Standaard edit:"binnen ons deelproject van 30 huizen" was nog gewoon 1 fase, 80% van de buren hebben nog1 fase.Aiolos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:41:
[...]
Dus je hebt extra betaald voor een 3-fase groepenkast terwijl dat gewoon de standaard is (even aangenomen dat alle netbeheerders bij nieuwbouw tegenwoordig 3 fase aansluiten)? Het enige verschil lijkt dan dat ze 3-fase ALS nemen ipv 1 fase (wat voor 1-fase automaten die er dan achter zitten ook nog eens afgeraden wordt).
En dan duwen ze er wel zo'n soort-van-kookgroep-gekoppelde-automaten oplossing in. Maak daar dan ook een 3-fase automaat van... (ok, die is 1 DIN breder, maar dan heb je tenminste niet zo'n bruggetje)
En heb je nu alleen een beltrafo achter die meest rechtse ALS zitten?
Onveilig lijkt het mij allemaal niet, maar overzichtelijk is anders... Zeker voor nieuwbouw.
Edit: Nu ik nog eens kijk, zit die PV automaat wel achter een ALS?
Dat is helemaal niet standaard, maar gewoon een kortzichtige bouwer. Vastrecht is hetzelfde en aanlegkosten ook.tweedebas schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:06:
[...]
Standaard was nog gewoon 1 fase, 80% van de buren hebben nog1 fase.
Vergelijkbaar zou zijn dat ze je gasaansluiting zo klein aanleggen dat je geen CW5 ketel kunt gebruiken om ergens een tientje te besparen wat later €300 kost om recht te trekken.
[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-11-2020 00:14 ]
Erg vreemd dat de netbeheerder nog steeds woningen oplevert zonder 3x25A.
Voor een straatkast kan ik me er nog wat bij voorstellen maar dit...
Voor een straatkast kan ik me er nog wat bij voorstellen maar dit...
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Of de netbeheerder levert wel 3x25A en de installateur sluit daarvan 1 fase aan op de groepenkast.
Is al eens eerder voorbij gekomen in dit topic.
Is al eens eerder voorbij gekomen in dit topic.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat mij betreft is dat te preferen boven het tegenovergestelde daarvanXander schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:28:
Of de netbeheerder levert wel 3x25A en de installateur sluit daarvan 1 fase aan op de groepenkast.
Is al eens eerder voorbij gekomen in dit topic.![]()
@kabeltjekabel Wel als je van plan bent om het zelf netjes te maken ja, de groepenkast aanpassen is goedkoper en sneller geregeld dan een verzwaring van de aansluiting.
Maar dat hoort natuurlijk niet de standaard te zijn.
Maar dat hoort natuurlijk niet de standaard te zijn.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Weet dat hier in de buurt een projectbouw overal Emat oid was geplaatst maar binnen 2 jaar alles in die woningen is vervangen.Res-q schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:42:
[...]
Ja, EMAT of Eaton, dat prijsverschil probeer ik voor mezelf nog te verklaren. Ik lees verschillende verhalen, en argumenten als 'geen risico' en 'pastic fantastic' lees ik wel, maar nog nergens echt slechte ervaringen gelezen. Voor een inhoudelijk argument ben ik wel in, maar kom ik weinig tegen. Een elektricien die hier in de buurt goed bekend staat kwam ook aan met EMAT in een Eaton kast.
Aangezien er binnen die tijd 4x meterkast brand was geweest die volledig te wijten was aan de componenten van de verdeler.
Van de webshop sandervunderink.nl hebben ze destijds ook wel een interessant filmpje gemaakt over verschillen in brand reacties.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Eeh, nee dat zit ie niet.Aiolos schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:41:
[...]
Edit: Nu ik nog eens kijk, zit die PV automaat wel achter een ALS?
Na wat googlen zou het mogen bij een TN(aarde via netbeheerder) stelsel, ik zie daar geen opmerking voor in onze kast dus volgens mij hebben we hier een TT(aarde via eigen aarde pen?) stelsel.
Dan krijg ik het niet helemaal duidelijk zou de Pv met een aardlek automaat 1P+N 300mA aangesloten kunnen worden, dat is niet hetzelfde als een aardlekautomaat 16A B-Kar 0,03A maar ik zie soms B-kar staan en soms 300mA.
Maar dit is wel een terugkoppel puntje als het niet volgens de norm is mogen ze dit komen aanpassen.
De kookgroep moet achter één ALS, maar je wil die verdelen over twee fasen. Dus zo mag het. Nu heb je ook nog de mogelijkheid om één krachtgroep te plaatsen achter de blauwe groepen, maar dat mag weer niet voor bijvoorbeeld een EV. De kast is wel heel snel vol op deze manier.Kromme_plank schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:07:
Wij zijn afgelopen weekend een kijkje wezen nemen in onze woning in aanbouw, echter viel het mij op dat er 2 stuks 4 polige aardlekschakelaars in de groepenkast zijn geplaatst, terwijl er enkel 1 fase automaten van toepassing zijn... Heeft iemand hier een verklaring voor?
[Afbeelding]
Geen zorgen over de kookgroep, die wordt sowieso vervangen voor een 4 polige (3 fase) aansluiting.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Begrijpelijk dat de kookgroep achter 1 aardlekschakelaar moet zitten. Maar dat betekend dus ook dat het Busboard met 3 fases aangesloten moet zijn? Dus de 2 naast elkaar liggende installatie sloten waar de 2 automaten tbv de kookgroep zijn op geplaatst verschillen van fase?timovd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:12:
[...]
De kookgroep moet achter één ALS, maar je wil die verdelen over twee fasen. Dus zo mag het. Nu heb je ook nog de mogelijkheid om één krachtgroep te plaatsen achter de blauwe groepen, maar dat mag weer niet voor bijvoorbeeld een EV. De kast is wel heel snel vol op deze manier.
@Kromme_plank, Ik kan niet zien of er een busboard in zit. De kookgroep zou wel op verschillende fasen aangesloten moeten zijn.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor ons huis waarvan de bouw vorige week gestart is kregen we van onze installateur de volgende mail:
“Voor de nuts invoeringen dienen wij aan te geven welke hoofdzekering er nodig is.
I.v.m. het aantal aansluitpunten is ons advies een hoofdzekering van 3x35 Ampère i.p.v. de standaard aansluiting van 3x25 Ampère.
Dit betekend dat de maandelijkse kosten van de netbeheerder hoger zullen zijn!
Het is op jullie eigen verantwoording /risico wel mogelijk om te kiezen voor een 3x25 aansluiting.
Echter is er dan wel een kans (met name bij koude dagen) dat de hoofdzekering er uit zal gaan bij gelijktijdig gebruik van teveel apparaten.
Denk hierbij aan kookplaat, oven, wasmachine, droger enz”.
Nu lees ik in eerdere berichten dat 3x35a eigenlijk niet nodig is in een “normaal” huishouden en ik denk dat wij daar ook onder zullen vallen. Ikzelf heb geen verstand van meterkasten en groepen en heb de groepenkaart van onze toekomste meterkast bij onze installateur opgevraagd om te bekijken hoe zij onze installatie over de groepen denken te gaan verdelen:
Groep 1: rookmelders/2 zolderkamer
Groep 2: slaapkamer/badkamer/woonkamer
Groep 3: kook
Groep 4: overloop/slaapkamer/slaapkamer
Groep 5: keuken
Groep 6: magnetron
Groep 7: wasmachine
Groep 8: berging/hal/wc/twist kookeiland
Groep 9: oven
Groep 10: vaatwasser
Groep 11: wasdroger
Groep 12: buitenverlichting
Groep 13: warmtepomp buiten
Groep K1: warmtepomp binnen
Groep K2: omvormer
Bel
3x ALS
1x HS
Wij krijgen een Bora kookafzuiging welke op 3 fasen zal worden aangesloten.
Wij hoeven toch niet de dure Nuts aansluiting van 3x35a te nemen? Wie kan mij geruststellen?
