Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.338.349 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
J.E. Weinor schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 20:10:
[...]

Een vraag met een 3KW omvormer is dat niet te weinig met 12 zonnepanelen?
Of ligt dat aan je WP van je zonnepaneel in totaal.
Dat laatste en oriëntatie.
Een 1 fase omvormer zit een max aan aantal zonnepanelen wat ik heb gelezen,
Minder onzin lezen dan. :)
16 en hoger een 3 fase omvormer wordt toegepast je meterkast moet ook 3 fase zijn volgens de gegevens klopt dat deze gegevens?
Nee. Heb je 18x 300 Wp Oost-West kun je dat prima op een 3,7 kW enkelfase omvormer hangen.
Wat ik ook heb gelezen weet niet of dat klopt als je een 3 fase meterkast hebt en je sluit een 1 fase omvormer achter je zonnepanelen dat 2 fasen geen terug levering opbrengst zonnepaneel niet lukt of kan je hebt een verlies om het zo maar te zeggen.
Ja; echt minder onzin gaan lezen :P
Mijn meterkast is een 3 fase met 28 zonnepanelen van 350 WP met een 3 fase solax omvormer een joekel van een omvormer bijna net zo groot als een 40 inch tv aan de wand.

Mijn zwager is in overweging om komend jaar zonnepanelen te nemen hij zit te denken in huur of aankoop huur heb ik hem al afgeraden omdat je veel duurder uit bent.
ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxustiti
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Een vraag voor de experts, de mechanische ventilatie in mijn huis is aan vervanging toe en de huidige is aangesloten op een perilex stekker. Nu kan je tegenwoordig kiezen voor perilex of een "normale" (230v euro) aansluiting. Nu wil ik in de toekomst zonnepanelen, heb je dan wat aan die perilex aansluiting voor de zonnepanelen om naar de meterkast te gaan? Kabels trekken wordt hier lastig aangezien er geen loze leidingen zijn en dan de hele boel opengetrokken moet worden.
Overigens moet voor een 230v euro stekker ook een stopcontact bijgeplaatst moeten worden, vandaar de vraag.

Zoals je misschien wel aan mijn vraag ziet heb ik er zelf bar weinig verstand van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:10
Maxustiti schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:52:
Een vraag voor de experts, de mechanische ventilatie in mijn huis is aan vervanging toe en de huidige is aangesloten op een perilex stekker. Nu kan je tegenwoordig kiezen voor perilex of een "normale" (230v euro) aansluiting. Nu wil ik in de toekomst zonnepanelen, heb je dan wat aan die perilex aansluiting voor de zonnepanelen om naar de meterkast te gaan? Kabels trekken wordt hier lastig aangezien er geen loze leidingen zijn en dan de hele boel opengetrokken moet worden.
Overigens moet voor een 230v euro stekker ook een stopcontact bijgeplaatst moeten worden, vandaar de vraag.

Zoals je misschien wel aan mijn vraag ziet heb ik er zelf bar weinig verstand van. 8)7
Wellicht heb je wat aan de buis naar de meterkast. Gezien het perilex voor ventilatie is zal de bedrading door lopen naar de keuken waar een schakelaar zit. Tevens zullen de kleuren en draaddiktes niet kloppen als je het voor zonnepanelen wil gebruiken, dus de bedrading dan vervangen.

Kwa keus ventilatie zou ik gaan voor co2 gestuurd met sensor in de woonkamer en een vochtsensor (in de ventilatie box) voor de badkamer. Als optie kan je er nog een draadloze schakelaar bij doen. De perilex kan je dan laten vervallen en de box op een gewoon wcd aansluiten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Maxustiti schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 16:52:

Die buis van de Perilex heb je niks aan voor PV. Althans, in de meeste gevallen niet. Veelal zit dat ding gewoon op de groep van het trappenhuis met van daaruit een aftakking met bruin, zwart en zwart(wit) naar de keuken en een buis naar die Perilex met bruin, blauw, geelgroen, zwart, zwart(wit). Komt dus niet langs de meterkast. Maar wellicht zit het bij jou anders..

Stopcontact bijplaatsen; meh, of stekker omzetten. En anders bij de ketel er in prikken; die zit meestal ook in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04-09 16:38
Erwin_83 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Wellicht heb je wat aan de buis naar de meterkast. Gezien het perilex voor ventilatie is zal de bedrading door lopen naar de keuken waar een schakelaar zit. Tevens zullen de kleuren en draaddiktes niet kloppen als je het voor zonnepanelen wil gebruiken, dus de bedrading dan vervangen.

Kwa keus ventilatie zou ik gaan voor co2 gestuurd met sensor in de woonkamer en een vochtsensor (in de ventilatie box) voor de badkamer. Als optie kan je er nog een draadloze schakelaar bij doen. De perilex kan je dan laten vervallen en de box op een gewoon wcd aansluiten.
Waarom een co2 censor woonkamer met de nieuwe ventilatie voor de schone lucht? heeft weinig invloed als vervanging huidig ventilatie systeem lijkt mij of je woning is dermatisch aangepast dat een co2 censor noodzakelijk is. en alles potdicht is wegens isoleren van je woning

Een bestaande woning met ventilatie roosters ramen en alleen een centrale afzuigsysteen keuken wc en badkamer lijkt me toch geen invloed te hebben op een co2 censor als je een raam open hebt staan heeft een co2 meter geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Waarom een co2 censor woonkamer met de nieuwe ventilatie voor de schone lucht?[...]
Omdat... gemak dient de mens. Je koelkast heeft ook een thermostaat; die regelt zichzelf. Hoef je ook niet telkens langs te lopen om te voelen of de inhoud nog koud is.

Met ventilatie hebben mensen gewoon niet echt bewust door dat er te weinig frisse lucht is. Daarom dus die CO2 sensor.

[ Voor 28% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-10-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Zoals hier boven al aangegeven gaat het dan vanzelf. Ben je alleen in de woonkamer staat de ventilatie laag, zijn er veel mensen dan gaat de ventilatie hoger. Genoeg ventileren wordt nog wel eens onderschat, maar teveel ventileren is weer zonde van je warmte in het stook seizoen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Erwin_83 schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 21:30:
Zoals hier boven al aangegeven gaat het dan vanzelf. Ben je alleen in de woonkamer staat de ventilatie laag, zijn er veel mensen dan gaat de ventilatie hoger. Genoeg ventileren wordt nog wel eens onderschat, maar teveel ventileren is weer zonde van je warmte in het stook seizoen.
Kan wel wezen maar dan moet je het wel op de auto zetten en niet handmatig als het er op zit maar zie het nut nog steeds niet van in een co2 censor in ventilatie vooral die maar een richting op gaat lucht uit de woning haalt en naar buiten blaast wat in de meeste woningen zitten zoals badkamer wc en keuken met een raam open wegens schone lucht een ander verhaal is dat je woning helemaal pot dicht is met een systeem die lucht van buiten de woonkamer en slaapkamers met WTW weer terug blaast door papieren filters.
Maar ook deze systemen heeft een co2 censor weinig invloed met ramen open.

Dat werd ons duidelijk uitgelegd door de installateur tijdens een renovatie in de winter zit alles potdicht dan moet de frisse schone lucht en ventilatie met WTW wel voldoen aan Co2 waarden groen oranje rood aanduiding maar ook hierin heb je geen 100% schone lucht wel beter dan een normale ventilatie het groene lampje is de goede waarde het oranje de midden waarde en het rode de slechte waarde Co2 bij ons brand alleen de rode de groene nooit het oranje zeer zelden het oranje lampje brand een keer als de keukendeur naar buiten te lang open staat de luchtstroming wordt dan anders daar reageert de co2 censor waarschijnlijk op.

Wat ik ook een nadeel vindt aan dit systeem dat je plafon zwart wordt rond de unit waar de lucht de woonkamer inblaast en in de slaapkamers als je met de handen langs strijkt lekker zwart krijg je mooie kringen rondom je zal je plafond maar net gesausd hebben.

De filters mag je om de 2 weken wel schoonmaken staat ook in de uitleg en moeten volgens de fabrikant om de 6 maand worden vervangen staat ook in het display van de unit wat het aangeeft maar ook hierin worden weer tegenstrijdige verhalen verteld de installateur onderhoud zegt is niet nood zakelijk 1 maal per jaar is voldoende.

