draad en klem op kunnen aarden ? Is dit voldoende?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Krachtstroom hoeft niet te vervallen hoor met 3x25a. Is alleen wat minder krachtigJ.E. Weinor schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:40:
De wijziging maar aangepast wegens onduidelijkheid.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Het heeft even geduurd maar ik heb van het weekend wat tijd gevonden om alles uit te gooien en open te draaien.DonJunior schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:46:
[...]
Dat is de warmte-levering-meter (stadsverwarming)
Dank allen voor de tips.
Ik heb geen idee waar die drie smeltzekeringen voor zijn die naast de aardlek zitten.
@roelbouwman
Ik heb verder geen krachtgroepen en volgens mij is het allemaal 1 fase (stamt uit '91)
Die kast met die twee groepen links heb ik wel open gemaakt, daar komt gewoon een zwarte en blauwe kabel van de zijkant in en gaat de twee groepen in. De. ene groep is voor de vaatwasser, de andere voor de koelkast en vriezer. Beiden (volgens mij) dus zonder aardlek (wat ik een beetje vreemd zou vinden)
De twee 'witte' groepen (schakelaars) zijn voor de wasmachine en droger op zolder. Ook die zitten dus niet achter een aardlek.. terwijl dat juist alle apparaten zijn die je daar net wél achter wilt hebben toch?
De kast open maken is wat lastig omdat je dan alle zekeringen eruit moet draaien volgens mij
:strip_exif()/f/image/61bF1Cukdh7jbtXq3ZNRpi3l.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/dH46Pz96YzdAhEk43PJwWwcN.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het heeft er alle schijn van dat ik wél 3-fasen heb..
De drie zekeringen naast de aardlek lijken de 3 fasen te zekeren. Waarschijnlijk van de kookplaat dus.
Nu mijn vraag natuurlijk of dit vermoeden klopt (dat ik 3-fasen heb) en zou ik dan, als ik toch de hele kast ga vervangen) alvast wat voorbereidend werk kunnen doen voor een eventuele electrische auto in de toekomst.
Tevens ook de vraag wat jullie ervaringen zijn met aardlekautomaten i.t.t. reguliere instalatiegroepen. Zijn aarlekautomaten de meerprijs waard?
edit: grote tumbnails van gemaakt.
[ Voor 3% gewijzigd door DonJunior op 09-11-2020 10:04 ]
*sowieso
Hangt van je toepassing af. Voordeel van een installatiegroep is dat ze goedkoper zijn, maar als één groep een aardlekstroom heeft, dan klapt heel de aardgroep eruit. Of dat een hoog risico is, of een ramp, moet je zelf inschatten.DonJunior schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:03:
[...]
Tevens ook de vraag wat jullie ervaringen zijn met aardlekautomaten i.t.t. reguliere instalatiegroepen. Zijn aarlekautomaten de meerprijs waard?
Ik heb bijvoorbeeld mijn huisserver/bewaking op een aardlekautomaat zitten, zodat deze er niet zomaar uit gaat als er elder in huis iets mis gaat. Daarnaast kun je risicogroepen op een aardlekautomaat zetten (bv elektrisch gereedschap als je veel hobbiet in de schuur).
Daarnaast kan het ook praktisch zijn: er mogen max 4 groepen achter een aardlek. Wil je 9 groepen, dan is het qua ruimte in je groepenkast voordelig om de 9e een aardlekautomaat te hebben.
Wellicht zijn er nog andere overwegingen, ik ben geen elektriciën
JaDonJunior schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:03:
Nu mijn vraag natuurlijk of dit vermoeden klopt (dat ik 3-fasen heb).......
Persoonlijk, maar ikzelf zou dat wel doen.als ik toch de hele kast ga vervangen) alvast wat voorbereidend werk kunnen doen voor een eventuele electrische auto in de toekomst.
Heb je genoeg plaats of niet? of zoals zwartoog aangeeft.Tevens ook de vraag wat jullie ervaringen zijn met aardlekautomaten i.t.t. reguliere instalatiegroepen. Zijn aarlekautomaten de meerprijs waard?
@DonJunior Als je voor aardlekautomaten gaat, kies dan wel een type dat bij het uitschakelen aangeeft of het een aardlek was of overbelasting. Maakt foutzoeken stukje makkelijker.
Heb even een copy/paste voor je gedaan vanuit de NPR5310;Erwin_83 schreef op maandag 9 november 2020 @ 06:39:
[...]
In de meterkast is de inkomende waterleiding geaard. Dus (drink) water is dan geregeld.
De mechanische ventilatie buis gaat binnenkort weer in een koof, dus aanraken is dan niet meer mogelijk. Hooguit als je de ventielen loshaalt met schoonmaken. Dus die zou dan zonder aarde kunnen ?
De stalen cv leidingen zitten alleen nog in een technische ruimte. Aanraken is mogelijk, maar zal niet snel gebeuren. De (drink)waterleiding gaat in alupex naar zolder en gaat daar weer in een stuk koper over bij de verdeling. De cv leiding zou ik hier middels vertinde draad en klem op kunnen aarden ? Is dit voldoende?
Zoals wel vaker laat de NPR5310 natuurlijk weer allerlei zaken in het midden... ik heb bijvoorbeeld wel metalen ventielen, die in metalen kanalen zitten.6.1 CV-leidingen in woningen
Hoewel ook het metalen leidingstelsel van de centrale verwarming door een beschermende vereffeningsleiding met de hoofdaardrail of -klem behoort te zijn verbonden, is een vereffeningsleiding tussen de hoofdaardrail of -klem en het leidingstelsel in woningen vaak moeilijk aan te brengen.
In de Nederlandse installatiepraktijk echter, zijn de metalen cv-leidingen vaak deugdelijk galvanisch (lees: etallisch) verbonden met de cv-ketel. Die cv-ketel is op zijn beurt weer galvanisch verbonden met de waterleiding en de gasleiding. De waterleiding en de gasleiding zijn al vereffend in de meterruimte. Op die manier zijn de cv-leidingen ook (indirect) vereffend. Bij een dergelijke installatiewijze is het niet noodzakelijk nog een afzonderlijke vereffening aan te brengen voor de cv-leidingen.
6.2 Mechanische ventilatie in woningen
Luchtbehandelingssystemen, waar ook mechanische ventilatiesystemen onder vallen, moeten eveneens door een beschermende vereffeningsleiding met de hoofdaardrail of -klem zijn verbonden. Een uitzondering kan worden gemaakt voor luchtbehandelingssystemen die niet volledig van metaal zijn, waardoor geen potentiaalversleping kan plaatsvinden, of die zo zijn geïnstalleerd dat ze niet aanraakbaar zijn tijdens normaal gebruik. Deze luchtbehandelingssystemen hoeven niet te worden vereffend.
In de Nederlands praktijk bestaat de centrale unit van het mechanische ventilatiesysteem veelal uit een volledig kunststof behuizing waarbinnen zich de aandrijfmotor met ventilator bevindt. Aan de buitenzijde van deze kunststof behuizing wordt het metalen ventilatiekanaal aangesloten. Er is geen galvanische (lees: metallische) verbinding tussen het ventilatiekanaal en het metalen gestel van de aandrijfmotor. Daardoor is het uitgesloten dat bij een defect binnen in de centrale unit, het ventilatiekanaal onder spanning kan komen. Het ventilatiekanaal wordt veelal zo in de woning aangelegd dat het geheel ‘buiten handbereik’ is geplaatst en tevens onder normale omstandigheden niet of nauwelijks kan worden aangeraakt. Aan het uiteinde van het ventilatiekanaal worden veelal kunststof ventilatieroosters geplaatst in de wand of het plafond. Bij die toepassing is het eveneens niet of nauwelijks mogelijk het ventilatiekanaal fysiek aan te raken. Bij een dergelijke installatiewijze is het niet noodzakelijk nog een afzonderlijke vereffening aan te
brengen.
Vereffening op de ventilatiekanalen zie ik bijna nooit, en als ik het al zie is het vaak van het type 'we hebben de vertinde draad er een wikkeling omheen gedraaid'.

Gisteren heeft hier de 2de Philips Hue buitentransfo de geest gegeven. Heb er 2 in de tuin van de Hue buitenverlichting. Beiden zijn ongeveer 3 jaar, vorig jaar ging de ene stuk, heb ik vervangen, nu is de 2de om zeep.
Zou het mogelijk zijn die transfo's te vervangen door een gewone zekeringskast transfo ?
Op de Hue transfo staat 24 volt DC, 1,67A 40 Watt.
Er hangen een 8 tal buitenspotjes op beide transfos, als ik goed voorheb zijn die dingen een 7 watt per spotje.
Dus zou een transfo nodig hebben van max 70 watt ofzo 24 VDC.