“Voor de nuts invoeringen dienen wij aan te geven welke hoofdzekering er nodig is.
I.v.m. het aantal aansluitpunten is ons advies een hoofdzekering van 3x35 Ampère i.p.v. de standaard aansluiting van 3x25 Ampère.
Het is op jullie eigen verantwoording /risico wel mogelijk om te kiezen voor een 3x25 aansluiting.
Echter is er dan wel een kans (met name bij koude dagen) dat de hoofdzekering er uit zal gaan bij gelijktijdig gebruik van teveel apparaten.
Nu lees ik in eerdere berichten dat 3x35a eigenlijk niet nodig is in een “normaal” huishouden en ik denk dat wij daar ook onder zullen vallen. Ikzelf heb geen verstand van meterkasten en groepen en heb de groepenkaart van onze toekomste meterkast bij onze installateur opgevraagd om te bekijken hoe zij onze installatie over de groepen denken te gaan verdelen:
Bel
3x ALS
1x HS
Wij hoeven toch niet de dure Nuts aansluiting van 3x35a te nemen? Wie kan mij geruststellen?
Ik kan je niet direct geruststellen, maar ik zie wel iets opvallends:
Maar één groep voor koken, dat zou ik op een krachtgroep verwachten.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Misschien even vertellen welke apparaten je precies gekocht hebt. Er zit nogal wat verschil tussen een 5KW of 50KW warmtepomp.
Op enkel fase?Groep 13: warmtepomp buiten
En
binnen wel op kracht?Groep K1: warmtepomp binnen
Welke pomp is dat? Bij de Mitsubishi die ik heb, is het juist anders om.
[ Voor 54% gewijzigd door Naalroc op 20-11-2020 19:32 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Oja, in de meer/minderwerkoverzicht staat vermeld dat we een krachtgroep ipv 2-fase kookgroep krijgen.Freee!! schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:17:
Ik kan je niet direct geruststellen, maar ik zie wel iets opvallends:
Goed punt; dat kan ik zo snel niet terugvinden. Ik zal dat na het weekend navragenjadjong schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:25:
Misschien even vertellen welke apparaten je precies gekocht hebt. Er zit nogal wat verschil tussen een 5KW of 50KW warmtepomp.
Ik weet het type niet. Wel dat het merk Nefit/Bosch zal zijn.Naalroc schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:31:
[...]
Op enkel fase?
En
[...]
binnen wel op kracht?
Welke pomp is dat? Bij de Mitsubishi die ik heb, is het juist anders om.
Even dit topic teruglezen. Daar is precies deze vraag vorige week (of de week daarvoor?) nog zeer uitgebreid aan de orde geweest met als uitkomst dat 3x25 geen problemen geeft.Matadores schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:10:
Voor ons huis waarvan de bouw vorige week gestart is kregen we van onze installateur de volgende mail:
Bel
3x ALS
1x HS
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je moet uiteraard wel even nadenken met 3x25A. Dus niet wasmachine/droger aan en gaan koken (oven).
Dat gaat samen met de WP niet goed. Als je alles tegelijk wilt gebruiken heeft de aannemer wel een punt dus. Ik ben totnogtoe 1 ritje Liander armer maar pas nu een beetje op.
Dat gaat samen met de WP niet goed. Als je alles tegelijk wilt gebruiken heeft de aannemer wel een punt dus. Ik ben totnogtoe 1 ritje Liander armer maar pas nu een beetje op.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Welke van die 13 is groepen is een aardlekautomaat of gaat buiten de aardlekbeveiliging om? Idem met K1, K2. En die Bora; die moet op die groep 3? Die staat niet als 3-fase groep aangeduid.Matadores schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:10:
Bel
3x ALS
1x HS
Gewoon de WP niet z'n legionella run laten doen tijdens het eten koken, problem solved.Jim423 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:48:
Je moet uiteraard wel even nadenken met 3x25A. Dus niet wasmachine/droger aan en gaan koken (oven).
En bij nieuwbouw kun je zelf de hoofdautomaten weer inschakelen
[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-11-2020 21:09 ]
Woon nu 3 jaar gasloos met een wp en nog geen problemen met 3x25A gehad en we letten nergens op kwa gelijktijdig aan hebben van zware verbruikers.Jim423 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 20:48:
Is je verdeling over de fases wel optimaal?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Dank je, deze vragen zal ik de installateur gaan stellen.kabeltjekabel schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:00:
[...]
Welke van die 13 is groepen is een aardlekautomaat of gaat buiten de aardlekbeveiliging om? Idem met K1, K2. En die Bora; die moet op die groep 3? Die staat niet als 3-fase groep aangeduid.
Tevens ga ik navragen de punten die eerder opgemerkt waren:
* welke omvormer en met 3 fasen?
* welke warmtepomp en met 3 fasen?
* groep 13, op enkel fase?
* groep K1, binnenunit op krachtstroom, buitenunit niet?
We krijgen trouwens 18 zonnepanelen. 9 stuks Oost en 9 stuks West.
[ Voor 6% gewijzigd door Matadores op 20-11-2020 21:28 ]
Misschien kun je een overzichtje maken, ik heb zo rond de oplevering van de woning dit schema gemaakt (klopt niet helemaal meer, er is inmiddels ook een tuingroep bij) en de fases wat anders verdeeld dan oorspronkelijk opgeleverd. Daarbij ook de meterkast uitgebreid.Matadores schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:27:
[...]
Dank je, deze vragen zal ik de installateur gaan stellen.
Tevens ga ik navragen de punten die eerder opgemerkt waren:
* welke omvormer en met 3 fasen?
* welke warmtepomp en met 3 fasen?
* groep 13, op enkel fase?
* groep K1, binnenunit op krachtstroom, buitenunit niet?
We krijgen trouwens 18 zonnepanelen. 9 stuks Oost en 9 stuks West.
Het totaal per fase is in dit schema simpelweg als alles tegelijk aan staat, maar je kan natuurlijk nog met gelijktijdigheidsfactoren spelen. Zo zul je sommige grootgebruikers misschien nooit tegelijk aan doen.
/f/image/bV0I2tRWSrDaBSpGX5vgZeet.png?f=fotoalbum_medium)
Verder wil je een Bora inderdaad op 3-fase hebben, die hebben we hier ook
[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 20-11-2020 22:20 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Thanks, dit is zeker handig om erbij te hebben 👌
Ik snap nooit waarom mensen (installateurs of particulieren) een paar Euro besparen op een installatie die 40 jaar mee moet door gerebrand Chinees spul te installeren. Emat is gewoon het label van een Nederlandse groothandel/importeur die z'n spullen in China met een logo laat stempelen.Annuk schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 01:52:
[...]
Weet dat hier in de buurt een projectbouw overal Emat oid was geplaatst maar binnen 2 jaar alles in die woningen is vervangen.
Aangezien er binnen die tijd 4x meterkast brand was geweest die volledig te wijten was aan de componenten van de verdeler.
Van de webshop sandervunderink.nl hebben ze destijds ook wel een interessant filmpje gemaakt over verschillen in brand reacties.
[YouTube: test brandveiligheid installatieautomaat]
Je hebt dus geen idee welke WangHangLo de echte fabrikant is en moet maar hopen dat het spul nog hetzelfde is als waar de KEMA een keer naar heeft gekeken.
Om even selectief te quoten: Mag dit niet vanwege de mogelijke noodzaak voor een type B aardlek of is er nog iets anders wat relevant is?timovd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:12:
[...]
De kookgroep moet achter één ALS, maar je wil die verdelen over twee fasen. Dus zo mag het. Nu heb je ook nog de mogelijkheid om één krachtgroep te plaatsen achter de blauwe groepen, maar dat mag weer niet voor bijvoorbeeld een EV. De kast is wel heel snel vol op deze manier.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Ergens in de norm staat iets over dat elk EV laadpunt z'n eigen aardlekbeveiliging moet hebben.Rimco schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:35:
[...]