Dit systeem heeft ook zijn nadeel in de zomer dan kun je hem beter uitzetten dan aan laten staan bijna 2 graden in temperatuur verschil overdag vooral op hele warme dagen met alles potdicht in de avond als het afkoelt ook de ventilatie uitzetten ook op advies ramen en deuren open.

Ik heb het wel over een Nul op de meter woning met co2 ventilatie met wtw op dit moment van schrijven is het nog 22 graden in de woning de warmte pomp staat uit en is nog niet aan geweest meer dan 20 graden hebben wij normaal nooit met een kachel aan de ventilatie unit staat op auto maar het lampje staat rood als ik het handmatig zet op stand 1 2 of 3 veranderd er niets lampje blijft rood stand 3 hoogste stand kun je van de lawaai niet zitten of slapen stand 1 kun je zelfs nog horen maar is te doen op auto wisseld de snelheid maar dat regelt de co2 censor.

Al met al schone lucht maar niet 100% en een ventilatie unit op co2 vertrouwen ja dat zet ik maar tussen aanhalingstekens.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17
J.E. Weinor schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 23:42:
[...]

Kan wel wezen maar dan moet je het wel op de auto zetten en niet handmatig als het er op zit maar zie het nut nog steeds niet van in een co2 censor in ventilatie vooral die maar een richting op gaat lucht uit de woning haalt en naar buiten blaast wat in de meeste woningen zitten zoals badkamer wc en keuken met een raam open wegens schone lucht een ander verhaal is dat je woning helemaal pot dicht is met een systeem die lucht van buiten de woonkamer en slaapkamers met WTW weer terug blaast door papieren filters.

Dat werd ons duidelijk uitgelegd door de installateur tijdens een renovatie in de winter zit alles potdicht dan moet de frisse schone lucht en ventilatie met WTW wel voldoen aan Co2 waarden groen oranje rood aanduiding maar ook hierin heb je geen 100% schone lucht wel beter dan een normale ventilatie het groene lampje is de goede waarde het oranje de midden waarde en het rode de slechte waarde Co2 bij ons brand alleen de rode de groene nooit het oranje zeer zelden het oranje lampje brand een keer als de keukendeur naar buiten te lang open staat de luchtstroming wordt dan anders daar reageert de co2 censor waarschijnlijk op.
Zes keer gelezen, maar ik begrijp niet wat je hier schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
@J.E. Weinor de vraag van @Maxustiti gaat naar mijn idee over een mechanische ventilatie box en niet over een wtw ventilatie.

De mechanische ventilatie hier in huis staat altijd op automatisch. Stand 1,2,3 is ook te kiezen en na een uur gaat deze vanzelf terug naar automatisch. (Vakantie stand zit er ook op maar gebruik ik niet)

Met mechanische ventilatie voer je lucht af uit de woning die wordt aangevoerd via roosters in de ramen (of de kieren bij wat oudere huizen)

Jou wtw verhaal is wat warrig maar klinkt niet gezond hoe het nu is bij jou thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@J.E. Weinor Als ik het goed begrijp heb jij ventilatie met een co2 sensor. Er is ook een lampje wat de co2 waarde weergeeft en die staat bij jou eigenlijk altijd op rood en heel zelden op oranje. Groen zou de juiste waarde moeten zijn.

Omdat het bij jou niet lijkt te werken wil natuurlijk niet zeggen dat ventileren op co2 niet goed is.

Misschien moet je eens contact opnemen met je installateur en doorgeven dat het co2 lampje altijd op rood blijft staan. Wellicht hebben ze iets verkeerd aangesloten of (in het ergste geval) voldoet de installatie niet voor jullie woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Kan wel wezen maar dan moet je het wel op de auto zetten en niet handmatig als het er op zit
Ja no shit 8)7
maar zie het nut nog steeds niet van in een co2 censor in ventilatie vooral die maar een richting op gaat lucht uit de woning haalt en naar buiten blaast wat in de meeste woningen zitten zoals badkamer wc en keuken met een raam open wegens schone lucht een ander verhaal is dat je woning helemaal pot dicht is met een systeem die lucht van buiten de woonkamer en slaapkamers met WTW weer terug blaast door papieren filters.
Lees je zelf je post wel voordat je op 'verstuur' klikt :? Erg warrig verhaal.
1) Je moet ook niet een raam openzetten in je badkamer, maar juist dicht en dan verse lucht binnenlaten via de slaapkamers. Idem met keuken en woonkamer. Daar heb je de roosters nou juist voor.
2) WTW doet helemaal niet aan recirculatie. Waar haal je dat vandaan?

Klinkt heel erg alsof;
a) je het niet begrepen hebt
b) je het verkeerd gebruikt
met waarschijnlijk ook nog;
c) verkeerd aangelegd systeem
Wat ik ook een nadeel vindt aan dit systeem dat je plafon zwart wordt rond de unit waar de lucht de woonkamer inblaast en in de slaapkamers als je met de handen langs strijkt lekker zwart krijg je mooie kringen rondom je zal je plafond maar net gesausd hebben.
Dan moet je je filters schoonhouden of andere klasse gebruiken. Of verder van Ijmuiden of Schiphol gaan wonen...
De filters mag je om de 2 weken wel schoonmaken staat ook in de uitleg en moeten volgens de fabrikant om de 6 maand worden vervangen staat ook in het display van de unit wat het aangeeft maar ook hierin worden weer tegenstrijdige verhalen verteld de installateur onderhoud zegt is niet nood zakelijk 1 maal per jaar is voldoende.
1 x per jaar binnenwerk schoonmaken, filters natuurlijk vaker he 8)7
Dit systeem heeft ook zijn nadeel in de zomer dan kun je hem beter uitzetten dan aan laten staan bijna 2 graden in temperatuur verschil overdag vooral op hele warme dagen met alles potdicht in de avond als het afkoelt ook de ventilatie uitzetten ook op advies ramen en deuren open.
WTW altijd mét bypass doen.
Ik heb het wel over een Nul op de meter woning met co2 ventilatie met wtw op dit moment van schrijven is het nog 22 graden in de woning de warmte pomp staat uit en is nog niet aan geweest meer dan 20 graden hebben wij normaal nooit met een kachel aan de ventilatie unit staat op auto maar het lampje staat rood als ik het handmatig zet op stand 1 2 of 3 veranderd er niets lampje blijft rood stand 3 hoogste stand kun je van de lawaai niet zitten of slapen stand 1 kun je zelfs nog horen maar is te doen op auto wisseld de snelheid maar dat regelt de co2 censor.

Al met al schone lucht maar niet 100% en een ventilatie unit op co2 vertrouwen ja dat zet ik maar tussen aanhalingstekens.
Al met al een bijna onleesbaar verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Erwin_83 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 07:28:
@J.E. Weinor de vraag van @Maxustiti gaat naar mijn idee over een mechanische ventilatie box en niet over een wtw ventilatie.

De mechanische ventilatie hier in huis staat altijd op automatisch. Stand 1,2,3 is ook te kiezen en na een uur gaat deze vanzelf terug naar automatisch. (Vakantie stand zit er ook op maar gebruik ik niet)

Met mechanische ventilatie voer je lucht af uit de woning die wordt aangevoerd via roosters in de ramen (of de kieren bij wat oudere huizen)

Jou wtw verhaal is wat warrig maar klinkt niet gezond hoe het nu is bij jou thuis.
Mijn mechanische ventilatie met WTW staat voor warmte terug winning en loopt door de hele woning de regelaar zit alleen in de woonkamer daar zit ook de co2 censor in verwerkt op stand 1,2,3 en automatische stand zet ik het op stand 1 of 3 handmatig gaat het niet automatisch na een uur weer of wat dan ook weer in de automatische stand de regelaar heeft ook geen digitale display wat wel op de mechanische ventilatie zit daar kun je het een en ander aflezen en instellen in het menu geeft vochtigheid door binnen en buiten temperatuur geeft het verbruik weer op hoeveel % het heeft etc,
Maar hoe je het ook in welke stand het zet het lampje blijft rood alleen als je de deur van de keuken naar buiten wat langer open hebt staan gaat het wel eens op oranje branden verder niet.