Bestaan die dingen in formaat voor zekeringkast ( dus zoals een beltransfo ). En kunnen die tot op het einde van de lijn 24 volt geven ? Denk dat van beginpunt zekeringkast tot laatste spotje 35 meter is.
Zou het mogelijk zijn die transfo's te vervangen door een gewone zekeringskast transfo ?
Er hangen een 8 tal buitenspotjes op beide transfos, als ik goed voorheb zijn die dingen een 7 watt per spotje.
Dus zou een transfo nodig hebben van max 70 watt ofzo 24 VDC.
Bestaan die dingen in formaat voor zekeringkast ( dus zoals een beltransfo ). En kunnen die tot op het einde van de lijn 24 volt geven ? Denk dat van beginpunt zekeringkast tot laatste spotje 35 meter is.
-| Hit it i would ! |-
Komen ze niet in aanmerking voor deze terugroepactie?Falcon10 schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:25:
Gisteren heeft hier de 2de Philips Hue buitentransfo de geest gegeven. Heb er 2 in de tuin van de Hue buitenverlichting. Beiden zijn ongeveer 3 jaar, vorig jaar ging de ene stuk, heb ik vervangen, nu is de 2de om zeep.
https://www.philips-hue.c...port/outdoor-power-supply
Alleen een foto nodig van de oude en je krijgt nieuwe opgestuurd.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 09-11-2020 17:30 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dankje, voor de. Mechanische ventilatie is het dan in orde, kunststof ventielen en box.kabeltjekabel schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:35:
[...]
Heb even een copy/paste voor je gedaan vanuit de NPR5310;
[...]
Zoals wel vaker laat de NPR5310 natuurlijk weer allerlei zaken in het midden... ik heb bijvoorbeeld wel metalen ventielen, die in metalen kanalen zitten.![]()
Vereffening op de ventilatiekanalen zie ik bijna nooit, en als ik het al zie is het vaak van het type 'we hebben de vertinde draad er een wikkeling omheen gedraaid'.
Het korte stukje cv leiding aard ik dan voor de zekerheid aan de waterleiding op zolder. De gasleiding en cv ketel zijn weg en daar staat een warmtepomp.
Weet iemand waarom mijn energie aansluiting twee kabels heeft? We willen volgend jaar de voortuin aanpakken en ik ben aan het inventariseren wat we allemaal nog moeten doen aan kabelwerk in de voortuin. Op alle afbeeldingen vind ik maar 1 kabel die de meter in gaat.
Dat Telefunken ding gaat ook weg, dat is nog iets van vroeger. Zoals je kunt zien is er ook nog geen net aop gemaakt door Ziggo.
Dat Telefunken ding gaat ook weg, dat is nog iets van vroeger. Zoals je kunt zien is er ook nog geen net aop gemaakt door Ziggo.
:strip_exif()/f/image/UpNQrMGIgXM7KrCVDV6iGGt7.jpg?f=fotoalbum_large)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Kabel naar de buren?WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:15:
Weet iemand waarom mijn energie aansluiting twee kabels heeft?
Vroeger werden aansluitingen vaak doorgelust naar de buren, omdat dat goedkoper was/is.
(Ik had dat ook, is nu vervangen voor een nieuwe aansluiting rechtstreeks)
De hoofdkabel loopt in jou geval onder het huizenblok door ipv dat deze in de stoep ligt. Eén kabel komt van de buren, de ander gaat naar je andere burenWVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:15:
Weet iemand waarom mijn energie aansluiting twee kabels heeft?
Volgens mij zag ik bij de buren maar 1 kabel omhoog komen.. zou het per 2 huizen zijn?m_rick schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:50:
[...]
De hoofdkabel loopt in jou geval onder het huizenblok door ipv dat deze in de stoep ligt. Eén kabel komt van de buren, de ander gaat naar je andere buren
Dat kan ook. Afhankelijk van hoe huizen staan ten opzichte van de straat gebeurde het ook wel eens per twee huizen. Zo was mijn huis ook aangesloten via dat van de buren. Bij mijn sanering en verzwaring heb ik een eigen aansluiting gekregen en is de boel bij de buurman losgekoppeld.WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:55:
[...]
Volgens mij zag ik bij de buren maar 1 kabel omhoog komen.. zou het per 2 huizen zijn?
(eigenlijk zit dit voor de meter en hoort het niet bij je huisinstallatie, maar het gaat wat ver om voor zoiets een nieuw topic te openen...
[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 11-11-2020 12:02 ]
Punctuality is the politeness of kings
Vermoedelijk wel. Hier in de jaren 30 woning werd in onze meterkast ook doorgelust naar de buren. Toen de Electricien bij mij klaar was en “ die ene zekering heb ik niet terug geplaatst want deed niks” stond de buurman een uur later op de stoep met de vraag of wij ook geen stroom hadden :-)WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:55:
[...]
Volgens mij zag ik bij de buren maar 1 kabel omhoog komen.. zou het per 2 huizen zijn?
Netbeheerder was wel even boos op de betreffende electricien ( met zegelrecht..)
Laatste woning van de rij?WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:55:
[...]
Nee, de tweede.
Het gaat bij kabelberekeningen voor PV niet primair over verlies, maar over het beperken van spanningsopdrijving. Boven de 253V bij de omvormer betekent dat die uitschakelt. En dan levert die installatie opeens wel heel erg weinig op.kabeltjekabel schreef op zondag 8 november 2020 @ 22:05:
[...]
Op een gegeven moment moet je ook even uitrekenen hoeveel jaar het duurt voordat je dat extra koper hebt terugverdiend.
Nu is dat met 0,8 vs 1,6% verlies nog allemaal wel in de marge, maar goed, scheelt toch weer 2 volt. Als je dan ergens woont waar aan dezelfde netkabel meer huizen stevig aan het invoeden (en daarmee aan het opdrijven) zijn dan helpen alle beetjes mee om afschakeling te voorkomen.
[ Voor 22% gewijzigd door roelbouwman op 11-11-2020 13:17 ]
In diverse topics kom ik telkens weer kritiek tegen op het ouderwetse spanningszoekertje en wordt overal een duspol geadviseerd. Zo ondertussen kom ik in het stadium "als iedereen het zegt moet ik misschien stoppen met eigenwijs zijn"
Maar, waarom ik nog twijfel:
een spanningszoeker test of er spanning staat tussen het meetpunt en aarde, wat vrij aardig gaat als je vinger enigszins met aarde verbonden is (dus geen puur rubberen zolen, geen houten trap enzo).
Hypothetische situatie: een zwarte en blauw draad komen uit het plafond. En $beunhaas die het heeft aangelegd heeft de blauwe aan de andere kant aan de 230V verbonden en de zwarte is geschakeld met een nul. Dus die blauwe draad staat gewoon 230V op en de zwarte is zwevend of nul.
Als je met een duspol meet, meet je spanning tussen twee draden, toch? Dus als de schakelaar 'uit' staat en de zwarte draad zweeft, dan meet je geen spanningsverschil?
Tweede hypothetische situatie: de kleurcodering klopt (dus zwart is een geschakelde fase en blauw is aarde), maar de blauwe is aan de andere kant losgeschoten uit een kroonsteen of zo. Dus de zwarte kan 230V op staan, maar t.o.v. de blauwe (zwevend) zal je dat niet meten... toch?
Of kan je zo'n duspol dan *ook* nog als enkelpolige spanningszoeker gebruiken?
Edit: ik heb dit topic doorzocht met trefwoord 'duspol' en alle reacties snel doorgekeken, maar daar geen antwoord in gevonden... al kan het zijn dat ik met een ander trefwoord of zorgvuldiger doorkijken wel een antwoord had gehad.
een spanningszoeker test of er spanning staat tussen het meetpunt en aarde, wat vrij aardig gaat als je vinger enigszins met aarde verbonden is (dus geen puur rubberen zolen, geen houten trap enzo).
Hypothetische situatie: een zwarte en blauw draad komen uit het plafond. En $beunhaas die het heeft aangelegd heeft de blauwe aan de andere kant aan de 230V verbonden en de zwarte is geschakeld met een nul. Dus die blauwe draad staat gewoon 230V op en de zwarte is zwevend of nul.
Als je met een duspol meet, meet je spanning tussen twee draden, toch? Dus als de schakelaar 'uit' staat en de zwarte draad zweeft, dan meet je geen spanningsverschil?
Tweede hypothetische situatie: de kleurcodering klopt (dus zwart is een geschakelde fase en blauw is aarde), maar de blauwe is aan de andere kant losgeschoten uit een kroonsteen of zo. Dus de zwarte kan 230V op staan, maar t.o.v. de blauwe (zwevend) zal je dat niet meten... toch?