Om even selectief te quoten: Mag dit niet vanwege de mogelijke noodzaak voor een type B aardlek of is er nog iets anders wat relevant is?
Zolang je zelf mag cherrypicken welk exemplaar je naar KEMA stuurt ipv dat ze er onaangekondigd eentje komen halen van je normale productielijn...WackoH schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:02:
[...]
Ik snap nooit waarom mensen (installateurs of particulieren) een paar Euro besparen op een installatie die 40 jaar mee moet door gerebrand Chinees spul te installeren. Emat is gewoon het label van een Nederlandse groothandel/importeur die z'n spullen in China met een logo laat stempelen.
Je hebt dus geen idee welke WangHangLo de echte fabrikant is en moet maar hopen dat het spul nog hetzelfde is als waar de KEMA een keer naar heeft gekeken.
Zoiets hoor ik wel vaker, maar nog geen goede bron kunnen vinden. Ik snap ook de gedachtegang niet helemaal waarom dat nodig zou zijn. Hier heb ik bijvoorbeeld een Doepke Type B waar ik van plan ben om PV, WP en EV op aan te sluiten (als we daadwerkelijk EV hebben).kabeltjekabel schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:09:
[...]
Ergens in de norm staat iets over dat elk EV laadpunt z'n eigen aardlekbeveiliging moet hebben.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
NEN 1010 nog niet doorgelezen zeker?Rimco schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:50:
[...]
Zoiets hoor ik wel vaker, maar nog geen goede bron kunnen vinden.
Cunning linguist.
Et voila; te lezen in 722.531.2.6 "Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA."
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Wat @Freakie1NL zegtRimco schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:50:
[...]
Zoiets hoor ik wel vaker, maar nog geen goede bron kunnen vinden. Ik snap ook de gedachtegang niet helemaal waarom dat nodig zou zijn. Hier heb ik bijvoorbeeld een Doepke Type B waar ik van plan ben om PV, WP en EV op aan te sluiten (als we daadwerkelijk EV hebben).
Zo met het nummer er bij is het makkelijker zoeken en het staat er echt. Ik zat daarnet nog wat hoger in 722 te kijken
Als ze die nou eens publiekelijk toegankelijk zouden maken...
Dank je. Die uitzondering, wat zou daar aan voldoen? Hebben ze het dan over een scheidingstransformator?Freakie1NL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:26:
Et voila; te lezen in 722.531.2.6 "Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA."
Ja.Rimco schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:49:
[...]
[...]
Dank je. Die uitzondering, wat zou daar aan voldoen? Hebben ze het dan over een scheidingstransformator?
[ Voor 11% gewijzigd door Bart ® op 21-11-2020 20:53 ]
Cunning linguist.
Ja, dat blijft natuurlijk een absurde geldklopperij. Maar als consument hebben wij er eigenlijk er niets mee te maken. Dus tja.Rimco schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 20:49:
[...]
[...]
Een DC lekstroom van de PV kan de DC meting van de EV bijvoorbeeld beïnvloeden.Rimco schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 17:50:
[...]
Zoiets hoor ik wel vaker, maar nog geen goede bron kunnen vinden. Ik snap ook de gedachtegang niet helemaal waarom dat nodig zou zijn. Hier heb ik bijvoorbeeld een Doepke Type B waar ik van plan ben om PV, WP en EV op aan te sluiten (als we daadwerkelijk EV hebben).
Dan is uitschakeling niet meer gegarandeerd. Hetzelfde als je meerdere apparatuur achter 1 4P aardlekschakelaar zet.
@Jim423 Dat is wel een goeie, een kring van DC tussen de groepen. Een extra DC beveiliging in de laadpaal is dan dus wel handig (en volgens mij redelijk standaard), maar dan zou ik enkel nog een losse aardlek type A (of alamat) nodig hebben. Is een normale type A immuun voor DC tot 6mA?
Inprincipe. Maar ik zou voor de zekerheid dan ook verder niks achter die type A zetten behalve de laadpaal.
@Jim423 Daar begon de hele discussie mee
Ach, nog 500 pagina's er bij en de halve norm is al wel een keertje 1:1 geplakt hierFreakie1NL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:57:
[...]
Ja, dat blijft natuurlijk een absurde geldklopperij. Maar als consument hebben wij er eigenlijk er niets mee te maken. Dus tja.
Pffff...toen ik in de jaren zestig MTS E volgde, was de NEN 1010 nog gewoon één van mijn schoolboekenkabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 01:39:
[...]
Ach, nog 500 pagina's er bij en de halve norm is al wel een keertje 1:1 geplakt hier
Was het toen ook al zo onleesbaar geschreven?jdbiggelaa schreef op zondag 22 november 2020 @ 07:18:
[...]
Pffff...toen ik in de jaren zestig MTS E volgde, was de NEN 1010 nog gewoon één van mijn schoolboeken
Mensen, ik wil jullie graag om advies vragen.
In onze nieuwbouwwoning kom ik voor de keuken 1 loze leiding te kort, de Quooker en vaatwasser moeten op een aparte groep (ik wil niet zo'n omschakelbeest).
Nu wil ik een gat naar de kruipruimte boren om dan een extra groep aan te leggen.
Nou zijn er volgens mij 2 opties om naar de meterkast te komen:
- Voorbedrade flexbuis met 3 x 2,5 mm^2 VD draad
- Een YMvKas kabel
Wat zou jullie keuze zijn? En hoe moet ik dit bevestigen in de kruipruimte?
In onze nieuwbouwwoning kom ik voor de keuken 1 loze leiding te kort, de Quooker en vaatwasser moeten op een aparte groep (ik wil niet zo'n omschakelbeest).
Nu wil ik een gat naar de kruipruimte boren om dan een extra groep aan te leggen.
- Een YMvKas kabel
Be small, act BIG.
Flexbuis vergeet dat maar snel, daar kun je nooit meer iets bijtrekken of vervangen. Gewoon fatsoenlijke 1 duims pijp naar de meterkast.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
De NEN 1010 regels snapt de meerderheid van consument toch niet, die kun je beter overlaten aan de installateur.Freakie1NL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:57:
[...]
Ja, dat blijft natuurlijk een absurde geldklopperij. Maar als consument hebben wij er eigenlijk er niets mee te maken. Dus tja.
Toch moet je zorgen voor Right to Repair. (vind ik)
Dit is ook voor auto's altijd een dingetje.
Gewoon een Een YMVK KABEL nemen , onzin om een extra binnen mantel te nemen.thaMini schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:58:
- Een YMvKas kabel
Als je daar ooit wat extra nodig hebt, dan knal je een tweede flexbuisje naar de keuken door de kruipruimte. Bijtrekken is dan onnodig veel extra moeite (of er staat een enorme plens water in je kruipruimte, maar dan nog...)Joopieboy schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:59:
Flexbuis vergeet dat maar snel, daar kun je nooit meer iets bijtrekken of vervangen. Gewoon fatsoenlijke 1 duims pijp naar de meterkast.
Zo scherp als een voetbal!
Flexbuis met draad door de kruipruimte? Meh. Liever kabel daar. Is nog steeds vervangbaar zonder sloopwerkzaamheden, in tegenstelling tot kabel die ingestort zit.Jim423 schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:51:
Toch moet je zorgen voor Right to Repair. (vind ik)
[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 22-11-2020 18:21 ]
Ik doe sinds meerdere de laatste 'electricien' 5 groepen achter 1 aardlekschakelaar plaatste en een 19mm buis in een 16mm buisinvoer 'invoerde' alles maar zelf. Dan is het kunnen lezen van NEN1010 best fijn, nu moet ik het met openbare info doen.J.E. Weinor schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:39:
[...]
De NEN 1010 regels snapt de meerderheid van consument toch niet, die kun je beter overlaten aan de installateur.
Ik zou een YMvKas nemen, bevestiging is niet nodig, gewoon los door het zand laten glibberen.thaMini schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:58:
- Een YMvKas kabel
Ik kwam deze website tegen algemeen.Freakie1NL schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:29:
[...]