Mijn woning heeft geen ventilatie rooster in de ramen maar zit pot dicht ja een raam kun je open zetten slaapkamer staan altijd open of er moet een strenge winter zijn,
De installateur is er al bij geweest heeft het systeem gemeten die zegt is goed moet mij er maar niet druk om maken om het rooie lampje.
Het systeem haalt de lucht van buiten blaast door de filter de woning in aan de andere kan zuigt het de lucht weer op gaat door de filter en blaast op een manier weer terug de woning in door het WTW en dan weer naar buiten zonder een WTW zal het systeem de warmte uit je woning direct naar buiten afvoeren.

Of het gezond is geen idee eigenlijk met ramen open zal wel gezonder zijn neem ik aan, een woning potdicht en vertrouwen op je mechanische ventilatie lijkt me ook niet gezond.

In de praktijk is het zo installateurs aannemers of woningcorporaties kunnen mooi praten daar zijn ze goed in de praktijk komt van mooi praat niks van terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:50:
[...]

Het systeem haalt de lucht van buiten blaast door de filter de woning in aan de andere kan zuigt het de lucht weer op gaat door de filter en blaast op een manier weer terug de woning in door het WTW en dan weer naar buiten zonder een WTW zal het systeem de warmte uit je woning direct naar buiten afvoeren.
NEE... je lucht wordt niet terug je woning ingeblazen. De warmte wordt uitgewisseld met de inkomende lucht van buiten; de afvoerlucht zelf gaat naar buiten.
Of het gezond is geen idee eigenlijk met ramen open zal wel gezonder zijn neem ik aan, een woning potdicht en vertrouwen op je mechanische ventilatie lijkt me ook niet gezond.
Foute aanname. Je WTW filtert de lucht nog; de ramen niet.
In de praktijk is het zo installateurs aannemers of woningcorporaties kunnen mooi praten daar zijn ze goed in de praktijk komt van mooi praat niks van terecht.
Mooi praten is al meer dan wat jouw posts zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Update wijziging aanvulling wat mis ging met verzenden een betere overzicht.

a) Wel goed begrepen maar omslachtig verwarrend weergegeven.
b) gebruik volgens advies en gevolgd maar in de praktijk het anders werkt.
c) Dat zou kunnen maar ben geen expert,

d) Het systeem is zo aangelegd
1) Woonkamer slaapkamer 1,2,3,en 4 zolder, blaast het systeem via kanalen lucht de woning in.
2) Keuken wc badkamer overloop zolder zuigt het de lucht weer op.
Verder zitten er geen aansluitingen aangelegd, en voorzien met kunstof buizen systeem.
De meting van de Co2 gebeurd in de woonkamer waarmee je de ventilatie regelt deze is ook al een keer vervangen wegens defect andere vertrekken hebben geen co2 meting weet alleen niet of er in de ventilatie unit zelf ook een co2 censor zit.

[...]

Dan moet je je filters schoonhouden of andere klasse gebruiken. Of verder van Ijmuiden of Schiphol gaan
wonen...

Betreft de filters zitten de hoogste klasse die er verkrijgbaar van Zhender is van het zelfde merk
De filters worden om de 2 weken schoon gehouden voorschrift fabrikant is langer.
Vervanging van de filters is 6 maanden volgens voorschrift maar hierin spreekt men elkaar tegen.

Maar ja wie houd zich nu precies aan de voorschriften van de fabrikant ik heb het nog niet mee gemaakt in de praktijk het zelfde als de periodieke onderhoud van je cv ketel fabrikant zegt 1 maal per jaar onderhoud maar ze voeren plan B uit.
[...]

1 x per jaar binnenwerk schoonmaken, filters natuurlijk vaker he 8)7

Het binnenwerk schoonmaken is niet gebeurd dat zijn dingen valt onder periodieke onderhoud maar nog niet gebeurt of enigszins onderhoud er van aan het systemen, wel een keer de filters vernieuwd verder niet de huidige filters die er inzitten is alweer 11 maanden geleden ga er vanuit dat ze het 1 maal per jaar vernieuwen.
De boiler en warmtepomp zijn ook nog niet in onderhoud geweest de systemen zijn nu al ruim 2 jaar in gebruik

[...]

WTW altijd mét bypass doen.
Deze vraag begrijp ik niet.

[ Voor 34% gewijzigd door J.E. Weinor op 31-10-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:46:
[...]

Zal mijn best doen om the te verbeteren ;)
Oeps er ging waarschijnlijk iets fout met versturen in de aanvulling tekst reactie wel te zien weet niet hoe ik het kan veranderen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:39
@J.E. Weinor
Uit je post concludeer ik dat je niet begrijpt hoe een wtw werkt.
Een wtw recirculeert nooit lucht van binnen.

Daarnaast als systeem altijd op oranje rood staat dat is echt niet goed.
Een te hoog co2 gehalte kan lijden tot oa chronische hoofdpijn klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
leonbong schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:55:
@J.E. Weinor
Uit je post concludeer ik dat je niet begrijpt hoe een wtw werkt.
Een wtw recirculeert nooit lucht van binnen.

Daarnaast als systeem altijd op oranje rood staat dat is echt niet goed.
Een te hoog co2 gehalte kan lijden tot oa chronische hoofdpijn klachten.
Een WTW circuleert de warmte in een woning dat is mij duidelijk stof en ongezonde lucht lijkt me niet gezond.
dat de lampjes groen moeten zijn lijkt mij ook een juiste co2 gehalte te hoog co2 in een ruimte lijkt mij ook niet goed daar niet van.

Een ruimte met open ramen of roosters heeft co2 gehalte geen invloed een gesloten ruimte wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
@J.E. Weinor overweeg eens om een losse co2 meter te kopen of lenen. Dan kan je de waarde zien en bepalen of je ventilatie goed werkt of niet.

Slechte ventilatie gaat gezondheids klachten geven op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Een WTW circuleert de warmte in een woning dat is mij duidelijk stof en ongezonde lucht lijkt me niet gezond.
dat de lampjes groen moeten zijn lijkt mij ook een juiste co2 gehalte te hoog co2 in een ruimte lijkt mij ook niet goed daar niet van.

Een ruimte met open ramen of roosters heeft co2 gehalte geen invloed een gesloten ruimte wel degelijk.
Nee, nee. Een WTW blaast de vuile lucht 100% naar buiten. Die lucht passeert de inkomende lucht om die op te warmen, maar die luchtstromen zijn 100% gescheiden en “raken” elkaar niet aan.

Wat een WTW naar binnen blaast is dus precies zo fris al lucht die door een open raam komt, alleen dan wat warmer. Of kouder in de zomer, want dan werkt het omgekeerd :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:13:
[...]

Nee, een wtw recirculeert geen lucht.

Als jij dan stof constateert bij de uitblaasopeningen van je WTW-installatie dan moet je andere klasses filters toepassen. Elke WTW heeft filters zitten in deel wat de lucht je huis in blaast, je kan dus zelfs schonere inblaaslucht creëren dan wat je via een raam kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Zoefff schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Nee, nee. Een WTW blaast de vuile lucht 100% naar buiten. Die lucht passeert de inkomende lucht om die op te warmen, maar die luchtstromen zijn 100% gescheiden en “raken” elkaar niet aan.

Wat een WTW naar binnen blaast is dus precies zo fris al lucht die door een open raam komt, alleen dan wat warmer. Of kouder in de zomer, want dan werkt het omgekeerd :)
Oke duidelijk dacht dat een ventilatie systeem met WTW de warme lucht in de woning door het systeem weer terug de wong weer ingaat door te veel warmte verlies maar schijnt dan anders te werken.

Je gaf ook aan dat het in de zomer het tegenovergestelde werkte zit er dan een zomer winterstand op en werkt dat automatisch of handmatig, in de ventilatiesysteem kan ik niets veranderen aan instellingen en wijzigen kan alleen wat bepaalde dingen aflezen in het menu bepaalde dingen zijn beveiligd door een soort code zal wel voor de installateur wezen.

betreft het rode lampje en zwarte kringen plafond het hele blok heeft deze euvel de een meer als de ander en zijn de zelfde woningen zowel Nom en energie neutrale woningen maar bij niemand brand de groene meer rood dan oranje en alle woningen hebben de zelfde systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zoefff schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Nee schoner, want gefilterd, in tegenstelling tot wat via je raam naar binnen komt.
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Oke duidelijk dacht dat een ventilatie systeem met WTW de warme lucht in de woning door het systeem weer terug de wong weer ingaat door te veel warmte verlies maar schijnt dan anders te werken.