Edit: ik heb dit topic doorzocht met trefwoord 'duspol' en alle reacties snel doorgekeken, maar daar geen antwoord in gevonden... al kan het zijn dat ik met een ander trefwoord of zorgvuldiger doorkijken wel een antwoord had gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door vanaalten op 11-11-2020 16:51 . Reden: disclaimer toegevoegd. ]
Is bij 3-fase nauwelijks een probleem. Met name ook omdat je het nulverlies al kwijt bent.roelbouwman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:07:
[...]
Het gaat bij kabelberekeningen voor PV niet primair over verlies, maar over het beperken van spanningsopdrijving. Boven de 253V bij de omvormer betekent dat die uitschakelt. En dan levert die installatie opeens wel heel erg weinig op.
Nu is dat met 0,8 vs 1,6% verlies nog allemaal wel in de marge, maar goed, scheelt toch weer 2 volt. Als je dan ergens woont waar aan dezelfde netkabel meer huizen stevig aan het invoeden (en daarmee aan het opdrijven) zijn dan helpen alle beetjes mee om afschakeling te voorkomen.
Bij de Fluke T110 die ik heb kun je ook een enkelpolige test doen, idem met de betrouwbaarheid van lik m'n vestje.vanaalten schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:49:
In diverse topics kom ik telkens weer kritiek tegen op het ouderwetse spanningszoekertje en wordt overal een duspol geadviseerd. Zo ondertussen kom ik in het stadium "als iedereen het zegt moet ik misschien stoppen met eigenwijs zijn"![]()
Dan heeft hij dus ook onder last de zekering getrokken, dat is ook absoluut niet de bedoeling. Je moet de boel eerst stroomloos maken.koentjuh schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:08:
[...]
Vermoedelijk wel. Hier in de jaren 30 woning werd in onze meterkast ook doorgelust naar de buren. Toen de Electricien bij mij klaar was en “ die ene zekering heb ik niet terug geplaatst want deed niks” stond de buurman een uur later op de stoep met de vraag of wij ook geen stroom hadden :-)
Netbeheerder was wel even boos op de betreffende electricien ( met zegelrecht..)
Een kabel van de straat, eentje naar de buren. Hopelijk afgetakt onder de zekeringhouders en de buurman z'n eigen hoofdzekeringen. Zijn ook gevallen waar de hoofdzekeringen bij de buren zitten, en dat is bespottelijk.WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:15:
Weet iemand waarom mijn energie aansluiting twee kabels heeft? We willen volgend jaar de voortuin aanpakken en ik ben aan het inventariseren wat we allemaal nog moeten doen aan kabelwerk in de voortuin. Op alle afbeeldingen vind ik maar 1 kabel die de meter in gaat.
[Afbeelding]
Ik wil ook de vloer gaan isoleren en de bodem afdekken. Er steken nu nog veel te veel oude kabels en leidingen door de vloer wat het te lastig maakt. Eigenlijk wil ik die tweede aansluiting weg hebben. Idem dat Telefunken ding wat blijkbaar een restant is van een oud kabel netwerk.kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:59:
[...]
Een kabel van de straat, eentje naar de buren. Hopelijk afgetakt onder de zekeringhouders en de buurman z'n eigen hoofdzekeringen. Zijn ook gevallen waar de hoofdzekeringen bij de buren zitten, en dat is bespottelijk.
Ik heb nu bijvoorbeeld 6(!) Coax kabels door de vloer lopen. Belachelijk natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door WVL_KsZeN op 11-11-2020 18:12 ]
Die aansluitpunten zijn -dacht ik- eigendom van de bijbehorende bedrijven. Maar als je het demonteerd en terugdrukt naar de kruipruimte... niemand die er om maalt.WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:04:
[...]
Ik wil ook de vloer gaan isoleren en de bodem afdekken. Er steken nu nog veel te veel oude kabels en leidingen door de vloer wat het te lastig maakt. Eigenlijk wil ik die tweede aansluiting weg hebben. Idem dat Telefunken ding wat blijkbaar een restant is van een oud kabel netwerk.
Ik heb nu bijvoorbeeld 6(!) Coax kabels door de vloer lopen. Belachelijk natuurlijk.
Vloerdoorvoeren inderdaad goed afdichten. Kruipruimtelucht in huis is echt vies. In heel veel huizen heb je dat in de gang; kruipluik niet goed en kierende doorvoeren in de meterkast.
Van die coax is 1 van mij, 1 van Ziggo en 4 oude die niet meer in gebruik zijn. Ziggo wil ze niet weghalen, ondanks dat zij denk ik eigenaar zijn door overname na overname. De kabels in de doos liggen al maanden los, dus ik trek binnenkort alles terug naar de kruipruimte. Maar er is nog veel meer : oude doorvoer van alarminstallatie (nu anders opgelost), dubbele electra van Liander, gas, aardpen (van mij), aardedraden (voor vereffenen waterleiding in de kruipruimte).kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:14:
[...]
Die aansluitpunten zijn -dacht ik- eigendom van de bijbehorende bedrijven. Maar als je het demonteerd en terugdrukt naar de kruipruimte... niemand die er om maalt.
Vloerdoorvoeren inderdaad goed afdichten. Kruipruimtelucht in huis is echt vies. In heel veel huizen heb je dat in de gang; kruipluik niet goed en kierende doorvoeren in de meterkast.
Die laatste wil ik eigenlijk gewoon oplossen in de kruipruimte zelf, de loze 4 coax weg, oude alarm weg. Dat ruimt echt enorm op in de kruipruimte.
Ik wil inbouwspots onder de goot hebben, deze wil ik laten schakelen door een inbouw bewegingsmelder met schemerschakelaar. Aangezien het buiten is zal de schakelaar minimaal IP44 moeten zijn.
Iemand nog een goede tip voor een goede betaalbare schakelaar?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Zou dat gewoon boven de vloer houden. In de kruipruimte wil toch alles alleen maar wegrotten en maakt meten van de aardpen ook lastiger.WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:27:
[...]
Van die coax is 1 van mij, 1 van Ziggo en 4 oude die niet meer in gebruik zijn. Ziggo wil ze niet weghalen, ondanks dat zij denk ik eigenaar zijn door overname na overname. De kabels in de doos liggen al maanden los, dus ik trek binnenkort alles terug naar de kruipruimte. Maar er is nog veel meer : oude doorvoer van alarminstallatie (nu anders opgelost), dubbele electra van Liander, gas, aardpen (van mij), aardedraden (voor vereffenen waterleiding in de kruipruimte).
Die laatste wil ik eigenlijk gewoon oplossen in de kruipruimte zelf, de loze 4 coax weg, oude alarm weg. Dat ruimt echt enorm op in de kruipruimte.
Die twee van Liander gaat ook niks aan veranderen tenzij je ze serieuze bedragen gaat betalen.
Ik zou een shelly gebruiken (€ 12 ofzo) in een IP68 doosje doen. En die laten schakelen op zonsondergang/zonsopkomstblitzkrieg schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:10:
Ik wil inbouwspots onder de goot hebben, deze wil ik laten schakelen door een inbouw bewegingsmelder met schemerschakelaar. Aangezien het buiten is zal de schakelaar minimaal IP44 moeten zijn.
Ik zou Ziggo wel even een AOP laten maken. Die koppelbus is niet de moderne soort en de F-connector zit niet goed geperst. Ook de groene coax is niet goed aangesneden waardoor je massaproblemen krijgt.WVL_KsZeN schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:27:
[...]
Van die coax is 1 van mij, 1 van Ziggo en 4 oude die niet meer in gebruik zijn. Ziggo wil ze niet weghalen, ondanks dat zij denk ik eigenaar zijn door overname na overname.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ziggo komt volgende week al een aop maken. Lastige is dat de plek waar de grijze kabel uitkomt niet bereikbaar is vanuit de kruipruimteJim423 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:59:
[...]
Ik zou Ziggo wel even een AOP laten maken. Die koppelbus is niet de moderne soort en de F-connector zit niet goed geperst. Ook de groene coax is niet goed aangesneden waardoor je massaproblemen krijgt.

Tja, dat is dan ook niet meegenomen in de berekening. Anders was het verlies exact 2 keer zo hoog geweest c.q. kom je op dikkere kabels uit.kabeltjekabel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:22:
[...]
Is bij 3-fase nauwelijks een probleem. Met name ook omdat je het nulverlies al kwijt bent.
De 1% vuistregel is er niet voor niets. Natuurlijk prima om daar vanaf te wijken en er iets boven te gaan zitten als dat niet anders kan, bijvoorbeeld bij bestaande bekabeling, maar in dit geval was de casus simpel: nieuwe installatie, kabels moeten nog gelegd worden.
Wees bedacht op bijdehante medewerkers die ineens je vastrecht aanpassen van 1x50 naar 3x 50A. Zodat je jaarlijks een boel meer kan betalen.Oekol schreef op zondag 8 november 2020 @ 21:26:
[...]