Ik doe sinds meerdere de laatste 'electricien' 5 groepen achter 1 aardlekschakelaar plaatste en een 19mm buis in een 16mm buisinvoer 'invoerde' alles maar zelf. Dan is het kunnen lezen van NEN1010 best fijn, nu moet ik het met openbare info doen.
https://docplayer.nl/1335...tleg-en-toepassingen.html
Specifiek over de NEN1010 regels en evt handboek zal wel ergens te vinden zijn of te downloaden zijn maar lijkt me zeer complex om er iets van te snappen als ik het zo rond heb gezien op aantal websites.
Draad in buis mag toch niet in de kruipruimte?Reptile209 schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:13:
[...]
Als je daar ooit wat extra nodig hebt, dan knal je een tweede flexbuisje naar de keuken door de kruipruimte. Bijtrekken is dan onnodig veel extra moeite (of er staat een enorme plens water in je kruipruimte, maar dan nog...)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@CyberpopeCyberpope schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:18:
[...]
Draad in buis mag toch niet in de kruipruimte?
Ik heb net gekeken bij mij in de meterkast, er komen vanaf de keuken door de kruipruimte 3 leidingen de meterkast binnen alle 3 zijn losse draad door mantelbuis.
Of dat mag geen idee het zal wel mogen anders deden ze het niet neem ik aan.
De meterkast is helemaal vernieuwd in oktober 2018 wegens grote renovatie nul op de meter woning.
Dan ga ik voor een kabel. In mijn hoofd is dat een nettere oplossing.
Bedankt voor het meedenken.
Bedankt voor het meedenken.
Be small, act BIG.
Dit weekend had ik hier een vraag mbt onze meterkast indeling en naar aanleiding hiervan zijn er een aantal vragen/opmerkingen gekomen. Deze heb ik gesteld aan de installateur:
Het gaat om de volgende indeling:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mgvxYToqwvmQIujkWuqUirDE.jpg?f=user_large)
Met daarbij de volgende vragen aan de installateur (in rood zijn antwoorden):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPeydGFImMOztiqdM8cHePkw.jpg?f=user_large)
De omvormer heeft een vermogen van 5250W
De warmtepomp heeft een opwarmvermogen van 9kw en koelvermogen van 8kw. Volgens mij is de warmtepomp niet 3-fasen.
Daar ik geen elektrotechnische kennis heb is mijn vraag of een 3x25a groepenkast afdoende is ?
![]() | ![]() |
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mgvxYToqwvmQIujkWuqUirDE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lPeydGFImMOztiqdM8cHePkw.jpg?f=user_large)
De warmtepomp heeft een opwarmvermogen van 9kw en koelvermogen van 8kw. Volgens mij is de warmtepomp niet 3-fasen.
Daar ik geen elektrotechnische kennis heb is mijn vraag of een 3x25a groepenkast afdoende is ?
Op basis van je meterkast indeling is dat lastig te bepalen. Daarvoor is het relevant te weten wat de vermogens zijn, en de kans/mate waarin je deze gelijktijdig belast.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:02:
Dit weekend had ik hier een vraag mbt onze meterkast indeling en naar aanleiding hiervan zijn er een aantal vragen/opmerkingen gekomen. Deze heb ik gesteld aan de installateur:
Maar je kan er vanuit gaan dat met een goede groepenverdeling tussen de fasen, je met 3x25A wel uit de voeten kan.
Let wel even op de kookgroep, die zit nu op één fase. Ik zou hier een krachtgroep voor nemen en de kookplaat op 3-fase aansluiten.
Een laadpaal met een ingebouwde aardlekbeveiliging (bijvoorbeeld de Zappi) voldoet op zichzelf al aan deze eis. Als je dan aanvullend nog een aardlekbeveiliging toepast in de verdeler, bijvoorbeeld om bij een fase-PE sluiting in de bekabeling naar de laadpaal af te schakelen, dan is deze regel m.i. daarop niet meer van toepassing en kan er in de verdeler gewoon gecombineerd worden met 3 andere groepen op een aardlekschakelaar.Freakie1NL schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:26:
Het koel en verwarm vermogen van de warmtepomp is niet het opgenomen electrisch vermogen. Bij een cop van 4 is het een goede 2kw verbruik. Een cop tussen de 3 en de 5 lukt vaak wel.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:02:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het (optioneel) electrische element voor bijvoorbeeld de legionella run kan wel een hoog vermogen hebben.
Hier is de warmtepomp 3 keer 1 fase. 1 fase buitenunit en 2 keer een fase voor de binnenunit. Dit is wel merk/model afhankelijk 3 fase krachtgroep modellen zijn er ook zat.
Een kookgroep is een 3 fase instalatie is niet helemaal netjes en kan je beperken in het gebruik van de kookplaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 23-11-2020 13:08 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik snap het ook niet, want in een eerdere mailwisseling hebben ze mij gezegd dat de kookplaat op 3 fase zou worden aangesloten. En nu zie ik dat ie toch op 1 fase wordt aangesloten. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?m_rick schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:20:
[...]
Op basis van je meterkast indeling is dat lastig te bepalen. Daarvoor is het relevant te weten wat de vermogens zijn, en de kans/mate waarin je deze gelijktijdig belast.
Maar je kan er vanuit gaan dat met een goede groepenverdeling tussen de fasen, je met 3x25A wel uit de voeten kan.
Let wel even op de kookgroep, die zit nu op één fase. Ik zou hier een krachtgroep voor nemen en de kookplaat op 3-fase aansluiten.
Een enkelfasige kookgroep op een 3-fase aansluiting vind ik een onbegrijpelijke keuze. Helaas een die vaak voorkomt. Gewoon netjes verdelen over 2 of 3 fasen, scheelt ook weer een nuldraad.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:02:
En als het even kan gewoon direct 3-fasig bedraden, ook al komt er maar een 7kW kookplaat. Die ene automaat extra (indien mechanisch gekoppeld) of een 4p automaat ipv gekoppelde 2p automaten zal de kosten nou ook niet echt beinvloeden.
Als een aardlekschakelaar noodzakelijk is (dat hangt af van de aardverspreidingsweerstand ter plaatse) dan moet er natuurlijk wel een 3-fase aardlek voor, niet verdelen over 2 of 3 verschillende 2p aardlekschakelaars.
@Matadores
Nefit buiten unit is 1 fase 16A, binnenunit 3 FASE 16A
https://www.warmteservice...iOGE5ODg1MWI2Zjc5ZTkzOTYx Bladzijde 17
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Er komt een Bora Puru = 7,6kwroelbouwman schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:10:
[...]
Een enkelfasige kookgroep op een 3-fase aansluiting vind ik een onbegrijpelijke keuze. Helaas een die vaak voorkomt. Gewoon netjes verdelen over 2 of 3 fasen, scheelt ook weer een nuldraad.
En als het even kan gewoon direct 3-fasig bedraden, ook al komt er maar een 7kW kookplaat. Die ene automaat extra (indien mechanisch gekoppeld) of een 4p automaat ipv gekoppelde 2p automaten zal de kosten nou ook niet echt beinvloeden.
Als een aardlekschakelaar noodzakelijk is (dat hangt af van de aardverspreidingsweerstand ter plaatse) dan moet er natuurlijk wel een 3-fase aardlek voor, niet verdelen over 2 of 3 verschillende 2p aardlekschakelaars.
Dus de vraag die ik nog moet stellen aan de installateur is dat ze een krachtgroep op 3 fase moeten verzorgen met perilex aansluiting?
Wat dacht je van een 4 polige aardlekautomaat? ben je in 1 keer klaar.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:16:
[...]
Er komt een Bora Puru = 7,6kw
Dus de vraag die ik nog moet stellen aan de installateur is dat ze een krachtgroep op 3 fase moeten verzorgen met perilex aansluiting?
Be small, act BIG.
Ignorance. Om het maar even mooi te verwoorden.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:04:
[...]