Je gaf ook aan dat het in de zomer het tegenovergestelde werkte zit er dan een zomer winterstand op en werkt dat automatisch of handmatig, in de ventilatiesysteem kan ik niets veranderen aan instellingen en wijzigen kan alleen wat bepaalde dingen aflezen in het menu bepaalde dingen zijn beveiligd door een soort code zal wel voor de installateur wezen.

betreft het rode lampje en zwarte kringen plafond het hele blok heeft deze euvel de een meer als de ander en zijn de zelfde woningen zowel Nom en energie neutrale woningen maar bij niemand brand de groene meer rood dan oranje en alle woningen hebben de zelfde systemen.
's zomers als het binnen nog koeler is dan buiten koelt hij de binnenkomende lucht. Als het binnen te warm is en buiten al koeler, dan moet de bypass open. Wellicht heeft jouw systeem geen bypass en moet je die er nog even aan toevoegen :P

Mijn eerdere stelling a) klopte dus wel gewoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
leonbong schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:39:
[...]

Nee je hebt een wtw recirculeert geen lucht.

Als jij dan stof constateert bij de uitblaasopeningen van je WTW-installatie dan moet je andere klasses filters toepassen. Elke WTW heeft zitten in deel wat de lucht je huis in blaast, je kan dus zelfs schonere inblaaslucht creëren dan wat je via een raam kan.
Er zittende de hoogste klasse filters in die verkrijgbaar zijn van het merk Zhender dit is ook aangegeven ivm met de zwarte kringen rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Er zittende de hoogste klasse filters in die verkrijgbaar zijn van het merk Zhender dit is ook aangegeven ivm met de zwarte kringen rondom.
Zit in de inlaat van het systeem naast de houtstookschoorsteen van de buurman soms? Langs drukke weg? Schiphol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Nee schoner, want gefilterd, in tegenstelling tot wat via je raam naar binnen komt.

[...]

's zomers als het binnen nog koeler is dan buiten koelt hij de binnenkomende lucht. Als het binnen te warm is en buiten al koeler, dan moet de bypass open. Wellicht heeft jouw systeem geen bypass en moet je die er nog even aan toevoegen :P

Mijn eerdere stelling a) klopte dus wel gewoon ;)
t
Wat bedoel je met Bypass toevoegen als je systeem het niet heeft bijv, is dat een element/ product? aan toevoegen niet duidelijk voor mij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@J.E. Weinor
In dat geval zou ik extra-filterbox tussen maken dat bestaat eentje met echte hepa filters.
Zo iets dus
https://www.filterfabriek..._c9oafERwopYaAvLbEALw_wcB

Wat als jij nu via je ramen ventileert dan "lijkt" het beter omdat je geen zwarte aanslag bij de ventielen krijgt. Maar het is slechter want dan krijg je echte alle fijnstof van buiten in je huisklimaat.

Woon je naast de hoogovens ofzo?
Of andere zware industrie of snelwegen?

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 31-10-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:53:
[...]

Zit in de inlaat van het systeem naast de houtstookschoorsteen van de buurman soms? Langs drukke weg? Schiphol?
Nee echt niet naast de houtskool kachel kan ook nog nieuwe kinderziektes zijn wegens het nieuwste systeem op de markt in 2018 ventilatie aan gesloten op de schoorsteen >:) waar ook de warmtepomp op is aangesloten zit ook een propeller in geen idee verder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
J.E. Weinor schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

t
Wat bedoel je met Bypass toevoegen als je systeem het niet heeft bijv, is dat een element/ product? aan toevoegen niet duidelijk voor mij .
Bij sommige systeem is het een optionele component. Zou wel heel slecht zijn trouwens... wtw installeren zonder bypass.

Maar bij een nieuwbouwwijk hier 30 km verderop hadden ze de WTW's met de inlaat op de rioolontspanning aangesloten... dus tja.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Maar weer verwijderd ontopic :(

[ Voor 99% gewijzigd door J.E. Weinor op 31-10-2020 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zo'n ventiel hoort ook niet in een hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
kabeltjekabel schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:09:
[...]

Bij sommige systeem is het een optionele component. Zou wel heel slecht zijn trouwens... wtw installeren zonder bypass.

Maar bij een nieuwbouwwijk hier 30 km verderop hadden ze de WTW's met de inlaat op de rioolontspanning aangesloten... dus tja.
Als ze het toepassen of niet heeft te maken vaak in dit geval aan het prijskaartje die er aan hangt veel renovatie projecten zie je het geval er wordt gepionierd de voordeligste aannemer mag het project uitvoeren door het budget er wordt een calculatie gemaakt van kosten binnen de perken en risico's die te verwachten kunnen zijn de winst van de aannemer en zo goedkoop mogelijk renoveren extra zijn dan niet mogelijk maar wel binnen de normen en richtlijnen

Alles koppelen met wifi systeem of bedraden, het bedraden zal wel goedkoper zijn en alles kunnen bedienen met 1 display woonkamer en kunnen aflezen zoals co2 en je verbruik kan allemaal tegenwoordig had ik wel graag ook gewild maar wordt niet toegepast wegens kostenplaatje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling. Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.

Zullen we nu weer ontopic? @J.E. Weinor Je kunt beter een eigen topic aanmaken voor je WTW debacles.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
We krijgen binnenkort (aardig wat!) zonnepanelen. De omvormer wordt een 3-fasemodel, de Goodwe GW5K-DT. Nu heeft mijn huidige groepenkast nog 2 plekjes voor groepen, er moet dus een uitbreiding komen.

Mijn huidige kast is een ABB Hafonorm 12 groeps, 3x25A aansluiting. Voor de omvormer moet er een 3-fase aardlekautomaat 16A B-kar. 100 of 300mA komen. Als we toch gaan uitbreiden heb ik liever wat extra ruimte zodat ik in de toekomst wellicht nog een laadpaal kan aansluiten.

Hoe pak ik dit aan? Kan ik een extra kast bestellen (bijvoorbeeld een lege https://www.sandervunderi...enkast-22x22cm-hld22.html, deze ernaast hangen en via de zijkant doorverbinden?

Sandervunderink biedt ook een uitbreidingsgroepenkast aan (https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html), waarin verschilt deze van een losse kast, buiten het feit dat er 4 groepen inzitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@dirkdeman Kook je op gas?

Ik zou er een volwaardige 220*330 naast hangen, niet halfbakken 220*220

Uitbreidingskast=complete kast minus hoofdschakelaar. Wel opletten of onderzijde dicht is.

Inderdaad via zijkant doorverbinden. Heeft je huidige kast die blokjes onderin of rechtstreeks bedraad?

[ Voor 24% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:14:

Uitbreidingskast=complete kast minus hoofdschakelaar. Wel opletten of onderzijde dicht is.

Inderdaad via zijkant doorverbinden. Heeft je huidige kast die blokjes onderin of rechtstreeks bedraad?
Wij hebben geen gasaansluiting (koken op inductie met een fornuisgroep), huidige kast is rechtstreeks bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Hoe weet ik zeker dat de grondkabel die in mijn meterkast omhoog komt geschikt is voor 3F? Ik stond net op het punt om de vloer in de meterkast te gaan storten, maar ik begon sterk te twijfelen of er toevallig geen graafwerkzaamheden nodig zijn als ik straks mijn aansluiting wil laten verzwaren. Inloggen bij Enexis geeft geen uitsluitsel, en de klantenservice is morgen pas weer te bereiken.

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:19:
[...]

Wij hebben geen gasaansluiting (koken op inductie met een fornuisgroep), huidige kast is rechtstreeks bedraad.
Saneer dan ook direct die kookgroep ten gunste van een volwaardige 3-fase groep voor je kookplaat.