[...]
Klopt als een bus! Stedin maar eens bellen waarom ze zeggen dat ik 1 fase 50A heb terwijl ik toch echt 3 fase heb.
[Afbeelding]
Denk goed na voordat je boekt, wat wil je bereiken met je telefoontje naar Steden?
Duidelijkheid wat ik nou überhaupt betaal. Krijg geen rekeningen van stedin en bij Oxxio zie ik 't niet staan voor zover. Ga nog wel even zoeken eerst.JeroenK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:37:
[...]
Wees bedacht op bijdehante medewerkers die ineens je vastrecht aanpassen van 1x50 naar 3x 50A. Zodat je jaarlijks een boel meer kan betalen.
Denk goed na voordat je boekt, wat wil je bereiken met je telefoontje naar Steden?
Dit heb ik gevonden.Oekol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:58:
[...]
Duidelijkheid wat ik nou überhaupt betaal. Krijg geen rekeningen van stedin en bij Oxxio zie ik 't niet staan voor zover. Ga nog wel even zoeken eerst.
Tarieven > 3 x 35A t/m 3 x 50A
Excl. BTW* Incl. BTW*
Vastrecht € 18,00 € 21,78
Capaciteitstarief € 993,60 € 1.202,26
Periodieke aansluitvergoeding € 32,78 € 39,66
Meettarief € 20,00 € 24,20
Totaal per jaar
€ 1.064,38 € 1.287,89
*Tarieven afgerond op twee decimalen
Download de huidige en oude tarieven
Bereken de kosten voor een aansluiting
WAT BETAAL IK AAN STEDIN?
Aansluit- en transportvergoedingen. Deze vergoedingen zijn onder meer voor de aanleg en het onderhoud van de energienetten en de aansluitingen. Daarnaast bereiden we ons voor op de energienetten van de toekomst. Daarvoor doen we allerlei investeringen. Zodat u altijd over energie beschikt, nu én in de toekomst.
De maximale tarieven die we in rekening mogen brengen, zijn vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. De kosten voor netbeheer worden via de energieleverancier doorbelast en vindt u op de jaarrekening van uw energieleverancier terug onder het kopje ‘netbeheerkosten’.
De tarieven zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Periodieke aansluitvergoeding
Een vast bedrag per jaar om uw energie-aansluiting in stand te houden.
Transportonafhankelijk tarief (vastrecht)
Een vast bedrag per jaar om de kosten te dekken die bij netbeheer horen en onafhankelijk zijn van de capaciteit van uw aansluiting.
Transportafhankelijk tarief (capaciteitstarief)
Een vast bedrag per jaar voor de transportkosten van energie. Onder andere voor de aanleg en onderhoud van energienetten en precariobelasting. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting. Bij afnemers die uitsluitend terugleveren over hun aansluiting brengt Stedin geen capaciteitstarief in rekening.
Meettarief
Een vast bedrag per jaar voor het plaatsen, beheren en onderhouden van de energiemeter.
Met dit in gedachten bel ik ze gewoon op met de vraag wat ik per jaar aan ze betaal. Als 't minder is zal 't goed zijn, als 't dit is kan het dus minder. Aangezien 't dan nog steeds de aansluiting is voor de sauna van de vorige bewoners.J.E. Weinor schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:24:
[...]
Dit heb ik gevonden.
Tarieven > 3 x 35A t/m 3 x 50A
Excl. BTW* Incl. BTW*
Vastrecht € 18,00 € 21,78
Capaciteitstarief € 993,60 € 1.202,26
Periodieke aansluitvergoeding € 32,78 € 39,66
Meettarief € 20,00 € 24,20
Totaal per jaar
€ 1.064,38 € 1.287,89
*Tarieven afgerond op twee decimalen
Download de huidige en oude tarieven
Bereken de kosten voor een aansluiting
WAT BETAAL IK AAN STEDIN?
Aansluit- en transportvergoedingen. Deze vergoedingen zijn onder meer voor de aanleg en het onderhoud van de energienetten en de aansluitingen. Daarnaast bereiden we ons voor op de energienetten van de toekomst. Daarvoor doen we allerlei investeringen. Zodat u altijd over energie beschikt, nu én in de toekomst.
De maximale tarieven die we in rekening mogen brengen, zijn vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. De kosten voor netbeheer worden via de energieleverancier doorbelast en vindt u op de jaarrekening van uw energieleverancier terug onder het kopje ‘netbeheerkosten’.
De tarieven zijn opgebouwd uit de volgende onderdelen:
Periodieke aansluitvergoeding
Een vast bedrag per jaar om uw energie-aansluiting in stand te houden.
Transportonafhankelijk tarief (vastrecht)
Een vast bedrag per jaar om de kosten te dekken die bij netbeheer horen en onafhankelijk zijn van de capaciteit van uw aansluiting.
Transportafhankelijk tarief (capaciteitstarief)
Een vast bedrag per jaar voor de transportkosten van energie. Onder andere voor de aanleg en onderhoud van energienetten en precariobelasting. De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting. Bij afnemers die uitsluitend terugleveren over hun aansluiting brengt Stedin geen capaciteitstarief in rekening.
Meettarief
Een vast bedrag per jaar voor het plaatsen, beheren en onderhouden van de energiemeter.
@OekolOekol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 19:09:
[...]
Met dit in gedachten bel ik ze gewoon op met de vraag wat ik per jaar aan ze betaal. Als 't minder is zal 't goed zijn, als 't dit is kan het dus minder. Aangezien 't dan nog steeds de aansluiting is voor de sauna van de vorige bewoners.
Maakt niet uit of de sauna van de vorige bewoner is, als je een woning koopt en je hebt een hoger waarde in de meterkast zeg maar 3x50A in de meterkast betaal je het zelfde vast tarief als je vorige bewoner al zal je de sauna er uit slopen veranderd niets aan je tarief.
Neem je een wijziging verlaging van 3x25A dan ga je wel degelijk minder aan vast tarief betalen de vraag blijft wel heb je aan een hoge aansluitwaarde nodig of niet, is het niet nodig gelijk verlagen.
Heb je ook op je jaarafrekening van Oxxio gekeken? Op de maandelijkse voorschotten staat het niet, op de jaarafrekening wel....Oekol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:58:
[...]
Duidelijkheid wat ik nou überhaupt betaal. Krijg geen rekeningen van stedin en bij Oxxio zie ik 't niet staan voor zover. Ga nog wel even zoeken eerst.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Ik heb geen Oxxio en kan niet vergelijken mijn energieleverancier is van Delta mijn netbeheerder is Enexis vaste tarieven van netbeheerders kun je vergelijken.Asteroid9 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:07:
[...]
Heb je ook op je jaarafrekening van Oxxio gekeken? Op de maandelijkse voorschotten staat het niet, op de jaarafrekening wel....
Je eind afrekening kun je beter vergelijken wat je op jaarbasis aan je netbeheerder betaald.
Maar om niet te veel in te gaan op dit onderwerpt het is en blijft offopic en hoort hier niet thuis
Vraag over plaatsen van centraaldozen in het plafond in combinatie met plafondisolatie: hoeveel afstand moet er zijn tussen centraaldoos (of andere lasdoos) en de plafondisolatie (bijvoorbeeld steenwol of glaswol)?
Ik kom veel afbeeldingen tegen waarop de centraaldoos tegen de isolatie aan lijkt gedrukt. Dat lijkt me niet goed qua brandgevaar en qua isolatiewaarde.
Ik kom veel afbeeldingen tegen waarop de centraaldoos tegen de isolatie aan lijkt gedrukt. Dat lijkt me niet goed qua brandgevaar en qua isolatiewaarde.
Nul, geen, noppes, nada.de-geit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:29:
Vraag over plaatsen van centraaldozen in het plafond in combinatie met plafondisolatie: hoeveel afstand moet er zijn tussen centraaldoos (of andere lasdoos) en de plafondisolatie (bijvoorbeeld steenwol of glaswol)?
Steenwol en brandende-geit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:29:
De kunststof van die doos is brandvertragend als het goed is. Als je er echt bang voor bent kun je van die echte brandwerende dozen kopen; daar zwelt de kunststof helemaal op zodat het alles dichtdrukt. Als er al iets fikt in die doos kun je hem beter laten stikken in de wol dan nog weer voorzien van verse luchtaanvoer.
Wat ik zo kwalijk vind aan die dozen voor holle plafonds is dat de ongebruikte spruiten allemaal open blijven.
[ Voor 23% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-11-2020 20:38 ]
Zijn dit jaar overgestapt van vattenfal, zal de jaarrekening even bekijken.Asteroid9 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 20:07:
[...]
Heb je ook op je jaarafrekening van Oxxio gekeken? Op de maandelijkse voorschotten staat het niet, op de jaarafrekening wel....