Ik snap het ook niet, want in een eerdere mailwisseling hebben ze mij gezegd dat de kookplaat op 3 fase zou worden aangesloten. En nu zie ik dat ie toch op 1 fase wordt aangesloten. Wat zou de reden hiervan kunnen zijn?
Maar over het algemeen wel duurder dan de combinatie 4p aardlekschakelaar + 4p automaat (of 2 of 3 gekoppelde 2p automaten). En als er nog meer krachtgroepen komen dan loopt het prijsverschil alleen maar op.thaMini schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:37:
[...]
Wat dacht je van een 4 polige aardlekautomaat? ben je in 1 keer klaar.
En misschien is die aardlekschakelaar ook helemaal niet nodig. Aanvullende bescherming is niet vereist voor een kookgroep, en als de aardverspreidingsweerstand van de installatie laag genoeg is (sowieso het geval bij een TN stelsel) dan voldoet een gewone automaat.
Waarom voor een merk als Nefit voor de warmtepomp? hun specialiteit lag vooral bij de cv ketels en nu de laatste paar jaar ook warmtepompen op de markt zet.habbekrats schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:11:
@Matadores
Als ik voor een warmtepomp zal moeten kiezen ging ik voor een merk fabrikant die al jaren ervaring heeft met warmtepompen, zoals fabrikant van Ecoforest bijv, een bedrijf als eplucon gespecialiseerd is warmtepompen met eigen uitvindingen en ontwikkeling.
Ik denk dat Nefit ook een eigen stickertje plakt, maar Nefit ziet de bui al hangen voor de cv markt denk ik.J.E. Weinor schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:27:
[...]
Waarom voor een merk als Nefit voor de warmtepomp? hun specialiteit lag vooral bij de cv ketels en nu de laatste paar jaar ook warmtepompen op de markt zet.
Als ik voor een warmtepomp zal moeten kiezen ging ik voor een merk fabrikant die al jaren ervaring heeft met warmtepompen, zoals fabrikant van Ecoforest bijv, een bedrijf als eplucon gespecialiseerd is warmtepompen met eigen uitvindingen en ontwikkeling.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Antwoord van installateur klopt niet. Hopelijk een typefout (wel een slordige in dit geval). Een krachtgroep over 1 fase kan niet. Dus het klopt niet dat K1 en K2 een 1F Aardlekautomaat zijn. Ze bedoelen hopelijk 3F Aardlekautomaat (desnoods verdeeld over 2 fases)Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:02:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Scherp gezien en bedankt. Dit zal ik meenemen met m’n antwoord mbt de krachtgroep voor de inductie over 3 fasen. Dit moet toch gewoon kunnen. Dat de installateur hier een kookgroep over 2 fasen van heeft gemaakt moet dan een centenkwestie zijn, maw goedkoper?Freakie1NL schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:40:
[...]
Antwoord van installateur klopt niet. Hopelijk een typefout (wel een slordige in dit geval). Een krachtgroep over 1 fase kan niet. Dus het klopt niet dat K1 en K2 een 1F Aardlekautomaat zijn. Ze bedoelen hopelijk 3F Aardlekautomaat (desnoods verdeeld over 2 fases)
Bij deze installateur is dit het merk waarmee ze werken. Ik heb zelf geen voorkeur.J.E. Weinor schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:27:
[...]
Waarom voor een merk als Nefit voor de warmtepomp?
Klopt, een kookgroep op 3 fase is gewoon niet de bedoeling. Een kookgroep is voor 1 fase (ookal noemt men dit vaak 2 fase). Op 3 fase moet je een krachtgroep hebben.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:57:
[...]
Scherp gezien en bedankt. Dit zal ik meenemen met m’n antwoord mbt de krachtgroep voor de inductie over 3 fasen. Dit moet toch gewoon kunnen. Dat de installateur hier een kookgroep over 2 fasen van heeft gemaakt moet dan een centenkwestie zijn, maw goedkoper?
Ik ben bezig met de garage, hier zou ik graag een onderverdeler plaatsen zodat hier de tuinverlichting en garage groepen op aangesloten en afgezekerd kunnen worden.
Plan is om een 5x6mm2 kabel van de groepenkast naar de garage te trekken en hier een onderverdeler te plaatsen.
De onderverdeler zeker ik dan vanuit de hoofdkast af met een 4P C20 alamat. In de onderverdeler komt een hoofdschakelaar en losse alamat's om de losse elementen af te zekeren. Tevens een aansluiting voor de zonnepanelen, een krachtgroep en eventueel nog een aansluiting voor een autolader.
Kan dat volgens onderstaande 'schema' of moet er iets anders of zijn er andere adviezen te geven?
Bedankt!
Plan is om een 5x6mm2 kabel van de groepenkast naar de garage te trekken en hier een onderverdeler te plaatsen.
De onderverdeler zeker ik dan vanuit de hoofdkast af met een 4P C20 alamat. In de onderverdeler komt een hoofdschakelaar en losse alamat's om de losse elementen af te zekeren. Tevens een aansluiting voor de zonnepanelen, een krachtgroep en eventueel nog een aansluiting voor een autolader.
Kan dat volgens onderstaande 'schema' of moet er iets anders of zijn er andere adviezen te geven?
Bedankt!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| || || _________________________________________ || | | | hoofdschakelaar 4P 40A verdeelblok groepen woning alamat 4P C20 |_______________| (3x4 groepen) | | hoofdschakelaar 4P 40A | verdeelblok ________________________________________________________________|___________ | | | | alamat 2P B16 alamat 2P B16 alamat 4P B16 (krachtgroep) alamat 4P B16 (zonnepanelen) |
Ik heb exact hetzelfde ongeveer alleen dan 1 fase ipv 3 fase. Alleen heb ik uit voorzorg voor de alamat in de hoofd groepenkast een 300mA aardlek gepakt aangezien zonnepanelen regelmatig op 300mA aardlekschakelaars gezet worden. (tevens dan ook de zonepanelen alamat op 300mA zetten. De overige groepen uiteraard wel op 30mA.
Let wel, ik ben geen elektro expert. Wellicht dat iemand anders hier nog iets zinnigs over kan zeggen.
Let wel, ik ben geen elektro expert. Wellicht dat iemand anders hier nog iets zinnigs over kan zeggen.
Wij zijn gasloos en all-electric, met een 3x25A aansluiting.
We zijn voorzien van een nieuwe groepenkast, helaas werkt de netbeheerder niet mee aan het verzoek de oude (hoofd)smeltzekeringen naar automaten te vernieuwen.
Dus zitten we nu nog met smeltzekeringen opgescheept, die ik dus niet zelf kan resetten bij evt. trippen door overbelasting
Ik heb proberen te achterhalen maar kan niet helemaal duidelijk vinden hoe lang je nu die smeltzekeringen kortdurig mag overbelasten, over automaten staat er heel wat geschreven.
Factor 1.25 tot 1.45 zou veilig moeten zijn en bij factor 1.6 overbelasting zouden ze door moeten smelten.
Maar dit is weer in tegenspraak met onderstaande tabel die zelfs kortstondig hoger dan factor 1.6 suggereert.
Via via kreeg ik wel door dat Enexis 25A gG vertraagde smeltzekeringen gebruikt.
Ik heb op de website van Hager wat informatie gevonden over de gG vertraagde smelterzekeringen:
Klopt het nu dat ik de 25A zekering minstens 2000 seconden kan belasten voor 40A.
(Pas bij 3000s zou die moeten klappen).
Met het koken op inductie (±2400watt over 2 fasen) en voorverwarmen oven (±3000watt over 2 fasen) en een 3-fase doorstroomverwarmer (±3600watt op alle 3 fasen), als alles tegelijk aanstaat (=9kW )zou dat dus minstens een half uur goed moeten gaan.
(3P inductie, en hebben twee combi-(magnetron/stoom)ovens, alles zit al zoveel mogelijk verspreid over de fases
)
Gelukkig staat geen van alle zo lang aan maar het zou kunnen voorkomen dat die tegelijk kortdurig aan springen.