Kast ernaast dan aansluiten dmv draadbrug (met duo adereindhulzen bovenop de hoofdschakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
pryth schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:03:
Hoe weet ik zeker dat de grondkabel die in mijn meterkast omhoog komt geschikt is voor 3F? Ik stond net op het punt om de vloer in de meterkast te gaan storten, maar ik begon sterk te twijfelen of er toevallig geen graafwerkzaamheden nodig zijn als ik straks mijn aansluiting wil laten verzwaren. Inloggen bij Enexis geeft geen uitsluitsel, en de klantenservice is morgen pas weer te bereiken.

Iemand een idee?
Heb je een foto van je hoofdzekeringkast?

Buisje om de kabel van je netbeheerder? Vast instorten is niet zo netjes he.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
@dirkdeman waarom trouwens 100 of 300 mA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
Voor de zonnepanelen. Soms levert een omvormer een foutstroom die net wat hoger is dan 30mA. Voor PV-installaties wordt een aardlekautomaat geadviseerd die wat groter is dan 30mA. 100mA zou kunnen, maar die zijn minder makkelijk te vinden en vaak duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:20:
[...]

Voor de zonnepanelen. Soms levert een omvormer een foutstroom die net wat hoger is dan 30mA. Voor PV-installaties wordt een aardlekautomaat geadviseerd die wat groter is dan 30mA. 100mA zou kunnen, maar die zijn minder makkelijk te vinden en vaak duurder.
In de installatiehandleiding van die GoodWe wordt daar met geen woord over gesproken.

Wat is je aardingsvoorziening? Bij gebruik van 300 mA aardlekschakelaar wordt de eis namelijk 10x stricter dan bij 30 mA :P (van 10x niks naar 1x niks)

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:14:

Als ik een complete kast bekijk bij Sandervunderink krijg ik alleen maar kasten met hoofdschakelaar en allerlei groepen erin die ik niet nodig heb... Als ik 'm los samenstel, heb ik hier dan genoeg aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J9w9I-JphkDnmLcL-OK9-z6sCA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2E55OywaZLkpXW9eNWXCyFQv.jpg?f=user_large
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:32:
[...]

In de installatiehandleiding van die GoodWe wordt daar met geen woord over gesproken.

Wat is je aardingsvoorziening? Bij gebruik van 300 mA aardlekschakelaar wordt de eis namelijk 10x stricter dan bij 30 mA :P (van 10x niks naar 1x niks)
Hmm... dat gaf de PV-installateur aan. Kan natuurlijk gewoon met 30mA proberen, als hij er telkens uitvliegt als het wat vochtig is kunnen we altijd nog kijken voor een wat zwaardere...

[ Voor 24% gewijzigd door dirkdeman op 01-11-2020 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Busboard achterwege laten; nergens voor nodig.

Ik mis de draadbruggen in de lijst.

[ Voor 29% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2020 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Iemand een idee?
Allereerst, dat kun je nergens aan zien. Maar je kan er bijna zeker van uitgaan dat alle huizen van de laatste halve eeuw voorzien zijn van een 3 fasen aansluitkabel, ook al wordt maar één van de drie daadwerkelijk verder aangesloten. Doorgaans tref je een 3-fasen zekeringkast aan met maar in één van de drie een smeltpatroon.

Wil je honderd procent zekerheid, dan zal je toch even moeten informeren bij de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:36:
[...]
Hmm... dat gaf de PV-installateur aan. Kan natuurlijk gewoon met 30mA proberen, als hij er telkens uitvliegt als het wat vochtig is kunnen we altijd nog kijken voor een wat zwaardere...
Heb al 3,5 jaar een Goodwe (GW3000D-NS) hangen met 3360Wp aan panelen eraan, achter een 30mA aardlek. Die is er nog nooit uitgevlogen. Is dan wel 1-fase bij mij, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Techneut schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:32:
[...]
Allereerst, dat kun je nergens aan zien. Maar je kan er bijna zeker van uitgaan dat alle huizen van de laatste halve eeuw voorzien zijn van een 3 fasen aansluitkabel, ook al wordt maar één van de drie daadwerkelijk verder aangesloten. Doorgaans tref je een 3-fasen zekeringkast aan met maar in één van de drie een smeltpatroon.

Wil je honderd procent zekerheid, dan zal je toch even moeten informeren bij de netbeheerder.
De netbeheerders zelf weten het vaak geeneens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:36:
[...]

Als ik een complete kast bekijk bij Sandervunderink krijg ik alleen maar kasten met hoofdschakelaar en allerlei groepen erin die ik niet nodig heb... Als ik 'm los samenstel, heb ik hier dan genoeg aan:

[Afbeelding]

[...]

Koppelstuk en veren kun je achterwege laten. Die zijn alleen in twee kasten aan elkaar te maken als ze nog los liggen. Die stukken kun je alleen installeren als je de oude kast eerst van de wand af haalt en heb je niet nodig.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
WVL_KsZeN schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:35:
[...]

Koppelstuk en veren kun je achterwege laten. Die zijn alleen in twee kasten aan elkaar te maken als ze nog los liggen. Die stukken kun je alleen installeren als je de oude kast eerst van de wand af haalt en heb je niet nodig.
Gewoon een lege kast bestellen en deze ernaast hangen dus... ik denk weer veel te moeilijk. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
dirkdeman schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:37:
[...]

Gewoon een lege kast bestellen en deze ernaast hangen dus... ik denk weer veel te moeilijk. Dank!
Stuk om onder dicht te maken heb je wel nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@dirkdeman
Misschien een tip:
Tegenwoordig zien de kasten er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/Files/10/222000/222295/ProductPhotos/Large/1154132696.jpg

Ik heb ook 2 nieuwe kasten besteld bij sandervunderink met het verzoek "het oude deksel" te leveren.
Zodat je geen verschillen krijgt.
Was geen probleem en ik moest vermelden in de bestelling: controleren deksels iom xxxx
Dus stuur ze eerst een mailtje.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:35:
[...]

De netbeheerders zelf weten het vaak geeneens.
Zou kunnen, geen ervaring mee. Maar doet dat er wat toe? Ze dienen gewoon antwoord op zo'n alledaagse vraag te geven. Als ze het echt niet weten is er maar één optie voor ze, iemand langs sturen om er even naar te kijken. En volgens mij is zoiets vrijblijvend, waar ik mee bedoel dat het je nog niets hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Even een vraagje aan de kenners hier.

Ben bezig met het voorbereiden van het leiding en elektrwwerk voor een keuken. Nu is het zo dat ik er een alamat bij wil plaatsen. Genoeg plek in de kast zoals te zien op de foto echter de vraag is welke alamat kan ik hier bij plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtTY5n2NaIK0GgIMcgOLBBkoXMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ICmk152IhHo9e1H4TDgMcka.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8Zh6iVbMSzo5WrOGKQrJJ9uI6k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2DGwUcUeZjJvIzwkSE3rLVT.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JelleMN86 schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:33:
Even een vraagje aan de kenners hier.

Ben bezig met het voorbereiden van het leiding en elektrwwerk voor een keuken. Nu is het zo dat ik er een alamat bij wil plaatsen. Genoeg plek in de kast zoals te zien op de foto echter de vraag is welke alamat kan ik hier bij plaatsen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Aardlekschakelaar ook vervangen indien nog type AC (zal wel). En dat wordt lastig; want geen hoofdschakelaar... voeg die dan ook meteen maar toe.

Hier kun je gewoon eender welke aardlekautomaat aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Laatst online: 01-03-2023
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:37:
[...]

Aardlekschakelaar ook vervangen indien nog type AC (zal wel). En dat wordt lastig; want geen hoofdschakelaar..

Hier kun je gewoon eender welke aardlekautomaat aan toevoegen.
Dit is de ALS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U71bhMrdDCwqya2Csa5rgkxbDp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sGRWlJz1gXejrC2doaDkNU2.jpg?f=fotoalbum_large

Qua alamat kan dit dus er in?
https://www.elektrototaal...m-aardlekautomaat-4139966

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ja, vervangen, verouderd AC type.
Die juist weer niet. Is voor op ABB Busboard, zal wel niet in die kast zitten.

Deze kan wel;
https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekautomaat-1p-n.html
Tevens fors stuk goedkoper.