@Asteroid9 Stedin 3 x 25 Ampère 68 dagen € 0,629412 € 42,80
Dus blijkbaar toch 3x25. Prima.
[ Voor 13% gewijzigd door Oekol op 12-11-2020 21:30 ]
Dank voor je snelle reactie!
Ik had nog een paar andere vragen over de elektrische installatie in mijn klushuis, waar ik tot nog toe geen eenduidig antwoord op heb gevonden.
Ik wil een nieuwe installatieautomaat plaatsen in plaats van de oude zekeringskast (op basis van smeltveiligheid). Deze oude zekeringskast zit in het souterrain, dicht bij de voorgevel. Dat betekent echter dat de meterkast niet binnen enkele meters van de voordeur zit en ook - vanwege de geringe hoogte van het souterrain - niet aan de minimale afmetingen van een moderne meterkast kan voldoen. Het huis komt oorspronkelijk uit 1910. Kan de zekeringskast op deze locatie worden vervangen door een installatieautomaat of moet ik een nieuwe meterkast maken?
De installatieautomaat laat ik plaatsen door een professional, maar om alvast te kijken wat ik nodig heb aan aantal groepen ben ik tot de onderstaande indeling gekomen. Kijkend naar het aantal grote apparaten en het aantal kabels kom ik op het volgende uit:
En een laatste punt waar ik over nadenk: is de 1x35A aansluiting die ik nu heb niet te klein, en moet ik bijvoorbeeld over op de 3x25A?
Ik had nog een paar andere vragen over de elektrische installatie in mijn klushuis, waar ik tot nog toe geen eenduidig antwoord op heb gevonden.
Ik wil een nieuwe installatieautomaat plaatsen in plaats van de oude zekeringskast (op basis van smeltveiligheid). Deze oude zekeringskast zit in het souterrain, dicht bij de voorgevel. Dat betekent echter dat de meterkast niet binnen enkele meters van de voordeur zit en ook - vanwege de geringe hoogte van het souterrain - niet aan de minimale afmetingen van een moderne meterkast kan voldoen. Het huis komt oorspronkelijk uit 1910. Kan de zekeringskast op deze locatie worden vervangen door een installatieautomaat of moet ik een nieuwe meterkast maken?
De installatieautomaat laat ik plaatsen door een professional, maar om alvast te kijken wat ik nodig heb aan aantal groepen ben ik tot de onderstaande indeling gekomen. Kijkend naar het aantal grote apparaten en het aantal kabels kom ik op het volgende uit:
- Groep 1: inductiekookplaat (aansluitwaarde 7.6 kW; perilex-wcd)
- Groep 2: oven (3.65 kW)
- Groep 3: combimagnetron (2.8 kW)
- Groep 4: afwasmachine (1900 Watt) en quooker (100 Watt)
- Groep 5: cv-ketel (200 Watt), mogelijk toekomstige warmtepomp (3 kW)
- Groep 6: wasmachine (2,4 kW)
- Groep 7: wasdroger (1 kW)
- Groep 8: keukengroep (5 dozen: 9 wcd's, 3 schakelaars)
- Groep 9: woonkamergroep (6 dozen: 12 wcd's, 4 schakelaars)
- Groep 10: eerste verdiepinggroep 1 (7 dozen: 12 wcd's, 5 schakelaars)
- Groep 11: eerste verdiepinggroep 2 (6 dozen: 4 wcd's, 5 schakelaars)
- Groep 12: eerste verdiepinggroep 3 (3 dozen: 5 wcd's, 2 schakelaars
- Groep 13: tweede verdiepinggroep met mech. ventilatie (3 dozen: 2 wcd's, 4 schakelaars)
- Groep 14: buitengroep (2 dozen: 2 wcd's, 2 schakelaars)
En een laatste punt waar ik over nadenk: is de 1x35A aansluiting die ik nu heb niet te klein, en moet ik bijvoorbeeld over op de 3x25A?
Ik denk dat foto's wel gaan helpen in dit verhaal. Maar je kan een meterkast met schroefzekeringen vervangen voor een nieuwe kast met automaten. Als je geen hoofdschakelaar hebt boven je meter, en de kast van de netbeheerder is gesloten en verzegeld, dan zal je hier een installateur voor moeten vragen. Die mag de installatie spanningsloos maken en de hele kast vervangen.de-geit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:13:
Vraag is nog wel even (maar daarom zijn foto's handig) of je met die extra groepen en daarmee dus extra kabels genoeg ruimte hebt op die plek? Anders kan je een verplaatsing van de hele aansluiting overwegen, maar dat is wel wat prijziger en vraagt een langere doorlooptijd ivm netbeheerder.
Ik denk niet dat de 100w van de quooker correct is, daar zal je een aparte groep voor moeten makenDe installatieautomaat laat ik plaatsen door een professional, maar om alvast te kijken wat ik nodig heb aan aantal groepen ben ik tot de onderstaande indeling gekomen. Kijkend naar het aantal grote apparaten en het aantal kabels kom ik op het volgende uit:
*knip*
• Groep 4: afwasmachine (1900 Watt) en quooker (100 Watt)
In onvoldoende thuis in de spelregels mbt aantal wcd's wat op een groep mag. Wellicht kan je bij de verdiepingsgroepen nog wat combineren. Maar met de quooker er bij kom je wel snel aan dit aantal. Let wel op dat je in een gewone kast van 22cm breed max 12 groepen naast elkaar kwijt kan.*knip*
Is dit teveel? Kan ik ergens groepen samenvoegen denken jullie? Bijvoorbeeld eerste verdiepinggroep 3 combineren met de groep wasdroger?
Gezien de vermogens (gelet op een warmtepomp in de toekomst) is een aanpassing naar 3x25A wellicht verstandig. Kan je gelijk ook een 3-F kookgroep nemenEn een laatste punt waar ik over nadenk: is de 1x35A aansluiting die ik nu heb niet te klein, en moet ik bijvoorbeeld over op de 3x25A?
Beste Oekol
Dat advies is zondag al aan je gegeven
Ben heel blij voor je
Eindelijk kijk je op de jaarafrekening .964C2 schreef op zondag 8 november 2020 @ 13:15:
[...]
Op je afrekening die je ieder jaar krijgt .
Je kunt ook even bellen naar je netbeheerder
Dat advies is zondag al aan je gegeven

Ben heel blij voor je
[ Voor 8% gewijzigd door 964C2 op 12-11-2020 22:39 ]
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
In bestaande situaties mag vaak meer. Heb je wel eigen hoofdzekeringen?de-geit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:13:
De installatieautomaat laat ik plaatsen door een professional, maar om alvast te kijken wat ik nodig heb aan aantal groepen ben ik tot de onderstaande indeling gekomen. Kijkend naar het aantal grote apparaten en het aantal kabels kom ik op het volgende uit:Is dit teveel? Kan ik ergens groepen samenvoegen denken jullie? Bijvoorbeeld eerste verdiepinggroep 3 combineren met de groep wasdroger?
- Groep 13: tweede verdiepinggroep met mech. ventilatie (3 dozen: 2 wcd's, 4 schakelaars)
Quooker en afwasmachine ieder eigen groep.
Nieuwere wasmachines en drogers kunnen vaak samen op een groep, maar je kunt natuurlijk ook twee groepen doen; dan heb je altijd de optie voor twee wasmachines en twee drogers
Drie groepen op de slaapkamer verdieping zie je zelden. Buitengroepen kun je ook samenvoegen tenzij je van dingen als dubbele frietpan houdt ofzo.
Als je overigens centraaldozen in hol plafond gaat aanbrengen; ABB CHP-60. Wat een genot die dingen. Die oudere dingen moet je een vierkant gat voor maken... wat gewoon een hoop taffeswerk is; vier gaten boren... decoupeerzagen en dan alsnog een lelijk gat. Die CHP-60 kun je de gatenzaag 76mm voor gebruiken. Zjoef zjoef en klaar. Volgens de reclame boor je het gaat ook direct op de goede plek
76mm is dezelfde maat als die je nodig hebt voor hollewanddozen, dus die heb je dan toch al nodig. Of je moet voor 'voorzetgevel' aan de buitenkant gaan.
Grotere tip van flip met woningen uit 1910; begin er niet aan
[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-11-2020 23:23 ]
Kan zijn dat ik er overheen lees, maar ik zie nergens iets staan over aardlekschakelaars. Vergeet je die niet. En daarbij dan dus max. 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar (zoals ik geleerd heb in dit forum)de-geit schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:13:
De installatieautomaat laat ik plaatsen door een professional, maar om alvast te kijken wat ik nodig heb aan aantal groepen ben ik tot de onderstaande indeling gekomen. Kijkend naar het aantal grote apparaten en het aantal kabels kom ik op het volgende uit:Is dit teveel? Kan ik ergens groepen samenvoegen denken jullie? Bijvoorbeeld eerste verdiepinggroep 3 combineren met de groep wasdroger?