Als ik de tabel goed bekijk zou moeten gelden:
40A (9.2kW) = 2000s (33min.)
50A (11.5kW) = 300s (5 min.)
60A (13.8kW) = 60s (1min.)
Mag ik hier van uitgaan? Dan maak ik mij in ieder geval niet zo'n zorgen meer.
Bron
We zijn voorzien van een nieuwe groepenkast, helaas werkt de netbeheerder niet mee aan het verzoek de oude (hoofd)smeltzekeringen naar automaten te vernieuwen.
Dus zitten we nu nog met smeltzekeringen opgescheept, die ik dus niet zelf kan resetten bij evt. trippen door overbelasting
Ik heb proberen te achterhalen maar kan niet helemaal duidelijk vinden hoe lang je nu die smeltzekeringen kortdurig mag overbelasten, over automaten staat er heel wat geschreven.
Factor 1.25 tot 1.45 zou veilig moeten zijn en bij factor 1.6 overbelasting zouden ze door moeten smelten.
Maar dit is weer in tegenspraak met onderstaande tabel die zelfs kortstondig hoger dan factor 1.6 suggereert.
Via via kreeg ik wel door dat Enexis 25A gG vertraagde smeltzekeringen gebruikt.
Ik heb op de website van Hager wat informatie gevonden over de gG vertraagde smelterzekeringen:
Klopt het nu dat ik de 25A zekering minstens 2000 seconden kan belasten voor 40A.
(Pas bij 3000s zou die moeten klappen).
Met het koken op inductie (±2400watt over 2 fasen) en voorverwarmen oven (±3000watt over 2 fasen) en een 3-fase doorstroomverwarmer (±3600watt op alle 3 fasen), als alles tegelijk aanstaat (=9kW )zou dat dus minstens een half uur goed moeten gaan.
(3P inductie, en hebben twee combi-(magnetron/stoom)ovens, alles zit al zoveel mogelijk verspreid over de fases
Gelukkig staat geen van alle zo lang aan maar het zou kunnen voorkomen dat die tegelijk kortdurig aan springen.
Als ik de tabel goed bekijk zou moeten gelden:
40A (9.2kW) = 2000s (33min.)
50A (11.5kW) = 300s (5 min.)
60A (13.8kW) = 60s (1min.)
Mag ik hier van uitgaan? Dan maak ik mij in ieder geval niet zo'n zorgen meer.
Bron

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Zo werkt het helaas niet. De smeltdraden slijten waardoor de tijd/stroom grafiek aanzienlijk veranderd.
Hoe meer (hoe vaker) je de zekering overbelast hoe zwakker de draad wordt, waardoor hij uiteindelijk bij 27A al kan springen. Ik zou het gewoon proberen, stel het vormt een probleem kun je altijd een stroomrelais voor je ovengroep bijvoorbeeld inbouwen. Maar zo'n doorstromer (ik heb er ook 1) 3x16A is natuurlijk gewoon lastig iets, deze is voor tapwater oid? Je zou via de P1 poort eens kunnen monitoren wat nu de daadwerkelijke vermogens zijn, ik heb zo'n vermoeden dat de doorstromer en inductieplaat al minder doen dan je denkt.
Hoe meer (hoe vaker) je de zekering overbelast hoe zwakker de draad wordt, waardoor hij uiteindelijk bij 27A al kan springen. Ik zou het gewoon proberen, stel het vormt een probleem kun je altijd een stroomrelais voor je ovengroep bijvoorbeeld inbouwen. Maar zo'n doorstromer (ik heb er ook 1) 3x16A is natuurlijk gewoon lastig iets, deze is voor tapwater oid? Je zou via de P1 poort eens kunnen monitoren wat nu de daadwerkelijke vermogens zijn, ik heb zo'n vermoeden dat de doorstromer en inductieplaat al minder doen dan je denkt.
Enige nuance is hier op zijn plaats:Freakie1NL schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:01:
[...]
Klopt, een kookgroep op 3 fase is gewoon niet de bedoeling. Een kookgroep is voor 1 fase (ookal noemt men dit vaak 2 fase). Op 3 fase moet je een krachtgroep hebben.
Als je een 2x230V kookplaat en een 3-fase aansluiting hebt dan kun je op zich volstaan met 2-fasige bedrading naar je kookplaat. Dus nul + 2 fasen + PE. Dat monteer je dan in de verdeler af op een gewone 4polige automaat ("krachtgroep"), en, indien nodig, een 4 polige aardlekschakelaar. Je gebruikt dan dus een van de drie fase-aansluitingen van de automaat, en eventueel van de aardlekschakelaar, niet. In de Perilex contactdoos bedraad je L3 niet.
Je mag er ook voor kiezen om het in de verdeler af te monteren op 2 mechanisch gekoppelde 2 polige automaten, precies zoals bij een enkelfasige kookgroep. De nullen lusje zowel boven, als onder de automaat door. Als een aardlekschakelaar noodzakelijk is (uitgaande van B16 automaten is dat bij een L-PE lusimpendantie van meer dan 2,9 ohm), dan moet je deze 2 automaten /altijd/ achter een 4-polige aardlekschakelaar hangen.
Maar goed, als je toch gaat bedraden dan zou ik die derde fasedraad ook gewoon meenemen, kleine moeite en wellicht in de toekomst een groot plezier.
Ik was het al aan het monitoren terwijl ik onder de douche stond (via Domoticz),Jim423 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:11:
Zo werkt het helaas niet. De smeltdraden slijten waardoor de tijd/stroom grafiek aanzienlijk veranderd.
Afgelopen zondag geklust, ik stap om 17:00 onder de douche.
De doorstroomverwarmer regelt in 10 stappen het vermogen (11kW) afhankelijk van de vraag schakelt ie over 5 verwarmingselementen over de fases.
Vrouwlief begint vervolgens met koken beide deze gebruiken voornamelijk fase 1 en 2 (3 zit de afzuiging).
Onder de douche bedacht ik mij dat we een gerecht gingen eten die ook nog in de oven (fase 3) moest.
Dus toen maar even geroepen, of vrouwlief wilde wachten met aanzetten van de oven.
Tussendoor deed ze nog even snel een kleine handafwas, en ik zag af en toe de de quooker (2kW fase 1) bij springen. Tot overmaat van ramp sprong de WP ook nog aan die al een paar uur uit stond overdag en trok initieel ook nog eens 1.2kW (fase 3).
Afwisselend werd er dus wel 4 tot bijna 7 kW per fase getrokken, we zaten dus wel enkele seconden steeds boven die 25A.
Maar de totaal som kwam niet boven de 12 kW van de 17 kW die de 3x25A aansluiting aan kan.
De vraag is dan ook of de oven ook nog bijgeschakeld had kunnen worden, of was dat dan in een koude douche geeindigd?
Die belasting van ±40A was hooguit enkele minuten geweest.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
Daar kom je alleen proefondervindelijk achterHelhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:52:
[...]
De vraag is dan ook of de oven ook nog bijgeschakeld had kunnen worden, of was dat dan in een koude douche geeindigd?
Overigens kun je de smeltzekeringen ook prima zelf vervangen. Er zitten alleen wat zegels in de weg...
Het bedrag wat de netbeheerder vraagt om er automaten van te maken kun je ook gebruiken als budget richting WP boiler zodat je van die olifant in de kamer (de doorstroomverwarmer) af kunt.
[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-11-2020 17:20 ]
Ja daar ziet het er wel naar uit.kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:18:
[...]
Daar kom je alleen proefondervindelijk achter![]()
Overigens kun je de smeltzekeringen ook prima zelf vervangen. Er zitten alleen wat zegels in de weg...
Maar qua belasting durft niemand echt harde uitspraken te doen dus.
Als vervangen nou zelf mocht, dan had je er net zogoed 3 jongens van 35A in kunnen schroeven.