2x Nieuwe aardlekschakelaar;
https://www.sandervunderi...2-p-fh-202-a-40-0-03.html

Hoofdschakelaar;
https://www.sandervunderi...aar-4-p-40a-e204-40r.html
(ja, 4P ook al heb je enkelfase; maakt upgraden van aansluiting later veel makkelijker)

Normaliter heb je verlichting en random stopcontacten over minstens twee aardlekschakelaars verdeeld.

Maar aardlekschakelaar vervangen en hoofdschakelaar toevoegen wordt een zegel dingetje..

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:49:
@dirkdeman
Misschien een tip:
Tegenwoordig zien de kasten er zo uit:

[Afbeelding]

Ik heb ook 2 nieuwe kasten besteld bij sandervunderink met het verzoek "het oude deksel" te leveren.
Zodat je geen verschillen krijgt.
Was geen probleem en ik moest vermelden in de bestelling: controleren deksels iom xxxx
Dus stuur ze eerst een mailtje.
Controleer ook altijd de voor geïnstalleerde bedrading.. Ik kreeg een kast laatst zo binnen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHjK2ij5NdmgH7HlLmzB8s5U2yU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZqFKmzLj4uAekl2FeF4cVMyu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Aapie schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:22:
[...]

Controleer ook altijd de voor geïnstalleerde bedrading.. Ik kreeg een kast laatst zo binnen: [Afbeelding]
Hmmm ja; vijf groepen per aardlekschakelaar; niet helemaal nietjes he. En 4P ALS voor enkelfase groep.

En oh, die blauwe draad op de verkeerde plek. RIP apparaten op 400V- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:43:
[...]

Hmmm ja; vijf groepen per aardlekschakelaar; niet helemaal nietjes he.
? Krachtgroep + 3 groepen op de eerste, 4 groepen op de tweede.
En 4P ALS voor enkelfase groep.
Ligt dat aan de leverancier of aan degene die zo'n kast besteld? :+
En oh, die blauwe draad op de verkeerde plek. RIP apparaten op 400V- :+
Ja, dat zal het euvel zijn waar @Aapie op doelde. :X

@Aapie geassembleerd door de leverancier? Dit komt niet zo van ABB af lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 01-11-2020 22:08 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:06:
[...]

[...]

[...]

Waarom zou dat niet zo van ABB komen?

Hmm ja, inderdaad 4/4 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kabeltjekabel schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:13:
[...]

Waarom zou dat niet zo van ABB komen?
Heb nog nooit een ABB kast met geïsoleerde adereindhulzen gezien volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Niet online
Xander schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:06:
[...]

[...]

[...]

Dit komt van Sander vunderink af.. ik denk niet dat zij dit zo maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:55
Aapie schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:20:
[...]

Dit komt van Sander vunderink af.. ik denk niet dat zij dit zo maken O-)
Die maken ook deels kasten op maat/naar wens dus zou best mogelijk zijn.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Minder desastreus, maar ik ken het gevoel. Dit was het werk van Enexis na de verzwaring naar 3x25A: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T13QNAVBbSYUCvYVSh2q72S3XM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qH552HXqbDwV09G34bqnZqVz.jpg?f=fotoalbum_large

Toch maar even weer netjes gemaakt vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlHMF4ipTush4btjqZ-FTNaZDG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqwq4Yn9IZajbccoHlwxyok6.jpg?f=fotoalbum_large

Zat ook niet met de juiste kracht vast.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:00
Waren ze wel volledig ingestoken?
Inderdaad prutswerk. Maarja, probeer nog maar eens goed personeel te vinden tegenwoordig...

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:24:
Inderdaad prutswerk. Maarja, probeer nog maar eens goed personeel te vinden tegenwoordig...
Beginnen met iets meer inwerken en iets meer betalen misschien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

kabeltjekabel schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:58:
[...]
Beginnen met iets meer inwerken en iets meer betalen misschien :P
Hoeveel krijgen ze tegenwoordig :? Twee of drie pinda's per uur :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Naast het feit dat de hele meterkast een keer gefatsoeneerd moet worden zodat het niet meer op een bord spaghetti lijkt, wil ik de groepen kast uitbreiden met een kookgroep en extra groepen voor de tuin en een warmtepomp. Daarnaast gaan we overstappen op 3x25A, zitten nu op 1x35A.

Zoals te zien op de foto mist er ook een hoofdschakelaar.

Nu is mijn vraag: wat is de makkelijkste optie, een kast er naast/onder of een volledig nieuwe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EA_oxFAQBUbmbNwO7HwqVt8eNPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MXEuoAE6JHvWm5HiI3iJtGO8.jpg?f=fotoalbum_large

In principe kan alles verplaatst worden als het moet

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Is het wel een woonhuis of een oud appartement? Hoofdschakelaar moet je (dacht ik) bij de energieleverancier aanvragen. Maar idd, nieuwe kast is wel het makkelijkste ja, kun je de meterkast zelf nog uitbreiden of verbreden? Die ziet er namelijk ook niet echt super groot uit. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

@BertusB404 Gezien de enorme troep grondkabels zou ik het denk ik idd een nieuwe zetten. Automaten kun je natuurlijk wel meenemen, maar dan kun je die allemaal fatsoenlijk afmonteren met buizen ipv met spijkerclips (volgens mij moet dat zelfs van de nen als je ze invoert?)

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 02-11-2020 08:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Meterkast zelf kan wellicht verbreed worden, maar dat zie ik in eerste instantie nog niet echt zitten.

Het gaat om een jaren 70 tussenwoning. Ik vermoed dat in de jaren 90 de smeltzekeringenkast vervangen is voor deze.

Als alles toch los moet gaat het inderdaad gewoon in buizen allemaal. Of dat per se moet vraag ik me af aangezien het buiten ook gewoon met zadels aan de meur mag volgens mij.

Hoofdschakelaar zal aangesloten moeten worden door Liander als ze er toch zijn voor de verzwaring. Maar eerder dan dat er een 3 fase hoofdschakelaar in de groepenkast zit komen ze toch niet.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Freee!! schreef op maandag 2 november 2020 @ 01:08:
[...]

Hoeveel krijgen ze tegenwoordig :? Twee of drie pinda's per uur :?
offtopic:
Ik werk bij productiebedrijven in de industrie die altijd een technische dienst hebben en engineeringsafdelingen.
Bij bijna alle productiebedrijven die ik ken worden elektrotechnische monteurs altijd meer betaald dan wat de CAO eigenlijk aangeeft. Omdat er anders geen elektrotechnische monteurs te vinden zijn dus ik denk dat het met die pinda's wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aardlekschakelaar die defect is (testknop doet niks, 4 groepen erachter ook niet). Domme pech, kapot, vervangen en door of kan er iets zijn waardoor dit gebeurt?

In dat laatste geval merk je het vanzelf als het een tweede keer voorkomt op korte termijn, maar om dat te voorkomen stel ik de vraag hier ook al.

Uiteraard komt er een specialist naar kijken, maar ik ben zelf nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:07:
Een aardlekschakelaar die defect is (testknop doet niks, 4 groepen erachter ook niet). Domme pech, kapot, vervangen en door of kan er iets zijn waardoor dit gebeurt?
Heb je een 3 fasen aansluiting en is deze aardlekschakelaar het enige achter één van de fasen? Dan is waarschijnlijk een hoofdzekering kapot (1 van de 3 fasen), waardoor de aardlekschakelaar en de groepen erachter geen spanning meer hebben.

Aardlekschakelaar is dan waarschijnlijk niet eens defect.

In plaats van die specialist kun je in dat geval beter de netbeheerder bellen, die komt waarschijnlijk gratis langs.

(Als je kunt meten of er inderdaad geen spanning is aan de voedende zijde van de aardlekschakelaar weet je zeker dat het dit is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Laatst online: 21:33

Iemand een idee?
Maakt volgens mij niet uit, de kosten voor verzwaring naar 3F zijn altijd hetzelfde (300 euro of zo?) Ik lees in dit topic vaak genoeg "frustratie over 300 euro voor 15 min werk" tot "verbazing dat ze 2 dagen aan het graven zijn om een nieuwe kabel te leggen".

Gewoon vragen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:19:
[...]