*sowieso
Gewoon een grote Medusa vol met aardlekautomaten. 440x550 met 16 aardlekautomaten en 4P hoofschakelaar voor €618.DonJunior schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:32:
[...]
Kan zijn dat ik er overheen lees, maar ik zie nergens iets staan over aardlekschakelaars. Vergeet je die niet. En daarbij dan dus max. 4 groepen achter 1 aardlekschakelaar (zoals ik geleerd heb in dit forum)
Kost je per groep maar €7 dan wanneer je het met losse aardlekschakelaars doet.
Wat een goed idee van die ronde centraaldozen. Ik ben al eens een halve middag met een lichtpunt bezig geweest.. Zou je voor beton ook één van de ronde centraaldozen hieronder kunnen gebruiken?kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
[...]
In bestaande situaties mag vaak meer. Heb je wel eigen hoofdzekeringen?
Nieuwere wasmachines en drogers kunnen vaak samen op een groep, maar je kunt natuurlijk ook twee groepen doen; dan heb je altijd de optie voor twee wasmachines en twee drogers![]()
Drie groepen op de slaapkamer verdieping zie je zelden. Buitengroepen kun je ook samenvoegen tenzij je van dingen als dubbele frietpan houdt ofzo.
Als je overigens centraaldozen in hol plafond gaat aanbrengen; ABB CHP-60. Wat een genot die dingen. Die oudere dingen moet je een vierkant gat voor maken... wat gewoon een hoop taffeswerk is; vier gaten boren... decoupeerzagen en dan alsnog een lelijk gat. Die CHP-60 kun je de gatenzaag 76mm voor gebruiken. Zjoef zjoef en klaar. Volgens de reclame boor je het gaat ook direct op de goede plek
76mm is dezelfde maat als die je nodig hebt voor hollewanddozen, dus die heb je dan toch al nodig. Of je moet voor 'voorzetgevel' aan de buitenkant gaan.
Grotere tip van flip met woningen uit 1910; begin er niet aan. Isolatie zowel thermisch als geluid is flut, houten balken zijn verrot of hangen op z'n minst door, rietstuc plafond slopen is een hel qua stof, trappen gaan vaak richting hel (superkorte treden), etc. Maar YMMV
/f/image/DHBnrpK4GpMgTgVWHZnZQFya.png?f=fotoalbum_large)
Euh ja... maar in beton moet je die dingen zeg maar aanbrengen voor je gaat storten896gerard schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:37:
[...]
Wat een goed idee van die ronde centraaldozen. Ik ben al eens een halve middag met een lichtpunt bezig geweest.. Zou je voor beton ook één van de ronde centraaldozen hieronder kunnen gebruiken?
[Afbeelding]
Achteraf nog eentje aanbrengen... in kanaalplaat? Dan misschien zo'n C70 met invoer aan de bovenkant? En dan leidingen via dekvloer er boven. De rest met spuirten opzij is eigenlijk een no-go, want dan moet je een heel eind in de constructieve druklaag gaan hakken.
Was alleen voor 'als het moet'. We hebben zelf aardig wat studie verricht aan onze lichtpunten, dus die zitten hopelijk goed (met een bepaalde nauwkeurigheid).kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:43:
[...]
Euh ja... maar in beton moet je die dingen zeg maar aanbrengen voor je gaat storten![]()
Achteraf nog eentje aanbrengen... in kanaalplaat? Dan misschien zo'n C70 met invoer aan de bovenkant? En dan leidingen via dekvloer er boven. De rest met spuirten opzij is eigenlijk een no-go, want dan moet je een heel eind in de constructieve druklaag gaan hakken.
In de garage dacht ik echter om er nog een paar lichtpunten bij te maken(inbouw), maar zo te lezen (over kanaalplaat) is dat niet het beste idee. Het dak van de garage zou dan open moeten.. of liggen er ook wel elektrabuizen door de holle platen? Het is geen probleem als het niet kan, maar als het kan met kanaalplaat doe ik het liever strak.
Ik heb een vraagje en hopelijk is dit de juiste plek om het te vragen:
Wij hebben zonnepanelen met micro-omvormers, dus van het dak komt AC het huis in (3x2.5mm2) op een eigen groep in de meterkast. Er zit nog wel een schakelaar tussen op zolder, maar verder is het zover ik weet een directe verbinding.
Nu is de vraag of dit te vervangen is door 5x2.5mm2 (dit lijkt me dik genoeg, toch?) voor een 3fase aansluiting van de micro-omvormers (in een lasdoos op het dak, denk ik) voor een situatie waarin we later uitbreiden naar meer panelen (meer plat dak beschikbaar ivm verlenging van de zolder) of panelen met hoger vermogen over, zeg, 10 jaar. Voor sommige van onze buren speelt deze vraag nu al aangezien zij die opbouw al hebben (het is nieuwbouw van dit jaar). Hoe zou dit de aansluiting in de meterkast veranderen?
Alvast bedankt!
Wij hebben zonnepanelen met micro-omvormers, dus van het dak komt AC het huis in (3x2.5mm2) op een eigen groep in de meterkast. Er zit nog wel een schakelaar tussen op zolder, maar verder is het zover ik weet een directe verbinding.
Nu is de vraag of dit te vervangen is door 5x2.5mm2 (dit lijkt me dik genoeg, toch?) voor een 3fase aansluiting van de micro-omvormers (in een lasdoos op het dak, denk ik) voor een situatie waarin we later uitbreiden naar meer panelen (meer plat dak beschikbaar ivm verlenging van de zolder) of panelen met hoger vermogen over, zeg, 10 jaar. Voor sommige van onze buren speelt deze vraag nu al aangezien zij die opbouw al hebben (het is nieuwbouw van dit jaar). Hoe zou dit de aansluiting in de meterkast veranderen?
Alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door Termy op 13-11-2020 11:13 ]
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Dan ben je met zijn indeling toch juist meer ruimte kwijt aan aardlekautomaat modules dan aan de installatieautomaat + aardlekschakelaar combo?kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:37:
[...]
Gewoon een grote Medusa vol met aardlekautomaten. 440x550 met 16 aardlekautomaten en 4P hoofschakelaar voor €618.![]()
13 x installatieautomaat + 1x kookgroep + 4 x aardlekschakelaar + hoofschakelaar = 25 modules
Kosten 695,47
13 x aardlekautomaat + 1x kookgroep + 1x aardlekschakelaar voor kookgroep + hoofdschakelaar = 32 modules
Kosten 730,22
Of zie ik iets over het hoofd?
[ Voor 4% gewijzigd door Zaphara op 13-11-2020 11:33 ]
Ja. Ik heb ook nergens gezegd dat aardlekautomaat minder ruimte inneemtZaphara schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:30:
[...]
Dan ben je met zijn indeling toch juist meer ruimte kwijt aan aardlekautomaat modules dan aan de installatieautomaat + aardlekschakelaar combo?
Beter die kookgroep en bijbehorende aardlekschakelaar schrappen tbv 3P+N aardlekautomaat, maar dat is iets duurder.Zaphara schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:30:
[...]
13 x installatieautomaat + 1x kookgroep + 4 x aardlekschakelaar + hoofschakelaar = 25 modules
Kosten 695,47
13 x aardlekautomaat + 1x kookgroep + 1x aardlekschakelaar voor kookgroep + hoofdschakelaar = 32 modules
Kosten 730,22
Of zie ik iets over het hoofd?
Dank aan m_rick en kabeltjekabel! Om nog even antwoord te geven op enkele vragen.
De drie slaapkamergroepen kom ik vooral op doordat ik, naar ik had begrepen, ook gelimiteerd zou zijn in het aantal aansluitingen dat in een centraaldoos past. Daardoor kom ik op drie eerste verdiepinggroepen, maximaal zeven aansluitingen per groep. Natuurlijk komen er, op één kamer na die tevens studeerkamer wordt en waar de computer komt, geen grote apparaten hier aan te hangen.
De kast rondom de zekeringskast is op dit moment weg, ik zal er in de toekomst een nieuwe kast omheen bouwen. Genoeg ruimte is er in dat opzicht wel, ook voor kabels om hun weg te vinden door het huis. Of bedoelde je nog op een andere manier? Gezien de kosten voor verplaatsing kijken we inderdaad eerst naar behoud op de huidige locatie.m_rick schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:15:
Ik denk dat foto's wel gaan helpen in dit verhaal. Maar je kan een meterkast met schroefzekeringen vervangen voor een nieuwe kast met automaten. Als je geen hoofdschakelaar hebt boven je meter, en de kast van de netbeheerder is gesloten en verzegeld, dan zal je hier een installateur voor moeten vragen. Die mag de installatie spanningsloos maken en de hele kast vervangen.