Snap sowieso niet waarom 3x35A gelijk 600 euro duurder moet zijn.
Je betaald toch netjes je kWh'tjes, en het is ook niet dat ze nou extra onderhoud ofzo moeten gaan doen ervoor.
Denk dat we maar gewoon proefondervindelijk moeten gaan testen, wettelijk moeten ze binnen 2 uur de smelthoofdzekeringen vervangen (24/7) en dat kostenloos, gezien de hoofdzekeringen van de netbeheerder zijn.
Vraag me niet hoe ik dat weet
(mompelt iets van vrouwlief die kortsluiting veroorzaakt)
Dat wilde ze dus niet aan beginnen, had het specifiek naar gevraagd bij overgang van 1x35A naar 3x25A.kabeltjekabel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:18:
[...]
Het bedrag wat de netbeheerder vraagt om er automaten van te maken kun je ook gebruiken als budget richting WP boiler zodat je van die olifant in de kamer (de doorstroomverwarmer) af kunt.
Ik kon hoofdautomaten ook niet aanvragen via mijnaansluiting, zover ik weet.
Verder wil ik juist niet van mijn doorstroomverwarmer af, oneindig warm water als back-up achter de zonneboiler en geen stilstand verliezen. En geen brommende WPB in mijn woning, maar een super klein en stil kastje op de plek van de oude CV ketel.
[ Voor 27% gewijzigd door Helhond op 24-11-2020 17:31 ]
Omdat dat ook niet kan, omdat -zoals al gezegd- die zekeringen ook slijten.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
[...]
Ja daar ziet het er wel naar uit.
Dat mag sowieso niet.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
Als vervangen nou zelf mocht, dan had je er net zogoed 3 jongens van 35A in kunnen schroeven.
Omdat de reservering daarvoor in de wijktrafo veel groter is.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
Snap sowieso niet waarom 3x35A gelijk 600 euro duurder moet zijn.
In sommige gevallen moeten ze ook de kabel in de straat gaan vervangen. De wijktrafo kan ook aan de beurt zijn. Uiteindelijk ook het middenspanningsnet, wat nu al her en der opgewaardeerd wordt. Kost allemaal geld.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
Je betaald toch netjes je kWh'tjes, en het is ook niet dat ze nou extra onderhoud ofzo moeten gaan doen ervoor.
Waar staat dat?Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
Denk dat we maar gewoon proefondervindelijk moeten gaan testen, wettelijk moeten ze binnen 2 uur de smelthoofdzekeringen vervangen (24/7) en dat kostenloos, gezien de hoofdzekeringen van de netbeheerder zijn.
Normaliter gaat je groepszekering eerst.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
Vraag me niet hoe ik dat weet![]()
(mompelt iets van vrouwlief die kortsluiting veroorzaakt)
Sommige netbeheerders zijn gestopt met het aanbieden van deze 'luxe optie' omdat ze het te druk hebben.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
[...]
Dat wilde ze dus niet aan beginnen, had het specifiek naar gevraagd bij overgang van 1x35A naar 3x25A.
Wel 3x zoveel verbruik en een 11x zo groot vermogen, waardoor je dus met je aansluiting in de knoei komt. Doorstroomverwarmer achter zonneboiler; lol. Beetje hypocriet in mijn ogen. Kun je netzogoed zowel zonneboiler als doorstroomverwarmer door WP Boiler vervangen en is je totaal verbruik alsnog lager. Of je moet een serieus oversized zonneboiler hebben..Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
Verder wil ik juist niet van mijn doorstroomverwarmer af, oneindig warm water als back-up achter de zonneboiler en geen stilstand verliezen. En geen brommende WPB in mijn woning, maar een super klein en stil kastje op de plek van de oude CV ketel.
En pst; zonneboiler = ook standverlies.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 24-11-2020 18:01 ]
Logisch toch? Hangt af van de leeftijd en de staat van de stop. De totale som van het vermogen boeit trouwens niet, het gaat puur hoeveel en hoelang je eroverheen zit per fase.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
[...]Ja daar ziet het er wel naar uit.
Daar zou ik maar niet op gaan rekenen maar je kan geluk hebben.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
[...]Denk dat we maar gewoon proefondervindelijk moeten gaan testen, wettelijk moeten ze binnen 2 uur de smelthoofdzekeringen vervangen (24/7) en dat kostenloos, gezien de hoofdzekeringen van de netbeheerder zijn.
Nou ik heb wel een voorkeur.Matadores schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:59:
[...]
Bij deze installateur is dit het merk waarmee ze werken. Ik heb zelf geen voorkeur.
1) Alpha Innotec
2) Nibe
3) Daikin
4) Panasonic
Het gaat ook om controleerbaarheid. Doordat er voor die NEN-normen betaald moet worden, is er dus ook een extra horde om uitingen als "voldoet aan de NEN-norm XXX" op correctheid te controleren.J.E. Weinor schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:39:
[...]
De NEN 1010 regels snapt de meerderheid van consument toch niet, die kun je beter overlaten aan de installateur.
En de NEN heeft meer normen dan de 1010. Bv over hoe de inhoud van een (koop)woning wordt gemeten. Wel fijn als je kunt controleren of zo'n opgegeven inhoud ook daadwerkelijk klopt.
Voor een uitbreiding van mijn meterkast waarbij ik een extra behuizing ga plaatsen de volgende vragen:
1. Vanwege de indeling van de meterkast kan ik de behuizingen helaas niet naast elkaar plaatsen. Om de twee behuizingen te verbinden wil ik een flexibele buis gebruiken. Hoeveel 6mm kabels mogen maximaal door één buis van 16 of 19mm?
2. Ik heb moeite om 6mm flexibele draden te vinden die ik zelf op maat kan maken. Ik kan wel 6mm flexibele draden met voorgemonteerde hulzen vinden, maar die zijn allemaal te kort voor de afstand die ik moet overbruggen. Mag ik ook vaste kern draad gebruiken van 6mm?
3. Mag ik de draden naar de tweede behuizing direct op de hoofdschakelaar aansluiten of moet dat persé op de verdeelrails? In mijn meterkast zit de verdeelrails namelijk al vol, maar ik kan wel in de hoofdschakelaar erbij steken. Ik heb dan twee kabels per schroefcontact: één naar de verdeelrails en één naar de twee aardlekschakelaar van de tweede behuizing. Is dat toegestaan c.q. veilig?
4. De (reeds) bestaande 3-fase aardlek/schakelautomaten zijn aangesloten met zwarte draden. Mag hiervoor ook bruin gebruikt worden? Dit vraag ik omdat massief 6mm draad niet goed verkrijgbaar is in de kleur zwart.
1. Vanwege de indeling van de meterkast kan ik de behuizingen helaas niet naast elkaar plaatsen. Om de twee behuizingen te verbinden wil ik een flexibele buis gebruiken. Hoeveel 6mm kabels mogen maximaal door één buis van 16 of 19mm?
2. Ik heb moeite om 6mm flexibele draden te vinden die ik zelf op maat kan maken. Ik kan wel 6mm flexibele draden met voorgemonteerde hulzen vinden, maar die zijn allemaal te kort voor de afstand die ik moet overbruggen. Mag ik ook vaste kern draad gebruiken van 6mm?
3. Mag ik de draden naar de tweede behuizing direct op de hoofdschakelaar aansluiten of moet dat persé op de verdeelrails? In mijn meterkast zit de verdeelrails namelijk al vol, maar ik kan wel in de hoofdschakelaar erbij steken. Ik heb dan twee kabels per schroefcontact: één naar de verdeelrails en één naar de twee aardlekschakelaar van de tweede behuizing. Is dat toegestaan c.q. veilig?