Heb je een 3 fasen aansluiting en is deze aardlekschakelaar het enige achter één van de fasen? Dan is waarschijnlijk een hoofdzekering kapot (1 van de 3 fasen), waardoor de aardlekschakelaar en de groepen erachter geen spanning meer hebben.

Aardlekschakelaar is dan waarschijnlijk niet eens defect.

In plaats van die specialist kun je in dat geval beter de netbeheerder bellen, die komt waarschijnlijk gratis langs.

(Als je kunt meten of er inderdaad geen spanning is aan de voedende zijde van de aardlekschakelaar weet je zeker dat het dit is)
Ah dat is ook nog een optie dan? 3 fasen inderdaad en het vervelende is dat ik normaal gewend ben dat bij een defect de knopjes netjes omlaag gaan. Hier staan alle knopjes nog omhoog.....ook die van de hoofdzekeringen. Ik zelf kan niet meten, dus er zal sowieso iemand met verstand van zaken moeten langskomen. Ik weet ook niet of deze aardlekschakelaar het enige is wat achter 1 fase zit of nog meer zaken. Wel weet ik dat enkel die 4 groepen achter de aardlek nu niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Waren gewoon te lang gestript en het was blijkbaar te veel moeite om ze even af te knippen. Kon ik dat weer lekker zelf doen onder spanning |:(

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Zwartoog schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:26:
[...]

Maakt volgens mij niet uit, de kosten voor verzwaring naar 3F zijn altijd hetzelfde (300 euro of zo?) Ik lees in dit topic vaak genoeg "frustratie over 300 euro voor 15 min werk" tot "verbazing dat ze 2 dagen aan het graven zijn om een nieuwe kabel te leggen".

Gewoon vragen dus :)
Mijne is niet geschikt en naar verluid ga ik niks betalen... Zit nog op een primair-secundair aansluiting en die zijn tegenwoordig absoluut ongewenst. Mijn buurman mocht ook aangeven wat voor aansluiting zij wilde hebben. Wordt nog wel een leuk gevecht bij mij, want Liander zegt niets te kunnen doen zonder nieuwe groepenkast, maar een nieuwe groepenkast krijg ik er pas in als de meter op normhoogte hangt... Ik heb simpelweg te weinig ruimte tussen meterkastplafond en meter. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 10:41:
[...]

Ah dat is ook nog een optie dan? 3 fasen inderdaad en het vervelende is dat ik normaal gewend ben dat bij een defect de knopjes netjes omlaag gaan. Hier staan alle knopjes nog omhoog.....ook die van de hoofdzekeringen. Ik zelf kan niet meten, dus er zal sowieso iemand met verstand van zaken moeten langskomen. Ik weet ook niet of deze aardlekschakelaar het enige is wat achter 1 fase zit of nog meer zaken. Wel weet ik dat enkel die 4 groepen achter de aardlek nu niks doen.
Ik gok op een probleem van de netbeheerder. :)

Wel bijzonder als je hoofdautomaten hebt, als die was gesprongen had je het wel gezien. Kan het natuurlijk alsnog een probleem buitenshuis, een probleem met de meter of een losse draad ergens zijn.

Geen handige kennis die even met een duspol of multimeter langs kan komen? Als het een storing is van de netbeheerder is het zonde om een monteur langs te laten komen op jouw kosten!

Gewoon even spanning meten onder de hoofdschakelaar. Als je daar een fase mist is het duidelijk dat het probleem niet in jouw installatie zit.

Heb je een slimme meter? Laat die toevallig niet zien of er 3 fasen aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:22:
[...]

Ik gok op een probleem van de netbeheerder. :)

Wel bijzonder als je hoofdautomaten hebt, als die was gesprongen had je het wel gezien. Kan het natuurlijk alsnog een probleem buitenshuis, een probleem met de meter of een losse draad ergens zijn.

Geen handige kennis die even met een duspol of multimeter langs kan komen? Als het een storing is van de netbeheerder is het zonde om een monteur langs te laten komen op jouw kosten!

Gewoon even spanning meten onder de hoofdschakelaar. Als je daar een fase mist is het duidelijk dat het probleem niet in jouw installatie zit.

Heb je een slimme meter? Laat die toevallig niet zien of er 3 fasen aanwezig zijn?
Ik woon er net 2 maanden, dus de aannemer komt morgen even langs. Kost me niks. Ik heb enkel een schroevendraaier metertje....Zal de slimme meter eens nakijken inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mschamp
  • Laatst online: 12-09 15:33
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:37:
[...]

Ik woon er net 2 maanden, dus de aannemer komt morgen even langs. Kost me niks. Ik heb enkel een schroevendraaier metertje....Zal de slimme meter eens nakijken inderdaad.
Doet me heel erg denken aan dit topic (misschien handig om eens door te nemen, dacht dat ze daar het probleem gevonden hebben): Geen stroom , maar aardlekschakelaar staat er nog op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Aapie schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:22:
[...]

Controleer ook altijd de voor geïnstalleerde bedrading.. Ik kreeg een kast laatst zo binnen: [Afbeelding]
Wat doet die blauwe draad daar in het verkeerde gat? Oei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mschamp schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:39:
[...]

Doet me heel erg denken aan dit topic (misschien handig om eens door te nemen, dacht dat ze daar het probleem gevonden hebben): Geen stroom , maar aardlekschakelaar staat er nog op
En @Xander, even gebeld met de netbeheerder. De slimme meter geeft 3 driehoekjes boven L1, L2 en L3, daarmee zou er spanning op alle fases moeten zitten.

Dan lijkt het op een defecte aardlekschakelaar of een ingewikkelder probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:19:
[...]

En @Xander, even gebeld met de netbeheerder. De slimme meter geeft 3 driehoekjes boven L1, L2 en L3, daarmee zou er spanning op alle fases moeten zitten.

Doorgaans als een aardlekschakelaar defect is, schakelt deze niet meer af terwijl dat wel zou moeten. Maar geeft hij dus juist nog wél spanning door.

Een aardlekschakelaar waarvan de hendel nog gewoon omhoog staat / omhoog te schakelen is, maar die geen spanning meer doorgeeft, is zeldzaam.

Vandaar mijn gok dat er geen spanning op de aardlekschakelaar staat.

Kan het natuurlijk nog steeds mis gaan tussen de meter en die schakelaar, zoals in dat topic. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mschamp
  • Laatst online: 12-09 15:33
Verwijderd schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:19:
[...]

In het topic dat ik eerder gelinkt had, gaf de meter ook aan dat alle fases aanwezig waren, maar bleek er een slechte verbinding voor de meter te zijn, waardoor de spanning toch niet tot de groepenkast kwam. Van de symptomen lijkt het echt heel gelijkaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Goed personeel zijn schaars echte vakmensen met ervaringen zijn moeilijk te vinden al dan niet in de afgelopen jaren zijn ontslagen door allerlei omstandigheden.

Tegenwoordig zijn veel prutsers werkzaam als het in de bouw niet is of andere beroepen wordt afgeleverd. tegenwoordig is het kwantiteit wat wordt geleverd in plaats van kwaliteit op enkele uitzonderingen na.

De echte vakmensen met verstand in de praktijk, tegenwoordig ben je al vakman volgens het papiertje die je hebt ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rimco schreef op maandag 2 november 2020 @ 00:06:
Minder desastreus, maar ik ken het gevoel. Dit was het werk van Enexis na de verzwaring naar 3x25A: [Afbeelding]

Toch maar even weer netjes gemaakt vandaag:
[Afbeelding]

Zat ook niet met de juiste kracht vast.
@Rimco

Heb wat fotos gemaakt hoe het bij mij is aangesloten is ook door Enexis gedaan met 3x 25A zo te zien zijn de verbindingen kabel dikker uitgevoerd als bij jou het geval zo te zien op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGp7iMEmB04OJ_QUIQ4asqtMMIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHrKvuG7QApMxcOzJMsY6ATU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU2m5IEY4ztx8laRS4iXMm5N2MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rd7mQ5myMrgVWi6Gy0qMpRD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KI04YyC3snCB9nJq4j1q4NzruEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAoy5uvIWjhKh5tzx65TVDt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Rimco schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:16:
[...]