Vraag is nog wel even (maar daarom zijn foto's handig) of je met die extra groepen en daarmee dus extra kabels genoeg ruimte hebt op die plek? Anders kan je een verplaatsing van de hele aansluiting overwegen, maar dat is wel wat prijziger en vraagt een langere doorlooptijd ivm netbeheerder.
[...]
De installateur die ik eerder had geraadpleegd met vragen hierover gaf aan dat ik wellicht, omdat ik nu nog niet direct een warmtepomp neem, wel uitkom met de huidige aansluiting. De installateur kan dan wel een groepenkast plaatsen die geschikt is voor drie fasen. Volgens hem legt netbeheerder sowieso nog geen drie fasen aansluiting aan als de installatiekast er niet geschikt voor is, maar daar weet ik zelf verder niks van.m_rick schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:15:
[...]
Gezien de vermogens (gelet op een warmtepomp in de toekomst) is een aanpassing naar 3x25A wellicht verstandig. Kan je gelijk ook een 3-F kookgroep nemen
[...]
Eerlijk gezegd (nog) niet naar specifiek naar gekeken, maar ik ga uit van wel. Dit weekend even checken.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
In bestaande situaties mag vaak meer. Heb je wel eigen hoofdzekeringen?
m_rick schreef op donderdag 12 november 2020 @ 22:15:
[...]
Ik denk niet dat de 100w van de quooker correct is, daar zal je een aparte groep voor moeten maken
[...]
Check. Quooker had op eigen website aansluitwaarde staan van 100 Watt, maar begrijp dat dat niet voor de piekmomenten is. Na wat verder lezen kom ik inderdaad op een eigen groep uit.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
[...]
[...]
Ik was niet van plan om elke week voor het hele voetbalteam te wassen, maar wel om ze gelijktijdig te kunnen draaien. Ik denk dat ik een aparte groep doe, mocht in de toekomst ooit de wasdroger nog worden vervangen door een condensdroger die een significant hogere aansluitwaarde heeft.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
[...]
Nieuwere wasmachines en drogers kunnen vaak samen op een groep, maar je kunt natuurlijk ook twee groepen doen; dan heb je altijd de optie voor twee wasmachines en twee drogers![]()
[...]
Ik had een aparte buitengroep ingetekend voor elektra op balkon en in tuin omdat ik dat als advies meekreeg, niet om te gaan frituren. Wellicht is het overbodig en kan het in een andere groep worden meegenomen.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
[...]
[...]
De drie slaapkamergroepen kom ik vooral op doordat ik, naar ik had begrepen, ook gelimiteerd zou zijn in het aantal aansluitingen dat in een centraaldoos past. Daardoor kom ik op drie eerste verdiepinggroepen, maximaal zeven aansluitingen per groep. Natuurlijk komen er, op één kamer na die tevens studeerkamer wordt en waar de computer komt, geen grote apparaten hier aan te hangen.
Dank voor de tip! Ik had nog niet uitgebreid gekeken naar welke doos ik wou gebruiken, maar gezien de handigheid van een doos met een rond gat ga ik deze zeker meenemen.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
[...]
[...]
Ik wilde graag een klushuis, we hebben budget om het zeker qua isolatie de 21e eeuw in te trekken. Het rietstuc-plafond is er inmiddels helemaal uit en de houten gaan volledig worden vervangen. Nu nog even de laatste dingen slopen en daarna begint de opbouw. Zoals je kan zien aan mijn vragen ben ik me daar op dit moment over aan het inlezen!kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:18:
[...]
Grotere tip van flip met woningen uit 1910; begin er niet aan. Isolatie zowel thermisch als geluid is flut, houten balken zijn verrot of hangen op z'n minst door, rietstuc plafond slopen is een hel qua stof, trappen gaan vaak richting hel (superkorte treden), etc. Maar YMMV
De ABB CHP-60 heeft 12 spruiten, maar de lasklemmen gaan 'maar' tot 8. Je kunt ook prima twee slaapkamers met elk een eigen centraaldoos op dezelfde groep doen. Eentje doorlussen.de-geit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:36:
Wie heeft er ervaring met het uitbreiden van de groepenkast? En dan bedoel ik een extra kast er naast plaatsen.
Omdat wij naar 3 fase gaan, ga ik een 2de ABB kast er naast plaatsen. Vraag mij af of iemand even wil dubbel checken of ik aan alles heb gedacht:
1) Ik koop een HLD33, die levert men inclusief frame en 5 aansluit blokjes (L1,L2,L3,PE,N). Voor deze nieuwe kast zal ik geen busboard kopen. Koop ook onder inzetstuk 170-00/02
2) Ik koop twee paar koppelstukken 2210.027.
3) Ik breek in de nieuwe HLD33 rechts ruimte uit (is hier een uitsparing voor?) en de al bestaande HLD33 links een uitsparing.
4) Ik koop 6mm draadbrug en sluit de aansluit blokjes van de orginele kast aan met aansluit blokjes nieuwe kast. Ik moet dan wel enkele blokjes in de nieuwe kast er bij kopen en tijdelijk onderling verbinden. Later (als 3 fase door net beheerder is gedaan) haal ik deze onderlinge verbinding weg.
5) Omdat nu een busboard systeem heb dien ik een nieuwe aan te schaffen. De zal worden de 120313. Hierdoor heb ik ook een extra 2 polige aardlekschakelaar nodig. Die koop ik ook direct. De aardlekschakelaars zijn nu nog verbonden met aansluit blokjes. Later pas ik dit dan aan naar de relevante aansluit blokjes (of direct achter hoofdschakelaar) met wederom 6mm.
6) Omdat ik groepen verplaatst naar de nieuwe kast (PV ALAMAT en overige ALAMATS) zal ik een nieuw huis invoer stuk voor de oude moeten kopen, zodat er geen onnodige onderbreking zijn. Of voer ik de oude bekabeling via de oude naar de nieuwe? Qua ruimte past dit.
7) Ik schaf alvast een aardlekschakelaar 4 polig en een krachtgroep aan voor inductie over 3 fases. Voor nu sluit ik alleen de aardlekschakelaar op de krachtgroep aan met 4mm of 6mm en de aardlekschakelaar zelf niet.
De verplaatste ALAMTS sluit ik aan op de verdeelblokjes in de nieuwe kast, daarbij plan ik alvast dat elk verdeel blokje straks een eigen fase is.
9) De aarde verbind ik door met aarderail 2742.184 .
Heb ik dan aan alles gedacht om aan NEN1010 te blijven voldoen en klaar te zijn voor 3 fase. De hoofdschakelaar zelf kom ik niet aan.
Omdat wij naar 3 fase gaan, ga ik een 2de ABB kast er naast plaatsen. Vraag mij af of iemand even wil dubbel checken of ik aan alles heb gedacht:
1) Ik koop een HLD33, die levert men inclusief frame en 5 aansluit blokjes (L1,L2,L3,PE,N). Voor deze nieuwe kast zal ik geen busboard kopen. Koop ook onder inzetstuk 170-00/02
2) Ik koop twee paar koppelstukken 2210.027.
3) Ik breek in de nieuwe HLD33 rechts ruimte uit (is hier een uitsparing voor?) en de al bestaande HLD33 links een uitsparing.
4) Ik koop 6mm draadbrug en sluit de aansluit blokjes van de orginele kast aan met aansluit blokjes nieuwe kast. Ik moet dan wel enkele blokjes in de nieuwe kast er bij kopen en tijdelijk onderling verbinden. Later (als 3 fase door net beheerder is gedaan) haal ik deze onderlinge verbinding weg.
5) Omdat nu een busboard systeem heb dien ik een nieuwe aan te schaffen. De zal worden de 120313. Hierdoor heb ik ook een extra 2 polige aardlekschakelaar nodig. Die koop ik ook direct. De aardlekschakelaars zijn nu nog verbonden met aansluit blokjes. Later pas ik dit dan aan naar de relevante aansluit blokjes (of direct achter hoofdschakelaar) met wederom 6mm.
6) Omdat ik groepen verplaatst naar de nieuwe kast (PV ALAMAT en overige ALAMATS) zal ik een nieuw huis invoer stuk voor de oude moeten kopen, zodat er geen onnodige onderbreking zijn. Of voer ik de oude bekabeling via de oude naar de nieuwe? Qua ruimte past dit.
7) Ik schaf alvast een aardlekschakelaar 4 polig en een krachtgroep aan voor inductie over 3 fases. Voor nu sluit ik alleen de aardlekschakelaar op de krachtgroep aan met 4mm of 6mm en de aardlekschakelaar zelf niet.
9) De aarde verbind ik door met aarderail 2742.184 .