4. De (reeds) bestaande 3-fase aardlek/schakelautomaten zijn aangesloten met zwarte draden. Mag hiervoor ook bruin gebruikt worden? Dit vraag ik omdat massief 6mm draad niet goed verkrijgbaar is in de kleur zwart.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
2: hier bijvoorbeeld. Vast en flexibel combineren in 1 aansluiting wordt ‘m niet.ari3 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:47:
Voor een uitbreiding van mijn meterkast waarbij ik een extra behuizing ga plaatsen de volgende vragen:
3: met passende adereindhulzen (in jouw geval waarschijnlijk een versie geschikt voor 2x6mm2) mag je vanaf de hoofdschakelaar aftakken. Weet niet of je dan ook naar een andere kast verderop mag.
4: gebruik flexibel.
Overigens, zonder te hard een waardeoordeel te willen geven: je vragen klinken niet er als iemand die regelmatig met elektra werkt. Zou je hiervoor niet een elektricien laten komen? Die heeft als het goed is de kennis en de geschikte materialen.
[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 25-11-2020 00:42 ]
Wat natuurlijk wel zou kunnen (en mogen) is in alle drie de fases net na de hoofdschakelaar een C25 automaat te plaatsen. Dit is dezelfde waarde als de netbeheerder plaatst. Zeer grote kans dat deze bij overbelasting eerder gaan dan een Gg smeltzekering van 25A, zodat je gewoon wel zelf kunt inschakelen.Helhond schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:25:
[...]
[...]
Dat wilde ze dus niet aan beginnen, had het specifiek naar gevraagd bij overgang van 1x35A naar 3x25A.
2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S
Met 6mm² door flexibel? Waarom pak je niet een dikke (32 of 40mm) PVC buis? Dat is veel degelijker en je hebt genoeg ruimte. Of je gebruikt gewoon kabel.ari3 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:47:
Moeilijk te vinden? Is gewoon te koop bij de vaste leverancier hier. Alleen grijs heeft ie niet, daarvoor moet je naar de Conrad.2. Ik heb moeite om 6mm flexibele draden te vinden die ik zelf op maat kan maken. Ik kan wel 6mm flexibele draden met voorgemonteerde hulzen vinden, maar die zijn allemaal te kort voor de afstand die ik moet overbruggen. Mag ik ook vaste kern draad gebruiken van 6mm?
Gewoon met 2x 6mm² in een dubbele adereindhuls. Wel een zorgen voor een goede krimptang!3. Mag ik de draden naar de tweede behuizing direct op de hoofdschakelaar aansluiten of moet dat persé op de verdeelrails? In mijn meterkast zit de verdeelrails namelijk al vol, maar ik kan wel in de hoofdschakelaar erbij steken. Ik heb dan twee kabels per schroefcontact: één naar de verdeelrails en één naar de twee aardlekschakelaar van de tweede behuizing. Is dat toegestaan c.q. veilig?
Massief 6mm² wordt al jaren niet meer toegepast in meterkasten. Werkt ook bepaald niet prettig. Weet niet of het nog wel toegestaan is, maar dan kan @kabeltjekabel vast vertellen.4. De (reeds) bestaande 3-fase aardlek/schakelautomaten zijn aangesloten met zwarte draden. Mag hiervoor ook bruin gebruikt worden? Dit vraag ik omdat massief 6mm draad niet goed verkrijgbaar is in de kleur zwart.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt voor de tip, dat is inderdaad wel een goede oplossing.DARKviper123 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:45:
[...]
Wat natuurlijk wel zou kunnen (en mogen) is in alle drie de fases net na de hoofdschakelaar een C25 automaat te plaatsen. Dit is dezelfde waarde als de netbeheerder plaatst. Zeer grote kans dat deze bij overbelasting eerder gaan dan een Gg smeltzekering van 25A, zodat je gewoon wel zelf kunt inschakelen.
Ben dan geen kabeltjekabel, maar kan wel vertellen dat kan en mag, maar zoals je zelf zegt werkt dat verre van prettig. Het is af en toe al een ramp 6mm2 flexibele mooi in een kast te plaatsen (3 fase) laat staan stug. Ander voordeel is dat bij de huis leverancier die jij niet noemt de kabel gekeurd is voor 90c. Laatste keer dat ik naar stugge 6 keek, kon ik niets boven de 70c vinden.Andrehj schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:53:
Massief 6mm² wordt al jaren niet meer toegepast in meterkasten. Werkt ook bepaald niet prettig. Weet niet of het nog wel toegestaan is, maar dan kan @kabeltjekabel vast vertellen.
Maar inderdaad koop een goede hulstang en bespaar je de moeite.
Dat klopt, dat is de "2" in H07V2-K. Deze 90°C is momenteel min of meer verplicht (al zijn er ook op dit gebied weer veel installateurs die dat niet (willen) weten en nog gewoon H07V-K gebruiken.)Freakie1NL schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:31:
Ander voordeel is dat bij de huis leverancier die jij niet noemt de kabel gekeurd is voor 90c. Laatste keer dat ik naar stugge 6 keek, kon ik niets boven de 70c vinden.
De oude H07V-K mag je nog wel gebruiken, maar dan zijn de toegestane stromen veel lager. Zie ook https://calpe.nl/downloads/norm-nen-en-iec-61439/
Vast wel iemand hier die mij het volgende kan vertellen.
Is er een gangbare maat (of zelfs een norm of minimale maat) voor de horizontale maatvoering van een wcd of schakelaar vanuit een hoek? Zit er dan nog onderscheid in uitwendige / inwendige hoeken?
Als ik het zelf zou zeggen hart eerste doos ca. 200 - 250 mm vanuit hoek, maar ik ben benieuwd of er iets officieels voor is. Bij een bed of kast wordt vaak bewust iets verder aangehouden, gaat even om een standaard-situatie.
Is er een gangbare maat (of zelfs een norm of minimale maat) voor de horizontale maatvoering van een wcd of schakelaar vanuit een hoek? Zit er dan nog onderscheid in uitwendige / inwendige hoeken?
Als ik het zelf zou zeggen hart eerste doos ca. 200 - 250 mm vanuit hoek, maar ik ben benieuwd of er iets officieels voor is. Bij een bed of kast wordt vaak bewust iets verder aangehouden, gaat even om een standaard-situatie.
[ Voor 12% gewijzigd door Cheesy op 25-11-2020 16:34 ]
Korte update, bedankt voor jullie input; de installateur heeft de groepenkast aangepast en voor de inductie kookplaat een aparte krachtgroep ingedeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6dxNZYfUrqY37styVO8frUJj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6dxNZYfUrqY37styVO8frUJj.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OgrpKpTplw93mpd43HGN2mdE.jpg?f=user_large)
Nu de hoofdschakelaar nog 1 module meer naar de kant opschuivenMatadores schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:23:
Korte update, bedankt voor jullie input; de installateur heeft de groepenkast aangepast en voor de inductie kookplaat een aparte krachtgroep ingedeeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En de drie aardlekschakelaars ofwel een module naar links ofwel naar rechts.
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-11-2020 18:44 ]
@kabeltjekabel @Matadores OCD'er in mezelf zat zelf meer met de nummering
Als je lege gaten houdt op plekken waar makkelijk uitbreiding kan komen had ik die plekken gewoon genummerd. Ofwel 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Ja dat ook. Maar gemiddelde electriciën zal het wel zo nummeren; 3 2 1 6 5 4 9 8 7Septillion schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:45:
@kabeltjekabel @Matadores OCD'er in mezelf zat zelf meer met de nummeringAls je lege gaten houdt op plekken waar makkelijk uitbreiding kan komen had ik die plekken gewoon genummerd. Ofwel 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
Ik zie in dit topic mensen nog wel eens hernummeren dat is echter een slecht idee.
Soms schrijven elektricien in dozen groepnummers dat klopt dan niet meer, wat gevaarlijk kan zijn.
Soms schrijven elektricien in dozen groepnummers dat klopt dan niet meer, wat gevaarlijk kan zijn.
Het lijkt me vooral gevaarlijk uit te gaan van cijfers die in een doosje geskribbeld staan ipv te checken in welke groep je aan het werk bent.leonbong schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:37:
Ik zie in dit topic mensen nog wel eens hernummeren dat is echter een slecht idee.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.