Waren gewoon te lang gestript en het was blijkbaar te veel moeite om ze even af te knippen. Kon ik dat weer lekker zelf doen onder spanning |:(
Zolang de kap op de kast zit, lijkt me dat een verwaarloosbaar risico. Mocht je zelf dringend in de kast moeten werken, dan kan je er even wat voor plakken/hangen om aanraking te voorkomen.

Dat geeft je alle tijd om de netbeheerder te bellen om het te herstellen. Betere oplossing dan zelf onder spanning te gaan werken. Neem je zelf een levensgevaarlijk risico om een niet acuut probleem van een ander op te lossen. |:(

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@J.E. Weinor Bij mij is het allemaal 6mm2. Mijn gedeelte is H07V2-K, soepel. Van Enexis is H07V-K, massief.

Bij jou zie ik ook allemaal 6mm2 soepel, maar lijkt alsof Enexis bij jou 10mm2 heeft gebruikt? Of misschien gewoon ander type? Mijn 6mm2 is namelijk ook een stuk dikker dan die van Enexis.

@Reptile209 De moeite die ik moet doen om het geregeld te krijgen is groter dan het simpelweg zelf te doen. Met het juiste gereedschap is het nog steeds niet ideaal, maar niet heel erg risicovol. Moest sowieso al in de kast zijn om wat te reorganiseren.

[ Voor 27% gewijzigd door Rimco op 02-11-2020 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Rimco schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:45:
@J.E. Weinor Bij mij is het allemaal 6mm2. Mijn gedeelte is H07V2-K, soepel. Van Enexis is H07V-K, massief.

Bij jou zie ik ook allemaal 6mm2 soepel, maar lijkt alsof Enexis bij jou 10mm2 heeft gebruikt? Of misschien gewoon ander type? Mijn 6mm2 is namelijk ook een stuk dikker dan die van Enexis.

@Reptile209 De moeite die ik moet doen om het geregeld te krijgen is groter dan het simpelweg zelf te doen. Met het juiste gereedschap is het nog steeds niet ideaal, maar niet heel erg risicovol. Moest sowieso al in de kast zijn om wat te reorganiseren.
Ja Enexis heeft 10mm2 gebruikt onder de hoofschakelaar had nog een stukje draad liggen van Enexis die ze achter gelaten hadden op een foto is het moeilijk te zien.
de rest van de verbindingen 6mm draad aansluitingen
Weet ook niet of 10mm altijd wordt toegepast of dunner en kan het niet evt, te maken hebben met de capaciteit van de PV installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:15

Illusion

(the art of)

Offerte voor
“verwijden bestaand leidingwerk incl bekabeling”
“Aanbrengen leidingwerk en bekabeling”
“Waar mogelijk infrezen leidingwerk”

Krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_sKxZ0mmmhSJRkfh-BHwC2aghA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNwxFFSbQrX2CBPFL1c23te9.jpg?f=fotoalbum_large
Dat gaan we zo dus niet accepteren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Illusion klopt toch met de beschrijving in de offerte? :X

En het mag nog ook, kabels wegsmeren in de muur. Sinds ze de eis dat het vervangbaar moet zijn hebben laten vervallen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Xander schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:01:
@Illusion klopt toch met de beschrijving in de offerte? :X

En het mag nog ook, kabels wegsmeren in de muur. Sinds ze de eis dat het vervangbaar moet zijn hebben laten vervallen. :-(
Ja jammer joh, daar ga ik dus niet in mee.

De term leidingwerk is niet gedefinieerd in de NEN1010. Als je dus expliciet leidingwerk én bekabeling noemt, dan ga ik als "*kuch* leek" er dus vanuit dat met leidingwerk buizen bedoeld worden.
En díe moeten dus wél doorlopen én vervangbare bekabeling hebben.

Als er alleen het trekken van een leiding óf een kabel geoffreerd was, was ik met je meegegaan.

Daarnaast is de huidge aansluiting met een groot gat in de doos, zonder wartel of tuit ook niet conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
Illusion schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:05:
[...]

De term leidingwerk is niet gedefinieerd in de NEN1010. Als je dus expliciet leidingwerk én bekabeling noemt, dan ga ik als "*kuch* leek" er dus vanuit dat met leidingwerk buizen bedoeld worden.

Als er alleen het trekken van een leiding óf een kabel geoffreerd was, was ik met je meegegaan.

Daarnaast is de huidge aansluiting met een groot gat in de doos, zonder wartel of tuit ook niet conform.
In Duitsland werden de stroomkabels gewoon in het stucwerk aangesmeerd wat hier door een electra buis in de muur zit en als je een gaatje in de muur boord door de kabel heen kon je de muur gaan slopen en een nieuwe leiding aanleggen tegenwoordig is dat wel verandert in nieuwbouw in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Illusion schreef op maandag 2 november 2020 @ 18:05:
[...]

Ik snap dat je hier niet tevreden mee bent trouwens, mocht dat niet duidelijk zijn. ;)

Maar ja:
Dat dus.

En heel zwart wit, je hebt een leiding, met bekabeling, waar mogelijk ingefreesd. Als je de verkeerde aannemer treft zal die ook niet staan te springen om het netjes te maken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Illusion schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:57:
Offerte voor
“verwijden bestaand leidingwerk incl bekabeling”
“Aanbrengen leidingwerk en bekabeling”
“Waar mogelijk infrezen leidingwerk”

Krijg je dit:
[Afbeelding]
Dat gaan we zo dus niet accepteren.
Meestal bedoelt een elektrotechnicus met leiding een stroom kabel dus klopt toch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Dan had je moeten vragen om leidingwerk met bedrading en niet met bekabeling. :)
Maar dat is een semantische discussie...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.E. Weinor
dreamscape schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:22:
Dan had je moeten vragen om leidingwerk met bedrading en niet met bekabeling. :)
Maar dat is een semantische discussie...
Dat vindt ik kort voor bocht als antwoord, als ik een elektra installateur vraag om een extra stroomdraad in de muur wil aanleggen ga ik er van uit dat er een elektra buis met stroomdraad netjes in de muur wordt gelegd wat een installateur hoort te doen en aansluit op de wanddoos schakel/stopcontact en niet alleen de stroomdraad zonder buis.
Je gaat toch niet de draden zonder buis in de muren uitvoeren de gene die het doet zijn in mijn ogen grote prutser omdat er specifiek niet om wordt gevraagd leidingwerk met bekabeling.
Je gaat er toch vanuit dat een installateur als ervarende en verstand zijn werk goed doet en uitlegt aan de klant of dat er speciale wensen zijn.
De meeste consumenten weten al helemaal niet waar het over gaat en zien het verschil niet tussen leiding en kabel een lege buis in de muur heb je ook niets aan zonder stroomkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Xander schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:05:
[...]

Ik snap dat je hier niet tevreden mee bent trouwens, mocht dat niet duidelijk zijn. ;)

Maar ja:

[...]

Dat dus.

En heel zwart wit, je hebt een leiding, met bekabeling, waar mogelijk ingefreesd. Als je de verkeerde aannemer treft zal die ook niet staan te springen om het netjes te maken. :X
leonbong schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:18:
[...]

Meestal bedoelt een elektrotechnicus met leiding een stroom kabel dus klopt toch!
Zoals ik al zei. Als het uitgangspunt is dat een leiding identiek is aan een kabel (wat conform NEN best kan) dan moet je een leiding óf een kabel offreren.
Als je leidingwerk én bekabeling offreert, dan is leidingwerk in de gangbare taal gewoon een buis. En in een buis moet bedrading vervangbaar zijn. (NEN1010:2015 van toepassing verklaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Even een check:
Een aardlekautomaat 4-polig 20A-c voor in een groepenkast tbv een zappi laadpaal.
Is dat nodig? Of kan dat ook een 20A-b zijn? Of is dat bij alamats weer anders dan bij een ALS?
Ik ben de draad een beetje kwijt...;)

Als ik een extra groepenkast naast mijn hoofdkast hang, moet er dan nog een hoofdschakelaar in? Of kan ik de alamat gebruiken om de laadpaal af te schakelen? Tot komt er in die extra kosten nog een aansluiting voor zonnepanelen.
Pagina: 1 ... 139 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.