Heb ik dan aan alles gedacht om aan NEN1010 te blijven voldoen en klaar te zijn voor 3 fase. De hoofdschakelaar zelf kom ik niet aan.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Je kan ook een zogenaamde combiregelaar gebruiken om de vaatwasser en de Quooker op 1 groep aan te sluiten. Dan heb je natuurlijk wel het nadeel dat je geen kokend water kan tappen als de vaatwasser op dat moment ook water aan het verwarmen is.de-geit schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 16:36:
Check. Quooker had op eigen website aansluitwaarde staan van 100 Watt, maar begrijp dat dat niet voor de piekmomenten is. Na wat verder lezen kom ik inderdaad op een eigen groep uit.
Er zijn ook andere merken/modellen die iets soortgelijks doen, dus of dit de goedkoopste is weet ik niet zeker.
Helaas vergeten een loze leiding te leggen naar de watermeter put. Nu ligt hier wel een PVC naar toe vanuit de meterkast met 6mm blanke draad voor de aarding (TT stelsel). Mag hier een XMVK 3G2.5 bij gelegd worden?
Zo’n ding is bijna duurder dan een groep aanleggen.JeroenE schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 08:51:
[...]
Je kan ook een zogenaamde combiregelaar gebruiken om de vaatwasser en de Quooker op 1 groep aan te sluiten. Dan heb je natuurlijk wel het nadeel dat je geen kokend water kan tappen als de vaatwasser op dat moment ook water aan het verwarmen is.
Er zijn ook andere merken/modellen die iets soortgelijks doen, dus of dit de goedkoopste is weet ik niet zeker.
Dus als je nu toch aan het aanleggen bent is een extra kabel of pvc met draad en een automaat verstandiger.
Als je nu moet gaan breken en het is enigste wat je elektrisch wil dan zou ik zo’n ding kopen.
Maar nu als je toch al bezig bent dan zou ik er niet aan beginnen.
[ Voor 9% gewijzigd door leonbong op 14-11-2020 09:39 ]
Daar mag nog wel een XMVK kabel bij worden gelegd. Een kabel mag bijna overal bijgelegd worden want, een kabel is al dubbel beschermt voor de geleiders.significant schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 09:22:
Helaas vergeten een loze leiding te leggen naar de watermeter put. Nu ligt hier wel een PVC naar toe vanuit de meterkast met 6mm blanke draad voor de aarding (TT stelsel). Mag hier een XMVK 3G2.5 bij gelegd worden?
Ik ben bezig met de voorbereiding voor een warmtepomp. Daarvoor heb ik twee 16A installatieautomaten nodig. In de groepenkast heb ik nog plek voor drie automaten, dus dat is geen probleem. De warmtepomp wil ik aansluiten met een Ymvk kabel die 3x2.5mm2 stugge bedrading heeft.
De twee Ymvk kabels komen vanuit de kruipruimte de meterkast in. Mijn vraag is: Kan ik deze twee Ymvk kabels rechtstreeks op de twee installatieautomaten aansluiten door ze in de meterkast door een PVC buis naar de bovenkant van de groepenkast te leiden? Of is het verstandig ze vanuit de kruipruimte --> eerst lasdoos en vanaf de lasdoos --> Wago lasklemmen --> bedrading via PVC buis naar de bovenkant groepenkast te leiden?
Voor mijn gevoel heeft de lasdoos geen meerwaarde en kan ik het beter simpel houden --> Ymvk kabel direct aansluiten op de installatieautomaat. In de meterkast zelf laat ik de Ymvk kabels wel door een PVC mantelbuis gaan. Ik neem aan dat dat verplicht is.
De twee Ymvk kabels komen vanuit de kruipruimte de meterkast in. Mijn vraag is: Kan ik deze twee Ymvk kabels rechtstreeks op de twee installatieautomaten aansluiten door ze in de meterkast door een PVC buis naar de bovenkant van de groepenkast te leiden? Of is het verstandig ze vanuit de kruipruimte --> eerst lasdoos en vanaf de lasdoos --> Wago lasklemmen --> bedrading via PVC buis naar de bovenkant groepenkast te leiden?
Voor mijn gevoel heeft de lasdoos geen meerwaarde en kan ik het beter simpel houden --> Ymvk kabel direct aansluiten op de installatieautomaat. In de meterkast zelf laat ik de Ymvk kabels wel door een PVC mantelbuis gaan. Ik neem aan dat dat verplicht is.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
@vandermark Waarom zou je een lasdoos er tussen willen? Elke las is een potentieel defect.
Mantelbuis is niet verplicht volgens mij, want kabel is al dubbel geïsoleerd. Aan de zijkant van je groepenkast invoeren kan natuurlijk ook.
Mantelbuis is niet verplicht volgens mij, want kabel is al dubbel geïsoleerd. Aan de zijkant van je groepenkast invoeren kan natuurlijk ook.
Lijkt mij geen probleem om Ymvk kabel te gebruiken, bij mij in de woning is alles aangesloten vanaf de warmtepomp op zolder naar de meterkast met losse vd draad door een geribbelde elktrabuis kant en klaar op rol de leidingen lopen vanuit de meterkast via de buitenmuur van de woning naar de zolder toe waar de warmtepomp staat.vandermark schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:50:
Ik ben bezig met de voorbereiding voor een warmtepomp. Daarvoor heb ik twee 16A installatieautomaten nodig. In de groepenkast heb ik nog plek voor drie automaten, dus dat is geen probleem. De warmtepomp wil ik aansluiten met een Ymvk kabel die 3x2.5mm2 stugge bedrading heeft.
Moet wel zeggen ik woon wel in een nul op de meter woning waardoor er een extra huid om de woning zit dus van de kabels zie je niets van.
Een Ymvk kabel heeft zijn eigen bescherming dan een vd draad door een buis maar denk dat het geen verschil uit maakt mischien in prijs maar dat durf ik niet te zeggen dat kan de professionele wel uitleggen zoals kabeltjekabel.
Gewoon direct naar de automaat. Doet het wel ruim zodat je eventueel nog een rij bovenop de groepenkast kunt zetten. Bij een familielid van me zit er een hele rits kabels die via de kruipruimte gaan... en eindigen bovenin een 220x220 kast. Die moet gesaneerd worden, maar bovenin 220x330 komen wordt een probleem...vandermark schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:50:
Kabel hoeft ook niet in buis. Let wel met aansluiting in de kast dat hij daar niet staat te kieren. Sommige kasten kun je wartels gebruiken, anderen is het gewoon het mooist een stuk buis te gebruiken.
Draad in buis is geen kabel. Voorbedrade buis vs kabel ontloopt elkaar niet zo veel. Voor 3x 2,5 allebei zo'n €1/m. Vervangbaarheid of aanpasbaarheid is met draad in buis beter. Maar voor door de kruipruimte, door grond, opbouw in de schuur... gewoon kabel pakken.J.E. Weinor schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 17:22:
[...]
Lijkt mij geen probleem om Ymvk kabel te gebruiken, bij mij in de woning is alles aangesloten vanaf de warmtepomp op zolder naar de meterkast met losse vd draad door een geribbelde elktrabuis kant en klaar op rol de leidingen lopen vanuit de meterkast via de buitenmuur van de woning naar de zolder toe waar de warmtepomp staat.
Moet wel zeggen ik woon wel in een nul op de meter woning waardoor er een extra huid om de woning zit dus van de kabels zie je niets van.
Een Ymvk kabel heeft zijn eigen bescherming dan een vd draad door een buis maar denk dat het geen verschil uit maakt mischien in prijs maar dat durf ik niet te zeggen dat kan de professionele wel uitleggen zoals kabeltjekabel.
Dat is zeker slim. Zo heb ik het thuis ook. Iedere groep heeft zijn eigen aardlek. Kijk eens bij Superflink.nl voor Iskra materiaal.kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:37:
[...]
Gewoon een grote Medusa vol met aardlekautomaten. 440x550 met 16 aardlekautomaten en 4P hoofschakelaar voor €618.![]()
Geen indicatie op de automaat en nog geeneens significant goedkoper ook. 16 stuks met 4P hoofdschakelaar 70 euro goedkoper dan de Eaton, maar kast half zo groot en merknaam...JeroenK schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:06:
[...]
Dat is zeker slim. Zo heb ik het thuis ook. Iedere groep heeft zijn eigen aardlek. Kijk eens bij Superflink.nl voor Iskra materiaal.
Wat voor indicatie bedoel je?kabeltjekabel schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 23:16:
[...]
Geen indicatie op de automaat en nog geeneens significant goedkoper ook. 16 stuks met 4P hoofdschakelaar 70 euro goedkoper dan de Eaton, maar kast half zo groot en merknaam...
Gewoon een astroklok in de meterkast, klaarblitzkrieg schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:10:

Indicatie dat ze op een aardfout zijn getript.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.